1 registrerede (tau) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#63023 - 25/05/2006 15:29
Defination af begreberne Godt/Ondt..
|
Anonym
Anonym
|
Jeg har i forbindelse med min eksamen beskæftiget mig med Augustin, som hovedeemne i min opgave.
Og læste lidt omkring Augustins forståelse af godt og ondt! Nu er det meget længe siden at han levede, og hans ideer er blandet af sen-antikke tanker, manikæisme og nyplatonisme.
Men hvordan behandler vi kristne så, begrebet Godt/Ondt idag hvad er godt og hvad er ondt, Hvorfor findes der ondt, hvis Gud er god..
Har den morderne kristendom nogle svar som Augustin ikke havde..
<Augustins, måske provokerende, opfattelse er, i hans bog, Bekendelser, at efter flere forskellige overbevisninger, så finder der ikke noget "ondt" i denne verden..
enige?
stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63024 - 25/05/2006 17:42
Re: Defination af begreberne Godt/Ondt..
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Lars, Pinligt... jeg læste faktisk Bekendelser for en måneds tid siden, men kan overhovedet ikke huske at have læst det dér. Lidt kort sagt, så mener jeg at forholdet mellem godt og ondt er som forholdet mellem lys og mørke... ondt er det samme som fravær af godt. Et sted hos Esajas siger Herren (bH*) : "Jeg danner lys og skaber mørke, jeg frembringer fred og skaber ulykke" (ulykke står vist i nogle oversættelser som "ondt", og lykke som "godt", men det kan du nok bedre selv svare på). Hvordan skaber Gud (bH) mørke? Ved at skabe lys! Mørket findes jo netop i kraft af lyset. Guds lov er da også, at "du skal elske" ikke "du må ikke hade". Altså er budet, at der ikke hos dig må findes et fravær af godt. Om det er det gode og det onde der er tale om i 1. Mos. når der står, at Gud (bH) skiller lyset fra mørket... ja, det er meget sandsynligt. Men dog kun spekulationer. Mvh. Steffen *used with permission  Tak til Kefas.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63025 - 25/05/2006 22:42
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Hej Lars, Du skrev: Citat:
Hvorfor findes der ondt, hvis Gud er god..
Dette er vel et klassisk spørgsmål (lidt mere om det længere nede i dette svar).
Citat:
<Augustins, måske provokerende, opfattelse er, i hans bog, Bekendelser, at efter flere forskellige overbevisninger, så finder der ikke noget "ondt" i denne verden..
enige?
Jeg er enig i at der ikke findes ondt, men jeg er klar over at ligeså snart man siger dette så er der altid folk der spørger hvordan man så vil forklare at der af og til er mennesker der opfører sig på en måde som må klassificeres som ond. Hvordan kan man så sige at ondt ikke findes?
Min opfattelse er at de ting mennesket foretager sig er styret af liv eller udspringer fra liv, og liv er ikke ondt i sig selv. Dvs at selve livsgnisten er god nok. Men der kan opstår forvirringer, gnidninger eller misforståelser som forhindrer livsgnisten i at udfolde sig optimalt og disse forhindringer kan man give betegnelsen "onde" fordi man opfatter dem som onde, men de er egentlig forvirringer, gnidninger, misforståelser eller manglende klarhed over hvad der foregår.
Hvis sådanne forhindringer foretages af andre mennesker - kunne man tro at disse mennesker var onde - men også disse menneskers evne til at foretage sig noget bygger på deres livsgnist, som ikke er ond. Dermed bliver det til en illusion at forvirringerne, gnidningerne, misforståelserne eller den manglende klarhed bygger på noget ondt. Byggestenen er liv.
Og dermed er der også svaret på det ovenfornævnte spørgsmål "Hvorfor findes der ondt, hvis Gud er god.."
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63026 - 25/05/2006 23:44
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Hej Lars 2 Citat: Hvis sådanne forhindringer foretages af andre mennesker - kunne man tro at disse mennesker var onde - men også disse menneskers evne til at foretage sig noget bygger på deres livsgnist, som ikke er ond. Dermed bliver det til en illusion at forvirringerne, gnidningerne, misforståelserne eller den manglende klarhed bygger på noget ondt. Byggestenen er liv.
Men skubber det ikke bare problemet tilbage i tid?
Hvor kom disse menneskers forhindringer? Fra generationen før? Som kom fra..? Det giver det resultat, at universet altid har eksisteret, og forhindringerne/gnidningerne/misforståelserne derfor går uendelig mange generationer tilbage. Det klassiske høne-æg paradoks 
Eller det er måske sådan, at det liv/livsgnist du nævner er et potentiale for at handle godt og handle ondt, på at "være som Gud" og være som et dyr? (Var det Montaigne, der sagde noget i den retning?) Så ender valget jo alligevel hos mennesket.
Men er valget mellem godt og ondt så ikke ondt? Det skaber jo en mulighed for ondt. Hvordan kan en god Gud skabe en mulighed for ondt?
Dog, der er jo også mulighed for godt, og hvis man vælger det gode, så er valgmuligheden på ingen måde ond, den er tværtimod god. Kan den så siges at være 50/50 god og ond? Det mener jeg ikke, for der er jo intet ondt i at én får valget mellem godt og ondt og så vælger godt! Valget bliver gjort ondt i det øjeblik det onde vælges. Men hvis Gud er god, så følger naturligt heraf, at Han ønskede, at mennesket valgte det gode.
Kierkegaard skriver i Begrebet Angest, at "Synden kom ind i Verden ved en Synd" (det eneste jeg fik ud af at læse den bog... resten fløj lige hen over hovedet på mig ), og mon ikke det er det samme der gælder her? For hvis det onde havde eksisteret før der blev gjort noget ondt, så var det onde jo ikke ondt, men godt.
Det onde eksisterer ikke, men alligevel er der noget ondt. Det er en realitet og ikke-eksisterende på én gang; ud over vores fatteevne.
Som en uskyldig tangent kan nævnes, at forskere i dag er langt mere interesserede i hvad vakuum egentlig er end på stof. Vakuum, det tomme rum, fraværet af stof, er stadig en gåde...
Blot en syg hjernes tankespind i en sen nattetime 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63027 - 26/05/2006 01:16
Dette indlæg var en kopi
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Dette indlæg var en kopi af mit eget indlæg her som jeg indsendte to gange ved en fejltagelse. Så jeg har slettet denne kopi. Mvh, Lars Peter
Ændret af Sandheds-søger (26/05/2006 01:27)
|
|
Til toppen
|
|
|
#63028 - 26/05/2006 01:16
|
Bruger
|
Hej steffenlaursen, Du skrev: Citat: Hej Lars 2
Der er mange her på Jesusnet der hedder Lars. Kald mig hellere Lars Peter, så er det lettere at finde ud af.
Citat: Lars Peter skrev:Citat: Hvis sådanne forhindringer foretages af andre mennesker - kunne man tro at disse mennesker var onde - men også disse menneskers evne til at foretage sig noget bygger på deres livsgnist, som ikke er ond. Dermed bliver det til en illusion at forvirringerne, gnidningerne, misforståelserne eller den manglende klarhed bygger på noget ondt. Byggestenen er liv.
steffenlaursen svarede:
Men skubber det ikke bare problemet tilbage i tid?
Hvor kom disse menneskers forhindringer? Fra generationen før? Som kom fra..? Det giver det resultat, at universet altid har eksisteret, og forhindringerne/gnidningerne/misforståelserne derfor går uendelig mange generationer tilbage. Det klassiske høne-æg paradoks 
Egentlig ikke mener jeg. Liv er der først. Der kan ikke opstå forhindringer/gnidninger/misforståelser i forhold til liv, hvis der ikke er liv.
Jeg skrev: "men også disse menneskers evne til at foretage sig noget bygger på deres livsgnist, som ikke er ond". Foretagsomheden kan ikke opstå før der er liv til at udføre foretagsomheden.
Jeg skrev også: "Byggestenen er liv". Liv er årsag og er begyndelsen (ihvertfald begyndelsen til al menneskelig aktivitet).
Imidlertid kan aktiviteterne godt tænkes at føres langt tilbage i tiden som du skriver, men de kan ikke opstå uden at liv er der til at skabe dem og forholde sig til dem.
Citat: Eller det er måske sådan, at det liv/livsgnist du nævner er et potentiale for at handle godt og handle ondt, på at "være som Gud" og være som et dyr? (Var det Montaigne, der sagde noget i den retning?) Så ender valget jo alligevel hos mennesket.
Men er valget mellem godt og ondt så ikke ondt? Det skaber jo en mulighed for ondt. Hvordan kan en god Gud skabe en mulighed for ondt?
Et potentiale for at handle, ja. Derefter opstår besværlighederne som man så vælger at give betegnelsen "onde", men de er ikke opstået af noget ondt. De er opstået som et resultat af manglende viden, indsigt og klarhed over hvad man foretager sig.
Der er et valg, ja. Et valg som foretages ud fra den viden, erfaring og indsigt man har på ethvert givet tidspunkt.
Guds vilje er livets vilje, og livets vilje er en del af mennesket. Men det betyder ikke at mennesket lige uden videre har erfaring, viden, indsigt osv. Men livets vilje indeholder potentialet til at handle og opnå erfaring, viden, indsigt osv. Gud er ikke en person der sidder et eller andet sted og styrer det enkelte menneskes liv. Gud er en kraft som manifesterer sig som liv.
Dermed har jeg forsøgt at indkredse noget om hvordan min opfattelse af Gud er. Det er svært at udtrykke helt præcist.
Citat:
Kierkegaard skriver i Begrebet Angest, at "Synden kom ind i Verden ved en Synd" (det eneste jeg fik ud af at læse den bog... resten fløj lige hen over hovedet på mig ), og mon ikke det er det samme der gælder her? For hvis det onde havde eksisteret før der blev gjort noget ondt, så var det onde jo ikke ondt, men godt.
Den må jeg lige tygge lidt på.
Citat: Det onde eksisterer ikke, men alligevel er der noget ondt. Det er en realitet og ikke-eksisterende på én gang; ud over vores fatteevne.
Et rigtig godt paradoks.
Citat: Som en uskyldig tangent kan nævnes, at forskere i dag er langt mere interesserede i hvad vakuum egentlig er end på stof. Vakuum, det tomme rum, fraværet af stof, er stadig en gåde...
Tjaa, nu begynder vi at komme ud på den tynde is.
Citat: Blot en syg hjernes tankespind i en sen nattetime
Nu er det blevet endnu senere, sengen kalder.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63029 - 26/05/2006 01:41
Eller var det en Aand?
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Til Evangelisten, der gad vide:
"hvad er godt og hvad er ondt, Hvorfor findes der ondt, hvis Gud er god.."
- Specielt i lyset af slige studier: "Har den mo{r}derne kristendom nogle svar som Augustin ikke havde.."
- Med supplerende info i tilgift: "Augustins, måske provokerende, opfattelse er, i hans bog, Bekendelser, at efter flere forskellige overbevisninger, så finder der ikke noget "ondt" i denne verden."
Var der ellers noget?.. Uden at have læst Augustins betænkning vil jeg mene, det ene kirkelige skisma efter det andet ikke kan have båret frugt af højere kvalitet end hvad sandhedsvidner tidligere kunne præstere. Ja, selve Jesu lære bygger på observationer af en karakter, som til stadighed unddrager sig 'videnskabeligt' belæg.
Den dag igår besteg hver præst sin prædikestol for at berette om det store mysterium ved Kristi Himmelfart. Og for at vi næppe skulle tro, det var løgn, bedyrede man os at han fór til himmels i dødelig skikkelse, med hud og hår - en gemen følgeslutning af det forhold at han indtog en fisk i disciplenes påsyn. At han er det evige lys, der behersker enhver fremtrædelsesform, syntes ikke at have nydt synderlig bevågenhed.
På dydens vej er kærligheden ikke betinget af sanser, der kan tælles på én hånd... Hvordan var det nu med Hans og Grethe? Pandekagehuset blev aldrig den helt store succes efter nærmere bekendtskab med troldefamilien. Og den onde trolddomsverden trodser sandsynligvis enhver beskrivelse. Men sikkert er det at børnenes hjemrejse over søen forløb ganske trygt på ryggen af en velsignet and!
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#63030 - 27/05/2006 13:33
Re: Eller var det en Aand?
[Re: Watson]
|
Anonym
Anonym
|
Kære Watson... Mit indlæg her, handlede om konkret forståelse/defination, af begreberne Godt/Ondt... Og ganske særligt i forhold til Augustin udlægning, siden han er den største krisnte og mest læste forfatter vi kender, og fordi han levede i oldkirketiden, og blev en konstant for meget af forståelsen af Kirken. Og det så da for en stund ud som om du forstod mit spørgsmål, siden du citerede mig, men det blev ikke rigtigt til noget? Jeg synes ikke du svare på nogle af spørgsmålene, eller tager udgangspunkt i noget af det som jeg ønsker svar på, tværtimod virker det lidt som om du blander alt muligt "ligegyldigt" ind i debatten, og frembringer endnu mere forvirring end svar....... Augustins forståelse, som jeg er ganske enig, men alligevel søgte alternativ forståelse til, gennem dette indlæg fra andre debattøre.. Ligger i, at jeg ikke tror der findes noget Ondt, hverken som substans eller som skabt fænomen,.. langt mere som term for en subjektiv forståelse... Men igen indrømmede jeg at Augustin levede til tilbage til det 3-4 årh, og derfor måske ikke kunne give svar passende til vores modernitet... derfor spurgte jeg osse til det............... Men Watson, hvad mener du, at du svare på med dette citat Citat: Var der ellers noget?.. Uden at have læst Augustins betænkning vil jeg mene, det ene kirkelige skisma efter det andet ikke kan have båret frugt af højere kvalitet end hvad sandhedsvidner tidligere kunne præstere. Ja, selve Jesu lære bygger på observationer af en karakter, som til stadighed unddrager sig 'videnskabeligt' belæg.
Jeg er slet ikke med i hvad du mener, og det er ikke første gang du formår, som den eneste her Jnet, at få mig til at gå istå over et indlæg.
Jeg er ikke kun intresseret i bibelcitater, jeg er intresseret i en generel forklaring, snak, debat og grublen over... Definationen af Det Gode og Det Onde, evt sammenspil, modstand og eksistensberettigelse...... Det må du meget gerne svare på, men jeg føler ikke jeg får noget ud af at læse det andet.......
Citat: Den dag igår besteg hver præst sin prædikestol for at berette om det store mysterium ved Kristi Himmelfart. Og for at vi næppe skulle tro, det var løgn, bedyrede man os at han fór til himmels i dødelig skikkelse, med hud og hår - en gemen følgeslutning af det forhold at han indtog en fisk i disciplenes påsyn. At han er det evige lys, der behersker enhver fremtrædelsesform, syntes ikke at have nydt synderlig bevågenhed.
Her forsætter du med at forvirre mig, og snakker om noget som slet ikke har noget med debatråden at gøre, og som jeg slet ikke mener kan have nogen relevans, hvis du selv mener det, beder jeg dig om en forklaring... en forklaring, ikke flere forvirrende taler...
Citat: På dydens vej er kærligheden ikke betinget af sanser, der kan tælles på én hånd... Hvordan var det nu med Hans og Grethe? Pandekagehuset blev aldrig den helt store succes efter nærmere bekendtskab med troldefamilien. Og den onde trolddomsverden trodser sandsynligvis enhver beskrivelse. Men sikkert er det at børnenes hjemrejse over søen forløb ganske trygt på ryggen af en velsignet and!
Igen formår du at male et stort spørgsmåltegn på min skærm? Jeg har ingen ide om hvad det er du snakker om, og hvad har Hans og Grethe med Definationerne, >Godt > Ondt at gøre?
Har du en forklaring?..
/stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63031 - 27/05/2006 13:41
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa... Sandhedsøger-- Citat: Dette er vel et klassisk spørgsmål (lidt mere om det længere nede i dette svar).
Ja, indrømmet!.. Men sådan skal man stille igen og igen,... Det kunne jo være svaret kom en dag? 
Citat: men jeg er klar over at ligeså snart man siger dette så er der altid folk der spørger hvordan man så vil forklare at der af og til er mennesker der opfører sig på en måde som må klassificeres som ond. Hvordan kan man så sige at ondt ikke findes?
Lige netop, og jeg har selv gjort samme "opdagelse".. Og det der undre mig, er så om Ondt ikke bare er en mennskelig "label" som vi klistre på som en term over det som er "mindre godt" end et absolut gode?..
Jeg tog udgangspunkt i min eksamensopgave, nemlig Augustin, fordi jeg synes virker til at filosofere grundigt over det i bekendelser, især i Bog 7.
Hvad jeg opfatter Augustin mener, så er det talen om en vis Harmoni, som skabt af Gud, som god.. Derfor må skabningen og alt skabt være Godt... osv..
Men Augustin starter med sin første antagelse, Var der et ondt stof før Gud Eller har Gud en ond side Eller er Gud/God en "modsætning" altså har det gode en direkte modsætning.. osv.
Det ender han med med i nogle senere kapitler at gøre op med, og kommer frem til konklusionen Alt er godt, måske ikke højere gode, men et mindre, som passer sig ind i sit lag af det skabte
Men, holder den idag? Kan vi vores tid, acceptere den påstand. alt er godt?... og mindre godt?..
Idag er mennekse kulturen enige om at "ondt" er en substans, det er en realitet..... og er det nu rigtigt?...
Jeg er jævnt enig med dig i resten af dit indlæg, så det behøver jeg ikke kommentere så meget på, i al fald ikke lige nu
stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63032 - 27/05/2006 13:44
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kierkegaard skriver i Begrebet Angest, at "Synden kom ind i Verden ved en Synd" (det eneste jeg fik ud af at læse den bog... resten fløj lige hen over hovedet på mig ), og mon ikke det er det samme der gælder her? For hvis det onde havde eksisteret før der blev gjort noget ondt, så var det onde jo ikke ondt, men godt.
Lige netop...! velkommen til min hovedepine? Hvor kommer det onde fra? Og lige netop Augustin skriver om alle muligheder og løsninger i Bekendelser, men..........
Gud er God, så kan der ikke være noget fra skabt eller sendt Ondt? Men kan mennesket skabe substans?...................... Er det onde ikke bare en term for mindre godt?.
Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63033 - 27/05/2006 15:15
|
Bruger
|
Kære Lars - vi starter på en blank...
Dvs kan vi overhovedet anskue sagen med vidtåbent sind? Kundgørelsen fra Gud kaldes til tider for {livs-}lyset. Vi kan almindeligvis hverken se dette lys eller dets fysiske sidestykke i sig selv. Men Gud sagde som vel bekendt at det var godt!.. Og hvad kan vi så lære af det?
Da Guds ord som det fremgår af Bibelen ikke rager mig en høstblomst - men derimod til stadighed kaster mening af sig med fornyet kraft - undres jeg over hvorpå det mon beror. Hvad fx talen om Jonas' tegn {fra længe før Jesu fødsel} i det flg mere præcist skal betyde, osv:..
»En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end profeten Jonas' tegn. For som Jonas var i bugen på havdyret i tre dage og tre nætter, sådan skal Menneskesønnen være i jordens skød i tre dage og tre nætter. Mænd fra Nineve skal opstå ved dommen sammen med denne slægt og fordømme den, for de omvendte sig ved Jonas' prædiken, og se, her er mere end Jonas. Og Sydens dronning skal opstå ved dommen sammen med denne slægt og fordømme den, for hun kom fra jordens fjerneste egne for at lytte til Salomos visdom, og se, her er mere end Salomo.«
Jeg sætter nu min lid til at du bemærket har, der tales ret kategorisk om den onde slægt - ja, hvem der saa kan hentydes til... Har det noget med omvendelsens praktiske aspekter at skaffe? Og hvorledes Augustin kan sno sig ud af denne situation er mig endnu en gåde. Men som sagt: Jeg har ikke læst hans Bekendelser... Nu mht ondskabens metafysiske beskaffenhed, kan terpes videre her:
»Når den urene ånd er drevet ud af et menneske, flakker den om i øde egne og søger hvile, men finder den ikke. Da siger den: Jeg vil vende tilbage til mit hus, som jeg er drevet ud af. Og når den kommer, finder den det ledigt, fejet og prydet. Så går den ud og tager syv andre ånder med, værre end den selv, og de kommer og flytter ind dér. Og det sidste bliver værre for det menneske end det første. Sådan skal det også gå denne onde slægt.« Matt.12.39-45.
Ps: Undskyld mit kedsommelige kildevalg! Og min oldnordiske sprogbrug. I (parantes bemærket, saa staves definition.)..
|
|
Til toppen
|
|
|
#63034 - 27/05/2006 15:25
|
Anonym
Anonym
|
Kære Watson...
Jeg synes stadigvæk at mangler det konkrete svar på mit indlæg Godt/ondt.. sammenspil, betydning, modsæting.. eksistenberettigelse..
Mærket> Ond slægt, er det ikke bare en "label" som mennesket har sat på som forklare at slægten ikke var som andre, mindre God
Jeg synes ikke Augustin snoer sig uden om noget, og beklager din mangel på viden og læsning, Jeg vil anbefale dig at læse Augustins Bekendelser, der skal nok ligger spændende emner for dig...
Men jeg synes mere at Augustin drager en konklusion som er svært at passer ind den moderne verden pga. vi har en fast opfattelse af netop definationen hvad er godt, og hvad er ondt..
Jeg vil indrømme at jeg ikke synes dine bibelcitat formår at svare på noget... om end de ikke er gode i sig selv :-P
Watson> Jeg spørger dig>
1) Findes der noget godt? 2) Findes der noget ondt? 3) Hvad er grundlaget for ondt hvis det findes? 4) Hvad er sammenspillet mellem Godt og ondt? 5) Hvis Gud er god, hvor så skabe ondt? 6) Hvis Gud ikke skaber ondt, er det så substansløst` 7) Hvis alt er godt, og mindre godt men ikke ondt, hvad er så konceptet for os kristne idag, når vi taler om godt og ondt?
Mvh- Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63036 - 27/05/2006 16:31
|
Anonym
Anonym
|
faktisk en intressant pointe...
lad mig lige grunde over det..
|
|
Til toppen
|
|
|
#63037 - 27/05/2006 22:11
|
Bruger
|
Til Evangelarsen, der skrev
"Jeg vil indrømme at jeg ikke synes dine bibelcitat {-er} formår at svare på noget... om end de ikke {?} er gode i sig selv :-P " og venligt, men bestemt opfordrede til indblik i fader Augustins åndsvidenskabelige manifest samt fremlagde sin disposition til sagens videre behandling. I parantes tilføjet, pmn.
Ok; men lad mig blot indrømme: Jeg er ikke akademiker - hvilket du nok allerede har detekteret. Og hverken vil min sjæl desværre gå i snor eller skrive stiløvelser... Sand viden, ret handlemåde - kundskab og dyd er ét i den kærlighed, Gud stiller menneskene i udsigt. Men de vil gøre sig deres eget billede og sammensætte deres egen ret. Spørgsmålet er dog hvilken herre, de uafvidende bespises af.
Ingen teolog ved sine fulde fem vil nok høre tale om førverdens-ordenen, den såkaldt evige verdensorden. Her drejer det sig ikke om hvad Gud kalder frem af verdensdybet, men snarere hvad Ånden rummer i sig selv... Et eksempel på hvorledes en skabelsesberetning også kan tegne sig, lyder som følger:
"Kraften fremtræder i det frodiges tegn: Opvækkelsen, blomstring. Heftighed. Lyn og torden. Dragen. Foden. Siv og rør. Den brede vej. Natten og sandets farve." Sammendrag ved pmn, 1 af 8 'bånd. I Ching. Ps: Ja, du er nok kommet på arbejde, Lars...
|
|
Til toppen
|
|
|
#63038 - 27/05/2006 22:32
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
|
Citat:
1) Findes der noget godt? 2) Findes der noget ondt? 3) Hvad er grundlaget for ondt hvis det findes? 4) Hvad er sammenspillet mellem Godt og ondt? 5) Hvis Gud er god, hvor så skabe ondt? 6) Hvis Gud ikke skaber ondt, er det så substansløst` 7) Hvis alt er godt, og mindre godt men ikke ondt, hvad er så konceptet for os kristne idag, når vi taler om godt og ondt?
Ad 1) Ja, der findes noget godt. Gud er ifølge Bibelen Algod og i skabelsesberetningen ser vi, at alt hvad Gud skabte var godt. Så der er altså masser af godt i verden.
Ad 2) Bibelen fortæller os, at alt hvad der er imod Guds vilje er ondt, så der findes altså også ondt i verden.
Ad 3) Grundlaget for ondskaben er dets skabelse. Alt har sit udspring i Gud, så Gud er grundlaget for ondskaben. Hvis Gud ikke fandtes, så fandtes ondskaben heller ikke.
Ad 4) Samspillet mellem godt og ondt er at de er hinandens modsætninger. Gud har skabt universet som en kontrastiv skabning, hvilket fordrer modsætninger på alle punkter, inklusiv en modsætningen til Guds egen godhed, og her tjener ondskaben at være godhedens modsætning.
Ad 5) Gud var nødt til at skabe ondskaben for at fuldende det kontrastive univers, hvilket også er grundlaget for kærlighedens eksistens, da kærlighed ikke kan eksistere under tvang. Kærlighed fordrer altså muligheden for at træffe et valg, og det åbner det kontrastive univers for i former af dets kontrast mellem godt og ondt.
Ad 6) Dette er jo et ret hypotetisk spørgsmål, da Gud netop HAR skabt ondskaben jfr. ovenstående.
Ad 7) Ikke alt er godt, så også dette spørgsmål er rent hypotetisk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63039 - 27/05/2006 22:33
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Watson skriver - blandt meget andet kryptisk: Citat: "Kraften fremtræder i det frodiges tegn: Opvækkelsen, blomstring. Heftighed. Lyn og torden. Dragen. Foden. Den brede vej. Natten og sandets farve." Sammendrag ved pmn, 1 af 8 'bånd. I Ching. Ps: Ja, du er nok kommet på arbejde, Lars...
Måske kunne nedenstående henvisning til kineserierne spare Lars - og eventuelle andre undrende læsere - for en del hjemmearbejde:
http://da.wikipedia.org/wiki/I_Ching
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#63040 - 27/05/2006 22:45
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Til Kristina, der for anden gang med slet skjult fornedrelse henviser til én af sine 'meget sigende' hjemmesider, specielt vedrørende Forvandlingernes Bog, kaldet I Ching:
"Måske kunne nedenstående henvisning til kineserierne spare Lars - og eventuelle andre undrende læsere - for en del hjemmearbejde "...
Hvad jeg iøvrigt mener om din måde at forvalte ordstyrergerningen på, kan af gode grunde ikke fremføres her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63042 - 27/05/2006 23:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Watson, jeg optræder ikke som ordstyrer med mit indlæg her, og når/hvis jeg tager ordstyrer-kasketten på, skal jeg nok sige til.
Som du kan se, er der for tiden ingen ordstyrer på "Andre emner".
Bortset fra det: Jeg er da interesseret i at høre din mening om "Forvandlingernes bog", som du skriver, at du har arbejdet med.
Det er skam ikke en af "mine" hjemmesider, jeg fandt den bare på Google. Har du noget imod linket? Giver det forkert information?
Og jeg vil ikke "fornedre", håber bare, at du snart vil komme ud af busken og fortælle os, hvad du tror på ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63044 - 28/05/2006 00:46
[Re: Lord Dean]
|
Bruger
|
Kære Lord Dean, du citerer Lars for spørgsmålet: "Findes der noget godt?" Og svarer derpå: "Gud er ifølge Bibelen Algod og i skabelsesberetningen ser vi, at alt hvad Gud skabte var godt. Så der er altså masser af godt i verden."
Vil du dermed mene at Edens Have var verden som den så ud før kæmpeøglerne, neanderthalerne - eller bare tilnærmelsesvis hvornår?.. Well, never mind! No use jumping to conclusions. I min bog er ordet beslægtet med werden, altså tysk for tilbliven & under forvandling. Skønt vi dog kan enes om at godt findes, melder historien foreløbelig intet om hvori det gode består.
På disciplenes anmodning forklarede Jesus dem lignelsen om ukrudtet på marken: »Den, der sår den gode sæd, er Menneskesønnen; marken er verden og den gode sæd er Rigets børn. Men ukrudtet er den Ondes børn, og fjenden, der såede det, er Djævelen. Høsten er verdens ende, og høstfolkene engle.«.. Matt.30,37-39.
Marken & verden er med andre ord voksemediet for sæd og diverse kar af såvel mørket som lysets kræfter. Hvoraf det kommer, kan vi så med lidt held regne ud... At mørket skulle være opstået i kraft af lyset er efter mit skøn blot et stykke dualistisk vanetænkning. Men kaosmagter med Løgneren som deres frontfigur kunne let af vanvare vækkes til dåd!
Hvad angår Edens Have, så er Guds rige jo et rimeligt bud. Men det er som bekendt ikke af denne verden - og hvordan skal vi så fatte sammenhængen? Gud er ånd, og alt hvad han bidrager med er af åndelig substans: Det skulle svare til følgende... »Guds rige kommer ikke, så man {udvortes} kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er inden i* {& midt iblandt} jer.« Luk.17,20-21. *DBS udg 1972.
Ja, let vil jeg ikke kalde opgaven, som Lars har stillet os. Det samme gælder anbefalingen her fra visdommens kilde: "Med godt skal ondt fordrives." Dansk {?} ordsprog. Men som ekstra bonus vil jeg belemre jer med nedenstående vrøvlevers fra henved tusind år BC... "Han kæmper i Det Skabendes tegn: Vedtagelsen, ordet. Himlen. Herren, faderen. Ånden, tiden. Varighed i forvandlingen. Hesten. Træfrugten. Fejlfrihed, retsindighed. Hovedet. Mørkt og lyst i bevægelse. Violet." Sammendrag ved pmn, I Ching.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63045 - 28/05/2006 01:20
|
Bruger
|
Kære Kristina:
Jeg skal tilstå, det virker mig en kende forstyrrende at du bruger betegnelser som 'kineserier' i en situation, hvor dit sagesløse bombemål stammer fra en kulturkreds, der ikke blot ikke deler dine lutheranske anfægtelser.
Du skriver bl.a: "Watson, jeg optræder ikke som ordstyrer med mit indlæg her, og når/hvis jeg tager ordstyrer-kasketten på, skal jeg nok sige til." Og: "Som du kan se, er der for tiden ingen ordstyrer på "Andre emner"."
Til hvem du end vil sige det: Min anke gælder stadig. Men for at det ikke skal udvikle sig til en karikatur på hin verserende moderator-debat, skulle det være til at overse om fruen er til hest eller ej.
"Bortset fra det: Jeg er da interesseret i at høre din mening om "Forvandlingernes bog", som du skriver, at du har arbejdet med. Det er skam ikke en af "mine" hjemmesider, jeg fandt den bare på Google. Har du noget imod linket? Giver det forkert information? Og jeg vil ikke "fornedre", håber bare, at du snart vil komme ud af busken og fortælle os, hvad du tror på .."
Altsammen ganske muligt; men det var så ikke måden at fritte mig ud på. Og dét med at 'fortælle jer hvad jeg tror' må du længere ud på landet med: Jeg bestiller ikke andet! Good grief...
|
|
Til toppen
|
|
|
#63046 - 28/05/2006 02:46
|
Anonym
Anonym
|
Watson????
Nu har jeg så mange gange pointeret hvad det var jeg mente og ville diskutere, og så har jeg også bedt dig om klarhed, for jeg synes du taler om alt muligt andet som intet har med debatten at gøre, i al fald ikke denne
ikke engang på KONKRETE spørgsmål formår du at svare.. Jeg lavede en liste til dig, men det fløj du over begyndte at snakke om din personlige angst for akademikere, som du frygter fordi de forstår dybden af noget du ikke gør?? eller tager jeg fejl...
Watson, Kan du give mig vinkler og svar på noget i denne debat, eller... undskyld bemærkningen, af frygt for at ryge i papirkurven... skal du agere "pauseklovn".... Jeg mener det ikke mod dig som person, men dine indlæg og sådan, synes jeg bare udvander debatten... Som handler om defination om begreberne godt og ondt...
Du har sikker masser at byde på, må jeg ikke se og læse noget konkret i stedet for en masse ikke-svar og udenomsnak..........
Jeg synes det er et spændende emne, plz... giv mig et spændende svar.....
mvh lars stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63047 - 28/05/2006 02:53
|
Anonym
Anonym
|
Watson?
Jeg synes virkelig du skulle lade være med at blande dig i debatten, du har tydeligvis ikke noget at tilføje, det har du nu vist flere gange...
Det her er vigtigt for mig, da det intressere mig meget... Defination af godt og ondt..... Jeg er meget taknemmelig for alle de andre som deltager med tanke og ide.. og det tager jeg til mig og studere videre over...
Men min kære Watson, om alt ikke er elementært... Jeg kan ikke se relevansen i noget af det du skriver, det er uden sammenhæng, det omhandler alt muligt andet og det rodet og meget andet.......
Jeg er ikke ordstyrer, men jeg beder dig pænt, deltag i debatten om det debatten handler om, eller lad være og giv os andre muligheder for at debattere uden din forvirring..
med venlig hilsen og beklagelser over min tone Lars/stud,theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63048 - 28/05/2006 02:55
|
Anonym
Anonym
|
tak for linket kristina...
lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63049 - 28/05/2006 03:05
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Watson!:... Her vil jeg bakke Kristina op, som på ingen måde var nedladende overfor noget som helst, så jeg finder ingen grund til din "åbenbart" irriterede opfattelse. Jeg har allerede som "bruger" bedt dig om at komme med dit "syn på godt og ondt, samt defination"... Det er ikke lykkes dig, så bad jeg pænt om at lade debatten være i fred så vi andre kan debattere uden din forvirring,..... men ak! Citat: Jeg skal tilstå, det virker mig en kende forstyrrende at du bruger betegnelser som 'kineserier' i en situation, hvor dit sagesløse bombemål stammer fra en kulturkreds, der ikke blot ikke deler dine lutheranske anfægtelser.
Undskyld min meget "direkte" kommentar til det her: "Sikke en gang vrøvl watson".............................. Kristina synes jeg, ikke har kommet med noget sagesløs bombeforetagende, det er der måske i din fantasi, men det tør jeg ikke rodde mig ud i.... Du anklager hendes for noget uden hold i det...
Citat: Til hvem du end vil sige det: Min anke gælder stadig. Men for at det ikke skal udvikle sig til en karikatur på hin verserende moderator-debat, skulle det være til at overse om fruen er til hest eller ej.
I mine øre, mere vrøvl.... (jeg undskylder for denne bemærkning)
Citat: Altsammen ganske muligt; men det var så ikke måden at fritte mig ud på. Og dét med at 'fortælle jer hvad jeg tror' må du længere ud på landet med: Jeg bestiller ikke andet! Good grief...
Fritte? Der blev venligt spurgt til din overbevisning, men det fik du vist i dit meget alternative verdensbillede vist ikke fat i... Du har ikke redegjort en meter for dit synspunkt.................
Mvh- stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63050 - 28/05/2006 03:11
|
Anonym
Anonym
|
Jeg kan ikke være andet end uenig med dig i at det er kættersk i så fald har du kætter dømt
Irenæus Atthantius Augustin A'Kempis
m.m.
Jeg synes nemig ikke at der er eksistenberettigelse for at ondt skulle eksistere som substans, for så må det være skabt af Gud, og ud fra enhver filosofisk antagelse, så kan Gud ikke have skabt ondt, for i så fald skal han selv indeholde ondt.................... Derimod ligger der mere mening i at alt er godt, mindre godt og mindre mindre godt,.. For ellers kan skaberværket ikke være godt, hvis det ikke kan fungere uden ondt.. Tværtimod er begrebet Ondt, bevist for menneskets vurdering, for alt hvad vi vurdere ikke er godt for os er ondt,....
stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63051 - 28/05/2006 03:13
|
Anonym
Anonym
|
Bortforklares?
Hvorfor skal det eksistere ondt, hvorfor skal det en søforklaring til for skyde skylden væk, når vi ikke affinde os med at vi ikke forstår sammenhænget. . Kunne man sige tilbage..
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63052 - 28/05/2006 06:49
|
Bruger
|
Til Evangelisten, der skrev:
"Hvorfor skal det eksistere ondt, hvorfor skal det en søforklaring til for skyde skylden væk, når vi ikke affinde os med at vi ikke forstår sammenhænget." Ja, magen til evangelium skal man lede længe efter...
Har nogen set djævelen fornylig? Nja, måske - men ikke lige heromkring. Og Vorherre, hvad siger han? Ikke noget, såvidt vi véd!.. Skulle Han have indgydt os en søvnens ånd? Så kan vi godt glemme alt om dem!
|
|
Til toppen
|
|
|
#63053 - 28/05/2006 09:55
|
Bruger
|
Ja, det er en flot række af navne du stiller op, men jeg er ærlig talt ligeglad med hvem jeg dømmer som kættere. Jeg opfatter ikke Augustins skrifter som tillæg til Bibelen, ligesom mormonerne har Mormons Bog som tillæg til Bibelen. Hvis jeg ikke kan genfinde det de skriver i Bibelen, så ser jeg mig som nødsaget til at forkaste skriftet og dømme det som kættersk. Og udfra det du har skrevet, så ser jeg ikke noget bibelsk belæg for påstanden om at der ikke findes ondskab. Så skriver du: Citat: Jeg synes nemig ikke at der er eksistenberettigelse for at ondt skulle eksistere som substans, for så må det være skabt af Gud, og ud fra enhver filosofisk antagelse, så kan Gud ikke have skabt ondt, for i så fald skal han selv indeholde ondt....................
Ja, ud fra enhver filosofisk antagelse så kan Gud ikke have skabt ondt. Men er det i Bibelen eller filosofien vi finder sandheden? Jeg mener at det er i Bibelen, og Bibelen mener jeg klart taler om godt og ondt, og derfor tager jeg Gud på ordet og tror på, at der findes ondskab. Alt andet vil jeg opfatte som ubibelsk, da man derved frasorterer det af Bibelen som ikke lige falder i ens (filosofiske) smag.
Citat: Derimod ligger der mere mening i at alt er godt, mindre godt og mindre mindre godt,.. For ellers kan skaberværket ikke være godt, hvis det ikke kan fungere uden ondt.. Tværtimod er begrebet Ondt, bevist for menneskets vurdering, for alt hvad vi vurdere ikke er godt for os er ondt,....
Ja, filosofisk set har du ret. Men jeg synes, at vi skal lade den algode, almægtige, allestedsnærværende og alvidende Gud bestemme om der findes godt og ondt - og i de ord han har givet os ser jeg klart, at der tales om eksistensen af både godt og ondt. Så lad os dog tage ham på ordet! Han er vel trods alt Sandheden og en del klogere end både du og jeg?
|
|
Til toppen
|
|
|
#63054 - 28/05/2006 09:58
|
Bruger
|
Citat: Bortforklares?
Hvorfor skal det eksistere ondt, hvorfor skal det en søforklaring til for skyde skylden væk, når vi ikke affinde os med at vi ikke forstår sammenhænget. . Kunne man sige tilbage..
Lars
Hvorfor der skal eksistere ondt? Simpelthen fordi jeg ikke kan læse i Guds ord (Bibelen) uden at læse, at der rent faktisk eksisterer ondt - derfor!
Hvor i Bibelen læser du, at der ikke eksisterer ondt? Er det i Bibelen eller i Augustins skrifter du henter den idé?
|
|
Til toppen
|
|
|
#63055 - 28/05/2006 10:11
|
Bruger
|
Du skriver: Citat: I min bog er ordet beslægtet med werden, altså tysk for tilbliven & under forvandling.
Hvilken bog er det du refererer til?
Og nej, jeg vil ikke påstå at selve universet eller dele heraf er ondt. Der står i skabelsesberetningen, at Gud skabt og at han så det var godt. Selve universet er altså godt. Ondskaben må altså findes udenfor universet, i den åndelige verden, der hvor magterne og myndighederne strides om herredømmet over universet. Ondskab i universet er altså en projektion af ondskaben i den åndelige verden, men det gør ikke universet (eller dele heraf) ond, omend ondskaben kan have fysiske virkninger i universet.
Så hiver du et ordsprog og en for mig ukendt bog ind i din argumentation. Her synes jeg dog du bevæger dig noget væk fra trådens emne, nemlig at diskutere godt og ondt udfra et kristent perspektiv. Hvis vi vil det, så må vi søge svarene i Bibelen, og altså ikke i ordsprog og diverse filosofiske skrifter (hvilket jeg formoder at "I Ching" går ind under).
|
|
Til toppen
|
|
|
#63056 - 28/05/2006 10:15
Re: Definition af begreberne Godt/Ondt..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars - Citat: Derimod ligger der mere mening i at alt er godt, mindre godt og mindre mindre godt,.. For ellers kan skaberværket ikke være godt, hvis det ikke kan fungere uden ondt.. Tværtimod er begrebet Ondt, bevist for menneskets vurdering, for alt hvad vi vurdere ikke er godt for os er ondt....
Dit udsagn her får mig til at tænke på, om du ikke bare forsøger at krybe uden om problemet (det filosofiske, ikke så meget teologiske problem) ved at undgå ordet "ondt" og erstatte det med "mindre godt"?
Vi er enige om, at Gud ikke skaber noget ondt, og ikke vil / gør noget ondt. Det er umuligt, da Gud er kærligheden selv, og (1.Joh. 1,5): Gud er lys, og der er intet mørke i ham.
Men Gud kan således ikke gøre noget, der er ondt. Men han kan gøre noget, der gør ondt. Og det gør han - i rigt mål ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63057 - 28/05/2006 10:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lord Dean, lige en lille bemærkning til det du skriver her til Lars: Citat: Ad 5) Gud var nødt til at skabe ondskaben for at fuldende det kontrastive univers, hvilket også er grundlaget for kærlighedens eksistens, da kærlighed ikke kan eksistere under tvang. Kærlighed fordrer altså muligheden for at træffe et valg, og det åbner det kontrastive univers for i former af dets kontrast mellem godt og ondt.
Ad 6) Dette er jo et ret hypotetisk spørgsmål, da Gud netop HAR skabt ondskaben jfr. ovenstående.
Jeg kan godt følge dig, og synes det er relevant, det du skriver. Men jeg mener dog, at Gud ud fra sit eget skabende kærlighedsvæsen var, og er, ude af stand til at skabe ondskab.
Derfor, og med det formål som du skitserer, mener jeg, at Gud i fuldkommen kærlighed skabte både sine engle og også mennesket som fuldkommen gode frie skabninger, og at friheden indebar potentialet at vælge det onde.
Det er nok lidt klodset udtrykt, men jeg håber du forstår meningen. Mon vi kan blive enige om dette?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63058 - 28/05/2006 12:59
|
Bruger
|
Ja, jeg tror faktisk at vi mere eller mindre er enige.
I begyndelsen fandtes KUN Gud, og han er den eneste der kan skabe noget, og derfor har ALT sit udspring i Gud. Dette betyder også, at Gud har skabt det onde - eller som du skriver, i det mindste potentialet til ondskab.
Det er som om Gud har plantet et ondskabens frø langt ude i ørknen hvor det aldrig regner, og samtidig har Gud fyldt ørknen med advarselsskilte om at vand ikke må bringes ind i ørknen. Men som de tåbelige forvaltere vi er af den frihed vi har fået, så skulle vi absolut bære vand ind i ørknen - og derved slap vi ondskaben løs.
Gud skabte ikke (potentialet til) ondskab for at den skulle have magt. Han skabte den KUN for at åbne for muligheden for ondskab, og derved gøre plads til kærlighed og frihed i en kontrastiv skabning. Han skabte den altså selvom det ikke er ondskab han vil, men han skabte den af en god hensigt, nemlig at give os kærligheden og sætte os i frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63059 - 28/05/2006 13:35
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lord Dean,
Beklager alle stavefejlene, noget siger mig jeg ikke var helt friskt nok til at skrive indlæg der-- :-P
På teologi studiet synes jeg ikke have oplevet nogen "behov" for ONDT er nød til at eksistere,... Mere synes jeg at grundtrkskten flere gange taler for mig, om hvad "i menneske øjne" er "ondt".. Fordi Mennesket betragter alt der ikke gavner det som "ondt"
Min tese er mere, at ONDT er term som man i menneskelig litteratur sætter på som et "label"... Hvis Ondt eksistere piller det ikke ved noget af læren fra biblen overhovedet... Tesen lyder ikke at alt, er "fantatisk godt for alle" Men alt hvad der sker, sker i harmoni skabt af den GODE GUD, Gud kan ingen steder indholde noget han ikke er, og indeholder Gud ondt, må han derfor osse være Ond
Din ide om at det er nød til at eksistere sammen, det er nøjagtigt hvad Manikæismen prædikede
Lars Stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63060 - 28/05/2006 13:39
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina,..
Ja jeg tilslutter mig også, at Gud ikke kan have skabt ondt, i så fald skal han selv indeholde det, og give det substans.....
Hvorimod hvis Ondt, er et muligt tilvalg for mennensker, så er det en term, og ikke en substans, og det giver mere mening for mig, end at prædikere at Godt ikke kan være uden ondt.....
Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63061 - 28/05/2006 13:44
|
Anonym
Anonym
|
Hehe.. Hej kristina. Jeg prøver i al fald ikke at krybe uden om  Jeg erstatter ikke ondt med mindre godt, som du mener det.. Min pointe er, at det som "vi" opfatter som ondt, egentlig er godt, men ikke så godt som andet,... Men det er godt fordi det er skabt, og passer til sit lag skabningen Man kan sige, lidt groft,.. Ondt er en mennskelig vurdering... Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63062 - 28/05/2006 14:14
|
Bruger
|
Citat: Hej Lord Dean,
Fordi Mennesket betragter alt der ikke gavner det som "ondt"
Hej Lars,
CS Lewis bruger et eksempel her, som jeg synes sætter lidt spørgsmålstegn ved den påstand. Hvis en ved et uheld træder mig over tæerne, så opfatter jeg ham ikke som ond... selvom det gør ondt og ikke gavner mig. Hvis derimod en uden held forsøger at træde mig over tæerne, men det mislykkes, så er det en ond handling. Også selvom han ikke rent faktisk har skadet mig.
Og på samme måde, hvis en mand tager den sidste plads i bussen for næsen af mig, har han været til ulempe for mig, men han er ikke ond.
Ondt/godt har på en anden måde en kollektiv betydning... men er det sådan, at alt hvad der gavner samfundet er godt? Kan der ikke tænkes et tilfælde, hvor noget ondt kan gavne samfundet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#63063 - 28/05/2006 14:16
|
Bruger
|
Vær hilset Evangelisten! Citat: På teologi studiet synes jeg ikke have oplevet nogen "behov" for ONDT er nød til at eksistere,... Mere synes jeg at grundtrkskten flere gange taler for mig, om hvad "i menneske øjne" er "ondt".. Fordi Mennesket betragter alt der ikke gavner det som "ondt"
Nu prøver jeg personligt at holde mine egne behov udenfor når jeg tolker Bibelen - jeg prøver at forholde mig til hvad der rent faktisk står skrevet. Ikke hvad jeg har behov for at læse, og så tolke udfra dét. Du snakker om at Bibelen snakker om hvad der er ondt i menneskers øjne? Den oplevelse virker for mig noget ukendt. Som regel synes jeg at der står "xxx gjorde hvad der i Herrens øjne var ondt...". Hvordan vender du dette til at være ondt i menneskers øjne?
Citat: Min tese er mere, at ONDT er term som man i menneskelig litteratur sætter på som et "label"... Hvis Ondt eksistere piller det ikke ved noget af læren fra biblen overhovedet... Tesen lyder ikke at alt, er "fantatisk godt for alle" Men alt hvad der sker, sker i harmoni skabt af den GODE GUD, Gud kan ingen steder indholde noget han ikke er, og indeholder Gud ondt, må han derfor osse være Ond
Så det du siger er, at når Bibelen siger at noget er ondt, så menes der faktisk "mindre godt"? (Et eller andet sted synes jeg nu nok at det mest af alt er ordfnidder) Men jeg tror nu faktisk at Gud har en mening med at han har valgt at bruge ordet ONDT. Og jeg tror at Guds mening er, at det faktisk ER ondt.
Den øvelse du laver med at ville gradbøje GODT giver jo slet ikke nogen mening. Det svarer jo til at du opstiller en skala fra GODT til GODT og alt der imellem er også GODT. Enhver skala må have to modsatrettede yderpunkter. Det er som et termometer hvor der står 0 grader over det hele - det er jo komplet ubrugeligt!
Min tese er: Gud er altings skaber, Guds ord siger at ondt eksisterer... ergo eksisterer ondskab og Gud er dets skaber.
Citat: Din ide om at det er nød til at eksistere sammen, det er nøjagtigt hvad Manikæismen prædikede
Nu er du jo teologistuderende, men du må huske på, at det ikke er alle der gør det, så lad venligst være med at kaste om dig med for almindelige mennesker ukendte navne. Og hvis du alligevel gør, så fortæl hvem vedkommende er. Indtil du gør det vil jeg opfatte ovenstående som en kompliment!
|
|
Til toppen
|
|
|
#63064 - 28/05/2006 14:18
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lord Dean.. Ja, det er vi enige om..Det er en flot række navne,.... Det bla. de folk som har sørget for at vi har en kirke, en bibel og en kristendomslære fri for gnostisketanker, kætteri, og andet ikke kristent lære. Og det bla. disse navne som har været med til at danne grundlag for teologisk og kristen tankegang helt op til hvor tid. At samligne dem med sen-sekterisk religion som Mormoner, Lord Dean, det afsløre din manglene viden og information om hvad kristendommen er skabt på... Vi taler om kirkens fædre som levede i en tid under forfølgelelse som samlede lige netop den BOG som du mener du kan forholde dig til.. Det er at skyde dig selv i foden.. Du læser hvad de fandt rigtigt... Så man kunne egentlig fristest til at sige at selv du kommer til at måtte acceptere deres værdibetydning for Kristendommen.... Citat: Ja, ud fra enhver filosofisk antagelse så kan Gud ikke have skabt ondt. Men er det i Bibelen eller filosofien vi finder sandheden? Jeg mener at det er i Bibelen, og Bibelen mener jeg klart taler om godt og ondt, og derfor tager jeg Gud på ordet og tror på, at der findes ondskab. Alt andet vil jeg opfatte som ubibelsk, da man derved frasorterer det af Bibelen som ikke lige falder i ens (filosofiske) smag.
Ja selvfølgelig, at frasige sig værdien af filosifien, det ville være forkert og ukorrekt, selv for den kristne tanke. Har du nogensinde lagt mærke til hvor meget græsk filosofi nye testamente er fyldt af? Jeg synes det er tydeligt at flere af NT forfatterne er dybt inspireret af græsk-filosofiske tanker. Selv jøderne som man egentlig ikke kan kalde "hebraiske jøder" var mere eller mindre gennemsyret af Hellenismen og senere romerne.... På Nt's tid, kan man taler om et græsk-jødisk folkfærd i Israel... Det er kun beklageligt du ikke har kendskab til disse faktorer som teologien og historien behandler. Når du taler om biblen, formoder jeg du læser den på dansk og engelsk... Læser du nogensinde på græsk, latin og hebraisk? Det er ikke en provokation,.. Men hvis du ikke gør så vil jeg bevidne for dig hvor kæmpe stor forskel der er på original teksten og så den danske oversættelse, og netop i den græskeoriginaltekst kommer platoniske og andre græsk tanker meget snildt til udtryk, hvilket bevidner om en anden overbevisning om begrebet >Godt og Ondt........................
At spille kortet ud, Lad os holde til hvad Gud siger, det er som at spille en skakbrik ud i et spil poker... Det giver ikke rigtig nogen effekt. For hvad siger og mener Gud egentlig? Det har vi kun vores filosofi til at fortælle os, for Skriften giver sjældent et enkelt og direkte svar... At opfatte det som ubibelsk er en bemærkning som ikke har sin rigtighed. (husk nu disse mænd som lavede biblen) At frasortere alt andet end biblen det er en god opskrift til snæverhed og fanatisme, derfor anbefalede de kristne allerede omkring 325, nikæa konventet (og før) at man bør læse og lytte til biskopperne for ikke at kløjs i teksten, og det er jeg enig med dem i............
Du glemmer at i tiden før og efter biblen, var den mundtlig overlevering og biskoppernes ord ligeså gældende som skriften selv...så ubibelsk og kætterianklager passer ikke rigtig ind Det giver en masse filosofisk overvejelse ikke?
Nå!... Hvis Gud i biblen eller noget andet sted, har skabt ondt, hvorfor giver biblen så ingen forklaring af det som substans, som den gør med det gode og rette?
Hvis du mener der eksistere ondt, så mener du også at Godt ikke er uden ondt, for at de disse skal have et sammenspil?I I så fald kan vi vende tilbage til, God er både God og Ond..Og det vi ikke enige om....
Citat: Ja, filosofisk set har du ret. Men jeg synes, at vi skal lade den algode, almægtige, allestedsnærværende og alvidende Gud bestemme om der findes godt og ondt - og i de ord han har givet os ser jeg klart, at der tales om eksistensen af både godt og ondt. Så lad os dog tage ham på ordet! Han er vel trods alt Sandheden og en del klogere end både du og jeg?
Tak!.. Eller jeg ved ikke om jeg har ret Lord Dean Men jeg er glad for at du kan se min pointe, du behøver selvfølgelig ikke enige det er ikke diktatur-debat vel? 
Om vi skal lade det være op til Gud, giver os jo ikke noget svar, og det kan snildt komme til at virke som en fallit erklæring i mine øre, hvis man ikke kan definere livet og det indhold og begreberne omkring os. Jeg er ikke enig med dig, at der findes et Ondt, som ondt for at modsætte Godt... Jeg mener at Gud har skabt alt med mening og formål i et skaberværk, som vi som mennesker vurdere.. Og hvor Gud opfordring er at holde os til det højeste og højere god/e ... og undgå det lavere gode, som alligevel er en del af skaberværket.. Det er filosofisk, det ved jeg, men sådan er alle religioner og tankemønstre bygget op af.
(lad du nu teologerne om at tage sig af hvad der er vranglære og ikke :-) )
Jeg forbliver din trofaste Stud.theol Lars............
|
|
Til toppen
|
|
|
#63065 - 28/05/2006 14:26
|
Anonym
Anonym
|
Manikæisme
Oprettert af perseren Mani, i årh før Augustin Manikæisme er en dualistisk sammenblanding af iransk folkemytoligi og gnotiske tanker fra kristendommen Det var en persisk "døber-religion" som prædikede ondt/godt som værende behøvende for hinande, hvor Gud forblev en dømmende men ikke virkelig autoritet. Manikæerne, blev anset over hele verden som en sekt, og blev forfulgt og jagter over alt, men formåede dog at eksistere helt op til 1300talllet. Manikærismen var i det 6årh. den stærkeste konkurent til Kristendommen.
De postulerede en tilgang til læren om at intet kan være godt uden ondt. og det handler om at søge i det godt(lys) og holde afstand til ondt(mørke)
mvh- lars Stud,theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63068 - 28/05/2006 15:02
|
Anonym
Anonym
|
Og du tror på hvad de valgte..............
|
|
Til toppen
|
|
|
#63069 - 28/05/2006 18:47
Re: Den amoralske Gud.
|
Bruger
Sted: København S
|
Hej Kristina! Citat: ...jeg mener dog, at Gud ud fra sit eget skabende kærlighedsvæsen var, og er, ude af stand til at skabe ondskab. Derfor... mener jeg, at Gud i fuldkommen kærlighed skabte både sine engle og også mennesket som fuldkommen gode frie skabninger, og at friheden indebar potentialet at vælge det onde.
På den ene side påstår du at Gud ikke er i stand til at skabe noget ondt; og på den anden side at Gud netop fordrer af sine skabninger at de vælger mellem godt og ondt.  Gud er med andre ord ikke ophav til de valgmuligheder som mennesket er stillet overfor. Mig forekommer det besynderligt at Gud kræver moralsk stillingtagen af mennesket, når han ikke selv er i stand til at foretage moralske valg.
mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#63070 - 28/05/2006 19:07
[Re: tsrk55]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom Citat: På den ene side påstår du at Gud ikke er i stand til at skabe noget ondt; og på den anden side at Gud netop fordrer af sine skabninger at de vælger mellem godt og ondt.
Nu omformulerer du! Gud har ikke fordret af sine skabninger, at de skulle vælge mellem godt og ondt! Gud sagde jo netop til Adam, at han ikke måtte spise af træet til kundskab om godt og ondt!
Det var slangen der såede mistillid til Guds befaling: "Har Gud virkelig sagt ..." Og når slangen har fået sine tilhørere til at tvivle både på Guds kærlighed og hans sanddruhed, så er øjeblikket kommet til at sætte Gud på anklagebænken - med mennesket som dommer.
Fristesen til at blive "ligesom Gud" var - og er - stor, vi vil ikke tjene, men herske. Vi vil ikke være afhængige, vi vil være vor egen lykkes smed og, som konen i muddergrøften, være som Gud selv i stedet for at adlyde ham. Netop det er synden: oprøret mod vor skaber.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63071 - 28/05/2006 19:31
|
Bruger
|
Hej Kristina! Citat: Nu omformulerer du! Gud har ikke fordret af sine skabninger, at de skulle vælge mellem godt og ondt! Gud sagde jo netop til Adam, at han ikke måtte spise af træet til kundskab om godt og ondt!
Det er godt nok "omformuleret", men jeg kan dog ikke se at det forstyrrer eller forvrænger meningen jævnfør hvad du skrev her: Derfor... mener jeg, at Gud i fuldkommen kærlighed skabte både sine engle og også mennesket som fuldkommen gode frie skabninger, og at friheden indebar potentialet at vælge det onde. Betydningen af at være skabt som frit menneske er vel at være fri til at vælge, eller hur? I givet fald må friheden til at vælge mellem godt og ondt ses som et udtryk for GudŽs vilje.
Citat: Det var slangen der såede mistillid til Guds befaling: "Har Gud virkelig sagt ..." Og når slangen har fået sine tilhørere til at tvivle både på Guds kærlighed og hans sanddruhed, så er øjeblikket kommet til at sætte Gud på anklagebænken - med mennesket som dommer.
Ak ja, så skal vi til det igen, suk. Altså kære Kristina, jeg beskæftiger mig udelukkende med dine og andre kristnes påstande om Gud, og i den udstrækning man kan tale om at at sætte nogen eller noget på "anklagebænken", ja så er det netop disse påstande og ikke andet. Det bliver næppe sidste gang at jeg eller andre ateister og skeptikere bliver nød til at pointere dette, desværre.
Citat: Fristesen til at blive "ligesom Gud" var - og er - stor, vi vil ikke tjene, men herske. Vi vil ikke være afhængige, vi vil være vor egen lykkes smed og, som konen i muddergrøften, være som Gud selv i stedet for at adlyde ham. Netop det er synden: oprøret mod vor skaber.
Som det ganske tydeligt fremgår af teksten om syndefaldet, så bestod det at blive "ligesom Gud", kun i at blive i stand til at kende godt fra ondt. Alt det andet som du læser ind ind i teksten, kan jeg ikke se at der er belæg for.
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#63072 - 28/05/2006 20:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Tom Citat: Betydningen af at være skabt som frit menneske er vel at være fri til at vælge, eller hur? I givet fald må friheden til at vælge mellem godt og ondt ses som et udtryk for GudŽs vilje.
Ja! Citat: Ak ja, så skal vi til det igen, suk. Altså kære Kristina, jeg beskæftiger mig udelukkende med dine og andre kristnes påstande om Gud, og i den udstrækning man kan tale om at at sætte nogen eller noget på "anklagebænken", ja så er det netop disse påstande og ikke andet. Det bliver næppe sidste gang at jeg eller andre ateister og skeptikere bliver nød til at pointere dette, desværre.
Som jeg læser det du skriver, er det Guds ord i Bibelen, som du mener du er nødt til at gå i rette med. Jeg mener bestemt at have belæg for at skrive som jeg gør. ...
Men jeg er helt klar over, at du - og andre ateister - ikke læser Bibelen som vi kristne læser den. Hvis du/I gjorde, så ville I nemlig ikke være ateister!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63073 - 28/05/2006 20:46
|
Bruger
|
Hej Kristina! Inden der går for meget "Goddag Mand, Økseskaft" i den tillader jeg mig at gentage mit oprindelige indlæg: Citat: Citat: ...jeg mener dog, at Gud ud fra sit eget skabende kærlighedsvæsen var, og er, ude af stand til at skabe ondskab. Derfor... mener jeg, at Gud i fuldkommen kærlighed skabte både sine engle og også mennesket som fuldkommen gode frie skabninger, og at friheden indebar potentialet at vælge det onde.
På den ene side påstår du at Gud ikke er i stand til at skabe noget ondt; og på den anden side at Gud netop fordrer af sine skabninger at de vælger mellem godt og ondt. Gud er med andre ord ikke ophav til de valgmuligheder som mennesket er stillet overfor. Mig forekommer det besynderligt at Gud kræver moralsk stillingtagen af mennesket, når han ikke selv er i stand til at foretage moralske valg.
Som det burde fremgå så responderer jeg udelukkende på udsagn fra dig, som baserer sig på din egen personlige mening og fortolkning, og ikke til eksakte skriftsteder. Så nedenstående udsagn mener jeg ikke holde vand.:
Citat: Som jeg læser det du skriver, er det Guds ord i Bibelen, som du mener du er nødt til at gå i rette med. Jeg mener bestemt at have belæg for at skrive som jeg gør. ...
Ja, jeg mener jo at du overfortolker teksten eller rettere underlægger den en teologisk overbygning som teksten i sig selv ikke kan bære, og ikke lægger op til.
Citat: Men jeg er helt klar over, at du - og andre ateister - ikke læser Bibelen som vi kristne læser den. Hvis du/I gjorde, så ville I nemlig ikke være ateister!
"I" kristne kan jo ikke selv blive enige om hvordan Bibelen skal læses jævnfør eksempelvis de mange uforløste debatter om barne kontra voksendåb eller Åndens nådegaver. Debatter som har pågået i århundreder med eller uden Helligåndens vej/vildledning.
I øvrigt tror jeg ikke at andre kristne læser Bibelen som du ned i alle detaljer, snarere at hver enkelt kristen tilføjer Bibelens tekster sine helt egne personlige fortolkninger. Fortolkninger som man ofte skal meget "tæt på" for at kunne se adskiller sig fra andres fortolkninger.
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#63074 - 28/05/2006 21:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom Citat: "I" kristne kan jo ikke selv blive enige om hvordan Bibelen skal læses jævnfør eksempelvis de mange uforløste debatter om barne kontra voksendåb eller Åndens nådegaver. Debatter som har pågået i århundreder med eller uden Helligåndens vej/vildledning.
Ja, det har du ret i. Vi er uenige om mange ting, og jeg tror og håber, at debatterne herom vil fortsætte! De holder os jo netop til Bogen og inspirerer os til fortsat at fordybe os i teksterne. Vi lærer hele tiden nyt ved at læse og lytte til Guds ord og til hinanden, og bliver aldrig færdige!
Det er klart, at kristne ikke er ens, det skal vi ikke være! Vi skal heller ikke nødvendigvis være enige om al ting.
Men vi skal være ét, og det er vi! Alle, som tror på Jesus, Guds enbårne søn og Menneskesønnen, som vor Herre og Frelser, vi ér ét - forstået på den måde, at vi tilsammen udgør Guds kirke (den som er bygget af levende stene, og som står omend tårnene falder, som Grundtvig skrev ..).
Dette uanset om vi er uenige om alt muligt andet, f.eks. skabelsesberetningen, og hvordan og hvornår jorden blev skabt, og om vi har den rette forståelse af dåben osv. osv. ... alt dette er ikke afgørende. Afgørende er kun om vi hører vi Kristus til - det er den enkle definition på en kristen!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63075 - 28/05/2006 21:58
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Evangelisten
Fandtes Godt og Ondt, side om side, før Mennesket fik kundskab derom? Er det gode ikke godt og det onde ikke ondt, før vi kan erkende det?
Da Mennesket spiste af Kundskabens Træ, åbnedes deres øjne, så de fra da af kunne kende godt og ondt. Hvad de ikke tidligere kendte, fordi det ene ikke skelnedes fra det andet, blev de med ét opmærksomme på.
Vi kan tolke dét skift der sker, som en forandring i Menneskets erkendelsesevne, mere end det forandrer noget for selve verden. Men fra at være det blindt hengivne redskab for Gud Herrens opdrag, forandrer Kundskabens Træ Adam, så han kan forholde sig til sig selv og hvad han gør. Dette indebærer tillige evnen til at erkende Gud, som vandrer i Haven, hvilket er en alegori på, hvad Gud gør igennem Mennesket.
Eftersom det er en kundskab som mennesket får del i, kan det betyde, at resten af skabningen umiddelbart lades intakt, hel og upåvirket af Menneskets handling... Ondt og godt begynder at rumstere inde i Mennesket, men Guds Skaberværk er stadig grundlæggende meget godt og en fryd for øjet. I et sådan perspektiv, kan jeg følge Augustin, når han påstår der ikke er noget "ondt" i verden.
Det er ikke verden der pludselig er blevet ond, men Mennesket ser alt med nye øjne! Mennesket er skabt til at ligne Gud og det er såre godt. Det onde ligger snarere i den måde, Mennesket forholder sig til Gud, sig Selv og Verden.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#63076 - 28/05/2006 22:18
|
Bruger
|
Jeg var udemærket klar over, at det var en række af kirkefædrene du listede op. Men der skal altså mere til for at imponere og overbevise mig. Det er fint at du har læst en masse om hvad disse personer har tænkt og sagt, men du skal måske tænke lidt mere over hvordan du formidler det. JesusNet er jo ikke beregnet for teologer, men for lægfolk og folk der er nysgerrig omkring hvad kristendom er. Og så dur det altså ikke, at man kaster om sig med navne, som for de fleste blot er navne. Noget jeg ikke bryder mig om ved teologer er, at de kan have svært ved at henvise til bibelen i deres argumentation. I stedet henviser de til alt muligt andet, fx kirkefædrene, reformatorer osv.. Det er sikkert meget fint, men de fleste sidder altså med deres bibel i hånden, og så savner de at se sammenhængen til Bibelen og hvilke skriftsteder i Bibelen teologerne bygger deres argumentation på. Det savner JEG i hvert fald! At Augustin var en af kirkefædrene gør ikke, at ALT hvad han har sagt og gjort var rigtigt/sandt. Han begik også fejl ligesom alle vi andre almindelige mennesker. At han måske har taget fejl omkring godt/ondt-problematikken betyder ikke nødvendigvis, at han har taget fejl i forbindelse med hvad der skulle optages i Bibelen. (Nu levede han vist godt nok lidt for sent til at være med til at bestemme det, men så nogle af de andre du nævnte) Og nej, jeg lader ikke teologerne bestemme hvad der er kættersk og ikke. I hvert fald ikke så længe at de ikke forstå at gøre sig forståelig overfor lægfolket, så er lægfolket nødt til selv at tænke. Og ja, jeg bruger den danske bibel-oversættelse, da jeg hverken kan græsk, latin eller hebraisk. Og hvis du er utilfreds med de resultater jeg når frem til, så må du skyde de af dine kollegaer der har lavet denne oversættelse. Teologer 
|
|
Til toppen
|
|
|
#63077 - 29/05/2006 01:21
[Re: Vandrer]
|
Anonym
Anonym
|
Hej V..
Ja, det kan jeg sagtens følge dig i,... Vil næsten erklære mig enige i den opfattelse..
mvh. lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63078 - 29/05/2006 01:55
Hvor er du?
|
Bruger
|
Kære Evangelisten Fortsat.... fra dette indlæg. Mennesket er fra Begyndelsen skabt i Guds Billede. Det betyder, at Mennesket skulle få adgang til Kundskabens Træ og det får adgang til Livets Træ. Men var det meningen, at Mennesket skulle spise af træets frugt..? Jeg tror det var meningen, at Mennesket skulle få adgang til Kundskabens Træ. Måske var det netop, hvad Gud (bH) havde i Sinde at indvie Adam i, da de hører Ham vandre i Haven og skjuler sig mellem Havens Træer, og Gud (bH) kalder på Adam og råber: "Hvor er du?". Gud ved hvor Adam befinder sig og har ikke nødig at spørge om, hvor han kan blive fundet. Det var Adam, som skulle få viden om; hvor han er. Jeg antager det ville have været de samme ord, Gud (bH) havde talt til Adam, hvis Adam vandrede med Gud (bH) i Haven. Man kan i hvert fald undre sig, om Tiden for Adam var inde for det store Spørgsmål: Hvor er Jeg? Jeg mener, Gud (bH) ændrede ikke sine ord, blot fordi Adam rumsterede inde mellem Træerne. Dagens spørgsmål var ganske enkelt: "Hvor er du?" Ville Adam kunne finde svar på spørgsmålet, foruden at blive indviet med Kundskabens Træ. Næppe... Det onde er ikke selve Kundskaben om Godt og Ondt, for først i besiddelse af den, ville han kunne fortælle, hvor han er. Uden at komme til at smage på frugten, ville det ikke være muligt for Adam, at svare fyldestgørende på spørgsmålet. Med spørgsmålet ville opstå en mangel, som Gud (bH) ville udfylde, ved at give adgang til Kundskabens Træ. Vi kan vel være enige om, at det er GODT, når Mennesket handler efter den guddommelige Vilje. Er det så modsvarende ONDT, når Mennesket ikke er inspireret af Gud, i sin Handling, men lader sig inspirere af andre drifter. Pax & Bonum Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#63079 - 29/05/2006 01:59
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lord Dean> Ja, du var klar over navnene, men du var vist ikke klar over deres betydning,.. Ifølge andre har de lige så stor betydninge som fx apostlene. Men lad det være en diskution for sig......... At du konsekvent fratager Kirkefædrene deres værdi, og kun pege på biblen, viser for mig at du igen spiller fallit, ved at sætte biblen op som ufejlbarlig og grundsten, men i samme nu glemmer at du læser andres udvægelse,.. Og Michael, det må selv du kunne acceptere. Jeg har svært ved forstå at du ikke antager dem for noget, da de netop mere end nogen andre vi kender har kendskab til biblen og dens budskaber. Jeg vil vove at påstå at de alle sammen var mere klar over kirken og kristendommens sandhed, end mange idag............. Citat: Det er fint at du har læst en masse om hvad disse personer har tænkt og sagt, men du skal måske tænke lidt mere over hvordan du formidler det. JesusNet er jo ikke beregnet for teologer, men for lægfolk og folk der er nysgerrig omkring hvad kristendom er. Og så dur det altså ikke, at man kaster om sig med navne, som for de fleste blot er navne.
Michael, det synes jeg er at skyde på alle folk som har større viden og indsigt end den almene og så rakke ned på dem...... JNet er frit debat forum som nyder godt af debat mellem alle slags mennesker, at der så findes folk, som dig fx, som ikke har den basale grund viden orden, eller mangler noget på et punkt, det kan jo ikke rigtigt være min skyld, men så håber jeg da.. at det inspirere dig, som mig, at læse op på det du ikke ved... og så udbygge din kendskab til tingene.
Du kunne jo bede om en forklaring, og jeg ville med glæde dele min viden med dig og hjælpe dig videre, det koster ikke noget, og eller må du jo studere op ved siden af..
Citat: Noget jeg ikke bryder mig om ved teologer er, at de kan have svært ved at henvise til bibelen i deres argumentation. I stedet henviser de til alt muligt andet, fx kirkefædrene, reformatorer osv.. Det er sikkert meget fint, men de fleste sidder altså med deres bibel i hånden, og så savner de at se sammenhængen til Bibelen og hvilke skriftsteder i Bibelen teologerne bygger deres argumentation på. Det savner JEG i hvert fald!
Nu ved jeg godt det kan være svært for dig at forstå den teologiske og filosfiske tankegang, siden du kun kan holde dig til din dårligt oversatte bibel, men skulle du have læst mit start indlæg, så skrev jeg altså med udgangpunkt i Augustin, og ikke i biblens skrifter... Jeg vil selvfølgelig gerne også tage biblen med ind hvor den i filosofisk sammenhæng kan bruges, med dit sandheds-påstands-tanke ind over en filosofisk diskusion, hvor du afskriver filodofi som legal, det er simpelthen en gang vrøvl, og fjerner debatten over på hvad du mener biblen siger om godt og ondt udfra en lære og bibel skrevet af folk og dogmer du ikke anser som noget og du kalder kættere.... Michael?...
Citat: At Augustin var en af kirkefædrene gør ikke, at ALT hvad han har sagt og gjort var rigtigt/sandt. Han begik også fejl ligesom alle vi andre almindelige mennesker. At han måske har taget fejl omkring godt/ondt-problematikken betyder ikke nødvendigvis, at han har taget fejl i forbindelse med hvad der skulle optages i Bibelen. (Nu levede han vist godt nok lidt for sent til at være med til at bestemme det, men så nogle af de andre du nævnte)
Nej, og det har jeg heller ikke påstået, men det samme kan du så også siger om Paulus,... ikke?.. Og jeg sagde intet om at Augustin, men derimod at Irenæus og Athanatius var grundlæggere for biblen. Jeg synes nu ellers at finde meget logik i Augustins synspunkt.
Citat: Og nej, jeg lader ikke teologerne bestemme hvad der er kættersk og ikke. I hvert fald ikke så længe at de ikke forstå at gøre sig forståelig overfor lægfolket, så er lægfolket nødt til selv at tænke.
Hehe, jamen det kommer du nu til alligevel, da det er os, der ved bedst, og det kan du ikke komme uden om, og selvom folk ikke kan tåle at høre det... En blikkenslager ved bedst om rør, teologen om kristendommen, det kan du ikke ændre på,... selvom du gerne ser dig på højde med os som er uddannet i at udlægge og formidle skriften for netop jer.. lægfolk................ At postulere andet, er utopi...
Citat: Og ja, jeg bruger den danske bibel-oversættelse, da jeg hverken kan græsk, latin eller hebraisk. Og hvis du er utilfreds med de resultater jeg når frem til, så må du skyde de af dine kollegaer der har lavet denne oversættelse.
Og stadig kan du ikke acceptere teologens større indsigt og viden, det lyder mere af hovmod Michael?.... Original teksterne har nemlig ikke altid den samme udlægning som du gerne ser, og så bliver din mangelfulde lægmandsfortolkning (som iøvrigt er valgt af nogen du kalder kættere), endnu løsere og tynd,.. også sat i forhold til kundskab set fra original teksten
Jeg forbliver din trofaste Lars /stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63080 - 29/05/2006 10:21
Re: Hvor er du?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer - jeg vil så lige spørge dig:
Hvis vi går ud fra din udlægning, at det netop var Guds vilje, at mennesket skulle være ulydig mod Gud, hvorfor skulle Gud så lade sin elskede enbårne Søn blive menneske og sendes til verden og overgives til lidelse og død på korset for at sone vore synder?
Joh 3,16: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
En grum og ganske overflødig handling?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63081 - 29/05/2006 12:44
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Mig forekommer det besynderligt at Gud kræver moralsk stillingtagen af mennesket, når han ikke selv er i stand til at foretage moralske valg.
Hvad mener du?
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63082 - 29/05/2006 15:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej stud theol - du har den frimodighed at skrive: Citat:
JNet er frit debat forum som nyder godt af debat mellem alle slags mennesker, at der så findes folk, som dig fx, som ikke har den basale grund viden orden, eller mangler noget på et punkt, det kan jo ikke rigtigt være min skyld, men så håber jeg da.. at det inspirere dig, som mig, at læse op på det du ikke ved... og så udbygge din kendskab til tingene.
Du kunne jo bede om en forklaring, og jeg ville med glæde dele min viden med dig og hjælpe dig videre, det koster ikke noget, og eller må du jo studere op ved siden af..
Altså Lars : .. undskyld, nåja, du har fået adgang til at komme indenfor i de (vistnok-ikke-særlig) hellige haller på Århus universitet, og kan derfor selvfølgelig udtale dig om Gud med større autoritet end nogen af os andre!!
Nej, det KAN du ikke mene, selvfølgelig ikke, men for en ordens skyld: skynd dig allligevel lige at bekræfte, at du er en spasmager, som synes det er sjovt at drive gæk med os!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63083 - 29/05/2006 15:51
|
Anonym
Anonym
|
Hej kristina.. har du fået læst bog7 i Bekendelser?.. Citat:
Hej stud theol - du har den frimodighed at skrive
Selvfølgelig er jeg frimodig,... Det ser jeg ingen grund til ikke at være, og slet ikke som teolog da...
Citat:
Altså Lars : .. undskyld, nåja, du har fået adgang til at komme indenfor i de (vistnok-ikke-særlig) hellige haller på Århus universitet, og kan derfor selvfølgelig udtale dig om Gud med større autoritet end nogen af os andre!!
Om du anser Aarhus Universitet's Fakultet for Teologi, som helligt eller ej, det må være din sag, men der kan ikke drages tvivl om at det er her den bedste undervisning og mest korrekte lære finder sted, som et felterne på verdenskortet over teologi...
Og ikke at anderkende at teologerne somregel har bedst kendskab til skriften, det er en eller anden "jantelovs" tankegang som jeg ikke kan tage alvorligt, men som vi bliver nød til at acceptere... Jeg har dog ikke kristina, og lad være med sætte det sådan op, at jeg kendte bedre til Gud, men jeg forklarede at Teologerne ved bedre om skrfiten og udlægningen af oldtekster and meningmand... face facts....
Citat:
Nej, det KAN du ikke mene, selvfølgelig ikke, men for en ordens skyld: skynd dig allligevel lige at bekræfte, at du er en spasmager, som synes det er sjovt at drive gæk med os!
Hehe kristina, jeg forstår din ironiske måde at smøger dig uden om den kendsgerning, at teologerne ved bedste om kristendommen og bageren om brød...... Men jeg er ingen spasmager, men derimod en brændende og flittig teolog studerende....
Og at drive gæk.. det lader jeg MF om..
Mvh- Lars Stud.theol Aarhus Universitet Fællesråds repræsentant og Teolråds mand :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#63084 - 29/05/2006 16:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Citat:
Hehe kristina, jeg forstår din ironiske måde at smøger dig uden om den kendsgerning, at teologerne ved bedste om kristendommen og bageren om brød......
Her misforstår du mig. Selvfølgelig ved teologer mest om kristendommen! Teologi betyder jo "læren om Gud".
Jeg er skam selv teolog! Og mere amatør- end stud- ..
Endvidere er jeg medlem af det kongelige, hellige præsteskab! (1.Pet. 2,5 og -9)
- og jeg har også tillid til en del (dog langt fra alle!) af de teologer, som har eksamenspapirerne i orden og mestrer både græsk og hebraisk!
- og tillid til, at Dansk Bibelselskabs bibeloversættelser som regel rammer grundteksterne rimelig godt.
Din sidste bemærkning vil jeg være så venlig at overse.
(- og nej, jeg har endnu ikke fået fat på Augustin igen - men han er på listen..)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63085 - 29/05/2006 17:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Lars Citat:
Om du anser Aarhus Universitet's Fakultet for Teologi, som helligt eller ej, det må være din sag, men der kan ikke drages tvivl om at det er her den bedste undervisning og mest korrekte lære finder sted, som et felterne på verdenskortet over teologi...
Jeg fortryder og beklager mit udtryk, som kunne forekomme lidt nedvurderende.
Jeg er godt klar over, at der er kompetente lærere på vores teologiske fakulteter, og megen god undervisning at få - om end ikke så trosstyrkende som man (= jeg) kunne ønske ..
Og der er naturligvis ikke noget universitet - eller for den sags skyld nogen kirke (bortset altså fra Guds kirke!) - som i sig selv er "hellig". Men sikkert nok en del af de mennesker, der har deres gang der, såvel undervisere som studerende ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63086 - 29/05/2006 17:55
Re: GudŽs Kirke
|
Bruger
|
Hej Kristina! Tom: "I" kristne kan jo ikke selv blive enige om hvordan Bibelen skal læses jævnfør eksempelvis de mange uforløste debatter om barne kontra voksendåb eller Åndens nådegaver. Debatter som har pågået i århundreder med eller uden Helligåndens vej/vildledning. Kristina: Citat:
Ja, det har du ret i. Vi er uenige om mange ting, og jeg tror og håber, at debatterne herom vil fortsætte!
Så længe uenigheden består, ja så skal debatterne nok også vare ved.
Citat:
De holder os jo netop til Bogen og inspirerer os til fortsat at fordybe os i teksterne. Vi lærer hele tiden nyt ved at læse og lytte til Guds ord og til hinanden, og bliver aldrig færdige!
Det stiller jeg mig nu temmelig tvivlende overfor, da uenighederne jo netop bunder i "fodybelse" i teksterne. I bliver aldrig færdige siger du, næh men tilsyneladende bliver I heller aldrig enige.
Citat:
Men vi skal være ét, og det er vi! Alle, som tror på Jesus, Guds enbårne søn og Menneskesønnen, som vor Herre og Frelser, vi ér ét - forstået på den måde, at vi tilsammen udgør Guds kirke (den som er bygget af levende stene, og som står omend tårnene falder, som Grundtvig skrev ..).
Dette uanset om vi er uenige om alt muligt andet, f.eks. skabelsesberetningen, og hvordan og hvornår jorden blev skabt, og om vi har den rette forståelse af dåben osv. osv. ... alt dette er ikke afgørende. Afgørende er kun om vi hører vi Kristus til - det er den enkle definition på en kristen!
Så simpelt mener jeg ikke at det forholder sig. Nå netop debatterne angående dåb og Åndens nådegaver dukker op igen og igen og som oftest ender med at ingen af parterne har rykket sig en tødel, så er det vel fordi at mange kristne anser det for afgørende. Hvis ikke så ville de fleste vel bruge krudtet på noget andet. Og så simpelt forholder det sig åbenbart heller ikke for dit eget vedkommende:
Citat:
Vi kristne har forskellige opfattelser af væsentlige ting, f.eks. sakramenterne. Jeg ville ikke kunne deltage i nadveren i f.eks. en katolsk eller en ortodoks eller en reformert kirke, og en katolik kan kun deltage i nadveren i en katolsk kirke osv ... Hvordan det forholder sig med de øvrige ved jeg ikke.
Jeg er kristen og medlem af folkekirken ..
Citat:
Alle, som tror på Jesus, Guds enbårne søn og Menneskesønnen, som vor Herre og Frelser, vi ér ét - forstået på den måde, at vi tilsammen udgør Guds kirke
Hvis ovennævnte er et udtryk for hvad du opfatter som et "minimumskriterium" for at tilhøre "GudŽs Kirke", ja så dækker det vel stort set alle kristne retninger; men nok en gang så simpelt er det næppe, da du jo som medlem af den danske Folkekirke er bundet op på dens bekendelsesskrifter; og som jeg læser disse, så skal der lidt mere til end det du nævner for at blive frelst.
Nå, men her sidder jeg med en gammel velkendt følelse af have spurgt i øst og fået svar i vest, eller måske snarere at du helst ikke vil diskutere det som jeg oprindeligt lagde op til i denne tråd. Har jeg ret?
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#63087 - 29/05/2006 18:10
|
Bruger
|
Hej Lars!
Jeg mener at en Gud som kun kan handle godt og dermed aldrig stilles over for at skulle foretage moralske valg, ikke kan anses som et moralsk væsen. Og det undrer mig derfor at selvsamme Gud fordrer af sine skabninger at de skal foretage disse valg. Længere er den såmænd ikke.
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#63088 - 29/05/2006 18:45
|
Anonym
Anonym
|
okay så er jeg med på hvad du mener..
takker
|
|
Til toppen
|
|
|
#63089 - 30/05/2006 11:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom - - jeg begynder med det du skriver til sidst i dit indlæg: Citat:
Nå, men her sidder jeg med en gammel velkendt følelse af have spurgt i øst og fået svar i vest, eller måske snarere at du helst ikke vil diskutere det som jeg oprindeligt lagde op til i denne tråd. Har jeg ret?
Nej, det har du ikke ret i. Tværtimod vil jeg meget meget gerne diskutere emnet, og gøre mig al tænkelig umage for at forklare mig. Og din goddag mand / økseskaft-fornemmelse siger mig, at det ikke er lykkedes mig, og at du, på din side, helt seriøst gerne vil forstå, hvad det dog er, jeg mener. Så jeg prøver igen! Citat:
Tom: "I" kristne kan jo ikke selv blive enige om hvordan Bibelen skal læses jævnfør eksempelvis de mange uforløste debatter om barne kontra voksendåb eller Åndens nådegaver. Debatter som har pågået i århundreder med eller uden Helligåndens vej/vildledning. Kristina: Ja, det har du ret i. Vi er uenige om mange ting, og jeg tror og håber, at debatterne herom vil fortsætte! [......]De holder os jo netop til Bogen og inspirerer os til fortsat at fordybe os i teksterne. Vi lærer hele tiden nyt ved at læse og lytte til Guds ord og til hinanden, og bliver aldrig færdige! Tom: Det stiller jeg mig nu temmelig tvivlende overfor, da uenighederne jo netop bunder i "fordybelse" i teksterne. I bliver aldrig færdige siger du, næh men tilsyneladende bliver I heller aldrig enige.
Du har ret, vi bliver nok aldrig enige! Det er lidt (nogen synes meget !) trist, men så er det heller ikke værre! Det er nemlig ikke forbudt at være forskellig, og at være uenig om om tolkning af Guds ord, heller ikke om ting, vi anser for væsentlige. Det er nok også rigtigt som du siger, at fordybelse og debatter sjældent mindsker uenigheder, endsige bringer dem ud af verden, men som oftest styrker os, hver især, i vores overbevisning, f.eks. (typisk eksempel!) om dåb og nadver. Citat:
Kristina: Vi kristne har forskellige opfattelser af væsentlige ting, f.eks. sakramenterne. Jeg ville ikke kunne deltage i nadveren i f.eks. en katolsk eller en ortodoks eller en reformert kirke, og en katolik kan kun deltage i nadveren i en katolsk kirke osv ... Hvordan det forholder sig med de øvrige ved jeg ikke.
Ja, sådan mener jeg! Vi har forskellige opfattelser, og deraf følgende forskellige kirke-organisationer, men opfatter hinanden som kristne brødre og søstre, én "familie" altså, hvor bølgerne tit går højt, og hvor vi ikke altid kan indtage vores åndelige føde sammen, men hvor vi allligevel forbliver ét, nemlig tilsammen Guds kirke! Vi frakender ikke hinanden frelsende kristen tro! Citat:
Kristina: Alle, som tror på Jesus, Guds enbårne søn og Menneskesønnen, som vor Herre og Frelser, vi ér ét - forstået på den måde, at vi tilsammen udgør Guds kirke. Tom: Hvis ovennævnte er et udtryk for hvad du opfatter som et "minimumskriterium" for at tilhøre "GudŽs Kirke", ja så dækker det vel stort set alle kristne retninger; men nok en gang så simpelt er det næppe, da du jo som medlem af den danske Folkekirke er bundet op på dens bekendelsesskrifter; og som jeg læser disse, så skal der lidt mere til end det du nævner for at blive frelst.
Nej, det mener jeg da bestemt ikke! Hvad mere skal der til, mener du? Hvad har du i tankerne her???
Men jeg tilføjer gerne, at hvem, der har frelsende tro på Jesus, og hvem der ikke har, det kan jeg ikke vide, og det vil jeg end ikke overveje. Det ved kun vor Herre. Vi kan kun se hinandens ydre og ikke hinandens hjerter.
Jeg ved godt, at jeg i høj grad har gentaget mig selv med dette, men jeg ville så gerne høre, hvor det er du mener jeg modsiger mig selv, eller hvad der forekommer dig forkert? (Nåja, jeg ved godt, at det hele forekommer dig forkert, da du jo ikke selv er kristentroende ... men altså hvad der forekommer dig usammenhængende i min forklaringsforsøg?
Når jeg i et tidligere indlæg skrev, at ateister læser Bibelen på en anden måde end kristne, så mente jeg ikke tolkningsmæssigt - vi tolker allesammen forskelligt, hver eneste af os, hvad enten vi er kristne eller ej! - men med en væsensforskellig indgang til teksterne:
1) en læsning, hvor drivkraften er et ønske om at finde ud af, hvad Gud vil mig - eller måske blot at få bekræftet/afkræftet, at Gud findes eller 2) en læsning som principielt ikke afviger fra at læse om Thor og Odin i Valhal eller andre former for mytologi eller eventyrdigtning. Eller som har til hensigt at finde fejl og mangler og afsløre teksterne som utroværdige ..
Begge dele kan lade sig gøre: Søg og du skal finde ! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63090 - 31/05/2006 01:28
|
Bruger
|
Lord Dean skrev: Citat:
Hvorfor er det sådan et stort problem at der findes ondskab?
Hvad er det ved ondskaben du frygter siden den skal bortforklares?
Hvorfor ikke kalde tingene ved deres rette navn?
Er det et stort problem?
Tja, ifølge mange kristne er det det største problem, da det ifølge dem er det man skal frelses fra ved Kristus, og denne frelse er det vigtigste.
Nu er jeg - som det fremgik af mit indlæg - ikke enig i at tilværelsen i bygger på en god/ond kamp som det egentlige grundlag. Jeg mener som det forhåbentlig også fremgik, at livet er grundlag. Og livet er Gud, eller skabes af Gud, og er en "drivkraft" hinsides godt og ondt.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63091 - 31/05/2006 01:39
|
Bruger
|
Kære Kristina Citat:
Hvis vi går ud fra din udlægning, at det netop var Guds vilje, at mennesket skulle være ulydig mod Gud,
Jeg tror du læser noget ind, eller misforstår mig. Hvis du ser hvad jeg har skrevet, vil du måske forstå at jeg endnu ikke kommet ind på, om det var meningen at mennesket skulle være ulydig. Jeg har talt om; mennesket skulle få adgang til træet, til Kundskab om Godt og Ondt. Jeg ser det, som en indlysende fortsat udvikling af mennesket, der endnu ikke var kommet fuldt til udtryk. Men at det netop skulle ske ved ulydighed, har jeg ikke talt for.
Det er da et interessant perspektiv du bringer frem; var det Guds vilje at Mennesket skulle erfare ulydighed.
Jeg vil ikke her, argumentere for, hvad der kan være meningen med, at det skulle gøres gennem ulydighed. Medens der kan være en tid for at holde sig fra at spise, kan der være en tid for at spise, det væsentlige er, at være lydhør overfor Gud. Gennem ulydigheden kan begivenhederne være blevet forceret, hvilket kan betyde, det bliver sværere for Mennesket at finde balancen i Kundskaben om Godt og Ondt.
Jeg tror det er Guds Vilje, at Mennesket skulle spise af Kundskabens Træ. Tænk på ordene i 1 Mos 2,17: .. den dag du spiser af det, skal du dø! Det lyder nærmest uundgåligt!
Det skete i ulydighed... 1 Mos 3, 17.: Fordi du lyttede til din kvinde og spiste af det træ, jeg forbød dig at spise af Det var ikke selve dét, at spise af træet, der var problemet, for hvis Herren havde tilbudt ham at spise af det senere på dagen, havde han vel gjort det... Ulydigheden var, at Adam gjorde, hvad Kvinden sagde og ikke hvad Herren sagde. Det var denne ulydighed, som var den markante ændring, i forholdet mellem Gud Herren og Adam. Hidtil havde Adam været den, som Herren havde sat til at dyrke og vogte Edens Have, nemlig Fryden. Adam gjorde kun, hvad han blev sat til og har været det blindt hengivne redskab for Herrens opdrag. Adam var begyndt at lytte til sin Kvinde og det fik mulighed for, at overrole Herrens instruks. Det var ulydighed overfor Guds Ånd, som var Adams fald. Han erfarede, hvad der for ham var ondt, fordi det brød med hans natur.
Mennesket er jo skabt til at ligne Gud og være som Gud. Derfor skulle det også få adgang til Kundskabens Træ og det får adgang til Livets Træ. Somme mener jo, at Vi har fået adgang til Livets Træ, men lad det ligge for nu.
Der er nemlig flere, uden jeg her bidrager med link, som også har luftet tanken om; at Adam kunne have bekendt sin synd og bedt om tilgivelse; så ville han vel have fået den. I stedet fortæller han bare som det skete, men indikerer samtidig at det var Gud selv der fristede ham 1 Mos 3, 12: Kvinden, du satte hos mig, gav mig af træet, og så spiste jeg. Havde Adam stået ved, hvad han havde gjort, og havde fået Guds tilgivelse, havde han så oplevet at han skulle dø?
Jeg mener, at det var meningen Adam skulle spise af Kundksbens Træ, også selvom dét ville medføre "at dø", i forhold til den Frydefulde eksistens, som Edens Have er udtryk for. Jeg tror ikke Mennesket i Edens Have, var fuld ud inkarneret. Kun ved at spise af træet, ville vi kunne have vor frie vilje og udfolde os i Guds Billede, uden at være viljesløse marionetter.
Spørgsmålet til Adam; Hvor er du; ville for mig at se, føre til det uundgålige, at Adam ville vælge at dø, for at kunne svare fyldestgørende. Herren ville være nødsaget til at give Adam adgang til Kundskabens Træ. Det kan være, at det lige præcist var meningen, med dagens spørgsmål.
Citat:
Joh 3,16: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Ordene hos Johannes står jo godt med det ovenstående. Mennesket kan være/have Sønnen, som er kommet ind i sine egne, så vi atter kan gøre hvad vor Himmelske Fader siger og vandre på hans Veje!
Det er Godt for Mennesket, at gøre som Guds Ånd indgyder. Det er Ondt for Mennesket, at lyve sig væk fra sit eget ansvar.
Kom lad os Vandre på Hans Veje!
Pax & Bonum
Vanrdrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#63092 - 31/05/2006 11:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Peter
Skal jeg forstå det sådan, at du ikke mener at kunne bruge dette skriftsted til noget:
Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelens snigløb. Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet. (Ef. 6,11-12)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63093 - 31/05/2006 17:36
|
Bruger
|
Hej Kristina! Citat: Nej, det har du ikke ret i. Tværtimod vil jeg meget meget gerne diskutere emnet, og gøre mig al tænkelig umage for at forklare mig. Og din goddag mand / økseskaft-fornemmelse siger mig, at det ikke er lykkedes mig, og at du, på din side, helt seriøst gerne vil forstå, hvad det dog er, jeg mener. Så jeg prøver igen!
Inden jeg kaster mig over selve indholdet af dit indlæg, vil jeg gerne sige at jeg selvfølgelig påskønner din indsats for at gøre dig forstålig over for mig, og selv om jeg nødig vil fremstå som et utaknemligt skarn, ja så bliver jeg desværre nødt til at sige at du alligevel har misforstået hvad jeg mente med at jeg følte at du måske ikke var interesseret i at debatere det som jeg oprindeligt lagde op til. Det jeg hentydede til var ikke det vi nu diskuterer, nemlig "GudŽs Kirke", men derimod "den amoralske Gud", som jeg skrev om Her
Nå, men det kan vi vel forhåbenligt vende tilbage til senere. Det nuværende emne finder jeg også overordenligt interessant, og har ved flere lejligheder overvejet at påbegynde en tråd om; men den har du så selv startet nu, og det er ok med mig. 
Citat: Du har ret, vi bliver nok aldrig enige! Det er lidt (nogen synes meget !) trist, men så er det heller ikke værre! Det er nemlig ikke forbudt at være forskellig, og at være uenig om tolkning af Guds ord, heller ikke om ting, vi anser for væsentlige.
Nu mener jeg ikke at problemet ligger i at vi mennesker er forskellige, det indså jo selv Paulus, næ, det ligger vel snarere i uenigheden angående fortolkningen af GudŽs ord, og hvad det angår mener jeg ikke at der nogen støtte at hente eksempelvis hos Paulus, og da slet ikke hos Luther og heller ikke i Folkekirkens bekendelsesskrifter. Selvsamme skrifter indeholder jo en del fordømmelser ( anathema ), over kristne som tillod og tillader sig afvigende fortolkninger af GudŽs ord. Også selvom en del af de fordømte grupper kunne og kan skrive under på de kvalifikationer som du selv har angivet, nemlig: Alle, som tror på Jesus, Guds enbårne søn og Menneskesønnen, som vor Herre og Frelser, vi ér ét - forstået på den måde, at vi tilsammen udgør Guds kirke (den som er bygget af levende stene, og som står omend tårnene falder, som Grundtvig skrev ..). Ikke et ord om dåb eller nadverforståelse endsige treenigheden og Kristi dobbelte natur. Og jeg mener ikke at du i denne sammenhæng kan påstå at ovennævnte begreber er indbygget i dit udsagn.
Citat: Det er nok også rigtigt som du siger, at fordybelse og debatter sjældent mindsker uenigheder, endsige bringer dem ud af verden, men som oftest styrker os, hver især, i vores overbevisning, f.eks. (typisk eksempel!) om dåb og nadver.
Som jeg opfatter det så er roden til dette netop det som jeg lidt provokerende betegnede som "Helligåndens vej/vildledning. For hvordan skal der kunne opnås nogen form for enighed eller koncensus, når alle de modstridende parter føler at lige netop deres fortolkning er et produkt af Åndens vejledning?
Citat: Jeg ved godt, at jeg i høj grad har gentaget mig selv med dette, men jeg ville så gerne høre, hvor det er du mener jeg modsiger mig selv, eller hvad der forekommer dig forkert?
Jeg håber at ovenstående kan give dig en fornemmelse af hvad jeg mener. Hvis ikke, ja så bare spørg igen.
Citat: (Nåja, jeg ved godt, at det hele forekommer dig forkert, da du jo ikke selv er kristentroende ..
Det mener jeg nu ikke at jeg på noget tidspunkt har givet udtryk for. Men at der er overordenligt meget som forekommer mig forkert det hverken kan eller vil jeg lægge skjul på.
Citat: Når jeg i et tidligere indlæg skrev, at ateister læser Bibelen på en anden måde end kristne, så mente jeg ikke tolkningsmæssigt - vi tolker allesammen forskelligt, hver eneste af os, hvad enten vi er kristne eller ej! - men med en væsensforskellig indgang til teksterne:
1) en læsning, hvor drivkraften er et ønske om at finde ud af, hvad Gud vil mig - eller måske blot at få bekræftet/afkræftet, at Gud findes eller 2) en læsning som principielt ikke afviger fra at læse om Thor og Odin i Valhal eller andre former for mytologi eller eventyrdigtning. Eller som har til hensigt at finde fejl og mangler og afsløre teksterne som utroværdige ..
Begge dele kan lade sig gøre: Søg og du skal finde !
Til dette vil jeg tillade mig at citere en gammel dansk folkevise: Hvor kan plukke roser, hvor ingen roser gror? 
Afslutningsvis vil jeg have lov til at udtrykke min glæde over at du anser min interesse for seriøs og oprigtig. 
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#63094 - 01/06/2006 13:58
|
Bruger
|
Citat: Hej Lars Peter
Skal jeg forstå det sådan, at du ikke mener at kunne bruge dette skriftsted til noget:
Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelens snigløb. Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet. (Ef. 6,11-12)
kristina
Hej kristina,
Det er et overraskende spørgsmål, og jeg må tygge lidt på det. Jeg skal nok vende tilbage.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#63095 - 02/06/2006 22:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom - Citat: Det jeg hentydede til var ikke det vi nu diskuterer, nemlig "GudŽs Kirke", men derimod "den amoralske Gud", som jeg skrev om ..
Jeg er lidt forbavset over, at du ikke synes jeg har kommenteret dit udsagn om den amoralske Gud, for jeg synes da jeg gjorde mig umage med svar i et par indlæg .. men ok, lad os vende tilbage til det, når du synes ..
Bortset fra det - du skriver: Citat: Selvsamme skrifter (bekendelsesskrifterne) indeholder jo en del fordømmelser ( anathema ), over kristne som tillod og tillader sig afvigende fortolkninger af GudŽs ord. Også selvom en del af de fordømte grupper kunne og kan skrive under på de kvalifikationer som du selv har angivet, nemlig: Alle, som tror på Jesus, Guds enbårne søn og Menneskesønnen, som vor Herre og Frelser, vi ér ét - forstået på den måde, at vi tilsammen udgør Guds kirke (den som er bygget af levende stene, og som står omend tårnene falder, som Grundtvig skrev ..). Ikke et ord om dåb eller nadverforståelse endsige treenigheden og Kristi dobbelte natur. Og jeg mener ikke at du i denne sammenhæng kan påstå at ovennævnte begreber er indbygget i dit udsagn.
Nej det har du ret i, de er ikke indbygget ...
Men nu siger jo Jesus, at hvis vi ikke bliver som børn, skal vi slet ikke komme ind Himmeriget, og børn og enfoldige voksne (her mener jeg enfoldige i den allerbedste og smukkeste betydning af ordet) vil næppe tillade sig "afvigende fortolkninger". De vil nemlig overhovedet ikke ikke fortolke!
Paulus skriver i 1.Kor. 3: Og jeg kunne ikke tale til jer, brødre, som til åndelige mennesker; jeg måtte tale til jer som til kødelige mennesker, som til spæde i troen på Kristus. Jeg gav jer mælk, ikke fast føde, for den kunne I endnu ikke tåle, og det kan I heller ikke nu; for I er stadig kødelige mennesker. For når der er misundelse og splid iblandt jer, er I så ikke kødelige og lever slet og ret som mennesker?
Så længe vi kun skal have åndelig mælkemad, vil vi slet ikke stille de store forkromede spørgsmål, og behøver heller ikke svar på dem, så bekendelssesskrifterne har næppe nogen relevans for andre, end de grublere, der ønsker at - eller ikke kan lade være med at - fordybe sig - (jeg er selv sådan én..)
Guds ord/evangeliet er blevet sammenlignet med et hav, der inde ved bredden er så lavvandet, at en lille mus kan soppe i det - og længere ude så dybt, at en elefant kan svømme, og også dykke ned uden nogensinde at nå bunden.
Så det bekymrer mig ikke, at der står en masse udsagn i bekendelsesskrifterne, som kun ganske få kan udrede. Og jeg tror heller ikke, de skal bruges til at besvare andre spørgsmål, end dem, vi hver især er nået frem til at stille .. vi bliver næppe hørt i det med treenigheden eller noget af det andet svære stof på Herrens dag, når vi står foran Guds trone - -
Kun dette helt enkle: Hører vi Jesus til, eller gør vi ikke. Citat: ... hvordan skal der kunne opnås nogen form for enighed eller koncensus, når alle de modstridende parter føler at lige netop deres fortolkning er et produkt af Åndens vejledning?
Nej, jeg tror heller ikke der kan opnås enighed eller koncensus. Ærgerligt, men så er det heller ikke værre! For vi er ét, vi som er Guds menighed: vi er hinandens brødre og søstre i Herren, selv om vi ikke er enige! Vi må vente med at finde ud af hvem der har ret i vores fortolkninger af Guds ord, til vi mødes på den nye jord. Et forsigtigt gæt fra min side er, at ikke en eneste af os vil kunne stå frem og sige: "Hvad sagde jeg, jeg havde ret!"
Undskyld dette rodede svar - måske er det værre end ingenting - ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63096 - 07/06/2006 10:41
|
Anonym
Anonym
|
En grum og ganske overflødig handling?
Hvorfor? Frelsen blev "nemmere"..
Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63097 - 13/06/2006 00:16
|
Anonym
Anonym
|
Så!
Hvis der ikke eksistere ondt, falder Gud, og hans ideal i skaberværket så fra hinanden?
Er Gud afhængig af balance?..
mvh- lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63098 - 14/06/2006 02:43
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Her er mit svar til dig,Du skal stå til ansvar for alt hvad du skriver tænker siger og gør.Om det er godt og ondt.Tag en håndfuld fint sand og klem det i din hånd det er den fornemmelse du burde have i din ånd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63099 - 14/06/2006 09:48
[Re: Maxtor]
|
Anonym
Anonym
|
*  *
|
|
Til toppen
|
|
|
#63100 - 14/06/2006 16:04
|
Bruger
Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
|
Hej Lars... Min version af det spørgsmål... Hvorfor der findes ondt når Gud er god? Det onde kommer jo tilbage fra syndefaldet. Der findes ondt fordi mennesker lod det komme ind i verdenen. Gud gav os et valg i kærlighed til os og mennesker (adam og Eva) valgte at bide af frugten så det onde kom ind... De kunne ikke modstå fristelsen... Gud er god. Han er kærlighed. Og i Kærlighed gav han os et valg. Vi mennesker tog valget. Gud er god. For han vil ikke tvinge os til at være hans børn. Derfor valget. Er det ikke kærlighed? jo det er det... Kærligst Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#63101 - 15/06/2006 18:06
|
Bruger
|
Hej Kristina! tsrk55: Citat: Selvsamme skrifter (bekendelsesskrifterne) indeholder jo en del fordømmelser ( anathema ), over kristne som tillod og tillader sig afvigende fortolkninger af GudŽs ord. Også selvom en del af de fordømte grupper kunne og kan skrive under på de kvalifikationer som du selv har angivet, nemlig: Alle, som tror på Jesus, Guds enbårne søn og Menneskesønnen, som vor Herre og Frelser, vi ér ét - forstået på den måde, at vi tilsammen udgør Guds kirke (den som er bygget af levende stene, og som står omend tårnene falder, som Grundtvig skrev ..). Ikke et ord om dåb eller nadverforståelse endsige treenigheden og Kristi dobbelte natur. Og jeg mener ikke at du i denne sammenhæng kan påstå at ovennævnte begreber er indbygget i dit udsagn.
kristina: Citat: Nej det har du ret i, de er ikke indbygget ...
Men nu siger jo Jesus, at hvis vi ikke bliver som børn, skal vi slet ikke komme ind Himmeriget, og børn og enfoldige voksne (her mener jeg enfoldige i den allerbedste og smukkeste betydning af ordet) vil næppe tillade sig "afvigende fortolkninger". De vil nemlig overhovedet ikke ikke fortolke!
Uanset om de vil eller ej, så fortolker de alligevel. Det kan så være at deres fortolkninger bliver tilsvarende enfoldige, men fortolkninger er der immervæk stadig tale om. Uden dem, havde vi blot en sammensætning af bogstaver uden indhold.
Citat: Paulus skriver i 1.Kor. 3: Og jeg kunne ikke tale til jer, brødre, som til åndelige mennesker; jeg måtte tale til jer som til kødelige mennesker, som til spæde i troen på Kristus. Jeg gav jer mælk, ikke fast føde, for den kunne I endnu ikke tåle, og det kan I heller ikke nu; for I er stadig kødelige mennesker. For når der er misundelse og splid iblandt jer, er I så ikke kødelige og lever slet og ret som mennesker?
Citat: Så længe vi kun skal have åndelig mælkemad, vil vi slet ikke stille de store forkromede spørgsmål, og behøver heller ikke svar på dem, så bekendelssesskrifterne har næppe nogen relevans for andre, end de grublere, der ønsker at - eller ikke kan lade være med at - fordybe sig - (jeg er selv sådan én..)
Jeg har vendt og drejet ovennævnte i mit hoved i de sidste par uger og jeg kan ikke tolke det anderledes end at du mener at de skrifter på hvilke Folkekirken og de fleste andre kristne trossamfund bygger deres lære og teologi, blot bør betragtes som intelektuelt tidsfordriv. Jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret. 
Citat: Så det bekymrer mig ikke, at der står en masse udsagn i bekendelsesskrifterne, som kun ganske få kan udrede. Og jeg tror heller ikke, de skal bruges til at besvare andre spørgsmål, end dem, vi hver især er nået frem til at stille .. vi bliver næppe hørt i det med treenigheden eller noget af det andet svære stof på Herrens dag, når vi står foran Guds trone - -
Kun dette helt enkle: Hører vi Jesus til, eller gør vi ikke.
Jo lavere og bredere fællesnævner du opererer med jo mere inklusiv bliver "GudŽs Kirke"; og med din seneste udgave så kan jo selv JVŽer og mormonerne bydes indenfor i varmen, og Grosbøl vil sikkert heller ikke have nogen betænkligheder med din formulering. 
Citat: Nej, jeg tror heller ikke der kan opnås enighed eller koncensus. Ærgerligt, men så er det heller ikke værre!
Næ, i lyset af det ovenstående så er din holdning ganske forstålig; men for mig personlig illustrerer den perpetuelle uenighed i "GudŽs Kirke" ganke godt det åbenlyst absurde i påstanden om Helligåndens vejledning til forståelse af GudŽs ord.
Citat: For vi er ét, vi som er Guds menighed: vi er hinandens brødre og søstre i Herren, selv om vi ikke er enige! Vi må vente med at finde ud af hvem der har ret i vores fortolkninger af Guds ord, til vi mødes på den nye jord. Et forsigtigt gæt fra min side er, at ikke en eneste af os vil kunne stå frem og sige: "Hvad sagde jeg, jeg havde ret!"
Jeg kunne næsten blive fristet til at kalde det en slags moderat universalisme. 
Nå, nu tror jeg næppe at du vil være enig med mig i mine tolkninger af dit indlæg, men det er svært for mig at tyde det anderledes, når du operer med nærmest betydningsfrie udsagn. Skulle jeg se det fra et kristent synspunkt så ville jeg mene at du var igang med at smide barnet ud med badevandet. Og det var og er næppe din hensigt.
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#63102 - 16/06/2006 11:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom - - Hjælp!  - det var dog forfærdeligt: Du er nået frem til lige det modsatte af, hvad jeg forsøgte at forklare. Men tak for din umage, og tak fordi du svarer som du gør, det må være mig en generel anspore til at forsøge at være mere tydelig. Emnet var den kendsgerning, at Guds kirke (= Guds menighed på jord) består af individer med forskelllige tolkninger af, hvad Guds ord siger, og det ser du som et tegn på, at der ikke er meget kød på noget af det - - - men det jeg mener er, at indholdet af Guds tale til den enkelte altid vil være det nøjagtigt det samme, men at Helligånden taler mange forskellige sprog, tilpasset hiin enkelte: Til det spæde eller ufødte barn taler han ikke verbalt. Til den enfoldige taler han enfoldigt, til kineserne kinesisk. Det betyder, at den, som ikke fatter en brik af treenighedslæren - eller måske aldrig har hørt om en sådan - og ikke har, og ikke har mulighed for at få, den rette forståelse af sakramenterne ikke af den grund går på fortabelsens vej. Og at hvis en enfoldig voksen hører præsten læse teksten om Jesus som siger "Jeg er det sande vintræ ... osv. - og ser et træ for sit indre blik, tror på det helt bogstaveligt og glæder sig over det, så ville det være fuldstændig meningsløst, og også forkert, at prøve at korrigere vedkommende med et "Nejnej, sådan skal det ikke forstås, det er rent symbolsk ... " . For manden har ret: Jesus er det sande vintræ! Punktum. Skrifterne, Bibelen, er arveguldet, den inderste kerne, som den kristne lære er baseret på. Den har vi kristne alle til fælles. Og Bibelen er så Guds brev til mig, ved den er jeg under tiltale. At Gud henvender sig uden om skriften til nogle andre, kommer mig ikke ved. Vi har så tit travlt med at indvende: Hvad så med ham, med hende, med dem som ikke har kendskab til skrifterne ... som tror forkert om det ene eller det andet -  - men nej, det angår ikke mig! .. Gud har ikke samme plan med alle sine, vi har ikke samme opgave og skal ikke sidde og skrive af efter hinanden. Men vi har samme facitliste, som vi der har gået i skole og har lært at læse kan slå op i: Bibelen! Til mig har Gud talt på mit sprog, han har viist mig hvem han er og hvad han vil: Han vil frelse alle mennesker og vil, at vi, som hører Jesus til skal gå ud i verden og forkynde evangeliet til frelse for de fortabte. Skrifterne er således på ingen måde intellektuelt tidsfordriv, men udgangspunktet for den sande lære. Og her er jeg bestemt ikke det allermindste inklusiv, men tværtimod: Den kristne lære fremgår af skrifterne, og hvis vi begynder at se bort fra det ene eller det andet vers - eller kapitel - eller brev - eller sågar hele grundlaget (GT) i Bibelen, så er vi ude på en glidebane, hvor det er skabningen, der skalter og valter med Skaberens ord til os og sier det fra, som vi ikke bryder os om ... Citat: kristina: Så det bekymrer mig ikke, at der står en masse udsagn i bekendelsesskrifterne, som kun ganske få kan udrede. Og jeg tror heller ikke, de skal bruges til at besvare andre spørgsmål, end dem, vi hver især er nået frem til at stille .. vi bliver næppe hørt i det med treenigheden eller noget af det andet svære stof på Herrens dag, når vi står foran Guds trone - - Kun dette helt enkle: Hører vi Jesus til, eller gør vi ikke.
Tom: Jo lavere og bredere fællesnævner du opererer med jo mere inklusiv bliver "GudŽs Kirke"; og med din seneste udgave så kan jo selv JVŽer og mormonerne bydes indenfor i varmen, og Grosbøl vil sikkert heller ikke have nogen betænkligheder med din formulering.
UHA! Hør her: ALLE er indbudt til at være med i Guds kirke, som set på den måde er totalt inklusiv, men den kristne lære udelukker både JV's, mormonernes, og Grosbøls - fordi disse netop har rettet i, suppleret eller udeladt noget af de første kristnes vidnesbyrd.
Det, som ingen véd, og ingen af os skal gøre os tanker om at gætte på (selv om det af og til kan være vanskeligt!) er: Hvilke personer, kendte eller ukendte, er med i Guds kirke, dvs. hvem er det lige, der har frelsende tro på Jesus Kristus Kristus og tilhører ham?
Helt principielt, helt skarpt sat op, kan jeg kun være sikker på én person, nemlig mig selv. Jeg tror på Jesu ord om, at enhver, som vil, må komme. Og jo, det vil jeg!
Jeg har ikke indsigt - endsige mandat - til at udpege nogen. Jeg kan se og høre, jeg kan tage andres udsagn og livsførelse for pålydende eller formode, at de nok lyver, men jeg kender kun mine medskabninger fra ydersiden ... hvad véd jeg om "hjertets tanker" og eventuelle tilhørsforhold til Kristus hos de fromme og gode mennesker, som jeg møder i kirken hver søndag, og som synger lovsange og knæler ved alteret ved siden af mig? Ingenting! Og hvor mange skabskristne sidder der i rigssale, moskéer og templer med sorg over ikke at turde give sig til kende? Aner det ikke!Citat: ... men for mig personlig illustrerer den perpetuelle uenighed i "GudŽs Kirke" ganke godt det åbenlyst absurde i påstanden om Helligåndens vejledning til forståelse af GudŽs ord.
For mig: Lige omvendt! Hvis alle vi kristne på trods af vores forskelligheder (end ikke to iskrystaller er helt ens!) troede/tænkte på samme måde, ville vi være som ensrettede papegøjer med udslettet individualitet.
Desuden er der den gode bivirkning ved vores forskellige tolkninger, at vi (læs: nogle af os!) hele tiden må i gang med at læse, igen og igen, og tale med hinanden om Guds ord.
Ja: Gud holder os til Bogen, han vil så gerne være sammen med os, og det er vi, når vi beskæftiger os med hans ord! 
Og til din sidste bemærkning: Badevandet må gerne skiftes ud en gang imellem, men Barnet - Jesus Kristus - er den eneste vej til Paradiset - det evige liv på den nyskabte jord.
Mon det blev mere klart nu, hvad det er, jeg prøver at sige, eller blev det bare værre?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63103 - 23/07/2006 01:56
[Re: Henriette]
|
Anonym
Anonym
|
Så mennesket skabte altså "ondt" og da Gud skabte os, skabte han indirekte ondskab?
hvad er Ondt?
mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63104 - 23/07/2006 09:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars
Herom tror jeg følgende:
Gud skabte sit menneske med fri vilje, dvs. med mulighed for at vælge det onde - - i tanke, ord og gerning.
Ondt = ukærligt. Ukærligt = i modstrid med Guds kærlige vilje.
Så mennesket (Adam og Eva) fravalgte Gud og tilvalgte den/det Onde, personificeret ved slangen i Edens have.
Konsekvens: Tab af livsfællesskabet med Skaberen.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#63105 - 23/07/2006 12:35
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Kristina.
Intressant pointe, med begrebet Ukærligt! Der gav du mig lige noget at tanke over.
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63106 - 26/08/2006 20:24
|
Bruger
Reg.: 26/02/2004
Sted: Kolding
|
Lord dean: Ka' godt li' din tankegang... Især i dit svar på nummer 5... dog ser jeg ik' godhed og ondskab som DIREKTE modsætninger, men nærmere to sider af samme sag - to ting i hver sin ende af samme skala... Hvis du forstår, hvad jeg mener  Knus
Jeg er åben over for dig, Gud, hvem du end er...
|
|
Til toppen
|
|
|
#63107 - 26/08/2006 20:28
|
Bruger
|
"Kamp" kan kun eksistere, hvis der er tvivl om udfaldet... Kan Gud tabe? Vil jeg ikke mene...? Er Gud så uvidende, at han ikke ved, hvor "alt dette" fører hen i sidste ende? Actually, I don't think so... Jeg tror, Gud altid har vidst, hvad alt ville føre til... Så kan man jo tænke lidt over verdensbilledet set med DE øjne...
|
|
Til toppen
|
|
|
#63108 - 26/08/2006 20:34
|
Bruger
|
Hehe, my favorite indlæg :-P  like your tankegang...
|
|
Til toppen
|
|
|
#63109 - 27/08/2006 18:56
[Re: Bema-Linda]
|
Anonym
Anonym
|
Hehe,... Lord Dean har fået en fan  Hvad mener du med "ikke direkte" modsætninger? Deres trofaste Lars/stud,theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#63110 - 27/08/2006 19:25
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Michs.. Citat: Ad 1) Ja, der findes noget godt. Gud er ifølge Bibelen Algod og i skabelsesberetningen ser vi, at alt hvad Gud skabte var godt. Så der er altså masser af godt i verden
Ja, vi er ganske enige om at "Godet" eksistere,... Men forståelsen af disse begreber må være op til os? Har Gud defineret dem, eller har vi?............ Hvis sådanne begreber er defineret af os, må der dertil også ligge en tolkning af substans,.. men betyder det, at fordi vi opfatter noget værende ondt, at det i substans og sandhed er ondt?
Så fordi forfatteren til Genisis har skrevet "Gud så at det var godt" mener han så at det skabte i Guds forståelse var godt? Og hvad Gud opfatter som godt, opfatter mennesket det ligeså?
Citat: Ad 2) Bibelen fortæller os, at alt hvad der er imod Guds vilje er ondt, så der findes altså også ondt i verden.
Så alle handlinger som bliver foretaget på ens frie vilje, er derved en ond handling?
Citat: Samspillet mellem godt og ondt er at de er hinandens modsætninger. Gud har skabt universet som en kontrastiv skabning, hvilket fordrer modsætninger på alle punkter, inklusiv en modsætningen til Guds egen godhed, og her tjener ondskaben at være godhedens modsætning
At forklare?
Citat: Gud var nødt til at skabe ondskaben
Hvis Gud var "Nødt" til, har du dermed frasagt Guds almægtighed,..
Citat: da Gud netop HAR skabt ondskaben
Hvilket skriftsted eller argument definere at "Gud bevidst" eller "overhovedet" har skabt "et ondt" "noget ondt" "det onde"
Deres trofaste Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63111 - 27/08/2006 20:03
|
Bruger
|
Citat: Ja, vi er ganske enige om at "Godet" eksistere,... Men forståelsen af disse begreber må være op til os? Har Gud defineret dem, eller har vi?............ Hvis sådanne begreber er defineret af os, må der dertil også ligge en tolkning af substans,.. men betyder det, at fordi vi opfatter noget værende ondt, at det i substans og sandhed er ondt?
Så fordi forfatteren til Genisis har skrevet "Gud så at det var godt" mener han så at det skabte i Guds forståelse var godt? Og hvad Gud opfatter som godt, opfatter mennesket det ligeså?
En gang ordkløveri! Hvis Gud siger det er godt, så er det godt. Enten er Bibelen Guds ord, eller også er det ikke. Jeg tror på at det er Guds ord.
Citat: Så alle handlinger som bliver foretaget på ens frie vilje, er derved en ond handling?
Nej. Læs hvad jeg skrev igen.
Citat: At forklare?
Hvad er det du ikke forstår?
Citat: Hvis Gud var "Nødt" til, har du dermed frasagt Guds almægtighed,..
Ja, "nødt til" pga den måde som Gud har valgt at skabe på. Hvis han vil skabe et kontrativt univers, så er han jo også nødt til at skabe kontrasterne.
Citat: Hvilket skriftsted eller argument definere at "Gud bevidst" eller "overhovedet" har skabt "et ondt" "noget ondt" "det onde"
Læs mine forgående svar. Der fremgår det vist ganske tydeligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63112 - 28/08/2006 07:10
|
Bruger
Reg.: 07/07/2006
Sted: -
|
Hej Lord Dean. Citat: Ja, "nødt til" pga den måde som Gud har valgt at skabe på. Hvis han vil skabe et kontrativt univers, så er han jo også nødt til at skabe kontrasterne.
God pointe!
Child-of-God
Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"
|
|
Til toppen
|
|
|
#63113 - 28/08/2006 18:55
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Lars
Der ser du hvorfor man bør lære hebraisk..
Godt og ondt?? Nej, rigtigt og forkert.. Ra betyder ikke nødvendigvis ond, men kan lige så vel betyder "forkert"..
Bare hold fast i din (rigtige) overbevisning om at der ikke er ondt og godt..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#63115 - 28/08/2006 23:54
[Re: Child-of-God]
|
Anonym
Anonym
|
Nej faktisk ikke,..
Der intet argument for at "skaberværket" er baseret på kontraster!... Det er derimod et argument han er nød til at mene for at Godt/Ondt ala Yin/Yan forståelsen af eksistens skal fungere!..
Men dertil går han i en stor bue uden om alle de dilemmaer det rejser, ved at simplicere en nødvendighed af Eksistensen af Ondt!
Kefas Ben Adam siger det så korrekt som det kan siges, udfra Biblen og i hans tilfæde GT skrifterne forklare...
At mennesker opfatter dets væren i kontrast og modsætning er ingen steder ensbetydende med at det forholder sig som sådan!, Dertil må vi gisne om hvilke idealer Gud satte!
Personligt er jeg overbevidst om at begreberne er skabt af den menneskelige forståelse....
Hvis Gud er nød til noget! Kan han ikke være almægtig,,,
Jeres trofaste Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63116 - 29/08/2006 09:13
|
Bruger
Reg.: 07/07/2006
Sted: -
|
Hej Evangelist. Du skriver: Citat: At mennesker opfatter dets væren i kontrast og modsætning er ingen steder ensbetydende med at det forholder sig som sådan!, Dertil må vi gisne om hvilke idealer Gud satte!
Personligt er jeg overbevidst om at begreberne er skabt af den menneskelige forståelse....
Du glemmer, at det er Gud, der har givet os vores forstand og vores logiske måde at anskue tingene på. Han ønsker vel mere end nogen anden, at vi må kunne kende godt fra ondt??!
Endeløse diskussioner skal ind imellem stoppes og afløses af stille og ydmyg undren. En ordkrig hvor det virker som om, at "den med de fleste ord vinder" er nyttesløs, eftersom det ikke bringer os tættere på en forståelse af Gud.
Child-of-God
Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"
|
|
Til toppen
|
|
|
#63117 - 29/08/2006 12:08
|
Anonym
Anonym
|
Hej Eva. Citat: Du glemmer, at det er Gud, der har givet os vores forstand og vores logiske måde at anskue tingene på.
Et hurtigt kik på den røde tråd der er i de indlæg jeg har skrevet, er at jeg altid har forholdt mig til at mennesket er et vidende væsen, som har evne til at fatte og forstå, ikke bare være droner som nogle kristne herinde anser os for!...
Netop denne anskuelse af menneskets evner har netop været sat frem gang på gang,...
Gud gav os eksistensen, men vi må selv varetage den og pleje den!
Men det ændre ikke på at vi må filosofere os frem til forståelse og svar, thi vi ingen kilder har som beskriver baggrundstanken og ideal fra Guds side!
Eksistensen af "det onde" har kun sin berettigelse for Lord Dean, ved at have et univers baseret på konstraster og modsætninger! Dette er for den simpelt tænkende den mest oplagte løsning! Men ikke nødvendigvis den rigtige! Derfor må en anskuelse og bearbejdning være på sin plads for at få vent og drejet tingene i håbet om at komme "sandheden" og "rigtighed" nærmere!
Gud definerede ikke begreberne, det satte han os til! Og hvad der er godt og ondt, må og kan kun være menneskelig labels som vi bruger for de ting vi opfatter for os selv værende gode og onde....
Kefas Ben Adam siger der findes... rigtigt og forkert!.. Hvilket er et ganske korrekt svar!... Jeg håber du ser forskellen ved ændringen af disse termer!
Citat: Han ønsker vel mere end nogen anden, at vi må kunne kende godt fra ondt??!
Jeg skal ikke kunne sige dig hvad Gud ønsker mest, iflg. Biblen lader det til at han ønsker at frelse os,.. Men det handler jo om tro og overbevisning,.......... Selv onde mennesker bliver frelst, men de er jo onde i menneskers øjne!........
Hvis Gud elsker alle mennesker, bliver begreberne gode og onde ligegyldig 
Citat: Endeløse diskussioner skal ind imellem stoppes og afløses af stille og ydmyg undren.
Hvad mener du? Mener du fordi en debat strækker sig over lang tid og mange argumenter så skal den bare stoppes og trækkes på skuldren over?.... Resignation er tegn på manglende argument!
Citat: En ordkrig hvor det virker som om, at "den med de fleste ord vinder" er nyttesløs, eftersom det ikke bringer os tættere på en forståelse af Gud.
Ja vi er ganske enige om at tomme ordkrige ikke tjener noget formål, men det synes jeg nu ikke vi har gang i her!
Hav en dejlig dag!
Jeg forbliver din trofaste Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#63118 - 29/08/2006 14:03
|
Bruger
|
Til evangelisten, der skrev:
..."Dertil må vi gisne om hvilke idealer Gud satte!" Yin og Yang betegner de to urkræfter, det modtagende {feminint} og det skabende {maskulint}. Hvad har det nu lige med godt versus ondt at skaffe?.. Ondt er vel dels ikke at føje sig efter den overordnede hensigt & dels at foretage sig noget i modstrid hermed. Såfremt dette fænomen rettelig bør erklæres for ikke-eksisterende, hvorledes kan det da gå galt?.. Men vi kan jo tage den her lille fabelagtige historie som eksempel:
"Da æslet så Herrens engel, lagde det sig ned, mens Bileam sad på det, og Bileam blev vred og slog æslet med stokken. Da åbnede Herren æslets mund, og det sagde til Bileam: »Hvad har jeg gjort dig, siden du nu har slået mig tre gange?«
Bileam sagde til æslet: »Du har tirret mig. Havde jeg haft et sværd i hånden, havde jeg slået dig ihjel!« Men æslet sagde til Bileam: »Er jeg ikke dit eget æsel, som du har redet på, lige fra du var lille til i dag! Plejer jeg måske at behandle dig på den måde?« »Nej,« svarede han.
Da åbnede Herren Bileams øjne; han så Herrens engel stå på vejen med draget sværd i hånden, og han bøjede sig dybt. Herrens engel sagde til ham: »Hvorfor har du slået dit æsel tre gange? Jeg har stillet mig i vejen for dig, for din rejse er overilet og imod min vilje.
Æslet så mig, og tre gange bøjede det af foran mig; hvis det ikke var bøjet af foran mig, ville jeg have dræbt dig, men æslet havde jeg ladet leve!« Da sagde Bileam til Herrens engel: »Jeg har syndet! Jeg vidste jo ikke, at du havde stillet dig foran mig på vejen! Hvis nu dette er ondt i dine øjne, vender jeg om.«" 4.Mos.22,27-34.
|
|
Til toppen
|
|
|
#63119 - 29/08/2006 16:31
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Watson,... Du viser med største elegante stil at misforstå sammenhængen!. Yin/Yan var nævnt for at viser kombinationen af modsætningensforholdet i et kontrastbaseret univers  Resten af hvad du skriver kommer jo ikke tættere på definationen! Fordi vi tager udgangspunkt i en menneskelig forfatter  Lars- Stud.theol og god til det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#63120 - 29/08/2006 16:57
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej CoG
Det er vel ok, at man holder fast i debatten for at nå til bunds??
Har du overvejet, at vores forståelse af godt og ondt, eventuelt kan være afledt af en forståelse, der ligger uden for "gt"?? At der kan være tale om hellenistisk eller persisk tankegods?? Hvis du går de forskellige "grupper" lidt igennem, vil du hurtigt erfare, at der er tale om en dualistisk tankegang, som er altgennemtrængende i de to nævnte..
At der i "gt" står, at noget er "ondt", betyder ikke at det er ondt, som vi forstår ondt.. Det kan lige så vel forståes som, at det er "forkert".. At det ikke bør gøres.. Hvad med det onde.. Hvor kommer det fra?? Er Herren (bH) ikke Skaberen af alt?? Er der flere guder vi ikke har hørt om, siden Herren (bH) åbenbart ikke har skabt alt alligevel??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#63121 - 29/08/2006 18:12
|
Bruger
|
Hej igen, Lars - du skriver:
..."modsætningsforholdet i et kontrastbaseret univers"...
Men universet eksisterer dog - eller hvad? Ja, muligvis og såfremt ifald vi antager dette som et faktum, vil jeg nu hævde at værdien af ovenstående genistreg kan drages i tvivl. For universet er efter min overbevisning skabt og må nødvendigvis være baseret på ligevægt. Det er netop som følge af dette gode, man finder alt i den skønneste orden.
Med andre ord: Naturens kredsløb udspringer af Åndens forordninger... Godt og ondt, ret og uret, fred og ufred, sandt og falsk, rigtigt og forkert - på grund af disse modsætningsforhold kan balancen sættes overstyr, men ikke just bevares.
Citat, Lars: "Resten af hvad du skriver kommer jo ikke tættere på definitionen! Hvilken difinition, om jeg må spørge?.. "Fordi vi tager udgangspunkt i en menneskelig forfatter." Måske ville du foretrække det skåret ud i pap - eller kanske tegnet med en lysende finger?.. Min akademiske spørgelyst kan desværre ligge på et meget lille sted!
|
|
Til toppen
|
|
|
#63122 - 29/08/2006 21:23
Lukkevarsel
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Nu runder vi snart det magiske runde til - og måske jeg er flabet nok til at låse tråden imorgen tidlig før jeg smutter udenbys nogle dage - også selv om der kun er 99 indlæg!
Så kom frisk i aften og rund jeres debatter af, eller føl jer fri til at lave nye tråde.
Mvh Annie
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
|