#62482 - 13/05/200614:59Taler Gud til os i drømme idag ?
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Café,
jeg har tænkt på, om Gud mon stadig i dag taler til os mennesker i vores drømme? Ikke sådan at enhver drøm er tale fra Gud, men af og til måske sker det, at Han vælger denne form for kommunikation? Hvorfor gør Han det mon? Er vi mere modtagelige, fordi vi sover og dermed ikke taler og taler, så Han ikke kan komme til orde? Eller taler Gud ikke til os i drømme mere? Var det kun i Bibelsk tid, som jo ellers strækker sig over ganske mange år.
Jeg tror, at Gud somme tider taler til forskellige mennesker, måske mere til nogen end til andre, i deres drømme. Hvordan finder vi så ud af det? Jeg hørte engang en missionær fra en karismatisk frikirke sige, at hvis drømmen bringer dig tættere på Gud, så er det fra Ham, så har Han talt til dig i drømmen. Jeg vil snarere sige, at hvis drømmen er bibelsk eller stemmer med den hellige Tradition, så er den fra Gud.
Protestanter (lutheranere i særdeleshed) vil nok sige, at drømmen skal være bibelsk, fordi de jo siger, at de har Bibelen som eneste autoritet udover Gud selv. Er det ikke det, I siger? Eller har jeg misforstået noget..
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#62483 - 13/05/200615:19Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
[Re: tau]
Vandrer
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Tau
Det er et godt spørgsmål du kommer med.
For at komme med et indput, har jeg følgende at sige: Ja, Gud taler til Mennesker i dag, også gennem drømme. Det er min oplevelse, at drømmene er blevet brugt til at udvikle min tro.
Drømmen kan være vigtigere en Bibelen og Traditionen, hvis den giver forståelse, hvor man med bibelen og traditionen ofte lades i uvidenhed, hvis man ikke formår at tolke dem. Ikke sjældent har jeg oplevet, at drømmen er langt mere pålidelig end snørklet teologisk tankespind.
Når jeg har haft en inspireret drøm, vågner jeg i reglen på en ganske særlig måde. Det er med til at bringe den viden man har fået, ind i den vågne tilstands bevidsthed.
Fred og Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
#62484 - 13/05/200616:01Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau - Ja, Gud kan tale til os i drømme! Jeg har selv tidligere arbejdet en hel masse med drømme, symboltydninger osv., men det førte mig meget på afveje ..
Jeg er nået frem til den overbevisning, at når Gud taler til et menneske i en drøm, er den drømmende ikke den mindste smule i tvivl om, hvad drømmen betyder, og hvor den kommer fra.
#62485 - 13/05/200618:29Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tau
Guds fred.
Ja, jeg tror at Gud henvender sig til mennesker i drømme - også i dag. Min mor skulle dengang jeg var barn ind og opereres, hun var på daværende tidspunkt ikke specielt troende...men alligevel gjorde frygten, at hun bad Fadervor inden hun lagde sig til at sove natten forinden operationen.
Om natten drømte hun, at Jesus kom hende imøde på et stort skib. Jesus spurgte hende om hun ville med nu eller om hun ville vente. Hun svarede ham i drømmen, at hun havde en lille pige, hun gerne ville hjem til. Han svarede hende, at han så ville hente hende senere. Min mor fortalte, at hun havde følt så stor kærlighed og tryghed, at meget i hende gerne ville med nu...............og i hvertfald betød drømmen for hende, at hun ikke længere frygtede for sit liv, for det hun havde i vente, var så meget større.
Jeg har hørt om flere, der har fortalt at de i drømme har mødt Jesus, der har spurgt om de ville med. Det er jo ikke godt at vide, hvad der vil ske ifald de siger "ja".
Bibelen giver mange eksempler på drømme fra Gud, og mig bekendt ingen eksempler på drømme fra Modstanderen(?). Så man skal nok være forsigtig med at give ham for stor magt. I hvertfald tror jeg ikke man som kristen er i tvivl om hvorvidt ens drøm stammer fra hyrden eller ham den trælse. Men derudover "bruger" vi jo drømme til at bearbejde indtryk, vi har fået om dagen. Så har man hele aftenen set en bloddrybbende voldsfilm, skal man ikke overraskes over at drømme videre i samme tema......også helt uden Modstanderens hjælp.
Gud velsigne dig .
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#62486 - 13/05/200623:05Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
[Re: Vandrer]
tau
Ordstyrer
Bruger
Kære Vandrer,
mange tak fordi du deler dine oplevelser og erfaringer med alle os her i Cafe Thomas. Det er venligt og frimodigt af dig. Tak for det.
Jeg tror også, at drømme kan være mere ligetil at forstå og tolke, end snørklet teologi. Og indrømmer gerne, at i hvert fald katolsk katekismus (over 2000 sider - og findes vist endnu ikke på dansk) kan være ganske uoverkommeligt og svært tilgængeligt. Jeg forstår ikke engang altid www.katolsk.dk ´s minileksikon, der minder om katekismen bare i stærkt forkortet form. Så derfor er jeg også helt ellevild, når jeg af og til har haft en drøm fra Gud. Det er stort, at Gud på den måde henvender sig til sådan et almindeligt menneske. Han er fantastisk. Tænk at vi er så meget værd, at Han vil tale til os, Ham, som har skabt os og skabt alt omkring os. Det er ufatteligt.
Har du et eksempel på en drøm fra Gud? IKKE fordi jeg skal slå dig i hovedet med, at det evt. ikke er fra Ham, i mine øjne, men fordi jeg vildt gerne vil høre, hvad Gud har sagt til dig, et medmenneske. Det er nemlig altid SÅ spændende at høre andres vidnesbyrd, og du med din fritænker kristne tro, der adskiller sig fra min på visse punkter, der er jeg bare vildt interesseret i at høre mere. Så hvis du vil fortælle, så skriv endelig, evt. i en privat besked, hvis du helst vil det, jeg garanterer dig fortrolighed.!!! Og så en ting mere; JEG kan jo IKKE og skal ikke sige, at andres drømme ikke evt. er fra Gud, det har jeg slet ikke mandat til. Jeg lover dig fuld åbenhed og ingen fordømmelse.
Alt godt herfra til dig, Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#62487 - 13/05/200623:07Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
[Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli
jeg har også drømt om Jesus. Og tak for din beretning forresten, det var spændende at læse.
Jeg drømte, at jeg nærmest gled/kørte stærkt afsted i en rutschebane. For enden stod Jesus og ventede med helt udbredte arme. Han lyste af kærlighed og nåde, og Han var bare præcis så fyldt af hellig kærlighed, som jeg hele tiden har troet på. Drømmen endte, inden jeg nåede ned til Ham, men det har bestyrket mig i at tro på, at Han venter på mig for enden af mit liv. Han er naturligvis med mig hele vejen, men det drømmen viste mig var, at Han OGSÅ venter for enden af mit liv, i Paradis. Det er stort at tænke på.!!!!!
Gud velsigne dig også. Tau.
#62488 - 13/05/200623:11Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
[Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina,
tak for svaret. Men jeg må sige, at jeg ikke bryder mig om de meget firkantede rammer, som præsten i svaret lægger op til. Gud er ikke sådan at sætte i rammer, og Han kan alt. Han kan også give os ny viden om Gud, men vi må naturligvis også passe det ind med Bibelen = Se om det stemmer med den. Og med Traditionen, for katolikkers vedkommende, som jo siger en del mere, end Bibelen gør. Selvom Bibelen skam siger meget, det er vi enige om.
Jeg tænker lidt, at præsten virker meget afklaret og færdig omkring drømme fra Gud, og jeg er ikke sikker på, at vi sådan kan vide det så sikkert. Men ok, jeg er jo så lidt selvmodsigende, idet jeg selv har en mening om det, som ligger nogenlunde fast..hihihi.
Nå, det her er bare nogen tanker, tag det ikke som et "sådan er det, basta".
mvh Tau. PS. Faste, som præsten foreslår, er en god ting i mange situationer, det har mange kristne erfaret, så det vil jeg godt understrege her, og fremhæve at det er jeg enig i.! Pudsigt at høre det fra en protestantisk præst.??
Ændret af tau (13/05/200623:12)
#62489 - 13/05/200623:20Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Tau
Citat: Og indrømmer gerne, at i hvert fald katolsk katekismus (over 2000 sider - og findes vist endnu ikke på dansk) kan være ganske uoverkommeligt og svært tilgængeligt.
2000 sider? Imponerende! Selv Luthers Store Katekismus er ikke på over halvandet hundrede sider. Hvor er det dog nemt at være lutheraner.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#62490 - 13/05/200623:34Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
[Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
ja, det er ret vildt. 2400 sider for at være mere nøjagtig. Det er helt skørt, at den katolske katekismus er så stor. Hvem læser det igennem fra ende til anden. Ikke ret mange andre end de gejstlige, paven og medlemmerne af troskongregationen. Pyha, man blir helt svedt. Den danske udgave af katekismen er på vej, men den foreligger på norsk indtil videre, allerede, og så på engelsk og andre store sprog.
mvh Tau.
Ja Gud taler til mennesker i drømme. Jeg har siden Kristus mødte mig i 1979 haft to drømme, som jeg ved lige så sikkert, som jeg lever, kom fra Gud. I den første blev jeg advaret om ikke at vende tilbage til det gamle miljø som jeg levede i før Kristus mødte mig. Hvis det skete ville der ske mig noget dårligt. I den anden fik jeg en meget personlig tilkendegivelse fra Frelseren med løftet om at få mere kærlighed. Mere vil jeg ikke sige på dette offentlige forum, da disse to oplevelser er meget hellige for mig. Når en drøm kommer fra Gud skiller den sig helt ud fra andre drømme og fremstår meget tydeligt og klart. Det svarer til at få et syn eller en åbenbaring, og man er slet ikke i tvivl om at Herren har talet.
#62492 - 14/05/200614:18Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
[Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej John
mange tak for dit svar. Det er nok rigtigt, at Gud har talt til dig. Såvidt jeg husker, har Han iflg. dig også talt til dig om, at LDS-kirken er den genoprettede Kristi Kirke? Det mener jeg, at du før har talt om herinde. Ikke fordi vi skal diskutere dét, men bare en tilføjelse af mig, her. Der er jo alligevel ingen, som i denne verden kan be- eller afkræfte din drøm.
mvh Tau.
Nej, kun Gud kan det. Mit vidnesbyrd er sandt. Både mht. disse personlige oplevelser, og mht. Jesus Kristi Kirke. Det er Ham som står bag dens genoprettelse, og som i vores tid har kaldet 12 apostle til at være særlige vidner om hans navn, som en forberedelse til Kristi andet komme, som er nært forestående.
#62495 - 15/05/200608:34Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
Anonym
Anonym
Hej Tau
Citat: jeg har tænkt på, om Gud mon stadig i dag taler til os mennesker i vores drømme? Ikke sådan at enhver drøm er tale fra Gud, men af og til måske sker det, at Han vælger denne form for kommunikation? Hvorfor gør Han det mon? Er vi mere modtagelige, fordi vi sover og dermed ikke taler og taler, så Han ikke kan komme til orde? Eller taler Gud ikke til os i drømme mere? Var det kun i Bibelsk tid, som jo ellers strækker sig over ganske mange år.
Hvorfor tænker du at vi måske skulle være mere modtagelige mens vi sover?
Kunne den almægtige gud ikke bare komme hen til en og sige det lige ud istedet?
#62496 - 15/05/200610:44Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
[Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej CH,
jo, jeg har delvist skrevet i mit indlæg, hvorfor Gud måske bedre kan komme til, når vi sover.
Men ellers er det jo en bibelsk ting, at Gud taler gennem drømme. Derfor tænkte jeg, at sådan var det måske også i dag, mere, fremfor at tale til os, når vi er vågne. Hvorfor det var/er sådan, ved jeg desværre ikke, så det kan jeg ikke svare på.
mvh Tau.
Jeg ved at Guds tidsregning er en anden end vores, men vi er da, som du siger, et par tusind år tættere på denne begivenhed og der er sket ting, som viser at tiden er nær. Når apostlene fordum talte om de sidste tider så talte de iflg. vores tro om kirkens sidste tid på Kristi tid, inden der skete et fuldstændigt frafald fra den. Ikke om den tid, som vi lever i. Dette frafald fra den kirke, som Jesus Kristus oprettede, skulle ske inden Herrens andet komme kunne ske, og det begyndte allerede i det første århundrede e.K. med apostlenes død. Paulus sagde til de fordums medlemmer af kirken:
"så lad jer ikke straks bringe ud af fatning eller skræmme, hverken af en profeti eller af et ord eller af et brev, der skulle være fra os, om at Herrens dag er lige forestående. Lad ingen på nogen måde forlede jer. Først skal nemlig frafaldet komme ." (2.Tess. 2:2-3)
Vi kender ikke det præcise tidspunkt for, hvornår frafaldet var fuldstændigt. Men der skulle efter frafaldet være en lang periode på mange hundrede år, hvor Herren ikke talte til jorden igennem profeter, ligesom han gjorde i gamle dage.
Amos: "Der skal komme dage, siger Gud Herren, da jeg sender hunger over landet, ikke hunger efter brød eller tørst efter vand, men efter at høre Herrens ord. De skal flakke om fra hav til hav, og fra nord til øst skal de strejfe rundt og søge efter Herrens ord, men de finder det ikke." (Amos 8:11-12)
Derefter, når tiden for Herrens andet komme var nær, skulle der indtræffe nogle begivenheder, en genoprettelse af ting, som var gået tabt ved frafaldet.
"Jesus, hvem Himmelen skal huse indtil genoprettelsestiderne, da alt skal blive genoprettet, som Gud har talt om gennem sine hellige profeters mund fra fordums tid. (Ap.G. 3:19-21)
Disse ord blev sagt efter Herrens død, så Paulus talte ikke om Kristi første komme, men i de sidste dage ville Gud udføre et stort og forunderligt værk iblandt menneskene og genoprette ting, som var gået tabt. Han ville oprejse en profet, hvilket vi bærer vidnesbyrd om er sket.
Et af de stærkeste beviser på at vi lever i de sidste tider er også, at Israel er blevet oprettet som en nation. I en ikke så fjern fremtid vil en hær på mange millioner soldater, oprettet af en koalition af nationer, samle sig nord for Jerusalem, og efterfølgende angribe Jerusalem. Så vil tiden for Herrens komme på oliebjerget, hvor han strider for Israel, være nær. Han vil udslette denne hær.
Jfr. Guds tidsregning så ved vi ikke om vi lever når dette sker, for vort liv er som en damp der ses en liden stund og derefter forsvinder. Men et ved jeg, og bærer vidnesbyrd om, at vi lever i denne tid og, at der er sket vigtige begivenheder i forbindelse med det - bl.a. at Gud virkelig har kaldet en profet i vores tid - ikke en eller anden prædikant, men en som Esajas, Mika, Jeremias, Amos m.fl. Så mht. omtale af de sidste tider i NT så læser vi det ikke på samme måde
Gud taler til os på mange forskellige måder og eftersom Gud til evig tid er den samme, så er hans gerninger de samme.
Citat: Joels bog. kap. 3. vers 1. "Og det skal ske derefter, at jeg vil udgyde min Ånd over alt kød; jeres sønner og jeres døtre skal profetere, jeres gamle skal drømme drømme og jeres unge skue syner, også over trælle og trælkvinder vil jeg udgyde min Ånd i de dage"
Kommentar: Det var det Peter hentydede til i sin forkyndelse på Pinsedagen-vers 16-17, som et bevis på at Gud holder sine løfter. Selvfølgelig foregår det i dag, ligesom alle de åndelige nådegaver også stadig er i funktion, men drømme fra Gud skyldes ikke at man har spist noget særligt inden man skal sove eller andet mærkeligt fænomen. Det skyldes ganske simpelt, at det bare er een af de måder hvorpå Gud kan berøre et menneske. Jeg ved det af egen erfaring, det startede som en drøm, men lidt efter lidt gik drømmen over i en klar fornemmelse af, at Gud talte direkte til mig i en vågen tilstand. Men ja, selvfølgelig taler Gud gennem drømme.
Lige nu sker der forunderlige ting rundt om i verden, hvor Kristus i drømme åbenbarer sig for ikke-kristne mennesker i drømme og når de vågner har de en længsel efter at lære ham at kende.
Jo, jeg tror på, at Gud også i dag taler til mennesker i drømme. Jeg har personligt haft drømme hvor jeg har haft en klar fornemmelse af at Gud har talt til mig, ofte handler det så om, jeg bliver klar over, at Gud ønsker at jeg skal bede for et bestemt menneske. Og nogle gange handler det også om en ting i mit eget liv som jeg oplever at Gud taler til mig om i drømme. Så jo, jeg tror virkelig på at Gud taler til os i drømme nogen gange. En anden bruger henviser jo også til Joels Bog kap. 3 som handler om det samme. Jeg har også hørt andre fortælle om at Gud har talt til dem i drømme, og det bekræfter bare for mig, at det virkelig sommetider sker.
Knus fra Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
Jeg kan også meget stærkt huske en drøm jeg havde som nyomvendt. Jeg drømte at jeg stod i min gamle folkeskoles aula sammen med nogle andre og at vi skulle lave en teateropførelse af filmen "Jesus af Nazaret". I drømmen sagde jeg, at jeg var glad for at jeg ikke skulle spille Jesus, for så skulle jeg jo korsfæstes. I samme øjeblik var der en der tog fat i mig, og igen i samme øjeblik kiggede jeg ned i den anden ende af lokalet og der stod Jesus!! Jeg vidste at hvis jeg nåede ned til ham var jeg i sikkerhed. Jeg nåede ned til ham, han slog armene om mig, og så vågnede jeg!!! Fra da var jeg ikke i tvivl om at jeg ville følge ham. Det er over 20 år siden nu, men jeg husker drømmen lige så tydeligt som om det var sidste nat jeg drømte det.
Knus fra Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
#62501 - 15/05/200615:02Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
[Re: Maijannes]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Maijannes - og alle andre drømmere! - Hvor dejligt at læse! Jeg kan se at vi er enige om, at når vi drømmer en drøm, som er et budskab fra Gud - så er vi ikke det mindste i tvivl om, at det er den, og heller ikke hvad den skal betyde! Det er også min egen erfaring.
Hvis vi er i tvivl - hvis vi mener at have brug for en drømmetyder - eller tænker på at slå op i en bog for at undersøge, hvad det ene eller andet freudianske/jungianske symbol nu skal betyde - - ja så mener jeg ikke den er værd at fordybe sig i, men at den kommer fra vores egne sjælelige - og ikke spor guddommelige! - dybder ..
#62503 - 16/05/200608:31Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
Anonym
Anonym
Hej folkens
For dem af jer der har haft de her "gud"-drømme kunne det ikke tænkes at i netop husker disse drømme og er mærket af dem alene fordi at de støtter jer i det i tror på?
For mit eget vedkommende har jeg haft et væld af drømme som jeg husker meget tydeligt og som har sat et eftertryk på hele mit liv. Jeg oplever ikke at de kommer andre steder fra end mig selv. Jeg ved også for mit eget vedkommende at årsagen til at disse drømme "hænger ved" er fordi at de har støttet mig i det jeg nu har troet på.
Er det hensigtsmæssigt at benytte drømme som et sandhedsvidne, et vidnesbyrd eller hvad i nu vilkalde det?
Kunne drømme med det usikkerhedsmoment som troen nu en gang har i sig ikke bare være fra djævelen selv for at lede folk på vildspor?
Når en eller anden prædikant snakker om at en drøm fra gud er en drøm der bringer dig tættere på gud, hvad vil det så sige at komme tættere på gud?
For mig at se virker det ret upræcist, hvilket vel ikke er hensigtsmæssigt med tanke på den smalle sti, nåleøjet og alt det hejs?
#62504 - 16/05/200609:12Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
[Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej CloudHands
Citat: For dem af jer der har haft de her "gud"-drømme kunne det ikke tænkes at i netop husker disse drømme og er mærket af dem alene fordi at de støtter jer i det i tror på?
For mit eget vedkommende har jeg haft et væld af drømme som jeg husker meget tydeligt og som har sat et eftertryk på hele mit liv. Jeg oplever ikke at de kommer andre steder fra end mig selv.
Det kan jeg sagtens forstå. Jeg har også selv haft stærke, tydelige drømme, af den slags som du nævner. Jeg kan endda huske nogle af dem fra min forlængst svundne barndom og ungdom ..
Citat: Er det hensigtsmæssigt at benytte drømme som et sandhedsvidne, et vidnesbyrd eller hvad i nu vilkalde det?
Nej, det er bestemt ikke hensigtsmæssigt!!!
Citat: Kunne drømme med det usikkerhedsmoment som troen nu en gang har i sig ikke bare være fra djævelen selv for at lede folk på vildspor?
Jo, sagtens!
Citat: Når en eller anden prædikant snakker om at en drøm fra gud er en drøm der bringer dig tættere på gud, hvad vil det så sige at komme tættere på gud?
Det ved jeg ikke. Sådan en prædikant har jeg aldrig truffet .. det lyder for mig som noget sludder.
Alt hvad du siger bekræfter for mig, at der findes helt forskellige slags drømme, og at en drøm fra Gud aldrig vil lade drømmeren det mindste i tvivl. Den er principielt anderledes, men det er noget dybt personligt, som ikke kan binges til andres forståelse eller accept - og det skal det heller ikke!
Der er i øvrigt mange ikke-kristne, ikke-troende, og nogle, der endda aldrig har hørt om Kristus, som i drømme får et syn, som bringer dem til akut omvendelse - meget ofte høres også Jesu stemme: "Jeg er Vejen ... " "Følg mig" - eller lignende, som fra samme øjeblik forvandler personens liv totalt og varigt ..
#62506 - 16/05/200610:33Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
Anonym
Anonym
Hej Tau
Påstand eller idé, så må du vel, siden du spørger, have gjort dig nogle tanker om hvorfor at vi skulle være mere modtagelige mens vi sover? Det var bare det jeg spurgte ind til... Men hvis du ikke kan uddybe, så er det jo bare sådan det må være
#62507 - 16/05/200610:39Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tau - - jeg tror da, at din idé er helt velbegrundet, for når vi lægger os til at sove, lægger vi al vores fornuftige skepsis fra os på natbordet og er dermed meget mere åbne for, at impulser fra vores eget sjæledyb kommer op til overfladen. Og også for input fra både gode og onde åndsmagter ...
Derfor beder vi aftenbøn, og i Fadervor, den bøn Jesus har lært os, beder vi: "Fri os fra den/det onde!" - -
Også når vi falder i søvn uden at bede, tror jeg at Gud beskytter os efter sin kærlige vilje ... vi ligger jo dér så forsvarsløse og har sænket alle paraderne ..
#62509 - 16/05/200611:12Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
Anonym
Anonym
Hej Kristina
Det lyder ikke som om at jeg formulerede mig præcist nok...
Kunne det tænkes at årsagen til at man finder en drøm om gud særlig og "overbevisende", at man som kristen har en tendens til at fæstne sig ved tegn og symboler som bekræfter en i at gud er til, på samme vis som en uden kæreste ser kærestepar alle steder eller at man når man er sulten ser folk der spiser eller mad over det hele?
En del psykologiske teorier behandler dette fænomen under f.eks. navnet Confirmation Bias, Wikipedia har også en forklaring eller en forklaring på dansk på ateist.net Confirmation Bias, dvs. det at have en tendens til at fæstne opmærksomheden ved det som man i forvejen "tror på" og at man mere eller mindre uden den vågne dagsbevidstheds indblanding sier de indtryk og tanker fra som ikke støtter en i ens overbevisning.
At vi mennesker har et utal af drømme som vi potientielt kunne huske og tolke som vi vil alt efter hvad vi tror og tænker og at vi ud af den vrimmel vælger dem der taler mest til os. At det måske ikke så meget var gud der taler til os, men os der vælger en drøm som støtter os mest i vores overbevisning.
Om oplevelsen i drømmen er personlig og uudtrykkelig og uforståelig for andre ændrer vel ikke på at man som individ med en drøm, må ønske en eller anden form for sikkerhed som strækker sig ud over det subjektive om hvorvidt man forfølger en drøm fra Satan, gud, Buddha, Krishna, nisserne osv. eller om den kommer fra den gud man nu en gang tilbeder, ik'?
Citat: Alt hvad du siger bekræfter for mig, at der findes helt forskellige slags drømme, og at en drøm fra Gud aldrig vil lade drømmeren det mindste i tvivl.
At være i tvivl, at tro eller at vide er jo dynamiske tilstande og efterhånden som at der tilløber vores system ny information ændres vores opfattelse omkring tingene.
Jeg har ændret min opfattelse fra at være brændende troende til at være skeptiker omkring stort set alt.
Hvordan kan du overhovedet tage ordene "...Gud [vil] aldrig lade drømmeren det mindste i tvivl." i din mund? Aldrig det mindste i tvivl...? Så er vi vel ikke troende længere?
Det var jo netop en af mine pointer... Hvis gud alligevel bare kan snige sig ind ad bagvejen og overbevise folk om sin tilstedeværelse, kærlighed, almagt, whatever... Så kunne han jo bare konvertere os alle på den måde istedet for at have alle os fejlbarlige mennesker rendende rundt og forsøge at missionere for hinanden.
Citat: Der er i øvrigt mange ikke-kristne, ikke-troende, og nogle, der endda aldrig har hørt om Kristus, som i drømme får et syn, som bringer dem til akut omvendelse - meget ofte høres også Jesu stemme: "Jeg er Vejen ... " "Følg mig" - eller lignende, som fra samme øjeblik forvandler personens liv totalt og varigt ..
Jeg tænker, hvis han kan gøre det for nogle, kan han vel gøre det for alle...
For mig at se er tankegangen ganske usammenhængende og ureflekteret.
Særligt synes jeg også at Bandwagon effect, Disconfirmation bias, Illusion of control er interessante... Men alle de forskellige "biases" giver et indtryk af hvor mange faldgruber der er i vores forståelse af verden, hvis ikke vi er yderst disciplinerede omkring vores fortolkning af den.
#62511 - 16/05/200611:47Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tau, du undrer dig over, at en protestantisk præst foreslår faste? - men jo, det er skam bibelsk! Måske taler vi bare ikke så meget om det. Og:
" .. grundtanken i faste er at give afkald på noget for at kunne samle kræfter og koncentration om noget andet! Det er vigtigere og frommere at give afkald på tid, penge og bekvemmelighed for at hjælpe andre, end at leve af fromt knækbrød og vand i en uge"
- skriver Hans-Ole Bækgaard i sin artikel om emnet her
Angående drømme skriver du om det svar jeg linkede til:
Citat: Men jeg må sige, at jeg ikke bryder mig om de meget firkantede rammer, som præsten i svaret lægger op til. Gud er ikke sådan at sætte i rammer, og Han kan alt. Han kan også give os ny viden om Gud ...
Ja, her er vi nok ikke helt enige - og så måske alligevel! - for hvis du regner det for "ny viden" at blive opmærksom på noget, som allerede er åbenbaret i Bibelen, så har du jo ret!
Der er nok bare den forskel mellem os, at alt hvad vi har brug for at vide om Gud mener vi "bibeltro" er åbenbaret allerede - ved at Jesus Kristus blev menneske! Selvfølgelig ikke åbenbaret for hvert enkelt menneske, men for "verden"! Og at hvis der kommer "ny viden" om Gud, ud over hvad der fremgår af Bibelen, så tror jeg ikke, det er sandt! "Hvad der er sandt er ikke nyt - og omvendt!!
Men enig, vi kan sagtens, hver især, få ny personlig viden om Gud, det tror jeg endda er helt nødvendigt, for hvis vi ikke fortsat får det, er vores tro vist i fare for at gå i stivne og dø af mangel på næring...
Så skriver du, at "præsten virker meget afklaret og færdig omkring drømme fra Gud .. " - ja, ok, det er han da nok, men er der nødvendigvis noget forkert ved det, mener du?
Jeg selv har mange mange ting, som er uafklarede for mig - og det gælder garanteret alle os, incl. vores præster og prædikanter - og dér skal vi selvfølgelig blive ved med at være søgende - og granske og grunde!
Men når vi af af og til faktisk finder et korn - og derved bliver afklarede om et eller andet, som vi fuldt og helt kan tage til hjerne og hjerte, og derfor ikke behøver at lede videre .. så er det da ikke at kimse af, mener jeg!?
Det står jo "søg og I skal finde .." - så det kan ikke være helt forbudt at finde!
#62512 - 16/05/200614:14Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
nej, der åbenbares vist ikke noget nyt, der ikke står at finde i Bibelen, eller i Traditionen, det vil enhver katolik også være enig i.
Mht. præsten, så synes jeg, at han virker ganske for meget afklaret omkring dette med Gud og drømme. Hvordan kan han være så sikker? Vi ved jo ikke engang, om Gud overhovedet findes, og så meget mindre kan vi vide, om vi har forstået det her, eller noget som helst andet, rigtigt.
mvh Tau.
#62513 - 16/05/200619:31Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Tau
Citat: Mht. præsten, så synes jeg, at han virker ganske for meget afklaret omkring dette med Gud og drømme. Hvordan kan han være så sikker? Vi ved jo ikke engang, om Gud overhovedet findes, og så meget mindre kan vi vide, om vi har forstået det her, eller noget som helst andet, rigtigt.
Jeg er altså rimelig afklaret og færdig med spørgsmålet om Guds eksistens. Det må vel være tilladt ikke at være kronisk i tvivl om alt. Ellers synes jeg da, det bliver svært at hvile i troen.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#62514 - 16/05/200622:03Re: Taler Gud til os i drømme idag ?
[Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
for det meste hviler jeg også i troen på, at Gud findes. Men somme tider tvivler jeg alligevel. Måske fordi jeg til tider er åndeligt umoden, hvad ved jeg, men sådan er det for mig. Jeg kan også tvivle på min frelse, men det sker heldigvis ikke så tit. For det meste hviler jeg i, at det er op til Jesus, og i Ham er jeg gjort retfærdig. Du har på sin vis ret, vi kan ikke gå og sige hvis og hvis om alt med Gud og troen. Enig. Men omvendt, lige netop det her med Gud og drømme mener jeg er så tilpas svært at sige noget sikkert om, at jeg ikke helt kan følge præsten i at han bare er så sikker på sine holdninger i den sag. Andre ting erkender jeg, at man og jeg selv kan være mere sikker omkring. Men lige det her, nej, dertil mener jeg, at Bibelen ikke siger nok om det, til at man kan være så sikker. Men ok, jeg giver dig som sagt lidt ret alligevel.
Mvh Tau.
Når en eller anden prædikant snakker om at en drøm fra gud er en drøm der bringer dig tættere på gud, hvad vil det så sige at komme tættere på gud?
Det ved jeg ikke. Sådan en prædikant har jeg aldrig truffet .. det lyder for mig som noget sludder.
Hej Kristina
Jeg må indrømme at det er mig en gåde hvordan at du kan sige, at når en siger "at når en drøm føre dig tættere til Gud at så er drømmen fra Gud", er noget sludder. Der er jo ikke andre magter som ønsker at vi skal komme tættere til Gud end Gud selv.
Hej Tau
Selvfølgelig taler Gud til os i drømme, det har jeg ikke den minste tvil om. Han taler også til os på mange forskellige måder når vi er vågne.
Citat:
... hvad vil det så sige at komme tættere på gud?
Det vil sige at du er kommet til at kende ham bedre, det er det samme som at komme tættere til en anden person, at man er blevet bedre kendt med ved kommende