Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#63358 - 28/05/2006 23:08 småbørn med i kirke?
Seersholm
Bruger

Reg.: 11/04/2006
Er det OK at tage helt små børn med i kirke? Jeg tager min søn på 1½ med stort set hver gang, for jeg mener, at at han som døbt er et ligeså gyldigt medlem af menigheden som jeg, og at han har ligeså godt af at komme i kirken som jeg.

Men alligevel bruger jeg utroligt mange kræfter på at få ham til at sidde stille (hvilket jo er ret svært når knægten er 1½!) og på at bekymre mig om hvorvidt han nu forstyrrer oplevelsen for de andre kirkegængere.

Hvad er Jeres holdning til småbørn ved gudstjenesterne?

Ændret af Seersholm (28/05/2006 23:09)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#63359 - 29/05/2006 02:01 Re: småbørn med i kirke? [Re: Seersholm]
Anonym
Anonym

Gaffatape, Håndjern, :-)

Til toppen 
#63360 - 29/05/2006 02:49 Re: småbørn med i kirke? [Re: Seersholm]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Seersholm

Jesus sagde at vi ikke måtte forhindre de små børn i at komme til ham. Jeg var engang til et møde hvor jeg sad og blev lidt irriteret over den uro, som et barn lavede. Så rejste en mand sig og tog barnet i sine arme, opmuntrede det og talte positivt til det. Jeg skammede mig og følte at sådan ville Jesus have handlet hvis han var tilstede fysisk iblandt os, og sådan burde min holdning også være. Børn kan ikke sidde stille i længere periode af gangen, hvorfor der kræves stor tålmodighed med dem. Desværre har ikke alle voksne denne tålmodighed, så du må naturligvis fornemme hvornår grænsen overskrides. Men at kræve af børn at de skal sidde fuldkomment stille under et langt møde er et helt unaturligt krav. Helt forkert efter min mening. Børnene er ihvertfald ikke i vejen - jfr. lad de små komme til mig. En kirke uden små glade børn er et hotel for pensionister, efter min mening

Mvh
John

Til toppen 
#63361 - 29/05/2006 15:34 Re: småbørn med i kirke? [Re: Seersholm]
Anonym
Anonym

Hej igen..

Altså jeg kan personligt ikke se noget galt i af man tager de små med i kirke, og mange forældre ville jo klamre sig til ..
"lad de små børn komme til mig" fra Jesu egen mund............

Men på den anden side er det somregel altid, nogen, til gene og larm og forstyrre selvgudstjenesten... osv....

I nogle kirke henter præstefruen nogen af børnene med ud for mens der bliver prædiket, og det kan man så være enig eller uenig.. andre steder har man glas-huler til dem med småbørn og sådan, så det kan se og følge med og men hører igennem små højtalere.. osv..

Men!
Jeg kan godt forstå at man gerne vil have sit barn med, det er da fulgt lovligt, men bør være voksen nok til at tænke på andre.. så hvis den lille larmer for meget, så må man da lige gå udenfor og få ro på....

Mvh- lars
Stud.theol

Til toppen 
#63362 - 29/05/2006 18:10 Re: småbørn med i kirke? [Re: ]
Seersholm
Bruger

Rart at høre nogle forskellige holdninger til sagen.

Lars du skrev: Men!
Jeg kan godt forstå at man gerne vil have sit barn med, det er da fulgt lovligt, men bør være voksen nok til at tænke på andre.. så hvis den lille larmer for meget, så må man da lige gå udenfor og få ro på....

Sådan tænker jeg også når jeg sidder med knægten. Og hvis det er rigtigt slemt med ham så tager jeg ham ud. Men når jeg så står der ude i våbenhuset og venter på at prædikenen bliver færdig ( Det er jo gerne i forb. med prædikenen at det er rigtigt trælst at høre på børn der råber GA!GA!GA!GA!) så tænker jeg "Hvad får jeg egentligt ud af det her?"

Jeg mener: Hvad er ideen i at gå i kirke, hvis man ikke får prædikenen med? Min mand og jeg klamrer os netop til "lad de små børn..." og vi føler (heldigvis) en opbakning i dette fra resten af menigheden. Jeg sidder i menighedsrådet og håber da at de øvrige medlemmer ville fortælle mig, hvis vi var for trælse når vi tager barnet med.

Vi vil jo også gerne kunne fortsætte med at gå i kirke, selvom vi har små børn - hvilket vi planlægger at have mange år ud i fremtiden.

Til toppen 
#63363 - 30/05/2006 13:40 Re: småbørn med i kirke? [Re: Seersholm]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej!

Nu har jeg selv nogen stykker! Og selvfølgelig tager jeg dem med i kirke - både fordi, de er lige så meget kristne som mig - og for at de må blive vant til kirken!
Normalt gør mig og min kone det sådan, at den ene af os går ud med børnene, hvis de larmer, under prædikenen!
En god ting som jeg har oplevet var, at der samtidig med 'voksenprædiken' var børneprædiken et andet sted! Det synes jeg fungerede vældigt fint!
Andre steder har jeg oplevet, at der inde i kirkelokalet har været bygget et lydtæt legerum, hvor forældrene sidder inde bag en rude med deres børn, og kan følge med i prædikenen over en højtaler! Synes også, at denne løsning var god!

En ting er i hvert fald helt sikkert - der SKAL være plads til børnene!!!

Jón

Til toppen 
#63364 - 30/05/2006 13:44 Re: småbørn med i kirke? [Re: Jón Poulsen]
Anonym
Anonym

selvfølgelig...

Men respekt og barnekærlighed kan godt forenes...

Hvis ikke... så er det tilbage til gaffatape og Håndjern

Lars

Til toppen 
#63365 - 31/05/2006 00:14 Re: småbørn med i kirke? [Re: Seersholm]
corvus_corax
Bruger

Reg.: 28/05/2006
Jeg bor i et lille sogn, og vores præst havde lidt af et problem en dag jeg for en gang skyld var i kirke. Han har nemlig selv 2 små børn.

Den ældste var med sin mor på forlænget weekendt som sin mormor, og hvad gør man så når man står alene med en lille dreng på 2 og en kirke fuldt af forventningfulde mennesker??
Man tag da bare ungen med.
Og hvis du tror et barn i menigheden kan være forstyrende, så skal du se en præst der prøver at holde en prædiken, mens der står et barn og hiver og flår i hans kjole, fordi han mener hans far lige skal se noget han har fundet på gulvet.
Men hatten af og al respekt for min præst, han bad os vente, og vende sig mod sin søn, så hvad det var drengen ville vise ham, og forklarede ham så at far altså lige skulle ordne noget, og om han ikke ville læse lidt i sin bog (børnebiblen, hvad ellers) det indvillede drengen i. (held eller go opdragelse vides ikke ) prædiken blev gjort færdig i ro, og jeg tror alle i kirken mente at det var den bedste prædiken de nogen sinde havde oplevet, måske ikke så meget på grund af prædikens indhold, men den lille episode i midten.

Til toppen 
#63366 - 31/05/2006 00:25 Re: småbørn med i kirke? [Re: ]
Pia12
Bruger

Reg.: 03/11/2005
Sted: Tarm
Jeg har selv børn med i kirken, da mine var små havde jeg noget af deres bedste legetøj med feks dublo, de der forskælige former som kommes i spande/bolde, og rangler med så lidt lyd som mugligt. Jeg havde lavet en bog med de billeder som mine dernge var vilde med.

Det var altsammen noget vi kunne hygge os med uden at forstyre andre, og så satte jeg mig altid bagerst i kirken, da det forstyrede mindst mugligt hvis jeg måtte gå ud med dem.

Men det er et spørgsmål om tid så er problemet ikke så stor, så hold ud kirken er også for børn uanset alder.

Prøv at tale med presten eller menighedsrådet hvad man kan tilbyde jer med små børn eller om i måske kunne få lavet det sådan at i kan høre prægden ude i våbenhuset, i tilfælde af larm fra børnene.

Jeg er sikker på at hvis i giver tilkende at i føler/syntes det er et problem vil der også findes en løsning.
Tror også at du vil opdage at det sikkert kun er jer/os med børn der syntes der et problem.

Pia Nielsen

Guds nåde og fred være med dig

Til toppen 
#63367 - 31/05/2006 00:31 Re: småbørn med i kirke? [Re: corvus_corax]
Pia12
Bruger

Hej corvus_corax. rigtig sød historie, jeg kunne også godt forestille mig at prægen blev ekstre god på grund af episoden.

Pia Nielsen

Til toppen 
#63368 - 31/05/2006 17:48 Re: småbørn med i kirke? [Re: Pia12]
Seersholm
Bruger

Ha ha - Pia, det er ikke så let at komme til at sidde bagerst i kirken - hvordan bar du dig ad? ;-)

Men jeg er enig, det gælder om at holde dem beskæftiget, så de forstyrrer mindst muligt.

Til toppen 
#63369 - 05/06/2006 10:41 Re: småbørn med i kirke? [Re: Seersholm]
Pia12
Bruger

Mødet bare op 10 min. før, var der nogle der sad på de bagerste pladser spurte jeg bare pænt om der ikke var en muglighed for at jeg kunne få pladserne her bag i, da jeg jo havde 2 børn med og det var ikke altid de kunne sede stille og holde mund, og for at genere mindst mugligt ville jeg gerne sede bagerst, det var der altid forståelse for hos dem der havde sadt sig der nede og de ryggede altid en par pladser længer op, der er jo også den muglighed for at tale med præsten om der måske var en muglighed for at få reseveret de 2 bagerst bænkrækker til børnefamilier, det har jeg set kunne lade sig gøre i andre kirker.

Pia Nielsen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær