Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#61339 - 20/04/2006 09:45 Gud er en illussion
SAN
Bruger

Reg.: 20/04/2006
Med alt den viden man har til de forskellige ting, hvordan kan man så blive ved med at tro på at der er en "person" der har skabt det hele, mange af de ting der står i biblen er jo modbevist, jorden er ikke centrum for universet og evolutions teorien er jo reélt ikke en toeri længere, men facts.

Den underligste ting er nok at hvis der var en gud, hvorfor siger han det så bare ikke? Hvis han kan skabe jorden og alt hvad der er på den burde han vel kunne tillade sig at score en smule credit

Mennesket er det mest intelligente man ind til nu kender til, hvorfor gøre sig ydmyg og tilbede en større magt der ikke giver nogen mening.

Religion var i gamle dage noget der blev brugt til at svare på livets store spørgsmål, nu har vi videnskaben der er godt i gang med at løse alle de mysterier som før hørte under religion.
Derudover blev religion også brugt til at manipulere med folket, tænk bare på hvor meget magt kirken havde før i tiden, og hvor meget magt diverse præstestyrer har i muslimske lande i øjeblikket.

Min konklusion af det hele må være, at gud ikke eksisterer, men er en forældet forklaring på det uforklarlige..

Flame me!

Viden er nøglen til succes!

Til toppen 
#61340 - 20/04/2006 20:12 Re: Gud er en illussion [Re: SAN]
Anonym
Anonym

Hej SAN

Citat:
Med alt den viden man har til de forskellige ting, hvordan kan man så blive ved med at tro på at der er en "person" der har skabt det hele, mange af de ting der står i biblen er jo modbevist, jorden er ikke centrum for universet og evolutions teorien er jo reélt ikke en toeri længere, men facts.

Hvor i Bibelen står der at jorden er centrum for universet?

Jeg tvivler på at selv de mest hard-core evolutions tilhængere, vil give dig ret i at evolutionsteorien er mere end en teori. Den er en teori, som så mange andre teorier, der bygger på en række fysiske facts samt en række antagelser ud fra disse.

Citat:
Den underligste ting er nok at hvis der var en gud, hvorfor siger han det så bare ikke? Hvis han kan skabe jorden og alt hvad der er på den burde han vel kunne tillade sig at score en smule credit

Han siger det skam også. Prøv evt. at læse Bibelen - den handler næsten ikke om andet end at Gud fortæller hvem han er og hvad han gør og har gjort.

Citat:
Mennesket er det mest intelligente man ind til nu kender til, hvorfor gøre sig ydmyg og tilbede en større magt der ikke giver nogen mening.

Netop derfor!

Citat:
Religion var i gamle dage noget der blev brugt til at svare på livets store spørgsmål, nu har vi videnskaben der er godt i gang med at løse alle de mysterier som før hørte under religion.
Derudover blev religion også brugt til at manipulere med folket, tænk bare på hvor meget magt kirken havde før i tiden, og hvor meget magt diverse præstestyrer har i muslimske lande i øjeblikket.

Du har ganske ret. Videnskaben har på mange områder overtaget religionens plads - og gør desværre ikke noget bedre job end da det var religionen der styrede.

Citat:
Min konklusion af det hele må være, at gud ikke eksisterer, men er en forældet forklaring på det uforklarlige..

Det skal du have lov at konkludere - bare du er forberedt på at du en dag vil se at du tog fejl.

mvh

Lars

Til toppen 
#61341 - 20/04/2006 21:09 Re: Gud er en illussion [Re: ]
SAN
Bruger

Ved ikke om det med at jorden er centrum i universet står direkte i biblen, men der er da en del videnskabs mænd der er blevet sat i fængsel af kirken på grund af de påstod dette.

Selv om evolutionsteorien måske stadig er en teori, så er den langt nemmere at underbygge end den teori med at vi er formet af jord og pustet liv i, og det har vist sig at det i naturvidenskabelig sammenhæng tit er den simpleste løsning der er den rigtige.

Det med at gud ikke siger at "han" eksisterer, der tænker jeg ikke på gamle skrifter i biblen, men på nutiden, det ville da være utroligt nemt at overbevise mig om at gud fantes hvis "han" bare lige en aften tog sig tid til at komme ned at hilse på mig, evt lavede en smule trylleri. Hvad er det egentligt også der er i vejen med at kræve beviser? Det er da naturligt at være kritisk, og for en mægtig "person" so Gud ville det da ikke være nogen sag lige at smutte ned og hilse en aften, så ville alt tvivl være ryddet af vejen, og det ville ikke engang længere være TRO, men VIDEN man talte om,, når man snakkede om gud.

Forstår ikke hvorfor du mener vi skal tro på gud (alene eller bladt andet?) fordi vi ikke forstår gud, ville nærmere mene at det var en grund til ikke at tro!

Jeg synes da at videnskaben gør det en del bedre med at afslører de store spørgsmål end religionen, det videnskaben fortæller er underbygget af facts, mens det religionen fortæller nærmere er at man ikke skal prøve at forstå det, for det overgår alligevel vores fatte evne hvordan gud lavede alt dette.

Med hensyn til manipulation synes jeg også videnskaben gør det bedre, man ser jo tydeligt at de steder i verden hvor der er mest ufred og krig er der hvor folket bliver styret af diverse imamer og præstestyrer, så som i mellemøsten, men også USA er en del mere krigsløstne end de fleste andre lande, og netop i USA er befolkningen meget mere religiøs? Kan du/I se sammenhængen?

En ting mere, jeg tror en stor del af grunden til at religion stadig eksisterer er, at mennesker er bange for døden, med religion bliver man lovet et evigt liv efter døden, og enda i paradis, og det er jo meget betrykkende, jeg indrømmer da også at jeg er ret så bange for at dø, netop af den grund at jeg ikke rigtigt tror der er noget efter døden. :S

Og tja, vi finder jo nok ikke ud af hvem der har ret før vi dør, og hvis jeg har ret, så finder vi vel ikke en gang ud af det der, da der jo ikke ville være nogen bevisthed til at opfange sandheden... Trist at tænke på..

Til toppen 
#61342 - 20/04/2006 21:26 Re: Gud er en illussion [Re: SAN]
Anonym
Anonym

Citat:
Ved ikke om det med at jorden er centrum i universet står direkte i biblen, men der er da en del videnskabs mænd der er blevet sat i fængsel af kirken på grund af de påstod dette.

OK - troede bare det var noget du vidste, siden du tog det med som et argument.

Citat:
Selv om evolutionsteorien måske stadig er en teori, så er den langt nemmere at underbygge end den teori med at vi er formet af jord og pustet liv i, og det har vist sig at det i naturvidenskabelig sammenhæng tit er den simpleste løsning der er den rigtige.

Øøøhh.... Hvis du ser på teorien om at alt har udviklet sig fra intet, og teorien om at alt er skabt færdigt, så er den sidste da helt klart den simpleste løsning af de to. Hvilket så, ifølge naturvidenskabelig sammenhæng, skulle være den rigtige løsning.
Det tvivler jeg på at du får ret mange evo-tilhængere til at hoppe på

At religion pr. definition skulle være skyld i krig og vold, holder nok ikke omme i virkeligheden. Det er da helt rigtigt at mange krige skyldes religion, det vil jeg slet ikke afvise, men at religion skulle være årsagen til krig og vold i det hele taget, holder ikke.
Med mindre man kan sige at den religion der tror på al tings udvikling, har lært mennesker at de ikke er andet end dyr - så kan man jo heller ikke forvente at de opfører sig som andet. Men det er jo en helt anden snak

Mvh

Lars

Til toppen 
#61343 - 20/04/2006 21:33 Re: Gud er en illussion [Re: ]
SAN
Bruger

Hmm det med hvad der er den lettest forklarlige teori er åbenbart et åbent spørgsmål, jeg ville jo selvfølgelig mene at det er evolutionsteorien der er lettest forklarlig, men kan godt se hvad du mener.

Jeg siger ikke at religion er hovedårsagen til krig, jeg mener bare det er en af mange årsager!

Til toppen 
#61344 - 20/04/2006 21:44 Re: Gud er en illussion [Re: SAN]
Anonym
Anonym

Hej SAN ..

Selvom det måske virker lidt urealistisk for dig at der sidder en oppe oven på skyerne og kigger ned på os , er det så ikke en rar tanke at der er en som passer på os ? At der et eller andet sted er en som holder øje med os , og hjælper os igennem dagen .. Det synes jeg da i hvert fald er betryggende .. og det er vel derfor vi tror på noget , for at føle os mere trygge .. du siger det jo os selv lidt , at du er bange for at dø fordi du ikke tror der er noget efter livet .. den frygt har jeg slet ikke , jeg véd at Gud venter på mig når jeg dør , og at jeg skal op til ham og være ..

Man får jo sit bevis når man for svar på sine bønner - og det gør man ! Som fx den anden dag , min tinnitus var begyndt og (selvom du nok synes det lyder dumt) så bad jeg Gud hjælpe med at stoppe den - og et par sekunder efter var det , ganske vidst ikke stoppet helt , men jeg kunne igen koncentrere mig om at høre andet .. det synes jeg da er et klart bevis , og sådan nogle ting sker hele tiden ..

Til din ide med at videnskabsmændenes teori om skabelsen pludselig skulle være bedere en Bibelens forklaring som har fungeret i flere tusind år .. Jeg spurgte min præst om det en dag , og han svarede mig "det ville være det samme som at jeg sagde at Bibelen var blevet til ved at et bogtrykkeri var sprunget i luften , og så var bogstaverne tilfældigvis lige landet i den rigtige rækkefølge til at danne ordene i Bibelen" .. og det kan vi jo hurtigt blive enige om virker ret urealistisk .. Hvordan skulle alting kunne lande de rigtige steder efter big bang , det virker for mig fuldkommen urealistisk .. så virker det da meget mere logisk at Gud skulle have skabt jorden ..

Og NEJ du kan IKKE forklare så mange års krige med at det blot er religionen som er skyld i det .. Ja , der har været krige omhandlende religion , men der er MANGE , MANGE , MANGE krige som handler om alt muligt andet ..

Til toppen 
#61345 - 20/04/2006 22:04 Re: Gud er en illussion [Re: ]
SAN
Bruger

Jeg er fyldstændig enig i at det ville være betryggende at der sag en og holdt øje med os, og vi skulle op til ham efter vi døde, men tanken om at det kunne være nok så fint overbeviser mig på ingen måde om at det er sådan det er.

Jeg må sige at det da er dejligt at nogles bønner virker, jeg har selv været mere troende da jeg var mindre og har bed til gud om diverse ting, men det er ikke noget der umidlbart har bårdet frugt (måske har jeg bet om de forkerte ting, hvem ved), jeg tror mere det du oplever er en psygisk indvirkning bønnerne har på dig selv, men det kan vi selvfølgelig diskuterer til uendelighed. :P

Nu skal man jo tænke på at jorden jo ikke bare blev skabt som den ser ud i dag, umidlbart efter bigbang, men efter mange laaaange processer, og det er da rigtigt at det er usandsynligt at liv bare opstår, men jeg mener at når alle grudstenene til liv har været til stede, så er det stadig mere sandsynligt at de er landet i den usandsynlige række fælge, end at der ligepludselig kom et væsen (gud) og lavede det hele.
Det er underligt hvor massen i big bang kom fra, men det er bevidst at der i vakum heletiden skabes og nedbrydes partikler, og universet er højstsandsynligt bare en stor en af sådan nogle partikler, jeg synes stadig det er en nemmere forklaring end at der (på samme måde) lige pludeselig kom en gud og skabte alt.

Tilsidst vil jeg lige sige at det ikke er min mening at give skylden for ALT krig til religion, men jeg mener stadig at en meget stor del af skylden lægger hos diverse religioner, og her taler vi selvfølgelig ikke kun om kristendommen..

Til toppen 
#61346 - 21/04/2006 11:01 Re: Gud er en illussion [Re: SAN]
Anonym
Anonym

Jeg er helt enig med SAN. Hvordan kan man overhovedet blive ved med at tro på noget så usandsynligt, som at alt skulle være skabt af én gud, og så tilmed i løbet af kun én uge. Vi mennesker nedstammer fra racer af abelignende væsener, og har gennem de sidste mange 100 k år, så til sidst udviklet os til, hvad vi er nu. Vi må bare se det i øjnene det er facts, sådan er det...
Jeg ved at den kristne tidsregning, hvis man ca. skal tage bibelen fra adam -> nu, siger at jorden skulle have eksisteret i ca. 12000 år.. Bare det, alene, bør nærmest afsløre sandheden..
Vi har kulstof-14 metoden, som har bevist, at jorden er flere milliarder år gammel.. Og hvad med de andre typer menneskeracer som har eksisteret?? Der blandt andet neandertalerne, som uddøde for mange mange tusinde år siden?? Hvordan spiller de ind, i forhold til TEORIEN om Adam og Eva?? Og hvad med Dinosaurerne, som uddøde for henved 65 mill. år siden?? Hvorfor nævnes de aldrig i skabelsesberetningen?? Var de mon et mislykket eksperiment fra Guds side??

Eller var det mon egentlig fordi man slet ikke kendte til dem, dengang man begyndte at finde på bibelen??

Til toppen 
#61347 - 21/04/2006 13:08 Re: Gud er en illussion [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars Poulsen

Citat:
Hvilket så, ifølge naturvidenskabelig sammenhæng, skulle være den rigtige løsning.

Det er desværre en ret grov og let misforståelig forsimpling af hvad det er videnskaben reelt siger.

Fra den engelske Wikipedia om Occams Ragekniv
"entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem":

Citat:
Occam's razor has always been associated with the aesthetic concept of simplicity. Prior to the 20th century, it was believed that nature itself was simple and that simpler theories about nature were thus more likely to be true. Thomas Aquinas made this argument in the 13th century, writing, "If a thing can be done adequately by means of one, it is superfluous to do it by means of several; for we observe that nature does not employ two instruments where one suffices" (Pegis 1945).

But in the 20th century, general relativity and quantum mechanics complicated scientific views of nature, dealing a blow to the razor's metaphysical footing. In response, most philosophers have turned to epistemological justifications based on induction, pragmatism, and probability theory. (See Roger Ariew's 1976 dissertation, "Ockham's Razor: A Historical and Philosophical Analysis of Ockham's Principle of Parsimony".)

The razor's strict form, which prohibits irrelevant assumptions in a given theory, is justified by the fact that all assumptions introduce possibilities for error. If an assumption does not improve the accuracy of a theory, its only effect is to make the theory more error-prone, and since error is undesirable in any theory, unnecessary assumptions should be avoided.

The common form of the razor, used to distinguish between equally explanatory theories, can be supported by appeals to the practical value of simplicity. Theories exist to give accurate explanations of phenomena, and simplicity is a valuable aspect of an explanation because it makes the explanation easier to understand and work with. Thus, if two theories are equally accurate and neither appears more probable than the other, the simple one is to be preferred over the complicated one, because simplicity is valuable.

Som det fremgår af ovenstående, så er den letforståelige (læs: simple) forklaring ikke per definition den rigtige, som det er tilfældet med f.eks. kvantefysikken og relativitetsteorien.

Når videnskaben snakker om at søge den simpleste forklaring, så handler det ikke om at finde den forklaring der i videst udstrækning tilfredsstiller vores sind, men den der simplest giver en forklaring på de observationer vi reelt gør os. Da vi ikke observerer gud eller guder og at der tilsyneladende er meget stor uenighed og for den sags skyld også tvivl om hvorvidt gud eller guder i det hele taget griber ind i den fysiske verden, så er det netop ikke en simpel forklaring at gud skabte det hele.

Det kan godt være at det er let at sige og let at forestille sig at en almægtig gud knipser med fingrene og er den første årsag til alt, men det er desværre absolut og aldeles ikke den simpleste løsning baseret på det vi ved. Det vi ved er tilfældigvis det videnskaben beskæftiger sig med.

Citat:
Hvis du ser på teorien om at alt har udviklet sig fra intet

Hvem siger dog at alting er udviklet af intet...? Her angriber du vist en stråmand... En af de fortærskede af slagsen vel at mærke Om det er gud der altid har været eller alting der altid har været kommer vel i bund og grund ud på et, hvis ikke forklar venligst?

Citat:
Med mindre man kan sige at den religion der tror på al tings udvikling, har lært mennesker at de ikke er andet end dyr - så kan man jo heller ikke forvente at de opfører sig som andet. Men det er jo en helt anden snak

Bare dyr?

Langt de fleste dyr lever mere fredeligt og omsorgsfuldt med hinanden og dem der er længere oppe i fødekæden end vi mennesker gør. Så jeg har svært ved at se hvad du mener med "bare dyr"?

Hvad er der så slemt ved at være et dyr? Hvad er det lige du forestiller dig at man kan forvente af dyr?

Tror du at vi bare fordi vi erkender at vi "bare" er endnu et dyr i en lang række af dyr som har udviklet sig på planeten her over tid, så degenerer vi til blodtørstige og selviske aber som render rundt og ter os åndsvage? Hvis du tror det, så ser jeg gerne at du underbygger det med et eller andet håndgribeligt.

[retorisk spørgsmål]Hvad gjorde vi dog før at gud gav os bibelen og profeterne til at fortælle os at alt hvad vi gjorde var fy???[/retorisk spørgsmål]

At videnskaben fortæller os at vi stammer fra abelignende forfædre og oprindeligt har udviklet os fra encellede organismer er vel ikke meget slemmere end at vi får at vide af bibelen at vi er onde til kernen og kun kan frelses fra evig fortabelse ved at tro på Jesus?

Jeg foretrækker i hvert fald personligt at jeg er et dyr, et socialt dyr der er betinget af sin biologi og sit miljø, et dyr af slagsen som faktisk ikke bare fordi at det finder ud af at det er et dyr, ligepludselig oplever at det har ret og magt til at slå, lemlæste, skabe splid, drille, mobbe, voldtage, stemme på dansk folkeparti og det der er værre, fremfor at være en syndig sjæl som med mindre at det kaster al dets fornuft og integritet overbord og tilbeder en gud det anser for at være absurd til benet, kommer til at brænde evigt i helvede.

Men måske at din frase "bare dyr" var en af de der videnskabelige forsimplinger, som beviser at du har ret... For den simpleste løsning er jo selvfølgelig rigtig

Til toppen 
#61348 - 21/04/2006 15:23 Re: Gud er en illussion [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej CloudHands

Nu var det ikke mig der bragte det på banen, at den simpleste løsning er den rigtige. Det var SAN der gjorde det, og mit svar til ham var et forsøg på at sige, at det nok ikke var så mange videnskabsmænd der ville være enige i det.
Siden du misforstod det, kan jeg konstatere, at det kom jeg så ikke så heldigt fra

Med hensyn til "bare" at være et dyr, så skriver jeg "bare" fordi mennesket er skabt i Guds billede, som kronen på værket på den sjette dag.
At videnskaben vil degradere mennesket til at være et dyr, gør så at jeg må skrive "bare" et dyr, fordi dyr ikke har samme status som mennesker. Dyr handler på instinkter, og afholder sig ikke fra at æde deres eget afkom, slå hinanden ihjel i kamp om førerpositionen i flokken osv. Det er i den forbindelse jeg mener, at når man vil gøre mennesker til dyr - ja, så må man også acceptere at de opfører sig som sådanne.

Med hensyn til "alt af intet", så mener jeg at videnskaben - der jo mener at sidde inde med al sandhed (så længe det kan måles og vejes i hvert fald) - har et forklaringsproblem. Jeg tænker ikke på evo-teorien, men videnskaben som sådan. Jeg kunne jo godt tænke mig at vide hvad der var før "Big-Bang", og hvor det kom fra. Noget må der jo have været, da "ingenting" ikke kan eksplodere i et "Big-Bang".

Mvh

Lars

Til toppen 
#61349 - 21/04/2006 15:38 Re: Gud er en illussion [Re: ]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Lars,

Jeg vil lige indskyde en kommentar til det, du skriver her:

Citat:
At videnskaben vil degradere mennesket til at være et dyr, gør så at jeg må skrive "bare" et dyr, fordi dyr ikke har samme status som mennesker. Dyr handler på instinkter, og afholder sig ikke fra at æde deres eget afkom, slå hinanden ihjel i kamp om førerpositionen i flokken osv. Det er i den forbindelse jeg mener, at når man vil gøre mennesker til dyr - ja, så må man også acceptere at de opfører sig som sådanne.

Ideen om, at mennesket blot er et højere dyr frembragt af evolution, er meget nyere end ideen om, at vi overhovedet ikke er dyr. Mennesket slår hinanden ihjel i kamp om førerpositioner. Og de gjorde det i hvert fald også omkring det tidspunkt, hvor Jesus siges at have levet. Visse mennesker spiser andre mennesker, og vi handler i allerhøjeste grad på instinkter, hver eneste dag. Vi er instinktivt bange for nogle ting og tiltrukket andre - sådan virker seksualdriften eksempelvis, og dén er om noget endnu ældre end ideen om evolution.

Derfor er det noget af en fejlslutning, at du gør videnskaben ansvarlig for visse menneskers dårlige opførsel. Eller visse menneskers svage sind (der jo er svagt, hvis dets moral bryder sammen blot fordi det konfronteres med at være et højerestående dyr).

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#61350 - 21/04/2006 16:21 Re: Gud er en illussion [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Hej Claus.

Helt enig. Mennesket har altid opført sig åndssvagt. Det jeg prøver at sige er, at jeg ikke tror det gør sagen bedre at degradere mennesket til et dyr.

Mvh

Lars

Til toppen 
#61351 - 21/04/2006 16:39 Re: Gud er en illussion [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Lars,

Det kan jeg forstå, at du mener. Jeg synes dog ikke det ændrer det faktum, at mennesket har moral, hvis man kategoriserer os som højerestående (men ikke desto mindre) dyr. Det kunne endda være vi ville føle større omsorg for eksempelvis primaterne. Eller vi begyndte generelt at værdsætte vores position på en helt anden og mere ansvarlig måde.

Jeg synes det er lidt afstumpet, at lade begrebet "menneskedyret" påvirke en så meget, at man værdsætter andre mennesker mindre. Men du har da ret, der findes afstumpede mennesker der kunne drage den slags konklusioner... desværre.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#61352 - 21/04/2006 16:42 Re: Gud er en illussion [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars Poulsen

Citat:
Nu var det ikke mig der bragte det på banen, at den simpleste løsning er den rigtige. Det var SAN der gjorde det, og mit svar til ham var et forsøg på at sige, at det nok ikke var så mange videnskabsmænd der ville være enige i det.
Siden du misforstod det, kan jeg konstatere, at det kom jeg så ikke så heldigt fra.

Jeg kan godt se nu ved en ny gennemlæsning, at jeg har misforstået det... Jeg skulle selvfølgelig have citeret dig for følgende istedet:

Citat:
Hvis du ser på teorien om at alt har udviklet sig fra intet, og teorien om at alt er skabt færdigt, så er den sidste da helt klart den simpleste løsning af de to.

Har jeg så stadig misforstået at din mening er at den simpleste af forklaringerne er at vi er blevet skabt?

Citat:
Med hensyn til "bare" at være et dyr, så skriver jeg "bare" fordi mennesket er skabt i Guds billede, som kronen på værket på den sjette dag.

Og det ved du fordi?

Citat:
At videnskaben vil degradere mennesket til at være et dyr, gør så at jeg må skrive "bare" et dyr, fordi dyr ikke har samme status som mennesker.

Hvor har du den idé fra at videnskaben vil degradere mennesket til noget som helst? Hvad bygger du den fordom på?

Hvordan ved du at vi ikke har samme status som dyrene? Og hvad mener du med status?

Citat:
Dyr handler på instinkter, og afholder sig ikke fra at æde deres eget afkom, slå hinanden ihjel i kamp om førerpositionen i flokken osv.

Og det afholder mennesker sig fra? Jeg tror du taler imod stort set alle sociologiske, biologiske, psykologiske osv. teorier når du påstår dette. Den empiri der ligger bagved disse discipliner er enorm og du udfordrer den med hvad? - en 1800 år gammel bog? God fornøjelse!

Kort sagt, så er mennesket ikke meget anderledes i sin adfærd end dyrene, uanset om mennesket forestiller sig at der er en usynlig ven med superkræfter der straffer og belønner eller ej.

Citat:
Det er i den forbindelse jeg mener, at når man vil gøre mennesker til dyr

Hvem dælen er det du snakker om som vil gøre mennesker til dyr? Mennesket ER et dyr for alt hvad vi ved. At nogle mennesker tror noget andet gør det ikke mere eller mindre så. Der er ikke nogen der gør mennesker til dyr.

Derimod er der en hel del der tolker menneskets adfærd som værende noget helt særligt, unikt og civiliseret. Hvor dyrene er vores barbariske og kaotiske anatema. Det er slet og ret en grov og set med mine øjne dum forsimpling, som bygger på en idé som intet sidestykke har i verden udenfor den overtroiskes hjernekasse.

Citat:
ja, så må man også acceptere at de opfører sig som sådanne.

Og hvordan er det så at dyr opfører sig? Instinktivt, æder sit afkom, slår andre ihjel i kamp om førepositionen i flokken osv.???

Hvornår er det lige at mennesker ikke gør præcis det samme? Når de følger religiøse forskrifter? Jeg må le!

Ja undskyld min sarkasme, men historien er så meget imod dig. Bibelen, den guddommelige rettesnor som også fortæller dig at jorden kun er 6000 år gammel (eller hvor meget det nu var), er spækket med historier hvor mennesker opfører sig som de dyr du så nødigt ser mennesket slået i hartkorn med... På guds befaling endda

Citat:
Med hensyn til "alt af intet", så mener jeg at videnskaben - der jo mener at sidde inde med al sandhed (så længe det kan måles og vejes i hvert fald) - har et forklaringsproblem. Jeg tænker ikke på evo-teorien, men videnskaben som sådan. Jeg kunne jo godt tænke mig at vide hvad der var før "Big-Bang", og hvor det kom fra. Noget må der jo have været, da "ingenting" ikke kan eksplodere i et "Big-Bang".

Som sagt før...
Citat:
CloudHands: Om det er gud der altid har været eller alting der altid har været kommer vel i bund og grund ud på et, hvis ikke forklar venligst?

(Jeg tænkte heller ikke på ET, hvad fik dig til at tro det?.)

At du godt kunne tænke dig at vide hvad der var før Big Bang og at vi ikke ved det låner absolut ingen troværdighed til påstanden om at alting er skabt af en gud eller for den sags skyld bibelens gud. Det betyder slet og ret at vi ikke ved det og muligvis også at vi aldrig finder ud det.

At du ikke ved det og ikke kan regne det ud betyder ikke at du har carte blanc til at putte hvad du end lyster ind der hvor din uvidenhed er og videreformidle det som den skinbarlige og fra gud åbenbarede virkelighed. Det er på sigt ganske fordummende og derved uhensigtsmæssigt.

Til toppen 
#61353 - 21/04/2006 16:58 Re: Gud er en illussion [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej CloudHands

Citat:
Har jeg så stadig misforstået at din mening er at den simpleste af forklaringerne er at vi er blevet skabt?

Det har du ikke misforstået.
Jeg mener at det er den simpleste forklaring, at alting er skabt færdigt. Det betyder ikke at det så pr. definition er sådan, det betyder bare at det mener jeg.

Citat:
Og det ved du fordi?

Det ved jeg fordi, som du også er klar over, at det står i Bibelen, og fordi jeg sætter Guds ord højere end videnskabens. Længere er den sådan set ikke.

Citat:
Hvordan ved du at vi ikke har samme status som dyrene? Og hvad mener du med status?

Med status mener jeg, at mennesket blev skabt som "kronen på værket", og at hele skabningen blev underlagt mennesket.

Citat:
Kort sagt, så er mennesket ikke meget anderledes i sin adfærd end dyrene, uanset om mennesket forestiller sig at der er en usynlig ven med superkræfter der straffer og belønner eller ej.

Nej, desværre. Men jeg tvivler på at det hjælper noget at bilde mennesker ind at de bare er dyr.

Citat:
Hvem dælen er det du snakker om som vil gøre mennesker til dyr? Mennesket ER et dyr for alt hvad vi ved.

Næh, mennesket ER et dyr for alt hvad nogen tror. Hvis det var viden, ville det jo ikke være nødvendigt at kalde evolutionsteorien for en teori.

Altså - nogen tror mennesker er dyr, andre tror at de ikke er det.

Citat:
At du godt kunne tænke dig at vide hvad der var før Big Bang og at vi ikke ved det låner absolut ingen troværdighed til påstanden om at alting er skabt af en gud eller for den sags skyld bibelens gud. Det betyder slet og ret at vi ikke ved det og muligvis også at vi aldrig finder ud det.

Eller også betyder det at nogle ikke ønsker at vide det.

Mvh

Lars

Til toppen 
#61354 - 21/04/2006 17:00 Re: Gud er en illussion [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Men du har da ret, der findes afstumpede mennesker der kunne drage den slags konklusioner...

Tak for at du understreger min pointe

Mvh

Lars

Til toppen 
#61355 - 21/04/2006 17:12 Re: Gud er en illussion [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej CH - jeg skal ikke her blande mig i dyr/menneske-drøftelserne, de er dels et spørgsmål om tro, dels om ord-definitioner.

Men når du skriver (til Lars)

"At du ikke ved det og ikke kan regne det ud betyder ikke at du har carte blanc til at putte hvad du end lyster ind der hvor din uvidenhed er og videreformidle det som den skinbarlige og fra gud åbenbarede virkelighed. Det er på sigt ganske fordummende og derved uhensigtsmæssigt"

.. så vil jeg lige indskyde, at jeg ikke mener, at nogen skribent her skal have carte blanche til at komme med så uvenlige bemærkninger.
Jeg tror godt du kan finde en en venligere måde at udtrykke dig på.

Ellers risikerer vi, at debatten bliver ikke alene ubehagelig, men også "fordummende og uhensigtsmæssig" - både på kort og på langt sigt!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61356 - 21/04/2006 17:44 Re: Gud er en illussion [Re: ]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Citat:
Claus D: Men du har da ret, der findes afstumpede mennesker der kunne drage den slags konklusioner...

Lars P: Tak for at du understreger min pointe

Øhm, er det mig, der er helt galt på den eller taler Claus om dig?

Det er dig, der lader til ikke at ville kunne tåle en klassificering af mennesket som dyr, og ikke os, der rent faktisk ser på os sådan.

Sjovt nok er det ligeledes religiøse, der insisterer på cølibat aht. den offentlige moral, der så bliver sexmonstre pga. selvsamme cølibat.

Og religiøse, som hævder at fraværet af Gud giver en subjektiv moral, hvilket leder os i fordærv; disse mennesker kan åbenbart ikke forestille sig selv at handle moralsk uden en overnaturlig straffer, hvorimod vi der ikke forestiller os en sådan dommer opfører os pænt selvom det ikke gælder vort evige liv hinsides.

Tyv tror åbenbart hver mand stjæler.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#61357 - 21/04/2006 17:57 Re: Gud er en illussion [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Citat:
Øhm, er det mig, der er helt galt på den eller taler Claus om dig?

Det tror jeg da han gør - hvorved han i flot stil understreger mit ærinde.

Citat:
Det er dig, der lader til ikke at ville kunne tåle en klassificering af mennesket som dyr, og ikke os, der rent faktisk ser på os sådan.

Jeg kan skam godt tåle en sådan klassificering. Jeg tror bare ikke på den. Men hvis andre har lyst, så gerne for min skyld.

Mvh

Lars

Til toppen 
#61358 - 21/04/2006 18:23 Re: Gud er en illussion [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars - - ja, det med om vi er dyr - primater er vi jo i hvert fald.
Og på en måde er det måske ikke helt forkert at mene, at mange dyr ville være fornærmede over sammenstillingen, hvis de ellers kunne tænke.

For måske er det alligevel slet ikke skovflåten, der er skovens farligste dyr,
men os mennesker!

Vi er godt nok kloge, men det kniber for os at bruge al den klogskab til at tage vare på vores medskabninger - både dyr og mennesker og hele den gudgivne klode.
Bare se hvad der sker, når vi er os selv nok, og os selv nærmest, og hverken Gud eller medmennesker nærmest!

At vi er skabt i Guds billede er vi enige om - men jeg skal love for, at vi er skadede. Syndefaldet var så dybt et fald, at også vores selvforståelse er gået fløjten.

De fleste af os mener i fuldt alvor at være ret "humane", og det anses for at være noget positivt ! ...
Tænk at det regnes for et plus-ord: human being ..

Og - utroligt! - så er vi alligevel Guds elskede ..
Og utroligt at vi kan tro det!
"Guds menighed er jordens største under"!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61359 - 21/04/2006 18:38 Re: Gud er en illussion [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars Poulsen

Citat:
Nej, desværre. Men jeg tvivler på at det hjælper noget at bilde mennesker ind at de bare er dyr.

Har du noget belæg for at mene at det er dårligt for mennesker at erkende at de "bare er dyr"?

I givet fald hvilke?

Citat:
Næh, mennesket ER et dyr for alt hvad nogen tror. Hvis det var viden, ville det jo ikke være nødvendigt at kalde evolutionsteorien for en teori.

Så du tror altså at på grund af titlen som det videnskabelige samfund har givet resultaterne af mere end 100 års forskning i stort set alle videnskabelige felter, så er der tvivl nok om dem til at kalde dem en religiøs tro.

Som jeg sagde: For alt hvad vi ved så er vi dyr.

Det er selvfølgeligt rigtigt at der er mennesker der tror noget andet, men har de noget at have det i?

Ikke mig bekendt, men du er da mere end velkommen til at oplyse mig, hvis du sidder inde med oplysninger om det modsatte.

Med mindre at du voldtager begreberne "tro" "teori" og "viden", så er der ingen regulær tvivl om i hvilke sammenhænge at de skal benyttes. Men religiøse fundamentalister har gjort det til en dyd at genfortolke vores sprog så deres absurde og virkelighedsfjerne verdenssyn kan få lov til at passe og det lider særligt ordene "teori", "tro" og "viden" under i disse dage.

Jeg tror ikke at solen går op i morgen.
Jeg tror ikke at en sten falder når jeg slipper den 1 meter over jorden.
Jeg tror ikke at jeg brænder mig når jeg holder min hånd ind i et bål.
Jeg tror ikke at min hustru elsker mig.
Jeg tror ikke at min søn elsker mig.
Jeg tror ikke at mine venner støtter mig i et og alt.
Jeg tror ikke at vand løber mod det laveste sted.
Jeg tror ikke at jordlag kan dateres.
Jeg tror ikke at C14 kan bruges til at datere organiske stoffer med.

Jeg ved det!

Hvis det nogensinde kommer til at forholde sig anderledes så må vi tage det derfra, men indtil da så er der ingen grund til at regne noget som helst af ovenstående for tro. Hvis du begynder at kalde det tro, så mister begrebet sin mening.

Tro er jo som du sikkert er bekendt med i din forståelsesramme ganske godt beskrevet som det står skrevet i hebr. 11:1.

Jeg håber ikke på at solen står op, det ville være spild af tid og energi. Jeg ser umiddelbart heller ingen grund til at tro på ting jeg ikke kan se (sanse/erkende). Hvorfor skulle jeg det? Så ville alle påstande lige pludselig have lige gyldighed, altså være ligegyldige.

Citat:
Altså - nogen tror mennesker er dyr, andre tror at de ikke er det.

Altså - nogen mennesker ved at vi er dyr og andre ved det tilsyneladende ikke.

Citat:
Eller også betyder det at nogle ikke ønsker at vide det.

Og du regner hvem for at være disse nogle?

Jeg vil gerne vide det og alle de forskere der forsker i astrofysik, teoretisk fysik, astronomi osv. vil også gerne vide det og de gør en aktiv indsats for at finde ud af det så vi andre kan vide det... Men indtil den dag det sker, så er der bare ikke den store grund til at fylde hullet i vores viden ud med den store multi-purpose-plug gud, for chancen er at han igen som så mange gange før bare må rykke rumpen for reel viden.

Vi leger stoledans med gud, så at sige... Og der bliver færre og færre stole for gud at sidde på.

Til toppen 
#61360 - 21/04/2006 18:47 Re: Gud er en illussion [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej CloudHands

Citat:
Har du noget belæg for at mene at det er dårligt for mennesker at erkende at de "bare er dyr"?

Jeg kan jo ikke tale på andres vegne, men jeg ved da at jeg ville føle det hele temmelig meningsløst hvis jeg bare var et dyr.

Citat:
Som jeg sagde: For alt hvad vi ved så er vi dyr.

Whatever. Du siger ved, jeg siger tror, og sådan kan vi så blive ved i det uendelige.
Men, jeg ved hvad jeg tror, og giver gerne det sidste ord til dig - det ændrer nemlig ikke på virkeligheden

Citat:
Det er selvfølgeligt rigtigt at der er mennesker der tror noget andet, men har de noget at have det i?

Ikke mig bekendt, men du er da mere end velkommen til at oplyse mig, hvis du sidder inde med oplysninger om det modsatte.

Jeg har ikke noget at have det i som du vil anerkende, ligesom du ikke har noget at have påstanden i, om at vi skulle være dyr, som jeg kan anerkende.

Så nåede vi så langt.

Citat:
Vi leger stoledans med gud, så at sige... Og der bliver færre og færre stole for gud at sidde på.

Øøøhh... og...???

Mvh

Lars

Til toppen 
#61361 - 21/04/2006 19:31 Re: Gud er en illussion [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands, du skriver noget (til Lars,) som jeg synes er interessant:

Citat:
Jeg tror ikke at min hustru elsker mig.
Jeg tror ikke at min søn elsker mig. /....... / jeg véd det!

Hvad betyder "elske" i den sammenhæng?
Og hvordan kan du egentlig vide, at din hustru og din søn elsker dig?
Hvilke beviser har du?
Dette er ikke et retorisk drille-spørgsmål - jeg mener det dybt alvorligt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61362 - 21/04/2006 20:14 Re: Gud er en illussion [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Lars,

Det må jeg lige forstå helt rigtigt, for jeg føler det lidt som om jeg er ved at blive svinet til.

Understreger jeg din pointe ved at påpege, at der findes mennesker, der ikke kan tåle at mennesket kaldes for et dyr?

Eller gør jeg det ved at opføre mig sådan som du beskriver folk, der mener mennesket er et dyr? Spiser jeg mine børn, myrder mine medmennesker for position osv.?

Til toppen 
#61363 - 21/04/2006 21:12 Troen og vidneskaben [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Archaon

Hvis Gud har skabt verden så kunne han vel lige så godt have gjort det på en time eller et sekund som på en uge. Og hvis han har skabt verden, så har han også skabt neandertalere og dinosaurere og alt muligt andet. Også selvom det ikke lige står nævnt i skabelsesberetningen. Men det er selvfølgelig ikke noget videnskaben kan forholde sig til.

Og i øvrigt: hvis Gud skabte Adam og Eva som voksne mennesker (dvs. med en biologisk alder), så er det vel heller ikke usandsynligt at han skabte en "voksen" jord (dvs. med en geologisk alder). Men den slags hører til i troens verden og her er intet umuligt

Om dinosaurne var et mislykket eksperiment fra Guds side? Næppe - de hørte vel bare deres tid til. Ligesom så mange andre væsener, der i tidens løb er uddøde. (Noget kunne tyde på at der faktisk bliver færre og færre dyrearter på jorden med tiden )

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#61364 - 21/04/2006 21:31 Re: Gud er en illussion [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Hej Claus

Citat:
Det må jeg lige forstå helt rigtigt, for jeg føler det lidt som om jeg er ved at blive svinet til.

Det skulle helst ikke være tilfældet. Den slags kan vi ikke bruge til noget.

Men din bemærkning til mig om at...
Citat:
Men du har da ret, der findes afstumpede mennesker der kunne drage den slags konklusioner... desværre.

Kunne forlede mig til at tro det samme.
Hvis sætningen var specielt møntet på mig, bekræfter det mig blot i, at der ikke er plads til dem der er anderledes, og at de skal "svines til", for nu at bruge dine egne ord. At kalde folk man er uenige med for "afstumpede", fører næppe til konstruktiv dialog.

Hvis sætningen ikke var møntet på mig, har jeg fuldstændig misforstået dig - hvilket hermed i så fald beklages.

mvh

Lars

Til toppen 
#61365 - 21/04/2006 22:44 Re: Troen og vidneskaben [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
(Noget kunne tyde på at der faktisk bliver færre og færre dyrearter på jorden med tiden )

Det er der da vist ikke nogen, der har overblik over Asbjørn!
Vi kender ikke en gang artsantallet på jorden i dag!
Men vi ved, at der har været ca 7 tilfælde af masseuddøener på jorden. Bagefter er artsdiversiteten en kort overgang mindre blandt de registrerede arter. Herefter ses opblomstring af nye arter: nye fisk, nye planter, nye padder, nye krybdyr, nye pattedyr osv.
Så artsantallet har sikkert aldrig været konstant!
mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#61366 - 21/04/2006 22:51 Re: Gud er en illussion [Re: ]
LarsBj
Bruger

Det er nu ikke kulstof14-metoden, der fortæller os, at jorden er mange milliarder år gammel. Det er en række andre radioaktive isotoper fra især metaller, men også Argon. De forskellige metoder anvender forskellige radioaktive nedbrydningskæder, og derved forskellige mekanismer, men giver det samme resultat, der som du siger, fortæller os, at jorden er mange milliarder år gammel. Nærmere er den bestemt til at være 4.5 mia år gammel.
Og for en ordens skyld: Kristendommen angiver ingen alder for jorden eller menneskeheden! Der er forskellige tolkere, der mener at kunne sige noget ud fra deres læsnng af bibelen, men kristendommen siger ikke noget. Den katolske kirke har faktisk accepteret evolutionslæren. Det har Indre Mission ikke, men de er ikke klare i mælet om jordens alder.
mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#61367 - 21/04/2006 23:19 Re: Gud er en illussion [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Hvad betyder "elske" i den sammenhæng?
Og hvordan kan du egentlig vide, at din hustru og din søn elsker dig?
Hvilke beviser har du?
Dette er ikke et retorisk drille-spørgsmål - jeg mener det dybt alvorligt!

Jeg havde inkluderet netop de punkter for din skyld, for jeg vidste at du ville tage fat i dem. Og nu da du spørger svarer jeg gerne

Min oplevelse af at være elsket, er baseret på fysiske elementer i den relation vi har, såsom berøring, øjenkontakt, smil, kys osv. Jeg har fra barnsben lært at forbinde disse stimuli med oplevelsen af kærlighed og nærhed, uden dem ville der ingen kærlighed være i det for mig.

Grunden til at jeg kan sige at jeg ved at de elsker mig er at de stoffer som kærligheden er, kan spores i dem begge, når de relaterer til mig eller tænker på mig. De ville reagere markant anderledes (ofte ubevidst) på min lugt, min stemme, mit ordvalg, mine ansigtudtryk osv. end de ville på nogen andres. De særlige stoffer som udskilles og de kropslige reaktioner som min tilstedeværelse frembringer vil omend ikke være unikke for vores relation, så i hvert fald sjældne nok til at de kan knyttes særligt til mig.

Tilstedeværelsen af disse stoffer og elektriske signaler vil ikke i sig selv bevise at de elsker mig, men hvis du spørger dem mens de har tankerne eller følelserne omkring mig, med eller uden min tilstedeværelse, så vil stofferne og hjerneaktiviteten samstemme med det de fortæller.

Så fra dag til dag så beror min viden på en kontinuitet og konsistens i den adfærd de begge viser overfor mig, men hvis man som du ønsker at gå i detaljer, så kan deres kærlighed til mig også påvises helt konkret kemisk.

Jeg er ikke i tvivl om min hustrus kærlighed og har endnu ikke oplevet grund til at tvivle, så indtil at der tilløber mit system information som giver mig grund til at revurdere, så er der ingen grund til at jeg spilder min tid med at tro frygteligt meget i den retning. Jeg "nøjes" med at vide...

Til toppen 
#61368 - 22/04/2006 01:41 Re: Gud er en illussion [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Lars,

Citat:
Men din bemærkning til mig om at...

Citat:
Men du har da ret, der findes afstumpede mennesker der kunne drage den slags konklusioner... desværre.

Kunne forlede mig til at tro det samme.
Hvis sætningen var specielt møntet på mig, bekræfter det mig blot i, at der ikke er plads til dem der er anderledes, og at de skal "svines til", for nu at bruge dine egne ord. At kalde folk man er uenige med for "afstumpede", fører næppe til konstruktiv dialog.

Du har ret, sådan kan det læses - men jeg troede det fremgik af sammenhængen, at vi snakkede om folk, der tror evolutionen er sand, og derfor ser mennesket som mindre værdifuldt. Det kunne ikke falde mig ind at konkludere, at du som kristen har dette standpunkt.

Heldigvis er den type mennesker i mindretal - derfor kan det også undre mig lidt, at du argumenterer for, at denne konklusion kan drages? Er det for at fremstille "evolutionister" som moralsk underbemidlede?

Til toppen 
#61369 - 22/04/2006 10:00 Re: Gud er en illusion [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj
Citat:
Den katolske kirke har faktisk accepteret evolutionslæren. Det har Indre Mission ikke, men de er ikke klare i mælet om jordens alder.

Jeg kan ikke tro, at IM har forsøgt koncensus mht. jordens alder!

Så vidt jeg har forstået, anses det ikke for afgørende, så der er ingen grund til at udtale sig om sagen, endsige at tilstræbe at være klar i mælet!

Jeg kunne godt forestille mig, at nogle med tilknytning til IM accepterer ET, men jeg har ikke spurgt, og jeg ved ikke engang hvem der er IM'ere!

IM er en bevægelse som er enige om at det definerede grundlag (Bibelen/ trosbekendelserne) for vores evangelisk-lutherske folkekirke, skal tages alvorligt, men der er ikke nødvendigvis enighed om så meget andet!

Og det er nok langt fra alle, der er særlig optagede af finde ud af det med jordens alder ..

Hvis der skulle være en IM'er til stede, som mener, at jeg har har skrevet noget forkert her, så ret mig endelig!

kristina

Ændret af kristina (22/04/2006 10:26)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61370 - 22/04/2006 10:37 Re: Gud er en illusion [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

"Jeg kan ikke tro, at IM har forsøgt koncensus mht. jordens alder! "

Det tror jeg heller ikke, jeg skriver?
Så vidt jeg kan se, er vi ikke nævneværdigt uenige om dette.

Jeg synes dog ikke, der er noget fordækt i at efterlyse en diskussion om disse emner i IM. For når man udbreder det, man opfatter som den afgørende sandhed ("Gud har skabt verden, og Jesus er dens frelser"), så er det vel meget rimeligt at forholde sig til, hvad det ER for en verden Men du har ret: Der spores en berøringsangest her

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61371 - 22/04/2006 10:49 Re: Gud er en illusion [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

LarsBj:
Citat:
For når man udbreder det, man opfatter som den afgørende sandhed ("Gud har skabt verden, og Jesus er dens frelser"), så er det vel meget rimeligt at forholde sig til, hvad det ER for en verden Men du har ret: Der spores en berøringsangest her

Berøringsangst? Næ, jeg har ikke skrevet om nogen berøringsangst og tror heller bevægelsen mangler mod og mandshjerte - det er der generelt intet der tyder på!

Snarere er der nok tale om en helt rimelig modvilje mod at udtale sig om noget, man ikke har forstand på!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61372 - 22/04/2006 11:44 Re: Gud er en illusion [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina,
Jeg skriver om IM ikke dig. Det er IM, der er berøringsangste i dette spørgsmål. (Og mon ikke man i en så stor organisation fra diverse eksperter kan få den indsamlet den viden, man vil have?)

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61373 - 22/04/2006 11:57 Re: Gud er en illusion [Re: LarsBj]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Hvorfor er det så vigtigt for dig at få en officiel udtalelse fra IM om jordens alder? Den kristne tro hverken står eller falder med dette.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#61374 - 22/04/2006 13:16 Re: Gud er en illusion [Re: Nardus]
LarsBj
Bruger

Hej Kristian,
Det er det heller ikke. Jeg skriver bare at IM er berøringsangste for et spørgsmål, der er centralt i vor verdensforståelse.
Vi er helt enige om, at det ikke er afgørende for den kristne tro. Men gør det noget, hvis den kristne tro er i overnesstemmelse med verdensbilledet?

Åbenbart et følsomt emne, hva'?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61375 - 22/04/2006 13:27 Re: Gud er en illusion [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Hej LarsBj

Citat:
Jeg skriver bare at IM er berøringsangste for et spørgsmål, der er centralt i vor verdensforståelse.

Hvordan kan man være berøringsangst over for et spørgsmål man ikke er interesseret i?

Citat:
Men gør det noget, hvis den kristne tro er i overnesstemmelse med verdensbilledet?

Ikke hvis man kan være det uden at gå på kompromis med Bibelen.

Citat:
Åbenbart et følsomt emne, hva'?

Næh, egentlig ikke. Nok mere uinteressant for IM som sådan.

Mvh

Lars

Til toppen 
#61376 - 22/04/2006 21:02 Re: Gud er en illusion [Re: ]
LarsBj
Bruger

Hej Lars,
Jeg ved jo ikke med sikkerhed, om IM er interesseret, uinteresseret, berøringsangst eller blot sat pat i dette spørgsmål. Nu kom jeg jo kun ind på emnet i en sidebemærkning, men det har åbenbart trykket på et ømt sted, for det er svært at komme ud af igen!

I hvert fald kan jeg jo nu, da du skriver, erindre mig EN af grundene, og det er ment uden malice, der kan tænkes til at lade spørgsmålet ligge for IM: Der er lige så mange meninger om jordens historie, som der er kristne. Alene spørgsmålet om jordens alder er der ikke bibelsk belæg for at udtale sig med sikkerhed om. Her bliver I, der søger sandheden i bibelen, ALDRIG enige!!! Og der gælder sikkert det samme for IM internt.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61377 - 22/04/2006 21:20 Re: Gud er en illussion [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands:
Citat:
Jeg havde inkluderet netop de punkter for din skyld, for jeg vidste at du ville tage fat i dem. Og nu da du spørger svarer jeg gerne

Tak!
Og også tak for din forklaring.

For mig at se beskriver du her, helt korrekt, nogle kropslige, biokemiske, elektriske virkninger, og ikke kærlighedens årsag.

Jeg véd jo godt du ikke, som jeg, tror på, at det er Gud, som er kærlighedens udspring, og jeg skal ikke plage dig med yderligere uddybende spørgsmål.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61378 - 22/04/2006 22:10 Re: Gud er en illussion [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
For mig at se beskriver du her, helt korrekt, nogle kropslige, biokemiske, elektriske virkninger, og ikke kærlighedens årsag.

Stor, men forståelig, misforståelse...

Der er ikke nogen adskillelse mellem kemien og det at du har følelser og tanker, kemien ER dine følelser og tanker. Årsagen til dine følelser er stimuli som tilløber dit system på den ene eller den anden måde eller resultatet af en efterbehandling af disse stimuli.

Det foregår altså ikke sådan at der er nogle kemiske reaktioner og så har du nogle følelser baseret på dem. De kemiske reaktioner ER dine følelser og årsagen til dem er de stimuli der tilløber dit system eller efterbearbejdningen af stimuli som er lagret i hukommelsen.

At du tror at kærlighedens årsag er gud, ændrer ikke ved det faktum at alle dine følelser, dine tanker og din adfærd kan ændres, manipuleres, transformeres, forstærkes, dæmpes osv. gennem den kemi som du tilsyneladende tror er virkningen af noget guddommeligt.

Din tankegang er farvet af forestillingen om en dualisme, som der desværre intet belæg er for.

Til toppen 
#61379 - 22/04/2006 22:13 Re: Gud er en illusion [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj
Citat:
Der er lige så mange meninger om jordens historie, som der er kristne. Alene spørgsmålet om jordens alder er der ikke bibelsk belæg for at udtale sig med sikkerhed om. Her bliver I, der søger sandheden i bibelen, ALDRIG enige!!! Og der gælder sikkert det samme for IM internt.

Lige præcis sådan er det, bortset fra, at der næppe er mange, der søger sandheden om naturvidenskabelige emner i Bibelen.

Jeg kan ikke få øje på, at det skulle være noget problem, for hvorfor skulle kristne tilstræbe enighed om emner, som ligger uden for kristendommens regi?

Ingen kan overkomme at interessere sig for alting i denne verden - man må vælge en del emner fra, og det er vel så dem, som man ikke er særlig interesseret i.

Når jeg protesterede mod den ide, er der skulle være tale om berøringsangst, var det såmænd bare, fordi jeg syntes det var sådan en underlig, og måske også lidt fornærmende, tanke!

Kristendom handler om Gud, og Bibelen er helt uegnet som geologibog!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61380 - 22/04/2006 22:29 Re: Gud er en illusion [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Hej LarsBj

Citat:
Alene spørgsmålet om jordens alder er der ikke bibelsk belæg for at udtale sig med sikkerhed om. Her bliver I, der søger sandheden i bibelen, ALDRIG enige!!!

Sikkert ikke, men jeg kan ikke se hvad problemet er med det.

mvh

Lars

Til toppen 
#61381 - 22/04/2006 22:48 Re: Gud er en illussion [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands, Du misforstår mig. Jeg er overhovedet ikke uenig i noget af det du skriver her.

Det du kalder stimuli er jo netop, som jeg siger, udefra (evt. indefra) kommende årsager. Jfr. Pavlovs hunde.

Det er disse stimuli vi naturligvis ikke kan være enige om, når det drejer sig om kærlighed, som i min egen definition ikke i familie med forelskelse.

Men jeg tror ikke vi kommer videre, for du er ikke er kristen, og jeg har ikke forstand på biokemi!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61382 - 22/04/2006 23:14 Re: Gud er en illussion [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Men jeg tror ikke vi kommer videre, for du er ikke er kristen, og jeg har ikke forstand på biokemi!

Det er ikke for at forfølge dig eller noget, jeg kan for så vidt godt acceptere hvis du ikke gider at diskutere det, men jeg synes at du giver op alt for let.

Så jeg forsøger mig lige én gang til...

Citat:
Det du kalder stimuli er jo netop, som jeg siger, udefra (evt. indefra) kommende årsager. Jfr. Pavlovs hunde.

Det er disse stimuli vi naturligvis ikke kan være enige om, når det drejer sig om kærlighed, som i min egen definition ikke i familie med forelskelse.

Jeg har ikke snakket om forelskelse og jeg forstår ikke helt hvorfor at du blander det ind i det her. Jeg har adskillige gange overfor dig forklaret at også jeg betragter forelskelse og kærlighed som to forskellige ting. Så hvorfor bruge tegn og tid på det?

Hvad er det lige ved disse stimuli du ikke tror vi kan være enige om? Jeg forstår ikke hvad du mener med det? Og hvorfor er det naturligt at vi ikke kan være enige om disse stimuli?

Om du er kristen eller ej, så er der en kemisk årsag-virkningskæde som kan trævles op fra stimuli til handling, tanke og følelse.

Hvis du forestiller dig at du kan modtage stimuli fra gud, som så starter følelser, tanker eller handlinger i dag, så må du forstå at vi ville detektere her og nu at noget bliver til af intet. At der på hjernescanninger, EEG osv. vil opstå en impuls uden forudgående kemiske og elektriske impulser, men det sker ikke.

Kan du forstå hvad jeg mener?

Alle de kemiske reaktioner og elektriske impulser som udgør det du oplever som dig, dine følelser, tanker, minder og handlinger, er en lang række af årsager og virkninger. Fra du undfanges til du dør, så gennemgår din krop og din hjerne kaskade på kaskade af årsager og virkninger, som alle følger hinanden.

At du nu f.eks. tænker at gud er god ER et væld af kemiske reaktioner, som bygger på de reaktioner du havde lige før, som igen bygger på de reaktioner du havde lige før osv. osv. At du ikke kan overskue mængden af disse reaktioner gør begrebet årsag-virkning i denne sammenhæng uforståeligt eller i det mindste besværlig for dig at begribe. Derfor griber du som mennesker gør flest til den simple løsning og flytter årsagerne og virkningerne op på et filosofisk tankeplan, hvor de ganske simpelt ikke hører hjemme.

Problemet er at det medfører en del misforståelser omkring verdens beskaffenhed. Hvilket udmønter sig i f.eks. forestillingen om at der kan være en årsag til dine følelser som ikke er fysisk. Jeg siger ikke at der ikke kan være en ikke-fysisk årsag til vores følelser, men som sagt før, da vi ikke oplever at den kemi og elektricitet som tankerne er, opstår ud af intet, så er der god grund til at antage at der ikke er noget "udenfor" der påvirker os. Dertil skal lægges argumentet at alle dine tanker og følelser kan ændres drastisk ved kirurgiske og kemiske påvirkninger, i en sådan grad at hverken du eller dine bekendte vil kunne genkende dig, så lige præcis hvor stærk er denne gud der tilsyneladende skulle kunne påvirke materien i det skjulte?

Ikke meget stærkere end en skalpel, galloperende alzheimers eller et godt skud LSD, i hvert fald

Til toppen 
#61383 - 23/04/2006 19:58 Re: Gud er den årsagsløse årsag [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Martin CloudHands
Citat:
Det er ikke for at forfølge dig eller noget, jeg kan for så vidt godt acceptere hvis du ikke gider at diskutere det, men jeg synes at du giver op alt for let.

Hmmm - nå - jeg stikker ellers ikke op for bollemælk, men så vidt jeg kan se er samtalen ved at bevæge sig et andet sted hen end hvad jeg lige havde håbet ... og jeg har ingen grund til at betvivle din biokemiske redegørelse her. Men du skriver
Citat:
Jeg har ikke snakket om forelskelse og jeg forstår ikke helt hvorfor at du blander det ind i det her. Jeg har adskillige gange overfor dig forklaret at også jeg betragter forelskelse og kærlighed som to forskellige ting. Så hvorfor bruge tegn og tid på det?

Nej du har ikke skrevet om forelskelse, men efter min opfattelse er det desto mindre det du beskriver med din biokemi.

Du har ganske rigtigt tidligere medgivet, at forelskelse og kærlighed ikke er det samme, men har ikke villet/kunnet forklare, hvori forskellen efter din mening består. (Hvis jeg har overset noget, må jeg bede om tilgivelse her -.)

Og det var netop der, jeg ville hen, og det jeg har lyst til at bruge tegn og tid på, ikke kemiske processer an sich, men som udgangspunkt for at sige, at uanset hvor langt du forfølger processen, finder du aldrig ad den vej hen til den årsagsløse årsag, hvad enten den så er æg eller høne.

Forelskelse er hvad du beskriver, og desuden forældre-barn-samhørigheden, som ikke er anderledes end hvad man ser i dyreverdenen: Hvilken hare, og hvilken fugl, vil ikke blive liggende for at beskytte sit afkom, når mejetærskeren nærmer sig? Og hvilken hjælpeløs unge, dyre- såvel som menneske- vil ikke klynge sig til forældrene så længe den ikke er selvhjulpen?

Det du forklarer, er årsag-virkning-årsag-virkning-årsag-virkning etc. - men processen fortaber sig bagud i det store spørgsmålstegn!

Alting flyder, skrev Heraklit (iflg. Platon) Dermed mente Heraklit nok ikke, at alt er ét stort rod, men at alt er under forandring, at verden består af modsætningerer, der hele tiden vekselvirker med hinanden, og at der ikke er noget fast holdepunkt.

Det jeg ville frem til er (surprise?) den årsagsløse årsag, som er Gud. Det faste punkt.
“Giv mig et fast punkt,” sagde Archimedes, “og jeg skal bevæge jorden!

Netop dette faste punkt er Alfa og Omega, det punkt hvorfra alting udspringer, og hvortil alting vender tilbage: Gud. Kærligheden.

Åb 1,8: Jeg Alfa og Omega, siger Gud Herren, han som er og som var og som kommer, den Almægtige.

Og fra Ham kommer kærligheden, den årsagsløse årsag!
Og hvad er så kærlighed? Det er lydighed!

Jesus siger (Joh. 14,21): Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.«

Og i dagens prædiketekst Joh 21,17, står der: Jesus sagde til ham for tredje gang: »Simon, Johannes' søn, har du mig kær?« Peter blev bedrøvet, fordi han tredje gang spurgte ham: »Har du mig kær?« og han svarede ham: »Herre, du ved alt; du ved, at jeg har dig kær.« Jesus sagde til ham: »Vogt mine får!

Ja, kærlighed = lydighed!
Elsker vi Jesus, vor Frelser, kærligheden selv, det faste punkt, den årsagsløse årsag, så ønsker vi at holde vi hans bud!

Hvis vi tror på Jesus (har tillid til ham) så er han vor Frelser.
Hvis vi elsker Jesus og vil holde hans bud, så er han vor Herre.

Nogle er glade for Jesus som frelser uden at være opmærksomme på, at så må han også Herre i vores liv, og så er vi ikke mere vores egen herre, men skal blive i ham.

Joh 15,5: Jeg er vintræet, I er grenene.
Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre.

Sådan er det med kærlighed: Tæt samhørighed er nødvendig, om pagten skal holde!

Hvor du lige vil indplacere det med kærligheden (= lydigheden) sådan rent biokemisk, véd jeg så ikke ... vi må se at finde en kristen biokemiker!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61384 - 24/04/2006 12:47 devolution [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Du har ret i, at det er der vist ikke nogen der har overblik over, men surfer man lidt rundt og søger på fx "extinct species", så viser det sig hurtigt, at det emne ikke blot kan begrænses til 7 kendte tilfælde af massuddøener (som jo nok dækker over mange forskellige dyr). Her findes fx en ufuldstændig, men ikke desto mindre temmelig omfattende liste over uddøde dyr. Og indenfor den næste generation regner forskere med at mange, mange flere dyrearter forsvinder.

Så for mig ser det ud som om at "evolutionen" går den forkerte vej.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#61385 - 24/04/2006 14:33 Re: devolution [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
Mange regner nu med kun 5 store masseuddøener og med masseuddøener mener man perioder, hvor VIRKELIG mange arter uddøde, måske 50% af samtlige arter. De 5 findes efter: Ordovicium, Devon, Perm,Trias og Kridt; men du har ret i, at der har været flere. Også flere end 7!

Men du kan jo ikke bare tælle op, hvor der døde! Du skal jo også tælle, hvor mange der dannes!
Og i det regnskab kommer du til kort. Du kan simpelthen ikke udtale dig med sikkerhed, om tallet er større eller mindre nu end i Perm, for eksempel. Men der er HELT sikkert flere, end i paleozooicum, altså i prækambrisk tid!

Så ordet devolution lyder godt, men er en tro ikke en viden!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61386 - 24/04/2006 16:27 Re: devolution [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Ja, jeg synes egentlig også at ordet devolution lyder meget godt - ikke mindst fordi det passer lidt bedre ind i min opfattelse

Du skriver:
Citat:
Men du kan jo ikke bare tælle op, hvor der døde! Du skal jo også tælle, hvor mange der dannes!

Er der nogen fakta omkring nye arter, der er dannet indenfor fx de sidste 500 år? Altså i den samme periode, hvor man har kunnet tælle ganske mange uddøde dyr.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#61387 - 24/04/2006 16:54 Re: devolution et tomt slagord [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
Du påstod, at der skete en relativ formindskelse af arterne gennem tiden.
Der melder sig følgende spørgsmål:

Hvordan gøres det op?
    Siden hvornår tæller man fra?

Du citerer fra palæontologiske kilder. De samme kilder kan fortælle dig, at der efter hver masseuddøen sker en opblomstring af nye arter. Det er et palæontologisk faktum, på linie med masseuddøen. Så der sker med sikkerhed ikke bare forsvinden af arter. Der opstår også nye gennem tiden og ISÆR efter masseudryddelserne.

Hvis man skal bestemme, om der sker en formindskelse af arterne skal man lægge sig fast på et starttidspunkt, for der sker som sagt flere af den slags "katastrofer" (som også er en betingelse for en masse nye arters opståen: Der bliver plads til dem) gennem historien. Så hvornår tæller du fra?

Så kommer din påstand, om at der siden dette starttidspunkt, som vi altså antager, vi kan blive enige om, sker en aftagen af antallet af arter. Og det er ganske enkelt en kolossal misforståelse, for ikke at sige noget gement sludder: INGEN ved, hvor mange arter, der har eksisteret på et givet tidspunkt, og INGEN kender bare antallet af arter i dag!

Og uden disse oplysninger kan man jo slet ikke udtale sig om tendensen. Du ville ikke have fået mig hylet ud af det ved at kunnet have påvist, at der faktisk sker en aftagen af antallet i øjeblikket: Sådanne svingninger har altid fundet sted, og det er ikke afgørende for nogen som helst biologisk opfattelse om det aktuelle antal er for opad- eller nedadgående; men du får mig op på mærkerne ved at påstå at have overblik over noget intet mennske (sic! ) ved noget om.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61388 - 24/04/2006 17:48 Re: devolution et tomt slagord [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj - nej, devolution er slet ikke noget tomt slagord!

Det betyder nemlig "overgang af hjemfaldet gods til en andens besiddelse".
Det står der nemlig i min fremmedordbog.

Man bli'r da osse klogere hver eneste dag!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61389 - 24/04/2006 19:19 Re: devolution et tomt slagord [Re: kristina]
SAN
Bruger

Der er stadig ingen der har svaret på mit spørgsmål om hvorfor, hvis der er en almægtig gud, at denne ikke bare giver sig til kende. Hvis gud er så mægtig hvorfor kommer han så ikke ned og siger det? (og her taler jeg ikke om gamle skrifter hvis oprindelse/pålidelighed er mere eller mindre tvivlsom)

En anden ting er, gud skulle efter sigende tilgive alt, hvorfor så bekymre sig om at tro på ham, og gøre de ting han gerne vil have, hvis man alligevel kommer i himlen...

Men med hensyn til at tilgive, er det så ikke på tide at gud tilgiver os for at have spist det åndsvage æble fra kunstskabenstræ, jeg har aldrig rørt det æble (hvis det da var et æble) så hvorfor kan jeg ikke bare starte i paradis? jeg har jo ikke overtrådt denne gyldne regl, man ser da heller ikke morderes tiptipoldebørn blive straffet, og det er jo heller ikke retfærdigt at straffe andre end dem der har begået forbrydelsen, for ligemeget hvor tæt man er i familien med forbryderen kan man ikke (af den grund) stilles til ansvar for dennes gerninger..

(jeg forstår ikke helt opbygningen af dette forum, så svarer altså bare på den sidste tråd, når man flader forummet ud, håber det er i orden?!?

Til toppen 
#61390 - 24/04/2006 19:48 Re: devolution et tomt slagord [Re: SAN]
LarsBj
Bruger

Ja, jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg kan anbefale dig at skifte til "trådet visning" "flad". Det gør debatterne nemmere at overskue.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61391 - 24/04/2006 20:37 Re: devolution et tomt slagord [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Jeg har såmænd ikke påstået noget, jeg spurgte bare om man ved om nogen nye arter, der er opstået indenfor de sidste 500 år? Det fik du ikke lige svaret på.

Mht tendenser, så hører vi bare næsten ustandselig om truede og uddøende dyrearter, men jeg mindes ikke at have hørt om nyopståede arter.

Undskyld hvis jeg fik dig op på mærkerne, men jeg har nu vist ikke sagt noget sludder (lige i denne sammenhæng)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#61392 - 24/04/2006 22:03 Re: devolution et tomt slagord [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Jo du har påstået noget. Du skrev:

Citat:
(Noget kunne tyde på at der faktisk bliver færre og færre dyrearter på jorden med tiden )

Og det er det, jeg har reageret på.

Om man ved noget om nye arter? Gør du grin med mig??
Hvis du har læst om masseudryddelserne, har du læst i de samme kilder, som nye arter beskrives i. Det var jo det, der førte de kristne videnskabsmænd (og få -kvinde) væk fra troen på en fast natur med bestemte skabte arter og over til et dynamisk billede, hvor arter forsvinder og nye kommer til.

DU har ikke kommenteret, at hverken du eller andre kender til antallet af arter i dag eller i fortiden!

Ja, i det korte perspektiv i vor levetid, kan det se ud som om, der kun sker uddøen, men i det lange perspektiv, som man kan se i fossilerne, kan man se et helt andet billede. Og husk: det er sværere at se nye arter opstå, end det er at se kendte arter forsvinde. Mennesket har eksisteret i ca 2 mio år. Det moderne menneske kun i 150000. De er KORT tid: Hvis jorden blev dannet kl 12 midnat og den har levet 24 timer, blev mennesket dannet få sekunder i midnat!

Isaac Newton

Til toppen 
#61393 - 24/04/2006 23:50 Nye arter i historisk tid? [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Jeg er noget overrasket, at du opfatter mit "noget kunne tyde på ..." som en påstand. Ærlig talt, Lars. Det er altså lidt langt ude.

Og så spørger du tilmed om jeg gør grin med dig. Hvad i al verden får dig til at tro det? Selvfølgelig gør jeg ikke det.

Og om jeg kender til antallet af arter i dag er da fuldstændig uvedkommende. Jeg ved da godt, at ingen kender det tal. Jeg stiller blot et simpelt spørgsmål, som det faktisk interesserer mig at kende svaret på. Men du har stadig ikke rigtig svaret på det, Lars.

Du skriver:
Citat:
Ja, i det korte perspektiv i vor levetid, kan det se ud som om, der kun sker uddøen, men i det lange perspektiv, som man kan se i fossilerne, kan man se et helt andet billede.

Fint, så har du alligevel forstået mit spørgsmål. Det du siger er, at vi skal altså tilbage til forhistoriske fossiler for at ane noget der ligner dannelse af nye arter? Er det ret forstået? Vi har med andre ord ikke set nogle nye artsdannelser i historisk tid?

PS: Jeg er ikke ude på at få dig på glatis. Jeg har ikke nogen skjult dagsorden. Jeg spørger bare fordi jeg regner dig for klogere på dette felt end jeg selv.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#61394 - 25/04/2006 00:30 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: asas]
SAN
Bruger

Der registreres mange nye arter hvert år, men man kan nok ikke snakke om at vi her ser at der år for år udvikles en masse nye arter, men nok mere at vi opdager "nye" arter som egentligt har været her i lang tid. Der fx for ikke særligt lang tid siden blevet opdaget en ny slaks myre, og den er blevet opkaldt efter google (det er en del af dens navn) noget med at opdageren var meget facineret af google earth, som i en eller anden sammenhæng blev brugt under opdagelsen af den pågældende myre..

Til toppen 
#61395 - 25/04/2006 06:32 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
mener du eller mener du ikke din bemærkning om, at antallet af arter er formindsket? Og siden hvornår?
Eller er du enig med mig i, at det kan man ikke sige noget om? Og at din bemærkning om, at "noget kunne tyde på...." derfor kan stryges?

Vi har diskuteret artsdannelser i nyere tid utallige gange her på forummet. Og der er blevet fremlagt lange lister med eksempler. Jeg har bare ikke tid til at søge på forummet nu. Men hvis du er oprigtig interesseret, tror jeg du vil kunne finde dem hurtigt. Jeg tror såvel Zaphod som kongsted har bragt henvisningerne inden for det sidste år.

Imidlertid er det jo korte tidsrum. Og det er langt lettere at se disse begivenheder i fosillerne. F.eks efter hver af de store masseuddøener.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61396 - 25/04/2006 09:46 Ja-da [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Som altid bør man tjekke www.talkorigins.org når man får noget kreationisme galt i halsen:
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-speciation.html
http://www.talkorigins.org/faqs/speciation.html

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#61397 - 25/04/2006 12:04 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Du spørger:
Citat:
mener du eller mener du ikke din bemærkning om, at antallet af arter er formindsket? Og siden hvornår?

Jeg mener det samme som du selv skriver: "Ja, i det korte perspektiv i vor levetid, kan det se ud som om, der kun sker uddøen" - bortset fra at det for mig ser ud til at vi kan inkludere hele den historiske tid. Men jeg er også enig i, at denne lægmands-iagttagelse ser bort fra det lange forhistoriske perspektiv. Det har jeg af gode grunde noget sværere ved at forholde mig til.

De "lange lister" du henviser til har jeg desværre lidt svært ved at overskue. Jeg har kigget Zaphods links til talkorigins igennem, men må indrømme, at jeg ikke er fortrolig med alle de engelske fagudtryk og derfor har lidt svært ved at overskue stoffet. Det forekommer mig dog at der i de fleste tilfælde mere er tale om arts-tilpasninger og variationer end der er tale om egentlige artsdannelser. Men jeg indrømmer, at jeg ikke har styr på definitionerne her.

Og så hæfter jeg mig ved Boxhorns konstatering af (pkt. 3.0) at der næsten ikke findes litteratur og artikler om observerede artsdannelser. Begrundelsen er angiveligt bl.a. at den slags er et "settled question". Altså tilsyneladende uinteressant. (Det synes jeg er lidt interessant!)

Når jeg spørger lidt til evolutionen indenfor fx de sidste 500 år, så skyldes det, at det for en lægmand ville være noget nemmere at forholde mig til en nutidig iagttagbar evolution end til ældgamle fossiler, hvis betydning baserer sig på noget mere teoretiske og abstrakte modeller.

Lidt på samme måde, som når SAN (og andre) ville foretrække at Gud lige steg ned og gav os syn for sagn her og nu, i stedet for at henvise os til tusind år gamle skrifter og metafysiske troserfaringer.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#61398 - 25/04/2006 13:40 Det er ikke engang til diskussion [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Du klager over, at du ikke kender til artsdannelser. Jeg gør arbejdet for dig og finder henvisninger der, hvor mange sådanne evolutionsrelaterede ting findes, nemlig talkorigins.org.

Nu klager du over, at listerne er lange?
Hvis du vil have nogle på dansk og uden fagudtryk må du selv finde dem. Jeg er ikke evolutionsbiolog og kender heller ikke disse termer, men det kan jeg da ikke kritisere andre for -- og da slet ikke underkende dem fordi de er for ’lærde.’ Sådan er det nu engang når man påstår noget om verden. Så bliver man nødt til at leve med, at de mennesker, der ved noget om det, de taler om, bruger fagtermer.

Interessant, at du alligevel forstår nok til at afvise dem som værende "tilpasninger og variationer." Gad vide hvad du baserer det på? Er artsdannelse i modstrid med din religiøse overbevisning?

Ét kriterium, der tilmed ikke er universelt anvendt pga. sin upraktiskhed, er hvorvidt to arter kan krydses med hinanden. Kan de ikke det, er de i hvert fald ikke samme art. Kan de godt krydses kan de stadig godt være to arter.

Der er masser af eksempler her under punkt 5 på nye arter, der ikke kan krydse sig med hinanden. Hovrdan det bliver til "tilpasninger og variationer" ved jeg ikke.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#61399 - 25/04/2006 14:15 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn.
Du skrev:
Citat:
Jeg mener det samme som du selv skriver: "Ja, i det korte perspektiv i vor levetid, kan det se ud som om, der kun sker uddøen" - bortset fra at det for mig ser ud til at vi kan inkludere hele den historiske tid.

Hvis du mener det samme som jeg, mener du dermed, at følgende er forkert:
Citat:

Er vi enige om det?
I dette citat skriver du:
Citat:
Her findes fx en ufuldstændig, men ikke desto mindre temmelig omfattende liste over uddøde dyr. Og indenfor den næste generation regner forskere med at mange, mange flere dyrearter forsvinder.

Så for mig ser det ud som om at "evolutionen" går den forkerte vej.

Men disse data stammer fra palæontologien, der også fortæller os, at der EFTER disse perioder ses mange nye arter. Det vil sige, at det i løbet af livets historie er gået frem og tilbage med antallet af arter på jorden. Er du enig i det?

Nu har du så flyttet fokus over på observerede artsdannelser. Her må vi huske på flere ting:
    I følge evolutionsteorien er artsdannelser en gradvis proces, der som regel tager mange 100 eller snarere tusinder af år.
    To nye arter ligner deres fælles stamform og hinanden.
    Vi har ikke systematisk fulgt arterne i mere end 100 år.
    Vi kender ikke alle arter
    Ofte kræver det eksperter med mikroskoper o.l. at bestemme arter (insekter og mange andre hvirvelløse dyr samt mange, især marine, planter)

Alt dette gør, at vi ikke har mange chancer for at følge artsdannelsen, mens den sker. ALLIGEVEL har man en (lang!) liste. At du ikke kan forstå den, viser bare, at du skal være tilbageholdende med alt for kategoriske udsagn om emnet!

Buxhorn skriver faktisk, at de fleste biologer antager problemet for "settled", dvs afgjort, og at det er sikkert, at der er beskrevet artsdannelser i litteraturen. Så jeg tror, du misforstår teksten lidt?

Forskningen kan ikke gøre for, at problemerne med livets historie, der dækker 3,5 mia år er kompliceret, og at det er svært for os mennesker at nå at følge evolutionen i vor korte levetid. Vi ser evolutionen som et stillbillede i en film. Hvis Harmonikas og Cheyennes møde i "Once Upon a Time..." kun blev beskrevet i et eller to stillbilleder efter hinanden, ville det unægtelig være svært at udtale sig om deres roller i historien. Ikke sandt?

Artsdannelser SKER ikke hvert øjeblik. Så ville livet jo være endnu mere kaotisk. Men vi har i dag metoder til at følge dem mere aktivt end i fossilerne: DNA-teknologien kan fortælle en hel masse om slægtsskaber og tiden der er gået, siden arter skiltes.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61400 - 25/04/2006 15:01 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: LarsBj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Hej LarsBj,

hvor ér det dog interessant at læse med her, selvom jeg ikke kender alle udtryk i linksene, og heller ikke altid i dine/Jeres indlæg. Jeg får en del ud af at læse med her på sidelinien, og det er vildt interessant det med arter der kommer og går og hvordan arterne kan ændre sig og blive til andre og nye arter. Meget interessant!!!

Hvorfor skulle der ikke kunne komme nye arter til? Gud kan da sagtens skabe nye arter hele tiden, eller Han kan have planlagt at de og de arter skulle komme med tiden, blot ikke samtidig med de første arter, men senere, fx. i vores tid.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#61401 - 25/04/2006 15:18 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: tau]
LarsBj
Bruger

Hej Tau,
Tak for roserne!
Jeg er ikke sikker på, jeg forstår din kommentar helt rigtigt: Mener du, at JEG tror/har sagt/siger, at der ikke kommer nye arter? Eller mener du, at det ikke er noget problem (for kristne), at der kan komme nye arter, fordi Gud kan skabe dem???

Men i øvrigt har du da en pointe: Tror man på en opretholdende og skabende gud, kan denne i princippet gøre alt, og intet bør derfor undre os. Og den skabende gud kan selvfølgelig skabe liv i et hvilket som helst tempo.

Jeg er af den mening, at naturen ikke opfører sig, som om en gud handler efter forgodtbefindende, men at den følger nogle regler, der gør den forudsigelig. Men de regler kan man jo også tænke sig, en gud kan skabe: Med en gud inde i billedet kan man forestille sig al muligt. Jeg forholder mig til, hvad man kan undersøge med naturvidenskabelige metoder

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61402 - 25/04/2006 15:20 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Det vi nok er enige om er at i det korte perspektiv kan det se ud som om, at der bliver færre og færre dyrearter på jorden. Men jeg er klar over det jo slet ikke er dette korte perspektiv du og den toneangivende videnskab arbejder med. Og det tager jeg selvfølgelig til efterretning. Ikke flere spørgsmål herfra om det.

Du spørger også om jeg er enig i at det i livets historie er gået frem og tilbage med antallet af arter på jorden. Det har jeg ingen forudsætninger for at vurdere. Men ud fra ETŽs præmisser må det vel formodes at være tilfældet.

Omkring de observerede artsdannelser, så er jeg med på, at der ikke er mange chancer for at følge evt. artsdannelser. Enig.
Citat:
At du ikke kan forstå den, viser bare, at du skal være tilbageholdende med alt for kategoriske udsagn om emnet!

Helt enig. Det er også derfor at jeg for min del nøjes med at stille nogen forsigtige spørgsmål og sige fx "noget kunne tyde på.." eller "for mig ser det ud som om ...". Det opfatter jeg som meget lidt kategoriske udsagn.

Når du også opfatter det sådan at Buxhorn regner problemet for afgjort og sikkert , så kan jeg ikke lige se hvad det er jeg har misforstået. Sådan forstår jeg ham også.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#61403 - 25/04/2006 15:34 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
Jeg bliver mere og mere forvirret over, hvad du mener. Synes du stadig, at det ser ud til, at der bliver færre og færre arter? Forstået på den måde, at det ser ud til at det også fremover vil være sådan. Og mener du STADIG, at det ser ud til at gå den gale vej ("devolution")?

Selv om vi er enige om, at historien viser, at det bølger frem og tilbage?

Og det Boxhorn (jeg stavede vist forkert) skriver er ikke, at han mener, spørgsmålet er "settled", men at grunden til, at der skrives meget lidt om det, kan være, at BIOLOGER anser spørgsmålet for "settled" (og en kendsgerning).
Og det derfor ikke er et spørgsmål om antallet af mulige tilfælde, men et spørgsmål om antallet af rapporterede tilfælde.

Isaac Newton

Til toppen 
#61404 - 25/04/2006 16:09 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: LarsBj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Hej LarsBj

undskyld..jeg skrev vist lidt forvirrende.

Jeg mente, at det ikke er et problem for kristendommen og de kristne, at der opstår nye arter.

Jeg mente ikke , at du har sagt, det var et problem. Slet ikke. Men kan godt se, mit spørgsmål lød som om, du havde sagt det. Men det har du jo ikke. Og hvorfor skulle du, du har jo ingen aktier i kristendommen eller i om der opstår eller ikke opstår nye arter. Du forholder dig bare til det, der kan påvises og observeres naturvidenskabeligt. Så vidt har jeg forstået dig ret?

De bedste hilsener
Tau.

Ændret af tau (25/04/2006 16:13)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#61405 - 25/04/2006 18:54 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Det er nu ikke min mening at forvirre dig. Men du er jo godt klar over at jeg ikke tror på evolutionsteorien som forklaring på alt levendes udvikling fra en fælles oprindelse. Personligt har jeg på fornemmelsen at det går den gale vej - devolution ja. Men det har jeg ikke noget videnskabeligt belæg for at påstå.

Mht. Boxhorn, så er jeg enig i din læsning.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#61406 - 25/04/2006 19:24 Re: Gud er en illussion [Re: SAN]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Citat:

Er det ikke et lidt nuanceret udgangspunkt?? Er det konkret viden fra Bibelen eller tager du fat på diverse fordomme??

Nu behøver man jo hellere ikke tage udgangspunkt i Bibelen, for at tro på en gud (eller flere).. Medmindre, selvfølgelig, at du tager udelukkende udgangspunkt i kristendommen..

Citat:

Han er vel blevet træt af at tale til os.. Vi lytter jo tydeligvis alligevel ikke..

Citat:

At mennesket er det mest intelligente vi kender til, betyder vel ikke, at der ikke er noget der er mere intelligent end os, et eller andet sted derude?? Desuden, hvor intelligente er mennesket overhovedet?? Vi har travlt med at nedbryde vores leveforhold.. Ikke videre intelligent..
Udover det, så er man ikke færdig med at undersøge dyrs intelligens.. Elefanter, f.eks., viser sig at være mere intelligente end man gik og troede...

Citat:

At religion er blevet/bliver brugt til at undertrykke folk, gør det ikke til en løgn.. Kun til en dårlig undskyldning for at hævde sig overfor andre.. At man bruger en kniv til at dræbe med, gør den vel heller ikke til en løgn??

Citat:

Ok.. Min konklusion er, at du ikke har sat dig nok ind i tingene ..

Citat:
Flame me!

Done!

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#61407 - 25/04/2006 19:31 Meningsløse spørgsmål om Gud [Re: SAN]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hej S!

Selv om Gud åbenbarede sig, gjorde en masse undere og for eksempel lod sig interviewe på CNN, ville det ikke være nogen garanti for, at folk ville tro på Ham.
Nogle - sikkert de fleste - ville tro, at denne gud i virkeligheden var en tryllekunstner, svindler eller måske en alien, der behesker en avanceret teknologi. Andre ville begynde at tro, at der nok eksisterede en over-gud, der kunne afklapse denne guddom, der lod sig åbenbare for menneskene.

Det er meningsløst, hvis en almægtig gud "bare giver sig til kende". Denne gud ville i så fald ophøre med at være gud for i stedet at blive diktator. En gud, der "bare giver sig til kende" kan ikke være almægtig, da det ville være umuligt at gøre alle mennesker tilfredse.

Dit spørgsmål om Gud er i grunden meningsløst på samme måde som spørgsmålet om en almægtig gud kan skabe en mur, der er så høj, at han ikke selv kan hoppe over den.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#61408 - 25/04/2006 20:02 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
Nej, og det er derfor, du forvirrer mig, for du anvender et eksempel fra palæonotologien, men bruger det kun halvt: Det er fint for dig at bruge det til at sige, at der er sket masseuddøen ved 5 lejligheder. Men netop de selvsamme undersøgelser viser også, at der efter hver af disse perioder findes nye arter, der ikke er set tidligere. Men det har du konsekvent undladt at kommentere. Er det fordi, at det for dig at se ville betyde, at du accepterede evolutionsteorien, eller hvad er problemet?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61409 - 25/04/2006 21:13 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Hej Lars!

Du skriver: "Men netop de selvsamme undersøgelser viser også, at der efter hver af disse perioder findes nye arter, der ikke er set tidligere."

Er du nu sikker på, at der findes undersøgelser, der éntydigt viser noget sådant? Selv om der sker en masseuddøen, er det jo langt fra alle arter, der uddør.

Hvordan kan man vide, at de såkaldte nye arter ikke eksisterede før perioden med masse-uddøen? Det er jo langt fra alle arter, der kan findes i de fossile lag.

Den nordamerikanske bison, der var meget tæt på uddøen, ville næppe nogensinde kunne findes som fossil art, hvis den altså rent faktisk uddøde.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#61410 - 25/04/2006 22:05 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Måske ikke,
Men så kan man jo heller ikke regne med, at de arter, der viser tegn på at være uddøde, virkelig er det? Måske går der en Wicaria rundt nede på havbunden, kæmpepadderokkerne og -ulvefødderne findes dybt inde i the Rockies eller pungulven findes endnu et sted i Australien?

Hvis mennesket eller chimpansen eksisterede i prekambrium, har de været gode til at svømme!

Og hvor længe mon et kæmpebæltedyr ville holde stand med en levende T. rex i nærheden???
TROR du virkeligt, at der har været skove af kæmpeulvefødder og kæmpebregner samtidigt med, at der har eksisteret juletræer? Eller at mennesket har set en levende Ichtyosaurus?
(Her hjælper kun bønner. Jeg henter mig en kop kaffe til!)

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61411 - 26/04/2006 03:22 Re: Gud er en illussion [Re: Kefas Ben-Adam]
SAN
Bruger

Hvad jeg siger er måske ikke korrekt "viden" fra biblen, men vil heller ikke mene at man kan snakke om reél viden fra biblen, da alle jo vist er enige om at det tro.
Jeg går bare ud fra at kirkens handlinger er et udtryk for hvad denne og dennes menighed mener, der er for en del år siden blevet straffet mange videnskabsmænd for at fremlægge teorier om ting vi idag ved er facts.
Men det er måske ikke de bedste eksempler jeg kommer med.

Hvis gud er blevet træt af os fordi vi ikke lytter vil jeg da mene at det ville hjælpe at give sig til kende. Jeg vil da adlyde en gud som jeg ved findes, end adlyde nogle gamle skrifter af tvivlsom oprindelse/pålidelighed..

Jeg sifer på intet tidspunkt at der ikke kan være væsner i universet der er klogere end os. Men hvis der gør tror jeg det er væsner på en anden planet, og ikke en gud.
Dyr er måske klogere end først antaget, men det ændrer ikke på at mennesker er klogere, grunden til at dyr ikke formere sig så meget at de er ved at udryd.de deres eget livsgrundlag (som mennesker jo gør) er ikke at dyrene har tænkt denne sag igennem, men fordi de ikke kan.
Det er jo menneskene der holder ellefanter i zooligiske haver, og ikke omvendt :P

At relligion er blevet brugt til at undertrykke folkemasser med gør den ikke nødvendigvis til løgn, nej. Men kunne det ikke tænkes at religionen var opfundet til netop dette formål? Religion er jo en nem måde at samle folk på, og den kan jo også give et pænt overskud hvis den styres rigtigt.

Jeg har måske ikke sat mig nok ind i biblen, men dem der tror på den har efter min mening overhovedet ikke sat sig ind i videnskaben, der er ingen beviser for at noget af det overnaturlige, der står i biblen er sandt. Du er meget velkommen til at finde nogle frem hvis du skulle ligge inde med nogle..

Til toppen 
#61412 - 26/04/2006 04:08 Re: Gud er en illussion [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Til: Kefas Ben-Adam

Der er langt større grund til at tro på hvad der bliver fremsagt af diverse forskere og evolutionsteoretikere end der er, for at tro på hvad der står nedskrevet i bibelen. Hvem skrev mosebøgerne? Det var ikke af moses selv, da det efter sigende (har set det i et videnskabeligt program), først blev skrevet mange mange år efter den såkaldte ørkenvandring, hvorinden beretningen havde været overleveret fra mund til mund.. Og hvem ved ikke hvad der kunne være sket undervejs.. Mon ikke fjeren for længst kunne have delt sig til 5, 10 måske endda flere høns..

For nu at citere lidt, sagt af Gud til Moses...
"Boligen skal du lave af ti teltduge, dem skal du fremstille af tvundet, fint linned og purpurblåt, purpurrødt og kaminrødt stof med kunstfærdigt indvævede keruber." (2 Mosebog kap. 26 v 1-2)

Gik Israelittere i utroligt mange år og huskede på sådanne oplysninger, jeg tvivler..
DEt er for uholdbart.. Desuden har man, for nu at nævne noget andet f.eks. foretaget udgravninger og undersøgelser af Jeriko, og intet tyder på, at den som efter sigende skulle have været indtaget og ødelagt af Israelittere på noget tidspunkt, hvilket det jo også hævdes i bibelen.. (hvor de gik rundt om byen 7 gange og blæste i horn, hvorefter murene væltede sammen).

Jeg vurderer og dømmer mosebøgerne som falsum, opdigtede historier, som blev brugt for at samle det israelske folk sammen, under ét styre.
Ligeledes er resten af de bibelske bøger falske, idet de ufatteligt mange gange er blevet oversat og omskrevet af diverse paver, præster og munke...

Og for nu at samle det hele med en rød tråd til sidst, så er videnskaben derimod langt mere pålidelig, idet den er underbygget på teorier, opdagelser, forskning og undersøgelser af nutidig dato, og ikke ligesom kristendommen klamrer sig til én bog, med usandsynlige, for længst omskrevne, historier og teorier fra engang i det andet århundrede..

Til toppen 
#61413 - 26/04/2006 07:46 Græspollen i aflejringer fra Kambrium (?) [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Hej Lars!

Du skriver: "TROR du virkeligt, at der har været skove af kæmpeulvefødder og kæmpebregner samtidigt med, at der har eksisteret juletræer? Eller at mennesket har set en levende Ichtyosaurus? (Her hjælper kun bønner. Jeg henter mig en kop kaffe til!)"

Det hævdes, at der findes græspollen i sedimenterne fra Kambrium, altså lang lang tid før blomsterplanterne fremkom. Efter sigende har man en hel flora af pollen, der altså er fejlplaceret ifølge evolutionsteorien. Noget kan være "fejlplaceret" som følge af erosion - men ikke alt.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#61414 - 26/04/2006 07:50 Re: Gud er en illussion [Re: ]
hoeg
Bruger

A skriver: "Ligeledes er resten af de bibelske bøger falske, idet de ufatteligt mange gange er blevet oversat og omskrevet af diverse paver, præster og munke..."

Bibelen er altså ikke en lærebog i geografi og historie, men en bog om tro og åbenbaringer. Gud åbenbarer kun sin vilje og sit væsen for de troende. Derfor er Bibelens budskab meningsløst for ikke-troende. Det fremgår tydeligt at dit indlæg.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#61415 - 26/04/2006 08:30 Re: Gud er en illussion [Re: SAN]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej San

Citat:
Med alt den viden man har til de forskellige ting, hvordan kan man så blive ved med at tro på at der er en "person" der har skabt det hele, mange af de ting der står i biblen er jo modbevist, jorden er ikke centrum for universet

Du argumenterer at Bibelen er modbevist ud fra at jorden ikke er centrum for universet.......men hvor finder du dette i Bibelen?

Citat:
og evolutions teorien er jo reélt ikke en toeri længere, men facts.

Det kommer nok an på hvem du taler med.........iøvrigt er der også kristne, der kæder begge dele sammen.

Citat:
Den underligste ting er nok at hvis der var en gud, hvorfor siger han det så bare ikke?

Det gjorde han også engang. Mennesket levede sammen med Gud i Edens have, men efter Syndefaldet lever mennesket omkranset om sig selv, og kan ikke høre Guds stemme. Men han lader sig høre i Bibelen.

Citat:
Mennesket er det mest intelligente man ind til nu kender til,

Definer intelligens. Er det specielt "intelligent", at bygge atombomber, A-kraftværker og i det hele taget svine den natur til som vi alle er afhængige af??

Citat:
hvorfor gøre sig ydmyg og tilbede en større magt der ikke giver nogen mening.

Måske er det netop fordi det giver mening, at tro på en overordnet retfærdighed og mening........måske er det netop fordi, vi ikke mener at menneskets gerninger er værd at råbe hurra for, at det netop giver mening at tro på en, der er større end os. For ellers så det da ret håbløst ud, synes jeg.

Citat:

Videnskaben kan også være en religion. Det bliver en religion, ifald man anser dette som en "gud", som man gør knæfald for. Og tro ikke at videnskaben ikke kan bruges til at manipulere folket.........tænk at man ved "videnskaben" har kunnet bevise at nogle mennesker var "undermennesker" på baggrund af deres hjernestørrelse!, eller at kvinder var mindrebegavede (hvorfor de ingen rettigheder havde) og ikke havde nogen sexualitet. Blev dette ikke brugt manipulativt og til at undertrykke? Jo, det gjorde.

Nu kan man så sige, at videnskaben, Gud være lovet, har udviklet sig siden da!.

Men videnskabens store problem er det, at der altid kan stilles et "hvorfor".
En besvarelse vil altid være midlertidig, - dette viser om ikke andet så erfaringen. Og dette er en begrænsning, nemlig det at man er begrænset af sin viden, begrænset af menneskets intelligens på nuværende tidspunkt................og derfor vil der på et givent tidspunkt være mennesker, der spørger "hvorfor", og derpå forsker videre...... og andre finder derpå et nyt:

"Hvorfor".

Men Kristendommens store force hedder: "DERFOR"

Gud velsigne dig rigt.

Mkh Malli

Ændret af malli (26/04/2006 09:04)

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#61416 - 26/04/2006 09:15 Re: Gud er en illussion [Re: malli]
SAN
Bruger

Det var åbenbart en fejl jeg skrev det med jorden som centrum, gik bare ud fra at de præster der før i tiden smed videnskabsmænd i fængsel havde en grund, men det er nok ikke tilfældet.

Det at der er kristne der tror på evolutionsteorien ser jeg bare som et tegn på at de desperat holder fast i en tro som er i fuld gang med at blive modbevist, for i biblen står der jo at gud skabte alle dyr i deres endelige form, og det er jo fuldstændigt det modsatte af hvad evo. teorien siger.

Det hjælper jo ikke at gud engang viste sig for menneskerne, der er jo også mange der mener at have set spøgelser og lignende, og for i tiden regnede man den slags for facts, men vi ved nu at de folk der troede på spøgelser tog fejl, det samme vil jo sikkert vise sig med hensyn til gud. Gud har aldrig givet mig nogen form for tegn på sin eksistens, ok jeg finder det derfor svært at tro at han eksisterer.

Jeg vil mene at det kræver intelligens på meget højt plan at fremstille en atombombe ja! Men om det er smart er en anden sag, men da man ikke ser dyr andvende avancerede redskaber, går jeg ud fra at de er mindre intelligente. Hvis du ikke er overbevist så tag en tur i zoo, jeg tror ikke at dyrene er der af egen fri vilje, altså må vi være mere intellegente end dem, hvis vi kan holde dem fanget, da de mange dyr jo er meget stærkere end mennesker.

Bare fordi du ikke mener at menneskene udretter bemærkelsesværddige ting, så mener jeg ikke at det er en grund til at tro på at der er noget der er klogere end os.

Videnskab kan også bruges til manipulation, men se på hvor der er mest krig i verden.. Det er der hvor folk er mest troende..

Jeg vil ikke mene at videnskab kan betegnes som religion, religion bygger jo på tro, hvor i mod videnskab bygger på... Viden!

at videnskaben heletiden stiller spørgsmålet "hvorfor" ser jeg ikke som noget problem, og da slet ikke nogen grund til at opfinde sit eget ultimative jokersvar "derfor" der kan bruges når ens viden svigter.

Ændret af SAN (26/04/2006 09:19)

Til toppen 
#61417 - 26/04/2006 10:39 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Undskyld hvis jeg forvirrer. Du kan have ret i at jeg kun bruger eksemplet halvt, men dokumentationen for udøender forekommer mig noget mere overbevisende end dokumentationen for tilblivelse af nye dyrearter.

Og du har ret i, at det hænger sammen med, at jeg ikke accepterer evolutionsteorien. Jeg tror som sagt mere på devolution.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#61418 - 26/04/2006 20:47 Re: Græspollen i aflejringer fra Kambrium (?) [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Hej Hoeg,

Fossildata viser en variation i artsvarieteten. Noget af den variation tolkes som masseuddøen, noget som opståen af nye arter. Regelmæssigheden og antallet er så overbevisende, at det ikke kan være tilfældigt.

Hoeg skrev:
"Det hævdes, at der findes græspollen i sedimenterne fra Kambrium,"
Ja, der hævdes så meget. Det hævds også, at krydsende vandårer udsender jordstråler. Vær forsigtig med den slags rygter. Min anbefaling!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61419 - 27/04/2006 00:59 Re: Gud er en illussion [Re: SAN]
Anonym
Anonym

Tillad mig at svare, og med lidt modprovokation, men ment med et let smil om læberne..

1)
Bevist! Videnskab har bevist og modbevist sig selv om og om igen..Den har bevist noget, dagen efter forkastet sig selv. Den har bevist noget, givet det karakter af sandhed for derefter senere at revurdere og omskrive sig, og genopdage at det som var videnskabeligt sand ikke var sandt alligevel.
Så videnskaben er faktisk løgnagtig i dette perspektiv.
Videnskab er menneskeskabt, mennesket er fejlbarligt, ergo er videnskaben fejlbarlig... (sådan ville Erasmus Montanus nok have sagt det :-) )

Så ordet fakta klæder ikke altid ordet videnskab.

2)
Hvilke ting har videnskaben modbevist i/fra Biblen?
Tværtimod har videnskaben, gennem forskerne i Teologi, Historie, Arkæologi, Sprog, kulturfag m.m netop bevist og "opdaget" mangt og meget, og mange ting i biblen holder vand, ikke alt, men meget...

3)
Hvorfor skulle Gud bare tale til folk, når vi ikke engang kan lytte til hinanden?

4)
Fordi vi af menneskelig aspekt ikke kender til større intelligens, betyder det jo ikke at der ikke findes højere vel? Intellekten er altså noget vi ikke kan smide i en kasse..

5)
Tro, har altid eksisteret, og vil altid eksistere... og brugen og konceptet af Tro, har ikke ændret sig siden starten, det er en konstant... Så SAN, den med store spørgsmål nu eller dengang, den svarer stadig, troen...
Jeg har ikke oplevet mikrobiologien give mig svar på hvorfor Arsenal kom videre, og har ikke set hvordan datalogerne forklare hvorfor der er noget der hedder kærlighed...

6)
SAN har du en kæreste? elsker hun dig?
Hvordan "ved/er klar over/forstår" du det?
Gider du ikke lige skrive mig den kemiske formel på det?

7)
Så Gud eksistere ikke fordi mennesker kan være korrupte?
Roser findes ikke fordi blomsterhandlerne tager høje priser?

8)
Min konklusion er at din konklusion mangler "input" og arbejde

9)
Kærligst fra mig
Jeg forbliver din trofaste
Lars/stud.theol

Til toppen 
#61420 - 27/04/2006 13:57 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,

Citat:
Og du har ret i, at det hænger sammen med, at jeg ikke accepterer evolutionsteorien

Det undrer mig ikke, at det er her hunden ligger begravet.

Du skrev:"dokumentationen for udøender forekommer mig noget mere overbevisende".

Hvad er det mere nøjagtigt, du finder så overbevisende?

Og til sidst: Hvad forstår du egentlig ved "devolution". Nu har vi bare haft det udtryk oppe og vende, men jeg tror ikke, jeg ved, hvad du mener med det.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61421 - 27/04/2006 22:33 Re: Gud er en illussion [Re: ]
SAN
Bruger

@Evangelisten

1. Videnskaben bygger teorier på de ting den kan måle på, nogle gange viser der sig nye faktorer man ikke har kendt til, derfor viser der sig mangler i teorierne, og de må derfor opdateres. Jeg vil give dig ret i at videnskaben er fejlbarlig, men den prøver jo heletiden at opdatere sig så den blver mere og mere præcis.

Religionen er bare en historie der er skrevet for lang tid siden, og derfor kan den ikke opdatere sig, derfor ser man at den enereligion ofte afløser den anden, nu er tiden så kommet til kristendommen, men om 1000 år er det sikkert ikke andet end historie ligesom asetroen, hvor man troede det var tor der lavede lyn og torden, og at man kom op i Asgård hvis man døde i kamp, og ned til Hell hvis man belv gammel og døde.
Religion er også menneskeskabt, og er derfor også fejlbarlig, ligesom det har vist sig, at lyn er elektriskladede partikler og ikke en hammer det dræber jetter vil det også vise sig før eller siden at gud er tanker der suser rundt i vores hoveder, og kun der.

2. Adam og eva blev vist noget med en 8-900 år, det har videnskaben bevist ikke kan lade sig gøre, og da slet ikke hvis de skal tjene til føden i deres ansigts sved, eller hvad det er der står. En anden ting er, at man ved at visse dyrearter er opstået i en bestemt periode, og derfor kan gud ikke have skabt alle dyr som de ser ud nu: de har udviklet sig til hvad de er!!

3. Hvorfor skulle en lærer i en klasse tale til sine elever når de ikke lytter til hvad hinanden siger? Fordi han er klogere og har noget at lære dem!

4. Jeg siger ikke at der ikke kan være væsner der er klogere end os, men bare at det under alle omstændigheder nok ikke er gud, men nogle aliens, der sikkert ikke aner noget om vores eksistens hvis det er.

5. Tro vil sikkert blive ved med at eksistere, for hvor der mangler viden vil man være nød til at tro, men så snart der er viden omkring området bør man revurdere sin tro, og måske begynde at tro noget andet der bedre passer sammen med den viden man har.
At du ikke har oplevet hvordan mikrobiologi kan forklare hvordan Arsenal kom videre er kun fordi du ikke har studeret det fra denne vinkel, og kærlighed kan også forklares med kemiske processer i hjernen.

6. Jeg har ingen kæreste. Så der er ikke noget at forklare (Og hvordan kan du vide at jeg er en han eller evt lesbisk? (jeg er en han :P men det kunne du vel ikke vide, eller har jeg afsløret det tideligere?))
Og jeg er ikke hjernekiruger, så jeg kan ikke forklare de kemiske processer, men CloudHands (tror jeg han hedder) var inde på det tideligere i denne tråd, måske han kan forklare det for dig?! Ellers kan du sikkert tage til nogle forelæsninger på et medicinsk universitet, der kan du sikkert finde ud af det, hvis det interessere dig!

7. Denne fattede jeg ikke lige..

8. Jeg holder fast påmin konklusion!

\\SAN

Til toppen 
#61422 - 28/04/2006 11:46 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Citat:
Hvad er det mere nøjagtigt, du finder så overbevisende?

Det er jo det jeg lægmand bedst kan iagttage. Liv omkring mig uddør. Derimod er ideerne om evolutionistisk artsdannelse (makroevolution) mere teoretiske påstande, som jeg ikke uden videre kan iagttage i naturen omkring mig og som jeg derfor synes er sværere at tro på. At acceptere evolutionsteriens påstande kræver at jeg også accepterer den abstrakte og ateistisk-mekanistiske tænkning som ligger bag. Og den finder jeg - bl.a. af religiøse grunde - ikke særlig overbevisende.

Citat:
Hvad forstår du egentlig ved "devolution".

Det forstår jeg i denne sammenhæng som det modsatte af evolutionen som en biologisk opadstigen i kompleksitet. Jeg tror mere på de forskere som siger at den samlede arvemasse generelt degenererer og at "evolutionen" ser ud til at gå den forkerte vej.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#61423 - 28/04/2006 12:12 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Netmissionæren skrev,
Citat:
NM: Derimod er ideerne om evolutionistisk artsdannelse (makroevolution) mere teoretiske påstande, som jeg ikke uden videre kan iagttage i naturen omkring mig og som jeg derfor synes er sværere at tro på.

Jeg gav dig en liste over observerede artsdannelser. Hvad er problemet? At du ikke selv har set dem? Har du selv set et jordskælv?

Citat:
NM: At acceptere evolutionsteriens påstande kræver at jeg også accepterer den abstrakte og ateistisk-mekanistiske tænkning som ligger bag. Og den finder jeg - bl.a. af religiøse grunde - ikke særlig overbevisende.

ETs påstande bygger på de samme antagelser/tænkning som alle andre typer videnskab: observation, eksperiment, teori. Der er intet andet i ET i forhold til tyngdekraften eller meteorologi.

Citat:
NM: Det forstår jeg i denne sammenhæng som det modsatte af evolutionen som en biologisk opadstigen i kompleksitet. Jeg tror mere på de forskere som siger at den samlede arvemasse generelt degenererer og at "evolutionen" ser ud til at gå den forkerte vej.

Hvilke forskere siger dette?
Hvad betyder "degenererer" i denne sammenhæng?
Hvad mener du med "gå den forkerte vej?"

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#61424 - 28/04/2006 16:46 "devolution" er også evolution! [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
Det undrer mig, at en kristen mand kan være så overrasket over døden . Den er jo en forudsætning for, at nyt kan komme til !

Nå, men hvis jeg forstår dig ret, er det kun evidensen for uddøen i HISTORISK tid, du finder overbevisende. De palæontologiske data for masseudryddelser, som du tidligere kun strejfede i din behandling af emnet, finder du ikke overbevisende, gætter jeg?

Hvis du gør: hvorfor?

Tak for svaret omkring "devolution". Jeg vil gerne have lov at rette en misforståelse om, hvad evolutionsteorien siger: Den siger, at arter ændrer sig. Og at naturlig selektion sikrer, at arternes egenskaber hele tiden udvælges efter deres tilpasning til økosystemet.
Evolutionsteorien siger IKKE, at biologisk evolution går mod "større kompleksitet". Det er en misforståelse, du skal have ryddet ud af din begrebskasse!

Din definiton af "devolution" går faktisk ind under det biologiske evolutionsbegreb!!!!!!!!

Nu har jeg dog ikke læst, at der findes "forskere som siger at den samlede arvemasse generelt degenererer" eller "at "evolutionen" ser ud til at gå den forkerte vej".

Kønnet formering er med til at sikre mod det første. Og med hensyn til det andet, har evolution ingen "retning".

mvh
LarsBj

Ændret af LarsBj (28/04/2006 16:48)

Til toppen 
#61425 - 28/04/2006 17:37 Re: Gud er en illussion [Re: SAN]
Anonym
Anonym

Hej SAN

Du skriver:

Citat:
En anden ting er, at man ved at visse dyrearter er opstået i en bestemt periode, og derfor kan gud ikke have skabt alle dyr som de ser ud nu: de har udviklet sig til hvad de er!!

Det er ikke helt korrekt. Man ved ikke at dyrearter er opstået i bestemte perioder. Man har nogle teorier der siger det - det er absolut ikke det samme som viden.

At teorierne så som regel bliver præsenteret som den eneste sandhed, er en helt anden historie.

Mvh

Lars

Til toppen 
#61426 - 28/04/2006 19:10 Re: Gud er en illussion [Re: ]
SAN
Bruger

Du mener altså at der til at starte med levede alle dyrearter på jorden på en gang, og så er der bare en helt masse der er uddøde, altså menneskene levede også den gang der var dinusaurer?!? Der kan efter min overbevisning ikke have været plads til så mange arter på en gang, og det er da også meget underligt at man så ikke har fundet forsiler af mennesker, eller andre dyr fra den gang.

Der er da også underligt at de dyr der forfædre for andre dyr (efter videnskaben) altid findes som forsiler fra tideligere tider, end deres efterkommere.

Grise som man kender fra landbruget idag er jo også udviklet af mennesker, vildsvin er blevet tæmmet, og man har over lang tid avlet sig frem til de lyserøde grise vi kender fra landbruget idag, prøv lige at bortforklare den!

Til toppen 
#61427 - 28/04/2006 19:29 Re: Gud er en illussion [Re: SAN]
Anonym
Anonym

Hej SAN

Citat:
Du mener altså at der til at starte med levede alle dyrearter på jorden på en gang, og så er der bare en helt masse der er uddøde, altså menneskene levede også den gang der var dinusaurer?!?

Jeps.

Citat:
Der kan efter min overbevisning ikke have været plads til så mange arter på en gang, og det er da også meget underligt at man så ikke har fundet forsiler af mennesker, eller andre dyr fra den gang.

Hvor mange arter skulle der da have været plads til?

Citat:
Grise som man kender fra landbruget idag er jo også udviklet af mennesker, vildsvin er blevet tæmmet, og man har over lang tid avlet sig frem til de lyserøde grise vi kender fra landbruget idag, prøv lige at bortforklare den!

Hvad er det lige præcis jeg skal bortforklare???
At man har avlet grise frem til de mange slags vi kender i dag, er der da ikke noget mærkeligt i.

Jeg går ud fra at du vil have mig til at indse at der finder en udvikling sted - hvilket dit eksempel i bedste fald, illustrerer meget dårligt. Der er jo stadig tale om grise.
Hvis man havde avlet flagermus så de i dag var blevet til lyserøde grise, ville det være en helt anden sag. Men da udvikling fra en art til en anden kun kan finde sted i teorien, kan det jo ligesom ikke lade sig gøre.

Mvh

Lars

Til toppen 
#61428 - 28/04/2006 20:43 Illussion at fornægte naturvidenskab [Re: ]
LarsBj
Bruger

Jo, man VED, at alle dyr og planter ikke opstod på samme tid. Det er lige så sikkert, som at der er neutroner i Helium, men ikke i brint. Eller at HIV giver AIDS, eller H2N3 infkuenza. Eller at yngre lag lægger sig oven på ældre.
Hvis man fornægter videnskaben, så kan man få alt til at passe. Hvis du skal modsige videnskaben på det punkt, skal man vælge selektivt det man kan lide og lukke øjnene for det man ikke kan lide inden for stort set alle naturvidenskabelige discipliner.
Du kan VÆLGE ikke at tro på naturvidenskab, men du kan ikke sige, at det blot er een teori blandt mange. Det er TEORIEN!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61429 - 28/04/2006 22:22 Re: Illussion at fornægte naturvidenskab [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Hej LarsBj

Tænkte nok du ville komme på banen her

Citat:
Du kan VÆLGE ikke at tro på naturvidenskab, men du kan ikke sige, at det blot er een teori blandt mange. Det er TEORIEN!

Jeg mener ikke at have sagt at evolutionsteorien er én blandt mange. Jeg er skam helt klar over at det er teorien som de fleste sværger til.
Det glæder mig at du skriver "teorien" med stort - det understreger ligesom at det er hvad den er. En teori. Ikke andet.

Mvh

Lars

Til toppen 
#61430 - 29/04/2006 08:07 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: Zaphod]
hoeg
Bruger

Asbjørn: Det forstår jeg i denne sammenhæng som det modsatte af evolutionen som en biologisk opadstigen i kompleksitet. Jeg tror mere på de forskere som siger at den samlede arvemasse generelt degenererer og at "evolutionen" ser ud til at gå den forkerte vej.

Zaphod: Hvilke forskere siger dette?
Hvad betyder "degenererer" i denne sammenhæng?
Hvad mener du med "gå den forkerte vej?"

Hej Z!

Det er da velkendte fakta, at menneskeheden bærer på en tung last af arvelige sygdomme, der skyldes skadelige mutationer. Derfor må det være rigtigt, at det går den forkerte vej, altså degeneration i stedet for en udvikling i retning af det bedre. Det viser empirien helt klart.
Det samme må være tilfældet for dyrene, idet arvelige sygdomme mest skyldes uundgåelig kosmisk stråling, der fremkalder de skadelige mutationer.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#61431 - 29/04/2006 08:35 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Hej Hoeg

Citat:
Det er da velkendte fakta, at menneskeheden bærer på en tung last af arvelige sygdomme, der skyldes skadelige mutationer. Derfor må det være rigtigt, at det går den forkerte vej, altså degeneration i stedet for en udvikling i retning af det bedre. Det viser empirien helt klart.
Det samme må være tilfældet for dyrene, idet arvelige sygdomme mest skyldes uundgåelig kosmisk stråling, der fremkalder de skadelige mutationer.

Kan du eventuelt henvise til hvor du har læst om disse velkendte fakta?

Til toppen 
#61432 - 29/04/2006 10:36 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Hej Hoeg,
Genetiske skader repareres gennem kønnet formering. Der er derfor en mekanisme, der modvirker stigning i genetiske skader.
Kan du vise, at antallet af genetiske sygdomme er STEGET i menneskehedens historie.
Kan du vise, at de genetiske skader ikke fandtes i menneskenes forfædre blandt primaterne?

Hvis ikke, kan du simpelthen ikke konkludere, som du gør!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61433 - 29/04/2006 14:20 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: ]
hoeg
Bruger

C: "Kan du eventuelt henvise til hvor du har læst om disse velkendte fakta?"

Ja, der er jo hele den medicinske litteratur om arvelige sygdomme.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#61434 - 29/04/2006 14:32 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Hej Lars!

Du skriver: "Genetiske skader repareres gennem kønnet formering..."

Ja, men det er ikke altid tilstrækkeligt - og derfor vil der ske en uddøen af de individgrupper, der er bærere af arvelige sygdomme.

Du skriver: "Der er derfor en mekanisme, der modvirker stigning i genetiske skader."

Der skal jo først ske en degenering. Ja, jeg mener bestemt, at der sker en stigning i genetiske skader. Menneskeheden bærer på omkring 100 arvelige sygdomme. De kan da ikke komme i ét hug. Mig bekendt er for eksempel blødersygdommen hos mennesker opstået som en mutation i nyere tid i en europæiske kongeslægt.

Lars skriver: "Kan du vise, at de genetiske skader ikke fandtes i menneskenes forfædre blandt primaterne?"

Nej, jeg kender ikke genetiske skader, der forekommer både hos aber og mennesker.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#61435 - 30/04/2006 00:48 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Der sker ingen stigning i antallet af genetiske sygdomme. Det har været nogenlunde konstant. Tværtimod kan vi forudse, at antallet vil falde, fordi de berørte familier kan testes.

Og det betyder slet ikke, at arter uddør på grund af stigende antal genetiske defekter. Det sørger kønnet formering for.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61436 - 30/04/2006 08:05 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Hej Lars!

Du skriver: "Der sker ingen stigning i antallet af genetiske sygdomme. Det har været nogenlunde konstant."

Det er en kendsgerning, at menneskeheden lider af omkring 100 arvelige sygdomme. De kan ikke være fremkommet i ét hug. Derfor må der gennem tiden være sket en stigning af antallet af arvelige sygdomme hos mennesket. Det er da også i overensstemmelse med den kendsgerning, at der sker langt flere skadelige mutationer end gavnlige. Det må være et problem for evolutionsteorien, der går ud fra, at selektionen gradvis forbedrer eller videreudvikler en population.

Du srkiver: "Tværtimod kan vi forudse, at antallet vil falde, fordi de berørte familier kan testes."

Ja, men det fjerner jo ikke de arvelig anlæg, der dog vil forsvinde, hvis bærere af genetiske sygdomme undlader at få børn.

Du skriver: "Og det betyder slet ikke, at arter uddør på grund af stigende antal genetiske defekter. Det sørger kønnet formering for."

Jeg skrev ikke, at arter uddør. Jeg skrev at individgrupper kan uddø.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#61437 - 30/04/2006 09:14 Re: Nye arter i historisk tid? [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Nej selvfølgelig er de 100 genetiske sygdomme ikke kommet i et hug. De er fulgt med i arternes udvikling. For eksempel er det vist, at chimpanser kan få trisomi 21, der giver Downs syndrom.

Og det er ikke noget problem, for evolutionsteorien siger slet ikke det, du påstår.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61438 - 01/05/2006 11:58 døden og evolutionens retning [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Du har ret i at jeg som kristen ikke bør undre mig over døden. Men det er jo nok af en anden grund end din . Jeg tror at døden og alt hvad der hedder sygdom og forgængelighed er en konsekvens af synden - dvs. af den forbandelse som synden påkalder over Guds skaberværk. Og siden syndefaldet er der så opstået en slags økologisk balance mellem døden og livet, sådan at vi i dag ikke kan forestille os livets udvikling uden døden. Det har jeg også svært ved, men ikke desto mindre opfatter jeg døden som et fremmedelement i livet.

Citat:
De palæontologiske data for masseudryddelser, som du tidligere kun strejfede i din behandling af emnet, finder du ikke overbevisende, gætter jeg?

God gættet

Din forklaring om "devolution" som en del af evolutionen kan jeg godt sætte mig ind i. Du har sikkert ret i biologisk evolution ikke nødvendigvis går mod større kompleksitet, men det ligger vel implicitet i evolutionens tænkning, at livet udvikler sig til det "bedre" - det stærkere og mere overlevelsesdygtige? I den forstand har evolution vel en "retning". Tager jeg fejl?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær