Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#62374 - 12/05/2006 08:34 Ateismen bortdefinerer sig selv
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Det må være selvmodsigende, hvis ateismen anerkender, at der er grænser for menneskets indsigt og fornuft. En sådan accept ville betyde, at noget er større end menneskets fornuft – og hvad kan det være andet end det guddommelige, som Aristoteles udtrykker det.
Hvis ateismen accepterer, at der IKKE er grænser for menneskets fornuft og indsigt, må det være ensbetydende med at gøre mennesket guddommeligt. Men det er umuligt, da ateismen benægter at noget kan være guddommeligt.
En enkel analyse kan udstille ateismens erkendelses-teoretiske afmagt.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#62375 - 12/05/2006 09:19 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Citat:
Hvis ateismen accepterer, at der IKKE er grænser for menneskets fornuft og indsigt, må det være ensbetydende med at gøre mennesket guddommeligt. Men det er umuligt, da ateismen benægter at noget kan være guddommeligt.

Det kommer vel an på, hvordan du definerer "guddommelig"?? Det lugter for meget af, at du vil definere alt ud fra, hvordan du forstår og ser ting..

Citat:

Det samme kan man jo sige om kristnes idé om treenigheds-konceptet og sammenfaldet om en monoteistisk religion..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62376 - 12/05/2006 10:22 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hej Hoeg

med henvisning til dette indlæg af netmissionæren har jeg indberretet dit indlæg til ordstyrerne.

Det er urimeligt at du i nye indpakninger fortsætter med at gå stik imod hvad ordstyrerne allerede flere gange pænt har anmodet om at vi lader være med at debattere.

Dit ovenstående indlæg er gammel vin på nye flasker.

Før var det "Ateismen er en reduceret erkendeform", nu er det så "Ateismen bortdefinerer sig selv" altså underforstået... Ja gæt selv... Ateismen er en reduceret erkendeform.

Du er udpræget polemisk i din måde at skrive indlæg på og det forplumrer debatten gevaldigt. Med et blik på din historie som debattør herinde virker det ikke som om at du overhovedet har hørt hvad dine debatpartnere har sagt og dit ovenstående indlæg er et mønstereksempel herpå. Du fortsætter bare i den samme rille igen og igen.

Det er trættende...

Til toppen 
#62377 - 12/05/2006 10:37 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: ]
hoeg
Bruger

Hej CH!

Du skriver, at jeg er udpræget polemisk i min måde at skrive indlæg på og det forplumrer debatten gevaldigt."

Mener du, at kritik at ateismen er utilladeligt på dette forum?

CH skriver: "Med et blik på din historie som debattør herinde virker det ikke som om at du overhovedet har hørt hvad dine debatpartnere har sagt..."

Forventer du, at kristne debattører skal acceptere ateistiske udsagn som højeste autoritet?

CH skriver: "Du fortsætter bare i den samme rille igen og igen.
Det er trættende..."

Ja, du må gerne betragte mine indlæg som en forkyndelse af, at Gud er uendelig meget større end os fortabte mennesker, og at vi kun kan frelses i kraft af troen på Jesus Kristus.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#62378 - 12/05/2006 10:53 Definitioner og sammenligninger [Re: Kefas Ben-Adam]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
hoeg skrev:
Citat:

Kefas Ben-Adam svarede:
Citat:
Det kommer vel an på, hvordan du definerer "guddommelig"?? Det lugter for meget af, at du vil definere alt ud fra, hvordan du forstår og ser ting..

Det kommer også an på hvordan "ateisme" defineres. Der er åbenbart nogle mennesker der dyrker en -isme i forbindelse med at være ateist, og den -isme går åbenbart ud på andet og mere end hvad der ligger i ordet "ateist". For eksempel ser det ud til, at der er nogle ateister, der dyrker en tro på at der kun eksisterer det som er materielt. Nogle ser ud til at dyrke en tro på at der kun eksisterer rationalitet og/eller logik. Men ordet "ateist" betyder jo blot mangel på eller fravær af gud eller gudstro og intet andet.

hoeg skrev:
Citat:

Kefas Ben-Adam svarede:
Citat:
Det samme kan man jo sige om kristnes idé om treenigheds-konceptet og sammenfaldet om en monoteistisk religion..

Mvh

hoeg fremstiller tydeligvis ateismen som en bestemt -isme der har en bestemt erkendelses-teori. Det er da også mit indtryk at der findes en -isme, som nogle ateister dyrker, men selve ordet "ateist" er et udtryk der ikke antyder nogen form for erkendelse, blot en manglende gudstro. Hvad forskellige ateister erkender, og hvordan de erkender det, er sikkert ligeså forskelligt som, hvad forskellige teister erkender, og hvordan de erkender det.

Om kristendommen indeholder erkendelses-teoretiske elementer, hmm det gør den måske. Men det vigtigste i den officielle kristendom ser ud til at være tro og ikke erkendelse. Men hoeg bruger unægtelig udtrykket "erkendelse" temmelig meget (i forskellige tråde) i forbindelse med kristendommen. Erkendelse er noget essentielt og vigtigt og leder tanken hen på en gnostisk indfaldsvinkel, dvs en indfaldsvinkel hvor man erkender sin egen gnist af liv og sjæl.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#62379 - 12/05/2006 10:59 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Arcadia
Bruger

Reg.: 01/06/2005
Et menneske som forhøjer sig selv som være den største indsigt, vil jeg sige, ikke kender til det Guddommelige, og derfor også er af begrænset fornuft! Hvor et menneske som via indsigten kan erkende det Guddommelige, også må tænkes at forstå den Guddommelige fornuft!

Mennesket er en selvmodsigende skabning, men dynamikken mellem indsigt og fornuft, vil altid give en sund forståelse for det modsatte! Derimod vil der altid være en grænser for et menneskets indsigt, og derfor også et begrænset fornuftigt kendskab til den Guddommelige vilje!

Så fornuften fortæller meget om menneskets indsigt, som også indsigten siger noget om hvilken fornuft der hersker hos et givende menneske!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 
#62380 - 12/05/2006 11:30 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hoeg skrev:
"Ja, du må gerne betragte mine indlæg som en forkyndelse af, at Gud er uendelig meget større end os fortabte mennesker, og at vi kun kan frelses i kraft af troen på Jesus Kristus."

Så det er altså prædikener du skriver? Ikke debat? Det gør det jo nemmere at forholde sig til.
mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#62381 - 12/05/2006 12:06 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hej Hoeg

Citat:
Mener du, at kritik at ateismen er utilladeligt på dette forum?

Nej. Stråmand. Hvor læser du det?

Citat:
Forventer du, at kristne debattører skal acceptere ateistiske udsagn som højeste autoritet?

Nej. Stråmand. Hvor læser du det?

Citat:
Ja, du må gerne betragte mine indlæg som en forkyndelse af, at Gud er uendelig meget større end os fortabte mennesker, og at vi kun kan frelses i kraft af troen på Jesus Kristus.

Øh hvad... Stråmand. Hvor dælen læser du at jeg betragter dine indlæg som forkyndelse?

Det er blevet påtalt før så vidt jeg husker, men det er i dit indlæg her, ganske tydeligt hvor mange usagte "mellemregninger" du operere med når du debatterer. Det gør debatten uklar og når du samtidig ikke sigter mod en løsning eller et samarbejde (jf. førnævnte polemik) men som også LarsBj antyder ovenfor derimod forkyndelse, så bliver din facon yderst trættende.

Du fægter løs med armene mod en udefinerbar imaginær fjende og angriber alt hvad der ikke lige passer i dit kram, med polemiske og kværulerende påstande. Når nogle siger noget i øst, så svarer du i vest. Du debatterer ikke med os, du debatterer med dig selv og dit indre fjendebillede af os.

Det er ikke debat... Det er ordskvaller.

"Det er fuldbragt" sagde han da han udåndede og endte på korset... Øh i skammekrogen, nåh nej jeg mener i papirkurven

Til toppen 
#62382 - 12/05/2006 12:12 Forkyndelse og mysterie [Re: hoeg]
Sandheds-søger
Bruger

hoeg skrev til CloudHands:
Citat:

Det er så afgjort en tro, og den tro er du selvfølgelig i din gode ret til at forkynde. Men jeg synes nu, at du i en hel del tråde har snakket en hel del mere om erkendelse, end at du har snakket om tro. Tro og erkendelse er vidt forskellige emner. Du bringer imidlertid emnet "erkendelse" i forbindelse med emnet "gudstro", og dermed bevæger vi os over i en gnostisk indfaldsvinkel, da en sådan indfaldsvinkel netop netop drejer sig om erkendelse, nemlig at opnå en personlig erkendelse om livets dybere mysterier, at finde sandhed bagved disse mysteriers slør.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#62383 - 12/05/2006 12:38 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Vildfarne Hoeg

Du er til at blive oprørt over.

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#62384 - 12/05/2006 16:01 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Citat:
Det må være selvmodsigende, hvis ateismen anerkender, at der er grænser for menneskets indsigt og fornuft. En sådan accept ville betyde, at noget er større end menneskets fornuft – og hvad kan det være andet end det guddommelige, som Aristoteles udtrykker det.

Hvad mener du med "større en menneskets fornuft". Min fornuft sidder i min hjerneskal, og omend mit hoved er større end gennemsnittets, så er min hjerne nok næppe større end de - hvad 1,5 kilo - der er den høje ende af variationen, og så er fornuften endda kun en del af hjernens funktion, så min fornuft vejer langt under et kilo

Min mindste kat vejer derimod tæt på 3 kilo, så hun er større end min fornuft.

Jeg sværger at jeg er ateist, og som jeg netop har bevist anderkender jeg at der noget der er større end min fornuft.

Hvornår kommer det guddommelige så ind i billedet? Er min kat en gud?

/Søren

Tilføjet
Bare lige en kommentar - selv om jeg prøver at være sarkastisk, så mener jeg seriøst at jeg ikke fatter hvad du mener med større i den sammenhæng, og uden enighed om dette er enhver diskussion nyttesløs.

Ændret af kongstad (12/05/2006 16:14)

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#62385 - 12/05/2006 16:42 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: kongstad]
Arcadia
Bruger

Sidder din fornuft i din hjerneskal (som består af knogler) så må jeg vel gå ud fra, at din fornuft er lige så? Tror nu ikke du kan sige, at fornuften er en del af hjernens funktion, da fornuften defineres af din personlighed, som bl.a. igen defineres af hjernen, men det er mere ud fra din personlighed fornuften udgår, frem for hjernen!

Det du så egentlig siger, er, at de som udviser fornuft eller ikke udviser fornuft, er hjerneskadet?

Du kikker på dig selv, og prøver at finde din fornuft, men problemet er, at du kikker på en del af din selv, for at finde fornuften, men kikker derimod på din kat som en helhed, og ikke efter en enkelt ”funktion” som ved din hjerne!

Forstår godt din kommentar, så dette var også bare af samme skuffe!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 
#62386 - 12/05/2006 16:43 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Vandrer]
Arcadia
Bruger

Hvad godt kommer af stilhed, selvom jeg udmærket ved hvad du ikke siger!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 
#62387 - 13/05/2006 09:55 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
CloudHands skriver:
Citat:
.. med henvisning til dette indlæg af netmissionæren har jeg indberretet dit indlæg til ordstyrerne.

Indberettet?
.. jeg begynder at blive spændt på, hvor denne ikke-sag mon ender ..
Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg måske, hvem ved
Citat:
Det er trættende...

En god og gennemprøvet metode til at slippe for debatter, som man finder trættende:
Man kan lade være med at blive ved med at puste liv i dem og i stedet gå over til at tale om noget andet! -

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62388 - 13/05/2006 10:02 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: kristina]
kongstad
Bruger

Det kan da gdt undre at den nye papirkrv på få dage er blevet fyldt med indlæg af netop denne type på grund af jeres stramning af moderationen, men at er ikke kommer en lyd når der kom et nyt, stort set, enslydende indlæg?

Men bevares, jeg er kun gæst her, og det er jeres egen sag om i vil være konistente eller ej.

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#62389 - 14/05/2006 09:36 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: kongstad]
hoeg
Bruger

Hej Kongstad!

Du spørger, hvad jeg mener med "større end menneskets fornuft".

Hvis vi forestiller os, at al ondskab kunne elimineres i ét hug, ville mennesket blive guddommeligt, hvilket er noget "større end menneskets fornuft".

Som bekendt kan intet menneske eliminere det onde, der er et resultat af syndefaldet. Mennesker kan ikke udfries fra det ondes magt alene ved fornuften, men ved troen på frelsen i Jesus Kristus.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#62390 - 14/05/2006 09:42 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Vandrer]
hoeg
Bruger

"Kære Vildfarne Hoeg - Du er til at blive oprørt over."

Hej Vandrer!

Det må du uddybe nærmere. Min indledning til denne tråd er en omskrivning af Aristoteles: "Logos' princip og begyndelse er ikke logos, men noget større. Men hvad er større end logos uden det guddommelige" (Den eumediske etik, 1248a, s. 27-28).

Mener du, at Aristoteles med disse ord er "vildfaren"..?

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#62391 - 14/05/2006 09:48 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Hej Lars!

Du skriver: "Så det er altså prædikener du skriver? Ikke debat? Det gør det jo nemmere at forholde sig til."

Alle videnskabens beskrivelser af naturen og livsformerne er et vidnesbyrd om skabelsen. Intet empirisk indikerer tilfældighed oprindelse.
For eksempel skrev Kepler: "Eftersom vi astronomer er den højeste Guds præster, sømmer det sig for os, at vi ikke agter på vor egen ånds berømmelse, men frem for alt på Guds ære" (Andersen, side 25).

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#62392 - 14/05/2006 10:33 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Citat:
Hej Lars!

Du skriver: "Så det er altså prædikener du skriver? Ikke debat? Det gør det jo nemmere at forholde sig til."

Alle videnskabens beskrivelser af naturen og livsformerne er et vidnesbyrd om skabelsen. Intet empirisk indikerer tilfældighed oprindelse.
For eksempel skrev Kepler: "Eftersom vi astronomer er den højeste Guds præster, sømmer det sig for os, at vi ikke agter på vor egen ånds berømmelse, men frem for alt på Guds ære" (Andersen, side 25).

Med venlig hilsen
hoeg

Det tager jeg som et ja!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#62393 - 14/05/2006 12:15 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
kongstad
Bruger

Så med større end den menneskellige fornuft mener du guddommelig?

Citat:
Det må være selvmodsigende, hvis ateismen anerkender, at der er grænser for menneskets indsigt og fornuft. En sådan accept ville betyde, at noget er større end menneskets fornuft

Så det du siger er at hvis den menneskelige fornuft og indsigt er begrænset, så findes det guddommelige.

Hvordan når du frem til den konlusion?

Jeg mener skam at menneskets indsigt og fornuft på nogen måder er begrænset. Men det betyder da på ingen måder at der nødvendigvis eksisterer noget der er ubegrænset - det betyder ikke en gang at der eksisterer noget der har videre grænser end mennesket.

For at konkretisere det lidt, så findes der nogen med hjerneskader, som er ude af stand til at danne nye indtryk i langtidshukommelsen, det er kun korttidshukommelsen som stadig fungerer. Alt andet lige er det en voldsom begrænsning af deres evne til indsigt.

Men det gør jo ikke mnnesker uden denne begrænsning til guddommelige, som er din definition af større når vi taler fornuft og indsigt.

Din slutbemærkning er rimelig irrelevant i en diskussion om ateisme

Citat:
Som bekendt kan intet menneske eliminere det onde, der er et resultat af syndefaldet.

Nå jamen så siger vi det, men det er jo kun relevant for dem som tror på syndefaldet, og arvesynden, altså en ægte delmængde af de kristne.

Hvad relevans har det i en diskussion om ateisme, og hvad den logiske konlusion af ateismen evt. er?

/Søren

Til toppen 
#62394 - 15/05/2006 08:21 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: kongstad]
hoeg
Bruger

Hoeg: Som bekendt kan intet menneske eliminere det onde, der er et resultat af syndefaldet.
Kongstad: Nå jamen så siger vi det, men det er jo kun relevant for dem som tror på syndefaldet, og arvesynden, altså en ægte delmængde af de kristne. Hvad relevans har det i en diskussion om ateisme, og hvad den logiske konklusion af ateismen evt. er?

Hej Kongstad!
Jo, der er en sammehæng. Det onde, som mennesket ifølge Bibelen blev påført ved syndefaldet, er i bund og grund ufornuftigt.
Ud fra en materialistisk-darwinistisk (ateistisk) opfattelse vil menneskets udvikling fortsætte, hvorved den menneskelige fornuft efterhånden vil eliminere det onde. I så fald vil mennesket kunne udrette det utrolige og dermed blive guddommeligt, hvis det lykkes at udrydde al ondskab. Det er set fra et ateistisk synspunkt et paradoks, da ateismen må afvise det guddommelige.
Den kristne synsvinkel er, at mennesket ikke kan frigøres sig fra det onde ved egen hjælp, men kun ved frelsen i Jesus Kristus.
Det understøttes af empirien: Selv om der er sket enorme tekniske og videnmæssige fremskridt de sidste 100 år, er der intet, der tyder på, at menneskets fornuft har ændret sig. Mennesker er lige så onde/gode nu som for 100 år siden.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#62395 - 15/05/2006 08:37 Stråmand [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Stråmand...

Til toppen 
#62396 - 16/05/2006 11:37 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
kongstad
Bruger

Citat:
Jo, der er en sammehæng. Det onde, som mennesket ifølge Bibelen blev påført ved syndefaldet, er i bund og grund ufornuftigt.

Men de fleste ateister (jøder for den sags skyld) tror ikke på arvesynden, så hvorfor er det relevant?

Citat:
Ud fra en materialistisk-darwinistisk (ateistisk) opfattelse vil menneskets udvikling fortsætte, hvorved den menneskelige fornuft efterhånden vil eliminere det onde.

Hvem har bildt dig det ind?

Har du en kilde til den påstand?

Citat:
I så fald vil mennesket kunne udrette det utrolige og dermed blive guddommeligt, hvis det lykkes at udrydde al ondskab. Det er set fra et ateistisk synspunkt et paradoks, da ateismen må afvise det guddommelige.

Men det kræver jo
1. at man tror på eksistensen af arvesynden
2. at man tror at mennesket vil udvikles så "det onde" forsvinder

Nu mangler du så bare at vise at ateister nødvendigvis må tro både 1, som er et religiøst udsagn, og 2, som er noget vrøvl.

Citat:
Den kristne synsvinkel er, at mennesket ikke kan frigøres sig fra det onde ved egen hjælp, men kun ved frelsen i Jesus Kristus.
Det understøttes af empirien: Selv om der er sket enorme tekniske og videnmæssige fremskridt de sidste 100 år, er der intet, der tyder på, at menneskets fornuft har ændret sig. Mennesker er lige så onde/gode nu som for 100 år siden.

Præcis - ligesom de er lige så gode/onde som før jesu fødsel, så empirien støtter lige så godt at kristendommen ikke er i stand til at frigøre mennesket fra det onde.

/Søren

Til toppen 
#62397 - 16/05/2006 14:36 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hej Hoeg

Citat:
...det onde, der er et resultat af syndefaldet.

Det onde er vel ikke et resultat af arvesynden? Arvesynden er jo den forbandelse som gud kastede over sin skabning mennesket, fordi den trodsede hans vilje og spiste af det forbudte træ, men Lucifer den faldne engel trodsede sammen med en trediedel af himmelens engle, gud lang tid før syndefaldet og er vel den oprindelige kilde til ondskaben og årsagen til at Adam og Eva spiste af træet, ifølge den kristne kosmologi... eller har jeg misforstået noget?

Til toppen 
#62398 - 16/05/2006 19:10 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Ateist
Bruger

Citat:
I så fald vil mennesket kunne udrette det utrolige og dermed blive guddommeligt, hvis det lykkes at udrydde al ondskab.

Kunne du lokkes til at definere "guddommeligt"?

Jeg er fx spændt på at se om det kræver almægtighed, alvidenhed eller allestedsnærvær.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#62399 - 16/05/2006 20:19 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Ateist]
hoeg
Bruger

Hej Ateist! Du skriver: "Kunne du lokkes til at definere "guddommeligt"? Jeg er fx spændt på at se om det kræver almægtighed, alvidenhed eller allestedsnærvær."

Nej, det er jeg ikke i stand til ud over at "guddommeligt" må være fravær af synd og ondskab ifølge en bibelsk forståelse.
Det er på grundlag heraf, at jeg tidligere beskrev det tænkte scenario om at menneskets fornuft kunne udvikles til at blive så avanceret, at menneskene kunne afskaffe alt det onde, hvilket må være ensbetydende med at blive guddommeligt.
Noget sådant tror jeg ikke på. Men det er jo, hvad den darwinistiske opfattelse går ud på. Det er et darwinistisk-materialistisk scenario, der er baseret på, at evolutionen til stadighed skrider frem, herunder også menneskets fornuft og intelligens. Hvad er grænsen for evolutionen?
Set ud fra et bibelsk synspunkt er svaret, at der sat en grænse for menneskets fornuft og intelligens (Babelstårnet). Det stemmer med empirien om at intet menneske eller gruppe af mennesker kan beslutte at afskaffe det onde.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#62400 - 16/05/2006 20:23 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: ]
hoeg
Bruger

Hej CH! Du skriver: "Det onde er vel ikke et resultat af arvesynden? Arvesynden er jo den forbandelse som gud kastede over sin skabning mennesket, fordi den trodsede hans vilje og spiste af det forbudte træ, men Lucifer den faldne engel trodsede sammen med en trediedel af himmelens engle, gud lang tid før syndefaldet og er vel den oprindelige kilde til ondskaben og årsagen til at Adam og Eva spiste af træet, ifølge den kristne kosmologi... eller har jeg misforstået noget?"

Jeg er ikke Bibel-kyndig, men så vidt jeg kan se, er du i overensstemmelse med en meget almindelig fortolkning.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#62401 - 16/05/2006 21:13 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Så du giver mig altså helt eller delvist ret i at du tog fejl i din udtalelse?

Til toppen 
#62402 - 16/05/2006 21:19 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands spørger:
Citat:
Arvesynden er jo den forbandelse som gud kastede over sin skabning mennesket, fordi den trodsede hans vilje og spiste af det forbudte træ, men Lucifer den faldne engel trodsede sammen med en trediedel af himmelens engle, gud lang tid før syndefaldet og er vel den oprindelige kilde til ondskaben og årsagen til at Adam og Eva spiste af træet, ifølge den kristne kosmologi... eller har jeg misforstået noget?

Ja, du har faktisk misforstået noget.

Gud har ikke "kastet arvesynden over sin skabning". Det var skabningen, Adam, der gjorde oprør mod Gud (syndede) og derved mistede livsfællesskabet med Skaberen med de kendte konsekvenser for menneskeheden: bortdrivelsen fra Paradiset.

Og det med Lucifer og en tredjedel af himmelens engle - - hvor har du det fra?
Ikke fra Bibelen i hvert fald!

Der står, at Adam skød skylden på Eva og på Gud, og at Eva skød skylden på slangen - - de fralagde sig det ansvar, som var deres eget.

Gud spurgte: 1.Mos. 3,11-13: Har du spist af det træ, jeg forbød dig at spise af?« Adam svarede: »Kvinden, du satte hos mig, gav mig af træet, og så spiste jeg.« Gud Herren spurgte så kvinden: »Hvad er det, du har gjort?« Hun svarede: »Slangen forledte mig til at spise.« ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62403 - 16/05/2006 21:43 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: kristina]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Kristina

Citat:

Jo, det har han dog. Nu er det jo ikke nogen sikker viden, men på baggrund af flere skriftsteder kan man nå frem til en vis forståelse.

Mat. 25:41 taler om "Djævelen og hans engle". Og i Åb. 12:4 står der, at dragens "hale fejede en tredjedel af himlens stjerner bort og styrtede dem ned på jorden." En tredjedel af de engle, som Gud havde skabt, og som havde deres plads i det himmelske, var involveret i Satans oprør, og de blev styrtet til jorden sammen med ham. De faldne engle er i dag "myndigheder og magter", "verdensherskerne i dette mørke" og "ondskabens åndemagter i himmelrummet" (Ef 6:12). Dette var ikke i overensstemmelse med Guds vilje, men en konsekvens af, at englene også har en fri vilje.

Mvh
Raven

Til toppen 
#62404 - 16/05/2006 21:59 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Ateist
Bruger

Citat:
Citat:
Kunne du lokkes til at definere "guddommeligt"? Jeg er fx spændt på at se om det kræver almægtighed, alvidenhed eller allestedsnærvær.

Nej, det er jeg ikke i stand til ud over at "guddommeligt" må være fravær af synd og ondskab ifølge en bibelsk forståelse.
Det er på grundlag heraf, at jeg tidligere beskrev det tænkte scenario om at menneskets fornuft kunne udvikles til at blive så avanceret, at menneskene kunne afskaffe alt det onde, hvilket må være ensbetydende med at blive guddommeligt.

Tak for forklaringen, der gjorde mig klogere på dit standpunkt.

Det er iøvrigt første gang jeg er stødt på en 'definition' af "guddommelig", der 'blot' kræver "fravær af synd og ondskab".

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#62405 - 17/05/2006 05:15 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Raven]
hoeg
Bruger

Hej Raven!

Tak for redegørelsen, der kan (for mit vedkommende) føre frem til "en vis forståelse." Jeg har et par spørgsmål:

Er der bibelsk dækning for, at Djævelen er "Denne verdens fyrste"? Og ligeledes: Oplyser Bibelen noget (direkte eller indirekte) om årsagen til Djævelens frafald og oprør? Jeg har hørt en forklaring om, at oprøret og frafaldet skyldtes Guds planer om at skabe mennesker med en fri vilje, hvilket Djævelen var en kraftig modstander af.

Med venlig hilsen
hoeg

Raven skriver:
Mat. 25:41 taler om "Djævelen og hans engle". Og i Åb. 12:4 står der, at dragens "hale fejede en tredjedel af himlens stjerner bort og styrtede dem ned på jorden." En tredjedel af de engle, som Gud havde skabt, og som havde deres plads i det himmelske, var involveret i Satans oprør, og de blev styrtet til jorden sammen med ham. De faldne engle er i dag "myndigheder og magter", "verdensherskerne i dette mørke" og "ondskabens åndemagter i himmelrummet" (Ef 6:12). Dette var ikke i overensstemmelse med Guds vilje, men en konsekvens af, at englene også har en fri vilje.

Til toppen 
#62406 - 19/05/2006 00:01 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Raven
Bruger

Hej Hoeg

Citat:
Er der bibelsk dækning for, at Djævelen er "Denne verdens fyrste"? Og ligeledes: Oplyser Bibelen noget (direkte eller indirekte) om årsagen til Djævelens frafald og oprør? Jeg har hørt en forklaring om, at oprøret og frafaldet skyldtes Guds planer om at skabe mennesker med en fri vilje, hvilket Djævelen var en kraftig modstander af.

Min egen forståelse af Satans oprindelse og frafald bygger især på Ez. 28:1-19, som du sikkert kender. Profeten udtaler her dom over Tyrus' konge. De første 11 vers omhandler tilsyneladende en historisk person, men tolkningen af vers 12-19 er lidt sværere af passe ind.

Herrens ord kom til mig: v12 Menneske, syng en dødsklage over Tyrus' konge, og sig til ham: Dette siger Gud Herren:

Du var seglet på fuldkommenhed,
fyldt med visdom og af fuldendt skønhed.
v13 Du var i Eden, i gudshaven.
Alle slags ædelsten sad på din dragt:
rubin, topas og månesten,
krysolit, shoham og jaspis,
safir, granat og smaragd;
udhamret og dekoreret kunstarbejde i guld
blev anbragt på dig, den dag du blev skabt.
v14 Du var en salvet kerub,
jeg gjorde dig til beskytter;
du var på det hellige gudebjerg,
du vandrede blandt funklende sten.
v15 Du var udadlelig i din færd,
fra den dag du blev skabt,
til der blev fundet uret hos dig.
v16 Ved al din handel
fyldtes du med vold og syndede.
Så forstødte jeg dig fra gudebjerget,
fra de funklende sten,
jeg ødelagde dig, du beskyttende kerub.
v17 Dit hjerte blev hovmodigt over din skønhed,
du fordærvede din visdom og strålende glans.
Jeg kastede dig til jorden,
gav dig hen til konger,
så de kunne fryde sig over dig.
v18 Med dine mange synder i din uhæderlige handel
vanhelligede du dine helligdomme;
men jeg lod ild strømme ud fra dig,
den fortærede dig,
og jeg gjorde dig til aske på jorden
for øjnene af alle, der så dig.
v19 Alle blandt folkene, som kender dig,
gyser over dig;
du er blevet en rædsel,
du er borte for evigt.

Hvordan kan kongen af Tyrus have været i "Eden, i gudshaven" og på "det hellige gudebjerg"? Der er flere udtryk (eks. kerub) der umiddelbart ikke passer på et menneske. Der er derfor god grund til at tro, at Jeremias i begyndelsen af kap. 28 taler om en ugudelig konge, Tyrus' fyrste, hvorefter han i vers 12-19 omtaler den magt eller person, som står bag den jordiske hersker, nemlig Satan selv.

Vers 12-15 beskriver Satan, som Gud oprindeligt har skabt ham - som den mest fuldkomne af alle Guds skabninger. Ædelstenene på hans dragt er de samme, som sad på ypperstepræstens brystskjold i GT (2. Mos 39:11-13), og i vers 14 beskrives han som "en salvet kerub". En Kerubs opgave er at lede tilbedelsen til Gud (Åb. 4:9-11), så Satan kan have været ansvarlig for at lede alle skabninger i tilbedelsen af Skaberen. Udsagnet, "Jeg gjorde dig til beskytter ; du var på det hellige gudebjerg" (v14), kan udlægges som, at Satan havde administrativt ansvar over skaberværket, og derfor kalder Jesus ham for "denne verdens fyrste" (johs 12:31, 14:30, 16:11). Satan var udadlelig i sin færd, fra han blev skabt, til der blev fundet uret hos ham. Denne "uret" beskrives i vers 17 og var grunden til hans fald/oprør: "Dit hjerte blev hovmodigt over din skønhed, du fordærvede din visdom og strålende glans." Satan blev forstødt fra gudebjerget og kastet til jorden og således frataget sine privilegier, og har siden været Guds modstander

Mine tanker omkring Satans oprindelse og oprør er kraftigt inspireret af Watchman Nee, og det er vigtigt at huske på, at Bibelen ikke giver noget entydigt svar og at tankerne herom er af forholdsvis spekulativ karakter.

Mvh
Raven

Til toppen 
#62407 - 19/05/2006 00:48 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Raven]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jeg har et spørgsmål..

Hvorfor skal det stykke pludselig læses bogstaveligt, når I (kristne) har det med at læse alt muligt ind i alle andre tekster (f.eks. tegnet til Ahab i Esajas 7,14 som bliver opfyldt i det efterfølgende kapitel, men alligevel skulle være en profeti om Jesus)??

Det er et åbent spørgsmål, som kunne være rart at få svar på..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62408 - 19/05/2006 09:08 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Kefas Ben-Adam]
Raven
Bruger

Hej Kefas

Citat:
Hvorfor skal det stykke pludselig læses bogstaveligt, når I (kristne) har det med at læse alt muligt ind i alle andre tekster (f.eks. tegnet til Ahab i Esajas 7,14 som bliver opfyldt i det efterfølgende kapitel, men alligevel skulle være en profeti om Jesus)??

For det første er der ikke noget der skal læses bogstaveligt eller symbolsk/allegorisk.

For det andet, fordi det passer med min teologi ...

Derudover er jeg meget interesseret i at høre, hvad du, som jøde, mener om Satan - eksisterer han og i givet fald hvilke tekster støtter du dig til?

Mvh
Raven

Til toppen 
#62409 - 19/05/2006 11:43 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Raven]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Raven

Set ud fra et jødisk syn, er "satan" en titel som en given engel påtager sig, for at prøve en persons tro.. Satan er som sådan ikke virkelig og når kristne taler om at "satan frister", tager jøder udgangspunkt i "yezer hara" og "jezer hatov" (den onde og den gode vilje)..

Vi tager udgangspunkt i, at Herren (bH) skabte alt, også de dårlige ting og modgangen.. Som der står:

Hvis der fremstår en profet eller en, der har drømmesyner, hos dig, og han giver dig et tegn eller et varsel, og det tegn eller varsel, han har givet, indtræffer, og han siger: »Lad os følge andre guder, som du ikke før har kendt, og dyrke dem,« da skal du ikke lytte til, hvad den profet eller den, der har drømmesyner, siger. Det er Herren jeres Gud, der sætter jer på prøve for at få at vide, om I elsker Herren jeres Gud af hele jeres hjerte og af hele jeres sjæl. Herren jeres Gud skal I følge, ham skal I frygte, og hans befalinger skal I holde, ham skal I adlyde, ham skal I tjene, og ham skal I holde fast ved. 5.Mose 13,2-5

Men jeg ved da, at der i kabbalismen er en mere "mystisk" indgangsvinkel til satan og andre engle, men det er ikke noget jeg er inde i..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62410 - 21/05/2006 00:47 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
SAN
Bruger

Reg.: 20/04/2006
Så et væsen der kan det samme som gud men bruger det ondt ville ikke være guddommelig?

Og så vil jeg da lige foreslå at du læser Jobs bog (mener jeg den hedder) grænsker det ikke til det onde det gud har gang i der? I så fald vil der i følge din defination ikke findes nogen gud, måske et væsen med utrolige kræfter der har skabt verden, men ikke nogen gud! :P

Viden er nøglen til succes!

Til toppen 
#62411 - 21/05/2006 00:54 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: kristina]
SAN
Bruger

Det var vel Eva der startede, du skriver det som om det kun var Adam der trodsede guds vilje, Eva er da mindst lige så skyldig, og slangen har da også en del af ansvaret selv om den ikke har så meget som Adam og Eva...

Til toppen 
#62412 - 21/05/2006 09:11 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: SAN]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej SAN, ja, enig, det var lige så meget Eva. Skyldige var de begge - de var jo "ét kød".

Og når jeg skrev Adam og ikke Adam og Eva er det fordi vi normalt taler om Adam som repræsentant for hele den faldne menneskehed.
Vi er alle af Adams slægt.
Ved syndefaldet udgjorde jo Adam og Eva hele menneskeheden og derfor fødes vi, deres efterkommere, alle som syndere.

Desuden blev Guds befaling om ikke at spise af det træet givet til Adam inden Evas skabelse, og således ikke direkte til Eva. Og Adam rettede sig som bekendt efter Eva i stedet for at følge Guds vilje.

Vi taler modsvarende om Jesus som den anden Adam, den livgivende, som forsonede menneskeheden med Gud og derved genoprettede livsfællesskabet Gud/menneske for enhver som vil følge ham

Og slangen, ja, det var jo Djævelen, og om ham siger Jesus i Joh 8,44: I har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster. Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til løgnen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62413 - 21/05/2006 09:14 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Kristina: Gud har ikke "kastet arvesynden over sin skabning".

Jo selvfølgelig har han det Kristina.

1. mos 3,16-19

Citat:

v16 Til kvinden sagde han [Gud]:
»Jeg vil gøre dit svangerskab
plagsomt og pinefuldt,
i smerte skal du føde børn.
Du skal begære din mand,
og han skal herske over dig.«
v17 Til Adam sagde han [Gud]:
»Fordi du lyttede til din kvinde
og spiste af det træ,
jeg forbød dig at spise af,
skal agerjorden være forbandet for din skyld;
med møje skal du skaffe dig føden
alle dine dage.
v18 Tjørn og tidsel skal jorden lade spire frem til dig,
og du skal leve af markens planter.
v19 I dit ansigts sved
skal du spise dit brød,
indtil du vender tilbage til jorden,
for af den er du taget.
Ja, jord er du,
og til jord skal du blive.«

Tadaaaa... Gud forbander sin skabning. Det kan vist ikke være mere tydeligt.

Hvorvidt Adam og Eva gør sig skyldige i ansvarsforflygtigelse er jo fløjtende ligemeget i forbindelse med spørgsmålet om hvorvidt gud var den forbandende eller ej. Gud forbander sin skabning, gud er den aktive, den straffende, aggressoren om du vil, derom kan der, med den danske oversættelse anno 1992, ikke herske nogen tvivl.

Citat:
Kristina: Det var skabningen, Adam, der gjorde oprør mod Gud (syndede) og derved mistede livsfællesskabet med Skaberen med de kendte konsekvenser for menneskeheden: bortdrivelsen fra Paradiset.

Nej. Det var gud der indrettede verden således at hans skabning kunne miste livsfællesskabet med ham og det var gud der, som vi kan se ovenfor, forbandede skabningen da de blev snydt af en talende slange (som gud tilsyneladende havde tilladt at være i Eden) til at spise af et træ, vis frugt var forbudt af gud at spise af, som gud forsætteligt (går jeg ud fra?) havde placeret lige ved siden af sin skabning. ( )

Hvor er det lige at gud IKKE har et direkte ansvar i denne fortælling?

Den historie er at ligne med en "kærlig" far der efterlader et skarpladt våben på gulvet hos sin 5 årige søn og datter. Mens faderen smugkikker ind i stuen gennem dørsprækken uden at bryde ind skyder datteren hovedet af sin broder. Da drengen falder om, styrter faderen ind i stuen og giver sin datter en endefuld og fortæller hende at det er hendes egen skyld og at hun hvis hun skal gøre sig nogen forhåbninger om nogensinde at komme ind i varmen igen hos faderen, så skal hun bukke og skrabe og undskylde for at faderen lagde pistolen på gulvet til at starte med. Ydermere skal datteren tilmed tackle at faderen siger at alt han har gjort har han gjort i kærlighed til hende.

Citat:

Det er så skønt at se når kristne kan blive enige om hvad der står i bibelen...

Som Raven allerede ovenfor har gjort opmærksom på så er der steder i bibelen der beskriver Lucifer og de faldne engle. Så jo det har jeg skam fra bibelen.

Til toppen 
#62414 - 21/05/2006 09:21 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Raven]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja! Raven, du har ret!
Jeg havde helt glemt ordlyden i Åb 12,4 om Dragens hale!

Der står jo ganske rigtigt "en tredjedel af himlens stjerner" - og det kan i sammenhængen næppe tolkes anderledes end som Satans engle ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62415 - 21/05/2006 13:41 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: kristina]
SAN
Bruger

Citat:
Og slangen, ja, det var jo Djævelen

Så vidt jeg husker blev slangen ikke smidt ud af paradis, det vil altså sige at djævlen (roden til al ondskab) fik lov at blive i paradis i modsætning til mennesket der grundet sin lave forstand på dette tidspunkt spiste en frugt som de ikke måtte fordi de blev snydt af djævlen, blev smidt ud?! Har jeg misforstået noget, ellers vil jeg mene at gud er en smule uretfærdig!

Til toppen 
#62416 - 21/05/2006 21:09 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands, du skriver:
Citat:

Kristina: Gud har ikke "kastet arvesynden over sin skabning".
CH: Jo selvfølgelig har han det Kristina.

Det kan du ikke få mig til at sige ja til.
Det var mennesket, der syndede (ved fuldt bevidst at handle imod sin Skabers vilje) og naturligvis ikke Gud der "kastede arvesynden over sin skabning". Konsekvenserne af synden var bortdrivelsen fra Edens have.
Gud er hellig, og intet syndigt menneske kan tåle at have fællesskab med Gud.
Var mennesket ikke var blevet drevet bort fra Guds ansigt, ville det have betydet evig død, og vi havde ikke siddet her ved vores computere ... Ingen synder kan se Gud og leve.

Mennesket blev skabt i kærlighed og frihed, og kunne derfor vælge, om det ville forblive i Skaberens kærlighed eller ej.
Citat:
Det var gud der indrettede verden således at hans skabning kunne miste livsfællesskabet med ham og det var gud der, som vi kan se ovenfor, forbandede skabningen da de blev snydt af en talende slange (som gud tilsyneladende havde tilladt at være i Eden) til at spise af et træ, vis frugt var forbudt af gud at spise af, som gud forsætteligt (går jeg ud fra?) havde placeret lige ved siden af sin skabning.

Ja, netop! Ellers havde mennesket jo ikke haft nogen mulighed for at afvise Gud! Kærlighed (Gud!) tvinger ingen til at gen-elske! Konsekvensen af at handle mod Guds befaling var kendt på forhånd af mennesket - - som altså bevidst valgte ikke at rette sig efter Gud.
Citat:
Hvor er det lige at gud IKKE har et direkte ansvar i denne fortælling?

Ansvar? Tjaa - det kan vi godt kalde det. For Guds er riget, magten og æren, så det er naturligvis Guds beslutning/ansvar, at han har villet skabe et frit menneske - man kan sige, at vi er et guddommeligt eksperiment!
Citat:
Den historie er at ligne med en "kærlig" far der efterlader et skarpladt våben på gulvet hos sin 5 årige søn og datter. Mens faderen smugkikker ind i stuen gennem dørsprækken uden at bryde ind skyder datteren hovedet af sin broder. Da drengen falder om, styrter faderen ind i stuen og giver sin datter en endefuld og fortæller hende at det er hendes egen skyld og at hun hvis hun skal gøre sig nogen forhåbninger om nogensinde at komme ind i varmen igen hos faderen, så skal hun bukke og skrabe og undskylde for at faderen lagde pistolen på gulvet til at starte med. Ydermere skal datteren tilmed tackle at faderen siger at alt han har gjort har han gjort i kærlighed til hende.

Jeg er meget ked af, at du, som har fortalt, at du engang har været kristen, kan komme med en sådan sammenligning.

Længere bort fra det evangeliet er det næppe muligt at komme, men det tror jeg egentlig godt, at du ved, og at jeg ikke behøver at komme med kommentarer.
Citat:
Det er så skønt at se når kristne kan blive enige om hvad der står bibelen...
Som Raven allerede ovenfor har gjort opmærksom på så er der steder i bibelen der beskriver Lucifer og de faldne engle. Så jo det har jeg skam fra bibelen.

Ja, jeg beklager at have husket forkert. Jeg skrev også om det i morges her. Du har ret! (bortset fra at din betegnelse Lucifer ikke er nævnt i Bibelen, hvilket var årsagen til, at jeg i første omgang afviste dit udsagn uden at undersøge sagen nærmere).

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62417 - 21/05/2006 22:26 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Kefas Ben-Adam]
Raven
Bruger

Citat:
Set ud fra et jødisk syn, er "satan" en titel som en given engel påtager sig, for at prøve en persons tro.. Satan er som sådan ikke virkelig og når kristne taler om at "satan frister", tager jøder udgangspunkt i "yezer hara" og "jezer hatov" (den onde og den gode vilje)..

Tak for din forklaring .... som selvfølgelig giver anledning til yderligere spørgsmål

Ifølge NT siger Jesus:

Og hvis Satan uddriver Satan, er han kommet i splid med sig selv; hvordan kan hans rige så bestå? Matt. 12:26

Da sagde han til dem: »Jeg så Satan falde ned fra himlen som et lyn. Luk 10:18

Når Jesus beskriver satan som virkelig, een der har et rige, er han (Jesus) vel trådt ud af den jødiske forståelse af satan?

I det hele taget, når NT beskriver uddrivelsen af dæmoner og onde ånder, så er det ikke en forståelse der udspringer af det jødiske syn, da satan (og vel dermed også onder ånder) ikke eksisterer ..... er det korrekt?

Mvh
Raven

Til toppen 
#62418 - 22/05/2006 09:30 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: kristina]
SAN
Bruger

Hvordan kan menneskene stå til ansvar for deres handlinger før de har spist af kundskabenstræ, for før de har det er de jo ikke klogere end dyr.
Hvis du siger til en hund at den ikke må spise den store bøf du har lagt i en skål på gulvet kan det da også godt være at den kan lade være så længe du holder øje, men når du går tror jeg ikke på det varer ret længe før hunden spiser bøffen.

Skulle det så give hundens ejer ret til at være uendeligt sur på hunden?

Til toppen 
#62419 - 22/05/2006 09:46 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: SAN]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej SAN, du spørger:
Citat:
Hvordan kan menneskene stå til ansvar for deres handlinger før de har spist af kundskabenstræ, for før de har det er de jo ikke klogere end dyr.

Joda, det var de skam! Ifølge Bibelen var mennesket nemlig skabt i Guds billlede og dermed, i modsætning til dyr, frit til at handle og stå til ansvar for deres valg.

Mennesket blev fristet af Djævelen, som lovede dem, at hvis de spiste af den frugt, som Gud havde forbudt dem at spise, ville de blive som Gud selv ... og ja, vi er jo efterkommere af de første mennesker, og vil generelt stadig bestemme selv: vi vil selv være gud i vores eget liv og har problemer med at bøje os for vores skaber ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62420 - 22/05/2006 11:32 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Raven]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Raven..

Citat:
Når Jesus beskriver satan som virkelig, een der har et rige, er han (Jesus) vel trådt ud af den jødiske forståelse af satan?

Ja..

Citat:
I det hele taget, når NT beskriver uddrivelsen af dæmoner og onde ånder, så er det ikke en forståelse der udspringer af det jødiske syn, da satan (og vel dermed også onder ånder) ikke eksisterer ..... er det korrekt?

Vi mener jo at satan eksisterer.. Men ikke i den form, som kristne tillægger personen/navnet.. Mere som en titel i stil med "leder"..

Hvad angår onde ånder og dæmonuddrivelse, så er det omtalt og påtalt, men jeg ved faktisk ikke så meget om det.. Det er ikke der vores fokus ligger mest..

Som nævnt, så beskæftiger kabbalismen sig med det, men jeg er ikke inde i kabbalismen.. Jeg vil dog gerne prøve at finde ud af noget mere om det..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62421 - 22/05/2006 17:52 Re: Kongen af Tyrus eller Satan? [Re: Raven]
tsrk55
Bruger

Hej Raven!

Citat:
Min egen forståelse af Satans oprindelse og frafald bygger især på Ez. 28:1-19, som du sikkert kender. Profeten udtaler her dom over Tyrus' konge. De første 11 vers omhandler tilsyneladende en historisk person, men tolkningen af vers 12-19 er lidt sværere af passe ind.

Herrens ord kom til mig: v12 Menneske, syng en dødsklage over Tyrus' konge, og sig til ham: Dette siger Gud Herren:

v13 Du var i Eden, i gudshaven.
Alle slags ædelsten sad på din dragt:
rubin, topas og månesten,
krysolit, shoham og jaspis,
safir, granat og smaragd;
udhamret og dekoreret kunstarbejde i guld
blev anbragt på dig, den dag du blev skabt.
v14 Du var en salvet kerub,
jeg gjorde dig til beskytter;
du var på det hellige gudebjerg,
du vandrede blandt funklende sten.
v15 Du var udadlelig i din færd,
fra den dag du blev skabt,
til der blev fundet uret hos dig.
v16 Ved al din handel
fyldtes du med vold og syndede.
Så forstødte jeg dig fra gudebjerget,
fra de funklende sten,
v17 Dit hjerte blev hovmodigt over din skønhed,
du fordærvede din visdom og strålende glans.
Jeg kastede dig til jorden,
gav dig hen til konger,
så de kunne fryde sig over dig.
v18 Med dine mange synder i din uhæderlige handel
vanhelligede du dine helligdomme;
men jeg lod ild strømme ud fra dig,
den fortærede dig,
og jeg gjorde dig til aske på jorden
for øjnene af alle, der så dig.
v19 Alle blandt folkene, som kender dig,
gyser over dig;
du er blevet en rædsel,
du er borte for evigt.

Citat:
Hvordan kan kongen af Tyrus have været i "Eden, i gudshaven" og på "det hellige gudebjerg"? Der er flere udtryk (eks. kerub) der umiddelbart ikke passer på et menneske. Der er derfor god grund til at tro, at Jeremias i begyndelsen af kap. 28 taler om en ugudelig konge, Tyrus' fyrste, hvorefter han i vers 12-19 omtaler den magt eller person, som står bag den jordiske hersker, nemlig Satan selv.

Når nu Herren klart og tydeligt i vers 12 siger at det efterfølgende er rettet til og omhandler kongen af Tyrus, så vil jeg mene at der er god grund til at forstå det sådan.
At forfatteren benytter sig af symbolik og billedtale mener jeg ikke i sig selv er nok til at konkludere at teksten ikke omhandler et menneske, det vrimler jo med eksempler på den slags i Bibelen.
At det som du skriver til Kefas "passer med din teologi" er nok det som i sidste ende for dig vejer tungest.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#62422 - 22/05/2006 18:08 Re: Kongen af Tyrus eller Satan? [Re: tsrk55]
Raven
Bruger

Hej Tom

Citat:
At det som du skriver til Kefas "passer med din teologi" er nok det som i sidste ende for dig vejer tungest.

Absolut

Mvh
Raven

Til toppen 
#62423 - 22/05/2006 18:30 Re: Kongen af Tyrus eller Satan? [Re: Raven]
tsrk55
Bruger

Hej Raven!

Citat:
Absolut

Det må vist betegnes som et lakonisk svar.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#62424 - 22/05/2006 18:44 Re: Kongen af Tyrus eller Satan? [Re: tsrk55]
Raven
Bruger

Hej Tom

Citat:
Det må vist betegnes som et lakonisk svar.

Ja, det kunne vist ikke koges meget mere ned ...

Men det var nu ikke fordi jeg ikke ville debattere med dig .... men når vi nu (på det punkt) var enige ....

Mvh
Raven

Til toppen 
#62425 - 22/05/2006 20:22 Re: Kongen af Tyrus eller Satan? [Re: Raven]
tsrk55
Bruger

Hej Raven!

Citat:
Men det var nu ikke fordi jeg ikke ville debattere med dig .... men når vi nu (på det punkt) var enige ....

Omend det kun er på et enkelt punkt at vi er enige, så er det vel en god begyndelse.
Så jeg imødeser et eventuelt svar på resten af mit indlæg; med mindre at Du ikke har andre svar end at det passer med din teologi.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#62426 - 22/05/2006 22:27 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Det kan du ikke få mig til at sige ja til.

Nej det regnede jeg såmænd heller ikke med. Du benægter jo tilsyneladende nonchelant alle udsagn der strider mod din overbevisning.

Det ændrer dog ikke meget på realiteterne, sådan som det står skrevet i bibelen, så det er fint med mig. Gud skaber Adam og Eva. Gud sætter dem i Edens have sammen med et træ de ikke må spise af og en slange der er snedig nok til at forlede disse to skabninger som er skabt i guds billede til at spise af træet alligevel.

Gud er selvfølgelig eneansvarlig for sit lille "guddommelige eksperiment" (som du så poetisk kalder det) og dermed også eneansvarlig for alle menneskelige lidelser, som er et direkte resultat af den forbandelse som gud kastede over sin skabning, fordi skabningen ikke opførte sig sådan som han havde dikteret.

Det gør dig muligvis ked at jeg har misforstået hvad kristendommen virkelig handler om, selvom jeg har været kristen. Det gør til gengæld mig rigtig ked at høre hvor meget hø nogle mennesker i dagens Danmark kritikløst tillader sig selv at sluge.

Citat:
Ja, netop! Ellers havde mennesket jo ikke haft nogen mulighed for at afvise Gud! Kærlighed (Gud!) tvinger ingen til at gen-elske! Konsekvensen af at handle mod Guds befaling var kendt på forhånd af mennesket - - som altså bevidst valgte ikke at rette sig efter Gud.

Det understreger min pointe, omend du tilsyneladende har misforstået den. Den såkaldte "mulighed" du nævner, for at afvise gud er nemlig føromtalte pistol. Intet mindre kan beskrive den forfærdelige forbandelse som bibelen fortæller at gud selv kastede over sin skabning for at benytte sig af den såkaldte "frie vilje", som han selv havde givet dem.

Til toppen 
#62427 - 23/05/2006 00:54 Re: Kongen af Tyrus eller Satan? [Re: tsrk55]
Raven
Bruger

Hej Tom

Mine argumenter for at tolke Ez. 28:12-19 som omhandlende Satan, har jeg jo allerede kort redegjort for i svaret til Hoeg.

Du var i Eden, i gudshaven.

Du var en salvet kerub, jeg gjorde dig til beskytter

du var på det hellige gudebjerg

Så forstødte jeg dig fra gudebjerget

Jeg kastede dig til jorden

For mig, leder disse udsagn mig til den konklusion, at der ikke længere er tale om mennesket, Tyrus' fyrste, men åndsmagten bag, Satan.

Du skriver:

Citat:
At forfatteren benytter sig af symbolik og billedtale mener jeg ikke i sig selv er nok til at konkludere at teksten ikke omhandler et menneske

Jeg er ikke helt med. Jeg mener jo netop ikke, at der er tale om symbolik/billedtale her. Jeg opfatter versene som bogstavelige, kerub = kerub; Eden = Eden osv.

Den danske oversættelse kan måske også give anledning til en mere billedlig forståelse i forhold til f.eks. de engelske oversættelser. Gudshaven = the Garden of God; Gudebjerget = the Mountain of God. Den bestemte form, synes jeg gør det sværere at læse billedligt.

Jeg synes også at det er bemærkelsesværdigt, at den dragt der bliver nævnt i vers 13 minder meget om den dragt Gud befaler Moses udfærdige til Aron; dragten som han brugte i præstetjenesten. (2 Mos 28)

Den danske oversættelse i vers 14 virker også lidt upræcist oversat i forhold til de engelske:

du vandrede blandt funklende sten

thou hast walked up and down in the midst of the stones of fire. KJV

You walked in the midst of the stones of fire. NASB

you walked among the fiery stones. NIV

Hvordan kan dette forståes bogstaveligt? Ifølge Ez. 1:26 opholder keruberne sig lige under Guds trone. Da Gud kaldte Moses og halvfjerds af Israels ældste op på Sinaj, står der "og de så Israels Gud. Under hans fødder var der som et flisegulv af safirer, så rent og klart som himlen selv ...... For israelitterne så Herrens herlighed ud som en fortærende ild på bjergets top" (2 Mos. 24:10,17). Det er, for mig, nærliggende, at tolke dette flisegulv af safirer der lignede fortærende ild, som værende disse "sten af ild" beskrevet i Ez. 28:14b.

Så jeg synes egentlig det giver meget god mening at læse vers 12 -19 som omhandlende Satan.

Mvh
Raven

Til toppen 
#62428 - 23/05/2006 02:32 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: kristina]
SAN
Bruger

så fordi mennesker ligner gud er de automatisk klogere end de andre dyr?
Hvis man ikke kan kende forskel på godt og ondt så er man altså dummere end en abe (der jo er et klogt dyr)

Menneskeaber har også en følelse af ret og uret, om end ikke så kraftig som mennesker, har de også smagt på kundskabens træ? Bare en mindre bid? Retfærdighed er jo i mange tilfælde det samme som godt og ondt!

Til toppen 
#62429 - 23/05/2006 10:06 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: SAN]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej SAN - du skriver
Citat:
så fordi mennesker ligner gud er de automatisk klogere end de andre dyr?
Hvis man ikke kan kende forskel på godt og ondt så er man altså dummere end en abe (der jo er et klogt dyr)

Det er et interessant spørgsmål du stiller, og det er ikke ét, man hurtigt kan gøre sig færdig med.

Men du sætter god/ond lig med klog/dum. Det mener jeg er forkert. Det er ikke nødvendigvis godt at være klog (hvis dermed menes en høj IQ) og ikke nødvendigvis ondt at være dum (f.eks. et uvidende spædbarn).

Det er nok mig der er ansvarlig for den misforståelse fordi jeg i mit sidste indlæg skrev:
Citat:
SAN: Hvordan kan menneskene stå til ansvar for deres handlinger før de har spist af kundskabenstræ, for før de har det er de jo ikke klogere end dyr.
kristina: Joda, det var de skam! Ifølge Bibelen var mennesket nemlig skabt i Guds billlede og dermed, i modsætning til dyr, frit til at handle og stå til ansvar for deres valg.

Her brugte jeg ordet nemlig ordet "klog" i en anderledes betydning: at kende Gud som Skaber og Herre / at være en fri og evig skabning i Guds kærlighed. Hvis mennesket blev klogere af at indtage den forbudte frugt, er det i hvert fald en klogskab, det var bedre at være foruden.

Endvidere er det nok en misforståelse at oversætte "kende godt og ondt" med
"kende forskel på godt og ondt". At kende betyder i Bibelen at have et intimt forhold til, og jeg tror at det i denne sammenhæng skal tolkes således, at mennesket ved at synde (= gøre oprør mod Gud for selv at blive (som) Gud) har integreret det onde i sig selv og mistet det kærlige livsfællesskab med Skaberen derved.

Synden løn er døden: Ingen synder kan - uden at være renset for sin synd - se den hellige Gud og leve.

Ved at adlyde den Onde i stedet for den Gode mistede mennesket sin frihed og blev sat i Djævelens fængsel, som vi ikke ved egen hjælp kan komme ud af.

Men kan se det som en Guds gave, at mennesket så blev forvist fra Edens have,
"for at det ikke også skulle spise af Livets Træ og leve evigt" -
- for hvis det besmittede, forurenede menneskes liv skulle vare evigt, havde forsoningen med Gud (Guds frelsesplan ved Jesus Kristus) ikke været mulig.

Nu ved jeg ikke om dette er forståeligt, og kan ikke engang garantere, at det er en korrekt tolkning, men sådan tror jeg selv ..
Måske er der andre her, der kan uddybe og forklare det bedre?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62430 - 23/05/2006 12:16 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands, du skriver:
Citat:
Det gør dig muligvis ked at jeg har misforstået hvad kristendommen virkelig handler om, selvom jeg har været kristen. Det gør til gengæld mig rigtig ked at høre hvor meget hø nogle mennesker i dagens Danmark kritikløst tillader sig selv at sluge.

Hø? Tjaa - Paulus skriver lidt om hø her i 1.Kor,3,11-12:

For ingen kan lægge en anden grundvold end den, der er lagt, Jesus Kristus.
Hvis nogen bygger på grundvolden med guld, sølv, ædelsten, træ, hø, halm, skal det vise sig, hvad slags arbejde enhver har udført.

Ja, det gør mig mere end ked af det, det du skriver.
For enhver kristen er det en stor smerte at være vidne til, at et medmenneske, der tidligere har bekendt sig til vor Herre Jesus Kristus, ikke bare kommer i tvivl (det gør vi alle) men så fjendtligt, selvdestruktivt, og tilsyneladende endegyldigt vender sin Gud og skaber ryggen.

Som du nok véd:

Jeg tror at vores korte liv her i nådens tid:

- om vi bygger på hø, halm, guld eller sølv -
eller
- om vi bygger på grundvolden Jesus Kristus -

er afgørende for, hvor vi skal tilbringe evigheden, og at der kun er de to veje:

- den åbne vej hjem til Guds kærlighed,
eller
- vejen uden Jesu beskyttelse, den vej, der fører ud i mørket uden for.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62431 - 24/05/2006 13:53 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Kefas Ben-Adam]
Raven
Bruger

Hej Kefas

Citat:
Som nævnt, så beskæftiger kabbalismen sig med det, men jeg er ikke inde i kabbalismen.. Jeg vil dog gerne prøve at finde ud af noget mere om det..

Nu vidste jeg ikke særligt meget om kabbalisme, så jeg googlede den og blev en smule klogere på det. Dialogcenteret har en artikel som bl.a. skriver om jødisk kabbalisme:

Citat:
Jødisk mystik har efter al sandsynlighed eksisteret siden det jødiske tempels ødelæggelse i år 70, hvorefter det jødiske folk drog i eksil. Jødisk mystik indgår som del af jødedommen, hvilket vil sige, at den jødiske mystiker til enhver tid vil efterleve Mosebøgernes 613 for- og påbud, sådan som traditionelle jøder gør. Men mens den traditionelle jøde accepterer, at Gud ikke kan begribes af mennesket, fordi Gud og mennesket er væsensforskellige og eksisterer i to uforenelige sfærer, da mener mystikeren, at skellet mellem Gud og mennesket kan ophæves, således at mennesket kan indgå i forening med Gud eller i det mindste være i Guds nærhed. Foreningen med det guddommelige er centralt i de fleste former for mystik......

Fra ca. år 1100 opstod i Provence og Nordspanien den retning, der benævnes kabbalah. Ordet ’kabbalah’ betyder "modtagelse" af traditionen, dvs. af den tidlige jødiske mystik

Du skriver at kabbalismen beskæftiger sig med de her emner omkring satan og dæmoner, men der må vel også være en traditionel jødisk tradition/teologi omkring dette. Hvis den jødiske mystik sandsynligvis har eksisteret siden det jødiske tempels ødelæggelse i år 70, har der vel eksisteret en jødisk lære om dette får år 70 ??

Mvh
Raven

Til toppen 
#62432 - 26/05/2006 14:23 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
grubleren
Bruger

Reg.: 28/07/2004
Citat:

Med venlig hilsen
hoeg

hmm, så vidt jeg har forstått definisjonene så blir dette galt, agnostismen sier noe slikt, men ateismen kun er et livssyn uten gud, hvorvidt det eventuelt skulle finnes noen grense for menneskes indsigt er ikke som jeg ser det inkludert i definisjonen.

mvh
grubleren

Til toppen 
#62433 - 26/05/2006 16:41 Re: Kongen af Tyrus eller Satan? [Re: Raven]
tsrk55
Bruger

Hej Raven!

Citat:
Mine argumenter for at tolke Ez. 28:12-19 som omhandlende Satan, har jeg jo allerede kort redegjort for i svaret til Hoeg.

Ja, men som jeg har påpeget i mit første indlæg, så kræver det at du ganske ser bort fra ordene i vers 12:

v12 Menneske, syng en dødsklage over Tyrus' konge, og sig til ham: Dette siger Gud Herren:

Jeg mener ikke at ovenstående formulering levner megen plads til tvivl om dels hvem ordene er henvendt til, og dels hvem de samme ord omhandler.

Du var i Eden, i gudshaven.

Du var en salvet kerub, jeg gjorde dig til beskytter

du var på det hellige gudebjerg

Så forstødte jeg dig fra gudebjerget

Jeg kastede dig til jorden

Citat:
For mig, leder disse udsagn mig til den konklusion, at der ikke længere er tale om mennesket, Tyrus' fyrste, men åndsmagten bag, Satan.

Hvis det udelukkende var udsagnene i sig selv, og ikke nogen ekstern påvirkning som styrede din læsning af den aktuelle tekst, så kunne det da være spændende at se dine fortolkninger af kap. 29-32. Men nu har du jo fortalt at din opfattelse er påvirket af Watchman Nee; og jeg sidder med en fonemmelse af at du næppe vil have de store problemer med at læse de efterfølgende kapitler symbolsk, da du ikke her har har nogen teologisk fordom som skal tilgodeses.

Citat:
Den danske oversættelse kan måske også give anledning til en mere billedlig forståelse i forhold til f.eks. de engelske oversættelser. Gudshaven = the Garden of God; Gudebjerget = the Mountain of God. Den bestemte form, synes jeg gør det sværere at læse billedligt.

"the Garden of God" er hverken mere eller mindre bestemt end det danske "Gudshaven" grammatisk set.

Citat:
Jeg synes også at det er bemærkelsesværdigt, at den dragt der bliver nævnt i vers 13 minder meget om den dragt Gud befaler Moses udfærdige til Aron; dragten som han brugte i præstetjenesten. (2 Mos 28)

2 Mos 28 indeholder en meget detaljeret beskrivelse af ypperstepræstens dragt, Ez. 28.13 derimod må siges at være temmelig vag i sin beskrivelse, da den blot opremser 9 arter af ædelsten. Så at sige at de minder meget om hinanden forkommer mig en anelse søgt.

Citat:
Den danske oversættelse i vers 14 virker også lidt upræcist oversat i forhold til de engelske:

du vandrede blandt funklende sten

thou hast walked up and down in the midst of the stones of fire. KJV

You walked in the midst of the stones of fire. NASB

you walked among the fiery stones. NIV

Hvordan kan dette forståes bogstaveligt? Ifølge Ez. 1:26 opholder keruberne sig lige under Guds trone. Da Gud kaldte Moses og halvfjerds af Israels ældste op på Sinaj, står der "og de så Israels Gud. Under hans fødder var der som et flisegulv af safirer, så rent og klart som himlen selv ...... For israelitterne så Herrens herlighed ud som en fortærende ild på bjergets top" (2 Mos. 24:10,17). Det er, for mig, nærliggende, at tolke dette flisegulv af safirer der lignede fortærende ild, som værende disse "sten af ild" beskrevet i Ez. 28:14b.

Eftersom at stenene ikke rent faktisk brændte men blot så ud som om; ja så er jeg tilbøjelig til at mene at den danske oversættelse er mere præcis.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#62434 - 26/05/2006 21:19 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: grubleren]
Sandheds-søger
Bruger

grubleren skrev:
Citat:

hmm, så vidt jeg har forstått definisjonene så blir dette galt, agnostismen sier noe slikt, men ateismen kun er et livssyn uten gud, hvorvidt det eventuelt skulle finnes noen grense for menneskes indsigt er ikke som jeg ser det inkludert i definisjonen.

mvh
grubleren

Nej, ordet ateisme har ikke rent sprogligt nogen grænser for hvad der kan erkendes. Det er egentlig blot et ord der betegner en person der ikke har nogen gudstro. Hvad som helst har mulighed for at kunne erkendes, selv Gud men hvis det skete ville personen selvfølgelig ophøre med at være ateist i det øjeblik.

Eftersom ordet ateist - ihvertfald rent sprogligt - ikke indeholder nogen som helst form for erkendelse, er der i princippet åbent for en hvilken som helst erkendelse, dvs der også er åbent for den mulighed at ateisten kunne ophøre med at være ateist, hvis han/hun fik en erkendelse der ville medføre et sådant ophør.

Det synes jeg er klart nok rent sprogligt eller bogstaveligt når man kigger på hvad ordet egentlig betyder.

Men i praksis det ser ud til at være mange nuancer, dvs at der er en del ateister der dyrker noget andet og mere. F. eks. er der åbenbart nogle ateister der tror at alt er materielt, og der er nogle ateister der tror at tingene kun er virkelige hvis de er logiske og rationelle. Sådanne emner ser det ud til, at en del ateister dyrker. Men det ligger faktisk ikke i selve ordet "ateist" efter min mening. Imidlertid bruges ord ofte på en anden måde end den bogstavelige betydning der egentlig ligger i ordet. Den bogstavelige betydning af ordet "ateist" er efter min bedste mening hvad jeg skrev ovenfor.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#62435 - 26/05/2006 21:37 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Sandheds-søger
Bruger

Citat:

Med venlig hilsen
hoeg

Hej hoeg,

Jeg spekulerer på om du egentlig har gennemtænkt konsekvenserne af ovenstående argumentation. Der findes situationer hvor et menneskes følelser siger et og dette menneskes fornuft siger noget andet, og i nogle af disse situationer er det faktisk følelserne der vinder, hvorved følelserne altså er større end fornuften. Ifølge din argumentation skulle dette altså betyde at mennesket i den situation er guddommeligt.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#62436 - 26/05/2006 22:16 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Sandheds-søger]
hoeg
Bruger

Hej Lars Peter!

Du skriver: "Jeg spekulerer på om du egentlig har gennemtænkt konsekvenserne af ovenstående argumentation. Der findes situationer hvor et menneskes følelser siger et og dette menneskes fornuft siger noget andet, og i nogle af disse situationer er det faktisk følelserne der vinder, hvorved følelserne altså er større end fornuften."

Det ved jeg nu ikke. Det er vel i alle tilfælde "fornuften" eller bevidstheden, der i sidste ende træffer beslutningen, selv om det måtte være en dum eller ufornuftig beslutning.

Du skriver: "Ifølge din argumentation skulle dette altså betyde at mennesket i den situation er guddommeligt."

Min pointe var, at mennesket ville blive guddommeligt (ikke Guder), hvis mennesket af egen kraft kunne frigøres sig fra alt det onde og dermed alle lidelser. Det kan intet menneske eller grupper af mennesker gøre. Derfor må det onde være en transcendent kraft, der er større end mennesket - og som mennesket kun kan frelses fra ved troen på Jesus Kristus.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#62437 - 26/05/2006 22:17 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Sandheds-søger]
Anonym
Anonym

Hej Sandheds-søger

Jeg er så vidt jeg kan forstå helt enig med dig i din definition af begrebet ateisme.

Min oplevelse er dog at dem der oftest tilføjer yderligere betydninger og konotation til begrebet netop ikke er ateister selv.

Til toppen 
#62438 - 26/05/2006 22:34 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Hoeg
Citat:
Det er vel i alle tilfælde "fornuften" eller bevidstheden, der i sidste ende træffer beslutningen, selv om det måtte være en dum eller ufornuftig beslutning.

Er du sikker på det? Hvis du med fornuften/bevidstheden mener forstanden, så tror jeg ikke du har ret - tværtimod mener jeg, at vi som regel træffer følelsesmæssige beslutninger og valg - - og efterfølgende bruger vores hjerner til at retfærdiggøre vores handlinger .. men det er nok en lidt uvæsentlig og akademisk diskussion ...

Men jeg er meget enig med dig i det du skriver her, og det er i hvert fald ikke uvæsentligt, men helt afgørende:
Citat:
Min pointe var, at mennesket ville blive guddommeligt (ikke Guder), hvis mennesket af egen kraft kunne frigøres sig fra alt det onde og dermed alle lidelser.

Det kan intet menneske eller grupper af mennesker gøre. Derfor må det onde være en transcendent kraft, der er større end mennesket - og som mennesket kun kan frelses fra ved troen på Jesus Kristus.

Ja og Amen til det -
- med den tilføjelse, at den desværre ikke kun er transcendent, men også immanent - fuldt integreret i hver eneste af os!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62439 - 27/05/2006 14:59 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Citat:
Min pointe var, at mennesket ville blive guddommeligt (ikke Guder), hvis mennesket af egen kraft kunne frigøres sig fra alt det onde og dermed alle lidelser. Det kan intet menneske eller grupper af mennesker gøre. Derfor må det onde være en transcendent kraft, der er større end mennesket - og som mennesket kun kan frelses fra ved troen på Jesus Kristus

Hejsa, vil du ikke give mig en forklaring af hvad det i denne sammenhæng mener er Ondt/lidelse?....

Hvad hvis vi antager, at "ondt" ikke findes, er vi hermed gjort til guder?....

Lars
Stud.theol

Til toppen 
#62440 - 27/05/2006 19:46 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: ]
hoeg
Bruger

Lars skriver:

1) "Hejsa, vil du ikke give mig en forklaring af hvad det i denne sammenhæng mener er Ondt/lidelse?....
2) Hvad hvis vi antager, at "ondt" ikke findes, er vi hermed gjort til guder?...."

Hej Lars!

1) Jeg mener al ondskab og alle lidelser både selvforskyldte og uforskyldte.
2) Nej, ikke guder, men guddommelige - som før syndefaldet. "Fravær af ondskab og lidelser" kan ingen beskrive, da vi ikke ved ret meget om, hvordan menneskenes liv var før syndefaldet.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#62441 - 28/05/2006 00:34 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
kongstad
Bruger

Citat:
2) Nej, ikke guder, men guddommelige - som før syndefaldet. "Fravær af ondskab og lidelser" kan ingen beskrive, da vi ikke ved ret meget om, hvordan menneskenes liv var før syndefaldet.

Men hvorfor er syndefaldet relevant i en diskussion omkring hvordan ATEISMEN definerer sig selv?

Til toppen 
#62442 - 28/05/2006 01:09 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: ]
Sandheds-søger
Bruger

Hej CloudHands,

Du skrev:
Citat:
Hej Sandheds-søger

Jeg er så vidt jeg kan forstå helt enig med dig i din definition af begrebet ateisme.

Min oplevelse er dog at dem der oftest tilføjer yderligere betydninger og konotation til begrebet netop ikke er ateister selv.

Ja, det kan der nok være noget om. Men dette kan også ske fra ateisters side. Folk er jo forskellige. Alene det at kalde sig "ateist" og at dyrke "ateisme" bringer meget let nogle elementer ind som ikke bogstaveligt ligger i ordet "ateisme". Jeg er f.eks. hverken smed eller isenkræmmer, men det betyder ikke at jeg går rundt og kalder mig "ikke-smed" eller "ikke-isenkræmmer". Det ville være uden pointe. Men der er som sagt folk der går rundt og kalder sig "ateist" og dyrker "ateisme" og det antyder at der er en pointe.

Der kan være mange forskellige indfaldsvinkler som blander sig:

Hvis en ateist decideret siger "der er ingen Gud" så går han faktisk udover hvad ordet "ateist" betyder, idet ordet ikke indeholder nogen påstand om at der ikke findes en Gud, ordet indebærer kun en manglende gudstro. Men hvis han aligevel påstår at der ikke findes en Gud og prøver at få gudstroende mennesker til at til at holde op med at tro på Gud, så er han gået hen og blevet missionsk, for så har han et budskab som han vil udbrede.

Hvis han tror at alt er materielt og han prøver at få andre til også at tro dette, så har han også et budskab som han arbejder på at udbrede.

Ligeledes hvis han prøver på at udbrede den tro at kun hvad der er logisk og rationelt er virkeligt, så er han også missionerende. Bemærk: Det missionerende ligger ikke i at han tror det er sådan, det missionerende opstår hvis han prøver at udbrede den overbevisning til andre.

Hvis han decideret går hen og modarbejder religiøs tankegang eller prøver at afskaffe religion, så går han også udover hvad der ligger i den bogstavelige betydning af ordet "ateist".

Men kan man regne med den bogstavelige betydning når folk bruger udtrykkene "ateist" og "ateisme"???
Ofte danner man jo ord med det formål at dække en bestemt ting, ide, overbevisning eller indstilling uden at ordet bogstaveligt talt behøver at være fuldstændigt dækkende. Andre gange så bruges ordene på en måde som ændrer den bogstavelige eller den oprindelige betydning, og så kan man altså ikke rigtig komme uden om at ordenes brug er overordentlig væsentlig.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#62443 - 28/05/2006 03:21 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Sandheds-søger]
corvus_corax
Bruger

Reg.: 28/05/2006
Ateisme bruger jo kun ordet guddommelig, fordi folk forstår det. Hvis Gud ikke findes er alle guddommelige, og hvis alle er det er ingen det. Essensen kom før eksistensen.. eller eksistensen kom for essensen... Når manden for ideen til en papirkniv, så går essensen før eksistensen, og selv om du distruerer alle papirknive i hele verden, vil ideen stadig leve.
Når to mennesker bliver enige om at få et barn, så gå eksistensen før essensen, de ved jo ikke hvad de for, og hvilket menneske dette barn vil blive til, det ved kun barnet selv, og kun mens det lever livet. Det skaber sin egen skæbne, mens det lever, det vælger signe egne veje, så vidt mulig andre mennesker tillader det....... Hvor er Gud i dette billede?!

LÆS KIRKEGÅRD. Han var en kristen præst og ateist. og hvis du finder ud af hvad han endentlig selv troede mest på, så sig det lige til mig, for jeg er steget af. Manden var genial... eller gal... i alt falt mega filosofisk.

Til toppen 
#62444 - 28/05/2006 18:05 Re: At kende godt og ondt. [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Citat:
Endvidere er det nok en misforståelse at oversætte "kende godt og ondt" med
"kende forskel på godt og ondt". At kende betyder i Bibelen at have et intimt forhold til, og jeg tror at det i denne sammenhæng skal tolkes således, at mennesket ved at synde (= gøre oprør mod Gud for selv at blive (som) Gud) har integreret det onde i sig selv og mistet det kærlige livsfællesskab med Skaberen derved.

1Mos v.22:
v22 Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«

Nu hvor du har sagt A, er du så rede til også at sige B?

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#62445 - 28/05/2006 18:34 Re: At kende godt og ondt. [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom
Citat:
1Mos v.22:
v22 Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«

Nu hvor du har sagt A, er du så rede til også at sige B?

Nu er det jo ikke mig, der skal sige hverken A eller B, jeg forsøger bare at tolke så godt jeg kan.
Og hvad der står, det står der!

1.Mos 3,22 læser jeg sådan, at Gud ikke ville, at mennesket, efter at have forurenet sig med synd, også skulle spise af livets træ, og derved, uden forsoning med Gud, komme til at kunne leve det besmittede, gudsfjendtlige liv i al evighed.

Og det tror jeg, der er al grund til at være taknemmelig for, at Gud forhindrede!

Er det mon det, du mener med at "sige B"?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62446 - 28/05/2006 19:01 Re: At kende godt og ondt. [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Citat:
Nu er det jo ikke mig, der skal sige hverken A eller B, jeg forsøger bare at tolke så godt jeg kan.
Og hvad der står, det står der!

1.Mos 3,22 læser jeg sådan, at Gud ikke ville, at mennesket, efter at have forurenet sig med synd, også skulle spise af livets træ, og derved, uden forsoning med Gud, komme til at kunne leve det besmittede, gudsfjendtlige liv i al evighed.

Og det tror jeg, der er al grund til at være taknemmelig for, at Gud forhindrede!

Er det mon det, du mener med at "sige B"?

Næh, egentig ikke; hvad jeg mente var at når du tolker 1.Mos v.5: v5 Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende godt og ondt.«
derhen at ordet kende skal læses som at have et intimt forhold til til det onde, og til at at dette onde bliver en integret del af mennesket; ja så er det for mig logisk at du drager konsekvensen og læser 1.Mos v.22 på samme måde.
Det var dette jeg mente med at sige henholdsvis A og B.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#62447 - 30/05/2006 22:42 Re: Kongen af Tyrus eller Satan? [Re: tsrk55]
Raven
Bruger

Hej Tom

Blot lige et par enkelte kommentarer.

Citat:

Hvis det udelukkende var udsagnene i sig selv, og ikke nogen ekstern påvirkning som styrede din læsning af den aktuelle tekst, så kunne det da være spændende at se dine fortolkninger af kap. 29-32. Men nu har du jo fortalt at din opfattelse er påvirket af Watchman Nee; og jeg sidder med en fonemmelse af at du næppe vil have de store problemer med at læse de efterfølgende kapitler symbolsk, da du ikke her har har nogen teologisk fordom som skal tilgodeses.

Jeg har egentlig ikke nogen teologisk fordom som skal tilgodeses her - men det er da muligt jeg har det andre steder Hvis Ez. 28:12-19 alligevel ikke omhandler Satan men blot er billeder på Tyrus' konge, så betyder det, at vi blot har mindre information om Satan oprindelse og årsagen til hans fald. Som sådan ændrer det ikke noget ved teologien.

Jeg er absolut ikke skråsikker i min tolkning, men jeg (og andre) har fundet påfaldende ligheder med Satan i de pågældende skriftsteder - så mere fordom ligger der ikke i det.

Med hensyn til de efterfølgende kapitler (29-32) har du ret i, at jeg ikke har de store problemer med at læse dem symbolsk - kun små problemer .... Tag f.eks. kap. 31, Assyrien bliver sammenlignet med et cedertræ (den får jeg svært ved at læse bogstaveligt ), de følgende vers kan også udemærket forståes i dette metafor, men så virker det som om, at det billedlige mister "jordforbindelsen" og man ender efterhånden ude i nogle vilde fortolkninger, F.eks.:

I det fældede træ boede alle himlens fugle, og mellem grenene levede alle jordens dyr.

Dette siger Gud Herren: Den dag den gik ned i dødsriget, lod jeg urdybet sørge over den og dække den til

Alle Edens træer i jordens dyb finder trøst, de udvalgte og gode på Libanon, alle de, der drikker vand

Med det vil jeg blot sige, at disse profetier ikke er så ligetil, og at de, for mig, rummer flere tolkningslag.

Citat:

"the Garden of God" er hverken mere eller mindre bestemt end det danske "Gudshaven" grammatisk set.

Du har ret, jeg opdagede det selv for sent.

Mvh
Raven

Til toppen 
#62448 - 31/05/2006 00:47 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Sandheds-søger
Bruger

Hej hoeg,

Du skrev:
Citat:

Det er vel i alle tilfælde "fornuften" eller bevidstheden, der i sidste ende træffer beslutningen, selv om det måtte være en dum eller ufornuftig beslutning.

Er det nu det?
Citat:

Min pointe var, at mennesket ville blive guddommeligt (ikke Guder), hvis mennesket af egen kraft kunne frigøres sig fra alt det onde og dermed alle lidelser. Det kan intet menneske eller grupper af mennesker gøre. Derfor må det onde være en transcendent kraft, der er større end mennesket - og som mennesket kun kan frelses fra ved troen på Jesus Kristus.

Hmm, du definerer guddommelighed som værende evnen til at frigøre sig fra det onde, og det mener du ikke at et menneske kan. Så må man til at diskutere hvad man forstår ved det onde og om det onde eksisterer. Det er der en anden tråd der handler om, så den vil jeg henvise til. Den er her:
Defination af begreberne Godt/Ondt..

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#62449 - 31/05/2006 07:56 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Sandheds-søger]
hoeg
Bruger

Hej Lars Peter!

Du skriver: "Så må man til at diskutere hvad man forstår ved det onde og om det onde eksisterer..."

Det er nemt nok at påvise det ondes eksistens, for eksempel: Døden og de lidelser, der er forbundet med at være menneske. Intet menneske eller grupper af mennesker undgår døden.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#62450 - 31/05/2006 18:01 Re: Kongen af Tyrus eller Satan? [Re: Raven]
tsrk55
Bruger

Hej Raven!

Citat:
Jeg har egentlig ikke nogen teologisk fordom som skal tilgodeses her - men det er da muligt jeg har det andre steder Hvis Ez. 28:12-19 alligevel ikke omhandler Satan men blot er billeder på Tyrus' konge, så betyder det, at vi blot har mindre information om Satan oprindelse og årsagen til hans fald. Som sådan ændrer det ikke noget ved teologien.

Jeg er absolut ikke skråsikker i min tolkning, men jeg (og andre) har fundet påfaldende ligheder med Satan i de pågældende skriftsteder - så mere fordom ligger der ikke i det.

Du og andre har fundet skriver du. Betyder det at du ved læsning af Ezekiels Bog selv har opdaget disse "påfaldende ligheder" for derefter at erfare at også andre havde gjort det samme. Eller betyder det at "andre" har fundet dem og at du derefter har læst teksten som disse andre f.eks Watchman Nee?

Citat:
Med hensyn til de efterfølgende kapitler (29-32) har du ret i, at jeg ikke har de store problemer med at læse dem symbolsk - kun små problemer .... Tag f.eks. kap. 31, Assyrien bliver sammenlignet med et cedertræ (den får jeg svært ved at læse bogstaveligt ), de følgende vers kan også udemærket forståes i dette metafor, men så virker det som om, at det billedlige mister "jordforbindelsen" og man ender efterhånden ude i nogle vilde fortolkninger, F.eks.:

I det fældede træ boede alle himlens fugle, og mellem grenene levede alle jordens dyr.

Dette siger Gud Herren: Den dag den gik ned i dødsriget, lod jeg urdybet sørge over den og dække den til

Alle Edens træer i jordens dyb finder trøst, de udvalgte og gode på Libanon, alle de, der drikker vand

Med det vil jeg blot sige, at disse profetier ikke er så ligetil, og at de, for mig, rummer flere tolkningslag.

Ud fra din egen argumentation burde du vel kunne konkludere at der næppe kan være tale om Egyptens og Assyriens konger.

Og så kan jeg jo ikke undgå at bide mærke i at du endnu engang ignorerer det som jeg vil kalde mit hovedargument imod din fortolkning nemlig de indledende ord til profetien om Tyrus konge; så vi tager den en gang til for Prins Knud:

v11 Herrens ord kom til mig: v12 Menneske, syng en dødsklage over Tyrus' konge, og sig til ham: Dette siger Gud Herren:

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#62451 - 01/06/2006 01:12 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
corvus_corax
Bruger

Reg.: 28/05/2006
Citat:
Det er nemt nok at påvise det ondes eksistens, for eksempel: Døden og de lidelser, der er forbundet med at være menneske.

Døden er uundgåelig, ja, men er den ond? Og det samme gælder for lidelser. Det er opstået af valg fra andres sider, også moder natur. Men det bliver det vel ikke nødvendigvis ondt af.

God og ond er hvad du opfatter det er, men hvis andre ikke opfatter det på samme måde, hvem har så ret?

"Intet er så ondt at det ikke er godt for noget." Med andre ord, intet er rigtig ondt, og intet er rigtig godt.

Til toppen 
#62452 - 01/06/2006 23:12 Re: Kongen af Tyrus eller Satan? [Re: tsrk55]
Raven
Bruger

Hej Tom

Citat:
Du og andre har fundet skriver du. Betyder det at du ved læsning af Ezekiels Bog selv har opdaget disse "påfaldende ligheder" for derefter at erfare at også andre havde gjort det samme. Eller betyder det at "andre" har fundet dem og at du derefter har læst teksten som disse andre f.eks Watchman Nee?

Ja, til den sidste halvdel! Jeg har vel hørt argumentationen en gang eller to i forbindelse med en prædiken eller undervisning. Derudover læste jeg for et par år siden bogen "The mystery of creation" af Watchman Nee, som berører nogle spændende emner omkring jordens skabelse, syndefaldet, satans oprindelse, ånder, dæmoner etc.

Men jeg tror mange kristne ikke vil være uvant med tanken om, at gammeltestamentlige skrifter ofte kan have flere tolkningslag (spørg bare Kefas ) - så jeg finder det slet ikke usandsynligt, at jeg selv kune være faldet over disse påfaldende ligheder.

Men hvorfor er det vigtigt?

Citat:
Og så kan jeg jo ikke undgå at bide mærke i at du endnu engang ignorerer det som jeg vil kalde mit hovedargument imod din fortolkning nemlig de indledende ord til profetien om Tyrus konge; så vi tager den en gang til for Prins Knud:

v11 Herrens ord kom til mig: v12 Menneske, syng en dødsklage over Tyrus' konge, og sig til ham: Dette siger Gud Herren:

Prins Knud takker for din tålmodighed
Men grunden til, at jeg ikke svarede dig var, at jeg blot ville gentage mig selv. Du har ret i, at der står udtrykkeligt "syng en dødsklage over Tyrus' konge" ........ men Hvordan kan kongen af Tyrus have været i "Eden, i gudshaven" og på "det hellige gudebjerg"? Der er flere udtryk (eks. kerub) der umiddelbart ikke passer på et menneske. Der er derfor god grund til at tro, at Jeremias.......... og så kunne argumentationen jo starte forfra.

Mvh
Raven

Til toppen 
#62453 - 02/06/2006 00:41 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: Raven]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Raven..

Citat:
Du skriver at kabbalismen beskæftiger sig med de her emner omkring satan og dæmoner, men der må vel også være en traditionel jødisk tradition/teologi omkring dette. Hvis den jødiske mystik sandsynligvis har eksisteret siden det jødiske tempels ødelæggelse i år 70, har der vel eksisteret en jødisk lære om dette får år 70 ??

Naturligvis har og er der en "teologi" omkring emnet.. "satan" er en titel, mere end et navn.. Vi forholder os ikke til, at der skulle være en "ond falden engel" der lokker os på afveje, for alt kommer i sidste ende tilbage til Herren (bH).. Og ud fra et jødisk udgangspunkt, har engle ikke mulighed for at handle i overenstemmelse med deres egen vilje..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62454 - 02/06/2006 03:50 Re: Ateismen bortdefinerer sig selv [Re: hoeg]
Engelsted
Bruger

Reg.: 20/06/2004
Hoeg:
Citat:
Det må være selvmodsigende, hvis ateismen anerkender, at der er grænser for menneskets indsigt og fornuft. En sådan accept ville betyde, at noget er større end menneskets fornuft

Du forholder dig ikke til at mennesker er forskellige og udvikler sig over tid. I stedet taler du i bedste platoniske stil om "mennesket" som en statisk og veldefineret størrelse. Og samtidig antager du, (igen i platonisk stil), at hvis man kan forestille sig noget (det udenfor menneskers begrænsninger), så må det eksistere. Men sådan behøver det jo langt fra at forholde sig.

Citat:
– og hvad kan det være andet end det guddommelige, som Aristoteles udtrykker det.

Ved at definere din gud som det der ligger ud over menneskers evner, får du noget som du bestemt ikke ønsker - nemlig en gud som er skabt i menneskers billede. Og da mennesker ændrer sig med tid og sted, ja så ændrer dit gudsbegreb sig også med tid og sted.

Citat:

Grunden til at du ikke forstår ateismen er, at du opfatter verdenen (og ateismen) gennem nogle filosofiske begreber, som er helt fremmede for ateismen. Ateismen er såmænd helt konsistent og i overensstemmelse med moderene videnskabelig tankegang om, at viden skal bygges på fakta som kan efterprøves.

Det er helt fint med mig, at du har alternative holdninger til ateismen, men du argumenterer ikke særligt overbevisende for dem, ved blot at angribe ateismen på et misforstået grundlag.

- Thomas Engelsted

Til toppen 
#62455 - 09/06/2006 14:27 Re: Definitioner og sammenligninger [Re: Sandheds-søger]
Epicurus
Bruger

Reg.: 08/06/2006
Jeg synes ikke det er lykkedes Hoeg at argumentere imod atheismen i sin helhed fordi det er "umuligt". Selv bibelen siger at ingen har nogensinde set Gud og han viste sig heller ikke under kristendommens udryddelse oprindeligt og har heller aldrig vist nogen som helst interesse i kristendommen bagefter.

I Atheismen kan man henvise tilbage til forholdet mellem dem som fulgte Aristotelse, Platon, Stoikerne og så dem som modsatte sig disses meget spekulative ideer nemlig Epikuræerne. For Epikuræerne lever Guderne helt uinteresserede i naturlige forhold. De har mest som ingen anelse om hvordan tingene fungere på jorden og hvordan de lever.

Dette er for mig det eneste Gudsbegreb som fungerer i praksis hvis man vil fastholdet det, fordi hvis ikke, så står man tilbage med teodiceproblemet, med historiens beskrivelse af hvordan vi udviklede Guder, med en verden fuld af ikke perfekthed, krig, oversvømmelser, jordskælv, sygdom, menneskelige uperfektheder osv osv. Intet på jorden vidner om nogen "Perfekt Gud". Han har heller aldrig vist nogen interesse i noget som vi mennesker plages af. Han er egoist ligesom alle de andre.

Personligt synes jeg det Epikuræiske Gudsbegreb er lidt sjovere end det atheistiske, men der er faktist ingen forskel. Enten lever de deres egne tilværelse udenfor (in absentia) unde nogen interesse i de der mennesker og deres tilværelse og omstændigheder, eller kan man blot sige at de slett ikke eksisterer "i naturen eller for mennesker", fordi således ser virkeligheden nu engang ud.

mvh

Epicurus

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær