Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#61123 - 15/04/2006 19:34 Vedr. svar på spørgsmålet "er gud kristen??"
Kødfar
Bruger

Reg.: 15/04/2006
Den første del af indlægget er ganske generel og behandler egentlig ikke spørgsmålet om gud, der slår ægyptens førstefødte ihjel.
Skribenten forklarer, at begreberne "at vende den anden kind til" og "at elske sine fjender" ikke nødvendigvis betyder at man ikke må forsvare sig.
Dette har ikke meget med spørgsmålet at gøre, hvor retfærdigheden af at slå uskyldige ihjel behandles - og altså ikke spørgsmålet om hvorvidt man må forsvare sig mod en, der gør dig og dine brødre uret.
Alligevel synes jeg det er en yderst kreativ tolkning af "at vende den anden kind til", at man må benytte sig af selvforsvar.
Istedet mener jeg det netop betyder, at man under ingen omstændigheder må synke ned på personen som gør urets niveau og selv ty til vold eller undertrykkelse.
Jesu prædiken handler om at være det gode eksempel - at handle perfekt for at andre skal lære af ens forbilledlige handlen.

Besvarelsen foregår efter de genrelle betragtninger i 4 punkter og en konklusion.

De 3 første punkter synes at skulle illustrere at Gud havde en overordnet historisk plan, som var meget vigtig, og som derfor retfærdiggør ihjelslåningen af ægyptere.

"Hvordan kan det være at Gud slog alle egypternes førstefødte ihjel, spørger du. Fordi Farao havde nægtet at lade Guds udvalgte folk få frihed, selvom Gud gennem Moses igen og igen advarede mod følgerne".

Der er flere problemer her.
1. For det første er der tanken om det udvalgte folk, som skal have speciel behandling. En tanke, som forhåbentligt ligger fjernt fra ethvert moderne menneske. Dette gør i virkeligheden Gud til en "etnocist".

2. At disses frihed er vigtigere end uskyldige menneskers liv. At "et helt folk er truet" retfærdiggør således at hundredevis af førstefødte (og sandsynligvis aldeles uskyldige i sagen om det israelske folk) myrdes.

3. At uskyldige mennesker straffes for noget en farao har gjort. Det at farao nægter at lade israelitterne gå, kan ALDRIG retfærdiggøre mordet på et stort antal komplet uskyldige mennesker.

Hele dette stykke i svaret fremstiller desuden Gud som en meget lidt individ-orienteret gud. En som ofrer liv for et højere fælles gode. Dette stemmer ikke overens med den den personlige kristendom som især Kierkegaard beskriver, men ligner nærmere en slags kommunisme (bare uden den smukke tanke bag).

Punkt 4 afsluttes med den bombastiske symbolladning; "hvorfor vender Gud ikke den anden kind til?" "Fordi Gud ikke lader en diktator bestemme og vinde, når hele hans folks fremtid er på spil?".

Farao virker helt sikkert som en diktator. Han undertrykker og sætter sit eget folks liv på spil af tilsyneladende fuldstændig egoistiske grunde.
Gud forsvarer sit folk, men er komplet ligeglad med de andre. Regner de uskyldige ægyptere for ligegyldige når blot hans eget folk frelses.
Jeg ved hvad der er mest sympatisk; at undertrykke et folk og stjæle deres frihed eller at dræbe en stor del af et folk og efterlade dem ude af stand til at forsøge sig selv (ved at dræbe deres kvæg og ødelægge deres korn). Begge dele virker fuldstændig og aldeles uforsvarligt i mine øjne.

I øvrigt kunne Gud vel bare have ændret faraos sindsstemning, som han gjorde det i 2. mosebog 9:12; "But the LORD hardened Pharaoh's heart and he would not listen to Moses and Aaron, just as the LORD had said to Moses.". I dette tilfælde skulle han så bare have "soften"'ed farao'ens hjerte.

Til toppen 
#61124 - 15/04/2006 20:09 Re: Vedr. svar på spørgsmålet "er gud kristen??" [Re: Kødfar]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kødfar - dette er ikke noget svar på dit indlæg, kun et par små spørgsmål til dit udsagn her:

"Gud forsvarer sit folk, men er komplet ligeglad med de andre. Regner de uskyldige ægyptere for ligegyldige når blot hans eget folk frelses."

Hvor godt kender du Gud, universets skaber, han som har al magt i himlen og på jorden, siden du mener, at Gud er ligeglad med nogen?
Og hvad får dig til at tro, at egypterne var uskyldige?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61125 - 15/04/2006 20:33 Re: Vedr. svar på spørgsmålet "er gud kristen??" [Re: kristina]
Kødfar
Bruger

Reg.: 15/04/2006
hvad i alverden får dig til at tro at de var så skyldige, at de havde fortjent at blive dræbt?

I øvrigt forholder jeg mig til et indlæg, hvori Gud bliver beskrevet som om han klart prioriterer et folk over et andet, hvis liv er ligegyldige i hans mægtige plan.

Ændret af Kødfar (15/04/2006 20:36)

Til toppen 
#61126 - 15/04/2006 23:58 Re: Vedr. svar på spørgsmålet "er gud kristen??" [Re: Kødfar]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Det omtalte svar er dette: Er Gud ikke kristen?.

Til toppen 
#61127 - 16/04/2006 01:00 Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Kødfar]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej Kødfar

Interessant brugernavn.

Artiklen spadserer som forventeligt let hen over det forhold, at skylden for de 10 plager, herunder drabet på Ægyptens førstefødte, alene er Guds.

I artiklen skriver Jens Lomborg, Lærer og cand theol. (min fremhævelse):
Citat:
Det gælder i særdeleshed udfrielsen fra Egypten: Hvordan kan det være at Gud slog alle egypternes førstefødte ihjel, spørger du. Fordi Farao havde nægtet at lade Guds udvalgte folk få frihed, selvom Gud gennem Moses igen og igen advarede mod følgerne. Et helt folk var truet. Gud sendte så ti plager mod egypterne, og det var den sidste af disse plager (at alle førstefødte af mennesker og kvæg i Egypten skulle dø) der var udslagsgivende. Farao lod derefter israelitterne gå. Så man kan ikke sige, at Farao ikke havde haft en chance. Tværtimod havde Gud, inden det kom så vidt, konfronteret ham med tingenes tilstand.

Men i Bibelen (2 Mos 4, 21-23) står (min fremhævelse):
Citat:
Og Herren sagde til Moses:”Når du kommer tilbage til Egypten, skal du gøre alle de undere for Farao, som jeg har givet dig magt til. Men jeg vil gøre ham hård, så han ikke lader folket gå. Så skal du sige til Farao: Dette siger Herren: Israel er min førstefødte søn. Jeg sagde til dig, at du skulle lade min søn gå, så han kunne dyrke mig, men du nægtede at lade ham gå. Derfor vil jeg nu slå din førstefødte søn ihjel.”

Og umiddelbart inden drabet på de førstefødte (2 Mos 10, 27):
Citat:
Men Herren gjorde Farao hård, så han ikke ville lade israelitterne gå.

Havde Farao nogen ”chance”?
Selvfølgelig ikke. Drabet på de førstefødte var givet på forhånd.

Nævner Jens Lomborg, Lærer og cand theol. dette faktum i sin artikel?
Selvfølgelig ikke.

Godt at se, at Jens Lomborg, uddannet for skatteborgernes penge, har lyttet efter i timerne.

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#61128 - 17/04/2006 13:13 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: matthias]
Anonym
Anonym

Citat:
Men jeg vil gøre ham hård, så han ikke lader folket gå.

Når man læser denne passage, kan man godt få det indtryk, at det var givet på forhånd, og at Faraom og ægypterne ikke kunnet have handlet anderledes. Men det er faktisk ikke tilfældet.

Ofte når der i Skriften siges at 'Gud gjorde dette', menes der, at Gud tillod at det skete. Gud havde set Faraos hjertetilstand, at han ikke ville lade israelitterne rejse.

At dette er tilfældet fremgår af 2Mos 8:15, 32, hvor der siges, at 'Farao gjorde sit hjerte hårdt'. Det var altså hans egen afgørelse, som Gud dog kunne forudse.

Til toppen 
#61129 - 17/04/2006 14:50 Re: Vedr. svar på spørgsmålet "er gud kristen??" [Re: Kødfar]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kødfar

Citat:
I dette tilfælde skulle han så bare have "soften"'ed farao'ens hjerte.

Nå ja, ligesom han "bare" skulle tvinge alle folk til at elske hinanden, og tvinge folk til at tro på ham. Vi kan såmænd godt blive enige om, at det ville blive en rar verden i fald Gud lige fixede os til at elske og tro.........men du og jeg ville nok ikke kunne være der, i hvertfald ikke som de personer vi er nu!

Af en eller anden årsag tillader Gud, at vi ikke elsker og tror 100%. Måske er det fordi han elsker os så meget, at han giver os frihed til at være de individuelle personer vi nu engang er
..........på godt og ondt.

Guds fred.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#61130 - 17/04/2006 22:44 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: ]
matthias
Bruger

Hej benjax

Citat:
Når man læser denne passage, kan man godt få det indtryk, at det var givet på forhånd, og at Faraom og ægypterne ikke kunnet have handlet anderledes.

Ja, for det er det, der står i Bibelen.

Citat:
Men det er faktisk ikke tilfældet.

Nåda!

Citat:
Ofte når der i Skriften siges at 'Gud gjorde dette', menes der, at Gud tillod at det skete.

Så når der i 1 Mos 1 står "I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.", så betyder det, at Gud lå ovre på divaneseren med Jyllandsposten trukket godt ned om ørerne?

Citat:
Gud havde set Faraos hjertetilstand, at han ikke ville lade israelitterne rejse.

Hvorfor undergraver Bibelens forfattere så troværdigheden af deres værk ved at skrive "Men Herren gjorde Farao hård, så han ikke lod israelitterne gå"?
Er det mon fordi forfatterne har undladt at konferere med benjax?

Citat:
At dette er tilfældet fremgår af 2Mos 8:15, 32, hvor der siges, at 'Farao gjorde sit hjerte hårdt'. Det var altså hans egen afgørelse, som Gud dog kunne forudse.

2 Mos 8, 15 skrev:

Men Farao gjorde sig hård og ville ikke høre på dem, sådan som Herren havde sagt.

"Sådan som Herren havde sagt" kan kun henvise til 2 Mos 4, 21, der siger:

Og Herren sagde til Moses: »Når du kommer tilbage til Egypten, skal du gøre alle de undere for Farao, som jeg har givet dig magt til. Men jeg vil gøre ham hård, så han ikke lader folket gå.

Konklusion: Gud er direkte ansvarlig for de 10 plager.

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#61131 - 18/04/2006 11:46 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: matthias]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Matthias konkluderer: " Gud er direkte ansvarlig for de 10 plager."
Ja, naturligvis!
Vi kan også sige det på en anden måde:
Guds er riget, magten og æren ...
Jeg citerer fra profeten Esajas bog 45,5-7:

Jeg er Herren, der er ingen anden,
der er ingen anden Gud end mig.
Jeg væbner dig, skønt du ikke kender mig,
for at de skal vide i øst og i vest,
at der ikke er nogen anden end mig,
jeg er Herren, der er ingen anden!
Jeg danner lys og skaber mørke,
jeg frembringer fred og skaber ulykke,
jeg, Herren, frembringer alt dette.

Gud er universets skaber og opretholder, som også styrer historiens gang, og som i sin ubegribelige, ufattelige kærlighed vil frelse alle, også sine fjender, fra fortabelsen ved at rense os fra al synd, så livsfællesskabet med ham, den Hellige kan genoprettes.

Den genoprettelse er, på Golgatha - "det er fuldbragt!" - Guds fremstrakte hånd til alle, som vil modtage den. Han har retfærdiggjort hele menneskeheden derved, han har forsonet sig med os. Men fuld forsoning kræver to parter: at vi altså også vil lade os forsone, og ikke på ny afviser vor skabers kærlighedsgerning.

Endnu lever vi i nådens tid, hvor vi kan tage stilling til, om vi vil høre ham til eller vi ikke vil ..

Du skrev et andet sted, at du mener, at børn går fortabt, hvis de dør uden at være kommet til bevidst tro. Det er ikke, hvad Bibelen siger.
Gud kender os alle, fra før verdens grundvold blev lagt, fra moders liv. Jesus siger: Matt. 21,16: »Jo, har I aldrig læst: ›Af børns og spædes mund har du beredt dig lovsang‹?« Og Joh 6,37: "den, der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort" Naturligvis kan de spæde, hjælpeløse, modtagende små komme til Jesus - det er straks vanskeligere for voksne skeptikere!"

Jesus siger også: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget. (Matt. 18,3)

Derfor: intet menneske kan vide, hvem der er med i den talløse hvide skare, som beskrives i det billede i Johannes' syn, som vi kan læse om i Åbenbaringsbogen: Derefter så jeg, og se, der var en stor skare, som ingen kunne tælle, af alle folkeslag og stammer, folk og tungemål; de stod foran tronen og foran Lammet, klædt i hvide klæder og med palmegrene i hænderne ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61132 - 18/04/2006 12:27 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: matthias]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Ofte når der i Skriften siges at 'Gud gjorde dette', menes der, at Gud tillod at det skete.

Så når der i 1 Mos 1 står "I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.", så betyder det, at Gud lå ovre på divaneseren med Jyllandsposten trukket godt ned om ørerne?

"Ofte" betyder "ofte" - hvilket ikke er det samme som "altid". På hebraisk er en sådan måde at formulere sig på almindelig, i modsætning til dansk.

Nogle oversættelser gengiver dette udtryk i den hebraiske tekst med „lade hans hjerte blive dristigt“ (Ro), „lade hans Hjærte være ubøjeligt“ (Li) eller „lade hans hjerte forhærdes“ (NV). Til støtte for sin gengivelse gør Rotherham i tillægget til sin oversættelse opmærksom på at på hebraisk fremstilles anledningen eller tilladelsen til en begivenhed ofte som årsagen til den. I 2 Mosebog 1:17 siger den hebraiske tekst således ordret at jordemødrene „fik drengebørnene til at leve“, mens de i virkeligheden blot tillod dem at leve ved ikke at slå dem ihjel. Med henvisning til tre hebraiskkyndige, M. M. Kalisch, H. F. W. Gesenius og B. Davies, siger Rotherham at den egentlige betydning af det der på hebraisk siges i skriftstederne om Farao, er at „Gud tillod at Farao forhærdede sit hjerte — skånede ham — gav ham mulighed for, lejlighed til, at udvikle den ondskab der boede i ham. Ikke andet.“ — The Emphasised Bible, appendix, s. 919

Til toppen 
#61133 - 18/04/2006 13:44 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: ]
matthias
Bruger

Hej Benjax

Citat:
"Ofte" betyder "ofte" - hvilket ikke er det samme som "altid". På hebraisk er en sådan måde at formulere sig på almindelig, i modsætning til dansk.

Jeg har fået det indtryk, at ”ofte” snarere betyder: ”når jeg synes, det er mest bekvemt”.

Vi tager lige den autoriserede danske bibeloversættelse igen:

Men Herren gjorde Farao hård, så han ikke ville lade israelitterne gå. (2 Mos 10,27)

Egentlig stopper min villighed til at debattere spørgsmålet dér. For hvorfor skulle jeg tro mere på dine fortolkninger end på de danske bibeloversættere, der formentlig er en slags autoriteter på deres felt.
Hvis disse ekperter havde ment, at din oversættelse af teksten var den mest rigtige, havde de vel brugt en anden formulering.

Men for sjovs skyld prøvede jeg at finde ud af, hvad andre bibeloversættelser skrev i 2 Mos 10,27:

King James Version:
But the LORD hardened Pharaoh's heart, and he would not let them go.

New International Version:
But the LORD hardened Pharaoh's heart, and he was not willing to let them go.

New American Standard Bible:

English Standard Version:

New King James Version
But the LORD hardened Pharaoh’s heart, and he would not let them go.

Louis Segond:
L'Éternel endurcit le coeur de Pharaon, et Pharaon ne voulut point les laisser aller.

Det Norsk Bibelselskap 1930:
Men Herren forherdet Faraos hjerte, så han ikke vilde la dem fare.

Svenska 1917:
Men HERREN förstockade Faraos hjärta, så att han icke ville släppa dem.

Elberfelder:
Aber der HERR verstockte das Herz des Pharao, so daß er nicht bereit war, sie ziehen zu lassen.

Hvorfor vil ingen af disse oversættere give dig ret i din fortolkning? Er de en samling lallende amatører?

hilsen matthias

PS Du kan selv læse flere bibeludgaver her:
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Exodus%2010:27;&version=11;
Jeg har ikke kunne finde en, der afspejlede din fortolkning, men måske kan du.

Til toppen 
#61134 - 18/04/2006 14:09 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: kristina]
matthias
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Matthias konkluderer: " Gud er direkte ansvarlig for de 10 plager."
Ja, naturligvis!
[...]
Jeg citerer fra profeten Esajas bog 45,5-7:
Jeg er Herren [...]
jeg frembringer fred og skaber ulykke [...]

Vi er enige så langt.
Citat:
Gud [...] som i sin ubegribelige, ufattelige kærlighed [...]

Kærlighed <> skaber ulykke
For mig hopper kæden af allerede der.

Citat:
Den genoprettelse er, på Golgatha - "det er fuldbragt!"[...]

Eller var det ”Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?” Eller ”Fader, i dine hænder betror jeg min ånd”?
Eller sagde han det, du synes bedst passer til lejligheden?

Citat:
Du skrev et andet sted, at du mener, at børn går fortabt, hvis de dør uden at være kommet til bevidst tro.

Hvorfor skulle jeg tro sådan noget? Jeg er ateist.
Jeg fortalte, hvad Bibelen siger om sagen, idet jeg forventer, at den bog tages alvorligt af kristne.

Citat:
Det er ikke, hvad Bibelen siger.

Hvornår er de 2 bibelsteder, jeg citerede, forsvundet ud af Bibelen?

Citat:
Jesus siger også: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget. (Matt. 18,3)

Så var det altsa bare gas, da Jesus sagde:

Den, der tror og bliver døbt, skal frelses

Citat:
[...] Derfor: intet menneske kan vide, hvem der er med i den talløse hvide skare, som beskrives i det billede i Johannes' syn, som vi kan læse om i Åbenbaringsbogen

Og Saul og Co lavede falsk markedsføring, da de sagde til fangevogteren i Filippi:

Tro på Herren Jesus, så skal du og dit hus blive frelst.

hilsen matthias

Til toppen 
#61135 - 19/04/2006 09:03 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: matthias]
Anonym
Anonym

Du har ret i, at vi ikke kommer videre her.

Jeg anfægter ikke de oversættelser, du henviser til; jeg er enige med dem i, at det er dét grundteksten siger. Det betyder bare ikke, at det skal forstås bogstaveligt.

Som sagt kan udtrykket 'Gud gør' opfattes som 'Gud tillader' på hebraisk, og så er den sådan set ikke længere. Dette stemmer også overens med de øvrige vers, som viser, at Farao selv forhærdede sit hjerte.

At tro at Gud med vilje forhærdede Faraos hjerte, således at denne ikke havde mulighed for at handle anderledes, er i modstrid med resten af Bibelen, idet den siger at 1) Gud er altid retfærdig, og 2) Farao forhærdede sit hjerte.

Derfor giver det således kun mening, når man forstår, hvad der reelt ligger bag det hebraiske udtryk.

Men hvis man bevidst forsøger at tillægge Gud forkerte motiver, og desuden forsøger at finde fejl i Bibelen, så er det naturligvis svært at acceptere denne forklaring.

Til toppen 
#61136 - 19/04/2006 09:55 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Benjax - - her vil jeg lige supplerende henvise til dette svar, som netop handler om Faraos forhærdelse.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61137 - 19/04/2006 13:30 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej alle,

Det forekommer mig at være fuldstændig uvedkommende, om Farao selv forhærdede sit hjerte, eller om Gud forhærdede det, eller om Gud blot tillod at Farao forhærdede sit hjerte.

Farao sendte ikke plagerne. Det gjorde Gud. Den, der truer med vold, bliver ikke mindre skyldig eller ansvarlig af, at den der kunne forhindre volden ikke gør det.

Det svarer til, at en voldtægtsmand anklager pigen for at være den skyldige, fordi hun ikke sagde nej først. For mig at se er det ligegyldigt, om voldtægtsmanden vælger at advare pigen eller give hende en mulighed for at råbe om hjælp. Han bliver ikke mindre voldtægtsmand af dén grund.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#61138 - 19/04/2006 21:27 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - vi er enige i det du skriver her!

Forskellen mellem dit og mit syn på sagen ligger et andet sted:
Du mener, at ansvaret er Guds (som du jo ikke tror findes, men sådan som du opfatter kristnes forestilling om ham) medens jeg vil sige: Nej! Æren er Guds! Æren er hans, som gav det fantastiske liv, som menneskeheden forkastede -og som på Golgata betalte så dyrt for at give os livet tilbage, om vi vil modtage det af hans hånd.

Noget af det Gud gør - eller foranlediger - gør ondt.
Men intet er ondt.
Romerbrevet 8,28: Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud

Det er mit indtryk, at mange forestiller sig kristnes opfattelse af fortabelsen/frelsen, som noget fremtidigt: at mennesker fødes på jord som uskyldige, ubeskrevne blade, at vi lever hver vores liv, som det nu kan falde, og dør og bliver begravet, og at Gud så en gang i fremtiden - på dommens dag - dømmer nogle af os til straf i Helvede og andre til frelse i Paradiset. Afhængigt af hvordan nu lige er kommet af sted med at leve vores jordeliv.

Sådan ser jeg det ikke. Jeg tror, at hele menneskeheden i udgangspunktet (ved syndefaldet) er fortabt, og så enten kan forblive i fortabelsen eller - helt ekstraordinært - blive revet ud af den. Frelst.

Og jeg tror, at alle mennesker er så skadede, at vi ikke sanser, ikke fatter, at vi er Guds, vores Livgivers (og dermed i sidste ende også vore egne) fjender.

Der må finde en ny fødsel sted, før vi begriber det: en åndelig fødsel.
Finder den ikke sted, er vi fortabte og døde, også selv om vi render rundt her. Åndeligt døde.

Den fødste fødsel, ind i denne verden, gjorde ondt - både på barnet og den fødende, og den var ikke vores egen beslutning. Det skete bare ...

Den åndelige fødsel ind i gudsriget, kan også gøre ondt, og den kan vi heller ikke selv iværksætte - selv om vi dog kan gøre os rede, om vi vil.

Og når/hvis vi får åbnet vores øjne for vores livs-situation, vores fundamentale synd og vores bortvendthed fra Gud, så vil vi vende os om - ja, netop: omvende os!

2.Kor. 5,17: Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til!

Det gamle, som er forbi, er vores fortabte, forspildte selv-liv.

Det nye, som er blevet til, er vores liv i Kristus, i hans kærlighed.
Og så vil vi, pludselig eller efterhånden, se os selv som benådede syndere.

Og i ærefrygt og overvældende glæde over det Paradis (Edens have genskabt!) hvortil den Opstandne Herre Jesus Kristus har banet vej for os, vil vi bøje vores knæ og takke og lovprise Gud for livet.

Og så vil vi bede som tolderen i Luk. 18,13:
Gud, vær mig synder nådig!

Og tilgivelse får vi, og allerede i denne verden får vi et liv i vores himmelske fars favn - som Jesu medarving til Guds rige.

...
Det var egentlig slet ikke det jeg ville skrive, men nu lader jeg det stå.
Måske/måske ikke det føjer det lidt til din opfattelse af kristnes (eller i hvert fald nogle kristnes) opfattelse af Gud, og af os selv som kristne.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61139 - 19/04/2006 22:30 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg har egentlig blot to simple kommentarer til det, du skrev. Det er godt du belyser det fra dit eget synspunkt, men for mit eget vedkommende ser jeg ikke den store forskel på ære og ansvar, udover det ene at æren er implicit positiv, og ansvaret kan være begge dele.

Det bekymrer mig dog lidt, at du vil skifte ansvar ud med ære i dette tilfæld. Jovist, det er sikkert rigtigt at bruge ordet "ære" om udfrielsen fra slaveri, men midlerne er bestemt alt andet end ærefulde. For Faraos forseelser straffes hele folket, med slagtningen af de førstefødte som kronen på værket. Der er ingen ære i at slå børn ihjel, medmindre ondskab ses som ærefuldt - og jeg kan ikke give dig (eller nogen anden) ret i, at målet hellige midlet. Det er rå magt (og med et nutidigt ord, terrorisme) at myrde børn for at få forældrene til at handle på en bestemt måde.

Jeg mener også det er tæt på en tautologi at nævne, at når man omvendes, er det gamle gjort nyt (der er sket en forandring). Det siger sig selv, at hvis man omvender sig, indebærer det jo præcis en forandring. God eller ej.

Og til sidst (rettere, midt i teksten) skriver du:

Citat:
Der må finde en ny fødsel sted, før vi begriber det: en åndelig fødsel.
Finder den ikke sted, er vi fortabte og døde, også selv om vi render rundt her. Åndeligt døde.

Det kan jeg ikke forstå. Hvis jeg er åndeligt død, hvordan skal jeg så kunne blive straffet når jeg dør fysisk? Bliver min "ånd" (som jeg ikke tror jeg har, sådan som kristne anvender ordet) vækket til live igen, blot for at blive forvist til Helvede?

Hvis det er sådan, synes du så ikke det skorter lidt på kærligheden? At vække noget, der allerede var dødt, til live igen - blot for at forvise det til evig tid?

Er det ikke nok, at jeg er åndeligt død...?

Eller skyldes dine udsagn, at "død" ikke betyder rigtig død (men snarere en "overgangsfase") for kristne? Og i så fald, hvorfor er det så overhovedet skidt at være åndeligt "død"?

Det er mange spørgsmål, og det beklager jeg. De faldt mig dog helt naturlige at stille efter jeg havde læst dit indlæg.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#61140 - 19/04/2006 22:40 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Claus

jeg vil godt sige, at det er SÅ GODT, at du skriver i den tone, du skriver i. Det er så fordrende for god debat, at man ikke angriber hinanden, men i stedet går til selve indholdet i den andens indlæg. Det mestrer du bare rigtig fint, synes jeg. Der er intet galt i, at man skærer helt ind til benet, med argumenter og spørgsmål, så fortsæt bare med det, det gør debatten spændende, at vi "tvinges" til at argumentere og forklare og uddybe.

Mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#61141 - 20/04/2006 00:28 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus ..

.. jeg ser jo det hele fra den "omvendte" synsvinkel: At det er Gud, der er god, og os der ikke er.

Det komplicerer dialogen en del at skulle tale om Gud med et menneske, der ikke tror, at Gud findes ... Jeg bliver næsten nødt til at lade som om du tror at han er der alligevel og bare hævder, at det er os mennesker, der er gode, og Gud der er ond!

Det gør indtryk på mig, at I ikke-troende som regel er meget kritiske over for Gud, som I ikke tror på:
Det er Gud, der sættes på anklagebænken og kritiseres for alt det ubehagelige der sker - ulykker, vold, krige, sygdom, naturkatastrofer ..
(Et alternativ til at hævde, at skylden er regeringens, forældrenes, samfundets, skolens ... ?)

Men hvad med alt det i livet, som er smukt og behageligt og tilfredsstillende? - for der er dog også gode ting i verden? Hvorfor kommer Gud så ikke også ind i billedet, når I beundrer naturen og nyder og de mange gode glæder, som livet også rummer? Hvorfor kun når der sker noget I ikke kan lide?

Du ser Gud, når du altså ser ham, som terrorist, skriver du.
Men det betyder vel ikke, at du ser selve livet som overvejende ondt og helst ville være fri for det?

Du stiller så nogle svære, men - indrømmet! - helt relevante spørgsmål .. og uha, hvad har jeg dog rodet mig ud i? ... jeg véd, at der findes brugbare ord til formulering af gode svar (det er nemlig ikke nyt stof!) så jeg er rigtig ked af, at jeg ikke her og nu magter at finde dem frem og anbringe dem pænt og forståeligt i den rigtige rækkefølge ...

Forhåbentlig har du masser af tålmodighed. Jeg vil meget nødig give op og prøver at vende tilbage til sagen. Det kan være det hjælper det med lidt nattesøvn ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61142 - 20/04/2006 00:59 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg kan vist lige nå at forklare nogle ting før sengetid. Du skriver:

Citat:
Det komplicerer dialogen en del at skulle tale om Gud med et menneske, der ikke tror, at Gud findes ... Jeg bliver næsten nødt til at lade som om du tror at han er der alligevel og bare hævder, at det er os mennesker, der er gode, og Gud der er ond!

Det kan muligvis hjælpe at forklare det således:

Jeg ser bibelen ligesom jeg ser moralsk skønlitteratur. Det indeholder en ideologi, der forholder sig til mennesker, og det er denne ideologi der er min primære interesse. Blandt andet fordi den eksisterer på nogle præmisser, der er meget langt fra min egen opfattelse.

Når jeg ser bibelens fortællinger sådan, opstår billedet af en grusom Gud, der bryder sine egne regler alle som én. Selv utroskabsbudet. Og som til tider bruger metoder, der ligner terrorisme (i betydningen at opnå mål gennem vold og frygt for vold).

Citat:
Du ser Gud, når du altså ser ham, som terrorist, skriver du.
Men det betyder vel ikke, at du ser selve livet som overvejende ondt og helst ville være fri for det?

Nej, selvfølgelig ikke! Jeg ville ikke være fri for livet, heller ikke om jeg så det som overvejende ondt. Hvis jeg ser noget, der virker ondt på mig, forsøger jeg at handle imod det. Heldigvis er jeg forskånet fra nogen dybere ondskab.

Citat:
Forhåbentlig har du masser af tålmodighed. Jeg vil meget nødig give op og prøver at vende tilbage til sagen. Det kan være det hjælper det med lidt nattesøvn ..

Tålmodighed har jeg nok af, i overflod. Det er en af de ting jeg lægger mest vægt på.

Til toppen 
#61143 - 20/04/2006 01:11 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: tau]
Claus Due
Bruger

Hej Tau,

Tak for rosen - men jeg synes nu også Kristina fortjener den i dette tilfælde. Den debatform virker jo kun, hvis man er mere end én person om at bruge den.

Til toppen 
#61144 - 20/04/2006 14:26 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

du har ret..rosen gælder også kristina, så hermed er det sagt, kristina: Flot eksempel på den debatstil, som vi så gerne vil have på jesusnet, alle os, der skriver og læser med somme tider. I to er et skoleeksempel på, at det kan lade sig gøre at debattere uenigheder, uden at man forfalder til hånlige ord og nedgørende tone.

Flot!

mvh Tau.
PS. Dermed ikke sagt, at ingen andre mestrer det, jeg ville bare lige sige det til Jer to nu, hvor jeg kom til at tænke over det.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#61145 - 20/04/2006 17:08 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
OSAT
Bruger

Reg.: 03/01/2003
Hej Claus!

Efter at have set tråden hurtigt igennem, fornemmer jeg, at I taler lidt forbi hinanden, og jeg vil her pege på 2 ting:

Før det første "lægger du skylden på den, der slår først igen", om jeg så må sige. Hvis den kærlige og hellige gud straffer, er det retfærdigt! Hvorfor? Fordi det er ham, der giver loven! Og siden syndefaldet har vi mennesker alle været strafskyldige - altså ifølge den lov som Gud har givet. Det er faktisk ret logisk.

For det andet har vi et problem, når vi taler om det at tro. For den tro du kender, som f. eks. når du vælger at tro den og den logiske tankekonstruktion, er ikke sammenlignelig med den tro, som Helligånden kan skabe i et menneskehjerte. For den sidstnævnte kan du ikke selv vælge - men du kan vælge den fra.

Det er faktisk (ifølge Bibelen) sådan, at når vi læser i den, så er vi ikke upåvirket heraf. Ifølge Bibelen "vender ordet ikke tomt tilbage", du kan ikke forholde dig neutral til det.

Enten afviser du det, så forhærdes dit hjerte, eller også tager du imod det, og så skaber Helligånden troen i dit hjerte, så du bliver overbevist om, at Bibelen taler ret, at Gud handler retfærdigt, kærligt osv.

Der sker altså noget på et niveau, der ligger over logik-niveauet, hvis man kan udtrykke det sådan.

Og når det er sagt, så må jeg også indimellem spørge: Kan det virkelig være rigtigt, det, der står om en kærlig Gud.

I lyset af dette, kan jeg godt forstå mange af dine indvendinger, men du mangler tydeligvis en hel del bibelkendskab, og manglende indsigt i, hvad tro også kan være.

Bibelkundskabet kan der rådes bod på, ved fordomsfrit at fortsætte ad den vej, du har begyndt - fortsæt, og bliv enten "kold eller varm", for det er ifølge Bibelen bedre end "lunken".

Hilsen OSAT

Til toppen 
#61146 - 20/04/2006 17:28 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen, Claus.

Jeg kigger på overskriften her: "Gud stod bag drabet på de førstefødte."

Det er der blevet fokuseret meget på her i debatten, og jeg vil lige forsøge at pejle mig lidt ind på årsagen til, at lige den begivenhed sætter Gud på anklagebænken - mere end alt det andet forfærdelige, som sker her i verden både de ting, som der er fortalt om i Bibelen, og det, som vi selv oplever og ser i TV-avisen.

For er Gud almægtig, så er Gud helt overordnet ansvarlig for ALT. Altså også det barnemord i Betlehem, som kong Herodes foranstaltede fordi han blev bange for at blive truet på sit høje embede pga. nogle astrologer, som spåede, at der skulle fødes en konge ...

Der var en anden, jeg tror det var Zaphod, der skrev i en anden tråd, at det må være underordnet, om Gud tillader at noget sker, eller befaler at det sker. Det mener jeg også: Det er ét og det samme.

Altså er Gud også ansvarlig for tzunami, tørke, holocaust, hungersnød, trafikulykker, krige, børnearbejde, børnemishandlinger, forfølgelse af kristne og - og - og - - -

Ja, det er han. Direkte eller indirekte. Han kunne have forhindret al elendigheden, og det gjorde han ikke. Altså ville han ikke.

Hvis vi derfor hastigt konkluderer, at så er Gud altså en ond tyran, bør vi nok alligevel se på konsekvenserne:
Hvis han nu havde forhindret alt ondt i denne verden, hvad så?
Mit eget svar er, at så var den blevet udslettet. Så sad vi ikke her ved vores computere og skrev fredsommelige indlæg til hinanden, og ingen flere ville kunne blive frelst fra synd og død og komme med til festen i Guds paradis.

Menneskeheden har, kollektivt, fravalgt livsfællesskabet med den eneste, der har liv i sig selv, og som selv er den personificerede kærlighed, nemlig Gud.

Derved (altså ved syndefaldet) blev menneskeheden prisgivet sin egen synd (oprøret mod kærligheden) og derved underlagt ondskaben - kærlighedens modsætning, personificerede ondskab, den onde åndsmagt Djævelen, som ikke vil nogen andet end ondt. Vil vi ikke at Guds vilje skal ske, får vi vores vilje: Vores egen vilje sker.

Gud elsker stadig sine mennesker. Han kan ikke lade være! Så der er noget den almægtige ikke kan: Han kan ikke fornægte sig selv, han kan ikke være ukærlig. Hvis han kunne, ville han ophøre med at være Gud og ikke mere være livgiver.

Gud vil befri os! Han elsker os og vil være sammen med os.
Vi er som gidsler, der selv er blevet onde, forført af løgneren/djævelen.
Vi er os selv nærmest, ikke Gud, ikke vores medmennesker, men hver især os selv nærmest, og vi kan ikke komme Gud nær, så længe vi er i vores synd. (Synd skal her ikke forstås som at have gjort noget forkert, men som den grundlæggende tilstand menneskeheden befinder sig i.
Synd betyder: at ramme ved siden af målet.

Hvis Gud, her og nu, gjorde det af med den/det onde, ville hans således også udslette ondskabens gidsler.

Så det gør Gud ikke. Hans frelsesplan er anderledes:
Den går ud på at befri fangerne ved at gribe ind og iklæde os frelsens dyrekøbte klæder: Guds egen søn!

Således retfærdiggjorte, kan forsoningen - Gud-menneske-genforenigen retableres.

Joh 3,16-17: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.

Djævelens fængsels dør er sprængt. Det ér sket, og det skete på Golgata.
Alle kan gå ud af den, og gå ind ad den anden, ligeledes åbne, dør til Guds Paradis, hvorigennem Jesus som den Opstandne gik forud, ligesom hyrden går foran sine får.

Salme 41,1-4 af David:
Herren er min hyrde, jeg lider ingen nød, han lader mig ligge i grønne enge,
han leder mig til det stille vand.
Han giver mig kraft på ny,
han leder mig ad rette stier
for sit navns skyld.
Selv om jeg går i mørkets dal,
frygter jeg intet ondt,
for du er hos mig,
din stok og din stav er min trøst.

Der er temmelig mange, der har fulgt den Opstandne, og flere og flere kommer til .. Men altså ikke alle.
For selv om fængslets dør er åben, bliver ingen slæbt ud af fænglet, hvor Djævelen/Ondskaben/Løgnen (hyppigt kamufleret som noget smukt og godt!) fortsat aktivt søger at fastholde sine gidsler.

Kærlighed tvinger ingen. Åndelig voldtægt er i lige så høj grad som fysisk voldtægt imod kærlighedens væsen.

Kærlighed kan hverken fortjenes eller købes eller sælges.
Kærlighed kan kun modtages/gives, for intet.

Og Gud er stærkere end den/det Onde, lige som lyset er stærkere end mørket.
Selv et lille lys i mørket ses tydeligt - medens mørke, der kommer i kontakt med lys forsvinder som dug for solen. Mørke er fravær af lys. Lys ér!

Så et menneske, der direkte udsættes for Guds kærligheds lys vil selv, uundgåeligt, blive op-lyst.

1. Joh 1,6:
Hvis vi siger, at vi har fællesskab med ham, men vandrer i mørket, lyver vi og gør ikke sandheden.
Men hvis vi vandrer i lyset, ligesom han er i lyset, har vi fællesskab med hinanden, og Jesu, hans søns, blod renser os for al synd.

Kom jeg mon væk fra emnet med dette indlæg?
I så fald håber jeg du vil bringe mig tilbage på sporet, så vil jeg se, om der er noget jeg kan gøre ved det ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61147 - 20/04/2006 18:00 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: OSAT]
Claus Due
Bruger

Hej OSAT,

Det er første gang jeg har haft fornøjelsen af at læse et af dine indlæg, så måske mangler du det kendskab til mig, som Kristina efterhånden har. Nogle af de ting, du nævner, har vi diskuteret meget grundigt igennem.

Du skriver blandt andet:

Citat:
Før det første "lægger du skylden på den, der slår først igen", om jeg så må sige. Hvis den kærlige og hellige gud straffer, er det retfærdigt! Hvorfor? Fordi det er ham, der giver loven! Og siden syndefaldet har vi mennesker alle været strafskyldige - altså ifølge den lov som Gud har givet. Det er faktisk ret logisk.

Det er ikke så logisk i mine øjne. Ser du, for mig er der ingen retfærdighed i at straffe folk med deres liv - ej heller at straffe børn for noget, forældrene gør, hvilket er tilfældet med de førstefødte.

For mig at se er det problematisk, at I kristne kan kalde en sådan straf for retfærdig. På mere end en måde: både i forstanden at begrebet "retfærdigt" udvandes, men også at man kan bringes til lettere at acceptere grusomheder, blot de retfærdiggøres af Gud. Der er et par eksempler, som igen er noget vi har diskuteret grundigt før. Jeg håber du vil tage en søgning.

Citat:
For det andet har vi et problem, når vi taler om det at tro. For den tro du kender, som f. eks. når du vælger at tro den og den logiske tankekonstruktion, er ikke sammenlignelig med den tro, som Helligånden kan skabe i et menneskehjerte. For den sidstnævnte kan du ikke selv vælge - men du kan vælge den fra.

Det har jeg efterhånden forstået, at I mener. Jeg synes dog ikke det gør den store forskel i betragtningen om, hvorvidt det I tror på er a) retfærdigt, b) kærligt eller c) rationelt. Hovedsagen er, at det I tror kommer til udtryk i bibelen - og at denne bog også kan læses af ateister såsom mig. Og diskuteres - det er ret tydeligt at se.

Citat:
Enten afviser du det, så forhærdes dit hjerte, eller også tager du imod det, og så skaber Helligånden troen i dit hjerte, så du bliver overbevist om, at Bibelen taler ret, at Gud handler retfærdigt, kærligt osv.

Der sker altså noget på et niveau, der ligger over logik-niveauet, hvis man kan udtrykke det sådan.

Det synes jeg lyder farligt.

Som jeg har det nu, finder jeg ofte bibelen uretfærdig og grusom. Hvis jeg skulle tro, at dette jeg nu ser som uretfærdigt og grusomt i virkeligheden er både retfærdigt og kærligt, ville det være en klar destruktion af mit moralske standpunkt. Jeg ville med andre ord blive tvunget til at acceptere noget som godt, jeg før så som ondt. Jeg er ikke sikker på, at jeg ville være i stand til at udtrykke mig rationelt moralsk efter sådan en ændring... jeg ville nok være nød til at fralægge mig overvejelserne og blot pege på bibelens ord.

Endvidere, hvis logikken skal opgives, hvad sker der så med for det første muligheden for at forklare sig, og for det andet muligheden for internt at sortere i troværdigt og utroværdigt angående metafysik?

Citat:
Og når det er sagt, så må jeg også indimellem spørge: Kan det virkelig være rigtigt, det, der står om en kærlig Gud.

I lyset af dette, kan jeg godt forstå mange af dine indvendinger, men du mangler tydeligvis en hel del bibelkendskab, og manglende indsigt i, hvad tro også kan være.

Det er da en given mulighed. Idet jeg er ateist og ikke teologisk uddannet. Jeg har den oplagte mulighed at anvende logik i mine betragtninger om både det jeg selv tror er sandt, og det andre tror er sandt. Der ligger en meget spændende diskussion bag, som der ikke er nogen løsning på indtil videre. Nemlig den tilsyneladende splittelse der er mellem det, kristne tror, og det, der lader sig beskrive logisk.

Citat:
Bibelkundskabet kan der rådes bod på, ved fordomsfrit at fortsætte ad den vej, du har begyndt - fortsæt, og bliv enten "kold eller varm", for det er ifølge Bibelen bedre end "lunken".

Dét kan jeg gøre.

Men ikke fordi bibelen siger det. Det gør jeg, fordi jeg selv har interesse for det. Jeg er nu temmelig afklaret omkring min egen ateisme, og den er ikke blot en reaktion på de kristne skrifter, men en grundlæggende afvisning af eksistentiel metafysik. Som jeg også skrev til Kristina er jeg mere interesseret i ideologien end troen.

Til toppen 
#61148 - 20/04/2006 18:17 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Jo, Claus, jeg kan godt selv se nu, at jeg blev inspireret et andet sted hen og røg ud efter tangenten.
Jeg må prøve at forholde mig lidt mere konkret til dine svære spørgsmål her og lade være med at drible udenom:

Spørgsmål: "Hvis jeg er åndeligt død, hvordan skal jeg så kunne blive straffet når jeg dør fysisk? Bliver min "ånd" (som jeg ikke tror jeg har, sådan som kristne anvender ordet) vækket til live igen, blot for at blive forvist til Helvede?"

Svarforsøg: Jeg ved ikke, om du er åndeligt død, det ved kun Gud.
Men du behøver ikke at tro på din ånd - ej heller på din tro!
Frelsens klippe er ikke noget i dig, men uden for dig!

Det liv, som vi lever her og nu i nådens tid, er et særtilbud fra Gud, som vil, at alle fresles. Gud kommer med en fremstrakt hånd, som vi kan modtage eller afvise - Entréen til Gudsriget er betalt på forhånd.

Hvis vi ikke modtager den hånd, der rækkes os, forbliver vi i den fortabthed, som vi har været i siden syndefaldet. Overladt til os selv og vores død, uden liv fra Gud.

Og kristen tro er i øvrigt ikke særlig "åndelig"!
Vi tror på kødets opstandelse - d.v.s. hele menneskets med krop og sjæl på den nyskabte jord.

Ingen bliver født ind i denne verden for at blive forvist til Helvede, men lige tværtimod: for at møde Guds barmhjertighed og komme med i Guds rige.

Spørgsmål: Eller skyldes dine udsagn, at "død" ikke betyder rigtig død (men snarere en "overgangsfase") for kristne? Og i så fald, hvorfor er det så overhovedet skidt at være åndeligt "død"?

Svarforsøg: Død har tre forskellige betydninger:
Fysisk død, åndelig død (det kan vi godt være selv om vi ikke er fysisk døde) og evig død, dss. fortabelsen.
En åndelig død person, der dør fysisk, er fortabt, dvs. uden for Guds nåde ..
Så jo, det må bestemt siges at være skidt ..

Jfr. Hebræerbrevet 9,27-28:
.. ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes,
sådan er Kristus ofret én gang for at bære manges synder og vil anden gang komme til syne, ikke for syndens skyld, men for at frelse dem, som venter på ham.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61149 - 20/04/2006 18:36 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg prøver at hive de ting ud, jeg mener har meget med emnet at gøre. Du skriver:

Citat:
Ja, det er han. Direkte eller indirekte. Han kunne have forhindret al elendigheden, og det gjorde han ikke. Altså ville han ikke.

Hvis vi bruger dette som præmis, så ville Gud også, at Satan skulle eksistere og have muligheden for magt over mennesker. Med andre ord, så ville Gud at der skulle være ondskab. Og at mennesket kunne rammes af den.

Citat:
Hvis vi derfor hastigt konkluderer, at så er Gud altså en ond tyran, bør vi nok alligevel se på konsekvenserne:
Hvis han nu havde forhindret alt ondt i denne verden, hvad så?
Mit eget svar er, at så var den blevet udslettet. Så sad vi ikke her ved vores computere og skrev fredsommelige indlæg til hinanden, og ingen flere ville kunne blive frelst fra synd og død og komme med til festen i Guds paradis.

Jeg tror du har forkert fat i kronologien. Hvis Gud havde forhindret alt ondt i denne verden, havde verden stadig været som før syndefaldet, ikke?

Det ville måske være utænkeligt, at vi så ville være her. Men hvad ville det sige om mennesket idag? Vi må jo være til alene på grund af ondskaben...

Ingen ville blive frelst. Da ingen ville have brug for at blive frelst fra noget, der ikke findes. Så dét udsagn bliver værdiløst, rent logisk.

Citat:
Menneskeheden har, kollektivt, fravalgt livsfællesskabet med den eneste, der har liv i sig selv, og som selv er den personificerede kærlighed, nemlig Gud.

Jeg har ikke valgt noget, og mine forældre har ikke autoritet til at vælge for mig, i andre henseender end det, de vælger at efterlade sig. Jeg kan heller ikke vælge noget andet end det jeg efterlader mig, når jeg engang får børn selv. Det accepterer jeg som et af de mest grundlæggende principper i vores eksistens.

Citat:
Derved (altså ved syndefaldet) blev menneskeheden prisgivet sin egen synd (oprøret mod kærligheden) og derved underlagt ondskaben - kærlighedens modsætning, personificerede ondskab, den onde åndsmagt Djævelen, som ikke vil nogen andet end ondt. Vil vi ikke at Guds vilje skal ske, får vi vores vilje: Vores egen vilje sker.

Det er jo ikke helt rigtigt. Hvis jeg fx ender i Helvede, er dette ikke mit eget valg. Hvis troen ikke kan købes eller tjenes, men gives af Gud, så har Gud valgt at sende mig i Helvede, uden at jeg selv har givet det mindste udtryk for at ville ende dér.

Min vilje er, at jeg skal ophøre med at eksistere, når jeg dør. Kan Gud opfylde dette ønske?

Jeg har markeret spørgsmålet med fed, fordi det er det spørgsmål, jeg allerhelst så dig besvare. Faktisk tror jeg ikke jeg vil kommentere resten af dit indlæg. Jeg står på nåle for svaret for det spørgsmål!

Til toppen 
#61150 - 20/04/2006 19:36 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Claus:
Citat:
.. så ville Gud også, at Satan skulle eksistere og have muligheden for magt over mennesker. Med andre ord, så ville Gud at der skulle være ondskab. Og at mennesket kunne rammes af den.

Ja, han tillod det i hvert fald.
En elskende bejler, der selv sørger for, at den udkårne har et alternativ og kan vælge ham fra ! ...
En så stor kærlighed er ikke menneskelig, men guddommelig.

Og er det overhovedet muligt for en skabning at kunne glæde sig over det lyse, det smukke, det kærlige, hvis der ikke, end ikke i erindringen, eksisterede noget mørkt, grimt, ondt?
Tese/antitese ? Jeg ved det ikke ..
Citat:
Hvis Gud havde forhindret alt ondt i denne verden, havde verden stadig været som før syndefaldet, ikke?

Gud ville åbenbart ikke forhindre alt ondt i verden, og dermed muligheden for at vælge det gode fra. Se ovenfor.
Citat:
Men hvad ville det sige om mennesket idag? Vi må jo være til alene på grund af ondskaben...

Hmm ikke kun på grund af ondskaben, også på grund af kærligheden, men at vi overhovedet er her er på grund af kærligheden.

Der er to veje, vi kan gå på, en smal, frelsens vej, og en bred.
Citat:
Hvis jeg fx ender i Helvede, er dette ikke mit eget valg. Hvis troen ikke kan købes eller tjenes, men gives af Gud, så har Gud valgt at sende mig i Helvede, uden at jeg selv har givet det mindste udtryk for at ville ende dér.

Vejen til Guds rige er der, lige for næsen af dig, Gud har gjort den tilgængelig og synlig for dig. Du har hørt om den, bla ved at læse om den her.
Og så vil du alligevel ikke selv tage ansvar for dit fravalg?
Gud har betalt den ufattelig høje pris for din entrébillet til Paradiset, og så smider du billetten i papirkurven og mener du alligevel, at Gud har valgt at sende dig i Helvede???

Jeg tror der er for megen fokus på vores forestillinger om hvad det vil sige at tro, og for lidt fokus på Kristus og hans gerning for os. Min egen tro forsvinder i hvert fald som dug for solen, når jeg begynder at tænke på den!
Citat:
Jeg har ikke valgt noget, og mine forældre har ikke autoritet til at vælge for mig, i andre henseender end det, de vælger at efterlade sig. Jeg kan heller ikke vælge noget andet end det jeg efterlader mig, når jeg engang får børn selv. Det accepterer jeg som et af de mest grundlæggende principper i vores eksistens.

Jeg ved godt, at du som individ ikke har valgt det. Men du er, på godt og ondt, med i alle menneskers skæbnefællesskab med hele menneskeheden.
Citat:
Min vilje er, at jeg skal ophøre med at eksistere, når jeg dør. Kan Gud opfylde dette ønske?

Nu er det jo ikke mig, du skal fremlægge din bøn for, men Gud. Og hvis du ikke tror Gud findes, så vil du ikke bede ham om det. Og hvis du tror, at Gud måske alligevel findes, så vil du ønske at leve i hans Paradis!

Hvordan kan du egentlig være interesseret i lige mit menneskesvar på dit spørgsmål herom?
Forresten tror jeg dig ikke! (Undskyld! ) Du har tidligere givet udtryk for, at du gerne vil leve!
Men OK, siden du nu står på nåle, så vil jeg forbarme mig og sige, at det tror jeg godt at Gud kan, men jeg tror ikke han vil. Hvorfor ikke? Fordi han elsker dig lidenskabeligt og ikke bare trækker på skuldrene, hvis du ikke vil have med ham at gøre.
Jeg tror, at der er to, kun to, veje, vi kan gå på: frelsens vej og fortabelsens vej, og at der ikke er nogen midterrabat.

Jeg er ked af hvis jeg lyder meget kort for hovedet her, det skyldes, at jeg er på vej ud af døren til et møde, og jeg tænkte at du måske hellere ville have et par kortfattede ord end slet ingen. Eller nej, jeg har ingen glorie at pudse - det er nok snarere fordi jeg hellere vil aflevere dem, så de ikke mere skal rumstere og fylde op inde i mit hoved ..

kristina

Ændret af kristina (20/04/2006 23:33)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61151 - 20/04/2006 23:40 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus og kristina

jeg tror ikke, at man kan dø og så bare være død for evigt. Jeg tror, at det enten er opstandelse til herlighed, eller opstandelse til helvede, hvad dét så end går ud på, det er vi kristne jo ikke enige om.
Men Claus, havde du spurgt et af Jehovas Vidner, ville de garanteret sige, at du godt kan være død for evigt.
De mener, såvidt jeg ved, at de der ikke opstår til livet, slet ikke opstår til noget. De forbliver i den evige død, den evige "søvn", kunne man også sige...

mvh Tau.

Til toppen 
#61152 - 21/04/2006 01:00 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, ja, det har du ret i. Læren om den totale udslettelse, annihilationslæren, er der også andre end Jehovas Vidner der tror på. Det gør jeg som bekendt ikke, jeg synes ikke den holder, hverken for almindelig logisk filosofisk tænkning eller for Guds ord.

En af svaghederne ligger i tidsbegrebet. Den hinsidige virkelighed kan næppe ligge ikke i forlængelse af den virkelighed, vi kender, og det forekommer mig helt usandsynligt at tid vil være det samme dér som her.

Som vi oplever tid, deler den vores virkelighed i to: fortid og fremtid. Fortiden er forbi, den kan vi ikke gøre noget ved, og den forsvinder efterhånden bagud .. og fremtiden ligger uden for rækkevidde.
At det hele efterhånden bliver fortid, betyder, at det onde og smertefulde også bliver det. Fint nok - men denne oplevelse hører nok ikke til i evigheden.

Den store tænker, kirkefader Augustin, beskæftigede sig meget med tidsbegrebet - han så evigheden som en samtidighed af fortid, nutid og fremtid - hvor intet forsvinder i fortiden, og intet er uden for rækkevide i en fremtid.

Anvendt på frelsen vil den tanke betyde, at alt godt og kærligt "samtidig" er til stede. Og hvis vi anvender samme tanke på dommen, bliver skylden over for Gud fastholdt i den evige fortabelse. Der er så intet håb om, at den kan forsvinde ud fortiden.

At være fortabt betyder således, at vores skyld er evigt og uforsonet nærværende i mødet med den hellige Gud. Et evigt nu, et evigt øjeblik under Guds vrede.

Jesu forkyndelse om dommens dag er, at mødet med Gud har de to muligheder: frelse eller fortabelse. Jesus var ikke en helvedesprædikant ude på at skræmme mennesker til tro, men han ynkedes inderligt over dem.Mark. 6,34: Og da Jesus kom i land, så han en stor folkeskare, og han ynkedes over dem, for de var som får uden hyrde, og han gav sig til at lære dem om mange ting.

Så han advarede dem kraftigt mod den fortabelsens risiko, som lå i at gå regnskabsdagen i møde uforberedt.

Jeg selv ser i hvert fald sådan på det, at vores egne tanker og ønsker om, hvordan vi synes det kristne budskab burde være, hvordan Gud burde handle, er et højst usikkert holdepunkt.
Jeg mener hellere vi må se på de første apostles forkyndelse, som vi ser den bevidnet i NT. Her har vi nemlig et budskab, som ikke bygger på fromme folks håb og drømme og fantasier, men Guds egen tale om sig selv og sit forhold til os.

Det er ikke populært at advare, men jeg mener det er ønsketænkning og derfor misforstået næstekærlighed at sige, at der nok ikke findes nogen fortabelse.

Hvis der gør (og det tror jeg) kan vi ikke afskaffe den, men vi kan hver især for vort eget vedkommende fravælge den risiko ved at følge den Opstandne ind i Gudsriget.
Alt er rede, det er fuldbragt .. ved Guds kærlighed og nåde, som vi kan overvældes af, selv om vi her i tiden kun kan fatte en lillebitte flig af den ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61153 - 21/04/2006 01:01 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
Og er det overhovedet muligt for en skabning at kunne glæde sig over det lyse, det smukke, det kærlige, hvis der ikke, end ikke i erindringen, eksisterede noget mørkt, grimt, ondt?
Tese/antitese ? Jeg ved det ikke ..

Det ved jeg heller ikke. Men kunne Adam og Eva ikke glæde sig over Paradisets have, da?

Citat:
Gud ville åbenbart ikke forhindre alt ondt i verden, og dermed muligheden for at vælge det gode fra. Se ovenfor.

Og da det at Gud ikke vil forhindre noget og det at Gud vil noget er ét og samme, så vil Gud jo at der skal være ondskab. Hvorfor? For virkelig at understrege, at der også er noget at glæde sig over? Det giver ikke rigtig mening.

Citat:
Hmm ikke kun på grund af ondskaben, også på grund af kærligheden, men at vi overhovedet er her er på grund af kærligheden.

Der er to veje, vi kan gå på, en smal, frelsens vej, og en bred.

Så kan man jo undre sig over, hvorfor frelsens vej er så smal, hvis Gud ønsker at frelse os alle... hvorfor ikke gøre vejen så bred, at man ikke kan falde og slå sig (nu vi er lidt metaforiske)?

Citat:
Vejen til Guds rige er der, lige for næsen af dig, Gud har gjort den tilgængelig og synlig for dig. Du har hørt om den, bla ved at læse om den her.
Og så vil du alligevel ikke selv tage ansvar for dit fravalg?
Gud har betalt den ufattelig høje pris for din entrébillet til Paradiset, og så smider du billetten i papirkurven og mener du alligevel, at Gud har valgt at sende dig i Helvede???

Du ser ikke helt mit perspektiv. Jeg kan ikke bare vælge at tro, det understreger du jo også selv i og med, at troen gives - den tjenes ikke. Og da jeg ikke har denne tro, så har Gud jo ikke gjort nogen vej synlig for mig - og han kan (læs: vil) heller ikke, medmindre han vælger at give mig troen.

Jeg ser ikke nogen billet til frelsen. Jeg ser derimod en billet, hvor der står "destination ukendt", og hvor prisen er alt, jeg holder for at være sandt omkring menneskelig eksistens. Det handler ikke om at føle sig sikker i sit valg eller om at afvise noget - det handler om, at jeg ikke ser den sandhed, du føler kristendommen indeholder. Jeg mener den er usand, og dermed også at dens invitation til frelse er falsk...

Citat:
Jeg tror der er for megen fokus på vores forestillinger om hvad det vil sige at tro, og for lidt fokus på Kristus og hans gerning for os. Min egen tro forsvinder i hvert fald som dug for solen, når jeg begynder at tænke på den!

Måske har du ret. Men vi må ikke desto mindre starte med troen, fordi det Jesus sagde og gjorde ikke giver den mindste form for mening, hvis man ikke (teoretisk eller praktisk) medtager troen på det evige liv, eksempelvis.

Citat:
Jeg ved godt, at du som individ ikke har valgt det. Men du er, på godt og ondt, med i alle menneskers skæbnefællesskab med hele menneskeheden.

Selvfølgelig er jeg en del af hele menneskeheden. Jeg mener bare ikke ét eneste nulevende individ kan stilles til ansvar for noget, I siger skete for tusinder af år siden. Jeg har også før skrevet lidt om det at være skyldig, og hvorfor man skelner mellem personens handlinger og personens forældres handlinger. Dog er der rige eksempler på, at Gud straffer børn for forældres synder - så set i det lys kan jeg fint forstå, hvorfor du mener det er retfærdigt at straffe børn for forældres synder. Eller med andre ord, at rette bager for smed.

Citat:
Nu er det jo ikke mig, du skal fremlægge din bøn for, men Gud. Og hvis du ikke tror Gud findes, så vil du ikke bede ham om det. Og hvis du tror, at Gud måske alligevel findes, så vil du ønske at leve i hans Paradis!

Hvordan kan du egentlig være interesseret i lige mit menneskesvar på dit spørgsmål herom?

Det var skam ingen bøn - blot et spørgsmål til, hvor frie vi mennesker i virkeligheden er i jeres verdenssyn.

Hvis jeg troede, at Gud virkelig fandtes, ville jeg stadig vælge at blive tilintetgjort. Jeg har ingen lyst til at leve et sted hvor jeg ikke kan vælge det onde - eller gøre det, kristne ser som syndigt. Lige så lidt har jeg lyst til at leve et sted, hvor min eneste løn er lidelse. Ingen af stederne kan jeg være fri. Så vil jeg hellere ikke være.

Jeg synes du træder dig selv lidt over tæerne - ved at lægge ud med at stille spørgsmål ved, om det gode kunne værdsættes uden det onde. Hvis det er sandt, er der jo intet i den himmel bibelen beskriver, der kan værdsættes. Hvis alt er godt, er alt ligegyldigt. Lige gyldigt.

Citat:
Men OK, siden du nu står på nåle, så vil jeg forbarme mig og sige, at det tror jeg godt at Gud kan, men jeg tror ikke han vil. Hvorfor ikke? Fordi han elsker dig lidenskabeligt og ikke bare trækker på skuldrene, hvis du ikke vil have med ham at gøre.
Jeg tror, at der er to, kun to, veje, vi kan gå på: frelsens vej og fortabelsens vej, og at der ikke er nogen midterrabat.

Det er også, hvad jeg forstår når jeg læser bibelen. Det undrer mig dog, at en kærlig Gud foretrækker at hans skabninger lider til evig tid, end at de ikke skal leve evigt. Og at vejen tilbage til ham er så sort og hvid. Og smal.

Hvis jeg var Gud (;)) ville jeg helt bestemt give min skabning den tredje mulighed, at vælge tilintetgørelsen. Hvis jeg ikke gjorde det kunne jeg jo godt blive lidt bange for, at folk ville opfatte alternativet til mit selskab som en slæt skjult trussel på livet - endda det evige af slagsen.

Sådan ser det ud her udefra. At give valgtet enten-eller, hvor A er en evig tortur så slem, at man ikke kan begribe det, og B er en nysseligt pink pude med gåsedyn og evigt harpespil i fordragelighed. Pisk eller gulerod. Vrinsk! Og så må det være nok forsøg på humor over det tragiske. Jeg håber du kan tilgive det.

Til toppen 
#61154 - 21/04/2006 10:04 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

God morgen Claus -
Citat:
Det ved jeg heller ikke. Men kunne Adam og Eva ikke glæde sig over Paradisets have, da?

Deres fatale handling tyder på, at deres glæde i hvert fald ikke var fuldkommen. Interessant tanke faktisk ..
Citat:
Så kan man jo undre sig over, hvorfor frelsens vej er så smal, hvis Gud ønsker at frelse os alle... hvorfor ikke gøre vejen så bred, at man ikke kan falde og slå sig (nu vi er lidt metaforiske)?

Det er bestemt ikke Gud, der har gjort vejen smal. Den er smal, fordi er ikke er så mange der går på den.
Selv en hævdvunden sti kan gro til, hvis ingen benytter den.
Luk 18,8: .. når Menneskesønnen kommer, mon han så vil finde troen på jorden?«
Citat:
Jeg kan ikke bare vælge at tro, det understreger du jo også selv i og med, at troen gives - den tjenes ikke. Og da jeg ikke har denne tro, så har Gud jo ikke gjort nogen vej synlig for mig - og han kan (læs: vil) heller ikke, medmindre han vælger at give mig troen.

Jeg har det dårligt ved at læse dette, for jeg er bange for, at jeg har været medvirkende til en alvorlig misforståelse. Bare jeg dog kunne holde mund med tilbagevirkende kraft ..

Tilståelse: Jeg er dødtræt af al den fokusering på det med at have/få/miste troen. "Din tro har frelst dig" siger Jesus, ja, det står der, ja, men jeg må oversætte det til "Jeg, Jesus Kristus, har frelst dig", før det kan give mening.
Det er dér, vi skal begynde.
Kravet: "du skal tro" ender i den klare luft, når det opfattes som et lovkrav, en frelses-betingelse ... Jesu ord: Tro på Gud, og tro på mig! I min faders hus er der mange boliger; hvis ikke, ville jeg så have sagt, at jeg går bort for at gøre en plads rede for jer? er ikke noget krav, men hyrdens opmuntrende, inviterende kalden -
Citat:
Men vi må ikke desto mindre starte med troen, fordi det Jesus sagde og gjorde ikke giver den mindste form for mening, hvis man ikke (teoretisk eller praktisk) medtager troen på det evige liv, eksempelvis.

Det tror jeg er forkert. Troen er en mulig konsekvens af at prøve at lære Jesus Kristus at kende, men det er det forkerte sted at begynde ..
Citat:
Det var [.........] blot et spørgsmål til, hvor frie vi mennesker i virkeligheden er i jeres verdenssyn.

OK, jeg er med. Ja, hvor frie er vi? Her er et par klip fra et svar fra svararkivet:

Kristendommen bygger på, at vi tager ansvar for vores eget liv, og ikke putter hovedet under armen, og lader os blindt føre af andres mere eller mindre overbevisende autoritet.

Vi skal heller ikke forvente guddommelige tegn i alle livets valg situationer. Her er vores frie vilje / + ansvar meget vigtig at være bevidst om. [........]

.. [Luther] bruger begrebet ’Den trælbundne vilje,’ et udtryk, der skal vise, at vi ikke er frie, men tværtimod grundlæggende er bundet til Djævelen. Det gælder alle mennesker, og det skyldes arvesynden og vores deraf følgende syndige natur. [........]

Dybest set er fortabelsen en gåde for os, og det er ikke noget, Gud har forudbestemt os til. Det vigtigste er at lytte til Gud kald og tage imod frelsen, som han rækker os uden krav – og at række dette kald videre til andre. Ingen som svarer på Guds kald, vil han afvise.
Citat:
Jeg synes du træder dig selv lidt over tæerne - ved at lægge ud med at stille spørgsmål ved, om det gode kunne værdsættes uden det onde. Hvis det er sandt, er der jo intet i den himmel bibelen beskriver, der kan værdsættes. Hvis alt er godt, er alt ligegyldigt. Lige gyldigt.

Faktisk lige mine egne ord og tanker. Det er indtil videre gådefuldt, men jeg har tillid til, at gåden vil blive løst, når vi ser Gud ansigt til ansigt ...
Citat:
At give valgtet enten-eller, hvor A er en evig tortur så slem, at man ikke kan begribe det, og B er en nysseligt pink pude med gåsedyn og evigt harpespil i fordragelighed.

Jeg er heller ikke selv meget for candy floss og lyserødt sengelinned. Harpespil? - joh, med måde, en gang imellem, hvis jeg er i det romantiske hjørne - fx. Satie's Gymnopédier og Glucks "Dance of the Blessed Spirits" .. Men jeg tror nu på det af dig beskrevne scenarie. Hvordan så? - ja det véd jeg jo ikke. Surprise party?
Når vi ikke har fået det at vide, er det nok fordi vi så alligevel ikke har sanser eller hjerne til at fatte det.
Men at ingen vil få noget at klage over, det er jeg overbevist om.
Citat:
Det undrer mig dog, at en kærlig Gud foretrækker at hans skabninger lider til evig tid, end at de ikke skal leve evigt. Og at vejen tilbage til ham er så sort og hvid. Og smal.

Det kan ikke nægtes at vejen til/fra helt tydeligt er hvid/sort. Men Gud foretrækker ikke, at nogen af hans skabninger skal lide.
Han vil at alle skal frelses til evig glæde.
Citat:
Pisk eller gulerod. Vrinsk! Og så må det være nok forsøg på humor over det tragiske. Jeg håber du kan tilgive det.

Der er slet ikke brug for tilgivelse, dit billede er ikke så dårligt, og uden humor (= livets vand!) tørrer alle livskilder ud .. !

Og hvis vi nu regner med, at der kun findes de to muligheder: jeg foretrækker så absolut gulerødder - jeg har ingen masochistiske tilbøjeligheder!

Har jeg glemt noget væsentligt i dit indlæg?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61155 - 21/04/2006 14:51 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
Deres [Adam og Evas] fatale handling tyder på, at deres glæde i hvert fald ikke var fuldkommen. Interessant tanke faktisk ..

Meget interessant, ja. Hvorfor var menneskerne ikke glade, hvis alt Gud havde gjort var for at behage dem? Hvis var fejlen - Guds eller det menneske, han skabte? Eller den slange, han skabte?

Citat:
Det er bestemt ikke Gud, der har gjort vejen smal. Den er smal, fordi er ikke er så mange der går på den.
Selv en hævdvunden sti kan gro til, hvis ingen benytter den.
Luk 18,8: .. når Menneskesønnen kommer, mon han så vil finde troen på jorden?«

Er det på dén måde? De (yderst letbenede) 2,1 milliard kristne, der findes i verden, er ikke nok til at trampe stien grundigt til?

Jeg forstår godt din betragtning, men mener den er åbenlyst forkert. Stien er ikke smal, fordi der ikke er nok mennesker der går på den... men fordi den hævder, ligesom mange andre, at være den eneste sande sti.

Det er næsten ren matematik og geometri. Jo større antallet af stier, der går i hver sin retning men alle har skilte med teksten "Rom", jo smallere må hver enkelt sti være og jo mindre er sandsynligheden for, at man rent faktisk kommer til Rom.

Citat:
Kravet: "du skal tro" ender i den klare luft, når det opfattes som et lovkrav, en frelses-betingelse ... Jesu ord: Tro på Gud, og tro på mig! I min faders hus er der mange boliger; hvis ikke, ville jeg så have sagt, at jeg går bort for at gøre en plads rede for jer? er ikke noget krav, men hyrdens opmuntrende, inviterende kalden -

Det, jeg læser, er et forsøg på retorisk overbevisning fra hyrdens side. Jesus siger, at han ikke ville have indbudt, hvis der ikke var plads. I og med at dette er retorisk, ligger der også et krav i det. Det meget bombastiske krav, at Jesus taler sandt og man derfor bør (læs: ikke kan andet end) tro ham i alt han siger.

Med hensyn til om troen er et krav, så er vi jo rygende uenige. Jeg mener troen er påkrævet for overhovedet at kunne acceptere Jesus som frelser - og du mener troen først kommer efter man har accepteret Jesus som frelser. Men hvordan accepterer man en person, hvis man mener det han siger ikke passer?

Citat:
Det tror jeg er forkert [at vi bør begynde med troen]. Troen er en mulig konsekvens af at prøve at lære Jesus Kristus at kende, men det er det forkerte sted at begynde ..

Måske har vi igen ramt én af de mange fejl og mangler ved ordet "tro". Det jeg mente var, at fordi Jesus siger mange ting om sjæle, evigheden, Gud (og det at vaske sine fingre), så må vi selvfølgelig tro på det, Jesus siger, før vi kan tro at Jesus er den, han siger han er. Det synes jeg er åbenlyst logisk.

Citat:
Det kan ikke nægtes at vejen til/fra helt tydeligt er hvid/sort. Men Gud foretrækker ikke, at nogen af hans skabninger skal lide.
Han vil at alle skal frelses til evig glæde.

Jamen, Gud tillader jo, at nogen af hans skabninger skal lide. Han tillader det, dermed vil han det. Og da der findes et alternativ til at lide (ikke at lide), så foretrækker Gud åbenbart lidelsen fremfor ikke-lidelsen - i hvert fald lige nu og op til nu. Hvordan skal jeg ellers tolke det?

Citat:
Og hvis vi nu regner med, at der kun findes de to muligheder: jeg foretrækker så absolut gulerødder - jeg har ingen masochistiske tilbøjeligheder!

Du sætter fingeren på selve problemet, måske uden at vide det. Jeg mener ikke der er tale om et valg mellem pisk eller gulerod, men snarere om en straf for ikke at gøre som herren vil, og en belønning for at adlyde. De relaterer til instinkterne i dyret; smerte og overlevelse.

Pisken og guleroden kan bruges i dressur af dyr. På den måde er de midler til rendyrket kontrol. Frelsen og fortabelsen kan (desværre) bruges til at dressere mennesker, selvom de er forholdsvis primitive ligesom pisken og guleroden.

Og denne vinkel gør du nogen gange endnu mere tydelig, når du hævder, at Jesus er Gud. Både pisk og gulerod kommer da fra samme hånd.

Til toppen 
#61156 - 21/04/2006 15:10 Re: Døden [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg prøver at holde denne ene tråd om emnet døden, og hvordan døden defineres i kristendom. De andre spørgsmål prøver jeg at få viklet ind i den anden gren af diskussionen - så kan vi også lige komme tættere på et fælles udgangspunkt, før vi taler forbi hinanden igen.

Citat:
Spørgsmål: Eller skyldes dine udsagn, at "død" ikke betyder rigtig død (men snarere en "overgangsfase") for kristne? Og i så fald, hvorfor er det så overhovedet skidt at være åndeligt "død"?

Svarforsøg: Død har tre forskellige betydninger:
Fysisk død, åndelig død (det kan vi godt være selv om vi ikke er fysisk døde) og evig død, dss. fortabelsen.
En åndelig død person, der dør fysisk, er fortabt, dvs. uden for Guds nåde ..
Så jo, det må bestemt siges at være skidt ..

Fysisk død forstår jeg - det er det eneste, der er indeholdt i mit begreb om døden.

Men åndeligt død... det forstår jeg sådan, at det du ser som ånden er dødt, lige så dødt som når den fysiske krop dør. Og hvis man derefter dør fysisk, må der jo være ingenting tilbage (det, du lister som evig død)? Det mener du åbenbart ikke, for den døde, der er udenfor Guds nåde, må jo være den døde, der ender i Helvede; den fortabte.

Derfor spurgte jeg, om man skal forstå det sådan, at Gud genopliver det, der var dødt, for at forvise det til en evighed i Helvede?

Ellers kan jeg ikke få begrebet "åndeligt død" til at give mening...

Til toppen 
#61157 - 23/04/2006 22:41 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
Citat:
Hvorfor var menneskerne ikke glade, hvis alt Gud havde gjort var for at behage dem? Hvis var fejlen - Guds eller det menneske, han skabte? Eller den slange, han skabte?

Jeg tror ikke, det var en fejl!
Gud har al magt i universet, og han tager ikke fejl.

Gud skabte heller ikke slangen, det var slangen der skabte sig!
Men, ok, nu skal jeg ikke være ordkløver men vil bare bemærke, at det gudskabte himmelske væsen, en højtstående engel efter sigende ligesom Adam og Eva var skabt med frihed til at gøre oprør, så i sidste - eller første - ende er det naturligvis er den Almægtige der styrer. Han kunne have ladet være med at skabe nogen frie, og han kunne have ladet være med at skabe noget som helst. Men det gjorde han altså.

(Jeg håber ikke jeg behøver at skrive, at det jeg skriver er, hvad jeg tror, og ikke hvad jeg hævder og garanterer for er sandt. Men at jeg altså, indtil videre, tror, at det er det ..!)
Citat:
Stien er ikke smal, fordi der ikke er nok mennesker der går på den... men fordi den hævder, ligesom mange andre, at være den eneste sande sti.

Ja, det kan da godt være, det er sikkert et problem for nogle, at kristne ikke er sandhedsrelativister: "Min sandhed er sand for mig, og din helt anderledes sandhed er sand for dig, og lige så sand som min sandhed ..."
NEJ!!! (undskyld jeg råber!)
Citat:
Det er næsten ren matematik og geometri. Jo større antallet af stier, der går i hver sin retning men alle har skilte med teksten "Rom", jo smallere må hver enkelt sti være og jo mindre er sandsynligheden for, at man rent faktisk kommer til Rom.

Helt enig! Og det gør det ikke lettere, at nogle af skiltene har forkert tekst, og at nogle af dem ender blindt, eller i afgrunden.
Citat:
Jeg mener troen er påkrævet for overhovedet at kunne acceptere Jesus som frelser - og du mener troen først kommer efter man har accepteret Jesus som frelser. Men hvordan accepterer man en person, hvis man mener det han siger ikke passer?

Det véd jeg ikke. Det er naturligvis umuligt acceptere en person, som man mener lyver. Og læg mærke til, at jeg faktisk skrev:
"Troen er en mulig konsekvens af at prøve at lære Jesus Kristus at kende, men det er det forkerte sted at begynde .. " - altså en mulig konsekvens!
Citat:
Det jeg mente var, at fordi Jesus siger mange ting om sjæle, evigheden, Gud (og det at vaske sine fingre), så må vi selvfølgelig tro på det, Jesus siger, før vi kan tro at Jesus er den, han siger han er. Det synes jeg er åbenlyst logisk.

Ja, helt klart. Det mente jeg også. Nogle mener, at de ikke skal sætte sig ind i noget, men bare sætte sig ned og vente på, at troen uden videre bliver (eller ikke bliver) transplanteret i deres hovede. Eller hjerte. Men du har jo sat dig ind i evangeliet, og fundet det u-troværdigt, såeh ... hvad er der mere at sige?
Citat:
Jamen, Gud tillader jo, at nogen af hans skabninger skal lide. Han tillader det, dermed vil han det. Og da der findes et alternativ til at lide (ikke at lide), så foretrækker Gud åbenbart lidelsen fremfor ikke-lidelsen - i hvert fald lige nu og op til nu. Hvordan skal jeg ellers tolke det?

Jeg tror ikke Gud vil, at nogen skal lide, men at Gud ser det som en nødvendig proces at nogle (eller vi alle?) gennemgår lidelse. Hvem kan komme igennem et liv uden at noget gør ondt på krop og i sjæl? Det gør ondt på det lille barn at få sat sit brækkede ben sammen på skadestuen, og det gør ondt på den forælder, som må holde sit skrigende barn fast .... men vi ved, at det er til barnets bedste ..

Jeg tror også at Gud lider med de lidende ..
Citat:
Jeg mener ikke der er tale om et valg mellem pisk eller gulerod, men snarere om en straf for ikke at gøre som herren vil, og en belønning for at adlyde.

Der er to ting i det som begge er forudsætning for frelsende kristen tro.

1) Hvis vi tror på Jesus = har tillid til ham, så er vi glade for hans hjælp og hans beskyttelse.
2) Hvis vi elsker Jesus, så vil vi kappes om at leve i lydighed og altså følge hans bud, og vi vil ikke gøre det modvilligt, men med iver og stor glæde.
Og så er Jesus også både vor Frelser og vor Herre.

Men spørgsmålene; Hvem gjorde fejl? Hvem er ansvarlig? Hvem skal vi sætte på anklagebænken? Ja, der er mange led undervejs.
Hvem er ansvarlig for, at lille Rasmus blev dræbt i trafikken?
Rasmus, der ikke så sig for? Den uansvarlige mor, der ikke kiggede efter ham? Spritbilisten? Spritbilistens far, der havde lånt sin overrislede søn sine bilnøgler?
Eller Gud? Ja til det hele -

Og hvem skal vi takke, når Rasmus slap levende fra det? Fodgængeren, der med fare for sit liv for ud og greb fat i ungen? Taxachaufføren, der så ulykken og kørte Rasmus på hospitalet med hornet i bund? Lægen, der var på vej til sit eget bryllup, men smed alt hvad han havde for at redde livet på Rasmus?
Eller Gud? Ja til det hele -

Jesus er Alfa og Omega, det er der alting begynder og ender, og tak og lov at han er kærlighed, og vil sine skabninger det allerbedste, også når vi ikke lige kan se det ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61158 - 24/04/2006 00:06 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
Gud skabte heller ikke slangen, det var slangen der skabte sig!
Men, ok, nu skal jeg ikke være ordkløver men vil bare bemærke, at det gudskabte himmelske væsen, en højtstående engel efter sigende ligesom Adam og Eva var skabt med frihed til at gøre oprør, så i sidste - eller første - ende er det naturligvis er den Almægtige der styrer. Han kunne have ladet være med at skabe nogen frie, og han kunne have ladet være med at skabe noget som helst. Men det gjorde han altså.

Nu kan vi ikke finde en direkte motivation til, at mennesket skulle skabes delvist utilfreds (med u-udfyldte begær, som slangen også havde, og som slangen forstod at udnytte). Efter "det gjorde han altså" som svar, kan jeg ikke stille flere meningsfulde spørgsmål, hvis de ikke blot er til din egen holdning. Det er ikke en bebrejdelse af dig, bare en konstatering af den virkning, sådan et svar har. Det er OK med mig at lade dette emne ligge for nu.

Citat:
Det véd jeg ikke [om troen er påkrævet]. Det er naturligvis umuligt acceptere en person, som man mener lyver. Og læg mærke til, at jeg faktisk skrev:
"Troen er en mulig konsekvens af at prøve at lære Jesus Kristus at kende, men det er det forkerte sted at begynde .. " - altså en mulig konsekvens!

Det var godt du gentog dét. Jeg havde helt overset ordet "mulig" og den betydning, det har for hele udsagnet. Jeg har jo netop "prøve[t] at lære Jesus Kristus at kende", skulle jeg selv mene - og fordi jeg overså dit det ene ord, mulig, forstod jeg det sådan, at du mente jeg netop ikke havde prøvet at lære Jesus Kristus at kende. Derfor glæder det mig også, når du videre skriver angående tilliden til Jesu sandhed:

Citat:
Ja, helt klart. Det mente jeg også. Nogle mener, at de ikke skal sætte sig ind i noget, men bare sætte sig ned og vente på, at troen uden videre bliver (eller ikke bliver) transplanteret i deres hovede. Eller hjerte. Men du har jo sat dig ind i evangeliet, og fundet det u-troværdigt, såeh ... hvad er der mere at sige?

Der er skam meget mere at sige. Jeg er ikke færdig med at sætte mig ind i evangelierne, men du har da ret i at jeg finder hovedhandlingen utroværdig. Der er andre ting, jeg finder fuldt ud troværdige - blandt andet visse udsagn om, hvad mennesker føler er ubetvivleligt sandt. Når blot det ikke handler om det overnaturlige.

Og for at vende hurtigt tilbage til pisken og guleroden:

Citat:
Der er to ting i det som begge er forudsætning for frelsende kristen tro.

1) Hvis vi tror på Jesus = har tillid til ham, så er vi glade for hans hjælp og hans beskyttelse.
2) Hvis vi elsker Jesus, så vil vi kappes om at leve i lydighed og altså følge hans bud, og vi vil ikke gøre det modvilligt, men med iver og stor glæde.
Og så er Jesus også både vor Frelser og vor Herre.

Med de brikker jeg nu har - pisken, guleroden, tilliden og kærligheden - som jeg mener vi begge er enige om nu(?), så får jeg et mentalt billede af Stockholmsyndromet i en sindrig udgave. Hvis vi relaterer det til de to veje til tro, vi hver især beskriver:

1) Pligt- og frygtbaseret, hvor udfrielsen er objektet.
2) Tillids- og kærlighedsbaseret, hvor udfrielsen er objektet.

Det, jeg ikke kan få til at stemme, er hvorfor udfrielsen kan være objektet i noget, der i forvejen er drevet af tillid og kærlighed. Hvis udfrielsen er objektet, så må driften jo nødvendigvis være det, man vil befries fra. Denne inkonsistens i variant nummer to giver anledning til lidt kløen i hovedbunden.

Variant nummer to ligner for mig én af to ting. Enten en irrationel konstruktion, hvor der ikke er logisk forbindelse mellem det, man fokuserer på, og det, man har som objekt. Eller et forsøg på distancering fra en tolkning, jeg personligt synes er mere nærliggende: svovlprædiken, altså en ren pligt- og frygtbaseret mission.

Mit problem er, kort og godt, at svovlprædikanterne virker som de mest konsekvente fortolkere af bibelen, men at den overvejende del af de kristne, jeg møder, netop ikke er svovlprædikanter. Resultatet er, at tillids- og kærlighedsvariationen virker inkonsekvent - og hvis man skal dømme efter den (intellektuelle) indsats der er nødvendig for at sandsynliggøre hhv. 1) og 2) ovenfor, så ligner 2) mere af en tankekonstruktion end 1).

Og fordi jeg ser det sådan, og fordi jeg lægger så stor vægt på rationalitet, så drager jeg jo konklusionen at 1) er det umiddelbart rationelle indtryk, og at 2) er et forsøg på at have tre grønne pærer i alle lyskryds, hvis du forstår hvad jeg mener med dét billede?

Til toppen 
#61159 - 24/04/2006 08:14 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, og god morgen -

- og tak for dit indlæg: stringent, logisk tænkning og metaforisk tale, som jeg sætter stor pris på.
Det er næsten lige så opbyggeligt som at tale med en begavet trosfælle !

Jeg vil gerne prøve at komme med nogle flere ord, men må lige først spørge dig
hvordan "udfrielse" skal forstås her:

"1) Pligt- og frygtbaseret, hvor udfrielsen er objektet.
2) Tillids- og kærlighedsbaseret, hvor udfrielsen er objektet."

kristina

Til toppen 
#61160 - 24/04/2006 14:22 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Tak for rosen.

Angående "udfrielse" så mener jeg med et andet ord frelse. Når jeg bruger det sådan som jeg gjorde i de to eksempler, var det for at understrege den ladning, der er i værdierne jeg nævner sammen med udfrielsen/frelsen. Eksempel 1) har negative værdier, og eksempel 2) positive. Men begge deler de et identisk objekt - frelsen. Hvilket problem skal frelsen løse i eksempel 1) og eksempel 2)?

Er problemet overhovedet synligt i eksempel 2)?

Til toppen 
#61161 - 27/04/2006 00:16 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - jeg skylder dig nogle ord. Desværre er jeg vist ved at miste tråden -men forsøger alligevel at ramme nogle taster ... måske bliver det noget med, at du må hjælpe mig lidt mere på gled, hvis du gider ..
Citat:
Jeg er ikke færdig med at sætte mig ind i evangelierne, men du har da ret i at jeg finder hovedhandlingen utroværdig.

OK, måske kan du formulere - sådan lidt komprimeret - hvad du mener at den utroværdige hovedhandling går ud på, altså et koncentrat af det kristne budskab?
Citat:
Der er andre ting, jeg finder fuldt ud troværdige - blandt andet visse udsagn om, hvad mennesker føler er ubetvivleligt sandt. Når blot det ikke handler om det overnaturlige.

Har du et eksempel eller to på sådanne "visse udsagn"?
Citat:
Med de brikker jeg nu har - pisken, guleroden, tilliden og kærligheden - som jeg mener vi begge er enige om nu(?), så får jeg et mentalt billede af Stockholmsyndromet i en sindrig udgave.

Det skræmmer mig lidt, at du kan få det indtryk. Det pågældende syndrom er jo netop et udtryk for den survival-drift, som træder i funktion, hvis man er lukket inde i en principielt uønsket situation, som man ikke ved egen kraft kan slippe ud af uden at dø af det. "If you can´t beat them, join them" - er det ikke noget i den retning?

Når det drejer sig om kristen tro, er man netop fri til A) at sige ja til invitationen det evige liv i Guds paradis, og lige så fri til B) at sige nej og fortsætte med at være sin egen Herre.
Citat:
Hvis vi relaterer det til de to veje til tro, vi hver især beskriver:
1) Pligt- og frygtbaseret, hvor udfrielsen er objektet.
2) Tillids- og kærlighedsbaseret, hvor udfrielsen er objektet.

Jeg mener ikke, der er tale om to veje - der er kun én vej. Men det er jo sandt, at man kan komme ind på den fra forskellige positioner.

Mennesker der gøres bange for Helvedes flammer eller andre ubehageligheder, kommer muligvis nok til at gøre sig umage med at leve deres liv på en måde, som kan holde de værste skrækvisioner på afstand, men det bliver man bestemt ikke kristen af!
Så er der nemlig tale om forsøg på "gerningsretfærdiggørelse" - og det kan kun føre til lovtrældom, og ikke til udfrielse.
Citat:
Det, jeg ikke kan få til at stemme, er hvorfor udfrielsen kan være objektet i noget, der i forvejen er drevet af tillid og kærlighed. Hvis udfrielsen er objektet, så må driften jo nødvendigvis være det, man vil befries fra. Denne inkonsistens i variant nummer to giver anledning til lidt kløen i hovedbunden.

Jeg klør mig også i hovedet, men det er nærmest fordi jeg vist ikke kan finde ud af, hvad du mener her. Men det er nok bare mig. Tror du, du kan sige det på en anden måde? Mener du, at man først må finde den tilstand man befinder sig i (som f.eks. ateist) utilfredsstillende, inden man er åben for at overgå til en anden tilstand? Og tænker du her på den enkeltes overvejelser om sit eget liv og sin egen død, eller tænker du på mission?
Citat:
Variant nummer to ligner for mig én af to ting. Enten en irrationel konstruktion, hvor der ikke er logisk forbindelse mellem det, man fokuserer på, og det, man har som objekt. Eller et forsøg på distancering fra en tolkning, jeg personligt synes er mere nærliggende: svovlprædiken, altså en ren pligt- og frygtbaseret mission.

Her tænker du i hvert fald på mission, kan jeg se.
Når der er tale om forkyndelse af Guds ord til f.eks. mennesker, der ikke umiddelbart er interesserede, f.eks.nogle, der har forvildet sig ind i en kirke for at komme i ly for tordenvejret udenfor, eller for at komme til globryllup - eller whatever - hvad skal præsten så sige til dem, hvis han vil være rigtig målrettet?
Det ved jeg ikke!
Måske en god gammeldags dommedagsprædiken kunne rykke ved et eller andet?
Det giver i hvert fald ingen mening at stå og hyggesnakke om frelse til mennesker, der ikke aner, at de er fortabte ..

Og troende mennesker, der mener at de skam har deres sag i orden med Gud, men er åndeligt dovne og aldrig gider høre eller læse Guds ord - de skal måske også trues med bål og brand, så de ikke falder i søvn og mister det vigtigste i verden: deres evige liv.
Det kan vi miste, hvis vi ikke sørger for at få den åndelige føde, som er lige så nødvendig for vores livsfællesskab med Gud, som mad og drikke er nødvendig til kroppens opretholdelse.

Men mennesker, der har dårlig samvittighed og ikke tør tro på Guds tilgivelse, de har nok mere brug for at høre trøstende, opmuntrende ord om Guds nåde.
Citat:
Mit problem er, kort og godt, at svovlprædikanterne virker som de mest konsekvente fortolkere af bibelen, men at den overvejende del af de kristne, jeg møder, netop ikke er svovlprædikanter. Resultatet er, at tillids- og kærlighedsvariationen virker inkonsekvent - og hvis man skal dømme efter den (intellektuelle) indsats der er nødvendig for at sandsynliggøre hhv. 1) og 2) ovenfor, så ligner 2) mere af en tankekonstruktion end 1).

Hvorfor er "tillids- og kærlighedsvariationen" mindre konsekvent i forhold til Bibelen end den med pisken? Der står "Frygt ikke" mere end 100 gange i Bibelen"!

Så jeg véd ikke om det er mere konsekvent at forkynde paradisets lyksalighed eller modsat, advare mod fortabelsen? Det kommer vel an på hvem der lytter og på den situation, der tales ind i? Og der er ikke tale om nogen cost/benefit-sag, for tilbudet er gratis. Nåde = gratia = gratis ..
Citat:
.. og fordi jeg lægger så stor vægt på rationalitet, så drager jeg jo konklusionen at 1) er det umiddelbart rationelle indtryk, og at 2) er et forsøg på at have tre grønne pærer i alle lyskryds, hvis du forstår hvad jeg mener med dét billede?

Jo, måske forstår jeg det. Men hvad er der i vejen med at have tre grønne pærer i alle lyskryds, når man er under Kristi beskyttelse og på en måde befinder sig i Gudsriget allerede i denne verden?
Ganske vist kan vi stadig komme ud for mange trængsler og fortrædeligheder, men
vi behøver i hvert fald ikke at frygte nogen af de andre trafikanter!
Rom 8,31: Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?

Apropos det logiske og rationelle: kender du den eksistentialistiske filosof Paul Rocoeur?
Jeg tænker her især på det begreb han kalder "den anden naivitet" ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61162 - 27/04/2006 17:35 1) eller 2): konsistens? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg prøver at fange tråden igen... og egentlig er du jo heller ikke så meget på afveje, som du måske tror.

Citat:
OK, måske kan du formulere - sådan lidt komprimeret - hvad du mener at den utroværdige hovedhandling går ud på, altså et koncentrat af det kristne budskab?

Det utroværdige forløb, meget kort fortalt: Gud skaber verden, Gud skaber mennesket, syndefaldet, syndfloden, Egyptens plager, Israel (jødernes) beføjelser som Guds udvalgte folk, Jesu mirakler, Jesus som menneskets frelser, den evige lykke for nogle; og Helvede for resten.

Med andre ord det helt metafysiske, som kræver accept på forlydende. Jeg er i forvejen meget skeptisk mht. postulater, og det hjælper ikke at de ikke kan af- eller bekræftes fuldstændigt. For mig giver det ikke nogen mening at inddrage en "sjælens dimension" - for mig er der kun vores krop og vores bevidsthed, og vores finitte eksistens.

Citat:
Har du et eksempel eller to på sådanne "visse udsagn"?

Jeg må være dig et konkret eksempel skyldig, men på et abstrakt niveau: læren om næstekærlighed og fred, minus begrundelsen herfor (der jo er Gud). Det frustrerer mig derfor meget, når bibelen bogstaveligt talt på én side opfordrer til kærlighed og fordragelighed, og på en anden side truer med netop det modsatte.

Citat:
Det skræmmer mig lidt, at du kan få det indtryk. Det pågældende syndrom er jo netop et udtryk for den survival-drift, som træder i funktion, hvis man er lukket inde i en principielt uønsket situation, som man ikke ved egen kraft kan slippe ud af uden at dø af det. "If you can´t beat them, join them" - er det ikke noget i den retning?

Når det drejer sig om kristen tro, er man netop fri til A) at sige ja til invitationen det evige liv i Guds paradis, og lige så fri til B) at sige nej og fortsætte med at være sin egen Herre.

Du har ret, forudsat at der er tale om i A) en person, der tror bibelen taler sandt, og B) en person, der tror det modsatte.

Jeg mener dog ikke der er nogen frihed, hvis man tror bibelen taler sandt. Intet sundt menneske ønsker evig lidelse, og denne lidelse er der ifølge bibelen kun én eneste udvej fra. Nemlig A).

Citat:
Jeg mener ikke, der er tale om to veje - der er kun én vej. Men det er jo sandt, at man kan komme ind på den fra forskellige positioner.

Jeg tror, jeg med rette kan omformulere dette udsagn, så det kommer til at sige, hvad du egentlig mener. Der er kun én sand vej - og én falsk, hvis vi snakker om to forskellige veje. Jeg ser ikke mine to opstillede eksempler som udgangspunkter, der kan give samme resultat - jeg ser dem som to fuldt ud gyldige fortolkninger af bibelen, og jeg understøttes kraftigt af fortidens kirkelige fokusering på Helvede.

Citat:
Hvorfor er "tillids- og kærlighedsvariationen" mindre konsekvent i forhold til Bibelen end den med pisken? Der står "Frygt ikke" mere end 100 gange i Bibelen"!

Jeg mener jo, at det er fordi den yderste konsekvens i alle tilfælde er pisken eller guleroden. Himlen eller Helvede. Hvis man springer denne konklusion over - hvad jeg mener tillids- og kærlighedsvariationen gør - så bliver resultatet inkonsekvent. Måske det forklarer lidt bedre, også hvad jeg mener med mine begreber?

Citat:
Så jeg véd ikke om det er mere konsekvent at forkynde paradisets lyksalighed eller modsat, advare mod fortabelsen? Det kommer vel an på hvem der lytter og på den situation, der tales ind i? Og der er ikke tale om nogen cost/benefit-sag, for tilbudet er gratis. Nåde = gratia = gratis ..

Du nævner også noget om modtageren andetsteds, og jeg kan da give dig ret - og så alligevel ikke. Fordi begge variationer findes i bibelen, så mener jeg det er at køre om hjørner med folk, hvis man altid vælger netop dén, der passer bedst på modtageren. Især hvis man vælger den variation, der i min mening springer over konklusionen og dermed bliver inkonsistent. Det kan hænge sammen med, at jeg ser det logiske som det automatisk mest ærlige. Altså, ikke at jeg ser logik i sig selv som ærligt, men præsenteres man for to fortolkninger, ser jeg den (mest) logiske af de to som den ærligste, den mest konsistente.

Citat:
Måske en god gammeldags dommedagsprædiken kunne rykke ved et eller andet?
Det giver i hvert fald ingen mening at stå og hyggesnakke om frelse til mennesker, der ikke aner, at de er fortabte ..

Det er vel egentlig en meget klar betragtning. Jeg kunne så udvide med "hvad siger man så til mennesker, der ikke tror på de er fortabte?". Giver man op og nøjes med sig selv? (jeg har en formodning om at dit svar vil være et klart nej - men spurgt mere moralsk, hvad bør man egentlig gøre?)

Citat:
Jo, måske forstår jeg det. Men hvad er der i vejen med at have tre grønne pærer i alle lyskryds, når man er under Kristi beskyttelse og på en måde befinder sig i Gudsriget allerede i denne verden?
Ganske vist kan vi stadig komme ud for mange trængsler og fortrædeligheder, men
vi behøver i hvert fald ikke at frygte nogen af de andre trafikanter!
Rom 8,31: Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?

Angående lyskrydset, så har man vel stadig brug for at passe på modkørende trafikanter, selvom Gud beskytter én? Eller skal man bare ignorere den fysiske fare, fordi bibelen siger "frygt ikke"?

Spurgt på en anden måde, skal jeg så ignorere Helvede fordi bibelen siger "frygt ikke"? Ville dette være konsekvent af mig at gøre, hvis bibelen siger Helvede er en realitet?

Citat:
Apropos det logiske og rationelle: kender du den eksistentialistiske filosof Paul Rocoeur?
Jeg tænker her især på det begreb han kalder "den anden naivitet" ...

Det bliver et meget kort svar: nej. Begrebet erindrer jeg meget løst i forbindelse med en snak om mytologi jeg havde med min gamle lærer, men Rocoeur (Ricoeur, hvis jeg skal stole på mit lille opslag?) kender jeg ikke, udover hans biografi, som jeg lige fik med i svinget. Siger han noget, der er relevant for vores diskussion?

Til toppen 
#61163 - 27/04/2006 23:34 Re: 1) eller 2): konsistens? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

OK Claus, jeg prøver - let groggy - at komme lidt videre i teksten - .
Citat:
Det utroværdige forløb, meget kort fortalt: Gud skaber verden, Gud skaber mennesket, syndefaldet, syndfloden, Egyptens plager, Israel (jødernes) beføjelser som Guds udvalgte folk, Jesu mirakler, Jesus som menneskets frelser, den evige lykke for nogle; og Helvede for resten.

Det lyder ganske rigtig utroværdigt. Min version er lidt anderledes:

Gud er. Gud skaber verden. Gud skaber mennesket. Mennesket forårsager syndefaldet. Gud sender syndfloden. Gud sender Egyptens plager. Gud vil redde mennesket fra synden ved at sprænge sig vej ind i denne verden.
Gud udvælger Israel (ét sted skulle han jo begynde!) som det sted, hvor han borer hullet til indsættelse af dynamitstangen.
Gud lader sin søn blive menneskesøn, født i Israel. Han soner synd, dræber døden og retablere livsfællesskabet Gud/Menneske.
Og Jesu undere var tegn til tro. Til evigt liv.
Men livsfællesskabet er nu som før frivilligt ..
Citat:
Det frustrerer mig derfor meget, når bibelen bogstaveligt talt på én side opfordrer til kærlighed og fordragelighed, og på en anden side truer med netop det modsatte.

Jesus siger: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. Ja, sådan er loven: Det dobbelte kærlighedsbud: Elsk Gud og næsten.

Bibelen truer med det modsatte, skriver du. Nu er Bibelen jo en bog, som næppe kan true nogen, og men det er da korrekt, at der står mange ting i Bibelen, som beretter om død og ulykke .. såvel som om liv og glæde og udfrielse ...
Citat:
Jeg mener dog ikke der er nogen frihed, hvis man tror bibelen taler sandt. Intet sundt menneske ønsker evig lidelse, og denne lidelse er der ifølge bibelen kun én eneste udvej fra. Nemlig A).

Ja!
Udvejen hedder Jesus, og der er ikke andre. Han er døren.
Citat:
Der er kun én sand vej - og én falsk, hvis vi snakker om to forskellige veje. Jeg ser ikke mine to opstillede eksempler som udgangspunkter, der kan give samme resultat - jeg ser dem som to fuldt ud gyldige fortolkninger af bibelen, og jeg understøttes kraftigt af fortidens kirkelige fokusering på Helvede.

Det er sandt, at der kun er én vej til evigt liv hos Gud, nemlig Vejen, Sandheden og Livet, som er Kristus. Men der er da ikke to forskellige fortolkninger i Bibelen, kun denne ene!

Jeg synes ikke, der især bør fokuseres på Helvede, på Guds vrede over synden, men jeg mener det er kirkens opgave så tydeligt som muligt at forklare, at der er to mulige udgange på vores liv her i verden, det liv, som under alle omstændigheder er midlertidigt og ender med, at vi dør. For hver dag der går, kommer døden nærmere på. Vi taler poetisk og smilende om livets vår - sommer - og lidt mere sørgmodigt om efterår - - - og en dag går solen ned ..

Men Jesus forkynder et andet, omvendt, perspektiv: Det er nu, det er nat!
Og natten er fremrykket, dagen er nær! Vi rykker hver dag nærmere solopgangen fra det høje!

De to mulige udgange på vores midlertidige liv her i "nådens tid" er 1) forsonet med den hellige Gud i det evige liv i Hans kærlighed eller 2) uforsonet med Ham den evige fortabelse under Hans hellige vrede.
Citat:
Fordi begge variationer findes i bibelen, så mener jeg det er at køre om hjørner med folk, hvis man altid vælger netop dén, der passer bedst på modtageren. Især hvis man vælger den variation, der i min mening springer over konklusionen og dermed bliver inkonsistent ..

Jeg er ikke helt med. Hvorfor gøre bange mennesker endnu mere bange (ved at fortælle dem om Guds vrede over synden, som de i forvejen er tynget og anfægtet af og kender så godt) og hvorfor ikke vække sovende af deres slummer og fortælle dem, at det er NU, de skal beslutte om de vil følge lyset eller forblive i dødens skygge?
Citat:
Jeg kunne så udvide med "hvad siger man så til mennesker, der ikke tror på de er fortabte?". Giver man op og nøjes med sig selv? (jeg har en formodning om at dit svar vil være et klart nej - men spurgt mere moralsk, hvad bør man egentlig gøre?)

Godt spørgsmål, som man altid siger, når man ikke ved, hvad man skal svare ...
Citat:
Angående lyskrydset, så har man vel stadig brug for at passe på modkørende trafikanter, selvom Gud beskytter én? Eller skal man bare ignorere den fysiske fare, fordi bibelen siger "frygt ikke"?

Nej, selvfølgelig ikke. Vi skal da tænke os om med vores gudskabte hjerner så godt vi kan! Kristne er ikke bedre beskyttet mod sygdom og ulykker end nogen andre - det var ikke den form for beskyttelse jeg lige tænkte på.
Citat:
Spurgt på en anden måde, skal jeg så ignorere Helvede fordi bibelen siger "frygt ikke"? Ville dette være konsekvent af mig at gøre, hvis bibelen siger Helvede er en realitet?

Ignorere? Ja, det gør jeg i hvert fald!!! Jeg forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen, som der står i trosbekendelsen. Og det må vel være det samme som at ignorere!
Jeg følger lyset og vender ryggen til mørket og behøver ikke at kigge mig over skulderen og frygte at bliver overfaldet af onde magter. Det var det, jeg mente med beskyttelse.

Jesus siger: "Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys."
"Den, der vandrer i mørket, ved ikke, hvor han går."

Jeg vil gerne komme tilbage til Ricoeur (undskyld trykfejlen, han hedder ganske rigtigt Ricoeur!) i et andet indlæg - dette her er allerede alt for langt ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61164 - 02/05/2006 19:01 Re: 1) eller 2): konsistens? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Med lidt forsinkelse griber jeg nogle få uddrag af dit indlæg - med henblik på videre illustration af forskellen på de to indgangsvinkler.

Du skriver:

Citat:
Ja!
Udvejen hedder Jesus, og der er ikke andre. Han er døren.

Så langt er vi enige i fortolkningen af bibelen, nærmere bestemt NT.

Men så må man stille sig selv spørgsmålet, "hvorfor Jesus"? Hvorfor har vi brug for en frelser?

Og her er udgave 1), pisken og guleroden, himlen og helvede, det eneste mulige svar. Hvis man begynder at svare 2), ser argumentet således ud: "Hvorfor Jesus som frelser? fordi Jesus elsker dig". Altså en temmelig inkonsistent argumentation, der helt ser bort fra det faktum, at en frelser er værdiløs, hvis der ikke er en fortabelse.

Derfor mener jeg det er mere kompliceret end det, du skriver her:

Citat:
Jeg er ikke helt med. Hvorfor gøre bange mennesker endnu mere bange (ved at fortælle dem om Guds vrede over synden, som de i forvejen er tynget og anfægtet af og kender så godt) og hvorfor ikke vække sovende af deres slummer og fortælle dem, at det er NU, de skal beslutte om de vil følge lyset eller forblive i dødens skygge?

Hvis du fortæller folk, at det er NU, de skal beslutte dit eller dat, så må du også fortælle dem hvorfor. Og dette "hvorfor" er ganske enkelt fortabelsen, hvilket du også selv er inde på, og hvorfor jeg mener 1) er mere konsistent end 2).

At man formulerer sig anderledes omkring fortabelsen er rent poetisk, og det ændrer ikke det mindre på selve indholdet. Mine ord omkring fortabelse og frelse er muligvis hårde, muligvis skræmmende for den, der allerede frygter, men ikke desto mindre er det de eneste ord, jeg finder præcise nok. Det ses måske ikke så meget af mine de nyeste indlæg, men jeg foretrækker at fatte mig i korthed hvor det er muligt, især på punkter hvor poesi er redundant.

Trøst er én ting - redundant poesi er noget helt andet...

Til toppen 
#61165 - 02/05/2006 19:58 Re: 1) eller 2): konsistens? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, tak for svar, og fordi du nøjes med enkelte punkter. Mine udsagn har det med at svumle op og formere sig mere end godt er..
Citat:
Men så må man stille sig selv spørgsmålet, "hvorfor Jesus"? Hvorfor har vi brug for en frelser?

Og her er udgave 1), pisken og guleroden, himlen og helvede, det eneste mulige svar. Hvis man begynder at svare 2), ser argumentet således ud: "Hvorfor Jesus som frelser? fordi Jesus elsker dig". Altså en temmelig inkonsistent argumentation, der helt ser bort fra det faktum, at en frelser er værdiløs, hvis der ikke er en fortabelse.

Enig, men du sammenstiller to situationer, som er væsensforskellige, fordi det kommer an på, hvem du taler til.

Hvis der er tale om angste, anfægtede, fortvivlede kristne, der ikke tør tro på Guds tilgivelse, så har det ingen mening at fortælle dem om Helvedes gru.
De tænker ikke på andet!
De har brug for opmuntring.
Ikke falsk "det-går-nok-altsammen"- trøst, men opmuntring ud fra Guds ord.

Hvis der derimod er tale om mennesker, der er faldet i åndelig søvn, kan de nok have brug for at blive konfronteret med deres situation og få repeteret både lov og evangelium.
Citat:
At man formulerer sig anderledes omkring fortabelsen er rent poetisk, og det ændrer ikke det mindre på selve indholdet.

Tale om fortabelsen kan næppe formuleres "poetisk", hvis du dermed mener bagatelliseres eller idylliseres.
Men talen må nødvendigvis være billedtale - det er nok den eneste måde vi kan nærme os en slags forståelse på.
Citat:
Trøst er én ting - redundant poesi er noget helt andet...

Ja, helt bestemt. Jeg vil gerne trøstes (hvis jeg kan blive fri for falsk trøst) og jeg holder også meget af poesi - sprogblomster og metaforer - men hver ting til sin tid!

Mener du, at jeg har det med at forfalde til poetisk redundans?
Det vil jeg meget nødig.
Jeg forsøger at udtrykke mig så præcist, som jeg kan, men kan ikke tale klart om ting, som for mig selv er gådefulde.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61166 - 03/05/2006 14:55 Re: 1) eller 2): konsistens? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg tror vi er ved at nå til kernen af problemet. Og den kerne tror jeg er forskellen på omsorgsfuld selektivitet på den ene side, og hudløs ærlighed på den anden.

Citat:
Hvis der er tale om angste, anfægtede, fortvivlede kristne, der ikke tør tro på Guds tilgivelse, så har det ingen mening at fortælle dem om Helvedes gru.
De tænker ikke på andet!
De har brug for opmuntring.
Ikke falsk "det-går-nok-altsammen"- trøst, men opmuntring ud fra Guds ord.

Jeg forstår motivationen for at ændre budskabet, men jeg er absolut ikke enig. Jeg ser faktisk variation 2) som falsk trøst, der egentlig ikke siger meget mere end "det-går-nok-altsammen". Og så ser jeg sådan på det, at hvis hudløs ærlighed har gru som resultat, så er det fordi objektet er grufuldt. Eufemismer bryder jeg mig overhovedet ikke om.

Citat:
Tale om fortabelsen kan næppe formuleres "poetisk", hvis du dermed mener bagatelliseres eller idylliseres.
Men talen må nødvendigvis være billedtale - det er nok den eneste måde vi kan nærme os en slags forståelse på.

Enig, jeg mener jo heller ikke fortabelsens vægt kan løftes med en (poetisk) eufemisme. Billedtale er muligvis nødvendigt, men jeg kunne ikke drømme om at bruge glansbilleder for at beskrive det mest smertefulde, jeg overhovedet kan forestille mig. Hvis noget er grufuldt, smertefuldt eller ondskabsfuldt, så føler jeg det mest givende (og til tider fortrøstningsfuldt - hvilket nok gør mig lidt sær...) at tale om det som værende netop grufuldt, smertefuldt eller ondskabsfuldt.

Citat:
Ja, helt bestemt. Jeg vil gerne trøstes (hvis jeg kan blive fri for falsk trøst) og jeg holder også meget af poesi - sprogblomster og metaforer - men hver ting til sin tid!

Det var præcis, hvad jeg mente. Hver ting til sin tid - for jeg har også selv en forkærlighed for bestemte typer poesi, men foretrækker i dette tilfælde stringent logik. Poesi er mere til de fiktive situationer og stemningskommunikation, og det virker ikke ens på alle.

Citat:
Mener du, at jeg har det med at forfalde til poetisk redundans?
Det vil jeg meget nødig.
Jeg forsøger at udtrykke mig så præcist, som jeg kan, men kan ikke tale klart om ting, som for mig selv er gådefulde.

Hvis jeg skal være ærlig, så forfalder du måske engang imellem til poetisk redundans. Jeg læser det dog præcis som du selv beskriver det, som velmenende forsøg på at beskrive det ubeskrivelige. Normalt kommenterer jeg det ikke, fordi jeg synes der kommer meget mere kød på diskussionen, hvis vi forholder os til det, vi rent faktisk kan forklare og beskrive. Sådan at andre kan forstå det uden specielle forudsætninger (jeg ved, at det ideal overholder jeg heller ikke altid selv - og det ér meget svært at gøre!).

I øvrigt synes jeg, at når du endelig bliver lidt poetisk, så er du også flink til at forklare hvad det egentlig drejer sig om. Hellere for meget, end alt for lidt.

Til toppen 
#61167 - 04/05/2006 23:08 Re: 1) eller 2): konsistens? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - -
Citat:
Jeg tror vi er ved at nå til kernen af problemet. Og den kerne tror jeg er forskellen på omsorgsfuld selektivitet på den ene side, og hudløs ærlighed på den anden.

så vidt jeg kan se, taler vi en meget forbi hinanden her. Du blander Guds vrede med Guds nåde (den omsorgsfulde selektivitet) og når frem til en lunken milkshake:
"Rolig nu, Gud er jo god og kærlig, så op med humøret!"
Men den model har ikke det allermindste med kristendom at gøre.

Vi er enige om at kaste alle eufemismer på bålet her. Jeg lægger stor vægt på at kalde en spade en spade og ikke et håndholdt, fodbetjent graveredskab ..

Jeg er helt klar over, at det vi her skriver sammen om i din begrebsverden er fiktion, teori og hypoteser, medens det for mig er den rene, skinbarlige, sande virkelighed, men vi kan sagtens debattere kristendom alligevel, og måske kan det lykkes mig at forklare på en anden måde, hvad budskabet går ud på, så jeg vil her forsøge at beskrive mit lutherske syn på Guds lov.

Jeg kunne være så frimodig at tænke Gud - teocentrisk - ind i Hegels trekant:
tese, antitese, syntese. Og for at begynde fra toppen (syntesen):
Gud er kærlighed / hellighed. .
Tesen er: Guds nåde, og
Antitesen: Guds vrede

Guds dobbelte åbenbaring er således a) vredens Gud og b) nådens Gud.

Uden for Kristus er Gud vredens Gud, fordi menneskeheden er i synd.

I Kristus er Gud nådens Gud, "Deus relevatus" som den frelsende og tilgivende.

Denne dualitet svarer til forholdet mellem loven og evangeliet, som IKKE må blandes men skal skilles himmelvidt fra hinanden.

Guds hellige lov åbenbarer således Guds vrede over synden: at vi er fordømte: Helvedes gru. Helvede er ikke under Djævelens herredømme, ikke dæmonisk tortur og fysisk pine. Helvedes "ild" - eller "mørke" - er først og fremmest beredt for Djævelen og hans engle. Helvede er konsekvensen af selve modsætningsforholdet til Gud, og i den tilstand erfares Gud som en "fortærende ild", som Guds egen væsen forvolder, når det møder synden = mennesket som ikke i Jesus Kristus er forsonet med Gud.

Det drejer sig ikke om udvortes pinsler, men om de samvittighedskvaler, som forårsages ved det direkte ubeskyttede møde med Gud. Gud og vores natur står i det forfærdeligst tænkelige modsætning til hinanden - derfor hedder det, at enhver som ser Gud, må dø.
Så vidt Guds hellige vrede. Helvede.

Paradiset, hvor der er gjort op med alt ondt, er at være benådet, at være hos Gud. At være forsonet med Gud i Jesus Kristus, som stedfortrædende har sonet hele menneskehedens synd, har lidt døden under Guds vrede og har flænget forhænget til det allerhelligste og banet vej til Guds nåderige: Paradiset for enhver følger Jesus - Vejen, Sandheden, Livet - i tak og tro.

Og tro = at række sine tomme hænder frem og give sig Guds nåde i vold.

Og da der ikke findes nogen neutral midterrabat mellem lov og evangelium skal såvel tese som antitese som syntese (for nu at blive i trekanten!) forkyndes med både "hudløs ærlighed", som du skriver, OG omsorgsfuld opmuntring og trøst ..

Jeg er lidt spændt på, om nogen af disse bemærkninger kan give lidt afklaring ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61168 - 11/05/2006 16:20 Re: 1) eller 2): konsistens? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg synes det er fint du inddrager Hegels trekant - det er et af mine yndlings-værktøjer.

Citat:
Jeg kunne være så frimodig at tænke Gud - teocentrisk - ind i Hegels trekant:
tese, antitese, syntese. Og for at begynde fra toppen (syntesen):
Gud er kærlighed / hellighed. .
Tesen er: Guds nåde, og

Jeg tror ikke det gør den store forskel, men tesen burde være Guds vrede og antitesen Guds nåde. uden vreden er der ingen brug for nåden, og tesen kommer jo først. Først var der intet, så kom synden, og dernæst Guds vrede over synden. Senere kom Guds nåde til - det læser jeg umiddelbart kronologisk.

Men at syntesen mellem de to skulle være kærlighed/hellighed kan jeg ikke få øje på. Det jeg har problemer med at forstå, er at I hævder Guds kærlighed er betingelsesløs og at den på den måde adskiller sig kraftigt fra Guds vrede, der i allerhøjeste grad er betinget. Min anke (filosofisk) er, at Gud selv sætter betingelsen for sin vrede. Som en fader, der advarer sit barn: "Hvis du spilder is på sofaen, så bliver far vred og slår dig. Men du bliver siddende, ellers bliver far også vred og slår dig!"

Forskellen på vreden er i dette tilfælde enten en øretæve, eller alternativet: en våd klud eller en drypfri is. Graden af vreden er urimeligt stor, og for mig taler den klart og tydeligt imod, at Guds kærlighed skulle være betingelsesløs. Mit menneskelige begreb om "betingelsesløs kærlighed" indeholder ikke muligheden for regler om hvornår noget vækker vrede. De to kan ikke passe sammen, for det at blive vred ser jeg som en betinget kærlighed. At ikke alt er lige godt og elskværdigt i den elskendes sind; altså en betingelse. Det er ikke fordi jeg vil se spøgelser - mine begreber tillader bare ikke den formulering, du byder på...

...måske det er der, hunden ligger begravet?

Citat:
Og da der ikke findes nogen neutral midterrabat mellem lov og evangelium skal såvel tese som antitese som syntese (for nu at blive i trekanten!) forkyndes med både "hudløs ærlighed", som du skriver, OG omsorgsfuld opmuntring og trøst ..

Men kan man forkynde med hudløs ærlighed hvad Helvede er, og stadig forvente at folk accepterer, at Gud er god? Hvis jeg vender tilbage til et tidligere spørgsmål, som jeg synes er blevet relevant igen:

Hvis Helvede er værre end døden, hvorfor er døden så ikke nok for en betingelsesløst kærlig Gud? Hvis jeg vil udslettes fremfor at lide i evighed, hvorfor kan dette ønske så ikke opfyldes? Det er et spørgsmål til filosofien bag; et forsøg på afklaring omkring det kompromisløse og hvilket formål det tjener i jeres tro. Og det skal ikke være en hemmelighed, at kompromisløsheden for mig at se intet har med kærlighed at gøre, ja, faktisk forhindres kærligheden af den.

Til toppen 
#61169 - 11/05/2006 16:38 Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

jeg tænker lidt, at jeg lige har en tanke at indskyde.

Du siger:

Citat:
Hvis Helvede er værre end døden, hvorfor er døden så ikke nok for en betingelsesløst kærlig Gud? Hvis jeg vil udslettes fremfor at lide i evighed, hvorfor kan dette ønske så ikke opfyldes? Det er et spørgsmål til filosofien bag; et forsøg på afklaring omkring det kompromisløse og hvilket formål det tjener i jeres tro. Og det skal ikke være en hemmelighed, at kompromisløsheden for mig at se intet har med kærlighed at gøre, ja, faktisk forhindres kærligheden af den.

Jeg tænker, at det for det første ikke er dig og mig, som bestemmer, hvordan rammerne er. Altså om der findes et helvede eller ej, det kommer ikke an på, hvad du og jeg finder rimeligt.
Men, når det så er sagt, så er helvede heller ikke i alle kristnes opfattelse et evigt pinested.

Se her, hvad katolsk minileksikon siger om det:
Citat:

Fortabelsens sted, dvs. den tilstand efter døden, som venter dem, der har sagt nej til Gud og kærlighedens liv i Kristus og lukket sig definitivt om sig selv. Iflg. Bibelen: 'Det hus, hvor alt levende samles' (Job 30,23), hvor de døde samles med fædrene (1 Mos 25,8). Her kan de ikke mere prise og takke Gud for hans undere eller håbe på hans nåde og troskab; det er glemselens land, den totale gudforladthed (Sl 88). Dette dødsrige er en følge af synden.

Men som kristen der kender Guds kærlighed, ville jeg selvfølgelig ikke ønske for nogen, at de ender et sted, hvor Gud ikke er tilstede...det ville for mig at se være netop et pinested alligevel. Men for ateister som dig, ja, der må det være bedre end evig pine i gængs forstand. Har jeg ret i det?

mvh Tau.

Til toppen 
#61170 - 11/05/2006 16:49 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

PS. Jeg ved godt, at du ikke lige er ved at blive kristen, men mit spørgsmål om, hvorvidt det "katolske" helvede er bedre end det lutherske og reformerte, er også bare ment rent teoretisk.

Mvh Tau.

Til toppen 
#61171 - 11/05/2006 16:54 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: tau]
Claus Due
Bruger

Hej Tau,

Du skriver:

Citat:
Jeg tænker, at det for det første ikke er dig og mig, som bestemmer, hvordan rammerne er. Altså om der findes et helvede eller ej, det kommer ikke an på, hvad du og jeg finder rimeligt.
Men, når det så er sagt, så er helvede heller ikke i alle kristnes opfattelse et evigt pinested.

Det er klart, at bibelen lægger op til, at det ikke er mennesket der sætter rammerne. Det jeg ser som problemet er, hvordan man kan kalde sådan noget som Helvede rimeligt alene fordi biblen siger det - selvom man måske er uenig selv. Også selvom Helvede er, som det citat du bringer beskriver det...

Citat:
Men som kristen der kender Guds kærlighed, ville jeg selvfølgelig ikke ønske for nogen, at de ender et sted, hvor Gud ikke er tilstede...det ville for mig at se være netop et pinested alligevel. Men for ateister som dig, ja, der må det være bedre end evig pine i gængs forstand. Har jeg ret i det?

For ateister som mig, der har forventning om ikke at skulle eksistere mere når min krop dør, er det stadig uforståeligt hvorfor det ikke kan tillades, at det bliver sådan. Bibelen siger, at jeg er dømt til at have evigt liv - og lader mig derefter vælge imellem to forskellig steder at leve evigt. Selvom jeg troede på Gud ville jeg ikke ønske en evighed med Ham, uden mulighed for at være den, jeg er idag. Jeg ville slet ikke ønske nogen form for evighed. Dette håb, dette begær, har jeg slet ikke. Tværtimod.

En af de kvaliteter ved menneskeligt liv jeg mener giver det den højeste værdi er, at det er enestående og uerstatteligt. At det at ende et menneskeligt liv er netop hvad der står: enden, og ikke bare en overgangsfase.

Til toppen 
#61172 - 11/05/2006 16:59 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: tau]
Claus Due
Bruger

Hej Tau,

Citat:
PS. Jeg ved godt, at du ikke lige er ved at blive kristen, men mit spørgsmål om, hvorvidt det "katolske" helvede er bedre end det lutherske og reformerte, er også bare ment rent teoretisk.

Og da jeg ikke rigtig besvarede dét spørgsmål i det andet indlæg, får du det her. Hvis der er lavere ønskværdighed i pine end i neutralitet, så er det katolske Helvede så vidt jeg kan se at foretrække. Men jeg har altså et større problem med at forstå, hvordan katolikker kan komme til den slutning...

Til toppen 
#61173 - 11/05/2006 17:04 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

måske overraskende, men jeg (var!) på en måde enig med dig. Somme tider har jeg faktisk også haft det ønske, at jeg bare vil dø og være død for altid, når jeg dør.
Jeg har for et par år siden, da jeg var kristen også, haft en større krise omkring evigt liv. Jeg var simpelthen rædselsslagen for evigt liv, jeg ville bare have lov at være død, når jeg døde. Jeg siger ikke, at du er spor rædselsslagen, kun, at jeg var det. ..
Jeg ønskede mig overhovedet ikke evigt liv, nej, slet ikke. Det fandt jeg var uudholdeligt og noget der stod som et mareridt for mig. Jeg kunne ikke holde det ud.

Først da jeg skrev til min gode ven, som var karmelitermunk, fik jeg fred i, at Guds kærlighed MÅ VÆRE EVIG, for at være Guds kærlighed. Evigt liv er simpelthen ikke til at komme udenom. (Taler om Himlen, ikke om helvede, for der er Guds kærlighed absolut ikke!)

Det var en lettelse af de store, at jeg endelig kunne forlige mig med tanken om evigt liv. At jeg så ikke altid føler mig sikker på min frelse, det er noget andet, men det skal vi ikke ind på her.

mvh Tau.

Til toppen 
#61174 - 11/05/2006 19:34 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: tau]
Claus Due
Bruger

Hej Tau

Du skriver:

Citat:
Først da jeg skrev til min gode ven, som var karmelitermunk, fik jeg fred i, at Guds kærlighed MÅ VÆRE EVIG, for at være Guds kærlighed. Evigt liv er simpelthen ikke til at komme udenom. (Taler om Himlen, ikke om helvede, for der er Guds kærlighed absolut ikke!)

Sådan har jeg hørt det udtrykt før... og det fik mig dengang til at tænke, at Guds kærlighed må være meget forskellig fra menneskers. Så meget, at det næsten ikke giver mening at kalde det kærlighed.

Hvis jeg elsker noget, vil jeg ikke se det lide. Jeg vil heller ikke se det dø, men for mig ville det være selvisk at holde noget i live og i lidelse blot på grund af min egen kærlighed til det. Livet er betydningsfuldt for mig, men ikke alt-overtrumfende - og det samme gælder kærligheden.

Til toppen 
#61175 - 11/05/2006 21:05 Re: 1) eller 2): konsistens? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - - egentlig er det nok overmodigt af mig overhovedet at komme med udtalelser om dette emne. Jeg ved jo, at nogle af jer ved en masse om videnskab, andre om teologi, og andre igen om filosofi, og jeg selv er næsten totalt forudsætningsløs i alle tre discipliner (og sammenblander hæmningsløst de to sidstnævnte, selv om det er meget imod mine stålsatte principper! )

Så lov mig at lade være med at tage noget af det, jeg prøver mig frem med i disse debatter, som andet og mere end personlig brainstorming!

Men OK - here we go again:
Citat:
kr.: Tesen er: Guds nåde, og

Claus: Jeg tror ikke det gør den store forskel, men tesen burde være Guds vrede og antitesen Guds nåde. uden vreden er der ingen brug for nåden, og tesen kommer jo først.

Sjovt nok havde jeg netop skrevet, som du her foreslår: tesen som Guds vrede, men jeg rettede det flux, fordi Guds primære væsen er kærlighed og hellighed - altså uden vrede. Det gør faktisk netop den store forskel!
Citat:
Først var der intet, så kom synden, og dernæst Guds vrede over synden. Senere kom Guds nåde til - det læser jeg umiddelbart kronologisk.

Nej! Først var der ikke "intet"!
Først var der nemlig Gud! Fra evighed!
Inden han skabte noget!
"I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden", står der som Bibelens første vers.
Så Gud var Gud, også inden han skabte universet. Og tiden.

Når jeg lod rækkefølgen stå i min efterfølgende udtalelse om a) vredens Gud og b) nådens Gud, var det fordi det her var set "fra neden", altså fra menneskets synspunkt, hvordan Gud åbenbarer sig for os frafaldne mennesker, og her kommer a) jo før b).
Citat:
Det jeg har problemer med at forstå, er at I hævder Guds kærlighed er betingelsesløs og at den på den måde adskiller sig kraftigt fra Guds vrede, der i allerhøjeste grad er betinget.

Nu blander du da vist syntese ind i tese/antitese! Det går slet ikke, så ødelægger du den flotte trekant, og jeg tror at det lige netop er her, der er et helt koppel hunde, som desværre hverken er døde eller begravede, men drøner rundt og forplumrer forståelsen, hver gang dette emne forsøges debatteret.

Såvel Guds hellige vrede som Guds nåde er begge i lige høj grad kærlighedens udtryk!

Ja, Guds kærlighed er total, fordi Gud uforanderligt er selve kærligheden. Ligeså er Guds nåde total og betingelsesløs for enhver, som vil tage imod den, lige som Guds vrede er total og betingelsesløs for enhver som ikke vil modtage hans nåde: Jesu Kristi beskyttelse. Guds vilje er, at alle frelses fra fortabelsen og Guds "uvilje" (sorg og fortvivlelse) er, at ikke alle vil have med ham, deres elsker og skaber, at gøre. Gud er en brændende, lidenskabelig bejler som elsker sine skabninger grænseløst, en nidkær Gud - og hvis vi kunne rense ordet "jaloux" for sin negative valeur, ville jeg også bruge det her.

Det første bud er, at vi ikke må have andre guder! Der er sådan set heller ikke andre, bortset fra de afguder, som vi selv skaber. Og afviser vi alle ydre afguder, så er vi, uden Gud, selv vores egen afgud!

Gud er evigt allestedsnærværende, så når vi taler om, at Gud er "fraværende", betyder det, at han vender sit kærlige ansigt bort fra os.

Jesus, Guds søn, selv Gud, Faderens åbenbarede væsen, og det eneste syndfri menneske, tog hele verdens synd på sig og døde af det, men genopstod og lever og indbyder os. Så hvis vi vil følge ham, iklæde os ham, leve i ham, blive i ham, er vi retfærdiggjorte, rensede for synd og kan møde Guds kærlige ansigt.

Graden af Guds vrede er urimelig stor, skriver du. Når jeg tænker på Gud, tænker jeg ikke på nogen graduering af hans vredes, eller hans nådes, åbenbaring.

Der er ikke tale om "lille, mellem, stor eller urimelig stor" vrede, men om den totale vrede. At møde den Almægtige uden at være beskyttet af Guds nåde i Kristus Jesus er som at nærme sig et Skt.Hansbål med benzin i årerne. Ingen synder kan ubeskyttet møde Gud uden at dø af det. Syndens konsekvens, hvad enten den er stor eller lille, er døden.

Og vreden har intet at gøre med, om vi er små eller halvstore eller kæmpestore syndere, men om vi vil have livsfællesskab med Gud eller vi, igen! afviser ham og vil forsøge at klare os selv.
Der er ingen gradueret skala her - det er det store enten-eller, som Kierkegaard skriver om ... Kan vi ikke sige, at der så er tale om "konsistens"?

Kærligheden er (ved godt at jeg gentager mig selv!) at således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Og at give sin elskede søn hen til lidelse og død for at frelse menneskeheden er det totale kærlighedsoffer og større end selv i egen person at lide og dø .. det tror jeg nok de fleste forældre vil nikke ja til ..

p.s. Jeg håber ikke du har nået at læse dette indlæg i går aftes. jeg har nemlig rettet en hel del i det ..

kristina

Til toppen 
#61176 - 11/05/2006 22:58 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: Claus Due]
HHH
Bruger

Reg.: 26/03/2006
Hej Claus

Citat:
Hvis jeg elsker noget, vil jeg ikke se det lide. Jeg vil heller ikke se det dø, men for mig ville det være selvisk at holde noget i live og i lidelse blot på grund af min egen kærlighed til det.

Er det da virkelig det billede af Gud, du finder i Bibelen?

Helvede er et stort problem, ja, og jeg tror ikke, jeg kan "blødgøre" det, selvom jeg forfærdeligt gerne ville.
Her er et (oversat) citat af C.S. Lewis' The Problem of Pain:

I det lange løb må svaret til alle dem, som protesterer mod læren om helvede, være et spørgsmål: "Hvad vil du have, Gud skal gøre? Udslette - for enhver pris - alle deres synder, give dem en ny begyndelse, jævne enhver vanskelighed og tilbyde al slags mirakuløs hjælp? Det har han gjort, på Golgata. Tilgive dem? De vil ikke tilgives. Lade dem være? Ak, jeg er bange for, at det er, hvad han gør.

Helvede er ikke Guds vilje. Der er ikke nogen, der frygter mere at et menneske skal "ryge i helvede" end Gud selv. Der er ikke nogen, der hader den tanke mere end ham.
Men hvorfor tillader han det så? Er han ikke almægtig? Så kunne han vel lave om på det?

Og hvorfor gør han ikke tydeligt opmærksom på sig selv vha. mirakler, så selv de mest tungnemme kan forstå, at Herren er Gud og vende om til ham? Tja, det er interessant at følge Guds mirakel-politik. Tegn og undere kommer som regel i størst omfang, når Guds rige bryder igennem til et nyt sted. Det ser vi bl.a. i Apostlenes Gerninger og Hebræerbrevet. Og vi ser det i dag, hvor mange missionærere i f.eks. Afrika beretter om ting, som ikke kan forklares på anden vis end Guds indgriben. Men Gud kender menneskets natur, og han ved, at mirakler, tegn og undere ikke hjælper troen i det lange løb, selvom det kan være svært at forstå (jf. f.eks. Mark. 8,11-12 sammenholdt med de forrige ti vers i kapitlet).

Gud har gjort ALT, hvad han kunne gøre! Han har banet vejen til den nye jord ved et offer, som ingen nogensinde kan blive færdige med at meditere over størrelsen af og smerten ved - det burde man i hvert fald ikke kunne; det er ikke offerets skyld, hvis man kan det!
Guds almagt har en grænse. Den er sat af hans kærlighed. Der er én ting, der er umuligt for kærligheden, og det er tvangen. Gud KAN ikke tvinge nogen til at ville høre ham til. Det er begrebsumuligt.
Men Bibelen taler klart om, at det er det, Gud ønsker mere end noget andet: Gud vil, at alle mennesker skal frelses! (1. Tim. 2,4).
Det er den ubegribelige kærlighed, der ligger til grund for Guds uendelige smerte, som drev ham til det mest pinefulde offer, man kan forestille sig (eller rettere: ikke kan forestille sig).

Jeg skal ikke gøre det rørstrømsk-evangelisk, for jeg ved godt, du ikke tror på hans eksistens.
Men alt det med Guds vrede over synden - det er vel mere end noget andet Guds fortvivlelse over det, som skiller os fra ham. Guds fortvivlelse over, at vi ikke kan indse, at det bedste, ja det eneste gode for os mennesker, er at være ham nær. Jeg siger ikke, at jeg kan forklare alle Guds handlinger i GT (ungdommeligt hovmod har jeg rigeligt af, men ikke SÅ meget!), men Jesus giver det, som jeg anser for en nøgle til forståelse af det meste af GT: Jerusalem, Jerusalem! du, som slår profeterne ihjel og stener dem, der er sendt til dig. Hvor ofte ville jeg ikke samle dine børn, som en høne samler sine kyllinger under vingerne, men I ville ikke. (Luk. 13,34)

En grædende, afmægtig, almægtig, hellig Gud. Det er altsammen bibelsk, og det er nok i den spænding, vi finder (eller rettere: ikke finder) løsningen på problemet helvede.

Et PS: Ikke-eksistens er også umulig for Gud, fordi vi er skabt i hans billede og dermed evighedsvæsener.

Ved ikke om noget af dette giver mening for dig, eller du får mest lyst til at sable det ned med din skrappe pen (min kompliment).

Mvh Henrik

Ændret af HHH (11/05/2006 23:41)

Lad hvisle kun i ormegård, at riget er lagt øde, Gud kroner ligefuldt dets år Med frugtbarhed og grøde N.F.S. Grundtvig

Til toppen 
#61177 - 12/05/2006 13:26 Re: 1) eller 2): konsistens? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
Så lov mig at lade være med at tage noget af det, jeg prøver mig frem med i disse debatter, som andet og mere end personlig brainstorming!

Det har jeg altid gjort... det er jo debat og ikke afhandlinger, vi fremstiller.

Citat:
Nej! Først var der ikke "intet"!
Først var der nemlig Gud! Fra evighed!

Jeg mente blot, at før vreden og nåden kom ind i billedet, var der fra vores perspektiv i Hegels trekant "først intet, derefter Guds vrede, og derefter Hans nåde".

Citat:
Når jeg lod rækkefølgen stå i min efterfølgende udtalelse om a) vredens Gud og b) nådens Gud, var det fordi det her var set "fra neden", altså fra menneskets synspunkt, hvordan Gud åbenbarer sig for os frafaldne mennesker, og her kommer a) jo før b).

Det så jeg, og derfor undrede det mig også, at du satte Guds nåde som tese og vreden som antitese... Jeg har jo lidt svært ved at sætte mig udenfor mennesker i filosofiske spørgsmål, så selvfølgelig forstod jeg det kun fra vores perspektiv.

Citat:
Gud er en brændende, lidenskabelig bejler som elsker sine skabninger grænseløst, en nidkær Gud - og hvis vi kunne rense ordet "jaloux" for sin negative valeur, ville jeg også bruge det her.

Bruger de ikke netop det ord i KJV? Det mener jeg de gør. Og jeg mener absolut også det giver perfekt mening, fordi det kommer umiddelbart før første bud, at Gud er jaloux (og vil være den eneste gud for mennesker).

Citat:
Det første bud er, at vi ikke må have andre guder! Der er sådan set heller ikke andre, bortset fra de afguder, som vi selv skaber. Og afviser vi alle ydre afgiver, så er vi, uden Gud, selv vores egen afgud!

Hmm. Jeg er uden Gud - men dyrker jeg mig selv som om jeg var en gud? Dyrker jeg noget som helst, som om det var en gud? Hvis ikke, så kan jeg vel ikke være min egen afgud?

Citat:
Graden af Guds vrede er urimelig stor, skriver du. Når jeg tænker på Gud, tænker jeg ikke på nogen graduering af hans vredes, eller hans nådes, åbenbaring.

Dét synes jeg er meget underligt. Er graden af vreden den samme i tilfældet syndefaldet, i tilfældet syndfloden, og i tilfældet med de førstefødte? Er nåden den samme i de tilfælde, hvor Gud skænker rigdom, som i de tilfælde hvor Gud skænker døden? Jeg synes der er enorm forskel.

Citat:
Der er ikke tale om "lille, mellem, stor eller urimelig stor" vrede, men om den totale vrede. At møde den Almægtige uden at være beskyttet af Guds nåde i Kristus Jesus er som at nærme sig et Skt.Hansbål med benzin i årerne. Ingen synder kan ubeskyttet møde Gud uden at dø af det. Syndens konsekvens, hvad enten den er stor eller lille, er døden.

Hvis jeg for et øjeblik godtager, at Guds vrede er total... er denne totale vrede så rimelig? Og jeg overvejer, om ikke opgaven havde været løst meget bedre med klarsyn end med vrede. Den almægtige Gud kan vel begge dele, så hvorfor er Han en slave af sine følelser?

Citat:
Og at give sin elskede søn hen til lidelse og død for at frelse menneskeheden er det totale kærlighedsoffer og større end selv i egen person at lide og dø .. det tror jeg nok de fleste forældre vil nikke ja til ..

Og samtidig ville de nok væmmes ved tanken om at ofre sine børn. Ikke fordi det ville være værre end at ofre sig selv, men fordi det er en vederstyggelig handling at ofre sine egne børn hvor man kunne ofre sig selv! Hvis jeg skulle komme med en hurtig analogi, svarer det til at nybagte forældre slår deres nyfødte spædbarn ihjel i stedet for at løfte byrden (og nu rejste hårene sig i min nakke igen. Føj, hvor er det en ubehagelig tanke. Og abort er en helt anden sag...)

Til toppen 
#61178 - 12/05/2006 13:58 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: HHH]
Claus Due
Bruger

Hej Henrik,

Jeg skrev tidligere:

Citat:
Hvis jeg elsker noget, vil jeg ikke se det lide. Jeg vil heller ikke se det dø, men for mig ville det være selvisk at holde noget i live og i lidelse blot på grund af min egen kærlighed til det.

Hvortil du spurgte:

Citat:
Er det da virkelig det billede af Gud, du finder i Bibelen?

Og mit svar er et klokkeklart ja. Gud er selvisk, og en slave af sine følelser, både de gode og dårlige. På mange måder som et lille barn.

Citat:
Helvede er ikke Guds vilje. Der er ikke nogen, der frygter mere at et menneske skal "ryge i helvede" end Gud selv. Der er ikke nogen, der hader den tanke mere end ham.
Men hvorfor tillader han det så? Er han ikke almægtig? Så kunne han vel lave om på det?

Prøv at spørge anderledes... Hvis Helvede ikke er Guds vilje, hvorfor fanden skabte han det så? (jeg bander ikke... det var et forsøg på lidt logik-humor). Det er jo ikke kun et spørgsmål om, at Gud tillader Helvede at eksistere. Han skabte det, med et meget specifikt formål: at straffe Satan og andre faldne engle. Og mennesker, der ikke gider drikke kaffe med ham i Himlen (hvis stimulanser overhovedet er tilladt der) i al evighed.

Citat:
Og vi ser det i dag, hvor mange missionærere i f.eks. Afrika beretter om ting, som ikke kan forklares på anden vis end Guds indgriben. Men Gud kender menneskets natur, og han ved, at mirakler, tegn og undere ikke hjælper troen i det lange løb, selvom det kan være svært at forstå (jf. f.eks. Mark. 8,11-12 sammenholdt med de forrige ti vers i kapitlet).

Dét har jeg hørt før, det med missionærernes mirakler i Afrika (tror det var fra Kristina) - men jeg har så vidt jeg husker aldrig læst noget som helst om, hvori miraklerne bestod. Jeg sidder lidt med den fornemmelse, at det måske er en myte...

Og videre, er det missionærerne selv, der har afgjort, at X "ikke kan forklares uden Guds indgriben"? I så fald, hvor meget mener disse mennesker man i sidste ende overhovedet kan forklare uden Guds indgriben?

Citat:
Guds almagt har en grænse. Den er sat af hans kærlighed. Der er én ting, der er umuligt for kærligheden, og det er tvangen. Gud KAN ikke tvinge nogen til at ville høre ham til. Det er begrebsumuligt.

Mener du at Gud ikke kan tvinge nogen til at høre ham, ligesom han ikke kunne tvinge Farao til at lade jøderne gå - men sagtens kunne tvinge ham til at gøre det modsatte (Gud gjorde Faraos hjerte hårdt)?

Citat:
Et PS: Ikke-eksistens er også umulig for Gud, fordi vi er skabt i hans billede og dermed evighedsvæsener.

Fordi evighedsvæsener ikke kan slå sig selv eller andre evighedsvæsener ihjel, uanset deres almagt? Dét forstår jeg overhovedet ikke.

Citat:
Ved ikke om noget af dette giver mening for dig, eller du får mest lyst til at sable det ned med din skrappe pen (min kompliment).

Jeg prøver virkelig at få det til at give mening, men det er svært. Som I bruger ordet betyder "død" ikke død, og "liv" betyder ikke liv. "Kærlighed" er ikke kærlighed - og Gud ønsker ikke Helvede for nogen, selvom han skabte det for nogen.

Tak for din kompliment... men jeg havde nu håbet, at du (og andre) ikke ville se det som en nedsabling. Det er i hvert fald ikke min hensigt.

Til toppen 
#61179 - 12/05/2006 21:37 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: Claus Due]
HHH
Bruger

Hej Claus

Først en undskyldning for det med nedsablingen; det kom vist til at lyde negativt, og det var ikke meningen. Men det var bare i erkendelse af, at du har flere brikker at flytte med end mig, og det er lidt noget snyd, for så kan jeg i en logisk/filosofisk argumentation nok ikke undgå at blive sat mat...
I øvrigt synes jeg, du "nedsabler" på en ganske sober og anstændig måde .
Okay, ved godt, debat ikke handler om at vinde osv... men nu skal jeg komme til sagen:

Citat:
Prøv at spørge anderledes... Hvis Helvede ikke er Guds vilje, hvorfor fanden skabte han det så? (jeg bander ikke... det var et forsøg på lidt logik-humor). Det er jo ikke kun et spørgsmål om, at Gud tillader Helvede at eksistere. Han skabte det, med et meget specifikt formål: at straffe Satan og andre faldne engle. Og mennesker, der ikke gider drikke kaffe med ham i Himlen (hvis stimulanser overhovedet er tilladt der) i al evighed.

Jo, nu skal du høre, her kommer løsningen på det ondes problem...
Nej, desværre. Det er noget, jeg selv kæmper en del med, og jeg har vist ikke fundet noget særligt tilfredsstillende svar. Dog lever jeg med det, jeg har.
Der står desværre ikke så meget direkte om det i Bibelen, så man må jo prøve sig lidt frem med nogle teorier og mennesketanker.

Du har vendt problematikken fra noget konstruktivt-evangelisk til noget destruktivt-angribende, men det var vel forventeligt og helt okay. Jeg mener dog stadig ikke, det er uvæsentligt i denne forbindelse, at hele Bibelens hovedtema og konstante omdrejningspunkt er Guds lidenskabelige kamp for at befri mennesker fra det onde. Det er en helt igennem positiv, kærlighedens kamp fra Guds side.

Men for nu at gå ind til det fra din negative vinkel...
Hvem siger, at Gud har skabt Helvede? Hvor har du det fra?
Jeg har ikke tænkt og studeret det vildt grundigt (læs mig bare sådan generelt, ik?), men umiddelbart tænker jeg, at Helvede ikke eksisterer endnu, lige så lidt som "Himlen" (forstået som den nye jord). Dødsriget eksisterer, men det er noget andet.

Helvede tænker jeg er det sted, hvor de, som har fravalgt at "drikke kaffe" med Gud, kommer til at tilbringe evigheden sammen med Satan og hans engle, som allerede er dømt. Og det bliver ifølge Bibelen ikke særligt hyggeligt og kaffeslapperas-agtigt der, for det er nu engang det dårlige selskab. Det er det sted, hvor Gud ikke længere er, og hvor kærligheden altså heller ikke længere er.

Gud vil, at alle mennesker skal frelses.
Men det er muligt at takke nej til kaffeinvitationen, og det vil på dommens dag føre til det, som C.S. Lewis siger i "Den store skilsmisse" : Til sidst er der kun to slags mennesker - de, der siger til Gud: "Din vilje ske", og dem, til hvem Gud til sidst siger": "Din vilje ske."

Hvorfor har Gud gjort det muligt at sige nej til ham? Hvorfor var der en slange i paradiset?
Det er jo det store spørgsmål...
Måske handler det simpelthen om det, at kærlighed ikke kan tvinges ned over nogen. Pr. def. Et kærlighedsforhold må vælges, og derfor måtte kundskabens træ være der som fravalgets mulighed. Måske ville mennesket ikke være menneske, hvis den mulighed ikke havde været der. Så havde vi måske været engle.
Eller noget.

Og Gud ønskede nu engang at skabe mennesket og indgå i en kærlighedsrelation til det. Hvorfor han ønskede det, må du ikke spørge mig om - men kærlighed skal man vist generelt ikke stille så mange fornuftsmæssige spørgsmålstegn ved.
Gud ønskede bestemt ikke, at Adam og Eva skulle vælge ham fra, men det gjorde de nu engang. De fjolser .

Du vil så måske indvende, at Gud vel på forhånd vidste, at det ville gå sådan? Tja... det er lidt svært. Men forudviden og determinisme skal man vist ikke blande sammen, selvom det godt kan være svært at skelne for os mennesker, som ikke er bestemt til at være guder.

Det er et stort spørgsmål, og svaret er allerede ved at være så tilpas langt, at du må have stof til et bombardement af spørgsmålstegn ved det - så jeg går lidt videre:

Citat:
Dét har jeg hørt før, det med missionærernes mirakler i Afrika (tror det var fra Kristina) - men jeg har så vidt jeg husker aldrig læst noget som helst om, hvori miraklerne bestod. Jeg sidder lidt med den fornemmelse, at det måske er en myte...

Nu er det jo ikke alle, der blæser deres åndelige oplevelser op i de store medier...
Og jeg tror måske egentlig heller ikke, man bør gøre det. Fordi jeg nu alligevel har bragt det på bane, vil jeg kort nævne et eksempel, for det er altså ikke myter, at der sker endog meget synlige ting og sager på det åndelige område - måske specielt i Afrika, men der har også været store tegn og undere f.eks. i Indonesien i nyere tid.

Jeg hørte engang en missionær fortælle om sine erfaringer med dæmonuddrivelser. En besindig, troværdig nede-på-jorden-mand, som man ikke med nogen grad af rimelighed og psykologisk indsigt ville kunne beskylde for at bluffe eller overdrive eller pynte på det dramatiske eller noget i den stil.
Jeg kan ikke gengive hans beretning i alle træk, men han fortalte om, hvordan han ofte ved sådanne dæmonuddrivelser kom til at tale direkte med dæmonen (som havde en helt anden stemme end den besatte), og at denne dæmon reagerede stærkt på Jesu navn og tryglede ham om at få lov til at blive i den besattes krop... påfaldende nøjagtigt som beskrevet i NT ved dæmonuddrivelser.
De sad simpelthen bare en 2-3 stykker og bad lige så fredeligt på jydsk til Jesus, og så lå den besatte og rullede rundt på jorden med fråde om munden og hele svineriet.
Disse samtaler med de onde ånder, synes jeg ikke, man med nogen grad af rimelighed kan henregne til psykologiske tilfælde, eller hvad man nu vil finde på. Jeg kan ikke umiddelbart komme med andre bortforklaringer, end at missionæren har talt usandt, og den er jo altid bekvem at fyre af, for det kan jeg ikke stille noget op med.
Som sagt kan jeg ikke gengive hans erfaringer direkte, så jeg bør lade være med at gå i flere detaljer.

Citat:
Mener du at Gud ikke kan tvinge nogen til at høre ham, ligesom han ikke kunne tvinge Farao til at lade jøderne gå - men sagtens kunne tvinge ham til at gøre det modsatte (Gud gjorde Faraos hjerte hårdt)?

Ja. Tror jeg nok. Har ikke lige noget begavet at sige - vender tilbage, hvis der skulle komme noget...

Citat:
HH: Ikke-eksistens er også umulig for Gud, fordi vi er skabt i hans billede og dermed evighedsvæsener.

CD: Fordi evighedsvæsener ikke kan slå sig selv eller andre evighedsvæsener ihjel, uanset deres almagt? Dét forstår jeg overhovedet ikke.

Okay, jeg forstår ikke, hvordan noget evigt skulle kunne forsvinde/slås ihjel. Med "evighedsvæsener" mener jeg ikke "nogen, der altid har været" (det har mennesket jo ikke), men "nogen, der aldrig vil holde op med at være".

Citat:
Gud er selvisk, og en slave af sine følelser, både de gode og dårlige

Gud er kærlighed, og den kærlighed er han "slave" af. Han har ingen dårlige følelser, for han er fuldkommen ren og uden synd, så det skærer i øjnene. Når vi ser noget, der umiddelbart ligner "dårlige følelser" hos Gud, skyldes det enten vores manglende forståelse for hans væsen, kærligheden - eller det skyldes, at vi ikke kender (og måske ikke er blevet oplyst om) de nødvendige detaljer i den præcise situation, som skulle give os myndighed til at sætte os til doms over Guds handling.

Beklager længden... men det er alligevel uforsvarligt kort, for det er store spørgsmål...

Mvh Henrik

Lad hvisle kun i ormegård, at riget er lagt øde, Gud kroner ligefuldt dets år Med frugtbarhed og grøde N.F.S. Grundtvig

Til toppen 
#61180 - 12/05/2006 22:45 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: HHH]
Claus Due
Bruger

Hej Henrik,

Jeg har hentet en del inspiration i Sokrates i min debatform - derfor er meget af ræsonneringen formuleret som spørgsmål. Man behøver selvfølgelig ikke besvare dem alle; de bidrager som regel til et enkelt eller flere hovedspørgsmål. Det er heller ikke altid jeg selv har et svar til dem...

Citat:
Men for nu at gå ind til det fra din negative vinkel...
Hvem siger, at Gud har skabt Helvede? Hvor har du det fra?
Jeg har ikke tænkt og studeret det vildt grundigt (læs mig bare sådan generelt, ik?), men umiddelbart tænker jeg, at Helvede ikke eksisterer endnu, lige så lidt som "Himlen" (forstået som den nye jord). Dødsriget eksisterer, men det er noget andet.

Jeg læste i bibelen, at Gud er altings skaber, og er den eneste skaber. Hvis Helvede eksisterer, er det naturligt at opfatte det sådan, at Gud skabte det. Det er svært at fjerne fokus fra, fordi uanset hvilken omstændighed der nævnes, betyder Guds almagt at Helvede er Hans vilje. Om det så eksisterer endnu eller ej - dét teologiske spørgsmål har jeg ikke nogen speciel holdning til, fordi det ikke er så relevant for mig.

Citat:
Helvede tænker jeg er det sted, hvor de, som har fravalgt at "drikke kaffe" med Gud, kommer til at tilbringe evigheden sammen med Satan og hans engle, som allerede er dømt. Og det bliver ifølge Bibelen ikke særligt hyggeligt og kaffeslapperas-agtigt der, for det er nu engang det dårlige selskab. Det er det sted, hvor Gud ikke længere er, og hvor kærligheden altså heller ikke længere er.

Hvis jeg skulle have mulighed for at få min vilje, som det udtrykkes, så skulle der en tredje mulighed til: ingen af ovenstående; ingenting. Det er blot én af de ting min vilje indeholder, og som Gud aldrig vil tilbyde ifølge bibelen.

Idet Gud ikke tilbyder denne mulighed bruger han tvang. Tvangen i at skulle vælge mellem sort eller hvidt - hvor det sorte er så sort og det hvide så hvidt, at man næppe kan tale om et reelt valg. Hvis jeg kom til dig og sagde, "du kan få et valg: vær sammen med mig uden protest og af din egen frie vilje, eller gå til min - og din - værste fjende, der kun ønsker at gøre dig ondt", ville du så opfatte det som et valg eller en trussel?

Citat:
Disse samtaler med de onde ånder, synes jeg ikke, man med nogen grad af rimelighed kan henregne til psykologiske tilfælde, eller hvad man nu vil finde på. Jeg kan ikke umiddelbart komme med andre bortforklaringer, end at missionæren har talt usandt, og den er jo altid bekvem at fyre af, for det kan jeg ikke stille noget op med.
Som sagt kan jeg ikke gengive hans erfaringer direkte, så jeg bør lade være med at gå i flere detaljer.

Jeg vil ikke begynde at hævde, at missionæren taler usandt, men måske har han (forkert) fortolket et medicinsk/psykologisk fænomen, der endnu ikke er kortlagt?

Citat:
Hvorfor har Gud gjort det muligt at sige nej til ham? Hvorfor var der en slange i paradiset?
Det er jo det store spørgsmål...

Hvis man stiller spørgsmålet på en anden måde, hvorfor har Gud så gjort konsekvensen af at sige nej til Ham så altoverstigende ond og modbydelig? Hvorfor skal et nej mødes med et Helvede i selskab med Guds værste fjende...?

For Helvede kan ikke rigtig siges at være godt. I det mindste én af Guds konsekvenser er, så vidt jeg kan tolke bibelen, den pureste ondskab.

Citat:
Du vil så måske indvende, at Gud vel på forhånd vidste, at det ville gå sådan? Tja... det er lidt svært. Men forudviden og determinisme skal man vist ikke blande sammen, selvom det godt kan være svært at skelne for os mennesker, som ikke er bestemt til at være guder.

Den indvending har jeg ikke brugt i en rum tid, for jeg ved I skelner kraftigt imellem de to begreber - hvilket jeg ikke gør. For mig at se er de synonymer. Og jeg kan bestemt ikke se, at grunden til at det kan være svært at skelne mellem de to synonymer skulle være, at vi er mennesker. Vi opfandt trods alt begreberne, så vi forstår dem jo også. Medmindre, selvfølgelig, at de forplumres af et religiøst begreb om fri vilje...

Citat:
Okay, jeg forstår ikke, hvordan noget evigt skulle kunne forsvinde/slås ihjel. Med "evighedsvæsener" mener jeg ikke "nogen, der altid har været" (det har mennesket jo ikke), men "nogen, der aldrig vil holde op med at være".

Nøglen til løsning af spørgsmålet var begrebet "almægtig". Kan man alt, kan man også tilintetgøre sig selv og andre efter behag. Man kunne gøre sig selv finit og vælge at ophøre med at eksistere.

Det bringer os tilbage til spørgsmålet om, hvorvidt der overhovedet er nogen form for fornuft at hente i begrebet "almægtig". Det mener jeg ikke der er, og det hører også sjældenhederne til, at man ser noget begrundet med Guds almagt. Og måske er dette begreb også én af få undtagelser til reglen om, at vi forstår de begreber vi skaber. Det falder ind under kategorien paradokser...

Citat:
Gud er kærlighed, og den kærlighed er han "slave" af. Han har ingen dårlige følelser, for han er fuldkommen ren og uden synd, så det skærer i øjnene. Når vi ser noget, der umiddelbart ligner "dårlige følelser" hos Gud, skyldes det enten vores manglende forståelse for hans væsen, kærligheden - eller det skyldes, at vi ikke kender (og måske ikke er blevet oplyst om) de nødvendige detaljer i den præcise situation, som skulle give os myndighed til at sætte os til doms over Guds handling.

Jeg synes det er for behændigt at forklare det sådan, at hvis noget ser anderledes ud end bibelen hævder det, så er det fordi vi ikke forstår det. Hvis vi ikke forstår det, hvad brug har vi så for det? Hvis Guds kærlighed er uforståelig for mennesker, hvordan kan den så overhovedet være værdifuld for mennesker?

I øvrigt tak for en rar og behagelig tone - fortsæt endelig den gode stil!

Til toppen 
#61181 - 12/05/2006 23:04 Re: 1) eller 2): konsistens? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus,
Citat:
Bruger de ikke netop det ord [jaloux] i KJV? Det mener jeg de gør. Og jeg mener absolut også det giver perfekt mening, fordi det kommer umiddelbart før første bud, at Gud er jaloux (og vil være den eneste gud for mennesker).

Tænk dog! Tak for oplysningen - du bibelstærke!
(Jeg har aldrig læst i King James og troede, det var min egen opfindelse!
Men så meget desto bedre ... )
Citat:
Hmm. Jeg er uden Gud - men dyrker jeg mig selv som om jeg var en gud? Dyrker jeg noget som helst, som om det var en gud? Hvis ikke, så kan jeg vel ikke være min egen afgud? ...

I kristen forståelse så er du selv din egen afgud, men i ikke-kristen forståelse er du naturligvis ikke.
Uden Gud, ingen afguder!

Men når vi (kristne) taler om afguder, så mener vi den/det, som vi sætter på førstepladsen i vores liv. Det kan være magt/penge/familie/frimærkesamling - - hvad som helst - men oftest er det nok os selv, der er den længst levende afgud.
"Enhver er sig selv nærmest" hedder det ..

Budet er, at vi skal elske vores næste, vores medmennesker, endda vores fjender, og gøre godt imod dem, men hvis det kommer dertil, at vi må vælge mellem enten at forlade familie/job/hjem - endda vores eget liv - og at afsværge vores kristne tro, så er det afgudsdyrkelse at vælge troen fra ..
Det valg står i dette øjeblik en del mennesker i diktaturstarene over for ..
Citat:
Dét synes jeg er meget underligt. Er graden af vreden den samme i tilfældet syndefaldet, i tilfældet syndfloden, og i tilfældet med de førstefødte? Er nåden den samme i de tilfælde, hvor Gud skænker rigdom, som i de tilfælde hvor Gud skænker døden? Jeg synes der er enorm forskel.

Det med graden af Guds vrede kan jeg ikke lige finde ud af at svare på - det må jeg tænke lidt over. Konsekvensen af Guds vrede og af straffedommene, som vi kan læse en masse om i GT, er naturligvis forskellig ..
Men når jeg taler om Guds nåde, så betyder det syndsforladelse:
at vi er frelst ved nåde af tro.
At vi alle skal dø, fysisk, er ikke et udtryk for Guds nåde, men er en konsekvens af synden, og at Guds skænker os rigdom og gode kår vil jeg heller ikke kalde nåde - men bare gode gaver ...
Citat:
Hvis jeg for et øjeblik godtager, at Guds vrede er total... er denne totale vrede så rimelig?

Om Guds totale vrede er rimelig? Om han hellere skulle være Gud på en anden måde?
Jeg er ikke Guds rådgiver og vil som svar blot citere Esajas 29,16:

I vender op og ned på det!
Som om pottemageren regnes som leret!
Kan en ting sige om ham, der lavede den:
»Han har ikke lavet mig«?
Kan det, der er formet, sige om ham, der formede det:
»Han har ingen forstand«?

Jeg kan kun forsøge at lære Ham at kende, som har riget, magten og æren i evighed , og det kan jeg kun gøre ved at lære Jesus at kende, i hvem han har åbenbaret sit væsen og sin vilje.
Citat:
Og jeg overvejer, om ikke opgaven havde været løst meget bedre med klarsyn end med vrede. Den almægtige Gud kan vel begge dele, så hvorfor er Han en slave af sine følelser?

Jeg tror ikke, det er helt forkert at tale om at Gud er en slave af sine følelser. Den, der elsker er afhængig! Den Almægtige er afmægtig , fordi han er kærlighed!
Kærlighed er den stærkeste magt, og samtidig gør den afmægtig.
Et af de mange paradokser ..

En definition på kærlighed er måske påkrævet her - vi må tilbage til tiden før Romantikken for at finde den bibelske tolkning af begrebet. Handling og vilje skal med ind i kærligheden, og desuden må fastslås, at Guds kærlighed ikke er en enkelt følelse, men foreningen af samtlige fire grundfølelser: Glæde, Vrede, Frygt, Sorg.
Glæden over at være sammen med den elskede, Vrede over at se den elskede dyrke andre bejlere, Frygt for at miste den elskede, Sorg over at se den elskede lide/ødelægge sit liv - uden at kunne gribe ind.
Som vi tidligere har været inde på: Kærlighed kan ikke forenes med tvang - hvis den elskede vil gå sine egne veje, er kærligheden magtesløs.
Citat:
Og samtidig ville de nok væmmes ved tanken om at ofre sine børn. Ikke fordi det ville være værre end at ofre sig selv, men fordi det er en vederstyggelig handling at ofre sine egne børn hvor man kunne ofre sig selv! Hvis jeg skulle komme med en hurtig analogi, svarer det til at nybagte forældre slår deres nyfødte spædbarn ihjel i stedet for at løfte byrden (og nu rejste hårene sig i min nakke igen. Føj, hvor er det en ubehagelig tanke. Og abort er en helt anden sag...)

Claus, du ville have skuffet mig, hvis du ikke var blevet forarget, for jeg har stillet meget skarpt på noget af det mest rystende og oprørende, som bør chokere enhver der ikke lige er udstyret med et hjerte af sten.

MEN: der er en ting, som du måske glemmer: Sønnens vilje = Faderens. Sønnens offer var frivilligt - han led og døde af egen fri vilje af kærlighed til os - han blev sandelig ikke tvunget op på det kors!
HAN var den retfærdige, syndfri, og vi, menneskeslægten var uretfærdige, syndere.
HAN tog synden og døde for den, på vegne venner og fjender, og gav os sin egen retfærdighed ... således kunne Guds retfærdighed ske fyldest, og det er fuldbragt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61182 - 13/05/2006 01:40 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: Claus Due]
HHH
Bruger

Hej Claus

Selv tak for god tone

Citat:
Jeg læste i bibelen, at Gud er altings skaber, og er den eneste skaber. Hvis Helvede eksisterer, er det naturligt at opfatte det sådan, at Gud skabte det. Det er svært at fjerne fokus fra, fordi uanset hvilken omstændighed der nævnes, betyder Guds almagt at Helvede er Hans vilje. Om det så eksisterer endnu eller ej - dét teologiske spørgsmål har jeg ikke nogen speciel holdning til, fordi det ikke er så relevant for mig.

Okay, jeg går ind på, at Helvede er Guds vilje. Men det er ikke Guds vilje, at nogen skal havne der!
Hvorfor skabte han det/vil skabe det?
Det er en gren af spørgsmålet om det ondes problem, og mit måske-ikke-så-tilfredsstillende svar på det går jo ud på, at valgets mulighed skulle være til stede som en nødvendig "ingrediens" i kærligheden, fordi kærlighed ikke kan indprogrammeres.

Citat:
Hvis man stiller spørgsmålet på en anden måde, hvorfor har Gud så gjort konsekvensen af at sige nej til Ham så altoverstigende ond og modbydelig? Hvorfor skal et nej mødes med et Helvede i selskab med Guds værste fjende...?

For Helvede kan ikke rigtig siges at være godt. I det mindste én af Guds konsekvenser er, så vidt jeg kan tolke bibelen, den pureste ondskab.

Gud har ikke gjort konsekvensen ond og modbydelig. Men konsekvensen er rigtigt nok ond og modbydelig.
Hvorfor fører fravalget af Gud til fravalget af kærlighed? Fordi Gud er kærlighed, og al kærlighed kommer fra ham. Det er ikke nogen trussel, det er en logisk konsekvens.
Det med at det er i selskab med Satan tror jeg ikke har den store betydning. Der tror jeg måske, man påvirkes lidt af det ubibelske treforke-billede af Satan, som render rundt og piner og torturerer folk i flammerne.

Citat:
Hvis jeg skulle have mulighed for at få min vilje, som det udtrykkes, så skulle der en tredje mulighed til: ingen af ovenstående; ingenting. Det er blot én af de ting min vilje indeholder, og som Gud aldrig vil tilbyde ifølge bibelen.

Jeg mener heller ikke, at jeg har sagt noget om, at mennesket kan få sin vilje sådan á la "hvordan kunne du tænke dig, det skulle være, når du dør?"
Gud er ikke nogen ønskefe, og virkeligheden designer vi ikke selv. Gud har skabt mennesket i sit billede som et evighedsvæsen, og det hverken kan eller vil han lave om på - jf. senere.

Citat:
Idet Gud ikke tilbyder denne mulighed bruger han tvang. Tvangen i at skulle vælge mellem sort eller hvidt - hvor det sorte er så sort og det hvide så hvidt, at man næppe kan tale om et reelt valg. Hvis jeg kom til dig og sagde, "du kan få et valg: vær sammen med mig uden protest og af din egen frie vilje, eller gå til min - og din - værste fjende, der kun ønsker at gøre dig ondt", ville du så opfatte det som et valg eller en trussel?

Det er en svær problematik, som jeg dårligt kan overskue.
Men hjælper det, hvis du i stedet for en lysende Gudskikkelse og en fnysende djævel ser valget som valg/fravalg af Gud?

Citat:
Jeg vil ikke begynde at hævde, at missionæren taler usandt, men måske har han (forkert) fortolket et medicinsk/psykologisk fænomen, der endnu ikke er kortlagt?

Præcis dette er grunden til, at jeg ikke synes, det er en god idé at køre det op i medierne. I det lange løb vil tegn og undere altid blive bortforklaret, ligemeget om bortforklaringen er forståelig eller ej. Det er mærkeligt, at det er sådan, og der er mange kristne, der ikke rigtigt vil tro på det - men det ER altså bibelsk og sandt, at det er Guds ord, der er den "faste føde" og de synlige tegn, som er "mælken" i Hebr. 5.
Der er også mange ikke-kristne, der ikke vil tro det, men siger: "Jamen hvis Gud er til, må han gøre noget mere ud af at vise os det"... Det ER bare ikke tilstrækkeligt med selv nok så tydelige tegn og undere, for de vil altid kunne bortforklares og bliver det i stride strømme...

Citat:
Nøglen til løsning af spørgsmålet var begrebet "almægtig". Kan man alt, kan man også tilintetgøre sig selv og andre efter behag. Man kunne gøre sig selv finit og vælge at ophøre med at eksistere.

Det bringer os tilbage til spørgsmålet om, hvorvidt der overhovedet er nogen form for fornuft at hente i begrebet "almægtig". Det mener jeg ikke der er, og det hører også sjældenhederne til, at man ser noget begrundet med Guds almagt. Og måske er dette begreb også én af få undtagelser til reglen om, at vi forstår de begreber vi skaber. Det falder ind under kategorien paradokser...

Som du bruger "almægtig" er det vist rigtigt, at der ikke er nogen fornuft i det. Sådan lidt det med at skabe en større sten end man kan løfte eller demonstrere sin almagt ved at fjerne den. Giver ingen mening.
Men så må vi jo bruge det på en anden måde . Det gør Bibelen jo tilsyneladende også.
Altså: Gud er almægtig, dvs. han kan alt undtagen at handle imod sit egen væsen, dvs. kærligheden.

Citat:
Jeg synes det er for behændigt at forklare det sådan, at hvis noget ser anderledes ud end bibelen hævder det, så er det fordi vi ikke forstår det. Hvis vi ikke forstår det, hvad brug har vi så for det? Hvis Guds kærlighed er uforståelig for mennesker, hvordan kan den så overhovedet være værdifuld for mennesker?

Interessante spørgsmål...
Jeg ved godt, at min forklaring virker lidt som en nem løsning, og jeg hader også at gøre brug af den. I virkeligheden er "nemme" løsninger måske langt de sværeste.
Men at vi ikke til fulde forstår og kan forklare alt i Bibelen og ikke til fulde har set til bunds i kærligheden, det er nu alligevel et vilkår, som ingen kan løbe fra - hvis man vil være bibelsk.
Guds veje er uransagelige, og vi ser endnu i et spejl i en gåde osv... Vores afmagt ift. at begribe Gud er beskrevet side op og side ned i Bibelen. Altsammen ikke et argument for, at vi ikke skal stræbe efter at forstå selvfølgelig... Men som en ret nøgtern virkelighedsbeskrivelse, som er nødvendig at have med i et bibelsk gudsbillede, selvom den ligner en nem løsning.

At vi ikke til fulde forstår Gud, kærligheden, Bibelen, betyder ikke, at vi ikke har noget at bruge det til, for noget forstår vi da trods alt i spejlet i gåden. Og en dag skal vi forstå det hele.

Mvh Henrik

Til toppen 
#61183 - 13/05/2006 22:34 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: HHH]
Claus Due
Bruger

Hej Henrik,

Citat:
Okay, jeg går ind på, at Helvede er Guds vilje. Men det er ikke Guds vilje, at nogen skal havne der!
Hvorfor skabte han det/vil skabe det?
Det er en gren af spørgsmålet om det ondes problem, og mit måske-ikke-så-tilfredsstillende svar på det går jo ud på, at valgets mulighed skulle være til stede som en nødvendig "ingrediens" i kærligheden, fordi kærlighed ikke kan indprogrammeres.

Dét tror jeg så til gengæld ikke på. Hvis kærlighed er en reaktion på værdier, kan kærlighed indprogrammeres ved at kende de værdier, den der skal føle kærlighed har, og anvende dem. Man kan, alt andet lige, lyve for at opnå kærlighed - altså, fremprovokere (indprogrammere) denne følelse.

Citat:
Gud har ikke gjort konsekvensen ond og modbydelig. Men konsekvensen er rigtigt nok ond og modbydelig.
Hvorfor fører fravalget af Gud til fravalget af kærlighed? Fordi Gud er kærlighed, og al kærlighed kommer fra ham. Det er ikke nogen trussel, det er en logisk konsekvens.

Det er en logisk konsekvens, det er sandt. Men præmisset er forkert. Kærlighed er en følelse, og Gud er meget mere end en følelse ifølge bibelen. Jeg tror det er en farlig måde at stille det op på... sammenblanding af begreberne mudrer det hele til.

Citat:
Det med at det er i selskab med Satan tror jeg ikke har den store betydning. Der tror jeg måske, man påvirkes lidt af det ubibelske treforke-billede af Satan, som render rundt og piner og torturerer folk i flammerne.

Hvem er Satan så? En Guds tjener, der blev fyret for at ville være mere end tjener (at ville være sin egen herre) - der blev beskyldt for at dyrke had hvor der intet var, og for det blev han væltet fra sin plads ved Guds side. Den, der kaldes løgneren. Guds fjende.

Hvis Gud er kærlighed, så er Satan kærlighedens fjende. Om det så har den store betydning at skulle være i selskab med en fjende af kærlighed skal jeg ikke kunne sige, men der er nok god grund til at tro, at skulle man driste sig til at elske i kærlighedens fjendes nærvær, er resultatet nok ikke videre positivt.

Citat:
Det er en svær problematik, som jeg dårligt kan overskue.
Men hjælper det, hvis du i stedet for en lysende Gudskikkelse og en fnysende djævel ser valget som valg/fravalg af Gud?

Det hjælper ikke så meget. Jeg tænker jo primært i konsekvens-logik, og da der kun er de to muligheder - Gud eller Satan - så er måden man træffer valget underordnet. Valget af det ene medfører det andet - så man kan også lige så fint se det som et valg/fravalg af Satan. Derfor bliver spørgsmålet logisk til "Gud eller Satan?", uanset om det formuleres som "valg/fravalg af Gud"...

Citat:
Der er også mange ikke-kristne, der ikke vil tro det, men siger: "Jamen hvis Gud er til, må han gøre noget mere ud af at vise os det"... Det ER bare ikke tilstrækkeligt med selv nok så tydelige tegn og undere, for de vil altid kunne bortforklares og bliver det i stride strømme...

Vi har meget forskellige holdninger til, hvad der er tydeligt - åbenbart. For mig at se ville et tydeligt tegn fra Gud være et, der kunne ses af alle mennesker samtidig, uanset forudsætninger. Og med ses mener jeg ikke "læses om i bibelen". Jeg mener, begge øjne stift rettet mod objektet og et lille "Voila!", før tæppet blev trukket væk.

Kan du overhovedet ikke forestille dig et tegn fra Gud, der bare ikke kan forklares på andre måder uanset hvad folk troede på eller ikke troede på? Det kan jeg fint, og min fantasi er ikke den største.

Citat:
Som du bruger "almægtig" er det vist rigtigt, at der ikke er nogen fornuft i det. Sådan lidt det med at skabe en større sten end man kan løfte eller demonstrere sin almagt ved at fjerne den. Giver ingen mening.
Men så må vi jo bruge det på en anden måde . Det gør Bibelen jo tilsyneladende også.
Altså: Gud er almægtig, dvs. han kan alt undtagen at handle imod sit egen væsen, dvs. kærligheden.

Og så alligevel... Gud kan destruere kærligheden, fordi kærligheden er noget, mennesker føler, og at destruere et menneske er at destruere denne følelse. Og hvis dette destruerede menneskes sjæl anbringes sammen med kærlighedens fjende og dermed afskæres fra nogensinde at føle den igen... ja, så synes jeg ikke det giver mening at hævde, at Gud ikke kan handle imod kærligheden. Jeg mener heller ikke det giver nogen mening at tale om Gud som værende kærligheden, blandt andet af ovennævnte grund.

At identificere Gud med kærlighed ødelægger muligheden for at forstå, hvorfor Gud kan handle som han gør. Hvis alt Gud gør er kærligt, så er kollektiv skyld og straf - og massemord, også på nyfødte - kærlige ting. Hvis dét er kærligt, hvad er så ukærligt?

Hvis Gud derimod ikke er kærlighed, men har/føler kærlighed, så kan det bedre give mening. Det er muligt at elske det, man ødelægger - men det er ikke kærligt at ødelægge det. Der er, mener jeg, visse undtagelser, men ingen af dem gør sig gældende i tilfældet med de førstefødte.

Til toppen 
#61184 - 13/05/2006 23:37 Re: 1) eller 2): konsistens? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
Budet er, at vi skal elske vores næste, vores medmennesker, endda vores fjender, og gøre godt imod dem, men hvis det kommer dertil, at vi må vælge mellem enten at forlade familie/job/hjem - endda vores eget liv - og at afsværge vores kristne tro, så er det afgudsdyrkelse at vælge troen fra ..
Det valg står i dette øjeblik en del mennesker i diktaturstarene over for ..

Med andre ord er det ikke tilladt at elske noget højere end man elsker Gud. Vi snakkede for lang tid siden om, hvorvidt det er muligt at tvinge nogen til at elske (og Henrik bragte det på banen igen igår)... hvis det virkelig er umuligt, hvorfor indeholder Guds lov så et bud om at elske?

Og nogen opfordring er det jo ikke rigtig. En opfordring kan man ikke straffes for ikke at følge - sådan er love og opfordringer nu engang væsensforskellige.

Hvis man ikke kan tvinge nogen til at elske, hvad er budet (loven, for at bryde den har konsekvenser!) om næstekærlighed da?

Citat:
Men når jeg taler om Guds nåde, så betyder det syndsforladelse:
at vi er frelst ved nåde af tro.

Når jeg taler om nåde, betyder det "fritagelse for straf" (fortjent eller ej). Og det synes jeg også passer fint med det bibelske billede, selvom I ikke er meget for at tale om syndefaldet som en straf. Hvorfor bede om Guds nåde, hvis det ikke netop var fordi man føler man bliver straffet?

Citat:
At vi alle skal dø, fysisk, er ikke et udtryk for Guds nåde, men er en konsekvens af synden, og at Guds skænker os rigdom og gode kår vil jeg heller ikke kalde nåde - men bare gode gaver ...

Aarh, Kristina. Det er vel ikke blot en konsekvens af synden, hvis man dør ved Guds hånd (de førstefødte). Så er det vel en konsekvens af Guds vilje til at slå én ihjel, og ikke blot den omstændighed at man overhovedet kan dø (at vi alle skal dø).

Men OK - jeg tror godt vi kan blive enige om, at man ikke kan tale om nåde, når der bare er tale om gode gaver.

Citat:
Esajas 29,16: I vender op og ned på det!
Som om pottemageren regnes som leret!
Kan en ting sige om ham, der lavede den:
»Han har ikke lavet mig«?
Kan det, der er formet, sige om ham, der formede det:
»Han har ingen forstand«?

Her sammenlignes mennesket med en død ting - men lad nu det ligge. Det er meget mere interessant, at der ligger et indbygget autoritetskrav i dette stykke: det skabte kan intet dømme om sin skaber.

Og selvfølgelig kan det da det. Børn kan med rette vende sig mod svigtende eller voldelige forældre: en skaber kan gøre sig ufortjent til det skabtes kærlighed og tillid. Derom er jeg ikke det mindste i tvivl.

Hvorvidt kærlighed kan påtvinges eller ej har vi været inde på. Det mener jeg godt den kan, og det mener Gud tilsyneladende også jf. sine kærlighedsbud - men er man kristen tror man ikke på, at det kan lade sig gøre?

Citat:
MEN: der er en ting, som du måske glemmer: Sønnens vilje = Faderens. Sønnens offer var frivilligt - han led og døde af egen fri vilje af kærlighed til os - han blev sandelig ikke tvunget op på det kors!
HAN var den retfærdige, syndfri, og vi, menneskeslægten var uretfærdige, syndere.
HAN tog synden og døde for den, på vegne venner og fjender, og gav os sin egen retfærdighed ... således kunne Guds retfærdighed ske fyldest, og det er fuldbragt!

Guds retfærdighed er noget anderledes end det jeg selv vil kalde retfærdighed. Jeg mener jo ikke man kan straffes retfærdigt for andres synder, men sådan virker Guds retfærdighed vist gennemgående lige fra skabelsesberetningen frem til korsfæstelsen.

Men jeg tror du har forkert fat i tingene. At nogen vil ofres ændrer ikke på, at det er en vederstyggelig handling at ofre dem. Frivillige ofre er stadig ofre; tvang er ligegyldig i dén sammenhæng, selvom tvang ganske rigtigt gør det hele en del værre for offeret selv.

PS: hvis offeret selv vil, kan man vel kalde det aktiv dødshjælp. Den engelske term er noget bedre lige i dette tilfælde, synes jeg. "Assisted suicide" (hjælp til selvmord).

Til toppen 
#61185 - 14/05/2006 11:55 Re: Helvede iflg. katolsk minileksikon. [Re: Claus Due]
HHH
Bruger

Hej Claus

Jeg har et lidt rodet og ufuldstændigt svar til dig her...
(Jeg skal nok forsøge at stramme mig an rent strukturelt, hvis du slet ikke synes, der er nogen rød tråd, men det var lige den tid, jeg havde i dag...)

Mvh Henrik

Til toppen 
#61186 - 22/05/2006 14:18 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: matthias]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Citat:
Men Herren gjorde Farao hård, så han ikke ville lade israelitterne gå. (2 Mos 10,27)

Egentlig stopper min villighed til at debattere spørgsmålet dér. For hvorfor skulle jeg tro mere på dine fortolkninger end på de danske bibeloversættere, der formentlig er en slags autoriteter på deres felt.
Hvis disse ekperter havde ment, at din oversættelse af teksten var den mest rigtige, havde de vel brugt en anden formulering.

Men for sjovs skyld prøvede jeg at finde ud af, hvad andre bibeloversættelser skrev i 2 Mos 10,27:

King James Version:

New International Version:

New American Standard Bible:

English Standard Version:

New King James Version
But the LORD hardened Pharaoh’s heart, and he would not let them go.

Louis Segond:
L'Éternel endurcit le coeur de Pharaon, et Pharaon ne voulut point les laisser aller.

Det Norsk Bibelselskap 1930:
Men Herren forherdet Faraos hjerte, så han ikke vilde la dem fare.

Svenska 1917:
Men HERREN förstockade Faraos hjärta, så att han icke ville släppa dem.

Elberfelder:
Aber der HERR verstockte das Herz des Pharao, so daß er nicht bereit war, sie ziehen zu lassen.

Hvorfor vil ingen af disse oversættere give dig ret i din fortolkning? Er de en samling lallende amatører?

Hej Matthias o.a.

Okay, jeg vil godt lige give mit besyv med i denne diskussion. Ganske vidst har jeg ikke læst alle syv sider, så undskyld, hvis jeg gentager nogen.

Man lægger umiddelbart mærke til, at der det ene sted står, at Gud forhærder Farao... derved kan man komme til at give Gud hele ansvaret for Faraos forhærdelse.

Det andet sted læser man, at Farao forhærdede sig...

En modsigelse? Nej, for det andet sted kommer forhærdelsen heller ikke af sig selv, men da Farao møder Guds ord gennem Moses. Så kan man ikke dermed sige, at Gud forhærder Faraos hjerte ved at tale til ham?

Hvis jeg koger en gulerod eller en kartofel bliver den blød, men hvis jeg koger et æg bliver det hårdt... ligesådan tager forskellige slags mennesker imod Guds ord på forskellig vis. Nogle med afvisning, nogle med modtagelse.

Der er altså ikke (så vidt jeg ser) nogen grund til at antage en påvirkning fra Herren ud over den, der fremgår klart af teksten, nemlig at han taler til Farao gennem Moses.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#61187 - 22/05/2006 15:11 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: steffenlaursen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Steffen..

Jeg vil nu hellere sige, at forhærdelsen sker i, at Herren (bH) vil have farao til at indse, at han [farao] ikke er mere gud end Moshe og at Herren er over ham [farao].. Det kunne farao naturligvis ikke tillade, da han [farao] jo er morgenstjernen og aftenstjernen, den levende inkarnation af guderne på jorden..

Gad vide hvordan egypterne ville have reageret, hvis farao havde vist sig som en svagere gud end Herren og frivilligt havde ladet hebræerne gå?? Ville det egyptiske samlingspunkt om farao som den levende gud der ledede dem, eksistere efterfølgende, eller ville de måske istedet sige: hebræernes Gud er stærkere end vores, lad os følge dem..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#61188 - 22/05/2006 17:34 Re: Gud stod bag drabet på de førstefødte [Re: Kefas Ben-Adam]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Det kan du have ret i... Herrens ord til Farao var jo netop, at han skulle lade israelitterne dyrke ham [Herren], og afstå fra sit "krav" på dem. Man får da også indtryk af, at Farao (med sine mirakelmagere) prøver at konkurrere med Moses... Så det har du nok ret i.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær