Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#61189 - 15/04/2006 20:09 Uretfærdighed
Kødfar
Bruger

Reg.: 15/04/2006
Hvis man tror på helvede, og at det er ens tro der afgør, hvorvidt man ender her?

1. Hvorledes retfærdiggøres det at mennesker fødes med forskellig adgang til kristendommen?
At fx nogle fødes i Asien og Mellemøsten, hvor information om kristendommen alt andet lige er vanskeligere at skaffe.

2. Hvorledes retfærdiggøres det at nogle fødes i omgivelser, som præger dem i ikke-kristen retning?
At fx nogle vokser op i et strengt ateistisk-naturvidenskabeligt hjem, hvor de oplæres i modvilje mod religion.

3. Hvorledes retfærdiggøres det at nogle fødes med ringere religionsdisponibilitet?
At fx nogle fødes med en naturlig modvilje mod nye idéer, uforklarlighed o.l., hvorimod andre naturligt søger tro og irrationalitet.

Jeg er klar over at det i alle tilfældene er muligt at finde kristendommen. Ikke desto mindre må det siges at være væsentligt vanskeligere for en faktaorienteret, kinesisk dreng, som vokser op hos sine forskerforældre end for lille Rebekka som fødes i et kristent hjem i Italien eller USA med en naturlig hang til overtro.
Er dette ikke uretfærdigt? Hvis troen er livets mål og mening, er del vel ikke rimeligt at Gud har gjort det vanskeligere for nogle end for andre at finde denne tro...?

Til toppen 
#61190 - 15/04/2006 20:54 Re: Uretfærdighed [Re: Kødfar]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kødfar -
Citat:
Hvorledes retfærdiggøres det at mennesker fødes med forskellig adgang til kristendommen?
At fx nogle fødes i Asien og Mellemøsten, hvor information om kristendommen alt andet lige er vanskeligere at skaffe.

Nu ser jeg faktisk ikke sådan på det, at det er os mennesker, der skal retfærdiggøre Gud, men lige omvendt, at det er os der har brug for at blive retfærdiggjorte!
Der er Gud, der er hellig, og os, der er er syndere!

Her i Danmark har vi masser af frihed, og adgang til kirker og kristen forkyndelse, men det er ikke lige her, der finder de store vækkelser og omvendelser sted, tværtimod. Her har vi tilbudet, kvit og frit, men desværre tager de færreste imod det.

I fx Kina og Indien sker der derimod i disse år, trods særdeles vanskelige vilkår for kristne, steppebrandsagtige omvendelser til kristen tro.
Citat:
Hvorledes retfærdiggøres det at nogle fødes i omgivelser, som præger dem i ikke-kristen retning?
At fx nogle vokser op i et strengt ateistisk-naturvidenskabeligt hjem, hvor de oplæres i modvilje mod religion.

Igen vil jeg sige, det er ikke os, der skal retfærdiggøre Gud.
Men jeg ved da, at mange, som oplæres i kristen tro, vender sig bort fra Gud og frasiger sig troen, når de bliver ældre.

Og at andre, som vokser op i et ateistisk hjem, bliver omvendt til kristen tro. . Sådan gik det f.eks. mig.
Citat:
Hvis troen er livets mål og mening, er del vel ikke rimeligt at Gud har gjort det vanskeligere for nogle end for andre at finde denne tro...?

Det synes jeg er et helt fornuftigt spørgsmål at stille, men det tror jeg ikke, at Gud har. Jeg tror på Guds retfærdighed.
Gud er min Skaber og min Frelser!
Det er mig, og os alle, der har brug for hans tilgivelse.
Og således elskede Gud os, at han gav os sin søn, Jesus Kristus, som sonoffer for alle menneskers skyld.

Og Jesus har ved sin opstandelse en påskedag for et par tusind år siden overvundet døden og alt ondt, og derved åbnet vejen til det evige liv i Guds paradis for enhver, som vil følge ham.
Glædelig påske!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61191 - 15/04/2006 21:10 Re: Uretfærdighed [Re: kristina]
Kødfar
Bruger

Reg.: 15/04/2006
Min pointe er, at Gud, ved at lade folk blive født med forskellig adgang til troen, faktisk har udvalgt, hvem der skal have lettest adgang til frelsen.

Mht til dine svar på de enkelte punkter:
Jeg siger jo netop ikke det er umuligt at finde gud, hvis man bliver født i et ateistisk hjem. Overhovedet. Man kan fx have en naturlig religionstrang og blive født i et samfund med let kristendomstilgang.
Vedrørende kristendommens udbredelse i henholdsvis dk og indien/kina skyldes forskellene vel udbredelsen af videnskabelighed.

Til toppen 
#61192 - 15/04/2006 22:08 Re: Uretfærdighed [Re: Kødfar]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kødfar, du skriver:
Citat:
Min pointe er, at Gud, ved at lade folk blive født med forskellig adgang til troen, faktisk har udvalgt, hvem der skal have lettest adgang til frelsen.

Sådan ser jeg ikke på det, men det er jo nok et spørgsmål om tro. Guds visdom kan jeg hverken rumme eller forklare.

Og, som nævnt, de der har lettest adgang til kristen forkyndelse (som fx. i Danmark) afviser den i højere grad end dem, der må kæmpe for deres tro, og som forfølges for deres tros skyld.

Og videnskabelighed tror jeg bestemt ikke har nogen indflydelse på, om et menneske bliver omvendt til kristen tro.

Ej heller ikke disposition for religiøsitet, som du nævner. Spiritualitet kan føre så mange forskellige steder hen, og ny-åndeligheden, som er i vækst i vores del af verden, har ikke noget med kristendom at gøre.

Men jeg er ikke i stand til at kigge Gud over skulderen og kende og forklare hans visdoms dybder. Hvis jeg kunne det, skulle jeg jo selv være lige så viis!

Gud siger ved sin profet Esajas:

For jeres planer er ikke mine planer,
og jeres veje er ikke mine veje,
siger Herren;
for så højt som himlen er over jorden,
er mine veje højt over jeres veje
og mine planer over jeres planer.

Jeg tror at Gud, før verden blev skabt, kendte hver eneste af os bedre, end vi kender os selv!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61193 - 16/04/2006 01:58 Re: Uretfærdighed [Re: Kødfar]
Jerry
Bruger

Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
Citat:

Mht til dine svar på de enkelte punkter:
Jeg siger jo netop ikke det er umuligt at finde gud, hvis man bliver født i et ateistisk hjem. Overhovedet. Man kan fx have en naturlig religionstrang og blive født i et samfund med let kristendomstilgang.
Vedrørende kristendommens udbredelse i henholdsvis dk og indien/kina skyldes forskellene vel udbredelsen af videnskabelighed.

Hej Kødfar! (Sikket navn/signatur at vælge?) Nåh, men du har vel dine grunde.

Jeg har før været inde på netop dette. At ens religion er bestemt af, hvor man er født, opvokset. - Og, ikke mindst - hvornår!

I Nordeuropa lutheraner, i Sydeuropa katolikker, i Indien hinduer, i arabiske lande islamister osv, samt i nogle lande en blanding af religioner. (Afsmitning grundet missionering.)

Har lidt svært ved at forstå, at kristne tror på himmel og helvede, overbeviste om denne sandhed, mens andre tror på sandheden om, at de skal inkarneres i genfødsler.

Hvor mange guder, hvor mange sandheder er der?

Og hvad med sandheden i gamle Danmark, inden vi blev tvangskristnet (katolsk) og Odin og Thor blev smidt på porten. Var de ikke sandheden den gang.

Hvor mange guder er der dog ikke at vælge imellem. Selv den kristne Gud (katolsk eller lutheransk?) sagde, at du må ikke have andre guder end mig, hvilket jeg ser som et udtryk for, at der ER andre guder end den kristne Gud.

For tusind år siden ville jeg selvfølgelig have valgt Odin. Der var jo ikke andet valg.

For to tusind år siden, i Grækenland, ville jeg selvfølgelig have valgt Zeus, der var jo ikke andet valg.

For femtusind siden ville jeg, i Egypten, selvfølgelig have valgt solguden Ra, der var jo intet andet valg.

Og sådan har man jo, alt efter hvor man er født, og alt efter hvornår, haft enten dén eller dé guder, der var 'moderne' på det tidspunkt at vælge imellem.

Pt. er det moderne at vælge mellem Gud (Jehova?) og Allah. Og o.k. også et par andre udbud, fx hinduernes Krishna. Og så et hav af mystiske religioner, fx scientologi, Sai baby mv.

Og så skal vel også nævnes alle de forskellige trosretninger, fx Pinsebevægelsen, Jehovas Vidner, Mormonerne ... Indre Mission ... Ydre Mission (Hov! er der noget der hedder det!) Moses Hansen med sit kors osv osv.

Jeg har det altså sådan, at jeg står lidt måbende og kigger på al den forvirring i folks tro - før og nu - hvilken gud skulle jeg vælge, hvis jeg ville være troende?

Når jeg ser deres bøger, Bibelen, Koranen, Vedaerne - dem jeg kender mest til - der er garanteret utallige andre 'sande' skrifter - så er min konklusion den, at ingen af dem virker troværdige. Beklager. Fyldt med modsætninger som de er.

Jeg KAN altså ikke tro på guder, der er så fyldt med menneskelige egenskaber såsom had, mistro, misundelse, ondskab. Det er så menneskeligt, at det for mig at se MÅ være en menneskelig opfindelse med disse mange guder.

Hvis vi nu tager den pt anerkendte gud i Danmark, så kunne jeg godt tænke mig at spørge ham (eller hende, nåh, nej, selvfølgelig er det en Han) om hvorfor Han lod sin lerkreation friste af den slange, Han jo selv havde skabt.

For at give mennesket en fri vilje?

Netop dét er det brugte argument for menneskets lidelser.

Det kunne Han da bare selv bestemme, er Han ikke almægtig? Véd Han ikke alt. Bestemmer Han ikke alt i fortid, nutid og fremtid.

Havde Han ikke styr på slangen, det smarteste dyr af alle, som, langt senere, af kirkefædre, blev udlagt som Satan, Djævelen.

Hvad er det, Han har gang i. På et tidspunkt udryddede Han hele den menneskehed, Han selv havde skabt, pånær en dranker og dennes familie, otte mennesker.

Og så to af hver dyreart? (Var der noget med fire af nogle?)

Hvad ernærede løverne sig af, da de steg ud af arken, de to lam?

Al biologi vil kunne påvise, at to af hver art ikke ville kunne overleve.

Havde Noah indvoldsorm. Havde han eller hans sønner malariamyg stikkende på kroppen? Lopper, lus?

Man kan stille utallige spørgsmål til nutidens foretrukne religion, men får vel stadig det samme svar; du skal ikke vide, du skal tro.

Og det tilfredstiller ikke mig, jeg vil VIDE, ikke TRO. Ikke hengive mig til den for tiden mest udbredte tro i netop mit område af verden.

Jerry

Til toppen 
#61194 - 22/04/2006 00:45 Re: Uretfærdighed [Re: Jerry]
Jennes
Bruger

Reg.: 16/09/2005
Sted: fakse
THOR rules...

Der er mere mellem himmel og jord.....Såsom insekter...

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær