0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#62623 - 14/05/2006 20:28
Jesus = Gud?
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa allesammen.. jeg er ny her på debatten og søger efter sandheden, hvis det altså kan lade sig gøre..  jeg læser flere steder at kristne mener Jesus er den samme som Gud, men jeg synes det virker forkert, for hvis man læser om jesus korsfæstelse råber han jo : Min Gud, min Gud hvorfor har du forladt mig?? jesus er da vel "bare" Guds søn ikke? og den person hvor "ordet tog bolig iblandt os" ?
|
|
Til toppen
|
|
|
#62624 - 14/05/2006 22:01
Re: Jesus = Gud?
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lasse  - og velkommen i Café Thomas! Jo, vi tror, at Jesus er Gud, som blev menneske, selv om han forblev Gud og altid har levet - inden verden blev skabt. Og som døde på sit kors, og opstod tre dage efter, og nu lever og er hos Gud Fader i himlen ... Han overvandt for os synden, døden og Djævelen og har sonet alle menneskers synd, så enhver, som tror på ham, har evigt liv. Vi tror jo kun på én Gud, men han er en enhed på tre personer: Faderen, Sønnen og Helligånden! Som der står i begyndelsen af Johannes-evangeliet: I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud .. Så Guds søn var Gud inden verdens skabelse, men han steg først ned og blev menneske for ca. 2000 år siden - - det er et mysterium! Sand Gud og sandt menneske! Her er et link, som giver en besvarelse på dit spørgsmål om Jesus blev forladt af Gud .. og to andre links, som jeg håber også kan give lidt klarhed: Er Jesus Gud? og hvordan kan Jesus være Guds søn? Du er meget velkommen til spørge videre, og fortælle hvad du tænker om det, for der er ikke så lidt mere at sige om den treenige Gud! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#62625 - 15/05/2006 17:48
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Tak for svaret, men det er jo svært at forstå, det med treenigheden, gid jeg levede for 2000 år siden da Jesus var på jorden så jeg kunne møde ham og forstå sandheden  Jeg tror det bliver svært for mig at holde op med at tvivle selvom jeg beder til Jesus ret tit og ofte, for det føles jo ikke som om man får svar når man beder, men det giver trods alt en indre fred, har jeg lagt mærke til og det holder jeg fast ved.....
|
|
Til toppen
|
|
|
#62626 - 15/05/2006 18:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lasse - du skriver Citat: .. gid jeg levede for 2000 år siden da Jesus var på jorden så jeg kunne møde ham og forstå sandheden ...
Ja, sådan kan vi ikke lade være med at tænke. Bare vi kunne se hans ansigt og trykke ham i hånden! 
Men nej! Hans egne allernærmeste, som han fulgtes med og underviste i tre år, havde faktisk ikke fattet meget af sandheden! Det bliver man hurtigt klar over, når man læser i Bibelen! Det var faktisk først efter opstandelsen, at de langsomt begyndte at fatte lidt af det, de havde været vidne til .. for de havde jo set Jesus som et ganske almindeligt menneske: tømrerens søn fra Nazaret ..
Og tvivlen - den slipper vist ingen af os for! Det er faktisk en del af troen!
Vantro er noget andet, det er ikke at ville have med Ham at gøre, og vende Ham ryggen ..
Jeg håber du er med i et godt kristent fællesskab, så du ikke skal gå alene med din tro og din tvivl, men kan dele Guds ord, og tanker og bønner med gode venner ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#62627 - 15/05/2006 18:48
|
Anonym
Anonym
|
har tænkt på at opsøge andre troende mennesker, men er usikker på om jeg tror nok he he  eller at dem man møder er helt overdrevne i deres tro hvis du forstår? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#62628 - 15/05/2006 19:38
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Lasse. Hvis du kigger oppe i den øverste linje under Personlig kontakt, og underlinket Lokal kontakt, så tror jeg du kan få god hjælp til at opsøge nogle troende mennesker i dit lokalområde. Du skal ikke være nervøs for, om du "tror nok". De allerfleste kristne kender til både tro og tvivl. Det gør heller ikke noget, hvis man er ny i troen, eller søgende. Det er der bestemt også plads til. Held og lykke med det.  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62629 - 16/05/2006 13:17
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Hej Lasse! Ja, ved du hvad, jeg har været kristen i rigtig mange år - ja, faktisk helt fra jeg ka huske - og jeg har aldrig helt forstået det, som du også har svært ved at fatte!!!! Men det er jo netop det, der er troens væsen - at vi tror det, håber det, og har fuld tillid til det, men vi fatter det ikke med vores forstand! Også dér i tror jeg, at vi som kristne er ét, at vi er fælles om troen og tvivlen. Jeg synes også, at det er så skønt at læse, at du Citat: beder til Jesus ret tit og ofte, for det føles jo ikke som om man får svar når man beder, men det giver trods alt en indre fred, har jeg lagt mærke til og det holder jeg fast ved.....
Jeg kan love dig, at hvis du fortsætter med det, så vil Gud ved sin Helligånd overbevise dig så meget, som et menneske kan overbevises. Det er jo netop OVER BEVISET, dét med troen!
I teksten til på søndag ( den tekst, der bliver prædiket over i landets folkekirker ) siger Jesus sådan her: Hellige fader, hold dem fast ved dit navn, det du har givet mig, for at de kan være ét ligesom vi.« kapitel 17 vers 1–11 (side 980): Det er dejligt at vide, at Jesus selv går i forbøn for os.
Jeg vil ønske dig rigtig hjerteligt velkommen på JesusNet og ikke mindst i den kristne familie!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#62630 - 21/05/2006 15:06
|
Bruger
Reg.: 11/05/2006
|
Guds Søn er også Gud, altså en del af treenigheden.
Faktisk er Alt Gud, bare på forskellige bevidsthedsniveauer.
Så man bør altså gå efter det højeste af det højeste og det er Gud, Faderen. Når du gør Guds vilje, som kræver at du sejrer over din lavere natur (egoet - følelsen af at være adskilt fra alt andet).
Vi kan nemlig alle bliver Guds sønner(og døtre). Joh Åb 21,7... Den der sejrer...
Jesus er dog ikke Gud Faderen, Altså himlen og jordens(helvedet) skaber.
Kort fortalt: Før skabelse var alt i balance og harmoni. Så skete der noget, som bragte dette ud af balance. Gud ønskede så at balancen skulle genoprettes og begyndte at undersøge hvordan det skulle foregå. Den første bevidsthedsenhed der opnåede dette var Kristus. Dette er stadig før skabelse.
Det var imidlertig svært for bevidsthedsenhederne generelt at nå tilbage til denne balance, forening med Gud. Derfor skaber Gud universet og deler det hele op i et hierarki, himlen som det højeste og jorden som det laveste(fysisk set).
Hvad lavede Gud universet af? Sig selv. Så alt vi ser og oplever er Gud.
Nå, det blev vist lidt en omvej.
Svaret på dit spørgsmål er således: ja, jesus er Gud. En del af treenigheden, der gør Guds vilje. Det kan vi alle blive. Vi er dog alle Gud, altså en del af Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62631 - 21/05/2006 21:04
Er alt Gud?
[Re: brahmamurti]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
brahmamurti skrev: Citat: ... Faktisk er Alt Gud, bare på forskellige bevidsthedsniveauer. ... Hvad lavede Gud universet af? Sig selv. Så alt vi ser og oplever er Gud.
Hej brahmamurti,
Meget interessant måde at anskue hvad Gud er. Hvad med løgn? Vi ser og oplever også løgn, så hvis Gud er alt vi ser og oplever, er løgn så også Gud?
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#62632 - 26/05/2006 22:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Brahmamurti
Det er lidt krypisk for mig, det du skriver her - jeg har lige læst det igen og kom til at tænke på, at du måske tager udgangspunkt i Kristus/Maitreya teosofien, læren om menneskehedens forvandling, hvor åndelige væsener, "Hierakiet", står for klodens udvikling - hvor Kristus ikke regnes for at være den samme som Jesus, men en del af et åndeligt hierarki, hvor Kristus i fællesskab med Buddha arbejder for at skabe en særlig aura omkring jorden ...
Er jeg på sporet, eller er det skudt helt ved siden af? Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#62633 - 01/06/2006 14:29
|
Bruger
Reg.: 01/06/2006
Sted: Norge
|
Hei Lasse O og dere andre Man må vel ikke være enig i de mest utbredte oppfatninger for å delta med innlegg? Jeg er for det første skeptisk til treenighetslæren slik den forklares i kirkens trosbekjennelser. Slik jeg oppfatter det har treenighetslæren skapt langt flere problemer enn om Gud ble fremstilt som bare én, men allmektig og allestedsnærværende. Her vil jeg dele mitt syn på guddommen som er lettere å bevise ut i fra Bibelen enn læren om treenigheten. Min versjon passer også bedre inn i helheten av Bibelens lære om hvem Jesus er: 1.) Treenigheten består av Gud Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. 2.) Ingen steder i Bibelen sier noe om Sønnen i treenigheten med mundre det refereres til Jesus i tiden fra og med Messias/Kristus komme i kjøtt og blod. 3.) Før inkarnasjonen taler Guds ord bare om Gud Den Allmektige, eller Herren, som er den samme som Gud Den Allmektige. Det var den samme Gud Den Allmektige, eller Herren om du vil, som ble åpenbaret i kjøtt og blod. Jesus er navnet på den Salvede - Messias/Kristus, som ble fremstilt som et menneskelig legeme hvor Gud som er ånd (Joh 4,24 ; 2.Kor 3,17) tok bolig. GT skildrer en Davids sønn som skulle bygge et hus for Guds navn. Huset er Jesu legeme. Hvis Jesus er Gud og legemet der Gud som er ånd, bor, hva mener da Bibelen med å gjengi Jesu ord: "Min Gud, hvorfor har du forlatt meg"? Uttalelsen har en dobbelbetydning. 1.) Uttrykket "forlatt" har mer enn bare én betydning på gresk og arameisk. I dette tilfellet betyr ordet "overlatt til menneskers dom". Mennesker korsfestet Jesus som profetert. 2.) Når vi kjenner Jesus som en legemlig åpenbaring av Gud, at Gud var den som bodde i dette legemet, så står uttalelsen som et uttrykk for at nå forlater Gud (som jo er Ånd) dette legemet. Husk at uttalelsen kom rett før Jesus "utåndet" på korset. Det viktig å ha klart for seg at det var den legemlige (med forgjengelig legeme) fremstilling av Gud som døde. Jesu Ånd døde aldri, men ble rettferdiggjort, 1.Tim 3,16 "Og det må alle bekjenne, stor er den gudsfryktens hemmelighet: Gud åpenbaret i kjød, rettferdiggjort i ånd, sett av engler, forkynt blant folkeslag, trodd i verden, opptatt i herlighet." Legemet led døden, men Ånden ble rettferdiggjort fordi døden ikke hadde makt over det guddommelige, hellige, rene lyteløse. Bare det syndige kan dø. Døden er syndens lønn. Men Jesus som riktignok døde ved at han bar våre synder opp på treet, var absolutt fullkommen, fordi han i sitt indre var Den Hellige Ånd. 
Og fra alt det som dere ikke kunne rettferdiggjøres fra ved Mose lov, rettferdiggjøres i ham enhver som tror. Apg 13:39
|
|
Til toppen
|
|
|
#62634 - 10/06/2006 17:52
|
Bruger
Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
|
Hej Lasse
Jeg tror ikke jeg kan give dig et endegyldigt svar, men vil bare fortælle dig, at selv om jeg er vokset op med kristendommen, har gået i søndagsskole, til IMU, er blevet fortalt bibelhistorier og blevet bedt sammen med som lille, så er der stadig en masse ting, jeg ikke forstår. Synes hele tiden der dukker nye ting op. Det kan være frustrerende, men på en måde også dejligt, så man ikke går i stå i sin tro. Det jeg vil sige med det er i bund og grund, at vi alle er forskellige steder i vores trosliv, og at du ikke skal være bange for at opsøge nogle kristne at snakke med omkring det. Spørgsmålet om hvorvidt Jesus er Gud, er enomt svært og noget jeg også ofte tænker over, og jeg er ikke kommet helt frem til svaret endnu. Der er mange steder i Bibelen som siger mig, at Jesus ikke er Gud, men en del af Ham. Der står at Jesus og Gud er ét, men der står også at vi skal være ét med Jesus, og om Gud og Jesus et ét på samme måde, som vi er det med Jesus er svært. Jeg må sige, at jeg i det hele taget har det svært med treenigheden - tror på både Gud, Jesus og Helligånden, men ordet treenighed står ikke et eneste sted i Bibelen, og jeg tror det er der min frustration opstår. Så indtil jeg kommer videre, må jeg bare tro, at Jesus er Guds søn og sendt for at frelse os fra vores synder. Vil ønske det bedste for dig, og håber du finder totalt fred med Gud!
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#62635 - 10/06/2006 19:05
[Re: JesusSoldat]
|
Anonym
Anonym
|
Hej JesusSoldat.
Jeg kan kun tilslutte mig, hvad du skriver til Lasse O. Samtidig vil jeg gerne fortælle dig, at jeg sætter pris på den varme og imødekommende tone, du har overfor Lasse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62636 - 10/06/2006 19:18
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Lasse, Du skrev: "gid jeg levede for 2000 år siden da Jesus var på jorden så jeg kunne møde ham og forstå sandheden" Skriften siger at Gud er den samme igår, idag og til evig tid. Det er ikke blevet sværere for Gud at åbenbare eller tilkendegive sig for mennesker idag, ligsom han gjorde fordum. Jeg bærer vidnesbyrd for dig om at Jesus Kristus lever og at han viser sig for mennesker idag, og også tilkendegiver sig for dem ved sin Ånd idag, præcist som han gjorde fordum. Det som man kalder at have et guddommeligt vidnesbyrd om sandheden. Hvis du beder til Gud i Kristi navn, med fast fortsæt, og med tro på Kristus, da vil han åbenbare sandheden for dig igennem den Helligånds kraft. Dette vidunderlige løfte gælder for alle. Jeg ved at Jesus Kristus lever idag og at han er denne verdens Frelser og Forløser fordi hans Ånd har tilkendegivet det for min sjæl på en måde, som jeg aldrig nogensinde vil kunne glemme. Hen hører dine bønner. Søg efter sandheden, som guldgravere søger efter guld  (med den samme iver mener jeg naturligvis), og Herren vil give dig et guddommeligt vidnesbyrd, som du ikke kan modtage fra noget menneske, og som du aldrig vil kunne glemme. Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#62637 - 10/06/2006 20:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JesusSoldat.
Du skriver, at der er mange steder i Bibelen, der siger dig, at "Jesus ikke er Gud, men en del af Ham." Er det nogle bestemte steder, du tænker på? Hvis du mener, at Jesus ikke er hele Guddommen, men en del af Guddommen = Treenigheden, er det vel rigtigt nok. Men på den anden side er det ikke rigtigt at sige, at Jesus ikke er Gud. Det kan være lidt forvirrende, hvis vi sammenligner de steder, hvor der står om "at være et", som du gør - og hvis det er det eneste, vi ser på. Men der er heldigvis også mere at sige. Et af de mest oplagte steder er Joh. 1,1, hvor der direkte står, at Ordet var Gud - og det var ham, der blev kød og tog bolig iblandt os som Jesus.
I Fil. 2 står der, at hvert knæ skal bøje sig i Jesu navn, og hver tunge skal bekende, at Jesus er Herren. Det interessante er, at det er en henvisning til Es. 45,25, hvor Herren (JHVH) siger: "For mig skal hvert knæ bøje sig, hver tunge skal sværge ved mig. Om mig skal man sige: Kun hos Herren er der retfærdighed og styrke." Og i verset før står der: "Jeg er Gud, der er ingen anden." Så det er ikke bare en prægtig titel, når der står, at Jesus er Herre. Han er faktisk Gud Herren - uden at det anfægter Guds enhed!
Heb. 1,8: "Men til Sønnen: Din trone, Gud, står til evig tid (...) Du elskede ret og hadede uret, derfor har Gud, din Gud, salvet dig med glædens olie frem for dine lige." Her ser vi både, at Sønnen kaldes Gud og siges at have en Gud - hvilket han har som menneske. Alligevel er han stadig én og den samme.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (10/06/2006 20:14)
|
|
Til toppen
|
|
|
#62638 - 10/06/2006 22:16
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
|
Citat: Hej JesusSoldat.
Du skriver, at der er mange steder i Bibelen, der siger dig, at "Jesus ikke er Gud, men en del af Ham." Er det nogle bestemte steder, du tænker på?
Hvis du mener, at Jesus ikke er hele Guddommen, men en del af Guddommen = Treenigheden, er det vel rigtigt nok. Men på den anden side er det ikke rigtigt at sige, at Jesus ikke er Gud. Det kan være lidt forvirrende, hvis vi sammenligner de steder, hvor der står om "at være et", som du gør - og hvis det er det eneste, vi ser på. Men der er heldigvis også mere at sige. Et af de mest oplagte steder er Joh. 1,1, hvor der direkte står, at Ordet var Gud - og det var ham, der blev kød og tog bolig iblandt os som Jesus.
I Fil. 2 står der, at hvert knæ skal bøje sig i Jesu navn, og hver tunge skal bekende, at Jesus er Herren. Det interessante er, at det er en henvisning til Es. 45,25, hvor Herren (JHVH) siger: "For mig skal hvert knæ bøje sig, hver tunge skal sværge ved mig. Om mig skal man sige: Kun hos Herren er der retfærdighed og styrke." Og i verset før står der: "Jeg er Gud, der er ingen anden." Så det er ikke bare en prægtig titel, når der står, at Jesus er Herre. Han er faktisk Gud Herren - uden at det anfægter Guds enhed!
Heb. 1,8: "Men til Sønnen: Din trone, Gud, står til evig tid (...) Du elskede ret og hadede uret, derfor har Gud, din Gud, salvet dig med glædens olie frem for dine lige." Her ser vi både, at Sønnen kaldes Gud og siges at have en Gud - hvilket han har som menneske. Alligevel er han stadig én og den samme.
Mvh. Anne.
Til spørgsmålet om det er nogle bestemte steder jeg tænker på, når jeg ikke synes, at Jesus og Gud er den samme, så ja. Kan da lige nævne nogen:
Jesus tilbad Gud (Joh.20:17. Mark.12:29-30. Matt.4:10). Hvordan kan Jesus tilbede Gud hvis han selv er Gud? Tilbeder Gud sig selv?
Jesus råbte til Gud da han hang på korset: ”Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?” (Matt. 27:46). Hvis Jesus var Gud, så havde Gud forladt sig selv! Hvordan kan det gå til? Hvordan kan Gud forlade sig selv?
Jesus siger: ”...den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlene eller Sønnen, men alene Faderen.” (Matt.24:36) Hvis Jesus er Gud, hvordan kan det så være at Jesus ikke kender det som Gud kender?
Jesus har taget sæde ved Guds højre hånd i himmelen (Heb.1:3). Hvordan kan Gud tage sæde hos sig selv?
Jeg har læst engang, at den græske betydning af ordet Herre er lig med Jesus, hvor vi ofte betegner det som Gud, men jeg ved ikke om denne oplysning er rigtig.
Ja, det var lige et par eksempler. Måske er det i bund og grund fordi, jeg har svært ved at fatte, at man kan være 100% menneske og 100% Gud. Men jeg tror på den side også på, at Gud har flere dimensioner end mennesker fatter, og det er måske derfor.
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#62639 - 12/06/2006 10:10
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej Det har altid været et spørgsmål som har optaget menigheden - men troen på Jesus, som Gud, har dog altid været der - spørgsmålet har bare været hvordan det hænger sammen (særlig pga af det skriftsteder du henviser til) En gammel trosbekendelse (en af de 5 i folkekirken) siger sådan: Citat: Faderens person er nemlig en for sig, Sønnens en for sig, Helligåndens en for sig. Men Faderens Sønnens og Helligåndens guddom er een, deres herlighed er lige stor, deres majestæt lige evig. Som Faderen er, sådan er Sønnen og sådan er Helligånden. Faderen er uskabt, Sønnen er uskabt, Helligånden er uskabt. Faderen er umålelig, Sønnen er umålelig, Helligånden er umålelig. Faderen er evig, Sønnen er evig, Helligånden er evig. Og dog er der ikke tre, som er evige, men een som er evig, ligesom der ikke er tre, som er uskabte, eller tre, som er umålelige. I lige måde er Faderen almægtig, Sønnen almægtig, og Helligånden almægtig, og dog er der ikke tre som er almægtige, men een som er almægtig. På samme måde er Faderen Gud, Sønnen Gud og Helligånden Gud, og dog er der ikke tre guder, men een Gud... Det er altså den rette tro, at vi tror og bekender, at vor Herre Jesus Kristus, Guds Søn, er Gud og menneske, Gud, født af Faderens væsen før tiderne, og menneske, født af moderens væsen i tiden, fuldkommen Gud, fuldkomment menneske, bestående af en fornuftig sjæl og menneskeligt kød, Faderen lig efter sin guddommelige natur, ringere end Faderen efter sin menneskelige.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62640 - 12/06/2006 10:37
[Re: Jón Poulsen]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Jón Poulsen
Fra trosbekendelsen: Faderen er uskabt, Sønnen er uskabt, Helligånden er uskabt.
Ordsp. 8,22: Som begyndelsen på sine handlinger skabte Herren mig, som det første af sine værker dengang. Fra evighed er jeg dannet, fra begyndelsen, før jorden blev til.
Vi kan vel hermed afvise, at der kan være nogen lighed mellem de tre fra trosbekendelsen, og den der tager til orde i orsprogenes bog. Kap. 8....
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#62641 - 12/06/2006 10:54
[Re: Vandrer]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer - Citat: Vi kan vel hermed afvise, at der kan være nogen lighed mellem de tre fra trosbekendelsen, og den der tager til orde i orsprogenes bog. Kap. 8....
Det er jeg ikke med på at afvise, tværtimod: Faderen, Sønnen, og Helligånden har nemlig det helt afgørende til fælles, at de alle er uskabte - at de alle tre er Gud: Én sand Gud fra evighed til evighed!
Måske mener du, at også du - og vi alle - som Gud selv - er uskabte ..
- at der ikke er nogen fundamental og evig forskel mellem skaberen og skabningen/skaberværket?
I så fald er det lige netop dét, der er den inderste kerne i vores uenighed!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#62642 - 12/06/2006 14:28
|
Bruger
|
Hej Vandrer
To bemærkninger
1) Handler Ordspr 8 om Jesus? Måske - måske ikke! Jeg hælder nok til at det gør - men hvorfor? Der bliver ikke henvist til Ordsp 8 i NT.
2) Ordet at skabe, i Ordspr 8 - skal det nødvendigvis betyde skabe? Eller evt. forme/danne (altså i moders liv)? I fald at det skal betyde skabe - så er vi vel inde i en poetisk kontekst - og så kan det vel opfattes metaforisk.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62643 - 12/06/2006 15:44
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jón og Vandrer
Endnu en bemærkning:
I Ordspr 8 vers 22, DO 1871, står der med gotiske bogstaver:
Herren ejede mig som sin Vejs Begyndelse, forud for sine Gerninger, fra fordums Tid. Fra Evighed er jeg indsat, fra det første af, før Jorden var.
Da Afgrundene endnu ikke vare, er jeg født, da Kilderne, som have meget Vand, ikke vare til. Før Bjergene bleve nedsænkede, før Højene bleve til, er jeg født ...
Og jo, naturligvis er det Guds søn - herom kan jeg ikke finde mindste tvivl .
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#62644 - 12/06/2006 18:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jón.
Så vidt jeg husker, er det et ord, der også kan betyde: eje, erhverve sig (det hedder vist nok qanah på hebraisk). En gammel oversættelse siger (husker ikke helt hvilken): Herren ejede mig, i stedet for: Herren skabte mig. Det er det samme ord, Eva bruger, da hun har fået Kain og siger: Jeg har fået en søn ved Herrens hjælp (1948-oversættelsen). I 1992-oversættelsen står der: Jeg har skabt en mand... Og det er det ord, navnet Kain spiller på. Men det interessante er jo, at Eva har født Kain og ikke skabt ham som sådan. På same måde er Sønnen født af Faderen og ikke skabt. Så for mig at se er der ikke noget som sådan til hinder for, at man kunne se den præeksistente Guds søn i teksten. Men det kan vel også bare forstås som en poetisk beskrivelse af Guds vidsom. På den anden side siger Paulus: Vi prædiker Kristus som Guds visdom. (1.Kor. 1, 23-24.) Men man kunne jo også spørge: Selv om det ikke skulle handle om den præeksistente Søn, men blot upersonlig visdom, kan man så forestille sig Gud uden sin visdom? En u-viis Gud, der på et tidspunkt skaber sin egen visdom? Og kræver det ikke visdom at skabe, eller? (Det er måske bare ren spekulation - og dog?) Også her ville det give god mening at tale om at eje, i stedet for at skabe.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62645 - 13/06/2006 00:49
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Faktisk er Alt Gud, bare på forskellige bevidsthedsniveauer
Hvorledes?...
Du mener at alt indeholder Gud ik? og at Gud så indeholde alt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#62646 - 13/06/2006 01:25
|
Bruger
|
Kære Jón Poulsen Citat: 1) Handler Ordspr 8 om Jesus? Måske - måske ikke! Jeg hælder nok til at det gør - men hvorfor? Der bliver ikke henvist til Ordsp 8 i NT.
Det var nu ikke Jesus jeg hentydede til, men f.eks. dén man kalder Sønnen, som jeg ikke mener er ensbetydende med personen Jesus. Dermed ikke sagt, at Jesus ikke er Guds Søn. Jeg ville blot se, om man forbinder Visdommen med Sønnen, og hvilken betydning det har i forhold til uskabt og skabt.
Grunden til jeg reagerede er den athanasianske trosbekendelse, som du henter frem. Nu behøver jeg jo ikke nødvendigvis være enig med den, som Kristen udenfor folkekirken. Bekendelsen er et modskrift og en fordømmelse, mod Arianerne og går ud på at forklare "den almindelige tro"(3in1), hvem den bl.a. kalder; uskabte og umålelige, ikke tre, men een. Det er en trosbekendelse, der formulerer sig i modsætning til Arianerne, der hævdede at Sønnen var skabt af Faderen, og derfor ikke lige med Faderen, ikke evig, og ikke guddommelig af væsen. Nok til at at de vil gå evigt fortabt.
Da jeg læste dit indlæg, kom jeg til at tænke på denne vidunderlige tekst, i ordsprogenes bog, som mange ligesom du, overvejende hælder til at læse som om den omhandlede Jesus. På samme måde, som mange også læser Sønnen og Jesus synonymt, end sige Jesus og Gud...
Jeg sætter ikke lighedstegn mellem Jesus og Gud. Mest fordi jeg betragter Jesus som min Broder og medtjener for Herren (bH). Sønnevilkår behøver vi ikke låne igennem hinanden, men har det i kraft af Faderens Navn. Faderen er min Gud, fuldstændig som for Jesus. Hmmm, det lyder en modbekendelse til "Nicæaismen", men det skal ikke opfattes som en bekendelse til Arianismen. "Jesus = Gud", opfatter jeg utvesydigt som en vildfarelse og en fristelse til afgudsdyrkelse, men vil dog ikke fordømme dem, som tror så, til at gå evigt fortabt, sådan som kirkens trosbekendelse gør det.
Ordsprogenes bog kap 8, har fået stor betydning for min tro, ligesom jeg også tror teksten har haft for Jesus.
Citat: 2) Ordet at skabe, i Ordspr 8 - skal det nødvendigvis betyde skabe? Eller evt. forme/danne (altså i moders liv)? I fald at det skal betyde skabe - så er vi vel inde i en poetisk kontekst - og så kan det vel opfattes metaforisk.
King James: The LORD possessed me in the beginning of his way, before his works of old. Det der er "Possessed", må erhverves eller skabes/frembringes først...
Jewish Bible: HaShem made me as the beginning of His way, the first of His works of old.
Jeg tror du har ret, vi er inde i en poetisk kontekst. Jeg mener at dén, der tager til orde, udtrykkes nok bedst gennem poesien. Når jeg hører ordene, er der en samklang med noget i mit indre; som når den samme tanke, der har inspireret til ordene bor i mig. Jeg tror at ordene, gennem generatioer, har fået mennesker til at opdage, at Visdommen bor i deres indre, når dette poetiske Jeg er vågnet i dem sammen med sangen.
Metaforisk opfatter jeg både Visdommen og Sønnen, som noget der peger på Mennesket, dig og mig. Hvad man tillægger Jesus, det tager jeg af og giver til Jer...
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#62647 - 13/06/2006 10:15
|
Bruger
|
Hej Først til Anne - jeg havde ikke lige tænkt på det der 1 Kor citat - interesant!!! Nu til Vandrer  Der er mange ting at snakke om i det her - men kun to, jeg vil tage frem nu. Citat: Sønnen, som jeg ikke mener er ensbetydende med personen Jesus.
Det her har I debateret før - det er jeg godt klar over. Men jeg har svært ved at se, hvorfor Sønnen ikke skulle være Jesus! Nej, det passer ikke... Jeg kan slet overhovedet ikke se, at Sønnen ikke skulle være Jesus! Tænk bare på Johannes prologen - Logos var i begyndelsen!!! Logos var Gud!!! Han var lyset!!! Johs. forkyndte om ham!!! Han var Guds søn og exeget!!! - og så evangelieberetningen om Jesus fra Nasaret - Guds søn!!!
Citat: Jeg tror at ordene, gennem generatioer, har fået mennesker til at opdage, at Visdommen bor i deres indre, når dette poetiske Jeg er vågnet i dem sammen med sangen.
Jeg opfatter dig ikke som arianer - men (måske en misforståelse?) - jeg synes du lyder en hel del gnostisk i din argumentation - særligt her! Er det rigtigt?
Må jeg forresten spørge om du tilhører/hælder til nogen bestemt konfession?
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62648 - 14/06/2006 01:48
|
Bruger
|
Kære Jón Poulsen Citat: Jeg kan slet overhovedet ikke se, at Sønnen ikke skulle være Jesus!
Det er rigtigt vi har diskuteret det før. Det er jo et centralt spørgsmål, som jeg synes i al for høj grad behandles overfladisk. Nærmest pr. automatik tænker mange kristne; det er Jesus; uden at nå i dybten med hvad der ligger i begrebet Sønnen.
Jeg siger, at Sønnen ikke er ensbetydende med personen Jesus. Sønnen er i Bibelsk termologi; ligheden med Faderen, som viser sig på Ansigtet af den, som er uden tvesind og vandrer i Herrens (bH) Lys. Gud åbenbarer sig på den Retfærdige. Derfor siger jeg også, at Jesus er Guds Søn. Ved ham kan vi lære Sønnen (som blev tabt) at kende igen, men det er ikke personen Jesus, der som historisk person er Sønnen, det er Mennesket som ér ligesom Gud, der er Sønnen.
Det kan godt være, at du er vandt til at bytte ordene ud i teksten og læse kaldenavnet Jesus, i stedet for eller sammen med Sønnen. Det kan også være du læser hvad der står. Men prøv, for at se hvorfor jeg siger som jeg gør, at læse Johannes prologen på en ny måde. Prologen er jo en vidundelig poetisk mysterie tekst, kan læses med dét i tanke, at det handler om noget du skal finde i dig selv. Om Ordsprogenes bog kap. 8: Citat: V: Jeg tror at ordene, gennem generatioer, har fået mennesker til at opdage, at Visdommen bor i deres indre, når dette poetiske Jeg er vågnet i dem sammen med sangen.
JP: - (måske en misforståelse?) - jeg synes du lyder en hel del gnostisk i din argumentation - særligt her! Er det rigtigt?
Hvis jeg havde været gnostisk, havde jeg nok ment, at man ikke kunne komme til fuldkommen erkendelse, uden man havde gennemlevet særlig bevægende erkendelses processer gennem at opleve teksten i et mysterie. Dog forholder det sig som jeg siger; at dette poetiske Jeg er vågnet i dem sammen med sangen. Prøv at læs teksten, igen hvor du lader tanken være modtagelig for, at det handler om noget du kan finde i dig selv. Det kan godt være, du har Jesus i dine tanker, men så læs som du mener han ville læse ordene.
Citat: Må jeg forresten spørge om du tilhører/hælder til nogen bestemt konfession?
Du er velkommen med dit spørgsmål. Jeg tilhører og har ikke til nogen bestemt konfession, at hælde mit hoved til!
Du kan kalde mig en Kristen, for jeg bor i en kristen kultur og blev Jesu discipel, fulgte kaldet og blev ledt ud på Vejen... Og jeg siger; Vejen er farbar.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#62649 - 14/06/2006 22:28
|
Bruger
Reg.: 21/12/2005
Sted: Frederiksberg
|
Hej. Lidt dum kommentar. Men jeg skal lige se om mit billede virker. Syntes det blev lidt forvrænget, da jeg lagde det ind på siden.
En kommentar til dit spørgsmål. Jeg har lige siddet og læst til dogmatik eksammen. Der læste vi nogle af oldkirkens bekendelses skrifter. Apostolicum, Nicænum og Calcedonense, som også er en del af folkekirkens bekendelses skrifter. Jeg syntes de var meget opbyggelige. Men også svære at forstå. Biblen er et godt sted at starte, når man skal prøve at forstå om Jesus var Guds søn, eller at han var Gud. Nogle gange undrer jeg mig over at jeg kan tro det, at Jesus var Gud. Men jeg tror at det er ham, der hjælper mig med at tro det.
Stud. theol Henrik B. Jacobsen
|
|
Til toppen
|
|
|
#62650 - 15/06/2006 08:58
|
Bruger
|
Hej Vandrer!
Jeg må indrømme, at jeg har meget svært ved at følge din tankegang.
Hvad bygger du det på, at Sønnen ikk er Jesus (er det med udgangspunkt i Luk 15?)?
Mener du, at bibelske steder (i dette tilfælde Johs 1 og Ords 8) ikke skal læses i litterær og historisk kontekst - men udelukkende, som en sakral ordstrøm til os her og nu?
Et 'lille' ekstra spørgsmål: Tror du på nødvendigheden af frelse? i så fald, hvordan får man del i den? og hvad er frelsen ifølge dig?
venligts Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62651 - 18/06/2006 04:06
|
Bruger
|
Kære Jón Citat: Jeg må indrømme, at jeg har meget svært ved at følge din tankegang.
Det kan der jo gøres noget ved... Men hvad mener du det er, som gør det svært at følge med? Er der noget særligt, som får dig til ikke at følge taken?
Jeg synes du lader til at starte ud med en fin holdning, som ny ordstyre. Du kan undre dig og spørger, ligesom du ikke virker afvisende og fordomsfuld i din dialog.
Citat: Hvad bygger du det på, at Sønnen ikke er Jesus (er det med udgangspunkt i Luk 15?)?
Luk. 15. fortæller lignelserne om det mistede får og den tabte mønt, samt den fortabte søn. Når nu du nævner den tekst, vil jeg kommentere den, selvom det ikke primært er med dette udgangspunkt jeg siger; Jesus ikke ene er Sønnen. Lignelserne fortæller om, at noget er blevet væk og bliver fundet igen. De leder tanken hen på, at Mennesket er elsket og har værdi for vor himmelske Fader, som opsøger og bringer det tabte tilbage. Det gøres gennem Tjeneren og Fællesskabet(hyrden og kvinden). Den sidste om sønnen, lader os forstå; at Menneskets tilbagevenden er ventet. Ja, dén som vender tilbage, imødekommes med indsættelse på rette plads, med Skønhed og Værdighed(festdragt og ring), som tegn på at Sønnen har vendt ansigtet mod Faderen. Vi kan forstå det er uforskyldt, at Mennesket kan genindsættes hvor dets plads ér, for Faderens Åsyn, blot gennem at vende sig om og begive sig hjem.
Det er mødet mellem Gud og Menneske, som fremkalder Sønnen. Allerede i GT, præsenteres vi for forholdet mellem Faderen og Sønnen, hvor Sønnen ligner og ér ligesom Faderen; Gen 1,26; Gen 5, 1-3. Det er i høj grad dette princip, jeg går ud fra, når jeg skal definere Sønnen. Ligheden med Faderen er det essentielle for definitionen af begrebet, Sønnen.
Hvor Luk. 15, mest tydeligt viser Faderens omsorg for dén, som ér fra Faderen, men var tabt og vender tilbage igen, viser Genesis med tydelighed, at Sønnen består i selve dét, at være ligesom Faderen. Det er altså ligheden med Faderen, som ér Sønnen. Jesus siger; Gør jeg ikke min faders gerninger, skal I ikke tro mig Joh. 10, 37.; for Faderen lader i sin Stråleglans Sønnen tegne på Menneskets Ansigt. Sønnen ér ligesom Faderen, og det gælder for såvidt ethvert Menneske, at de kan vide om de har Sønnen, nemlig om de gør Faderens Vilje.
Sønnen er altså ikke Jesus, men dén, som er ligesom Faderen. Derfor siger Jesus; I skal være hellige, ligesom Jeres himmelske Fader er hellig.
Citat: Mener du, at bibelske steder (i dette tilfælde Johs 1 og Ords 8) ikke skal læses i litterær og historisk kontekst - men udelukkende, som en sakral ordstrøm til os her og nu?
Hvordan vil du læse dem i en litterær og historisk kontekst, når de tydeligvis er orale, med rod i en urgammel tanke?
Jeg vil lade dette spørgsmål stå, for nu er det tid til Stilhed. Jeg vil gerne komme ind på dit ekstra spørgsmål i et kommende indlæg.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#62652 - 19/06/2006 13:36
|
Bruger
|
Hej vandrer! Tak for dine pæne ord  Lad mig se om jeg har forstået dig ret! Er kristendommen for dig, at mennesket skal blive som Gud? Eller i hvert fald guddommelige (guds børn)? Endvidere ser det ud til for mig, at du har steder i Bibelen, som er mere Guds ord end andre (evt ældre, mere opr. end andre)? I så fald, kan vi måske enes om nogle ting. Jeg tror også, at barneretten er kristendommens svar til min fortabthed! Men også netop det! Jeg bliver ikke Guds barn, ved at gøre alle de gerninger, som Gud kræver - for det kan jeg ikke! Men med Kristus - ved troen på ham, får jeg ved Guds nåde tildelt barneretten! Jeg har med andre ord brug for en frelser (derfor spurgte jeg tidligere om din frelsesforståelse). Jeg tror også, at Bibelen er en forskelligartet bog - men fælles for den er, at den er Guds ord! Den er kirkens norm og lære - det er den pga af den autorietet, som profeterne fik fra Gud (GT) og ligeledes apostlene fik (NT). Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62653 - 20/06/2006 02:15
|
Bruger
|
Kære Jón Citat: Lad mig se om jeg har forstået dig ret! Er kristendommen for dig, at mennesket skal blive som Gud? Eller i hvert fald guddommelige (guds børn)?
Oprindeligt er Mennesket skabt i Guds Billede, så det ligner Gud (Gen. 1,26-27). Dette blev til i Lyset, som rummer alle skabningers Navne (Gen 1,3-2,1). Nogle Jøder kalder denne del af Skabelsesberetningerne for Livets Bog. Den omhandler en ur-tilstand, hvor Mennesket endnu ikke er individualiseret og inkarneret. Nogle kalder det Guds Rige, hvor vi alle har vor Rod, er én Tanke og vandrer for Guds Åsyn.
For mig at se, handler Livets Bog om et åndeligt Rige, hvori den materielle verden/eksistens har sit forbillede. Også Mennesket har en preeksistens i forhold til dette liv, altså før det inkarnerer, måske som ren åndelig bevidsthed eller væren, som Gud har skabt dem. Før syndefaldet, var Mennesket muligvis ikke bundet til Kødet, som efter syndefaldet, og JHVH kastede sig over, bearbejdede adam og hans hustru, byggede hud og iklædte dem, i deres sanselegeme (Gen 3,21). Teksten handler om, at Mennesket bringes ind i en ny tilstand, som er forskellig fra den paradisiske tilstand, hvor det kan sanse og ekende Godt og Ondt.
Men det rummer samtidig døden, som er glemslen. Vi kan se, at Guds Billede og lighed forsvinder meget hurtigt, for efter godt 235 år, i tredje led, begyndte man at påkalde Herrens navn (Gen 4,26). Det guddommelige Menneske, som kendte Gud og var Guds Billede, Sønnen, blev tabt. Men man påkaldte Navnet, for man fandt ud af at mennesket var kommet væk fra egnen uden for Edens Have. Man kunne ikke finde tilbage til Riget og spredtes for at opfylde Jorden. Derved holdt menneskene sig til Herrens Bud.
Evangeliet handler om en tilbagevenden til Riget, så vi atter skal vandre for Guds Åsyn. Vi modtager altså, hvad der fra før Verden blev grundlagt, tilhørte os som Menneske. Hvad vi modtager, tilhører ikke nogen anden, for det er ved at give os dét, som er vort eget, Faderen ophøjer Sønnen i os. Han beholdt det hos sig da vi gik ud fra Ham, men ved at give os Skønheden og Værdigheden tilbage, så vi kan iklæde os den, vinder Han os igen.
Dette uddyber, hvordan jeg opfatter, at Mennesket skal blive som Gud...
Jesus har vist(ér/udtrykker) Vejen, ved at følge Herrens Visdom og gå ud på den. Vi kristne siger; Sønnen vist sig igen, for vi aner Faderens Lys i Jesus fra Nazaret. Sønnen er ligheden med Gud og efter Herrens Vilje, ikke en person, men det sande Menneske.
Derfor er det ikke så meget noget vi skal yde, som nogle er så bange for at tale om. Men når vi døber i Sønnens Navn, er det netop at lære om, hvad det vil sige, at være Sønnen.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#62654 - 21/06/2006 17:24
|
Bruger
|
Hej Vandrer Tak for dit grundige svar - nu føler jeg, at jeg lidt bedre ved hvor jeg har dig Citat: Den omhandler en ur-tilstand, hvor Mennesket endnu ikke er individualiseret og inkarneret. Nogle kalder det Guds Rige, hvor vi alle har vor Rod, er én Tanke og vandrer for Guds Åsyn.
Det her er vel ikke noget du begrunder ud fra de kanoniske skrifter? Hvis mennesket ikke er individualiseret - hvad er vi så? Hører denne tanke ikke også mere henne i Hinduismen eller buddismen (evt også ny-jødedom + new age)?
Skriften derimod taler om, at Gud kender os, før vi blev dannet! Gud har et kald til os, før vi blev til! Ikke kun et generelt kald til alle mennesker - men et helt konkret kald til Esajas og ligeledes Paulus - og ja, os alle sammen, der tror på ham!
Citat: For mig at se, handler Livets Bog om et åndeligt Rige, hvori den materielle verden/eksistens har sit forbillede.
Det kommer vel an på, hvordan man forstår det! Jo, jeg tror også, at mennesket har et forbillede i det guddommelige - men ikke i et mærkeligt udefineret spirituelt rum, som vi ikke rigtig kan række ud efter. Vi har vores forbillede i Kristus, fordi han er Guds udtrykte billede! Og vi har vores forbillede i Guds lov! Og helt sikkert også i ur-tilstanden (ikke vores præeksistens, men vores forfædres eksistensvilkår i Edens have).
Citat: Før syndefaldet, var Mennesket muligvis ikke bundet til Kødet, som efter syndefaldet, og JHVH kastede sig over, bearbejdede adam og hans hustru, byggede hud og iklædte dem, i deres sanselegeme (Gen 3,21).
Jeg tror nu, at 1992 udg. rammer rimelig godt grundteksten (jeg er dog ikke nogen ekspert ). Men også set ud fra sammenhængen, mener jeg, at det er rimeligt at antage, at Adam og Eva allerede var af 'kød og blod' (fx Gen 2,21-22)
Citat: Men det rummer samtidig døden, som er glemslen.
Hvorfor er døden glemslen? Ja, døden er en realitet efter paradis pga af synden! Og er det ikke netop det, som er vore problem nu? Døden og synden?
Derfor tro jeg, at du har helt ret, når du siger:
Citat: Evangeliet handler om en tilbagevenden til Riget, så vi atter skal vandre for Guds Åsyn.
Men jeg tvivler nu på, at vi to forstår det samme ved denne tilbagevenden! Handler det ikke om, at få syndernes forladelse? Handler det ikke om, at døden bliver overvundet? Jo, det er jeg helt overbevist om 
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62655 - 21/06/2006 17:32
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Jon..
Ny-jødedom??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62656 - 22/06/2006 01:53
|
Bruger
|
Kære Jón Om en del af skabelsesberetningen siger jeg: Citat: Den omhandler en ur-tilstand, hvor Mennesket endnu ikke er individualiseret og inkarneret. Nogle kalder det Guds Rige, hvor vi alle har vor Rod, er én Tanke og vandrer for Guds Åsyn.
Jeg tror altså på Menneskets preeksistens, på et eksistentielt åndeligt niveau, eller med bibelens ord, i et Rige af Lys. I dette Lys er mangfoldigheden indeholdt, men jeg mener ikke at individualismen havde manifesteret sig, sådan som vi kender den efter syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have.
Dertil svarer du: Citat: Det her er vel ikke noget du begrunder ud fra de kanoniske skrifter?
Jeg skulle mene, at det antydes... men siden du spørger, så ér det hvad jeg udleder af de nok så kendte kanoniske skrifter. Forstår du, man kan jo komme ind i meget forskellige lag af skrifterne, og jeg er af den opfattelse, at de åbner sig med disse perspektiver.
Citat: Hvis mennesket ikke er individualiseret - hvad er vi så?
Vi taler vist om to forskellige tilstande, eller menneske fremtrædelser. Den ene er Lys Mennesket, som blev skabt i og af Lys, det er ikke nødvendigvis andet end et Lyslegeme, eller ren væren. Den anden er det jordiske legeme, som dannedes af agerjordens muld, hvilket godt kan have været hele evolutionen igennem, inden det blev til dét moderne menneske vi kender i dag. Således kommer det åndelige Menneske orvenfra, medens det kødelige menneske er nedenfra. I religiøs forstand, er selve Mennesket det gudsbevidste Lysvæsen, medens det synlige legeme, Kødet, finder betegnelser som et hus, et hylster, eller en velegnet vært. Den ene tages med, den anden lades tilbage.
Hvad du taler om, er formentlig mennesket i dagligdags tale. Jeg fornemmer at du hentyder til det kødelige legeme, fordi du ikke har det preeksistentielle perspektiv med, i dit menneskesyn. Dette menneske er i dag individualiseret, men har det altid været sådan.
Gen. 2,25: Adam og hans kvinde var nøgne, men de skammede sig ikke. At de ikke skammede sig, kan alternativt oversættes med; men de var ikke separeret/delt/følte sig mindre; hvilket indikerer at de ikke opfattede sig som to, men én. Dette peger i retning af, at indvidualismen er noget som udvikler sig, efter syndefaldet og måske som en konsekvens af, at de spiser af Kundskabens Træ. Under den pradisiske tid, har mennesket formentlig først og fremmest opfattet sig som en flok og måske en del af flokken. Måske var mennesket, måske ikke, i en eller anden frydefuld naiv bevidstheds tilstand, i kontakt den lovmæssighed, der var nedlagt i dets skabelse og naturen. Før menneskene fik kundskab om godt og ondt, havde de i følge skriften, ikke deres egen vilje/villen, men gjorde som Gud havde sat dem til.
Det ændrer sig og vi kender historien, men her præsenteres du for noget du er uvant med.. Citat: Hører denne tanke ikke også mere henne i Hinduismen eller buddismen (evt også ny-jødedom + new age)?
Skal det ses i forhold til: " nu føler jeg, at jeg lidt bedre ved hvor jeg har dig"? Jeg gør ellers meget ud af, at forklare mig i forhold til dem du nævner, andre steder, så der ikke skulle være nogen tvivl om, hvornår jeg taler om dem.
Tanken hører vel ikke hjemme i nogen bestemt kasse, jeg tror kasserne må være lavet forkert, når du mener din næste kommentar, skal i en anden kasse: Citat: Skriften derimod taler om, at Gud kender os, før vi blev dannet! Gud har et kald til os, før vi blev til! Ikke kun et generelt kald til alle mennesker - men et helt konkret kald til Esajas og ligeledes Paulus - og ja, os alle sammen, der tror på ham!
Kunne det tænkes, at dét du taler om og tænker på som Kaldet hos Gud, kunne være dét Menneske, som jeg relaterer til Livets Bog, vort eget Navn.
Du siger: Citat: mennesket har et forbillede i det guddommelige - men ikke i et mærkeligt udefineret spirituelt rum, som vi ikke rigtig kan række ud efter. Vi har vores forbillede i Kristus, fordi han er Guds udtrykte billede!
Jeg opfatter slet ikke at der er et mærkeligt udefineret spirituelt rum, som man ikke kan nå. Lige fra barnsben har jeg rakt ud i det, men snarere oplevet det er det materielle jeg er handikappet i. Det undrer mig, når man lukker af for spiritualiteten, som jeg oplever lige så virkelig, som når man går på gaden, måske mere virkelig. Hvis du virkelig mener, at vi har vort forbillede i Kristus, som Guds udtrykte billede, så forstår jeg ikke, hvorfor "kristne" ikke ér i overensstemmelse med forbilledet. Det kan kun for mig, synes som om man ser og ser, men intet indser. Et forbillede; ja, det er hele essensen af mysteriet om Sønnen; et forbillede skal ikke være et forbillede, men Mennesket bliver selv forbilledet, ellers er de delt. Jeg tror at Paulus alligevel spiller dig et puds.
Lad os derfor skynde os at komme igennem, så jeg får svaret dig i Dag: Citat: Men jeg tvivler nu på, at vi to forstår det samme ved denne tilbagevenden! Handler det ikke om, at få syndernes forladelse? Handler det ikke om, at døden bliver overvundet? Jo, det er jeg helt overbevist om
Jo, det handler det om.
Hvor underligt det end kan forekomme, at vi udtrykker os så forskelligt, handler det om det samme. Jeg kunne faktisk godt tale dig efter munden, men Vandrer skal få dig til at bryde med de almindelige tankegange, stoppe op og vejre efter, hvor Vejen går.
Lav en tråd om; hvordan man forlader synden, set i lyset af at være en tilbagevenden; eventuelt i det mulige perspektiv af preeksistensen, som du ikke tager bestik af idag.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#62657 - 23/06/2006 02:03
Lam eller Menneske
|
Bruger
|
Kære Jón Nu får du lige verset igen, som det kan oversættes meget tekstnært, Gen 3,21: JHVH kastede sig over bearbejdede adam og hans hurtru byggede hud og iklædte dem Til min brug af det, siger du: Citat: Jeg tror nu, at 1992 udg. rammer rimelig godt grundteksten (jeg er dog ikke nogen ekspert ).
Jeg udelukker selvfølgelig ikke, at man kan bruge den autoriserede oversættelse, som jo er velformuleret og gjort forståelig. Gen. 3,21: Gud Herren lavede skindtøj til Adam og hans kvinde og gav dem det på.
For mig at se, giver det ikke den store forskel. Da jeg allerede i den autoriserede oversættelse, havde anet nogle nuancer, som ledte tanken i en anden retning, end den simple fornødenhed, så som skindtøj. Derfor undrede jeg mig, hver gang jeg læste det. Jeg sad i missionsforeningen og syntes det var tilstrækelig tydeligt; Herren (bH) skaber igen, det er med Mennesket og det er deres egne skindklæder. Men; ih nej, gud havde sandelig slagtet et lam og klædt menneskene i dets skind. Sådan, lidt ligsom at...; og så sad man der og tænkte om man var den eneste der ku se det.
Derfor, da jeg mange år senere fik muligheden, søgte jeg at lave en mere tekstnær oversættelse. Tror du ikke det var med forundring jeg konstaterede, at teksten kunne bære meget mere end; gud var den første skrædder.
Har du ikke selv oplevet, at det nogle steder i skriften er, som om oversættelsen ikke fungerer, eller at der er nogle nuancer mangler? Sådan har jeg det i hvert fald. Med tiden har jeg lært, at være mere opmærksom på det. For det meste viser det sig, de manglende nuancer kommer frem, eller det som kun anedes, bliver mere markant, når jeg arbejder med grundteksterne. I min oversættelse her, har jeg egentlig bare oversat teksten ord til ord, og undladt at formulere for meget, fordi jeg personligt har nemmere ved en lidt anden ordstilling end hvad man kalder korrekt dansk.
Hvilke tanker får du egentlig, hvis du læser den alternative oversættelse?
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#62658 - 23/06/2006 14:32
|
Bruger
|
Hej Vandrer! Selvfølgelig er der farer forbundet med, at putte i kasser; men nogen gange kan de også hjælpe os til at forstå en sammenhæng! Min bemærkning om, at jeg nu følte jeg forstod dig - skal ikke læses som om, at nu har jeg endelig fået puttet dig ind i en kasse (jeg er ked af, hvis det lød sådan) - jeg mente simpelthen bare, at nu troede jeg, at jeg var ved at forstå noget af det, du sagde. At jeg siden hen sammenlignede det med andre religioner - var udelukkende for at pge på nogle farer, som jeg mener er forbundet med det kristendomssyn, som jeg fornemmer du har! Jeg kan godt følge dig i dine alternative oversættelser - men jeg har svært ved at godtage dem. Jeg tager dem til efteretning; men jeg må ærligt indrømme, at det minder mig mest om et puslespil, man gerne vil have skal gå op efter sit eget hoved. Men selvfølgelig skal man ransage sig selv (inkl sin bibellæsningsforståelse engang imellem), men jeg tror ikke det betyder, at man skal fornægte sit standpunkt. Dette er den eskistentielle (endnu en kasse  suk!) måde at gribe det an på! Men kristeligt set, hviler vi i de løfter, som bibelen bringer os! Når man oversætter bibelen, så kan man ikke bare oversætte dem ord for ord - men sætte sig ind i, hvad den hebraiske/aramaiske/græske term egentligt indeholder - og se den i forhold til tekstlig samt tidslig kontekst - og ud fra sådan nogle kristerier komme med en oversættelse. Hvorfor siger du, at Paulus har spillet mig et puds?
|
|
Til toppen
|
|
|
#62659 - 23/06/2006 14:34
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej!
Den, der ikke har taget imod Jesus som Guds søn og Messias! Men hellere blander det med okkulte og nyreligiøse tanker.
Jón
Ændret af Jón Poulsen (23/06/2006 14:35)
|
|
Til toppen
|
|
|
#62660 - 23/06/2006 17:02
|
Bruger
|
Hej Jon.. Citat: Den, der ikke har taget imod Jesus som Guds søn og Messias! Men hellere blander det med okkulte og nyreligiøse tanker.
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener?? Mener du, at alle (religioner inklusive) der ikke tror på Jesus som messias, er en form for ny "jødedom"??
Lidt i stil med Dean, der mener at alt ikke-kristent reelt er satanisk??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62661 - 26/06/2006 01:53
|
Bruger
|
Kære Jón Citat: Selvfølgelig er der farer forbundet med, at putte i kasser; men nogen gange kan de også hjælpe os til at forstå en sammenhæng!
Hvem er det faren ligger for, når man putter i kasser? Man risikerer godt nok at bruge de forkerte kasser eller at komme noget i én kasse, som passede bedre i en anden. Men så må man kunne flytte rundt på dét, man har puttet i en kasse, eller måske lave nye kasser, måske må man bygge sine kasser om. Jeg mener også det kan godt hjælpe at putte i kasser, men jeg mener det vil være en god idé, at blive enige om, hvilke kasser man bruger og hvordan de bruges.
Hvad mener du det er for farer, som er forbundet med at putte i kasser?
Citat: ... nu troede jeg, at jeg var ved at forstå noget af det, du sagde. At jeg siden hen sammenlignede det med andre religioner - var udelukkende for at pege på nogle farer, som jeg mener er forbundet med det kristendomssyn, som jeg fornemmer du har!
Du fortæller, at du ser farer forbundet med mit kristendomssyn. Se det er jo interessant, for atter bringes du frem til at se farer og jeg fristes til at spørge: Er det en del af dit kristendomssyn, at du opererer med farer? Kan du mere præcist udpege nogle farer, som du mener er forbundet med kristendomssynet?
Citat: Jeg kan godt følge dig i dine alternative oversættelser - men jeg har svært ved at godtage dem. Jeg tager dem til efteretning; men jeg må ærligt indrømme, at det minder mig mest om et puslespil, man gerne vil have skal gå op efter sit eget hoved.
Jeg kan godt forstå det minder dig om et stort puslespil, men jeg tror du misser pointen med ordlegene og dette flerdimentionelle puslespil. Jeg mener at de alternative oversættelser skal lede til en mere nuanceret forståelse af skriften. Ved at gøre opmærksom på nogle af ordens egenskaber, som ikke vælges i de autoriserede udgaver og måske endda undertrykkes, giver de alternative oversættelser, mulighed for at læserne selv kan finde mening. Det tror jeg er vigtigt. Det mener jeg kan være med til at fremme forståelsen af, at Skrifterne faktisk ér en værdifuld Arv. Det er vigtigt at give mulighed for, at kunne vurdere hvad den traditionelle kristendom byder på, og at kunne skelne mellem skriften og dem, som påberåber sig den.
Det kan godt være du synes jeg lægger puslespillet anderledes end du ville lægge det, men spørg dig selv; har du fået lagt den sidste brik i dit puslespil og har du set at det hele passer sammen.
Jeg foreslår dig at lade din åbenhed og ikke så meget et fast standpunkt, komme dig til gode, for det er derved, du kan bidrage. Du skal ikke tro, at et fast standpunkt kan glide fra dig, fordi skyggerne bevæger sig når vi bringer vort Lys frem, så alle kan se, når de kommer ind foran Lampen.
Prøv at fortælle, hvad det er for skygger/farer du ser, Og lad os se om vi kan finde nogle gode kasser sammen, som gør det muligt at blive enige om, hvorfor det vi putter i dem, netop skulle høre til den kasse.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#62662 - 26/06/2006 09:19
|
Bruger
|
Hej Vandrer!
Tja, om farer er en del af min kristendomsforståelse? Jo, i den forstand, at jeg er kaldet til at stå vagt overfor falsk lære.
Faren, som jeg ser i dit syn er - at du fx ikke opererer med Jesus som Gud (i hvert fald ikke ontologisk). Du opererer, så vidt jeg kan se det, ikke med en objektiv frelsesforståelse; men med en eller andet indsigt, som vi kan finde i vores hjerter (tar jeg fejl?).
Muligvis er det sundt, at forholde sig kritisk til fx Skriften - men det er ikke ensbetydende med at jeg først skal frasige alt i den, for siden at bygge den op igen!
Problemet i dine oversættelser - ligger ikke i, at de er alternetive (for der tror jeg også godt, at vi kan få noget godt ud af det) - problemet er, at du tilsyneladende oversætter uden hensyn til litterær-, tekstlig-, historisk-, og traditionelslæsnings-kontekst.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62663 - 26/06/2006 09:27
|
Bruger
|
Hej Kefas
Nej, det var ikke det jeg mente. Jeg mente, at jødedommen indtil Jesus - representerede den sande lære (ikke alle jøder var retroende - men 'resten') - efter Jesus, kan vi tale om en ny-jødedom, i forhold til den oprindelige (som ventede på Guds messias, som de fik i Jesus af Nasaret)! I forhold til Dean, har jeg ikke læst hvad han har skrevet. Men jeg mener ikke, at alle ikke-kristne er satanister - men jeg tror, at de har en forkert tro, som fører dem i fortabelse. Den eneste vej til Paradis er igennem Guds Kristus - Jesus, som døde på korset for vores synder - og opstod igen tredje dag, som førstegrøden af os andre, der skal opstå til evigt liv.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62664 - 26/06/2006 11:58
|
Bruger
|
Hej Jon Citat: Nej, det var ikke det jeg mente. Jeg mente, at jødedommen indtil Jesus - representerede den sande lære (ikke alle jøder var retroende - men 'resten') - efter Jesus, kan vi tale om en ny-jødedom, i forhold til den oprindelige (som ventede på Guds messias, som de fik i Jesus af Nasaret)!
*suk*
Ja, jeg havde egentlig skrevet et langt indlæg, men det forsvandt.. Sukket er nu rettet til dit argument for at jødedommen pludselig skulle være blevet "ny-jødedom" bare fordi vi ikke tror på enhver gut der hopper frem og kalder sig gud..
Jødedommen er den samme som før Jesus.. Den eneste forskel er, at der var en masse ikke-jøder og nogle få jøder, der pludselig mente at Messias var her.. For hedningernes vedkommende vidste de slet ikke hvad "messias" er, men syntes åbenbart det lød fedt..
For hovedparten af jøderne, det vil sige alle, på nær mellem 13 og 3000 (??) fortsatte hverdagen..
Er du klar over hvor frustrerende det er, at opleve kristne gøre sig kloge på jødisk tro og praksis, samtidigt med at de kommer med de vildeste argumenter?? MEGET! Jeg forstår efterhånden godt, at der ikke er flere jøder der taler med kristne end der er.. Skal jeg kalde kristendom for hellenistisk overtro??
Jødedommen er den samme før som efter Jesus.. Troen på ÉN!
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62665 - 27/06/2006 10:40
|
Bruger
|
Hej!
Jom jeg kan faktisk godt forstå din frustration. Og jeg forstår udmærket, at du føler det som om, at jeg træder på den jødiske tro! Men prøv og forstå mig! Kristendommens påstand om sig selv er jo - at den er opfyldelsen af GT! Hvis jeg sagde, at jødedommen er den samme, som den altid har været - så ville jeg dermed have fornægtet min egen tro! Jeg forsøger ikke på, at gøre mig klog på jeres traditioner - men udelukkende jeres sandhedsbaggrund! Men jeg vil gerne give dig ret i - at muligvis følger jøderne i det gamle fodspor delvist hvad angår etnicitet, religiøs praksis, og delvis samme lære - Men I har vendt Gud ryggen, ved at afvise hans udsending - Jesus af Nasaret, Guds søn! Jeg er antijudaist (læs IKKE antisemit), antiislamist (læs IKKE racist), anti-al anden tro end den sande kristne tro - da der ikke findes frelse i nogen anden end Jesus!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62666 - 27/06/2006 10:53
|
Bruger
|
Hej Jon.. Citat: Jom jeg kan faktisk godt forstå din frustration. Og jeg forstår udmærket, at du føler det som om, at jeg træder på den jødiske tro! Men prøv og forstå mig! Kristendommens påstand om sig selv er jo - at den er opfyldelsen af GT! Hvis jeg sagde, at jødedommen er den samme, som den altid har været - så ville jeg dermed have fornægtet min egen tro! Jeg forsøger ikke på, at gøre mig klog på jeres traditioner - men udelukkende jeres sandhedsbaggrund! Men jeg vil gerne give dig ret i - at muligvis følger jøderne i det gamle fodspor delvist hvad angår etnicitet, religiøs praksis, og delvis samme lære - Men I har vendt Gud ryggen, ved at afvise hans udsending - Jesus af Nasaret, Guds søn! Jeg er antijudaist (læs IKKE antisemit), antiislamist (læs IKKE racist), anti-al anden tro end den sande kristne tro - da der ikke findes frelse i nogen anden end Jesus!
I det mindste er du ærlig.. Men når du siger at du er "anti-judaist" (hvilket jeg ikke tror på at du er), så siger du faktisk at du er imod jøder.. Det samme med "anti-islamist".. Det er ikke kun læren, men også folkene du bekæmper..
Jeg mangler stadig godtgørelse og underbyggelse af, at jødedommen har ændret spor.. For mig at se, er vi på samme måde både før og efter Jesus.. Så du må vise og underbygge over for mig (som jøde), hvorfor jeg er tilhænger af "ny-jødedom".. Du må vise og underbygge overfor mig, at Moshe (Moses), Yeshayahu (Esajas) og Ezra m.fl. tilbeder Herren, men at jeg ikke gør (ihh. til din udtalelse om at vi har vendt Herren ryggen)..
Jeg bliver samtidigt nødt til at spørge, om du mener at kristendommen er jødedom (ihh. til din holdning til jødedom som "ny-jødedom")??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62667 - 27/06/2006 11:30
|
Bruger
|
Hej Kefas! Du har ret i, at mine anti- udtalelser var noget uheldige; men jeg er glad for, at du forstod hvad jeg mente. Jeg er imod jødernes tro - ikke jøderne som mennesker, og muslimernes tro - ikke muslimer... Citat: Jeg mangler stadig godtgørelse og underbyggelse af, at jødedommen har ændret spor.. For mig at se, er vi på samme måde både før og efter Jesus..
Ok, jeg vil forsøge!
Moses troede på Jesus (selv om han ikke kendte hans navn) - fx da han møste ham ved den brændende tornebusk. Der står, at Herrens Engel var der - altså et eller andet sted ikke rigtig Herren selv - og alligevel Kalder denne Engel sig for Jeg er den Jeg Er! Dnne Herrens engel siger til Moses: »Jeg er din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud.« Jeg forestiller mig, at du ved, hvad jeg vil argumentere med ud fra Esajas (Immanuel, jomfruen blive med barn, lidende tjener osv.) Hvis ikke, så sig til - så skal jeg nok forsøge der også!
Når jeg siger, at Jesus er Messias, så mener jeg ikke den person, som jøderne regnede med ville komme - men den salvede konge, som Gud havde lovet - han som både er Davids søn og Guds søn (fx Hos 3,5).
Er Kristendom jødedom? Det kommer selvfølgelig an på hvad du mener! Men Ja, i så fald det betyder fortsættelsen af GT's tro - men nej, at de var/er en jødisk sekt! Kristendommen, er den sande (indholdsmæssige, trosmæssige) jødedom - men jeg tænker selvfølgelig ikke på etnicitet. Jeg vil gerne henvise dig til at læse Paulus brev til romerne - særlig kap 9-11.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62668 - 27/06/2006 21:12
|
Bruger
|
Hej Jon.. Citat: Moses troede på Jesus (selv om han ikke kendte hans navn) - fx da han møste ham ved den brændende tornebusk. Der står, at Herrens Engel var der - altså et eller andet sted ikke rigtig Herren selv - og alligevel Kalder denne Engel sig for Jeg er den Jeg Er! Dnne Herrens engel siger til Moses: »Jeg er din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud.«
Hvis du nu læser lidt efter, så vil du se, at muligvis starter verset med at omtale Herrens engel (hvilket ikke er normalt når Herren skal fange menneskets opmærksomhed):
Dér viste Herrens engel sig for ham i en flammende ild fra en tornebusk. Moses så, at busken stod i lys lue, men at den ikke blev fortæret af ilden, v3 og han tænkte: »Jeg må hen og se nøjere på dette mærkelige syn! Hvorfor brænder busken ikke?«
Og så kommer vi til det afgørende:
Men da Herren så, at han gik hen for at se det, råbte Gud til ham inde fra busken: »Moses! Moses!« Han svarede ja, og Gud sagde: »Du må ikke komme nærmere! Tag dine sandaler af, for det sted, du står på, er hellig jord.« Og han sagde: »Jeg er din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud.« Da skjulte Moses sit ansigt, for han turde ikke se Gud.
Da talte Herren altså.. Ikke englen..
Så sagde Herren: »Jeg har set mit folks lidelse i Egypten, og jeg har hørt deres klageskrig over slavefogederne. Jeg har lagt mig deres lidelser på sinde, og derfor er jeg kommet ned for at redde dem fra egypterne og føre dem op fra dette land til et godt og vidtstrakt land, et land der flyder med mælk og honning, dér hvor kana'anæerne, hittitterne, amoritterne, perizzitterne, hivvitterne og jebusitterne bor. Nu har israelitternes klageskrig nået mig, og jeg har set, hvordan egypterne undertrykker dem. Gå nu! Jeg vil sende dig til Farao. Du skal føre mit folk israelitterne ud af Egypten.« Moses sagde til Gud: »Hvem er jeg, at jeg skulle gå til Farao og føre israelitterne ud af Egypten?« Gud svarede: »Jeg vil være med dig, og dette skal du have som tegn på, at det er mig, der sender dig: Når du har ført folket ud af Egypten, skal I dyrke Gud på dette bjerg.« Moses sagde til Gud: »Når jeg kommer til israelitterne og siger til dem, at deres fædres Gud har sendt mig til dem, og de spørger mig, hvad hans navn er, hvad skal jeg så sige til dem?« Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.« Ikke en engel, men Herren selv (bH)..
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil dreje den hen til, at englen skulle være Jesus, men nej.. Den går ikke 
Men, lad os nu lege med tanken, hvis du mener at Jesus allerede havde åbenbaret sig forud for hans "fødsel" (eller hvad vi nu skal kalde det), hvorfor var det så ikke allerede på det tidspunkt afgørende at tro på ham??
Og hvorfor skulle det lige omhandle Jesus?? Hvis Moshe virkelig var den profet som TaNaCh fremhæver ham til at være, hvorfor kender han så ikke til sammenhængen med Jesus?? Man kan jo undre sig over, at Moshe, efter to gange 40 dage og nætter, ikke har fået den mindste hentydning af, at Herren skulle være som I påstår..
Citat: Jeg forestiller mig, at du ved, hvad jeg vil argumentere med ud fra Esajas (Immanuel, jomfruen blive med barn, lidende tjener osv.) Hvis ikke, så sig til - så skal jeg nok forsøge der også!
Ja, men jeg kan ikke se sammenhængen??
Dog forstår jeg ikke jeres konklusion.. At Yeshayahu 7,14 skulle handle om Jesus?? Hvad ville Ahaz få ud af det tegn??
"Ja, mit tegn er, at der er en gut der vil blive født af en jomfru om 800 år.. Så kan du jo bare vente og se, om det ikke er sandt!"
Nej vel 
Har du anstrengt dig med at læse videre i kapitel 8??
Du får den her, med kommentarer fra Rashi:
1. And the Lord said to me, "Take for yourself a large scroll, and write on it in common script, to hasten loot, speed the spoils.
scroll Heb. גִּלְיוֹן, like מְגִלָה. ([Mss. add:] Or a tablet.)
in common script In script which any man who reads it can skim through quickly, even a very common man, even if he is not intelligent. In this manner Jonathan renders: in a distinct script.
to hasten loot, speed the spoils For Sennacherib to come and to loot all the possessions of the ten tribes and to speed Nebuchadnezzar to pillage Zedekiah and his generation.
2. And I will call to testify for Myself trustworthy witnesses, Uriah the priest and Zechariah the son of Jeberechiah." And I will call to testify for Myself also in those days, in the days of Jehoiakim, concerning that calamity, destined to befall them, two trustworthy witnesses, one to foretell for them the evil that was destined to come upon them, viz. Uriah the priest, whom Jehoiakim dispatched, as it is said (Jer. 26: 20): “And also a man was prophesying in the name of the Lord, Uriah the son of Shemaiah from Kiriath-jearim, and he prophesied concerning this city and concerning this land, according to all the words of Jeremiah.”
and Zechariah the son of Jeberechiah who prophesied in the second year of Darius (Zech. 8:4): “Old men and old women will again sit in the streets of Jerusalem.” Uriah is a sign for Zechariah. If you see that Uriah’s prophecy is fulfilled, you can expect that Zechariah’s will likewise be fulfilled, just as I have called to testify concerning Sennacherib, Amos and Isaiah; Amos for the calamity of the ten tribes (Amos 7:11): “And Israel shall surely be exiled,” and Isaiah for his promise to Hezekiah (Isaiah 32, 33) [when he would reign].
3. And I was intimate with the prophetess, and she conceived, and she bore a son, and the Lord said to me, "Call his name Maher-shalal-hash-baz.
and she bore a son He is the very son whom the prophetess called Immanuel, since the Holy One, blessed be He, would be at the aid of Hezekiah when he would reign. [It is impossible to say that it was another son, for we learned [in Seder Olam ch. 22] that in the fourth year of Ahaz, this prophecy was said, and in the fourth year of Ahaz, Pekah was assassinated, and it is impossible for two children to be born in one year, one after the other.] And Isaiah his father called him Maher- shalal-hash-baz, because of the calamity destined to befall Rezin and the son of Remaliah, who were coming to wrest the kingdom from the House of David and to curtail the kingdom of Hezekiah.
4. For, when the lad does not yet know to call, 'Father' and 'mother,' the wealth of Damascus and the plunder of Samaria shall be carried off before the king of Assyria."
the wealth of Damascus… shall be carried off And [the] king of Assyria went up to Damascus and seized it (II Kings 16:9).
and the plunder of Samaria After Pekah was assassinated, and Hoshea reigned, Shalmaneser, king of Assyria, went up against him, and Hoshea became his vassal, and gave him tribute and a bribe (ibid. 17:3). That is the plunder of Samaria. All this took place in the fourth year of Ahaz.
5. And the Lord continued to speak to me further, saying:
6. "Since this people has rejected the waters of the Shiloah that flow gently, and rejoice in Rezin and the son of Remaliah,
the waters of the Shiloah that flow gently [i.e., they rejected] the kingdom of the House of David, which leads them gently, like the waters of the Shiloah that flow gently [Jonathan]. Shiloah is a spring, known as Gihon and Shiloah. Here he prophesied concerning Shebna and his company who wanted to rebel against Hezekiah, for they rejected him since they saw that he did not choose a regal table, but would eat a litre of vegetables and engage in the Torah. Concerning him, it is stated (Prov. 13:25): “A righteous man eats to satiate his body.” They saw Pekah son of Remaliah eat forty seahs of pigeons for dessert. They would ridicule Hezekiah and say, Is this one fit to be a king? There is no king but Rezin and the son of Remaliah. They were fit to rule in their lifetimes. And this is the meaning of: “And rejoice in Rezin and the son of Remaliah.” The Holy One, blessed be He, said to them, Do you desire eaters? I will bring many eaters upon you. “Behold the Lord brings upon them the mighty… waters of the river” instead of the weak and gentle waters of the Shiloah.
7. Therefore, behold the Lord is bringing up on them the mighty and massive waters of the river-the king of Assyria and all his wealth, and it will overflow all its distributaries and go over all its banks.
8. And it will penetrate into Judah, overflowing as it passes through, up to the neck it will reach; and the tips of his wings will fill the breadth of your land, Immanuel.
Altså kan profetien jo kun omhandle benævnte Immanuel i kapitel 8..
Citat: Når jeg siger, at Jesus er Messias, så mener jeg ikke den person, som jøderne regnede med ville komme - men den salvede konge, som Gud havde lovet - han som både er Davids søn og Guds søn (fx Hos 3,5).
Hoseas 3,5:
Afterwards shall the children of Israel return, and seek the Lord their God and David their king, and they shall come trembling to the Lord and to His goodness at the end of days.
Hvordan får du det til, at Herren og David skulle være den samme?? Vi er enige så langt du mener, at "David deres konge" repræsenterer Messias, men at vælge at tolke det som om, at det skulle være den samme person?? Har Herren (bH) nogen steder sagt, at Han vil være Messias??
Udover det, så undrer det mig at du overser vers 4:
For the children of Israel shall sit solitary many days without king, and without prince, and without sacrifice, and without pillar, and without ephod or teraphim;
Men hvad med kong Herodes?? Jøderne skulle have levet lang tid uden en regent.. Men Jesus levede i Herodes dage.. Og der kan ikke være tale om lang tid mellem Herodes død og Jesus prædikerne..
Citat: Er Kristendom jødedom? Det kommer selvfølgelig an på hvad du mener! Men Ja, i så fald det betyder fortsættelsen af GT's tro
Det mangler du jo så stadig at underbygge.. Kristendom er ikke jødedom.. Ej heller fortsættelse af hvad TaNaCh lærer os..
Citat: men nej, at de var/er en jødisk sekt!
Jeg vil faktisk gå med så langt, at de Jesus-troende jøder, havde en lille sekterisk bevægelse, indtil Paulus tog over og gjorde det til en hedninge-religion med hellenistisk islæt..
Citat: Kristendommen, er den sande (indholdsmæssige, trosmæssige) jødedom
Vi er stadig kun ved postulaterne 
Citat: Jeg vil gerne henvise dig til at læse Paulus brev til romerne - særlig kap 9-11.
Jeg vil være ærlig og sige, at jeg ikke rigtigt fik noget ud af det.. Jeg er ikke sikker på, hvad du ville fortælle mig med det?? Du kunne eventuelt citere diverse steder og uddybe?? Ville fremme forståelse.. Ellers kunne jeg jo også bare sige, at du skulle læse Talmud og så selv finde frem til det 
Én ting jeg dog undrede mig over..
Sådan er der også i vor tid blevet en rest tilbage, som er udvalgt af nåde. Og er det ved nåde, er det ikke længere af gerninger; ellers ville nåden jo ikke længere være nåde. Hvad kan vi da slutte heraf? At det, som Israel stræber efter, har det ikke opnået, men de udvalgte har opnået det. De andre blev forhærdet – som der står skrevet: »Gud har givet dem en søvnens ånd, øjne, som ikke ser, og ører, som ikke hører, indtil den dag i dag.« (11,5-8)
Hvor er den omtalte rest i dag?? Sandt er det, at der desværre er jøder der bliver kristne og svigter Herren, men de er ikke af den "rest" der er omtalt.. Den eksisterer ikke.. Der er ikke nogen grupper, der kan pege tilbage og sige at de er af den rest..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62669 - 28/06/2006 10:54
|
Bruger
|
Hej Kefas! Dette er en svær diskution, fordi vi to har fuldstændig forskellige udgangsparadigmer. Jeg argumneterer ud fra kristendommen - og du fra jødedommen! Ud fra den kristne tradition (inkl GT) - mener jeg sagtens at kunne vise dig Kristus - men ud fra din tradition, vil det lyde som tågesnak og 'kætteri'! Det ville være fedt, hvis der var én, der var lidt mere inde i jødisk levevis og tradition end mig - der kunne svare dig. Men det eneste svar jeg kan give dig, er det simple kristne! Jeg vil forsøge at svare lidt af det du spørger om - så må du gerne svare igen, men så tror jeg at vi kan slutte vore lille debat - eller evt. starte den i en ny tråd - ok? Jeg forstår ikke helt hvad du mener med, at afsnittet begynder med at omtale engelen. Men udover det, er det jo ikke eneste gang, Herrens Engel forekommer med guddommelig autoritet. Gen 16, 10: "Og Herrens engel sagde til hende: »Jeg vil gøre dine efterkommere så talrige, at de ikke kan tælles.«" Gen 22,11: "Men Herrens engel råbte til ham fra himlen: »Abraham, Abraham!« Han svarede ja, og englen sagde: »Læg ikke hånd på drengen, og gør ham ikke noget! Nu ved jeg, at du frygter Gud og end ikke vil nægte mig din eneste søn.«" Dom 2,1-3: "Herrens engel drog fra Gilgal op til Bokim. Han sagde: »Jeg førte jer op fra Egypten og ind i det land, jeg lovede jeres fædre, og jeg sagde: Jeg vil aldrig bryde min pagt med jer, v2 og I må ikke slutte pagt med dette lands indbyggere; deres altre skal I rive ned. Men I adlød mig ikke. Hvad har I dog gjort! v3 Derfor siger jeg nu: Jeg vil ikke drive dem bort foran jer. De skal være en pisk over ryggen på jer, og deres guder skal være en snare for jer.«" Citat: Men, lad os nu lege med tanken, hvis du mener at Jesus allerede havde åbenbaret sig forud for hans "fødsel" (eller hvad vi nu skal kalde det), hvorfor var det så ikke allerede på det tidspunkt afgørende at tro på ham??
Det var afgørende at tro på ham, men netop på den måde, som han var åbenbaret for dem (Fx ofrer Gideon til ham, uden at han modsiger det) - en anden ting de også kunne klynge sig til, var Gen 3,15 og lignende steder! De troenden før Jesus, måtte også tro for at blive frelst! Derfor er Abraham, Moses, Daniel også trosvidner og trosforbilleder for os kristne - for de havde tillid til Gud, og om at han ville sende dem en frelser. Om de havde alle dogmatiske detaljer intelektuelt på plads var ikke det altafgørende - ligesom det heller ikke er altgørende for det lille barn, som dog kan tro! Citat: ikke har fået den mindste hentydning af, at Herren skulle være som I påstår..
Ved ikke helt hvad du tænker på. Men vi påstår at Herren er nådig - det gør Moses også! Vi påstår at Herren er den eneste, der kan frelse - det gør Moses også - Vi tror at Herren er retfærdig - det gør Moses også. Men det er rigtigt, at Moses ikke havde samme viden, som vi har i dag - men er det ensbetydende med, at han troede på noget andet? Nej! Frelsesåbenbaringen kommer stykkevis op igennem historien - Men hele tiden er mennesker blevet frelst ved tro, pga Jesu offer på Golgata - Jøder (Abraham, Moses osv.) og hedninger (Melkisedek, Job osv.).
Kort om Esajas: Immanuel, både i kap 7 pg 8 handler om Messias, Jesus - profetens søn er jo ikke Immanuel (Profeten havde samleje med sin hustru), men var evt et profetisk billede på ham - Immanuel skulle jo fødes af en jomfru (Ordet kan vist oversættes med ungmø, men det er almindeligt anderkendt, så vidt jeg ved, at ordet her betyder jomfru). Tegnet var jo ikke til Ahaz, men til foket ("jeg vil give jer et tegn...")
Hoseas 3, kan jeg godt forstå, at du undrer dig over at jeg peger på - men ud fra bibelen (GT+NT) er dette jo ligepræcis situationen - Kristus skulle jo også kaldes 'vældig Gud'!
Det med, at Herodes var konge, betyder ikke, at verset ikke kan passe på Jesus - men viser netop, at folket var uden en Guds hyrde - ikke kun på det politiske plan - men på det åndelige plan - hvor Gud skulle være deres konge.
Du vil måske blive ved med at opfatte min argumentation som 'kun' postulater - men det har jo ikke sin baggrund i, at jeg ikke underbygger - men at vi to opererer ud fra to vidt forskellige paradigmer.
Rom 9-11, var for at vise dif de Kristnes syn på kristendommen, som jødedommens fortsættelse.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62670 - 28/06/2006 21:33
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Ja, det gik hurtig fra Gud søn til Gud selv, og hvad var Jesus så!? Jesus var ikke en synder set på den måde, men blev hørt af synderne og derfor også tolket herefter. Nok sagde Jesus selv, at han var Guds søn, men kun ud fra den forståelse at vi alle er Guds børn som er skabt i Guds billede! Når du kigger i biblen vil du kunne se og måske også forstå, at i den sidste tid vil en sidde og på råbe sig æren som Gud selv. Altså startet fra Moses som kun tillod sig æren at være Guds finger, et værktøj hvorigennem Gud handlet, til Jesus der var Guds søn, til den sidste som tager hele æren som Gud selv!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#62671 - 02/07/2006 04:27
|
Bruger
|
Kære Jón Citat: Tja, om farer er en del af min kristendomsforståelse? Jo, i den forstand, at jeg er kaldet til at stå vagt overfor falsk lære.
Skal det forstås i retning af, når vi møder dig, er du der også for at snuse efter falsk lære... Det lyder næsten sødt. Lad os da se, hvad det er du interesserer dig for. Citat: Faren, som jeg ser i dit syn er -
Som følger... Citat: at du fx ikke opererer med Jesus som Gud (i hvert fald ikke ontologisk).
Det ontologiske handler om tilværelsens inderste væsen og tingenes eksistens og egenskaber. Vi er Alle gennemtrængt af tilværelsens inderste væsen. Alt har eksistens og egenskaber, ud af tilværelsens inderste væsen, som Johannes skriver: Alle har vi modtaget det hele ud af fylden af denne ene.
At Mennesket Jesus, røres af tilværelsens inderste væsen, ser jeg altså ikke som noget enestående. Når et Menneske formår at stille sin person til side og udtrykke sig i overensstemmelse med det inderste væsen, er det bemærkslesværdigt, men det skal ikke få os til at antage mennesket for at være gud. Han vidner om Gud, i den samme Ånd som Profeterne før han har talt. Jesus var hengiven og tjente Faderen, min Gud og Jeres Gud, som han også selv kalder for sin Gud.
Jeg er ganske klar over, at der er en meget stor del af kristenheden, ikke alle, som ophøjer en Jesus skikkelse som Gud, ja som Faderen, eller Guden selv. Det er som om at forestillingen ikke kan komme til fylde nok, for de kristne der vælger at tilhøre den meget agressive paulinske/-itiske gren. Jeg tror det er et vildskud, som får lov til at vokse sig stort. Jeg mener ikke det ser ud til at være sundt og den gode frugt er vist holdt tilbage.
Jeg opererer ikke med Jesus som Gud... Jeg lægger i hvertfald noget andet i det, for selvfølgelig mener jeg, at tilværelsens inderste væsen har vist sig ved Jesus, men det er da for vi genkender det i os selv. Mennesket Jesus er vor Broder, når vi som han, vandrer i Sønnen og gør, hvad vi ser vor himmelske Fader gøre.
Jeg anser Paulus som en falsk profet, en selvforherliger og en afgudsdyrker. Jeg opererer ikke med Jesus som Gud, fordi verden kommer uvilkårligt til at tænke på den Jesus, Paulus har forestillet sig. Det er ikke den Jesus jeg kender. Måske endnu mindre, er den lutherske Jesus, blot afskygningen af Rav Yehoshua ben-Yosef, fordi han er vævet ind i to komplicerede personligheders forestillinger, og ikke mindst folkelig overtro.
Citat: Du opererer, så vidt jeg kan se det, ikke med en objektiv frelsesforståelse; men med en eller andet indsigt, som vi kan finde i vores hjerter (tar jeg fejl?).
På en aller anden måde, synes jeg du nu selv svigter det ontologiske. Er det ikke indlysende, at vi i vort hjerte skal forenes med tilværelsens inderste væsen. Det vil jeg ikke frakende dig, som tror på Jesus på din måde. Men du skal forestille dig, at jeg ikke har Pauli ord klingende i mit baghoved, når jeg skal forklare hvad frelsen er.
Men lad os da finde ud af, hvad der gør en frelsesforståelse objektiv, ved at du lister et par målbare fokuspunkter op, så vi hver især kan forklare os for hinanden...
Citat: Problemet i dine oversættelser - ligger ikke i, at de er alternetive (for der tror jeg også godt, at vi kan få noget godt ud af det) - problemet er, at du tilsyneladende oversætter uden hensyn til litterær-, tekstlig-, historisk-, og traditionelslæsnings-kontekst.
Jeg har søgt lidt og har bl.a. fået et lille svar fra Bent Lexner, som fortæller: Citat: Der findes mange fortolkninger og efter jødisk tankegang er der ikke noget endeligt svar, men måske hjælper følgende: Bent Melchior har følgende oversættelse: Så lavede Herren Gud skindklæder til Adam og hans hustru, og Han gav dem tøj på. Kasuto - en italiensk fortolker af vor tid skriver at Gud gav dem viden til at udnytte blade fra figentræet til at tildække sig.
Som du kan se, så findes der mange fortolkninger og den ene toklning udelukker ikke den anden. Jeg mener det er vigtigt, at det giver mening, så det ikke bare er sterile stilrette oversættelser. Jeg kan udemærket bruge de autoriserede oversættelser, men heldigvis kan jeg læse selv og når jeg ser mig om, fider jeg andre, som fortæller om indholdet af teksten på en måde, som hænger godt i tråd med min oversættelse. Citat: Z'ev ben Shimon Halevi: In order to facilitate the descent into Natural World, the ELOHIM made for them coats of skin, whitch Adam and Eve put on over their ... souls. These skins were organic bodies subject to all the mineral, vetable and animal principles inherent in them ...
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#62672 - 03/07/2006 20:27
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lasse O, der er i hvert fald ét trossamfund, som kalder sig kristne, som tror i overensstemmelse med det, du skriver, nemlig at Jesus ikke er Gud eller Gudsøn, men derimod Guds søn. Derfor sagde Jesus også: "Jeg stiger op til min Fader og jeres Fader og til min Gud og jeres Gud.", og også "Faderen er større end jeg". Desuden siger Jesus i Markus 13:32: „Den dag eller time [tidspunktet for Guds kommende domsfuldbyrdelse] kender ingen, ikke engang englene i Himmelen, ja ikke engang Sønnen, kun Faderen.“ Næste gang der kommer nogen til din dør for at tale om Guds ord, Bibelen, så bed dem ud fra Bibelen at forklare deres synspunkt på, hvem Gud er og hvem hans søn er. Du bør også bede til Gud, og anmode ham om at hjælpe dig med at finde svarene på disse spørgsmål. Det er positivt, at du søger efter sandheden; for som der siges: "I skal kende sandheden, og sandheden skal frigøre jer" (Joh. 8:32). (Alle citater er fra NV-oversættelsen). Se i øvrigt også dette indlæg om treenigheden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62673 - 08/07/2006 23:42
|
Bruger
|
Hej Lasse og andre.. Selvfølgelig er Jesus og Herren (bH) ikke den samme.. Læg mærke til hvad Han siger: Herren er ikke et menneske, så han lyver, et menneskebarn, så han angrer. Når han har sagt noget, gør han det; når han har lovet noget, lader han det ske: 4.Mosebog 23,19 Og videre for at fastholde det: I er mine vidner, siger Herren, min tjener, som jeg har udvalgt, for at I må forstå og tro på mig og indse, at det er mig. Før mig blev der ikke dannet nogen gud, efter mig vil der ingen være; jeg, kun jeg, er Herren, der er ingen anden frelser end mig. Det er mig, der har fortalt det, mig, der frelser, det er mig, der har forkyndt det, ikke en fremmed gud blandt jer. I er mine vidner, siger Herren, det er mig, der er Gud. Også for fremtiden er jeg den samme, ingen river noget ud af min hånd; hvem kan gøre det ugjort, når jeg handler? Esajas 43,10-13 Og jeg kan da erkende, at Herren (bH) åbenbart kender samme frustration over kristne som mig  , for Han udtrykker sig ret konkret her: Indse dog, at det er mig, kun mig, der er ingen Gud ved siden af mig; det er mig, der dræber og gør levende, har jeg knust, er det mig, der læger; ingen kan rive nogen ud af min hånd. 5.Mosebog 32,39 Også et input til debatten om satan og hans påståede magt på jorden.. Så konklusionen er vel, at eftersom at Herren (bH) også for fremtiden vil være den samme, samtidigt med det bliver kundgjort at Han ikke er et menneske (i modsætning til Jesus), så kan Jesus altså ikke være Herren.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62675 - 09/07/2006 17:21
|
Bruger
|
Tak for enigheden  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62676 - 10/07/2006 15:37
Jesus < Gud
|
Bruger
|
Kære Kefas Ben-Adam
Tak selv, for de meget klare citeter fra Moses og Esajas, som ikke burde lade nogen tvivl tilbage, om en skelnen mellem Jesus og Gud Herren.
På sin vis, tror jeg det er den svære oversættelse af begreberne i evangelierne, som får nogle til at antage Jesus for Gud. Selv har Jesus ikke kaldt sig Gud, men han har talt om og i Menneskesønnen, der er ligesom Gud, eller Guds billede, men det er noget ganske andet end Gud, eller Guden. I princippet kan man tale om Menneskesønnen, som det genfundne gudsbillede, eller hele menneskehedens supernaturlige og gudsbevidste identitet.
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#62677 - 10/07/2006 19:57
Re: Jesus < Gud
|
Bruger
|
Hej Torben  Jeg ville ønske flere så kristendommen i samme lys som dig.. Det er en kristen tro, som jeg ikke har noget at udsætte på.. Ikke at jeg skal være afgørende for "sand" kristentro (eller dom), men den sætter ikke et menneske over alle andre, men istedet et forbillede andre kan følge.. Jeg vil faktisk gå så langt at sige, at behovet for at tro det "rigtige" virker fraværende i din tro, hvilket på sigt vil fjerne usikkerheden og dermed trangen til at få andre til at tro det samme, men mere står som eksemplet folk kan se hen til.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62678 - 13/07/2006 22:08
Jesus - det tidligste af Guds skaberværker
|
Anonym
Anonym
|
Hej kristina, det glæder mig at du også opfatter Ords. 8 som en poetisk beskrivelse af Sønnen.
Den oversættelse du henviser til har i 8:22 'HERREN ejede mig' (fra gr.: ek´tisen me) hvor de fleste oversættelser har "HERREN [JHVH] skabte mig" - fx DA. Og verset fortsætter: "Det tidligste af sine værker".
Dette stemmer også med vers 24: "Dengang dybene ikke fandtes blev jeg til som under fødselsveer" (NV).
Teksten viser klart at Jesus blev skabt; han var det tidligste af Guds værker.
Åb. 3:14: "Dette siger 'amen', det trofaste og sande vidne, Guds skaberværks begyndelse." (NV)
|
|
Til toppen
|
|
|
#62679 - 13/07/2006 22:45
Re: Jesus Kristus - Guds Søn
|
Ordstyrer
Bruger
|
.. enige er vi dog ikke, Benjax, da Guds Søn, Kristus Jesus, iflg. den kristne Kirke (alle kirkesamfund) er evig og uskabt, og da Faderen har alt skabt ved Ham. (Joh. 1,1ff.)
Men jeg kan godt se, at det ser lidt anderledes ud i Jehovas Vidners bibel og véd godt, at jeres lære er anderledes, og at I regner Guds søn for en skabning ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#62680 - 27/09/2006 20:59
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Jeg mener ikke kristne siger Jesus = Gud. Men kristne siger Jesus er Gud. Jeg vil godt prøve at illustrere forskellen med et eksempel fra hverdagen:
"Poul er familie, Karl er familie og Signe er familie. Alle er de en og samme familie. Tre personer som er forskellige, alle tre er familie og dog er der kun en familie. Vi sammenblander ikke personerne og vi adskiller ikke familien i flere familier"
Det er ikke så svært at forstå, hvad der menes, vel? De tre personer er i familie med hinanden, men der er kun en familie. Det kan lade sig gøre, fordi en familie er et fællesskab af flere personer: man kan også sige, at det at være familie er en egenskab de tre har tilfælles.
Men lad os prøve at ændre lidt på teksten så: Poul = Faderen, Karl = Sønnen og Signe = Helligånden. Desuden ændrer jeg ordet familie til Gud. Så kommer der til at stå:
"Faderen er Gud, Sønnen er Gud og Helligånden er Gud. Alle er de en og samme Gud. Tre personer som er forskellige, alle tre er Gud og dog er der kun en Gud. Vi sammenblander ikke personerne og vi adskiller ikke Gud i flere guder"
Nu snød jeg jo lidt ved at give eksemplet med familie først, så du kan formentligt se, at denne tekst stadig giver god mening, hvis man mener, at Gud er et tæt fællesskab af flere personer (ligesom en familie er et tæt fællesskab). Men formuleringer der minder meget om den jeg lige har leveret, er gennem tiderne blevet kaldt voldsomt mystiske og uforståelige. Men som du nok kan gætte, synes jeg ikke den slags formuleringer er så specielt mystiske at det gør noget: de kræver blot, at man holder op med at tænke på ordet Gud som en person, men mere som en familie. Faderen og Sønnen lægger jo netop op til dette.
Så nej, jeg mener ikke Jesus = Gud, ligeså lidt som jeg alene er en familie. Der skal flere til en familie og der er tre som er Gud. Men Jesus er Gud - det er der bare også to andre der er. Og de er alle tre den samme Gud.
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#62681 - 27/09/2006 21:11
|
Bruger
|
Der står jo, at "Ordet blev kød og tog bolig iblandt os". Jesus var et menneske (mange ved han kaldes Guds søn (som henviser til hans guddommelighed), men han kaldes også menneskesønnen - Jesus var menneske.
Beskrivelserne af Jesus kan derfor forvirre, fordi han nogle gange tilbedes (man tilbeder kun Gud) og folk beder til ham (man beder til Gud). Men andre gange beskrives han som et menneske: eksemelvis når han selv beder til Gud, eller siger han drager til sin Gud og vores Gud. Jeg tror ikke der findes en entydigt "rigtigste" forklaring på det fænomen, men her er nogle forslag:
1) Jesus aflagde det guddommelige, gjorde sig ringere end englene og blev menneske. En mulighed er altså, at se Jesus som udelukkende menneske, medens han gik på jorden. Men hvorfor tillod han så mennesker at kalde sig Gud?
2) Jesus var på en måde både menneske og Gud på samme tid - født af et menneske (Maria), men med Gud Faderen som far. Det gjorde ham ikke til halvt menneske og halv Gud, men til sandt menneske og sand Gud. Til tider ser vi den guddommelige del i evangelierne til andre tider den menneskelige del. Jesus var mennesket der viste os Gud (Joh 1:18).
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#62683 - 27/09/2006 21:49
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Ja, bestemt. Mange gange. Men nu var der jo kun en familie i teksten, og dermed også kun en Gud, da den blev lavet om!
Men det er klart, at hvis man ikke kan acceptere ideen om Gud som et fællesskab af flere personer, så ser man polyteisme i formuleringen, fordi der er tre personer der er Gud.
Det afhænger altså af, om man er parat til at se "familie" som en analogi på Gud eller ej (for ingen har problemer med at se, at tre personer kan være en familie).
En masse forskellige ting er blevet kaldt Gud gennem tiderne. Et stykke træ, et billede, solen, forskellige personer osv. Så ideen om, at Gud ikke nødvendigvis er en person burde vel ikke ligge fjernt. Men det er tilsyneladende dybt indgroet i vores moderne kultur, at Gud er en person. Jeg ser familieanalogien som en bekræftelse af, at Gud er kærlighed!
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#62684 - 27/09/2006 22:51
[Re: again]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Stig,
Hmm, interessant analogi egentlig. Den er nok tættere på at forklare treenigheden end de andre forsøg jeg hidtil har læst. Men er der ikke nogle faldgruber? Hvis Gud er hankøn, så er der jo en "familie" med tre hankønsvæsener... eller i det mindste en "familie", der er alt andet end repræsentativ for den kristne idé om kernefamilien (far, mor og børn). Jeg synes heller ikke det følger naturligt, at familie giver associationer om kærlighed - stærke familiebånd som i fx Islam blandet med stærke æresbegreber giver jo en sprængfarlig og temmelig ukærlig coctail, og jeg kender flere eksempler på samspilsramte familier (øv, en eufemisme. Jeg mener selvfølgelig familier, hvor familiemedlemmer øver vold på hinanden, fysisk eller psykisk).
Men stadig en interessant analogi. Jeg synes ikke den fjerner problemerne med at troen på Gud i så fald kan kaldes polyteisme - det interessante er, at jeg har ikke set dette forhold udtrykt som en familie før nu. Helligånden plejer at få familie-analogien der ligger åbenlyst i sætningen "fader og søn" til at forsvinde lidt, for den manglende komponent i forhold til familie-analogien må jo være "moder", og der har traditionelt været modstand mod at se nogen enkelt del af Gud som kvindelig...
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#62685 - 27/09/2006 23:02
|
Bruger
|
Meningen var ikke at sige, at Fader, Søn og Helligånd er en stor familie. Meningen var at påpege, at vi fra hverdagen udmærket kender til tætte fællesskaber, hvor individer forenes.
Det jeg forsøgte at påvise var altså, at formuleringerne i treenighedslæren ikke nødvendigvis er vås - måske skal de bare forstås lidt anderledes end vi regner med.....
Jeg mener ikke helt det giver mening at fastslå Guds køn. Da mennesket blev skabt står der:
"Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.« v27 Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem." 1 Mos 1:26-27
Hvis Guds billede er mand og kvinde, er det vel svært at foreslå, at mænd er mere som Gud end kvinder. Snarere giver det vel mening at sige, at både mand og kvinde viser aspekter af Gud, og at vigtige aspekter forsvinder, hvis vi kun tror det er det ene køn der ligner......
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#62687 - 27/09/2006 23:20
|
Bruger
|
Man behøver ikke være ateist for at opdage Bibelens menneskelige dimensioner. Jeg er helt enig i, at Bibelen bærer præg af at være opstået i patriarkalske samfund. Forskellen på dig og mig (der er sikkert mange, men i denne sammenhæng) er nok snarere, at jeg tror Guds "finger" også var med i spillet. Men jeg tror jo også på Gud  Jeg har en fornemmelse af, at du engang har været kristen. Er det rigtigt gættet?
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#62688 - 28/09/2006 02:45
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Hej, Claus - du skriver {til Stig} at "begge køn må findes i kilden til billedet"... Det er nu også mit indtryk, at du går til sagen med særlig eftertænksomhed! Ja, 'kilden til billedet' er ihvertfald ingen dårlig vending, sagt på godt jydsk. En ældre, angelsaksisk betegnelse for Gud er jo netop 'The Source' - omend jeg knapt kender udtrykkets oprindelige herkomst. Som du nok véd, identificerer Johannes Ordet med Gud selv. Og således må vi tro, det var i begyndelsen. Men da Gud jfr 1.Mos.1,3 sagde: Der blive lys! kom jo dagen ind i billedet...
Vi kan med rimelighed gå ud fra, denne første skaberakt var befordrende for hvad siden skulle komme. Faktisk er beretningen derom dog noget uklar på flere punkter; til eksempel siges det i vers 2 at Jorden lå øde - og dernæst: Men Guds Ånd svævede over vandene. Desværre giver teksten i vers 10 vel udtryk for at Jorden og havet blev skabt sidenhen. Meget mere kan siges derom; hvad for eksempel med 'vandene over hvælvingen' - den såkaldte himmel?
Så hvorledes kan vi få et sandt billede af situationen - eller sagt med andre ord: Er Bibelen i realiteten Guds ord? Well, maybe another day!.. Nu mht spørgsmålet om Guds maskulinitet: Forholdet vedrører en hævdvunden skelnen imellem Det Skabende princip versus Det Modtagende. Og Ordet personificeres i Forvandlingernes Bog {I Ching} med Herren, ligesom iøvrigt Ånden og Faderen. Hvem der ser et lys i ham er muligvis en anden sag!
Mvh, pMn "Det jordiske er noget ydre; det himmelske noget indre." Lao Tse
|
|
Til toppen
|
|
|
#62689 - 28/09/2006 10:20
Re: I Ching
[Re: Watson]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Watson skriver: Citat: Så hvorledes kan vi få et sandt billede af situationen - eller sagt med andre ord: Er Bibelen i realiteten Guds ord? Well, maybe another day!.. Nu mht spørgsmålet om Guds maskulinitet: Forholdet vedrører en hævdvunden skelnen imellem Det Skabende princip versus Det Modtagende. Og Ordet personificeres i Forvandlingernes Bog {I Ching} med Herren, ligesom iøvrigt Ånden og Faderen. Hvem der ser et lys i ham er muligvis en anden sag!
- hermed til orientering et link til information om den nævnte Forvandlingens Bog.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#62690 - 28/09/2006 12:06
|
Bruger
|
Kære Kristina - du skriver:
"- hermed til orientering et link til information om"... Så i det mindste ikke noget med 'en hjemmeside, som vist siger alt' - hvilket jo nærmest var budskabet i din foregående præsentation. Jeg kan ingenlunde anbefale folk med sparsomt kendskab til og disrespekt for den ånd, hvori bogen oprinder, at gøre brug deraf med henblik på fremtryllelsen af orakelsvar.
Men dét kan du måske? Jeg formoder, at du har et svar på rede hånd... Selv 'filosoffen og statsmanden' Confusius hævdes at være blevet noget forfærdet over dommen, der blev hans lod.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62691 - 28/09/2006 12:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Watson - jamen -?  - Mener du, at artiklen, som jeg linkede til, misrepræsenter bogen? Hvis den gør, håber jeg du, som har læst bogen, vil forklare lidt nærmere om, hvad det er der er forkart af det der står i artiklen. Jeg havde bestemt ikke ingen negativ hensigt med linket, tænkte bare, at det kunne have interesse. Så vidt jeg kan vurdere, er artiklen rent saglig og indeholder ingen negativ kritik? Og nej, jeg tror ikke den kan fremtrylle orakelsvar - hvad skulle vi også med sådanne? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#62692 - 28/09/2006 16:39
|
Bruger
Reg.: 29/08/2006
|
Citat: Hejsa allesammen.. jeg er ny her på debatten og søger efter sandheden, hvis det altså kan lade sig gøre.. jeg læser flere steder at kristne mener Jesus er den samme som Gud, men jeg synes det virker forkert, for hvis man læser om jesus korsfæstelse råber han jo : Min Gud, min Gud hvorfor har du forladt mig?? jesus er da vel "bare" Guds søn ikke? og den person hvor "ordet tog bolig iblandt os" ?
Kære Lasse!
Velkommen skal du være ( selvom jeg selv er ret ny her på sitet)
Ja Jesus ER Gud.
Da han blev korsfæstet så står der at han ER jødernes konge, ikke at han SAGDE at han var jødernes konge.
Det er det med treenigheden som du skal fange men ikke med forstanden. Troen finder du i hjertet.
Faderen og Sønnen og Helligånden er ET: Gud.
Prøv at se om du evt kan finde noget på denne hjemmeside om treenigheden, det kunne være en mulighed ellers så søg på nettet.
Jesus er ikke BARE Guds søn, han ER Gud. Det var Gud i egen person der kom til os for at gå igennem de værste pinsler, i sind og krop, for at give sit liv for os så vi ikke skal dø som fortabte.
Jesus er døren som vi skal gå ind ad hvis vi ønsker at tage imod det evige liv, han elsker dig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62694 - 28/09/2006 19:11
|
Bruger
|
Kære Kristina - du skriver bl.a:  " Mener du, at artiklen, som jeg linkede til, misrepræsenter bogen?" Artiklen repræsenterer efter mit allerede fremførte skøn et aspekt af sagen, som dels ikke vedrører hensigten med at bringe den omtalte bog på bane i en ordveksling med Claus angående 'kønsbestemmelse' af kilden til det billede, hvori mennesket er skabt. Dels giver dens mere eller mindre omhyggeligt udvalgte overskrift og tema et forvansket billede af hvad bogen i almindelighed egner sig til. Jeg kender ikke dine motiver - og måske godt det samme! Du vil igen give dig ud for at savne min tilføjelse - men på hvilke præmisser? For mit vedkommende drejer det sig kun om at deltage i opklaringen af versende sager; ikke just at bevæge sig ud i diverse grader af overstadighed & forsimpling eller være så emsig som vel muligt... Dersom du virkelig var ude af stand til at bedømme artiklens relevans for et i al nøgternhed grundlagt projekt, finder jeg det ligeledes ørkesløst at udbrede sig derom. Altså kan jeg beklageligvis ikke tage dine ord for pålydende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62695 - 28/09/2006 20:20
|
Bruger
|
Hej Watson, Jeg tror egentligt jeg forstår, hvad du mener med billedet af skabelsen. Det kunne for så vidt også passe ind i min egen overbevisning, nemlig at skabelsesberetningen er metaforisk og har som hovedformål at beskrive hvor det hele kom fra og hvorfor - altså Guds vilje - snarere end hvordan. Der er så nogle kristne, der vælger at læse det bogstaveligt, men jeg mener de prosaiske træk gør, at man med rimelighed kan kalde det metaforer og ikke referater. Men nu har jeg heller ikke personligt det store ønske om, at skabelsesberetningen nødvendigvis skal være sand på den ene eller anden vis - så jeg ser afgjort anderledes på essensen af billederne, bibelen viser. Citat: Nu mht spørgsmålet om Guds maskulinitet: Forholdet vedrører en hævdvunden skelnen imellem Det Skabende princip versus Det Modtagende. Og Ordet personificeres i Forvandlingernes Bog {I Ching} med Herren, ligesom iøvrigt Ånden og Faderen. Hvem der ser et lys i ham er muligvis en anden sag!
Jeg kan ikke lige helt dreje tankerne ind på din mening. Hvordan relaterer de to principper du nævner til Gud? Han/hun er vel ikke begge principper - og når du skriver de ikke er samme ting (versus), så er de vel ikke én enhed (Gud)?
Det bliver heller ikke nemmere af, at Gud/Ordet er tre samtidig med én af "samme ting", hvis du forstår. Det følger ikke reglerne for korrekt tænkning, og det ødelægger muligheden for at jeg kan sætte mig ind i, hvad du egentlig mener med de nævnte principper i relation til Gud. Med det in mente kan det være du kunne uddybe lidt?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#62696 - 29/09/2006 05:51
|
Bruger
|
Hej Claus - du skriver: " Jeg tror egentligt jeg forstår, hvad du mener med billedet af skabelsen." Har jeg sagt noget om et billede af skabelsen? Jeg kunne gå med til et sprogligt billede af skabelsen, hvis du hentyder til beretningen i GT. Men sproget er vel defineret som en kulturel funktion, skulle Ordet i bibelsk forstand end kaldes universelt...
Og du fortsætter, "Det kunne for så vidt også passe ind i min egen overbevisning, nemlig at skabelsesberetningen er metaforisk"... Så kommer vi over i den billedsproglige afdeling, og hvad finder vi her: Tales der i billeder, eller males der med gloser? Jeg foretrækker nu det første - men det sidste forekommer! Ja, hvad har vi ellers at gøre med? En malerisk beretning, der
måske ..."har som hovedformål med borgerlige ord at beskrive hvor det hele kom fra og hvorfor"... Nok hvorfra og hvortil egentlig det kom. Ja, Guds vilje det var! Men hvordan det ganske nøjagtig foregik, holdt han tildels for sig selv.
{><}..."jeg mener de prosaiske træk gør, at man med rimelighed kan kalde det metaforer og ikke referater." Hverken eller, vil jeg dog hævde: Billedsprog er så meget sagt; referat ligesaa - men et resumé kan vi godt kalde det...
"nu har jeg heller ikke personligt det store ønske om, at skabelsesberetningen nødvendigvis skal være sand"... Hvad er sandhed? Lyset er universets eneste konstant. Lys er også den tavle, vi skriver på - men hvad lyst er, betegner ikke nødvendigvis lyset i sig selv. Sådan tumler vi med sproget!
{><}..."så jeg ser afgjort anderledes på essensen af de billeder, bibelen viser." Essensen - hvad er det? Præker vi livets essens, eller tanken derom? For livets essens er efter mine begreber identisk med Guds ord...
Ref, Watson: "Nu mht spørgsmålet om Guds maskulinitet: Forholdet vedrører en hævdvunden skelnen imellem Det Skabende princip versus Det Modtagende." Princippet er hensigten & vedtagelsen, der kundgøres for alverden ved Ordet {i billedform eller ej} og påskønnes modtagende... Ja, hvorledes?
I bedste fald, godt! Ref, pMn: "Ordet personificeres i Forvandlingernes Bog {I Ching} med Herren, ligesom iøvrigt. med Ånden og Faderen." Men hvordan er immervæk en sag for sig...
"Hvordan relaterer de to principper du nævner til Gud?" Mon jeg nævner to principper, som kan relateres til Gud?.. Mange principper kan holdes i hævd - og velsagtens relateres til Gud; men kun et sandt princip være forénligt med ham: Jorden er i princippet rund, skønt på en lidt kantet måde. Altså må princippet om Jordens rundhed tages med et gran salt...
"Han/hun er vel ikke begge principper -" Det modtagende fungerer efter principper, som i nogen grad afspejler hensigten, det skabende... "og når du skriver de ikke er samme ting (versus), så er de vel ikke én enhed (Gud)?" For det første, så er Gud ikke nogen ting i gængs forstand. Vi kan tale om at noget er sandt; men sandheden selv er en ånd, et æterisk fænomen. I realiteten burde sagens aspekter dog kunne forenes...
"Det bliver heller ikke nemmere af, at Gud/Ordet er tre"... Tænker du på fader, søn og helligånd?.. Nej, muligvis - men de første to er i sandhed forbundne! Og med hensyn til Ordet, så er det ham, der kommer til verden. ..."samtidig med én {>og?>} ""samme ting", hvis du forstår." Jo, sådan til nød... Men strengt filosofisk ville man evt betegne dem 'samvirkende forekomster' istedet.
"Det følger ikke reglerne for korrekt tænkning,".. Har jeg 'misset' noget? ..."og det ødelægger muligheden for at jeg kan sætte mig ind i, hvad du egentlig mener med de nævnte principper i relation til Gud." Så bedre held næste gang...
|
|
Til toppen
|
|
|
#62697 - 29/09/2006 14:31
|
Bruger
|
Det er de færreste der har så stor viden om kristendommen som du - derfor min tanke angående, om du har været kristen.
Jeg vil så i stedet antage, at du er meget interesseret i filosofi.
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#62698 - 29/09/2006 16:30
|
Bruger
|
Hej Watson, Jeg vil nøjes med nogle få kommentarer. Citat: {><}..."så jeg ser afgjort anderledes på essensen af de billeder, bibelen viser." Essensen - hvad er det? Præker vi livets essens, eller tanken derom? For livets essens er efter mine begreber identisk med Guds ord...
Jeg mener religion præker tanken om livets essens - men det overrasker vel næppe nogen.
Citat: "Det følger ikke reglerne for korrekt tænkning,".. Har jeg 'misset' noget? ...
Det skal jeg ikke kunne sige, om der er noget du har misset i forhold til logik. Men om den overholdes betyder så vidt jeg kan læse mindre for din tilnærmelse af de religiøse ideer, end det gør for min egen.
Citat: "og det ødelægger muligheden for at jeg kan sætte mig ind i, hvad du egentlig mener med de nævnte principper i relation til Gud." Så bedre held næste gang...
Jeg accepterer, at det kan være mig, der bare ikke forstår hvad du siger. Men jeg noterer også, at når et budskab eller en mening ikke forstås, er det som regel afsendelsen den er gal med. Men tak for at ønske mig bedre held næste gang alligevel. Bolde smurt ind i olie kan jo teoretisk set også gribes. 
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#62699 - 29/09/2006 16:53
|
Bruger
|
Hej Stig,
Tak for rosen - og ja - det skyldes at jeg er meget interesseret i filosofi, specielt "bevidsthedens anatomi", hvis man kan sige det sådan. Der har religion - for mig mest nærværende kristendom - meget at sige for mange personer, men desværre har jeg efterhånden opdaget, at uden det I kalder "at helligånden giver mig troen", så har jeg reelt set ikke de store chancer for at forstå objektet.
Derfor er jeg gået over til kun at spørge til det personlige, hvad folk selv udleder ved at læse bibelen, hvordan de selv mener teksten skal læses, og ikke mindst hvad folk selv forventer af deres tro - eller som kristne oftest formulerer det, håbet. På den måde håber jeg at kunne sætte mig ind i, hvad den grundlæggende forskel på ateisme og fx kristendom er, når personer føler den. Om de personer overhovedet kan leve sammen uden at ville slå hinanden i hovedet konstant.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#62700 - 29/09/2006 17:38
|
Bruger
|
Hej igen!
Citat, Claus: "Jeg mener religion præker tanken om livets essens - men det overrasker vel næppe nogen. " Religion er ideelt set nær forbundethed med Gud. Man kunne vel se forbindelsen såvel delvist som helt kappet over...
Jeg sætter nu lighedstegn imellem livets essens og den evige verdensorden. Det er næppe nogen fedtet håndbold, som du kan tænkes tilsendt... Ja, vi lagde ud med spørgsmålet om Guds køn, såvidt jeg husker.
Det ledte videre til en konstatering af Ordets æteriske herkomst... Ether kaldes æteren på engelsk. Ethics er betegnelsen for etik, hvilket består af læresætninger, såsom enhver morale: Det karakteriserer moralen.
Uangribelig moral er identisk med en feljfri vilje, der faktisk udmønter sig i den rette brug af energien. Så en knækket stok har måske båret løv og frugt. Men hvad er den egentlig værd? Billedet svarer til at forkyndelsen har kendt bedre dage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62701 - 29/09/2006 22:36
Kristusbevidstheden?
|
Bruger
|
Kære Claus:
Jeg snakker lidt videre, skulle du end have lagt det på hylden... For en kristen er Gud kilden til hans tro. Det betyder ikke at alt hvad han tror direkte hidrører fra Gud. Vi har alle fået anlæg for dette at optage og udvikle tanker i vort sind. Men troen på Gud er som et frø, Han har sået: Det kræver ligeledes tilførsel af lys og varme for at spire; vand og næring for at gro.
Årvågenhedens glød er samlepunkt for bevidstheden. Vi kan dermed betone hvilkensomhelst af sindets egenskaber - det være sig fænomener af højere & lavere klasse. Lad sige tolkning, skelnen og sansning. Nogle tilhører kategorien, åndsevner - andre beror på sjælens adræthed, og resten kan tilskrives processer af såvel mental som fysiologisk art..
En del opgaver kan vi klare 'på rygmarven' - det kommer kun sjælen for øje, når vi betoner de hhv emotionelle & rationelle aspekter i sagen. Spørgsmålet er så igen hvor langt vort 'begrebsapparat' egentlig rækker: Vi er nemlig på puslingestadiet, når det gælder opfattelsesevnen! Men de åndelige relationer skal man ikke negligere, skønt deres virksomhed synes gådefuld...
|
|
Til toppen
|
|
|
#62702 - 30/09/2006 12:47
|
Bruger
|
Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig til et svar, men min kone er ateist......
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#62703 - 30/09/2006 13:26
|
Bruger
|
Hej Stig, Hehe - jo, det besvarer jo spørgsmålet ganske godt, i hvert fald på et individuelt niveau. Men der er jo mange flere afskygninger af kristendom, ligesom der er mange forskellige typer ateister. Nogle er respektfulde egoister ligesom jeg selv, mange andre er altruister. Men tak for din vinkel, der afgjort hører sjældenhederne til i min erfaring. 
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#62704 - 30/09/2006 15:02
|
Bruger
|
Citat: Nogle er respektfulde egoister ligesom jeg selv, mange andre er altruister.
Kære Claus!
Er det ironisk eller lægger du noget andet i ordet egoistisk end de fleste, hvad mener du?
|
|
Til toppen
|
|
|
#62705 - 30/09/2006 16:47
[Re: marion]
|
Bruger
|
Hej Marion,
Den "normale" opfattelse af ordet egoist har en implicit negativ betydning, nemlig at egoisten er parat til at skade/ofre andre for sin egen skyld. Det er ikke den type egoist jeg er - med "egoist" mener jeg bare, at min egen udvikling og lykke er vigtigst. Modsat altruister, der mener fællesskabets udvikling og lykke er vigtigst. Min prioritering er således, fordi jeg mener den personlige lykke er bærende for fællesskabets lykke og ikke omvendt - men samtidig respekterer jeg alle andre menneskers udvikling og lykke nok til, at jeg ikke forsøger at forhindre den. Det mener jeg er de bedste kår jeg kan give mig selv og samfundet uden at gå på kompromis med de etiske værdier jeg har.
Besvarer det dit spørgsmål? Ellers spørg endelig igen - vi kan ikke have nogen som helst går og tror, at jeg definerer mig selv som en person, der træder på andre for at nå højere op selv... for det er meget langt fra realiteten.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#62706 - 30/09/2006 18:35
|
Bruger
|
Citat: Det er ikke den type egoist jeg er - med "egoist" mener jeg bare, at min egen udvikling og lykke er vigtigst. Modsat altruister, der mener fællesskabets udvikling og lykke er vigtigst. Min prioritering er således, fordi jeg mener den personlige lykke er bærende for fællesskabets lykke og ikke omvendt
Hejsa Claus!
Jamen så er jeg enig med dig fordi jeg er sikker på at der rundt omkring i lille Danmark farer mange stressede mennesker rundt og prøver at opfylde andres forventninger og krav. Ved at sige nej til disse krav og begynde at lytte til sine egne behov og ønsker gavner man faktisk fælleskabet betydeligt mere end hvis man forsøger at stille alle andre tilfreds. Så det er ikke egoistisk at sige nej og ja til det som man selv ønsker og drømmer om. Hvis vi alle evnede at sige nej uden skyldfølelse og ja til egne behov ville verden være et lykkeligere sted. For en selv og for fælleskabet generelt. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#62708 - 30/09/2006 23:21
Selvopofrelse?
|
Bruger
|
Kære Claus:
Tiderne skifter - men dem, der tolker tidens tegn på rette vis, må nok anses for tildels beredt. I hvilket omfang historien gentager sig, har nogen skænket en del opmærksomhed; men hvordan hver enkelt epoke skulle betegnes, lod især til at fordre sin videnskabelige koncensus.
Blandt alle tider har samtiden selvklart voldt relativt store problemer for en sådan afgørelse: Hvad man står midt i kan være temmelig svært at overskue - ja, for slet ikke at snakke om hvad fremtiden byder på. Og hvad man skulle tage bestik efter var immervæk et godt spørgsmål!
Vi kan jo ikke forvente, de kloge tager ord i deres mund som anvendt af et spøgelse - det være sig helligt eller ej, at vi lever i en særlig nådens tid. Man kunne da langt snarere tænke sig det kaldt en grusom prøvelsernes tid, skønt verden såvist har kendt værre. Dog næppe får vi terminologien synkroniseret lige straks...
Hvad er der nu galt med tiden - for noget må der jo være, siden folk har så travlt? Det gode i tiden vil jeg foreløbelig overlade til sagkundskaben. Jeg sad netop og tænkte på den islamiske version af martyriet, da det gik op for mig at verdensmanden har mange trusselsbilleder hængende over hovedet - hvad han måske fortrænger iberegnet.
'Og Herren sagde: Jeg vil skjule mit Ansigt for dem og se, hvad Ende det får; thi lutter forvænte Børn ere denne Slægt, i hvilken det skorter på Troskab.' 5Mos32,20-21. Frit efter forlæg af DBS, anno 1871. Her følger så pointen - først mit begreb om dårskabens martyrium:
'Jeg vil tirre dem ved Folk, der ikke udgør ét Folk; ved en Flok Dårer vil jeg optænde Vrede hos dem.'.. Men dernæst en strofe fra 1Kor1,25: »For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker.« Det sidste, hvad angår svagheden, kan jeg bedre få til at passe med kristen selvopofrelse. Naturligvis ikke således at forstå, han svigter den troskyldige - blot må vor dom være upartisk...
|
|
Til toppen
|
|
|
#62709 - 03/10/2006 00:25
|
Bruger
|
Citat: Ifølge bibelen er der ikke megen frelse at opnå ved blot at lytte til egne behov...
Behøver det at være et enten eller?
|
|
Til toppen
|
|
|
#62710 - 03/10/2006 01:12
Relativt enkelt
[Re: marion]
|
Bruger
|
Kære Marion - du skriver {til Claus}:
"Behøver det at være et enten eller?" 'Question is - what are your true needs? Undskyld, men jeg synes, det lød bedre på udansk...
|
|
Til toppen
|
|
|
#62711 - 13/10/2006 10:39
Nej..
|
Bruger
Reg.: 20/06/2006
Sted: Esbjerg
|
Jeg tror ikke på Treénigheden. Jeg mener ikke at biblen lærer noget om nogen treénighed, og ikke engang selve ordet forekommer i biblen. Jeg mener kun at det er af tradition, men hvis biblen er i modstrid med læren, er det så det rigtige? Her er så hvad biblen selv siger: "Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én" (Altså ikke tre i én). 5 Mosebog 6:4 "Jesus sagde i en bøn: "Fader! . . . dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, som du har sendt, Jesus Kristus." Joh. 17:1-3 (Heri ser man tydeligt den forskel der er mellem Faderen og sønnen, og Jesus selv betegner Faderen som 'den eneste sande Gud'.) "[Jesus sagde:] Hvis I elskede mig, ville I glæde jer over, at jeg går til Faderen; thi Faderen er større end jeg." Joh. 14:28 (Så Gud er større end sig selv?) "Den dag eller time kender ingen, ikke engang englene i Himmelen, ja ikke engang Sønnen, kun Faderen." Markus 13:32 (Hvis Faderen og sønnen er ens, hvorfor er det så kun Faderen der kender dagen og timen?) Ja.. Jeg kunne blive ved  Men oven i købet er det lidt underligt, at Jesus råber, snakker og beder til sig selv? - Det ville han jo gøre, hvis Ham og Faderen var den samme. "Zebedæussønnernes moder . . . svarede ham [Jesus]: ’Sig, at mine to sønner må få sæde i dit rige, den ene ved din højre, den anden ved din venstre side.’ Men Jesus svarede . . . ’Min kalk skal I vel tømme; men sædet ved min højre og ved min venstre side står det ikke til mig at bortgive; men det gives til dem, hvem det er beredt af min Fader." Mattæus 20:20-23 (Igen, hvis Faderen og sønnen er den samme, hvorfor står det så kun til faderen at bortgive sæderne ved Sønnens side?) "Al synd og bespottelse skal tilgives menneskene, men bespottelse imod Ånden skal ikke tilgives. Den, der taler et ord imod Menneskesønnen, ham vil det blive tilgivet; men den, der taler imod Helligånden, ham vil det ikke blive tilgivet, hverken i denne verden eller i den kommende." Matt. 12:31, 32. (Hvis Helligånden var en person og var Gud, ville dette skriftsted være i direkte modstrid med treenighedsdogmet, fordi det ville betyde at Helligånden alligevel var større end Sønnen. I stedet for viser Jesu ord at Faderen, som „Ånden“ tilhører, er større end Jesus, Menneskesønnen.) Læren udviklede sig gradvis i løbet af flere hundrede år og under megen strid ... I slutningen af det 4. århundrede ... havde treenighedslæren i det væsentlige antaget den form som har holdt sig siden da.“ — 1976, Micropædia, bd. X, s. 126. New Catholic Encyclopedia siger: „Formuleringen ’én Gud i tre Personer’ var ikke helt fastlagt og ikke fuldt optaget i det kristne liv og den kristne trosbekendelse før i slutningen af det 4. århundrede. Men det er denne formulering der har førsteret på betegnelsen Treenighedsdogmet. Hos de apostolske Fædre var der intet der blot tilnærmelsesvis lignede denne tanke eller opfattelse.“ — 1967, bd. XIV, s. 299. Men det er selvfølgelig op til dig, at drage dine egne konklusioner, men mit bedste råd, er at du undersøger tingene.
"Og denne gode nyhed om riget, skal forkyndes på hele den beboede jord, til et vidnesbyrd for alle nationerne, og så skal enden komme"
|
|
Til toppen
|
|
|
#62712 - 13/10/2006 11:46
Re: Nej..
[Re: katherthy]
|
Bruger
|
Hej anoano Jeg synes, at det er spændende, at få lov til at tænke over sine overbesininger engang imellem  Men jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forstå hvorfor du så kategorisk afviser læren om treenigheden, når du trods alt afslører et rimeligt kendskab til både skrifterne og historien Citat: Jeg mener ikke at biblen lærer noget om nogen treénighed, og ikke engang selve ordet forekommer i biblen. Jeg mener kun at det er af tradition, men hvis biblen er i modstrid med læren, er det så det rigtige?
Du har selvfølgeig ret til din egen mening - men jeg er nu alligevel lodret uenig  Det er rigtigt, at ordet ikke forekommer - men sagen gør tydeligt. Det her er et argument jeg tidligere har fremført: Matt 28,19, hvor Jesus påbyder disciplene at gå ud i verden og døbe i "faderens, sønnens og helligåndens navn ..." Læg særlig mærke til, at 'navn' er i ental (også i grundsproget); men alligevel knytter det sig ikke blot til Faderen eller Sønnen eller Helligånden, men til alle tre! De bærer altså samme navn! Hvorfor? Fordi de er ét (jf 5 mos 6,4).
Om 5 Mos 6,4 "...Herren er én..." Det første, der er interesant at bemærke, at på grundsproget står der ikke Herren; men JHVH (overført til latinske bogstaver) - altså Guds navn! JHVH er én (tænk tilbage på de tre's navn i Matt 28,19!). Endvidere er det også interesant at bemærke, at ordet, der ligger bagved 'én' ('achad' - eller hvordan man ville skrive det på 'dansk') - ikke nødvendigvis betyder én, som i den eneste! Men nærmere betegner en enheden! Andre steder i skriften, når ordet [achad] bliver brugt, så bliver det ikke brugt til at afgrænse nohet kvantitativt til at betyde 'den eneste' - der har man et andet ord! Ordet betyder nærmere noget med enhed, at gøre! En anden ting er, at det ville være pudsigt, hvis Moses således skulle gentage sig selv. Altså først sige: "Hør Israel, Herren vor Gud!" Her har han allerede begrænset Gud kvantitativt- Herren, JHVH er Gud! Der er ikke behov for mere præcisering af, at han er visselig den eneste Gud! 'én' betegner enhed - en væsenskarakter. (denne fortolkning har jeg i øvrigt fra en af mine teologiske undervisere (dette siger jeg af angst for at blive anklaget for plagiat )) Citat: Faderen er større end jeg
Indad til i Gud - som er én! Væsensbestemt én! Og dog tre personer - gælder der noget, som kan være svært at forholde sig til. En af de oldkirkelige bekendelser formulerer sig sådan: " Faderen lig efter sin guddommelige natur, ringere end Faderen efter sin menneskelige." Dette giver i hvert fald noget af svaret. Treenighedslæren påstår ikke, at Faderen, Sønnen og Helligånden er den samme - men de er én og samme Gud - han, som bærer navet JHVH! (i denne sammenhæng er det også interesant at bemærke, at ordet JHVH aldrig forekommer i Ny Testamente; men det gør Herre - altså det ord, som man siger i Stedet for at udtale Guds navn i GT - og det forekommer oftes om Jesus, når det bliver brugt om det guddommelige). Citat: Ja.. Jeg kunne blive ved Men oven i købet er det lidt underligt, at Jesus råber, snakker og beder til sig selv? - Det ville han jo gøre, hvis Ham og Faderen var den samme.
Men han og Faderen er jo ikke den samme  Citat: "Al synd og bespottelse skal tilgives menneskene, men bespottelse imod Ånden skal ikke tilgives. Den, der taler et ord imod Menneskesønnen, ham vil det blive tilgivet; men den, der taler imod Helligånden, ham vil det ikke blive tilgivet, hverken i denne verden eller i den kommende." Matt. 12:31, 32. (Hvis Helligånden var en person og var Gud, ville dette skriftsted være i direkte modstrid med treenighedsdogmet, fordi det ville betyde at Helligånden alligevel var større end Sønnen. I stedet for viser Jesu ord at Faderen, som „Ånden“ tilhører, er større end Jesus, Menneskesønnen.)
Jeg vil ikke svare det her i detaljer, da det er et meget spændende spørgsmål i sig selv - og forstjener i hvert en, to eller tre tråde for sig selv. Men jeg vil sige så meget som, at jeg tror ikke, at Jesus, når han her taler om bespottelse af Ånden, dermed mener et personligt hån mod Ånden; men det drejer sig om Åndens virkning! Hvad gør Ånden! Hvordan arbejder Ånden! Citat: Læren udviklede sig gradvis i løbet af flere hundrede år
Ja og nej! Ja, det blev diskuteret og formuleret meget omkring det i de første 4 århundreder (og senere hen)! Nej, fordi de, der kom frem ved koncilerne var ikke nogen ny lære, men den gamle apostolske lære om Faderens, Sønnens og Åndens enhed; som bl.a. nogle jødekristne (ikke alle) havde svært ved at sluge (måske pga 5 mos 6,4) - og nogle hedningekristne (fx Arius, som ligger teologisk meget tæt på Jehovas Vidner). Tag fx den apostoliske bekendelse! Nu vil jeg ikke til at påstå, at den er formulret af apostlene; men den grundstruktur - den treleddede struktur er meget gammel, og kan dateres til en af de ældste menigheder i Rom - før det fjerde århundrede. Denne treled-formel havde 'Jeg tror på...' (altså en religiøs bekendelse af en guddom), 'Faderen...Sønnen... og Helligånden...' Citat: Formuleringen ’én Gud i tre Personer’ var ikke helt fastlagt og ikke fuldt optaget
Vægtlægning på formuleringen! Sagen var der før, selv om man savnede begreber! Citat: Men det er selvfølgelig op til dig, at drage dine egne konklusioner, men mit bedste råd, er at du undersøger tingene.
Amen 
Jeg håber ikke at der er gået alt for meget nørderi i det fra min side 
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62713 - 13/10/2006 19:29
|
Bruger
|
Hej Jon Jeg synes, at det er spændende, at få lov til at tænke over sine overbesininger engang imellem Men jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forstå hvorfor du så kategorisk afviser læren om treenigheden, når du trods alt afslører et rimeligt kendskab til både skrifterne og historien. I lige måde. "faderens, sønnens og helligåndens navn ..." Læg særlig mærke til, at 'navn' er i ental (også i grundsproget); men alligevel knytter det sig ikke blot til Faderen eller Sønnen eller Helligånden, men til alle tre! De bærer altså samme navn! Hvorfor? Fordi de er ét (jf 5 mos 6,4). Du har ret Det har jeg faktisk aldrig lagt mærke til før, men man lærer jo noget hver dag. Men jeg mener dog ikke, at dette er noget bevis på nogen treenighed, eftersom der er mange andre skriftsteder som modbeviser Treénigheden. Men jeg vil undersøge overstående nærmere.. Thanks for the hint For at få den egentlige mening, skal der nok graves lidt i grundteksten.. Om 5 Mos 6,4 "...Herren er én..." Det første, der er interesant at bemærke, at på grundsproget står der ikke Herren; men JHVH (overført til latinske bogstaver) - altså Guds navn! JHVH er én (tænk tilbage på de tre's navn i Matt 28,19!). Endvidere er det også interesant at bemærke, at ordet, der ligger bagved 'én' ('achad' - eller hvordan man ville skrive det på 'dansk') - ikke nødvendigvis betyder én, som i den eneste! Men nærmere betegner en enheden! Andre steder i skriften, når ordet [achad] bliver brugt, så bliver det ikke brugt til at afgrænse nohet kvantitativt til at betyde 'den eneste' - der har man et andet ord! Ordet betyder nærmere noget med enhed, at gøre! En anden ting er, at det ville være pudsigt, hvis Moses således skulle gentage sig selv. Altså først sige: "Hør Israel, Herren vor Gud!" Her har han allerede begrænset Gud kvantitativt- Herren, JHVH er Gud! Der er ikke behov for mere præcisering af, at han er visselig den eneste Gud! 'én' betegner enhed - en væsenskarakter. (denne fortolkning har jeg i øvrigt fra en af mine teologiske undervisere (dette siger jeg af angst for at blive anklaget for plagiat )) Det vil jeg undersøge Indad til i Gud - som er én! Væsensbestemt én! Og dog tre personer - gælder der noget, som kan være svært at forholde sig til. En af de oldkirkelige bekendelser formulerer sig sådan: " Faderen lig efter sin guddommelige natur, ringere end Faderen efter sin menneskelige." Dette giver i hvert fald noget af svaret. Treenighedslæren påstår ikke, at Faderen, Sønnen og Helligånden er den samme - men de er én og samme Gud - han, som bærer navet JHVH! (i denne sammenhæng er det også interesant at bemærke, at ordet JHVH aldrig forekommer i Ny Testamente; men det gør Herre - altså det ord, som man siger i Stedet for at udtale Guds navn i GT - og det forekommer oftes om Jesus, når det bliver brugt om det guddommelige). Ja... Det har jeg godt nok lidt svært ved at reletere til. "Al synd og bespottelse skal tilgives menneskene, men bespottelse imod Ånden skal ikke tilgives. Den, der taler et ord imod Menneskesønnen, ham vil det blive tilgivet; men den, der taler imod Helligånden, ham vil det ikke blive tilgivet, hverken i denne verden eller i den kommende." Matt. 12:31, 32. (Hvis Helligånden var en person og var Gud, ville dette skriftsted være i direkte modstrid med treenighedsdogmet, fordi det ville betyde at Helligånden alligevel var større end Sønnen. I stedet for viser Jesu ord at Faderen, som „Ånden“ tilhører, er større end Jesus, Menneskesønnen.) Jeg vil ikke svare det her i detaljer, da det er et meget spændende spørgsmål i sig selv - og forstjener i hvert en, to eller tre tråde for sig selv. Men jeg vil sige så meget som, at jeg tror ikke, at Jesus, når han her taler om bespottelse af Ånden, dermed mener et personligt hån mod Ånden; men det drejer sig om Åndens virkning! Hvad gør Ånden! Hvordan arbejder Ånden! Lidt forvirrende, men sådan kan man også se på det. Så hvis man kan vende og dreje det sådan mht. Ånden, kan man også vende og dreje det, sådan så det lige pludselig ikke er Jesus der er tale om her, men hans gerninger og virkning? Hmm. Synes at dette skriftsted er lidt svært at misforstå, eftersom ånden jo er en person (Ikke ifølge mig). Citat: Læren udviklede sig gradvis i løbet af flere hundrede år Ja og nej! Ja, det blev diskuteret og formuleret meget omkring det i de første 4 århundreder (og senere hen)! Nej, fordi de, der kom frem ved koncilerne var ikke nogen ny lære, men den gamle apostolske lære om Faderens, Sønnens og Åndens enhed; som bl.a. nogle jødekristne (ikke alle) havde svært ved at sluge (måske pga 5 mos 6,4) - og nogle hedningekristne (fx Arius, som ligger teologisk meget tæt på Jehovas Vidner). Tag fx den apostoliske bekendelse! Nu vil jeg ikke til at påstå, at den er formulret af apostlene; men den grundstruktur - den treleddede struktur er meget gammel, og kan dateres til en af de ældste menigheder i Rom - før det fjerde århundrede. Denne treled-formel havde Formuleringen ’én Gud i tre Personer’ var ikke helt fastlagt og ikke fuldt optaget Vægtlægning på formuleringen! Sagen var der før, selv om man savnede begreber! Okay, jeg mener dog stadig bestemt ikke, at de første kristne troede på nogen treénig Gud. Jeg håber ikke at der er gået alt for meget nørderi i det fra min side Nej nej, altid godt med noget respons Kathleen
"Og denne gode nyhed om riget, skal forkyndes på hele den beboede jord, til et vidnesbyrd for alle nationerne, og så skal enden komme"
|
|
Til toppen
|
|
|
#62714 - 13/10/2006 20:49
|
Bruger
|
Dejligt, med nogle friske meninger på debatten. Det er da spændende at ordet "treenighed" ikke findes i Bibelen, men man skal nok passe på ikke at lægge for meget i dette. Ordene "mission" og "missionær" findes heller ikke i Bibelen, men er en senere betegnelse for forkyndere (NT taler om evangelister, som vel er det tætteste vi kommer missionærtanken i Bibelen).
Det interessante er vel ikke, om ordet treenighed findes i Bibelen, men om treenighedslæren findes i Bibelen. Treenighedslæren siger, at Faderen, Sønnen og Helligånden er af samme væsen - NT siger, at har man set Jesus har man også set Faderen. NT taler også om, at Jesus havde guddomsskikkelse inden han blev menneske og var Guds lige, men at han for en tid blev aflagde det guddommelige og blev menneske:
"han, som havde Guds skikkelse, regnede det ikke for et rov at være lige med Gud, v7 men gav afkald på det, tog en tjeners skikkelse på og blev mennesker lig" Fil 2:6-7
Hvis Jesus var Guds lige, kan det vel dårligt være forkert at sige, at Jesus og Faderen er af samme væsen eller natur? Omvendt står der jo også, at han blev menneske - mennesket Jesus beder naturligvis til Gud.
I NT kaldes Faderen "Gud" og Jesus kaldes "Herren". "Herren" er NT's ord for israelitternes Gud Jahve. Det betyder altså, at Jesus kaldes Jahve - ja, NT siger, at det i virkeligheden var Jesus som var med israelitterne i ørkenen:
"Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus" 1 Kor 10:1-4
Som regel fastholder NT denne skelnen mellem "Gud" og "Herren", men ikke altid - i Johannes Evangeliet kaldes Jesus flere gange for Gud (eksempelvis 20:28 og 1:1). Men det står i hvert fald klart, at Faderen og Jesus er to forskellige personer - en skelnen treenighedslæren også fastholder. Men prøv engang at se noget, man måske ikke lige med det samme tænker over. Når shemaet siger:
"Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én" 5 Mosebog 6:4
så læste de første kristne det helt anderledes, end jøderne læste det. De læste det som at der kun var en Jesus (Herre). "Herren vor Gud" blev personificeret i Thomas udbrud til Jesus:
"Derpå sagde han til Thomas: »Ræk din finger frem, her er mine hænder, og ræk din hånd frem og stik den i min side, og vær ikke vantro, men troende.« v28 Thomas svarede: »Min Herre og min Gud!«" Joh 20:27-28
Men fik de første kristne nu ikke et problem med, at de både kaldte Jesus og Faderen for Gud, kunne man spørge? Shemaet siger jo, at der kun er en Gud! Det hurtige svar er: Jo! Der er bare det, at det gjorde de ikke alligevel. Lad os lige nærlæse shemaet endnu engang:
Det ord der er oversat med "én" er det hebraiske ord "echad". Men echad er ikke et talnummer. Det kan man eksempelvis se dette sted, hvor det også benyttes:
"Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét ("echad") kød" 1 Mos 2:24
Nu er der jo ikke nogen der for alvor mener, at hustru og mand kun er en person. På samme måde kan man sige at Gud er "echad" eller "ét". Men siger Bibelen virkeligt, at Faderen og Jesus er "ét"? Ja, prøv engang at se:
"Jeg og Faderen er ét.« v31 Atter samlede jøderne sten op for at stene ham." Joh 10:30-31
Hvis Jesus sagde, at han og Faderen er "echad" er der ikke så meget at siger til, at jøderne omgående samlede sten op - så havde Jesus lige sagt, at han og Faderen begge er Gud på samme måde som mand og kone begge er echad "ét". En helt uhyrlig tanke for en jøde!
Treenighedslæren siger ikke, at en person beder til sig selv. Men den siger, at mennesket Jesus bad til Gud. Og at Sønnen beder til Faderen. Treenighedslæren siger også, at Jesus både var menneske og Gud. Og at flere personer er Gud.
Det er naturligvis underligt for folk der tænker på Gud som en person. Men det er ikke mærkeligt for folk der tænker på Gud som et fællesskab. Prøv engang at vurdere denne sætning:
"Faderen er familie, Sønnen er familie og moderen er familie"
Ingen bliver forvirret, selvom der er tre personer der er familie. Men prøv engang at skifte ordet "familie" ud med ordet "Gud" og "moderen" ud med "Helligånden", så der står:
"Faderen er Gud, Sønnen er Gud og Helligånden er Gud"
Pludseligt stejler og folk og synes mystikken ingen grænser kender - i virkeligheden giver stedet mening, hvis man forstår ordet "Gud" som et fællesskab eller en enhed af individer, ligesom en familie er. Altså hvis man accepterer, at det ikke kun er kone og mand der er "echad" (ét), men at også Faderen og Jesus er "echad". Men nogle får lyst til at stene, hvis man siger noget sådant!
Ordet treenighed er ikke i Bibelen. Men NT er efter min mening gennemsyret af ideen om treenigheden.
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#62715 - 14/10/2006 06:11
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Jeg Forstår godt din søgen og tvivl.Du blev født alene og du dør alene og der imellem må du gøre nogle valg.jeg ville helst at du var skabt en engel eller en altvidende skabning.
Livet som menneske er næsten skrædersyet til at tvivle.Mennesker er ikke skabt til at tvivle vi starter sikre til andet kommer mod os.
Mennesket er Universets mest frie skabning.
Mennesket er Guds ultimative sejer over det onde.
I bibelen beskriver Gud sin plan og den vil ske.
Det bedste er at alt som stod lykkes og at vi ikke længre er bundet af gerninger men af tro.
Alle mennesker har lidt tro brug den!
Jeg kunne skrive lang lange bøger men stopper her
Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#62716 - 15/10/2006 18:15
[Re: Maxtor]
|
Bruger
|
Det interessante er vel ikke, om ordet treenighed findes i Bibelen, men om treenighedslæren findes i Bibelen. Treenighedslæren siger, at Faderen, Sønnen og Helligånden er af samme væsen (Kunne godt tænke mig et skriftsted på dette) - NT siger, at har man set Jesus har man også set Faderen. Ja, har man set Jesus, har man også set Faderen, eftersom Sønnen jo er skabt i Faderens billede. Kolossenserne 1:15. "Og han tilføjede: „Du kan ikke se mit ansigt, for intet menneske kan se mig og leve.“ ." 2. Mosebog 33:20. Så den der har set Jesus, har altså ikke set den bogstavelige Fader, men kun den afspejling der er imellem dem. Jesus ligner hans Fader. Men ingen kan jo se Guds ansigt, mange har dog set Jesus's.
(Ja NT taler også om, at Jesus havde guddomsskikkelse inden han blev menneske og var Guds lige, men at han for en tid blev aflagde det guddommelige og blev menneske:
"han, som havde Guds skikkelse, regnede det ikke for et rov at være lige med Gud, v7 men gav afkald på det, tog en tjeners skikkelse på og blev mennesker lig" Fil 2:6-7
Hvis Jesus var Guds lige, kan det vel dårligt være forkert at sige, at Jesus og Faderen er af samme væsen eller natur? Omvendt står der jo også, at han blev menneske - mennesket Jesus beder naturligvis til Gud.
Ja´jeg tror bestemt også på, at de er af samme natur, men ikke samme væsen. De ligner hinanden, men jeg mener ikke at de er den samme ånd.
I NT kaldes Faderen "Gud" og Jesus kaldes "Herren". "Herren" er NT's ord for israelitternes Gud Jahve. Det betyder altså, at Jesus kaldes Jahve - ja, NT siger, at det i virkeligheden var Jesus som var med israelitterne i ørkenen:
(At Jehova også kaldes 'Herre' er da ikke et bevis på at de to er e´n og samme. Herre og Gud er ikke navne, men betegnelser.)
"Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus" 1 Kor 10:1-4
Som regel fastholder NT denne skelnen mellem "Gud" og "Herren", men ikke altid - i Johannes Evangeliet kaldes Jesus flere gange for Gud (eksempelvis 20:28 og 1:1). (Men også dommerne i biblen bliver kaldt for Guder. Dersuden kalder Jesus aldrig sig selv for Gud. Kun Faderen bliver kaldt for den 'Almægtige Gud.) Men det står i hvert fald klart, at Faderen og Jesus er to forskellige personer - en skelnen treenighedslæren også fastholder. Men prøv engang at se noget, man måske ikke lige med det samme tænker over. Når shemaet siger:
Hør, Israel: Jehova vor Gud er én Jehova. 5 Og du skal elske Jehova din Gud af hele dit hjerte og hele din sjæl og hele din virkekraft. 5 Mosebog 6:4.
Stederne hvor Jehova skulle være indsat kan bekræftiges ud fra de gamle skrifter! For længe siden fjernede man navnet Jehova og udskiftede det med 'Herren', eftersom man mente, at det var for helligt til at blive brugt.
så læste de første kristne det helt anderledes, end jøderne læste det. De læste det som at der kun var en Jesus (Herre). "Herren vor Gud" blev personificeret i Thomas udbrud til Jesus:
"Derpå sagde han til Thomas: »Ræk din finger frem, her er mine hænder, og ræk din hånd frem og stik den i min side, og vær ikke vantro, men troende.« v28 Thomas svarede: »Min Herre og min Gud!«" Joh 20:27-28
Men fik de første kristne nu ikke et problem med, at de både kaldte Jesus og Faderen for Gud, kunne man spørge? Shemaet siger jo, at der kun er en Gud! Det hurtige svar er: Jo! Der er bare det, at det gjorde de ikke alligevel. Lad os lige nærlæse shemaet endnu engang:
Det ord der er oversat med "én" er det hebraiske ord "echad". Men echad er ikke et talnummer. Det kan man eksempelvis se dette sted, hvor det også benyttes:
"Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét ("echad") kød" 1 Mos 2:24
Nu er der jo ikke nogen der for alvor mener, at hustru og mand kun er en person. På samme måde kan man sige at Gud er "echad" eller "ét". Men siger Bibelen virkeligt, at Faderen og Jesus er "ét"? Ja, prøv engang at se:
De bliver e´t i den forstand, at de er forenede.
"Jeg og Faderen er ét.« v31 Atter samlede jøderne sten op for at stene ham." Joh 10:30-31
Hvis Jesus sagde, at han og Faderen er "echad" er der ikke så meget at siger til, at jøderne omgående samlede sten op - så havde Jesus lige sagt, at han og Faderen begge er Gud på samme måde som mand og kone begge er echad "ét". En helt uhyrlig tanke for en jøde!
Treenighedslæren siger ikke, at en person beder til sig selv. Men den siger, at mennesket Jesus bad til Gud. Og at Sønnen beder til Faderen. Treenighedslæren siger også, at Jesus både var menneske og Gud. Og at flere personer er Gud.
Det er naturligvis underligt for folk der tænker på Gud som en person. Men det er ikke mærkeligt for folk der tænker på Gud som et fællesskab. Prøv engang at vurdere denne sætning:
Ingen bliver forvirret, selvom der er tre personer der er familie. Men prøv engang at skifte ordet "familie" ud med ordet "Gud" og "moderen" ud med "Helligånden", så der står:
"Faderen er Gud, Sønnen er Gud og Helligånden er Gud"
Pludseligt stejler og folk og synes mystikken ingen grænser kender - i virkeligheden giver stedet mening, hvis man forstår ordet "Gud" som et fællesskab eller en enhed af individer, ligesom en familie er. Altså hvis man accepterer, at det ikke kun er kone og mand der er "echad" (ét), men at også Faderen og Jesus er "echad". Men nogle får lyst til at stene, hvis man siger noget sådant!
Prøv, at læse det igennem igen:
„Hvor længe vil du holde vore sjæle i spænding? Hvis du er Messias, så sig os det rent ud.“ 25 Jesus svarede dem: „Jeg har sagt jer det, og dog tror I ikke. De gerninger jeg gør i min Faders navn, de vidner om mig. 26 Men I tror ikke, for I hører ikke til mine får. 27 Mine får hører min stemme, og jeg kender dem, og de følger mig. 28 Og jeg giver dem evigt liv, og de skal aldrig i evighed gå til grunde, og ingen skal rive dem ud af min hånd. 29 Det min Fader har givet mig, er større end alle andre ting, og ingen kan rive dem ud af Faderens hånd. 30 Jeg og Faderen er ét.“
31 Igen tog jøderne sten op for at stene ham.
Som du kan se, var det ikke kun dét Jesus sagde, før de begyndte at stene ham, ifølge skriftstedet var dette jo en lang sammenhængene tekst. Det kunne sagtens tænkes, at de ville blive stødte over noget af det andet, han også havde sagt.
Ordet treenighed er ikke i Bibelen. Men NT er efter min mening gennemsyret af ideen om treenigheden.
Det er selvfølgelig et spørgsmål om tro. Man kan vende og dreje forskellige skriftsteder, men jeg mener nu at mange skriftsteder tyder i den modsatte retning, af treénighed. Men som sagt, det er et spørgsmål om tro... Men tak for lidt respons (:
Venlig Hilsen AnoAno
|
|
Til toppen
|
|
|
#62717 - 15/10/2006 20:44
|
Bruger
|
Ja, vi kristne er nogle mærkelige nogen, der fastholder, at dine citater er helt relevante: Herren vor Gud er en Herre. Og dog påstår vi, at han alligevel blev menneske, døde og derefter igen blev Herren. Dit citat om, at han forbliver den samme, støtter muligvis de kristne der fastholder, at Han stadig var Gud i himlen mens han var menneske på jorden (hvordan det så kan lade sig gøre)!
Jeg kan godt forstå du bliver forvirret - men vi ved jo, at selv Herren kan fortryde, så måske er det ikke så vanskeligt at kapere?
"Da fortrød Herren, at han havde skabt menneskene på jorden" 1 Mos 6:6
Det kan naturligvis tænkes, at Herren i virkeligheden slet ikke fortrød i den forstand vi fortryder - men så er der jo også åbnet op for muligheden af, at han forbliver den samme til evig tid på andre måder end du lige forestiller dig. Kristne ser jo i hvert fald ikke nogen modstrid mellem dine udmærkede citater og treenighedslæren....
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#62718 - 16/10/2006 10:21
|
Bruger
|
Citat: Lidt forvirrende, men sådan kan man også se på det. Så hvis man kan vende og dreje det sådan mht. Ånden, kan man også vende og dreje det, sådan så det lige pludselig ikke er Jesus der er tale om her, men hans gerninger og virkning? Hmm. Synes at dette skriftsted er lidt svært at misforstå, eftersom ånden jo er en person (Ikke ifølge mig).
Sammenhængen er, at Jøderne anklager Jesus for at uddrive ved dæmoners kraft - i den sammenhæng begynder Jesus at tale om bespottelse af Ånden! Bespottelse af Ånden, må derfor have noget at gøre med forhærdelse mod hans gerning (jf fx Johs 14). Ex på forhærdelse: Farao, Kong Saul, Ananias og Saffira (måske), (se også 1 Johs 5 om synder, der ikke bliver tilgivet - og sammenlign evt med Hebr 6). Jeg vil ikke påstå, at jeg har helt styr på læren omkring bespottelsen af Ånden, men tror det har noget med det her at gøre.
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62719 - 16/10/2006 12:46
|
Bruger
|
Ja, vi kristne er nogle mærkelige nogen (Synes bestemt ikke, at folk fra kirkerne er mærkelige. Har slet ikke noget imod dem.) , der fastholder, at dine citater er helt relevante: Herren vor Gud er en Herre. Og dog påstår vi, at han alligevel blev menneske, døde og derefter igen blev Herren. Dit citat om, at han forbliver den samme, støtter muligvis de kristne der fastholder, at Han stadig var Gud i himlen mens han var menneske på jorden (hvordan det så kan lade sig gøre)! (Jeg tror ikke på, at han var Gud i himlen og samtidig menneske på jorden, men Jesus var menneske på jorden, mens Jehova var Gud i himlen).
Jeg kan godt forstå du bliver forvirret - men vi ved jo, at selv Herren kan fortryde, så måske er det ikke så vanskeligt at kapere?
"Da fortrød Herren, at han havde skabt menneskene på jorden" 1 Mos 6:6
Det er der vil ikke noget underligt ved (: Det er rigtigt.
Det kan naturligvis tænkes, at Herren i virkeligheden slet ikke fortrød i den forstand vi fortryder - men så er der jo også åbnet op for muligheden af, at han forbliver den samme til evig tid på andre måder end du lige forestiller dig. Kristne ser jo i hvert fald ikke nogen modstrid mellem dine udmærkede citater og treenighedslæren....
Det er der rent faktisk nogen der gør!
Men jeg takker da for en god debat, det er altid godt med nogen andre perspektiver, end lige ens egne. Jeg synes dog, at du her til sidst fik en lidt skarp måde at formulere dig på. Det har ikke været min hensigt, hvis jeg på nogen måde har stødt dig! Jeg respekterer andres tro, også din! (Selvom jeg vi ikke altid er enige).
|
|
Til toppen
|
|
|
#62720 - 16/10/2006 14:27
|
Bruger
|
Hej Kathleen Citat: eftersom der er mange andre skriftsteder som modbeviser Treénigheden.
Dem kender jeg i så fald ikke 
Jo, jeg ved godt, at der er stærke monoteistiske udsagn i skriften; men dem afviser treenighedslæren jo heller ikke! Treenighedslæren forholder sig derimod til det paradoksale, at bibelen holder urokkeligt fast i Gud som en, samtidig med, at den ikke viger tilbage for både at tale om faderen, sønnen og helligånden som Gud! Treenighedslæren forholder sig til dette paradoks, og tager konsekvensen af det, og siger: ok, hvis Gud er en , men han ogsp er tre - så må det være sådan, det hænger sammen!
Citat: For at få den egentlige mening, skal der nok graves lidt i grundteksten..
Jeg ved ikke, om du forstår græsk eller ej, men der er et program, som kan være noget behjælpeligt hvis du har lyst (det er gratis) - du finder det ved at gå ind på http://www.e-sword.net
Jeg ved ikke hvor intereseret du er i brugen af ordet herre (kyrios) i ny testamente - som betydende bl.a. JHVH, men én af mine undervisere har skrevet en fagteologisk bog om emnet (den er lidt dyr, men kan sikkert lånes på biblioteket - endvidere er den sikkert noget fagtung), den herrer 'Jesus er Herren' og er udgivet af forlaget Kolon (du kan prøve at læse den hvis du har tid og lyst).
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#62721 - 16/10/2006 15:26
|
Bruger
|
Hej Jon Dem kender jeg i så fald ikke (Skriftstederne som modbeviser treénigheden) - Nej, jeg kan godt se, at man ofte kan vende og dreje skriftstederne, men jeg mener nu heller ikke, at biblen modbeviser, at der IKKE er nogen treénighed. Jeg ved godt, at mange bruger Johannes 1:1 til at illustrere, men her har mange oversættere oversat på ufattelig mange måder. Jeg kan ikke huske hvilke bibler, der oversætter på hvilken måde, men skriftstedet er fx oversat med: Ordet var Gud - Hvad Gud var, var ordet - Ordet var en Gud - Ordet var Guden.. o.s.v... Så her er der grund til at så lidt tvivl - Hvilket jeg har gjordt.
- Men nu når du har introduktseret mig for det her program, kan jeg måske selv undersøge 
Tak for rådene (:
|
|
Til toppen
|
|
|
#62722 - 16/10/2006 15:44
|
Bruger
|
Hej Stig.. Nu bliver jeg jo lidt nysgerrig.. Du skriver: Citat: Det ord der er oversat med "én" er det hebraiske ord "echad". Men echad er ikke et talnummer.
Den har jeg godt nok aldrig hørt før.. Så det vil sige, at når jeg spørger mine venner om hvor mange biler de har og de svarer "echad", så er det flere biler der indgår i en eller anden kombination med hinanden??
Hvem har dog fortalt dig, at "echad" ikke er et talord??
Skulle du have ret, mangler der et ord: "heyot".. Så ville du have ret.. Havde der stået "..Adonim heyot echad", havde sagen set helt anderledes ud.. Men det gør der ikke..
Citat: Hvis Jesus sagde, at han og Faderen er "echad" er der ikke så meget at siger til, at jøderne omgående samlede sten op - så havde Jesus lige sagt, at han og Faderen begge er Gud på samme måde som mand og kone begge er echad "ét". En helt uhyrlig tanke for en jøde!
Uhyrlig og uhyrlig.. Nu udråbte de romerske kejsere jo sig selv som guder, så.. Anyway, så er det jo svært at se, om Jesus rent faktisk brugte "echad", da evangelierne blev skrevet på græsk..
Citat: Det er naturligvis underligt for folk der tænker på Gud som en person. Men det er ikke mærkeligt for folk der tænker på Gud som et fællesskab. Prøv engang at vurdere denne sætning:
Du glemmer dog, at i familien er der stadig tale om tre forskellige personer, med hver deres bevidsthed.. Men det gør sig måske også gældene for treenigheds-konceptet??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62723 - 16/10/2006 16:57
|
Bruger
|
Ja, treenigheden består af tre personer med hver sin bevidsthed. Jesus sagde eksempelvis, at kun Faderen kender dagen hvor Guds rige bryder frem.
Vi er enige om, at echad om mand og kone der bliver et, er echad på samme måde som echad i shemaet, ikke sandt? Dermed betyder echad snarere enhed end en ting. For mand og kone er altså to personer, ikke sandt? Hvis forfatteren havde ønsket at understrege at der kun er en Herre, havde det nok været smartere at bruge ordet "yachid" i stedet for "echad", fordi yachid ville udelukke treenighedslæren. Men yachid bruges aldrig om Herren!
Dit eksempel "..Adonim heyot echad" undrer mig. Mig bekendt står der JHVH for Herren i 5 Mos 6:2. Og hvor heyot (hayot) pludselig kommer ind i billedet ved jeg ikke - det virker lidt som et goddag mand økseskaft eksempel - eller vælger du blot at omskrive JHVH til adonaj?
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#62724 - 16/10/2006 17:10
|
Bruger
|
Hej Stig... Citat: Ja, treenigheden består af tre personer med hver sin bevidsthed. Jesus sagde eksempelvis, at kun Faderen kender dagen hvor Guds rige bryder frem.
Altså ligesom i hinduismen?? Eller, man kan nok mere sige, at der er en nærmere sammenføjning i hinduismen..
Citat: Vi er enige om, at echad om mand og kone der bliver et, er echad på samme måde som echad i shemaet, ikke sandt? Dermed betyder echad snarere enhed end en ting. For mand og kone er altså to personer, ikke sandt? Hvis forfatteren havde ønsket at understrege at der kun er en Herre, havde det nok været smartere at bruge ordet "yachid" i stedet for "echad", fordi yachid ville udelukke treenighedslæren. Men yachid bruges aldrig om Herren!
Så hvis jeg spurgte dig hvor mange biler du har, så ville du bruge "yachid"??
Atah medaber ivrit? mah tov.. ani rotze deber b'ivrit me'atah v'eylach..
Udover det, så står der, at "de skal blive et kød", altså at de skal formere sig..
Og nej, "yachid" bruges aldrig om Herren, da ordet kun bruges i sammenhæng med flere.. Og da der ikke er andre guder end Herren (bH), giver det ikke megen mening at bruge "yachid"..
Citat: Dit eksempel "..Adonim heyot echad" undrer mig. Mig bekendt står der JHVH for Herren i 5 Mos 6:2. Og hvor heyot (hayot) pludselig kommer ind i billedet ved jeg ikke - det virker lidt som et goddag mand økseskaft eksempel - eller vælger du blot at omskrive JHVH til adonaj?
Jeg er jøde, ja.. Jeg omskriver til Adonay.. Men du har fat i noget.. Hvis det står fremført som et navn, er vel kun tale om én person, ikke?? Ellers ville de andre navne vel også være nævnt..
"heyot echad" er skam ikke noget "goddag mand økseskaft eksempel", det ved du da, når du kan hebraisk?? Hvis du vil bruge "echad" som i "én i enhed", hedder det "heyot echad"..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62725 - 16/10/2006 18:20
|
Bruger
|
Nu er der jo mange hinduistiske guder, så jeg ved af gode grunde ikke hvilken du hentyder til. Men afbildninger af guder med tre hoveder har intet med treenighdeslæren at gøre - her kan man for det første ikke afbilde Gud, og for det andet er en person med tre hoveder stadig kun en person. Den treenige Gud består stringent af tre personer som alle er Gud. Men, som sagt kan jeg jo ikke vide, hvilken hinduistisk Gud du tænker på? Citat: Og nej, "yachid" bruges aldrig om Herren, da ordet kun bruges i sammenhæng med flere.. Og da der ikke er andre guder end Herren (bH), giver det ikke megen mening at bruge "yachid"..
"»Tag Isak, din eneste (hebr: yachid) søn" 1 Mos 22:2
Måden at fortælle på, at noget er den eneste, er da at bruge ordet yachid! Som i Abrahams eneste søn! Og ideen med, at der kun tales om en gud i GT er da heller ikke rigtigt - afguder kaldes rutinemæssigt "el" i GT! Forøvrigt er det jo ikke Gud (elohim: plur) der kun er en af i shemaet, men JHVH, hvilket vel gør dit argument nærmest ligegyldigt!
Citat: "heyot echad" er skam ikke noget "goddag mand økseskaft eksempel", det ved du da, når du kan hebraisk?? Hvis du vil bruge "echad" som i "én i enhed", hedder det "heyot echad"..
Vel ikke i 1 Mos 2:24 - her er ikke noget hayot, når mand og kone bliver et kød! Desuden er der jo dette eksempel:
"Læg så det ene (echad) sammen med det andet (echad), så du har ét (echad) stykke træ i hånden" Ez 37:17
Der røg din ide om, at mand og kone er et fordi de får børn sammen - træstykkerne blev et, fordi de blev føjet sammen til et! Gud er echad, fordi tre personer er en Gud...
Forøvrigt er det meget lidt hebraisk jeg kan....
Med venlig hilsen Stig
|
|
Til toppen
|
|
|
#62726 - 17/10/2006 00:50
Then, a
|
Bruger
|
gain: you wrote {Kefas}...
"Forøvrigt er det meget lidt hebraisk jeg kan..." Ja, så forstår vi det bedre! Men hvadfor siger Gud Skaberen ved Gud Herren & Frelseren eller til Gud véd Hvem det er, når Han således taler:
»Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os.«.? Som om dansk ikke kan være svært nok!.. Lad os endelig få her på det rene hvilke betegnelser for Gud vi snakker om og hvadfor egentlig?
Derfor kan vi godt bruge den hjælp vi har fra Kefas til at sammmenholde gamle navne med nye, såvel på originalsproget som på dansk. Vi har allerede haft en del eksempler på sproglige finesser, som nogen ville kalde fusk og andre labbe i sig med velbehag, når det gjalt oversættelse /tolkning af diverse begreber...
Er det ovenfor citerede blot en gammel dialogform i stil med 'vi alene vide' - underforstået, Gud taler med sig selv... Eller havde nogen evigt liv i hans ånd?
|
|
Til toppen
|
|
|
#62727 - 17/10/2006 08:59
|
Bruger
|
Hej Stig.. Citat: Nu er der jo mange hinduistiske guder, så jeg ved af gode grunde ikke hvilken du hentyder til. Men afbildninger af guder med tre hoveder har intet med treenighdeslæren at gøre - her kan man for det første ikke afbilde Gud, og for det andet er en person med tre hoveder stadig kun en person. Den treenige Gud består stringent af tre personer som alle er Gud. Men, som sagt kan jeg jo ikke vide, hvilken hinduistisk Gud du tænker på?
Vishnu, Krishna og Brahman..
Men jeg vil gerne holde fast i en del af din udtalelse her:
Citat: Men afbildninger af guder med tre hoveder har intet med treenighdeslæren at gøre - her kan man for det første ikke afbilde Gud, og for det andet er en person med tre hoveder stadig kun en person. Den treenige Gud består stringent af tre personer som alle er Gud.
Der er masser af billeder af Jesus og sågar endda billeder af faderen (??).. Men anyway, det du rent faktisk siger er, at hinduismen i afbilledet af en person med tre hoveder, der stadig kun er én, rent faktisk er mere monoteistisk end treenigheden?? Og så vil du have at folk skal acceptere kristendommen som en monoteistisk tro?? Din fremlæggelse er ikke hvad jeg normalt oplever hos kristne, men jeg vil give dig, at du forholder dig langt mere konkret til treenigheds-konceptet og det kan jeg kun respektere.. Jeg kan bare ikke se det som monoteisme..
Citat: "»Tag Isak, din eneste (hebr: yachid) søn" 1 Mos 22:2
Der står nu "et-y'hid'cha" (han der er din eneste).. Men du har da ret i, at det kommer fra "yachid"..
Citat: Måden at fortælle på, at noget er den eneste, er da at bruge ordet yachid! Som i Abrahams eneste søn! Og ideen med, at der kun tales om en gud i GT er da heller ikke rigtigt - afguder kaldes rutinemæssigt "el" i GT! Forøvrigt er det jo ikke Gud (elohim: plur) der kun er en af i shemaet, men JHVH, hvilket vel gør dit argument nærmest ligegyldigt!

Du tager et ord der betyder "eneste" og argumenterer for at det ville skulle bruges hvis der skulle stå "en" som i forståelsen "ikke andre"??
Hvad med brugen af "echad" steder som:
1. Mosebog 1,5 "yom echad" - (dag ét) 1. Mosebog 1,9 "maqom echad" - (ét sted) 1. Mosebog 27,45 "yom echad" - (én dag) 1. Mosebog 41,5 "qaneh echad" - (ét strå)
Og så videre og så videre..
Du siger at mit argument er ligegyldigt, da J-WH er et navn (på Én), hvilket jeg giver dig ret i, men det er åbenbart gået dig over hovedet (??) Det viser jo netop også i al sin tydelighed, at der kun er tale om Én, ikke flere guder..
Samtidigt vil du så sige, at "elohim" er pluralis af "el" (??) Heller ikke sandt.. Det er, hvis vi finder det i pluralis, flertalsform af "eloha".. "El" er en ren semitisk form af "gud", hvor "eloha" er det hebraiske.. Men som du selv skriver, så er "el" temmelig meget brugt i TaNaCh.. Anyway, det var et sidespring.. "Elohim" er dog ikke kun pluralis af "eloha" men også en navnetitel om Herren.. Dit argument om, at eftersom at det ender på "-im" holder ikke.. Så skulle vi også se Elyakim og Yoaqim som flere personer..
Shma er jo netop en modsigelse imod de polyteistiske religioner på den tid (og i dag), som jo netop var utroligt udbredte.. Tag den egyptiske mytologi, den græske, Ba'al-dyrkelsen der også forholdte sig til Ishtar og så videre..
Citat: Vel ikke i 1 Mos 2:24 - her er ikke noget hayot, når mand og kone bliver et kød! Desuden er der jo dette eksempel:
"Læg så det ene (echad) sammen med det andet (echad), så du har ét (echad) stykke træ i hånden" Ez 37:17
Der røg din ide om, at mand og kone er et fordi de får børn sammen - træstykkerne blev et, fordi de blev føjet sammen til et! Gud er echad, fordi tre personer er en Gud...
??
Igen støtter du hvad jeg siger..
Her bruger du jo klart "echad" som tal-ord??
Citat: Forøvrigt er det meget lidt hebraisk jeg kan....
Du ved da, at "echad" betyder "én" 
Jeg vil lige hjælpe dig lidt på vej.. Hvis du slår op i en hebraisk ordbog, vil du se at ordene hver især betyder:
Echad aleph-hret-daleth (maskulin) - Én Yachid yod-hret-yod-daleth - Eneste, single, individuel, unik, singular (grammatik)
Og tak fordi du, på trods af at du ikke taler hebraisk, gerne vil lære mig sproget Jeg må fortælle dem jeg lærer hebraisk af, at de har lært mig noget forkert..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62728 - 17/10/2006 09:04
|
Bruger
|
Jeg låser tråden pga af den magiske grænse (100 indlæg) Men vil gerne opfordre til, at debatten fortsætter i en ny tråd!
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
|