Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#6274 - 02/12/2002 17:17 En evighed uden tid?
Anonym
Anonym

Undskyld at jeg poster den igen i dette forum men man kunne jo ligesom ikke svare på den i det andet. Så nu får i et replay hehe:

Davs!

Her i weekenden snakkede jeg med en som hedder David om evigheden. Jeg tror vi snakkede i tre timer og vi kom ikke med nogen som helst konklusion på emnet men det var da meget sjovt .

David (som er min mors kusines mand) havde en interessant teori om netop tidsløs evighed. Jeg vil nu skrive den så godt som jeg husker det.

Grunden til at tiden eksisterer for os som mennesker er at vi har et ur som hedder KROPPEN. Når det ur ophører med at slå (ved døden) går vi fra en tidsagtig tilstand til en tilstand uden tid (evigheden) hos enten Gud eller i helvedet.

Når man dør venter man altså ikke på dommedag, så man kan komme i himlen, men derimod vil det føles som om at dommedag kommer med det samme da der ikke er nogen tid som man kan vente i.

I evigheden hos Gud kan man heller ikke skelne "begivenheder" i tiden da den ikke eksisterer i den åndelige verden (også en grund til at Gud kan se vores liv fra ende til anden). Man har jo egentlig heller ikke noget at bruge det til

Fordi tiden ikke eksisterer for en som ikke har nogen krop så forestil dig at være i himlen og spille fodbold, bordtennis, lovsynge gud, snakke med andre og hoppe rundt på en trampolin. Disse ting vil forekomme som om det sker på samme tid da tiden ikke eksisterer (Ih hvor jeg hader at gentage mig selv en million gange for at give mening).

Noget bliver ikke kedeligt at lave da ting bliver kedelige at lave med tiden. Du kan kun opleve lykke i himlen, så hvis du oplever lykke en enkelt gang i himlen eller en million gange (nok mere sandsynligt med uendeligt mange gange hehe) så er udfaldet det samme da du ikke kan skelne hvornår du oplevede det og derfor oplever det hele "tiden".

Dette er måske beskrevet som om at himlen er sat ind i en boks men jeg kan jo ikke rigtigt forklare det anderleds da intet levende menneske kan fatte noget uendeligt.

Hva er jeres mening om teorien. Kan i komme med argumenter for/imod det?

Til toppen 
#6275 - 02/12/2002 18:29 Re: En evighed uden tid?
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Træhus!

Du skriver: " intet levende menneske kan fatte noget uendeligt ."

Helt enig; men jeg har da fattet så meget af dit indlæg at jeg kan forstå at der ikke spilles 2x45 min. i himmelen.

Musik er uløseligt forbundet med tid, så det kommer nok til at knibe lidt med lovsangen.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#6276 - 02/12/2002 18:49 tid findes ikke
dagnir
Bruger

Reg.: 12/11/2002
Sted: frederiksberg
for at kunne komme med en kommentar, må jeg starte lidt fra bunden, denne teori hænger lidt sammen med reinkarnation teorien.......

det vi som mennesker oplever som tid, er ud set fra vores begrænsede kendskab til universel tid.
I Universet er tiden (UrT) meget langsom, vores planet har eksistret i nogle få milliarder år i forhold til f.eks vores sol, vores stjerne system har eksisteret i nogle få millarder år i forhold til galaksen, Galaksen har............ osv.

UrT kan også forklares således;
Vi mennesker har eksisteret i nogle få sekunder, i forhold til vores Jord.
Jorden har eksisteret i nogle få minutter, i forhold til Galaksen.
Galaksen har eksisteret i nogle få timer, i forhold til Universet.
Universet Er..........
Og Mennesket lever i Jordens Tid.

Mennesket lever i en Cirkel af tid, vi bliver født, lever og får erfaringer, bliver gamle og bruger vores erfaring til at giver videre til andre, vi dør.
Kroppen dør.
Vi går videre til et åndeligt liv, her gennemgår vi alle de andre liv vi har haft, tænker over vores erfaring gennemgår vores fejl og glæder, når vi er trætte af dette liv, går vi videre til et åndligt stade hvor liv er en tanke.
I dette liv, bliver alle vores tanker til former og vi genlever alle de gode ting sammen mad alle de andre, vi er fælles om glæden og lykken, vi deler vores erfaringer, vi går videre og bliver genfødt i et nyt fysisk liv og ringen er komplet.........

Og dog !
For denne ring i livets cirkel, er til for at opnår en erfaring i dyb åndelighed, i sandhed at blive et med det Guddommelige............

Dette er en TEORI og jeg er TEORETIKER

Tid findes ikke og vi kan ændre den i en begrænset form, nogle gange ubevist andre gange bevist.....................

i Lyset. Dagnir
Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset

Til toppen 
#6277 - 02/12/2002 19:52 Re: En evighed uden tid? [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Grunden til at du siger at det er uløseligt er fordi at du ikke fatter evigheden. Jeg fatter den heller ikke men det betyder ikke at det ikke kan lade sig gøre at synge vel?

Vores hjerne er ikke istand til at rumme uendeligheden derfor kan vi ikke sætte os ind i hvordan den funker.

Til toppen 
#6278 - 02/12/2002 21:54 Re: En evighed uden tid?
dagnir
Bruger

med mindre man bare accepterer at den bare ER der................

i Lyset. Dagnir
Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset

Til toppen 
#6279 - 02/12/2002 22:09 Re: En evighed uden tid? [Re: dagnir]
Anonym
Anonym

Hva skulle det hjælpe? Man forstår da ikke noget bare fordi man accepterer det.

Jeg accepterer at Satan er som han er men det betyder da ikke at jeg ved hvorfor han gjorde det som han gjorde

Til toppen 
#6280 - 02/12/2002 22:47 Re: En evighed uden tid?
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej

Lige den her:

Jeg accepterer at Satan er som han er men det betyder da ikke at jeg ved hvorfor han gjorde det som han gjorde

Satan har såmænd ikke ændret sig. Han handler som han gør fordi han, i modsætning til os, overhovedet ikke har noget af Guds kærlighed (eller Guds ånd) i sig.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#6281 - 03/12/2002 01:05 Re: En evighed uden tid?
Sandheds-søger
Bruger

Sted: Danmark
Treehouse skrev:

.......Du kan kun opleve lykke i himlen, så hvis du oplever lykke en enkelt gang i himlen eller en million gange (nok mere sandsynligt med uendeligt mange gange hehe) så er udfaldet det samme da du ikke kan skelne hvornår du oplevede det og derfor oplever det hele "tiden".

Hej Treehouse,

Dermed er du inde på at det sker "her og nu"!

Det her minder mig om noget en lærer en gang sagde i skolen (muligvis i gymnasiet, men det kan jeg faktisk ikke huske) :

Han mente, at det evige liv IKKE var noget man opnåde senere f.eks. efter man var død, men derimod noget der drejede sig om her og nu. Jeg fattede dengang ikke rigtig hvad han talte om. Men siden da har jeg mødt denne ide, om her og nu, mange steder både i religiøse og filosofiske sammenhænge og også i almindelig lommefilosofi.

Det er "nu" der er vigtigt. Dvs hvis man vil foretage sig noget, sker det først når man gør det, og det øjeblik man gør det, er "nu".

De fleste kender nok til det at udskyde tingene, jeg kender det ihvertfald. Man udskyder det fordi, det er ikke rart at gøre det lige nu. Hvis man senere tager sagen op, opdager man at det stadig ikke er rart at gøre det lige nu. Og lige meget hvor længe man venter, så er problemet det samme, man bliver til sidst nødt til at gøre det lige nu.

En interessant ting er, at det er lige meget om man tror på tidligere liv eller ej, om man er kristen eller har en anden religion eller om man er ateist. Der ingen vej udenom, man må gøre det lige nu.
Forfærdeligt ikke???

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#6282 - 03/12/2002 01:26 Re: En evighed uden tid?
tsrk55
Bruger

Hej Træhus!

Du skriver i dit første indlæg :
" Disse ting vil forekomme som om det sker på samme tid da tiden ikke eksisterer "

Forestil dig et stykke musik hvor alle toner opfattes som blev de afspillet samtidigt, og ligeså alle ord i teksten.

Jeg er som sagt enig med dig i at " Vores hjerne er ikke istand til at rumme uendeligheden " og jeg mener ikke at man kan fremlægge en meningsfuld og sammenhængende teori om noget som man ikke fatter.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#6283 - 03/12/2002 15:52 Re: En evighed uden tid?
dagnir
Bruger

spørgsmålet er vel om man behøver at forstå.......

Det er nemmere at accepterer at man ikke forstår, så man derved kan begynde at lære hvad det er man ikke forstår, end at skulle forstå det man ikke forstår.

Desuden findes Satan ikke....!

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6284 - 03/12/2002 16:10 Re: En evighed uden tid? [Re: dagnir]
malli
Bruger

"Desuden findes Satan ikke....! " - jo, han gør!

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6285 - 03/12/2002 16:34 Re: En evighed uden tid? [Re: malli]
dagnir
Bruger

Jamen Undskyld.......

Nej, Grunden er, at jeg simpelthen tror ikke på ham........

I min tro er der intet utimativt ondt som "satan", ingen falden engel der er repræsenterer ondt.......

Rent historisk opfandt de Kristne ham efter en sammelægning af de Naturguder de bekæmpede i begyndelsesfasen (bla. Herne) og nogle babelonske Gudebilleder.

I min tro er der Lys og Mørke, ying/yang og dertil et Ondskabens mørke, hvor nogle levende energier i fysiske form, vælger at leve i.
Vælger at gøre ondt (se også indlæg om Karma/vedikkehvor )
Og andre (som Vi) der prøver at skabe balance............

Nej, jeg tror simpelthen ikke på ham

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6286 - 03/12/2002 17:23 Re: En evighed uden tid? [Re: dagnir]
malli
Bruger

Hej Dagny

Jeg tror heller ikke på Satan, da jeg ved at han er en løgnhals - men er ikke i tvivl om hans eksistens.

Rent historisk opfandt de Kristne ham efter en sammelægning af de Naturguder de bekæmpede i begyndelsesfasen (bla. Herne) og nogle babelonske Gudebilleder.

Det der med babylonske gudebilleder, hænger ikke sammen med at kristne skulle have "opfundet" Satan. For i biblen fordømmer, forbander og jeg skal komme efter dig..Gud babylonerne for deres fordærv . Så lyder det ulogisk at kristne skulle tage denne lære til sig.

Det ville selvfølgelig være helt fedt hvis Satan ikke eksisterede...men det ville være at stemple Jesus som en løgnhals, så den køber jeg ikke.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6287 - 03/12/2002 17:34 Re: En evighed uden tid? [Re: malli]
Anonym
Anonym

Troen på Satans eller hans kommende hjem Helvedes eksistens burde ikke gøre nogen forskel på vores frelse. Personligt tror jeg på at han eksisterer...

Det er også lidt latterligt at sidde og prøve at overbevise en kristen om Satans eksistens uden bibelcitater... Intet grundlag = Ingen konklusion.

I det hele taget synes jeg det var et mærkeligt sidespring fra den egentlige tråd at begynde og diskutere Satan... Min mening... Hæng mig ikke op på det.

Til toppen 
#6288 - 03/12/2002 17:36 Re: En evighed uden tid? [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Der er da mange der mener at teorien om Big Bang er meningsfyldt...

Til toppen 
#6289 - 03/12/2002 17:37 Re: En evighed uden tid? [Re: Sandheds-søger]
Anonym
Anonym

jeg kan da godt omformulere "hele tiden" til "konstant" hvis det er der du vil hen?

Til toppen 
#6290 - 03/12/2002 17:37 Re: En evighed uden tid? [Re: malli]
dagnir
Bruger

øhhh, nej, det ikke at tro på satan gør ikke Jesus til en løgner, da hans tale (mener jeg) mere omhandler Ondskabens Mørke og ikke satan................

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6291 - 03/12/2002 17:41 Re: En evighed uden tid?
dagnir
Bruger

Hey ! Jeg prøver ikke at overbevise nogen om noget, det er ikke i min tro.

og hvorfor skulle jeg bruge Bibelcitater som et grundlag for at kunne diskuterer eksistensen af noget jeg ikke tror på...............?????????

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6292 - 03/12/2002 18:52 Re: En evighed uden tid?
Sandheds-søger
Bruger

Sted: Danmark
Nej Treehouse, du behøver ikke at omformulere noget.

Mit indlæg var blot inspireret af hvad du skrev og så det, at jeg engang havde en skolelærer som mente - vel og mærket ud fra et kristent synspunkt (hvilket jeg ikke fik skrevet), at evigheden drejede sig om det liv man levede her og nu.

Mit indlæg udtrykker hverken enighed eller uenighed med dig, men er snarere nogle filosofiske betragtninger med et lille glimt i øjet.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#6293 - 03/12/2002 19:11 Re: En evighed uden tid?
tsrk55
Bruger

Hej Træhus!

Du afsluttede dit oprindelige indlæg med ordene :

" Hva er jeres mening om teorien. Kan i komme med argumenter for/imod det "

Jeg mener selv at have fremført et brugbart argument imod din mors kusines mands teori, nemlig det umulige i udøvelsen af musik uden tid, da musik og tid hænger uløseligt sammen. Dette argument besvarede du med følgende påstand :

" Grunden til at du siger at det er uløseligt er fordi at du ikke fatter evigheden. Jeg fatter den heller ikke men det betyder ikke at det ikke kan lade sig gøre at synge vel? "

Jeg baserer ikke min argumentation på det som jeg ikke fatter, men derimod på det som jeg mener at fatte; i dette tilfælde musikken.
Men hvis du hellere vil diskutere big - bang teori så er det i vist forummet for Tro, fornuft og videnskab du skal rette dine indlæg; der vil du kunne diskutere med folk som er langt mere kompetente end undertegnede på det område.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#6294 - 04/12/2002 12:00 Re: Satan og Jesus [Re: dagnir]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej

Lige min mening om dette her.

Hvis Satan ikke eksisterede ville Jesus da blive temmelig svag ville han ikke?
Jeg mener hvis det onde "kun" er energier så ville det vel være muligt at leve "syndfrit" (hvis du operere med det udtryk) bare ved at tage sig grundigt sammen. Det ville ikke være noget vildt særligt og frelsen ville heller ikke være så enestående som jeg tror den er.

Jeg tror på satans eksistens og jeg tror at han er løgnens fader og at alt ondt udspringer fra ham.

Jeg tror at Jesus overvandt ham og løskøbte os fra satans magt. Det gjorde han ved sin død OG opstandelse.

Hvis jeg ikke troede på satan ville jeg ikke have brug for Jesus....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#6295 - 04/12/2002 13:14 Re: Satan og Jesus [Re: Esmaralda]
dagnir
Bruger

Ok ok ok................

Nej, jeg mener ikke at Jesus bliver mindre "kraftfuld" hvis der kun fandes en enkelt person der repræsenterede det onde.
Tværtimod !!

Det "onde" findes i os alle, men gennem Lyset som Jesus repræsenterer, kan vi med Lyset's hjælp nægte at accepterer og følge de ting der er med til at skabe grobund for ondskaben.....

Frelsen kommer gennem vores gerninger og vore tanker, der i Lyset skaber forsvar i mod ondskabens mørke og de personer der arbejder gennem det, hvis man kunne undsige sig det hele ved at udsige sig en enkelt person, eller enkelt energi, ville det være meget simpelt, en form for "Ha nu er jeg frelst og skal derfor ikke længere være nervøs" ting.......
Men sådan er det desværre ikke, mange bliver tiltrukket af den magt der udspringer fra Ondskabens mørke, og desværre er der også mange der ikke ser faren ved det, det er jo nemt og Ondskaben tager tit form af lys, et lys der er endnu mere Strålende, endnu mere "guddommeligt" end det blide Lys der kommer fra Jesus...............

Du siger at hvis du ikke troede på satan ville du ikke have brug for Jesus........

Jeg tror på, at hvis man giver personifiseringen af alt Ondskab til en enkelt person, som f.eks satan, giver man denne person magt ud fra sin indre frygt.

Jeg tror på, at hvis man frygter en ting vil den komme til en fordi den lever af frygten og frygten giver den magt.

Jeg tror på, at Jesus ved sin død skabte en vej af Lys for os og Jeg tror at han ved sin opstandelse gav os håb så vi kan overvinde frygten..........

Jeg har ikke brug for satan for at tro på Jesus.............

Jeg tror på Jesus, fordi jeg Ved at han findes, og derfor tvivler jeg aldrig på Lyset.....

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6296 - 04/12/2002 15:53 Re: En evighed uden tid? [Re: dagnir]
Anonym
Anonym

Sorry fik bare et billede af at du var en af de mange kristne som ikke troede på Satan og helvedet

Til toppen 
#6297 - 04/12/2002 16:52 Re: En evighed uden tid?
dagnir
Bruger

Nååååår..... jo jeg er Kristen, men Celtisk/Kristen.... og vi tror ikke på det ultimative onde, personificeret i en enkelt form

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6298 - 04/12/2002 17:31 Re: En evighed uden tid? [Re: dagnir]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej dagnir,

Jeg forstår, at du er kristen, keltisk kristen, og at du tror på Jesus. Jeg spekulerer
på, hvad det indebærer for dig at "tro på" ? Betyder det, at du tror på at han altid har levet, at han lever nu, og at han altid vil leve ? At han er Guds søn og vores frelser ?

Hvis jeg forstår dig ret, tror du ikke på, at Bibelen er Guds ord, så hvad er dine kilder ? Er det din egen personlige oplevelse af Jesu væsen og tale ?

(Hvis du allerede har forklaret det i et af dine indlæg, som jeg så har overset, vil jeg bede om undskyldning for mit spørgsmål.)

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#6299 - 04/12/2002 22:07 svar på..... [Re: kristina]
dagnir
Bruger

jeg tror ikke at jeg har svaret direkte på dette.....
så;
Ja jeg tror på at Jesus har levet, lever i en eller anden form, for mig Lyset, og at han altid vil eksisterer for os........
Ja jeg tror at han er Guds søn og at vi alle er børn af det Guddommelige, og at er vores frelser udfra det synspunkt at han skabte en åbning til Lyset ved at dø, og at han gav os håb ved at genopstå.......

Jeg tror ikke på at Biblen direkte er Guds ord, men af de mennesker der i sin tid nedskrev de ord der senere blev til den Kristne Bibel, var inspireret af det Guddommelige, blot på hver sin måde og ikke altid enige.
Mine informationer kommer fra alle de ting jeg har kunne læse mig til, bla. Thoraen, Koranen, Biblen (forskellige udgaver), Dødehavsrullerne og andre lige så Hellige bøger og skrifter.........
Derudover, tillægger jeg (naturligvis ) mine egne erfaringer gennem egne og andre oplevelser og diskutioner med forskellige religiøse og videnskabelige mennesker........

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6300 - 05/12/2002 09:35 Re: Nogenlunde enige.... [Re: dagnir]
Esmaralda
Bruger

Hej
jeg tror at vi er nogenlunde enige - vi bruger bare forskellige ord om de samme ting - måske....

Du: Det "onde" findes i os alle
Jeg: Vi har alle arvesynden, som betyder at det onde er i os alle.

Du: kan vi med Lyset's hjælp nægte at accepterer og følge de ting der er med til at skabe grobund for ondskaben.....
Jeg: Vi kan med Jesu hjælp bedre undgå at følge vores onde indre og bøje os for arvesynden. Men Jesu hjælp kan vi bære gode frugter

Du: Jeg tror på, at Jesus ved sin død skabte en vej af Lys for os og Jeg tror at han ved sin opstandelse gav os håb så vi kan overvinde frygten..........
Jeg: Jeg tror på at Jesus ved sin død skabte en vej for os til Gud/himlen. Og at han ved sin opstandelse gav os et håb om at nå målet - evigt liv sammen med Gud og Jesus.

Du: mange bliver tiltrukket af den magt der udspringer fra Ondskabens mørke, og desværre er der også mange der ikke ser faren ved det, det er jo nemt og Ondskaben tager tit form af lys, et lys der er endnu mere Strålende, endnu mere "guddommeligt" end det blide Lys der kommer fra Jesus...............
Jeg: Ja mange bliver tiltrukket af et tilsyneladende bedre lys/tilbud om lykke - en falsk lykke som Satan laver for at narre os væk fra Jesus og hans frelse. Mange ser det ikke for Satans lykke ser så tillokkende ud - som en ulv i fåreklæder...

Der er dog lige et punkt jeg ikke kan være enig med dig i:

Du: Frelsen kommer gennem vores gerninger og vore tanker,
Jeg: Frelsen kommer ved Jesus, han alene frelser.
Det var fordi han døde som straf for vore synder og ved opstandelsen overvandt Satan og det onde at vi nu kan gå fri for straf for vore synder.
Vi skal ikke gøre nogen gerninger - blot tro på at Jesus har gjort det der skal til.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#6301 - 05/12/2002 14:05 Re: Nogenlunde enige.... [Re: Esmaralda]
dagnir
Bruger

desværre bliver der udført mange grusomheder i Jesus navn, men jeg tror ikke på at vi bare kan læne os tilbage og sige;

"Jesus døde som straf for vore synder og ved opstandelsen overvandt han Satan og det onde, så vi nu kan gå fri for straf for vore synder."
Jeg føler at det ville være det samme som at dræbe fra mandag til fredag, hvile om lørdagen og gå i kirke om søndagen for vi har jo allerede opnået tilgivelse............

du siger;
"Vi skal ikke gøre nogen gerninger - blot tro på at Jesus har gjort det der skal til."

det kan altså udlægges som en afstandstagen til at gøre godt overfor andre, eller at forhindre andre i at følge deres hjerte........

Jeg mener meget stærkt at vi på ingen måde skal accepterer at vi er fri for synd, de fleste af os synder hver dag.......
Gå over for rødt, tager sig tid fra sin arbejdsplads ved at skrive f.eks. her, lyve lidt, glemme at betale i kantinen eller i supermarkedet, være sur en morgen overfor sine børn, skælde en ud uden grund, glemme at sige undskyld også til et barn...
Vi er ikke frie for synd og vi må ikke lade Jesus tage byrden på sig for alle vores fejltagelser.........
mener jeg, efter min tro, naturligvis

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6302 - 06/12/2002 09:21 Re: Ingen fribillet [Re: dagnir]
Esmaralda
Bruger

Hej Dagnir

Du skrev:
Jeg mener meget stærkt at vi på ingen måde skal accepterer at vi er fri for synd, de fleste af os synder hver dag.......
Vi er ikke frie for synd og vi må ikke lade Jesus tage byrden på sig for alle vores fejltagelser.........

Jeg er enig i at vi på ingen måde skal acceptere synd - det tror jeg alle kristne er enige i.
Som kristen mener jeg at ALLE - ikke kun de fleste - synder hved eneste dag op til flere gange.

Det er forfærdeligt at vi synder - det går ud over os selv og andre. Det er forkert at synde - både fordi det går ud over mennesker, men også fordi Gud/ Jesus har sagt at det er forkert at gøre det.

Gud er hellig - han er så hellig at han ikke bare nøjes med ikke at acceptere synd - han kan slet ikke tåle at være i nærheden af synd. Ikke engang én eneste synd...

Derfor har vi mennesker et problem som vi ikke selv kan løse for som vi vist er enige om synder alle på et eller andet tidspunkt i sit liv. Det er nok til at Gud vil afvise os "ved himmelens port"

SAMTIDIG elsker Gud os mennesker så højt at han gerne vil være sammen med os i al evighed.
Lidt et paradoks for Gud. Han vil gerne være sammen med mennesket fordi han elsker det - men kan ikke være sammen med mennesker fordi de synder og han er hellig.

Derfor lavede Gud en plan (han lavede den helt før han skabte mennesket). Den plan går ud på at Jesus skulle komme til jorden, leve syndfrit, tage alle menneskenes synder på sig, betale straffen for dem alle, overvinde døden/djævelen, komme tilbage til himlen og gøre "en plads rede for os".

Jesus dør altså for at vi kan komme til at være sammen med Gud - ikke for at tillade os at synde ubehærsket vídere.

Hvergang vi synder er vi med til at banke navlerne i Jesus - hvergang vi synder gør vi Jesus ondt, ham som frelser os... Det er der ingen der ønsker at gøre sin frelser ondt. Det er måske derfor nogle kristne kommer til at virke kedelige - fordi de hellere vil stoppe lidt før de gør Jesus ondt end at gå helt til grensen og måske snuble og falde over på den anden side.

Samtidig er det sådan at hvis jeg som kristen siger "jeg kan da gøre hvad jeg vil - Jesus har betalt og taget ansvaret" Hvis jeg siger sådan håner jeg Jesus. Min samvittighed bliver "rund" og jeg kan stille og roligt acceptere mere og mere ondskab. Tilsidst vil det gå sådan at jeg kan acceptere så meget ondskab at jeg ikke har brug for Jesu betaling for "jeg har da ikke gjort noget"..... Hvis jeg når dertil er jeg ilde stedt - så har jeg for alvor brug for Jesus, men kan ikke selv se det.

Det er det vi som kristne kalder at "falde åndeligt i søvn". Når man sover tager man ikke føde til sig og der kan ende med døden (hvis man sover længe nok).

Håber du får noget ud af det her.

Kan lige samle sammen:

Kristne kan ikke acceptere synd bare fordi Jesus har betalt.
Kristne mener ikke vi er fri for synd - tvært imod da, vi er fyldte af synd.
Jesus har betalt fordi det ellers ville være umuligt for nogen at blive frelst.
Han betalte for den synd vi ikke kunne/kan undgå.

Til toppen 
#6303 - 06/12/2002 10:25 Re: Nogenlunde enige.... [Re: dagnir]
malli
Bruger

Hej Dagny

Jesus døde som straf for vore synder og ved opstandelsen overvandt han Satan og det onde, så vi nu kan gå fri for straf for vore synder."
Jeg føler at det ville være det samme som at dræbe fra mandag til fredag, hvile om lørdagen og gå i kirke om søndagen for vi har jo allerede opnået tilgivelse............

Når du nu har læst i biblen (fy, Malli) vil du vide at dette, at Jesus bærer vor synd ikke giver RET til at synde. BEVIDST synd tilgives ikke !

du siger;
"Vi skal ikke gøre nogen gerninger - blot tro på at Jesus har gjort det der skal til."

det kan altså udlægges som en afstandstagen til at gøre godt overfor andre, eller at forhindre andre i at følge deres hjerte........

Dette tror jeg du misforstår! Vores frelse er ikke afhængig af lovgerninger (eksempelvis bede 5 gange om dagen, kun spise grøntsager). Du kan heller ikke handle med Jesus, fx. følge gamle damer over vejen, og så tro nu er jeg frelst. Du skal i forhold til frelsen tage imod Jesus, gøre ham til Herre i dit liv (foruden dåben).

Når du tager imod Helligånden kommer "de gode gerninger" - når du har taget imod Jesus arbejder Helligånden i dig (Guds ånd kommer simpelthen ind i os), rydder op og forvandler dig indefra - således du af dig selv ønsker at gøre godt for dine medmennesker. Jesus tog sin tjener-uniform på da han var her i kød, som hans børn gør vi det samme. Ikke kun af pligt, men fordi vi ikke KAN andet.

Gå over for rødt, tager sig tid fra sin arbejdsplads ved at skrive f.eks. her, lyve lidt, glemme at betale i kantinen eller i supermarkedet, være sur en morgen overfor sine børn, skælde en ud uden grund, glemme at sige undskyld også til et barn...

Jesus HAR taget vor synd. "Se, der går Guds lam, der bærer verdens synd" - Men helliggørelsen er en process! En kamp mellem "ånden" og "kødet", alle kristne træder ved siden af en gang imellem. vi er såmænd hverken værre eller bedre end alle andre mennesker. MEN når vi træder ved siden af ved vi hvor vi kan få tilgivelse og fred i sjælen, Ånden i os drager os igen og igen hen til korset, til Jesu fødder. Lige så langsomt lærer vi at overgive os dagligt til ham. dette er så at sige en byttehandel. Når vi giver noget til Jesus - fx. vores "ret" til at bestemme, altså noget af kødet så FÅR vi noget mere af Guds Ånd. Det er faktisk ret stærkt. Men igen - det hele er en process!!!

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6304 - 06/12/2002 12:25 Re: Ingen fribillet [Re: Esmaralda]
dagnir
Bruger

problemet er bare, at jeg ikke tror på begrebet "synd".................

Jeg tror kun på at vi skal leve hver dag med Lyset og Gud i vores hjerter, Lyset og Gud i vores sind, og Lyset og Jesus ved vores side, hvis vi "synder" eller i min teminologi, dummer os, så må vi se indad og finde grunden til hvorfor vi trådte ved siden af, når vi har fundet ud af hvorfor, kan vi forhindre at vi gør det igen...........

i Lyset. Dagnir

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær