Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#63125 - 25/05/2006 17:26 "Kildekritik" på evolutionsteorien?
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Café.

Det er bare en tanke, jeg har haft, men jeg tænkte, den måske kunne sparke en debat (mere) i gang. Populistiske jeg ser i øvrigt, at det er debatter om evolution der er de mest populære, så for at få lidt good-will...

Mht. mit eget subjektive standpunkt, så er jeg kristen og (hvorfor var jeg lige ved at skrive "men"?) mener evolutionsteori kan forenes med 1. Mosebog 1, som jeg anser for et åbenbaringsskrift (da der jo næppe var nogen historiker til stede til at nedskrive præcis hvad der skete rent fysisk). Men jeg mener ikke, at alting har udviklet sig tilfældigt, grundet den kære ID, som jeg mener at kunne se i naturen og biologien. Men det hører andre diskussioner til.

Men min indskydelse, som er produkt af et par filosofitimer, lidt generel viden om evolution kommer her:

Som bekendt stammer evolutionsteorien ikke fra C. Darwin, men (i en noget mere komisk form... det er noget med en hel masse lemmer, der ligger og flyder rundt i en... nåhja ursuppe, og sætter sig sammen tilfældigt) fra nogle græske tænkere såsom Epikur og Anaximander. Generelt har græsk kultur og tankegang haft en stor indflydelse på europæisk/vestlig kultur, og det er da også karakteristisk, at da man i 1800-tallet vender sig mod kristendommen i stor stil, er det en gammel græsk "skabelsesberetning" der bliver trukket frem som kristendommens afløser. De to hovedtanker - den græske og den kristne - løber parallelt op gennem vores historie.

Grækerne var meget kloge, og vi har en del naturvidenskab fra dem, men de var ikke objektive (hvem er det?), og heller ikke a-religiøse, selvom nogle måske forestiller sig noget sådant. Den græske "evolutionsteori" bygger på idéen om kosmos der udvikles ud fra kaos, som en guddommelig stræben, og den tanke genfindes i den tidlige evolutionsteori. Siden har man udskiftet den guddommelige stræben med tilfældighed, men jeg gad egentlig godt se, hvordan evolutionsteorien i dag ville se ud, havde det ikke været for græsk kultur...

Ligger idéen om den guddommelige stræben stadig ubevidst i evolutionsteorien - eller blot spor af den? Hvordan mener I, græsk-europæisk kultur har påvirket evolutionsteorien som vi kender den i dag?

Til toppen 
#63126 - 25/05/2006 17:36 Re: "Kildekritik" på evolutionsteorien? [Re: steffenlaursen]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Steffen,

Jeg har bare en enkelt indskydelse:

Citat:
Men jeg mener ikke, at alting har udviklet sig tilfældigt, grundet den kære ID, som jeg mener at kunne se i naturen og biologien. Men det hører andre diskussioner til.

Evolution bruger det, der kaldes "natural selection" - og det er det stik modsatte af tilfældigheder. Du kan selvfølgelig godt kalde mutationer og artsdannelse for tilfældigheder, men overlevelsesevnen er ikke. Det er egentlig et mere semantisk spørgsmål, men det tilslører kompleksiteten i teorien en smule, at du mener evolution baserer sig på tilfældigheder.

Hvad grækerne kaldte guddommelig stræben (efter perfektion) kan man - hvis man absolut skal sammenligne de to - sidestille med "natural selection". Perfektion for fysiske livsformer mener jeg vi kan udtrykke som nytteeffekten i deres forhold til deres miljø, og det er der den naturlige udvælgelse bærer hen.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#63127 - 25/05/2006 17:51 Re: "Kildekritik" på evolutionsteorien? [Re: Claus Due]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hehe...

"Men det hører andre diskussioner til."

Nej, jeg må hellere forsvare mit synspunkt... for klarheds skyld.

Den naturlige udvælgelse er ikke 100% tilfældig, men heller ikke 100% konsekvent. Den siger jo netop, at en organisme har større chance for at overleve... ikke at den nødvendigvis overlever længere.

Men det var egl. ikke det jeg hentydede til, derimod var det de ændringer, der rent faktisk sker i organsimerne, som fremkommer ved mutationer. De sker tilfældigt (så vidt vides).

Men før man begyndte at tro på DNA, gik man jo ud fra, at arterne af sig selv tilpassede sig, dvs. de udviklede heldige egenskaber i forhold til det omgivende miljø. Ligger den idé om, at de heldige egenskaber vil fremkomme af sig selv stadig i evolutionsteorien? Ubevidst?

At de sandsynligvis vil overleve er ikke til diskussion... det er jo netop dét, der definerer en heldig egenksab - at den fører til øget sandsynlighed for overlevelse.

Det var dét mit spørgsmål gik på.

Mvh. Steffen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær