1 registrerede (tau) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#62946 - 24/05/2006 11:24
Re: Hvordan skal man forstå dette??
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej For det første synes jeg ikke, at dette skriftsted er et af de mest let tilgængelige i hele Bibelen, men jeg vil gøre et forsøg. Citat: For Adam blev skabt først, derefter Eva, og det var ikke Adam, der blev forledt, men kvinden lod sig forlede og overtrådte budet.
Dette skal ikke ses som om, at det kun er Eva, der har et problem i forhold til Gud (jf fx Rom 5,12f); men det handler om hendes forhold til manden. De bibelvers, som Paulus ser ud til at ha i baghovedet er 1 Mos 3,15-16! Han bruger denne beretning fra 1 Mos, til at redegøre for forskellen og forholdet ml. mænd og kvinder i menigheden.
Citat: Men frelses skal hun, ved barnefødslen – hvis de da holder fast ved tro og kærlighed og hellighed med besindighed
Her forkynder Paulus, at selv om kvinden nok er underordnet manden i forhold til syndefaldet - selv om det var hende, der i første omgang adlød slangen og fristede Adam - så skal også hun frelses! Men så kommer de underlige ord: Ved barnefødslen!
Dette kan henvise til to ting, så vidt jeg kan se! For det første, at hun ikke først skal blive en mand for at blive frelst - nej, hun frelses som kvinde, som én, der principielt kan føde børn! For det andet, som måske er mest sandsynligt, hvis man har det med, at Paulus har 1 Mos 3,16 i baghovedet:
Citat: Jeg sætter fjendskab mellem dig og kvinden, mellem dit afkom og hendes: Hendes afkom skal knuse dit hoved, og du skal bide hendes afkom i hælen
Så betyder ordene - ved barnefødslen - simpelthen, at kvinder skal frelse lige præcis på den måde, som Gud helt fra begyndelsen har lovet: ved hendes afkom!!! 'Ved barnefødslen' skal da forstås som en henvisning til 'ved hendes afkom'!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62947 - 24/05/2006 12:22
[Re: Jón Poulsen]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Jón - og Kefas -
Jeg tænker her også lige på det med disse Guds ord til slangen: Hendes afkom skal knuse dit hoved, og du skal bide hendes afkom i hælen ..
.. her mener jeg da at hendes afkom må henvise til Evas søn: Menneskesønnen Jesus, som sejrede over slangen, Djævelen, hele verdens forfører -og som i høj grad blev bidt af slangen derved.
Vi kan også lægge mærke til, at det kun var slangen, der blev forbandet. Mennesket blev forvist, udvist og henvist til Guds frelsesplan: forsoning med Gud ved Guds egen indgriben (Joh. 3,16 ..)
Kefas er næppe enig i den tolkning - hvordan tolker du egentlig som jøde? - men Jón er måske?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#62948 - 24/05/2006 15:05
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Jo, tror jeg, jeg er! Men jeg tænker om det ikke nemt kan blive et spørgsmål om ord! Jeg mener - hvad er forskellen på at være forbandet på den ene side og forvist på den anden? Begge er vel udtryk for Guds fravær? Men jeg kan godt se din pointe! For Satan har ikke mulighed for omvendelse - det har mennesket derimod! Og jeg vil gerne give dig ret i, at det er interesant, at ordet forbandet ikke bliver brugt om menneskerne her!
|
|
Til toppen
|
|
|
#62949 - 24/05/2006 16:26
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Jón, Kristina, Jón skrev: Citat: Og jeg vil gerne give dig ret i, at det er interesant, at ordet forbandet ikke bliver brugt om menneskerne her!
Men alligevel er ordene en forbandelse; en bandlysning og udmåling af konsekvenserne for brud på Guds lov (nu I ikke bryder jer om ordet "straf").
At 1 Mos 3,15 skulle være en profeti om Jesus er at strække situationen til bristepunktet. Se i øvrigt tråden "Messiasprofetier - opfylder Jesus dem?" hvor 1 Mos 3,15 bliver diskuteret af undertegnede og Kefas, blandt andre. Det burde forklare i det mindste hvordan jeg selv, og hvordan Kefas, ser på sagen.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#62950 - 24/05/2006 17:14
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Både og, kvinden bliver straffet gennem barnefødsel, men den vil vise kvindens frelse! Der er dog meget i dette...
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#62951 - 24/05/2006 17:15
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus - Citat: At 1 Mos 3,15 skulle være en profeti om Jesus er at strække situationen til bristepunktet.
Nej, vel er det ej! Hvem ellers kunne gøre det af med Djævelen?
Men - på din udfordring gik jeg på shopping både i bibelkommentaren og i vores svararkiv og fandt begge steder bekræftelse på min antagelse. Her er et et afsnit, som jeg har sakset fra vores eget arkiv (det er hurtigere end at sidde og skrive af fra Dansk Bibelværk for Menigheden): [ .....] Så hvordan man end vender og drejer det, er der ikke mange videnskabelige svar at hente i skabelsesberetningen, men det er heller ikke formålet med den.
Det er derimod at fortælle, at Gud har skabt os og den verden, vi lever i. At vi har gjort oprør mod Gud og derfor er blevet vist ud af det Paradis, Gud oprindeligt havde sat os i.
Samt endelig at Gud også har banet en vej tilbage til Paradiset.
Det fantastiske er nemlig, at allerede lige efter syndefaldet bliver det antydet, at der engang skal komme en redningsmand, som vil knuse slangen (Djævelen) og åbne vejen til Gud for mennesker igen. Den redningsmand skulle flere tusinde år senere vise sig at være Jesus fra Nazaret.
Med venlig hilsen Henrik Hoffmann-Hansen, journalist
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#62953 - 24/05/2006 17:40
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej Kristina,
Jeg kan se, at vi nok ikke blive enige om betydningen af 1 Mos 3,15... du læser det på en helt anden måde end jeg selv gør, og jeg kan ikke følge logikken i din læsning. Hvis det er slangens hoved, der skal knuses, hvorfor nævnes slangens afkom så... har Satan fået børn, som dræber/skader menneskebørn? Kan menneskebørn slå Satans børn ihjel?
Eller er der, mere realistisk, blot tale om en uddybning af det temmelig vidtrækkende fjendskab, der skal være (læs: allerede var, da bibelen blev skrevet) mellem Evas afkom (mennesker) og naturen...? Det er jo immervæk det, alle de andre vers i Guds lille monolog handler om. Afkom, agerjord, planter, sved og til sidst døden.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#62954 - 24/05/2006 18:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nej Kefas, det er ikke at tilpasse Bibelen, det er bare at læse, hvad der står .. men du afviser jo hele NT ... Citat: Til spørgsmålet: Hvem ellers kunne gøre det af med Djævelen (indforstået; end Jesus)?? Hvad med Herren (bH) selv??
Herren selv?? Det er jo Herren selv, der taler og siger til slangen "Hendes afkom skal knuse dit hoved, og du skal bide hendes afkom i hælen." - så det kan da vist ikke passe ...
Mener du ikke, at slangen er Djævelen? Eller et symbol på Djævelen? Hvad betyder beretningen så i jødisk tolkning?
Det er godt nok ærgerligt, at I jøder og vi kristne kun har en del af Bibelen (prologen! ) til fælles ...for det indebærer jo, at det så heller ikke muligt at nå frem til en fælles tolkning af den overlappende del ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#62955 - 24/05/2006 18:29
|
Bruger
Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
|
Hej Kefas Citat: Hvor er Djævelen i alt det her?? I svarer: Slangen..
Ja, men hvorfor skulle slangen være Djævelen?? I svarer: Han fristede Eva..
Ja, men gør det slangen til Djævelen??
Nu kan du jo nok ikke helt godtage mit svar, da det kommer fra NT, men nu får du det alligevel ...
Den blev styrtet, den store drage, den gamle slange, som hedder Djævelen og Satan, og som forfører hele verden – styrtet til jorden, og dens engle blev styrtet ned sammen med den. (Åb. 12:9)
Englen greb dragen, den gamle slange, som er Djævelen og Satan, og bandt ham for tusind år og styrtede ham i afgrunden og satte lås og segl for ham, for at han ikke mere skal forføre folkeslagene, før de tusind år er omme. Derefter skal han slippes løs en kort tid. (Åb. 20:2-3)
Citat: I antager og antager.. Læser I det som det står, så er der tale om en slange der fristede en kvinde.. Og som straf skulle slangen krybe på jorden og kvindens afkom (os mennesker) ligge i evig strid med den (og dens afkom).. Og kigger man på hebræernes omgivelser, så er det reelt.. Slangen var en konkret fare for dem..
Var talende slanger en konkret fare for hebræernes omgivelser ?? 
Mvh Raven
|
|
Til toppen
|
|
|
#62956 - 24/05/2006 19:32
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Kristina.. Du skriver: Citat: Nej Kefas, det er ikke at tilpasse Bibelen, det er bare at læse, hvad der står .. men du afviser jo hele NT ...
Naturligvis afviser jeg nt... Og I prøver jo netop at tilpasse Bibelen til nt.. Prøv at læse, uden at have nt i baghovedet.. Vær ærlig overfor dig selv og erkend, at nt er et pro-kristent skrift, som selvfølgelig har til formål, at fremme kristne synspunkter.. Kan du træde ud af kassen der hedder "kristen forståelse" og så bare læse objektivt?? Hvordan ville du læse det, hvis du aldrig havde læst nt??
Citat: Citat: Til spørgsmålet: Hvem ellers kunne gøre det af med Djævelen (indforstået; end Jesus)?? Hvad med Herren (bH) selv??
Herren selv?? Det er jo Herren selv, der taler og siger til slangen "Hendes afkom skal knuse dit hoved, og du skal bide hendes afkom i hælen." - så det kan da vist ikke passe ...
Nu taler vi i forhold til tænkningen: slangen lig Djævelen.. Som jeg ser det, så er der tale om menneske kontra slange.. afkom kontra afkom.. Kort og godt..
Mener du ikke, at slangen er Djævelen? Eller et symbol på Djævelen?
Hverken eller.. Jeg mener at slangen er et symbol på en slange.. Og fristelsen er symbolet på fristelsen.. Jeg har ikke behov for at læse en masse ekstra ind i det, så det passer på en person, der levede lang tid efter..
Citat: Hvad betyder beretningen så i jødisk tolkning?
Som sagt, så blev Eva fristet til at spise af kundskabens træ.. Hun kunne vælge at gøre eller lade være.. Eva gjorde og gav fristelsen videre til Adam, som så havde samme valg.. Hvis - udfra et jødisk syn - Adam, da Herren (bH) spurgte hvad han havde gjort, havde erkendt, angret og bedt om tilgivelse, så havde han fået den..
Citat: Det er godt nok ærgerligt, at I jøder og vi kristne kun har en del af Bibelen (prologen! ) til fælles ...for det indebærer jo, at det så heller ikke muligt at nå frem til en fælles tolkning af den overlappende del ...
Det er lige før jeg vil mene, at vi ikke engang har Bibelen til fældes .. I har jo lagt til og ændret i den..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62957 - 24/05/2006 19:35
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus - - lad os lige kigge igen - Gud Herren siger til slangen: Jeg sætter fjendskab mellem dig og kvinden, mellem dit afkom og hendes: Hendes afkom skal knuse dit hoved, og du skal bide hendes afkom i hælen.
Altså "hendes afkom" - kvindens afkom - er Jesus, født af den den benådede Jomfru Maria, Jesu moder.
Om "dit (slangens) afkom" - her må jeg henvise til nogle stærke ord i Joh 8 - hvor Jesus siger: " Hvis Gud var jeres fader, ville I elske mig, for det er fra Gud, jeg er udgået og kommet. Jeg er ikke kommet af mig selv, men det er ham, der har udsendt mig. v43 Hvorfor forstår I ikke, hvad jeg siger? Fordi I ikke kan høre mit ord. v44 I har Djævelen til fader , og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster. Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til løgnen. v45 Men jeg siger sandheden, derfor tror I mig ikke.
Og fjendskabet mellem de to: mellem Jesus og dem, der har Djævelen til far - joh!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#62958 - 24/05/2006 19:36
[Re: Raven]
|
Bruger
|
Hej Raven Citat: Nu kan du jo nok ikke helt godtage mit svar, da det kommer fra NT, men nu får du det alligevel ...
Den blev styrtet, den store drage, den gamle slange, som hedder Djævelen og Satan, og som forfører hele verden – styrtet til jorden, og dens engle blev styrtet ned sammen med den. (Åb. 12:9)
Du mener, at fordi Djævelen bliver kaldt "den gamle slange", så betyder det, at det var slangen?? Der er vel flere end én slange??
Og hvor er englene nævnt i beretningen om slangen, Eva og Adam??
Citat: Englen greb dragen, den gamle slange, som er Djævelen og Satan, og bandt ham for tusind år og styrtede ham i afgrunden og satte lås og segl for ham, for at han ikke mere skal forføre folkeslagene, før de tusind år er omme. Derefter skal han slippes løs en kort tid. (Åb. 20:2-3)
Mener du at dette stykke omtaler begivenheden i Gan Eden??
Citat: Citat: I antager og antager.. Læser I det som det står, så er der tale om en slange der fristede en kvinde.. Og som straf skulle slangen krybe på jorden og kvindens afkom (os mennesker) ligge i evig strid med den (og dens afkom).. Og kigger man på hebræernes omgivelser, så er det reelt.. Slangen var en konkret fare for dem..
Var talende slanger en konkret fare for hebræernes omgivelser ??
Ja, undskyld jeg ikke skar det ud i pap.. Jeg ved jo, at I kristne har en tendens til at læse en masse ind i tekster .. Nu talte jeg om slangen som art.. Som vi kender den.. Om slanger kan tale, skal jeg ikke kunne sige, men jeg har aldrig mødt en der gjorde.. Det har jeg nok til gode, men så ved jeg da, at det kun kan være Djævelen 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62959 - 24/05/2006 19:38
|
Bruger
|
Kristina..
Jesus talte til jøderne.. Så det du rent faktisk siger er, at jøderne er slangens afkom..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62961 - 24/05/2006 22:12
|
Bruger
Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
|
Hej Kefas Citat: Du mener, at fordi Djævelen bliver kaldt "den gamle slange", så betyder det, at det var slangen?? Der er vel flere end én slange??
Og hvor er englene nævnt i beretningen om slangen, Eva og Adam??
Ingen af de to skriftsteder fra NT omhandler syndefaldet eller Adam og Eva, jeg bragte dem udelukkende for at vise hvorfor man som kristen kan tolke slangen som djævelen.
Citat: Ja, undskyld jeg ikke skar det ud i pap.. Jeg ved jo, at I kristne har en tendens til at læse en masse ind i tekster .. Nu talte jeg om slangen som art.. Som vi kender den.. Om slanger kan tale, skal jeg ikke kunne sige, men jeg har aldrig mødt en der gjorde.. Det har jeg nok til gode, men så ved jeg da, at det kun kan være Djævelen
Jeg kan godt forstå, at når symbolerne og allegorierne flyver igennem luften, så kan det virke mere "enkelt" at læse teksten mere ligetil og "nede-på-jorden" - der er ikke noget så godt, som en dosis "fornuft", når spekulationerne tager fart 
Men at forstå slangen blot som slangen, fordi hebræerne lå i strid (??) med slangerne i deres omgivelser, synes jeg ikke giver nogen mening til historien. Jeg er da rimelig sikker på, at de også syntes at skorpionerne var trælse at leve side om side med etc.
Du skriver, til Kristina, at fristelsen=fristelsen og slangen=slangen, men hvad har så fristelsen med slangen at gøre ?
Mvh Raven
|
|
Til toppen
|
|
|
#62962 - 25/05/2006 12:57
[Re: Raven]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Citat: Jeg kan godt forstå, at når symbolerne og allegorierne flyver igennem luften, så kan det virke mere "enkelt" at læse teksten mere ligetil og "nede-på-jorden" - der er ikke noget så godt, som en dosis "fornuft", når spekulationerne tager fart 
Men at forstå slangen blot som slangen, fordi hebræerne lå i strid (??) med slangerne i deres omgivelser, synes jeg ikke giver nogen mening til historien. Jeg er da rimelig sikker på, at de også syntes at skorpionerne var trælse at leve side om side med etc.
Du skriver, til Kristina, at fristelsen=fristelsen og slangen=slangen, men hvad har så fristelsen med slangen at gøre ?
Hej Raven,
Jeg mener ikke, man skal være fuldstændig blind over for den direkte tolkning... af slangen som slange. Den ligger jo lige til højrebenet. Om der så er flere betydninger har sådan set ikke noget med det at gøre.
Men hvis man ser på det lidt mere allegorisk, så er slangen den som frister, og mon ikke det er slangen i den fristende rolle, der tænkes på som den der skal knuses?
Fjendskabet står jo ikke mellem en slange der bider og forgifter, men en der frister og "forgifter" og så mennesket. Denne slange repræsenterer altså en hel anden form for trussel end de slanger, som israelitterne omgav sig med til daglig.
Ændret af steffenlaursen (25/05/2006 12:58)
|
|
Til toppen
|
|
|
#62963 - 25/05/2006 21:52
[Re: Arcadia]
|
Bruger
|
For at sige det kort og uden at komme ind i en mere uddybende tolkning af hvad I ellers diskutere, er det så ikke underligt at kvinden ses som frelst, når det ifølge biblen, var kvinden som viste Gud at kvinden var den som syndet mod Gud ord, men samtidigt er det jo ligeså underligt, at der høres efter manden, da mand var godtroende nok til at følge kvinden i synden!
Ved at tro, at kvinden er frelst, kan manden egentlig kun tolke dette som synden er efter Guds vilje, da det så må være gennem synden at manden vil blive frelst!
Mand, hør ikke efter kvinden, da du ansvarsløst vil blive ført bag lyset! Kvinde, tag ansvar for dine handlinger, så også din mand vil blive frelst! En syndebuk syndes der altid at være et behov for, så hvorfor ikke det stærkere køn, frem for det svagere, men forbedre dette mon mulighederne for at blive frelst? Ja, for syndebukken!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#62965 - 26/05/2006 15:21
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Hej Steffen,
Det skam helt ok, men du skal da ha tak fordi du siger dette!
Det jeg valgte at skrive, var ud fra flere ting, da der i diskussionen netop blev berørt flere emner, men lad mig forholde mig til hvad du selv skriver, og sige at hvis dette er tilfældet, så ved vi jo også hvilken kvinde der var frelst, altså kvinden som fødte Jesus, men dette er ikke ensbetydende med at så er alle kvinder frelst, for hvor mange ”Jesus’ er” har kvinden født gennem tiden?
Der har gennem en tidsalder forgået en kamp mellem mand og kvinde, og om det er komme til at manden igen er bleven bildt ind, at kvinden er frelst grundet skabelsesberetningen, og om dette er fordi manden mangler forståelsen for syndens virke eller fordi det generelt ligger til kvinden at synde, vil jeg lade være op til den enkelte at bedømme!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#62967 - 26/05/2006 16:49
|
Bruger
|
Hej Steffen
Som jeg startet med at skrive, er der meget i dette som sagen drejer sig om, og jeg valgte ikke at ville berøre dem alle, da jo mere der gives, desto mere bliver der taget! Vi lever desværre i en verden, hvor folk ikke vil stå til ansvar og derfor gør alt for at lade andre fremstå som noget de ikke er, selvom ingen kan snyde sig igennem, andre steder end hos andre mennesker! Det er derfor klart, at for dem som ikke er hvem de giver udtryk for at være, vil forsøget på at fiske efter oplysninger fra andre som er hvem de er, det er jo gennem denne måde at en person kan blive ved med at skjule hvem de virkelig er, altså overfor andre menneske. En god indikator for dette, er netop at se, at selvom en forståelse i fællesskab bliver opnået, så sker der stadigvæk ingen forandringer, så hvad nytter en sådan diskussion så egentlig?
Nu ligger der som sagt meget i skabelsesberetningen, hvoraf det vi skriver om, kun er en lille del, men skam også en meget vigtig del, som netop derfor starter med forståelsen af hvad jeg berørte tidligere! Du ved jo, at vi kravler før vi begynder at gå…
Jeg snakker også om kvinden og manden i såvel fortiden, som i nutiden!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#62970 - 26/05/2006 18:28
[Re: Buus]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej John, Ja, jeg kan også undre mig over, at det er så upopulært som nogensinde at ville have børn. De er jo dejlige  Katolikkerne (for en stor dels vedkommende) mener også, at det er en synd, at bruge prævention. Men du tilslutter dig altså også en ret ligefrem læsning af 2. Tim 2,15, hvorved det framkommer, at kvinden frelses derved at hun føder børn? Eller mener du, at moderkaldets opfyldelse så at sige følger med... at det ikke er et krav for frelse, men en bivirkning/følgevirkning? Dette og følgende spørgsmål gælder i og for sig også Arcadia. Hvordan forholder mormoner du dig til Jesu betydning for vores frelse? Er der forskel mellem måden hvorpå mand og kvinde frelses (som jeg får indtryk af fra dit indlæg)? Hvilke skriftsteder ud over 1. Tim. 2,15 bruges til at bakke dette op? Ja, mit kendskab til mormonisme (ord?) er minimalt 
|
|
Til toppen
|
|
|
#62971 - 26/05/2006 23:51
|
Bruger
|
Det nu ikke så lige til, som du fremsætter det, men under mig noget, at du spørger om det du spørger om, da det står meget lige til, og kan næsten ikke siges på andre måder, men ting i hvad der berøres her, kan skam også siges om manden!
Ikke nok med at kvinden skulle føde i smerte, så gør der i dag alt for at lindre denne smerte og endda overføre denne smerte videre til hendes afkom! Hvor er Gud i alt dette?
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#62972 - 27/05/2006 10:25
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Steffen  , Prævention er, iflg vores tro, ok i nogle tilfælde, f.eks. hvis kvinden eller manden har nået en psykisk grænse for hvad de kan magte, eller hvis kvinden ikke vil kunne klare en fødsel mere. Så vi mener ikke at prævention er forkert i alle tilfælde, men at man skal bruges sund fornuft i alle ting. Citat: "Men du tilslutter dig altså også en ret ligefrem læsning af 2. Tim 2,15, hvorved det framkommer, at kvinden frelses derved at hun føder børn? Eller mener du, at moderkaldets opfyldelse så at sige følger med... at det ikke er et krav for frelse, men en bivirkning/følgevirkning?" Svar: Jeg mener ikke at hun frelses alene ved at føde børn, men gennem opfyldelsen af det ansvar, som Gud har givet hende med at føde og opdrage børn bliver hun velsignet, fordi hun gør Guds vilje. Der er ikke, i sig selv, frelsende kraft ved at føde børn, som der f.eks. er i Kristi Forsoning. Det er kun ved Kristi Forsoning at frelse og forløsning kommer. Citat: Hvordan forholder mormoner du dig til Jesu betydning for vores frelse? Vi tror på at der ikke findes noget andet navn under himmelen hvorved mennesker kan opnå frelse, end Jesu Kristi navn. Det er det navn, som Faderen har givet, og som Kristus selv sagde: Ingen kommer til Faderen uden ved mig (efter hukommelsen). Citat: Er der forskel mellem måden hvorpå mand og kvinde frelses (som jeg får indtryk af fra dit indlæg)? Nej - hvad enten man er mand eller kvinde, så er det gennem Forsoningen at frelse kommer til mennesker. Forsoningen virker på samme måde for alle mennesker. Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
|