0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#61878 - 04/05/2006 21:04
Re: i dette tegn skal du sejre
[Re: Seersholm]
|
Bruger
Reg.: 25/02/2006
|
jeg kan kun svare med et spørgsmål... var det david? 
For now I find this power gained is more unto a curse.
My spirit burns with every spell and each irreverent verse.
Despite this strength and knowledge earned, I have paid a heavy toll,
Never should've traded power for my own immortal soul.
C. Vincent Metzen
|
|
Til toppen
|
|
|
#61879 - 04/05/2006 21:30
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Seersholm - velkommen her!  .. Jo, det var den romerske kejser Konstantin, han som legaliserede kristendommen i Romerriget. Ifølge kirkehistorikeren Eusebius drømte han om et brændende kors natten inden slaget uden for Rom i år 312, og han så skriften: In hoc signo vinces. Konstantin malede så et kors på sine soldaters skjolde og vandt slaget. Sådan!
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#61880 - 05/05/2006 00:44
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Kristina.. Citat: Jo, det var den romerske kejser Konstantin, han som legaliserede kristendommen i Romerriget.
Man fristes jo til at tilføje: Og forbød alt andet, inklusive frisind og tolerance...
Mvh
Ps. Det er personen det er rettet mod, ikke religionen..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#61882 - 25/05/2006 10:12
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Hej.Korset er efter min mening blevet et religiøst icon hvad siger bibelen om iconer.Det fjerner fokus på ham som hang på det!
Der er ved troen på Jesus at der er vundet og ikke på den pind hand hang på.Gralen, lig klædet, Saints, osv osv håber ikke jeg fornærmer for mange ved at sige dette
Mvh Peter P
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#61883 - 25/05/2006 12:53
[Re: Maxtor]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Peter - nej jeg kan ikke tro du fornærmer nogen ved at sige, at du mener at et kors kan fjerne fokus fra Jesus. Men enig er jeg nu ikke.
Jeg tilbeder ikke noget kors, men når jeg ser det, så minder det mig om ham, der for mine synders skyld hang på det ...
De fleste af os har gang i masser af aktiviteter i vores travle og tit stressede liv, og hele den enorme strøm af informationer og verdslige fristelser, som hver eneste dag vælter ind over os - det ene skal gøres, og det andet må ikke forsømmes - - -kan det let trække sind og tanker bort fra det allervigtigste ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#61884 - 25/05/2006 13:52
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa.. Som repræsentant fra teologien, vil jeg redegøre for dig, at der har en del diskusion opgennem tiden, hvilket symbol det egentlig var Konstantin, gjorde brug af............................. Mange tror det var Korset, som vi kender det.. Men der ikke helt korrekt... altså: Fortællingen lyder, at Konstantin, før slaget ved den "Milviske bro" fik at vide en i drøm, af Gud, at han skulle sætte himmeltegnet på sine soldater skjolde, og så ville det bringe ham til Sejr. Himmeltegnet, var en forkortelse af Kristus, det ligner et + med et P på toppen, men det er senere af Euseb beskrevet at det var "kristus monogrammet" Konstantin satte på skjoldene ses her >> Kristus monogram Således drog Konstantin i kamp, først under solgudens beskyttelse, men det var under den kristne Gud han fandt sejr og beskyttelse.. Ordene som kom til Konstantin i synet sammen med symbolet var: Ved dette skal du sejre! Nogen mener I dette tegn skal du sejre Bare lige for at være teologisk :-) Jeg forbliver din trofaste Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#61885 - 25/05/2006 13:54
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
*bang*
Og så skete det igen!... Kristina og Lars er enige :-)
Kh lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#61886 - 25/05/2006 14:02
|
Anonym
Anonym
|
Jeg kender ikke nogen der forkynder frelse ved "pind"...
Eller Brænde Sponplader Kviste eller grene....
Peter, tror du at der er folk, som glemmer bibelfortælling fordi deres overbevisning har symboler?
Det er ligesom når du ser dannebrog flagre (i mit tilfælde Union jack eller Stk. Georges kors)..............................
Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#61887 - 25/05/2006 14:47
|
Bruger
Reg.: 13/12/2005
Sted: Langå
|
Hej, Maxtor!
Citat: " Korset er efter min mening blevet et religiøst icon"... Symbolske tegn, billeder, genstande, handlinger og begivenheder samt historier af varierende autencitet, har alle dage været integreret i den religiøse tradition. Ingen tvivl om at noget sådant også kan misbruges.
Oprindelig stod ordet ikon {gr. billede} jo specielt for helgenbillede. Nu kan såvel genvejstavler som diverse berømtheder kaldes ligesaa; men overfor dette står glosen idol {gr. afgud} til skræk og advarsel... Begrebet ikonomani vedrører iøvrigt en sygelig affekt for omtalte genstande.
Misbruget synes en vanskelig sag at diagnosticere. Det kan vel hævdes at spænde lige fra den svære psykose til modestrømninger af mere overfladisk art. Ligeledes med hensyn til idoldyrkelse {gudebilleder inklusive}, kan et virvar af psykiske motiver gøre sig bemærket... Generelt betragter jeg personlig disse ting for overflødig baggage - i værste fald fortrinsvis tjenlige som skæbnesvangre snubletråde.
Citat, Maxtor: "håber ikke jeg fornærmer for mange ved at sige dette"... No hard feelings! Hvad nærmere betegnet korset angår, har nok enhvert barn sine ideer om symbol-effekten deraf - og det er bestemt ingen uvedkommende diskussion. Hvad mener du om tegnet som et koordinatsystem og et samlepunkt i 0,0?.. Jeg hører ikke til dem, der skærer hele det magiske felt over fornuftens kam. I sidste instans må ret skønnes at bero på den fejlfrie vilje.
|
|
Til toppen
|
|
|
#61889 - 29/05/2006 12:34
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Konstantin i sig selv var en smart mand, som virkelig vidste hvad PR var og sådan :-P
Om han virkelig selv var kristen kan vi ikke vide, men han nægtede at lade sig døbe før end på dødslejet
:-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#61891 - 29/05/2006 12:43
[Re: corvus_corax]
|
Anonym
Anonym
|
Se Corax...
Nu bevæger du ind på noget i historien hvor vi har forskellige kilder.. Men langt de fleste kilder beretter om at han "ville, men udskød" det til sidst... det var ikke unormalt for hans tid, men smart fra hans side som kejser til at "please alle"
mvh. stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#61893 - 29/05/2006 17:09
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hvis han var, så havde han nok passet bedre som kristen, omkring tusind år senere  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#61895 - 07/07/2006 03:17
|
Bruger
|
JA ja men det var nu ikke det jeg mente Jesus er vejen til frelse og troen på ham ikke korset.Med hensyn til de kloge ord om tyngdekraften O.O så er det jo menneske viden 0.0 er jo også midten mellem syre og base o er jo også mellem + og - og O er lig med ingenting hvilket kan være svært nok at forklare.Med hensyn til tyngtekraften så er der nogle ting i skal vide tag en 300m lang kobbertråd efter en meter snog da tråden om en rund ting ca 25 cm i dim og bliv ved og ved til i har en meter tilbage tag de to ender og sæt strøm til og se så hvad der sker med tyngdekraften. Måske NASA og jeres fysik lære fik glemt at fortælle jer at denne lille tingest klasker lige op i loftet og bliver der til den bliver for varm og smelter.Måske de også har glemt at fortælle jer et par andre ting.
|
|
Til toppen
|
|
|
#61896 - 07/07/2006 12:33
|
Anonym
Anonym
|
Det må jeg hjem og prøve  Jeg er enig med dig, at det Kristus og ikke Korset man skal fokusere på, men det nu heller ikkde der blev lagt op til,.. Men hvilket symbol Kejser Konstantin oplevede :-) mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#61897 - 13/07/2006 00:20
|
Bruger
|
blev der sagt i det tegn eller i disse tegn ? hvis det sidste så hentyder du til Jesus da han lærde folk at folket skulle kende ham igennem de mennesker der tog ham til sig.
Dit konstantin bavl kan du prædkie om under en folkekirkes tage en af dagende er jeg sikker på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#61898 - 15/07/2006 18:57
|
Anonym
Anonym
|
Hej Maxtor..
Opgennem tiden har forskellige observatøre diskuteret præcis hvad der blev sagt, men når det omhandler et symbol, er snakken en spændende historie som tjener til datidens retfærdiggørelse af Konstantins omvendelse og kristendommen stats status..
Jeg ser ikke lige umiddelbart din linkning til Jesus..
Bavl?.. Gider du ikke lige forklare mig hvorfor du kalder en historie beretning for bavl er det min redegørelse udfra historiske kilder der er bavl eller er det Konstantin og slaget der er bavl..
Og hvad har det med hvad jeg skal prædike i kirken at gøre?...
Hvis du ikke har noget direkte konkret, kan du så ikke bare lade være med at skrive kommentare til mine indlæg, medmindre du har noget konkret..
Mvh en solbrun Lars...
|
|
Til toppen
|
|
|
|