Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#63343 - 28/05/2006 22:56 Forsvar.
corvus_corax
Bruger

Reg.: 28/05/2006
Jeg kan altså ikke helt se pointen i at forsvare sig, med angreb, mod småting, som f.eks. da vinvi mysteriet, som køre for tiden.

Er jeg helt afsporet???

Jeg søgte idag på Johannes evangeliet på google.dk og 90 % af det jeg fandt var forsvar. Kristne der påpeger fejl i videnskabens forskning.

Det er som om at hver gang der kommer en hentydning om at noget i biblen måske ikke passer præsis som det står eller tidligere er påstået, så fare alle kristne op, og skal forsvare deres tro og grundsten.

Er der ikke noget galt, når der ikke skal mere end en mand til at ryste hele det kristne samfund og få dem til at syde og sprute i forsvarsposion.

Er der da ikke beviser nok der ude, til at dette ikke burte være nødvendigt hvergang??

Er jeg gal på den?? Hvad er det jeg ikke ser??

Bare se på denne hjemmeside, der er meget mere respons på ting der rammer biblen end alt andet.

Jeg kan godt forstå man ønsker at forsvare sin tro, og bliver såret når den bliver truet af andre. Men jeg mener stadig forsvaret er i overdrevet forstand. Men er troen så svag at en konstant skal forsvares? overtager tvivlen virkelig så mange??

eller er det bare mig der tag fejl??

Ændret af corvus_corax (28/05/2006 23:30)

Til toppen 
#63344 - 29/05/2006 00:32 Re: Forsvar. [Re: corvus_corax]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej CC..

Du konstaterer:

Citat:
Bare se på denne hjemmeside, der er meget mere respons på ting der rammer biblen end alt andet.

Så er det jeg må spørge: Undrer det dig?? Du er på en kristen side og undrer dig over, at deres bibel er udgangspunktet for de fleste debatter??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63345 - 29/05/2006 00:50 Kærlighed til sandheden [Re: corvus_corax]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Corvus

Om du er helt afsporet skal jeg ikke udtale mig om

Men jeg opfatter det ikke selv som noget mærkeligt, at vi på en hjemmeside om troen på Jesus prøver at forklare og forsvare vores tro så godt vi kan. Simpelt hen fordi vi vil forsvare det som vi tror er sandt imod det som vi tror er løgn. (Vil vi ikke alle sammen det?)

Jeg forstår heller ikke lige logikken i at en tro der skal forsvares skulle være en særlig svag tro. De mennesker du holder mest af vil du vel også forsvare imod vold og krænkelser? Sådan også med mit livsgrundlag. Jeg føler mig ikke personligt såret af at nogen angriber min kristne tro, men jeg føler, at sandheden i mit liv bliver undergravet og den vil jeg forsvare lige så længe som jeg tror på den.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#63346 - 29/05/2006 11:55 Re: Forsvar. [Re: Kefas Ben-Adam]
corvus_corax
Bruger

Biblen har ikke samme status hos mig som hos mange andre, det er måske derfor det undre mig.

Men jeg må give asbjørn ret, og jeg er helt enig, hvad ang at forsvare sig tro og sandhed.

Det er nok mere måden den bliver forsvaret på der undre mig. Jeg ser ikke nogen vende den anden kind til. Jeg mener ikke man skal være passiv, og tag imod alle slag, men ....

Til toppen 
#63347 - 29/05/2006 12:13 Re: Forsvar. [Re: corvus_corax]
Anonym
Anonym

Hej C..

Ja, der findes faktisk mange forskellige måder at anse biblen på afhængigt af person og andre inspirationer...................

Jeg mig selv fx, er troende kristen, men har en meget skeptisk måde at behandle og læse biblen på, men stadig er den sand for mig..

Men jeg føler ingen behov for at forsvare den, det må den klare selv, hvis den ikke kan holde vand, så må man acceptere det og glæde sig over hvor den kan....

mvh - lars stud.theol

Til toppen 
#63348 - 29/05/2006 13:07 Re: Forsvar. [Re: corvus_corax]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Corvus - ravn - er det mon Munin eller Hugin - en af de to af Odins kloge rådgivende ravne, du har navngivet dig efter?
Det ældste danske flag, vikingernes samlingsmærke, var netop Ravnefanen, en rød dug med Odins Ravn broderet i sort - kaldet Dannebroge (danernes klæde)

Den måtte dog som bekendt vige for det kristne symbol, det hvide kors på rød bund, vistnok på Valdemarsdag (15. juni) 1219.

Nå, det var slet ikke det, jeg ville skrive om, men en kommentar til dit spørgsmål om hvorfor i alverden vi ikke bare "vender den anden kind til" når nogen modsiger vores kristne tro - om vores tro da er så skrøbelig, at den ikke kan tåle at blive angrebet eller modsagt uden at vi kommer til at tvivle ..
Om tvivlen virkelig overtager så mange??

Nej da! Det er slet ikke derfor vi farer i blækhus over, og kalder til debat om den nye lære, som har bredt sig som en steppebrand efter Dan Browns bestseller.

Kristendommen har gennem tiderne holdt til det, der er værre, og for nu kun at tale for mig selv: Hvis jeg skulle miste min kristne tro, ville det garanteret ikke være på grund af en knaldroman!

For de fleste af os kristne er den nye Dan Brown-lære snarere, helt modsat, en styrkelse og bevidstgørelse om, hvem og hvad det er vi regner for sandt, og lever og dør på.

Om DB selv tror, at det han skriver er historisk korrekt, og om han er kristen eller ej, er helt underordnet. Ulykken er, at mange søgende mennesker er kommet til at tro, at "der er nok noget om det med Maria Magdalene og alle de andre spændende afsløringer .. "

Og kan vi så ikke bare være ligeglade og sige: Dem om det - fred med det - det er deres problem?
Nej, det kan vi ikke!
For troen er ikke en privat sag! Jesus Kristus er ikke en privat sag - han er død for alle mennesker, og som kristne må vi tage hans ord til os alvorligt:

»Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«

Det handler om at række evangeliet videre, og forkynde det "rent og purt" som der også står i præsteløftet. Og derfor skal der modsiges, og luges, og renses ud, når sandheden forplumres og forurenes.
Kampen mod vranglære, og for at bevare evangeliet uforfalsket og uden ændringer og tilføjelser, begyndte for ca. 2000 år siden, og bør fortsætte så længe verden står ...

Kan en kristen være ligeglad med sine medmenneskers evige liv?

Nu kan vi selvfølgelig vælge at læne os tilbage og sige, at Gud, som jo har al magt,
nok kan skabe tro i andres hjerter uden vores indsats.

Ja, naturligvis!
Der er bare det, at vi, Jesu disciple har modtaget en befaling!
Som ikke har karakter af et forslag om noget, vi er velkomne til, hvis det ellers passer os, men netop en .. befaling!
"Gå" står der"!

- og i aften skal jeg til debatmøde !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#63349 - 29/05/2006 14:38 Re: Forsvar. [Re: kristina]
corvus_corax
Bruger

Ja.. ja det er klart nok. Men forsvaret er næsten skadeligt for sig selv.

Nu har jeg siddet og læst på siden om da vinci mysteriet, fup og fakta og om loenardo var homosexsuel eller ej er uindtressant, og om sion of prion var en gammel hemmelig sekt eller ej, skader vel heller ikke kristendommen på nogen måde, for den sags skyld hvem der var eller ikke var medlem. Om Mona Lisa er en kvinde eller en mand?? ... og hvad så!
Så er der "Heksehammeren" ... ja da skal kirken forsvares.. for de brande jo kun 50.000 og ikke 5.000.000 ... er det ikke stadig en grim ting at brande folk, ligegyldig om det er mænd eller kvinder og ligegyldig hvor mange det var?
Om Sophie ville være i stand til at bære "Madonna on the rock" eller ej.. om det var et nonne eller munke kloster der bestilte maleriet..
Skal jeg blive ved???

Jeg skal halvt igennem artiklen før der kommer noget med relevans for kristendommen.

Når i ikke kun forsvare jeres tro, men udpensler Da vinci mysteriet som en stor forfalskning af verdens historien, så tag det overhånd, og kan give bagslag. Havde i konsentreret jer om de store væsenlige ting, og ikke gået i småditajler, havde i nok blevet taget noget mere alvorlige.

Forsvar Jesus, og hans guddommelighed, og giv så småtingene en fodnote, ikke en overskrift.

Kan du se hvor jeg vil hen??

Til toppen 
#63350 - 29/05/2006 17:07 Re: Forsvar. [Re: corvus_corax]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej CC..

Citat:

Når i ikke kun forsvare jeres tro, men udpensler Da vinci mysteriet som en stor forfalskning af verdens historien, så tag det overhånd, og kan give bagslag. Havde i konsentreret jer om de store væsenlige ting, og ikke gået i småditajler, havde i nok blevet taget noget mere alvorlige.

Nu er det jo ikke kun kristne, der udpensler DV, men alle seriøse historikere og forskere.. Det må da give stof til eftertanke.. Selv jeg, der ellers nok holder af at påvise kristendommens mangler , synes den er langt ude.. Det eneste jeg umiddelbart er enig med Brown i, er tanken om Jesus mulige ægteskab (om det så var med Maria eller en anden)..

Citat:

Kan du se hvor jeg vil hen??

Jeg har svært ved det.. Mener du, at det er et problem at man ønsker at forklare eventuelle spørgsmål, der bliver sat til ens tro??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63351 - 29/05/2006 18:23 Re: Forsvar. [Re: Kefas Ben-Adam]
corvus_corax
Bruger

Citat:

Mener du, at det er et problem at man ønsker at forklare eventuelle spørgsmål, der bliver sat til ens tro??

Nej, jeg mener det er et problem hvis man kun gør det efter man har undersøgt om loenardo da vinci var homosexsuel.

Til toppen 
#63352 - 29/05/2006 19:26 Re: Forsvar. [Re: corvus_corax]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej CC..

Citat:

Nej, jeg mener det er et problem hvis man kun gør det efter man har undersøgt om loenardo da vinci var homosexsuel.

Jeg er ikke helt med??

Mener du da, at kristne først er begyndt at forklare/forsvare deres tro, efter at de undersøgte om da Vinci var homoseksuel (og hvad har det overhovedet med noget at gøre)??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63353 - 29/05/2006 20:11 Re: Forsvar. [Re: Kefas Ben-Adam]
corvus_corax
Bruger

Til toppen 
#63354 - 29/05/2006 20:13 Re: Forsvar. [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Citat:

Jeg er ikke helt med??

Mener du da, at kristne først er begyndt at forklare/forsvare deres tro, efter at de undersøgte om da Vinci var homoseksuel (og hvad har det overhovedet med noget at gøre)??

LOL, det var dagens bemærkning.. (griner)

1-0 til Kefas

mvh.Stud.theol
Lars

Til toppen 
#63355 - 29/05/2006 20:18 Re: Forsvar. [Re: corvus_corax]
Anonym
Anonym

Jeg kan fortælle dig at Kirkefædrene lige som apostlene kæmpede meget for Kristdommen i de første Årh, mod kritikere, fjender og selv andre kristne/jøder.............

Læs lidt af disse:
Irenæus
Cyprian
Origines
Tertullian
Athanatius
Justin
Ambrosius
Augustin

osv. (de står ikke i kronologisk rækkefølge)
hehe..

mvh- lars stud.theol

Til toppen 
#63356 - 29/05/2006 21:24 Re: Forsvar. [Re: corvus_corax]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:

er det svar nok?

Nej..

Jeg kan ikke rigtigt se, hvor du vil hen?? Fordi at Brown fremfører en teori om, at da Vinci skulle have været homoseksuel, så mener du at kristne føler det som et angreb på kristendommen??

Hvordan hænger det sammen??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63357 - 29/05/2006 21:44 Re: Forsvar. [Re: corvus_corax]
Seersholm
Bruger

Reg.: 11/04/2006
Jeg tager mig ofte selv i, at ville forsvare mig i forhold til Dan Brown-fans, som anser mig for at være idiot når jeg tilslutter mig sådan en "kvindehaderreligion" som de læser om i Da Vinci Mysteriet...

Men så tænker jeg i stedet "Løgnen forsvarer sig - sandheden behøver det ikke." Jeg gider ikke spilde tiden på at forsvare mig selv overfor en knaldroman, som Kristina udtrykker det.

Det forsvar man leverer i sådan en situation er nok mere et forsvar af sig selv, (man vil jo helst ikke opfattes som en idiot) end det er et forsvar af kristendommen, som jeg ikke mener behøver et forsvar.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær