2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#63295 - 28/05/2006 19:21
Guds Natur?
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen alle i kække og kvikke og diskusionslystne "brugere"
Lidt inspireret af debatten om Definations om begreberne Godt/ondt.. (se den evt)
Hvad er så Guds natur?... Indeholder Gud flere aspekter, alle? nogle?.. Er Gud gennemført god? Kan Gud indeholde ondt?..............
I den anden debat er det mit postulat, af Gud ikke kan skabe ondt uden at indholde ondt... Men jeg postulerede også i samme tanke om Augustin, at ondt ikke findes... tricky! :-)
Så...igen.. Hvad er Guds natur? væsen og substans?
mvh- Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63296 - 28/05/2006 19:35
Re: Guds Natur?
[Re: ]
|
Anonym
Anonym
|
Det giver ingen mening at diskutere guds natur, med mindre at begreberne natur og gud er klart defineret. Det er min overbevisning at de to begreber sandsynligvis aldrig kommer til at blive defineret særligt klart uden en helt konkret erfaret kontekst at sætte dem i. I det at alle mennesker ikke kan have den samme erfaring om en helt konkret kontekst antager jeg at det er umuligt at sætte fingeren på "guds natur" og derfor i sidste ende nytteløst at diskutere den. Dit gæt er lige så godt som mit... Mit gæt er at hvis gud er til så elsker han mig og sørger for mig uanset hvad jeg tror og tænker. Så stor er min guds natur, hvad med din? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63297 - 28/05/2006 19:54
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lars, du skriver: Citat: I den anden debat er det mit postulat, af Gud ikke kan skabe ondt uden at indholde ondt...
Nu tror jeg ikke selv på, at Gud har skabt noget ondt, men at han har skabt mennesket med frihed til at vende ham ryggen. Og at det lige netop er det, som er ondt: Synden.
Men rent pricipielt: Hvorfor skulle Gud ikke kunne skabe noget, som han ikke selv indeholder? Gud har jo dog ex nihilo skabt hele skaberværket ved Ordet. Men det tror du måske ikke? Citat: Men jeg postulerede også i samme tanke om Augustin, at ondt ikke findes... tricky! :-)
Nu er det nogen tid siden jeg læste Augustins "Bekendelser", og kan ikke helt huske .. er du sikker på, at Augustin skriver sådan om det onde? Sidder du med noget konkret dokumentation?
Jeg kan kun huske, at Augustin i sin ungdom var tilhænger af manikæismen, men senere forlod denne vranglære og blev døbt og præsteviet, og at han netop i "Bekendelser" beskriver sin kristne udvikling, især om nåden ..
På spørgsmålet om Guds natur kan et kristent svar vel næppe være andet, end at Guds er kærlighed. Joh 3,16 ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#63298 - 28/05/2006 20:39
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina..
Jeg må indrømme at det ikke skulle være muligt at overse i Augustin bekendelser... Se Bog 7 i Augustins bekendelser.
Den bedste oversatte udgave på dansk må være, Torben Damsholts udgave btw.
Desuden er bogen grundlag for min eksamen :-P
Lars/stud.theol
Ændret af Evangelisten (28/05/2006 20:47)
|
|
Til toppen
|
|
|
#63299 - 28/05/2006 20:45
|
Anonym
Anonym
|
Hej Cloud..
Er det ikke lidt en fallit erklæring?...
Hvis du sætter det sådan op, så er det jo ikke nødvenigt at diskutere noget, og i sig selv meningsløst.
Hvis filosofferne og mange andre kunne gruble og diskutere det, så kan vi vel også.. måske ikke dig....
mvh-stud.theol lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63300 - 28/05/2006 21:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK Lars, jeg kan se, at jeg bliver nødt til at læse den bog endnu engang ... Men uanset hvad han skriver, vil jeg aldrig anerkende noget, der er i strid med Bibelens tekster.
- held og lykke med din augustinske eksamensopgave!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63301 - 28/05/2006 21:43
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
CloudHands skrev: Citat: Det giver ingen mening at diskutere guds natur, med mindre at begreberne natur og gud er klart defineret.
Det er vel også noget i den retning Evangelisten efterlyser.
"Natur" betyder egenskab, beskaffenhed, karakter, væsen, så det skulle vel ikke være det store problem, det er snarere hvad man mener med "Gud" og demed "Guds natur" der kan være et problem.
Og man må nødvendigvis have en ide med ordet "Gud", ellers er det jo blot tre bogstaver sat sammen til et ord uden nogen mening.
CloudHands skrev:
Citat: Mit gæt er at hvis gud er til så elsker han mig og sørger for mig uanset hvad jeg tror og tænker. Så stor er min guds natur, hvad med din?
Allerede her ligger der en ide bag ordet "gud", det er ikke bare et ord på tre bogstaver. Det er et ord hvortil du knytter ordet "han" og du forbinder kærlighed med det i en sådan grad, at du beskriver det som en selvfølge at gud elsker dig, hvis han er til, og sørger for dig uanset hvad.
Du staver "gud" med lille "g", hvilket er grunden til at jeg har skrevet ovenstående besvarelse med lille "g". I det følgende vil jeg bruge stort "G".
Her kommer så nogle af mine tanker, skulle der være selvmodsigelser, så er det en velsignelse, for det betyder at det er svært blot at sige ja eller nej til det følgende og i stedet snarere blive inspireret til at gøre sine egne overvejelser:
Gud er Liv, Kærlighed og Sandhed og indbefatter en skabende kraft, hvilket kommer til udtryk i at Liv, Kærlighed og Sandhed manifesterer sig ved at skabe Liv, skabe Kærlighed og skabe Sandhed. Dermed er Gud tilstede ved at være tilstede som Liv, som Kærlighed og som Sandhed.
Mange siger at Gud er almægtig. Dette må komme an på om "Liv, Kærlighed og Sandhed" kan betragtes som omfattende al magt. Hvis en hvilken som helst form for magt kan spores tilbage til at have en rod i Liv, Kærlighed og/eller Sandhed, så er det rigtigt at Gud forstået som "Liv, Kærlighed og Sandhed" er almægtig.
Men dermed er Guds natur både Liv, Kærlighed og Sandhed, foruden almægtighed og ikke at forglemme skabende kraft.
Mange siger at Gud er alvidende. Dette må så komme an på om "Liv, Kærlighed og Sandhed" kan betragtes som omfattende al viden. Hvis "Liv, Kærlighed og Sandhed" kan siges at være så omfattende at al viden kan relateres dertil, så er det rigtigt at Gud forstået som "Liv, Kærlighed og Sandhed" er alvidende. Viden kan nok først og fremmest relateres til sandhed.
Dermed er Guds natur både Liv, Kærlighed og Sandhed, almægtighed, skabende kraft og alvidenhed.
Nogle siger at Gud er alt der er. Men hvis Gud er "Liv, Kærlighed og Sandhed" hvad så med løgn, det må vel også være en del af alt der er? Tja, det er spørgsmålet. Løgn er jo kendetegnet ved at være direkte forkert eller ved at være en fordrejelse af sandhed, og så er det faktisk noget der ikke er. Det er sandheden der er, hvorimod det forkerte og fordrejelserne er at sige at der er noget andet end det der er. Så udtrykkene "Gud er Liv, Kærlighed og Sandhed" og "Gud er alt der er" kunne godt begge være udtryk for noget essentielt og væsentligt.
Gud er allesteder og ingen steder. At Gud er allesteder vil sige at man kan finde Gud hvorsomhelst, at Gud er ingen steder vil sige at Gud ikke er lokaliseret et bestemt sted.
*** Her kommer så den korte version: Gud er en overordnet livets kraft som er tilblivelsens og tilværelsens grundlag.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63302 - 28/05/2006 21:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lars
Nej jeg mener ikke at det er en falliterklæring.
Jeg mener at det er at forholde sig reelt til problematikken, i modsætning til hvad de fleste filosoffer igennem tiden har gjort.
Når det er sagt, så synes jeg at det er sjovt at lege med ord og begreber, jeg kan lide at lade min fantasi tage på langfart og i kraft af dette synes jeg at den slags diskussioner kan være ganske underholdende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63303 - 28/05/2006 22:55
[Re: Sandheds-søger]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Sandheds-søger Citat: "Natur" betyder egenskab, beskaffenhed, karakter, væsen, så det skulle vel ikke være det store problem
Min pointe er at du ikke kommer nærmere en definition af begrebet natur, hvis ikke du knytter det til noget helt specifikt. At beskrive det med synonymer er egentlig bare at flytte problemet til det næste ord.
Citat: ...det er snarere hvad man mener med "Gud" og dermed "Guds natur" der kan være et problem.
Samme problem her, men jeg er for så vidt enig med dig i den del der siger at problemet med at definere begrebet gud er langt større end at beskrive begrebet natur. Begrebet natur kan specificeres i de fleste kontekster, sådan at folk kan forstå hvad man mener, men efter min bedste overbevisning er det ikke tilfældet med gud.
Hvilket din egen forklaring egentligt er et mønstereksempel på.
---
Hvad angår min egen lille definition...
Citat: Allerede her ligger der en ide bag ordet "gud", det er ikke bare et ord på tre bogstaver. Det er et ord hvortil du knytter ordet "han" og du forbinder kærlighed med det i en sådan grad, at du beskriver det som en selvfølge at gud elsker dig, hvis han er til, og sørger for dig uanset hvad.
Du staver "gud" med lille "g", hvilket er grunden til at jeg har skrevet ovenstående besvarelse med lille "g". I det følgende vil jeg bruge stort "G".
Du misforstår mig, hvilket jeg godt kan forstå, dels på grund af min noget sparsomme definition, dels på grund af din forforståelse af begrebet gud, som tilsyneladende ikke ligner min i nogen afskygning.
For det første mener jeg ikke at gud findes i nogen af de forståelser af begrebet jeg er stødt på, i løbet af mit liv. Når jeg forestiller mig gud, som værende kærlig, med ønsket om at passe på mig om jeg tror på ham eller ej, så er det udelukkende fordi at det er den eneste forståelse af begrebet gud, som ville passe for mig.
Alle andre og mere detaljerede forklaringer vil tillæge en kompleksitet til et i forvejen ubeviseligt tankespind, som jeg ikke ser nogen nødvendighed af at bebyrde mig selv eller mine medmennesker med.
Hvad angår brugen af ordet han så benytter jeg mig det af gammel vane. Det er en kulturel betingning, som gør det nemt at forstå hvad det er jeg snakker om og gør det lettere for mig at skrive. Jeg slipper for at kaste mig ud i latterlige versioner som f.eks. "Når han/hun/den/det har besluttet..." osv. og i slipper for at læse det.
Hvis du mener at det siger noget om min forestilling om gud, så mener du forkert.
Hvad angår brugen af små bogstaver, så er det alene fordi jeg finder det unødvendigt ærbødigt at benytte sig af store bogstaver i et ord der ikke en gang er et navn. Gud og gud kan for så vidt, hvis vi altså ser bort fra monoteistisk tradition, betegne præcis det samme.
Den kristne forforståelse er at gud med stort taler om deres gud, hvor gud med småt er "alle de andre guder" (som ikke er rigtige guder...)
Jeg valgte på et tidspunkt konsekvent at droppe stort begyndelsesbogstav i gud, fordi at det i nogen grad indikerer en ærbødighed, som jeg bare ikke deler med de kristne. Hvis jeg skriver Jehova så er det med stort, fordi her er tale om en bestemt gud med et rigtigt navn, med et rigtigt stort begyndelsesbogstav. Sådan er det ikke med gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63304 - 28/05/2006 23:49
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Martin, En kort kommentar herfra: Citat: Jeg valgte på et tidspunkt konsekvent at droppe stort begyndelsesbogstav i gud, fordi at det i nogen grad indikerer en ærbødighed, som jeg bare ikke deler med de kristne. Hvis jeg skriver Jehova så er det med stort, fordi her er tale om en bestemt gud med et rigtigt navn, med et rigtigt stort begyndelsesbogstav. Sådan er det ikke med gud.
Når jeg skriver "Gud", så mener jeg den kristne gud. Når jeg skriver "gud", mener jeg en ubestemt gud - altså som hhv. navn og betegnelse. Det ser jeg ingen ærbødighed i, men det er da muligt det opfattes sådan...?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#63305 - 29/05/2006 00:59
|
Bruger
|
Citat:
Sandheds-søger:
Citat: "Natur" betyder egenskab, beskaffenhed, karakter, væsen, så det skulle vel ikke være det store problem
CloudHands:
Min pointe er at du ikke kommer nærmere en definition af begrebet natur, hvis ikke du knytter det til noget helt specifikt. At beskrive det med synonymer er egentlig bare at flytte problemet til det næste ord.
Mit pointe er at ordbogsdefinitionerne på ordet "natur" fungerer glimrende. Det er sammensætningen med Gud der er det interessante, hviklet vil sige at jeg er enige i at det skal knyttes til noget specifikt. Men ord får normalt deres betydning defineret i sammensætningen med andre ord, det er der intet specielt i.
CloudHands: Citat: Du misforstår mig, hvilket jeg godt kan forstå, dels på grund af min noget sparsomme definition, dels på grund af din forforståelse af begrebet gud, som tilsyneladende ikke ligner min i nogen afskygning.
Jeg påpegede ganske enkelt at du lægger en betydning i ordet gud selvom du lagde op til at man ikke kunne definere det.
Din definition af gud er velkendt, jeg ved ikke hvad det er du mener jeg misforstår.
Mine beskrivelser af begrebet Gud er også kendte, specielt de tre kvaliterer Liv, Kærlighed og Sandhed. Men også de andre ting jeg nævnte.
Det hele kan sammenfattes i at der er tale om livets kraft, det er alt nok.
Den store forskel på min opfattelse af Gud og den gængse kristne er at jeg betragter Gud som en u-personificeret kraft, mens den gængse kristne er at Gud er en person.
Til gengæld mener jeg at forskellige personificeringer kan manifestere sig, f'eks. skytsengle. Her mener jeg at katolikkerne har fat i noget.
CloudHands: Citat: Hvad angår brugen af små bogstaver, så er det alene fordi jeg finder det unødvendigt ærbødigt at benytte sig af store bogstaver i et ord der ikke en gang er et navn. Gud og gud kan for så vidt, hvis vi altså ser bort fra monoteistisk tradition, betegne præcis det samme.
Personligt bruger jeg ofte betegnelsen gud, med små bogstaver, for at angive en blandt mange guder, og betegnelsen Gud, med store bogstaver, for at angive den ene unikke gud. Men jeg er ikke nødvendigvis konsekvent med det må jeg indrømme.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63306 - 29/05/2006 01:29
|
Anonym
Anonym
|
Jeg tror heller ikke at Augustin ville skrive noget som er imod skriften...
Og det synes jeg nu heller ikke hans begreb er.................. Den er måske imod hvad den almene i kirke i dag lærer os.... Men ubibelsk synes jeg ikke at finde den.
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63307 - 29/05/2006 08:22
|
Anonym
Anonym
|
Hej Sandheds-søger Citat: Men ord får normalt deres betydning defineret i sammensætningen med andre ord, det er der intet specielt i.
Det er jeg enig med dig i, men jeg har heller ikke påstået at der ville være noget specielt ved det. Jeg har bare påpeget at uden en helt konkret kontekst, hvilket jeg ikke mener at tilfældet er med begrebet gud og spørgsmålet om dennes natur, så mister de begge deres mening.
Citat: Jeg påpegede ganske enkelt at du lægger en betydning i ordet gud selvom du lagde op til at man ikke kunne definere det.
Selvfølgelig lægger jeg en betydning i ordet gud ellers ville det ikke give mening at benytte sig af det. På samme måde som med betegnelsen han om gud, så benytter jeg mig af begrebet gud, som det oftest er fortolket her i vores vestlige kultur; som en sød, rar far der er over det hele og sørger for at alt nok går som det skal.
Jeg mener dog stadigvæk at man ikke kan definere begrebet gud indenfor en ramme hvor det kan give mening for andre end en selv. Vi to er jo f.eks. dybt uenige om guds egenskaber, beskaffenhed, natur etc. og vores individuelle definitioner er udover at være forskellige heller ikke forenelige. Hvis alle definitioner af gud er valide, så mister de jo deres betydning. Så er de alle lige gyldige eller ligegyldige.
Man ser problemet tydeligt i følgende eksempel.
Den ene mekaniker beder den anden om en svensknøgle og den anden bringer ham en tryklufthammer istedet og undskylder sig med at hans definition af svensknøgle er en anden end den første mekanikers.
Uden en eller anden fælles forståelse OG ikke mindst et reelt objekt at knytte begreberne til bevæger vi os ud i en ubrugelig subjektivitet.
Nu skal jeg tilbage til time... Så hyg jer... Vender tilbage med mere, hvis jeg får tid 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63308 - 29/05/2006 12:37
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg mener at det er at forholde sig reelt til problematikken, i modsætning til hvad de fleste filosoffer igennem tiden har gjort.
Det er at nedgøre filosofferne til ikke alvorlige og seriøse mennesker... Cloud..
At forholde sig reelt, Cloud, i sig selv er en tolkningssag, så det synes jeg fra din side bliver et luftigt argument og postulat..
Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63309 - 29/05/2006 12:59
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evangelisten Citat: Det er at nedgøre filosofferne til ikke alvorlige og seriøse mennesker... Cloud
Nej det er at konstatere at det meste af det de har tænkt og skrevet ikke har bragt os meget nærmere en belysning af de emner som de har filosoferet over siden før Aristoteles.
Jeg nedgører ikke menneskene bag ved alle de floromvundne tanker om eksistens, essens, væsen osv. Jeg pointerer at hvor dejligt det end kan være at tage med tankerne på sviptur til "hvad-nu-hvis-land", så bringer det os sjældent nærmere en forståelse af noget som helst, det skulle dog lige være med undtagelse af geografien i vores navler.
Citat: At forholde sig reelt, Cloud, i sig selv er en tolkningssag, så det synes jeg fra din side bliver et luftigt argument og postulat
Det har du fuldstændig ret i.
Men jeg har endnu ikke mødt en som så nødvendigheden i at diskutere om det var ødelæggende for menneskeligt væv at kaste sit legeme ud fra et fly i 8 kilometers højde.
Hvis du kan se hvad jeg mener?
|
|
Til toppen
|
|
|
#63310 - 30/05/2006 15:19
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Nej det er at konstatere at det meste af det de har tænkt og skrevet ikke har bragt os meget nærmere en belysning af de emner som de har filosoferet over siden før Aristoteles.
Jeg nedgører ikke menneskene bag ved alle de floromvundne tanker om eksistens, essens, væsen osv. Jeg pointerer at hvor dejligt det end kan være at tage med tankerne på sviptur til "hvad-nu-hvis-land", så bringer det os sjældent nærmere en forståelse af noget som helst, det skulle dog lige være med undtagelse af geografien i vores navler. Det kunne næsten ikke være mere forkert. Netop menneskets nysgerrighed og evne til at frembringe "hvad-nu-hvis"-er er da præsis den enorme styrke i mennesket. Tendensen er jo vanvittig klar: Tag noget eksisterende og tilsæt noget "hvad-nu-hvis" og du har morgendagens nytænkning. Mangel på fantasi er at glo på en sten og gå ud fra den fortæller alt hvad man skal vide. Udvikling er at finde ud af, hvad stenen er for en og hvad den kan bruges til - gennem "hvad-nu-hvis". Men det er da spændende at høre at din tankegang er historiens filosoffer overlegen. Jeg skal følge pristagningerne med slet skjult misundelse. Men jeg har endnu ikke mødt en som så nødvendigheden i at diskutere om det var ødelæggende for menneskeligt væv at kaste sit legeme ud fra et fly i 8 kilometers højde.
Hvis du kan se hvad jeg mener?  Jeg kan i hvert fald se en, der burde læse debatoplægget lidt mere og finde en anden tråd, hvis vedkommende ikke kan acceptere det oplæg, der er fremkommet. Det burde ikke være nødvendigt at kaste sig ud fra et fly for at gøre dét.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#63311 - 31/05/2006 00:33
|
Bruger
|
CloudHands skrev: Citat:
Uden en eller anden fælles forståelse OG ikke mindst et reelt objekt at knytte begreberne til bevæger vi os ud i en ubrugelig subjektivitet.
Jeg tror faktisk at der er en ret bred enighed om at Gud er livet og/eller livets kraft kommer fra Gud, og det var det jeg argumenterede for i mine indlæg i denne tråd.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63313 - 31/05/2006 08:27
[Re: Machine_A]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Machine A Citat:
Det kunne næsten ikke være mere forkert.
Jo det kunne det såmænd sikkert, men nu er tilfældet at det slet ikke er forkert.
Du rammer selv hovedet på sømmet i følgende...
Citat:
Tendensen er jo vanvittig klar: Tag noget eksisterende og tilsæt noget "hvad-nu-hvis" og du har morgendagens nytænkning.
Tag noget eksisterende... Ja selvfølgelig, det kunne jo ikke være mere vanvittigt klart 
Nu er det sådan at f.eks. gud og hans natur ikke kan tages som noget eksisterende, det vil sige at istedet for, som du ellers ganske fornuftigt konstaterer; at man tager noget eksisterende og tilsætter noget "hvad-nu-hvis" og derved får morgendagens nytænkning, så tager man i tilfældet med gud og hans natur noget "hvad-nu-hvis" og tilsætter... Surprise! Noget mere "hvad-nu-hvis" og hvad han man så?
En hulens masse "hvad-nu-hvis", som folk endda nogle steder er villige til at sprænge sig selv og andre i luften for. Herhjemme nøjes de mennesker med at kalde hinandens erkendeformer for reducerede, men det kan nu godt gøre ondt alligevel 
Citat:
Men det er da spændende at høre at din tankegang er historiens filosoffer overlegen. Jeg skal følge pristagningerne med slet skjult misundelse.
En lidt snørklet argumentum ad verecundiam kære Machine A.
Nu kan jeg jo så i bedste konspirationsteori-ånd afsløre for dig at der ikke i dagens danmark bliver uddelt priser for at pege på kejseren uden klæder og påpege at han er nøgen. Men for min skyld må du da gerne være misundelig alligevel... Det skærpe som oftest intellektet at få lidt modspil og konkurrence 
Citat:
Jeg kan i hvert fald se en, der burde læse debatoplægget lidt mere og finde en anden tråd, hvis vedkommende ikke kan acceptere det oplæg, der er fremkommet.
Jeg mener at jeg forstod udgangspunktet ganske udmærket, men jeg kan ikke acceptere præmisserne og da jeg synes at det kunne være interessant at debattere guds natur (hvad den så end er), så forsøger jeg at skære ind til benet, så vi kommer uden om alt muligt flor, som ingen er tjent med.
Hvis gud per definition f.eks. ikke lader sig definere, så er forsøget på at definere guds natur jo i bedste fald hyggeligt ordkløveri og i værste fald nytteløst og spild af tid.
Måske at Evangelisten skulle have spurgt: Hvordan definerer bibelen guds natur?
Det ville have været mere præcist og jeg ville angiveligt ikke have blandet mig. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63314 - 31/05/2006 23:05
|
Bruger
|
Nu er det sådan at f.eks. gud og hans natur ikke kan tages som noget eksisterende, det vil sige at istedet for, som du ellers ganske fornuftigt konstaterer; at man tager noget eksisterende og tilsætter noget "hvad-nu-hvis" og derved får morgendagens nytænkning, så tager man i tilfældet med gud og hans natur noget "hvad-nu-hvis" og tilsætter... Surprise! Noget mere "hvad-nu-hvis" og hvad han man så?
Jeg får jo noget konkret, for for mig er Gud jo noget eksisterende.
Jeg mener at jeg forstod udgangspunktet ganske udmærket, men jeg kan ikke acceptere præmisserne og da jeg synes at det kunne være interessant at debattere guds natur (hvad den så end er), så forsøger jeg at skære ind til benet, så vi kommer uden om alt muligt flor, som ingen er tjent med.
Hvis gud per definition f.eks. ikke lader sig definere, så er forsøget på at definere guds natur jo i bedste fald hyggeligt ordkløveri og i værste fald nytteløst og spild af tid.
Det mener jeg ikke du har ret i. Meningen med en kristen debat er vel også at debatere indholdet i kristendommen og dermed også Gud. At han først skal igennem tekniske definitioner og målinger syntes jeg er unødvendigt. Du starter jo med at proklamere at debatten er nyttesløs, hvilket vel ikke som sådan ligefrem fremmer debatoplægget.
Måske. Det kommer an på om han vil have bibelens definition af Guds natur læst op eller have debateret, hvordan den kan være. Hvor nyttesløst det så end er.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#63315 - 02/06/2006 09:11
[Re: Machine_A]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Machine A Citat: Jeg får jo noget konkret, for for mig er Gud jo noget eksisterende.
For dig er gud noget eksisterende...?
At tale om at noget eksisterer uden et reelt objekt at relatere det til er i bedste fald en hyggelig fantasi og i værste fald en bragende psykose.
Vi er tilbage ved det der med at kaste sig ud af et fly i 8 kilometers højde. Ingen, med mindre at de var psykotiske, ville betvivle hvor farligt det er at kaste sig mod jorden fra 8 kilometers højde.
Jeg tvivler for så vidt ikke på at du får noget konkret ud af at tro på at gud eksisterer ellers ville du sandsynligvis ikke tro på ham, jeg tvivler derimod stærkt på at det skyldes at gud er noget eksisterende.
Taget i betragtning at alt det du kalder dig, inklusiv din overbevisning omkring gud og dens måde at ytre sig i dit liv, kan ændres snart sagt som vi lyster med kemi, elektricitet eller kirurgi. Din hjerne er det der gør det muligt for dig at have en forestilling om gud og hvis dens indretning ændres vil alt det du kender som dig også ændres.
Du kan tro og tænke hvad du vil Machine A, men er det ikke interessant at det som vi VED eksisterer (f.eks. kemi, elektricitet og kirurgi, samt hele den vidensbase som disse discipliner hviler på) med et lille snit, et lille stød eller en lille pille kan ændre drastisk på det som du "ved" eksisterer?
Enten skal du redefinere begrebet viden, så det passer med din bevisførelse; hvis det foregår inde i mit hoved så er det godt nok for mig eller også må du fralægge dig din; for for mig er gud noget eksisterende.
Det ville jo aldrig gå i den virkelige verden at jeg f.eks. gik ud og søgte job hos Mærsk og når jeg ikke kunne fremvise et eneste reelt stykke eksamenspapir, men kun bon'er fra Netto, sagde: For mig er det eksamenspapirer!
Beviserne gør det!
Citat: Du starter jo med at proklamere at debatten er nyttesløs, hvilket vel ikke som sådan ligefrem fremmer debatoplægget.
Nej, det jeg sagde var:
Citat: Det giver ingen mening at diskutere guds natur, med mindre at begreberne natur og gud er klart defineret. Det er min overbevisning at de to begreber sandsynligvis aldrig kommer til at blive defineret særligt klart uden en helt konkret erfaret kontekst at sætte dem i. I det at alle mennesker ikke kan have den samme erfaring om en helt konkret kontekst antager jeg at det er umuligt at sætte fingeren på "guds natur" og derfor i sidste ende nytteløst at diskutere den.
Dit gæt er lige så godt som mit...
Det er da en formulering der tigger om at blive modsagt og debatteret, helt ærligt...
Citat: Måske. Det kommer an på om han vil have bibelens definition af Guds natur læst op eller have debateret, hvordan den kan være. Hvor nyttesløst det så end er.
Du mener da vel ikke at bibelens definition af gud "bare" kan læses op uden at diskuteres eller fortolkes?
Citat: Måske. Det kommer an på om han vil have bibelens definition af Guds natur læst op eller have debateret, hvordan den kan være. Hvor nyttesløst det så end er.
Her er vi tilbage ved min første anke. Uden en eller anden klar definition af begrebet gud og natur, så bliver debatten bare ordskvaller. "Jeg synes dit og du synes dat", hvilket jo for så vidt kan være ganske givende for individet og dets følelse af mening i og forståelse af tilværelsen, men det kommer ikke til at besvare spørgsmålet: "Hvad er guds natur?" i nogen grad overhovedet.
Citat: Hvor nyttesløst det så end er.
Historien og min sparsomme erfaring fortæller mig at der ingen grænser er for hvad folk vil diskutere af nytteløse ting, bare tag denne debat jeg har med jer om hvorvidt det er nytteløst eller ej at diskutere hvorvidt man kan definere guds natur... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63316 - 02/06/2006 09:30
|
Bruger
|
Machine A skrev: Citat: Jeg får jo noget konkret, for for mig er Gud jo noget eksisterende.
CloudHands svarede: Citat: For dig er gud noget eksisterende...?
At tale om at noget eksisterer uden et reelt objekt at relatere det til er i bedste fald en hyggelig fantasi og i værste fald en bragende psykose.
CloudHands, er du klar over, at det er en utrolig arrogant udtalelse?
Det mindste du kunne sige er at for dig er det i bedste fald en hyggelig fantasi og i værste fald en bragende psykose. Istedet prøver du at gøre din udtalelse til en slags objektiv realitet som om du kendte Machine A særdeles godt og vidste bedre end ham selv hvad der foregår i hans liv.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63317 - 02/06/2006 10:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
CloudHands skriver til Machine A: Citat: Du kan tro og tænke hvad du vil Machine A, men er det ikke interessant at det som vi VED eksisterer (f.eks. kemi, elektricitet og kirurgi, samt hele den vidensbase som disse discipliner hviler på) med et lille snit, et lille stød eller en lille pille kan ændre drastisk på det som du "ved" eksisterer?
Det var da en skrækkelig tanke, og heldigvis holder den ikke.
Om det, som jeg véd eksisterer: Hvis det eksisterer, så ændres det ikke ved noget snit, eller nogen pille, eller hvis jeg dør, eller bare mister min forstand.
Om det, som jeg tror om Gud: Hvis det er sandt, så bliver det ved med at være sandt, selv om jeg holder op med at tro på det.
Du får heller ikke to hoveder, selv om jeg drikker mig fuld og ser dobbelt ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63318 - 02/06/2006 14:00
|
Anonym
Anonym
|
Hej Sandheds-søger Citat: CloudHands, er du klar over, at det er en utrolig arrogant udtalelse?
Jeg vil gerne understrege at det ikke ER en arrogant udtalelse, men jeg er ikke i tvivl, og særligt ikke nu, om at den kan opfattes sådan.
Men, jeg skal selvfølgelig kun beklage at det er sådan du læser det.
Jeg finder ikke min konstatering svært mere arrogant end når f.eks. en kristen fortæller mig at jeg er en synder, fordi at mine påståede forfædre havde den påståede frækhed at spise af et træ som den påståede gode Jehova havde forbudt dem at spise af og at jeg nu i min påståede uendelige syndighed bliver nødt til, for at undgå min påståede retfærdige straf (envejsbilletter til svovlsøen) fra denne Jehova, som efter de kristnes udsagn elsker mig og gør alting for at vise det, at bekende med hjerte og mund, at en mytisk karakter fra en bog der er mere end 1800 år gammel ved navn Jesus (ja det hed han jo ikke rigtigt, da hans navn øjensynligt oprindeligt blev givet ham på aramæisk), er min herre og mester. Ikke nok med det så er der dælendytteme også en pæn del af alle disse forskellige mennesker som påstår at de kender gud, der forsøger måske endda fordi de selv mener at det hænger sådan sammen, at forklare de mere voldsomme og meningsløse passager i hin gamle bog, med at historierne skal forstås allegorisk, ja nogen hygger sig endda så meget med allegorierne at de mener at det hele bare er en god historie til inspiration (men alligevel kalder de sig kristne).
Men det er nok bare mig der har det sådan 
Citat: Det mindste du kunne sige er at for dig er det i bedste fald en hyggelig fantasi og i værste fald en bragende psykose. Istedet prøver du at gøre din udtalelse til en slags objektiv realitet som om du kendte Machine A særdeles godt og vidste bedre end ham selv hvad der foregår i hans liv.
Kære Sandheds-søger jeg bryder mig ikke meget om for mig fordi det læser en subjektivitet ind i tilværelsen jeg ikke erfarer. Jeg mener ikke at jeg prøver at gøre min udtalelse til en objektiv realitet, jeg mener at den ER en objektiv realitet og hvis jeg sagde noget andet ville jeg ikke være ærlig.
Uden beviser er det at tro på gud i enhver betydning af ordet en hyggelig fantasi. I fald at denne fantasi tager overhånd, er tvangspræget og eventuelt frygtfuld kan denne karakteriseres som en stærk psykose. Det er ikke min opfattelse at Machine A er psykotisk, bare så vi har det på det rene.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63319 - 02/06/2006 14:08
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Citat: Du får heller ikke to hoveder, selv om jeg drikker mig fuld og ser dobbelt ...
Hvilket faktisk er min pointe...
|
|
Til toppen
|
|
|
#63320 - 02/06/2006 14:39
|
Bruger
|
Hej CloudHands, Du skrev: Citat:
Jeg vil gerne understrege at det ikke ER en arrogant udtalelse, men jeg er ikke i tvivl, og særligt ikke nu, om at den kan opfattes sådan.
Men, jeg skal selvfølgelig kun beklage at det er sådan du læser det.
Jeg finder ikke min konstatering svært mere arrogant end når f.eks. en kristen fortæller mig at jeg er en synder,...
Det behøver sandelig heller ikke at være mere arrogant end det for at være arrogant.
Men Machine A fortalte ikke noget om hvordan andre mennesker er, han fortalte om at han selv troede på Guds eksistens og at han fik noget konkret. Han skrev helt nøjagtigt:
Citat: Jeg får jo noget konkret, for for mig er Gud jo noget eksisterende.
CloudHands skrev: Citat: Kære Sandheds-søger jeg bryder mig ikke meget om for mig fordi det læser en subjektivitet ind i tilværelsen jeg ikke erfarer. Jeg mener ikke at jeg prøver at gøre min udtalelse til en objektiv realitet, jeg mener at den ER en objektiv realitet og hvis jeg sagde noget andet ville jeg ikke være ærlig.
Det bliver den ikke objektiv af. Dit svar til Machine A er meget subjektivt, du skrev: Citat: At tale om at noget eksisterer uden et reelt objekt at relatere det til er i bedste fald en hyggelig fantasi og i værste fald en bragende psykose.
Det er subjektivt, bla.a fordi du giver udtryk for den mening at der kun er to muligheder "hyggelig fantasi" eller "en bragende psykose". Det må selvfølgelig betyde at du tror der kun er disse muligheder, men det bliver det bestemt ikke objektivt af.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63321 - 03/06/2006 21:21
|
Anonym
Anonym
|
Hej Sandheds-søger og for den sags skyld også Machine A
Jeg har siddet og kikket denne udveksling igennem et par gange og kan snart sagt ikke finde hoved og hale på den. Skal vi ikke parkere den og se om vi et andet sted og til en anden tid kan komme ind på problematikken fra en anden vinkel.
Jeg har ikke ment noget af det jeg har sagt, som værende arrogant og jeg oplever ikke mig selv som arrogant. Det jeg har skrevet har jeg ikke skrevet for at nedgøre eller ringeagte nogens tro eller oplevelse af "konkrete" udbytter af at tro på gud.
Min pointe har hele vejen igennem vores lille underdebat været at uden beviser, så kan enhver påstand bare være en hyggelig fantasi.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63322 - 04/06/2006 17:37
|
Bruger
|
Citat: Hej Sandheds-søger og for den sags skyld også Machine A
Jeg har siddet og kikket denne udveksling igennem et par gange og kan snart sagt ikke finde hoved og hale på den. Skal vi ikke parkere den og se om vi et andet sted og til en anden tid kan komme ind på problematikken fra en anden vinkel.
Jeg har ikke ment noget af det jeg har sagt, som værende arrogant og jeg oplever ikke mig selv som arrogant. Det jeg har skrevet har jeg ikke skrevet for at nedgøre eller ringeagte nogens tro eller oplevelse af "konkrete" udbytter af at tro på gud.
Min pointe har hele vejen igennem vores lille underdebat været at uden beviser, så kan enhver påstand bare være en hyggelig fantasi.
Hej CloudHands,
Fint at du lægger op til at vi slapper lidt af.
Min pointe var egentlig noget i retning af at Machine A faktisk blot gav udtryk for at hans tro på Guds eksistens har en konkret virkning. Det synes jeg lyder helt reelt.
Det må efter min mening betragtes som ganske normalt at menneskers tro på Gud har et virkeligt resultat. Og det vil det have uanset om der faktisk eksisterer en gud eller der ikke gør! Og den pointe er vigtig.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63323 - 04/06/2006 19:29
|
Anonym
Anonym
|
Hej Sandheds-søger Citat: Min pointe var egentlig noget i retning af at Machine A faktisk blot gav udtryk for at hans tro på Guds eksistens har en konkret virkning. Det synes jeg lyder helt reelt.
Det må efter min mening betragtes som ganske normalt at menneskers tro på Gud har et virkeligt resultat. Og det vil det have uanset om der faktisk eksisterer en gud eller der ikke gør! Og den pointe er vigtig.
Hvilket jeg jo også nævnte et sted ovenfor...
Citat: Jeg tvivler for så vidt ikke på at du [Machine A] får noget konkret ud af at tro på at gud eksisterer ellers ville du sandsynligvis ikke tro på ham, jeg tvivler derimod stærkt på at det skyldes at gud er noget eksisterende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63324 - 04/06/2006 20:13
|
Bruger
|
Sandheds-søger: Citat: Det må efter min mening betragtes som ganske normalt at menneskers tro på Gud har et virkeligt resultat. Og det vil det have uanset om der faktisk eksisterer en gud eller der ikke gør! Og den pointe er vigtig.
CloudHands: Citat: Hvilket jeg jo også nævnte et sted ovenfor...
Citat: Jeg tvivler for så vidt ikke på at du [Machine A] får noget konkret ud af at tro på at gud eksisterer ellers ville du sandsynligvis ikke tro på ham, jeg tvivler derimod stærkt på at det skyldes at gud er noget eksisterende.
OK! Det er rigtigt at du nævnte det. Det må vist være nok om det
Mvh, Lars Peter
Ændret af Sandheds-søger (04/06/2006 21:15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#63325 - 04/06/2006 21:33
|
Anonym
Anonym
|
Hej Sandheds-søger Citat: Det må vist være nok om det
Fint med mig 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63326 - 06/06/2006 00:34
|
Bruger
Reg.: 12/04/2004
|
Svar på Guds Natur ?
Fra Evighed af var Gud upersonlig, indtil den Stund Tanken og Villien mødtes og forenedes i fuldendt skøn Harmoni; da fremsteg Han som Personlighed, som Lysets Behersker og Mørkets Besejrer, begrænset ved sin Personlighed, ubegrænset ved sin altbeherskende Villie, indesluttende Tid og Rum - såvel begrænset som ubegrænset - i sin altomfattende Tanke. En Guddom og en Magt, som intet Menneske blot tilnærmelsesvis kan fatte; selv det skønneste, det mest ophøjede Guddomsbillede er kun en svag Afglans af Hans Herlighed, Almagt og Visdom.
Da Gud fremgik og fremsteg af lyset var han og er han "toheder" idet han bærer alt det mandlige og det kvindelige i sit væsen !
KH Jesper
|
|
Til toppen
|
|
|
#63327 - 06/06/2006 00:59
[Re: jesper45]
|
Anonym
Anonym
|
Jamen dog! Så fik vi sat det på plads... Uha det lettede, nu er jeg mere rolig. Tænk at vi i tusinder og atter tusinder af år har diskuteret hvad guds natur er og sågar har slået hinanden ihjel og tortureret hinanden for at overbevise hinanden om at vi havde mere ret end de andre, når det er så simpelt og lige til. Ja undskyld min sarkasme kære Jesper, men hvad skal vi dog bruge sådan en gang antrocentrisk flom til? Hvis der var nogensomhelst mening, betydning eller gud hjælpe det, relevans i din beskrivelse af guds natur, så ville den sandsynligvis være mere bredt accepteret og anerkendt. Citat: En Guddom og en Magt, som intet Menneske blot tilnærmelsesvis kan fatte
Her kan vi jo passende sætte et stort fedt punktum, for hvis ingen mennesker kan fatte det er det vel ingen nytte at forsøge at beskrive det?
Vi kunne ligeså snildt på spørgsmålet om hvad guds natur er svare: 42 Det ville forklare lige så meget med meget færre ord.
Jeg ved godt at det lyder hårdt og det er bestemt ikke noget personligt mod dig Jesper, denne kritik henvender sig til alle lommefilosofferne og skabsteologerne (ja også dem der er sprunget ud Evangelisten ) der nyder at spilde tid på at gejle deres indre idol, hvilken form og farve det så end måtte have.
Det irriterer mig bare efterhånden gudsjammerligt hvor meget høm folk kan lukke ud uden den mindste smule dækning. Hvor har du den beskrivelse fra Jesper og hvad får dig til at tro at hvem der end har forfattet det reelt set ved en disse om det vedkommende skriver om?
Med venlig hilsen... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63328 - 06/06/2006 10:22
|
Bruger
Reg.: 30/05/2006
Sted: Give
|
Det var lidt af en tråd...  For at bringe det oprindlige emne på banen igen, jeg startemed at sige, at jeg meget kunne lide den måde som Sandheds-søger udlage Gud's natur på. Jeg er i lang vej enig med i den udlægning, dog er der en ting som jag synes mangler og som kommer meget klart frem i bibelen. Det er at Gud er retfærdig. Set i lyst af det bliver Cloudhands gæt forkert Citat:
Mit gæt er at hvis gud er til så elsker han mig og sørger for mig uanset hvad jeg tror og tænker.
Da Gud har gjort klart hvad som er rigtig og forkert, da kan han heller ikke tage imod nogen uden at de er blevet retfærdiggjort.
Jeg ved godt at Couldhands skrev at han er træt af at hører at han er en synder pågrund af at Adam og Eva forbrød sig mod Gud, men det er en del af Guds natur da han også er nådig. Gud kunne have valgt at sige nå I kunne ikke finde ud af det, da kan I få lov til at sejle rundt i jeres egen sø og da havde vi været fri for alt det her kristendoms halløj.
Jeg ved godt at vi som kristne have lagt meget arbejde i at vise Gud som en kærlig Gud. Specialt har vi brugt John 3:16 som bag grund for det. Johannes bruger ordet "elskede" det vil at Gud engang elskede verden, men gør det ikke længre. Fordi Gud er retfærdig kan han ikke elske denne verden, fordi den er syndig og gør hvad der for Ham er galt. Alle de andre gange at apostlene bruger ordene " Gud elsker" er det altid i forbindelse med de hellige, dem som har taget imod Jesus som deres frelser.
Cloudhands sage:
Citat:
Det ville have været mere præcist og jeg ville angiveligt ikke have blandet mig.
Jeg angivligt gi' dig ret i denne påstand,for jeg er af den mening at det så og sige er umulig at definere hvad Guds natur er uden, at hente inspiration fra den enste kilde vi har om hvem Gud er.
mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63329 - 07/06/2006 15:26
[Re: Mango]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Mango Citat: Jeg ved godt at Couldhands skrev at han er træt af at hører at han er en synder...
Hvor har jeg skrevet at jeg er træt af at høre at jeg er en synder?
Citat: For at bringe det oprindlige emne på banen igen, jeg startemed at sige, at jeg meget kunne lide den måde som Sandheds-søger udlage Gud's natur på. Jeg er i lang vej enig med i den udlægning, dog er der en ting som jag synes mangler og som kommer meget klart frem i bibelen.
Det er at Gud er retfærdig. Set i lyst af det bliver Cloudhands gæt forkert.
Det er altid interessant at blive fortalt at man tror forkert om gud. 
Præcis på hvilket grundlag har du nogensomhelst autoritet til at fortælle mig at min tro på gud er forkert?
Mit gæt bliver ikke mere eller mindre rigtigt af at gud eftersigende skulle være retfærdig Mango. Du læser nødvendighed ind hvor der ingen er. Gud er almægtig og hvis han elsker mig, redder han mig uanset hvad jeg tror og tænker, længere er den ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63330 - 07/06/2006 18:29
|
Bruger
|
Hej Cloudhands Citat: Hej Mango
Citat: Jeg ved godt at Cloudhands skrev at han er træt af at hører at han er en synder...
Hvor har jeg skrevet at jeg er træt af at høre at jeg er en synder?
Undskyld hvis jeg misforstod det du skrev
Citat: Jeg finder ikke min konstatering svært mere arrogant end når f.eks. en kristen fortæller mig at jeg er en synder, fordi at mine påståede forfædre havde den påståede frækhed at spise af et træ som den påståede gode Jehova havde forbudt dem at spise af og at jeg nu i min påståede uendelige syndighed bliver nødt til, for at undgå min påståede retfærdige straf (envejsbilletter til svovlsøen) fra denne Jehova, som efter de kristnes udsagn elsker mig og gør alting for at vise det, at bekende med hjerte og mund, at en mytisk karakter fra en bog der er mere end 1800 år gammel ved navn Jesus
Men det var sådan at jeg tolkede denne sættning.
Citat:
Citat: For at bringe det oprindlige emne på banen igen, jeg startemed at sige, at jeg meget kunne lide den måde som Sandheds-søger udlage Gud's natur på. Jeg er i lang vej enig med i den udlægning, dog er der en ting som jag synes mangler og som kommer meget klart frem i bibelen.
Det er at Gud er retfærdig. Set i lyst af det bliver Cloudhands gæt forkert.
Det er altid interessant at blive fortalt at man tror forkert om gud. 
Præcis på hvilket grundlag har du nogensomhelst autoritet til at fortælle mig at min tro på gud er forkert?
Mit gæt bliver ikke mere eller mindre rigtigt af at gud eftersigende skulle være retfærdig Mango. Du læser nødvendighed ind hvor der ingen er. Gud er almægtig og hvis han elsker mig, redder han mig uanset hvad jeg tror og tænker, længere er den ikke.
Ja, du må da meget undskylde, men du sage at det var et gæt og jeg sage bare det var fejl i hen hold til skriften. fordi skriften eller bibelen om du vil, siger meget klart. at ingen kommer til Faderen uden om Jesus. Kort sagt betyder det at Gud ikke hjælper alle uanset hvad de tror og tænker.
Jeg kan selvfølgelig godt se at det er svært at tror på, hvis ikke man tror på jesus eller Gud, men det som du kom med er ihvertfald en vrang forestilling om Gud som ingen sted har hjemme i den kristne lærer.
Jeg har, da du nu spørger, fået min autoritet af Jesus da jeg er en af hans disciple gennem Hans Ånd. Men det er jo ikke mere end hvad hvilken som helst anden kristen har fået, så på det punkt skiller jeg mig ikke ud. Det står forresten også i bibelen Ja jeg er meget bibel-tro 
mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63331 - 07/06/2006 20:22
|
Anonym
Anonym
|
Hej Mango Citat: Jeg har, da du nu spørger, fået min autoritet af Jesus da jeg er en af hans disciple gennem Hans Ånd.
Det kan jeg jo så fortælle dig er fuldstændig helt og aldeles forkert. Først og fremmest fordi at det er mig der har ret fordi gud har fortalt mig det... 
Dernæst så er det eneste du har at hvile din såkaldte autoritet på nogle forfattere fra 1. og 2. århundrede, som ikke en gang kendte Jesus selv, der fortæller dig at det de siger er sandt.
Uanset hvordan du vender og drejer det så har du altså ikke din såkaldte autoritet fra Jesus, men tilsyneladende fra nogle religiøse mennesker der skrev religiøse propagandatekster.
Hvordan dette fortidslevn nogensinde kan blive en autoritet i spørgsmålet om hvorvidt du kan afgøre hvorvidt "min gud" er bedre eller mere rigtig end "din gud" forbliver en gåde for mig.
Bibel eller ej Mango, så er det som jeg sagde til at starte med sådan at mit gæt er lige så godt som dit. Din tro er også et gæt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63332 - 07/06/2006 23:35
|
Bruger
|
Hej CloudHands  Jeg kan godt se at du ikke vil overbevises, men det vil jeg heller ikke. Jeg fortæller dig hvad som er sandt og så er det op til dig og tro på det eller lad være, du bestemmer. Jeg har i godt tre og været mere eller mindre deprimeret, nok mere end mindre. det sidste året jeg var syg spurgte jeg mig selv om hvorfor jeg troede på Gud, fod det så jo ikke tilsyneladende ikke ud til at Gud var med mig Efter ca et år kom jeg frem til at jeg tror på Gud fordi han er til, jeg kan ikke idag sige at han ikke er til fordi jeg har oplevet for meget ham til at overse det. Det er det som lægger til grund for at Gud eksistere. Når jeg siger at bibelen er sand så er det fordi at den Gud som jeg er kommet til at kende er den Gud som bibelen taler om. Det jeg prøver at sige at den Gud jeeg har oplevet både taler og gør de samme ting som det bibelen siger han gør. Jeg har ikke fortalt dette for at overbevise dig, men for at fortælle dig hvor jeg står i forhold til det jeg skriver. Du har selfølgelig lov til at have din egen mening men det gør den ikke mere rigtig i forhold til bibelen mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63334 - 08/06/2006 18:13
|
Bruger
|
Hej Cloudhands det er helt ok med din sarkasme  jeg ser der ligger mere bag  Jeg vil ikke sige at det kun er gætterier, da mange af de begivenhder som bibelen fortæller om som også er med i andre historiske bøger, faktisk er det sådan at bibelen meget ofte regnes for den meste korrekte af alle historiske bøger. Når det kommer til Jesus er han også nævent som en jødisk "mirakel" mand af flere af datidens historikere. Når det kommer til datering af Nytestamentlige bøger og breve, kan man ganske nøjagtig sige hvornår de er skrevet. Flere af flere af dem beskrive begivendheder som skete omkring de tidspunkter de blev skrevet som også er omtalt i andre historiske bøger, hvilket betyder at der er minst 2 forskellige kilder man kan gå ud fra. ud fra de forskellige beviser kan vi i dag slåfast at de fleste af Nytestamendtlige bøger og breve er skrevet før Jerusalems fald og alle er skrevet i det første århundrede, det vil sige infor 70 år efter Jesu korsfæstelse. Når det kommer til hvem som skrev. er man også meget sikre for man begyndte at samle de forskellige skrifter til det man idag kalder Nytestamente i det 2. og 3. århundrede altså kun en to tre generationer efter at skrifterne er skrevet, hvilkte bliver betragtet som særdeles gode beviser når man skal lægge navne til til bøger og breve som er skrevet i fordumstid. Mange af andre meget ankendte hisoriske bøger har ikke et bevisbyrde som kommer bare i nærheden af hvad bibelen har. Ud fra de beviser der er kommet frem ved amn at alle forfatterne enten var øjenvidner til Jesus eller var nogen som arbejdede meget tæt sammen med øjenvidner og derfor havde alt martriale lige ved hånden. Nu når vi ved at ca tidspunket hvor det blev skrevet er der et andet spørgsmål vi skal stile os selv. Hvorfor skrev de det? Ud fra for skellige histriske bøger ved vi at der var stor forfølgelse af de kristne, vi ved at de blev slagtet for et godt ord, af jøderne blev de stenet og romerne brugter som levende fakler og som sjov til løverne i arenaen. Hvorfor ville de risikere at dø for en "løgen" som de selv havde lavet? Dette er et par spørgsmål som man ofte har stillet når det kommer til hvor ægte budskabet er. mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#63335 - 08/06/2006 19:08
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Svaret står i bibelen men den får du vist ikke læst meget i på dine studier
|
|
Til toppen
|
|
|
#63336 - 08/06/2006 19:59
|
Anonym
Anonym
|
Hej Mango... Ja, hmmm... Jeg er ked af at din entusiasme er spildt på sådan en gammel rotte som jeg. Det meste af det du refererer er desværre religiøs propaganda, som den formidles på alphakurser, på diverse fundamentalistiske bibelskoler og i "lær-kristendommen-at-kende-bøger" (som har det forkyndende og ikke det historiske for øje) og har kun lidt eller slet ingen rod i moderne historieforskning. Jeg har selv været kristen, har læst bibelen adskillige gange, gået på bibelskole et år, været til alphakurser og jeg skal komme efter dig. Hvis jeg skal anbefale dig nogetsomhelst i den retning, så er det at droppe at bruge historien som et argument for bibelens troværdighed... Din apologetik vil falde til jorden hos enhver med en smule historisk og kildekritisk viden. Min erfaring fra mit eget apologetiske virke, da jeg stadig fandt det lødigt og værdigt, er at det kun er de uoplyste og ukritiske, dem der vil tro, der køber sådanne argumenter. Men jeg kan måske spørge ind til det du har skrevet, så du kan se hvad jeg mener, så det bliver mere tydeligt... Citat: Jeg vil ikke sige at det kun er gætterier, da mange af de begivenhder som bibelen fortæller om som også er med i andre historiske bøger, faktisk er det sådan at bibelen meget ofte regnes for den meste korrekte af alle historiske bøger.
Nåh er det faktisk sådan...? Jamen så kan du jo vel sagtens svare på følgende spørgsmål:
Hvilke andre historiske bøger nævner de begivenheder som står i bibelen?
Hvem er det der ofte regner bibelen for en af de mest korrekte af alle historiske bøger? (nævn gerne et par stykker som ikke har et udpræget religiøst motiv til at mene sådan)
Citat: Når det kommer til Jesus er han også nævent som en jødisk "mirakel" mand af flere af datidens historikere.
Hvem er disse datidens historikere og hvad bidrager deres udlægning af historien til understøttelse af bibelens historie?
For hvis du tænker på folk som Tacitus eller Josephus, så er der udover en velbegrundet tvivl om de nævnte passagers autencitet også en manglende relevans i forhold til det at underbygge sandhedsværdien af de mirakuløse udsagn bibelen fremsætter. At nogle samtidige historikere nævner en "mirakelmager" kunne betyde stort set hvadsomhelst (der var både mange der hed Jesus og mange der gjorde "mirakler" på den tid) og låner som både jeg og langt de fleste historikere jeg kender til mener, ingen særlig troværdighed til de af kristne ofte fremstillede argumenter om Jesu historicitet.
Ikke dermed sagt at Jesus ikke er en historisk person. Det jeg siger er at der intet i de historiske beviser vi reelt sidder inde med er noget der giver troværdighed til idéen om noget af det overnaturlige bibelen nævner.
Hvis jeg for eftertiden nedskrev mine memoirer og deri inkluderede f.eks. en historie om tamilsagen og på næste side fortalte at jeg var guds søn, så kan du vel nemt se at det at jeg har årstal og navnsnævnelse af de involverede politikere i min bog, ikke automatisk giver den mindste pondus til mit udsagn om at jeg er guds søn?
Citat: Når det kommer til datering af Nytestamentlige bøger og breve, kan man ganske nøjagtig sige hvornår de er skrevet.
Nåh nåh... kan man det? Så skulle det vel være nemt for dig at redegøre for hvordan det går til?
Langt de fleste af nutidens historikere mener at det ældste af de fire evangelier; Markus-evangeliet, blev skrevet mellem år 65 og 70, ja nogle siger endda at det først blev forfattet omkring århundredskiftet, selvom jeg personligt hælder mest til dateringen omkring år 70.
Hvordan forestiller du dig at man finder ud af nøjagtigt hvornår et antikt skrift er forfattet?
Citat: Når det kommer til hvem som skrev. er man også meget sikre for man begyndte at samle de forskellige skrifter til det man idag kalder Nytestamente i det 2. og 3. århundrede altså kun en to tre generationer efter at skrifterne er skrevet, hvilkte bliver betragtet som særdeles gode beviser når man skal lægge navne til til bøger og breve som er skrevet i fordumstid.
Ok interessant oplysning... Alle andre steder end på førnævnte bibelskoler, alphakurser og kristne fundie-bøger, så mener de sjovt nok noget andet, men det kan jo selvfølgelig skyldes den verdensomspændende sammensværgelse af ateister, historie-kritikere og liberal-teologer, der er imod de kristne. 
Citat: Nu når vi ved at ca tidspunket hvor det blev skrevet er der et andet spørgsmål vi skal stile os selv. Hvorfor skrev de det?
Velsagtens af samme grund som at Joseph Smith skrev Mormons bog eller at hinduistiske præster nedskrev vedaerne osv. osv. af religiøse årsager, at de ville dele og videregive et budskab de mente var dødsensvigtigt... Men som ovenfor så låner dette ingen trovædighed til selve deres mirakuløse fortællinger.
Citat: Hvorfor ville de risikere at dø for en "løgen" som de selv havde lavet?
Et af de dårligste og desværre mest benyttede argumenter for apostolsk oprigtighed.
Skulle det låne troværdighed til koranen og islam at folk var villige til at slå sig selv ihjel for dem?
Det tager et splitsekund for en vandrehistorie at tage fart og i en kultur hvor at man stilles et evigt liv i vente efter en matyrdød, så vil der uværgeligt, løgn eller ej, være mennesker der ikke kan eller vil gennemskue det og hopper i døden for en sag, som der reelt set ingen dækning er for.
Citat: Dette er et par spørgsmål som man ofte har stillet når det kommer til hvor ægte budskabet er.
Og ovenstående er et par af de spørgsmål og konklusioner, som ofte bliver fremsat af emsige skeptikere, når en begejstret, men tilsyneladende fejlinformeret religiøs, kaster sig ud i fortærskede stråmænd og dårlige argumenter... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63337 - 08/06/2006 21:25
|
Bruger
Reg.: 01/06/2006
Sted: Norge
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#63338 - 09/06/2006 15:39
[Re: Willy]
|
Anonym
Anonym
|
Der findes inte emne jeg ikke er klar til at lade behandle..
:-)
mvh. lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63339 - 09/06/2006 15:44
[Re: Maxtor]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Svaret står i bibelen men den får du vist ikke læst meget i på dine studier
Hvad skal det her betyder?.. Hvis det er en provokation eller en dårlig joke, så lad gå,.. Man kan jo ikke fovente så meget af en som "lever efter internet film"...
Ved du hvor dumt og åndsvagt et postulat det er du kommer med, jeg sidder netop i mine studier og studere biblen... Jeg lader mig ikke, som dig, rive med af sindsyge konspirationer...................
Og hvis svaret står i biblen, Maxtor, vil så ikke sige mig, stedet, kapitel, vers.. Hvis du ikke kan, så bedes på venligst holde din mund, med at skrive at svaret står nogensteder, når du ikke selv ved det, og så lige tænke dig om endnu engang, inden du siger at en teolog ikke studere i biblen..
stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63340 - 11/06/2006 13:45
|
Bruger
|
Hej CH
Jeg kan se jeg er haltet lidt bagefter i denne debat, og selv om det ser ud til I har besluttet at lukke denne "gren" vil jeg alligevel godt svare lidt på nogle ting. Hvis du ikke gider køre mere i det er det helt fint. Man må selvfølgelig også acceptere når to verdensbilleder ikke kan hænge sammen.
Her vil jeg jo næsten med forbløffelse svare: Ja, naturligvis! Der er noget i skabet / under sengen / oppe i skyerne, og det ER jo bare fantasi. Men at ignorere alt, hvad du ikke konkret kan bevise, vil lynhurtigt skabe dig en stor mængde problemer - ikke mindst med eksempel i konspirationsteorierenes store popularitet for tiden. Hvordan VED du, at vi var på månen? Jeg VED det ikke, men jeg TROR det, på baggrund af de argumenter, jeg kan se. Men hvordan er det argument et bevis? Hvem skød EGENTLIG Kennedy, og hvis det sandsynligvis ikke var Osvald, betyder det vel ikke, at Kennedy IKKE blev skudt? Din hunger efter at have konkrete beviser for alting mener jeg derfor klart vil gøre, at du er nød til at ignorere en hel del, der ikke kan ignoreres.
Nogle gange ER der faktisk nogen i skabet (som regel naboen) og nogle gange ER der noget under sengen (som regel en mus) og nogle gange ER der noget underligt i luften (hvad viste sig at være det nye B2 bombefly).
TROEN gør tingene konkret - også selv om tingene ikke er bevist. TROEN er også ofte baseret på argumenter og sandsynligheder - de samme ting der inden for videnskaben senere fører til et bevis. Men blot fordi noget ikke er tilstrækkeligt bevist, betyder det ikke, at det ikke findes.
Jeg selv ville ikke kaste mig ud fra 8 kilometers højde, og da slet ikke når man betvivler, at jeg ville overleve. Men jeg vil tillade mig at grine højt over, at man engang heller ikke betvivlede, at kroppen vile gå i stykker hvis man i en bil kørte mere end 50 kilometer i timen og at man ville blive ordblind af at bruge en kuglepen.
Jeg vil næsten sige jeg har trumphkortet: Historien viser, at ting der ikke er bevist og ikke sandsynliggjort og i højeste grad betvivlet, godt kan eksistere og være rigtigt.
Beviserne gør det!
Beviserne gør ingenting af sig selv. Beviserne kan af- eller bekræfte teorierne i de fleste tilfælde, men ikke alle.
Der er kristne der udtaler det samme, bare med "modsat fortegn": Bibelen er den enegyldige ledetråd inden for alt - alt andet er forkert. Hverken din påstand eller den type kristnes påstand er ærlig talt brugbar. Det eneste dén påsand formår er at proklamere, at personen bag ikke respekterer noget som helst andet end personens egen overbevisning.
Du mener da vel ikke at bibelens definition af gud "bare" kan læses op uden at diskuteres eller fortolkes?
Jo da. Men personligt tror jeg ikke det er det, der er meningen.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#63341 - 07/07/2006 02:50
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Lars jeg lever ikke efter internettet bliv nu ikke vred sådan du afsløre bare din egen usikkerhed hvilket er godt hvis du er i tvivl om guds natur så start med e 10 bud
lad mig prøve at forklare kort Guds natur en kraft magt der ved hvad godt og ondt er og kender betydningen af begge dele måske der en dag vil blive delt med os hvorfra Gud har den viden
Lars hvorfor beder du om skrift steder til at se Guds natur ser du ikke at hele bibelen er GUds natur.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63342 - 07/07/2006 12:45
[Re: Maxtor]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Maxtor..
Min udtalse omkring internetfilm lå primært på at største delen af den argumentation du har brugt til at understøtte langt de fleste af dine indlæg med har baseret sig på enten internetfilm eller i mine øjne tvivlsomme hjemmeside..
Jeg er skam ikke spor vred på dig, nok mere forundret over din lidt mærkelige udmeldning at jeg pga at mit studie ikke læser noget i biblen, det fandt som en "dum" bemærkning, og som ikke har hold i virkeligheden,...
Guds Natur, synes jeg er et spændende emne, fordi det åbner op for,.. hvad kan vi se og tro har vi noget konkret i skriften eller i menneket sig selv osv... Som indikere Gudsnatur..
At henvise til de 10 Bud siger mere om den moral Herren lagde for dagen, og ikke nødvendigvis hans natur.. Du sagde selv at svaret på Guds natur, altså indikationen stod i biblen. Og derfor bad jeg dig om stedet det stod.. og ikke bare en henvisning til de 10 Bud, som i andre sammenhænge sikkert er ganske udemærket..
Jeg er ikke enig med dig i din tese om at Gudsnatur udgøres af hans forståelse for Godt og Ondt..
I mine øjne eksistere begrebet Ondt slet ikke...
Du siger så til mig, at HELE Biblen er Gudsnatur.. Du er efterhånden nok blevet klar over at jeg stiller mig generalt meget tvivlsomt op overfor biblen alene... fordi jeg finder mange stedet i biblen tvetydige eller utroværdige,.. men jeg mener ikke Gud er nogen af disse...
Mvh Stud.theol Lars
Ændret af Evangelisten (07/07/2006 12:46)
|
|
Til toppen
|
|
|
|