Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#61905 - 05/05/2006 12:52 Judasevangeliet
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Nu hvor Judasevangeliet er det store samtaleemne og af nogle er udråbt til at være en bombe under kristendommen - eller ihvertfald dele af kirkehistorien - kunne det jo være passende at læse hvad det egentlig indeholder.

Per Jespersen har lavet en dansk oversættelse af de ca. 3/4 som er bevaret af det oprindelige papyrushåndskrift. Det er ikke langt - kun 4-5 normale A4-sider.

Per Jespersens danske oversættelse
Den officielle engelsje oversættelse fra National Geographics.
En flot præsentation af dokumenterne med fotografier og engelske og koptiske tekstuddrag.

Og her en lille kommentar til Judasevangeliet af professor i Ny Testamente, Peter V. Legarth

God fornøjelse.

Til toppen 
#61906 - 05/05/2006 13:32 Re: Judasevangeliet [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn, tak for det.. jeg læser fluks...

-lars

Til toppen 
#61907 - 05/05/2006 13:39 Re: Judasevangeliet [Re: asas]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Efter hvad jeg har forstået, så er det tidligste kendte eksemplar skrevet et godt stykke tid efter begivenhederne??

Ikke noget som der kan være meget "bombe" over.. Men selvfølgelig, vil man bare have en dårlig undskyldning for at være kritisk, uden at sætte sig ind i tingene, så er det jo en kærkommen lejlighed.. Min personlige holdning er dog, at teksten ikke gør nogen forskel for kristendommen..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#61908 - 05/05/2006 14:19 Re: Judasevangeliet [Re: asas]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej alle - jeg vil lige supplere med et link til en artikel herom af prof. Oskar Skarsaune

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61909 - 05/05/2006 14:25 Re: Judasevangeliet-et falsum ! [Re: Kefas Ben-Adam]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej

Jeg har netop læst både den engelske tekst (som bestemt ikke er imponerende læsning) og ligeledes Professor Peter Legarth,dr. theol, og hans udmærkede bemærkninger. Jeg har allerede da de første brudstykker kom frem kunnet se at dette er blot endnu eet af de gnostiske skrifter, som der findes en mængde af.
Jeg er derfor helt enig med P. Legarth, som netop lægger vægt på, at Jesu død og opstandelse overhovedet ikke spiller nogen rolle i Judas Evangeliet og han klandrer forskellige for den manglende seriøsitet i offentliggørelsen f.eks. i TV-Avisen.
Netop også fordi man fra de tidligste tider anså Judas Evangeliet for at være et falsum.

Og P. Legarth konkluderer sidst i bemærkningerne:

Citat:
Men hverken Judasevangeliet eller bestselleren Da Vincí Mysteriet kan anfægte troværdigheden i de bedste kilder , vi har om Jesus, nemlig Det Nye Testamente
Citat slut.

mvh
carl

Til toppen 
#61910 - 05/05/2006 16:14 Smædeskrift [Re: Kefas Ben-Adam]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Næ - det minder snart nærmere om et smædeskrift. Jesus gør jo fx grin med og håner disciplene. Svært at tage alvorligt.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#88081 - 31/10/2007 15:35 Det er noget af et emne! [Re: asas]
Birkedal
Bruger

Reg.: 26/10/2007
Jeg faldt lige over dette emne og synes lige jeg ville have lov at give min mening med og måske få lidt flere til at give udtryk for deres følelser og holdninger.

Jeg tror da bestemt ikke at det har ændret noget i forhold til forholdet til ens tro men jeg er lidt skuffet over hvor mange mennesker der med det samme skubber det af vejen jeg troede netop troen handlede om at være åben også for ting vi ikke helt forstår, det er jo det der gør os til mennesker.

Jeg vil da gerne høre om troen fra alle sider når nu Judas stod Jesus nær hvorfor så ikke også hans side af historien! Historien ændre jo ikke på hvad der skete i sidste ende. For mig betyder det da noget at vi "alm" mennesker også får hele Bibelen af se og ikke kun det der er "pænt" at tro på. Jeg har den mening at jeg tror på at Jesus (selvom han var Guds søn) også var et menneske indeni så derfor er det Judas skriver ikke noget jeg fejrer ind under gulvtæppet, det gør mig da kun stolt og klogere at vide at også Jesus havde sine fejl.

Måske tager verden fejl ang. Judas evangeliet måske ikke men sandheden får vi nok ikke af vide men helt ærligt har det rykket på din tro? Ikke min men på en eller anden måde har jeg fået mere respekt for Jesus, og også Judas.

Birk

(Man må jo trods alt tro på hvad man vil)

Til toppen 
#88086 - 31/10/2007 19:01 Re: Det er noget af et emne! [Re: Birkedal]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Birkedal

Problemet med Judasevangeliet er ikke, at Judas har skrevet det, problemet er, at Judas ikke har skrevet det. Det er et falskneri, som er skrevet længe efter de kanoniserede evangelier. Judasevangeliet fortæller ikke Judas' side af historien (hvordan skulle det også kunne det, han var jo død), det fortæller en gnostisk menigheds ønskedrøm om, hvad de synes, at Jesus burde have sagt og gjort. Men det har ikke noget som helst hold i virkeligheden.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#88096 - 01/11/2007 05:32 Re: Det er noget af et emne! [Re: Birkedal]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Godmorgen Birkedal..

Jeg vil lige starte med at kommentere på "man må jo trods alt tro på alt hvad man vil"..

Ja, men bør man tro på alt hvad man vil;o).. Skal det bare være noget med ukritisk at acceptere alt hvad man lige synes lyder plausibelt?

Anyway, hvad angår Judasevangeliet, så er der ikke noget der overhovedet understøtter at det skulle være ægte.. For det første er det en samling af udtalelser, der overhovedet ikke giver indtryk at have kontakt til den tid Jesus skulle have levet i.. Der er brug af en masse navne og udtryk, der var komplet ukendte for både det græske og jødiske samfund (egentlig ikke kun på den tid, men stadig i dag)..

Hvor jeg, som jøde, godt kan se en sammenhæng i nogle af de nytastementelige skrifter, så er der INTET i Judasevangeliet der har nogen sammenhæng..

Derimod vil jeg da hellere mene at du skulle forholde dig til Thomasevangeliet, hvis du vil have noget alternativt..

Mvh

Til toppen 
#88099 - 01/11/2007 06:51 Re: Det er noget af et emne! [Re: Sammy]
Birkedal
Bruger

Reg.: 26/10/2007
Det var nu ikke for at have et alternativ til Jesus m.m. men JEG mener bare folk er gode til at fejre ting væk fra en selv hvis de laver om på det man tror på. Jeg siger bestemt ikke at man skal tro på altJeg skrev man skulle tro på det man ville det betyder bestemt ikke for mig at jeg tager alt til mig som kommer op i pressen m.m. men jeg mindes bestemt at have set et dok. omkring Judas hvor de blandt andet testede disse sider og fandt frem til hvilken tid de passede ind i og at de passede med tiden men det kan godt være jeg har misforstået eller at netop det dok. også bare var fis. (men hvordan finder man så ud af alvoren i livet?)

Jeg mener også bare at når "bogen" nu er skrevet og vi tror på hvert et ord i denne så betyder det vel ikke at alt det der står i Bibelen er det eneste der blev skrevet. Der må da have siddet nogen og fundet frem til hvad "vi" skulle tro på, og vide noget har vel ikke helt kunne tåle dagens lys.

Det er ikke for at træde nogen over troen men jeg forstår bare ikke helt at man som troende skal være "nervøs" for eller så kritisk for at det er den ægte vare for hvad rykker det ved din tro? Tingene fik sin gang og troen står her stadig for der vil altid være folk der tror.

Birk

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær