Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 2 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7463 Tråde
119489 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#63670 - 31/05/2006 16:25 straffer `den kristne Gud´?
Hannan
Bruger

Reg.: 14/03/2006
Hej Alle

Jeg har et par spørgsmål om Gudsopfattelsen i kristendommen, som jeg håber nogen vil svare på.

Det første jeg oplever kristne sige, når jeg spørger om de vil fortælle om ´deres gud´ er at Gud er kærlig: Gud elsker alle, også synderne, altså ikke kun dem der handler godt og retfærdigt.
Og så kommer de med diverse citater fra biblen om Guds kærlighed til mennesket og hvor Jesus opfordre hans tilhængere at ´vende den anden kind til´, ´at elske sin fjende´, ´at tilgive´(for det gør Gud jo også) osv.

Men det er faktisk ikke så tit jeg har hørt/læst kristne fortælle, at deres Gud er ´en Gud der straffer´, for jeres Gud straffer da, gør han ik? Hvis han straffer, hvordan straffer han så? Eller tilgiver han alle folk der synder?

Og hvad så med ikke-kristne, vil Gud straffe dem?? Og hvordan vil Gud straffe dem?

Jeg ved at mange kristne gør meget ud af at fremhæve kærligheds budene og det er da også fint nok, men jeg synes da, at det er ligeså vigtigt at fortælle ´den anden side af Gud´ for ellers får man da ikke den fulde forståelse af Guds-væsen, enig?

Venlig hilsen
Hannan

Til toppen 
#63671 - 31/05/2006 17:10 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Hannan]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Hannan, og velkommen her!

Det spørgsmål du kommer med er lige så vigtigt som det er vanskeligt, og vi kan ikke gøre os hurtigt færdige med en besvarelse.

Først og fremmest vil jeg sige, at det er vigtigt at adskille Guds lov fra evangeliet.

Loven siger: Du skal elske ... og koncentratet er: Du skal elske Gud og din næste som dig selv!
Loven er dels er en vejledning om, hvordan vi skal forsøge at leve vores liv, dels et spejl, som når vi kigger i det, viser os at vi er fortabte syndere, som ikke kan det, som vi skal ...

Evangeliet siger; Du er elsket .. og handler om Guds nåde.
Det er en fremstrakt hånd til alle syndere: Alle som vil modtage Guds frelse, Jesus Kristus, og følge ham, er Guds børn og Jesu medarvinger til evigt liv i Guds paradis.

Og en arv koster ingenting!
Kun at vi kommer med vores tomme hænder og modtager den - -
Når testator dør, er enhver arv til udbetaling, og ja: Jesus døde for os for på korset for ca. 2000 år siden.
Han påtog sig vores synder, og sonede dem ved sin død for os.

Her kan du læse et svar på spørgsmålet Hvordan kan en kærlig Gud tillade ... Hvis og når du har læst det, vil du sikkert sidde tilbage med endnu flere spørgsmål, som vi måske kan debattere her i Café Thomas.

Du kan også læse her Hvorfor lige denne Jesus?
God læselyst!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#63672 - 01/06/2006 01:43 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: kristina]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Kristina og Hannan

Vi må huske på, at Gud er retfærdig! Og ja, han bliver derfor vred når vi synder, og han ønsker at straffe det. Det er ikke særlig velset at tale om i vores samfund i dag, men det er Guds ord som det er åbenbaret gennem Bibelen, og det er vel der, man finder den kristne Gud...

Når du sidder og ser tv, og der er indslag om pædofil menneskehandel eller holocaust, så skriger du efter retfærdighed! Du læner dig ikke tilbage med et skuldertræk og siger "Ingen er fuldkommen... sådan er det bare" det gør jeg i hvert fald ikke. Det gør den gode Gud (bH) heller ikke... han vil ikke blot se passivt til, mens vi flår hinanden til bitte små stumper. Men han venter. Han venter med straffen fordi han vil give os tid til at omvende os.

Citat:
Så fortalte han denne lignelse: »En mand havde et figentræ, som var plantet i hans vingård, og han kom og ledte efter frugt på det, men fandt ingen. Han sagde da til gartneren: I tre år er jeg nu kommet og har ledt efter frugt på dette figentræ uden at finde nogen. Hug det om! Hvorfor skal det stå og tage plads op til ingen nytte? ...

Citat:
Øksen ligger allerede ved træernes rod, og hvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden.«

Og vi kan endda kun se toppen af isbjerget! Vi kan kun se det, der rent faktisk sker ude i "virkeligheden", men vores eget hjerte kender vi ikke engang selv til bunds. Hvis du læser Jesu prædikener, er det bemærkelsesværdigt hvordan han i det ene øjeblik frikender en kvinde grebet i hor, som om det var det nemmeste i verden, og det næste fordømmer han den, der så meget som tænker en uren tanke, til Helvedes ild... Jesus ser til hjertet, og så er der næppe nogen af os, der er rene. Jeg er i hvert fald ikke.

Som en gammel kristen sagde engang, "Hvis du så lige så meget synd i dit liv, som jeg har set i mit, ville du falde død om!" Det var vel at mærke en erfaren kristen, som mange ville have svært ved, at udsætte noget på. Men han vidste, hvordan han så ud indvendig, og det var ikke noget kønt syn.

Citat:
Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I renser bæger og gryde udenpå, men indeni er de fulde af rovlyst og griskhed. Du blinde farisæer, rens først bægeret for det, der er indeni, så vil det også være rent udenpå.

Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I ligner kalkede grave; udenpå ser de smukke ud, men indeni er de fulde af dødningeben og al slags urenhed. Således ser I også udenpå retfærdige ud for folk, men indeni er I fulde af hykleri og lovløshed.

Det er i vore dage uhyre upopulært at tale om en dømmende Gud, og det forstår jeg så sandelig godt! Det er ikke rart, heller ikke for mig, at møde en vred Gud (bH). Men jeg forstår det alligevel godt til dels. Der er sider af mig selv som ikke engang jeg kan elske, og jo bedre jeg lærer mig selv at kende, jo mere indser jeg, at de sider måske netop er dem, der stikker dybest... Jo, jeg forstår godt Guds dom.

Men jeg forstår ikke Guds nåde. Teksten om figentræet fortsætter nemlig.

Citat:
...Men han svarede: Herre, lad det stå et år til, så skal jeg få gravet omkring det og givet det gødning. Måske bærer det så frugt næste år. Hvis ikke, kan du hugge det om.«

Hvad man ikke ser i denne lignelse, er at "gartneren", Jesus Kristus, måtte gøde træet med sit eget blod. Den gartner som her går i forbøn for træet, giver sit liv for det.

Gud kalder (bH), ikke til en eller anden feel-good dyne-religion, hvor man bare skal sige en bøn, eller "bede Jesus komme ind i dit hjerte", og så er man frelst, nej! Men han kalder til en hjertets omvendelse fra synd, hen til ham, som kan frelse fra synden og døden, Jesus Kristus. Han vil tilgive. Han vil begynde forfra. Med dig. Med mig!

Han tog straffen på sig, og han ønsker at rense os og sætte os fri af synden. Guds kald i dag er, at vi skal lade ham sætte os fri. Lad ham gøre dig ren og rense dig for uretfærdighed.

Til toppen 
#63673 - 01/06/2006 02:17 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: kristina]
corvus_corax
Bruger

Reg.: 28/05/2006
Er der synder Gud ikke tilgiver uanset hvad?

F.eks. hvis en person myder en anden, og bagefter retter sig om og siger "Gud jeg tag imod din frelse med åbne hænder." er han da tilgivet og frelst?

Hvorimod hvis en ateist hele sit liv har gjort godt, men ikke tag imod Guds frelse i livet, er han da fortabt i døden??

Morderen kommer i paradis, og ikkemorderen kommer i helvede... er det retfærdigt???

Til toppen 
#63674 - 01/06/2006 11:50 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: corvus_corax]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej!
Citat:
F.eks. hvis en person myder en anden, og bagefter retter sig om og siger "Gud jeg tag imod din frelse med åbne hænder." er han da tilgivet og frelst?

Det kommer helt an på hvad du mener! Hvis du spørger om, hvorvidt frelsen kan tilegnes på en magisk måde (at man bare skal gøre en bestemt bevægelse, fremsige en formular el. lign) så er svaret nej! Hvis vedkommende derimod angrer det, han har gjort! Indser at det er forkert, og at det gør ham fortjent til Helvede - og i sådan en erkendelse vender sig til Jesus og bekender sin synd, og modtager tilgivelsen - så Ja! Det findes der mange eksempler på i Bibelen (Kong David og Paulus er nok de mest kendte).

Citat:
Hvorimod hvis en ateist hele sit liv har gjort godt, men ikke tag imod Guds frelse i livet, er han da fortabt i døden??

Ja, ikke fordi han er god! Men netop fordi, at ingen er god - untagen Gud! Er det uretfærdigt? Det kommer vel an på hvordan man ser på det. Egentlig retfærdighed ville vel være, at intet menneske overhovedet blev tilgivet og frelst - da vi alle sammen vender os imod Gud, og handler/tænker anderledes end han vil. Derfor taler Bibelen heller ikke så meget om først og fremmest, at kristne bliver frelst, fordi de er retfærdige - men fordi de er retfærdiggjorte! De er gjort retfærdige - i modsætning til den øvrige verdens befolkning - fordi, de har set deres syndighed og fortabte tilstand - og med den, har de vendt sig til Gud - og han har frelst dem!

Til toppen 
#63675 - 01/06/2006 12:07 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Jón Poulsen]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Vær Hilset

Jeg er enig med dig i det meste af dit oplæg, men vil lige høre lidt mere om det med at være retfærdig og at være retfærdiggjort.

At være retfærdig kan vel siges at forudsætte lovens komplette opfyldelse? Altså; når man vejes mod loven og findes uden skyld, så er man retfærdig? (selvom det nok er en meget utopisk tanke!)

At være retfærdiggjort kan vel siges at ske ved, at Jesus gør mennesket retfærdigt over for Gud? På den måde mister mennesket alle muligheder for selv - via gerninger - at retfærdiggøres, for det sker udelukkende pga. Jesus.

Er det rigtigt forstået?

Til toppen 
#63676 - 01/06/2006 14:41 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Jón Poulsen]
corvus_corax
Bruger

Siger biblen noget om de folkeslag der ikke har kendskab til gud? Hvorvidt vil de få chancen for at komme i paradis??

Til toppen 
#63677 - 01/06/2006 15:23 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: corvus_corax]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Corvus .. du spørger:
Citat:
Siger biblen noget om de folkeslag der ikke har kendskab til gud? Hvorvidt vil de få chancen for at komme i paradis??

Vi har følgende befaling fra Jesus: Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« (Matt. 28,18-20)

.. der er stadig pletter på landkortet, hvor evangeliet endnu ikke er forkyndt, men de bliver færre og færre, og Bibelen er oversat til de allerfleste sprog.

Der står et godt svar på dit spørgsmål her: Hvad med dem, som aldrig hører om Jesus?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#63678 - 01/06/2006 16:06 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: kristina]
corvus_corax
Bruger

Retfærdigheden går totalt af, når i mener Gud vil lade nogen der aldrig har haft muligheden får at lære Gud at kende, gå tabt.

Jeg har en datter på snart 1 år, og hun er døbt, men den døb er jo mig der på hendes vejne siger ja til Gud, det er jo ikke hende selv der siger ja, er hun da fortabt om hun skulle gå bort hun, bare fordi hun ikke gammel nok til at forstå og tag imod Gud?

Min holdning (og den er taget ud fra min viden og tro på Gud) er at ingen uden kendskab til Gud umiddelbart vil gå tabt. Jeg ved ikke hvordan Gud rent praktisk gør det, men alle vil få chancen for himlen, med eller uden kendskab til Gud. Gud kan se om de ville havde taget imod ham om de havde chancen, eller om de ikke ville, og ud fra det, dømme dem.

Her finder jeg igen, efter min mening, en mere nådig og retfærdig Gud end som beskrevet i biblen.

Til toppen 
#63679 - 01/06/2006 16:51 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: steffenlaursen]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Steffen!

Citat:
Når du sidder og ser tv, og der er indslag om pædofil menneskehandel eller holocaust, så skriger du efter retfærdighed! Du læner dig ikke tilbage med et skuldertræk og siger "Ingen er fuldkommen... sådan er det bare" det gør jeg i hvert fald ikke. Det gør den gode Gud (bH) heller ikke... han vil ikke blot se passivt til, mens vi flår hinanden til bitte små stumper. Men han venter. Han venter med straffen fordi han vil give os tid til at omvende os

Personligt har jeg svært ved se den store forskel på se passivt til og at vente.

Citat:
Som en gammel kristen sagde engang, "Hvis du så lige så meget synd i dit liv, som jeg har set i mit, ville du falde død om!" Det var vel at mærke en erfaren kristen, som mange ville have svært ved, at udsætte noget på. Men han vidste, hvordan han så ud indvendig, og det var ikke noget kønt syn.

Det er muligt at det ikke var noget kønt syn, men medmindre han var død da sagde ovenstående, ja så må man vel konkludere at han havde lært at leve med det. Og det lærer du nok også.

Citat:
Det er i vore dage uhyre upopulært at tale om en dømmende Gud, og det forstår jeg så sandelig godt! Det er ikke rart, heller ikke for mig, at møde en vred Gud (bH). Men jeg forstår det alligevel godt til dels. Der er sider af mig selv som ikke engang jeg kan elske, og jo bedre jeg lærer mig selv at kende, jo mere indser jeg, at de sider måske netop er dem, der stikker dybest... Jo, jeg forstår godt Guds dom.

Som taget ud af en artikel eller bog af IM´s husapologet Leif Andersen; og må jeg tilstå en af den slags udsagn, som virkelig kan få mine tæer til at krumme. For som jeg ser det, så er det ganske omkostningsfrit at sidde og "sortmale" sig selv, når man sidder med overbevisningen om at det ikke har eller får de konsekvenser som du mener at det burde få.
Men på den anden side jo flere og større synder man kan tilegne sig selv, jo større kommer ens egen personlige frelse til at fremstå.

Citat:
Den gartner som her går i forbøn for træet, giver sit liv for det.

Ironisk nok den selvsamme "gartner" som andetsteds forbander et figentræ til døden for ikke at bære frugt da han, "gartneren, var sulten.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#63680 - 01/06/2006 17:58 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: tsrk55]
steffenlaursen
Bruger

Hej Tom,

Citat:
Personligt har jeg svært ved se den store forskel på se passivt til og at vente.

Se passivt til: Ikke gøre noget.
Vente: Udsætte det man har tænkt sig at gøre til senere.

Men jeg må tilstå at når jeg udsætter noget, så kan det let blive til at se passivt til. Sådan er Gud dog ikke.

Citat:
Det er muligt at det ikke var noget kønt syn, men medmindre han var død da [han] sagde ovenstående, ja så må man vel konkludere at han havde lært at leve med det. Og det lærer du nok også.

Ja. Min pointe var snarere noget i retning af, at jo bedre et menneske bliver, jo værre indser det, at det er. At selv de "pæne" mennesker har et problem, og at de rigtig store synder skal findes indeni, dér hvor der er stolthed og egoisme. Du kender ikke din modstanders styrke før du har kæmpet mod ham. Du kender ikke stormens styrke hvis du lægger dig ned på jorden ved den første lette brise.

Citat:
Som taget ud af en artikel eller bog af IM´s husapologet Leif Andersen;

Ih tak

Citat:
og må jeg tilstå en af den slags udsagn, som virkelig kan få mine tæer til at krumme. For som jeg ser det, så er det ganske omkostningsfrit at sidde og "sortmale" sig selv, når man sidder med overbevisningen om at det ikke har eller får de konsekvenser som du mener at det burde få.
Men på den anden side jo flere og større synder man kan tilegne sig selv, jo større kommer ens egen personlige frelse til at fremstå.

Omkostningsfrit!? Det har jeg vist ikke skrevet? Måske har andre kristne - eller hvad de nu er - givet dig en fordom om, at nåden er billig. Det er den ikke. Ikke ifølge Bibelen i hvert fald.

Jesus kalder os netop væk fra den synd. Til at slå det gamle menneske ihjel. Det er ikke omkostningsfrit at blive kristen, det er et kald til en kamp, der varer hele livet... et kald til at tage vores kors op og følge ham. Det kors er ikke et halssmykke, men et henrettelsesinstrument. Det er et metafor for at vi skal dræbe det gamle, egoistiske menneske. Det er ikke mere omkostningsfrit at tage sit kors op i dag end det var i Romerriget.

Citat:
Enhver som vil være min discipel, skal fornægte sig selv, tage sit kors op og følge mig.

Fornægte sig selv... tage korset op... følge Jesus... sådan er man en kristen. Ikke ved et eller andet synds-hykleri, hvor det nærmest gælder om at være den usleste, men ved en hjertets omvendelse.

Citat:
Ironisk nok den selvsamme "gartner" som andetsteds forbander et figentræ til døden for ikke at bære frugt da han, "gartneren, var sulten.

Jaja, det er godt med dig.

Til toppen 
#63681 - 01/06/2006 18:48 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: museeye]
Jón Poulsen
Bruger

Hej!

Ja, men det er ikke noget forkert i at sige, at vi er retfærdige (altså i Kristus) - men Paulus bruger tit ordet retfærdiggjort - får at pointere, at det er Gud, der handler, ikke os!

Til toppen 
#63682 - 01/06/2006 18:53 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: corvus_corax]
Jón Poulsen
Bruger

Hej!

Ja, jeg tror helt sikkert, at du finder en gud, som passer bedre til dig, hvis du definerer ham ud fra dine egne ønsker - med det er ikke ensbetydende med, at denne gud er den evig sande gud!
Generelt kommer man til frelse ved at høre ordet (ikke nødvendigvis med forstanden - altså børn kan sagtens tro)! Man hører da også engang imellem om mennesker, der kommer til tro ved at de har et syn eller en drøm - men da er det stadig ordet, der virker!

Til toppen 
#63683 - 02/06/2006 00:51 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Jón Poulsen]
corvus_corax
Bruger

Citat:
jeg tror helt sikkert, at du finder en gud, som passer bedre til dig, hvis du definerer ham ud fra dine egne ønsker - med det er ikke ensbetydende med, at denne gud er den evig sande gud!

1: Ja og nej. Hvis jeg havde definerede Gud ud fra egne ønske ville jeg være det fromeste og frelste menneske på jorden, Det mener jeg dog ikke jeg er på nogen måde. Lige som alle andre synder jeg. Min pointe er blot at min Gud ikke helt er som hun er beskrevet i biblen.
2: Du er sikker på du har fundet den evige sande Gud, via den måde du tolker biblen på, men hvordan kan du være sikker på det nu også er den rigtige måde at tolke den på. Der er jo mange andre retninger inden for den kristende tro. Og jeg siger ikke de alle er lige gode, for det er de ikke, men hvordan kan du være sikker på din er den rigtige?

Gud er på alle tænkelige måder nådig og retfærdig, og sådan en Gud finder jeg ikke i biblen.

Citat:
Generelt kommer man til frelse ved at høre ordet (ikke nødvendigvis med forstanden - altså børn kan sagtens tro)!

Det forstår jeg ikke... hvad mener du? Min datter kan ikke tale, hun tænker i billeder og lyde, hun har intet sprog, så hvor kommer ordet ind her???

Citat:
Man hører da også engang imellem om mennesker, der kommer til tro ved at de har et syn eller en drøm - men da er det stadig ordet, der virker!

Ja, men det er ikke mange vi taler om her. Og har du ikke mulighed for at få kendskab til biblen, så er det en lang drøm du skal igennem før du har det hele med, og det vil give mening.

Til toppen 
#63684 - 02/06/2006 03:18 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Hannan]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Hannan,

Tillad mig at kommentere dit indlæg.

Du skrev:
Men det er faktisk ikke så tit jeg har hørt/læst kristne fortælle, at deres Gud er ´en Gud der straffer´, for jeres Gud straffer da, gør han ik? Hvis han straffer, hvordan straffer han så? Eller tilgiver han alle folk der synder? Og hvad så med ikke-kristne, vil Gud straffe dem?? Og hvordan vil Gud straffe dem?

Svar:
Mht. Guds retfærdighed i forbindelse med at straffe folk for deres synder. Alle mennesker om de kalder sig kristne eller ej er skabt så de har handlefrihed. Dvs. at Gud har givet dem magt og evnen til at vælge imellem godt og ondt. Da mennesket derfor selv kan vælge er det også ansvarlig overfor Gud for de valg, som det træffer. Var vi tvunget til at gøre de handlinger som vi gør, så var der ikke handlefrihed, og så kunne Gud hverken belønne eller straffe os for vore gerninger. Men fordi vi har handlefrihed er der knyttet enten en belønning eller en straf til de gerninger, som vi vælger at gøre, hvad enten det er i god eller dårlig retning.

På den måde er alle mennesker underlagt Guds retfærdigheds krav, som kræver at mennesker straffes for forkerte gerninger, og belønnes for gode gerninger.

Fordi Gud ved at ingen er så fuldkommen at han aldrig synder, sendte han sin elskede Søn ned for at udvirke forsoning for menneskers synder, således at de der ville omvende sig og tro på Kristus, og følge i hans fodspor, ikke længere vil blive tilregnet straffen for deres synder. Kristus har sonet for dem. Men hvis et menneske ikke omvender sig og tror på Kristus så har det ikke lod og del i hans Forsoning og må derfor selv lide straffen for egne synder.

Evangeliet er evigt og dets love har været fastsat fra før jordens grundvold blev lagt. De samme love gælder for alle mennesker, uanset race eller religion. På den måde er Gud fuldkommen retfærdig i sin handlemåde med alle mennesker. Han har endvidere sendt evangeliets budskab til jorden igennem profeter, som han har kaldet, og derved givet dem mulighed for at undgå konsekvensen af forkerte handlinger.

Evangeliets plan er barmhjertighedens plan, og blev iværksat for at ophæve virkningerne af Guds retfærdigheds lov, som pålægger mennesker en straf eller en belønning for dårlige hhv. gode gerninger. Barmhjertighedens plan kunne ikke bringes til at virke, medmindre der blev foretaget en forsoning; derfor har Gud selv (Kristus) sonet for verdens synder, for at bringe barmhjertighedens plan til at virke og tilfredsstille retfærdighedens krav, så Gud kan være en fuldkommen og retfærdig Gud, og også en barmhjertig Gud.

Som medlem af Jesu Kristi Kirke tror jeg ikke på læren om én himmel eller ét helvede, men på som Jesus sagde 'I min Faders hus er mange boliger' eller mao. grader af frelse. Mennesker, hvad enten de er kristne eller ej, vil blive dømt efter deres gerninger. De som ikke omvendte sig til troen på Kristus kan ikke komme hvor Gud og Kristus er, men der vil være andre boliger beredt for dem. Da Gud er 100% retfærdig vil han ikke dømme et barn der stjal 50 øre til et evigt helvede, men straffen vil svare nøje til overtrædelsen, hvorefter straffen for overtrædelsen vil være betalt og ophøre. Guds retfærdighed er naturligvis større end menneskers.

Mvh
John

Til toppen 
#63685 - 07/06/2006 13:34 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Hannan]
Henriette
Bruger

Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
Hej Hannan.
jeg vil gerne fortælle hvordan jeg tror det hænger sammen.

Nej jeg tror ikke på at Gud straffer.
Gud har i kærlighed til os mennesker givet os valget om vi vil tilhøre ham eller ej. Gud tilgiver mennesker der berom tilgivelse. De der ikke ber om tilgivelse tilgiver han ikke. Det lyder hårdt. Men det er den barske sandhed. Når vi ber om tilgivelse af hele vores hjerte tilgiver Gud os.
Jesus døde for vores syndere på korset:

Es. 53.5
"Men han blev gennemboret for vore overtrædelser knus for vore synder. Han blev straffet for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt."

Det vers siger at han døde for os, og at ved hans sår blevvi helbredt. Man kan vel sige synden er en slags sygdom. Og den blev helbredt da Jesus døde for os på korset. Når vi ber om tilgivelse af hjertet bliver vi tilgivet. Ikke kristne bliver ikke tilgivet hvis ikke de ber om tilgivelse. Og går derved fortabt. Når vi ber om tilgivelse ser Gud på os gennem Jesus på en måde. Og når Gud ser på os gennem Jesus bliver vi rene. Pga. Jesus døde for os. Gud straffer ikke, for det er menneskets valg om det vil be om tilgivelse. Om det vil tro på ham osv. Gud gav os valget i kærlighed, for det er jo ikke kærlighed at tvinge!?!? Derfor er det menenskets valg, og ikke Guds straf.
Håber det kunne bruges...
Kærligst Henriette

"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"

Til toppen 
#63686 - 07/06/2006 13:41 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: corvus_corax]
Jón Poulsen
Bruger

Hej Hannan!

Hvis Gud ikke er, som han beskrives i Bibelen, hvordan er han så? Og hvordan ved du det?

Citat:
Min datter kan ikke tale, hun tænker i billeder og lyde, hun har intet sprog, så hvor kommer ordet ind her???

Nej, jeg forstår det egentlig heller ikke alt for godt . Men jeg tror det fuldt og fast - fordi Bibelen siger, at den eneste måde hvorpå nogen kan blive frelst - er ved at tro! Samtidig peger Jesus børnene ud som forbilleder for voksne i tro - dermed må den almægtige vække troen i dem. Principielt kan jeg jo heller ikke tro - selv om jeg både kan høre og læse! Men Gud kalder mig, og giver mig kraft til at tro på ham!

Citat:
Gud er på alle tænkelige måder nådig og retfærdig

Gud er nådig og retfærdig! Ja, men ikke på alle tænkelige måder. Gud er nemlig ikke nådig mod dem, der siger nej til ham! Gud er ikke retfærdig efter menneskelig målestok (han dømmer ikke kun efter det ydre) - Gud er over alt - ophøjet over alt!

Citat:
Ja, men det er ikke mange vi taler om her. Og har du ikke mulighed for at få kendskab til biblen, så er det en lang drøm du skal igennem før du har det hele med, og det vil give mening.

Jeg påstår ikke, at for at være en sand kristen skal du have læst hele bibelen! Du behøver faktisk overhovedet ikke at have læst bibelen - så længe det er den bibelske Gud, du tror på! Det gode budskab i Kristendommen - er ikke hele bibelen; men derimod bibelens pointe, kerne og klimaks!

Til toppen 
#63687 - 07/06/2006 14:28 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Henriette]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Henriette

Citat:
Nej jeg tror ikke på at Gud straffer.
Gud har i kærlighed til os mennesker givet os valget om vi vil tilhøre ham eller ej. Gud tilgiver mennesker der berom tilgivelse. De der ikke ber om tilgivelse tilgiver han ikke. Det lyder hårdt. Men det er den barske sandhed. Når vi ber om tilgivelse af hele vores hjerte tilgiver Gud os.

Hvis Han ikke tilgiver os, hvis ikke vi beder om tilgivelse, så er det vel en straf for ikke at bede om tilgivelse??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63688 - 07/06/2006 16:55 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Kefas Ben-Adam]
Henriette
Bruger

hej Kefas...
Okay det har du delvis ret i.
Men jeg syntes ikke det er en straf på den måde. For det er menneskets valg om det vil be om tilgivelse. Gud gav som jeg skrev os valget af kærlighed. For hvis han tvang os til at tro er det vel ikke kærlighed?

Kærligst Henriette

"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"

Til toppen 
#63689 - 08/06/2006 21:19 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Henriette]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Men hvis Herren (bH) er kærlig, så ser Han vel også stort på om vi gør fra eller til, når Han i sidste ende kan få os til at forstå, hvad der er rigtigt??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63690 - 14/06/2006 16:10 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Kefas Ben-Adam]
Henriette
Bruger

Hej Kefas...
Du har lige sat mig fuldstændig af, hvad mener du???

kærligst Henriette

Til toppen 
#63691 - 15/06/2006 18:58 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: steffenlaursen]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Steffen!

Citat:

Udsætte det man har tænkt sig at gøre til senere: Indtil videre at forholde sig passivt.

Citat:
Men jeg må tilstå at når jeg udsætter noget, så kan det let blive til at se passivt til.

Samme her,deraf den lange ventetid.

Citat:
Sådan er Gud dog ikke.

Ja, det er så din påstand.

Citat:
Ja. Min pointe var snarere noget i retning af, at jo bedre et menneske bliver, jo værre indser det, at det er. At selv de "pæne" mennesker har et problem, og at de rigtig store synder skal findes indeni, dér hvor der er stolthed og egoisme.

Jeg skal senere komme til hvad min pointe var, men vil her blot påpege at det vel ikke er synderne som sådan som findes indeni, men vel snarere kimen til de "rigtig store synder".

Citat:
Du kender ikke din modstanders styrke før du har kæmpet mod ham.

Det beror ganske på hvor efektivt ens efterretningsvæsen fungerer.

Citat:
Du kender ikke stormens styrke hvis du lægger dig ned på jorden ved den første lette brise.

Jeg tilstår blankt at jeg er en kylling på det område. Hvis DMI varsler storm, og politiet anbefaler eller ligerfrem påbyder at jeg forbliver indendørs, ja så bliver jeg indendørs.

Citat:
Ih tak

Ingen årsag.
Selvom jeg må tilstå at jeg nok aldrig selv bliver medlem af fanklubben.

Citat:
Omkostningsfrit!? Det har jeg vist ikke skrevet?

Nej, det har jeg, og det er ikke det at være kristen generelt som jeg beskriver som omkostningsfrit, men derimod det som du også selv er inde på her:

Citat:
...Ikke ved et eller andet synds-hykleri, hvor det nærmest gælder om at være den usleste, men ved en hjertets omvendelse.

Jeg opfatter netop dit eksempel med den gamle kristne som overfor dig "pralede" med sit eget sorte indre, som et eksempel på synds-hykleri.

Citat:

ØH, hvilket?

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#63692 - 15/06/2006 20:51 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: tsrk55]
steffenlaursen
Bruger

Hej Tom,

Citat:
Citat:

Udsætte det man har tænkt sig at gøre til senere: Indtil videre at forholde sig passivt.

Ja, sådan kan man vel godt se på det

Det var en sproglig svipser fra min side

Citat:
Ja, [at sådan er Gud dog ikke] er så din påstand.

Ja, det er det rigtignok. Og jeg har det fra ham selv... Hehe

Når Gud selv tager del i de lidelser mennesker lever med her på jorden, ja så kan man ikke beskylde Ham for at være fjern eller fremmed over for vore problemer... eller ligeglad for den sags skyld.

Det er jeg overbevist om at Gud netop har gjort, i mennesket Jesus Kristus.

Citat:
Jeg skal senere komme til hvad min pointe var, men vil her blot påpege at det vel ikke er synderne som sådan som findes indeni, men vel snarere kimen til de "rigtig store synder".

Kimen er det, som Jesus kalder syndighed, og egentlig giver det god mening. Hvis Kim Yung-Il (Nordkoreas diktator) bliver opfyldt af had mod en person, så er det arbejdslejr og tortur. Men hvis jeg bliver opfyldt af et tilsvarende had, så sker der ingenting... fordi jeg slet ikke har den magt han har, og jeg vil blive berørt af konsekvenserne, hvorimod ingen vil bebrejde Kim Jung-Il.

Skal jeg så straffes mildere på dommens dag? Hvis det endda var af selviske grunde, at jeg ikke lod min vrede komme til udtryk?

Citat:
Citat:
Du kender ikke stormens styrke hvis du lægger dig ned på jorden ved den første lette brise.

Jeg tilstår blankt at jeg er en kylling på det område. Hvis DMI varsler storm, og politiet anbefaler eller ligerfrem påbyder at jeg forbliver indendørs, ja så bliver jeg indendørs.

Ja, det var jo så en lignelse

Vi kristne er helt tossede med lignelser.

Den skal betyde, at vi ikke har begreb om, hvor dybt det onde sidder i "Det Gamle Menneske", før vi giver os til at kæmpe imod det. Men jeg har faktisk ændret mening om ret væsentlige ting her fra denne debat siden sidst jeg skrev. Det kan man bl.a. læse af "Kristne er syndere?"-tråden i "Jesus og Evangeliet"

Citat:
Ingen årsag.
Selvom jeg må tilstå at jeg nok aldrig selv bliver medlem af fanklubben.

Det var da en skam...

Citat:
Jeg opfatter netop dit eksempel med den gamle kristne som overfor dig "pralede" med sit eget sorte indre, som et eksempel på synds-hykleri.

Tja, det er ikke noget én har sagt til mig, men til en taler, jeg har hørt... og vist med et glimt i øjet

Men hvis det er grav-alvorligt ment, så vil jeg da godt dele din reaktion! Hvad man da også ser af førnævnte tråd.

Citat:
Citat:

ØH, hvilket?

Det har jeg glemt... jeg må lige tilbage og kigge.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#63693 - 15/06/2006 20:56 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: steffenlaursen]
steffenlaursen
Bruger

Hej Tom,

Citat:
Citat:
Ironisk nok den selvsamme "gartner" som andetsteds forbander et figentræ til døden for ikke at bære frugt da han, "gartneren", var sulten.

Min pointe (af en slags) er, at det er en lignelse, og der nok ikke ligger så meget i, at han blev sulten, som der er en symbolsk betydning ved det. Altså netop at figentræerne skal vågne op, fordi dommen venter. Han disciple ser det jo netop, og finder det endda så vigtigt, at det bliver videregivet til næste generation af kristne...

Mvh. Steffen

Til toppen 
#63694 - 15/06/2006 21:32 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steffen - jeg tror faktisk ikke, at det kun var en lignelse, Jesus fortalte, da han forbandede figentræet, men at træet rent faktisk visnede på stedet. Måske mener du også det?

Jeg er enig med dig i, at denne hændelse skal læses på flere planer, og også har symbolsk betydning.

Alle de mange andre undere, som Jesus gjorde, var velgerninger, men lige i dette tilfælde var det ikke en velgerning, men en straf, karakteristisk øvet mod et træ, der ikke, som forventet, bar frugt.

Jeg tror det var en konkret anskuelsesundervisning af disciplene.

I Luk 13,6-9 har vi lignelsen om det ufrugtbare figentræ (Israel) som ejeren ( Faderen) bad gartneren (Sønnen) om at hugge om, og hvor gartneren bad for det: "Herre, lad det stå et år til, så skal jeg få gravet omkrig det og givet det gødning. Måske bærer det så frugt næste år. Hvis ikke, kan du hugge det om ..."

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#63695 - 15/06/2006 21:36 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: kristina]
steffenlaursen
Bruger

Citat:
Hej Steffen - jeg tror faktisk ikke, at det kun var en lignelse, Jesus fortalte, da han forbandede figentræet, men at træet rent faktisk visnede på stedet. Måske mener du også det?

Ja, konteksten er ret klar, at det var en handling Jesus gjorde.

At det så var en billedhandling er en helt anden historie.

Til toppen 
#63696 - 16/06/2006 23:12 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Hannan]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Hannan,

Gud ikke kan fornægte retfærdigheden når den stiller sine krav, hvorfor han pålægger en straf for overtrædelser, med mindre et menneske omvender sig og tror på Jesu Kristi Forsoning, så det gennem hans fortjeneste kan undgå at blive tilregnet en retfærdig straf for sine overtrædelser.

Inden jorden blev skabt blev der fastsat en straf og ligeledes skænket mulighed for omvendelse. For at et menneske kan få del i Guds nåde kræver barmhjertighedens plan (Frelsesplanen), at et menneske omvender sig fra sine synder. Omvender det sig ikke har det ikke krav på nåden, hvorfor retfærdigheden vil gøre krav på dem og fuldbyrde loven, og loven pålægger en straf afhængig af overtrædelsens art. Guds barmhjertighed/nåde gør kun krav på den bodfærdige, og nåden kommer gennem Kristi Forsoning. Alle mennesker vil hvad enten de bryder sig om det eller ej blive stillet overfor Guds retfærdigheds krav. Har de omvendt sig vil de undgå straffen gennem Kristi Forsoning. For retfærdigheden fremkommer med alle dens krav, og nåden gør ligeledes fordring på alt, hvad der tilhører den, så ingen bliver salige, uden de, der oprigtigt angrer og omvender sig. Nåden kan ikke berøve retfærdigheden sit. Omvender et menneske sig ikke så det har krav på Guds nåde gennem forsoningen, så må det lide den fulde straf for sine egne synder. Uanset om man er bekendende kristen eller ej, så er det den virkelighed, som alle mennesker fra Adam til det sidste menneske står overfor. Vi skal alle frem for Gud engang, på dommens dag, og gøre regnskab for hvordan vi valgte at leve vort liv. Vore himmelske Fader ønsker ikke at nogen af os skal lide. Derfor sendte han sin Søn til jorden for at stedfortræde/sone for vore synder, så vi gennem omvendelse og tro på hans Søns navn kan undgå disse straffe og gå fra jorden i fred og med en ren samvittighed.

Mvh
John

Til toppen 
#63697 - 18/06/2006 12:37 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Henriette]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Det jeg skriver

At er Herren i virkeligheden kærlig, burde Han så ikke se stort på, at jeg f.eks. ikke kan se det rationelle og rigtige i, at Jesus skulle være Messias?? Ville Han (bH) ikke kunne forstå, at når jeg læser profetierne, så ser jeg hullerne i sammenhængen med Jesus og dermed forstå hvorfor jeg ikke tror på Jesus??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63698 - 18/06/2006 18:58 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Kefas Ben-Adam]
Henriette
Bruger

Aah! Så er jeg med...
Jo Kefas, jeg tror Gud forstår det. Jeg tror på at Gud forstår at der er noget i bibelen du ikke forstår og at det er huller som du ikke kan udfylde.
Jeg har selv nogle ting jeg syntes er indviklede. Men jeg er den type der godt kan lide at studere til jeg finder svaret så.
Jeg tror Gud ved det. Kan ikke svare på hvorfor han ikke gør noget, men måske du selv kunne gøre noget. Være mere åben overfor hvad du ikke forstår, hvis du er det vil jeg gerne stille mig til rådighed og komme med min mening om det hvis det kan være en hjælp!
Jeg ved ikke hvad Gud vil, men jeg er overbevist om at han gerne vil du finder svar
Men jeg er klar hvis jeg kan hjælpe...

Til toppen 
#63699 - 19/06/2006 01:07 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Henriette]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Tak for tilbuddet Henriette, men jeg har været igennem hele møllen

Det jeg tager afstand ved i kristendommen, er jo netop at der kun er frelse for dem, som tror på Jesus.. Og jeg, som jøde, der ikke kan se hvorfor jeg på nogen måde skulle tro på Jesus som Messias, er jo dømt til helvede.. Endnu mere, da jeg er jøde og "underlagt" Torahens bestemmelser (ihenhold til Paulus)..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63700 - 19/06/2006 14:32 Re: straffer `den kristne Gud´? [Re: Jón Poulsen]
Hannan
Bruger

Reg.: 14/03/2006
Hej Jón

Citat:
Hej Hannan!

Hvis Gud ikke er, som han beskrives i Bibelen, hvordan er han så? Og hvordan ved du det?

Jeg er ikke kristen og derfor tror jeg ikke på de beskrivelser af Gud som står i biblen, specielt treenigheden og det med at Jesus døde for menneskenes synder er ikke en del af min tro.

Der er dog beskrivelser af Gud i biblen som jeg tror på, f.eks. at Han er barmhjertig, tilgivende, en skabergud, retfærdig...straffende!
Det som jeg har spekuleret over i lang tid er, hvorfor de kristne jeg har talt med slet ikke nævner,at deres Gud er straffende, når Han i virkeligheden er det. De er så gode til at fortælle om deres kærlige Gud, men hvorfor skjule eller ignorere Guden, som står i biblen??. For Guden i biblen straffer da. Er det fordi de ikke ønsker, at gøre deres Gud til en straffende(og dermed for nogen vil blive opfattet som ond og hård?) og man ønsker at give ikke-kristne et andet billede af deres Gud end, hvad der står i NT?

venlig hilsen
Hannan

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær