Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#61717 - 30/04/2006 03:36 Benny Hinn i Forum.
Anonym
Anonym

Hej, alle sammen : )

Jeg er ny her, og derfor en smule ked af, hvis dette indlæg bliver opfattet som alt for negativt. Men et eller andet sted skal man starte, og jeg syntes, det var bedre, end bare at droppe ind og sige "hej" uden reel anledning.

Hvad mener I om Benny Hinn, som gæstede Forum i denne weekend? Er det sandt, at denne (og andre prædikanter) virkelig kan helbrede folks lidelser, eller er det bare fup og fidus? Jeg er selv troende og praktiserende kristen, men er alligevel i tvivl med mig selv om, hvorvidt der virkelig er tale om Guds kraft, eller blot endnu en (ukristelig) bedrager, som bare udnytter andre og tjener penge i Herrens navn vha. massehysteri/hypnose.

Det kunne være meget spændende at høre, om nogen af jer skulle have personlige erfaringer med sådanne mirakel- og helbredelsesmøder. Jeg har godt nok læst et par danske sider om emnet, om flere mennesker, som skriver, at de er blevet helbredt, men uden dialog med afsender, er det lidt svært at vide, hvad man skal tro og mene.

True love shines
Flik Flak

---
Isaiah 53:5

Til toppen 
#61718 - 30/04/2006 08:52 Re: Benny Hinn i Forum. [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Flik Flak, velkommen!

Det er ikke spor negativt at stille spørgsmål. Og ...hvis du spørger mig ... der er al mulig grund til at være skeptisk over for Benny Hinns aktiviteter!

Du får lige et link til en artikel i Kristeligt Dagblad i forgårs om hans optræden i Forum - og så har jeg sakset nedenstående fra en af Dialogcenterets artikler
( http://www.dci.dk/?side=ordbog&emne=Benny%20Hinn )

Benny Hinn
Den nok for tiden kendteste af disse tros-helbredere er amerikaneren Benny Hinn. Han har været smidt ud af sin kirke Pinsekirken i USA på grund af sin kontroversielle optræden og forkyndelse, men i 1995 hævdede han, at han havde angret sine synder og forkerte meninger, og blev taget til nåde. Hans karismatiske (eller måske hypnotiske) udstråling er af en sådan karakter, at tilhørerne til hans stormøder ofte falder i klynger, bare han puster på dem eller med store armbevægelser „øser Helligånden ud over dem“. Men hans pålidelighed i pengesager står vistnok ikke helt mål med hans kraftige gerninger.

Et eksempel på denne mands irrationalitet og virkelighedsflugt er hans nylig udtalte påstand om, at tusinder vil blive oprejst fra de døde ved de fjernsynsudsendelser, han producerer. Ja han forudsiger, at folk over hele jorden vil udskyde begravelser og hente kisterne ind foran TV-skærmen og lægge de dødes hænder på skærmen. Det skal dog til bevægelsens undskyldning nævnes, at sådanne vilde påstande er specielt typiske for Benny Hinn.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61719 - 30/04/2006 15:56 Re: Benny Hinn i Forum. [Re: ]
Pepsi
Bruger

Reg.: 24/11/2005
Sted: Færøerne
hej Flik Flak.

Jeg må sige at jeg har mine store tvivl til ham Benny Hinn, Jeg kender nogle mennesker fra Færøerne, som er rejst ned til Danmark til DE der Møder med Benny Hinn, fordi at de har Økonomiske problemer, og de på står at Benny Hinn skal hjælpe dem. Og jeg er desværre ret sikker på at de kommer skuffede hjem igen.
Når de møder der er færdige, så vil ikke det Guds ord som skulle været båret fremm der være det som de vil huske på, men det vil være Benny Hinn som vil være den som vil blive husket, for at være SÅÅÅ fantastiks, men jeg tvivler i stor grad hvad det er for noget som han forkynder.
DEt virker for mig som at det hele skal være et show, hvor man binder en lænke om halsen på Gud og siger til ham som man siger til en hund: at i Aften skal du helbrede en masse mennesker.
Og hvis disse mennesker ikke bliver helbredte, er det fordi at de ikke troede nok, og det synes jeg ikke er helt i tråd med Guds ord.

I min værden har det lige så stor effekt at gå ind i sit værelse lukke døren, knæle ned foran sengen og bede til Gud, og hvis det er hans vilije at du skal blive helbredt, så bliver du det, og hvis ikke, så er det ikki fordi at du ikke har troet nok, men bare en af Guds uransagelige veje!

Pepsi

Til toppen 
#61720 - 01/05/2006 02:16 Re: Benny Hinn i Forum. [Re: ]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Flik Flak,

Jeg kender ham ikke, men undrer mig ofte over hvorfor nogle fokuserer så meget på helbredelser og mirakler. I Bibelen står der 'størst af alt er kærligheden' og Kristus sagde "Derpå skal i kende at de er mine disciple, at de har indbyrdes kærlighed."
(at de hellige er bundet sammen af Ånden i fællesskabet, - retskafne mennesker vil erkende om et kristent fællesskab er bundet sammen af Guds Ånd, eller om det blot er et menneskeligt socialt fællesskab, hvis de kommer og er sammen med dem). Tegn og mirakler kan også komme fra onde ånder (Johs. Åb. 16:13-14). Derfor ligger der en fare i at fokusere så meget på dem. Herrens råd er den sikre vejleder.

Mvh
John

Til toppen 
#61721 - 01/05/2006 15:20 Benny Hinn er OK! [Re: ]
Jakobsbrevet
Bruger

Reg.: 01/05/2006
Kære Flik Flak

Jeg var selv med til alle møderne som Benny Hinn holdt i Forum.

Jeg ser også af og til hans program ”This is Your Day,” samt har læst nogle af hans bøger.

Der var INTET af det jeg oplevede inde i Forum, som var ’ubibelsk’ / ’ukristeligt’.
Benny Hinn holder sig til Guds ord.

Det første Benny Hinn gjorde var, at opfordre os til at lovsynge Gud.
Og Bibelen er fyldt med opfordringer til Guds børn om at lovsynge Gud.
Går du ind på bibelen.dk og søger under lovsang, får du utallige hits. Jeg nævner her blot nogle fra det Nye Testamente:

Hedningerne skal lovprise Gud for hans barmhjertighed – som der står skrevet:Derfor vil jeg prise dig blandt folkene, jeg vil lovsynge dit navn (Rom.15:9).

Og blinde og lamme kom hen til ham på tempelpladsen, og han helbredte dem. Men da ypperstepræsterne og de skriftkloge så de undere, han gjorde, og da de så børnene på tempelpladsen, som råbte: »Hosianna, Davids søn!« blev de vrede, og de spurgte ham: »Hører du ikke, hvad de siger?« Men Jesus svarede dem: »Jo, har I aldrig læst: ›Af børns og spædes mund har du beredt dig lovsang‹?« (Matt.21:14-16).

Lider nogen blandt jer ondt, skal han bede; er nogen glad, skal han synge lovsange; er nogen blandt jer syg, skal han tilkalde menighedens ældste, og de skal salve ham med olie i Herrens navn og bede over ham. Og troens bøn vil frelse den syge, og Herren vil gøre ham rask (Jak.5:13-15).

Det næste Benny Hinn gjorde var at understrege, at DET STØRSTE MIRAKEL vi kan opleve, er at tage imod Jesus som vores frelser og gøre ham til herre i vort liv. Han starter altid med at gøre det krystalklart, at æren for alle omvendelser og alle helbredelser, tilhører Jesus og Jesus alene! Han sagde, at livet er kort, men evigheden er lang. Han sagde, at der ifølge Bibelen findes en himmel / et paradis og et helvede, og at det er op til det enkelte menneske at vælge, hvor vi vil tilbringe evigheden.

Og leder du efter hits på paradis og helvede, er det Benny Hinn siger om den sag også fuldstændig i overensstemmelse med Bibelen:

Fra da af begyndte Jesus at prædike: »Omvend jer, for Himmeriget er kommet nær!« (Matt.4:17).

Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede (Matt.10:28).

Og Jesus sagde til ham: »Sandelig siger jeg dig: I dag skal du være med mig i Paradis« (Luk.23:43).

Det tredje Benny Hinn gjorde var at undervise om hvad der i Bibelen står om helbredelse.
Bibelen siger, at Jesus helbredte AL sygdom / at han helbredte ALLE der var syge. Endvidere udtaler Jesus i Bibelen, at vi, de troende / kristne, skal gøre de samme tegn, som han selv gjorde. Vi kan i Bibelen læse, at også dengang, var der mange der var forargede på og kritiske overfor Jesus da de hørte om de tegn og undere han gjorde. Jesu’ tjeneste startede og sluttede med tegn, undere og mirakler. Han gav dem der fulgte ham kraft til at gøre de samme tegn, undere og mirakler, som han selv gjorde. Noget af det allersidste han sagde var:

Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske« (Mark.16:17-18).

Så hvis du leder efter Jesu’ efterfølgere, skal du altså lede efter de tegn, der følger dem.

Møder du mennesker, der er skeptiske overfor tegn og undere, så husk, at Jesu' tjeneste var fyldt med tegn og undere. Spørgsmålet er, om der overhovedet ville have været nogen kristendom, hvis ikke Jesu' tjeneste havde været fyldt med de tegn og undere, der fik mennesker til at flokkes om ham.

Jesus gik omkring i hele Galilæa, underviste i deres synagoger, prædikede evangeliet om Riget og helbredte al sygdom og lidelse blandt folket (Matt.4:23).

Da det blev aften, bragte de mange besatte hen til ham, og han drev ånderne ud ved sit ord og helbredte alle de syge (Matt.8:16).

Jesus gik omkring i alle byerne og landsbyerne, underviste i deres synagoger, prædikede evangeliet om Riget og helbredte al sygdom og lidelse (Matt.9:35).

Da Jesus fik det at vide, drog han bort derfra, men store folkeskarer fulgte ham, og han helbredte dem alle (Matt.12:15).

Jesus havde netop helbredt mange mennesker for sygdomme, lidelser og onde ånder, og mange blinde havde han givet synet. Og han svarede dem: »Gå hen og fortæl Johannes, hvad I har set og hørt: Blinde ser, lamme går, spedalske bliver rene, og døve hører; døde står op, og evangeliet forkyndes for fattige. Og salig er den, der ikke forarges på mig« (Luk.7:21-23).

Når du hører mennesker, desværre også kristne, forarges over og kritisere Benny Hinn og andre kristne, så lad dig slet ikke påvirke af det! Det er ubibelsk og ukristeligt! Gud siger klart og tydeligt i Bibelen, at det IKKE er vores opgave, at DØMME nogen! Det understreges, at det ENE OG ALENE er op til Jesus, at dømme os mennesker. Vi er alle mennesker og INGEN af os er ufejlbarlige. Alligevel er det Jesu' klare befaling, at vi SKAL elske hinanden (Matt.5:43-48).

Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med. Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad mig tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje? Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage splinten ud af din broders øje (Matt.7:1-5).

Faderen dømmer heller ingen, men hele dommen har han overdraget til Sønnen (Joh.5:22).

Døm ikke, så skal I ikke selv dømmes; fordøm ikke, så skal I ikke fordømmes. Tilgiv, så skal I få tilgivelse (Luk.6:37).

Benny Hinn og andre, der tager Guds ord bogstaveligt, og vitterligt går ud og GØR det som Jesus har befalet ALLE kristne at gøre, er desværre alt for ofte ofre for kritik fra dem der egentlig skulle være deres kristne brødre og søstre. Ligesom Jesus også blev udsat for hyppig kritik fra farisæerne og de skriftlærde. Du skal tænke på, at hvis disse såkaldte kristne brødre og søstre SELV gik ud og GJORDE det Jesus har befalet dem at gøre, så ville de næppe have tid til at lede efter andres splinter, men istedet være travlt optaget af deres egne bjælker. Læg mærke til at kritikken oftest kommer fra de kanter, hvor der findes MINDST eller slet INGEN af de tegn, som Jesus siger, SKAL følge de troende / de kristne. Vær meget skeptisk overfor kritikerne og spørg dem altid, om de selv adlyder Jesu’ befaling i Markus 16.

Og så vil jeg til sidst anbefale dig selv, at lære Benny Hinn at kende. F.eks. ved at læse bogen ”Godmorgen Helligånd” og ved at se programmet ”This is your day” på GOD TV. Hans undervisning om kærligheden til Jesus og Helligånden, som fundamentet for enhver kristens liv og enhver kristens tjeneste kan åbne dine øjne for en helt ny dimension af det at være kristen. En dimension, hvor Guds ord betyder mere end menneskers ord - inklusive menneskers kritik.

Gud velsigne dig!

Til toppen 
#61722 - 01/05/2006 16:52 Re: Benny Hinn ... [Re: Jakobsbrevet]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jakobsbrevet.

Du har ret i, at vi ikke skal dømme - og da slet ikke fordømme.
Men vi må gerne, og skal faktisk også, bedømme!

Og personlig har jeg fundet Benny Hinns Power-forkyndelse uevangelisk og uetisk.

Jeg vil her gerne anbefale Henrik Nymann Eriksens lille bog "Fra tegn til tro" (Credo) som handler om Jesu undere i Johannes-evangeliet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61723 - 01/05/2006 17:12 Hvori består det U-evangeliske og det U-etiske? [Re: kristina]
Jakobsbrevet
Bruger

Kære Kristina

NÅR man kalder nogen for uevangelisk og uetisk må man også kunne komme med en begrundelse. Det skylder man dem man be - / - dømmer.
Og denne begrundelse savner jeg fra dig.

Når du siger ’U-evangelisk’ og U-etisk må du kunne komme med en begrundelse, der klart tydeliggør hvad det er ved Benny Hinns forkyndelse, DU mener er uevangelisk og uetisk.

Og jeg kan se, at du bruger ordet ’Power-forkyndelse’ i en negativ betydning.
Men ingen forkynder i dag, inklusive Benny Hinn, kommer i NÆRHEDEN af den Power – forkyndelse som kom fra Jesus.

Jesus VAR Power! Hans undervisning var mere Power – fuld end nogen nulevende forkynders undervisning! Jesu’ tegn og mirakler var mere Power – fulde end nogen tegn og mirakler vi ser i dag!
Og gik Jesus iblandt os i dag og forvandlede vand til vin, opvakte de døde, uddrev dæmoner, kaldte de skriftlærde for hyklere og gjorde tegn og undere, er vi nok ikke i tvivl om at mange ville kalde ham for både u-evangelisk, u-etisk og sindssyg.

Men ville DU også kalde ham u-evangelisk og uetisk?
Og i så fald – vil jeg se frem til din begrundelse for hvori det u-evangeliske og uetiske i Benny Hinns tjeneste består?

Mvh.
Maria

Til toppen 
#61724 - 01/05/2006 18:20 Re: Hvori består det U-evangeliske og det U-etiske? [Re: Jakobsbrevet]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Maria - - der står lidt om det i det indlæg, jeg skrev her i går her.

Jeg kan også henvise til dette svar på spørgsmålet om, om fremgangsteologien er god og sund lære. Her er jeg enig med Leif Andersen, så tag hans ord for min mening om det.

Jeg synes det er vigtigt at beholde fokus på Guds nåde: .. således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Det uevangeliske er, at BH flytter fokus fra fra vor synd og Guds nåde, fra Jesu gerning på Golgata til soning af vores synder, og i stedet fokuserer på sensationelle helbredelser.

Det uetiske er, at der lægges ekstra byrder på mennesker, der er syge, de mange der går skuffede hjem fra helbredelsesmøderne lige så syge - eller mere syge - end da kom, og enten må konkludere: "Nåja, det med Jesus hjalp altså heller ikke" - eller: "Ak, min tro var åbenbart ikke stærk nok - jeg opgiver og vil ikke mere være en kristen".

Ja, Jesus helbredte syge, men når BH siger, at han helbredte alle, er det direkte forkert.
Nogle af Jesu nærmeste venner var syge, og blev ikke helbredt for deres sygdomme. Det er heller ikke afgørende, om de - og vi! - bliver raske her i denne verden eller først i Guds paradis på den nye jord.

Det afgørende er, at vi kommer til tro på Jesus, og at denne tro ikke kædes sammen med, og gøres afhængig af, om vi bliver helbredt eller ej, om vi er syge eller raske, stærke eller afmægtige, rige eller fattige.

Jesus sagde også: »Sandelig siger jeg jer: Det er vanskeligt for en rig at komme ind i Himmeriget. Det tror jeg ikke, Benny Hinn fortæller noget om.

Jeg har også sakset følgende fra et panelsvar på spørgsmålet: Kan Djævelen helbrede?

... Djævelen arbejder også med helbredelser, men i modsætning til Jesus er det ikke gratis hos ham. Jesus kan sagtens helbrede uden, at folk bliver afhængige af ham (Lukasevangeliet 17,11-19), men det er anderledes, når Djævelen gør det. Da bliver man afhængig af ham. Han vil og kan ikke helbrede os på en sådan måde, at vi bliver frie. Han vil binde os. Med andre ord: han kan kun give delvise helbredelser. Djævelen forklæder sig som en lysets engel for med alle midler, også helbredelser, at ødelægge vores liv og vores tro på Jesus.

Power fra Jesus skriver du?
Tja .. hans største triumf var da han red ind i Jerusalem på et æsel! - og en flok mennesker, der havde taget fejl af situationen og regnede med, at han var en helt anden end han var - viftede med palmegrene og råbte Halleluja.

Og Esajas (53,2) profeterede om Jesus:

Hans skikkelse havde ingen skønhed,
vi så ham, men vi brød os ikke om synet.
Foragtet og opgivet af mennesker,
en lidelsernes mand, kendt med sygdom,
én man skjuler ansigtet for,
foragtet, vi regnede ham ikke for noget.

Ja, det kom til at gå i opfyldelse - og Jesus blev pisket, spyttet på og klynget op på et kors, hvor han døde en ynkelig død mellem to røvere.
Power? ... hmm ... mnjerg ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61725 - 01/05/2006 19:07 Re: Hvori består det U-evangeliske og det U-etiske? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Så skete det vist endeligt hva Kristina! at vi to blev enige..

kh lars

Til toppen 
#61726 - 01/05/2006 19:18 Re: Hvori består det U-evangeliske og det U-etiske? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Lars stud.teol. - du redder min dag! - lad os nyde det - - så længe det varer!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61727 - 01/05/2006 21:44 Re: Hvori består det U-evangeliske og det U-etiske? [Re: kristina]
Jakobsbrevet
Bruger

Hej Kristina

Interessant diskussion.

Du bruger den gængse boks-betegnelse ’Fremgangs-teologien.’
Det må siges efterhånden at være en lige så slidt og udefinerlig frase, som ’de kristne’, ’muslimerne’, osv, så den diskussion anser jeg for at være forældet og frugtløs. Jesu’ kontinuerlige og intense fokus på tro synes at afskrække nogle kristne, mens andre vælger at tro på hans ord om tro. For vel skal vi fokusere på Guds nåde. Men OGSÅ den nåde modtages i TRO. Men Jesus understreger jo, at vi SKAL være ÈT. Så meningsforskellene må vi vel bare acceptere. UDEN at dømme / fordømme.

Du siger at Benny Hinn måske ikke siger noget om hvor svært det er for en rig at komme ind i Himmeriget.
Og så finder jeg nogle meget triste insinuationer om, at de helbredelser der sker på Benny Hinns møder, kunne være djævelens værk. Har du selv været på hans møder? Og har du selv hørt ham undervise om helbredelse?

Nu har jeg som nævnt tidligere både været på hans møder, ser størstedelen af hans undervisningsprogrammer og læser hans bøger. Og jeg har endnu aldrig set ham insinuere, at det skal koste dig noget som helst, at blive helbredt. Ikke en øre. Han understreger tværtimod, Esajas 53:5: ”Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår BLEV vi helbredt.” Værket ER fuldbragt på Golgata. Intet pengebeløb har indflydelse på det.

Og når vi nu er ved økonomien, så er det ganske rigtigt, at Benny Hinn inderligt beder mennesker om, at finansiere de mange store møder han holder rundt omkring i verden. Han beder om penge, så at han kan rejse til endnu flere lande for at prædike evangeliet for endnu flere, - for dem der endnu ikke har hørt om Jesus, bl.a. de muslimske nationer. Men i den forbindelse nævner han alene sjæles frelse og ikke helbredelse.

Jeg ved ikke om du har set hans programmer, været på hans møder, læst hans bøger eller om du kun har din viden om ham fra andre? Men jeg anser det også for ukristeligt og uetisk, at insinuere om og mistænkeliggøre kristne brødre og søstre, som prædiker evangeliet, UDEN at kende dem og deres hjerte. For det ER et faktum, at de mennesker, der ER optaget af at prædike evangeliet – inklusive helbredelse, IKKE beskæftiger sig med be-/ for- dømmelse. Måske er be-/for-dømmelsen et tegn på, at vi IKKE er optaget af at prædike evangeliet og derfor har for megen tid tilovers til at haves ad vore brødre og søstre? Hvad mener du om det?

Mht. det U-evangeliske, nævner du, at Benny Hinn flytter fokus fra vor synd og Guds nåde. Fra Jesu gerning på Golgata til soning af vore synder. INTET kunne være mere forkert! LYT til hans undervisning, SE hans programmer på GOD TV. Så kan du med egne øjne se og med egne ører høre, at den påstand er falsk. (Måske endnu en af djævelens løgne. Man skal jo have i tanke, at han hader dem der forkynder evangeliet og er skyld i tusinder af menneskers frelse). På intet møde i Danmark har jeg været med til en så intens og langvarig ophøjelse af Guds nåde og Jesu offer, som på de møder, hvor Benny Hinn har ledt lovsangen og prædiken. Igennem hele mødet er den røde tråd ophøjelse af Jesus og hans underfulde frelse.

Og mht. det U-etiske, nævner du, at hans forkyndelse lægger ekstra byrder på mennesker, der er syge. Det er jo ikke sandt. Igen, se og hør det selv. Der var intet u-bibelsk ved hans forkyndelse om helbredelse. Medmindre man er overbevist om, at skriftstederne om helbredelse ikke gælder for os i dag.

Du siger, at det ikke er sandt, at Jesus helbredte alle.
Men hvor finder du den påstand i Bibelen?

Det jeg læser i Bibelen om helbredelse er følgende:
Sammen med dem gik han ned, og han stod stille på en slette; og der var en stor skare af hans disciple og en stor mængde mennesker fra hele Judæa og Jerusalem og fra kystlandet ved Tyrus og Sidon. De var kommet for at høre ham og for at blive helbredt for deres sygdomme; også de, der plagedes af urene ånder, blev helbredt. Og hele skaren prøvede på at komme til at røre ved ham, for der udgik en kraft fra ham, og han helbredte ALLE (Luk. 6:17-19).

Jesus gik omkring i hele Galilæa, underviste i deres synagoger, prædikede evangeliet om Riget og helbredte AL sygdom og lidelse blandt folket. Og rygtet om ham nåede ud i hele Syrien, og de kom til ham med alle, der led af forskellige sygdomme og var plaget af lidelser, og med besatte, månesyge og lamme, og HAN HELBREDTE DEM (Matt.4:23-24).

Da det blev aften, bragte de mange besatte hen til ham, og han drev ånderne ud ved sit ord og helbredte ALLE de syge, for at det skulle opfyldes, som er talt ved profeten Esajas, der siger: Han tog vore lidelser, han bar vore sygdomme (Matt.8:16-17).

Jesus gik omkring i alle byerne og landsbyerne, underviste i deres synagoger, prædikede evangeliet om Riget og helbredte AL sygdom og lidelse (Matt.9:35).

Da Jesus fik det at vide, drog han bort derfra, men store folkeskarer fulgte ham, og han helbredte dem ALLE (Matt.12:15).

Skal vi overse, at Bibelen påstår, at han helbredte ALLE. Skal vi prædike et andet budskab fordi dette budskab ikke stemmer overens med vores virkelighed?
Jeg ved godt, at der er mennesker, der ikke bliver helbredt eller kun bliver delvist helbredt.
Det har jeg også oplevet. MEN – og det er et essentielt MEN. Det giver os jo ikke ret til at omskrive Bibelen, så den passer til vores (måske amputerede) kristenliv?
Jeg kan ikke finde noget i Bibelen, der indikerer, at Jesus IKKE helbredte ALLE.
Hvis du vil overbevise mig om, at han ikke gjorde det, så må du vise mig det?

Det jeg læser er, at han helbredte alle, der kom til ham.
F.eks. synagogeforstanderens datter, officerens tjener, Peters svigermor, osv. osv. osv……

Endnu mens han talte, kommer der én fra synagogeforstanderens hus og siger: »Din datter er død. Gør ikke Mesteren mere ulejlighed.« Men da Jesus hørte det, sagde han til ham: »Frygt ikke, TRO KUN, så vil hun blive frelst.« Da han kom til huset, tillod han kun Peter og Johannes og Jakob og barnets far og mor at gå med ind. Alle græd og jamrede over pigen. Men han sagde: »Græd ikke, for hun er ikke død, hun sover.« De lo ad ham, for de vidste, at hun var død; men han tog hendes hånd og råbte: »Pige, rejs dig op!« Da vendte hendes ånd tilbage, hun stod straks op” (Luk.8:49-55).

Da Jesus gik ind i Kapernaum, kom en officer hen og bad ham: »Herre, min tjener ligger lammet derhjemme og lider forfærdeligt.« Han sagde til ham: »Jeg vil komme og helbrede ham.« Men officeren sagde: »Herre, jeg er for ringe til, at du går ind under mit tag. Men sig blot et ord, så vil min tjener blive helbredt. Jeg er jo selv en mand under kommando og har soldater under mig. Siger jeg til én: Gå! så går han, og til en anden: Kom! så kommer han, og til min tjener: Gør det og det! så gør han det.« Da Jesus hørte det, undrede han sig og sagde til dem, der fulgte ham: »Sandelig siger jeg jer: SÅ STOR EN TRO (sagde Jesus) har jeg ikke fundet hos nogen i Israel. Jeg siger jer: Mange skal komme fra øst og vest og sidde til bords med Abraham og Isak og Jakob i Himmeriget, men Rigets egne børn skal kastes ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.« Men til officeren sagde Jesus: »Gå, det skal ske dig, som du troede!« Og hans tjener blev helbredt i samme time (Matt.8:5-13).

Og Jesus kom ind i Peters hus og så, at hans svigermor lå med feber. Han tog hendes hånd, og feberen forlod hende, og hun stod op og sørgede for ham. Da det blev aften, bragte de mange besatte hen til ham, og han drev ånderne ud ved sit ord og helbredte ALLE de syge, (Matt.8:14-16).

Når du fortæller om æslet, piskningen og korsfæstelen, drager du kun den ydmyge side af Jesus frem.
Du udelader hans mere provokerende og kraftfulde side.

Vel er der bibelvers, der fortæller om, at Jesus ydmygt red ind i Jerusalem på et æsel og om, at hans krop ikke var skøn efter at han var blevet pisket halvt fordærvet og at han døde en ’ynkelig’ (dine ord) død på et kors. Men der findes så sandelig også bibelvers, der fortæller os om en Jesus, der sagde og gjorde ting, der var alt andet end ydmyge og ynkelige.

Blot nogle få iøjnefaldende eksempler, der ikke er til at komme udenom:

”Og da han fik øje på et figentræ ved vejen, gik han hen til det, men fandt ikke andet end blade på det. Så sagde han til det: »Du skal aldrig i evighed mere bære frugt!« Og i det samme visnede figentræet. Da disciplene så det, undrede de sig og spurgte: »Hvordan kunne figentræet visne med det samme?« Jesus sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I har TRO og ikke tvivler, kan I ikke alene gøre det med figentræet, men også sige til dette bjerg: Løft dig op og styrt dig i havet! og det vil ske. Alt, hvad I beder om i jeres bønner, skal I få, når I tror” (Matt.21:19-22).

”Sandelig siger jeg jer: Har I en TRO SOM ET SENNEPSFRØ, kan I sige til dette bjerg: Flyt dig herfra og derhen! Og det VIL flytte sig. Og INTET VIL VÆRE UMULIGT for jer” (Matt.17:20).

”Disse tegn skal følge DEM, DER TROR: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så DE BLIVER RASKE” (Mark.16:17-18).

Og han rejste sig, truede ad stormen og sagde til søen: »Ti stille, hold inde!« Og stormen lagde sig, og det blev helt blikstille. Så sagde han til dem: »Hvorfor er I bange? Har I endnu ikke TRO?” (Mark.4:39-40).

Det er jo store ord. Og ord om tro.
Men er de efter din mening sande eller falske?
Mener du, at disse udtaleleser fra Jesus ikke gælder i dag?

Mvh.
Maria Johannesen

Til toppen 
#61728 - 01/05/2006 22:54 Re: Hvori består det U-evangeliske og det U-etiske? [Re: Jakobsbrevet]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Maria - jeg stopper her med tak for dine indlæg i denne debat. Dit sidste indlæg vil jeg lade stå uimodsagt.

Jeg kan nemlig se, at vi tolker vores fælles Bibel på hver sin måde, fra hver vores synsvinkel, og at vi begge er helt bevidste, og overbeviste om, vores Benny Hinn-synspunkter.

Vi har begge gjort udførligt rede for vore synspunkter, som jeg tror ville forblive "mur- og nagelfaste", selv om vi blev ved med at udveksle bibelcitater og uddybende forklaringer.

Det må vi begge tage til efterretning, og jeg håber vi i al respekt kan enes om at være uenige ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61729 - 02/05/2006 07:56 Re: Hvori består det U-evangeliske og det U-etiske? [Re: Jakobsbrevet]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Maria

Guds fred.

Du skriver:
Citat:
Det er jo store ord. Og ord om tro.
Men er de efter din mening sande eller falske?
Mener du, at disse udtaleleser fra Jesus ikke gælder i dag?

Naturligvis er det sandt, at Jesus helbredte. Helbredelse var ligesom de øvrige mirakler tegn, der ledsagede evangeliet. Der står også skrevet, at Gud er vores læge (2. Mos. 15,26) - igen som et åbenbaringstegn.

Udgangspunktet må være at Gud er god, at Gud er den kristnes far - og at vi som hans børn kan forvente alt godt fra ham!!. Det er derfor ikke forkert at bede om helbredelse, eller at bede for de syge (også med håndspålæggelse). Tværtimod. Omend dette er åbenbaringstegn, og Jesus befaler apostlene at gøre det, da står der intet sted, at vi ikke må. I Jakobsbrevet står der også: "er nogen blandt jer syg, skal han tilkalde menighedens ældste, og de skal salve ham med olie i Herrens navn og bede over ham. Og troens bøn vil frelse den syge, og Herren vil gøre ham rask... osv..."

Dette mere end indikerer, at Gud fortsat ønsker at helbrede mennesker!

Men for Jesus var det ikke helbredelser og mirakler, der stod i centrum. Faktisk bad han flere gange de, der var blevet helbredt om at tie. Da Jesus bliver fristet i ørkenen, da sagde han "Nej" til den fristelse, at lade sig bære på englevinger - det ville da ellers være noget af et syn! Ja, et sandt mirakel - Ligesom han sagde "Nej" til en anden fristelse, nemlig at stige ned fra Korset - han kunne som Gud have gjort det! - Også et mirakel.

For Jesus var det altoverskyggende tema, at han skulle drikke vredens bæger og forsone os med Gud. Jesus gik i døden for at frelse dig og mig. Vi hverken kan eller kunne overholde kærlighedsbudet om at elske, Guds Lov.

For sandheden er den at vi elsker os selv højere end Gud, og vi i vort kød hader Guds lov. Men Jesus led vores stedfortrædende død på korset ved at lade sig ramme af Guds vrede over synden, og alene i kraft af dette korsoffer, kan Gud benåde os fra straffen!

I kraft af Jesu korsoffer kan vi gratis modtage syndernes forladelse. Da er ikke længere nogen gerning, der kan fortjene nåden hos Gud - ligesom der ikke længere er nogen synd, der kan hindre nåden hos Gud.

Halleluja.

Det er fuldbragt!

Og derfor er det at Jesus i Luk. 24 befaler: "og i hans navn skal der prædikes OMVENDELSE TIL SYNDERNES FORLADELSE for alle folkeslag."

Og så kommer det, prædiker Benny Hinn "synd" og "nåde"? Prædiker han omvendelse og syndsforladelse? Uddeler han syndsforladelse, så mennesker kan blive frelst fra Dommen?
Har han Jesu forsoning og den gratis nåde i centrum, som Jesus og apostlene havde?

Eller er det blot "Kom til Jesus og få et mirakel" - "tag imod Jesus som din frelser"?

For det er jo det. Er der ingen syndserkendelse, opstår der ingen bodfærdighed. Opstår der ingen bodfærdighed
er der ikke brug for en Forsoner og Frelser!.

- for, hvad er det i givet fald frelse fra??

Er disse ting udeladt fra forkyndelsen, da mangler Evangeliet - og da er der kun focus på tegnene
........og da er Jesu korsoffer forgæves.

Ja, jeg kender ikke svaret på disse spørgsmål vedr. Benny Hinns forkyndelse. Men du har deltaget i hans møder og læst hans bøger. Så du ved det.

Bortset fra det, synes jeg det er helt fint, at Benny Hinn beder for de syge, og at Jesu navn bliver løftet................så måske kunne dette skærpe appetitten for de ikke-troende, til at høre noget mere om Jesus og ikke mindst hans gerning på Korset.

Gud velsigne dig med alt godt.

Mkh Malli

Ændret af malli (02/05/2006 08:06)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#61730 - 02/05/2006 19:57 Re: Hvori består det U-evangeliske og det U-etiske? [Re: Jakobsbrevet]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Jakobsbrev.

Det ser ud som om du mener, at man ikke må kritisere eller bedømme andre kristne, fordi Jesus bad om, at vi skulle være et.
Men hvorfor står der så, at vi skal prøve ånderne (1.Joh.4,1) og vogte os for falske profeter? (Matt.7,15). Vi er aldrig blevet bedt om at være et med alle, uanset hvad de forkynder, og om det er sand eller falsk lære.

Det er sandt, at der beskrives, at Jesus ved flere lejligheder helbredte alle, som du nævner.
Men fx. ved Betesdas dam helbredte han kun en enkelt, selv om der var mange syge.
Der skete også mange tegn og undere ved apostlene, også helbredelser. Alligevel står der også fx. om Trofimus, at Paulus måtte efterlade ham syg i Milet, og om Timotheus, at han bør drikke lidt vin for sin mave og fordi han ofte er syg. 1.Tim. 5,23.
Og selv om Paulus tilhørte ham, som fordrev dæmonerne hos de besatte, der blev båret til ham, tillod han, at Paulus i 14 år havde sin torn i kødet, en engel fra Satan, som skulle slå ham, for at han ikke skulle blive hovmodig, 2.Kor.12,9.
(Dermed mener jeg ikke, at det var en besættelse, Paulus oplevede, men man kan sige, at han var plaget af Djævelen, omend på en anden måde).
Så det billede, Bibelen tegner, er alligevel ikke entydigt.
Man må også skelne mellem, at der på de nævnte steder beskrives, at Jesus helbredte alle - og så at det skulle være et skudsikkert løfte, at det altid skulle foregå sådan.

Det siger jeg ikke for at benægte eller underkende, at der findes helbredelser - også i dag. Det er jeg helt sikker på.
Jeg er også sikker på, at Gud altid vil helbrede sine børn.
Men det springende punkt er, hvornår. Der er nogle, der bliver helbredt i deres liv her på jorden - enten ved bøn eller ved lægevidenskaben, som vi heller ikke må glemme er fra Guds skaberhånd - eller også sker det på den nye jord, når vi får vores herliggjorte opstandelseslegeme. Det skal vi bestemt ikke betragte som noget ringere. Selv for den her på jorden sunde og raske eller guddommeligt helbredte vil det til den tid blive en genoprettelse af dimensioner, som vi ikke forstår i dette liv.
Derfor bryder jeg mig ikke om udtrykket, at "nogle gange vil Gud ikke helbrede". Det mener jeg simpelthen ikke er rigtigt. Jeg vil hellere sige: Nogle gange helbreder Gud ikke her og nu, eller i dette liv - men i herligheden.
Vi skal ikke underkende, at det kan være svært være syg, svært at vente på helbredelsen, om den så sker i denne verden eller den kommende. Men der, hvor Gud siger "vent", kan han i stedet give kraft og velsignelse til at bære sygdommen eller lidelsen - og med den give en velsignelse, som man ikke ville have fået uden. Det har mange erfaret - og det er også et mirakel!

For at vende tilbage til Benny Hinn, så mener jeg også, det er betænkeligt, at han flere gange har profeteret decideret falsk - fx. om Fidel Castros død, eller de homoseksuelles undergang på et bestemt tidspunkt. Særlig når han har påberåbt sig at tale direkte fra Gud under "salvelsen", som ingen måtte sætte spørgsmålstegn ved.
Eller når han skriver i sin bog "Salvelsen", at han på et af sine møder blev bekymret over, at folk ikke faldt om, og konkluderede derfor, at Helligånden ikke var der! Men da folk så senere begyndte at falde, var han atter glad - for nu var Ånden jo kommet!
Man kan så spørge sig selv, hvor det bibelske belæg er. Hvis Benny Hinn har ret, kom Helligånden heller ikke virkeligt til kirken på pinsedagen, for da var der ingen, der faldt om!
Er det virkelig muligt, at man ikke må bedømme sådanne udsagn, fordi vi jo "skal være et"?

Disse tegn skal følge dem, som tror, skriver du (fra Mark.16.)
Det er rigtigt, at Jesus har sagt dette, og nogle af os har måske ofte glemt det.
Men der står ikke, at disse tegn skal følge hver eneste, som tror. Det skal følge dem, som tror, som fællesskab og kirke.
Det skriver jeg, fordi Paulus jo i 1. Kor. 12 skriver, at ikke alle har samme nådegaver. Derfor heller ikke til dæmonuddrivelse, tungetale, undergerninger og helbredelse.
Og lige før det om tegnene siger Jesus, at den, som tror og bliver døbt / er vantro, skal frelses / dømmes. Det gælder den enkelte. Herefter tales der om dem, som tror - fællesskabet.

Du skriver noget i retning af (ret mig, hvis jeg gengiver forkert), at de, der kritiserer Benny Hinn m.fl., ikke selv forkynder evangeliet / beder for syge eller lignende, og synes at skære dem alle over én kam.
Undskyld jeg spørger - men hvordan kan du egentlig vide det? Hvor ved du fra, at disse mennesker ikke forkynder evangeliet for dem, der ikke kender Jesus?
Du skriver, at hvis de gjorde det, så ville de ikke have tid til at kritisere.
Nu kan der jo være mange forskellige ting, man gør. Man kan jo bruge sin tid til mange forskellige ting.
Jesus, Paulus og Johannes forkyndte evangeliet og helbredte syge mv. - men det forhindrede dem da så sandelig ikke i også at have tid til at advare mod vranglære! Det er der masser af i fx. Paulus' breve, prøv bare at læse fx. 2. Korintherbrev, Galaterbrevet og Timotheusbrevene. Men han fik da tid til at nå langt omkring med evangeliet alligevel.
En forkyndelse af det sande må også indebære en advarsel mod det falske.
Man har ikke automatisk uret, fordi man måske ikke selv personligt har en nådegave til at helbrede eller gøre undere eller være evangelist for den sags skyld. Ligesom man ikke automatisk har ret, fordi man gør undere.

Jeg talte engang med en forkynder af den fremgangsteologiske slags og sagde, at jeg havde læst en bog, han havde skrevet om helbredelse, men ikke var enig i den.
Han svarede noget i denne retning: "Helbreder du syge? Uddriver du dæmoner?" Jeg svarede nej, fordi det ikke var mine nådegaver (vil ikke udelukke, at jeg kunne få dem en dag, hvis Gud ville give mig dem).
Han svarede: "Hvis du ikke driver dæmoner ud eller helbreder syge, har du ingen ret til at være uenig med mig, som gør disse ting. Jeg gør det, der står i Bogen - det gør du ikke!"
Han mente heller ikke, at jeg fortalte folk om Jesus, selv om han ikke kunne vide det.
Så det er vist ikke en ukendt ide, det med at man kun må bedømme, hvis man gør nøjagtig det samme, men det har vist ikke noget bibelsk belæg.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (02/05/2006 20:00)

Til toppen 
#61731 - 02/05/2006 21:47 Re: Hvori består det U-evangeliske og det U-etiske? [Re: Jakobsbrevet]
Pepsi
Bruger

Reg.: 24/11/2005
Sted: Færøerne
Hej med jer

Kunne ikke være mere enig med dig Anne Pande.

Jakobsbrevet, jeg vil gerne spørge dig nogle spørgsmål vedrørende dine indlæg!

Jeg har læst dem, og kan forstå at du er ikke i tvivl om det som Benny Hinn prædiker og udretter, og du er enig med ham i det.

Da jeg læste dit sidste indlæg, da kunne jeg ikke lade være med at standse ved en setning som du skrev
Citat:

Når du fortæller om æslet, piskningen og korsfæstelen, drager du kun den ydmyge side af Jesus frem.
Du udelader hans mere provokerende og kraftfulde side.

Er Det ikke den side af Jesus Kristus som er den vigtigste side af ham; Det fuldbragte værk ude på Golgata?? Der hvor han hang på korsetm, der hvor alle havde forladt ham, selv hans far i himlen havde forladt ham, der hang ham for MIN og din skyld. Er det ikke det som er det ALLER vigtigste at drage frem?? Er alle de andre undre og kraftgerninger ikke peanuts i mod han værk ude på Golgata?

Det som jeg ikke så godt kan lide med alle disse store prædikanter der imellem Benny Hinn, det er at de fokuserer næsten kun på Hellig Åndens kraft, på de åndelige nådegaver. For mig virker det som man bygger sin kristen tro på følelser, at hvis mennesker ikke bliver helbredte, eller falder omkuld af "hellig åndens" kraft, så er hellig ånden ikke i blant de mennesker der sidder i den møde sal. der står i Matt 18,20 For hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem.«

Dvs at selv om der ikke sker mirakler med at mennesker falder om kuld, bliver helbredte o.l så betyder det ikke at Jesus, Gud eller Hellig ånden her forladt mødet.
Jeg er ikke i tvivl om at disse menesker når de står og synger deres lovsang mener de ord som de synger, og jeg har heller intet i mod lovsang. MEn når møderne bliver så "vilde" at folk falder omkuld af Hellig Åndens kraft, da bliver jeg skeptisk! Jeg kan ikke se nogen steder i bibelen at folk ligger i gluvet og spræller af Hellig Åndens kraft, og jeg kan heller ikke se at mennesker har det store gavn af dette oplevelse. Kan kun forestille mig den stakkel der ikke falt omkuld den aften, han føler sikkert:Min tro er ikke "stor" nok så jeg er ikke god nokk til Gud! Eller den som er faldet omkuld 3.gange hann siger: DU er kun faldet omkuld éen gang, og jeg er faldet omkuld tre gange, så må jeg være meget hellig.
Sådan er vi mennesker vi bliver hovmodige.
Jeg siger bare lad ikke miraklerne skygge for Værket på Golgata.

Et andet som man skal være forsigtig med, det er at fortælle mennesker at når de har taget i mod Jesus, så er der ingen sorg og ingen harm mere, kun glæde og medgang, For hvis nogen siger det, så er han et heldigt menneske, for de ALLER fleste mennesker går det op og ned i vores liv men forskellen med at tage i mod Jesus og ikka at have taget i mod ham er at når der kommer tider hvor alt er trist og kedeligt og der er modgang, da har du en ven som du kann fortælle alt, og bede ham hjælpe dig, og han vil hjælpe dig, hvis du tør at bede om at hans vilje må ske, det er ikke sikkert at han hjælper dig straks efter at du har bedt, men hvis du tør stole på hans løfter, så vil han give dig styrke til at holde ud....

Så kære Maria Fokuser ikke så meget på Benny Hinn og om de mirakler som sker ved hans møder, men fokuser på Golgata korset hvor lambets blod randt for min og din skyld, for det er det som frelser os, og ikke noget andet.

Jesus være med dig

Pepsi

Til toppen 
#61732 - 02/05/2006 23:09 Re: Benny Hinn er OK! [Re: Jakobsbrevet]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej igen Jakobsbrev.

Lige en ting jeg studsede over.
Du skriver om "kritik fra dem, der egentlig skulle være deres kristne brødre og søstre" og: "disse såkaldte kristne brødre og søstre."
Jeg misforstår forhåbentlig, men mener du hermed, at hvis man kritiserer Benny Hinn, så er man kun en "såkaldt", og ikke rigtig, kristen??
Og "døm ikke" betyder ikke, at vi ikke må bedømme den lære, der forkyndes. I samme kapitel siger Jesus jo: Vogt jer for de falske profeter.
Man kunne vel også sige - hvis man ville - til dem, der kritiserer Benny Hinns kritikere for at kritisere ham i stedet for at gå ud og gøre det, Jesus har befalet, for så ville de slet ikke have tid til deres kritik: Hvordan får de selv tid til at gå ud og gøre de ting, når de skal kritisere kritikerne??
(Håber du fanger forsøget på at være lettere humoristisk her.)

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (02/05/2006 23:09)

Til toppen 
#61733 - 02/05/2006 23:14 Re: Benny Hinn er OK! [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

*klapper*

Til toppen 
#61734 - 04/05/2006 13:15 Re: Benny Hinn er OK! [Re: Jakobsbrevet]
Anonym
Anonym

Hejsa....

Jeg har læst en del af hans udgivne bøger, og været til et enkelt "Crusade" med ham i USA, og må indrømme at jeg ikke kan se hvad der er så facinerende ved ham........................
Egentlig syntes jeg han kom ind påklædt meget meget "ikke ydmygt" og han svingede fra at tale ned til forsamlingen til at næsten at gå ind i sympatisk/medfølende tiltale.

Set udfra et teologisk synspunkt, så har Benny Hinn, en masse huller og egen fortolkninger, som ikke stemmer overens med noget jeg kender til, men det har du sikkert hørt mange gange før, og du har nok alligevel ikke tænkt dig at lytte til alarmklokkerne... Så jeg skal spare dig for det.....................

Synes du ikke at der er lidt mærkeligt at Jesus selv, lod sig mænge med de fattige, og intet ejede... men Benny Hinn, promovere sig selv, og hiver penge ind til sin kirke, penge som ikke bliver brugt på fattige.. btw..
Burde det ikke være gratis at kommer til forkyndelse og møder?

Benny Hinn gør profit på sin "så kaldte" forkyndelse, det er absolut ikke kristent... tværtimod...

Stud.theol
lars

Til toppen 
#61735 - 04/05/2006 16:36 Re: Benny Hinn i Forum. [Re: ]
youthonfire
Bruger

Reg.: 03/04/2006
Hej
Benny Hinn er en Guds mand. Der er meget kritik omkring ham, men det var der jo også om Jesus. Han blev kaldt besat, frådser og dranker og alle mulige ting.
Med hensyn til at fokusere meget på helbredelse, så lagde jeg meget mærke til at Hinn først og fremmest fokuserer på Jesus, på frelsen. Desuden ser det for mig ud til at Jesus selv fokuserede utroligt meget på helbredelse...i hvert fald i handling...da Han gik her på jorden, så jeg har intet problem med det.
Der er mange der kritiserer at Hinn bor på dyre hoteller. Jeg har tænkt en del over det, og vi ved jo at Hinn er et menneske som os andre. Derfor må han virkelig have ro til at indvie sig indfor Gud, for at kunne være i en så stærk kraft fra Ham. Guds ord siger jo "hold jer nær til Gud, så skal han holde sig nær til jer". Og vi ser at i bibelen at det er nødvendigt at bede, trække sig ind på sit lønkammer og være sammen med Gud. Jeg tænker ofte på om det ikke er svært at få ordentlig ro til bøn hvis man er på et almindeligt hotel? Desuden leder Helligånden også nogle gange til at råbe indfor Gud. Vi ser mange gange feks i GT at Gud ledte sit folk til at råbe for Ham (f.eks. ved Jerikos mure). Hinn ville da forstyrre hele hotellet hvis ikke det var et godt et, hvor han helt kunne være sig selv. Jeg tror grunden er sådanne ting. Desuden er Hinn meget meget berømt og han er også nødt til at være et sted hvor han ikke bliver rendt på dørene altfor nemt. Jeg ved ikke,dette er bare min forestilling.
Sådan et arrangement er rimelig dyrt, men får Hinn sig ikke forberedt ordentligt, så er det hele jo nok nyttesløst, da der ingen helbredelser vil ske. Ja, det er Jesus der helbreder, men Han gør det gennem os. Jeg har i hvert fald erfaret at jeg næsten ikke ser nogle helbredelser når jeg lægger hænderne på de syge, hvis ikke jeg har draget mig meget nær til Gud i Hans nærvær. Og nogle gange er det som om kraften komme på banen når man råber af fryd og hengivenhed til Ham. Måske du som læser det ikke er enig...helt okay.... men det er umiddelbart mine tanker omkring det. Jeg siger ikke at nogen prædikant er fejlfri. Hvem af os mennesker kan sige os fri? Ingen...
Jeg har nu været på 14 af Hinns møder. Han har lagt hænderne på mig 3 gange i bøn, og det har været vidunderligt. Jeg føler mig mere draget til Jesus efter sådanne møder, og jeg ser at det er Ham som er i centrum på de møder. Man hører hele tiden:Jesus, Jesus, Jesus. Det er kun Ham.

Så min mening om Benny Hinns tjeneste er at den er fra Gud. Der kan altid være ting vi som kristne ser forskelligt på, men hvem af os er supermænd, så vi aldrig tager fejl og bare ved det hele?

Jacob

Til toppen 
#61736 - 04/05/2006 17:44 Re: Benny Hinn er OK! [Re: ]
youthonfire
Bruger

Hej Evangelist

Det ER gratis at komme til Hinns møder. Jeg har sjældent givet noget i kollekten. Du siger at det burde være gratis at komme til kristne møder, men det er vel ok at indsamle frivillige gaver. Er du klar over hvor meget sådan et arrangement koster? Desuden har benny hinns tjeneste også store hjælpe-projekter for fattige. Jeg har fulgt med i tjenesten siden slutningen af 80'erne. Jeg synes han er en Guds mand

Til toppen 
#61737 - 04/05/2006 19:39 Re: Benny Hinn er OK! [Re: youthonfire]
Anonym
Anonym

Hej Youth..

Gratis?
Nej det var ikke gratis, vi skulle betale entre, og parkeringsplads, og garderobe.. osv.. Ud over det opfordrede han ikke til gi i kollekt.. Han forlangte det..

Og så har jeg aldrig set så meget merchandise, andet end ved en fodbold kamp..

Han kom med "emotionele" taler, og forlangte af os at vi skulle give til Guds rige af det som var os givet....
Jeg synes at Benny Hinn er meget betagende og spændende, og samtidigt giver han mig en meget speciel smag i munden, og god er den ikke...

Og med hensyn til "frivillig", jeg synes at opleve en hel del intim "opfordring" til næsten tvang.. men sådan opfatter jeg ham.

Han profeterede osse for min amerikanske ven Mark, intet andet lutter lykke og velsignelse i de kommende 3år...... Men det skete ej, da min ven Mark skrev til Benny Hinn, fik han svar fra en eller anden "sekratær" som forskrev at Mark ikke have troet nok på sin profeti, og derfor var det fejlet.. min ven Mark er stadig stor "fan" af Benny Hinn,.... jeg undres.........

youth, kan det være rigtigt at en mand som kaster sig af med løgn er en stor Guds mand? tror du ikke på at noget af al den kritik der kommer er sand??....

Jeg ved godt folk ikke kan lide man henviser til Taggryggen..
men jeg gør der nu alligevel> for dig youth...
Benny Hinn, Information

Hvis han har styr på pengen som du mener? Forklar så hvorfor skattevæsenet er efter ham?

Men det er jo frikirkernes store måleske på om folk er fra Gud..
skemaet hedder>
1) Sker der mirakler
2) Eller andet vildt
3) Bliver stemningen tynget af følelser
4) Er det lidt forståeligt det der bliver prædiket

Og nu jeg selv engang kommet i frikirken, så dette er ikke en udeforstående tomme beskyldning

Jeg forbliver din trofaste
Stud.theol/lars

Til toppen 
#61738 - 04/05/2006 20:33 Re: Benny Hinn i Forum. [Re: youthonfire]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Ro om sig.. Hvorfor tænkte Paulus og de andre disciple ikke på det??

Udover det, så var der også en del kritik om Muhammad, Hitler, Buddha og så videre.. Guds mænd alle sammen??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#61739 - 04/05/2006 20:35 Re: Generalisering af frikirker! [Re: ]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej stud.theol Lars

Citat: Men det er jo frikirkernes store måleske på om folk er fra Gud..
skemaet hedder>
1) Sker der mirakler
2) Eller andet vildt
3) Bliver stemningen tynget af følelser
4) Er det lidt forståeligt det der bliver prædiket

Og nu jeg selv engang kommet i frikirken, så dette er ikke en udeforstående tomme beskyldning

citat slut.

Svar:
Jeg deltog ikke i de pågældende BH møder, men din generaliserende karakteristik af en frikirke er temlig dumt af en stud.theol at være.
Du burde mest af alle vide, at åndelig bedømmelse IKKE har spor med dine punkter at gøre.
Og i øvrigt, har du været i alle frikirker i DK elller i udlandet.???

mvh
carl

Til toppen 
#61740 - 05/05/2006 12:59 Re: Generalisering af frikirker! [Re: carl]
Anonym
Anonym

Hej Carl...

Jeg behøver ikke generalisere, men jeg må gerne provokere.
Og ja, jeg har kommet i rigtigt mange af landets fri og folkekirker, og osse en hel del i udlandet.
Jeg kan nu ikke se jeg tager fejl Carl, jeg ved hvad jeg så og oplevede.... Jeg anser ikke Frikirkerne for ikke at være kristne, men jeg synes "som teolog" at der alt for mange huller i læren, og som sådan.. det bliver vi ikke enige om over en debat, men hvis du diskutere det, er jeg åben for det............................

Og Carl, det er ikke nogen ny sandhed, at frikirkefolket ligger deres "værdiforhold" anderledes i forhold til mange andre kirker.
Det er heller ikke nogen stor sandhed, at man vægter højt på helbredelser, profetier...osv.....
Det genere mig skam ikke det fjerneste, men mere at jeg har været rundt i landets frirkirke, i sin tid en endnu yngre lars, som med nysgerrrighed tog til møder, hvor jeg ofte, meget ofte mødte prædikanter indlands som udenlands, som var "gode" fordi de kunne leve op til mit "skema" som jeg skrev tidligere. Jeg har ofte oplevet i frikirken at man måler folk på deres "gerninger" og ikke deres lære... Jeg synes personligt, det virker lidt som en skæv vægtning.. Men du må gerne forbeholde dig retten til at være uenig..

Om det er dumt af en Stud.theol? tja... vi teologer er jo ikke ufejlbarlige..

Om åndeligbedømmelse, tjaa.. men hvad hvis man ikke holder sig til biblen, så kan man være noget så karismatisk af person, og noget så "betagende" og stadig være langt fra sandhed og oprigtighed.

Det sjove er at frikirke folkene forsvarer >Vasula Ryden, Hedegaard, Benny Hinn.. m.m. på deres underes og karismatiske person, frem for deres teologi. Jeg har faktisk ikke oplevet nogen frikirkekristen gå skriften i sømmene og sammenligne den med Benny Hinn,....

Jeg forbliver din trofaste
Stud.theol
Lars

Ændret af Evangelisten (05/05/2006 13:01)

Til toppen 
#61741 - 05/05/2006 13:02 Re: Benny Hinn i Forum. [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

lol

Til toppen 
#61742 - 05/05/2006 14:06 Re: Generalisering af frikirker! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars - bare for en ordens skyld: Der findes faktisk ganske vægtige lutherske frikirker her i DK !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61743 - 05/05/2006 14:44 Re: Generalisering af frikirker! [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

hvad mener du med "vægtige lutherske frikirker" ? Hvad betyder det?

Jeg vil give Lars ret i, at der findes mange karismatiske frikirker i DK, hvor man lægger enormt meget vægt på oplevelser, undere og udvalgte nådegaver til tungetale og helbredelsestjeneste..jeg har selv oplevet det flere steder. Også i en baptist kirke faktisk, og de er ellers lutherske? Eller ?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#61744 - 05/05/2006 16:03 Re: Benny Hinn er OK! [Re: ]
youthonfire
Bruger

Hej Evangelist
Jeg vil ikke bruge min energi herinde på at forsvare benny hinn i detaljer, men jeg har ikke oplevet pengeafpresning på nogen af de møder jeg har været på. Det er alt jeg kan sige. Og jeg kender ikke hans forhold til skattevæsenet. Men jeg tænker også meget på at Jesus siger at vi vil blive løjet alt ondt på. Måske påstandene slet ikke er sande.
Og nej, jeg tager ikke tagryggen seriøst....bare navnet lyder alt for overlegent

Nok herfra....

Til toppen 
#61745 - 05/05/2006 16:04 Re: Generalisering af frikirker! [Re: ]
youthonfire
Bruger

Evangelist
Du siger at alle frikirkefolk forsvarer versula ruden...passer ikke, jeg gør ikke og jeg kender flere der ikke gør

Til toppen 
#61746 - 05/05/2006 19:53 Re: Generalisering af frikirker! [Re: ]
carl
Bruger

Hej Lars stud.theol

Citat:
Om åndeligbedømmelse, tjaa.. men hvad hvis man ikke holder sig til biblen, så kan man være noget så karismatisk af person, og noget så "betagende" og stadig være langt fra sandhed og oprigtighed.

Det sjove er at frikirke folkene forsvarer >Vasula Ryden, Hedegaard, Benny Hinn.. m.m. på deres underes og karismatiske person, frem for deres teologi. Jeg har faktisk ikke oplevet nogen frikirkekristen gå skriften i sømmene og sammenligne den med Benny Hinn,....

Citat slut.

Svar:
Du aner åbenbart intet om hvad åndelig bedømmelse er; det er en nådegave givet af Gud ved Helligånden.
Og den sammen med skriften afgør sandhed eller løgn.

Og så fortsætter du din generalisering.
NEJ, det er muligt at nogle såkaldte frikirkefolk gør det du nævner, men jeg ved at der er langt flere som IKKE gør det.!
Iøvrigt må det have været nogle underlige menigheder du lige netop har været i.

Og så skal jeg være så høflig at undlade at nævne visse præster i Folkekirken, teologer, religionssociologer m.fl., som hvis de kom under bedømmelse i forhold til skriften og Helligånden ville få det temmelig svært.

mvh
carl

Til toppen 
#61747 - 05/05/2006 20:33 Re: Generalisering af frikirker! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Oh ja kristina...
beklage sammendragelsen, jeg mener med henblik på de "karismatiske" frikirker,,,

mvh lars

Til toppen 
#61748 - 05/05/2006 20:57 Re: Generalisering af frikirker! [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau - - at være "luthersk" - det betyder ikke, at man ser Luther som ufejlbarlig, men at man mener, at hans teologi er i god overensstemmelse med Bibelen.

Jeg er ikke discipel af Luther, men af Jesus Kristus. Jeg er medlem af den evangelisk-lutherske folkekirke, og det er jeg fordi jeg mener, at dens definerede grundlag (Bibelen, trosbekendelserne incl. den augsburgske og den lille katekismus) er sand og sund lære. (Dette er desværre ikke ensbetydende med, at Guds ord overalt i vore kirker bliver forkyndt "rent og purt", som det hedder.)

De ikke-lutherske frikirker har et anderledes syn på bl.a. sakramenterne end de lutherske.

Men alle kristne, som hverken er katolikker, ortodokse eller koptiske er protestanter, mener jeg. (Ret mig, en eller anden, hvis jeg tager fejl her ...)

Afgørende er, at alle kristne er brødre og søstre, som - selv om vi er tilknyttet forskellige organisationer og trossamfund, og ser forskelligt på en del af teologien - tilsammen udgør Guds Kirke.. Den som er bygget af "levende stene", som Grundtvig skrev.

Og den eneste kirke, som jeg selv skriver med stort K!
Og det er kun Gud, der kender hver enkelt af disse levende stene og véd, hvem de er, og hvad de hedder .. !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61749 - 05/05/2006 21:09 Re: Generalisering af frikirker! [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl ..
Citat:
Du aner åbenbart intet om hvad åndelig bedømmelse er; det er en nådegave givet af Gud ved Helligånden. Og den sammen med skriften afgør sandhed eller løgn.

Lige et spørgsmål:

Har du et bud på, hvem der så skal bedømme dem, der mener at have nådegaver til åndelig bedømmelse, givet af Gud ved Helligånden?

Skriften, ikke osse? Sola scriptura!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61750 - 05/05/2006 23:20 Re: Generalisering af frikirker! [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Du aner åbenbart intet om hvad åndelig bedømmelse er; det er en nådegave givet af Gud ved Helligånden. Og den sammen med skriften afgør sandhed eller løgn.

Og så skriver du:

Lige et spørgsmål:

Har du et bud på, hvem der så skal bedømme dem, der mener at have nådegaver til åndelig bedømmelse, givet af Gud ved Helligånden?

Skriften, ikke osse? Sola scriptura!

Citat slut.

Kommentar:
Nu var det jo den hr. stud. theol Lars, som fortolkede bedømmelse på en måde som jeg gav en tilbagemelding på.

Og mit bud er ligesom man gør i folkekirken, de som skal bedømme andre er åndeligt modne personer, som skal sikre den sande forkyndelse !
Men deres fortolkning af skriften er jo lige så forskellig, som den kan være i frikirker !

Det kan vist ikke være dig helt ubekendt !!!!

mvh
carl

Ændret af carl (05/05/2006 23:21)

Til toppen 
#61751 - 06/05/2006 03:36 Re: Benny Hinn i Forum. [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej derude : )

Jeg vil bare lige sige, at det har være interessant at følge de mange indlæg, mit oplæg indtil nu har afstedkommet. Måske endnu mere kritisk end før, lugter det her stadig lidt for meget af profit, og bevæger sig (også af den grund) i en forkert retning i forhold til Jesu liv og lære. Som med meteorologerne på TV, repræsenterer man ikke nødvendigvis noget, blot fordi man taler om det. Og slet ikke, mener jeg, hvis det især er en god forretning.

Når dette er sagt, og hvad der ellers er skrevet af kritik, havde jeg alligevel gerne set, om nogen her havde trådt frem og fortalt, hvordan de var blevet helbredt. Om det så var af Hinn eller lignende prædikanter.

Og tak, i øvrigt, Kristina, for linket til Dialogcentret, som jeg slet ikke var klar over havde fået en hjemmeside. Der er flere ting her, jeg skal have læst igennem, fornemmer jeg.

True love shines
Flik Flak (Mic)

---
Revelation 3:19

Til toppen 
#61752 - 09/05/2006 00:33 Benny Hinn ophøjede Jesus [Re: malli]
Jakobsbrevet
Bruger

Kære Malli

Ja, efter al fordømmelsen af Benny Hinn og hans tjeneste, var det også med bævende hjerte jeg tog til møderne i Forum.

Men hvor var jeg glad da jeg tog derfra.
Det der efter 3 dages møder fyldte og stadig fylder mig er - Jesus, Jesus, Jesus. Jeg tror aldrig jeg har været til et møde før hvor der blev snakket og sunget og lovsunget så meget om og til Jesus. Det fik blot min kærlighed og taknemmelighed til ham til at vokse.

Så ja, Benny Hinn prædikede evangeliet om menneskets synd, dommen, Guds nåde og Jesu forsonende offer, - omvendelse og syndsforladelse.

Mange af de helbredelser der skete, skete mens vi sang lovsange. Inden der overhovedet blev nævnt et ord om helbredelse.

Hele tiden flyttede Benny Hinn fokus fra helbredelserne og hen på Jesus ved at sige: "Din helbredelse er IKKE det største mirakel. Det største mirakel er, når du modtager Jesus som din frelser og gør ham til herre i dit liv."

Jeg glæder mig stadig over, at jeg tog med på møderne og ved selvsyn kunne bedømme kritikernes udtalelser.

De Venligste Hilsener
Maria

Til toppen 
#61753 - 09/05/2006 00:44 'Bedømmelse' [Re: AnnePande]
Jakobsbrevet
Bruger

Kære Anne

Jo bedømmelse er nævnt i bibelen.
Og alle har ret til at bedømme.
Men ofte ender denne 'bedømmelse' desværre i fordømmelse.

Det er sandt, at Benny Hinn er en meget følelsesladet personlighed og at han ofte er kommet med uheldige udtalelser. Han har dog også bedt om tilgivelse for sine fejltrin.

Jeg mener at det er af afgørende betydning at man også i sin 'bedømmelse' lytter til den 'bedømtes' forkyndelse af evangeliet. Og ikke blot gentager 'bedømmelsen' / 'fordømmelsen' som hearsay.

Venlig Hilsen
Maria

Til toppen 
#61754 - 09/05/2006 01:10 Kære Pepsi [Re: Pepsi]
Jakobsbrevet
Bruger

Nu er jeg selv fra Færøerne, så jeg er opvokset/opflasket med den bekymring du giver udtryk for.

Og nu tager jeg det ikke som en bekræftelse på at Helligånden er til stede blot fordi nogen 'falder.' Der er mange måder at falde på. Eller blive 'skubbet' på. Og sprælle? Det har jeg ikke læst at Helligånden skulle gøre. Men jeg mener, at hvis man har modtaget Guds Hellige Ånd, så er man ikke i tvivl om hvornår Helligånden er til stede, uanset, som du siger, 'mirakler eller ej'.

Mht. at al sorg og harme skulle forsvinde når man blev kristen, og der derefter kun skulle være glæde og medgang, så kan jeg vist kun komme i tanke om at have hørt et sådant budskab 1 - 2 gange. Det var midt i 90-erne, hvor tros-forkyndelsen var på sit højeste. Jeg har personligt aldrig hørt Benny Hinn påstå at al sorg og harme forsvinder. Personligt understreger jeg altid prisen for efterfølgelse, når nogen udtrykker interesse for at blive kristen (Luk. 14). Og istedet for at virke afskrækkende på folk, virker det ekstra motiverende.

Og jo Pepsi! Uden Golgata havde vi selvfølgelig slet ikke haft denne meningsudveksling. Og nu tilbage til den færøske tilgang til Evangeliet. Her har man i årtier udeladt både Åndens gaver, Helbredelser og meget mere. Med den følgevirkning, at de 'kristne', som i Danmark, er blevet 'kultur'- og 'traditions'-kristne. Så vor opgave må være at forkynde Jesu' fulde værk - både før, under og efter Golgata.

Og bare rolig :-)
Jeg er ikke FOKUSERET på Benny Hinn eller andre evangelister.
Jeg er FOKUSERET på at SJÆLE BLIVER FRELST.
Og der hvor SJÆLE BLIVER FRELST - (og JA! - VIRKELIG FRELST! OMVENDT! VED GUDS NÅDE! PGA. JESU' DØD PÅ GOLGATA!), DÈR ser jeg Guds Ånd, Guds nåde, Guds Kærlighed, i virksomhed.

Venligste Hilsener
Maria

Til toppen 
#61755 - 09/05/2006 09:46 Re: Benny Hinn ophøjede Jesus [Re: Jakobsbrevet]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Maria

Nu har jeg så hørt fra to uafhængige kilder, at det der skrives og siges om Benny Hinn i massemedierne overhovedet ikke passer.......og at BH ikke "bare" ophøjede Jesus, men at Evangeliet faktisk blev forkyndt! - Det var dér jeg havde haft mine betænkeligheder.

Tror i det hele taget, at man skal være forsigtig, når man læser og hører noget som helst, der ikke er af 100% pålidelig kilde. Sidder i skrivende stund og kommer i tanke om, at man udenfor den kristne kirke helt fra start troede at kristne var kannibaler! Tænk, ifald søgende dengang havde hentet deres viden derfra!, så var Kristendommen næppe blevet verdens største religion!!

Tingene har det med at blive fordrejet, dels af journalister, der vil have en spændende historie - og dels af Modstanderen, der frister, alene med det formål at så splid, så kristne istedet for at forkynde "det glædelige budskab", bruger en masse ressourcer på at bekæmpe hinanden.........Og Verdens børn, kan endnu engang bekræftes i at "de kristne" er, om ikke kannibaler, så "utroværdig", "kriminelle" eller lign.

Vi har set det før! Specielt erindrer jeg da Moses Hansen gik på Nørrebro, ja, det kan man så mene meget om - men i hvertfald blev MH skudt en masse ting i skoene, som der står på hans hjemmeside: "Manipulationen og massehysteriet sker også i Danmark. "Det er vel nok synd for muslimerne, at Moses vil smide dem ud af Nørrebro. Det skal han ikke have lov til", var nok den almindelige holdning hos mange danskere. At det var en misforståelse af Moses budskab, spiller ingen rolle. Pressen gad ikke at bringe Moses' budskab videre, det var bedre at nedgøre og provokere, så havde man muligvis også en god historie dagen efter"

Guds fred og alt godt.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#61756 - 13/05/2006 19:58 Hej Malli [Re: malli]
Jakobsbrevet
Bruger

Ja det er så let, så let at fordømme, dømme og mistænkeliggøre andre kristne.

Og det opleves desværre stadig ofte i vore kirker :-(
Det er sørgeligt. Ofte er disse fordømmende holdninger resultater af sladder og rygter og altså ikke førstehåndskendskab til selve personen og hans/hendes budskab.

Her er et en artikel jeg fandt på Frikirkenet.dk.
En artikel hvis indhold jeg fuldt kan tilslutte mig.

Kærlig Hilsen
Maria
-----------------------------

Klassisk vækkelseskristendom i Forum

Man kan mene hvad man bil om Benny Hinn. Men hans forkyndelse i Forum i København søndag fejlede ikke noget.

O store Gud!

Den gamle russiske folkemelodi tilsat engelsk tekst er still going strong og er en lige så selvfølgelig følgesvend til Benny Hinns møder som at folk falder til højre og venstre, når han beder for dem.

Benny Hinn har netop afsluttet tre møder i Forum i København, hvor folk fra hele Skandinavien er valfartet for at høre den tv-kendte evangelist ”live”.

Og der var en hel del at komme efter – ikke kun de gammelkendte og gode sange – men også forkyndelse fra Benny Hinn i flere omgange – først til dem, som ville blive kristne, så til dem, som ville være raske og til sidst til dem, som ville bringe de gode kristne nyheder videre ud i Skandinavien. Det sidste møde søndag var ikke slut før efter fem timer – timer, der dog hurtigt fløj af sted.

Klassisk kristendom

Benny Hinn har ikke forandret sig siden den tyske evangelist Reinhard Bonnke først introducerede ham i Europa i sin ”Fire Conference” i 1987. Siden er hans indflydelse vokset – ikke mindst gennem daglige tv-programmer på satellitstationen GOD-tv. Det samme er modstanden imod ham gennem et utal af hjemmesider, som anklager ham for vranglære, manipulation og lemfældig omgang med penge.

Som han står der i Forum med sin drengede facon og gentagne gange lover Gud at give Ham æren for hvad der skal ske i dag, er man tilbøjelig til at tage disse anklager med et gran salt. Og skulle der være noget galt, må det begrænse sig til formen. Indholdet i hans forkyndelse var der rent teologisk ikke noget at komme efter. Denne aften – den sidste aften i kampagnen i Forum – står i den klassiske kristendoms tegn. Ikke blot i sangen ”O Store Gud” og hans forgænger evangelisten Kathryn Kuhlmanns favorit ”Nothing is Impossible”, men først og fremmest Benny Hinns egen forkyndelse.

Selvforglemmende tilbedelse

Efter en selvforglemmende tilbedelse af Gud, som er hans kendemærke og som i den grad fremkalder en andægtig og fortættet atmosfære, går han over til en enkel forkyndelse af det kristne evangelium:

Alle mennesker er syndere.

Ingen gør godt, kun Gud er hellig.

Skulle Gud dømme, ville ingen gå fri.

Men heldigvis: Han sendte Jesus for at tage straffen

Nu kan alle som tror, blive frelst.

- Vi ses i himmelen, sagde han efter at have ledet alle dem i ”synderens bøn” som var kommet frem til platformen for at tilkendegive deres tro – det var mange hundrede.

Efter en timeout med pjat og pjank, hvor han bl.a. introducerede nogle af sine medarbejdere, leder han lovsangen ind i en ny fase, hvor den intense atmosfære når nye højder, og der pludselig lyder gråd eller overraskende råb bag i salen. Folk bliver angiveligt helbredt hvor de sidder – i hvert fald er der igen hundredvis der kommer frem til platformen, når der gives opfordring til at fortælle om Guds berøring.

Jesus er Guds vilje i aktion

Til allersidst endnu en prædiken – denne gang til alle kristne, der vil gøre en forskel i de skandinaviske lande ved ar udbrede det kristne budskab i lighed med Benny Hinn.

- Tro, Helligånden er med dig – det er han med alle mennesker. At han er i dig – det er han i alle, der tror. Og at Han er over dig – det er han over alle, der åbner sig for ham netop med det formål at forkynde evangeliet.

- Det er let at modtage helbredelse – lige så let som at modtage tilgivelse, sagde han. Se bare på Jesus. Han er Guds vilje i aktion. Og han helbredte overalt hvor han kom frem.

For Benny Hinn er det netop når mennesker oplever Guds berøring gennem helbredelser, de også åbner sig for det kristne budskab.

- At blive kristen er det virkelige mirakel. Det er ikke fysisk, men åndeligt. Jeg har tit sagt, havde jeg ikke mødt Jesus, ville jeg ikke være til. Jeg vil hellere være ufødt, end ikke kende Jesus. Der er ikke noget liv uden ham.

Alt af nåde

Efter den forkyndelse, var der ikke meget at have anklagerne om vranglære i, og var der nogen, der sad tilbage med kritik af hans ”fremgangsteologi”, så blev det også denne aften manet i jorden:

- Gud sagde til Abraham: Jeg vil velsigne dig og vær en velsignelse. Gud velsigner os, så vi kan velsigne andre. Velsignelsen er ikke til, for at jeg skal bruge den på mig selv. En forretningsmand kom en gang til mig og sagde: ”Jeg vil lade millioner af dollars gå gennem dine hænder, hvis de ikke er klæbrige!” Gud bruger ikke klæbrige fingre!

Den overdrevne trosforkyndelse fik også et par ord med på vejen:

- Gud helbreder dig ikke på grund af dine behov, ej heller på grund af din tro, men fordi han vil det. Alt, hvad Gud gør, og alt, hvad han siger, er et resultat af hans nåde.

Så kan man naturligvis finde småfejl og irritationsmomenter, men hvem kan holde til at prædike i 35 år for millioner af mennesker kloden rundt uden at lave fejl? Og når man er i selskab med manden selv, må man betages af tre ting:

Hans tilbedelse af Gud.

Hans fokus på Jesus Kristus.

Og hans åbenhed for Helligånden.

Til toppen 
#61757 - 21/05/2006 07:15 Re: Benny Hinn i Forum. [Re: ]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Først vil jeg sige vi har vundet.lad os kigge på benny hinn hvor bor han.Aw han bor i et hjem til over 5 m dollers i chek det ud på nettet.Han flyver til sine marches eller what ever i et privat fly.Han har månedelige regniger på over 60.000 dollers.Hele hans økonomi er tvivlsom.

Når han går på sennen er det altid i et tæt skåret Jakke sæt fra Amani.Han forbander signe fjender på åbne møder.Hvad siger bibelen om dette?

Han håber eller lover at Jesus GUDs søn kommer fysisk til hans møder.Er det bare mig eller sagde Jesus til signe elskede at sådan som jeg forlader jer vil jeg også komme igen.

tiL sidst så husk hvor sygdom kommer fra ham som giver kan også fjerne hvis det liger i hans magt

Husk på Paulus! Hvad sagde han om vores tider.Lad jer ikke nare men omvend jer fra jeres/vores synd gid herren kommer snart

Tilsidst må jeg sige .Jeg ved ikke hvad der sker helt sikkert mirakler og Jesus/ Yahsua er med mig så meget ved jeg og jeg siger ikke at herrens tjenere ikke skal leve i overflod Benny klare det ok det er helt sikkert.

Herrens ånd skal nok forklare os hvad der er rigtigt og forkert det er mit håb

Viden er Frihed.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær