Hej Seersholm
Der ligger et par svar i vores arkiv som kommr lidt omkring de spørgsmål du stiller. Prøv at læse disse:
Kommer dødfødte børn i himlen?Skal et nyfødt men dødsygt barn døbes?Bibelen taler ikke tydeligt om disse ting og derfor kan jeg som kristen ikke give dig nogle klare svar. Men jeg mener at vi med frimodighed kan sige, at Gud er ikke afhængig af dåben for at kunne frelse et menneske. At Gud har forpligtet os til at døbe betyder ikke at han også selv er forpligtet på dåben. Et klassisk eksempel har vi fra korsfæstelsen af Jesus, hvor han lover den ene af de to andre dødsdømte, at han skal komme med Jesus i paradis. Her var ikke tid til hverken dåb eller andre bekendelses-handlinger.
Jeg tror der findes en del traditionel overtro i forbindelse med begrebet nøddåb, men ellers handler det i de fleste tilfælde nok mest om den tryghed og trøst der ligger i at vi på en meget konkret måde lægger barnet over i Guds hænder.
Citat:
Men hvorfor så overhovedet vente med at døbe?
Jamen det ser jeg heller ikke nogen grund til at man skal. På den anden side, så er der heller ingen grund til at skynde sig helt vildt. Liv og død er Gud herre over og hvis han vælger at tage livet fra et barn inden vi har nået at døbe det, så tager han også ansvaret for barnet ud af vores hænder. Det gælder også børn som dør inden fødslen eller som bliver ramt af en abort. Dem tager Gud sig kærligt af.
Citat:
Regnes dødfødte børn for mennesker? Hvor bliver de af, for genopstandelsen omfatter vel ikke dem?
Jeg ser det som en klar konsekvens af det bibelske menneskesyn, at vi er helt og fuldt mennesker lige fra undfangelsens øjeblik. Derfor omfatter opstandelsen naturligt også de små ufødte.
Jeg kender en mor til et dødfødt barn, som på gravstenen har skrevet "Vi ses". Og det tror jeg ikke er nogen falsk trøst for en kristen.