Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#63917 - 04/06/2006 21:42 Hvad er TRO?
Anonym
Anonym

hej igen.. og undskyld jeg nærmest "spammer" debatten med debat ideer!

Men efter et par debatter om en masse forskellige ting, slog det mig at folk har ret forskellige ideer om hvad tro er og hvilke faktorer der kan spille ind...

1)hvad er tro?
2)er der forskel på tro og indbildning?
3)er tro noget vi vælger eller får?
etc etc etc etc

mvh Lars

Til toppen 
#63918 - 04/06/2006 21:50 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Lars

Tro kan vel defineres på flere måder, men i bund og grund er det vel et spørgsmål om tillid??

"Tror du på mig?" = "Har du tillid til mig?"

Men så kommer der et spørgsmål som: "Tror du på Gud?"

Jamen, hvad ligger der i det spørgsmål?

"Tror du på/har du tillid til, at der er en Gud/noget guddommeligt?"

Eller:

"Har du tillid til Gud?"

Mit udgangspunkt for tro, er det sidste.. Jeg har tillid til Herren.. Kort og godt.. Det er min tro..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63919 - 04/06/2006 22:15 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Lars,
Citat:
.. og undskyld jeg nærmest "spammer" debatten med debat ideer!

Alt forladt, så længe det er spændende emner...

Jeg vil gerne synge med i Kefas' kor, med ordene fra Hebræerbrevet 11,1: Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses
- Tro er tillid til Gud/Jesus.
Der kan siges meget mere om det, men jeg tror det er her, vi finder det mest grundlæggende - at jeg har tillid til Jesus (at han er den, han siger, han er) tillid til min bibel (at den kan fortælle mig hvem Gud/Jesus er).
Det var 1'eren.

Din 2'er, om der er forskel på tro og indbildning? Ja, det vil jeg sige der er. Måske ikke tilsyneladende, idet jeg f.eks. tror på en usynlig Gud, som folk kan kalde indbildning eller et produkt af min fantasi, uden at jeg kan gøre hverken fra eller til for at bevise ham.
Men, men, men - HVIS Gud er til, ikke bare inde i mit hovede men som en virkelighed, faktisk selve virkelighedeEN, er han jo ikke indbildning. I sidste ende vil enhver ting altid enten være virkelig eller et produkt af min fantasi. Om du kalder tro for tillid eller indbildning, afhænger vel af, hvilken af kasserne du putter Gud i...

Din 3'er - er der mange meninger omkring. Jeg tror ikke, at jeg ville have mulighed for at "vælge" Gud, hvis ikke han havde valgt mig først. At tro, er at komme til Jesus i tillid til, at han ikke vil støde mig bort, ligemeget hvad jeg kommer med. Og den tillid tror jeg ikke at jeg kan bestemme mig for fra den ene dag til den anden. Den giver Gud mig, ved at møde mig der hvor han nu møder mennesker(bibel, forkyndelse etc etc).
Det er så langt jeg lige er nået i den tanke (i hvert fald uden at åbne en bog), så kom på banen, alle I begavede mennesker...

Glædelig pinze

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#63920 - 04/06/2006 22:57 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Lars - godt spørgsmål!

1) hvad er tro?
Kristen tro er tillid til Jesus.
Og man kan næppe have tillid til nogen man ikke kender - så hvis Jesus ikke giver sig til kende, sådan helt overrumplende, umiskendeligt og direkte - - ja så må man vel selv i gang med arbejdet: at prøve at lære ham at kende ved at læse - lytte - gå i kirke - - - eller at bede ud i den klare luft: "Herre, hvis du er der, og vis mig hvem du er, og hjælp mig til at tro på dig .. "

2) er der forskel på tro og indbildning?
Tjaa - der er vel den forskel, at indbildning er noget, nogen andre kalder ens tro.
Hvis man selv tror det er indbildning, så tror man jo ikke, vel?

3) er tro noget vi vælger eller får?
Vi vælger ikke selv at tro - det tror jeg ikke kan lade sig gøre - men - - se alligevel svaret på 1)

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#63921 - 05/06/2006 01:18 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Anonym
Anonym

Sikker et par tusindkroners spørgsmål du har fået sat igang her. Kanon.

1: Hvad er tro?
Tillid er Tro. Uden tillid, ingen tro. Så er spørgsmålet kun Hvem du har tillid til.

2: Er der forskel på tro og indbildning?

Ja da. Tro er din egen overbevisning. Indbildning er det andre kalder din tro/overbevisning.

.... okay, den kom jeg nok lidt let over...

3: Er tro noget man får eller vælger?

Jeg mener ikke man kan vælge uden at tro. hvis du vælger at gå til højre i et sving er det fordi du mener/tror det er den rigtige vej, altså kan valget ikke komme uden troen. Men om man får troen... Ja man kan vel få tro på noget ved at lære det at kende. Lidt a'la børn=ateister debatten. Troen kommer ved kenskabet til morens kærlighed. Tabet at troen kommer ved svigt. Troen er altså givet på forhånd. Bevarelsen af den er en anden sag.

Til toppen 
#63922 - 05/06/2006 01:44 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Godaften Josefine

Har vidst ikke fået sagt velkommen, så.. Velkommen

Du skriver:

Citat:
Men om man får troen... Ja man kan vel få tro på noget ved at lære det at kende. Lidt a'la børn=ateister debatten. Troen kommer ved kenskabet til morens kærlighed. Tabet at troen kommer ved svigt. Troen er altså givet på forhånd. Bevarelsen af den er en anden sag.

At man har troen, er vel betinget af hvad man taler om.. Sandt nok at barnet har tillid til moderen, men det er vel mere instinktivt end det er desideret bevidst??

At tro/have tillid til noget guddommeligt, er vel noget man tillærer sig hen ad vejen??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63923 - 05/06/2006 01:50 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Anonym
Anonym

Så Jeg kan altså ikke tro på Gud, uden at have tillid til ham?
eller?

Kan jeg tro på at England vinder Vm, men ikke have tillid til det?

Citat:
2: Er der forskel på tro og indbildning?

Ja da. Tro er din egen overbevisning. Indbildning er det andre kalder din tro/overbevisning.

Så din tro, kan altså kun være indbildning hvis andre pådutter dig noget? Så alt hvad du tror på har altså intet med indbildning af gøre?...

Så det er indbildning hvis jeg kalder fx. Kefas ben-adams tro for forkert og sær og underlig
Undskyld Kefas, det var mest i spøg, og jeg ved du godt kan tåle lidt gas(hehe)modsat andre jøder

Citat:
Jeg mener ikke man kan vælge uden at tro. hvis du vælger at gå til højre i et sving er det fordi du mener/tror det er den rigtige vej, altså kan valget ikke komme uden troen. Men om man får troen... Ja man kan vel få tro på noget ved at lære det at kende. Lidt a'la børn=ateister debatten. Troen kommer ved kenskabet til morens kærlighed. Tabet at troen kommer ved svigt. Troen er altså givet på forhånd. Bevarelsen af den er en anden sag.

Det forstår jeg ikke? Hvad mener du? At uden ad lære og bevidsthed er TRO?..

Mvh- Lars

(undskyld for evt dril :-P )

Til toppen 
#63924 - 05/06/2006 01:53 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Man tager ikke gas på en jøde

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63925 - 05/06/2006 01:57 Re: Hvad er TRO? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Jeg undskylder igen

Til toppen 
#63926 - 05/06/2006 02:20 Re: Hvad er TRO? [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg vil gerne synge med i Kefas' kor

Kan Kefas synge??
Og du også`?...

the Jesusnet gospel choir....

Mvh og smil Lars

Ændret af Evangelisten (05/06/2006 02:21)

Til toppen 
#63927 - 05/06/2006 02:37 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Anonym
Anonym

Jo du kan godt tro på Gud uden at have tillid til ham, men så har du efter du har fået troen på gud valgt ikke at have tillid til ham, fordi du ikke mener hans vej er den rigtige.

Indbildning er et ord, ikke andet. det er et ord for noget der ikke er rigtig. men stadig et ord. Tro (religiøs tro) er mere end et ord, det er en levevej.

Tro er ikke at lære udenad. Tro er når noget giver mening for dig. Når du har hørt om f.eks Jesus og godt kan tro på det du har hørt, så har du fået troen ved at lære det at kende.

Det er straks værre at forklare barnetro, men det er en helt andendebat, den tag vi der.

Hjalp det på forståelsen af mine ord? ellers må du bare spørge igen.

Til toppen 
#63928 - 05/06/2006 02:38 Re: Hvad er TRO? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Og det er altid Kefas jeg lader til at kunne enes med..
er jeg jøde?.... du milde?

Men så igen?.
Hvis tro er tillid, og kun tillid.. så tror vi altså på alle dem som vi finder "troværdige/tillidsfulde/ægte" med mere?

Kan man tro på Gud, men ikke have tillid til ham?

Til toppen 
#63929 - 05/06/2006 02:51 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej igen Josefine, det er blevet en fornøjelse af debattere med dig..

Citat:
Jo du kan godt tro på Gud uden at have tillid til ham, men så har du efter du har fået troen på gud valgt ikke at have tillid til ham, fordi du ikke mener hans vej er den rigtige.

Så jeg kan altså ikke have Tillid til Gud først, og senere tro ham, heller ikke hvis han truer mig med et bordtennisbat??

Så kan skal altså overbevises, før man kan tro?
Hvad så med blind tillid?..

Citat:
Indbildning er et ord, ikke andet. det er et ord for noget der ikke er rigtig. men stadig et ord. Tro (religiøs tro) er mere end et ord, det er en levevej.

Ja, indbildning er et ord, det ville ikke være smart hvis det var en palme?
En levevej? mener du livstil?

Citat:
Tro er ikke at lære udenad. Tro er når noget giver mening for dig. Når du har hørt om f.eks Jesus og godt kan tro på det du har hørt, så har du fået troen ved at lære det at kende.

Okay, så fordi at noget giver mening...
Okay, det giver mening at FCK vandt Superligaen, derfor er det nu min sandhed eller?... Når noget giver mening er tro?
Så hvis tro ikke giver mening så er det ikke tro?

Citat:
Hjalp det på forståelsen af mine ord? ellers må du bare spørge igen.

okay.- jeg spørger igen :-P
hehe

Lars/stud.theol

Til toppen 
#63930 - 05/06/2006 03:11 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Anonym
Anonym

I lige måde.

men du kan da virkelig også vende alting på hoved. .. he he...
okay, jeg prøver igen.

1:Korekt, Du kan ikke have tillid til gud uden ikke også at tro på ham. Hvordan vil du da bære dig ad med at have tillid til noget du ikke tro på?

blind tillid er når du tror og har tillid til en, men ikke nødvendigvis forstår hvorfor personen (i dette tilfælde Gud) gør som han gør.

2:en levevej. ja en livstil, men ikke som den stil du anlægger din stue efter, men den måde du prøver at leve dit liv på.

3: FCK vandt Superligaen, det er en sandhed, for det er virkelighed. vi så det jo. Så ja, når noget giver mening for dig, så kan du tro på det, og troen er da født i dit hjerte.
Hvis troen ikke giver mening fra starten, så kan du ikke tro på det, og troen har du så ikke, men hvis du har fået troen og troen så bliver udfordret, og derfor ikke giver mening mere, så er det du enten mister troen igen, eller blind tillid spiller ind.

Er du med nu?

Til toppen 
#63931 - 05/06/2006 03:14 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg ved ikke om jeg skal skåne dig for mig, og mere af mit pladder i aften.. eller kommer jeg til at holde dig vågen hele natten..

Skal vi lege, af sympati og "Næstekærlighed" at jeg giver dig ret...????

Citat:
blind tillid er når du tror og har tillid til en, men ikke nødvendigvis forstår hvorfor personen (i dette tilfælde Gud) gør som han gør.

Så du kan altså godt have blind tillid til Gud?.. så du kunne tro uden tilled og have tillid uden tro..
Kan man have tillid til at man tror på tillid?

knuz Lars
stud.theol

Ændret af Evangelisten (05/06/2006 03:26)

Til toppen 
#63932 - 05/06/2006 03:26 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Anonym
Anonym

sidste omgang... inden det ender i ordkløverig.

Citat:
så du kunne tro uden tilled og have tillid uden tro..
Kan have tillid til at man tror på tillid?

Ja og nej.

Du kan have tro uden tillid, men du kan IKKE have tillid uden tro.

Det sidste vil jeg lade stå hen til andre.

Til toppen 
#63933 - 05/06/2006 03:28 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Anonym
Anonym

DEAL*

Jeg tror du har tilid til at tro på min tillid til at jeg tror vi er enige om at tillid er tro på tillid..?

eller?...

Tror jeg skal i seng snart Josefine, du holder mig vågen..

Til toppen 
#63934 - 05/06/2006 09:08 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Lars
Citat:
Hvis tro er tillid, og kun tillid.. så tror vi altså på alle dem som vi finder "troværdige/tillidsfulde/ægte" med mere?

Ja, det gør vi da!

Men vi tror ikke, at de allesammen er Gud, for det siger de vel ikke, at de er?
I hvert fald kun for sjov, tænker jeg.

Læg mærke til, at når vi har tror på nogen, så tror vi på hvad de siger !

Man er ikke en kristen, fordi man tror på nogen/noget.

Hvem tror en kristen så på?

På Jesus som Kristus.
På ham, som er hovedpersonen i Bibelen - både GT og NT.
På ham, som siger: "Jeg er med jer alle dage indtil verdens ende .. "

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#63935 - 05/06/2006 09:23 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Og det er altid Kefas jeg lader til at kunne enes med..
er jeg jøde?.... du milde?

Ja, det kunne godt se sådan ud Lars .. Jeg skal til bryllup i Århus til august.. Vi kan mødes dér, så skal jeg nok ordne de praktiske detaljer

Citat:
Men så igen?.

Ja.. Kort og godt .. Du vil vel altid have mere tillid til en person, der virker troværdig, end den modsatte person??

Citat:
Kan man tro på Gud, men ikke have tillid til ham?

Det kan man vel godt.. At man har tillid til eksistensen af en gud, men generelt ikke stoler på denne gud, er vel ikke unormalt?? Jeg er ikke ekspert, men jeg mener at det var noget der gjorde sig gældene for de gamle grækere.. De var overbevidste om at guderne eksisterede, men de (guderne) var for lunefulde til at man kunne stole på dem.. Selv ikke de "gode" guder som Zeus, var fuldt ud beregnelige..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63936 - 05/06/2006 09:24 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Kan Kefas synge??

Jeg ville ikke bruge penge på at høre mig selv synge ..

Men det er faktisk sket.. Altså at der er nogen der har brugt penge på det.. Men de vidste selvfølgelig heller ikke hvad de gik ind til..

Men.. Nej..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63937 - 05/06/2006 09:26 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Lars..

Citat:
Okay, det giver mening at FCK vandt Superligaen

Nej, det giver absolut ikke mening

Men man må jo leve med det..

Mvh

Ps. Et useriøst sidespring..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63938 - 05/06/2006 09:52 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Evangelist.

TRO er OVERBEVISNING om ting der ikke kan ses, føles eller dokumenteres på anden vis. TRO er en personlig oplevelse og derfor indiskutabel om hvorvidt den er rigtig eller forkert.

Din spøg om indbildning, hvis vi kalder Kefas Ben-Adams tro forkert, kan derfor netop kun være en joke. INGEN kan sætte spørgsmålstegn ved andres tro.

Akkurat som FØLELSER, der er en personlig oplevelse, er FØLELSER også indiskutable.

FØLELSERNE vil altid være de rigtige for personen. Andre vil aldrig kunne anfægte en persons udtalelser, når denne henholder sig til sine følelser.

Til toppen 
#63939 - 05/06/2006 10:12 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej venner

Citat:
Hvad er tro?

Tro er et ord, som de fleste danskere benytter sig af når de betegner enten 1) trofasthed (at være tro mod sin kæreste/sin overbevisning/traditionen etc.), 2) tillid/tiltro eller 3) en antagelse/overbevisning - at regne noget for at være sandt.

Citat:
Hvad er der forskel på tro og indbildning?

Måden det staves på

Citat:
er tro noget vi vælger eller får?

Jeg fristes til at sige, hverken eller...

Hvis man med ordet får mener at en person A gennem kommunikation med person B overtager tankeobjekter fra person B og mere eller mindre forarbejdet gør dem til sine egne e.g. når en mor der tror på gud, med sin adfærd foranlediger en lignende tro på gud i sit barn, så mener jeg godt at man kan tale om at man får troen et sted udefra. Men jeg er uenig med f.eks. de kristne omkring at troen gives af gud.

Hvad angår valget, så er det jo udelukket uanset om det er gud eller f.eks. ens mor der giver en troen. I fald at man, som i eksemplet med moderen og barnet ovenfor, gennem sin opvækst bliver præget til at tro på gud, så kan der måske med tiden tilløbe ens system informationer som vil præge en i en anden retning og derved helt eller delvist fjerne troen. Hvorvidt man vil kalde dette et valg ved jeg ikke.

Hvis tilfældet er at det er gud der giver en troen, så er problemet jo at man for at kunne modtage denne påståede gave må kende omtalte gud først og egentlig have tillid/tiltro til denne gud (det kunne jo for så vidt være Satan). Ingen mennesker vågner op, uden nogensinde at have hørt om f.eks. bibelens gud, og tror på ham ud af det blå.

En anden side af denne sag er at hvis der er nogensomhelst tydelighed i det at modtage troen fra gud, så er man en tåbe, hvis man afviser den. Det har heller ikke særligt meget med et valg at gøre, når gud f.eks. i bibelen siger: Foran dig stiller jeg velsignelser og forbandelser, jeg tilskynder dig at vælge velsignelserne. Det har intet med valg at gøre, men alt med en slet skjult dødstrussel at gøre.

---

Hvad angår spamming, så gør det ikke mig noget...

Til toppen 
#63940 - 05/06/2006 10:24 Re: Hvad er TRO?
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Du har jo faktisk fat i noget rigtigt! Men pas på, det er en teolog du diskuterer med, så du kan aldrig nogensinde have ret hvis teologen mener noget andet. Teologer har jo eneret på at bestemme hvad der er sandt og falsk. (Selv når det kommer fra et teologisk mindretal, som fx det evangelisk-lutherske, der klart ville blive nedstemt, hvis alverdens teologer lavede en afstemning om hvad der er den sande teologiske fortolkning af det kristne budskab.)

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#63941 - 05/06/2006 11:12 Re: Hvad er TRO?
Anonym
Anonym

jeg kan godt følge dig i hvad du mener!..
Og jeg er da heller ikke som sådant uenig med dig..

Men det så egentlig siger, at bare du har en overbevisning, så er din sandhed, og så er der lige pludselige man sandheder ikke?...

Og hvordan kan vi så snakke om et bestemt kristen image, hvis alle har en indiskutabel overbevisning?

mvh. Lars/stud.theol

Til toppen 
#63942 - 05/06/2006 11:18 Re: Hvad er TRO? [Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym

Hej Lord Dean, jeg troede du var gået tilbage i Hi

Nu behøves tro og bibelarbejde, jo ikke nødvendigvis have noget med hinanden at gøre, men Michael,..

eneret, nej ikke på hvad der sandt for din overbevisning, men større og bedre indsigt i old teksterne og i kristendommens lære, dogmer m.m...

Citat:
Du har jo faktisk fat i noget rigtigt! Men pas på, det er en teolog du diskuterer med, så du kan aldrig nogensinde have ret hvis teologen mener noget andet.

Har det ikke været sådan i 2000år?....

SÅ du mener Teologer er farlige? er det fordi vi sabler din argumenter i stykker?.. Er det lidt en subjektiv frygt du render rundt med?

Men Lord Dean, Hvad er tro så?
Er er blind tillid?
Er det tilled i det hele taget?
Kan man ikke definere tillid værende mere end blot en overbevisning?

osv...

Mvh.Stud.theol Lars.

Til toppen 
#63943 - 05/06/2006 11:20 Re: Hvad er TRO? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hehe, Jeg kommer Liverpool, jeg holder med Liverpool FC!

Til toppen 
#63944 - 05/06/2006 11:20 Re: Hvad er TRO? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

LOL

Til toppen 
#63945 - 05/06/2006 11:23 Re: Hvad er TRO? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hehe, det er iorden :-)...

Okay, jeg synes egentlig ikke at være uenig i dit indlæg, så jeg vil istedet lade din kommentare stå...det giver mening for mig!

lars

Til toppen 
#63946 - 05/06/2006 11:53 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Lord Dean
Bruger

Citat:
Hej Lord Dean, jeg troede du var gået tilbage i Hi

Nu behøves tro og bibelarbejde, jo ikke nødvendigvis have noget med hinanden at gøre, men Michael,..

Hvis der er tale om den sande kristne tro, så er der vel en klar sammenhæng mellem tro og bibelarbejde?

Citat:
eneret, nej ikke på hvad der sandt for din overbevisning, men større og bedre indsigt i old teksterne og i kristendommens lære, dogmer m.m...

Citat:
Du har jo faktisk fat i noget rigtigt! Men pas på, det er en teolog du diskuterer med, så du kan aldrig nogensinde have ret hvis teologen mener noget andet.

Har det ikke været sådan i 2000år?....

Jo, jeg ved godt at teologer altid har hævdet at havde eneret til at fortolke Bibelen. Men du snakker så meget om "større og bedre indsigt", men hvis du kigger dig lidt omkring, som har teologer altså også VIDT forskellige fortolkninger af Bibelen. Hvad gør fx netop din fortolkning mere sand end Thorkild Grosbølls? Han er også teolog, ja faktisk er han færdig med teologistudiet mens du endnu ikke har afsluttet dit studie. Hvis vi så ser på et lidt større plan, så tilhører du en evangelisk-luthersk teologi-retning, hvilket i global sammenhæng udgør en forsvindende lille del af den kristne verden. Hvad gør at netop den evangelisk-lutherske fortolkning er mere sand end den katolske, ortodokse eller pinsekirkens teologi?

Citat:
SÅ du mener Teologer er farlige? er det fordi vi sabler din argumenter i stykker?.. Er det lidt en subjektiv frygt du render rundt med?

Jeg er ikke bange for teologer. Men du ophøjer dig selv fordi du læser teologi. Du kræver at have ret i alt hvad du siger om teologi, men faktum er jo, at end ikke teologer kan blive enige om ret meget - selvom I har ih og oh så stor indsigt. Der er med andre ord ikke nogen entydig rigtig fortolkning af Bibelen uanset hvor meget indsigt man får i de old(nordiske) skrifter. Og hvad er den logiske konsekvens af at større indsigt ikke fører til større enighed? Det er vel at lægfolket hopper af ræset på et tidspunkt og begynder at udøve praktisk teologi...

Citat:
Men Lord Dean, Hvad er tro så?

Tro er vel fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.

Citat:
Kan man ikke definere tillid værende mere end blot en overbevisning?

Kan du uddybe dette spørgsmål lidt? En overbevisning fortæller vel noget om det indre i mennesket, hvordan det mener tingene forholder sig, hvad der er sandt. Tillid er noget udadrettet, og fortæller noget om hvordan mennesket forholder sig til bestemte informationskilder og forventninger til andre menneskers adfærd.

Mvh. Cand.merc Lord Dean

Michael Hedegaard

Til toppen 
#63947 - 05/06/2006 12:19 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Og synger Kefas GOSPEL

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#63948 - 05/06/2006 16:20 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej igen Evangelist.

Selvom du er en hård nød at knække ind imellem, og selvom jeg ind imellem tænker, at NU ER DET NOK, så vil jeg prøve at vende det hele på hovedet engang:

Jeg vil prøve at favne dig selvom du er provokerende, møgirriterende og bestemt ikke ligger under for vores gode gamle Jantelov.

Jeg vil favne dig, fordi du er min broder, som alle de andre her på debatten, er det (broder/søster). På denne måde, håber jeg at være et eksempelt til efterfølgelse.

OG
- jeg vil vende det hele på hovedet, fordi du trods alt formår, at få os andre (i hvert fald mig) til at tænke efter.

Så her kommer mit svar på dit spørgsmål:

Hvis vi ser bort fra frelses budskabet, jo så er der lige pludselig mange sandheder.

Når jeg ser ud af mit vindue på verden udenfor (metaforisk). Ser jeg lige så mange forskellige individer, som der er forskelle i den kristne flok. Jeg tænker på, hvor underfundig Gud har været i hans skaberværk, ikke ét menneske er ens! Ikke ét menneske tænker og føler helt ens …

Livet med Jesus bygger på de samme grundsten, mens stenene ovenpå, der bygger selve kirken, er forskellige.

Jeg så gerne, at vi kunne skelne skidt fra kanel, at vi kunne isolere selve frelses budskabet. På den måde vil lovgerninger, måder at udlægge bibelen, traditioner og indgroede holdninger kunne brændes på et stort bål.

(Det er så det, jeg håber vores teologer evner at gøre for os ...)

Hvis dette var muligt, kunne vi begynde at bygge en levende kirke, hvor der var plads til forskelligheder, og hvor det at vogte over hinanden var et ukendt begreb.

Hvis vi nu alle er sikre på, at det er den samme grundsten, vi bygger på, hvad er der så tilbage andet end at favne hinanden som de søstre og brødre, vi nu engang er født til at være ved troen på Jesus.

Men det er måske det, der er galt med os alle? INGEN af os kan være helt sikre på, at vi har fået rigtigt fat i budskabet.

DERFOR kan vi ikke finde ro med os selv og med hinanden, derfor bliver vi ved med at vende og dreje ordene, meningerne og betydningen heraf.

Til toppen 
#63949 - 05/06/2006 19:51 Re: Hvad er TRO?
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Søs

Sidespring..

Citat:
Jeg vil prøve at favne dig selvom du er provokerende, møgirriterende og bestemt ikke ligger under for vores gode gamle Jantelov.

Du er ikke den første der har insinueret det (ikke stavet korrekt, ved det), men hvorfor?? Lars er da ikke bleg for at underbygge (eller prøve) sine udtalelser.. Det er mere de folk, som bare slynger noget ud og ikke tør indrømme at de muligvis tager fejl, der vel går ind over overstående??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63950 - 05/06/2006 20:03 Re: Hvad er TRO? [Re: Kefas Ben-Adam]
Lord Dean
Bruger

Citat:
Du er ikke den første der har insinueret det (ikke stavet korrekt, ved det), men hvorfor?? Lars er da ikke bleg for at underbygge (eller prøve) sine udtalelser.. Det er mere de folk, som bare slynger noget ud og ikke tør indrømme at de muligvis tager fejl, der vel går ind over overstående??

Er det mig du hentyder til?

Jeg vil dog nok have en anden udlægning af begivenhederne...

Michael Hedegaard

Til toppen 
#63951 - 05/06/2006 23:46 Re: Hvad er TRO? [Re: Lord Dean]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Dean

Citat:
Er det mig du hentyder til?

Nej?? Hvorfor tror du det?? Vi har jo sjældent eller aldrig debateret, så jeg har jo ikke det store kendskab til dig..
Umiddelbart har jeg da et positivt billede af dig..

Det var mere rettet mod personer, der bare slynger påstande ud, men aldrig gider underbygge dem eller lytte til folk, hvis de er uenige.. Folk der bare tromler videre uden den mindste reflektion..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63952 - 07/06/2006 14:51 Re: Hvad er TRO? [Re: Lord Dean]
Lord Dean
Bruger

Det kunne da være interessant med et svar...

Michael Hedegaard

Til toppen 
#63953 - 07/06/2006 17:18 Re: Hvad er TRO? [Re: ]
Henriette
Bruger

Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
Hej Lars...
1) Du spørger om hvad tro er...

Heb. 11.1
"Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke kan ses."

Sådan vil jeg også sige det. Tro er tillid til det vi håber på. Tro er at klynge sig til det håb man har. F.eks. at bibelen og kristendommen er rigtig.

2) Jeg syntes der er stor forskel. Tro er når vi virkelig håber på noget vi tror og ved er sandt...
Indbildning er for mig at se noget vi bilder os ind. Noget vi egentlig godt ved ikke passer. Men alligevel bilder os ind.

3) Vi får valget om vi vil tro. Så tro er noget vi hver i sær skal tagestilling til om vi vil. Tro er ikke noget vi får. Hvis vores forældre måske er kristne er troen ikke bare noget vi får den vej. Jo vi får det ind gennem hele barndommen der. Men det gør ikke troen til vores. Troen skal vi tage stilling til om vi vil have...
Kærligst Henriette

"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"

Til toppen 
#63954 - 07/06/2006 17:37 Re: Hvad er TRO? [Re: Henriette]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Henriette,

Kan du ikke uddybe dette en smule:

Citat:
2) Jeg syntes der er stor forskel. Tro er når vi virkelig håber på noget vi tror og ved er sandt...
Indbildning er for mig at se noget vi bilder os ind. Noget vi egentlig godt ved ikke passer. Men alligevel bilder os ind.

Hvordan håber man på noget man ved er sandt? Hvis man ved noget, er der vel ikke behov for at tro på det (håbe, i din definition)?

Jeg synes nu heller ikke der automatisk ligger falskhed i indbildning. Forstået sådan, at jeg ikke kan sætte et lighedstegn mellem "indbildning" og "at lyve for sig selv" (at man ved, det man bilder sig ind er usandt). Der kan også ligge en oprigtig overbevisning bag indbildning, så i dette tilfælde kan man jo ikke tale om, at "vi egentlig godt ved" det ikke passer.

For klarheds skyld: jeg mener den kristne tro er indbildning, men jeg kunne aldrig finde på at hævde, at kristne "egentlig godt ved [kristendommen] ikke passer". Indbildning kan bruges om mange ting, men det er ikke rimeligt at bruge det om ting, der umuligt kan afgøres som sande eller usande af dem, man bruger tingen imod eller for. Så jo, der er en forskel på tro og indbildning. Det er en forskel der går på, om det positivt kan siges, at det vedkommende tror om sig selv eller andre er usandt. Ikke om vedkommende lyver for sig selv eller andre...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#63955 - 07/06/2006 17:51 Re: Hvad er TRO? [Re: Claus Due]
Henriette
Bruger

Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
Hej...
Kan godt prøve at uddybe...
Men fristes til at spørge hvorfor syntes du den kristne tro er indbildning?

Det med indbildning skulle ikke have lydt så skrapt som det kom til.
Når jeg skriver indbildning mener jeg noget falsk. For mig er indbildning et negativtladet ord. Måske er det for hårdt at sige lyve for sig selv. Men det er bare noget negativt i mine øjne.

Kærligst Henriette

"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"

Til toppen 
#63956 - 07/06/2006 18:20 Re: Hvad er TRO? [Re: Henriette]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Henriette,

Citat:
Men fristes til at spørge hvorfor syntes du den kristne tro er indbildning?

Det synes jeg fordi jeg ser guder som en menneskelig opfindelse - som religiøs filosofi. Jeg mener det er indbildning af to grunde: først og fremmest fordi det er et billede man skaber sig og derefter tror på, og dernæst fordi det billede der bliver skabt ikke er konsistent. Man kunne vælge to løsninger - den ene er at mene det er uforståeligt og utroligt, den anden er at mene det er sandt trods det, at det er uforståeligt og utroligt. Det sidste mener jeg er indbildning, så egentlig kunne definitionen være, at indbildning er en fast tro på sandheden af et billede, man har skabt sig. Ikke nødvendigvis et falskt billede, men dog et, man (i betydningen mennesket) selv har skabt.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær