Er der håb for mig? Det er dit spørgsmål, samtidig med at du forsøger at definere, hvad Bibelen siger om, det der sker, når dette livs timeglas løber ud, og Jesus kommer igen. Der er mange ting, der er diffuse, hvad angår Jesu genkomst. Hvad skal vi forstå bogstaveligt, og hvad skal vi ikke forstå bogstaveligt? Hvordan skal vi tolke tiden, og hvordan kan vi ikke tolke den. Det er der mange, der har meget klarere billede af, end jeg har. Men derimod er der intet diffust i den appel Jesus i Matthæus 24 og 25 kommer med, få dage før hans død. Den må vi tage til os:
Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer. Matthæusevangeliet kapitel 24 vers 42, og igen i kapitel 25 vers 13:
Våg derfor, for I kender hverken dagen eller timen. Det er altså vores egen reaktion her og nu, vi skal tage ansvar for. Det går igen gennem hele det Nye Testamente. Vi må hver især åbne os for Gud, og lade os fylde af hans kraft. Troen har en dobbelthed i sig, dels at vi må åbne os for Gud, og dels at han skaber troen i os. At våge er at holde sit sind åbent for Guds ord og ånd, og bede ham om at holde os fast, så den tro, han har skabt i os må blive bevaret.
Jeg vil henvise dig til nogle forskellige svar fra vores svararkiv, men også dele dette bibelvers med dig:
Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der hører mit ord og tror ham, som har sendt mig, har evigt liv og kommer ikke for dommen, men er gået over fra døden til livet.Johannes evangeliet kapitel 5 vers 24
Uanset hvornår og hvordan dommedag kommer til at foregå, så må du have lov at tro på, at det for dig betyder liv og ikke død – såfremt du her og nu holder dig åben for Guds ord og ånd.
Hvordan være parat til Jesus genkomst? Hvornår er de sidste tider? Dømmer Gud ikke kristne? Hvad sker der ved Jesu genkomst? Med venlig hilsen
Netmissionær
Benna Asmussen HørlückBenna@JesusNet.dk