Menu
Hvem er online
1 registrerede (tau) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#62973 - 24/05/2006 00:05 I Guds bilde
helge
Bruger

Reg.: 23/05/2006
Amen!

Bibelen begynner med en skapelse der Gud bestemmer seg for å skape mennesket i Sitt bilde. Ett bilde uttrykker noe. Vi kan også se på bilde som noe som likner noe, som det også står "etter vårt bilde, etter vår liknelse" (1. Mos. 1.26).

En hanske er et bilde av en hånd. Hånden passer oppi hansken. Gud skapte oss i Sitt bilde for å uttrykke Seg gjennom oss og i Sin liknelse for å kunne komme inn i oss og fylle oss. Bibelen forteller oss også at vi er kar av leire (2. Kor. 4.7, Rom 9 m.fl) til å inneholde gull (Ham selv).

I slutten av Bibelen ser vi det nye Jerusalem (Joh. Åp. 21.2). Dette er en åndelig by bygget sammen av alle de hellige. Det står at denne byen har samme skinner med samme farge som Gud. (Joh. 21.18, Joh. 4.3) Gud er som jaspis (en grønnlig edelsten) og denne byens mur er av jaspis. Sannheten sådd i begynnelsen av Bibelen har modnet, og vi finner menigen med dette bildet i konklusjonen.

Det er dette hele Bibelen handler om. Hvordan Gud vil fordele Sine rikdommer (Seg selv) ved å komme inn i oss, leve i oss, og uttrykke seg selv gjennom oss. Han er hodet, vi er hans Legeme, hans egen Kropp. Bibelen er herlig, men den er så misforstått, vrangtolket, mistolket og lest feil.

Å skape et slikt menneske som i 1.Mos. 1.26, i sitt bilde, var Guds vilje. Det var også Guds vilje, dog frivillig, at mennesket skulle få del i Hans natur ved å spise av Livets tre. Istedet spiste mennesket av "Kunnskapens tre". Istedet for å få et livsavhengighetsforhold basert på liv til Gud, valgte mennesket den uavhengige linjen, separert fra Gud, ved Kunnskapens tre. Den kunnskapen vi ervervet oss skulle avgjøre om det vi gjorde var rett eller galt. Vi sa da nei til å få Guds eget liv i oss for å leve ut, og på denne måten i et livsforhold til Gud gjøre det riktige. Resultatet var at vi døde fra Gud. Gud måtte frelse, men det var ikke den opprinnelige hensikten. Når vi er frelst skulle vi gå tilbake til den opprinnelige hensikten: Å leve Gud ut ved å få Hans liv og natur i oss.

Og hvordan får vi spist Livets tre i dag? Jo, gjennom Hans Ord. Hans Ord er Ånd og er liv. Ordet er ikke for at vi igjen skal søke kunnskapen om godt og ondt i det. Ordet er til for å spises og nytes. Vi må ta det inn med det rette organet, vår ånd. Da kan Han bli virket inn i oss.

Herre Jesus! Dette er herlig.

Linken under har hjulpet meg mye:
LSM books alfabetical

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#62974 - 24/05/2006 16:49 Re: I Guds bilde [Re: helge]
Arcadia
Bruger

Reg.: 01/06/2005
Det er jo stadigvæk hvordan det forstås, udfra hvem det så end er tolket! Men kunne da godt tænke mig at vide hvordan du helst selv ser livet levet! Med Gud på toppen eller med Guds efterligning?

Lige sagt, at det ville ha været bedre ”for mig” hvis du havde skrevet på engelsk!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 
#62975 - 24/05/2006 23:52 Re: I Guds bilde [Re: Arcadia]
helge
Bruger

Reg.: 23/05/2006
Sorry, I understand danish OK, so I thought "you" could understand me as well.

The case is that we should not go to the Bible and seek knowledge, but life. When we by eating Gods Word get His life into us, we will spontaneous live out His life with His standard. This is why Jesus tells us that we shall be perfect as our heavenly Father is perfect (Matt 5.48). We can never do that with God outside of us or by our own effort. It is impossible. We can only do that by getting His life into us and let Him live in us. It is not a matter of God on top or to try to think what Jesus would do, but it is a matter of living Him!

In Acts 26:14 God says: "Men da vi alle faldt til Jorden, hørte jeg en Røst, som sagde til mig i det hebraiske Sprog: Saul! Saul! hvorfor forfølger du mig?" Wy did He ask Saul why he persecuted Himself, when Saul persecuted the Christians? Jesus is now living in us and through us! This fact has to be our focus!

Jesus has now become The Lifegiving Spirit (1. Cor. 15:45). We are one spirit with Him (1. Cor. 6:17). To live His life, and to take Him as our bountiful supply, we have to set the mind on the spirit (Rom. 8:6) (this is what the original greek text means) We set our mind on the spirit by praying and calling upon His name!

Praise the Lord!

IN HIM

Til toppen 
#62976 - 25/05/2006 00:21 Re: I Guds bilde [Re: helge]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Jeg tror vi skal holde os til dansk/norsk her. Det forstår vist de fleste. Også Arcadia.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#62977 - 26/05/2006 15:29 Re: I Guds bilde [Re: asas]
Arcadia
Bruger

Nå, ok...

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 
#62978 - 26/05/2006 16:03 Re: I Guds bilde [Re: helge]
Arcadia
Bruger

Skam ikke noget du behøves at undskylde for, forstår dig godt ”regner jeg med” men ”for jeg selv” er det lidt svært at læse såvel norsk, som svensk. Det at skrive på engelsk kunne være med til at åbne døre verden over, så det ikke kun var her i norden, vi snakke om dette livsnødvendige emne!

Giver dig skam ret i hvad du skriver om, som jeg egentlig også gør ved andre, men alligevel er det jo ikke så lige til. Et er jo hvordan tingende siges, og hvad man henviser til, et andet er så hvordan virkeligheden er, og det er ud fra virkeligheden jeg vælger at snakke, da jeg selv ser konflikter mellem hvad der siges, og hvordan lives leves!

Bare i den kommutation der er mellem os to, ligger der meget mere til grund, end bare forståelsen, for slet ikke at snakke om det kulturralle. Selvom jeg forstår dig, og giver dig ret i hvad du skriver om, så kan det meget vel være, at vi er vidt forskellige i hver vores måde at leve livet på, for slet ikke at snakke om hvordan vi vælger at tolke livet, som Guddommelige emner! Jeg kan meget vel vælge at snakke om emner på verdensplan, men det vil altid være ud fra den kulturralle påvirkning jeg er bleven påvirket af i Danmark! Ment at jeg heri vælger at tolke fra hvad jeg ved om landet, og ikke kun ud fra hvad jeg erkender udfra det som bliver vist gennem fjernsynet, da jeg aldrig ville kunne få et korrekt syn på hvordan virkeligheden er i andre lande.

Kikker vi på Jesus, og ser hvad han prækede om, så syndes jeg ikke rigtig at se særlig stor lighed mellem hvad der siges og hvordan livet leves i landet! Tværtimod syndes jeg at se det modsatte, hvor alt drejer sig om den enkeltes egen lyst, hvor der ingen værdighed trives og hvor det derfor kun drejer sig om at opnå tilfredsstillelse for den enkelte selv! Måske er det bare mig, som ikke vælger at gøre hvad jeg lyster at gøre, men er underlagt normer som mennesket skal være, måske er det derfor ikke andre der tager fejl i livet, men det kommer så kun an på om vi skal drage nogle former for sameligninger mellem det Guddommelige og livet som leves? Det er jo her ånden starter og slutter!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær