Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#6111 - 02/12/2002 10:33 Alkohol - traet af fordomme
Katen
Bruger

Reg.: 10/10/2002
Sted: tja
Hej

Jeg er en af dem der ikke drikker saerlig tit - dvs mine ole kan taelles paa en hand for en maaned.
Er pt. paa packbackertur rundt i Australien - hvor det at man drikker hver aften er det normale - det gaar ikke lige vildt for sig hver aften.
Den sidste aften sidder jeg ved bord ved en anden dansker - der her den sidste aften nok er blevet lidt modig eller hvad man kalder det - og spoerger: Er du fra Blaa Kors.
Kommer tit ud fra det traelse at man bliver sat i baads som kristen - ser mig selv som kristen og tror paa gud - men naar folk siger kristen, taenker de paa aktive kristne og alle de fordomme de har i deres hoveder(haaber ikke jeg stoeder nogle, for har fuld respekt for kristne der gaar mere op i deres tro end jeg).
Har svaert ved at se det sjove i at blive doemt paa den maade foer folk kender en - som alkohol er alt hvad der bliver en person.
Hvad siger biblen til at drikke ?
Hvad er folkekirkens holdning til det ?
Hvad er den generelle holdning holdning blandt aktive kristne ?
Naar folk siger du er kristen pga ja oel - siger jeg nej ikke mere end andre - men det er vel at lyve ik ? for ved jeg er kristen og bevist om det, men bare ikke aktiv kristen - har en lidt kikset foelelse ved at fra sige at jeg er kristen - for er det jo men..........
Nogle gode raad ? hvad siger man ?

Katen

Ps:
Mine grunde til ikke at drikke er flere ting, men hovedesageligt at jeg gerne vil ha kontrol over mig selv og at jeg normalt dyrker meget sport hvor det ikke er saa smart. Nu hvor jeg har vendet mig til ikke at drikke saerlig meget (har drukket som andre unge for nogle aar siden) ja saa synes jeg bare det er dumt at goere eller havd man skal sige det - taenker slet ikke henad at biblen maaske siger det.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#6112 - 02/12/2002 11:22 Re: Alkohol - i Bibelen [Re: Katen]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej

Jeg svare udfra mit synspunkt. Jeg er det du kalder aktiv kristen,

Så vidt jeg ved er der ingen steder i Bibelen der forbyder alkohol.
Jesus lavede vand omtil vin - jeg tror ikke han ville gøre det hvis han senere ville forbyde vin/alkohol.

Paulus siger: Alt er tilladt, men ikke alt er gavnligt. - Jeg tolker det sådan: alt med måde, brug hovedet inden du.... altmuligt,

Der står også (vist flere steder): drik jer ikke berusede i vin Og et andet sted: Vær årvågne. - Jeg læser det sådan: Når du drikker alkohol så stop mens du kan tænke klart.

Jeg tror ikke at en enkelt eller to skader det mindste - med mindre det betyder at man ikke kan styre det.
Som du sikkert kan høre er det individuelt fra person til person.

Derudover lagde jeg mærke til i det du skrev at du er ret usikker på om du er kristen eller ej. (ret mig hvis jeg misforstår) Jeg vil foreslå at du finder en du har tillid til - en såkaldt aktiv kristen - og får talt ud med denne om det (Det kaldes sjælesorg, og sjælesørgere har tavshedspligt. Mange præster er også sjælesørgere). Det kræver så mange resurser at gå og tumle med så store problemstillinger alene.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#6113 - 02/12/2002 11:49 Re: Alkohol - traet af fordomme [Re: Katen]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Katen

M.h.t. alkohol, siger biblen "vær ædru og våg". Vi må godt indtage alkohol, men ikke sejle rundt i en brandert.. Som du ganske rigtigt skriver handler det om kontrol. Når vi mangler denne kontrol (i fuldskab) kan vi sige og gøre nogle ting som vi dagen efter bittert fortryder. Jeg selv drikker øl, vin og spiritus i moderate mængder, stopper så snart jeg føler mig påvirket. Jeg ville ikke drømme om at indtage alkohol med en der har problemer med dette! - det sidste handler for mig om etik.

Folkekirkens syn på dette er også (mig bekendt) at man kan indtage alkohol med måde.

Der er kristne der overhovedet ikke rører alkohol. Disse har så forskellige bevæggrunde til dette syn. I Blå Kors siger det næsten sig selv, her arbejdes der med alkoholikere, og så duer det ikke at møde op og lugte af øl - og det gør man selvom man kun har drukket een.

"men naar folk siger kristen, taenker de paa aktive kristne og alle de fordomme de har i deres hoveder"

Kristne ER meget forskellige, har forskellig syn på alverdens ting. Det der samler os er troen på Jesus Kristus. Når man først møder ham ændrer ens syn sig radikalt - det skete for mig. Jeg blev faktisk ikke mere fordømmende, tværtimod siger Jesus jo at vi skal elske vores næste som os selv. Han selv dømte ingen, og det skal vi som hans efterfølgere heller ikke gøre.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#6114 - 02/12/2002 12:03 Re: Alkohol - traet af fordomme [Re: Katen]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Det emne som du skriver her, er meget almindeligt blandt dem der ikke tror som kristen. Problemmet er nok mere at vi er mennesker og som et eksempel, har jeg et fra mig selv her op til jul.

Var imod nisser og julemaend som aktiv kristen, men nogle fortalte, at de var ok naar de var der som pyndt lige som grandgrene.

Det var dejligt at faa denne opmuntring fra en anden aktiv kristen, for vi maa se på Jesus og sætte Ham paa foerste pladsen for at det er iorden. Det betyder, at vi godt kan drikke alkohol saa laenge det ikke styre os.

Biblen siger, at alt er tilladt, men ikke alt er gavnligt. Det betyder faktisk, at alkohol er tilladt, men for meget er ikke gavnligt. Så det er op til den enkelte og så laenge man ikke er noed til at drikke alkohol for at have det sjovt eller for at dulme sine tanker, saa er det iorden.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#6115 - 03/12/2002 04:24 Re: Alkohol - i Bibelen [Re: Esmaralda]
Katen
Bruger

Reg.: 10/10/2002
Sted: tja
Esmaralda
Mener jeg er kristen og beder til Gud, men ellers er min tro bare noget der er en del af min hverdag - uden jeg taenker saa meget mere over det.

Til toppen 
#6116 - 03/12/2002 10:16 Re: Alkohol - i Bibelen [Re: Katen]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Det er dejligt at høre. Håber ikke jeg gav udtryk for at jeg ikke mente du var kristen. Jeg kunne bare ikke lige læse det ud af dit inlæg.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær