Hej Corvus - ravn - er det mon Munin eller Hugin - en af de to af Odins kloge rådgivende ravne, du har navngivet dig efter?
Det ældste danske flag, vikingernes samlingsmærke, var netop Ravnefanen, en rød dug med Odins Ravn broderet i sort - kaldet Dannebroge (danernes klæde)
Den måtte dog som bekendt vige for det kristne symbol, det hvide kors på rød bund, vistnok på Valdemarsdag (15. juni) 1219.
Nå, det var slet ikke det, jeg ville skrive om, men en kommentar til dit spørgsmål om hvorfor i alverden vi ikke bare "vender den anden kind til" når nogen modsiger vores kristne tro - om vores tro da er så skrøbelig, at den ikke kan tåle at blive angrebet eller modsagt uden at vi kommer til at tvivle ..
Om tvivlen virkelig overtager så mange??
Nej da! Det er slet ikke derfor vi farer i blækhus over, og kalder til debat om den nye lære, som har bredt sig som en steppebrand efter Dan Browns bestseller.
Kristendommen har gennem tiderne holdt til det, der er værre, og for nu kun at tale for mig selv: Hvis jeg skulle miste min kristne tro, ville det garanteret ikke være på grund af en knaldroman!
For de fleste af os kristne er den nye Dan Brown-lære snarere, helt modsat, en styrkelse og bevidstgørelse om, hvem og hvad det er vi regner for sandt, og lever og dør på.
Om DB selv tror, at det han skriver er historisk korrekt, og om han er kristen eller ej, er helt underordnet. Ulykken er, at mange søgende mennesker er kommet til at tro, at "der er nok noget om det med Maria Magdalene og alle de andre spændende afsløringer .. "
Og kan vi så ikke bare være ligeglade og sige: Dem om det - fred med det - det er deres problem?
Nej, det kan vi ikke!
For troen er ikke en privat sag! Jesus Kristus er ikke en privat sag - han er død for
alle mennesker, og som kristne må vi tage hans ord til os alvorligt:
»Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« Det handler om at række evangeliet videre, og forkynde det "rent og purt" som der også står i præsteløftet. Og derfor skal der modsiges, og luges, og renses ud, når
sandheden forplumres og forurenes.
Kampen
mod vranglære, og
for at bevare evangeliet uforfalsket og uden ændringer og tilføjelser, begyndte for ca. 2000 år siden, og bør fortsætte så længe verden står ...
Kan en kristen være ligeglad med sine medmenneskers evige liv?
Nu kan vi selvfølgelig vælge at læne os tilbage og sige, at Gud, som jo har al magt,
nok kan skabe tro i andres hjerter uden vores indsats.
Ja, naturligvis!
Der er bare det, at vi, Jesu disciple har modtaget en befaling!
Som ikke har karakter af et forslag om noget, vi er velkomne til, hvis det ellers passer os, men netop en ..
befaling! "Gå" står der"!
- og i aften skal jeg til debatmøde !

kristina