Kære Kefas
Det er en god idé at mødes i en studie og diskussions gruppe.
Jeg tror ikke du er ene om at tumle med den tanke, for det er nærliggende at føle behov for, at samles med mennesker vi deler tanker og ord med, som her på Café Thomas.
Det er friskt, du nu tilbyder at lægge værelse til, i København, og foreslår en bred indgangsvinkel, med mange forskellige holdninger og meninger. Det er en idé med perspektiver, at du foreslår studiegrupper, andre steder i landet, som kan mødes en gang om året.
Jeg har været med i en gruppe, bestående af seks til otte deltagere, som samledes en gang om måneden, gennem en lang årrække. Vi kaldte det "myssemøde", det handlede mest om erfaringsudveksling og vidensdeling. Gruppen eksisterer endnu, men har ændret karakter, som sådan noget jo gør. Jeg trak mig ud for nogle år siden, fordi jeg nok syntes det blev lidt for hyggeligt og jeg måtte prioritere.
Styrken var, at vi var meget forskellige, men nysgerrige og kunne undre os.
Ofte kunne en af deltagerne lave et oplæg, og så kunne vi sammen bidrage med spørgsmål eller give flere vinkler på sagen.
I en periode inviterede vi mennesker udefra, som kom og fortalte om deres interesse eller arbejde. Vi havde også besøg af andre grupper eller tog afsted, for at møde noget sammen og diskutere det efterfølgende.
For det meste blev emnerne aftalt fra gang til gang.
Der kunne være emner, som lå naturligt i forlængelse af hinanden, så blev det til et udviklende forløb, der strakte sig over nogle gange.
En gang tog vi fat på at gennemgå en bog sammen, det ville tage mange møder, og jeg må nok sige, at det var en af de mindre gode oplevelser. Gaaab.... Det var simpelthen ikke en god idé, for vores gruppe vel at mærke. Andre grupper havde prøvet det og talte for det, men det faldt helt til jorden i vor gruppe.
Dit forslag om flere grupper, synes jeg er en rigtig god idé.
Der er nemlig behov for udveksling, ikke ene mellem gruppens deltagere, men også med andre grupper.
Min gamle studiegruppe blev startet efter et møde, hvor der var nogle, som fandt ud af at de havde lyst til at ses igen. Den gode oplevelse var, at det ikke handlede om, at overbevise hinanden om noget, men at dele tanker og få indsigt sammen.
Jeg hilser indbydelsen velkommen og se frem til at træffe en flok her fra...
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה