Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#62763 - 17/05/2006 15:11 Er drømme virkelighed.
Anonym
Anonym

Hej,

jeg har været kristen i 6 år. Jeg er blevet opmærksom på, at jeg kan huske mine drømme næsten hver nat. Det der er problemet, er at de faktisk aldrig handler om Gud. Gud er ikke tilstede i drømmen, og de (drømmene) har derfor en ubehagelig, tomheds- håbløsheds- stemning over sig. Gud er væk i drømmene.
Så tænker jeg, er det fordi, Gud ikke findes, eller fordi jeg inderst inde ikke har troen på Ham? Hvordan kan det være, at Han aldrig er med i drømmene, når jeg snakker med Ham hver dag og gør alle de andre ting, som troende religiøse (kristne)mennesker gør. Det er da mærkeligt, synes jeg.

Mvh.

Til toppen 
#62764 - 22/05/2006 13:22 Re: Er drømme virkelighed.
Benna
Moderator
Bruger

Reg.: 12/11/2002
Det har jeg ikke noget svar på det, og går i det hele taget ikke op i det at tyde drømme. Jeg anerkender, at drømme på et vist plan kan bruges psyko-terapeutisk, men jeg har hverken erfaring eller speciel interesse i det – og må egentlig nok erkende, at jeg er ret skeptisk over for det meste drømme-dyrkeri, jeg hører om.

Drømme, længsel og virkelighed
Men jeg kan godt forstå din længsel efter at kunne aflæse noget af dit gudsforhold i dine drømme. Det ville være et behageligt ”tros-barometer”, hvis vores drømme kunne give os en form for signal om, hvilken gennemgribende indflydelse Gud har på vores liv.

Jeg mistede min mor for få år siden. Det var følelsesmæssigt en meget intens tid. Det siger sig selv. Men jeg drømte ikke om min mor – og gør det stadig ikke. Jeg ville bare så gerne drømme om hende, og der var flere andre familiemedlemmer, der kunne fortælle om drømme, hvor vores mor var med. Jeg ved ikke hvorfor, mor var totalt fraværende i mit drømme-univers. Men jeg ved, at min kærlighed til mor ikke var mindre, og jeg ved at sorgen og smerten sad i hele mit sind og hele min krop. Det satte bare tilsyneladende ingen spor i mine drømme. Hvis jeg skulle skrive en roman med personer der oplevede det, vi som familie oplevede i den tid, ja, så ville jeg nok lade ”mig” drømme en hel masse om min mor. Det ville virke rigtigst på en eller anden måde. Men det tror jeg skyldes, at der eksisterer utrolige mange myter omkring drømme.

Tro - en levende plante
Der er INGEN grund til at søge i ens drømme efter bevis på Guds eksistens – eller tage dem for at være et barometer for ens eget trosliv. Det vil jeg kraftigt råde dig fra.

Der hvor dit trosliv får næring, det er gennem Guds ord – det er som en kilde, der vander din sjæl, og nærer troens liv. En stærk tro sammenlignes ofte med en klippe (man snakker om en klippefast tro) men jeg synes bedre om en levende plante som et billede på troen. For troen er et liv der skal ha´ næring – og hvis du bliver usikker på din tro, så er det Guds ord du skal ty til. Det er i åbenhed for hans ord, at Guds kærligheds kilde kan fylde dig.

Gud i drømme
Men hvad så med dem, der kan fortælle at have mødt Gud i drømme, og hørt Gud kalde af dem, givet dem tegn og måske svar? Ja, det kan godt ske. Gud kan godt gribe ind i vores liv gennem en drøm. Det har vi også forskellige eksempler på i Bibelen. Det kan du læse om i dette svar fra vores svar-arkiv, Taler Gud gennem drømme? Læs det, og stil gerne flere spørgsmål til svarpanelet, hvis det rejser nogle flere spørgsmål.

Så frem for en lur på sofaen i håb om at få en styrkende drøm, så vil jeg opfordre dig til at tage tid med Guds ord – enten ved at læse selv, eller gennem forkyndelsen i kirken eller et kristent fællesskab.

Ændret af Benna (22/05/2006 13:30)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær