2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#63707 - 01/06/2006 13:28
Re: Børn er ateister
[Re: museeye]
|
Anonym
Anonym
|
høhø, glæder mig til at de missionske dåbsnervøse mennesker læser det her! :-P Citat: Før børn kan forstå og erkende og tro, vil min påstand være, at børn er ateister. Dermed ikke sagt at (alle) ateister er børn!
Ganske enig og alligevel ikke.. For da Gud ikke kan troes på, på en måde, så kan vi vel ikke afvise at Gud tager sig af dem på et andet åndeligt plan end vi voksne måske kan definere?.. Det her er selvfølgelig med nogle meget bløde rammer :-)
Mvh lars stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63708 - 01/06/2006 13:47
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
museeye skrev: Citat:
... Børn er som bekendt (groft sagt) "tomme" for indtryk og erfaring når de fødes. ...
Du skriver "som bekendt". Det er der overhovedet intet bekendt i. Der er flere aspekter i dette emne:
Du berører hele diskussionen om arv og miljø, og dit indlæg indeholder en skjult antagelse eller påstand om at børn udelukkende er et produkt af deres miljø.
Du taler om fødselstidspunktet som værende et tidspunkt hvor barnet er "tomt" for indtryk og erfaring. Men der har været 9 måneders graviditet, hvor barnet har modtaget indtryk og erfaring. Der er mennesker der er meget bevidste om at i den periode modtager barnet masser af indtryk, og nogle af disse mennesker spiller f.eks. musik for deres ufødte børn.
Der er også den mulighed at barnet er en selvstændig sjæl med sine egne kvaliteter som viser sig når barnet vokser op.
Desuden er der den mulighed - hvis der er en Gud - at barnet kan modtage evner og talenter fra Gud.
Er der andre muligheder, jeg ikke har fået med? Det kunne godt tænkes.
Disse forskellige muligheder betyder selvfølgelig ikke at vi ikke er børn af den kultur vi vokser op i. Det er vi i allerhøjeste grad, men ikke udelukkende. Det er vigtigt at holde sig for øje at der også er andre faktorer der spiller ind.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63709 - 01/06/2006 22:56
[Re: Sandheds-søger]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lars Peter - - ja, jeg tror også, at selv spædbørn kan tro! Matt. 21,15-16: Citat: Men da ypperstepræsterne og de skriftkloge så de undere, han gjorde, og da de så børnene på tempelpladsen, som råbte: »Hosianna, Davids søn!« blev de vrede, og de spurgte ham: »Hører du ikke, hvad de siger?« Men Jesus svarede dem: »Jo, har I aldrig læst: ›Af børns og spædes mund har du beredt dig lovsang‹?«
Og det spæde barns gråd er da vist en bøn om hjælp.
Jesus siger også, at hvis vi ikke vender om og bliver som børn, kommer vi slet ikke ind i Himmeriget! Små børn modtager uden videre hvad godt der gives dem - og små børn ved nok, at de ikke kan selv, men har brug for hjælp ..
Det er nok mere os voksne, der har problemer med troen! 
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#63710 - 02/06/2006 00:09
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Vær Hilset
Jeg beklager meget, at jeg har givet dig indtryk af, at min mening er, at børn udelukkende er et produkt af arv og miljø - det har bestemt ikke været min hensigt!
Hvad jeg gerne vil udtrykke, er at børn er "nye" mennesker, som før fødslen ikke har oplevet særlig meget af livet. Om de 9 måneder som går forud for barnets fødsel, skriver du at "barnet har modtaget indtryk og erfaring." Jeg kan gå med til at barnet har modtaget indtryk, men ligefrem erfaring? Jo, barnet har da godt nok oplevet at ligge i sin mors livmoder. Spørgsmålet er dog om barnet senere hen bevarer denne erfaring? En erfaring der glemmes, kan man ikke bruge til noget.
Men hvordan et barn under gravidtiteten udstyres med diverse fysiske og psykiske egenskaber, er et emne jeg har meget dårligt viden om.
Dog synes jeg stadig det er interessant at spørge til, hvordan børn (som lige er født) kan forholde til en guddom? Hvornår får barnet evnen til selverkendelse? Og evnen til at erkende andet end sig selv?
Og indtil børn er i stand til at tro, må man vel konkludere, at deres Gudstro er fraværende (=ateisme)?
|
|
Til toppen
|
|
|
#63711 - 02/06/2006 08:34
[Re: ]
|
Anonym
Anonym
|
Børn er ikke født som ateist. Sikke noget sludder. Og jo børn er en stor del et produkt af sine forældre og omgangskreds. Det er jo klart at børn ikke ved noget før de selv erfare eller for noget tillært. Børn udvikler somregel den samme tro som forældre. (i og med de bliver indoktrineret) Tror i Saddam Husseins børn er dybt kristne (: Jeg mener bare - hvis man ikke putter noget religion ind i børnene ved de ikke noget om det. Tror i at Jehovas vidner har børn der er muslimer?
Tabula Rasa - Tavlen tom. Det at børn lære via erfaringer og at de ikke kan vide noget før de har erfaret. F.eks. Et barn står med en bold i hånden. Det er første gang barnet ser en bold og holder det i hænderne. Endvidere er det den første genstand barnet rører ved og holder i hænderne. Dette barn ved ikke om bolden flyver op i luften eller flyver til siden eller bare hænger ude i luften når det slipper det. Barnet ved jo ikke noget om det, da det aldrig har set eller oplevet en bold før. Vi ved jo heller ikke hvordan man flyver et fly før vi har prøvet det.
Og spædbarnets gråd er dens måde at fortælle om deres behov. De ligger jo ikke og ber en bøn om at få stillet sult. De er egoistiske og vil have stillet deres behov her og nu.
Så børn er ikke ateister de er bare befriet for noget som tit er årsag til krig og onskab.
Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63712 - 02/06/2006 10:33
|
Anonym
Anonym
|
Hvorfor er det her en kommentar til mig...
jeg synes ikke du svare eller skrive noget konkret til min opfattelse++..
lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63713 - 02/06/2006 10:49
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Græder børn ikke kun af sult? eller når de føler ubehag?... Om det er råb om hjælp, eller bare utilfredshed? er det ikke lidt en defination?  Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63714 - 02/06/2006 10:58
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Dog synes jeg stadig det er interessant at spørge til, hvordan børn (som lige er født) kan forholde til en guddom? Hvornår får barnet evnen til selverkendelse? Og evnen til at erkende andet end sig selv?
Ja, samme spørgsmål har jeg leget lidt med, som et lille barn 
Men jeg oplever det som om, at man fra nogle kristne/troende side bare vil have "at børn skal tro" og det står ikke til diskution. Vi kan selvfølgelig, som jeg skrev før, ikke afvise at børn ikke kan have kendskab, men det var med bløde rammer. Jeg synes din tese er spændende og nogenlunde rigtig..........
Hvornår mennesket får selverkendelse? Ja nogen får det aldrig :-) Kierkegaard skriver Ak! At erkendelsen for et menneske aldrig kan komme må forblive en ulykke, mendens andre finder den
Men igen, hvis det kræver erkendelse at tro, tror alle kristne så?
Mvh- lars
Der er ingen grund til at spille smart, når man ligger der på kanten af småt-brændbart
|
|
Til toppen
|
|
|
#63715 - 02/06/2006 11:26
Missionske dåbsnervøse?!?
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Citat: høhø, glæder mig til at de missionske dåbsnervøse mennesker læser det her! :-P
Hej Lars, ...Nu synes jeg du strammer den lidt. Jeg er missionsk, men jeg aner ikke hvad "dåbsnervøs" skulle dække over, men jeg ved at jeg bliver irriteret over den "tone" det er skrevet i. Og nej - dit "høhø" bløder det ikke op. Så vær lige rar og... ja... Stram op, ik? Jeg skriver jo heller ikke: Orj hvor alle de gudsforagtende ateister/udvandede liberalteologer/lalleglade frikirkefolk -et-eller-andet. Jeg håber du forstår min irritation - jeg prøver ikke at begrænse din mulighed for at være humoristisk, jeg opfordrer dig bare til at tænke lidt over hvordan du er det.
mvh
(PS - dette er ikke en ordstyrerbemærkning, men et helt privat surt opstød;))
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#63716 - 02/06/2006 11:32
Re: Missionske dåbsnervøse?!?
[Re: anniesr]
|
Anonym
Anonym
|
Det var nu både en joke og en provokation! Mest fordi jeg har oplevet missionske folk som ikke troede deres børn blev frelst hvis de ikke var døbt.... Lære de har fået fra deres missionsoforening... Og siger du selv imod.. Citat: Nu synes jeg du strammer den lidt.
men så sige du Citat: Så vær lige rar og... ja... Stram op, ik?
Annie, bestem dig,...
Citat: Jeg skriver jo heller ikke: Orj hvor alle de gudsforagtende ateister/udvandede liberalteologer/lalleglade frikirkefolk -et-eller-andet
Tak for de fede udtryk.. LOL
Nå Annie, siden du nu blander dig debatten, hvad mener du om postulatet Børn er ateister?...
Mvh Lars Skepticistisk kristen og Stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63718 - 02/06/2006 11:42
tilbage på sporet
|
Bruger
|
Strammer den ene eller den anden vej... Nåja - men - du fangede den, jeg gad ikke til at rette det  Om børn er ateister? Hm, den er temmelig svær - jeg tror jeg klynger mig til den klassiske "fordi Gud har bundet os til dåben har han ikke nødvendigvis bundet sig selv" (Er jeg så dåbsnervøs?) Eftersom det er Gud der virker troen i os, ser jeg ikke noget problem i at et barn på et par uger "tror på Gud". Jeg kan aldrig vide det med sikkerhed, men det er mit håb. Så bom bom, med fare for at virke indifferent vil jeg sige at det ikke kan bevises, men jeg håber og tror det bedste - for børnene! Og læner mig også op ad de skriftsteder som Kristina nævner. En fodnote: Kristus selv var jo både barn og foster - ville det ikke være lidt grinern hvis han de første tre år af sit liv var ateist...?
|
|
Til toppen
|
|
|
#63720 - 02/06/2006 11:49
Re: At udtrykke sig
|
Bruger
|
Hej, Citat: Du skriver, at du IKKE i dine indlæg skriver; "Orj hvor alle de gudsforagtende ateister/udvandede liberalteologer/lalleglade frikirkefolk -et-eller-andet." - men er det dét, du tænker?
Du giver mig næsten røde ører. Nej, jeg vil vove at påstå at det ikke er det jeg sidder og tænker om mine meddebattører, den kan smutte indimellem det indrømmer jeg, jeg kan blive irriteret på en debattør med dertilfølgende knapt så pæne tanker - men som helhed prøver jeg af al magt at tænke pænt om folk, og det er heldigvis også de færreste der gør dette svært for mig! Det var bare tænkt som et eksempel på hvordan det ikke er særlig pænt at putte hinanden i kasser (uden at spørge først).
Hm, håber jeg fik gjort mig forståelig.
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#63723 - 02/06/2006 12:12
|
Bruger
Reg.: 11/04/2006
|
Citat: Jeg kan gå med til at barnet har modtaget indtryk, men ligefrem erfaring? Jo, barnet har da godt nok oplevet at ligge i sin mors livmoder. Spørgsmålet er dog om barnet senere hen bevarer denne erfaring? En erfaring der glemmes, kan man ikke bruge til noget.
Jeg synes godt, man kan mærke på små børn, at den erfaring de fødes med, bevares. Eksempelvis, kan man se,at de reagerer på musik de er blevet udsat for i de sidste måneder af graviditeten. Og grunden til, at børn falder godt til ro i en slynge, eller hvis de svøbes og vugges, er vel netop at det rører ved den erfaring af tryghed de har med sig fra livmoderen?
Citat:
Dog synes jeg stadig det er interessant at spørge til, hvordan børn (som lige er født) kan forholde til en guddom? Hvornår får barnet evnen til selverkendelse? Og evnen til at erkende andet end sig selv?
Nyfødte forholder sig vel til deres forældre, eller ihvertfald deres mor lige fra fødslen. De skal heller ikke være særligt gamle før de kan genkende mor og far blandt andre voksne. Hvorfor skulle de så ikke kunne forholde sig til en guddom, som vel er ligeså nærværende som mor og far?
Men i bund og grund er det vel et spørgsmål om guddommen er et resultat af troen eller omvendt...
|
|
Til toppen
|
|
|
#63724 - 02/06/2006 12:39
Re: At undertrykke sig
|
Bruger
|
Hej museeye, Interessant spørgsmål. Citat: Du skriver; "men som helhed prøver jeg af al magt at tænke pænt om folk" - hvorfor ikke erkende, at du har tendens til at tænke dårligt om andre, og så derfra prøve at ændre det, frem for at (forsøge at) lægge låg på de tanker, som du (tilsyneladende) finder ukristne (?)
Jeg synes faktisk også det er det jeg gør... det, at jeg ved at jeg kan (nogle gange berettiget, andre gange ikke) irriteres over mine medmennesker, både her og IRL, er vel en erkendelse af denne tendens? Det med at jeg "forsøger at lægge låg på" ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige til, er det i sig selv noget negativt? Det er nu ikke sådan jeg selv oplever det. Det kan vel godt være et skridt på vejen til at tænke bedre om folk. Men hvad ved jeg, jeg er ikke psykoanalytiker...
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#63726 - 02/06/2006 12:45
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Ole, Citat: Børn er som bekendt (groft sagt) "tomme" for indtryk og erfaring når de fødes. Efter fødslen indtager de en masse indtryk og opnår langsomt en vis (selv)erkendelsesbevidsthed. Men hvor er gudstroen eller religionen hos børn? Er det forkert opfattet, at den er fraværende?
Det er fuldstændig korrekt opfattet.
Det virker absurd at hævde, at børn er født med en religiøs tro. Hvis man ikke kan tro på det, man ikke kender, så er børn afgjort ateister. De kan så opdrages til at tro eller senere få trangen selv... men religionens indhold er noget, man lærer, og ikke noget man "bare ved fra fødslen". Hvis jeg ser på mig selv har jeg aldrig været troende. Lige så langt tilbage jeg kan huske har jeg haft en anelse om, at "religion var fjollet", sådan som en seksårig (ca.) purk nu tænker. Min mor var godtnok ikke ateist, men heller ikke rigtig religiøs. Hun har aldrig prædiket i hjemmet; det nærmeste hun kom var at spørge mig, om jeg overhovedet troede på Gud. Dengang var jeg syv, og svaret var også nej dengang.
Endnu tidligere - jeg har nok været omkring fem - blev jeg spurgt, om jeg vidste hvem Gud var. Alene det at min mor måtte spørge forstod jeg ikke rigtig dengang, men nu gør jeg. Hun havde aldrig fortalt mig hvad hun selv mente om det, og mit svar vidner også meget om det. Jeg mente Gud var postbud; det var hvad jeg havde forstået af det, alle de voksne gik og snakkede om, når de fik et fjernt blik i øjnene. Hvilket ikke skete så tit i min familie... ikke engang ved dødsfald.
Så jeg har aldrig troet på Gud. Jeg har intet vidst om Gud i hvert fald indtil jeg var en fire-fem år gammel, og efter det kunne jeg ikke forstå det, jeg læste og hørte om Gud. Et par år efter det kunne jeg svare nej på spørgsmålet selv (hvor min mor havde svaret ja for mig i kirken, jeg er skam døbt - og udtrådt af folkekirken) og efter nogle flere år var jeg overhovedet ikke i tvivl om, at for mig er religion en menneskelig opfindelse. Som jeg ikke kunne tro var sand.
Fra en ateist, der altid har været ateist.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#63727 - 02/06/2006 14:01
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Vær Hilset
Jeg er glad for at have fået dig på bane i denne debat - netop fordi du som ateist giver mig (en kristen!) ret i min påstand.
Jeg læser dit indlæg med stor forståelse - og jeg vil påstå, at du (hidtil) er den eneste i denne debat, som har forstået min påstand, som jeg ønskede, at den skulle forstås.
Desuden synes jeg, at der er teologisk sprængstof i påstanden om at børn er ateister. Fx som Schjelde i sit indlæg (02/06/2006 11:42) gør opmærksom på, så må konsekvensen af påstanden være, at også Jesus var ateist! Og i stedet for at blive forarget over at selveste Kristus skulle have været ateist, mener jeg, at det bør lægge fundamentet til en debat om, hvilken videre konsekvens det får for kristendommen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63728 - 02/06/2006 14:09
Re: Børn ER ateister
|
Bruger
Reg.: 28/02/2006
Sted: København
|
Hej ER børn ateister? Definitionen på ateisme som "fravær af troen på en gud" er meget løs. Hvad er "en gud" og hvad er "troen"? Personligt tror jeg ikke at børn af sig selv tror på den kristne Gud, og de kan derfor godt være ateister. Jeg tror nemlig at vi mennesker efter syndefaldet som udgangspunkt er vendt væk fra Gud. Men børnene kan vel også tro på en anden gud? Jeg mener ikke det er et krav at man har taget erkendelsesmæssig stilling til alle, mulige og umulige, sider af en gud for at kunne sige at man tror på denne gud. Så var der vist ingen der troede på Gud (jeg mener Bibelens Gud)! Men jeg tror jo så også at troen er skabt af Gud og ikke omvendt; og det er nok hele kernen i denne debat!
Mvh. Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#63730 - 02/06/2006 14:40
Re: Børn er mennesker
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej muse, Citat: Jeg har i psykologiundervisning (i gymnasiet) lært, at børn i nogen tid efter fødslen ikke skelner mellem sig selv og moderen. Det er sikkert noget man kan diskutere i lang tid, uden at nå et egentligt fælles svar.
Siden barnet ikke er bevidst om sig selv, som andet end en del af moderen, giver det så mening, at barnet så at sige "arver moderens tro"? Den personlige tro, den kommer vel først, når der er en "person" til at have den... ikke?
Men hænger bevidstheden overhovedet sammen med det at tro? Ja, hvis det handler om at tro på et andet menneske, så gør den. Men er troen på Gud på samme måde, og skal den overhovedet findes oppe i hovedet?
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#63731 - 02/06/2006 14:47
Re: Jesus er Gud er menneskebarn er ateist...
|
Bruger
|
Hej Ole, Jeg vil gerne give dig ret, når det du siger er sandt for mig.  Du skriver også: Citat: Desuden synes jeg, at der er teologisk sprængstof i påstanden om at børn er ateister. Fx som Schjelde i sit indlæg (02/06/2006 11:42) gør opmærksom på, så må konsekvensen af påstanden være, at også Jesus var ateist! Og i stedet for at blive forarget over at selveste Kristus skulle have været ateist, mener jeg, at det bør lægge fundamentet til en debat om, hvilken videre konsekvens det får for kristendommen.
Jamen, hvorfor alle disse bekymringer? Var Jesus ikke Gud - og kan Gud overhovedet være ateist? Om det får nogle konsekvenser, det tror jeg ikke. Det er mit indtryk, at der umuligt kan rokkes ved ideen om treenigheden med logiske indsigelser (som fx at man er ateist før teist). Og alligevel lader noget af logikken til at "sive igennem" - hvis man taler om en konsekvens af, at børn er ateister og Jesus engang var barn.
Ifølge treenigheds-"logikken" kunne Jesus dog både være ateist (i kraft af menneskebarn) og Gud på samme tid. Uden nogen form for konsekvenser. Så hvad er der egentlig at blive forarget over?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#63732 - 02/06/2006 15:04
[Re: MadsVJ]
|
Bruger
|
Hej MadsVJ, Citat: Jeg mener ikke det er et krav at man har taget erkendelsesmæssig stilling til alle, mulige og umulige, sider af en gud for at kunne sige at man tror på denne gud. Så var der vist ingen der troede på Gud (jeg mener Bibelens Gud)!
Det er ret paradoksalt, at du siger "Bibelens Gud" - men også hævder, at man ikke behøver tage stilling til bibelen for at tro på "Bibelens Gud". Hvad nu hvis man som barn tror på en gud og derefter læser bibelen, og man så i bibelen læser noget fuldstændig modsat af det, man troede var sandt. Troede man så stadig også på "Bibelens Gud", før man læste bibelen?
Hvad med personer som mig selv, der aldrig har troet på nogen form for gud?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#63733 - 02/06/2006 15:10
|
Bruger
|
Der har du fat i noget Claus, jeg tror også, at hvis Jesus var fuldt Gud og fuldt menneske, så var han begge dele fra undfangelsen, så jeg ser ikke så megen grund til at male en vis person på væggen - lige hvad det angår i hvert fald... Og forresten - så må der vel teknisk set være en lillebitte forskel på at "tro på Gud" og "være Gud". Skulle jeg mene? Men spændende er det da...
|
|
Til toppen
|
|
|
#63734 - 02/06/2006 15:26
|
Bruger
|
Hej Schjelde, du skriver: Citat: Og forresten - så må der vel teknisk set være en lillebitte forskel på at "tro på Gud" og "være Gud". Skulle jeg mene? Men spændende er det da...
Jeg synes nu ikke det er så spændende, men hver sin smag. Jeg synes derimod det er absurd at diskutere treenigheden, der både tvivler på sig selv, ikke ved hvor den selv er, kan forlade sig selv, ikke altid kan se sig selv og i begyndelsen ikke havde nogen håndgribelig viden om sin egen eksistens.
Hvis treenigheden løser et problem i denne henseende er det kun ved at erstatte det med et nyt.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#63735 - 02/06/2006 16:31
|
Bruger
|
Hej Claus Citat: Det er ret paradoksalt, at du siger "Bibelens Gud" - men også hævder, at man ikke behøver tage stilling til bibelen for at tro på "Bibelens Gud". Hvad nu hvis man som barn tror på en gud og derefter læser bibelen, og man så i bibelen læser noget fuldstændig modsat af det, man troede var sandt. Troede man så stadig også på "Bibelens Gud", før man læste bibelen?
Grunden til at jeg skrev "Bibelens Gud", var sådan set blot for at præcisere hvem jeg omtaler som "Gud" med stort G. Mest for ikke at lave den der trælse med at sige "Gud" som om alle i denne debat naturligvis ville anerkende at det så måtte være Bibelens Gud der var tale om. Om man troede på Bibelens Gud før man læste det i Bibelen man ikke troede? Spørgsmålet er slet ikke så tænkt som det lyder! Det er sket mange gange for mig! At jeg tror på Gud, og så læser noget i Bibelen som jeg ikke troede om Gud. Men jeg mener der er en forskel i at "tro på Gud" og at "tro noget om Gud". Hvis man tror på Gud, lader man sine forestillinger om Gud korrigere af det Gud selv har sagt. Men vi erkender stykkevis. Derfor har vi ikke erfaret Gud i sin dybde. Og vi er syndere, derfor lever vantroen også i os, og spørger hele tiden: "Har Gud virkelig sagt?" til det Gud siger. Kort sagt: At tro på Gud er ikke nødvendigvis det samme som at have en fuldkommen tro på og en fuldkommen erkendelse af Gud. Lidt karrikeret: Jeg tror på min far. Hvis jeg så en dag finder ud af at han bruger størrelse 41 og ikke størrelse 43 i sko, som jeg hidtil har troet; har jeg så ikke troet på ham før? Jeg har jo åbenbart haft en vrangforestilling om hvem min far var, hele tiden troet at han var en anden, nemlig en ikke-eksisterende mand med skostørrelse 43....
Det sidste er ikke helt gennemtænkt, men kan måske alligevel illustrere noget.
Mvh. Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#63736 - 02/06/2006 17:16
|
Anonym
Anonym
|
Hej.
Ja i forhold til din opfattelse af hvad en ateist er er der modsigelser. Men nu er det sådan at en ateist er en person hvis livsanskuelse er uden tro på en Gud eller guddommelige magter. Det er ikke en fravær på troen, men en person som ved sit fulde fem har valgt eller bare ikke at tro på en Gud. Man kan videre sige at en ateist er en gudsfornægter. Og hvordan kan et spædbarn være gusdfornægter hvis det ikke engang er blevet introduceret for religion.
Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63737 - 02/06/2006 18:11
|
Anonym
Anonym
|
Jeg synes virkelig det er skræmmende at læse de indlæg der er kommet. Hvordan kan i tro at et spædbarn kan tro på en Gud? Jeg kan blive helt bekymret.
Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63738 - 02/06/2006 18:29
|
Bruger
|
Vær Hilset Jeg synes, det er spændende og inspirerende at læse de indlæg der er komet.  Man kan jo tro så meget, så hvorfor ikke at børn bliver født troende? Du kan blive helt bekymret, men du bliver det altså ikke? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63740 - 02/06/2006 20:52
Re: Definition af ateisme
|
Anonym
Anonym
|
Hej
Jeg kender ikke noget begreb for det du søger. Og egentlig ville jeg mene at der ikke findes noget. Men man kunne vel sige at spædbarnet ikke har en erkendelsesmæssig religiøs forstilling endnu. For det hele handler om hvad barnet lærer og erfare. Pointen mener jeg er at spædbørn eller små børn i det hele taget ikke ved noget om religion så derfor kan de ikke tro på det.
Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63741 - 03/06/2006 15:41
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Breum. Er spædbarnet så egentlig ateist - eller snarere agnostiker??  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63742 - 03/06/2006 16:32
|
Anonym
Anonym
|
Børn er ikke kristne. Det kan de ikke i ordets betydning være, for de kender ikke Jesus. Men de er heller ikke Ateister. Ateister tror ikke på en Gud, et livefter døden osv. Men det er vel et bevist valg. De ved de ikke tror på Gud, de kan ikke, de har ikke fundet ham endnu, det samme gælder for kristne, bare omvendt.
Men børn tror. Deres tro bygger på tillid, kærlighed og trykhed. Børn græder ikke kun når de er sultne, trætte eller tranger til en tør rumpe. De græder også når de føler behov for trykhed og nærvær. Og så er Mor den bedste i verden. At tage et barn op, ligge det tæt til sit bryst og se det falde til ro kun ved lyden af ens hjerte.... At der ikke skal mere til end det. Det må være sand tro. Troen er på moderen, ikke Gud...
Men ...... "Mother is the name of God on the lips and hearts of all children."
Troen ændre sig med årene fra moren og til Gud, eller desværre væk fra Gud for nogens vedkommende. Men som barn er man uskyldig, og kun arvesynden er jeres synd. Men den tro de har på moren (eller hvem der nu måtte tag sig af dem) leder dem mod Gud, og dette sammen med dåben er vel nok til at frelse dem fra arvesynden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63743 - 03/06/2006 17:08
|
Anonym
Anonym
|
Hej.
Jeg vil give dig ret i det du skriver om børns behov og at de ikke er født kristne osv.
Men du skriver videre: Citat "Men den tro de har på moren (eller hvem der nu måtte tag sig af dem) leder dem mod Gud"
Hvis du mener at moderen har indoktrineret sit barn til en tro har du ret at troen på moderen leder dem mod gud.
Men hvis du mener at der sker helt af sig selv, er vi igen over i noget som ikke kan lade sig gøre. Hvis de ikke ved, kan de ikke vide. Man kan jo heller ikke tro på Julemanden før man har hørt om ham. Så med mindre det lille barn ( når det er stor nok til at forstå) er blevet fortalt om Gud så er der ikke noget religion inde i hovedet.
Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63744 - 03/06/2006 17:09
[Re: AnnePande]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Anne.
Jeg mener bestemt ikke at spædbørn er ateister. Og agnostiker som du skriver er en jo en som benægter den virkelige erkendelse, som jeg forstår det. Og det hænger jo ikke sammen med et spædbarn som bare vil have tryghed, omsorg, kærlighed og mad som nr 1. Det ved jo ikke noget om religion. Spædbarnet er bare et spædbarn og ikke andet. Det ville være synd hvis der skulle et begreb til at dække over ordet spædbarn. MAn er jo heller ikke politiker som spæd.
Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63745 - 03/06/2006 17:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jens -
- jeg mener, at børn kan tro, uden at forstå, og også, omvendt, at det er muligt at have en fuld intellektuel forståelse af, hvad kristendommen handler om, uden at komme til tro på at Jesus Kristus: Vejen, Sandheden og Livet.
Troen er ikke vores egen beslutning, men Guds gerning i os - som dog enhver kan afvise: "Se, jeg står ved døren og banker på; hører nogen mig og åbner døren, vil jeg gå ind til ham og holde måltid med ham og han med mig."
Jesus er den gode hyrde, han er kommet for at opsøge og frelse det fortabte - og han siger: "Sådan bliver der større glæde i himlen over én synder, der omvender sig, end over nioghalvfems retfærdige, som ikke har brug for omvendelse."
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63746 - 03/06/2006 18:06
|
Bruger
|
Hej Lars, Citat: Om man troede på Bibelens Gud før man læste det i Bibelen man ikke troede? Spørgsmålet er slet ikke så tænkt som det lyder! Det er sket mange gange for mig! At jeg tror på Gud, og så læser noget i Bibelen som jeg ikke troede om Gud. Men jeg mener der er en forskel i at "tro på Gud" og at "tro noget om Gud". Hvis man tror på Gud, lader man sine forestillinger om Gud korrigere af det Gud selv har sagt. Men vi erkender stykkevis. Derfor har vi ikke erfaret Gud i sin dybde. Og vi er syndere, derfor lever vantroen også i os, og spørger hele tiden: "Har Gud virkelig sagt?" til det Gud siger.
Jeg er glad for, at du ikke synes spørgsmålet er tænkt. Det handler jo direkte om trådens emne... 
Men OK, jeg kan acceptere at der er en forskel på at tro på Gud og tro noget om Gud. Dog skal man først tro, at Gud rent faktisk har sagt noget som helst, før man vil begynde at justere det, man tror om ham, på den baggrund. I øvrigt giver det også den mulighed, at en der "bare tror på Gud" kan ledes til at tro på en falsk gud, hvis det han tror om Gud passer bedre på en anden gud, som din gud mener er falsk (at den anden gud fx bruger størrelse 43 i sko, for at bruge dit eksempel). Nok om det...
Noget andet er, at når jeg fx spørger lidt á la "har Gud virkelig sagt det?" så er det jo med den forudsætning, at det jeg spørger angående virker selvmodsigende; at det eksempelvis får Gud til at virke ond, ukærlig eller uretfærdig - og hvordan er det muligt blot fordi jeg er synder? Hvis jeg var synder ville intet af det, Gud gør, virke værre end det værste, jeg overhovedet ville kunne gøre selv... vel?
Egentlig kender jeg jo godt svaret. Kristne mener ikke, jeg er i stand til at gøre noget som helst godt - og de mener også, at alt hvad Gud gør per definition er godt (selvom man ikke kan se det). Resultatet er selvfølgelig, at jeg altid vil være værre end Gud, selvom jeg aldrig slår ihjel, ikke bryder ægteskab (helligånden i Josefs hustru), ikke lyver, ikke stjæler - og aldrig gør noget ukærligt mod mine medmennesker. Gud kan myrde, drukne, smitte med pest, bandlyse, være vred og være jaloux - men det vil aldrig blive værre end det, mennesker kan gøre.
Er det ikke besynderligt, at det primært er dén type tvivls-spørgsmål der kan stilles? Om Gud er ondt/ukærlig/uretfærdig. Mere besynderligt er det næsten, at det som regel er Guds beskrevne handlinger, der rejser spørgsmålene - samt at man normalt siger at folk skal dømmes på deres handlinger, ikke deres intentioner. Og det åbenbart er omvendt for Gud.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#63747 - 03/06/2006 19:19
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina.
Det er en interessant drejning du laver. Men når du skriver -
Citat "Troen er ikke vores egen beslutning, men Guds gerning i os - som dog enhver kan afvise"
- bliver jeg samtiddig uforstående hvorfor der tænkes sådan. Jeg vil gerne forstå, men lige netop det med at Gud skulle give os troen og at vi så selv vælger om vi vil tro - synes for mig som en god bog hvis du forstår.
Jeg mener - prøv at opsøge et urfolk som aldrig har mødt et andet folk. Spørg om de tror på Jesus. Tror de ville sige - hvem er det? De har ikke engang mulighed for at afvise troen da de aldrig har hørt om det. Hvilket igen henleder til at det man ikke ved noget om kan man ikke tro på.
Og ja børn kan jo godt tro uden at forstå, som du skriver, men kun hvis de har hørt om det. Mange børn hører jo i en tidlig alder om Jesus i forbindelse med julen og tror på det uden helt at forstå hvad det handler om.
Men de kan umuligt tro på noget som nyfødt.
Kender du f.eks alle religioner og har afvist dem alle til fordel for kristendommen? Har alle guder haft deres gerning i dig og du så afviste dem?
Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63748 - 03/06/2006 21:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jens - Uha - det er et af de indlæg som giver mig lyst til at gemme mig under sengen, for det er forfærdelig svært at svare på. Dit spørgsmål er meget lettere for mig at begribe end mit eget svar ...  Det er nemlig en af de ting, jeg aldrig fatter: At nogen kan afvise at have med Gud at gøre, selv om de godt ved, at han findes .. Jeg véd det simpelthen ikke, og forstår det ikke. Citat: Og ja børn kan jo godt tro uden at forstå, som du skriver, men kun hvis de har hørt om det. Mange børn hører jo i en tidlig alder om Jesus i forbindelse med julen og tror på det uden helt at forstå hvad det handler om.
Det var ikke det, jeg mente. Med børn mente jeg spædbørn, som kan tro uden at forstå. Inden de har et sprog. For hvad er tro andet end tillid? Når et spædbarn græder, så er det på en måde en bøn til Gud. Det ved ikke at det har en mor eller en far eller en anden voksen, men det ved, at det har brug for hjælp og ikke kan klare sig selv. Og det er klar til at modtage hjælp, uden forbehold.
At have tillid, og at være hjælpeløs - det er at tro! Citat: Kender du f.eks alle religioner og har afvist dem alle til fordel for kristendommen? Har alle guder haft deres gerning i dig og du så afviste dem?
Nej, jeg har ikke afvist nogen, og der er kun én Gud: Vor Skaber, vor Herre og vor Frelser.
Og hvordan det gik til, at jeg i en moden - nogle vil sige overmoden - alder kom til at tro, at det virkelig, virkelig er sandt, at Jesus er død for mine synder, og har frelst mig fra fortabelsen, og har skænket mig evigt liv i Guds paradis ... ja, det er et under!
Så kan jeg nok så meget forklare, at "troen kommer af det, der høres" som der står i Bibelen. Jo, det er sandt nok, Guds ord og sakramenter skaber troen - men det forklarer jo i virkeligheden ingen verdens ting for den, som (endnu) ikke selv er kommet til tro på Kristus Jesus - og det er stadig et under ..
Måske kan andre kristne her give et bedre svar på dit spørgsmål - det håber jeg!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63749 - 03/06/2006 22:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, jeg må lige ind her med en lille protest mod det du skriver her: Citat: Kristne mener ikke, jeg er i stand til at gøre noget som helst godt - og de mener også, at alt hvad Gud gør per definition er godt (selvom man ikke kan se det).
Det er altså ikke rigtigt. Du er i stand til at gøre en masse godt.
Det vi siger er, at vi (kristne eller ej) ikke er i stand til at være fuldkomne. Vi er syndere, og vi kan ikke have livsfællesskab med Gud, som er hellig, uden at være fuldkomne. Det er derfor vi har brug for at blive retfærdiggjort - "iklædt frelsens klæder" ..
Men ja til, at alt hvad Gud gør, er godt - også når vi, med vores begrænsede optik, ikke kan se det ...
Det var bare det ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63750 - 03/06/2006 22:54
|
Bruger
|
Hej Kristina,
Hmm. Så har jeg (og muligvis også Henrik/HHH) fået helt forkert fat i noget. Jeg havde forstået det sådan, at eftersom jeg ifølge bibelen er et syndigt menneske vil jeg kun det onde - kun, i betydningen udelukkende. Det kan jeg ikke få til at passe med, at det kun skulle være et spørgsmål om graden, jf. fuldkommenhed som "billet" til himlen.
Men jeg vil da tage til mig, at jeg er i stand til at gøre godt. Det har jeg også altid ment, derfor undrede det mig lidt, at Henrik bragte det således på bane. Det kunne i øvrigt være interessant at høre din mening om hvorvidt ateister er i stand til at elske (rigtigt) i tråden "kærlighedens natur", eller om du også mener det er selvkærlighed (som er moralsk forkastelig?) i forklædning?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#63751 - 04/06/2006 02:12
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er helt enig med Kristina. Og det var også det jeg mente i mit tidligere indlæg. Spædbarnets tillid til sin mor er vejen til Gud i den forstand, at ......... det er godt nok svært at forklare.... Gud gennem moren giver omsorg, kærlighed og trykhed. Barnet skal så lære senere hen at Gud alene, uden moren, kan give alt dette og mere til. Da Jesus sagde "lad de små børn komme til mig, dem må i ikke hindre, thi den som ikke modtager himlen som et lille barn, han kommer slet ikke ind i den." (Jeg kunne ikke finde steder i biblen hvor det står, så det er efter hukommelse, ret mig gerne hvis det er helt forkert) .. når men, det han mente var ikke kun at dåben skal ske som barn, Men at læren om Gud skal ske fra barn, spæd om du vil. Troen er hos børnene, den behøver de ikke lære, for den har de første gang de lå i deres mors arme, det er kendskabet til hvor den kærlighed vi mennesker har fået som gave af Gud, hvor den kommer fra. Altså kendskab til Gud. Puha.. det er faktisk rigtig rigtig svært at forklare et spædbarns tro på Gud uden det kende ham. Jeg synes faktisk Kristina sagde det bedre end jeg. ... Håber i forstår hvor jeg vil hen, ellers må i spørge hvis det er helt volaput det her. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63752 - 04/06/2006 09:51
|
Anonym
Anonym
|
Nej nu bliver det altså for langt ude.
STOP lige en halv. Det er jo fis i kasketten det i skriver om spædbørn kan tro osv. Helt ærlig. ER der ren indoktrinering det her. Jeg fatter simpelthen ikke i kan tro det. Men det er jo det samme som jeg siger at Jesus var homoseksuel. Ikke gift, ingen kæreste, rendte rundt med mænd hele tiden og boede hjemme i en sen alder. Og at Jesus mor absolut ikke var Jumfru. Hun kunne bare ikke få børn. Eller det var hvad Josef og Maria troede. Da hun så en dag blev gravid føltes det som et mirakel. Eller også var hun blevet voldtaget og måtte finde på en historie om at englene..
Mvh
Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63753 - 04/06/2006 11:46
Om toner, til Jens.
|
Bruger
|
Hej Jens, En del af det at være på Café Thomas er, at kunne debattere med da andre på en ordentlig måde - vi kan allesammen blive frustrerede over andres meninger, men det giver dig absolut INTET mandat til slynge det statement ud, at andre brugere har fis i kasketten eller bliver indoktrineret, fordi de har en anden overbevining end du selv har. Jeg vil gerne høre et toneskift, nu !!! Læs evt. Netiketten igen (som du selvfølgelig læste, inden du tilmeldte dig?). Hvis det er en tone du har tænkt dig at bliv ved med at skrive i, vil der blive luget ud i din indlæg. Resten af dit indlæg vil jeg ikke kommentere på nu, hvis du lige omformulerer det engang, og stiller det som spørgsmål, kan det jo være der er nogen, der vil prøve at svare... Mvh Annie, ordstyrer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63754 - 04/06/2006 12:03
Re: Om toner, til Jens.
|
Anonym
Anonym
|
Hej Annie
Fis i kasketten kan betyde mange ting og det jeg mente var at jeg synes der er mærkelig at tro det. Lige så vel som kristne er uforstående overfor at jeg som ikke troende ikke tror på en Gud.
Og hvis du læser det med indoktrinering så har jeg glemt et ? Det var et spørgsmål. Og man må vel godt spørge.
Jeg synes du overreagere på det her.
Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63755 - 04/06/2006 13:02
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Poul Jeg vil lige fortælle dig, at jeg er helt enig med Annie mht. din respektløse debatstil. Men du er meget velkommen til at spørge, og det er helt forståeligt, at du kan undre dig over meget af det, der skrives her i Café Thomas. Det kristne budskab er tit til stor forargelse, det ved vi skam godt! Men sagen er jo, at vi en en del der er overbevist om, at det er sandt, og det er det vi lever og dør på! Du skriver Citat: Lige så vel som kristne er uforstående overfor at jeg som ikke troende ikke tror på en Gud.
Det udsagn har du absolut ikke ret i. Det er ikke spor svært at forstå, og en del af os har selv prøvet det!
Glædelig pinse allesammen! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63756 - 04/06/2006 14:03
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina.
Jeg lægger de ord som i kan misforstå.
Men du skriver altså i en tidligere tråd:
Citat "Det er nemlig en af de ting, jeg aldrig fatter: At nogen kan afvise at have med Gud at gøre, selv om de godt ved, at han findes .. Jeg véd det simpelthen ikke, og forstår det ikke"
Jeg synes ikke det hænger sammen med det det du skriver i den sidste tråd, at jeg ikke har ret i at kristne ikke kan forstå ikke troende ikke tror på en Gud.
Mvh
Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63757 - 04/06/2006 14:11
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej kristina, Poul overskrider ganske vidst den 'gode tone' ved at bruge 'upassende' udtryk, men jeg vil med al respekt gøre dig medskyldig for hans reaktion med det ikke-svar du gav. Prøv at læs indlæggene i tråden i rækkefølge og prøv så at tænke over dit første svar igen. Jeg efterlyser en lidt mere omhyggelig redegørelse for dine begrundelser.
Og til Poul vil jeg sige, at du nok skal vænne dig til måden, tingene foregår på i dette debatforum. Her kommer man længst med "Roosewelt-metoden", hvor du skal lade argumenterne være hårde, men ordene bløde!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#63758 - 04/06/2006 14:25
[Re: LarsBj]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jeg jeg kan godt se at fis i kasketten ikke skulle være brugt. Jeg skulle have skrevet det jeg mente med det i stedet for. Men Jeg hedder nu Jens og ikke Poul  Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63760 - 04/06/2006 15:53
|
Bruger
|
Hej Jens, Jeg vil ikke kalde det en overreaktion, men jeg er glad for at du selv kan se, at den med indoktrinering ikke var helt heldig. Selvfølgelig må man spørge - man skal bare huske spørgsmålstegnet Citat: Fis i kasketten kan betyde mange ting og det jeg mente var at jeg synes der er mærkelig at tro det.
Så håber jeg, at du en anden gang vil præcisere lidt grundigere, hvilken af tingene du mener!
Jep, så tror jeg bare jeg vil lade den ligge der. Hav en god søndag! - Annie
|
|
Til toppen
|
|
|
#63761 - 04/06/2006 20:20
Guds straf og kærlighed
|
Bruger
|
Citat: Men OK, jeg kan acceptere at der er en forskel på at tro på Gud og tro noget om Gud. Dog skal man først tro, at Gud rent faktisk har sagt noget som helst, før man vil begynde at justere det, man tror om ham, på den baggrund. I øvrigt giver det også den mulighed, at en der "bare tror på Gud" kan ledes til at tro på en falsk gud, hvis det han tror om Gud passer bedre på en anden gud, som din gud mener er falsk (at den anden gud fx bruger størrelse 43 i sko, for at bruge dit eksempel).
Derfor er der også to ting der er vigtige i denne sammenhæng: Helligånden og oplæringen. Er man troende har man Helligånden. Og Ånden holder liv i troen og kender sit eget vidnesbyrd. Dette skal barnet så møde i en sand oplæring. Ellers for troen meget ringe vækstbetingelser! Det, du beskriver med at barnet kommer til at tro på en falsk Gud, er ikke utænkeligt.
Citat: Noget andet er, at når jeg fx spørger lidt á la "har Gud virkelig sagt det?" så er det jo med den forudsætning, at det jeg spørger angående virker selvmodsigende; at det eksempelvis får Gud til at virke ond, ukærlig eller uretfærdig - og hvordan er det muligt blot fordi jeg er synder?
Spørgsmålet "Har Gud virkelig sagt ... ?" er slet ikke forkert eller syndigt generelt. Det er først når man spørger såden (retorisk med underforstået svar: Nej) til noget Gud HAR sagt. Og da jeg tror på Bibelen som Guds åbenbarede ord, vil det sige at stille spørgsmål til dette på denne måde (læs evt. her, hvor bl.a. min tro også fremgår) Så kan vi også med rette spørge: "Er det så ensbetydende med at ... ?" under oprigtig bøn til Gud om at sende Ånden så vi kan forstå ordet. Vi kan anfægtes over det Gud siger, men vi har ikke myndighed til at sige noget andet.
Citat: Hvis jeg var synder ville intet af det, Gud gør, virke værre end det værste, jeg overhovedet ville kunne gøre selv... vel?
I det følgende, vil jeg forsøge at give et lille indblik i det jeg forstår ved det Bibelen siger i denne forbindelse. Jo, det kan meget vel virke værre, men det er det ikke! Hvem kan påføre dig større plage end selve synden, døden og Helvede? Og for dette kan vi kun "takke" os selv. Men Gud kan gøre brug af det onde, han kan sende ulykke, han kan tugte og straffe, nedbøje og udslette. Og han har gjort det! Men værre er det ikke. Og alt sammen skyldes det synden, den synd som vi er skyldige i. Ikke altid i menneskelig forstand i forholdet én til én, så "jo hårdere du bliver straffet, des værre er du." Kan en ikke-kristen, eller i det hele taget et menneske, gøre godt? Svaret er et klart: Tjaa. Jeg synes Jesus selv siger noget meget godt: "Når da I, som er onde, kan give jeres børn gode gaver" (Luk. 11,13, læs gerne sammenhængen). Vi er altså onde, men kan gøre godt, i den forstand at vi kan gøre fra eller til i jordiske forhold. Og det er ikke så lidt! Men det ændrer ikke på, at vi i vores status over for Gud, som vi er i os selv, står som syndere, Guds straf værdige. Gud ser gerningens betydning, men også motiver og mangel på samme. Hvordan kan man f.eks. elske et menneske, hvis man samtidig lukker sit hjerte over for et andet? Umuligt, når ordet "elske" forstås i sin fulde dybde! Er du uenig i dette? Intet andet end syndernes forladelse ved Jesus kan frelse os!
Nej, Gud er ikke selv underlagt de bud og de prøvestene som mennesker er! Dette er en tydelig bibelsk tråd. Her står bl.a.: "Tag ikke retten i egen hånd, mine kære, men giv plads for Guds vrede, for som der står skrevet: »Hævnen tilhører mig, jeg vil gengælde,« siger Herren." (Rom 12,19). Gud straffer synden, både her i tiden, og i særdeleshed i evigheden; vi har fortjent det, pga. vores synd og ondskab. Men hvad med Guds kærlighed? Hvor blev den af? Den har han vist gennem sine bud. Han har givet os en klar vejledning til hvordan vi skal leve, og hvad vi skal gøre og undlade. Skulle dette ikke være nok? Gud gjorde mere. Hvis vi har fattet det så langt, så må vi stå af nu: Gud blev selv menneske, han blev lydig, og skulle selv adlyde de bud han satte for mennesket. (Læs f.eks. Filipperbrevet kap. 2 v. 1-18 og Galaterbrevet kap. 4 v. 4-5) Ikke fordi han fandt os værdige til dette, men pga. sin egen kærlighed til os. Han ville frelse os! Så har han altså ikke blot udstukket reglerne, men selv levet under dem! Men ikke nok med det: Han overholdt ikke blot budene, som jo var givet for syndens skyld og derfor var ham uvedkommende, men han tog også straffen for synden! Den der vil anklage Gud, står derfor som den der selv bliver anklaget og afsløret! Og derefter viser Gud sin nåde, ikke blot ved at han udelader straffen, men udstår den! Og så giver han følgende løfte, hvor vi tager verset oven for i sin helhed: "Når da I, som er onde, kan give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke Faderen i himlen give Helligånden til dem, der beder ham!" Her står Jesus og giver løftet om at bære frelsen helt ind i vores hjerter. Kan andet end bod, bøn, tak og lovprisning være på sin plads?
|
|
Til toppen
|
|
|
#63762 - 04/06/2006 20:57
Re: forstå/ ikke forstå
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj - og Jens - og godt ord igen! Det, som jeg selv var helt groggy over, det var hverken udsagnet om fis i kasketten eller indoktrineringsanklagen, men Pouls udsagn om, at når jeg kunne skrive, at spædbørn kunne tro (og i øvrigt her omhyggeligt havde forklaret hvad "tro" betyder i denne sammenhæng - ) så var det "det samme som at sige at ..... og så en hel masse skrækkeligt, som jeg ikke vil gentage her. Men pyt, det er fortid - alt forladt! Men det som du, LarsBj, skriver om, at jeg har bidraget til Jens' rystelse, det beklager jeg meget! Jeg havde ellers gjort mig umage med min formulering, og du har faktisk indlæst noget jeg ikke skrev ... men det var så ikke tydeligt nok. Jeg prøver lige igen så: Det som er blevet misforstået er - tror jeg nok! - følgende udsagn fra mig: ... Det er nemlig en af de ting, jeg aldrig fatter: At nogen kan afvise at have med Gud at gøre, selv om de godt véd, at han findes .. Jeg véd det simpelthen ikke, og forstår det ikke. Læg mærke til, at der står selv om de godt véd .. ! Det er skam slet ikke ateister (ej heller andre -ister) jeg skriver om her! Dem har jeg nemlig ingen problemer med at forstå. Næ, det er dem, som (tror at de) véd, at Gud findes. Dem som ved Helligåndens kraft ér blevet overbevist om, at Jesus lever og vil frelse dem til evigt liv i Guds rige. Dem som kender Guds kærlige vilje og væsen, og som alligevel afviser at have med ham at gøre. Dem forstår jeg ikke. Det er det, som kaldes "at spotte Helligånden" - at gøre det helt bevidst - - når Hellligånden har åbenbaret for et menneske, hvem Jesus er, og hvad hvad han vil give os ... Konsekvenserne her er forfærdende, for Jesus siger (Matt. 12,31-32): Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men bespottelsen mod Ånden skal ikke tilgives. Og den, der taler et ord imod Menneskesønnen, får tilgivelse, men den, der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende. ... nu håber jeg så, at I er med på, hvad det var jeg mente .. ellers må vi tage en ekstra omgang i ringen .. Rettelse: Poul er rettet til Jens i linje 1. Jens hedder nemlig Jens og slet ikke Poul. UNDSKYLD!  kristina
Ændret af kristina (04/06/2006 21:46)
|
|
Til toppen
|
|
|
#63763 - 04/06/2006 21:21
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina.. Bare lige et par spørgsmål, måske lidt af filosofisk karakter, så bær over med mig... nok engang :-P Citat: jeg mener, at børn kan tro, uden at forstå, og også, omvendt, at det er muligt at have en fuld intellektuel forståelse af, hvad kristendommen handler om, uden at komme til tro på at Jesus Kristus: Vejen, Sandheden og Livet.
Det vil sige at man ubevidst kan tro? Og så går der faktisk flere kristne rundt end vi ved? Selv troende muslimer kan være kristen :-P
Hvis vi definere TRO, som tilid og hengivenhed, så spørger jeg bare om et spædbarn, har/kan have den tillid og hengivenhed til noget som vi definere det ikke forstår?... Hvis de har den per instinkt er det altså ikke fri tro så? men en midlertidigt tvunget tro/tillid? Eller?
Hvis man har fuld forståelse af kristendommen er man så ikke kristen? Kan man være Kristen uden at have fuld forståelse som voksen?
Citat: Troen er ikke vores egen beslutning, men Guds gerning i os - som dog enhver kan afvise:
Så TRO er TVANG?
Mvh- Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63764 - 04/06/2006 21:22
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Og ja børn kan jo godt tro uden at forstå, som du skriver, men kun hvis de har hørt om det. Mange børn hører jo i en tidlig alder om Jesus i forbindelse med julen og tror på det uden helt at forstå hvad det handler om.
Men de kan umuligt tro på noget som nyfødt.
Ganske enig,... men hvordan kan vi afvise, om børn egentlig ikke kan være bevidste?..
mvh. Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63765 - 04/06/2006 21:25
|
Anonym
Anonym
|
Konspirationer er der nok af :-P
mvh- Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63766 - 04/06/2006 21:28
|
Anonym
Anonym
|
Men Josefine..
Hvad kræver tro?
Vi snakker om tillid.. Men hvis vi ved om spædbørn har en bevidst, og da de slet ikke har eller kan træffe valg, må det blive en meget instinktiv tro.. Så muslimske spædbørn tror på Allah Og Indiske spædbørn tror på Shiva eller Buddha?
Eller det kun de kristen spædbørn der tror?............................
Og hvis tro ikke er et valg, er det tvang.. Så spædbørn kommer til at leve i tvang indtil deres bevidsthed tillader dem noget? eller?.
Mvh Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63768 - 04/06/2006 21:32
Re: Guds straf og kærlighed
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Derfor er der også to ting der er vigtige i denne sammenhæng: Helligånden og oplæringen. Er man troende har man Helligånden. Og Ånden holder liv i troen og kender sit eget vidnesbyrd. Dette skal barnet så møde i en sand oplæring. Ellers for troen meget ringe vækstbetingelser! Det, du beskriver med at barnet kommer til at tro på en falsk Gud, er ikke utænkeligt.
Kan spædbørn og fostre have helligånden?
mvh Lars/ smiler
|
|
Til toppen
|
|
|
#63769 - 04/06/2006 21:35
Re: forstå/ ikke forstå
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina. Du gør det heller ikke nemt for mig  Pludselig er jeg poul og så Jens. Men jeg hedder nu Jens.  Og dine udsagn bliver jeg meget forvirret over. Citat "Så kan jeg nok så meget forklare, at "troen kommer af det, der høres" som der står i Bibelen" Når der lige frem står sådan i bibelen så undre det mig at du så ikke kan se, at Spædbørn ikke kan tro da de endnu ikke er blevet introduceret for Guds ord. De har jo ikke hørt. Og så skriver du at Jesus er død for dine synder. Jamen døede Jesus ikke mange hundrede år før du blev født og endnu ikke havde nået at synde? Hvordan hænger det sammen? Og den sidste med at det ikke var ateister eller ikke troende du hentydede til, men troende som benægter - det bliver jeg mere forvirret af.  Jeg synes det er meget interessant at læse dine indlæg og håber ikke du tror jeg bare vil lave rav i den. Det er ikke min hensigt. Jeg vil bare gerne belæres om de tanker der lægger bag. Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63770 - 04/06/2006 21:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lars.
Interessant spørgsmål du stiller.
Men mener du religionsbevidste eller bare bevidste i en eller anden grad?
Mvh
Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63771 - 04/06/2006 22:26
tro/ikke tro
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jens - jeg håber du har et mildt og tilgivende sind - hvorfor skulle jeg nu også kalde dig P... - nej jeg vil ikke skrive det mere. ALDRIG! Citat: kr.: "Så kan jeg nok så meget forklare, at "troen kommer af det, der høres" som der står i Bibelen"
Jens: Når der lige frem står sådan i bibelen så undre det mig at du så ikke kan se, at Spædbørn ikke kan tro da de endnu ikke er blevet introduceret for Guds ord. De har jo ikke hørt.
Jo, jeg forstår det sådan, at selv fostre kan "høre" (det bliver værre og værre, ikke?) Gud kan henvende sig til hver enkelt af os på det sprog, som vi nu hver især mestrer, også helt ordløse! I Lukas kap. 1 v41 står der f.eks.: Da Elisabeth hørte Marias hilsen, sprang barnet i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden .. . Citat: Og så skriver du at Jesus er død for dine synder. Jamen døede Jesus ikke mange hundrede år før du blev født og endnu ikke havde nået at synde? Hvordan hænger det sammen?
Det er et godt spørgsmål, du stiller her, og jeg ville ønske jeg kunne besvare det kort nok til at det kunne stå i et debatindlæg, men det kan jeg desværre ikke. Jeg håber du orker at læse om Jesu Liv eller Budskabet om verdens frelser Citat: Og den sidste med at det ikke var ateister eller ikke troende du hentydede til, men troende som benægter - det bliver jeg mere forvirret af.
OK, lad os glemme alt om det - måske har jeg misforstået så .. det blev vist noget rod. Citat: Jeg synes det er meget interessant at læse dine indlæg og håber ikke du tror jeg bare vil lave rav i den. Det er ikke min hensigt. Jeg vil bare gerne belæres om de tanker der lægger bag.
Det er ikke mit indtryk at du vil lave rav - vi kom vist bare skævt fra start. Jeg håber du vil have tålmodighed med os hardcore kristenfolk .. Vi har så meget vigtigt på hjerte, som vi så gerne vil dele, men vi er ikke altid særlig fikse på fingrene ....
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63772 - 04/06/2006 22:46
|
Anonym
Anonym
|
måske alle adskilt? eller samlet?
Kan man være religiøst bevidst men ikke alment bevidst? Eller omvendt?..
*går i tænkte box*
mvh- lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63773 - 04/06/2006 22:54
Re: tro/ikke tro
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina. Selvfølgelig har jeg et tilgivende sind. Og det var ikke fordi du skulle tilgives. Jeg undrede mig bare over at jeg pludselig hed Poul  hi hi Nå men du har ret i at spædbørn kan høre som fostre. Fra 5-6 måned kan de f.eks høre sangens lyde og tone fald. Og det de har hørt gentaget gennem de sidste 6 uger af graviditeten kan de genkende som nyfødt. Mors stemme eller det musik som evt. er blevet spillet. Men det er nu ikke det der er blevet sagt de genkender men lyden og tonefaldet i stemmen eller musikken. Forstået på den måde at Mor kan sige hvad som helst til sit barn, men det er kun lyden det genkender. Så selvom du starter med at læse op af bibelen de sidste 6 uger så er barnet lige så tryg ved at du læser et Anders And blad. bare det høre din stemme. Men det du skriver: Citat "Da Elisabeth hørte Marias hilsen, sprang barnet i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden .. ." Jeg kender ikke historien. Tror du at du kunne hjælpe mig lidt på vej.  Er det Elisabeth der er gravid eller hvordan skal det forstås? Måske er det de sidste 6 uger af svangerskabet og så vil barnet godt kunne reagere på lyd det har hørt og give spjæt. Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63774 - 04/06/2006 23:34
|
Anonym
Anonym
|
I min lille verden findes der kun et Gud. Nemlig ham som vi kender som den kristne Gud, derfor er der ikke tale om at Muslimske børn tro på Allah som spæd. Deres uskyldighed, og godhed er troen på Gud (den kristne) Allah kommer ind som en vranglære senere hen, fra deres forældre aom regl. Men den kærlighed moren (hvad end hendes tro måtte være) giver til sit barn, og derved giver barnet tillid til hende, leder vejen til Gud. Derfor mener jeg ikke der er nogen fortabelse hos de små børn/spædbørn, de er hos Gud fra de bliver født, det er senere hen i livet, det ind i mellem går galt. Og der er intet tvang i troen fra spæd. Det kommer med kærligheden de modtager fra fødslen, Den er nærmest medfødt om du vil. Altså ikke frivillig, dog heller ikke tvang. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63775 - 04/06/2006 23:58
Re: Guds straf og kærlighed
|
Bruger
|
Citat: Kan spædbørn og fostre have helligånden?
Ja, det tror jeg de kan. I Lukas kap. 1 i slutningen af vers 15 står der: "han skal fyldes med Helligånden allerede fra moders liv" om Johannes Døber.
Mvh. Mads.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63776 - 05/06/2006 00:01
|
Anonym
Anonym
|
Du må da arkende at Jesus har gået på jorden, og at han har udført utrolige mirakler. Så mange kan da ikke tage fejl. Når vi gang på gang finder nye evangelier om Jesus mirakler mens han var her, så må du da tro på det. Og med alt den forskning vi har omkring børn inden for psykologien, hvor de igen og igen kommer frem til at børn fra spæd har en bevidsthed, er det da så svært at tro på at spædbørn kan tro uden at kende Gud??? Når vi taler om spædbørns bevidsthed, så menes der, f.eks at når et barn græder fordi det er sulten, så... hokus pokus kommer brystet frem, og der er serveret. Det ved det er slten ellers havde det vel ikke grædt, det sammen gælder trykhed. Det ved det savner sin mor, derfor græder det, og igen hokus pokus kommer moren. Det kan ikke skille sig selv fra moren og tror det er et med moren, adskillelsen kommer senere. men bevidstheden er der. Jesus siger i biblen, "Lad de små børn komme til mig, dem må i ikke hindre. Thi himmeriget høre sådanne til." Tror du ikke han mener at børn er skabt til et kommer i himlen fra fødslen og kun senere kan ende i fortabelse??? Jesus siger altså selv her at børn tror på Gud, eller at børn er sådan som Gud ønsker vi alle skal være, så vi kan være fortjent til at kommer hjem til ham i himlen. Vi har.... nu siger jeg vi, jeg ved jo ikke om du er enig... men.. Vi har lige bevist Jesus liv på jorden, hans mange gode gerninger og mirakler, psykologiens videnskab omkring spædbørns bevidsthed (ang psykologi, så kan du finde mere om dette ved at læse lidt fra bl.a. Jung) Så nu spørger jeg dig, hvordan Du ikke kan tro??? Hvorfor "tvivler" (hvis jeg må kalde det det) Du. Citat: Jeg fatter simpelthen ikke i kan tro det.
Jeg fatter ikke du ikke kan.
Ps: Hvad ang Maria's jomfrudom, så har jeg også min tvivl, men det afviser bestemt ikke at Jesus var Guds søn. Men jeg kan godt modbevise din ide om hans homoseksuelitet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63778 - 05/06/2006 01:34
Re: Ateisme - et valg?
|
Bruger
|
Hej museeye, Du skrev: Citat:
...
Skal orbøgernes eller ateisternes definition ændres? Eller skal jeg blot forklares, hvorfor der ikke er en konflikt mellem de to definitioner?
Det bliver endnu mere kompliceret af at ateisterne selv bruger ordet på forskellig måde.
Den måde jeg har henvist til ordet på i forskellige debatter, har været at sige at det betyder mangel på gudstro eller fravær af gud. Det er den bogstavelige betydning så vidt jeg da kan se. Men efterhånden som jeg har læst hvad forskellige ateister har skrevet her i forummet, så må jeg sige at det ser ikke rigtig ud til at holde. Alene det at nogen decideret dyrker noget de kalder "ateisme" er bemærkelsesværdigt, man dyrker vel ikke ligefrem et fravær af gud uden at lægge lidt mere i det end blot fravær af gud, for hvad er der så at dyrke?
Problemstillingen med hensyn til ordene "ateist" og "ateisme" gjorde at jeg skrev dette indlæg: Klik her
Jeg vil citere det sidste afsnit fra indlægget så kan du læse resten ved at klikke på ovenstående link:
Citat: Men kan man regne med den bogstavelige betydning når folk bruger udtrykkene "ateist" og "ateisme"??? Ofte danner man jo ord med det formål at dække en bestemt ting, ide, overbevisning eller indstilling uden at ordet bogstaveligt talt behøver at være fuldstændigt dækkende. Andre gange så bruges ordene på en måde som ændrer den bogstavelige eller den oprindelige betydning, og så kan man altså ikke rigtig komme uden om at ordenes brug er overordentlig væsentlig.
Det er i hvertfald helt klart, at hvis "ateisme" betyder en aktiv interesse i noget, så kan du ikke bruge udtrykket "Børn er ateister". Også det at der er mennesker der laver hjemmesider med emnet "ateist" eller "ateisme" som en del af hjemmeside-adressen antyder at der er tale om mere end blot ordets bogstavelige betydning, dvs den betydning der ligger i forstavelsen "a" og ordet "teist".
Du spurgte "Skal orbøgernes eller ateisternes definition ændres?". Men da både de ordbogsdefinitioner du bragte er forskellige og ateister selv synes at have forskellige meninger og andre også har deres meninger, så er det unægtelig temmelig speget.
Selv den samme ordbog synes at gøre en gradsforskel i ordene "ateisme" og "ateist":
Fremmedordbogens definition af "ateisme": Ateisme: livsanskuelse uden tro på guddommelige magter eller en personlig gud; gudløshed
(er nok den der passer bedst til "fravær af gud" hvis man kigger på de definitioner du bragte, men udtrykket "livsanskuelse" antyder en aktiv tilgang i modsætning til "fravær" som antyder en passiv tilstand.)
Men fremmedordbogens definition af "ateist" er faktisk ikke helt på linje med sin egen definition på "ateisme": Ateist: tilhænger af ateisme; gudfornægter; fritænker
"Gudløshed" og "gudfornægter" antyder forskellige indstillinger til begrebet "gud", og "fritænker" antyder noget helt tredje.
Sætningen "livsanskuelse uden tro på guddommelige magter eller en personlig gud;" giver også en fornemmelse af andet og mere end blot mangel på gud, siden det bliver betegnet som en "livsanskuelse". At man ikke har nogen gudstro kan vel ikke være en livsankuelse i sig selv? Ordet "livsankuelse" antyder at man har tænkt over tingene, men manglende gudstro kan vel sagtens forekomme også hos folk der ikke har tænkt tingene?
Mvh, Lars Peter
Ændret af Sandheds-søger (05/06/2006 01:53)
|
|
Til toppen
|
|
|
#63779 - 05/06/2006 01:43
|
Anonym
Anonym
|
Hehe... Ja, men nu kan vi ikke helt bare definere tingene udfra hvad der sker i din verden Citat: I min lille verden findes der kun et Gud. Nemlig ham som vi kender som den kristne Gud, derfor er der ikke tale om at Muslimske børn tro på Allah som spæd.
Til det vil jeg sige, at jeg synes du kommer lidt til modsige dig selv, hvis vi siger at spædbørn kan tro,.. gennem det du kalder kærlighed, som faktisk er omsorg på baggrund af "et bregreb".... Og om det så er kristendom, Islam eller Hinduisme.
Hvis vi afviser af spædbørn kan tro, så er alle tilfælde af et barns tro en påduttelse fra dets omverden, og hvad med børn som ikke vokser op hos deres forældre men på børne hjem?, det afskriver lige hele din tese med moderkærlighedstroen.
Hvis vi siger spædbørn kan tro, hvor hænger det så ikke ved i alle verdens børn? Er alle ikke kristne forældre så onde indoktrinøre? 
Citat: Deres uskyldighed, og godhed er troen på Gud (den kristne) Allah kommer ind som en vranglære senere hen, fra deres forældre aom regl
Men det samme gælder altså ikke for kristne`? selvom kristne forældre også pådutter deres børn deres overbevisning?....... Burde børn, der så ikke har kristne forældre og ikke går op religion så ikke automatisk blive kristne? Når de tror som du siger gennem kærlighed? Eller omsorg?.. (i samme sætning, siger du faktisk at al kærlighed er lig med Gud, og så har du afskrevet alle kristne fra ikke kende til kærlighed og forelskelse og omsorg?? )
Citat: Men den kærlighed moren (hvad end hendes tro måtte være) giver til sit barn, og derved giver barnet tillid til hende, leder vejen til Gud
Så egentlig er alle mennesker kristne, de ved det bare ikke? og ubevidst handler imod deres tro, i den kristne Guds tro og lære?... vil du ikke lige forklare mig filosof og teolog det... bare lige så jeg er sikker på hvad du mener?....
Citat: Derfor mener jeg ikke der er nogen fortabelse hos de små børn/spædbørn, de er hos Gud fra de bliver født, det er senere hen i livet, det ind i mellem går galt.
Så børn kan ikke synde?.. Alle børn, selvom, de ifølge dig er indoktrinerede, kommer altså i himlen?... Så selv børn der ikke kender til Frelsen og Johannes 3;16 og så videre er altså alligevel frelst? Hvad skal vi så med barnedåb?... har alle børn så også Helligånden?....................
Citat: Og der er intet tvang i troen fra spæd. Det kommer med kærligheden de modtager fra fødslen, Den er nærmest medfødt om du vil. Altså ikke frivillig, dog heller ikke tvang.
Nu bliver du igen meget utydelig i mine øjne  Hvis intet er tvang, så mener du altså at spædbarnet selv vælger og at kærligheden er og omsorgen er altsammen noget som barnet selv har valgt at tage imod osv?  Hvis den er medfødt, hvad mener du så`? at det er en slags instinkt?.. hvad så med den kærlighedstro fra moderen? som du snakkede om før? Ikke frivillig? Men ikke tvang?.. Kan du igen ikke lige gramatisk eller lignende forklare mig hvad mellem tingen er? og hvordan det kan være et alternativ?
Frivilligt, kommer af et valg truffet af en fri vilje, beslutninger og påduttelser uden samtykke fra personens frie vilje, er tvang! altså hvis et barn ikke selv vælger, så er det tvang hvis barnet vælger selv, så er det fri vilje, og det stiller os tilbage med nyt dilemma, for hvad er et spædbarn vilje? Hvad kan det være?...
Jeg håber du kan finde tid til at svare mig, og måske lige forklare dig lidt, så jeg er med igen... Eller?..
LOL
mvh- stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63780 - 05/06/2006 11:02
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
|
Citat: Jeg har derfor slået op i orbøger og fundet disse definitioner:
Politikens Nudansk Ordbog: Ateisme: forkastelse af troen på en personlig gud Ateist:fritænker
Teologisk ordbog: Ateisme: gudsfornægtelse; afvisning af en personlig Gud
Fremmedordbog: Ateisme: livsanskuelse uden tro på guddommelige magter eller en personlig gud; gudløshed Ateist: tilhænger af ateisme; gudfornægter; fritænker
Men i mit indledningsindlæg anvender jeg en definition, som jeg har hentet fra en debat her på Jesusnet om ateisme, og som lyder: [ateisme er]"fravær af troen på en gud". Der er jo en åben konflikt mellem ateisternes og ordbøgernes defintion af ateisme.
Nu skal man jo generelt være ret varsom med at basere sig på blot ordbøgers definitioner.
Mht. "fravær af troen på en gud" og "livsanskuelse uden tro på guddommelige magter" så må de siges at være så godt som identiske.
Mht. "forkastelse af troen på en personlig gud" så skal man jo ikke være ret gammel før man bliver mødt med påstande om den ene og den anden gud. Har man stadigvæk sin "livsanskuelse uden tro på guddommelige magter" i behold må man altså konstant forkaste disse påstande for at forblive ateist. Gør man ikke det skifter man nemlig straks til at være teist.
Mht. "gudsfornægter" så er det en temmelig arkaisk og direkte tåbelig definition. At fornægte noget betyder at man nægter at anerkende/vedkende sig noget man dybest set godt ved er sandt. Og os, der ikke tror på guder fornægter bestemt ikke noget - vi tror ganske enkelt bare ikke på deres eksistens.
Det samme gælder de lige så tåbelige "gudsfornægtelse" og "afvisningen af en personlig gud", der jo også antyder at man godt ved den pågældende gud findes. Men, det er altså ikke guden man afviser - det er påstandene om guden! Først når man har accepteret påstandene vil man kunne vælge at afvise guden - men hvorfor skulle man i så fald ønske at gøre det (man ville vist have alt at tabe)?
"Gudløshed" lyder umiddelbart korrekt men kun såfremt det ikke har samme negative klang som "ugudelig" - det kan jeg ikke lige vurdere, da det ikke er et ord jeg er særlig bekendt med.
"fritænker" har jeg det fint med, da jeg ser det som en hædersbevisning. Jeg mener dog ikke det er korrekt, idet ikke alle ateister er egl. fritænkere. Vigtigere er det dog at der nok er en del, der betegner sig selv som fritænkere uden at de er ateister.
Ateisme er i bund og grund blot manglende tro på guder. Så længe troen på guder eksisterer i samfundet er det imidlertid også en konstant afvisning af påstandene om guder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63781 - 05/06/2006 11:28
|
Anonym
Anonym
|
Hej Josefine
Ja jeg tror på Jesus som et meneske som alle os andre her på denne jord. Og at han har levet og gjort sig bemærket. Sådan som jeg ser det så har Jesus muligvis gjort nogle fantastiske ting da han levede. Men jeg sammeligner ham med nutidens healere. Jeg ved ikke om jeg har forstået det rigtig, men gik der ikke flere hundrede år før de første beretninger om Jesus blev nedskrevet? Før det samledes den tids kristne sig og fortalte utrolige historier om Jesus og hans ord. Disse historier er blevet fortalt mange gange og af mange menesker igennem mange år. Det jeg tror der så sker er at historierne får lidt mere liv undervejs. Har du aldrig prøvet legen hvor man starter med at få en ganske lille historie fortalt uden andre hører det og så skal fortælle den videre til den næste ved siden af dig. Og når den så er nået til den sidste, f.eks nr 20 så er historien ændret fulstændigt. Desuden konluderede man hurtig tingene i Jesus tid. Lige så vel som den gang man brændte kvinder på bålet fordi man troede de var hekse. Og var de måske hekse? Nej de blev bare udsat for meneskeheden som ikke kunne forholde sig til det ukendte. Med tiden er vi mennesker heldigvis blevet mere fornuftige så vi ikke brænder folk mere.
Det med at spædbørn har en vis bevidsthed gør dem ikke i stand til at tro på Gud. Og ja Barnet er et med moderen det første stykke tid. Barnet har været én organisme med moderen (symbiose) og lidt efter lidt oplever det adskillelsen og finder ud af at der et mig og et ikke-mig. For at kunne tro må ens kognitive udvikling, dvs. intelligens og begavelse lige være udviklet lidt mere end bare at vide at hvis det græder så opnår jeg at nogen opfylder mit behov. (med mindre det er et omsorgssvigtet barn) Du kan jo ikke forklare et spædbarn noget, eller jo det kan du men det er simpelhen ikke i stand til at forstå. Barnet reagere på din stemme. Så om du fortæller om Jesus eller Muhammed det har ingen effekt. Barnets hjerne skal altså først være udviklet før det kan forstå og komme til at tro. Og det er den ikke som spæd.
Du spørger hvorfor jeg ikke tror eller hvorfor jeg tvivler?
Af den simlpe grund at videnskaben vinder når der skal forklares. Og fordi jeg heller ikke tror på julemanden.
Og jeg er glad for at du skriver at du ikke fatter jeg ikke kan tro på Gud - det understøtter det jeg skrev i en tidligere tråd at lige så vel som jeg som ikke troende ikke kan forstå at kristne tror på Gud, lige så vel kan kristne ikke forstå hvorfor jeg som ikke troende ikke tror. (i hvertfald nogle kristne).
Til sidst vil jeg lige tilføje at jeg ikke har skrevet at jeg tror på at Jesus var homoseksuel og at Jumfru Maria ikke var jumfru Det var bare nogle eksempler på at man hvad man KUNNE tro.
Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63782 - 05/06/2006 11:40
|
Bruger
|
Citat: Alene det at nogen decideret dyrker noget de kalder "ateisme" er bemærkelsesværdigt, man dyrker vel ikke ligefrem et fravær af gud uden at lægge lidt mere i det end blot fravær af gud, for hvad er der så at dyrke?
Hvordan dyrker man sin ateisme? Hvilke ritualer indgår?
At man argumenterer imod guder, skabelse og syndfloder er ikke at dyrke sin ateisme - det er snarere at dyrke fornuften, logikken og det videnskabelige verdensbillede. Og, det er noget andet end ateisme.
Ateisme er et ret tomt begreb der blot betegner fraværet af tro på guder. Derudover har ateister ikke nødvendigvis noget som helst til fælles. Heller ikke nødvendigvis et logisk og fornuftsbaseret verdensbillede. Ateisme er ikke en pakkeløsning som religioner er det. Der er ingen guddommelige autoriteter, hellige skrifter, dogmer, normer eller traditioner. Jeg kan derfor heller ikke se der er så meget at dyrke.
Citat: Det er i hvertfald helt klart, at hvis "ateisme" betyder en aktiv interesse i noget, så kan du ikke bruge udtrykket "Børn er ateister". Også det at der er mennesker der laver hjemmesider med emnet "ateist" eller "ateisme" som en del af hjemmeside-adressen antyder at der er tale om mere end blot ordets bogstavelige betydning, dvs den betydning der ligger i forstavelsen "a" og ordet "teist".
Der er ikke noget krav om aktiv handling indbygget i begrebet ateisme. Jeg kender flere, der bekender sig som ateister men som ikke interesserer sig det fjerneste for det eller beslægtede emner.
Genstanden for ateisters interesse er da heller ikke ateismen som sådan men enten 1) idéer, religion(er), filosofi og videnskab, eller 2) religioners indflydelse på samfundet.
Som du vil kunne se på fx Ateistisk Forum debatterer ateisterne yderst sjældent ateisme. De debatterer ovenstående. Det samme med ateisterne herinde. Det er sjældent ateismen som sådan er debattens genstand, det er næsten altid et af ovenstående to hovedområder.
Og når ateister har organiseret sig i Ateistisk Selskab er det primært for at få retten til kunne at vælge religion fra - dvs. for at få adskilt kirke og stat, afskaffet kristendomskundskaben, få verdslige begravelsespladser osv. Det er presset fra religion, der reageres på. Stort set samtlige, der melder sig ind giver udtryk for at de synes religion fylder for meget og at de ønsker at sige fra.
Citat: Selv den samme ordbog synes at gøre en gradsforskel i ordene "ateisme" og "ateist":
Hvilket bør tjene som en advarsel mod at lægge for meget vægt på dens definitioner.
Citat: Sætningen "livsanskuelse uden tro på guddommelige magter eller en personlig gud;" giver også en fornemmelse af andet og mere end blot mangel på gud, siden det bliver betegnet som en "livsanskuelse". At man ikke har nogen gudstro kan vel ikke være en livsankuelse i sig selv? Ordet "livsankuelse" antyder at man har tænkt over tingene, men manglende gudstro kan vel sagtens forekomme også hos folk der ikke har tænkt tingene?
Alle mennesker har vel en livsanskuelse. Hos nyfødte er det dog nok en kende begrænset og uklart og livsanskuelse er måske et lidt for flot begreb at anvende. På den anden side så tvivler jeg også stærkt på at ordbogsredaktøren havde spædbørn i tankerne, da han formulerede sig.
Hos nogen indeholder livsanskuelsen guder, hos andre gør den ikke. Indeholder en persons livsanskuelse ikke guder så er vedkommende ateist.
Hvor begrænset og uklart et spædbarns livskanskuelse end er (eller måske netop derfor), så tvivler jeg dog stærkt på det rummer forestillinger om guder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63783 - 05/06/2006 13:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jens - Citat: Citat "Da Elisabeth hørte Marias hilsen, sprang barnet i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden .."
Jeg kender ikke historien. Tror du at du kunne hjælpe mig lidt på vej. Er det Elisabeth der er gravid eller hvordan skal det forstås?
Jeg prøver: Elisabeth, Marias slægtning, ventede et barn: Johannes Døberen.
Og Maria, jomfruen, ventede et andet barn: Jesus.
Om mødet mellem de to vordende mødre skriver evangelisten (og lægen) Lukas: I de dage brød Maria op og skyndte sig til en by i Judæas bjergland; hun gik ind i Zakarias' hus og hilste Elisabeth.
Da Elisabeth hørte Marias hilsen, sprang barnet [altså Johannes Døber] i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden og råbte med høj røst: »Velsignet er du [jomfru Maria) blandt kvinder, og velsignet dit livs frugt! [Jesus] Hvordan kan det forundes mig, at min Herres [Jesu Kristi] mor [Maria] kommer til mig? For da lyden af din hilsen nåede mine ører, sprang barnet i mig af fryd. Salig er hun, som troede; for det, som er talt til hende af Herren, skal gå i opfyldelse.«
Det betyder, at Elisabeth profeterede = hun talte Guds ord! ved Helligånden,
Herrens engel havde også fortalt Zacharias (Johannes Døbers far), at Elisabeth ville føde en søn, som skulle hedde Johannes, og at han allerede fra moders liv ville blive fyldt med Helligånden.
Og det var Johannes Døberen, der udpegede Jesus for tilskuerne, idet han sagde: sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd. Det er om ham, jeg har sagt: Efter mig kommer der en mand, som er kommet forud for mig, for han var til før mig.... - og det var jo netop Jesus, Ordet!
Der står skrevet: (Joh 1,1-3) I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er.
Så Gud skabte alt ved Ordet = Kristus Jesus.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63784 - 05/06/2006 15:09
|
Anonym
Anonym
|
lige en kort bemærkning, bare... evangelierne i biblen er ikke skrevet flere hundrede år efter Jesus liv, men under 100 år efter hans død. Man mener desuden at Mattæus (eller markus.. jeg er lidt i tvivl hvilken en det er) er skevet af en søn af en, som en af apostlene kom hos, for at fortælle om Jesus. (forstod du det, det var vist lidt rodet) Når men altså ikke en historie der har været længe under vejs, men en øjenvidne beretning skrevet ned af hans ven. Men jeg tænker også på alle de andre evangelier vi finder i nyere tid. Thomas, Judas og Magdalene m.m evangelierne. Der er altså rigtig mange, uafhængig af hindanden der fortæller om Jesus liv på jorden og alle at han udførte mirakler m.m. Men ja biblen blev kun samlet ved kanon i ca 300 talet. men teksterne var jo skrevet ned, og blev ikke ændret, blot samlet til en bog. Men videnskaben anerkender Jesus. Muligvis ikke som Gud's søn, men det er jo kun fordi den ikke kan bevise det endnu. Videnskaben modsiger sig selv meget tit. For 500 år siden troede alle at verden var flad. For 50 siden troede alle at et atom var det midste der fantes. Begge ting er nu modbevist af videnskaben selv. Videnskab er altså en god rettesten for den tid man lever i, men tro ikke de har ret altid. Tænk hvis de fandt bevis for Julemandens eksistens imorgen.  Videnskaben er lidt a'la (og nu må du ikke misforstå mig) lidt a'la religion. Det ender altid i Tro.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63785 - 05/06/2006 15:37
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Ja, men nu kan vi ikke helt bare definere tingene udfra hvad der sker i din verden
Hvad angår min lille verden, så skriver jeg det jo sådan fordi det er MIN TRO. ikke at jeg har eneret til Gud, men at .. ja det er min overbevisning, min tro. 
Og hvad angår tro hos spædbørn, så er der her tale om den tro Gud ønsker skal være i alle mennesker.
Tro hos børn, og tro hos voksende er ikke den samme, da voksende jo har et sprog. Det er den uskyldige tiltro børn har til deres mor som er troen på Gud. Da det er den tro Gud søger som mennesker (jeg beklager hvis jeg gentager mig selv, men det er lidt svært at forklage)
Grunder til det er troen på Gud, er at han er den eneste gud der eksisterer, altså kan troen ikke være på andre end Ham.
Citat: Er alle ikke kristne forældre så onde indoktrinøre?
Nej. det er de ikke, for de elsker deres børn som alle andre også gør det. Men den tro de giver barnet senere hen i livet, er vranglære. Det er ikke forældrenens skyld de ikke har fundet Gud endnu. og derfor er de heller ikke onde. (Og nu kommer der sikkert et "vendt på hoved" spørgsmål tilbage fra dig. Kom bare, jeg er forberedt. men lige nu kan jeg ikke finde på en bedre måde at skrive det på) :P
Citat: Så egentlig er alle mennesker kristne, de ved det bare ikke?
Ja... Nej.. jo.. arrrhh........ ordet kristne er det forkerte i denne sammenhæng, for man kan vel kun være kristen når man har lært Jesus at kende, kan jeg ikke nøjes med at henvise til overstående ang Guds søgen på den rette tro hos mennesker (barnetro).
Citat: Så børn kan ikke synde?..
Korekt. spædbørn kan ikke synde, hvordan skulle de kunne det? nævn mig en synd de kan begå??? Arvesynden blev vi frelst fra ved Jesus hjælp. Vi skal stadig dåbes og erkende vores tro på Jesus, få et opnå denne frelse. Men i drinsipet er alle børn frelste.
Citat: Hvis intet er tvang, så mener du altså at spædbarnet selv vælger og at kærligheden er og omsorgen er altsammen noget som barnet selv har valgt at tage imod osv?
Ja barnet vælger selv om det vil tage imod det. Men det kommer af et behov hos barnet, og vælget er derfor ikke helt bevidst. Kig på dig selv lige nu. Hvorfor er din arm hvor den er? hvorfor har din fod den stilling den har? kan du huske hvorfor du plaserede den der? Du har valgt at pladserer den der, men kan du huske du valgte det? Valget sker ubevidst, men det er stadig et valg, og ikke tvang.
Din tur 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63786 - 05/06/2006 15:43
|
Anonym
Anonym
|
Hej josefine. Men det gør ham ikke til Guds søn fordi han gik rundt og Healede folk eller hvad vi skal kalde det. Tankens kraft er utrolig. Man kan tænke sig syg og tænke sig rask. Mange har gjort Jesus efter i nyere tid uden at være søn af nogen gud. Måske det han gjorde var zoneterapi? Jeg fornægter heller ikke evangelierne som er fundet og jeg finder det dybt interessant at et stykke historie af og til bliver fundet. Det du skriver om atomvåben er jo fordi man endnu ikke havde lavet eller opfundet noget andet endnu. Den kan ikke bruges  Og det med at folk troede jorden var flad var jo bare en tid hvor folk ikke vidste bedre. Men med vores forskellige synspunkter når vi aldrig til eninghed og det skal vi heller ikke. Det vigtigste er jo hvad vi selv tror på eller ved. Det er det der gør os til den vi er i dag. Jeg tror at hvis jeg var opvokset i et kristen hjem hvor kirkegang skete hver søndag og der tit blev læst op af bibelen, så ville jeg tro den dag i dag. Min mormor var meget religiøs og prøvede forgæves at få min mor til det samme. Min mor har fortalt mig den dag i dag at hun var meget ked af tit at være tvunget til kirke osv. Nærmest deprimeret. Da hun blev ældre blev hun stærk nok til at sige fra. En ting jeg som barn selv kan huske min mormor sagde til mig var at hvis jeg bandede som kom jeg i helvede. I min pædagogiske verden idag var det meget forkert af min mormor at sige til en lille dreng. Det samme som at sige at ens tænder bliver sorte hvis man lyver osv. Men det er også kun hvad jeg mener var sket med mig. Taler helt for mig selv. (for ikke at andre skal føle sig stødt) Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63787 - 05/06/2006 15:46
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina.
Mange tak for dit indlæg og fordi du gad at forklare.
Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63788 - 05/06/2006 16:25
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Citat: Hvordan dyrker man sin ateisme? Hvilke ritualer indgår?
Hvem snakker om ritualer?
Man dyrker ateisme i det øjeblik man gør noget ud af at man er ateist. Jeg gør for eksempel ikke noget ud af at jeg er "ikke-sydeuropæer", det er bare tilfældigvis en af de ting jeg ikke er i en kæmpe samling af utallige ting jeg ikke er.
Man dyrker ateisme hvis man mener at ordet indebærer en aktivitet, ganske enkelt.
Man dyrker ateisme hvis man laver et forum der hedder "Ateistisk Forum" og hvis man laver et selskab der hedder "Ateistisk Selskab". Det er jo at pleje begrebet "ateisme".
Citat: At man argumenterer imod guder, skabelse og syndfloder er ikke at dyrke sin ateisme - det er snarere at dyrke fornuften, logikken og det videnskabelige verdensbillede. Og, det er noget andet end ateisme.
Nej, det er ganske rigtig ikke ateisme i betydningen fravær af gud. Fuldstændig enig.
Citat: Ateisme er et ret tomt begreb der blot betegner fraværet af tro på guder. Derudover har ateister ikke nødvendigvis noget som helst til fælles. Heller ikke nødvendigvis et logisk og fornuftsbaseret verdensbillede.
Præcis.
Men ordet "ateist" har man dannet for at betegne noget. Det jeg fokuserede på i mit indlæg var i realiteten, at man ofte danner ord helt bevidst for at dække noget bestemt uden at selve ordets bogstavelige betydning nødvendigvis behøver at holde stik. Dernæst kommer så at den faktiske brug af ordene ofte ændrer sig, og man må på et eller andet tidspunkt bide i det sure æble og inkludere den betydning som anvendes, og på et eller andet tidspunkt bliver den også inkluderet i ordbogen. Tag sådan et ord som psykologi, der betyder, "læren om sjælen" eller "studiet af sjælen" eller kort og godt "sjælelære", idet "psyke" betyder "sjæl". Det betyder i realiteten at en psykolog, der ikke tager sjælens eksistens alvorligt egentlig ikke kan kalde sig psykolog. Men sådan bruges ordet ikke i virkeligheden.
Jeg er fuldstændig på det rene med, at den bogstavelige betydning af ordet "ateist" er fravær af gud eller mangel på samme, og det har jeg også givet udtryk for mange gange, men hvis ordets sprogbrug faktisk er et andet, hvis det faktisk betyder en aktiv tilstand og ikke blot den passive tilstand der ligger i fravær af gud, så rækker min mening ikke langt.
Citat: Det er presset fra religion, der reageres på. Stort set samtlige, der melder sig ind giver udtryk for at de synes religion fylder for meget og at de ønsker at sige fra.
Dermed har du også sagt at det drejer sig om noget aktivt. At reagere på noget er en aktivitet. Hvis ateisme blot er (som du sagde) et ret tomt begreb der blot betegner fraværet af tro på guder, så er der ikke tale om noget som helst andet end en konstatering af dette fravær. Der ligger ingen reaktion i den definition, der ligger ingen "sigen fra" i den definition, der ligger kun et tomt begreb som du selv gør opmærksom på. Er den definition i realiteten rigtig? Har ordbogsdefinitionerne ikke netop fat på den reaktion og den "sigen fra" du nævner? Det synes jeg faktisk skinner igennem i disse definitioner, ihvertfald til en vis grad.
Citat: Indeholder en persons livsanskuelse ikke guder så er vedkommende ateist.
Det er rigtigt, men det er noget helt andet end at sige at ateisme i sig selv er en livsanskuelse.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63789 - 05/06/2006 17:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus - Citat: Hmm. Så har jeg (og muligvis også Henrik/HHH) fået helt forkert fat i noget. Jeg havde forstået det sådan, at eftersom jeg ifølge bibelen er et syndigt menneske vil jeg kun det onde - kun, i betydningen udelukkende. Det kan jeg ikke få til at passe med, at det kun skulle være et spørgsmål om graden, jf. fuldkommenhed som "billet" til himlen.
Hmmmm - nu har jeg langt mere tillid til Henriks teologiske indsigt end til min egen - - men jeg håber og tror, at det (igen!) er et spørgsmål om definitioner.
Jeg kiggede lidt i nogle af Henriks indlæg for at se, om jeg kunne finde noget der viste, at vi ikke vil/kan at gøre noget som helst godt - - mon det er dette udsagn (Henriks) du tænker på? Citat: Hvis du vil ind til benet på kristendommen, må du forsøge at fastholde 1) Menneskets totale fordærv 2) Guds fuldkommenhed og 3) Guds totale kærlighed til mennesket
At mennesket et totalt fordærvet betyder ikke, at vi ikke er i stand til at gøre godt - for det er vi, og det har ikke meget (måske slet intet) at gøre med, om vi er kristne eller ej.
F.eks. siger Jesus (Luk 11,13) - og vel at mærke ikke til nogle forhærdede forbrydere, men til sine egne disciple: Citat: Når da I, som er onde, kan give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke Faderen i himlen give Helligånden til dem, der beder ham!«
At være ond er at være fordærvet, men det betyder ikke, at man skulle være ude af stand til at ville/gøre noget godt.
Jeg tænker her på en kemisk forklaring, som måske kan illustrere hvad jeg tror Henrik mener med sit udsagn om det totale fordærv/ondskaben:
Hvis forestiller os et helt ocean af rent vand, helt rent vand, distilleret H2O, og tilsætter en enkelt dråbe forurenet vand, uanset hvor lidt, så er vandet ikke mere rent. Det er fordærvet. (Måske ikke i praksis, men teoretisk, så jeg håber billedet kan bruges.)
Og Gud er hellig = ren. Helt ren. Derfor kan ingen synder møde Gud uden at gå til grunde. Gud lader sig ikke forurene. Derfor har han sendt sin søn til frelse for syndere, og derfor er retfærdiggørelsen - den totale renselse for synd - en livsnødvendighed.
Iklædes vi Guds Søns, Jesu retfærdighed (= "bryllupsdragten") og stiller os under hans beskyttelse, så kan vi (selv om vi ikke derved i os selv er blevet et hak bedre end vi altid har været) træde frem for Gud og leve!
Mon det er begribeligt, og mon Henrik mener det samme? Det håber jeg! Citat: Det kunne i øvrigt være interessant at høre din mening om hvorvidt ateister er i stand til at elske (rigtigt) i tråden "kærlighedens natur", eller om du også mener det er selvkærlighed (som er moralsk forkastelig?) i forklædning?
Nej, ateister er ude af stand til at elske "rigtigt"! Det har ateister til fælles med os kristne!
Vi kan ikke engang elske os selv fuldkomment, ingen af os kan. Jesus har for øvrigt heller ikke påbudt os at lade være med at elske os selv! Hele loven er nemlig samlet i dette bud: Du skal elske Gud, og din næste som dig selv! (du skal altså ikke holde op med at elske dig selv - det siger han ikke noget om!) Det er hele lovens fylde.
Vores fælles problem er: Vi kan vi ikke opfylde den lov! Intet menneske kan. Så når det kommer til stykket, er hovedforskellen mellem ateister og kristne måske den, at vi kristne er blevet konfronteret med, at vi ikke kan, og at vi derfor har brug for hjælp ... Vi kan ikke elske til fuldkommenhed. Vi kan ikke en gang angre til fuldkommenhed, at vi ikke kan.
Derfor er det ude med os - hvis vi ikke vil modtage hjælp fra ham som selv er fuldkommen, og som vil dele sin høje status med enhver som vil følge ham ind i Paradiset, iklædt frelsens klæder.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63790 - 05/06/2006 17:35
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det du skriver om atomvåben er jo fordi man endnu ikke havde lavet eller opfundet noget andet endnu. Den kan ikke bruges
Jeg menes ikke at have nævt atomvåben, men atomer i sig selv. Det jeg mente var et får 50 år siden troede man ikke atomer kunne deles, da de var det mindste i universet. i dag har vi delt atomer og funder nanotomer (hedder de vist nok, hæng mig ikke op på det)
Citat: Og det med at folk troede jorden var flad var jo bare en tid hvor folk ikke vidste bedre.
Mener du at fordi vi idag ved at jorden er rund, så ved vi alt?? Hvorfor skulle vi da ikke være lige som de folk dengang? om 500 år griner de ad os fordi vi idag tror vi nedstammer fra aber men vi ved bare ikke bedre. 
Citat: Men med vores forskellige synspunkter når vi aldrig til eninghed og det skal vi heller ikke
Jeg er ikke ude på at generer dig, men min tro beder mig om at fortælle om Jesus lære, til alle. Og det piner mig når vi så ikke er enige, for det er jo mit mål. Derfor bliver jeg ved. Men jeg kan også lære fra dig, det er ikke fordi du skal blive enig i alt jeg siger, sammen skal vi finde en enighed, og tro på Gud. Det er der jeg vil hen. Så bær over med mig, når jeg insisterer på at fortælle dig om troværdigheden til Gud. 
Jeg er opvokset i en hjem hvor min mor var alm kristen (medlem af folkekirken og gik i kirke når det var nødvendig, brylluper, begravelser og til jul. osv.) Min far tror ikke på Gud, (hvilken er en evig kamp for mig) Min jeg tror på Gud. Jeg har ikke altid troet på Gud, men har fundet troen via interesse for religion, ingen har prøvet at omvende mig, jeg har selv måtte opsøge for at lære. Og har der fundet troen. Så vores baggrund kan spille en rolle, men gør det ikke umuligt for os at tro.
Citat: Men det er også kun hvad jeg mener var sket med mig. Taler helt for mig selv. (for ikke at andre skal føle sig stødt)
Det samme her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63791 - 05/06/2006 19:59
|
Bruger
|
Citat: Man dyrker ateisme i det øjeblik man gør noget ud af at man er ateist. Jeg gør for eksempel ikke noget ud af at jeg er "ikke-sydeuropæer", det er bare tilfældigvis en af de ting jeg ikke er i en kæmpe samling af utallige ting jeg ikke er.
Hvis du nu boede i Sydeuropa ville det måske være mere relevant, at være opmærksom på det. Og i et nominelt kristent samfund giver det altså mening at definere sig som ateist. I et samfund uden religion ville det ikke give mening.
Men, det sker faktisk jævnligt at jeg efter et "vi kristne"/"I kristne" må gøre opmærksom på at jeg altså ikke er kristen men ateist.
Citat: Man dyrker ateisme hvis man mener at ordet indebærer en aktivitet, ganske enkelt.
Jeg mener ikke ordet indebæer en aktivitet, så jeg dyrker i så fald ikke ateisme.
Citat: Man dyrker ateisme hvis man laver et forum der hedder "Ateistisk Forum" og hvis man laver et selskab der hedder "Ateistisk Selskab". Det er jo at pleje begrebet "ateisme".
Man melder i hvert fald klart ud, hvor man står. Men som nævnt er det primært religion, filosofi, videnskab og samfundsforhold, der debatteres - ikke i nævneværdig grad ateisme. Så, hvis handlingen er det definerende for dyrkelse, så dyrkes ateismen ikke ret tit på hverken forummet eller i selskabet.
Citat:
Citat: Ateisme er et ret tomt begreb der blot betegner fraværet af tro på guder. Derudover har ateister ikke nødvendigvis noget som helst til fælles. Heller ikke nødvendigvis et logisk og fornuftsbaseret verdensbillede.
Præcis.
Så begrænser mulighederne for dyrkelse sig vel også til blot at bruge betegnelsen? Hvis man "dyrker" materialisme, humanisme eller andet så er det jo ikke ateisme man dyrker men noget, der ligger ud over og supplerer ateismen.
Religionskritik ligger også ud over begrebet ateisme (hvilket også kan ses af at ikke kun ateister hengiver sig til disciplinen).
Citat: Men ordet "ateist" har man dannet for at betegne noget.
Ja, det betegner dem, der ikke er en del af det teistiske flertal, der i hvert fald tidligere var. Selvom begrebet er negativt defineret er det alligevel smart at have, så man slipper for at tale om "dem, der ikke tror på guder" eller andet mindre mundret.
Citat: Jeg er fuldstændig på det rene med, at den bogstavelige betydning af ordet "ateist" er fravær af gud eller mangel på samme, og det har jeg også givet udtryk for mange gange, men hvis ordets sprogbrug faktisk er et andet, hvis det faktisk betyder en aktiv tilstand og ikke blot den passive tilstand der ligger i fravær af gud, så rækker min mening ikke langt.
Jeg tror ordet bruges forskelligt af forskellige personer. Jeg og en del andre ateister (herunder Ateistisk Selskab) bruger det i den betydning jeg har redegjort for.
Jens "Theological" Madsen bruger det i betydningen alt, der ikke er 100% i overensstemmelse med den vediske lære og dermed Guds vilje. Kristendom er således i en eller anden grad inficeret med ateisme.
Mange muslimer og kristne får givetvis nogle andre associationer. Blandt visse kristne i USA har det i hvert fald alle mulige bibetydninger såsom amoralsk, upatriotisk osv.
Hvilken betydning du beslutter dig for er også helt op til dig. Det er jo ikke en beskyttet titel. Det ville blot være praktisk om alle brugte den på samme måde. Indtil da må vi jo hver især gøre klart, hvilken betydning af ordet vi argumenterer ud fra.
Mht. børn er det væsentlige vel heller ikke om man kan kalde dem "ateist" eller ej. Det 'problem' vil man jo altid kunne definere sig ud af. Det jeg anser for væsentligt er egl. at børn ikke har nogen tro på guder. Så kan du kalde det, hvad du vil.
Citat:
Citat: Det er presset fra religion, der reageres på. Stort set samtlige, der melder sig ind giver udtryk for at de synes religion fylder for meget og at de ønsker at sige fra.
Dermed har du også sagt at det drejer sig om noget aktivt. At reagere på noget er en aktivitet. Hvis ateisme blot er (som du sagde) et ret tomt begreb der blot betegner fraværet af tro på guder, så er der ikke tale om noget som helst andet end en konstatering af dette fravær. Der ligger ingen reaktion i den definition, der ligger ingen "sigen fra" i den definition, der ligger kun et tomt begreb som du selv gør opmærksom på.
Jeg siger netop ikke at det drejer sig om noget aktivt. Langt de fleste ateister forholder sig passivt. Mange kan end ikke tage sig sammen til at melde sig ud af statskirken. De ateister, der er aktive er da, som forklaret, heller ikke motiveret af deres egen ateisme men af det pres de oplever fra diverse religioner. Var der ikke et sådant pres ville de stadigvæk være ateister men de ville ikke længere være motiveret til at være aktive. Det er fordi de ikke kan få lov at være i fred for religion, at de reagerer. De tvinges til at betale til statskirken, deres børn bliver som udgangspunkt udsat for kristen mission i folkeskolen, de tvinges til at henvende sig til statskirken i forbindelse med fødsler, død og navneændring. Osv. Denne religiøse omklamring vil de gerne være fri for og så leder de efter andre, der også gerne vil være fri. Dem finder de så blandt andre ateister, der er lige så trætte af situationen.
Citat: Er den definition i realiteten rigtig? Har ordbogsdefinitionerne ikke netop fat på den reaktion og den "sigen fra" du nævner? Det synes jeg faktisk skinner igennem i disse definitioner, ihvertfald til en vis grad.
Spørgsmålet er så, hvorfor kun det aktive mindretal blandt ateister skal kaldes sådan. Personligt finder jeg det mere korrekt at tale om aktive og passive ateister ligesom man ville tale om aktive og passive kristne. Det er jo ikke indholdet af de passive og aktive ateisters overbevisning, der er forskellig - der er blot forskel på om de gider at forholde sig til den og det religiøse pres.
Citat:
Citat: Indeholder en persons livsanskuelse ikke guder så er vedkommende ateist.
Det er rigtigt, men det er noget helt andet end at sige at ateisme i sig selv er en livsanskuelse.
Det har jeg da vist heller ikke gjort? En livsanskuelse er for mig at se hele 'pakken' og det kan ateismen slet ikke leve op til. Ateismen er blot et enkelt element blandt utallige andre i ateistens livsanskuelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63792 - 05/06/2006 20:35
|
Anonym
Anonym
|
Hej Josefine. Undskyld det med atomvåben. Stor fejl af mig at jeg læste forkert. Citat:
Mener du at fordi vi idag ved at jorden er rund, så ved vi alt??
Nej absolut ikke. Vi ved ikke alt, for vi ved ikke hvor meget der er at vide. Men vi ved meget - rigtig meget. Og vi kommer hele tiden til at vide mere.
Jeg har lige et spørgsmål:
Citat:
om 500 år griner de ad os fordi vi idag tror vi nedstammer fra aber men vi ved bare ikke bedre.
Skal det forstås sådan at du også tror på at vi nedstammer fra aberne?
Jeg troede at kristne tror på at Gud har skabt manden og kvinden.
Og jeg tror nu ikke at vi griner af os selv om 500 år i forhold til det med aberne. Det er jo sådan det er.
Jeg synes det er helt ok at du fortæller mig om troværdigheden til Gud, men du har en fordel i og med at du har været ikke troende. Hvordan var det for dig? Forstod du ikke de kristne eller hvordan? Jeg mener bare at du burde kunne se det fra begge sider.
Og jeg giver dig ret i at:
Citat:
Så vores baggrund kan spille en rolle, men gør det ikke umuligt for os at tro.
Men der er også den at nogle folk begynder at tro i fællesskab med andre fordi de er ensomme og mangler noget sammen med andre.
Lige så vel som nogle vælger at gå ind i en eller anden form for sekt for at føle sig som en del af noget.
Husk jeg skriver nogle - jeg generalisere ikke 
Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63793 - 05/06/2006 22:02
|
Anonym
Anonym
|
Go'aften Jens. Citat: om 500 år griner de ad os fordi vi idag tror vi nedstammer fra aber men vi ved bare ikke bedre.
Skal det forstås sådan at du også tror på at vi nedstammer fra aberne?
Jeg troede at kristne tror på at Gud har skabt manden og kvinden.
Både og. Jeg tror ikke vi nedstammer fra aber, og med det mener jeg aber som vi kender dem idag. Men mennesket gennemgår en evulotion som alt andet her på jorden, ting ændre sig, tilpasser sig verden. Mennesker er gennem de sidste 100 år blevet gennemsnitlig 5 cm højere. Jeg tro på at Gud har skabt verden, og alt på den. manden og kvinden, men de så nok ikke ud som vi gør idag. Derfor kan jeg godt få neandertalerne til at passe ind i skabelsesberatningen. Hvis du forstår mig?
Citat: men du har en fordel i og med at du har været ikke troende. Hvordan var det for dig? Forstod du ikke de kristne eller hvordan? Jeg mener bare at du burde kunne se det fra begge sider.
Jeg prøver at se det fra begge sider, men mennesker glemmer. Jeg kan ikke huske alt fra min barndom, hvor end jeg gerne ville. Og derfor glemmer jeg også tit hvordan det er ikke at have troen på Gud. Jeg troede ikke på Gud fordi videnskaber sagde noget andet. Jeg mente at hvis videnskaber sagde, så var det sandt, Jeg har nu bare fundet ud af at videnskaben og Gud går hånd i hånd. Problemmet er ikke hvad videnskaben ved, men hvad den ikke ved.. endnu  Jeg kunne ikke forstå hvordan nogen overhoved kunne tro at der var en skaber af verden. Big Bang menes jo at værre skaberen. Men de to ting (skabelsesberatningen i biblen og videnskaben ) hænger jo sammen. Der stå i biblen, at Gud først skabte himlen og jorden. Himlen.... puha den er stor, og hvad indebære den ikke. Big bang skabte himlen og jorden fsom det første. Big bang er altså Gud (i min forstand) "Og derblev lys" .. solen. Dernæst vand og jord... lyder som noget af jordens evulotion.. eller tag jeg fejl. "Derpå sagde Gud 'Jorden lade fremspire grønne urter, der bære frø' " Det mener videnskaben jo også er rækkefølgen for jordens begyndende liv. Derefter dyr.... Du kender historien... Tingene hænger sammen. Videnskaben (som var mit holdepunkt) hænger uforligneligt sammen med Gud. Den består i at opdage Guds små mirakler. Jeg fandt religion intresant, og mente at videnskaben kunne modbevise Gud... men jeg tog fejl. Ligegyldig hvad jeg kom med, hold Gud til det. Og min tro blev langsomt født. Jo mere jeg lærte og opdagede på egen hånd, jo skærkere blev min tro. Så jeg må sige at jeg er ikke blevet "hjernevasket" hjemmefra, og jeg har længe prøvet at modbevise religion, men det kan ikke lade sig gøre, det kunne det ikke for mig i alt fald.
.... beklager hvis jeg fik ævlet for meget om mig selv her...
Citat: Lige så vel som nogle vælger at gå ind i en eller anden form for sekt for at føle sig som en del af noget.
Ja der er mange som kommer ind på den måde, og jeg mener lidt det er en forkert start, men hvis de finder trykhed hvor de er , er der større chance for at de også finde sandheden, og er de det forkerte sted, så gør det ikke noget, vi skal nok komme til dem. 
Citat: Husk jeg skriver nogle - jeg generalisere ikke
Hvis jeg har givet udtryk for at du generaliserer, så undskylder jeg meget. Hvis ikke, så bare rolig, jeg ved godt hvad du mener, også selv om du skulle skrive "alle" 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63794 - 05/06/2006 22:57
|
Anonym
Anonym
|
Hej Josefine. Nej du har ikke givet udtryk for at jeg generalisere. Jeg er nok bare lidt påpasselig med ikke at ramme folk som jeg åbenbart gjorde i en tidligere tråd. Derfor skriver jeg det.  En kort en til dit indlæg er at skabelsesberetningen foregår over 7 dage. Og menesket, dyrene og planternes udvikling har været milioner af år undervejs. Det hænger for mig ikke sammen. Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63796 - 05/06/2006 23:14
|
Anonym
Anonym
|
he he.. Og en kort bemærkning igen. Du har misforstået biblen. 7 dage, er ikke 7 menneske dage, men 7 dage for Gud. Adam og Eva skulle dør inden dagen var omme, da de blev smit ud af paradis. Adam blev ca 800 år, og Eva med. Gud dag en altså Noget længere en vores små dage, en dag for os, er blot et sekundt for Gud. Hjalp det lidt på forståelsen? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63797 - 06/06/2006 01:34
|
Bruger
Reg.: 12/04/2004
|
Til Sandheds-søger
på dit spørgsmål : Er der andre muligheder, jeg ikke har fået med? Det kunne godt tænkes
vil jeg gerne svar ja det er der !
Et mennesker består af 3 legemer
1) den fysikske krop 2) det astrale legeme 3) det åndelige legeme
1) Den fysikske krop er den hvori "sjælen" har bolig !
2) Det astrale legme,som er helt indsnærvet i den fysikske krop, indeholder således indstinker og viden fra forældre og beste-forældre helt tilbage fra de "første kroppe"
3) det åndelige legeme indeholer således "sjælen" og alt viden og erfarring som den "sjæl" har opnået og fået siden "den" lod sig inkarnere for første gang for milioner af år siden ! Dette legeme har form som det fysikske legeme og denne form bibeholder sjælen indtil at der er gjort rengskab for det netop afsluttet jord-liv,over for Gud ! her efter vender hukomelsen tilbage,
Viden og erfaring fra tidligere inkanationer, er der lukket af for, idet at hvis alt det strømmede over i den fysikske hjerne, ville den selpenhed eksplodere !
Det er disse 3 legemer som gør mennesket hekt unikt !
Dyr har ingen sjæl og er således "kun" imdehaver af de to første legemer ( 1 og 2 )
KH Jesper
|
|
Til toppen
|
|
|
#63798 - 06/06/2006 01:47
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Josefine Citat: Jeg tror ikke vi nedstammer fra aber, og med det mener jeg aber som vi kender dem idag. Men mennesket gennemgår en evulotion som alt andet her på jorden, ting ændre sig, tilpasser sig verden.
Mener du; hvad vort kødelige legeme angår; at mennesket på et tidligere tidspunkt i evolutionen, kan have en fælles afstamning med menneskeaberne, som vi kender dem i dag?
Citat: Jeg tror på at Gud har skabt verden, og alt på den. manden og kvinden, men de så nok ikke ud som vi gør idag.
Mener du, at mennesket er en åndelig skabning, eller er det fra begyndelsen et kødeligt væsen?
Jeg har jo også arbejdet med, at få bibelen og videnskaben til at gå op i en højere enhed. Jeg synes egentlig det er ved at lykkes, efter mange års eksperimenter, som jo ethvert barn vel drives til, straks der er noget man ikke forstår og kan få til at passe sammen. Men det kan være svært at finde ud af, hvordan man skal udtrykke dét man fornemmer i de to lejrer, så det også giver mening for andre. Du udtrykker dig fint...
Kan det være, at mennesket først for alvor inkarnerer meget sent, set i forhold til evolotionen. Dette kan sammenholdes med hvad vi kalder syndefaldet, hvor vi i den forbindelse kan læse følgende: Citat: 1 mos 3, 21.: Og JHVH kastede sig over bearbejdede Adam og hans hustru, byggede hud og iklædte dem.
Dette vers, handler tydelig vis om at mennesket bringes ind i en ny tilstand. Det er deres egen hud de iklædes og jeg kan kun tolke det som selve inkarnationen.
Det kan være menneskeånden, som evolutionært er steget ned i kødet, ved at udvælge det bedst egnede legeme, en stamme, med tilstrækkelig komplekse mentale processer. Gennem årtusinder kan denne proces have fortsat, som en gradvis udvikling, frem til en gang, for ikke så forfærdelig mange tusinde år siden, hvor det åndelige gudsbevidste Menneske, for alvor træder helt ind på scenen.
Citat: Derfor kan jeg godt få neandertalerne til at passe ind i skabelsesberatningen. Hvis du forstår mig?
Jeg mener ikke, at der er noget nært slægtskab med neandertaleren. Men det kan på den anden side godt være, at broder mordet (Kain og Abel), i en eller anden grad refererer tilbage til at en tidlig Stammes udrydelse. Neandertaleren er et muligt forbillede.
Der er nok værd at bemærke, at begrebet Menneske, i mange religiøse forestillinger er uløseligt knyttet til dét, at være gudsbevidst. For Gud skabte Mennesket i sit Billede. Derfor kan man sige, at mennesket først bliver Menneske, i religiøs forstand, når det er istand til at afspejle/genspejle Gud.
Det synes jeg vore Børn viser, er muligt nu...!
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#63799 - 06/06/2006 02:12
[Re: Vandrer]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Mener du; hvad vort kødelige legeme angår; at mennesket på et tidligere tidspunkt i evolutionen, kan have en fælles afstamning med menneskeaberne, som vi kender dem i dag?
Det berømte "Missing link" er jo ikke fundet. Og jeg tro ikke på det vil blive fundet, jeg tro nemlig ikke på det eksisterer. Mennesker og aber er hver sin art. og har aldrig været det samme. Men lige som fugle ligner vi hinanden meget. Så mit svar til dit spørgsmål må være.. Nej.... 
Citat: Mener du, at mennesket er en åndelig skabning, eller er det fra begyndelsen et kødeligt væsen?
Den var værre, for jeg kan godt følge dig i at mennesket ikke fra starten skulle være kødelige væsner. Dog må jeg sige, at min overbevisning er at Edens Have var på jorden, og at mennesket derfor blev skabt på samme måde som dyrene, nemlig kødelig fra starten.
Citat: Kan det være, at mennesket først for alvor inkarnerer meget sent, set i forhold til evolotionen.
Hvis jeg må svare med at spørgsmål. Står der noget sted i biblen hvor lang tid der gik fra Gud skabte Jorden til han skabte mennesket?? 
Citat: Der er nok værd at bemærke, at begrebet Menneske, i mange religiøse forestillinger er uløseligt knyttet til dét, at være gudsbevidst.
Jeg mener godt "urfolk" (Adam og Eva's børn) kunne være Gudsbevidste uden vi ved af det idag. Vi kender Gud fra fortællinger, nedskrevet gennem hundrede af år, men Guds bevidsthed kan vil sagtes være der uden skriftsprog.
Citat: Du udtrykker dig fint...
Tak for de rosende ord, Og hvis jeg må gengælde det, så har du en behagelig filosofisk måde at udtrykke dig på 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63800 - 06/06/2006 10:10
[Re: jesper45]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jesper - du skriver bl.a. at et mennesker består af 3 legemer (et fysisk, et astralt og et åndeligt) og at sjælen har bolig i kroppen -
For at undgå misforståelser vil jeg lige til generel orientering indskyde, at det du giver udtryk for i dine indlæg er holistisk, esoterisk lære, som jo ikke er forenelig med det kristne budskab.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63801 - 06/06/2006 12:01
|
Bruger
|
Vær Hilset
Du skriver om barnets forhold til moderen, som om barnet tror på moderen (som en gud?). Du påstår, at når barnet græder, er et fordi barnet mangler noget; det være mad, søvn, nærhed eller andet. Dog skriver du også at barnet vælger at græde, for på den måde at få den ønskede opmærksomhed.
Jeg er ikke en mor, og kan aldrig blive det. Så det forhold jeg kan få til et barn, bliver aldrig som en moders. Derfor kan jeg ikke verificere dine udsagn med egne erfaringer - men jeg kan dog undre mig over det, du skriver!
Jeg har et problem med at skulle acceptere, at barnet vælger sine handlinger, som fx at græde. Før man kan vælge, skal man have valgmuligheder; og hvad kan et spædbarn andet end at græde? Jo, det kan le og smile og sove etc, men for at gøre opmærksom på sine mangler, hvad gør barnet da? Og dette gælder endda helt fra fødslen! Barnet græder - pga dens ubehag!
Det er min påstand at barnet græder, fordi den føler ubehag. En sådan ubehag kan bestå i sult, tørst, trøst/nærvær, ren ble etc.
Endvidere vil jeg påstå, at barnet ser moderen eller en anden person, som værende den faktor, der fjerner den ubehag, som udtrykkes ved gråden. Men har barnet tillid til nogen som helst lige når det fødes? Kan barnet stole på noget menneske? Er et barn ikke netop så meget ude af stand til at hjælpe sig selv, at den ikke har andet valg, end at overlade sit liv i andres hænder? Og så er det jo netop ikke et valg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63802 - 06/06/2006 12:48
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det berømte "Missing link" er jo ikke fundet.
Jojo... det findes se > The missing Link
Mvh lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63803 - 06/06/2006 12:49
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina..
du skulle vel ikke have et svar på mit tidligere indlæg?
Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63804 - 06/06/2006 13:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lars spørger: Citat: Det vil sige at man ubevidst kan tro? Og så går der faktisk flere kristne rundt end vi ved? Selv troende muslimer kan være kristen :-P
Ja, det er muligt, det ved jeg ikke noget om. Tro kræver ikke nødvendigvis tænke-forståelse, og kun Gud kender sine. Citat: Hvis vi definere TRO, som tilid og hengivenhed, så spørger jeg bare om et spædbarn, har/kan have den tillid og hengivenhed til noget som vi definere det ikke forstår?...Hvis de har den per instinkt er det altså ikke fri tro så? men en midlertidigt tvunget tro/tillid? Eller?
Jeg tror ikke det har noget med instinkt at gøre - instinkt hører hjemme i bio- og ikke i teologien. Men ja, Gud kender hver eneste af os fra tidernes morgen. Citat: Så TRO er TVANG?
Nej. Tilllid kan ikke fremtvinges, ej heller kærlighed.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63805 - 06/06/2006 13:52
Re: Menneskets fuldkommenhed
|
Bruger
|
Vær Hilset Du skrev til sidst i dit indlæg noget om, at kristne (og alle andre mennesker) ikke kan være fuldkommne. Vi kan ikke elske fuldkomment, og vi kan end ikke angre fuldkomment. Kun Gud er fuldkommen. Men er mennesket ikke engang en fuldkommen synder? Hvis ikke vi er fuldkomne på nogen måde, så må vi jo være "lunkne" - og så er det at Gud vil "udspy os af sin mund". Jeg er opmærksom på at der er forskel på at være noget fuldkomment, og så at gøre noget fuldkomment. Men jeg mener dog stadig at der er en sammenhæng mellem hhv. at være og at gøre. Hvad man er, gør man. Og hvad man gør, er man. (hvis det giver mening  )
|
|
Til toppen
|
|
|
#63808 - 06/06/2006 19:50
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Du skriver om barnets forhold til moderen, som om barnet tror på moderen (som en gud?). Du påstår, at når barnet græder, er et fordi barnet mangler noget; det være mad, søvn, nærhed eller andet. Dog skriver du også at barnet vælger at græde, for på den måde at få den ønskede opmærksomhed.
Ja, jeg kan godt selv høre det lyder modsigende.  Men det er et svært emne at beskrive.
Barnets valg er ikke et bevidst valg, men et ubevidst valg, udløst af det ubehag det føler. Ubevidste valg er en del af livet. Hele livet. Vi tag dem hver dag. Når et barn græder er det oftes lyden af morens hjerter der trøster, og ikke faren. Det har lyttet til det hele dens liv, fra æg til nu, og derfor føler det, det er et med moren. Det er her jeg mener der er tillid mellem barn og moren. Denne tillid... denne uafhæginhed er den som bør være hos alle mennesker i forhold til Gud, og den er gensidig. Mor til barn, Gud til menneske.
Hvis jeg har sagt at barnet tro på Gud, så må jeg tag det i mig igen. Det var forkert formuleret. Barnet kender ikke Gud, og kan derfor ikke tro på Gud. Men Gud kender barnet, og ser den uskyldighed, og tillid, og fordi han ved barnet ikke kender ham endnu, tag han denne tillid til sig, som barnet giver moren, som den rene tro på ham. Det er det jeg mener med at barnet tor på Gud.
Gav det mere mening?
Citat: Endvidere vil jeg påstå, at barnet ser moderen eller en anden person, som værende den faktor, der fjerner den ubehag, som udtrykkes ved gråden.
Nej, barnet tror selv det fjerner sin ubehag ved at græde. Da barnet ikke kan skille sig selv og moren fra hinanden som 2 individer, men ser dem som et.
Citat: Er et barn ikke netop så meget ude af stand til at hjælpe sig selv, at den ikke har andet valg, end at overlade sit liv i andres hænder?
Hvis du lod et barn ligge når det blev født, ville det selv finde vej til brystet for at få mælk. Det har ikke brug for din hjælp til at kommer af med L... ... du ved hvor jeg vil hen og det har ikke brug for din hjælp til at falde i søvn. Så på de punkter af overlevelse har det ikke brug for hjælp. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63809 - 07/06/2006 06:27
|
Anonym
Anonym
|
Hi hi. Du bliver bare ved. hi hi  Jeg kan kun sige det er langt ude efter min overbevisning. Måske det kunne blive en god film. Mvh Jens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63811 - 11/06/2006 17:53
Det utilstrækkelige menneske
|
Bruger
|
Hej Kristina, Jeg overså dette indlæg til at begynde med. Problemet med hvilke indlæg der er læst meldte sig åbenbart igen... Du skriver: Citat: Jeg tænker her på en kemisk forklaring, som måske kan illustrere hvad jeg tror Henrik mener med sit udsagn om det totale fordærv/ondskaben:
Hvis forestiller os et helt ocean af rent vand, helt rent vand, distilleret H2O, og tilsætter en enkelt dråbe forurenet vand, uanset hvor lidt, så er vandet ikke mere rent. Det er fordærvet. (Måske ikke i praksis, men teoretisk, så jeg håber billedet kan bruges.)
Det er netop denne sort/hvid opstilling i definitionerne, der gav anledning til min opfattelse. Hvis der ikke kan være det mindste ondt i det, der er godt - så kan der heller ikke være det mindste godt i det, der er ondt. Og i bibelen står der flere gange, at mennesket er og vil det onde - uanset deres tro. Først i NT kommer ideen om retfærdiggørelse gennem Jesus, men da det kun er Jesus der kan ændre dette forhold og han ikke har ændret det for mig (jeg har ikke taget imod frelsen) så er jeg ikke retfærdiggjort og dermed er og vil jeg kun det onde. Selvfølgelig kun i bibelsk forstand... for Henrik er også inde på, at der er to planer: det bibelske og det interpersonelle. Det interpersonelle "fodres" af det bibelske, der er absolutistisk og idealistisk, men uopnåeligt på eget initiativ: utopisk.
Citat: Vi kan ikke engang elske os selv fuldkomment, ingen af os kan.
Set med den sort/hvide optik, hvordan kan man så overhovedet kalde det at elske, hvis man ikke kan elske fuldkomment? Hvis det, mennesker føler, ikke stemmer med det, mennesket har som ideal - er følelsen og idealet så blot tilnærmelsesvis samme ting?
Citat: Så når det kommer til stykket, er hovedforskellen mellem ateister og kristne måske den, at vi kristne er blevet konfronteret med, at vi ikke kan, og at vi derfor har brug for hjælp ... Vi kan ikke elske til fuldkommenhed. Vi kan ikke en gang angre til fuldkommenhed, at vi ikke kan.
Det er det, jeg har sagt så mange gange før. Kristendommen lever af menneskets egen, personlige følelse af utilstrækkelighed - og af, at denne følelse skal være uforløselig indtil døden. Det er hele kernen af kristendommen... livslang kontrol af både tanke og adfærd i den troende - konstant forsynet af en devaluering af menneskets eget initiativ og værdi.
Jeg ville sige, at hovedforskellen mellem ateister og kristne er, at den kristne er blevet konfronteret med påstanden om sin egen utilstrækkelighed og har indset, at det er sandt om sig selv. Som ateist er jeg gentagne gange blevet konfronteret med ideen om min egen utilstrækkelighed. Men jeg vil ikke acceptere et lavere etisk standpunkt; jeg er ikke moralsk utilstrækkelig, og det er der heller ingen andre, der er, så længe de kan tænke og handle selv - og vælger at gøre det.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#63812 - 11/06/2006 21:13
Re: Det utilstrækkelige menneske
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus - vi er enige et stykke på vej, og jeg er glad for, at du fortsat har ork til denne debat. Citat: Det er netop denne sort/hvid opstilling i definitionerne, der gav anledning til min opfattelse. Hvis der ikke kan være det mindste ondt i det, der er godt - så kan der heller ikke være det mindste godt i det, der er ondt.
Det kan jeg ikke sige ja til. Der kan godt være masser af ondt i det, som er godt, og masser af godt i det, som er ondt. Det jeg taler om er det totale, det fuldkomne.
Og ja, korset har to bjælker, den lodrette, Gud/menneske relationen, og den vandrette, menneske/menneske-relationerne, hvor der ikke er tale om noget totalt og fuldkomment. Men det har Henrik jo så fint skrevet om. Citat: Set med den sort/hvide optik, hvordan kan man så overhovedet kalde det at elske, hvis man ikke kan elske fuldkomment? Hvis det, mennesker føler, ikke stemmer med det, mennesket har som ideal - er følelsen og idealet så blot tilnærmelsesvis samme ting?
Ja, tilnærmelsesvis - aldrig fuldkomment. Men nu mener jeg ikke at kærlighed, det at elske, i bibelsk forstand har særlig meget med følelser at gøre.
Ordet føle står kun ét eneste sted i Bibelen: Sara lo ved sig selv og tænkte: »Skulle jeg virkelig føle begær, efter at jeg er blevet affældig, og min herre er blevet gammel?« ... og ordet følelse(r) er ikke nævnt i Bibelen!
Kærlighed i bibelsk forståelse har mere med vilje og handling at gøre. Jesus siger: Den der elsker mig holder mine bud ..
Den/det man elsker, er det man sætter på førstepladsen på sit liv .. uanset om hjertet banker og kinderne gløder eller ej ... det kan f.eks. være dit barn, din kæreste, din frimærkesamling, eller dig selv ... Citat: Det er det, jeg har sagt så mange gange før. Kristendommen lever af menneskets egen, personlige følelse af utilstrækkelighed - og af, at denne følelse skal være uforløselig indtil døden. Det er hele kernen af kristendommen... livslang kontrol af både tanke og adfærd i den troende - konstant forsynet af en devaluering af menneskets eget initiativ og værdi.
Her må jeg protestere helt vildt og voldsomt og komme med en tilståelse: Vi som er kristne, Guds folk, er kongebørn! Vi er elskede af Gud - arvinger til hans Paradis! Vi er stolte af vores høje status! (Som Piet Hein skrev: "Man skal være så storsnudet helt indeni, at man slet ikke er det" ... !)
Ren og retfærdig, himmelen værdig" står der i en salme.
Det er naturligvis ikke vores egen, medfødte retfærdighed, men den retfærdighed vi har modtaget som gave ved troen på Ham, som har retfærdiggjort os!
Det er den retfærdighed vi lever af, og med, og i!!
Vi er købt fri af loven, og lever i Guds nåde, og frelsen er ikke fremtidsmusik! Vi er arvinger til Guds rige, og vores evige liv er allerede begyndt! Her og nu!
For at få del i en arv, er det nødvendigt at testator dør. Og det er sket: Jesus er død for os, og har skænket os syndernes forladelse, fordi han selv har sonet vores synder - i fortid, nutid og fremtid. Og ikke kun vores, men alle menneskers ...
Kol 1,12-14: Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.
Det er sket! Citat: Som ateist er jeg gentagne gange blevet konfronteret med ideen om min egen utilstrækkelighed. Men jeg vil ikke acceptere et lavere etisk standpunkt; jeg er ikke moralsk utilstrækkelig, og det er der heller ingen andre, der er, så længe de kan tænke og handle selv - og vælger at gøre det.
Enig. Der er ikke nogen som helst grund til, at du skulle acceptere tænken om at befinde dig på lavere etisk standpunkt. Jeg er overbevist om, at du ikke er mere "utilstrækkelig" end nogen helgen! Men det er heller slet ikke det, det handler om!
Det handler om at leve - eller dø. Min påstand er, at du ikke er fuldkommen , og derfor en gang skal dø, hvis du ikke inden da modtager den udfrielse, som Gud vil skænke dig.
Jesus har retfærdiggjort mig, lige som han retfærdiggjorde røveren på korset ved siden af hans - og hans moral var nok ikke værd at skrive hjem om.
Og når Jesus handler, gør han det ikke delvis, men fuldt og helt.
Derfor er også jeg fuldkommen, lige så fuldkommen som røveren på korset, og derfor skal jeg ikke dø!
(Joh 11,25-26): »Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø.
Det er ikke tomme ord, for det er er Jesus, som har sagt dem, og han lyver ikke.
Og ordene er også talt til dig - og til alle mennesker. Men nogle returnerer dem med et "modtagelse nægtet" ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63813 - 13/06/2006 18:13
|
Bruger
|
Hej Kristina, Pyha for en varme... jeg skulle hilse fra min buschauffør og sige "38 grader" - nu gælder det om at holde hovedet koldt, sådan rent praktisk.  Du skriver: Citat: Det kan jeg ikke sige ja til. Der kan godt være masser af ondt i det, som er godt, og masser af godt i det, som er ondt. Det jeg taler om er det totale, det fuldkomne.
Jeg havde bare forstået det sådan, at mennesket var fuldkommen ondt, jf. syndfloden hvor Gud siger, at mennesket "kun vil det onde fra ungdommen" - jeg læser det sådan, at alle mennesker - selv børn - er og vil det onde, og ikke vil det gode. Det stiller jeg lig med at være fuldkommen ond... men det er måske ikke rigtigt alligevel, så måske er udviklingen vendt en smule ifølge NT?
Citat: Ordet føle står kun ét eneste sted i Bibelen: Sara lo ved sig selv og tænkte: »Skulle jeg virkelig føle begær, efter at jeg er blevet affældig, og min herre er blevet gammel?« ... og ordet følelse(r) er ikke nævnt i Bibelen!
Men til gengæld nævnes de individuelle følelser - had, sorg, vrede, kærlighed, glæde og lykke - utallige gange. Følelserne, selv Guds, spiller en central rolle i hele budskabet, også med min knap-så-kærlige tolkning.
Citat: Kærlighed i bibelsk forståelse har mere med vilje og handling at gøre. Jesus siger: Den der elsker mig holder mine bud ..
Det forstår jeg bare sådan, at Jesus beskriver kærligheden (til Gud/Jesus) som motiverende for handling i en bestemt retning. Det stemmer fint overens med min egen mening... kærligheden er en følelse, der motiverer (viljer) til handling. Men den er blot en følelse.
Citat: For at få del i en arv, er det nødvendigt at testator dør. Og det er sket: Jesus er død for os, og har skænket os syndernes forladelse, fordi han selv har sonet vores synder - i fortid, nutid og fremtid. Og ikke kun vores, men alle menneskers ...
Jeg synes det betegner en automatik, der ikke findes. Hvis Jesus gjorde dette, objektivt og uafhængigt af min manglende tro på det, hvorfor skal jeg så tro på Jesus og Gud, og alt han siger og gør ifølge bibelen, før hans offer får nogen betydning for mig? Er det ikke det samme som at sige, at Jesu offer kun har betydning for den troende - og dermed det stik modsatte af, at Jesus objektivt og uafhængigt af tro har frikøbt alle mennesker?
Jeg ved godt du ikke bryder dig om at kalde frelsen betinget, men jeg kan ikke se hvordan det ellers skulle hænge sammen. Enten har Jesu offer en objektiv betydning, også for mig, og er dermed ubetinget. Eller også har Jesu offer kun en subjektiv betydning, kun for den troende, og dermed betinget.
Citat: Og ordene er også talt til dig - og til alle mennesker. Men nogle returnerer dem med et "modtagelse nægtet" ..
Det er klart, at jeg vil nægte modtagelse af frelsen, hvis den for mig betyder alt det, jeg efterhånden har beskrevet. Måske betyder den noget andet for dig, men det jeg ser nu er ikke tiltalende. Jeg føler ikke, at pakken er til mig overhovedet - jeg kunne sammenligne den med et kuponhæfte, hvor jeg kan få "de eneste tre havebøger, du nogensinde får brug for" gratis, hvis jeg lover at købe seks havebøger til. Snart. Helst lige nu.
Det jeg ikke forstår er, hvorfor et så livsvigtigt budskab formuleres så absurd, langt, fragmentarisk og på den måde overdynget med brutalitet. Jeg kunne udtrykke alle de ti bud pånær det om at have en gud på logiske måder, og fremstille konsekvensen - helvedet - på en langt mere forståelig måde der er relevant for de mennesker, jeg ville frelse. Jeg havde ikke behøvet surrealistiske budskaber om genopståelse og mirakler... hvis frelsen var alfa og omega, burde bibelen kun fylde 10-20 sider. Hvis ikke mindre. Jeg snakker heller ikke i telefon med folk i timevis for at sige "pas på bussen, ellers bliver du kørt over". Hvorfor siger bibelen så meget i tilgift, hvis frelsen er det eneste den vil? Hvorfor kan jeg ikke acceptere den, hvis det hele er så enkelt som liv eller død?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#63814 - 14/06/2006 02:18
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Børn er bare rene med nyt liv til at vælge mellem godt og ondt. Børn er ind for heren det han ønsker at i skal være ind for ham. ser i ikke det ser i ingen ting.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63815 - 14/06/2006 09:45
Snart lukketid!
|
Bruger
|
Hej Folkens Så er har tråden her passeret de magiske 100 indlæg, og i aften vil den blive lukket. Så jeg vil opfordre dem, som lige vil have en sidste kommentar med, til at få det gjort i løbet af idag, og evt hvis det bliver for spændende, fortsætte debatten andre steder.
Mvh Annie
|
|
Til toppen
|
|
|
#63816 - 14/06/2006 16:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus - tak for svar igen .. Citat: Jeg havde bare forstået det sådan, at mennesket var fuldkommen ondt, jf. syndfloden hvor Gud siger, at mennesket "kun vil det onde fra ungdommen" - jeg læser det sådan, at alle mennesker - selv børn - er og vil det onde, og ikke vil det gode. Det stiller jeg lig med at være fuldkommen ond... men det er måske ikke rigtigt alligevel, så måske er udviklingen vendt en smule ifølge NT?
Jo, det er rigtigt nok, at over for Gud er vi enten totalt onde eller totalt retfærdiggjorte - fordi der er synd i os, lige fra moders liv, og derved forurenede (lidt eller meget er underordnet). -
Men Gud ser også, hvordan vi forholder os til vores medmennesker, så den er lidt tricky - det kommer an på synsvinklen. Matt. 25: Og kongen [Menneskesønnen, Dommeren] vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig. Citat: Men til gengæld nævnes de individuelle følelser - had, sorg, vrede, kærlighed, glæde og lykke - utallige gange. Følelserne, selv Guds, spiller en central rolle i hele budskabet, også med min knap-så-kærlige tolkning.
Helt enig. Guds følelser står der en masse om - vi får her indsigt i den helt personlige Gud - og hos Gud er alt totalt. Gud kan ikke, som vi mennesker, være en lille smule vred, eller en lille smule glad ... sådan tror jeg i hvert fald ikke om Gud. Men vores følelsesliv stilles der så vidt jeg ved ingen krav til - at elske er at handle, at ville ... Men det betyder bestemt ikke, at følelser er forbudte eller uønskede, tværtimod - og det var da også en skrækkelig tanke. -
Men vi bør ikke gøre os afhængige af stærke følelser og åndelige oplevelser, som kan gå hen og blive stærkt vanedannende .. i en sådan grad, at det er os selv og vores eget der er i fokus i stedet for Kristus. Citat: Det forstår jeg bare sådan, at Jesus beskriver kærligheden (til Gud/Jesus) som motiverende for handling i en bestemt retning. Det stemmer fint overens med min egen mening... kærligheden er en følelse, der motiverer (viljer) til handling. Men den er blot en følelse.
Jeg vil ikke modsige dig her. Men kærlighed til Gud kommer jo ikke før, men efter troen på ham - vi skal først lære ham at kende (ved Jesus) for at kunne tro - hvad der vel næsten altid vil føre til taknemmelige og kærlige følelser.
Men mennesker er så forskellige - nogle har et voldsomt følelsesliv, andre er mere afdæmpede. Og igen: Det er ikke vores følelsers styrke eller tilstedeværelse, vi skal stirre på, eller tage temperatur på, ej heller vores tro. Det er Kristus, og ham alene, vi kan regne med, slet intet i os selv, intet andet end Ham. Citat: Hvis Jesus gjorde dette, objektivt og uafhængigt af min manglende tro på det, hvorfor skal jeg så tro på Jesus og Gud, og alt han siger og gør ifølge bibelen, før hans offer får nogen betydning for mig? Er det ikke det samme som at sige, at Jesu offer kun har betydning for den troende - og dermed det stik modsatte af, at Jesus objektivt og uafhængigt af tro har frikøbt alle mennesker?
Jesus har frikøbt alle mennesker, helt uden undtagelse. Det er jeg overbevist om. Men har det betydning for alle mennesker? Nej, det tror jeg ikke, det kan have - en gave har man vel ikke glæde af, hvis man ikke modtager den og pakker den op?
Hvis jeg fortæller dig, at jeg har sat 100 mia Euro ind på din konto, så er pengene dine - men hvis du siger "det er godt med dig, den må du længere ud på landet med" - og altså lader være med at hæve dem - så får du ingen glæde af dem. Så har jeg ofret alt hvad jeg ejede for din skyld - og må sørge over, at det var rent spild og ikke kom dig til gode, når jeg nu så gerne ville give dig dem ...
(Nej, du behøver ikke at gå ind og checke Netbank - jeg har selv overtræk, såeh .. ) Citat: Jeg føler ikke, at pakken er til mig overhovedet - jeg kunne sammenligne den med et kuponhæfte, hvor jeg kan få "de eneste tre havebøger, du nogensinde får brug for" gratis, hvis jeg lover at købe seks havebøger til. Snart. Helst lige nu.
- Ja, jeg kan godt følge dig: "Noget for noget" - sådan er det naturligt for os at tænke, og sådan fungerer denne verden jo som regel.
Men det er lige netop det, der er den afgørende og overvældende forskel: Ifølge evangeliet er det alt for intet. Citat: Det jeg ikke forstår er, hvorfor et så livsvigtigt budskab formuleres så absurd, langt, fragmentarisk og på den måde overdynget med brutalitet. Jeg kunne udtrykke alle de ti bud pånær det om at have en gud på logiske måder, og fremstille konsekvensen - helvedet - på en langt mere forståelig måde der er relevant for de mennesker, jeg ville frelse. Jeg havde ikke behøvet surrealistiske budskaber om genopståelse og mirakler... hvis frelsen var alfa og omega, burde bibelen kun fylde 10-20 sider. Hvis ikke mindre. Jeg snakker heller ikke i telefon med folk i timevis for at sige "pas på bussen, ellers bliver du kørt over". Hvorfor siger bibelen så meget i tilgift, hvis frelsen er det eneste den vil? Hvorfor kan jeg ikke acceptere den, hvis det hele er så enkelt som liv eller død?
Burde Bibelen kun fylde 10-20 sider? Der var ikke mange af siderne jeg gerne ville undvære - nåja, så lige slægtstavlerne måske ... men på den anden side - hvis man har problemer med søvnløshed er også de gode at fordybe sig i -
- men tænk på, at Gud elsker sine og vil os det uendelig godt og giver os i overflød. Jeg selv læser Bibelen som et kærlighedsbrev, meningsfuldt og sammenhængende fra Alfa til Omega - men ok, for travle folk, der kun læser kolofoner, findes der et koncentrat, kaldet den lille Bibel (Joh 3,16) - som man evnetuelt kan nøjes med ...
Jeg må her tilstå, at Bibelen har samlet støv på min hylde i mange årtier - og jeg tror sådan set godt, at jeg, hvis jeg havde gidet, kunne have læst den som man læser enhver anden bog, hvis ikke lige der var sket det, at jeg undrende og overvældet fandt ud af, at det var sandt, det der stod.
Det tog et års tid, og det skete ikke ved, at Bibelen af sig selv faldt ned i mit skød og åbnede sig for mig, men ved at jeg lyttede til Ordets forkyndelse, og læste en del omliggende litteratur, skrevet af kristne. Teologer og den slags ... Citat: Hvorfor kan jeg ikke acceptere den, hvis det hele er så enkelt som liv eller død?
Netop så enkelt er det. Resten kan vi godt sådan set godt glemme ...
Men jeg er dybt fortvivlet og frustreret over ikke at kunne give dig noget svar på dit meget relevante spørgsmål ... Hvorfor .. hvorfor kan du ikke acceptere ...?  Når jeg nu kan, og ikke kan lade være? 
Og hvorfor kan jeg ikke svare dig, når jeg nu så gerne ville kunne?  Suk ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63817 - 14/06/2006 19:41
|
Bruger
|
Hej Kristina - selv tak for svar  Jeg vil lige prøve at nå det sidste spørgsmål her før trådlukningen... men først: Citat: Hvis jeg fortæller dig, at jeg har sat 100 mia Euro ind på din konto, så er pengene dine - men hvis du siger "det er godt med dig, den må du længere ud på landet med" - og altså lader være med at hæve dem - så får du ingen glæde af dem. Så har jeg ofret alt hvad jeg ejede for din skyld - og må sørge over, at det var rent spild og ikke kom dig til gode, når jeg nu så gerne ville give dig dem ...
Men jeg har ikke bedt om noget offer. Jeg ønsker ikke noget offer - jeg ville endda fraråde dig at ofre alt for mig. Hvis det alligevel var sådan, at du partout ville give mig noget, kunne jeg stadig vælge at afslå fordi jeg mener, det ville være bedre for os begge på den måde. Hvis du endnu værre ville give mig dit liv ved at dø for mig, ville og kunne jeg aldrig acceptere det. Og det ville blive meningsløst og tragisk for mig, hvis du alligevel døde for mig og det ingen nytte fik, jeg ikke ønskede det, og ikke kunne acceptere det.
Det er én af grundene til, at jeg ikke kan sætte pris på, at en person siges at have ofret sit liv for min skyld. Der er andre, men det er nu engang sådan jeg ser på altruisme.
Citat: C: Hvorfor kan jeg ikke acceptere den, hvis det hele er så enkelt som liv eller død?
K: Netop så enkelt er det. Resten kan vi godt sådan set godt glemme ...
Men jeg er dybt fortvivlet og frustreret over ikke at kunne give dig noget svar på dit meget relevante spørgsmål ... Hvorfor .. hvorfor kan du ikke acceptere ...? Når jeg nu kan, og ikke kan lade være?
Og hvorfor kan jeg ikke svare dig, når jeg nu så gerne ville kunne? Suk ..
Jeg troede heller ikke, du ville kunne svare... både fordi det er noget der egentlig handler om mit sind og ikke dit, og fordi jeg jo netop ikke mener det er så enkelt som liv eller død. Det handler også om den måde jeg ser mig selv og andre som mennesker, og de værdier jeg har på nuværende tidspunkt. Godt og ondt ville ændre sig markant, og hver gang jeg forestiller mig denne ændring ske, er resultatet en forringelse - jeg ville blive tvunget til at acceptere på forlydende, at noget der ser ondt ud, i virkeligheden er godt, og jeg ville også lettere kunne adoptere den holdning, at målet helliger midlet (hvad det bestemt ikke gør for mig).
Tidligere skrev jeg, at der skal en bestemt type person til for at vedkommende kan være religiøs. Og den type person er jeg ganske enkelt ikke. Nøglebegrebet er "accept på forlydende" (tro, tillid til en ukendt sandhed) - og det kan jeg ikke om noget, jeg har en intuition om er falskt. Jeg ved godt intuition ikke er nogen synderligt fast grund, men da jeg ikke har intuition om nogen guddommelig eksistens, men tværtimod har det om fraværet af en sådan eksistens, så forhindrer det mig altså i at acceptere noget, der for mig er intuitivt forkert, som var det åbenlyst sandt og sikkert.
Jeg kunne selvfølgelig øve vold på min intuition, men hvorfor og med hvilket resultat?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#63818 - 14/06/2006 21:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Claus - ja - vi har - foruden meget andet - det til fælles, at vi ikke mener at noget mål (end ikke, for mit vedkommende, Guds Paradis) helliger noget middel, som ikke er en del af målet. Citat: Tidligere skrev jeg, at der skal en bestemt type person til for at vedkommende kan være religiøs. Og den type person er jeg ganske enkelt ikke.
Det er jeg heller ikke. Jeg mangler (læs: har ikke) det religiøse gen (som siges at sidde i temporallappen .. )
Jeg ved godt, at "kristendom" er indplaceret blandt "De store Verdensreligioner" - som jeg har en bog, der hedder .. og at jeg heller ikke her vil slippe godt fra at hævde, at jeg ikke et spor religiøs.
Men ifølge min egen selvforståelse er jeg ikke religiøs. Citat: Jeg kunne selvfølgelig øve vold på min intuition, men hvorfor og med hvilket resultat?
Det ved jeg ikke. Jeg ved ikke engang, om det er muligt.
Intuition - den sjette sans? - jeg har nok ikke umiddelbart større tillid til sans nr. 6 end til de velkendte fem: se, høre, føle, lugte, smage .. som i øvrigt også sagtens kan være bedrageriske.
.. men den sjette kan føre hid og did og er ikke så let at falsificere som de andre - den går ad sine egne veje og afveje og blindgyder, som det nu kan falde .. Øh, forresten, er det ikke lidt "religiøst" at regne med en sans nr. 6?
Dagens ord i Rosenius' Husandagtsboka : Ordsp. 16,2 (jeg har den kun på norsk) "Enhver synes, at hans veier er rene, men Herren prøver hjertets tanker."
Hjertets tanker ? ... intuitionen? ... Eller?
Vi kristne har forskellige meninger om vejen til frelse:
A: Jeg lever et sømmeligt liv og gør det så godt jeg kan. Kristus er død for mig, og hvem kan gøre mere end sit bedste? Jeg har min sag med Gud i orden.
B: Gud er nådig og tilgiver mig - det har han selv sagt mig - i en drøm. Det behøver jeg ikke mere at bekymre mig om. Jeg har min sag med Gud i orden.
C: Jeg har omvendt mig, jeg tror, jeg beder, jeg læser i Bibelen hver dag, jeg går i kirke, jeg er blevet retfærdiggjort, og helliggjort. Så jeg har min sag med Gud i orden.
D: Jeg har oplevet sønderknuselse - fordømmelse - jeg er død fra verden og min egen vilje. Så jeg har min sag med Gud i orden.
E: Jeg forsager denne verdens fristelser, jeg er blevet renset for synd, jeg beder, jeg går i Jesu fodspor, jeg forkynder evangeliet - så jeg har min sag med Gud i orden.
F: Jeg har oplevet dåben i Ånden - er blevet et nyt menneske og er ikke mere en synder .. jeg har min sag med Gud i orden.
G: Jeg har fået store nådegaver, jeg har uddrevet dæmoner i Jesu navn, og helbredt syge. Så jeg har min sag med Gud i orden ... ----------------------------------------------------------------
Disse, og mange mange flere, er opfattelserne og de forskellige meninger om vejen(e) til frelse. Og ingen af dem er at kimse af.
MEN: Al denne åndelighed kan på Herrens store dag få svaret: Jeg kender jer ikke. (Matt. 7,23)
Det afgørende er nemlig ikke noget som helst, som vi mennesker kan og gør og tænker og tror, men dette: Lever vi i Kristus, eller gør vi ikke? .. den som har Sønnen har livet. Den som ikke har Guds Søn, har ikke livet. For livet er i Guds Søn. (2. Joh. 5,12)
Hjertets tanker? Jeg tror godt man kan leve i Kristus uden at vide det. Fostre kan i hvert fald .. og børn ..
Hjertets tanker? Det er næppe intelligensiaen det drejer sig om her. Tanker man ikke tænker med hjernen, men med hjertet? Sindelaget? Kun Gud kender hjertets tanker ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63819 - 14/06/2006 21:51
Ja, så er det nu.
|
Bruger
|
Vi har efterhånden nået de 113 indlæg, og for overskuelighedens skyld lukker jeg nu tråden. Jeg håber I vil fortsætte andetsteds hvis der stadig er bolde som hænger i luften (her tænker jeg på Kristina og Claus - jeg læser med med stor interesse - lad være med at slutte!  ). Mvh Annie
|
|
Til toppen
|
|
|
|