0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#61801 - 02/05/2006 16:14
Estersbog..
|
Anonym
Anonym
|
Hej! I går sad jeg og læste lidt i biblen.. og så kom jeg til at læse Esters bog. Selve teksten er ret nem og forstår. Men hvad er hensigten?? Hvordan vil i fortolke den?? Hvad er de skjulte værdier/ budskaber?? Altså hvordan skal vi forstå den?? Er budskabet det, at ”alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer. Det skal I også gøre mod dem.” ??
Håber at der er nogen, der kan hjælper mig med at forstå fortolkningen.. Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#61802 - 02/05/2006 16:45
Re: Estersbog..
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej forvirret... Jeg tror ikke, at du skal lede efter nogen "skjulte" budskaber.. De er ret tydelige.. Uanset hvor udspekuleret din plan er, så vil du aldrig kunne udrydde jøderne, for det Herrens vilje (bH), at vi eksisterer.. Men ellers er Esters bog jo "bare" en fortælling om en stor jødisk kvinde, der ved hjælp af kvindelist og hendes far, får overbevidst den persiske konge om, at haman er et dumt svin, der fortjener at høste som han sår.. Hvilket vi stadig fejre hvert år til Purim  .. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#61803 - 02/05/2006 17:12
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Forvirret - - jeg vil lige give dig et link til nogle ord om Esters Bog her - og benytte lejligheden til varmt at anbefale Bibellæser-Ringen. Hvis du kontakter dem, vil de helt sikkert sende dig noget materiale til orientering. De udgiver også et lille hefte, der hedder Bibelnøglen, det kommer hvert kvartal og giver god hjælp til bibellæsning: Et lille stykke hver dag - og kommentarer dertil. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#61804 - 05/05/2006 02:40
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Hvis du læser Guds ord med et åbent hjerte er der ikke grænser for hvad forskelige tekster kan sige netop dig ? Alt kan ses i et nyt lys
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#61806 - 05/05/2006 09:15
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Det der er grimt for nogle er pænt for andre
|
|
Til toppen
|
|
|
#61807 - 05/05/2006 09:17
[Re: Maxtor]
|
Bruger
|
Godt svaret.. Et klassisk forsøg på at tale udenom og undgå at forholde sig..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#61808 - 05/05/2006 10:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas - - jeg vil bare lige nævne at bøgen er sprunget ud flere steder, og at Guds sol skinner på både retfærdige og uretfærdige. Og at jeg går og nynner Nordal Bruns salme fra 1786: Jesus lever, graven brast, han stod op med guddoms vælde, trøsten står som klippen fast, at hans død og blod skal gælde; lynet blinker, jorden bæver, graven brast og Jesus lever!
.... .. åben har jeg Himlen fundet, Jesus vandt, og jeg har vundet! Jeg spekulerer samtidig lidt på, hvordan det mon kan være, at du er i så dårligt humør i dag. Jeg tænker på, at du jo er den eneste jøde her på vores kristne forum og måske derfor burde gøre dig særlig umage for at repræsentere jødedommen på værdig vis!  Nå, nu skal jeg ud og plukke nogle flere anemoner! Hav en velsignet weekend! .. øh, nånej, sabbat, mener jeg .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#61809 - 05/05/2006 10:50
|
Bruger
|
Ja ja jeg prøvede at manipulere dig til ikke at få mig til at skrive en laaang lang tekst men det gik ikke
Hør jeg tager ikke nogen tekst ud af en tekst jeg giver ikke engang bibel vers til at understøtte noget af det jeg siger manipulere hvilket skod ord
Folk der kan tale og skrive til andre om et bredt emne bliver altid offer for den Jamren.Mens den virkelige manipulation sker lige under næsen på os
Men her er et lille manipulations trix Sig ikke til Bossen kære Boss min kone skal giftes på torsdag så jeg kan nok ikke komme hvis det er i orden
Sig Hey boss min kone skal giftes på Torsdag så du skal ikke regne med mig før fredag op ad dagen
Den stakkels boss bliver trukket rundt i ringen og har ingen chance for at sige nej
|
|
Til toppen
|
|
|
#61810 - 05/05/2006 11:04
|
Bruger
|
Uanset hvad du prøver at sige med dit indlæg, så vil jeg stadig holde fast i, at kristne manipulerer med Skriften, når I kan få de ting ud af den, som I får.. Bl.a. at Esajas profeti om en ung kvinde, skulle handle om Jesus.. Udover det, så kan jeg høre, at du aldrig har været chef  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#61811 - 05/05/2006 11:07
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina  Jeg er skam i et skønt humør idag.. Jeg er udpræget sommermenneske, så at solen skinder og det er varmt, kan kun gøre mig glad  Hvad angår mine svar til Maxtor/Peter, så hænger det lidt sammen med en mail jeg modtog fra ham her til morgen.. Når man starter med at skrive: "Jeg har gud på min side, så du skal ikke prøve at kæmpe med mig, du vil tabe", jamen så mister jeg altså en del for personen.. At han så fortsætter herinde i bedste "jeg-ved-bedre-end-nogen-af-jer"stil, så er der jo nogen der må give ham svar på tiltale  Men hvis der er noget i det jeg skriver, du er uenig i, så skal du jo endelig sige til  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#61812 - 05/05/2006 11:15
|
Bruger
|
Jeg er min egen Chef jeg blev træt at at være et tandhjul i en anden mands drøm hvis du forstår.
med hensyn til manipulation vil det altid blive til mudder kastning og bla bla bla
Jeg vil bare sige en ting om det og det er at hele verden er snydt snydt som stude på marken snydt som en hund efter et kast der aldrig blev kastet
|
|
Til toppen
|
|
|
#61813 - 05/05/2006 11:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas, jo der er faktisk noget at dit - udover alt det allervigtigste (Messias, du ved nok) - som jeg vil kritisere: Mails og pm'er bør anstændigvis ikke offentliggøres i debatten, hverken helt eller delvis, men besvares pr. mail eller privat. Alternativt kan de stridende parter evt. aftale en duel i Søndermarken, eller hvad man nu kan finde på, men det kommer ikke den offentlige debat ved. Og mht. den der "jeg-ved-bedre-end-nogen-af-jer"-stil, så vil jeg sige at .. grrmpf...... ups! ..  ... (Jeg var tæt på at skrive noget om et spejl her, men på grund af det dejlige vejr, så tror jeg, jeg vil lade være ...  ) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#61815 - 05/05/2006 11:50
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Citat: Mails og pm'er bør anstændigvis ikke offentliggøres i debatten, hverken helt eller delvis, men besvares pr. mail eller privat. Alternativt kan de stridende parter evt. aftale en duel i Søndermarken, eller hvad man nu kan finde på, men det kommer ikke den offentlige debat ved.
Taget til efterretning og undskyld.. Vidste jeg også godt..
Citat: Og mht. den der "jeg-ved-bedre-end-nogen-af-jer"-stil, så vil jeg sige at .. grrmpf...... ups! .. ... (Jeg var tæt på at skrive noget om et spejl her, men på grund af det dejlige vejr, så tror jeg, jeg vil lade være ... )
Nej, kom med det.. Jeg har kun godt af at få at vide, når jeg er hyklerisk.. Jeg mener dog ikke, at jeg taler ned til folk eller afviser hvad de siger.. Eller taler udenom, når der er nogen der går kritisk til mig?? Men som jeg har sagt en del gange før.. Lad mig vide det.. Jeg kan ikke ændre på det, hvis jeg ikke er klar over det..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#61817 - 05/05/2006 13:11
|
Anonym
Anonym
|
Jeg må erklære at jeg overhovedet ikke forstå noget af det du skriver eller mener, derfor jeg vil jeg gerne, bede dig pænt om en forklaring af dit eget indlæg, da jeg ikke kan finde hovede eller hale i det..? giftes på torsdag????? Jeg vil nu giver Kefas ret, for engang skyld det er at tale uden om, og meget let at springe over det... Men Maxtor, det kender jeg dig jo godt for i forvejen......... Lige nogle postulater, uden begrundelse, konspirationer og sådan... og tamme ikke svare på tiltale... ikke os maxtor mvh- lars stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#61818 - 05/05/2006 13:13
|
Anonym
Anonym
|
SÅ du er ikke et tandhjul i Guds skaberværk og frelserplan?
spændende så..
lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#61819 - 05/05/2006 15:27
|
Anonym
Anonym
|
Hej - Kefas Ben-Adam!! Du skriver >> Jeg tror ikke, at du skal lede efter nogen "skjulte" budskaber.. De er ret tydelige.. Uanset hvor udspekuleret din plan er, så vil du aldrig kunne udrydde jøderne, for det Herrens vilje (bH), at vi eksisterer.. << Hvor har du dog haft dette indtryk af at jeg vil udrydde jøderne?? Jeg synes jo også at det er Herrens vilje at vi alle genre for mennesker, religion osv.. eksisterer.. Som du nok allerede kan se er jeg ikke så godt til det danske sprog, så du må virkelig meget undskylde mig hvis jeg kom til at udtrykke mig forkert og lod dig misforstå mig/blive fornemmet.. For det er overhovedet ikke mit hensigt at fornemme nogens tro og religion, jeg har ikke noget som helst imod noget som helst en tro/ religion. Det er op til den enkelt at vælge ens tro… Hvis det forholde sig sådan at jeg har misformuleret mig selv, må du endelige sig det og lære mig hvordan jeg skulle har skrevet det på en pænere måde, det ville altid være rart og at kunne lære fra ens fejl og mistanker, så kommer jeg nemlig ikke til at gentager dem Lige et spørgsmål: hvad betyder Herrens vilje (bH)?? - Maxtor !! du skriver: >>Hvis du læser Guds ord med et åbent hjerte er der ikke grænser for hvad forskellige tekster kan sige netop dig? Alt kan ses i et nyt lys<< det er jeg helt enige med dig i, men det er netop lige derfor at jeg skrev mit spørgsmål, for jeg vil overhovedet ikke forstå Guds ord, som jeg vil, men som Gud vil altså jeg vil ikke komme til at misforstå dem og fortolke noget helt andet ud af og gå glip af at lære Guds budskab!! - Kristina!! Tak skal du have for den anbefaling, hjemmesiden ser faktisk nem - forståelig ud, så jeg skal nok læse den.. Tak skal i have for jeres hjælp - allesammen 
|
|
Til toppen
|
|
|
#61820 - 05/05/2006 20:46
|
Bruger
|
Godaften  Lige det sidste inden Shabbat.. Jeg forstår godt at du forstod det som du gjorde.. Men jeg udtrykte mig i henført betydning, altså mente jeg ikke, at du vil slå jøder ihjel, men skulle 'du' (jeg kunne også have skrevet 'man') planlægge det, vil det aldrig lykkes for 'dig'.. Udover det, så synes jeg nu ikke at hverken din skrift eller din udtryksmåde, afslører at du ikke er dansk.. Vil faktisk sige, at du udtrykker dig bedre end de fleste danskere jeg kender.. Så det skal du da have ros for Citat: Lige et spørgsmål: hvad betyder Herrens vilje (bH)??
bH står for 'baruch Hu' - Priset være Han.. Det er normalt, at man priser Herren når man nævner Ham eller tilkender noget til Ham...
De bedste hilsner og ønsket om alt godt..
-Samuel
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#61822 - 23/05/2006 18:29
[Re: steffenlaursen]
|