Menu
Hvem er online
2 registrerede (kanne, 1 usynlig) og 8 gæster online.

Statistik
2507 Brugere
23 Fora
7055 Tråde
115518 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#62087 - 08/05/2006 11:51 Paulus.. Var han den han sagde??
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej alle

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg forholder mig ret kritisk til både Jesus og Paulus .. Men jeg vil da prøve at redegøre for hvorfor.. Jesus har jeg jo været inde over et par gange og vil nok komme det igen, men hvad med Paulus?? Han er jo en person, som vi har en del dokumenter fra?? Er han virkelig den han påstår han er??

Min holdning er, at Paulus er en bedrager.. Kort og godt.. Han udråber sig til at være en fantastisk lærd farisæer og discipel af Gamaliel d. yngre mm.. Desværre for Paulus er der en del ting i hans væremåde og udtalelser der afslører, at det ikke kan være som han påstår..

I brevet til Filemon, skriver Paulus:

Vogt jer for hundene, vogt jer for de slette arbejdere, vogt jer for de skamskårne! Det er os, der er de omskårne, og som tjener ved Guds ånd og har vores stolthed i Kristus Jesus i stedet for at stole på noget ydre. Og dog, også jeg har noget at stole på, selv i det ydre. Hvis nogen anden mener at kunne stole på noget ydre, så kan jeg det endnu mere: omskåret på ottendedagen, israelit af fødsel, af Benjamins stamme, hebræer af hebræere, lovtro farisæer, ivrig forfølger af kirken, uangribelig i lovretfærdighed.

Der er et par punkter, der er værd at lægge mærke til..

1: Hans udtalelse om omskærelsen: vogt jer for de skamskårne!

En meget udpræget hellenistisk tanke, var afstandstagen til omskærelsen.. Det kan ikke beskrives hvor mange steder, jøderne blev kaldt "skamskårne" og man ser da også flere tilfælde, hvor hellenistisk-indstillede jøder, forsøgte at bringe tingene tilbage ved pinefulde operationer..
Jeg tvivler stærkt på, at en person der er opdraget som farisæer, ville have den indstilling til tingene..

Men Paulus fortsætter:

2: israelit af fødsel, af Benjamins stamme, .. En udtalelse der selvfølgelig kun kan undre.. Havde Paulus fundet en af de forsvundne stammer?? Selvfølgelig ikke.. Påstanden er et falsum, Paulus var ikke af Benyamins stamme..
Men hvorfor så komme med den påstand?? Var han farisæer, havde han vel vidst det??

3: ivrig forfølger af kirken, uangribelig i lovretfærdighed.

Der er to punkter.. Det første er, at han er forfølger af "kirken", men på det tidspunkt var der ikke nogen reel kirke.. Der blev ikke set skævt til de Jesus-troende jøder og farisæerne indgik slet ikke i planer om, at forfølge eventuelle anderledes troende.. Vi taler om tidpunktet før Templets fald, på et tidspunkt hvor der stadig opstod falske messiaser og Judeah var fyldt med diverse jødiske sekter.. Hvorfor skulle man pludselig tage anstød af en "sekt", der kun talte et par tusinde??

Det andet er hans påståede "uangribelighed".. Hvis han var uangribelig, hvorfor så alle de udsagn om det umulige i, at holde Loven?? Det er jo ikke kun Paulus der åbenbart kan holde Loven til punkt og prikke, men også Zakkaria med kone (ihh Lukas 1,6).. Og Jesus selv talte ikke om det umulige i, at holde Loven, tværtom fristes man til at sige..

Dertil kommer, at Paulus, hvis han da er den Saulus der er nævnt i App.Ger. 7,58, åbenbart ikke kendte de halachiske regler omkring strafferet, da han kan bifalde Stefanus drab..

En anden ting er hele tonen i Paulus selvpromovering.. Havde han været den, han påstod at være, discipel af Gamalie og en kendt lovlærd, havde han ikke haft behov for at skilte med det, endnu mindre ville han havde haft den tone, for han havde vel kendt til nogle af følgende udtalelser:

Vær discipel af Aharon, elsk og forfølg fred, ved kærlighed til mennesker, så du kan bringe dem nærmere Torah

He who seeks renown loses his reputation; he who does not increase [his Torah learning] decreases it; he who refuses to teach [Torah] deserves death; and he who exploits the crown [of Torah] shall fade away

Make your Torah [study] a fixed practice; say little and do much; and receive everyone with a cheerful face

(Pirkey Avos)

Så er der hans påståede discipelskab af Gamaliel.. Gamaliel var tilhænger af Beyt Hillel (Hillels 'hus'), en mild fortolkning af jødisk praksis.. Men er det sandt, hvor kommer Paulus idé om, at har du brudt et bud har du brudt dem alle, en udtalelse der slet ikke stemmer overens med hvad hverken Hillel eller Shamay lærte??

Til sidst vil jeg omtale den eneste kendte udtalelse om Paulus i jødiske skrifter.. Det er en historie om en Paulus der var af græsk afstamning.. Han blev forelsket i en jødisk kvinde, der var datter af en præst.. Paulus valgte af kærlighed, at konvertere til jødedommen og blev omskåret, men da faderen alligevel ikke anså Paulus som et passende parti og giftede sin datter til en anden, blev Paulus grebet af had og hævn til både jøder og Torah..

Om historien er sand, kan jeg selvfølgelig ikke sige, men det kunne da være et motiv til hans angreb på omskærelsen og Torah..

Jeg slutter af med et par henvisninger:

Wikipedia om de tabte stammer

Om Paulus

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62088 - 08/05/2006 12:31 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Citat:
Om historien er sand, kan jeg selvfølgelig ikke sige, men det kunne da være et motiv til hans angreb på omskærelsen og Torah..

... og kvinder!

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#62089 - 08/05/2006 12:35 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Også det .. Men skal jeg være fair, så tror jeg mere det er pga tidens ånd.. Selvom man selvfølgelig kan spørge sig selv om, hvorfor det er nødvendigt at fremhæve, de ting han gør, når det var almindelige antagelser (givet at det var almindelige antagelser)..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62090 - 08/05/2006 13:09 Sandsynligvis - ja [Re: Kefas Ben-Adam]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Kefas

Ja, hvis man har den holdning, at Paulus er en bedrager, så kan man sikkert godt finde en del ting, som kan bruges som skyts imod ham. Sådan er det jo altid. Jeg tror dog der findes gode forklaringer på de forhold du undrer dig over, men jeg har ikke lige ordentlige gennemarbejdede svar på rede hånd.

1. Når Paulus bruger det hånende udtryk "skamskårne", er det sikkert udtryk for hans indignation overfor de jøder, som ville tvinge de nye kristne til at indrette sig efter de jødiske regler. Det er jo da også en kendt sag, at når man vender sig imod en overbevisning, man selv tidligere har stået stærkt for, så bliver kritikken des stærkere.

2. Af Benjamins stamme. Mig bekendt er de forsvundne stammer de gamle 10 nordrige-stammer og netop ikke Juda og Benjamin, som tilsammen udgjorde Sydriget. Jøderne på Jesu tid var altså overvejende fra disse to stammer og i forbindelse med folketællingen under kejser Augustus, så ser vi at jøderne havde ret godt styr på deres slægtsforhold. (De skulle samle sig i deres slægts byer)

3. Der var ikke på Paulus' tid en organiseret kirke, som vi kender den i dag. Men allerede Jesus bruger ordet "kirke", som det kristne trosfællesskab. (Mattæus 16, 18). Og Paulus bruger ordet mange gange til at beskrive det trosfællesskab, som de kristne udgør.

At der ikke blev set skævt til Jesus-troende jøder er en påstand, som har store dele af Apostlenes Gerninger og NT's breve imod sig. Og ikke mindst Paulus selv. Og hvis han selv havde opfundet historien om sine forfølgelser, ville hans samtid næppe have taget ham alvorlig eftersom det var let af få den historie be- eller afkræftet blandt de samtidige kristne menigheder i fx Jerusalem og Damaskus.

Jeg synes det er iorden at være kristisk overfor Paulus, men hvis hans historicitet skulle være så tvivlsom, som du antyder, så ville han vist forlængst være blevet afsløret.

Hvis du har brug for mere gennemarbejdede svar på disse spørgsmål, så vil jeg foreslå, at du stiller nogle specifikke spørgsmål til vores svarpanel under "Hvad siger Bibelen?".

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#62091 - 08/05/2006 13:39 Re: Sandsynligvis - ja [Re: asas]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Net

Citat:
Ja, hvis man har den holdning, at Paulus er en bedrager, så kan man sikkert godt finde en del ting, som kan bruges som skyts imod ham. Sådan er det jo altid. Jeg tror dog der findes gode forklaringer på de forhold du undrer dig over, men jeg har ikke lige ordentlige gennemarbejdede svar på rede hånd.

Og omvendt kan man jo også sige, at har man den holdning, at Paulus var appostel for Jesus, kan man sikkert godt finde en del, der kan understøtte det ..

Men du vender den nu forkert, for jeg havde ikke udgangspunktet: Paulus er bedrager.. Jeg holdte mig til tingene og kom frem til den konklusion, at Paulus er en bedrager.. Eller ihvertfald ikke hvad han udgav sig for..

Citat:
1. Når Paulus bruger det hånende udtryk "skamskårne", er det sikkert udtryk for hans indignation overfor de jøder, som ville tvinge de nye kristne til at indrette sig efter de jødiske regler.

Nu siger du, at det "kun" er rettet mod de jøder, der ville tvinge nye kristne til at indrette sig efter jødiske regler.. Det synes jeg ikke fremgår nogen steder?? Kan du uddybe, hvorfor du kommer frem til det??

Citat:
Det er jo da også en kendt sag, at når man vender sig imod en overbevisning, man selv tidligere har stået stærkt for, så bliver kritikken des stærkere.

Helt enig.. Det er jeg vist kun selv et bevis på ..

Citat:
2. Af Benjamins stamme. Mig bekendt er de forsvundne stammer de gamle 10 nordrige-stammer og netop ikke Juda og Benjamin, som tilsammen udgjorde Sydriget. Jøderne på Jesu tid var altså overvejende fra disse to stammer og i forbindelse med folketællingen under kejser Augustus, så ser vi at jøderne havde ret godt styr på deres slægtsforhold. (De skulle samle sig i deres slægts byer)

Her skylder jeg en undskyldning.. Jeg fik ikke fjernet det, inden jeg postede indlægget.. I en kort tids forvirring fik jeg blandet stammerne sammen.. Det var ikke meningen, at det skulle have været med og jeg beklager dybt .. En utilgivelig fejl

Citat:
3. Der var ikke på Paulus' tid en organiseret kirke, som vi kender den i dag. Men allerede Jesus bruger ordet "kirke", som det kristne trosfællesskab. (Mattæus 16, 18). Og Paulus bruger ordet mange gange til at beskrive det trosfællesskab, som de kristne udgør.

Jeg vil ikke sige dig imod, men på den anden side er jeg heller ikke fuldt ud enig, da de Jesus-troende stadig blev set som jøder og ikke som en udenforstående gruppe.. Et eksempel er Jakob, som var særdeles velanset blandt andre jøder, uagtet at han troede på Jesus..
Vi ser heller ikke i andre tilfælde, at tilhænger af diverse "messiaser" blev forfulgt af jøder..

Citat:
At der ikke blev set skævt til Jesus-troende jøder er en påstand, som har store dele af Apostlenes Gerninger og NT's breve imod sig. Og ikke mindst Paulus selv.

Det er muligt, men nu er det jo selvsamme tekster (og person), der fremfører påstanden.. Det er ikke noget, som vi har objektive kilder til..

Det eneste der viser en smule afstandstagen, er indførelsen af den 19. bøn i Amidahen, mod minim (kættere), men den kommer først på et senere tidpunkt efter år 70..

Det kan nok være, at App.Ger. og Paulus påstår, at Jesus-troende jøder blev forfulgt, men det gør det vel ikke rigtigt?? De påstår jo også, at Jesus var Messias, men det bliver det jo ikke mere sandt af..

Citat:
Og hvis han selv havde opfundet historien om sine forfølgelser, ville hans samtid næppe have taget ham alvorlig eftersom det var let af få den historie be- eller afkræftet blandt de samtidige kristne menigheder i fx Jerusalem og Damaskus.

Nu virkede Paulus jo primært blandt ikke-jøder, så det er vel begrænset hvor meget kontakt han har haft til de nævnte menigheder.. Men det er jo heller ikke ligefrem en hemmelighed, at der var kontroverser mellem Paulus og menigheden i Jerusalem..

Men hvor let var det at få af-/bekræftet?? Vi ved jo bare fra vores dage, at alt kommer ned til hvordan man formulerer et spørgsmål: "Har du oplevet modstand"/"Har du oplevet at folk har slået dig pga din tro?".. Der ligger også subjektive holdninger i tolkningen af spørgsmål..
Når jeg læser i jødiske tekster, så kan jeg ikke selv finde nogen spor af desideret forfølgelse af Jesus-troende jøder..

Citat:
Jeg synes det er iorden at være kristisk overfor Paulus, men hvis hans historicitet skulle være så tvivlsom, som du antyder, så ville han vist forlængst være blevet afsløret.

Det er jeg ikke enig i.. Vi har siden Konstantin gjorde kristendommen til officiel tro, haft en kirke som overhovede.. Den menige kristne har måske ikke haft et ondt motiv, men når der er magt og prestige involveret i sager, så har mennesket det med at gå på akkord med sandheden.. Og specielt Paulus har elementer, der kan bruges til at fortælle folk, hvordan de bør opføre sig..
Der er vel også en grund til, at kristendommen i dag, mere baserer sig på Paulus lære og teologi end Jesus ord?? Han bruges jo praktisk taget til at verificere eller falsicere eventuelle påstande..

Det er først i dag, at man har muligheden og forholdene til at undersøge både Jesus og Paulus, uden at risikere at miste hovedet på det..

Citat:
Hvis du har brug for mere gennemarbejdede svar på disse spørgsmål, så vil jeg foreslå, at du stiller nogle specifikke spørgsmål til vores svarpanel under "Hvad siger Bibelen?".

Jeg har mere lysten til at skabe en debat.. Men du er selvfølgelig velkommen til at fremdrage svar, fra jeres vidensbase..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62092 - 08/05/2006 13:44 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Til alle..

Punkt 2 bedes I venligst overse, da det var en forglemmelse fra min side.. Det skulle have været fjernet inden jeg postede indlægget, men jeg var for hurtigt.. Jeg beklager dybt..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62093 - 08/05/2006 13:52 Re: Sandsynligvis - ja [Re: asas]
Anonym
Anonym

Jeg synes egentlig der ligger meget rigtigt i det som Asbjørn her redegøre for.

Det er nemt at og dreje tingene til passende..

Men Kefas, jeg vil derimod godt forsvare Paulus, som i al fald lærd, Da hans udtryksmåder, især når du læser de græske tekster er på et noget højere plán end fx Peters breve, Johannes's og evangelierne.. Det er faktisk kun Lukas, som har en ligende standart... Der kan ikke drages tvivl om at Paulus har været meget godt uddannet, desuden kan man heller ikke være i tvivl om at Paulus har haft kendskab til græsk filosofi og sådanne, alene på hans måde at forklare sig på....

Stud.theol
lars

Til toppen 
#62094 - 08/05/2006 14:01 Re: Sandsynligvis - ja [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Men Kefas, jeg vil derimod godt forsvare Paulus, som i al fald lærd, Da hans udtryksmåder, især når du læser de græske tekster er på et noget højere plán end fx Peters breve, Johannes's og evangelierne.. Det er faktisk kun Lukas, som har en ligende standart... Der kan ikke drages tvivl om at Paulus har været meget godt uddannet, desuden kan man heller ikke være i tvivl om at Paulus har haft kendskab til græsk filosofi og sådanne, alene på hans måde at forklare sig på....

Det er netop her, hele problematikken ligger.. Paulus udtrykker sig ikke som en jøde, men som en græker/hellenist.. Han citerer ikke fra den hebraiske grundtekst, men den græske oversættelse, som ikke var velanset blandt farisæere (pga diverse fejl)...

Jeg er ikke i tvivl om, at Paulus var lærd.. Men ikke indenfor jødisk tro eller Skrifterne..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62095 - 08/05/2006 14:55 Re: Sandsynligvis - ja [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej igen Kefas..

Paulus skiller sig på ingen måde væsentligt udfra de andre farisæer eller tænkere på Jesus tid...............................

Allerede på Jesu tid, havde det jødiske folk været under meget stor indflydelse af den hellenistiske tid og ideal. Meget af den oldjødiske og oprindelige isralitiske kultur var "helleniseret" og termerne ændrede sig gradvist over tid, helt op til Jesu tid. Og da romerne kom til palæstine bragte osse de yderligere påvirkninger til den jødiske kultur. Om jøderne egentlig gik i kjortel, eller klædte sig som romerne er faktisk et spændende emne.

Vi må være opmærksomme på at den jødiske kultur omkring år 0, var fjern fra den jødiske kultur på det meste af Gt's tid.

Du er vel osse klar over at Koine Græsk var det mest anvendte sprog på det tidspunkt, og mange af jøderne, faktisk i jerusalem har talt græsk med hinanden.

Jeg skrev tidligere et indlæg til Tau, om Guds navn, og initialerne. Der beskrev jeg faktisk den samme "svagning" i jødisk kultur, jøderne selv var i mange tilfælde i tvivl om læsningen og brugen af hebraisk, fordi aramæisk havde indflettet sig, og derefter græsk. Dertil gik meget af overleveringen og udlægningen tabt.
Derfor er der intet usædvaneligt i at Paulus udtrykker sig på græsk og i græske termer. Da han er lærd uddannet, har han med sikkerhed haft kendskab til Platon og Sokrates m.m.
Og i et meget hellenistisk inspireret land, har det græske være så almindeligt som noget kunne være.

Når du tænker på den græske oversættelse, så formoder jeg du snakker om septuaginta, ja, den var sproglige og kontekst fejl.. det kan ikke afvises, men næppe fordi den var skrevet på græsk, men mere at den var "sløset" oversat :-)
Og så kan man tænkte på samme dilemma kirken havde, da biblen blev oversat fra latin til almindelige sprog, som tysk....
Farisæerne høstede ære at være "skriftkloge" som de eneste udlæggere i skriften, det har de nok været glade for at den almene jøde ikke kunne på samme plan.... hvis du forstår.
Mange jøder uden for Israel talte slet ikke engang hebraisk:-)
Så oversættelsen har måske haft samme betydning som i 1500tallet med oversættelsen af biblen.

Hvis Paulus er bedrager, er det i al fald ikke på det her han kan fældes

Mvh-
lars/stud.theol

Til toppen 
#62096 - 08/05/2006 20:47 Paulus og jøderne [Re: Kefas Ben-Adam]
asas
GlobalModerator
Bruger

Citat:
Og omvendt kan man jo også sige, at har man den holdning, at Paulus var appostel for Jesus, kan man sikkert godt finde en del, der kan understøtte det.

Ja, det vil jeg slet ikke lægge skjul på.
Citat:
Nu siger du, at det "kun" er rettet mod de jøder, der ville tvinge nye kristne til at indrette sig efter jødiske regler.. Det synes jeg ikke fremgår nogen steder?? Kan du uddybe, hvorfor du kommer frem til det??

Adressen for brevet er jo menigheden i Filippi. Men når han taler om at de skal vogte sig for de "skamskårne", så kan der næppe være tale om andre end jøderne - i denne forbindelse givetvis de jøder, som var gået over til kristendommen, men som stadig fastholdt de jødiske traditioner - og mente at de kristne skulle gøre det samme. Som du selv er inde på det, så betragtedes de første kristne menigheder jo stadig som en slags jødisk sekt - også af mange jøder.

Når Paulus reagerer så stærkt på dette, skyldes det, at kravet om omskærelse og overholdelse af de jødiske regler anfægter selve kernen i troen på Jesus, som den der er "lovens ophør". Det handler om evangeliets frihed som under ingen omstændigheder må sælges.

Mht. forfølgelser af de kristne, så er der heller ikke noget der tyder på organiseret forfølgelse - da slet ikke officielt, men mere på almindelig modstand, som i nogle tilfælde løb lidt løbsk. Fx for den ekstra nidkære unge Paulus (Saulus).

Citat:
Men det er jo heller ikke ligefrem en hemmelighed, at der var kontroverser mellem Paulus og menigheden i Jerusalem..

Rigtigt. Men det gik ikke på om Paulus var den han gav sig ud for, men om hvorvidt de kristne af ikke-jødisk herkomst skulle indordne sig efter de jødiske skikke - fx spiseregler og omskærelse. Og det skal retfærdigvis siges, at Paulus og Jerusalem-menigheden nåede til enighed herom.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#62097 - 09/05/2006 01:29 Re: Sandsynligvis - ja [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Lars

Citat:
Paulus skiller sig på ingen måde væsentligt udfra de andre farisæer eller tænkere på Jesus tid...............................

Okay?? Kan du så ikke forklare, hvor det er Paulus falder sammen med dem?? Jeg har svært ved at se lighederne..

Citat:
Allerede på Jesu tid, havde det jødiske folk været under meget stor indflydelse af den hellenistiske tid og ideal. Meget af den oldjødiske og oprindelige isralitiske kultur var "helleniseret" og termerne ændrede sig gradvist over tid, helt op til Jesu tid. Og da romerne kom til palæstine bragte osse de yderligere påvirkninger til den jødiske kultur. Om jøderne egentlig gik i kjortel, eller klædte sig som romerne er faktisk et spændende emne.

Nu tager jeg kun udgangspunkt i Judeah og Galileah.. Ikke i diasporaen.. Og der kan man ikke tale om, at jøderne havde ladet sig influere af hellenismen.. Hele makkabæer-oprøret var jo netop mod den påtvungne hellenisme..
Og som Poul Borchsenius også beskriver i "Den lange vandring", så har romerne nok heller ikke haft meget indflydelse.. De har, som han skriver, "følt sig som fremmede, uanset hvor mange år de havde været der"...

Citat:
Vi må være opmærksomme på at den jødiske kultur omkring år 0, var fjern fra den jødiske kultur på det meste af Gt's tid.

Det er jeg ikke enig i.. Jeg er helt med på, at der har været en udvikling, men den jødedom som vi kender fra tiden omkring starten af vores tidsregning, var grundlagt af Ezra.. Og meget af tankegodsen har vi fra eksil-tiden i Babylon..

Citat:
Du er vel osse klar over at Koine Græsk var det mest anvendte sprog på det tidspunkt, og mange af jøderne, faktisk i jerusalem har talt græsk med hinanden.

Jeg er udemærket klar over, at det var almindeligt i store dele af verden, men du er vel også klar over, at det talte sprog i Judeah/Samaria/Galileah var arameisk?? Også i Jerusalem.. Det har kun været i de græske byer, som Cesarea og Tiberias, at man oplevede græsk talt mere end arameisk..

Men hvad har det med sagen at gøre??

Citat:
Jeg skrev tidligere et indlæg til Tau, om Guds navn, og initialerne. Der beskrev jeg faktisk den samme "svagning" i jødisk kultur, jøderne selv var i mange tilfælde i tvivl om læsningen og brugen af hebraisk, fordi aramæisk havde indflettet sig, og derefter græsk. Dertil gik meget af overleveringen og udlægningen tabt.

Græsk i TaNaCh?? Du må gerne fortælle hvor??

Citat:
Derfor er der intet usædvaneligt i at Paulus udtrykker sig på græsk og i græske termer. Da han er lærd uddannet, har han med sikkerhed haft kendskab til Platon og Sokrates m.m.
Og i et meget hellenistisk inspireret land, har det græske være så almindeligt som noget kunne være.

Det er ikke usædvanligt, at Paulus talte græsk eller brugte græske termer til folk, der ikke talte arameisk.. Det er heller ikke det jeg påtaler, det er hele hans livssyn og tankemønster.. Det er ikke jødisk, det er hellenistisk..

Vi taler ikke om problemet i, at han talte græsk til grækere, men at man udelukkende bliver præsenteret for hellenistiske tanker i hans breve.. Der er ikke noget jødedom over hans udtalelser.. Der er ikke nogen spor efter, at han skulle have været discipel af en fremtrædene jødisk rabbiner..

Tag bare et eksempel som hans udtalelser.. Han gør opmærksom på sig selv og sin viden.. Læser du rabbineres udtalelser, så er det altid: Gamaliel sagde i Hillels navn.. Viderførelse af traditionen..

Citat:
Når du tænker på den græske oversættelse, så formoder jeg du snakker om septuaginta, ja, den var sproglige og kontekst fejl.. det kan ikke afvises, men næppe fordi den var skrevet på græsk, men mere at den var "sløset" oversat :-)
Og så kan man tænkte på samme dilemma kirken havde, da biblen blev oversat fra latin til almindelige sprog, som tysk....

Problemet med septuaginta er ikke så meget, at den er på græsk, men at der er noget "sløseri" (som du selv skriver), pga den egyptiske regent.. Man ville ikke støde ham og nedkalde hans vrede over de egyptiske jøder..

Citat:
Farisæerne høstede ære at være "skriftkloge" som de eneste udlæggere i skriften, det har de nok været glade for at den almene jøde ikke kunne på samme plan.... hvis du forstår.

Det er jeg ikke sikker på, at jeg gør??

Citat:
Mange jøder uden for Israel talte slet ikke engang hebraisk:-)
Så oversættelsen har måske haft samme betydning som i 1500tallet med oversættelsen af biblen.

Nu går tråden heller ikke på jøder uden for Israel, men Paulus påstand om hvem han er.. Paulus påstod jo, at han var farisæer, oplært af Gamaliel.. Så den undskyldning burde han jo ikke kunne bruge

Citat:
Hvis Paulus er bedrager, er det i al fald ikke på det her han kan fældes

Jeg vil nu stadig mene, at det ligger lige for.. Der er stadig intet der tyder på, at Paulus var discipel af Gamaliel eller farisæer.. Endnu mindre, at han havde kendskab til Mishnah..

Mvh

-Samuel/jøde

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62098 - 09/05/2006 01:40 Re: Paulus og jøderne [Re: asas]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Adressen for brevet er jo menigheden i Filippi. Men når han taler om at de skal vogte sig for de "skamskårne", så kan der næppe være tale om andre end jøderne - i denne forbindelse givetvis de jøder, som var gået over til kristendommen, men som stadig fastholdt de jødiske traditioner - og mente at de kristne skulle gøre det samme.

Det er jo netop det der gør, at Paulus afslører sin hellenistiske/græske baggrund.. Foragten for omskærelsen.. Denne påførste skamskæring af den perfekte menneskekrop..

Citat:
Som du selv er inde på det, så betragtedes de første kristne menigheder jo stadig som en slags jødisk sekt - også af mange jøder.

Men, i lighed med de andre jødiske sekter, ikke videre problematisk.. Ikke på det tidspunkt.. Det kom først senere..

Citat:
Når Paulus reagerer så stærkt på dette, skyldes det, at kravet om omskærelse og overholdelse af de jødiske regler anfægter selve kernen i troen på Jesus, som den der er "lovens ophør". Det handler om evangeliets frihed som under ingen omstændigheder må sælges.

Det der er bemærkelsesværdigt her er, at Paulus åbenbart glemmer, at det ikke er nødvendigt for ikke-jøder at blive jøder.. Hvorfor henviser han ikke til hvad andre rabbinere har sagt om emnet?? Han kunne, med god ret, sige til de jøder der holdt fast i, at ikke-jøder skulle holde Torah, at det ikke var ret..

Citat:
Mht. forfølgelser af de kristne, så er der heller ikke noget der tyder på organiseret forfølgelse - da slet ikke officielt, men mere på almindelig modstand, som i nogle tilfælde løb lidt løbsk. Fx for den ekstra nidkære unge Paulus (Saulus).

Jeg kan, naturligvis, ikke afvise at der er jøder, der har taget anstød af Jesus-troende jøder, men har det været i større grad end alle andre jødiske grupper?? Og hvis så, kunne man ikke forestille sig, at problematikken har ligget mere i spørgsmålet om troen på genopstandelse, end om Jesus?? Det vakte da en del furore mellem farisæerne og saddukæerne

Citat:
Rigtigt. Men det gik ikke på om Paulus var den han gav sig ud for, men om hvorvidt de kristne af ikke-jødisk herkomst skulle indordne sig efter de jødiske skikke - fx spiseregler og omskærelse. Og det skal retfærdigvis siges, at Paulus og Jerusalem-menigheden nåede til enighed herom.

Vi har jo kun hvad Lukas fortæller os (og han var jo læge for Paulus, hvis jeg ikke husker forkert).. Det er dog ikke svært at se, at Paulus virker særdeles bestemt overfor de andre, specielt Peter bliver sat kraftigt på plads..
Men det er selvfølgelig rent spekulativt..

Udover det, så fastholder Paulus jo selv muligheden for at skifte "identitet", hvor det findes nødvendigt.. Ja, selve denne udtalelse bringer jo spørgsmålet frem: For jøderne er jeg blevet som en jøde for at vinde jøder. For dem, der lever under loven, er jeg blevet som en, der står under loven, for at vinde dem, selv om jeg ikke er under loven. 1.Kor 9,20..
Hvorfor denne udtalelse?? Er han blevet som jøde?? Men var han ikke født jøde??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62099 - 09/05/2006 10:46 Re: Paulus og jøderne [Re: Kefas Ben-Adam]
asas
GlobalModerator
Bruger

Citat:
Det er jo netop det der gør, at Paulus afslører sin hellenistiske/græske baggrund.. Foragten for omskærelsen.. Denne påførste skamskæring af den perfekte menneskekrop..

Hvis du sammenholder med Paulus' forkyndelse iøvrigt, så er det ikke en logisk konklusion. Paulus taler andre steder med stolthed om sin jødiske afstamning og han udtaler ingen steder foragt for den jødiske omskærelse. Men han taler imod dem, som går højere op i den legemlige omskærelse end i det han kalder "hjertets omskærelse". (Se Romerbrevet 2,25-29).
Citat:
Det der er bemærkelsesværdigt her er, at Paulus åbenbart glemmer, at det ikke er nødvendigt for ikke-jøder at blive jøder.. Hvorfor henviser han ikke til hvad andre rabbinere har sagt om emnet?? Han kunne, med god ret, sige til de jøder der holdt fast i, at ikke-jøder skulle holde Torah, at det ikke var ret..

Det kunne han måske. Men det er ikke hans fokus i dette brev. Han argumenterer ud fra det kristne evangelium om frihed fra loven - ikke ud fra rabbinske traditioner.
Citat:
Jeg kan, naturligvis, ikke afvise at der er jøder, der har taget anstød af Jesus-troende jøder, men har det været i større grad end alle andre jødiske grupper?? Og hvis så, kunne man ikke forestille sig, at problematikken har ligget mere i spørgsmålet om troen på genopstandelse, end om Jesus??

Nu blev Jesus jo dømt og henrettet for blasfemi. Og hans sympatisører må jo så i mange jøders øjne falde ind under den samme dom. Det er vel ikke så mærkeligt, at der blev lagt afstand. På samme måde som ortodokse jøder i Israel i dag tager stærkt afstand fra de Jesus-troende jøder.
Citat:
For jøderne er jeg blevet som en jøde for at vinde jøder. For dem, der lever under loven, er jeg blevet som en, der står under loven, for at vinde dem, selv om jeg ikke er under loven. 1.Kor 9,20..

Jeg forstår det sådan, at for Paulus er det ydre (herunder det kulturelle) af sekundær betydning. Er han sammen med jøder, så indordner han sig under de skikke og regler som dér hører sig til. Er han sammen med ikke-jøder, så er føler han sig derimod ikke bundet af de jødiske regler. De er ikke det samme som at skifte identitet, men det handler om almindelig respekt. Ligesom at jeg selvfølgelig ikke serverer svinekød hvis jeg har besøg af jøder eller muslimer.

Jeg kan stadig ikke se, at dine argumenter formår at anfægte Paulus' troværdighed. Medmindre selvfølgelig, at man er parat til at forkaste hele apostel-litteraturen, som utroværdig. Men i så fald ved vi jo slet ikke noget om Paulus overhovedet.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#62100 - 09/05/2006 11:14 Re: Paulus og jøderne [Re: asas]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Hvis du sammenholder med Paulus' forkyndelse iøvrigt, så er det ikke en logisk konklusion. Paulus taler andre steder med stolthed om sin jødiske afstamning og han udtaler ingen steder foragt for den jødiske omskærelse. Men han taler imod dem, som går højere op i den legemlige omskærelse end i det han kalder "hjertets omskærelse". (Se Romerbrevet 2,25-29).

Det har du ret.. Min pointe er heller ikke, at Paulus ensidigt aflevere en desideret anti-jødisk hetz, men at han steder afslører, at han ikke er af jødisk, men af hellenistisk oprindelse..
En jøde ville aldrig omtale omskærelsen som en "skamskæring".. Det er et udtryk der flittigt blev brugt af hellenisterne mod jøderne..

Citat:
Det kunne han måske. Men det er ikke hans fokus i dette brev. Han argumenterer ud fra det kristne evangelium om frihed fra loven - ikke ud fra rabbinske traditioner.

Min pointe er, at var han discipel af en fremtrædende farisæer som Gamaliel, så viser han en utrolig mangel på viden om rabbinsk tradition..

Citat:
Nu blev Jesus jo dømt og henrettet for blasfemi. Og hans sympatisører må jo så i mange jøders øjne falde ind under den samme dom. Det er vel ikke så mærkeligt, at der blev lagt afstand. På samme måde som ortodokse jøder i Israel i dag tager stærkt afstand fra de Jesus-troende jøder.

Det siger nt, men vi ved ikke hvad der virkeligt lå bag.. Tager du de enkelte anklager, så virker det underligt, at man skulle have taget den notits af ham.. Skal vi være reelle, har der nok mere ligget frygten for endnu et oprør, som romerne ville slå stærkt ned på.. Jeg kan ikke se noget videre blasfemisk i Jesus udtalelser..

Motivet for de ortodokses afstandstagen til vore dages Jesus-troende jøder, er et helt andet.. Det skyldes deres manglende viden om både jødedom og Skriften.. Jeg er ked af at sige det, men størsteparten af de messianske jøder, er tidligere sekulære jøder, med svag kendskab til TaNaCh..

Citat:
Jeg forstår det sådan, at for Paulus er det ydre (herunder det kulturelle) af sekundær betydning. Er han sammen med jøder, så indordner han sig under de skikke og regler som dér hører sig til. Er han sammen med ikke-jøder, så er føler han sig derimod ikke bundet af de jødiske regler. De er ikke det samme som at skifte identitet, men det handler om almindelig respekt. Ligesom at jeg selvfølgelig ikke serverer svinekød hvis jeg har besøg af jøder eller muslimer.

Jeg vil nu stadig mene, at det lyder underligt.. Hvis du havde kristne gæster, ville du så også sige, at du var blevet som kristen for dem?? Du er jo kristen..
Hvad angår hans trang til at holde de jødiske regler, så har App.Ger. jo et stykke der handler om at han netop skulle holde alle budende, at der var rettet falske anklager mod ham (??)..

Der er for mange eksempler på, at han først gør og siger det ene og senere gør og siger noget helt andet..

Citat:
Jeg kan stadig ikke se, at dine argumenter formår at anfægte Paulus' troværdighed. Medmindre selvfølgelig, at man er parat til at forkaste hele apostel-litteraturen, som utroværdig. Men i så fald ved vi jo slet ikke noget om Paulus overhovedet.

Jeg vil ihvertfald mene, at man skal huske på, at det altså ikke er en objektiv litteratur, men i den grad er farvet og udtryk for subjektive meninger og holdninger..

Jeg holder stadig fast i min undren over mange af Paulus udtalelser, hans udtryksformer samt manglen på viden om rabbinsk tradition..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62101 - 09/05/2006 16:15 Re: Paulus og jøderne [Re: Kefas Ben-Adam]
asas
GlobalModerator
Bruger

Citat:
Jeg vil ihvertfald mene, at man skal huske på, at det altså ikke er en objektiv litteratur, men i den grad er farvet og udtryk for subjektive meninger og holdninger..

Selvfølgelig. Findes der nogen objektiv litteratur? Spørgsmålet er om den er troværdig og det synes jeg at Bibelen er.

Citat:
Jeg holder stadig fast i min undren over mange af Paulus udtalelser, hans udtryksformer samt manglen på viden om rabbinsk tradition.

Det forstår jeg så ikke. At han ikke argumenterer som du ville forvente, er for mig at se et meget løst grundlag for at sige, at han mangler viden om rabbinsk tradition. Og at han fører sig ujødisk frem er vel ikke mærkeligt al den stund han er kristen missionær og først og fremmest henvender sig til ikke-jøder.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#62102 - 13/06/2006 21:07 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej Kefas..

Nu dør du af grin eller også undre du dig..

Men efter en del forskning og læsning af Nt, og dertil også lidt Gt, samt side-litt.
Er jeg nok også kom frem til ret meget tvivl ved Paulus hensigt, bagland, troværdighed...

Jeg stiller et midlertidigt mistillidsvotum ved Paulus..
Han er ikke det han siger og udtrykker...
indtil videre i al fald,.... :-)

:-)

Stud.theol
Lars

Til toppen 
#62103 - 18/06/2006 12:01 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jamen Lars dog

Hvad gjorde udslaget??

Og, tilgiv mig for at stille et nærgående spørgsmål, hvilken betydning får det for dig??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#62104 - 18/06/2006 12:47 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Lars - -
Citat:
Jeg stiller et midlertidigt mistillidsvotum ved Paulus..
Han er ikke det han siger og udtrykker...
indtil videre i al fald,.... :-)

Jeg er glad for at du skriver "indtil videre ... " - og jeg håber du når frem til en anden opfattelse ... for ellers vil du nok stå og bide i blyanten, hvis den dag oprinder, hvor du skal skrive under på Præsteløftet, som bl.a. indeholder følgende ord:

Jeg, N.N. [..................] lover for den alvidende Guds åsyn:

Først:: At jeg vil beflitte mig på at forkynde Guds ord rent og purt, således om det findes i de profetiske og apostoliske skrifter og i vor danske evangelisk-lutherske folkekirkes symbolske bøger., med al ærefrygt og sømmelighed forvalte de hellige sakramenter efter Kristi indstiftelse, og såvel her som ved de øvrige hellige handlinger udføre alt i overensstemmelse med de for folkekirken gældende forskrifter.

[...................]

Alt dette lover jeg med regnskabsdagen for øje samvittighedsfuldt at ville holde, efter den nåde, som Gud mig dertil vil give.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62105 - 19/06/2006 17:03 Re: Paulus og jøderne [Re: Kefas Ben-Adam]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Kefas,

Citat:

Hvis Paulus var hellenist, så vil jeg godt vide, hvordan han kan sige:
"Jesus er Kristus kommet i kød"
"For os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og åndemagter"

Og hvorfor lader han Timotheus omskære?

Og det at Paulus var messiansk jøde og derudover kaldet til apostel for hedninger, gør vel et eller andet sted overvejelserne om hvad en "normal" jøde ville gøre overflødige... ikke?

Med det sagt, så anser jeg det da for sandsynligt, at ordet "skamskårne" er kommet ind senere. Eller måske at Paulus har samlet det op under sine mange diskussioner med hellenisterne, og har tænkt "Hey! Det er et fedt ord..." Eller... noget i den retning.

Citat:

Paulus' begrundelse for, at påberåbe sig Gamaliels undervisning, er at vise, at han var hard-core jøde, og ikke at han har vildt meget autoritet af den grund.

Spørgsmålet/problemet var, så vidt jeg har forstået, at ikke-jøderne fik at vide, at de først skulle blive jøder for at blive kristne. Der kan rabbinerne vel ikke udtale sig?

Citat:

Det er da også hvad Apostlenes gerninger og andre steder tyder på. Der er fra officiel (romersk) side ikke rigtig nogen forfølgelse den første lange tid, mens der er en del uroligheder rundt om. Når Paulus bliver fængslet skyldes det vidst også snarere jødisk pres end ordensmagten...

Citat:
Og hvis så, kunne man ikke forestille sig, at problematikken har ligget mere i spørgsmålet om troen på genopstandelse, end om Jesus?? Det vakte da en del furore mellem farisæerne og saddukæerne

Det kunne man sikkert godt. Og nu havde de kristne jo lidt større succes end farisæerne (som var et ret lille parti., såvidt jeg er orienteret), så det er da meget muligt, at ypperstepræsten og saddukæerne blev urolige...

Citat:
Vi har jo kun hvad Lukas fortæller os (og han var jo læge for Paulus, hvis jeg ikke husker forkert).. Det er dog ikke svært at se, at Paulus virker særdeles bestemt overfor de andre, specielt Peter bliver sat kraftigt på plads..
Men det er selvfølgelig rent spekulativt..

Ja, jeg indrømmer gerne, at jeg synes Paulus bliver ret positivt beskrevet i Apg. Men (!) hvis det virkelig var et fup-nummer han havde lavet, så tror jeg fx ikke Matthias havde snuppet pladsen som den 12. apostel lige for næsen af ham (jf. Apg. 1).

Citat:
Udover det, så fastholder Paulus jo selv muligheden for at skifte "identitet", hvor det findes nødvendigt.. Ja, selve denne udtalelse bringer jo spørgsmålet frem: For jøderne er jeg blevet som en jøde for at vinde jøder. For dem, der lever under loven, er jeg blevet som en, der står under loven, for at vinde dem, selv om jeg ikke er under loven. 1.Kor 9,20..

Jeg tror de to (under-loven og som-jøder) hører sammen.

Se fx Apg. 21.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#62106 - 19/06/2006 17:08 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: kristina]
steffenlaursen
Bruger

Hej Kristian og Lars

Citat:
Jeg er glad for at du skriver "indtil videre ... " - og jeg håber du når frem til en anden opfattelse ... for ellers vil du nok stå og bide i blyanten, hvis den dag oprinder, hvor du skal skrive under på Præsteløftet

Hehe, ja der kan du godt få samvittighedskvaler.

Men Kristina, vil du da ikke give mig ret i, at om man skal sige det ene eller andet for at blive statsautoriseret præst, så er dette ikke nødvendigvis sandt?

Det kan blive problematisk at svømme mod strømmen, men der var da også engang, hvor folk der læste højsangen bogstaveligt (ja, I ved hvad jeg mener... ikke helt uden forståelse for metaforer, men sådan lidt "u-åndeligt" ) blev udelukket fra kirken (både prot. og kat.)

Mvh. Steffen

Til toppen 
#62107 - 19/06/2006 17:28 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steffen - - jo, der er gråzoner, som kan fortolkes forskelligt, men her mener jeg vi har noget helt fundamentalt, pkt. 1 i præsteløftet, som næppe kan fortolkes anderledes end det står: At underskriveren afgiver et højtideligt løfte om at ville forkynde Guds ord som det fremgår af de profetiske og apostolske skrifter.

- at altså Guds ord ér, hvad der fremgår af de apostolske skrifter. Disse skrifter må jo nødvendigvis inkludere apostlen Paulus' breve.

Med mindre da Bibelen, som er alle kristnes eneste fælles trosgrundlag, skal skrives helt om ...

Og at bekræfte over for Gud og mennesker noget så afgørende uden at mene det, det kan jeg ikke se kan være accpeptabelt, uanset hvordan vi vender og drejer ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62108 - 19/06/2006 18:18 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: kristina]
steffenlaursen
Bruger

Hej,

Jeg er enig i, at man ikke skal stå og lirre noget af, som man ikke mener noget med, men jeg mener ikke, at det er et argument for at ændre mening...

Det var bare det, der var min pointe.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#62109 - 19/06/2006 18:39 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

JA Steffen!
Helt klart.
Det er verdens dårlige argument for at ændre mening. Men det jeg forsøgte at udtrykke var jo bare, at man ikke både kan blæse og have mel i munden. læs: Man bør ikke lade sig ordinere som præst på et grundlag, som man ikke kan gå ind for .. det var det der var min pointe ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62110 - 19/06/2006 19:53 Re: Paulus og jøderne [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Har timothius nogensinde levet?
Hvem definere Paulus som en apostel (udover ham selv)
Paulus blev anset som ballademager af de fleste, og især efter opgøret i antokia.

Lars

Til toppen 
#62111 - 19/06/2006 20:02 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Nu kan man jo alligevel slippe afsted med at sige og mene hvad som helst i kirken....

Jeg har efter studier bare ikke fundet Paulus troværdig i samme grad som han måske er af andre.
Fx synes jeg ikke at Paulus er en egentlig apostel, da han det kun er ham selv og hans disciple der definere ham som apostel..
En hel del kilder bevidner at Paulus ikke var anset som apostel, og hvis det var tilfældet var han på et ringere plan end Peter og Johannes m.m..............
Det er sjovt at Paulus konstant føler behov for at hævde og definere sig selv i sine breve... Selvudnævnt Apostel.

Desuden når man tager NT og Paulus i betragtning af pseudoepigrafferne og de deuto-paulinske breve, så bringer det tvivl omkring kirkens og den almenes opfattelse af Paulus

Visse observatøre ville også mene at der er forskel på den kristendom Paulus prædiker, og den Som Jesus og Peter prædiker...

Mvh.Lars stud.theol med super eksamens karaktere..

Til toppen 
#62112 - 20/06/2006 21:56 Re: Paulus og jøderne [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Citat:

Så lad os spørge, hvorfor Paulus fik sin gode ven Lukas til at skrive, at han har "skamskåret" en græker.

Citat:

Peter skriver om ham som en broder, der har fået tildelt visdom af Herren. Men du har sikkert svar på rede hånd til den... ikke?

Citat:
Paulus blev anset som ballademager af de fleste, og især efter opgøret i antokia.

De fleste... hvem er det?

Mvh. Steffen, 2 g'er med super eksamenskarakter i tysk

Ændret af steffenlaursen (20/06/2006 22:04)

Til toppen 
#62113 - 21/06/2006 18:05 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: ]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Evangelisten

Citat:
Nu kan man jo alligevel slippe afsted med at sige og mene hvad som helst i kirken....

Ja, man kan slippe af sted, for det er slet ikke sikkert man skal være dér.
Men derudover kan jeg ikke se, at det skulle give problemer med selve den nåde, som Gud dertil vil give.
De fleste ender imidlertid nok med at bøje nakken, det kan man da få indtryk af, hvis det ikke er et helt ukendt problem du peger på, i forhold til teologistudiet.

Citat:
Jeg har efter studier bare ikke fundet Paulus troværdig i samme grad som han måske er af andre.

Der er mange andre, som slet ikke stiller spørgsmålstegn ved Paulus, han antages for indiskutabelt troværdig, ud fra ydre faktorer. I dag, blot fordi han er indeholdt i en bog. Jeg tror at mange simpelthen ikke våger andet, hvilket jo nok bygger på en del uvidenhed om personen og overtro i forhold til indpaknigen.

Paulus er for mig at se, i mange henseender en utroværdig og utiltalende person, bl.m.a. når man ser hvor meget han fokucerer på sig selv i sin forkyndelse. Jeg opfatter ham slet og ret en ord-magiker. I hans megen tale bedrager han de mange med, hvad han kalder; mit evangelium; for om han end kan lede de udvalgte vild.
Det er netop derfor, Paulus har fået hæderspladsen, som min yndlingsaversion.

Men måske finder jeg Paulus utroværdig af andre årsager end du, eller f.eks. Kefas, som mere gør opmærksom på at Paulus ikke kan være Jøde. Han var sandsynligvis græker, med et indædt hadefuldt forhold til alt det jødiske.

Det vil være meget interessant, at overskue alle de grunde som måtte være.
Hvordan præsenteres man for de problemer du nævner på et teologistudie?

Jeg læste for nogle år siden i TEOL-information, om et forsøg med at læse og tolke bibelen, uden Paulus. Man ville vist simpelthen se, om man kunne formulere sig selv, uden at trække på paratviden og svar fra Paulus. Man havde forventet, at nå frem til den samme forkyndelse som Paulus, men det viste sig, at det gjorde man ikke. Som side effekt, bemærkede deltagerne, at deres tro havde forandret sig, og var blevet mere inderlig og enkel. De fleste deltagere, kunne vist også konstatere, at de var blevet gladere og så mere lyst på Livet.
Jeg kan desværre ikke finde artiklen igen, men måske kan du efterlyse og finde frem til den mulige forskningsrapport, som måtte været kommet ud af forsøget.

I øvrigt, så kender jeg da til en del Kristne, som har afskrevet Paulus.
Jeg tror der er gode muligheder for at bygge en Paulus fri Kirke, af levende Kristne, som tror på Jesu Evangelium.

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#62114 - 22/06/2006 19:19 Re: Paulus og jøderne [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Der herskes står tvivl om at Timothius overhovedet er en person, eller bare en et "dæk navn" over diverse paulus diciple...!

Peter anderkender ingen steder Paulus som apostel, tværtimod lader der til at være have masser af uenighed og strid dem imellem...
Ingen andre and Paulus og hans tilhængere kalder Paulus apostel..

De andre, Peter, Johannes, Jakob, menighederne... fx Anktokia..
Og Rom..

Til toppen 
#62115 - 22/06/2006 19:43 Re: Paulus og jøderne [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Hej Lars

Men at Peter alligevel (2. Peter 3,15-16) kalder Paulus en "kær broder", og henviser til nogle af hans skrifter, uden at bebrejde ham, at han gør sig til apostel... Han siger tværtimod, at ukyndige og ubefæstede sjæle fordrejer det.

Det var dette skriftsted, jeg tænkte du havde noget at sige til...

Desuden kan man vel også sige, at Peter næppe behøver at befæste sin apostel-stilling, da han gik sammen med Jesus i tre år, og dermed snarere har risiko for at blive dyrket end at blive underkendt. Derfor kalder han sig tjener først, og dernæst apostel i 2. Pet. - fordi han vil nedtone det image han har fået.

Paulus derimod, har aldrig gået sammen med Jesus, og det er derfor mere nærliggende for de kristne ikke at anerkende ham.

Se bare på denne diskussion

Og ja... så var det åbenbart nødvendig at gøre opmærksom på hans kald.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#62116 - 26/10/2006 01:02 Re: Paulus og jøderne [Re: steffenlaursen]
Boaz Daniel
Bruger

Reg.: 25/10/2006
Der har allerede været mange og spændende indlæg, men jeg kunne dog ikke dy mig for et par kommentarer.

Jeg startede med at gennempløje det 25 vers lange Filemon brev, uden at finde det citat Kefas starter debaqtten med. Derimod fandt jeg det i Filipperbrevets kapitel 3:
'Vogt jer for hundene, vogt jer for de slette arbejdere, vogt jer for de skamskårne! Det er os, der er de omskårne, og som tjener ved Guds ånd og har vores stolthed i Kristus Jesus i stedet for at stole på noget ydre. Og dog, også jeg har noget at stole på, selv i det ydre. Hvis nogen anden mener at kunne stole på noget ydre, så kan jeg det endnu mere: omskåret på ottendedagen, israelit af fødsel, af Benjamins stamme, hebræer af hebræere, lovtro farisæer, ivrig forfølger af kirken, uangribelig i lovretfærdighed.'

Kefas Ben-Adam causerer herover
[quote]1: Hans udtalelse om omskærelsen: vogt jer for de skamskårne!

En meget udpræget hellenistisk tanke, var afstandstagen til omskærelsen... Det kan ikke beskrives hvor mange steder, jøderne blev kaldt "skamskårne" og man ser da også flere tilfælde, hvor hellenistisk-indstillede jøder, forsøgte at bringe tingene tilbage ved pinefulde operationer..
Jeg tvivler stærkt på, at en person der er opdraget som farisæer, ville have den indstilling til tingene...[/quote]

Asbjørn hævder heroverfor, at der er ikke er tale om jøderne generelt, men om judaisterne, som ville påtvinge hedningene jødiske skikke som omskærelse, hvilket Kefas betvivler og spørger om hvoraf det fremgår.

Selve teksten handler om hvorvidt hedningekristne skal omskæres eller ej, så det er en nærliggende tanke. Hvis du virkelig har gennemlæst Paulus forfatterskab, ville du for længst have opdaget, at opgøret med judaisterne er gennemgående i en del af Paulus breve. Her vil jeg citere, hvad Paulus skriver et sted om judaisterne:

De er falske apostle, troløse arbejdere, der giver sig ud for at være Kristi apostle. Og det er intet under. Satan selv giver sig jo ud for at være lysets engel. Så er det ikke mærkeligt, når også hans tjenere giver sig ud for at være retfærdige tjenere. Det skal gå dem efter fortjeneste. (2.kor. 11, 13-15)

Kefas, du nævner selv, at Paulus i en periode stod i opposition dele af Jerusalem menigheden. Mest af alt er det interessant, at han her stod på god farisæisk grund. I farisæismen og senere ortodoksien synes konvertitter ikke ligefrem ønskede, tværtimod rådes kommende konvertitter hele tre gange til ikke at konvertere. Loven omtales her som et åg Guds ejendomsfolk har taget på sig (og alle jøder har jævnfør denne tradition frivilligt påtaget sig dette åg ved pagtslutningen på sinai).

Men af hedningene kræves der "kun" at de overholder de 7 noahidiske lovbud (disse lovbud uddrages af beretningen om Noah, og regnes for den pagt Noah på vegne af hele menneskeheden indgik med Gud) for at regnes retfærdige ind for Gud. 6 af disse lovbud er i overensstemmelse med aposteldekretet (Ap.g. 15, 19-21), og det syvende om at oprette domstole er en naturlig konsekvens heraf. Gal. 2, 6 bruges ofte som et argument for at aposteldekretet først blev til efter apostelmødet, men de da indholdet går helt tilbage til Noah, vil ingen vel hævde, at det er nyt.

Faktisk har vi her kernen i Paulus lære om omskærelsen, loven og nåden - han er farisæer. Han skelner klart mellem jøder og hedninger i retfærdighedsspørgsmålet (613 kontra 7 lovbud), men nåden er den samme for begge. At han fører dette ud i yderste konsekvens ses af, at han omskar Timoteus, der var jøde af fødsel (hans mor og mormor var jøder), men netop i galaterbrevet betoner at grækeren Titus ikke var omskåret.

Som Kefas påpeger omkring studierne hos Gamiliel:
[quote]Gamaliel var tilhænger af Beyt Hillel (Hillels 'hus'), en mild fortolkning af jødisk praksis... Men er det sandt, hvor kommer Paulus idé om, at har du brudt et bud har du brudt dem alle, en udtalelse der slet ikke stemmer overens med hvad hverken Hillel eller Shamay lærte?[/quote]

For det første er det ikke altid at eleven er enig med sin lærer. For det andet fremhæver han jo netop i ovenstående citat og flere andre steder, at han var gået længere end mange andre i sin lovretfærdighed. Det understreges bla. i Ap.G. 18,18 og 21,23-24, hvor vi ser, at han endog selvom han var kristen fulgte naziræerloven.

Kefas hiver da en interessant historie op af ærmet:
[quote]Til sidst vil jeg omtale den eneste kendte udtalelse om Paulus i jødiske skrifter.. Det er en historie om en Paulus der var af græsk afstamning.. Han blev forelsket i en jødisk kvinde, der var datter af en præst.. Paulus valgte af kærlighed, at konvertere til jødedommen og blev omskåret, men da faderen alligevel ikke anså Paulus som et passende parti og giftede sin datter til en anden, blev Paulus grebet af had og hævn til både jøder og Torah...[/quote]

1) Du oplyser ikke historiens alder

2) Vi ser noget af det samme i Toledoth Yeishu i Talmud. Det omhandler en jødisk kætter, der levede ca. 100 f.v.t. i Juda, altså i makkabæertiden. Han hed Yeishu ben Panthera og var uægte barn af kvinden Miriam; efternavnet antyder at faderen var af græsk afstamning. Manden dømtes for troldom og kætteri, blev i tre dage kørt rundt i Juda på en kærre, hvorefter han blev stenet i Jerusalem. Hans tilhængere, rodbevægelsen måtte flygte. Det menes at de drog til Galil og grundlagde byen Nazareth.

Siden blev historien udvidet af jødiske modstandere af kristendommen og kædet sammen med historien om Jeshua af Nazareth.

Den originale historie stemmer ikke helt overens med din påstand om at vi ikke ser i andre tilfælde, at tilhængere af diverse "messiaser" blev forfulgt af jøder... Talmud omtaler det. Men det var da også de færreste messiasser på Jesu tid der hævdede at have guddmmelig autoritet; de fleste havde mere travlt med at samle folket til oprør mod romerne.

Kefas, du anfører videre:
[quote]Det er netop her, hele problematikken ligger.. Paulus udtrykker sig ikke som en jøde, men som en græker/hellenist.. Han citerer ikke fra den hebraiske grundtekst, men den græske oversættelse, som ikke var velanset blandt farisæere (pga diverse fejl)...

Jeg er ikke i tvivl om, at Paulus var lærd.. Men ikke indenfor jødisk tro eller Skrifterne...[/quote]

Prøv lige at læse hans historie en gang til. Manden Shaul Paulus er født og opvokset i den græske by Tarsus i Lilleasien (i dag tyrkiet). Han har, som mange borgere i denne by, romersk borgerskab. Selv hvis far tilhørte det farisæiske parti, skulle han have gået med skyklapper på for ikke at lære den hellenistiske verden at kende.

Første del af sin uddannelse tog han sandsynligvis i den lokale synagogeskole, hvor septuaginta var den mest udbredte udgave af Tanakh. Efterfølgende er han fortsat sin uddannelse til rabbiner - hvis den fra starten foregik i Jerusalem, burde han have været i byen i forbindelse med Jesu korsfæstelse, hvilket intet tyder på; rabbineruddannelsen var allerede dengang lang. Han kan være blevet oplært hos en lokal rabbiner eller måske på rabbinerskolen i Aleksandria i Ægypten, hvor der også var et jødisk tempel. Men da han tilhørte det farisæiske parti er det naturligt, at han ville afslutte sin uddannelse i Jerusalem, hos en af de førende rabbinere.

Du fremhæver de to kendteste farisæiske retninger Hillels og Shammajs skoler, hvoraf Shammajs var langt den strengeste. Men essæismen er beslægtet hermed og er ofte strengere og mere vidtgående. Den unge nidkære Shaul kan derfor på nogle områder have fulgt denne retning.

Udtrykket hebræer, som han bruger om sig selv hentyder til, at han kunne hebraisk, men det er da naturligt, at han bruger den græske oversættelse diasporajøderne og hedningene allerede kendte og fik oplæst i synagogen hver dag, for ikke at skabe forvirrind.

Selvom jeg på nogle punkter er utilfreds med 1992-oversættelsen af bibelen, er det dog naturligt at citere denne, så vi har et fælles udgangspunkt. Dernæst kan jeg så eventuelt fremhæve nuancerne i grundteksten eller angive en alternativ forståelse. Eller taler vi i værste fald om ikke om det samme.

Et godt eksempel her på Esajas 44,20b: Han redder ikke sit liv, for han siger ikke: »Der er jo løgn i min højre hånd!« 1931 ovesættelsen skriver for han siger, mens 1871-oversættelsen lig 1992-oversættelsen skriver han siger ikke i overensstemmelse med Fr. Buhl 1910: han kan ikke sige. For god ordens skyld skal nævnes at negationen i 1931 oversættelsen kommer i den direkte tale »Er det ikke en løgn...«

Septuaginta er altså det fælles udgangspunkt for diasporajøder og hedninger. Selvom Paulus oversættelse givetvis kunne have været bedre, kunne den også skabe forvirring. Videre skal det nævnes at den jødiske kritik af sptuaginta først blusser op sammen med kristendommens fremgang.

Du skriver:
[quote]at han steder afslører, at han ikke er af jødisk, men af hellenistisk oprindelse... En jøde ville aldrig omtale omskærelsen som en "skamskæring"... Det er et udtryk der flittigt blev brugt af hellenisterne mod jøderne...[/quote]

Som ovenfor anført er Shaul Paulus vokset op i det hellenistiske område. Om end ordet skamskæring i jødiske kredse ville være en krænkelse, er det til de græske modtagere et oplagt ord at bruge, for at understrege hvor uvedkommende omskærelsen er for dem, selv om den er væsentlig for en, der er jøde af fødsel.

Du skriver videre:
[quote]Der er for mange eksempler på, at han først gør og siger det ene og senere gør og siger noget helt andet...[/quote]

Som ovenfor nævnt siger farisæismen/ortodoksien, at der er forskellige regler for de uomskårne og Guds ejendomsfolk. Med det in mente og modtagerne af de forskellige udsagn, er de måske ikke så selvmodsigende. Jøden skal omskæres, hedningen skal ikke. For den omskårne gælder reglerne om rene/urene dyr, for hedningen gælder blot at han ikke må spise blodpølse og bør holde sig fra afgudskød. Osv.

Jeg har personligt haft problemer med Paulus netop af den grund du anfører. Hans ord var tilsyneladende i direkte modstrid med Jesu ord: Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget. (Matth. 5, 17-20)

Mit første skridt mod at forlige mig med Paulus kom, da jeg læste Shalom Aschs roman Paulus. Det er en jøde, der kender den farisæiske tradition, men samtidig giver et troværdigt billede af Paulus.

Men jeg forstod først Paulus rigtigt, da jeg begyndte at studere den jødiske ortodoksi. Manden var hverken i strid med Jesus eller farisæismen. Det er i fuldoverensstemmelse med Jesu ord: Da sagde han til dem: »Derfor: Enhver skriftklog, der er blevet Himmerigets discipel, ligner en husbond, der tager nyt og gammelt frem fra sit forråd.«

Modtagerne af bjergprædikenen (Matth 5-7) er jøder, mens alle Pauli breve (bortset fra Timotheusbrevene) er til hedningekristne.

OK vi kan da godt begynde at gøre som vandreren, der vil klippe Paulus samt andre tilsvarende uønskede dele ud af Bibelen, såsom Johannes evangeliet, der da vist heller ikke kan være skrevet af en jøde?.

Men har han da tænkt på, at uden Paulus og Johannes er vi hedningekristne forpligtet på alle ToRaHens 613 lovbud. Farvel flæskesteg, goddag daglige ofringer.

Og så skal jøderne lige have indtaget hele landet fra Eufrat til Middelhavet, og udryddet/bortdrevet den nuværende befolkning. For det er jo Paulus der fremsætter tesen i romerbrevet om at jøderne, for en tid, er i unåde pga. henrettelsen af Jesus.

Nå ja vi måda hellere også bortklippe overnaturlige ting som jomfrufødslen, helbredelserne og opstandelsen. Så ender vi tilbage med en historie om en mand, der angiveligt troede han var Gud og og hans vision, der gik i vasken. Hans tilhængere nægter at tro på fiaskoen og digter videre. Ups... Så er da da ikke meget tilbage der gør historien interessant.

Vi har fået begrænset Gud ned på et plan, hvor vi kan forstå ham, og han ikke handler i strid med, hvad vi finder rigtigt. Men i fald er han ikke længere Gud. Og hvad er så pointen med diskutere kristendommen, endsige at have kirker og folk der studerer til præst.

Vi har dissekeret det hele væk.

Men ærlig talt, hvor væsentlig er det om Paulus er jøde eller ikke. Det væsentlige er at bibelen er grundlaget for den kristne tro. Hvis vi fjerner dele af bibelen kan vi godt have en tro, men den er ikke nødvendigvis en kristen tro. Vi kan også vælge ikke at tro, men så er vi ikke kristne.

Ser du?... Du har et ganske enkelt valg. Du kan vælge at tro eller lade være. Det er dit valg. Men, hvis Biblen taler sandt, for det en konsekvens for, hvor du kommer til at tilbringe din evighed. Kong david sang: Smag og se, at Herren er god... (Sal. 34, 9). Om han talte sandt finder du kun ud af, hvis du prøver at give Jesus en plads i dit liv.

Og jeg vil med det samme understrege. Det er ikke nødvendigvis gratis. Der er godtnok kun dødsstraf for at være kristen i Danmark, hvis du er konverteret fra Islam. Men du risikerer at blive latterliggjort. Der kan være jobs du ikke kan tage, hvis du er for åbenmundet.

Og hvis du som Lars studerer til præst, får du at vide at henved halvdelen af det du troede stod i biblen i virkeligheden er noget andet. Fx. GT er i virkeligheden skrevet under og efter eksilet for at legimtimere Jødernes ret til palæstina... Skabelsesberetningen er i virkeligheden en omskrivning af den babyloniske, hvor guderner angreb på havuhyret Tiamat er camaufleret som Guds ånd svævede over vandene. Og så er vi vist tilbage, hvor vi startede...

Gud Fred! Daniel Jesus prøver at komme i kontakt med dig.

Til toppen 
#62117 - 26/10/2006 06:54 Re: Paulus og jøderne [Re: Boaz Daniel]
Anonym
Anonym

Hej Boaz Daniel

Følgende står i min bibel. Dansk oversættelse anno 1992.

Filemon 3,1-11
Citat:
Kristus eller omskærelse

v1 I øvrigt, mine brødre, glæd jer i Herren! At skrive det samme til jer igen og igen gør mig ikke træt, men slår det fast for jer.

v2 Vogt jer for hundene, vogt jer for de slette arbejdere, vogt jer for de skamskårne! v3 Det er os, der er de omskårne, og som tjener ved Guds ånd og har vores stolthed i Kristus Jesus i stedet for at stole på noget ydre. v4 Og dog, også jeg har noget at stole på, selv i det ydre. Hvis nogen anden mener at kunne stole på noget ydre, så kan jeg det endnu mere: v5 omskåret på ottendedagen, israelit af fødsel, af Benjamins stamme, hebræer af hebræere, lovtro farisæer, v6 ivrig forfølger af kirken, uangribelig i lovretfærdighed.

v7 Dog, hvad jeg havde af fortjeneste, det regner jeg nu på grund af Kristus for tab. v8 Ja, jeg regner så vist alt for tab på grund af det langt større at kende Kristus Jesus, min Herre. På grund af ham har jeg tabt det alt sammen, og jeg regner det for skarn, for at jeg kan vinde Kristus v9 og findes i ham, ikke med min egen retfærdighed, den fra loven, men med den, der fås ved troen på Kristus, retfærdigheden fra Gud grundet på troen, v10 for at jeg kan kende ham og hans opstandelses kraft og lidelsesfællesskabet med ham, så jeg får skikkelse af hans død, v11 om jeg dog kunne nå frem til opstandelsen fra de døde!

Til toppen 
#62118 - 26/10/2006 08:20 Re: Paulus og jøderne [Re: ]
Anonym
Anonym

Godaw mand økseskaft...

Ja selvfølgelig er det filiperbrevet. Havde glemt at forkortelsen for filipperbrevet var Fil og filemon var Filem... Min bibel er på internettet og jeg tjekkede ikke forkortelserne.

Sorry Boaz

Til toppen 
#62119 - 26/10/2006 14:03 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Ad 1) Hvorfor kalder Paulus de omskårne for de skamskårne? Fordi han tog afstand fra folk der troede omskærelse gjorde nogen forskel for ikke-jøder. Men Paulus havde intet problem med omskårne jøder - kun omskårne hedningekristne. Men det er ikke så underligt, at det forhold forvirrer dig - det forvirrede også de jødekristne i Jerusalem, som denne lille beretning viser:

"Men de har hørt om dig, at du lærer alle de jøder, der bor blandt hedningerne, frafald fra Moses ved at sige, at de ikke skal omskære deres børn og heller ikke leve efter jødisk skik. v22 Hvad gør vi nu? Man vil under alle omstændigheder få at høre, at du er kommet. v23 Gør derfor det, vi foreslår dig: Vi har her fire mænd, som har aflagt et løfte. v24 Tag dem med og lad dig rense sammen med dem og betal udgifterne for dem, så de kan lade deres hoved rage. Så vil alle forstå, at der ikke er noget om det, de har hørt om dig, men at du selv lever efter loven og overholder den. v25 Men om de hedninger, der er blevet troende, har vi udsendt en skrivelse med bestemmelse om, at de skal vogte sig for kød, der ofres til afguder, og for blod og for kød af kvalte dyr og for utugt.«

v26 Paulus tog så den følgende dag mændene med sig og lod sig rense sammen med dem. Derefter gik han til templet og meddelte tidspunktet for renselsesdagenes afslutning, så offeret kunne bringes for hver enkelt af dem." ApG 21:21-26

Det var altså kun hedningekristne Paulus mente ikke burde omkæres. Nogle af dem blev det alligevel pga. pres fra jødekristne, som det tydeligt fremgår af dette citat - her var der tale om skamskæring, fordi folk ikke engang selv ønskede det!

"De, der tvinger jer til omskærelse, er dem, der vil skaffe sig anseelse i det ydre, blot for at undgå forfølgelse på grund af Kristi kors. v13 For de, der lader sig omskære, holder ikke engang selv loven, men de vil have jer omskåret for at kunne være stolte af det, der sker på jeres krop." Gal 6:12-13

Paulus havde lige nøjagtigt den indstilling til omskærelse, som man kunne forvente af en kristen jøde - han overholdt selv de jødiske regler, men afviste at de kunne gøre noget godt for de hedningekristne.

Ad 2) Du har vist selv opdaget, at Benjamins stamme ikke var en af de 10 tabte stammer.....

Ad 3) Selv om kirken dengang ikke hed "kirken" (tilhængerne kaldte sig oftest "vejen" iflg ApG), kan Paulus jo godt for nemheds skyld senere kalde det kirken. På tilsvarende måde opfatter nordmændene Tordenskjold som nordmand, selvom Norge dengang teknisk set var en del af Danmark.

Paulus som farisæer havde formentligt den samme indstilling til loven som andre datidige farisæere. Men som kristen apologet tog han ideen om loven til sin teoretiske konsekvens, hvor et brud på loven i princippet gør, at man ikke har overholdt loven. Det skyldes naturligvis, at han som kristen tænker ønskede at pointere, at det er omsonst at forsøge at nå til retfærdighed vha. loven.

Angående den farceagtige proces imod Stefanus er det jo en parallel til processen imod Jesus, som også må kendes ulovlig pga for hurtig sagsbehandling. I det hele taget er Stefanus død en slags reprise af Jesu død. Se blot på de berømte sidste ord:

Jesus "»Fader, i dine hænder betror jeg min ånd.«" Luk 23:46
Stefanus "»Herre Jesus, tag imod min ånd!«" ApG 7:59

Paulus selvpromovering er at sammenligne med de jødiske profeters dramatiske selvpromovering. Ligesom Israels profeter havde apostlene speciel adgang til Ånden, og de satte absolut ikke deres lys under en skæppe. Farisæerne, derimod, havde en tankegang som præsterne i Israel - de ønskede at bevare den almindelige orden.

Den Paulushistorie du kender ligner jo ikke rigtigt NT's Paulus historie, så der er næppe tale om den samme person. Men Paulus hed jo oprindeligt Saulus eller Saul - kender du nogen samtidige historier om dem?

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#62120 - 26/10/2006 14:13 Re: Sandsynligvis - ja [Re: Kefas Ben-Adam]
again
Bruger

Det er da ikke rigtigt, at datidens jøder ikke benyttede LXX. Man har fundet LXX versioner ved Qumram - og her taler vi i hvert fald ikke om jøder der tog let på deres tro.....

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#62121 - 26/10/2006 18:58 Re: Sandsynligvis - ja [Re: again]
Boaz Daniel
Bruger

Again skrev:
Citat:
Det er da ikke rigtigt, at datidens jøder ikke benyttede LXX. Man har fundet LXX versioner ved Qumram - og her taler vi i hvert fald ikke om jøder der tog let på deres tro.....

Ikke fordi jeg betvivler påstanden, men det er nye oplysninger for mig. De gammeltestamentlige skrifter jeg kender til i essæernes bibliotek var alle affattet på hebraisk/aramaisk. Hvorfra har du oplysningerne?

Til toppen 
#62122 - 26/10/2006 22:25 Re: Sandsynligvis - ja [Re: Boaz Daniel]
again
Bruger

I hule 4 og 7 fandt man græske tekster, herunder dele af LXX fra 3. Mosebog. Se evt.
http://ccat.sas.upenn.edu/rs/rak/lxxjewpap/4QLevB.jpg
http://ccat.sas.upenn.edu/rs/rak/lxxmprssm.jpg

Her kan du se en oversigt over tidlige LXX kopier, heriblandt nogle fra Qumram http://ccat.sas.upenn.edu/rs/rak/earlypap.html

Ændret af again (26/10/2006 22:27)

Med venlig hilsen Stig

Til toppen 
#62123 - 27/10/2006 02:24 Re: Sandsynligvis - ja [Re: Boaz Daniel]
Boaz Daniel
Bruger

LXX ToRaH fragmenter mellem dødehavsrullerne... Ja, der kan man bare se... Men det udgør en meget lille del af hele samlingen... Så hvorvidt det kan bruges som argument i denne sammenhæng er tvivlsom... Kendskab og besiddelse er jo ikke altid det samme som accept...

Til toppen 
#62124 - 27/10/2006 21:59 Re: Sandsynligvis - ja [Re: Boaz Daniel]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Daniel; og velkommen til
Citat:
LXX ToRaH fragmenter mellem dødehavsrullerne... Ja, der kan man bare se... Men det udgør en meget lille del af hele samlingen... Så hvorvidt det kan bruges som argument i denne sammenhæng er tvivlsom... Kendskab og besiddelse er jo ikke altid det samme som accept...

Uanset om essæerne (en ret marginal gruppe, kan man vist godt sige) anerkendte LXX eller ej, så var LXX jo lavet af jøder, til (diaspora-)jøder. Så der må da i hvert fald have været nogle jøder, der anerkendte LXX, men om det kun var diasporajøder, skal jeg ikke kunne udtale mig sikkert om.

Guds fred
Nikolaj

P.S. Cool signatur du har!

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#62125 - 27/10/2006 23:05 Re: LXX contra den masoretiske tekst. [Re: Nikolaj]
Boaz Daniel
Bruger

Citat:
Uanset om essæerne (en ret marginal gruppe, kan man vist godt sige) anerkendte LXX eller ej, så var LXX jo lavet af jøder, til (diaspora-)jøder. Så der må da i hvert fald have været nogle jøder, der anerkendte LXX, men om det kun var diasporajøder, skal jeg ikke kunne udtale mig sikkert om.

Fundet af dødehavsrullerne bekræfter at de masoretiske (hebraiske/aramæiske) tekster fra o. 900 e.v.t. er praktisk taget uændret ca 1000 år bag ud. Men da der i netop dette bibliotek også findes andre hebraiske/aramæiske teksudgaver, tyder det på, at andre versioner af grubdteksten har været i omløb på Jesu tid.

Først efter evangeliernes tilblivelse og op imod år 600 e.v.t. stiger kritikken af septuaginta og andre græske oversættelser dukker op. O. år 600 kommer så de første masoretiske udgaver af den hebraiske/aramæiske grundtekst, hvoraf den første komplette bevarede udgave er fra o. år 900 e.v.t.

Forskellene mellem den hebraiske/aramæiske tekst og de forskellige græske oversættelser synes altså at have tre årsager:
1) forskellige hebraiske/aramæiske kilder
2) komplicerede oversættelser medfører forskellige formuleringer
3) hebraiske/aramæiske talemåder giver ikke mening på græsk og omformuleres derfor (og gengives i værste fald med en helt tredje talemåde på dansk)

Med flere kildetekster og oversættelser i omløb, er det naturligt, at Paulus valgte den alment brugte oversættelse for ikke at skabe forvirring.

Til toppen 
#62126 - 04/11/2006 18:52 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Boaz Daniel
Bruger

Kefas skrev
Citat:
Til sidst vil jeg omtale den eneste kendte udtalelse om Paulus i jødiske skrifter.. Det er en historie om en Paulus der var af græsk afstamning.. Han blev forelsket i en jødisk kvinde, der var datter af en præst.. Paulus valgte af kærlighed, at konvertere til jødedommen og blev omskåret, men da faderen alligevel ikke anså Paulus som et passende parti og giftede sin datter til en anden, blev Paulus grebet af had og hævn til både jøder og Torah..

Om historien er sand, kan jeg selvfølgelig ikke sige, men det kunne da være et motiv til hans angreb på omskærelsen og Torah...

Hertil svarede jeg:
Citat:
1) Du oplyser ikke historiens alder

2) Vi ser noget af det samme i Toledoth Yeishu i Talmud. Det omhandler en jødisk kætter, der levede ca. 100 f.v.t. i Juda, altså i makkabæertiden. Han hed Yeishu ben Panthera og var uægte barn af kvinden Miriam; efternavnet antyder at faderen var af græsk afstamning. Manden dømtes for troldom og kætteri, blev i tre dage kørt rundt i Juda på en kærre, hvorefter han blev stenet i Jerusalem. Hans tilhængere, rodbevægelsen måtte flygte. Det menes at de drog til Galil og grundlagde byen Nazareth.

Siden blev historien udvidet af jødiske modstandere af kristendommen og kædet sammen med historien om Jeshua af Nazareth.

Jeg fik lige kigget lidt nærmere på sagen. Der var oprindeligt tale om forskellige Talmudiske citater der om handler Jeshu, bl.a. en Jeshu ben-Pandera samt en ben-Stada, der var søn af Damefrisøren Miriam. Fra o. 178 e.v.t valgte nogle jødiske apologeter at samle disse referencer til at omhandle én person og kæde dem sammen med beretningen om Jeshua af Natsareth.

Der er som ovenfor nævnt ligheder men også forskelle:
Jeshu minder om Jeshua, men det sidste bogstav ayin er en del af ordets rod. Jeshua med sideformen Joshua er da også en kortform af navnet Jehoshua (JHVH + Hoshea), og alle tre tre former gengives med Iesous på græsk. Jeshu derimod regnes som en forkortelse af yemach shemo vezichro - må hans navn og minde blive udslettet.

Yeshu havde 6 navngivne disciple:
Jacob, Matai, Todah, Nakkia, Buni og Netzer
3 af disse navne kunne minde om Jeshuas disciple Jakob, Matthatja(Matthæus), Taddai (Taddæus), men Nakkia, Buni og Netzer har umiddelbart ingen ækvivalenter, og der er sproglige problemer med Matai og Todah.

Jeshu/ben-Stada blev efter en 40 dages periode stenet i byen Lod ca. 87 f.v.t. (Det var altså ikke i 3 dage, men i 40 dage han blev tre dage
Citat:
kørt rundt i Juda på en kærre

.)Jeshua af Natsareth blev henrettet på en pæl (sandsynligvis et kors) ca. 30 e.v.t.

Rabbinerne Jacob ben Meir (12. årh.), Jehiel ben Josef af Paris (13. årh.) og Jehiel Heilprin (17. årh.) skelnede mellem de to og rabbinerne David Rosen fra den amerikansk-jødiske kommitte og Adin Steinsaltz mener da også at størstedelen af de talmudiske referencer til Yeshu ikke omhandler Jeshua af Natsaret

Begge fik antageligt tilnavnet Ha-Notsri, der henviser til Jesajah 11,1. For Jeshus vedkommende en direkte henvisning til Isajs rodskud For Jeshua var det først og fremmest en reference til den by, hvor han voksede op, Natsaret. Natsaret adskiller sig fra andre af Galils byer ved tidligt at have en synagoge og navnet har en tydelig referece til rodskuddet. Så grundlæggerne af byen kan meget vel have set sig som en del af opfyldelsen af profetien. At Jeshua nødvendigvis må være en opfyldelse af, rodskuds-profetien, er selvfølgelig for at han kan være den ventede Messias (Ha-MeShiaKh) tilforskel fra andre messias-wannabes.

Til toppen 
#106168 - 28/08/2009 02:00 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: Boaz Daniel]
napolion
Bruger

Reg.: 27/08/2009
moske var Paulus den han sagde sig at være,men han var ikke den som de kristne siger han var. Paulus var hyret af romerne til at opløse jødedomen,fordi jøderne voldte romerne stort besvær at holde ro og orden i Palestina.Vi læser om hvor uenige Paulus var med de andre apostle og jøderne ville dræbe Paulus.Romerne kom Paulus til hjelp, og førte ham undrr beskyttelse til Rom, hvor han blev indkvarteret i en luksusvilla med bodygaurd.For romerne var bange for Jøderne,som havde svoret at dræbe Paulus. Senere arangerede romarne Paulus med nyt navn og CPRnr hvis sådan noget fantes dengang.Paulus hører vi ikke mere til.Han flyttede måske til Frankrig Spanien eller Tyskland.

Til toppen 
#106169 - 28/08/2009 09:12 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: napolion]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hejsa Napolion - det var vel nok en spændende historie! \:D
Hvor mon den stammer fra?

Vil du fortælle os, hvilken trosretning du tilhører (hvis du altså er troende) ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#106172 - 28/08/2009 10:49 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: napolion]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Øhm.....
Ja, gider du lige angive dine kilder til denne fantasifulde fortælling?

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#106173 - 28/08/2009 12:16 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: JesusFreakDK]
napolion
Bruger

Kilden til denne fortælling er bibelen. Ved at læse apostlenes gerninger og tænke noget over hvad der står der. Hvor fik Paulus midlerne til sin rejseaktivitet fra. Tilheører ingen trosretning. Agnostiker måske

Til toppen 
#106175 - 28/08/2009 12:25 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: JesusFreakDK]
napolion
Bruger

Kilden til denne fortælling er bibelen. Ved at læse apostlenes gerninger og tænke noget over hvad der står der. Hvor fik Paulus midlerne til sin rejseaktivitet fra.

Til toppen 
#106178 - 28/08/2009 14:42 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: napolion]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
 Oprindeligt skrevet af: napolion
Kilden til denne fortælling er bibelen. Ved at læse apostlenes gerninger og tænke noget over hvad der står der. Hvor fik Paulus midlerne til sin rejseaktivitet fra.

I betragtning af den store uoverensstemmelse mellem hvad der rent faktisk står i Apostlenes Gerninger og den historie, du fortæller, bliver du nok nødt til at begive dig ind i en lidt mere præcis argumentation for din fortælling.

Når du fx spørger til, hvor Paulus fik pengene til sin rejseaktivitet fra, så indikerer det jo, at du ikke er tilfreds med det svar, du kan finde i NT (som du jo må være bekendt med svarer temmelig præcist på det), men hvordan foretager du analytisk springet til, at NT ikke taler sandt på dette punkt? Det kunne være en interessant kildekritisk analyse at få fremlagt.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#106179 - 28/08/2009 14:48 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: napolion]
henoch
Bruger

Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
Hej Napolion

Velkommen her! Jeg har meget svært ved at se, hvordan du kan få den historie, du lancerede i dit indlæg ved at læse Apostlenes Gerninger og "tænke over det". Jeg har flere indvendinger:
1) Hvis Paulus var købt af romerne til at skabe uenighed blandt jøderne og forhindre dem i at irritere romerne, hvorfor rejste han så rundt i hele romerriget i stedet for at koncentrere sig om de jøder i Palæstina, der var de eneste, der virkelig gav romerne problemer. Og vigtigere: Hvorfor forkyndte han også for "ikke-jøder"?
2) Hvis hovedformålet var at få jøderne til at holde op med at modarbejde romerne, hvorfor står det budskab så ikke klarere i PaulusŽ forkyndelse?
3) Du får det til at lyde som om, at de jødiske ledere og apostlene var enige om en romersk-fjendtlig linje, som Paulus så brød med. Men hvis du læser starten af Ap.G. vil du se, at apostlene og de jødiske ledere var i voldsom konfrontation. Peter beskyldte de jødiske ledere for at have myrdet Messias, og de jødiske ledere lavede retssager mod apostlene og stenede Stefanus. Det er på den baggrund svært at se dem være enige om at ville myrde Paulus eller gøre oprør mod romerne.
4) Hvis Paulus agenda var at behage romerne, hvilken agenda mener du så, at Lukas (eller hvem du nu mener har skrevet Apostlenes Gernnger) har?

Med hensyn til, hvordan Paulus finansierede sine rejser, så siges det jo i Apostlenes Gerninger, at han reparerede telte. Men uanset, om du tror på det eller ej, så har det aldrig været svært for religionsdannere at skaffe midler. De spørger bare deres tilhængere. Der er altså ikke behov for nogen konspirationsteori om at han var betalt af romerne.
Med hensyn til hvorfor, at romerne (angiveligt) gav Paulus tålelige forhold i fængslet og sørgede for at holde ham i live, så kan det jo være fordi, at han var romersk statsborger, som der står i Apostlenes Gerninger

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#106184 - 28/08/2009 21:00 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: henoch]
napolion
Bruger

Hvem havde udnævnt Paulus til religionsstifter. Det var ikke jøderne, heller ikke hedningene. Han havde aldrig mødt Jesus, og hans evangelium modsiger Jesus på mange punkter. Jøderne var spredt over hele Romerriget Grekenland og Asien. Så det var best for ham at begynde i Disboraen og tage hedningene med,og så komme til jøderne i Palestina ad bagdøren. Hvad Paulus og Jesus var enige eller uenige om kan læses i det Nye Testamente.

Til toppen 
#106189 - 28/08/2009 23:25 Ingen 'reel' kirke? [Re: Kefas Ben-Adam]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Kefas Ben-Adam
3: [color:"red"] ivrig forfølger af kirken, uangribelig i lovretfærdighed. [/color]

Der er to punkter.. Det første er, at han er forfølger af "kirken", men på det tidspunkt var der ikke nogen reel kirke..

Der var kristne, ergo var der også en 'kirke'.

Men du har måske ikke sat dig ordentligt ind i, hvad 'kirke' egentlig betyder.

Til toppen 
#106203 - 29/08/2009 11:42 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: napolion]
henoch
Bruger

Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
 Citat:
Hvem havde udnævnt Paulus til religionsstifter. Det var ikke jøderne, heller ikke hedningene.

Ifølge NT blev Paulus udnævnt til apostel af den opstandne Jesus. Det blev både dengang og i dag betvivlet af mange mennesker. Men der er ingen tvivl om, at Paulus blev anerkendt som apostel af rigtig mange både jøder og hedninger og fik dannet en stor mængde menigheder over det meste af Romerriget. Han blev jo også inviteret med til apostelmødet, hvilket viser, at han blev anerkendt som apostel af de øvrige apostle, selv om de var uenige i hans praksis. Hvis Paulus selv skulle have opfundet historien om, hvordan han blev kristen, hvorfor gav han så sig selv en fortid som forfølger af kirken?

Citat:
Han havde aldrig mødt Jesus, og hans evangelium modsiger Jesus på mange punkter.

Jeg kan også finde flere tilsyneladende modsigelser mellem Paulus og Jesus. Jeg mener, at nogen få modsigelser er reelle. Det gælder først og fremmest hans kvindesyn. Paulus var et menneske med styrker og svagheder, og hans svaghed har tilsyneladende været et fortærende had til kvinder. Det har desværre fået lov at smitte af på hans breve i NT. Andre ting skyldes, at de lagde vægt på forskellige ting på grund af den situation, de stod i, men grundlæggende var de enige. Paulus mødte mange farisæer-typer, der mente, at de ved at opfylde Moseloven selv kunne fortjene frelsen. Derfor lagde han vægt på, at frelsen fås ved tro. Men Paulus siger også, at troen må følges op af gerninger. Jesus gør op med en kultur, hvor jøderne gik mere op i at opfylde diverse cerimonelle krav end at hjælpe de mennesker, der var i nød. Derfor understreger han gang på gang, at vi som kristne skal elske vores næste som os selv. Men Jesus var enig i, at vi frelses af tro (bl.a. Johs. 3,16).
Jeg har svært ved at se, at Jesus og Paulus skulle være uenige med hensyn til, hvordan man skulle forholde sig til romerne. Jesus talte om at "give kejseren, hvad kejserens er", og "mit rige er ikke af denne verden" og nægtede at stille sig op som en politisk Messias og udfri jøderne med vold. Hans fokus var på den enkeltes handling i forhold til næsten og ikke på de store politiske linjer. Paulus mente også, at man skulle acceptere øvrigheden i skikkelse af den romerske statsmagt og koncentrere sig om at gøre godt mod sin næste, men det er ikke noget, der står specielt fremtrædende, hverken i hans breve eller hans forkyndelse som refereret i Apostlenes Gerninger.
 Citat:
Jøderne var spredt over hele Romerriget Grekenland og Asien. Så det var best for ham at begynde i Disboraen og tage hedningene med,og så komme til jøderne i Palestina ad bagdøren.

Det forekommer mig stadig meget ulogisk. Hvorfor skulle romerne finansiere, at han forkyndte for grækere og romere, hvis formålet var at splitte jøderne?

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#106208 - 29/08/2009 15:20 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: henoch]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Henoch
 Oprindeligt skrevet af: henoch
Paulus var et menneske med styrker og svagheder, og hans svaghed har tilsyneladende været et fortærende had til kvinder. Det har desværre fået lov at smitte af på hans breve i NT.

Jeg er nødt til at sige, at det forstår jeg virkelig ikke, hvordan du kan få ud af hans breve. Jo, hvis man skulle vurdere Paulus' kvindesyn udelukkende ud fra 1.Tim. 2,9-15, så giver det måske mening. Man kunne nævne flere enkeltstående steder, som for mig at se viser det modsatte, f.eks. Gal. 3,28. Men hvis vi ser på den praksis, som Paulus viser gennem sine breve, så kan vi se, at en tredjedel af de personer, han nævner som sine medarbejdere, er kvinder. Og ofte i sine breve henvender Paulus sig direkte til kvinderne. Paulus gav kvinder en anerkendelse og et ansvar som nærmest var uhørt på den tid. Dette overfortolkede nogle åbenbart, og så var Paulus nødt til at korrigere dem – det er det, der for os kan se ud som nedsættende bemærkninger mod kvinder enkelte steder i Paulus' breve. Men min pointe er: en mand der nærer et "fortærende had" til kvinder, vælger ikke kvinder som sine nære medarbejdere – og selv, hvis han så var blevet påtvunget dem som sine medarbejdere, så ville han ikke have sat så stor pris på dem, som Paulus åbenlyst gør.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#106209 - 29/08/2009 15:39 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? Re:Henoch [Re: henoch]
napolion
Bruger

Citat:
Ifølge NT blev Paulus udnævnt til apostel af den opstandne Jesus
Var Paulus gennem en paranormal oplevelse,mens han var på vej til Damaskus,udnævnt til apostel af Jesus. Hvad siger vi så om de paranormale oplevelser Budda,
Moamed, Josef Smith og mange flere har haft. Er det også den ultimative sandhed.
 Citat:
Hvorforgav han sig selv en fortid som forfølger af kirken.
Mange vækkelses prædikanter har haft en svaghed at sige sig at være de største syndere før de kom til omvendelse.

Til toppen 
#106212 - 29/08/2009 17:13 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? Re:Henoch [Re: napolion]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej napolion
 Citat:
Mange vækkelses prædikanter har haft en svaghed at sige sig at være de største syndere før de kom til omvendelse

Jeg mener ikke det er en svaghed at bekende sine synder som Paulus gjorde, da han havde mødt den Opstandne.

Han havde ivrigt forfulgt de kristne, og det indså og angrede han naturligvis, da han havde mødt Sandheden.

I et brev til den kristne menighed i Korinth skrev han herom:

Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg også selv har modtaget: at Kristus døde for vore synder efter Skrifterne, at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag efter Skrifterne, og at han blev set af Kefas og dernæst af de tolv. v6 Dernæst blev han set af over fem hundrede brødre på én gang, de fleste af dem er endnu i live, men nogle er sovet hen.
Dernæst blev han set af Jakob, siden af alle apostlene.
Men sidst af alle blev han også set af et misfoster som mig; for jeg er den ringeste af apostlene, ikke værdig til at kaldes apostel, fordi jeg har forfulgt Guds kirke.

Javel, den ringeste af alle apostlene, det er jo sandt, på en måde, når man ser på hans fortid, inden Damaskus-mødet, men det er lige så sandt, at han blev den største og vigtigste i og med at det var ham, som bragte det frelsende evangelium videre ud til ikke-jøderne ..

Derved blev Jesus ikke kun jødernes Messias, men hele verdens frelser.

Sådan lyder det kristne budskab.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#106213 - 29/08/2009 17:40 Re: Paulus.. Var han den han sagde?? [Re: henoch]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej alle venner
Jeg er naesten helt sikker paa at Napolion har lyttet til TV-Evangelister, saasom Benny Hinn og mange andre og derfor er kommet lidt ud til hoejre. Men det var da en god historie naar man ved det er kun historie fra et menneskes synspunkt.
Lige meget Napolion, jeg haaber du bliver ved med at vaere paa chatten for det er nu et dejlig sted at vaere og man finder mange gode emner at diskutere.
Saa velkommen, ta en stol, saet dig ned, ha en slat kaffe og vaer med i Jesusnet chatte familien \:\)

Venlig hilsen
Bluerover1

Til toppen 
#108186 - 29/11/2009 23:30 Re: Sandsynligvis - ja [Re: Kefas Ben-Adam]
JONAS_PALVIG
Bruger

Reg.: 10/07/2009
Sted: Hillerød
Oprindeligt skrevet af: Kefas Ben-Adam

Det er netop her, hele problematikken ligger.. Paulus udtrykker sig ikke som en jøde, men som en græker/hellenist.. Han citerer ikke fra den hebraiske grundtekst, men den græske oversættelse, som ikke var velanset blandt farisæere (pga diverse fejl)...

Jeg er ikke i tvivl om, at Paulus var lærd.. Men ikke indenfor jødisk tro eller Skrifterne..

Mvh

Paulus rejste rundt i det nuværende Tyrkiet, Grækenland, Italien m.m. Her må det antages at være nærliggende at få fat i skrifterne på græsk. Derfor citerer Paulus natuirligvis fra dem.

Skrifterne var oversat af synadriet, så de var jødernes top der havde oversat. Så jeg tror ikke der var seriøse fejl i dem.

Til toppen 
#108187 - 29/11/2009 23:42 Re: Paulus og jøderne [Re: Anonym]
JONAS_PALVIG
Bruger

Reg.: 10/07/2009
Sted: Hillerød
Oprindeligt skrevet af: Anonym

Lars

Ja Timoheus har levet. Forstår ikke hvorfor du sætter spørgsmålstegn ved ham.

Ballademager? Paulus gjorde Peter ommærksom på en fejl. Det er ikke det samme som at lave ballade.

Peter bekræfter i et af sine breve at, Paulus breve er at betragte som de øvrige skrifter. Altså at Paulus var særligt udvalgt af Jesus.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær