Ville det peppe lidt op, som i frikirkene med "et band", som istedet spiller?
Jeg tænker ikke på at konvertere det til "frikirke lovsang" men om ikke man kunne sætte lidt liv i salmerne uden at gøre dem "rocket" så flere ville kunne nyde salmerne uden at finde dem kedelig og musiken med?..
Hvad synes man på Jesusnet? Er tiden løber fra orglet? Eller skal traditionen holde ved?....
#63419 - 29/05/200615:56Re: Orgl og videre....
[Re: kristina]
Anonym
Anonym
Hej Kristina..
Jeg har skam heller ikke noget imod Orgl musik, men hvis man kunne bringe lidt fornyelse til Folkekirken, og få flere i kirke ved at fx salmerne ikke bare blev spillet på orgl..................
Det var et spørgsmål fra min side, ikke et angreb på det stakkel Orgl som sådan....
Jeg har nemlig oplevet kirke i england, usa, tyskland og australien hvor man vekslede lidt imellem tingene... og det virkede da til at være ret sundt..
Citat: Hvor længe endnu tror du du skal være stud. og ikke cand. ? (bare nysgerrig!)
Tak for din nysgerrighed,... lidt tid endnu, alt afhængigt af hvordan mine eksamener forløber,...
Efter min mening er afveksling ordet vi skal ha fat i... Der bør som udgangspunkt være noget for enhver (musik)smag i kirken, i udgangspunktet er jeg åben overfor de fleste ideer, så længe de er tro mod salmen og ikke til unødig irritation for et mindretal af kirkegængere... Men men men... En god salme på en udemærket melodi kan smadres til ukendelighed af en dårlig organist (og dem sidder der mange, rigtig mange af rundt om i landet!) hvorimod en god organist (ja, de findes også, bl.a i Skjern) fuldstændig overflødiggør alt hvad man ellers kunne finde på at spille på. Så mit første forslag ville være at efteruddanne landets organister... Mange af dem trænger sørgelig meget til det!!!
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
#63421 - 29/05/200616:22Re: Orgl og videre....
[Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
- og tag endelig ikke mit orgel-svar som udtryk for, at jeg ikke synes der skal være andre former for musik til vores gudstjenester. Min generation uddør jo alligevel inden ret længe ..
For øvrigt er jeg mest glad for de egentlige koncerter - og til gudstjenesterne for præ- og postludierne - og tit irriteret over, at orglerne har en tendens til at helt at overdøve sangstemmerne ..
Jeg synes faktisk det er rart med et orgel som akkompagnement til salmerne. Vi bruger sommetider kun klaver i vores kirke og det virker lidt tamt. Der er ikke så meget brus og mægtighed over klaveret.
Klaveret er tilgengæld godt til mange af de nyere melodier, som ofte er mere rytmiske end de gamle.
Jeg synes det er mærkeligt at synge til andet end klaver, orgel, guitar (som slet ikke fungerer i et middelalderligt kirkerum) og lignende. Få gange har jeg oplevet at der var et orkester med forskellige strygere eller blæsere og det føles helt forkert at synge til. Det kan godt være fordi jeg er vant til orgelet, og at min bror fx som aldrig går i kirke ville synes det var federe med band...
Personligt synes jeg det virker underligt at peppe de gamle melodier op. Så skulle det da være med nogle helt nye melodier... Til gengæld synes jeg det ville være helt i orden med mere moderne musik til moderne salmer. Det ville være godt og sundt at få lavet nogle salmer i et sprog som passer ind i tiden.
Med et brugernavn som pianisten, må man jo blande sig i denne debat.
Personligt kan jeg slet ikke forholde mig til musikken i de fleste folkekirker. Det er jo som at træde ind i middelalderen at gå til gudstjeneste. Orgelmusik og indimellem totalt uforståelige salmetekster. Hvad er argumentet for at bevare dette oldtidslevn?
Det er fair nok, at nogle mennesker er glade for orgelmusik - men hvor mange procent af befolkningen er det lige, der har en CD med orgel stående hjemme på hylden? 1% er nok højt sat...
På nogle områder er folkekirken gået i stå i 1800-tallet. Jeg tror, at dette er med til at holde mange folk væk fra kirkerne.
For mig at se er tradition kun godt, når det skaber liv og i dette tilfælde mener jeg, at traditionen i høj grad hæmmer liv. Jeg er også fortaler for variation, men så længe orgel og salmer er reglen i stedet for undtagelsen, så er jeg ikke med mere...
#63424 - 29/05/200622:21Brænd dem gerne for min skyld
Lord Dean
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Jeg går helt klart ind for orgel-brændinger! Det bedste man kan sige om et kirkeorgel er, at det er meget stort!
Jeg mener, at det er nogle underlige lyde der kommer ud af et sådan orgel, og at det er ganske utidssvarende. Det dur simpelthen ikke til at lave musik som folk gerne vil have det i dag - eller det har jeg i hvert fald aldrig hørt.
Nu kommer jeg selv i en pinsekirke hvor jeg er vant til et lovsangsband, hvilket jeg synes er klart at foretrække. Og det er altså ikke kun moderne lovsang. Der synges til tider også salmer, hvilket jeg også synes er meget bedre ledsaget af flygel og/eller band. Instrumenterne lyder simpelthen bedre (måske også fordi det er instrumenter man er vant til at høre), og så synger forsangerne ikke med den der karakteristiske "folkekirkelige kirkekors accent".
Gud være os nådige og give os fred! Michael Hedegaard
#63426 - 30/05/200613:32Re: Brænd dem gerne for min skyld
[Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym
Det er jo klart at en fra Pinsevækkelsen og en Fra Indre mission vil vægte forskelligt, afhængigt af hvad de er vant til og har lært at leve med..
Jeg synes nu udmærket om orglet, men synes den tit bliver triviel og kedelig, når det kun er det der er mulighed for, så jeg tænker at et frisk pust ville netop være en band, orkester eller lign, bare for at bringe til "forandring" ind til det.
#63427 - 30/05/200614:56Re: Brænd dem gerne for min skyld
Lord Dean
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Citat: Det er jo klart at en fra Pinsevækkelsen og en Fra Indre mission vil vægte forskelligt, afhængigt af hvad de er vant til og har lært at leve med..
Sjovt du siger det... for jeg kommer i pinsekirken om søndagen og indre mission om tirsdagen
Oprindeligt kom jeg i folkekirken (hvor jeg stadig er medlem), men jeg synes at gudstjenesterne er så ufattelig kedelige, at jeg har svært ved at komme ud af sengen, hvis jeg ved det er en folkekirke jeg skal i. Så derfor skiftede jeg til pinsekirken hvis gudstjenester tiltaler mig mere.
Gud være os nådige og give os fred! Michael Hedegaard
#63428 - 30/05/200615:29Re: At udtrykke sit velbehag
museeye
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Vær Hilset
Jeg finder det vigtigt først at definere, hvad man vil udtrykke med musikken. Er musikken til Guds ære, til at behage mennesker, til at retlede syngende, og vejlede sangen, eller måske er musikken til, for både at ære Gud og til behag for mennesker? Under alle omstændigheder gælder det mht. musik om, at man udtrykker sig. Man udtrykker sig på forskellige måder, alt efter hvilket indstrument man benytter. Men er noget instrument mere Gudfrygtig end andet?
Musikken varierer alt efter kultur og situation. Men hvad er kirkens rolle? (altså; kirken i denne sammenhæng skal forstås som den bygning, hvori folk kommer flest ved højtiderne) Kirkens rolle er vel at være det sted i samfundet, som kan være et fristed fra den profane stress og jag, og hvor man kan modtage en forkyndelse om Guds ord.
Men ovenstående påstand medfører spørgsmål: 1) Skal kirken være en institution, som tjener menneskets velbehagelighed? 2) Hvis "nej" - Skal kirken så være et ubehageligt sted? 3) Hvis kirken skal være behageligt, må den rette sin liturgi og opbygning efter samfundets udvikling - på en behagelig måde. 4) Skal kirken derimod være ubehagelig, så skal man såmænd modsætte sig samfundets velbehageligheds-udvikling. 5) Orglet er til velbehag for nogle, men til ubehag for andre. Hvordan løser man dette? 6) Spørgsmålet er ikke længere, om orglet skal skrottes eller bevares, men i stedet: hvordan skal kirken forholde sig til samfundets udvikling? 7) Kirken skal selvfølgelig følge samfundet udvikling, i en sådan grad, at det ikke fjerne fokus fra forkyndelsen af Guds ord! 8) Pga. menneskets forskellighed i samfundet, mener jeg, at man i kirken bør starte med at veksle mellem brug at forskellige instrumenter, for derefter måske at gå over til brugen af én type instrument - på bekostning af orglet, såfrem denne ikke i fremtidens kirke, synes at have nogen succes.