0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#62130 - 08/05/2006 17:03
Dagene i 1. mosebog - bogstavelig eller symbolsk?
|
Bruger
Reg.: 01/05/2006
Sted: Vejle
|
I emnet som lige er blevet lukket - Hvad videnskabsmændende egentlig siger blev jeg stillet et spørgsmål som jeg ikke nåede at svare på. Spørgsmålet gik på om dagene i 1. mosebog skal forstås bogstavelig eller om de bare er symbolske dage. Jeg vil kopiere spørgsmålet først og derefter poste mit svar til det. Kristina skrev: Hej DHP ... jeg vil lige indskyde et nysgerrigt spørgsmål, som ikke har spor med Grand Canyon at gøre, men med bibeltolkning. Du skriver: Citat: Der står i biblen at gud var færdig med at skabe på den 6. dag. Efter det eksisterede verden med alle de naturlove og hvad der ellers er som vi kender idag.
Mener du, at det skal opfattes bogstaveligt, at Gud skabte alting på 6 x 24 timer, og derefter hvilede?
Hvis vi kigger på 1.Mos 1, så synes jeg ikke det fremgår at jorden kun skulle være 6 dage gammel, da Gud på den syvende dag hvilede ud efter det værk, han havde udført. I vers 1-2 står der at "I begyndelsen skabte Gud Himlen og Jorden", men hvor lang den begyndelse var, står det vel sådan set ikke noget om ... ?
Desuden - se 2. Pet. 3,8: Dette ene må I ikke glemme, mine kære, at for Herren er én dag som tusind år, og tusind år som én dag.
Det tager jeg dog ikke som tegn på, at vi så bare skal multiplicere dagene med 1.000 for at finde ud af dateringerne! Bibelens tal er meget ofte er metaforer, som har deres egen symbolske, teologiske og aldeles uvidenskabelige sandhed.
Men jeg er skabelsestroende som du, (kreationist synes jeg er sådan er sært ord - som om det var os mennesker der havde kreeret noget!) og tror, at Gud ved sit Ord har skabt alt, hvad der findes, "ex nihilo" og ikke af i forvejen (evigt?) eksisterende materiale ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#62131 - 08/05/2006 17:04
Re: Dagene i 1. mosebog - bogstavelig eller symbolsk?
[Re: DHP]
|
Bruger
|
Hej Kristina Ja jeg tror på at det skal opfattes helt bogstaveligt når der i biblen står at biblen at Gud skabte det hele på 6 dage. Det er der forskellige grunde til. Jeg vil prøve at remse nogle af dem op her. -For det første så mener jeg at hvis man læste biblen helt uden at være påvirket af nogle ideer i forvejen så tror jeg man ville komme til den konklusion at Gud skabte verden på 6 dage. Fordi det er det der står. Jeg tror grunden til at så mange er i tvivl om dette er fordi det er blevet fremført så dogmatisk af størstedelen af videnskabsmændende at jorden er mange mill. år gammel. Jeg synes denne illustration viser denne pointe ret godt: http://www.answersingenesis.org/home/area/overheads/pages/oh20020118_101.aspSom nogen også siger. Man vil heller tro på mennesker fejlbarlige ord end Guds ufejlbarlige ord. En humoristisk version af denne diskution er hvis man begyndte at diskutere f.eks. vandringen om Jeriko. Varede den dage som der står eller millioner af år - http://www.answersingenesis.org/home/area/overheads/pages/oh20011221_97.asp.-I den oprindelige hebræriske (hvordan staver man til det?) version af 1. mosebog bliver ordet "Yom" brugt. Nogle siger at dette ord kan betyde både en bogstavelig dag eller en periode. Men ordet "Yom" bliver brugt 2301 gange i det gamle testamente og det er kun i 1. mosebog hvor folk ser ud til at have problemer med at fortolke hvad ordet skulle betyde. Desuden mener jeg (og AiG i øvrigt også) at det er meget tydeligt at det i dette tilfælde betyder en 24-timers dag fordi der inden hver dag står: "så blev det aften, og det blev morgen, den første/anden/etc.. dag". Jeg forstår ikke hvordan kan det misforstås. Der står helt klart og tydeligt at det blev aften og det blev morgen - i singularis. Der står ikke " så blev det aftner og morgener". -Nogle mener at hver dag repræsenterer en periode på millioner af år. Dette ville ikke kunne lade sig gøre fordi planter blev skabt dagen før solen. Hvis der kun gik en dag før solen blev skabt var det ikke noget problem, men de ville ikke kunne overleve en periode på millioner af år uden solen. -Du nævner et bibelcitat som siger at " for Herren er én dag som tusind år, og tusind år som én dag.", men jeg mener at det er taget ud konteksten. Hele passagen lyder: "v8 Dette ene må I ikke glemme, mine kære, at for Herren er én dag som tusind år, og tusind år som én dag. v9 Herren er ikke sen til at opfylde sit løfte, sådan som nogle mener, men han har tålmodighed med jer, fordi han vil, at ingen skal gå fortabt, men at alle skal nå til omvendelse." For det første så er det vigtig at pointere at det ikke er skabelsen dette handler om. Peter taler om at at man ikke skal blive fortvivlet fordi det nogle gange virker som om at Gud er langsom om at opfylde hans løfte fordi han er tålmodig og Gud ikke er bundet af tid. Det jeg tror Peter prøver at forklare er at Gud er uden for tid (Han er jo selv skaberen af tid). Desuden bruger han også udtrykket at en dag er som 1000 år, og ikke at en dag er 1000 år for Gud. Dette gør også at det minder mest om et billedligt udtryk og ikke noget der skal forstås bogstaveligt. Der er mere om lige præcis dette punkt i denne artikel fra AiG: http://www.answersingenesis.org/home/area/faq/docs/day_thousandyears.asp-I biblen står der mange steder at døden kom til verden efter og pga. mennesket. Der står endda at: "v12 Derfor: Synden kom ind i verden ved ét menneske, og ved synden døden, og sådan kom døden til alle mennesker, fordi alle syndede. v13" (Rom. 5:12) og " v22 For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus." (1 kor. 15:22). Hvis man prøver at få evolutionsteorien til at passe med biblen må der uundgåelig have været død før mennesket blev til. Hvis det passer så ryger hele fundamentet for Kristendommen. At ved en mand kom synden ind i verden og ved en mand blev synden igen besejret. -Der står i 1. mosebog: " v31 Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var. Så blev det aften, og det blev morgen, den sjette dag." Hvordan kan alt være godt hvis det var blevet skabt gennem millioner af år af død, sygdom og lidelse? Faktisk er det ord der bliver brugt for "godt" på hebrærisk meod tov som betyder perfektion, en komplet fraværelse af alt ondt af nogen form. Dette synes jeg absolut ikke beskriver en verden hvor mennesket er udviklet gennem millioner af år af død, sygdom og lidelse. Dette er nogle af de grunde jeg har til at tro på at det virkelig er bogstavelige dage der er tale om i 1. mosebog. Nogle af dem involverer også hvorfor jeg ikke mener at biblen og evolutionsteorien kan forenes.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62132 - 08/05/2006 18:23
Re: Dagene i 1. mosebog - bogstavelig eller symbolsk?
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Tak for dit svar, DHP! Jeg synes faktisk, at din - og mange andre kristnes - tro mht. Guds skabelse af verden og af os er dybt fascinerende, og at jeg ikke fri for at ønske, at jeg kunne dele den. Det er ikke på grund af evolutionsteorien, at jeg ikke kan tro det - jeg er helt åben for undere, ellers kunne jeg ikke være kristen. Men jeg er nok bare for jordbunden .. Jeg kan så kun glæde mig over, at den rette forståelse af det rent tidsmæssige ikke er er noget nødvendigt frelsesgrundlag. Og vi har også Jesu løfte om, at der er intet hemmeligt, som ikke skal åbenbares, og intet skjult, som ikke skal blive kendt. Så hvis vi en dag mødes på den nye jord, så vil det kun glæde mig, hvis du smiler venligt til mig med ordene: "Der var jo det, jeg skrev til dig den gang på JesusNet, kristina: 6 dage! Der kan du selv se!" kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#62133 - 08/05/2006 20:24
eller 6 minutter?
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej DHP Nu lader du jo til at have tænkt en del over disse ting med skabelsen. Jeg må indrømme, at jeg er ikke så afklaret omkring det, som du tilsyneladende er. Derfor lige et lille spørgsmål: Er der efter din mening noget til hinder for at Gud kunne have skabt det hele på 6 minutter. Eller på et øjeblik? Hvorfor 6 dage? (Bortset fra at Mosebogen altså skriver seks dage  ).
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#62134 - 09/05/2006 10:28
Re: Dagene i 1. mosebog - bogstavelig eller symbol
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej DHP  Jeg vil da gerne give mit besyv.. Jeg er uenig med dig i, at de seks perioder, skulle være 24-timers perioder, som du siger... Hele konteksten (og vores viden i dag), angiver at det ikke kan lade sig gøre.. Men lad os tage den fra toppen.. Citat: -I den oprindelige hebræriske (hvordan staver man til det?) version af 1. mosebog bliver ordet "Yom" brugt. Nogle siger at dette ord kan betyde både en bogstavelig dag eller en periode. Men ordet "Yom" bliver brugt 2301 gange i det gamle testamente og det er kun i 1. mosebog hvor folk ser ud til at have problemer med at fortolke hvad ordet skulle betyde. 1 Desuden mener jeg (og AiG i øvrigt også) at det er meget tydeligt at det i dette tilfælde betyder en 24-timers dag fordi der inden hver dag står: "så blev det aften, og det blev morgen, den første/anden/etc.. dag". Jeg forstår ikke hvordan kan det misforstås. Der står helt klart og tydeligt at det blev aften og det blev morgen - i singularis. Der står ikke " så blev det aftner og morgener". 2
1: Det er ikke kun "nogen" der siger det.. Det er alle hebraisk-kyndige, inklusive rabbinerne.. Der er flere rabbinere der fører polemik omkring det, både i dag og tidligere.. Så det er et reelt argument, du ikke kan affeje på den måde.. Når du skal oversætte og tolke hebraisk, bliver du altid nødt til at tage kraftigt hensyn til konteksten.. At yom andre steder er sat som dag, er jo naturligvis fordi man kender konteksten (I eksemplet med din humoristiske indgangsvinkel, ved man jo godt at det er 24-timers dage man taler om )..
2: At hver periode bliver afsluttet med "og det blev aften og morgen", behøver man stadig ikke læse som det står.. Hvordan opfatter du udtalelsen "a new dawn is rising", når man taler om skiftende tider?? Det er jo ikke ligefrem en hemmelighed, at hebraisk er et metaforisk sprog.. Citat: -Nogle mener at hver dag repræsenterer en periode på millioner af år. Dette ville ikke kunne lade sig gøre fordi planter blev skabt dagen før solen. Hvis der kun gik en dag før solen blev skabt var det ikke noget problem, men de ville ikke kunne overleve en periode på millioner af år uden solen.
Se, her rammer du noget essentielt.. Hvordan definere et døgn på 24 timer, før solen blev skabt?? Og hvad betydning har det, hvis man nu var på Mars og observerede Skabelsen derfra?? Jeg vil længere nede prøve at give dig et andet billede, af hvordan Skabelsen kan læses..
Citat: -Der står i 1. mosebog: " v31 Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var. Så blev det aften, og det blev morgen, den sjette dag." Hvordan kan alt være godt hvis det var blevet skabt gennem millioner af år af død, sygdom og lidelse?
Så du mener ikke, at ting der er blevet opnået igennem strabasser, kan være tilfredsstillende og godt?? Jeg vil faktisk sige det modsatte.. Jeg har større tilfredshed ved opnåelser jeg har kæmpet for, end ved ting jeg får foræret.. Men sådan er vi selvfølgelig så forskellige..
Citat: Faktisk er det ord der bliver brugt for "godt" på hebrærisk meod tov som betyder perfektion, en komplet fraværelse af alt ondt af nogen form.
Nu skal du passe på, inden du kaster dig ud i at redegøre for det hebraiske 
1: "meod" og "tov" er to ord.. Og så skal der stå "Tov meod".. 2: Tov betyder "godt" og meod "meget".. Tov meod betyder kort og godt: Meget godt.. Det er ikke, som du siger, et udtryk for fraværelse af alt ondt af nogen form (hvis så, hvorfor eksisterede slangen så efterfølgende??), men kort og godt, at Herren (bH) mente at tingene var, som de skulle være..
Bliver du spurgt om din tilstand og svarer med "tov meod", betyder det jo heller ikke, at du er uden nogen bekymringer, men at du er ovenpå..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62135 - 09/05/2006 12:35
Re: eller 6 minutter?
[Re: asas]
|
Bruger
|
Hej Netmissionæren Citat: Er der efter din mening noget til hinder for at Gud kunne have skabt det hele på 6 minutter. Eller på et øjeblik? Hvorfor 6 dage? (Bortset fra at Mosebogen altså skriver seks dage ).
Nej jeg tror absolut ikke der er noget der hindrer Gud i at kunne have skabt verden på 6 minutter, 6 sekunder eller et hvilket som helst andet tidspunkt. Jeg tror på at Gud kunne have gjort det anderledes hvis han ville men jeg tror også på at det er irrelevant om han kunne have gjort det på kortere eller længere tid fordi jeg mener at der i biblen står klart og tydeligt at det tog 6. dage. Jeg tror også Gud har haft en mening med at skabe verden på 6. dage. F.eks. kunne der være den pointe at han arbejdede i 6 dage og hvilede den 7. Derved satte Gud et godt eksempel for mennesker om at det er i orden at arbejde men man skal huske at hvile sig. Det ses idag blandt andet også at hvis man glemmer at hvile kan man få stress og sådan noget. Jeg tror Gud gjorde det for at mennesker skulle kunne sige "se. Selv skaberen hvilede på den 7. dag. Så bør vi også en gang imellem hvile." - Derudover er der jo også i de 10 bud hvor Gud kommer ind på noget af det samme.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62136 - 09/05/2006 12:45
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej DHP.. Nu glemte jeg jo helt, hvad jeg havde lovet.. Når man læser TaNaCh, skal man have et par ting for øjet.. 1: At det er en bog, skrevet af flere forskellige mennesker og med forskellige stilarter.. Endog på to sprog (hebraisk og arameisk).. Det gør selvfølgelig, at udtryksmåden skifter.. 2: At der er steder, hvor der bliver skrevet konkret og steder hvor den er skrevet metaforisk.. 3: At hebraisk er anderledes opbygget end dansk.. Hebraisk er i vid udstrækning et billedsprog, derfor er der plads til dybde og fortolkninger, når man oversætter.. Inden for rimelighedens grænser, naturligvis  Hvad angår Skabelsesberetningen, så fik jeg forklaret en dybde og anderledes indgangsvinkel af en rabbiner, som egentlig overraskede mig lidt, da det faktisk er ligetil, men alligevel gemt.. Tager du de seks dage og sætter dem i system, vil du nå frem til en helt anderledes betydning af de seks dage (som jeg har på fornemmelsen at du ikke vil synes om  ).. Vi ved jo, hvad der kom hver enkelt dag: Dag 1: Jorden og himmelen, lys, dag og nat.. Dag 2: Adskillelse af vandene for oven og for neden.. Dag 3: Land og hav, planter.. Dag 4: Solen, månen og stjernerne.. Dag 5: Havdyr og fuglene.. Dag 6: Landdyrene og mennesket.. Se, det der var så spændene var, at han forklarede at fortællinger er som tråde.. De er med til at skabe det store billede.. Billedet er ikke det samme, hvis der mangler en tråd, og en tråd for sig er ikke noget.. Men sat sammen, på den rigtige måde, giver det et billede... Tager du dagene og sætter dem i system på følgende måde: Dag 1 - Dag 4 Dag 2 - Dag 5 Dag 3 - Dag 6 Så får du pludselig en fantastisk fortælling om Herrens skaberværk: Første del bliver universet skabt.. Alt bliver sat i system... Anden del bliver forholdene for livet på jorden skabt og livet opstår.. Tredje del bliver livet udviklet til hvad vi kender i dag og mennesket opstår som kronen på værket.. Baruch haShem  .. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62138 - 09/05/2006 18:08
|
Bruger
|
Hej Kefas Ben-Adam Citat: Jeg vil da gerne give mit besyv.. Jeg er uenig med dig i, at de seks perioder, skulle være 24-timers perioder, som du siger... Hele konteksten (og vores viden i dag), angiver at det ikke kan lade sig gøre..
Der er jeg dybt uenig med dig. For det første kan jeg ikke se hvordan konteksten angiver at det ikke kan lade sig gøre. For det andet er jeg meget uenig i at vores viden idag angiver at det ikke kan lade sig gøre. Det ville være for meget at gennemgå alt materiale som er om dette emne her. www.answersingenesis.org har en hel sektion som fremsætter beviser for at jorden er ung. - http://www.answersingenesis.org/home/area/faq/young.asp De har også en hel sektion som handler om de radiometriske daterings og hvordan de giver de forkerte aldre - http://www.answersingenesis.org/home/area/faq/dating.asp Jeg mener helt sikkert at der er masser af bevis for at det sagtens kan lade sig gøre at jorden er skabt for omkring 6k år siden på 6 dage.
Citat: 1: Det er ikke kun "nogen" der siger det.. Det er alle hebraisk-kyndige, inklusive rabbinerne.. Der er flere rabbinere der fører polemik omkring det, både i dag og tidligere.. Så det er et reelt argument, du ikke kan affeje på den måde.. Når du skal oversætte og tolke hebraisk, bliver du altid nødt til at tage kraftigt hensyn til konteksten.. At yom andre steder er sat som dag, er jo naturligvis fordi man kender konteksten (I eksemplet med din humoristiske indgangsvinkel, ved man jo godt at det er 24-timers dage man taler om )..
Ikke alle hebraisk-kyndige er af den mening. Denne artikel gennemgår en semantisk gennemgang af ordet "yom" og forfatteren når til sidst til konklusionen at "yom" betyder dag i denne kontekst: http://www.answersingenesis.org/tj/v5/i1/semantic.asp Det kan for eksempel nævnes at der er 13 ord på hebraisk som har noget med tid at gøre og 11 af dem kunne være blevet brugt så det ville blive tydeligt at der var tale om lange perioder. Hvorfor bruge et ord der kan opstå så meget tvivl om hvis meningen var at det var lange perioder?
Citat: 2: At hver periode bliver afsluttet med "og det blev aften og morgen", behøver man stadig ikke læse som det står.. Hvordan opfatter du udtalelsen "a new dawn is rising", når man taler om skiftende tider?? Det er jo ikke ligefrem en hemmelighed, at hebraisk er et metaforisk sprog..
Det er jo det at "a new dawn is rising" er et fast udtryk som man ved hvad betyder. På samme måde er yom når det bliver brugt sammen med aften eller morgen i biblen også et fast udtryk som altid betyder én dag.
Jeg skal nok kommentere resten senere men jeg har ikke mere tid nu..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62139 - 09/05/2006 19:03
|
Bruger
|
For at illustere at det ikke er alle Hebraiske skrift-kyndige der mener at yom kan betyde andet end dag er der her en kort artikel hvor der blev sendt et brev til forskellige universiteter med spørgsmålet: "“Do you consider that the Hebrew word yom (day), as used in Genesis 1, accompanied by a numeral should properly be translated as 1)a day as commonly understood, 2)an age, 3)either a day or an age without preference?" Svarene kom: "Oxford and Cambridge did not reply, but the professors at Harvard, Yale, Columbia, Toronto, London, McGill, and Manitoba replied unanimously that it should be translated as a day as commonly understood. Professor Robert H. Pfeiffer of Harvard added, "of twenty-four hours" to his reply." Citaterne er fra denne side: http://www.answersingenesis.org/creation/v16/i3/day.asp
|
|
Til toppen
|
|
|
#62140 - 09/05/2006 19:19
|
Bruger
|
Citat: Nu skal du passe på, inden du kaster dig ud i at redegøre for det hebraiske
1: "meod" og "tov" er to ord.. Og så skal der stå "Tov meod".. 2: Tov betyder "godt" og meod "meget".. Tov meod betyder kort og godt: Meget godt.. Det er ikke, som du siger, et udtryk for fraværelse af alt ondt af nogen form (hvis så, hvorfor eksisterede slangen så efterfølgende??), men kort og godt, at Herren (bH) mente at tingene var, som de skulle være..
Bliver du spurgt om din tilstand og svarer med "tov meod", betyder det jo heller ikke, at du er uden nogen bekymringer, men at du er ovenpå..
Jeg har dette fra denne artikel http://www.answersingenesis.org/creation/v19/i2/beginning.asp hvor der står "[The Hebrew is meod tov, which indicates perfection, a complete absence of evil of any kind, as Calvin and many other commentators have pointed out.]" Jeg kan ikke selv hebraisk så jeg kan ikke forsvare dette mere end at sige at Calvin har sagt det. Men argumentationen er som jeg forstår at i denne kontekst betyder det noget helt perfekt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62141 - 09/05/2006 19:57
|
Bruger
|
Citat: Når man læser TaNaCh, skal man have et par ting for øjet..
Jeg er ikke så meget inde i det hebraiske.. Hvad er TaNach? Den originale version af mosebøgerne måske?
Om den historie du skriver om at dagene hver især passer sammen. Jeg synes da det er et godt billede på at gud har haft styr over hvad han lavede. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke skulle synes om den. Du mener måske at den antyder evolution fordi rækkefølgen minder lidt om den evolutionistiske udvikling når man flytter rundt på dagene men jeg forstår ikke hvorfor det skulle være nødvendig for Gud at gøre det så tvetydigt at forstå hvordan han har skabt verden. Hvis det virkelig var i den rækkefølge det var sket hvorfor så ikke skrive dagene i den rækkefølge? - Det ville heller ikke give mening at Gud i de 10 bude sagde at han havde skabt jorden på 6 dage og ikke særlig lang tid efter siger at man ikke må vidne falsk mod sin næste. Så bryder Gud jo selv de 10 bud. Hvis man begynder at opfatte skabelseshistorien som symbolsk så er resten af 1. mosebog måske også symbolsk? Men Jesus taler om 1. mosebog som om den skal forstås bogstavelig. Derfor mener jeg at det hele skal forstås som det står.
Denne artikel diskuterer dette emne: http://www.answersingenesis.org/us/newsletters/0801lead.asp
2 citater fra biblen som bliver brugt i artiklen lyder: "But from the beginning of the creation God made them male and female (Mark 10:6)."
" Do not think that I shall accuse you to the Father; there is one who accuses you –Moses, in whom you trust. For if you believed Moses, you would believe Me; for he wrote about Me. But if you do not believe his writings, how will you believe My words?"
I det første citat siger Jesus at man og kvinde blev skabt i begyndelsen. Altså ikke mia. af år efter jorden blev skabt.
I det andet citat gør Jesus det klart at man bør tro på Moses. Moses skriver i 2. mosebog 20:11 "For in six days the LORD made the heavens and the earth, the sea, and all that is in them, and rested the seventh day. Therefore the LORD blessed the Sabbath day and hallowed it"
|
|
Til toppen
|
|
|
#62142 - 09/05/2006 21:03
|
Bruger
|
Hej DHP.. Citat: Der er jeg dybt uenig med dig. For det første kan jeg ikke se hvordan konteksten angiver at det ikke kan lade sig gøre.
Hvis du lægger mærke til, at ordet/begrebet "yom" bliver brugt allerede inden solen er skabt, så siger det vel sig selv, at det ikke kan omhandle en 24-timers periode.. Derfor kan det ikke være dage som vi kender dem i dag..
Citat: Ikke alle hebraisk-kyndige er af den mening. Denne artikel gennemgår en semantisk gennemgang af ordet "yom" og forfatteren når til sidst til konklusionen at "yom" betyder dag i denne kontekst: http://www.answersingenesis.org/tj/v5/i1/semantic.asp
Jeg må tilstå, at jeg ikke har tillid til en side, der ikke engang kan opstille ordene rigtigt på hebraisk.. Hvis de ikke engang kan sige, om "yom" eller "meod" skal skrives først, hvad viden kan de så overhovedet have om hebraisk??
Citat: Det er jo det at "a new dawn is rising" er et fast udtryk som man ved hvad betyder. På samme måde er yom når det bliver brugt sammen med aften eller morgen i biblen også et fast udtryk som altid betyder én dag.
Og igen.. Når du ikke kender hebraisk bedre end du gør, bør du ikke udtale dig om det.. Men vi kan selvfølgelig godt slå over på hebraisk istedet??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62143 - 09/05/2006 21:06
|
Bruger
|
Citat: For at illustere at det ikke er alle Hebraiske skrift-kyndige der mener at yom kan betyde andet end dag er der her en kort artikel hvor der blev sendt et brev til forskellige universiteter med spørgsmålet: "“Do you consider that the Hebrew word yom (day), as used in Genesis 1, accompanied by a numeral should properly be translated as 1)a day as commonly understood, 2)an age, 3)either a day or an age without preference?"
Svarene kom: "Oxford and Cambridge did not reply, but the professors at Harvard, Yale, Columbia, Toronto, London, McGill, and Manitoba replied unanimously that it should be translated as a day as commonly understood. Professor Robert H. Pfeiffer of Harvard added, "of twenty-four hours" to his reply."
Og nøgleordet er commonly understood .. I normal forstand, ikke i alle henseender.. Det er selvfølgelig altid rart at bøje tingene, så de passer på de konklusioner man gerne vil frem til, men den går ikke her..
Og igen.. Min tillid til answeringenesis i spørgsmål omkring hebraisk, er ikke eksisterende.. Har du andre kilder du vil trække frem istedet??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62144 - 09/05/2006 21:16
|
Bruger
|
Citat: Jeg er ikke så meget inde i det hebraiske.. Hvad er TaNach? Den originale version af mosebøgerne måske?
TaNaCh står for Torah, Nevi'im v'Ketuvim... Det er Torahen, Profeterne og Skrifterne, det i kristne nedsættende kalder det "gamle" testamente..
Men det er rart at se, at du erkender din manglende indsigt i hebraisk..
Citat: Om den historie du skriver om at dagene hver især passer sammen. Jeg synes da det er et godt billede på at gud har haft styr over hvad han lavede. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke skulle synes om den. Du mener måske at den antyder evolution fordi rækkefølgen minder lidt om den evolutionistiske udvikling når man flytter rundt på dagene men jeg forstår ikke hvorfor det skulle være nødvendig for Gud at gøre det så tvetydigt at forstå hvordan han har skabt verden. Hvis det virkelig var i den rækkefølge det var sket hvorfor så ikke skrive dagene i den rækkefølge? - Det ville heller ikke give mening at Gud i de 10 bude sagde at han havde skabt jorden på 6 dage og ikke særlig lang tid efter siger at man ikke må vidne falsk mod sin næste. Så bryder Gud jo selv de 10 bud. Hvis man begynder at opfatte skabelseshistorien som symbolsk så er resten af 1. mosebog måske også symbolsk? Men Jesus taler om 1. mosebog som om den skal forstås bogstavelig. Derfor mener jeg at det hele skal forstås som det står.
1: Grunden til, at jeg ikke regnede med at du ville synes om den var, at man tager dagene ud af den strenge rækkefølge og giver hele Skabelsesberetningen dybde.. Ikke så meget, at den skulle understøtte evulotions-teorien, hvilket jeg nu ikke kan se den skulle gøre??
2: Herren (bH) er ikke tvetydig i Sin Skabelse, men fortællingen om Skabelsen er i flere nuancer.. Det er muligt, at du læser det som vildledelse, men du vil jo også have en klar sort/hvid fortolkning af tingene.. Så det siger sig selv, at du ikke vil bryde dig om dybderne i TaNaCh.. Det kræver selvfølgelig også, at man er klar til at give slip og erkende, at man muligvis ikke ved så meget, som man gerne ville vide.. Hvis du mener at det er et tegn på, at Herren vidner falsk, kan du jo tage det med Ham..
3: Hvis du ikke kan skille fortællingerne i 1.Mosebog ad, forstår jeg godt, at du absolut vil læse Skabelsen sort/hvid.. I det tilfælde vil du ikke høre et ondt ord mere fra mig..
4: Hvad Jesus sagde, rører mig ikke synderligt .. Han er ikke en autoritet for mig..
Citat: Moses skriver i 2. mosebog 20:11 "For in six days the LORD made the heavens and the earth, the sea, and all that is in them, and rested the seventh day. Therefore the LORD blessed the Sabbath day and hallowed it"
ki sheshes-yamim asah Adonay et-hashamayim v'et-ha'aretz
Igen brugen af ordet "yom", som du konsekvent vil oversætte med "dag"..
Nej, det var ikke et argument, for som sagt, så kan yom lige så vel være en fastsat tidsperiode, som et 24-timers døgn..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62145 - 09/05/2006 21:30
|
Bruger
|
Citat:
Og nøgleordet er commonly understood .. I normal forstand, ikke i alle henseender.. Det er selvfølgelig altid rart at bøje tingene, så de passer på de konklusioner man gerne vil frem til, men den går ikke her..
Der står faktisk "as commonly understood" - Der står at det bør oversættes som 24 timers dag - ligesom yom også normalt bliver oversat. Spørgsmålet gik ikke på hvordan yom normalt forstås. Det gik på hvordan proffesorerne mente det skulle oversættes I 1. mosebog. Så der er ikke tale om at bøje tingene så de passer på de konklusioner man gerne vil frem til. Proffesorerne mente at det skulle betyde dag i præcis dette tilfælde.
Citat: Og igen.. Min tillid til answeringenesis i spørgsmål omkring hebraisk, er ikke eksisterende.. Har du andre kilder du vil trække frem istedet?
Jeg har ikke umiddelbart andre kilder men det er sikkert muligt at finde masser af hjemmesider om dette emne vha. Genesis. At du ikke har tillid til AiG er beklageligt. Især hvis du ikke har læst en eneste af deres artikler. Det er muligt at forfatteren til den artikel jeg referede har lavet en fejl og kommet til at bytte om på ordene. Men selv hvis han har lavet en fejl så er det noget drastisk at tage afstand til alt fra AiG pga. en enkel skribent. Men hvis du kan bruge som argument at du ikke har tillid til AiG omkring hebraisk så kan jeg vel også bare sige at dine argumenter ikke duer fordi jeg ikke har tillid til dig?
|
|
Til toppen
|
|
|
#62146 - 09/05/2006 21:48
|
Bruger
|
Citat: Der står faktisk "as commonly understood" - Der står at det bør oversættes som 24 timers dag - ligesom yom også normalt bliver oversat. Spørgsmålet gik ikke på hvordan yom normalt forstås. Det gik på hvordan proffesorerne mente det skulle oversættes I 1. mosebog. Så der er ikke tale om at bøje tingene så de passer på de konklusioner man gerne vil frem til. Proffesorerne mente at det skulle betyde dag i præcis dette tilfælde.
Du har ret, jeg undskylder..
Citat: Jeg har ikke umiddelbart andre kilder men det er sikkert muligt at finde masser af hjemmesider om dette emne vha. Genesis. At du ikke har tillid til AiG er beklageligt. Især hvis du ikke har læst en eneste af deres artikler. Det er muligt at forfatteren til den artikel jeg referede har lavet en fejl og kommet til at bytte om på ordene. Men selv hvis han har lavet en fejl så er det noget drastisk at tage afstand til alt fra AiG pga. en enkel skribent.
Hvis AiG vil fremstå som et seriøst forsvar for ungjordsteorien, så bør de frasortere den slags fejl, inden de publicerer deres artikler..
Udover det, så ville jeg da mene, at det ville være på sin plads med en mere objektiv kilde end AiG, da de har en bevidst interesse i, at forsvare ungjordsteorien..
Bortset fra det, så har jeg et spørgsmål.. Hvis jorden skulle være skabt på seks dage og kun 6-10000 år gammelt, hvorfor kan man så måle den til at være ældre??
Citat: Men hvis du kan bruge som argument at du ikke har tillid til AiG omkring hebraisk så kan jeg vel også bare sige at dine argumenter ikke duer fordi jeg ikke har tillid til dig?
Det kan du sagtens, men jeg fremfører mig ikke som en seriøs kilde.. Jeg debaterer.. Men jeg vil så absolut opfordrer dig til, at være kritisk overfor mig.. Lige for lige 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62147 - 10/05/2006 18:43
|
Bruger
|
Hej Kefas Ben-Adam Citat: Hvis AiG vil fremstå som et seriøst forsvar for ungjordsteorien, så bør de frasortere den slags fejl, inden de publicerer deres artikler..
Det har du ret i.. Men er du fuldstændig sikker på at det ikke giver mening at de står i den rækkefølge som de gør i den artikel? - Jeg kan ikke forstå at de kan lave en så banal fejl. Jeg er rimelig sikker på at der læses korrektur på hver artikel så jeg kan ikke forstå hvis det er en fejl..
Citat: Udover det, så ville jeg da mene, at det ville være på sin plads med en mere objektiv kilde end AiG, da de har en bevidst interesse i, at forsvare ungjordsteorien..
Jeg tror det er umuligt at finde en helt objektiv kilde. Idag er holdningen jo generelt at jorden er opstået ved partikel-til-mennekse-evolution. Jeg tror at dette er grunden til at mange fortolker dagene som ikke værende rigtige dage. Jeg tror man prøver at få biblen til at passe med evolutionsteorien.
Citat: Bortset fra det, så har jeg et spørgsmål.. Hvis jorden skulle være skabt på seks dage og kun 6-10000 år gammelt, hvorfor kan man så måle den til at være ældre??
Jeg har tænkt mig at starte en tråd om dette på et tidspunkt når jeg får tid til det. Kreationisterne er ikke enige i de metoder som evolutionister bruger til at måle jordens alder.
Citat: Det kan du sagtens, men jeg fremfører mig ikke som en seriøs kilde.. Jeg debaterer.. Men jeg vil så absolut opfordrer dig til, at være kritisk overfor mig.. Lige for lige
Jeg har tillid til at det du siger er rigtig men det var mest fordi jeg synes det er for nemt et argument bare at sige at dem har jeg ikke tillid til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#62148 - 11/05/2006 09:31
|
Bruger
|
Hej Citat: Det har du ret i.. Men er du fuldstændig sikker på at det ikke giver mening at de står i den rækkefølge som de gør i den artikel? - Jeg kan ikke forstå at de kan lave en så banal fejl. Jeg er rimelig sikker på at der læses korrektur på hver artikel så jeg kan ikke forstå hvis det er en fejl..
Det giver da mening.. Lige så meget mening, som når Ahmed siger: "Jeg lide den is godt", men det er bare ikke en rigtig opstilling.. Læser du selve verset, hvor det står, står der også "tov meod" og ikke omvendt.. Det er, som du selv skriver, en banal fejl, men en fejl der vidner om, at man ikke har den store indsigt i sproget..
Citat: Jeg tror det er umuligt at finde en helt objektiv kilde. Idag er holdningen jo generelt at jorden er opstået ved partikel-til-mennekse-evolution. Jeg tror at dette er grunden til at mange fortolker dagene som ikke værende rigtige dage. Jeg tror man prøver at få biblen til at passe med evolutionsteorien.
At man tolker det som fastsatte tidsperioder istedet for dage, har ikke den store betydning for evolutionsteorien.. Der bør man skelne..
Grunden til, at jeg tolker det som fastsat tidsperioder er, at vi kan se og måle at både universet og jorden, har en alder der er langt højere end 6000 år.. Bare tag noget som at kigge ud mod universet.. Lyset tager 8 minutter fra solen til jorden, altså må lyset tage længere tid fra stjerner der ligger længere væk.. Kommer vi så op på en afstand, hvor lyset altså tager nogle millioner år at komme frem, har vi allerede der, fået påvist at ihvertfald universet er for gammelt, til at teorien om 6000 år kan holde..
Så er der mulighederne for, at oversætte et ord på flere måder, når du læser hebraisk.. Det er ikke unormalt for jødiske lærde, at udfordre deres eget billede af hvordan de forstår ting.. Og opfordre til det..
Men når du skriver:
Citat: Jeg tror man prøver at få biblen til at passe med evolutionsteorien.
Så gælder det vel i lige så stor grad at: du prøver at få vores viden til at passe med ungjordsteorien?? Det er jo det samme udgangspunkt kristne tager, når de/I siger at Jesus er Messias og prøver at få profetierne til at passe på ham..
Ligesom at videnskabsfolkene har teorier som de drager konklusioner ud fra, hvorimod I har konklusioner I drager teorier ud af, gælder på samme måde som at vi (jøder) har profetier vi spejder efter Messias ud fra, hvorimod i har [en] frelser som I spejder efter profetier ud fra..
Citat: Jeg har tænkt mig at starte en tråd om dette på et tidspunkt når jeg får tid til det. Kreationisterne er ikke enige i de metoder som evolutionister bruger til at måle jordens alder.
Igen tror jeg du skal passe på med at sætte folk i bås.. Fordi man forholder sig til et gammelt univers, betyder det ikke, at man er evolutionstilhænger...
Men jeg ser frem til trådens oprettelse 
Citat: Jeg har tillid til at det du siger er rigtig men det var mest fordi jeg synes det er for nemt et argument bare at sige at dem har jeg ikke tillid til.
Du har ret i, at det er (for) nemt, men jeg har efterhånden så tit støt på folk/kilder, der udtaler sig om det ene og det andet med største selvfølgelighed, men som straks afslører deres manglende viden.. Og går man dem på klingen bliver det hurtigt lidt i stil med det (for enhver saglig debat) ødelæggende argument: "Du har ikke helligånden, så du kan ikke forstå tingenes rette sammenhæng".. Det er nok derfor, jeg er (for) hurtig til at afskrive.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#62149 - 11/05/2006 10:38
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Kefas / Samuel - jeg må lige, i begejstring over at have fundet endnu en sag, hvor vi er enige! - citere dig for det sidste du skrev: Citat: ... Og går man dem på klingen bliver det hurtigt lidt i stil med det (for enhver saglig debat) ødelæggende argument: "Du har ikke helligånden, så du kan ikke forstå tingenes rette sammenhæng".. Det er nok derfor, jeg er (for) hurtig til at afskrive..
Netop! Lige den bemærkning er vist en af de ganske få, der kan få mig til helt at klappe i og spæne ... jo, jeg har også været udsat for denne uhørt grove insinuation er par gange. Hér standser enhver samtalemulighed!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#62150 - 11/05/2006 19:27
|
Bruger
|
Hej Kefas Ben-Adam Citat: Grunden til, at jeg tolker det som fastsat tidsperioder er, at vi kan se og måle at både universet og jorden, har en alder der er langt højere end 6000 år.. Bare tag noget som at kigge ud mod universet.. Lyset tager 8 minutter fra solen til jorden, altså må lyset tage længere tid fra stjerner der ligger længere væk.. Kommer vi så op på en afstand, hvor lyset altså tager nogle millioner år at komme frem, har vi allerede der, fået påvist at ihvertfald universet er for gammelt, til at teorien om 6000 år kan holde..
Kreationisterne mener ikke at dateringsmetoderne viser en alder på højere end 6k år. Emnet om lys fra stjernerne er et af de største problemer ved kreationismen. Det er dog ikke ubesvaret hvordan det kunne lade sig gøre. Der er forskellige teorier. Nogle mener at lysets fart måske har aftaget. Andre, bl.a. AiG mener at den bedste teori til at forklare dette problem er en teori fremstillet af Dr. Russell Humphreys. Det nemmeste til at forklare teorien er denne video: http://www.nwcreation.net/media/starlight_and_time.ram - Den er rimelig dårlig kvalitet men beskriver teorien meget godt. Man kan også læse om teorien i denne artikel http://www.answersingenesis.org/docs/405.asp. I hovedtræk går teorien ud på at hvis man antager at universet er endelig og har et centrum og hvis man antager at Jorden ligger tæt på dette centrum så vil tiden gå langsommere i centrum end i det yderste af universet. Dette er regnet ud vha. Einsteins teori om at tyngdekraft kan have indflydelse på tiden. I centrum af universet ville der have været meget stor tyngdekraft da det lige blev skabt. Dette ville bevirke at tiden ville gå meget langsommere i centrum end i yderkanten af universet. Derved ville lys sagtens kunne nå fra yderkanten af universet til jorden. Det ville stadig tage lige så langt tid set i forhold til lyset men i forhold til jorden ville det tager meget mindre tid fordi tiden ville gå meget langsommere. Jeg ved at dette lyder som en lidt for utrolig historie men beregninger passer hvis bare startforudsætningerne passer. For et eksempel på at tid idag bliver påvirket af tyngdekraft er: Man har 2 atomure som er sat på 2 forskellige steder. Det ene står højt oppe på et bjerg. Det andet står nede på jorden. Det viser sig at der er en meget lille variation i hvor hurtig disse 2 ure går. Jeg kan ikke huske præcis hvor meget det er men jeg mener det er i størrelsesordnen at det ene går 2 mikrosekunder hurtigere end det andet på et år.
Citat: Så gælder det vel i lige så stor grad at: du prøver at få vores viden til at passe med ungjordsteorien??
Ja det kan du godt sige. Men grunden til at jeg prøver det er fordi jeg mener der står i biblen at jorden blev skabt på 6 dage. Jeg mener ikke jeg prøver at få biblen til at passe med dette. Jeg mener at det er der der står. Hvis du nu skulle prøve at forestille dig at du ikke vidste noget om at nogen syntes at jorden er mere end 6k år. Ville du så ikke også tro at det var bogstavelige dage der er tale om?
|
|
Til toppen
|
|
|
|