Jeg kan udmærket godt forstå dit spørgsmål, og også at du kan føle det uoverskueligt at forholde dig til alle de mange forklaringer om, hvordan vi skal forstå det med ”den frie vilje”. Men der findes ingen korte svar, der bare lige sætter det hele på plads. Der findes ingen genvej til at forstå Gud og livet med ham. Der er kun den ene mulighed, at lade Gud blive en del af sin livsvandring.
Men jeg vil alligevel prøve at sige lidt om det, selvom det nok rejser flere spørgsmål:
Vores liv - vores ansvarVi bestemmer selv over vores liv i den forstand, at vi skal tage ansvar for vores eget liv. Det kommer vi ikke uden om. Men Gud lader os aldrig i stikken på vores livsvandring, han ønsker at gå med os, og han ønsker at gå foran, der hvor vi bliver usikre på vejen.
I de situationer, hvor vi helst vil kunne fralægge os ansvaret og lade Gud styre vores handlinger – da slipper vi ikke så nemt. Gud har ikke skabt os mennesker som marionetdukker, så vi bare kan koble vores eget hoved og hjerte fra og overlade til ham at trække i de rigtige tråde. Nej, hvis vi taler om at lade Gud tage styringen i vores liv, så gør Gud det næsten altid ved at stille os over for nogle valg, så vi ikke kan undgå at tage ansvar for vores handlinger. Men han kan styre mit valg ved at give mig visdom, kærlighed og styrke til at tage de beslutninger, der er efter hans vilje. Det kan man godt kalde at han styrer ”ad omveje”, men det giver i aller højeste grad mig ansvaret, for jeg kan vælge hans styring fra.
Guds vilje - kærlighedens kraftHer rører vi ved kernen i den kristnes liv, hvilket måske gør definitionen af ”den frie vilje” mindre afgørende. For som kristen lever jeg med en bøn om, at Gud må fylde mig med hans kærlighed, og give mig del i hans visdom, og at min vilje må blive formet af hans vilje.
Du har ansvar for dit liv – og du kan vælge at bede Gud tage styringen, men det gør Gud aldrig med vold og diktatorisk magt. Den styring, Gud ønsker at tage over dit liv, åbnes der for gennem din bøn og dit ønske – og det er kærlighedens kraft du da lukker ind. Kærlighed tvinger intet igennem med vold og magt.
Mit livs målAng. din bemærkning om, at
mod Gud har vi altid uret: enten forstår jeg den ikke eller også vil jeg sige, at det ikke er sandt. Min bøn er netop, at mit sind må blive mere og mere præget af Guds hjerte.
Eks. på bøn:
Gud i dag overgi´r jeg mig til dig, med alt det, du har givet mig. Jeg ønsker at leve dagen i dag med dig, at du med din ånd vil være i mig, så jeg i tale, tanker og handling må være et redskab for din kærlighed og vilje. Jeg ber dig om, at dit mål med mit liv lykkes – at jeg til sidst må nå hjem til et evigt liv med dig. Håber det kan hjælpe dig lidt på vej, og ikke virke som endnu en mur, du støder hovedet imod.
Jeg vil også her nedenfor henvise til nogle svar fra vores svararkiv under: ”Hvad siger Bibelen?” og så vil jeg ønske dig Guds velsignelse over din vandring med ham.
Med venlig hilsen
Netmissionær
Benna Asmussen HørlückBenna@JesusNet.dk Er det Guds skyld? Hvad er Guds vilje? Har vi en fri vilje? Hvorfor stoppede Gud ikke Adam og Eva? Har vi en fri vilje?