Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#62075 - 07/05/2006 22:30 Vil du hjælpe en fremmede ?
Angeloc
Bruger

Reg.: 06/05/2006
Jeg ved ik om jeg bryder regler på dette her forum men jeg synes de er to stakkels mennesker skal få lov til at bo i danmark.

http://www.arsenyudvises.underskrifter.dk/index.php

Til toppen 
#62076 - 07/05/2006 23:59 Re: Vil du hjælpe en fremmede ? [Re: Angeloc]
Anonym
Anonym

Hvis det er regeringens/ ministeriets vurdering, så er det deres vurdering, og den må vi acceptere.. De handler i landets interesse..

mvh
lars

Til toppen 
#62077 - 08/05/2006 01:34 Re: Vil du hjælpe en fremmede ? [Re: ]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Evangelisten skrev:
Citat:
Hvis det er regeringens/ ministeriets vurdering, så er det deres vurdering, og den må vi acceptere.. De handler i landets interesse..

mvh
lars

Man kan respektere at regeringen/ministeriet laver en vurdering, men det bliver vurderingen ikke hverken rigtig eller forkert af.

Blot at acceptere regeringens beslutninger som værende rigtige, fordi det er regeringen, er et meget dårligt argument for en beslutnings rigtighed, for at sige det mildt.

Demokratiets spilleregler inkluderer at man kan henvende sig til regeringen/ministeriet, man kan lave underskritsindsamlinger, man kan deltage i debatter, man kan skrive læserbreve, man kan deltage i demostrationer, man kan melde sig ind i politiske partier og meget andet. Specielt hvis man mener at regeringen laver forkerte beslutninger.

Men når det så er sagt så jeg må også sige, at jeg personligt ikke har særlig meget tillid til underskrifts-indsamlinger via nettet eller via e-mails.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#62078 - 08/05/2006 02:29 Re: Vil du hjælpe en fremmede ? [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:

Hej, Lars.

Mener du virkelig dette? Jeg er meget uenig i begge udsagn. Hvad det sidste angår, i øvrigt uden at have kendskab til den konkrete sag, forbryder den siddende regering på en lang række sociale områder sig imod både mennesker og Gud. Og det synes jeg ikke blot, at man bør tage kraftigt afstand fra, men også, at man som kristen har en forpligtelse til at modarbejde/forsøge at ændre - f.eks. ved at huse mennesker, som har fået afslag på asyl, påtage sig (evt. frivilligt) arbejde med samfundets fattige og udstødte, flygtninge/udlændige og deres børn, skrive artikler og læserbreve til landets aviser om den hjerteløse måde, man behandler andre mennesker på her i landet mm.

Det er i hvert fald mit synspunkt. Og lidt i forlængelse af den her diskussion, læste jeg i øvrigt i forgårs en artikel i Jyllands-Posten om, hvordan flere af Folkekirkens præster "rykker mod venstre". Den kan læses her, hvis du eller andre skulle være interesseret: http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3716420/

True love shines
Flik Flak

---
Isaiah 58:7

Til toppen 
#62079 - 08/05/2006 07:53 Re: Vil du hjælpe en fremmede ? [Re: Sandheds-søger]
soth
Bruger

Reg.: 25/02/2006
Citat:
Men når det så er sagt så jeg må også sige, at jeg personligt ikke har særlig meget tillid til underskrifts-indsamlinger via nettet eller via e-mails.

Nej sådan en internet baseret indsamlinger bliver nok ikke taget så højtidligt, da man jo ikke reelt kan give sin underskrift... og jeg lagde da også mærke til da jeg skimmede listen igennem at sean connery, joseph stalin og en hvis sir murloc har skrevet under

og så vil jeg af princip ikke give min email til et "tilfældigt" godt formål...

Om hvorvidt regeringen har truffet den rigtige beslutning tror jeg ikke man kan sige meget andet end at de har andre hensyn de bliver nødt til at tage end de rent menneskelige... det ville være enormt lækkert hvis vi kunne hjælpe alle der beder os om hjælp, men vi bliver nødt til at trække grænsen et sted, og det er regeringen der har det svære job at trække denne grænse.

Jeg har ikke kedskab nok til denne enkelt sag til at kunne udtale mig om hvorvidt regeringen har begået en fejl eller ej.

Mvh Lars

For now I find this power gained is more unto a curse. My spirit burns with every spell and each irreverent verse. Despite this strength and knowledge earned, I have paid a heavy toll, Never should've traded power for my own immortal soul. C. Vincent Metzen

Til toppen 
#62080 - 08/05/2006 10:55 Re: Vil du hjælpe en fremmede ? [Re: Angeloc]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Angeloc - - jeg er også tit uenig i de beslutninger, som udlændingestyrelsen træffer, og også mit hjerte bløder for nogle af de "sager" (læs: menneskeskæbner) som jeg har lidt kendskab til.

Men jeg vil ikke støtte en underskriftindsamling i denne form, jeg er sikker på, at den vil blive afvist som useriøs og kan gøre mere skade end gavn. Jeg så lige, at bl.a. Stalin har skrevet under!

Jeg tror hellere, vi skal bruge vores demokratiske ret til at kontakte vores ansvarlige myndigheder, enten direkte eller i form af læserbreve ...

Matt. 25,44-45: Da skal også de sige til ham: Herre, hvornår så vi dig sulten eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i fængsel, uden at vi hjalp dig? Da skal han svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig!

Ja, vi forkælede danskere, som Gud har velsignet med så gode kår, vi skal i næstekærlighed hjælpe de fremmede, der har brug for hjælp, det er vores kristne pligt.
Problemet er, at vi ikke kan hjælpe dem alle, og den svære opgave er at skelne ret ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#62081 - 08/05/2006 14:33 Re: Vil du hjælpe en fremmede ? [Re: ]
Anonym
Anonym

Kære FlikFlak....

Til dit spørgsmål til mig, om jeg står ved mit tidligere indlæg, altså at vi må acceptere de beslutninger "Regeringen/Loven" fortager. Kan jeg kun svarer dig med et enkelt og simpelt ja!

Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at regeringen er ufejlbarlig, og det var skam ej heller det jeg prøvede på to linier at redegøre for, men derimod, at når regeringens organer fortager en beslutning er man nød til acceptere det som en handling i landets interesse, man kan selvfølgelig demonstrere, det er skam iorden at være uenig med regeringen. Men dertil må vi osse acceptere at det er os selv der har valgt repræsentationen i folketinget. Og de handler i vores/landets interesse, ikke for andres....

Citat:
i øvrigt uden at have kendskab til den konkrete sag, forbryder den siddende regering på en lang række sociale områder sig imod både mennesker og Gud.

Jeg synes nu egentlig at Regeringen faktisk gør det rigtigt godt i forhold til den tidligere, men det her er jo politik, og her findes der ligeså meget uenighed, som i religionen
Partierne vægter forskelligt i forskellige sager, og det må man osse acceptere. Regeringen er valgt så i al fald er 50,1 procent af befolkningen interesser, i teorien, varetaget....

Og så synes jeg den bemærkning om at Regeringen handler imod Gud, er noget vrøvl, og jeg beklager denne direkthed imod dig. Men der findes ikke nogen regeringen som handler 100% i Gud interesser, Faktisk mener jeg egentlig ikke at regeringen skal det, den skal handler i Landets og befolkningens interesse...

Citat:
men også, at man som kristen har en forpligtelse til at modarbejde/forsøge at ændre - f.eks. ved at huse mennesker, som har fået afslag på asyl,

Jeg vil her erklære mig fuldstændig Uenig!
Du vil altså opfordre til lovbrud?..... Så nu vil du have religiøse moraler til at overtrumfe landets vedtagede lovgivning? Det mener du vil forhåbentlig ikke? Ved at gradbøje landets lov kontra en "opfattelse" af religiøs karakter, og dernæst at diktere det som pligt for andre "kristne", det kan jeg ikke være mere uenig i. Netop Biblen forskriver at man skal rette sig efter et lands lovgivning. Jo, jeg kan godt se at der kommer et etisk dilemma. Men jeg kan ikke se det kristne i at huse illegale indvandre, tværtimod... De og Vi må acceptere landets procedure, og bliver de nægtet adgang eller udvist, så må vi acceptere det.

Citat:
om den hjerteløse måde, man behandler andre mennesker på her i landet mm.

Hjerteløse? Jeg tror kun det er en minimal del af mennesker der lider her i landet... Der vil altid være uretfærdighed til og der vil altid være mulighed for at nogen klare sig bedre end andre...
-------

Så vi skal lukke alle mennesker ind i landet, og så lade det emotionelle tage vare på landets politik, og så aldrig udvise mennesker?.....

mvh- stud.theol
lars

Til toppen 
#62082 - 09/05/2006 02:05 Re: Vil du hjælpe en fremmede ? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej, Lars.

Citat:
Jeg synes nu egentlig at Regeringen faktisk gør det rigtigt godt i forhold til den tidligere, men det her er jo politik, og her findes der ligeså meget uenighed, som i religionen
Partierne vægter forskelligt i forskellige sager, og det må man osse acceptere. Regeringen er valgt så i al fald er 50,1 procent af befolkningen interesser, i teorien, varetaget....

Om så "interesserne" (egoismen, hvis du spørger mig) hos 99 procent af vælgerne blev varetaget i forhold til de udsatte grupper, jeg taler om, ville det ikke gøre uretfærdigheden mindre. Og personligt tillægger jeg måske flertallet endnu mindre betydning i dag, hvor de fleste ikke længere baserer deres liv på et religiøst fundament med helt klare regler for, hvordan man behandler andre mennesker med respekt og anstændighed.

Citat:
Jeg vil her erklære mig fuldstændig Uenig!
Du vil altså opfordre til lovbrud?..... Så nu vil du have religiøse moraler til at overtrumfe landets vedtagede lovgivning? Det mener du vil forhåbentlig ikke? Ved at gradbøje landets lov kontra en "opfattelse" af religiøs karakter, og dernæst at diktere det som pligt for andre "kristne", det kan jeg ikke være mere uenig i. Netop Biblen forskriver at man skal rette sig efter et lands lovgivning. Jo, jeg kan godt se at der kommer et etisk dilemma. Men jeg kan ikke se det kristne i at huse illegale indvandre, tværtimod... De og Vi må acceptere landets procedure, og bliver de nægtet adgang eller udvist, så må vi acceptere det.

Nu forholder det sig sådan, at man kan blive straffet for at opfordre til lovbrud, hvorfor det heller ikke var ment som dette. Formuleringen her kunne have været bedre gennemtænkt. Men jeg kan have fuld forståelse for, hvorfor menneskers samvittighed kan få nogen til at hjælpe andre i nød, også selv om en konkret handling ikke måtte være lovlig.

I Paulus' Brev til Romerne står der rigtigt nok, at man som borger i et land skal overholde lovene og indordne sig under myndighedernes beslutninger, men ingen love eller noget menneske her på Jorden er højere stillet end Gud, hvorfor man heller ikke moralsk set er underlagt disse, såfremt et givent påbud eller en bestemt beslutning måtte stride imod dennes vilje. Hvordan man så i øvrigt vælger at handle, om man ellers gør noget, når ting måtte synes meget uretfærdige, må selvfølgelig være op til den enkelte at afgøre.

True love shines
Flik Flak

---
Isaiah 58:7

Til toppen 
#62083 - 09/05/2006 07:13 Re: Vil du hjælpe en fremmede ? [Re: ]
Anonym
Anonym

Mindst lige så vigtigt er det at tilføje, hvordan Paulus med al sandsynlighed her optrådte "snild som slanger, enfoldig som duer" (Matthew 10:16), blot for at mildne Cæsars syn på datidens kristne minoritet, der efterhånden blev betragtet som en reel trussel mod den romerske besættelsesmagt. Er det aldrig faldet dig for brystet, hvordan der er noget meget lunkent ved udtalelsen, "Giv kejseren, hvad kejserens er, og Gud, hvad Guds er!", som det står skrevet i bl.a. Mark 12:17? Begge, både Jesus og Paulus, var i øvrigt blevet slået ihjel, om de virkelig selv havde troet på og fulgt magthavernes selvbestaltede autoritet.

True love shines
Flik Flak

---
Hosea 8:4

Til toppen 
#62084 - 24/05/2006 14:16 Re: Vil du hjælpe en fremmede ? [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Citat:
Mindst lige så vigtigt er det at tilføje, hvordan Paulus med al sandsynlighed her optrådte "snild som slanger, enfoldig som duer" (Matthew 10:16), blot for at mildne Cæsars syn på datidens kristne minoritet, der efterhånden blev betragtet som en reel trussel mod den romerske besættelsesmagt. Er det aldrig faldet dig for brystet, hvordan der er noget meget lunkent ved udtalelsen, "Giv kejseren, hvad kejserens er, og Gud, hvad Guds er!", som det står skrevet i bl.a. Mark 12:17?

Ved ikke om du egentlig ville have brugt ordet lumpent, men jeg synes faktisk lunkent er et fint ord i den sammenhæng... Budskabet er jo netop, at "mit rige er ikke af denne verden"... en slags uvilje mod at udtale sig om politiske forhold/oprør, fordi der er noget, der er vigtigere, nemlig at mennesker kommer til tro. Fokus bliver jo også netop flyttet mod at give "Gud hvad Guds er". Man kan vel sige, at Jesus ikke interesserer sig for politik.

Mht. politik, så synes jeg formynderstaten er en forfærdelig ting. Den skaber umodne egocentrerede brokhoveder, der råber og skriger op om, at "Regeringen vil tage vores penge!" fordi der bliver skåret minimalt ned i SU'en - som btw. er penge taget fra andre mennesker i samfundet. Det burde få socialdemokraterne til at udbryde: "Vi har skabt et monster - en generation af nassere!"

Derfor synes jeg, at alt snakken om, at det er regeringens ansvar at være næstekærlig er lidt underlig... og er næstekærlighed i den forstand det samme som at stikke dem en pose penge? For det er jo det eneste statsmagten kan gøre.

Jeg synes, det er vigtigt at skelne mellem flygtninge og indvandrere. Folk der er flygtninge skal naturligvis have opholdstilladelse og hjælpes så godt som muligt - det siger sig selv... men er nok ikke kun reg.'s ansvar.

Indvandrere er folk, der er kommet til landet for at arbejde, og der synes jeg, det er i orden, at der sættes en begrænsning på. Og det vil altid være en vurdering. Ligeledes vil det være en vurdering om den pågældende udlænding er flygtning eller indvandrer.

Jeg har heller ikke den store tiltro til internet-underskrift-indsamlinger... eller... ingen tiltro overhovedet. "Hr. minister! En fyr i Tølløselille har skaffet 700 emailadresser mod den-og-den sag. Vi må hurtigt lave den om! Så prominente personer som George Bush og William Shahkespeare har skrevet under..."
Citat:
Begge, både Jesus og Paulus, var i øvrigt blevet slået ihjel, om de virkelig selv havde troet på og fulgt magthavernes selvbestaltede autoritet.

Tillad mig at udtrykke mig på fremmedsprogsk: LOL

Til toppen 
#62085 - 25/05/2006 09:47 Re: Vil du hjælpe en fremmede ? [Re: Angeloc]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Hvordan er reglerne ? hvis de skal udvises så skal de udvises men hvis der er problemer med reglerne så skal sagen genbehandles.Hvis du tror man kan bygge samfund på følser så gør du bare det.

Viden er Frihed.

Til toppen 
#62086 - 25/05/2006 13:33 Re: Vil du hjælpe en fremmede ? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej igen Flik Flak....

Jeg synes ikke helt du giver mig svar på tiltale, og derfor spørger dig så lidt mere konkret.................................

SKal vi i Danmark, lade religiøs moral, overtrumfe vedtaget lovgning, og udsætte systemet for personfølelser?...........

Hvor vil du have vores samfund skal fungere objektivt og lige, hvis du lige netop vil have sat "idealer og ideologi" ind hvor det ikke hører hjemme,.....

Egoisme, jeg går da ikke til valg, og stemmer udfra dit synspunkt.. men for mit eget.... Du gør egoisme til et fyord i en sammenhæng jeg virkelig ikke forstå...

Uretfærdighed er osse en del af Gudsskaberværk, og den er ikke blevet større eller mindre sinden Adam og Eva............

Jeg forbliver din trofaste
Stud.theol Lars

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær