Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#60976 - 12/04/2006 21:54 Tror vi på det gamle testamentes Gud?
C-Bone
Bruger

Reg.: 10/04/2006
Min (ikke-kristne) ven havde læst en del i det gamle testamente og i det nye testamente. Han spurgte mig undrene hvorfor det gamle testamente var med i bielen og hvad det var for en Gud. Der er beretninger hvor Gud beordrede Isralitterne til at slagte hver mand, kvinde barn ja selv dyrene i byerne. Hvorfor var Gud sådan når vi hele tiden snakker om en Gud der elsker alle og at kærligheden er det vigtigste og største af alt? Gud siger selv han er den samme altid, men hvorfor var han så ukærlig i det gamle testamente?

Til toppen 
#60977 - 12/04/2006 22:01 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: C-Bone]
Anonym
Anonym

Kunne det tænkes at det er fordi at gud er et fantasifoster, som vi igennem tidens løb har brugt til at retfærdiggøre diverse fikse idéer vi mennesker render rundt med, i modsætning til at gud er en realitet og skal forståes gennem en bog der blev skrevet for mere end 2000 år siden?

At der egentligt ikke er så meget at forstå omkring gud og bibelen, andet end at det er mennesker der har skrevet den og at den derved er behæftet med ligepræcis alle de menneskelige fejl man kunne forvente af 66 forskellige bøger stykket sammen over en periode på mere end 1600 år.

Til toppen 
#60978 - 13/04/2006 00:21 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: C-Bone]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej C-Bone - det er et godt og vigtigt spørgsmål du stiller her, og du er bestemt ikke den eneste, der har fået den opfattelse, at det ikke kan være den samme Gud vi læser om i GT som i NT.

Men jo, Gud er Gud, og den samme kærlige, hellige, barmhjertige Gud i tid og evighed.
Og ukærlig er Gud ikke, og har aldrig været det.
Det er en umulighed, for Gud er kærlighed!
Al Guds gerning er gjort i kærlighed og til bedste for hans elskede mennesker.

Det kræver tid og fordybelse at nå frem til at begribe, at det virkelig er sandt, og ikke bare en ubegrundet påstand - men det er umagen værd, det kan jeg love dig!

Jeg håber du orker at læse dette svar fra vores svararkiv - det er et svar til en anden, der har stillet det samme spørgsmål - og at du vil vende tilbage med dine kommentarer og flere spørgsmål!

God læselyst!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60979 - 13/04/2006 01:30 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: kristina]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej Kristina

Finder du selv, at Sejergaards artikel er et overbevisende svar på C-Bones spørgsmål?

Efter at have læst Sejergaards artikel har jeg følgende kommentarer:

Sejergaard skriver:
Citat:
(I) GT er Guds folk en nation, som ikke kan overleve, hvis ikke fjenderne standses eller slås ned med magt. Derfor er der mange tekster, som handler om krig mellem dette folk og andre, hvor Gud er på Israels side.

Et mærkeligt teologisk standpunkt.
Hvis Gud er almægtig, kunne han have sikret sit folk uden at det behøvede gå ud over uskyldige.

Citat:
Disse to massakrer kan naturligvis ikke retfærdiggøres indenfor FN, men kun indenfor troen på, at Gud er skaber og dommer over alt og alle. Hvis man endelig vil have et moderne eksempel at sammenligne med, så kan man tænke på Stalins behandling af Hitlers SS-korps. Der blev ingen nåde vist, de hang i hvert et træ fra Moskva til Berlin, og ingen vil tænke på at anklage Rusland for noget i den anledning i dag.

Besyndeligt at se en præst sammenligne Gud med Stalin.
Men iflg GT var det jo ikke blot ”SS’erne”, men også deres koner og børn, som israeliterne på deres Guds ordre ”hængte op i træerne”.

Jeg bliver altid uhyggelig til mode, når jeg læser retfærdiggørelser af den slags, som Sejergaard serverer. Der går altså i Danmark mennesker rundt, der kan retfærdiggøre drab og voldtægt på kvinder og børn.

Kristina skrev:
Citat:
Men jo, Gud er Gud, og den samme kærlige, hellige, barmhjertige Gud i tid og evighed.
Og ukærlig er Gud ikke, og har aldrig været det.
Det er en umulighed, for Gud er kærlighed!
Al Guds gerning er gjort i kærlighed og til bedste for hans elskede mennesker.

Det lyder som en besværgelse.

Jeg mener, at ordet ”kærlighed” aldeles mister sin betydning, når det bruges om den slags handlinger, som Gud og hans folk begår i GT.

Jeg opfordrer dig og C-Bone til at læse de kapitler i GT, som beskriver overgrebene på diverse civilbefolkninger, bl.a. midjanitterne (4 Mos 31, 9-47), Sihons folk (5 Mos 2, 31-35), Og’s folk (5 Mos, 3, 6-7), Jeriko (Jos 6, 21), Aj (Jos 8, 24-29), Makkeda, Libna, Lakish, Eglon, Hebron og Debir (Jos 10, 29-43), amalekitterne (1 Sam 15).
Det er kun et uddrag af uhyrlighederne. Og fortæl mig så, om Sejergaards artikel er tilstrækkelig forklaring.

hilsen matthias

Ændret af matthias (13/04/2006 01:31)

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#60980 - 13/04/2006 07:10 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: C-Bone]
Anonym
Anonym

Hej C-Bone

Du kunne også læse mit indlæg Bibelen umælende flertal, den giver også nogle bud på hvor usammenhængende og ondt gud og "guds folk" har handlet gennem tiden, både i GT og NT.

Til toppen 
#60981 - 13/04/2006 14:16 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: matthias]
kristina
Ordstyrer
Bruger

matthias skriver:
Citat:
Og fortæl mig så, om Sejergaards artikel er tilstrækkelig forklaring.

Nej, det er den ikke!

Intet svar, ingen artikel og ingen prædiken, kan rumme en hel troslære.
Ethvert teologisk svar åbner for adskilige nye spørgsmål, som man så kan tænke over og tale om, hvis man er nysgerrig og interesseret i den proces det er at komme til at lære mere om kristendommen, og forstå mere om Guds frelsesplan for os fortabte mennesker.

Som jeg skrev i mit indlæg: Det kræver tid og fordybelse at nå frem til at begribe, at det virkelig er sandt, det vi forkynder, og ikke bare en ubegrundet påstand.

Og der er nok kun ganske få - om overhovedet nogen - blandt dem, der på forhånd er fjendtligt indstillet over for Guds ord, der på et kort øjeblik når frem til at tage imod evangeliets sandhed, som vi kristne tror på og i vores kristne liv hver dag erfarer:
At Gud er kærlighed, at han elsker alle sine skabninger og vil os det uendelig godt.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60982 - 13/04/2006 14:54 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: C-Bone]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej C-bone

Som du kan se, så er Café Thomas et sted, hvor det er en meget god idé at sortere godt i de svar og kommentarer man får. Især har vi nogle kære ateister her på Café Thomas, som er hurtige til at bide hovederne af dem, der formaster sig til at tro på Bibelens Gud. Men det er vi nu ikke desto mindre en del, der gør med stor frimodighed.

Som Kristina også skriver det, så er det helt overordnede billede af Gud i Bibelen en kærlig og omsorgsfuld Gud. Også i GT. Men det er rigtigt, at Bibelen også viser os sider af Gud, som vi kan have svært ved at forstå. Fx når Gud tilsyneladende beordrer mennesker slået ihjel. Bibelen maler på ingen måde et glansbillede af Gud, men viser os også "bagsiden" af Guds kærlighed.

Personligt så er jeg overbevist om at kærligheden er det grundlæggende i Guds væsen. Der er alt for mange begivenheder og vidnesbyrd i Bibelen, som bliver totalt meningsløse hvis Gud ikke er kærlighed. Men en kærlig Gud kan altså også blive vred. Og det giver Bibelen også eksempler på. Det får mig ikke til at tvivle på Guds kærlighed, men det giver mig en ekstra ærefrygt for Gud, som een jeg må tage alvorligt. Jeg er overbevist om at Guds vrede altid er retfærdig og rimelig, uanset om jeg forstår det eller kan gennemskue det. Og jeg har hverken ret eller kompetence til at gøre mig til dommer over Gud. Jeg må stole på ham.

Jeg vil anbefale dig at læse nogle af de svar som vores svarpanel på "Hvad siger Bibelen?" giver på nogle spørgsmål som ligner dit lidt. Det første link herunder er dog til en lidt længere artikel. De øvrige er svar på spørgsmål, som gæster på JesusNet tidligere har stillet

Gud straffer børn...

Hvordan skal jeg forstå Josvabogen?

Hvorfor skulle de 42 børn dø?

Hjalp Gud Israel i Krig?

Ændrer Gud sig fra GT til NT?

Er Gud ikke dobbeltmoralsk?

Var Gud uretfærdig overfor Farao?

Er Gud ikke kristen?

Har Gamle Testamente noget med kristendom at gøre?

Ændret af Netmissionæren (13/04/2006 15:39)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#60983 - 14/04/2006 00:24 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: kristina]
matthias
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Intet svar, ingen artikel og ingen prædiken, kan rumme en hel troslære.

Nu gik C-Bones spørgsmål ikke på en hel troslære, men ganske specifikt på problemet med Gud, som i GT foranstalter massakrer.
Citat:
Ethvert teologisk svar åbner for adskilige nye spørgsmål, som man så kan tænke over og tale om, hvis man er nysgerrig og interesseret i den proces det er at komme til at lære mere om kristendommen, og forstå mere om Guds frelsesplan for os fortabte mennesker.

En ”frelseplan”, som altså omfatter massakrer på kvinder og børn?

Citat:
Som jeg skrev i mit indlæg: Det kræver tid og fordybelse at nå frem til at begribe, at det virkelig er sandt, det vi forkynder, og ikke bare en ubegrundet påstand.

Du ved godt, at tid og fordybelse har fået en del kristne til at forlade troen frem for at skulle rationalisere en gud, der bl.a. foranstalter massakrer på kvinder og børn?

Citat:
Og der er nok kun ganske få - om overhovedet nogen - blandt dem, der på forhånd er fjendtligt indstillet over for Guds ord, der på et kort øjeblik når frem til at tage imod evangeliets sandhed, som vi kristne tror på og i vores kristne liv hver dag erfarer:
At Gud er kærlighed, at han elsker alle sine skabninger og vil os det uendelig godt.

Ligesom Sejergaard omfatter din definition af kærlighed altså også massakrer på kvinder og børn?
Jeg undrer mig over, hvordan det må føles.

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#60984 - 14/04/2006 00:32 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: asas]
matthias
Bruger

Hej Asbjørn

Fint karaktermord!

Er "bagsiden" af kærlighed (som f.eks børnene i Jeriko iflg GT måtte opleve den) det samme som kærlighed?

hilsen matthias (ateist)

Til toppen 
#60985 - 14/04/2006 10:05 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: matthias]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Citat:
Nu gik C-Bones spørgsmål ikke på en hel troslære, men ganske specifikt på problemet med Gud, som i GT foranstalter massakrer.

Det er korrekt, men for at forstå Guds kærlighed og begrundelse for sine handlinger, bliver vi nødt til at sætte os ind i troslæren. Det hjælper ikke, at vi tager tingene ud af deres sammenhæng. Så kan alt blive vand på ens egen mølle.

Citat:
Du ved godt, at tid og fordybelse har fået en del kristne til at forlade troen frem for at skulle rationalisere en gud, der bl.a. foranstalter massakrer på kvinder og børn?

Jeg kender også til ateister, der har taget turen til tro ved tid og fordybelse, så tid og fordybelse må jo gå begge veje. Jeg vil til enhver tid opfordre kristne som ikke-kristne til at fordybe sig i Gud.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#60986 - 14/04/2006 10:54 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

Hej Nardus

Citat:
Det hjælper ikke, at vi tager tingene ud af deres sammenhæng. Så kan alt blive vand på ens egen mølle.

Jeg kunne tilføje: Det hjælper ikke at tro på tingene uden håndgribelige beviser ellers kan alt jo blive vand på ens mølle

Til toppen 
#60987 - 14/04/2006 11:33 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Nardus]
matthias
Bruger

Hej Nardus

Citat:
Det er korrekt, men for at forstå Guds kærlighed og begrundelse for sine handlinger, bliver vi nødt til at sætte os ind i troslæren.

Det lyder som om du mener, at du som kristen besidder en særlig ”indre” viden, som gør dig bedre i stand til at tale om Bibelen end andre. Er det rigtigt forstået?

Citat:
Det hjælper ikke, at vi tager tingene ud af deres sammenhæng.

I hvilken ”sammenhæng” kommer følgende passage:

Babylons datter, du ødelæggerske!
Lykkelig den, der gengælder dig
den gerning, du gjorde mod os!
Lykkelig den, der griber dine spædbørn
og knuser dem mod klippen!

til at rime på ”kærlighed”?
Skal den blot ignoreres? Hvilken metode bruger du, når du skal vægter bibelpassagernes indhold, mens du konstruerer din ”sammenhæng”?

Citat:
Det hjælper ikke, at vi tager tingene ud af deres sammenhæng.

Men det er ikke så let at finde denne ”sammenhæng”, er det?
Jeg mener: Der er bogstavelig talt tusindvis af forskellige kristne denominationer, som alle sammen er overbevist om, at netop de har fundet den rette ”sammenhæng”.

Igen: Hvordan har du fundet ud af, hvilke bibelpassager, det er OK at bruge for at karaktererisere Gud, og hvilke det ikke er OK at bruge?

hilsen matthias

Ændret af matthias (14/04/2006 11:35)

Til toppen 
#60988 - 14/04/2006 12:42 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

Hej Nardus

Citat:
Jeg vil til enhver tid opfordre kristne som ikke-kristne til at fordybe sig i Gud.

Hvilken gud havde du så tænkt dig at ikke-kristne skulle fordybe sig i?

Hvordan skal folk vælge mellem det enorme udbud af guder som verdens utallige religioner? Det må vel ikke være nok for dig at folk bare fordyber sig i en gud, men at folk fordyber sig i netop din gud, ik'?

Hvordan er det lige at man finder ud af som ikke-kristen at Jehovsa er den rigtige gud? Ved at læse bibelen, komme i en menighed og ved at bede?

Sjovt nok samme fremgangsmåde som de fleste andre religioner anbefaler for at opnå fordybelse i netop deres gud. Hvorfor Jehovsa & Co.? Hvorfor ikke Krishna eller Thor?

Ja fordyb jer endelig... Men ærligt talt... I hvad?

Istedet for at fordybe sig histen og pisten i diverse usynlige legekammerater, så skulle I tage at fordybe jer i noget reel videnskab, såsom medicin, biologi, fysik eller noget andet som kunne bringe fremskridt for os alle.

Altså tjek det ud en gang... Et af de hotteste emner på Jesusnet lige nu er "Lovsangsbølgen: For eller imod?" Hvor navlepillerisk er dét?

Hvis din fordybelse i gud (uanset hvilken) gør dig til et bedre menneske og giver dig overskud til at bidrage med noget reelt til vores samfund, så værsgo, når bare ikke du forventer at andre kan eller skal forstå og acceptere det du tror på.

Til toppen 
#60989 - 14/04/2006 13:14 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands - tankevækkende indlæg her på langfredag, hvor vi i Danmark flager på halv stang og mindes dagen, hvor vor Herre Jesus, vor Frelser, som bar al vor synd, og som i kærlighed til verden fandt sig i at blive slået, pisket, korsfæstet og spottet.

Hængende på sit kors bad han for de uforstandige, der så dybt forhånede ham: "Fader tilgiv dem, thi de ved ikke, hvad de gør .... "

Du skriver (til Nardus): ... når bare ikke du forventer at andre kan eller skal forstå og acceptere det du tror på.

Jo, CloudHands, det er vi faktisk nogle andre der kan (som røveren på korset ved siden af Jesus), og som går fra døden til livet derved.

Andre (som røveren på korset ved den anden side af Jesus), fortsætter med at spotte livet ud.
For dem er Jesus død forgæves.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60990 - 14/04/2006 15:51 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
tankevækkende indlæg her på langfredag

I lige måde Kristina, jeg tror bare at vi kommer til at tænke på nogle forskellige ting. Men det kommer jo nok ikke som en overraskelse for dig.

Dit indlæg får mig til at tænke på det absurde i den myte i kaster jeres intellekt og integritet i grams for.

Reelt set er dit indlæg en trussel.

Enten så bøjer du dine knæ for gud eller også brænder du i helvede til evig tid.

Jeg ved godt at du ikke ser det sådan, jeg ved godt at du er af en anden opfattelse, men det er jeg for så vidt ligeglad med... På samme måde som jeg er ligeglad med Stalinsympatisører under kommunismens åg i Rusland.

Voldsramte af den ene eller den anden slags oplever ofte en tilstand kaldet Stockholm-syndrom, at man som en psykisk overlevelsesmekanisme forelsker sig eller sympatiserer stærkt med en aggressor.

Det er bestemt indenfor den menneskelige psykes rækkevidde at tro på noget som ikke har rod i en ekstern virkelighed, f.eks. at klassens bølle (i dette tilfælde gud, der har al magt i universet) faktisk elsker en mens at han banker løs.

Det kan godt være at du ikke når du formidler dit "kendskab" til gud ikke mener at du tegner et negativt billede af ham. Det kan godt være at du har en oplevelse af at være elsket af gud. Det kan godt være at du er åh så glad og entusiastisk for at formidle alle de gode ting der er ved at tro på Jesus (det evige liv), men når du forsøger dig eller for den sags skyld bare når du henviser til bibelen og ikke forplumre det med væverier, som den gode men "afdøde" Evolutionist, var frygteligt god til at holde dig fast ved, så fremstår din gud for os udenforstående som en voldsmand. En voldsmand som desværre ret mange mennesker har forelsket sig i...

Til toppen 
#60991 - 14/04/2006 17:43 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: matthias]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære matthias

Jeg forstår godt det kan være svært at finde det kærlige i disse ord:

Ordene viser, om noget, at man må være varsom når man læser sin bibel.
Det er selvfølgelig billedtale.
Billedtalen i bibelen er flere steder så kraftig, at ethvert sundt menneske må slutte deraf, at det skal forstås som billeder. Man vil hurtigt kunne komme galt afsted, uden tolkning.

I ovennævnte tekst vil jeg foreslå følgende tolknings retning...
Babels spædbørn kan tolkes som; forviringens "tanker", der med tiden vil fylde Menneskets Sind, hvis de får lov til at vokse op og brede sig. Er man opmærksom på dem, når de dukker op som spæde tanker; ligesom ukrut der kommer op i nyttehaven og truer med at hæmme eller kvæle de gode planter, hvis man ikke gør noget ved det; så kan man tage tankerne ved roden, hive dem op og knuse dem på klippen.
Klippen kan tolkes som åbenbaringen, den sunde lære, eller fornuften, som i modsætning til det der knuses, er bestående og fører til Livet og Lykken.

Essensen af teksten er: Hold dig fra afgudsdyrkelse...
Der er en enkel metode: Grib den og knus den, inden den vokser dig over hovedet.

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#60992 - 14/04/2006 18:10 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Vandrer]
Anonym
Anonym

Hej Vandrer

Bortset fra vores fredelige og voldsforskrækkede vestlige velfærdssamfunds kulturarv er der så noget særligt i den tekst du og Matthias snakker om som giver det indtryk at forfatteren nu da han bruger ordene "spædbørn" og "knuse mod klipper" skulle mene noget andet?

Jeg tænker bare... Det er da ikke umuligt at den gode forfatter rent faktisk mente at vi skulle luge ud i vores svigefulde hjerter, men hvad er grunden til at vi skulle tolke det anderledes end der står?

Jeg mener at det er et teologisk skråplan at kaste sig ud i den slags tolkninger, særligt da vi reelt set ikke kan vide hvad den oprindelige forfatter mente. Vi kan kun gisne om hvad der menes med det der står. Hvis vi efter for godt befindende tolker sådan at det passer i vores kram, hvor bliver fundamentet så af?

Jeg er ikke fortaler for en kristendom som er fundamentalistisk, men på den anden side kan jeg ikke se nogen mening i at holde fast i en tro på bibelen, hvis ikke man tager det hele for pålydende sådan som det står skrevet. Mellemvejen er som jeg ser det et teologisk skråplan, hvor man kan komme til at retfærdiggøre alt for mange af sine egne tanker og idéer gennem tvivlsomme tolkninger og selektiv læsning af skrifsteder.

Kan du se hvad jeg mener?

På den ene side så ser jeg en kristendom som er alt for præget af den vestlige humanisme og velfærdstanke (som ikke kommer i kraft af kristendommen vel at mærke) og som ikke er ærlig overfor sit fundament.

Og på den anden side ser jeg en tro som stort set ikke lader sig praktisere, hvor ethvert bogstav i den bibel man nu en gang vælger at læse i, er Herrens ufejlbarlige ord.

Hvor mange skrifsteder skal tolkes i føjelige rammer?

Hvor meget skal vores egen følelse af retfærdighed og rimelighed have indflydelse på hvad vi læser ud af bibelen?

Hvem skal bestemme, hvis nogen overhovedet, hvad der skal tolkes hvordan?

---

Jeg synes at jeg kan forstå og acceptere din, ret særlige er mit indtryk, form for kristendom. Den er ikke invasiv og lyver som jeg kan se det hverken for mig eller dig selv, sådan som jeg mener at det er tilfældet med mange andre kristne.

Jeg ønsker for så vidt ikke at diskutere din form for kristendom, men bare pointere at en lad holdning overfor skriften reducerer den fra guddommelig rettesnor den til "endnu en god bog at læse". Jeg har ikke noget problem med at det forholder sig sådan, men jeg har et problem med at folk ikke er ærlige omkring deres lemfældige forhold til tolkning og kristnes såkaldte "læsen i sammenhæng".

Hvis vi skal kunne benytte os af bibelen i nogen grad som rettesnor i livet og i moralske valg, så mener jeg at den må skulle være hel og urokkelig... Det er ikke mit indtryk at nogen kristne forholder sig reelt til dette. De tolker ofte som det passer dem eller som traditionen dikterer dem.

Det er ærgeligt synes jeg, for det får folk til at fremstå utroværdige eller slet og ret dumme... Sorry folks!

Til toppen 
#60993 - 14/04/2006 19:18 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: ]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
CloudHands skriver: "Og på den anden side ser jeg en tro som stort set ikke lader sig praktisere, hvor ethvert bogstav i den bibel man nu en gang vælger at læse i, er Herrens ufejlbarlige ord.," og tilføjer:
"Hvor mange skrifsteder skal tolkes i føjelige rammer?
Hvor meget skal vores egen følelse af retfærdighed og rimelighed have indflydelse på hvad vi læser ud af bibelen?
Hvem skal bestemme, hvis nogen overhovedet, hvad der skal tolkes hvordan?"

Hej CloudHands!

Troen alene er password og adgangskode til at forstå det, du påpeger som uforståeligt i Bibelens ord.
Den slags lader sig ikke forstå alene ud fra en kausal erkendelse.
Den religiøse erkendelse, der er en udvidet erkendelse, åbner for den nødvendige indsigt, der fremkommer ved, at Gud åbenbarer sin vilje og sit væsen overfor den troende.
Med andre ord er den åbenbarede Gud kun kendt af de troende (Rosens Råb side 98).

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#60994 - 14/04/2006 20:00 Bibelen og drab på børn [Re: Vandrer]
matthias
Bruger

Hej Vandrer

Citat:
Jeg forstår godt det kan være svært at finde det kærlige i disse ord:

Hvorfor skal jeg tro på din påstand om, at der er tale om billedsprog?

Som beskrevet i Det Gamle Testamente var Israel et i høj grad krigsførende folk.
Krigsførende folk begår den dag i dag overgreb mod børn.

Citat:
Children have also been deliberately targeted victims in genocidal civil wars in Africa in the past decade, and hundreds of thousands have been killed and maimed in the context of close-quarter, hand-to-hand assaults of great ferocity.

Fra http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/jpc/2003/00000039/00000003/art00002

Der er for mig at se ingen grund til at tro, at bibelcitatet skal læses anderledes. Det passer desuden nøjagtig med andre bibelcitater, der beskriver nedslagtningen af hele civilbefolkninger.

Se f.eks, hvad Jos 6, 21 skriver om Israels overgreb på befolkningen i Jeriko:

Med sværdet lagde de band på alle, der var i byen, både mænd og kvinder, unge og gamle, okser, får og æsler.

Men det er måske også "selvfølgelig billedtale". Er alt, hvad der ikke tegner et glansbillede af Bibelens Gud "billedtale"?

hilsen matthias

Til toppen 
#60995 - 14/04/2006 20:09 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: hoeg]
matthias
Bruger

Hej Ove

Citat:
Troen alene er password og adgangskode til at forstå det, du påpeger som uforståeligt i Bibelens ord.

Og du er, formoder jeg, som god og rigtig kristen i besiddelse af dette "password" og denne "adgangskode"?

Så er du også skikket til at udrede disse tilsyneladende problemer med Bibelen, så vi andre mindrebemidlede kan forstå dem?

hilsen matthias

Til toppen 
#60996 - 14/04/2006 20:34 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer, du citerer fra salme 137: Lykkelig den, der griber dine spædbørn og knuser dem mod klippen!
og skriver, at det selvfølgelig er billedtale.
Det kan jeg slet ikke finde noget belæg for at antage.

Vi ved ikke, hvem salmisten er, men kender lidt til salmens baggrund:
Der er en klagesang. Ingen lovsang, men raseri - klage og suk til Gud efter hjemkomsten til et hærget og fattigt land efter de mange års landflygtighed i det fjerne, forhadte Babylon.

Der er lidenskab og fortvivlelse - og vel også anfægtelse - i salmen. Gud føles langt borte.
I det gamle Israel var Gud bundet til templet, således at det ikke var muligt for de landflygtige at dyrke ham i det fremmede land.

Råbet til Gud siger med al tydelighed, at også troende er syndere, der kan råbe til Gud om hævn - om retfærdighed - og lidenskabeligt trygler om, at grusomme lidelser må komme over fjenden, at de onde må få deres straf.

Vi må huske, at det er mennesker der har skrevet Bibelen.
Vi, som i dag hører Kristus til, er bestemt heller ikke altid i stand til af hjertet at bede for vores fjender, som Jesus bad på sit kors langfredag: »Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.«

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60997 - 14/04/2006 21:27 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: matthias]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Matthias skriver:
Citat:
En ”frelseplan”, som altså omfatter massakrer på kvinder og børn? [.............] Ligesom Sejergaard omfatter din definition af kærlighed altså også massakrer på kvinder og børn?
Jeg undrer mig over, hvordan det må føles.

Min egen begrænsede definition af kærlighed kan ikke rumme Guds planer, og jeg er ikke kaldet til at være
rådgiver eller forsvarer for - endsige kritiker af - universets skaber.

Ifølge Bibelen handler Guds frelsesplan
om forsoningen, genoprettelsen af livsfællesskabet mellem Gud og mennesker;
om evangeliet: Guds nåde og tilgivelse;
om Guds indgriben i verden for at redde os fortabte;
om det evige liv i Paradiset.

(Ikke så meget om denne verden, hvor dødelighedsprocenten er oppe på 100,
og hvor vi jo alligevel ikke skal være ret længe ...)

Joh.3,16-17:
For således elskede Gud verden,
at han gav sin enbårne søn,
for at enhver, som tror på ham,
ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden,
men for at verden skal frelses ved ham.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60998 - 14/04/2006 21:47 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: matthias]
hoeg
Bruger

"Troen alene er password og adgangskode til at forstå det, du påpeger som uforståeligt i Bibelens ord."

Matthias skriver:

"Og du er, formoder jeg, som god og rigtig kristen i besiddelse af dette "password" og denne "adgangskode"?

Og tilføjer:

"Så er du også skikket til at udrede disse tilsyneladende problemer med Bibelen, så vi andre mindrebemidlede kan forstå dem?"

Hej Matthias!

Nej, det kan jeg ikke, hvis du med "mindrebemidlede" forstår ikke-troende. Begrundelsen er, at "Gud åbenbarer kun sit væsen og vilje for de troende" (Rosens Råb, side 98).
Det, troen giver password og adgangskode til, hører hjemme i troens univers, og forudsætter dermed en religiøs erkendelse. Kun de troende, der deler den religiøse erkendelse, kan dele erfaringer og åbenbaringer fra Bibellæsning, gudstjeneste og bøn.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#60999 - 14/04/2006 22:57 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: hoeg]
matthias
Bruger

Hej Hoeg

Citat:
"Gud åbenbarer kun sit væsen og vilje for de troende" (Rosens Råb, side 98)

Taler Jakob Wolf her ex Catedra? At to mennesker deler en vrangforestilling gør den jo ikke til sandhed.

Citat:
Det, troen giver password og adgangskode til, hører hjemme i troens univers, og forudsætter dermed en religiøs erkendelse. Kun de troende, der deler den religiøse erkendelse, kan dele erfaringer og åbenbaringer fra Bibellæsning, gudstjeneste og bøn.

Men din "religiøse erkendelse" kolliderer med andre troendes (muslimers, buddisters, asatroendes, ja selv andre kristnes) "religiøse erkendelse". Da jeg nu tilsyneladende er afskåret fra "indsigt" vil jeg gerne vide, hvordan du finder ud af, om din "religiøse erkendelse" er Sand, eller blot illusioner, eller måske dæmoners eller Djævlens værk.

hilsen matthias

Ændret af matthias (14/04/2006 22:58)

Til toppen 
#61000 - 14/04/2006 23:25 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: kristina]
matthias
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Min egen begrænsede definition af kærlighed kan ikke rumme Guds planer,

Men du mener, der findes en ”udvidet” version, som omfatter massakrer?
Findes der også en "udvidet" definition af "rød" der også betyder "blå"?

Undskyld jeg bliver ved at bore i det, men jeg forstår dig stadig ikke. ”Kærlighed” er et begreb, som mennesker bruger i omgang med mennesker. At ”udvide” det til også at omfatte det modsatte er efter min mening det samme som at gøre ordet meningsløst.

Citat:
og jeg er ikke kaldet til at være
rådgiver eller forsvarer for - endsige kritiker af - universets skaber.

Jeg kan ikke tage din påstand om ikke at forsvare Gud alvorligt. Jeg ser stort set ikke andet i dine indlæg.

Citat:
Ifølge Bibelen handler Guds frelsesplan
om forsoningen, genoprettelsen af livsfællesskabet mellem Gud og mennesker;
om evangeliet: Guds nåde og tilgivelse;
om Guds indgriben i verden for at redde os fortabte;
om det evige liv i Paradiset.

Jeg har bemærket, at du kun besvarer mine henvisninger til helt konkrete bibelsteder med afværgende almindeligheder.

Jeg forstår godt, at kristne helst snakker udenom de ubehagelige passager i Bibelen – de, der tegner et grimmere billede af deres ikoner end de bryder sig om. Men disse bibelpassager vil ikke forsvinde, og skeptikere vil blive ved med at rive guds-undskylderne dem i næsen.

Citat:
(Ikke så meget om denne verden, hvor dødelighedsprocenten er oppe på 100,
og hvor vi jo alligevel ikke skal være ret længe ...)

Hvad er pointen med denne ytring? At menneskeliv er ligegyldige?
Da jeg læste den kom jeg til at tænke på en udtalelse fra en af dine gode medkristne:

”Dræb dem alle; Gud vil kende sine egne” (Arnaud-Amalric, Pavelig legat, inden massakren på Beziers)

hilsen matthias

Til toppen 
#61001 - 15/04/2006 06:22 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: matthias]
hoeg
Bruger

Citat:
"Gud åbenbarer kun sit væsen og vilje for de troende" (Rosens Råb, side 98).

Hej Matthias!

Du skriver: "Taler Jakob Wolf her ex Catedra? At to mennesker deler en vrangforestilling gør den jo ikke til sandhed."

Ud fra en kausal erkendelse alene kan det ikke afgøres, om et religiøst budskab er sandt eller en vrangforestilling. Det er jo derfor, Jacob Wolf skelner mellem kausal og religiøs religiøse erkendelse. Et skift fra kausal til religiøs erkendelse er med Bibelens ord en omvendelse.

Du skriver, at min "religiøse erkendelse kolliderer med andre troendes (muslimers, buddisters, asatroendes, ja selv andre kristnes) religiøse erkendelse".

Ja, jeg har jo ikke kendskab til for eksempel muslimernes religiøse erkendelse.

Du skriver: "Da jeg nu tilsyneladende er afskåret fra "indsigt" vil jeg gerne vide, hvordan du finder ud af, om din "religiøse erkendelse" er Sand, eller blot illusioner, eller måske dæmoners eller Djævlens værk."

Det kan jeg ikke finde ud af alene ved kausal erkendelse. Det kan kun erfares ved religiøs erkendelse, der skabes ved bøn, gudstjeneste og Bibellæsning og sidst, men ikke mindst, andre kristnes vejledning.

Med venlig hilsen
hoeg

Ændret af hoeg (15/04/2006 06:25)

Til toppen 
#61002 - 15/04/2006 10:10 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: matthias]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej matthias - jeg kan se, at vi ikke kommer videre, så jeg stopper her.
Jeg vil dog lige på falderebet svare på dit spørgsmål, om menneskeliv da er ligegyldige:

Nej, det er menneskeliv bestemt ikke!

Tværtimod! - som kristen ser jeg det i evighedsperspektiv, og set på den måde er vores liv her i nådens tid ikke alene vigtigt og betydningsfuldt, men altafgørende..

Netop derfor lægger jeg mit liv i Guds hænder.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61003 - 15/04/2006 10:19 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: ]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Nu skriver jeg Gud med stort og dermed mener jeg Bibelens Gud og ikke alle andre religioner. Og hvorfor er denne så sand? Se, det er jo et spørgsmål om tro, og tro kommer af det, der høres. Hvis du ikke vil lytte, jamen, hvordan skulle du så finde ud af, hvem der er Gud?
Citat:
Istedet for at fordybe sig histen og pisten i diverse usynlige legekammerater, så skulle I tage at fordybe jer i noget reel videnskab, såsom medicin, biologi, fysik eller noget andet som kunne bringe fremskridt for os alle.

Med den sætning har du vel reelt sagt, at teologi, religionsvidenskab osv. skal fjernes fra universiteterne. For hvad nytte er det til? Jo, det nytter bl.a. til samfundsforståelse og en større forståelse folkeslag imellem. Men det er du måske ligeglad med? Lad os blæse på andre verdensbilleder, for det er kun mit, der er sandt. Det er altså arrogance i mine øjne - men dig om det.

Jeg sad og så Clements Direkte i går aftes, hvor Bertel Haarder deltog. Han kom med en bemærkning om, at det, som samfundet i fremtiden kom til at dreje sig om, var de ultimative sandheder så som kærlighed, død, liv, Gud osv. Ideologier hørte fortiden til. Måske spiller Gud alligevel en større rolle i dagens Danmark, end du vil være med til.

Og så lige en fodnote til sidst, som du bør tage alvorlig: Jeg er ikke enig i Jehovas Vidners opfattelse af Gud, men det betyder ikke, at jeg går og gør grin med dem. Det burde du heller ikke ved at kalde dem Jehovsas Vidner! Opfør dig ordentligt selvom du er uenig!

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#61004 - 15/04/2006 11:42 "Religiøs erkendelse" [Re: hoeg]
matthias
Bruger

Hej Hoeg

Citat:
[matthias] skriver, at min "religiøse erkendelse kolliderer med andre troendes (muslimers, buddisters, asatroendes, ja selv andre kristnes) religiøse erkendelse".

Ja, jeg har jo ikke kendskab til for eksempel muslimernes religiøse erkendelse.

Men du bruger denne "religiøse erkendelse" til at forklare Bibelens (og ikke Koranens eller Vedaernes) modsætninger med sig selv og med den virkelige verden.
Din "religiøse erkendelse" får dig til at konkludere, at Bibelen (ikke Koranen eller Vedaerne) er sand, og at Bibelens Gud (og ikke Allah eller det hinduistiske panteon) er dette univers' højeste eksistenser.
Dermed må din "religiøse erkendelse" være anderledes end muslimernes og hinduernes.

Citat:
Du skriver: "Da jeg nu tilsyneladende er afskåret fra "indsigt" vil jeg gerne vide, hvordan du finder ud af, om din "religiøse erkendelse" er Sand, eller blot illusioner, eller måske dæmoners eller Djævlens værk."

Det kan jeg ikke finde ud af alene ved kausal erkendelse. Det kan kun erfares ved religiøs erkendelse, der skabes ved bøn, gudstjeneste og Bibellæsning og sidst, men ikke mindst, andre kristnes vejledning.

Det lyder som en farlig falsk tryghedsfølelse.
Der er formentlig hundreder af millioner muslimer, der er sikre på, at en "religiøs erkendelse" som den, du er nået frem til, er falsk, og at den vil lede dig til Helvede.

Og eftersom disse muslimers "redskab" til at nå til denne konklusion er præcis det samme, som det, du bruger, nemlig en "religiøs erkendelse" opnået ved bøn, gudstjeneste og koranlæsning og sidst, men ikke mindst, andre muslimers vejledning, hvordan finder vi så ud af, hvem der har ret, og hvem der tager fejl.

Eller er det i virkeligheden ligegyldigt?

Hvordan forklarer din "religiøse erkendelse" de massakrer, Israel med Guds hjælp foretager i GT?
Er GT's Gud den samme som NT's Gud?

hilsen matthias

Til toppen 
#61005 - 15/04/2006 13:23 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: matthias]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Matthias

Alt hvad Gud står bag mener jeg helt grundlæggende er motiveret af kærlighed. Uanset hvordan det tager sig ud for mig eller fx for de bibelske forfattere. Og ellers henviser jeg til de svar, som er nævnt i mit forrige indlæg.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#61006 - 15/04/2006 15:43 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: C-Bone]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej C-Bone

Guds fred.

Hvordan Gud er kan vi se, ved at se på Jesus!.
Jesus er Guds udtrykte billede. At han er den samme, kan du blandt andet bekræftes i ved at læse Salmerne 23 og 103 fx.

Gud elsker os, så højt at han gik i døden for at frelse os. Han er den gode hyrde, der samler og leder sine får. Gud er kærlighed!

Det synes jeg er vigtigt at fastholde.

Man kan bestemt blive anfægtet, når man så læser i GT om en straffende, vred Gud, der beordrer israelitterne at udrydde andre folkestammer.

Hertil er der to ting at sige, om ikke det er sagt tidligere i tråden. Nemlig at Gud er hellig, og han hader og straffer synd. Der står skrevet at "syndens løn er død", ja, det er såmænd apostlen Paulus, der siger dette i Ny Testamente. Og det er jo i bund og grund derfor, at Gud hader synd, fordi synden adskiller os fra kærligheden, - kærligheden til hinanden, og ikke mindst, kærligheden til Gud!!. Der står i Joh. 3,20: "Thi enhver, som øver ondt, hader Lyset (Gud) og kommer ikke til Lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres".

For hvad det angår, er der intet nyt under solen.

Denne dom ("syndens løn er død") ser vi så ofte eksekveret i praksis i Gammel Testamente. Ofte ser vi ikke hvad det er der ligger bag, og "fælder" så "en uretfærdig dom", ganske enkelt fordi ikke alle enkelthederne er med! Men det, jeg ved, er at Gud i kærlighed er gået i døden for for dig og mig, og det giver en tillid til, at det nok ikke er helt gak, det han har gang i.

Dernæst, omkring israelitterne, så var det sådan, at under den gamle pagt, fungerede Gud samtidig som jødernes øverste myndighed i forhold til samfundsbud.
Dette lavede Gud særligt for det jødiske folk, fordi de ikke blot var Guds synlige kirke dengang, - men også en politisk nation. Så Gud fungerede samtidig som øverste chef i domstol, politi og militær eksklusivt i nationen Israel.

Mkh Malli

Ændret af malli (15/04/2006 15:47)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#61007 - 15/04/2006 16:04 Re: "Religiøs erkendelse" [Re: matthias]
hoeg
Bruger

Matthias skriver: "Der er formentlig hundreder af millioner muslimer, der er sikre på, at en "religiøs erkendelse" som den, du er nået frem til, er falsk, og at den vil lede dig til Helvede."

Ja, men det er muslimers tro, eller religiøse erkendelse, der ikke kan begrundes kausalt. Du kan ikke presse en religiøs erkendelse ind i det kausale, da en religiøs erkendelse er en udvidet erkendelse sammenlignet med kausal erkendelse.

Du skriver: "Og eftersom disse muslimers "redskab" til at nå til denne konklusion er præcis det samme, som det, du bruger, nemlig en "religiøs erkendelse" opnået ved bøn, gudstjeneste og koranlæsning og sidst, men ikke mindst, andre muslimers vejledning, hvordan finder vi så ud af, hvem der har ret, og hvem der tager fejl."

Igen: det kan ikke lade sig gøre, da en religiøs erkendelse er en udvidet erkendelse, der omfatter et større univers end det kausale univers.

Du skriver: "Hvordan forklarer din "religiøse erkendelse" de massakrer, Israel med Guds hjælp foretager i GT?
Er GT's Gud den samme som NT's Gud?"

Det kan jeg ikke forklare. Min religiøse erkendelse/erfaring går ud på, at sådanne spørgsmål vil jeg overlade til Gud. Den kristne tro kræver ikke, at jeg skal have en konkret kausal holdning til sådanne tekster.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#61008 - 15/04/2006 16:07 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: malli]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Malli - du skriver:

Citat:
Dernæst, omkring israelitterne, så var det sådan, at under den gamle pagt, fungerede Gud samtidig som jødernes øverste myndighed i forhold til samfundsbud.
Dette lavede Gud særligt for det jødiske folk, fordi de ikke blot var Guds synlige kirke dengang, - men også en politisk nation. Så Gud fungerede samtidig som øverste chef i domstol, politi og militær eksklusivt i nationen Israel.

Det er interessant, at du nævner det. Jeg har i løbet af denne tråd siddet med en grim fornemmelse - nemlig at de israelitter, Gud beordrede at myrde, selv ville blive syndere, fjernet fra den kærlighed I ligestiller med Gud.

Men heldigvis er der jo en diktatorisk dobbeltmoral omkring det at slå ihjel. Man må gerne, og man bliver ikke synder af det, når blot Gud befaler det. Og Gud bliver ikke ond af det, fordi alt Gud gør automatisk påstås at være godt.

Så i tilfældet GTs massakrer, var de jo i virkeligheden gode. Gud beordrede dem, og alt Gud gør er godt, derfor er GTs massakrer gode. Og retfærdige, da ofrene for massakrerne altid er syndere eller direkte onde mennesker.

Ligningen går op. Så skidt med, at der er øvet grov vold mod vores begreber om godt og ondt, retfærdigt og uretfærdigt. Og når de begreber er gjort ugyldige i forbindelsen at stille kritiske spørgsmål til ordrer, forstår man jo alligevel ikke de højere motivationer. Man må nøjes med at stole på, at når Gud beder én slå ihjel, så er dette mord godt og retfærdigt.

Og dernæst må man myrde løs. Både af mennesker og sin egen dømmekraft.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#61009 - 15/04/2006 16:39 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Claus Due]
malli
Bruger

Hej Claus Due

Guds fred.

Du skriver: "Det er interessant, at du nævner det. Jeg har i løbet af denne tråd siddet med en grim fornemmelse - nemlig at de israelitter, Gud beordrede at myrde, selv ville blive syndere, fjernet fra den kærlighed I ligestiller med Gud."

Nej, der var en sondering i hvorvidt man handlede som "privatperson" eller "i tjeneste", akkurat som der i dag er indenfor militær og politi. Hvis man som soldat skyder mennesker på gaden, uden der er krig, så kommer man i fængsel. Det var det samme dengang.

Citat:
Men heldigvis er der jo en diktatorisk dobbeltmoral omkring det at slå ihjel

Hvor?

Citat:
Man må nøjes med at stole på, at når Gud beder én slå ihjel, så er dette mord godt og retfærdigt.

Er du sød at læse sidste del af mit indlæg igen.........specielt det omkring den gamle pagt.

Mkh Malli

Ændret af malli (15/04/2006 16:41)

Til toppen 
#61010 - 15/04/2006 17:14 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: malli]
Claus Due
Bruger

Hej Malli, du skriver:

Citat:
Nej, der var en sondering i hvorvidt man handlede som "privatperson" eller "i tjeneste", akkurat som der i dag er indenfor militær og politi. Hvis man som soldat skyder mennesker på gaden, uden der er krig, så kommer man i fængsel. Det var det samme dengang.

Det er netop dette, jeg ser som "diktatorisk dobbeltmoral" - især, når dekretet kommer fra en monoteistisk gud.

Citat:
Er du sød at læse sidste del af mit indlæg igen.........specielt det omkring den gamle pagt.

Selvfølgelig, det er gjort. Og du skriver jo, at Gud fungerede som en form for diktator over jøderne, og at de straffe Gud nedfælder derfor er højere end menneskets dømmekraft. Når det sker, er resultatet netop, at man blot må slå ihjel på kommando, selvom man måske ikke selv vil det.

Ikke nok med det, så kaldes disse kommanderede mord implicit for gode og retfærdige - og denne dom kan (læs: må) mennesker ikke stille spørgsmål ved.

Og sidst, men ikke mindst: GT er jo en del af den kristne bibel, og siges at beskrive den samme Gud. Ergo er dommene over massakrernes godhed og retfærdighed også relevante for nutidige kristne, ikke blot datidens jøder. Mener jeg i al beskedenhed.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#61011 - 15/04/2006 17:33 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, hvordan skal vi forstå dette:
Citat:
Ergo er dommene over massakrernes godhed og retfærdighed også relevante for nutidige kristne, ikke blot datidens jøder.

Hvem skal dømme over massakres godhed og retfærdighed?

Hvis Gud ikke var god, så havde vi slet ikke været her!
Gud er hellig, og vi er syndere.
Gud elsker os alligevel og vil, at vi skal være i hans kærlighed.
Det kan vi kun være, hvis vores synd sones/slettes ud.

Rent og snavset kan ikke blandes og forblive rent.
PÅ samme måde kan Guds Hellighed ikke forenes med det syndige menneske.

Jeg copypaster lige en stump af et panelsvar her, selv om jeg ikke véd, om det er begribeligt for andre end os troende (Jeg véd godt der har været linket til det før .. hvis du allerede har læst det, kunne du måske give det en chance til.)

Fælles i GT og NT: Guds kærlighed og menneskets respons.
Det grundlæggende i både GT og NT er Guds kærlighed, det sekundære er menneskenes skæbnessvangre svar på denne kærlighed.
Han skaber en vidunderlig og god verden, men menneskene vender sig fra ham og ødelægger verden.
Gud udvælger så én nation for derigennem at velsigne alle, men hedningerne bekriger denne nation, og den udvalgte nation vender sig fra Gud.

Til sidst kommer Gud selv og bliver menneske og sætter hele sin kærlighed ind for at redde menneskene og giver sit liv for at gøre det. Det lykkes ham også at vinde nogle, men den udvalgte nation vender sig fra ham, og til sidst vil hedningerne også gøre det. Når det sker, er det ikke muligt at redde flere, og da kommer regsnskabsdagen, Dommedag, hvor alt ondt skal standses, fængsles og dømmes.

Sådan er Guds barmhjertighed og strenghed i GT og NT.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61012 - 15/04/2006 18:14 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej Kristina,
Hvad er det nu for noget med, at man skal være troende for at kunne tale om bibelen og dens guds gerninger? Hoeg skriver om en særlig religiøs erkendelse, som kun er klar tale for troende, og du lægger et citat ud, som angiveligt kun er klar tale for troende, og som taler om en helt anden vinkel?

Jeg ser det som en mangel på mod til at se realiteter i øjnene og frem for alt at erkende dem, hvis al mangelfuld logik og modstrid bliver fejet bort med henvisning til religiøs erkendelse. Det er noget vrøvl. Det der ikke er vrøvl er sikkert snarere troendes villighed til at finde sig i "vanskelige steder", fordi troen i øvrigt sikkert giver stor mening i livet..

Når man diskuterer den straffende gud fra Gl testamente over for den kærlige gud i det Ny, bliver tolkningen for mig klar , hvis man ser skrifterne i historisk lys: Gl testamente omtaler især jødernes historie og deres opfattelse som udvalgt folk, og de forskellige dele er blevet til under forskellige forhold, hvilket afspejler vinkel og roller i fortællingerne. Jeg har lige læst i dag i Poltiken, at Jobs Bog er blevet til i Babylon, og det gør jo sortsynet i den noget nemmere at forstå. Den historiske opfattelse af Bibelen som beskrivende jødernes opfattelse af gud snarere end guds ord til mennesket gør meningen og tolkningen klar og logisk!

Mao så synes jeg at en religiøs erkendelse tilslører opfattelsen af bibelens historier, mens den historisk/videnskabelige afklarer!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#61013 - 15/04/2006 18:54 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj
Citat:
Hvad er det nu for noget med, at man skal være troende for at kunne tale om bibelen og dens guds gerninger? Hoeg skriver om en særlig religiøs erkendelse, som kun er klar tale for troende, og du lægger et citat ud, som angiveligt kun er klar tale for troende, og som taler om en helt anden vinkel?

Nej, LarsBj, jeg synes bestemt ikke, at man skal være troende for at kunne tale om Bibelen og Guds gerninger.

Det er ikke mig, der taler om nogen særlig religiøs erkendelse. Sådan én mener jeg ikke selv at være i besiddelse af.

Men kristen er jeg, og som jeg skrev: Jeg var - og er - usikker på, om det citat, jeg lagde ud, var klar tale for ateister eller ej.
Jeg har nemlig tit været ude for, at min kristne tro, og mine forsøg op at fortælle om den, er blevet misrepræsenteret og misforstået, og jeg tror ikke, det skyldes ond vilje, men at det bare er svært ... hvis man ikke lige selv er troende.
Citat:
Mao så synes jeg at en religiøs erkendelse tilslører opfattelsen af bibelens historier, mens den historisk/videnskabelige afklarer!

Ja, det vil jeg, for mit eget vedkommende, slet ikke udelukke.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61014 - 15/04/2006 20:25 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Vandrer]
Kødfar
Bruger

Reg.: 15/04/2006
Citat:

...og hvordan kan du vide hvornår det er billedtale?
Kunne skabelsesberetningen ikke ligesåvel være billedtale for big bang?
Eller for den sags skyld kunne Gud så ikke være billedtale for kærlighed, det gode i mennesket eller samvittighed?

Så snart du begynder på billedtale åbner du for alverdens mulige tolkninger. Enten står du ved, hvad der står, eller også er bibelen ugyldig som referencested.

Til toppen 
#61015 - 15/04/2006 20:32 Re: "Religiøs erkendelse" [Re: hoeg]
Kødfar
Bruger

Hvad bruger du biblen til, hvis du alligevel overlader den religiøse erkendelse til gud?

Hvis der er passager i biblen, som du ikke forstår fordi du overlader tolkningen til gud, hvad er der så tilbage?
Kan du ikke komme med nogle eksempler på nogle skriftsteder, hvor du kan anvende DIN religiøse erkendelse?

Til toppen 
#61016 - 15/04/2006 22:49 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: LarsBj]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej LarsBJ.

Citat:
...Når man diskuterer den straffende gud fra Gl testamente over for den kærlige gud i det Ny ...

Jamen, jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor de bliver stillet så ensidigt op. Gud optræder som straffende både i Ny og Gammel Testamente og Gud er kærlig både i Ny og Gammel Testamente.

Hvorfor er det mon at dette ikke var et problem for de første jøde-kristne, som har skrevet Ny Testamente? Måske fordi de ikke så nogen forskel!! Der var ganske enkelt ikke noget problem.

Hvorfor læser folk, der fodrer sådan en myte, ikke fx Apg 5 og alle de andre steder i NT som omtaler straf og dom. Det Nye Testamente er fyldt med dem!!

En læser som ikke har forstået, at straffen og kærligheden går hånd i hånd gennem hele Bibelen for at lade nåden fra Gud få det sidste afgørende ord for den troende, en sådan læser har ikke forstået den helt grundlæggende kristendom som den har udfoldet sig fra begyndelsen. For hvorfor skulle vi tale om kærlighed og nåde hvis vi alligevel ikke har brug for Gud?

Citat:
Jeg har lige læst i dag i Poltiken, at Jobs Bog er blevet til i Babylon ...

LOL

Citat:
Den historiske opfattelse af Bibelen som beskrivende jødernes opfattelse af gud snarere end guds ord til mennesket ...

Hvad mener du dog med "historiske"? Er det mon fordi du vil tage patent på den rette historiske version af hvad der er foregået?

Søren.

Til toppen 
#61017 - 15/04/2006 22:58 Re: "Religiøs erkendelse" [Re: hoeg]
matthias
Bruger

Hej Hoeg

Citat:
[...E]n religiøs erkendelse er en udvidet erkendelse sammenlignet med kausal erkendelse.
[...]
en religiøs erkendelse er en udvidet erkendelse, der omfatter et større univers end det kausale univers.

Er denne ofte gentagne påstand én, du har tænkt dig at underbygge?

Jeg kan ikke skelne den fra en tilflugt i en ikke-eksisterende fars skørter.

hilsen matthias

Til toppen 
#61018 - 15/04/2006 23:04 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: søgende]
matthias
Bruger

Hej søgende

Mener du, at en gud, der beordrer massakrer på børn er "kærlig"?

hilsen matthias

Til toppen 
#61019 - 15/04/2006 23:32 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: C-Bone]
søgende
Bruger

Hej C-bone.

Når man læser om ugudeligheden i det gamle Testamente, så får man et svagt glimt af Gud uden den tilgivelse, som Jesus fik bragt i orden for os. Guds nåde er et afgørende element for ethvert menneske og uden den er vi ilde stedt.

Esajas skriver allerede i det Gamle Testamente om en kommende frelser:

"Men han blev gennemboret for vore overtrædelser
og knust for vore synder.
Han blev straffet, for at vi kunne få fred,
ved hans sår blev vi helbredt.
Vi flakkede alle om som får,
vi vendte os hver sin vej;
men Herren lod al vor skyld ramme ham." (Es 53,5-6).

Her får vi et billede af en vred og straffende Gud nøjagtig ligesom det findes i resten af GT, ja, faktisk gennem hele Bibelen. Med straffen for vores synd som baggrund får vi et billede af en, som tager denne straf for at mennesket kan få fred gennem tilgivelsen.

Når vi læser NT med de første jøde-kristnes øjne, som kun har GT som Bibel, så kommer der kød på talen om Guds vrede i det Nye Testamente (i fx Rom 1,18ff og mange andre steder). Nåden og frelsen fra Guds vrede bliver så meget mere vigtig fordi vi kender Gud som en hellig og straffende Gud på en meget konkret måde. Guds vrede og straf er absolut ikke fraværende i det Nye Testamente, den er en forudsætning for evangeliet, altså grundlaget for hele det glædelige budskab.

I kristendommen i Danmark taler vi ofte om Guds kærlighed og nåde, men har ikke baggrunden med. Derfor bliver det en nåde og udfrielse fra ingenting, hvilket totalt udhuler begreberne nåde og frelse.

Frelse (Matt 18,11) kan kun være frelse, hvis det er frelse FRA noget. Løskøbelse (Gal 3,13) er kun løskøbelse hvis vi er bundet og fanget af noget. På samme måde kan Jesu gerning kun bringe os nåde hvis der er en straf, som mennesket har hængende over hovedet. Jesu død på korset er det entydige vidnesbyrd om, at Gud også fremstår som en straffende Gud i det Nye Testamente.

Søren.

Til toppen 
#61020 - 15/04/2006 23:53 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: matthias]
søgende
Bruger

Massakrer på børn er ikke udtryk for Guds kærlighed, men derimod for hans hellighed og retfærdighed, altså hans kompromisløshed med det vi kalder synd.

Min retfærdighedssans siger mig, at onde mennesker, mordere, kriminelle, krigsforbrydere og andet godtfolk ikke skal slippe uden straf. Det er ganske enkelt imod min retfærdighedssans.

At han har givet sådanne mennesker mulighed for at undgå straffen mener jeg er kærlighed.

Søren.

Til toppen 
#61021 - 16/04/2006 00:12 Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: søgende]
matthias
Bruger

Hej søgende

Citat:
Massakrer på børn er ikke udtryk for Guds kærlighed, men derimod for hans hellighed og retfærdighed, altså hans kompromisløshed med det vi kalder synd.

Men kan børn synde?
Kræver en synd ikke, at den, der begår synden, er klar over, at det er forkert?
Har f.eks. 5-årige børn denne indsigt?
Eller blev børnene dræbt for andres synder?

hilsen matthias

Til toppen 
#61022 - 16/04/2006 00:39 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: matthias]
søgende
Bruger

Jeg hører ikke til dem der tror på det grundlæggende gode i menneskets egen natur (og Bibelen heller ikke).

Bibelen taler derimod om en grundlæggende modstand mod Gud og det gode. Det er ikke de forkerte ting vi gør, som gør os til syndere, det er derimod vores menneskelige grundvilkår, vores syndige natur, som viser sig i de forkerte ting vi gør.

Derfor er alle mennesker, inklusiv jeg selv, fra starten nærmest dømte til at være utilstrækkelige i forholdet til Gud. Det tror jeg såmænd de fleste danskere godt er klar over: Vi ved, at selvom et lille barn ser uskyldigt ud til at starte med, så er det i bund og grund ligesom alle os andre.

Det lille barn er derfor, ligesom jeg selv, syndere helt igennem og fortjener en hård dom.

Søren.

Til toppen 
#61023 - 16/04/2006 01:13 Små børn fortjener at blive massakreret [Re: søgende]
matthias
Bruger

Hej søgende

Citat:
Det lille barn er derfor, ligesom jeg selv, syndere helt igennem og fortjener en hård dom.

Tak for et klart svar.

Modbydeligt og dehumaniserende, men klart.

Jeg vender muligvis tilbage med nogle uddybende spørgsmål.

hilsen matthias

Til toppen 
#61024 - 16/04/2006 01:50 Re: Børn og voksne fortjener en hård dom [Re: matthias]
søgende
Bruger

Jeg kan jo lige spørge dig tilbage i mellemtiden ... samtidig har jeg lige ændret overskriften i emnefeltet over vores debat til en lidt mindre makaber udtryksmåde, der dog udtrykker det samme.

Hvad havde du forestillet dig at nåde og tilgivelse i kristen forstand skulle gøre godt for?

Er straf efter din opfattelse imod din retfærdighedssans?

Søren.

Til toppen 
#61025 - 16/04/2006 03:30 Re: Nogle gudstroende er åbenbart modbydelige! [Re: søgende]
Jerry
Bruger

Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
Kom tilfældigt til at se dette:

"Det lille barn er derfor, ligesom jeg selv, syndere helt igennem og fortjener en hård dom."

Føj, for en underkastelse for en i egen indbildning (din) hadefulde gud.

Og dit:

"Det tror jeg såmænd de fleste danskere godt er klar over: Vi ved, at selvom et lille barn ser uskyldigt ud til at starte med, så er det i bund og grund ligesom alle os andre."

... oser af gammeltestamentalistisk selvpineri, som også inkluderer selv små børn.

Skam dig!

Dét er de fleste danskere godt nok IKKE 'klar over'. Det er kun svovlprædikanter (heldigvis kun få eksemplarer af denne afdøende race) som du repræsenterer, der ikke har forstået en mindste smule, der fremfører dette modbydelige vrøvl.

"Vi ved" - gu' ved vi ikke din modbydelige 'under'tro!

Nu er jeg ateist, men jeg tror da på, at teister tror på, at deres gud er hensynsfuld og kærlig mod guden egen kreation.

Hvorfor i alverden skulle en gud skabe nogle væsener, som han nyder at straffe lige fra barnsben.

Føj, for en gud du skaber dig.

Mit barnebarn på godt tre år er en dejlig knægt, ham skal du ikke fordømme. Hvor vover du!

Du er til at brække dig over.

Skam, skam, skam over dit livssyn.

Hyg du dig med DIN synd, men kast ikke dine frustrationer over på os andre, og slet ikke på små børn.

Jerry

Til toppen 
#61026 - 16/04/2006 05:35 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: ]
Vandrer
Bruger

Kære CloudHands

CH: er der .. noget særligt ... som giver det indtryk at forfatteren ... skulle mene noget andet?
Det kan meget vel være, at forfatteren til salmen har haft tanker, som "den undertrygtes klage over undertryggeren", sådan som Kristina foreslår. Jeg er dog ikke enig i, at der ikke skulle være noget ved teksten, som kan lede til andre tolkninger.

Babel bruges i flere sammenhænge, som et billede på frafaldet, den store skøge. Af salme 137 fremgår det, at man opfordrer de troende til at dyrke sin tro og lægge den et andet sted end i Jerusalem, som er den hellige by og besiddelsen af Fred. Babylon er et sindbillede på en falsk Fred, der får den troende til at glemme, fordi det ikke er så slemt endda. Det kan være det pseudo religiøse marked, hvor der er betaling ved kasse 1, eller det kan være kirken, hvor der er en tilsyneladende tro og den forvandlende "handlings tro" hånes og spottes. Den der forlader Babel, skiller sig ud fra "lade som om fællesskabet", hvor der underneden ikke er enhed, men splittelse og forvirring.
Babylons datters børn kan tolkes, som hendes/menighedens praksis, religiøsiteten, der sættes i stedet for den frie spiritualitet og tro. Til sammenligning er vi Guds Børn, fordi vi gør, som Han siger. Hvis ikke vi gør Faderens Vilje, skal man ikke tro på os, og vi er ikke Hans Børn men løgnere.

Jeg mener vi får mere ud af at tolke ordene og finde ud af, hvordan vi selv kan bruge dem, end ved at lægge os fast på hvad andre måtte sige om, hvad der er den rigtige tolkning. Jo mere jeg har læst Salmerne, dets mere har jeg oplevet at de passer på den åndelige kamp, som finder sted under de konkrete begivenheder.

Jeg ved godt, den frie tolkning åbner for, at vi efter for godt befindende tolker sådan at det passer i vores kram. Men det sker jo hvad enten vi selv tolker eller ej. Se hvordan Kristina tolker teksten, som en legitimering af hævnfølelsen, selvom den er ufuldkommen, så mener hun at det skal være i orden at vi har de følelser, for så har vi brug for tilgivelsen. Ved læsning af teksten, som historisk vidnesbyrd om, hvor hårdt det var i landflygtigheden, bliver meningen også abstraheret til noget generelt. Ellers ville det vel ikke sige os andet end, at sådan følte forfatteren altså... Og hvad så...?

Pax & Bonum

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#61027 - 16/04/2006 09:55 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: søgende]
Ymer
Bruger

Som jeg forstår dit svar så siger du:

Alle de børn som gud dræber når han laver folkedrab har tænkt onde tanker, eller lavet onde handlinger.

Kan du give mig nogle eksempler på noget de kan have tænkt, som gør at de fortjener at dø?

Ville det være fint med dig, hvis en moderne retssal kunne bevise med sikkerhed at et barn i nutiden tænkte de samme tanker, og så dømte dette barn til den elektriske stol?

Til toppen 
#61028 - 16/04/2006 10:18 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: matthias]
malli
Bruger

Hej Matthias

Et reelt spørgsmål:

Citat:
Men kan børn synde?
Kræver en synd ikke, at den, der begår synden, er klar over, at det er forkert?

Nej, ikke nødvendigvis. Fx. et 1-årigt barn styrter ud på gaden i en farlig trafik ...foran en bil og bliver kørt over.

Barnet havde ikke den erkendelse, der skulle til for at undgå skaden. Barnet gjorde det ikke for at være ond eller slem - men konsekvensen af dets handling var fatal. Og i sidste ende blev det en ond og slem handling, både over for barnet, bilisten og forældrene.......................og barnet selv blev "straffet", dette til trods for manglende erkendelse.

"Trafikken" er i kristen terminologi arvesynden, og den er vi af natur ikke bevidste om.

Guds fred og alt godt.

Mkh Malli

Til toppen 
#61029 - 16/04/2006 11:52 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: asas]
Ymer
Bruger

"Jeg er overbevist om at Guds vrede altid er retfærdig og rimelig, uanset om jeg forstår det eller kan gennemskue det. Og jeg har hverken ret eller kompetence til at gøre mig til dommer over Gud. Jeg må stole på ham."

Interessant svar.

Du er således villig til at se bort fra hvad der i din vurdering er moralsk rigtigt for at gøre guds gerning.

For lige at vi kan blive klar på hvad vi taler om, tager jeg en af mange lignende passager, 1 Samuel 15:2-3:

Dette siger Hærskarers Herre: Jeg vil straffe amalekitterne for det, de gjorde mod israelitterne, da de spærrede vejen, dengang israelitterne drog op fra Egypten. v3 Ryk nu ud og slå amalekitterne og læg band på alt, hvad der tilhører dem. Skån ikke nogen, men dræb både mænd og kvinder, børn og spæde, okser og får, kameler og æsler.«

(lidt underlig oversættelse, men "Hærskarers Herre" er altså gud)

Jeg har nu et spørgsmål til dig.

Lad os antage at du stod alene i den by dengang, med et maskingevær, og du var i stand til at dræbe dem alle. Der er fyldt med mennesker, grædende børn, bange kvinder der holder dem op til sig, etc. Guds begrundelse til dig for at dræbe dem er noget deres forgængere gjorde for lang tid siden. Mange af børnene har måske ikke engang hørt om det. Ville du dræbe dem alle?

Til toppen 
#61030 - 16/04/2006 12:37 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: søgende]
Kødfar
Bruger

Men børn kan jo pr. definition ikke være syndige.
Man fødes uskyldig.
Altså kan børnedrab aldrig forsvares med henvisning til deres synd.

Til toppen 
#61031 - 16/04/2006 12:46 Re: Børn og voksne fortjener en hård dom [Re: søgende]
Kødfar
Bruger

Straf er udpræget imod Jesu opfattelse af menneskelige relationer.
Hele Jesu lære er gennemsyret af tanker om tilgivelse og pacifisme.
Tanken om drab af uskyldige/syndige (ikke nødvendigvis modsætninger) børn og næstekærlig eksemplaritet er fuldstændig inkommensurable.
Hvorfor i alverden kan I ikke bare droppe det gamle testamente med dets utilgivelige uhyrligheder?

Til toppen 
#61032 - 16/04/2006 13:36 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Kødfar]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kødfar skriver:
Citat:
Men børn kan jo pr. definition ikke være syndige.
Man fødes uskyldig.

Det tror jeg ikke på!

Måske har du lyst til at læse dette klip fra vores svararkiv om arvesynden:

Synden er ikke blot en fejl eller mangel i menneskets natur, men synden er oprør mod Gud.

Med rette hedder det i den lutherske bekendelse (den augsburgske konfession), at alle mennesker fødes med synd, "det vil sige: uden gudsfrygt, uden tillid til Gud og med begær" (Art 2). [........]

Talen om arvesynd vedrører altså ikke i første række menneskets natur, men den handler om menneskets Gudsforhold.

Synden er først og fremmest dette, at mennesket ikke anerkender Gud som herre over sit liv.
Mennesket vil være sin egen gud og vil selv være herre.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61033 - 16/04/2006 13:37 Re: Børn og voksne fortjener en hård dom [Re: Kødfar]
Ymer
Bruger

"Hvorfor i alverden kan I ikke bare droppe det gamle testamente med dets utilgivelige uhyrligheder?"

Ting bliver vel ikke mindre sande af at de er uhyrlige. Troene mener at det gamle testamente beskriver virkeligheden. Man kan heller ikke bare "droppe" at tro på hitler og hans menneskeudryddelser, fordi de er uhyrlige.

Og Jesus mente jo at han var søn af guden i det gamle testamente. Så hvordan vil du tro på NT uden at tro på GT. Vil du mene at Jesus har misforstået hvem hans far er?

"Hele Jesu lære er gennemsyret af tanker om tilgivelse og pacifisme."

Jeg ved ikke om hans tanker ligefrem er "gennemsyret" af pacifisme.

Matthæus 10:
"v34 Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd. v35 Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor"

Til toppen 
#61034 - 16/04/2006 13:45 Børns uskyldighed [Re: kristina]
Kødfar
Bruger

Er børnene bevidste om denne synd?
Er de selv skyldige heri?
Kender de til godt og ondt, og kan de manøvrere imellem de to?

Svaret på alle 3 spørgsmål er sfl nej, og derfor er det uretførdigt at straffe dem.

Til toppen 
#61035 - 16/04/2006 13:52 GT bør skrottes [Re: Ymer]
Kødfar
Bruger

At tro på GT virker for mig uhyggeligt. Ikke hvis man tror det er sandt, men hvis man tilbeder den gud, som det beskriver.

Jeg forholder mig egentlig ikke til, hvorvidt det er muligt at skrotte GT i sin tro. Jeg mener bare det er nødvendigt, hvis man vil tro på noget, som ikke er i strid med næstekærlighedsbegrebet, menneskerettighederne og som er så uhyggeligt, at jeg ikke turde se en eventuel filmatisering.

Mht citatet modbeviser det jo ikke pacifismen. Der er jo tale om splid pga trosforskelle.

Til toppen 
#61036 - 16/04/2006 13:56 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: kristina]
Ymer
Bruger

Ok, så børn kan godt være syndige.

Men kan de være så syndige at de fortjener at dø?

I så fald, hvad skal de have gjort / tænkt?

Til toppen 
#61037 - 16/04/2006 14:24 Er gud fra GT lige så ond som hitler? [Re: Kødfar]
Ymer
Bruger

Jeg er enig i dine betragtninger.

For mig at se er der ikke nogen moralsk forskel på folk i nazityskland som mente at Hitler var en god leder, og folk som tror på det gamle testamente, og mener at den gud er en god leder. Begge de to er hensynsløse dræbere, racistiske, uretfærdige, etc.

Jeg mener dette sagt på en forstående, ikke-aggressiv måde.
Jeg tror på at næsten alle troende faktisk er gode mennesker, men at de er bare vildledte. Det samme tænker jeg om folk der boede i nazityskland. Begge grupper var ofre for propaganda om hvor god gud/hitler er helt fra barnsben af. Begge grupper kender/kendte generelt ikke så godt til massemordene der er begået. Begge grupper er bange for straf, hvis de ikke har tiltro til lederen.

Hvis i har nogen argumenter der viser at gud står i væsentligt bedre lys end hitler, ud fra en ikke-troendes læsning af det gamle testamente, er i velkomne til at komme med dem.

Til toppen 
#61038 - 16/04/2006 14:38 Gud er god. [Re: Ymer]
malli
Bruger

Hej Ymer

Prøv at læse i Salmernes Bog.

Jeg vil her fremdrage min yndlingssalme, nemlig 103, der viser en nådig Gud

"Min sjæl, pris Herren,
alt i mig skal prise hans hellige navn.
v2 Min sjæl, pris Herren,
glem ikke hans velgerninger!
v3 Han tilgiver al din skyld,
helbreder alle dine sygdomme.
v4 Han udfrier dit liv fra graven,
han kroner dig med godhed og barmhjertighed.
v5 Han mætter dit liv med gode gaver,
du bliver ung igen som en ørn.

v6 Herren øver retfærdighed
og ret mod alle undertrykte.
v7 Han kundgjorde Moses sine veje
og israelitterne sine gerninger.
v8 Herren er barmhjertig og nådig,
sen til vrede og rig på troskab.
v9 Han anklager ikke for evigt
og vredes ikke for altid;
v10 han gengælder os ikke vore synder
og lønner os ikke efter vor skyld.
v11 Så høj som himlen er over jorden,
så stor er hans nåde mod dem, der frygter ham;
v12 så langt som øst ligger fra vest,
så langt har han fjernet vore synder fra os.

v13 Som en far er barmhjertig mod sine børn,
er Herren barmhjertig mod dem, der frygter ham.

v14 For han ved, at vi er skabt,
husker på, at vi er støv.
v15 Menneskets liv er som græsset,
det blomstrer som markens blomster;
v16 når vinden blæser over det, er det der ikke mere,
dér, hvor det stod, ser man det ikke mere.
v17 Men Herrens troskab varer fra evighed
til evighed mod dem, der frygter ham,
og hans retfærdighed mod børnenes børn,
v18 mod dem, der holder hans pagt
og husker hans bud og følger dem.
v19 Herren har grundfæstet sin trone i himlen,
han hersker som konge over alle.
v20 Pris Herren, I hans engle,
I stærke krigere, der udfører hans befaling
i lydighed mod hans ord.
v21 Pris Herren, alle hans hære,
hans tjenere, der udfører hans vilje.
v22 Pris Herren, alle hans skaberværker
overalt i hans rige.

Min sjæl, pris Herren!"

Mkh Malli

Til toppen 
#61039 - 16/04/2006 14:43 Re: Gud er god. [Re: malli]
Ymer
Bruger

Det viser en person der har lavet en tekst der siger at gud er god. Gud gør ikke faktisk noget i den tekst. Jeg kan også godt finde en tekst fra nazityskland, hvor der er en der hævder at Hitler er god.

Til toppen 
#61040 - 16/04/2006 15:26 Re: GT bør skrottes [Re: Kødfar]
søgende
Bruger

Hej Kødfar.

Jeg samler svaret til dig i ét indlæg.

Citat:
Jeg mener bare det er nødvendigt, hvis man vil tro på noget, som ikke er i strid med næstekærlighedsbegrebet, menneskerettighederne og som er så uhyggeligt, at jeg ikke turde se en eventuel filmatisering.

Nu du selv nævner næstekærlighedsbegrebet så synes jeg vi skal drage det ind også tillige med tilgivelsen som du nævnte i sidste indlæg (her).

Jeg tror du har fået kristendommens centrale begreber lidt galt i halsen. Det er naturligvis ok at mene som du mener, men det har ganske lidt med kristendom at gøre.

Ja, Jesu lære er gennemsyret af tilgivelse, men hvad er tilgivelse egentlig? Tilgivelse er når forholdet mellem to parter bliver bragt i orden efter at den ene har forbrudt sig mod den anden. Derfor er et brud mellem Gud og mennesket forudsætningen for overhovedet at kunne tale om tilgivelse. Det ville være absurd at tale om tilgivelse i forholdet til Gud hvis ikke forudsætningen var et fjendligt forhold på et eller andet plan. Derfor er der i kristendom ikke forudsætning for at tale om tilgivelse hvis ikke vi tager Jesu forsonende død på korset i betragtning.

Altså: Uden straf, ingen tilgivelse.

Men Gud ske tak at han har sørget for straffen og blot overladt tilgivelsen til os.

Citat:
Straf er udpræget imod Jesu opfattelse af menneskelige relationer.

Ja naturligvis, og gudskelov for det! "Som Herren tilgav, skal I også gøre"! Jesus tog straffen så vi kunne gå fri som tilgivne syndere. På samme måde må vi også tilgive vores medmennesker og regne med at han har taget straffen for alle synder sådan som han har sagt.

Citat:
Hele Jesu lære er gennemsyret af tanker om tilgivelse og pacifisme.

Pacifisme!!??? Ja, måske hvis du mener det kristne menneskes ret til udførelse af straf.

Ny Testamente underviser om dette med udgangspunkt og begrundelse i netop det Gamle Testamente:

"Tag ikke retten i egen hånd, mine kære, men giv plads for Guds vrede, for som der står skrevet: »Hævnen tilhører mig, jeg vil gengælde,« siger Herren."

... og det gjorde han så i forgårs

Det er overhovedet ikke fordi Gud ser gennem fingre med ondskab og menneskers synd, heller ikke i Ny Testamente. Hvis han gjorde, så var der jo slet ingen grund til at Jesus skulle dø, hvilket jo nok må siges at være det mest centrale i kristendommen. På det punkt er Ny Testamente helt og holdent i overensstemmelse med de Gamle Testamente. Hvis man altså skal skrotte det ene pga. de anklager du fører, så bør man skrotte begge to.

Du har selvfølgelig stadig det valg at mene at begge to er forkastelige, men det er ukorrekt at hævde forskellen mellem dem ...

Citat:
... uskyldige/syndige (ikke nødvendigvis modsætninger) ...

Det bliver du nødt til at forklare nærmere for mig. Hvordan vil du argumentere for at kristendommen ikke nødvendigvis hævder modsætningen mellem uskyldige og syndige?

Citat:
Hvorfor i alverden kan I ikke bare droppe det gamle testamente med dets utilgivelige uhyrligheder?

Mener du så ikke også at Jesu død på korset er en lige så utilgivelig uhyrlighed?

Søren.

Til toppen 
#61041 - 16/04/2006 15:31 Re: Gud er god. [Re: Ymer]
søgende
Bruger

Det er ok ikke at tro på Bibelens Gud, sådan er der mange der har det. Men at hævde, at gudsbilledet er forskelligt i Ny og Gammel Testamente, er ikke korrekt. Malli's eksempel var - som jeg forstår det - et forsøg på at sige, at dit billede af Gud i Gammel Testamente er forkert og ensidigt.

Til toppen 
#61042 - 16/04/2006 15:37 Re: Nogle gudstroende er åbenbart modbydelige! [Re: Jerry]
søgende
Bruger

Jeg forstår ikke dit behov for at lægge ord og meninger i munden på mig, som jeg ikke har udtrykt. - Og så i en så hård tone

Til toppen 
#61043 - 16/04/2006 15:43 Re: Nogle gudstroende er åbenbart modbydelige! [Re: søgende]
malli
Bruger

Hej Søgende

"Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer".

Jesus siger, at man i sådan en situation er salig, og man skal både fryde sig og glæde sig
- det er sager!

Gud velsigne dig.

Kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#61044 - 16/04/2006 15:50 Re: Nogle gudstroende er åbenbart modbydelige! [Re: Jerry]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jerry - Ymer - Kødfar -

- jeg kan se af jeres indlæg og spørgsmål denne påskedag, hvor vi kristne fejrer Jesu opstandelse, at I nok ikke véd ret meget om kristendommen.

Mit forslag er derfor, at I skaffer jer lidt bedre forudsætninger for at komme med relevante spørgsmål ved først at læse og gennemtænke artiklerne i vores inTRO-kursus.

Der er jo så også den mulighed, at I faktisk véd noget om det kristne budskab, at I allerede fjendtligt har afvist det og derfor egentlig ikke ønsker at vide mere, men kun at modsige og bekæmpe det?
Er det sådan, det forholder sig?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61045 - 16/04/2006 16:00 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: Ymer]
søgende
Bruger

Citat:
Alle de børn som gud dræber når han laver folkedrab har tænkt onde tanker, eller lavet onde handlinger.

Nej, ikke nødvendigvis, men de vil komme til det fordi deres grundtilstand er, at de er født som modstandere af det gode.

Citat:
Kan du give mig nogle eksempler på noget de kan have tænkt, som gør at de fortjener at dø?

Nej, for jeg kender ikke børns tanker. Men jeg kan da komme med eksempler fra Bibelen på hvad der skal til for at blive skyldig overfor Gud.

3 vers fra Ny Testamente, som kan belyse hinanden:

"Den, som ellers overholder hele loven, men fejler blot på ét punkt, er blevet skyldig i dem alle."

"I har hørt, at der er sagt til de gamle: ›Du må ikke begå drab,‹ og: ›Den, der begår drab, skal kendes skyldig af domstolen.‹ Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger: Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild." (en del af Bjergprædikenen i Matthæus 5-7, som generelt omtaler kravet om fuldkommenhed).

"For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre."

Altså: en hvilken som helst synd - stor eller lille - gør, at vi ikke kan have fællesskab med Gud. Synd fører til død.

Om det fører til Jesu død eller menneskets egen død må være op til den enkelte. Men et er sikkert: Vi som kristne har ingen ret til at dømme nogen, det er alene en sag mellem Gud og individet.

Citat:
Ville det være fint med dig, hvis en moderne retssal kunne bevise med sikkerhed at et barn i nutiden tænkte de samme tanker, og så dømte dette barn til den elektriske stol?

Nej, naturligvis ikke.

Søren.

Til toppen 
#61046 - 16/04/2006 16:04 Re: Børn og voksne fortjener en hård dom [Re: søgende]
matthias
Bruger

Hej søgende

Citat:
Hvad havde du forestillet dig at nåde og tilgivelse i kristen forstand skulle gøre godt for?

Den kristne idé om nåde og tilgivelse er uløseligt knyttet til de kristne ideer om (arve)synd og skyld.
Jeg tror, at disse idéer er magtinstrumenter. Men idéer som synd og tilgivelse kan man gøre folk bange og utrygge. Bange mennesker er lettere at styre (se blot på Bush og hans ”krig mod terror”).
Som du ser har jeg svært ved at se noget positivt i disse kristne ideer.

Citat:
Er straf efter din opfattelse imod din retfærdighedssans?

Nej på ingen måde. Straf er så vidt jeg kan se en uundgåelig del af ethvert menneskeligt samfund.

Men den ”straf”, vi taler om her – massakren på børn – lever ikke op til min forestilling om retfærdighed:

Proportionalitet. Der skal være et rimeligt forhold mellem forbrydelse og straf. Vi hugger ikke hånden af mennesker, der begår butikstyveri, fordi det ville være en uproportionalt hård straf.
At dræbe småbørn, fordi deres forældre tilhørte den forkerte stamme er ikke en proportional straf.

Lige behandling. Hvis alle børn – som du mener det – fortjener en grusom straf, hvorfor straffes de så ikke alle? Hvor er retfærdigheden i det?
(hertil vil du måske indvende, at vi alle får vores straf, om ikke før, så efter døden, men for det første véd hverken du eller jeg, om det er sandt, og for det andet består problemet med ulige behandling så længe vi er i live).

Den straffede skal kunne forstå, hvorfor hun bliver straffet. Derfor straffer retssystemet ikke småbørn, åndssvage og dyr.

hilsen matthias

Til toppen 
#61047 - 16/04/2006 16:08 Re: GT bør skrottes [Re: søgende]
Kødfar
Bruger

svar til søren:

Citat:
Tilgivelse er når forholdet mellem to parter bliver bragt i orden efter at den ene har forbrudt sig mod den anden. Derfor er et brud mellem Gud og mennesket forudsætningen for overhovedet at kunne tale om tilgivelse.

Altså: Uden straf, ingen tilgivelse.

Tilgivelse er ikke når forholdet mellem to bliver bragt i orden efter den enes forbrydelse. Tilgivelse er en bestemt måde at bringe orden i et sådant forhold. Straf er en anden af disse måder og faktisk modsætning til tilgivelsen.
Straf er kun forudsætning for tilgivelsen som begreb, men selve handlingen at tilgive har på ingen måde straf som forudsætning.
Bruddet mellem menneske og gud eksisterer i form af menneskets ufuldkommenhed, men denne har gud selv skabt og kan vel derfor ikke straffe andre end sig selv for den.

Citat:

Det er overhovedet ikke fordi Gud ser gennem fingre med ondskab og menneskers synd, heller ikke i Ny Testamente. Hvis han gjorde, så var der jo slet ingen grund til at Jesus skulle dø, hvilket jo nok må siges at være det mest centrale i kristendommen.

Jeg har ingen steder sagt at gud ser gennem fingre med ondskaben. Jeg mener bare ikke den nytestamentelige måde at forholde sig til ondskab på, er at straffe den.
Den nytestamentelige metode som prædikes af Jesus benytter tilgivelse og det gode eksempel . Altså det, at man ved at vise, hvorledes man bør gøre, kan omvende andre til samme handlinger.
Det er ikke straf. Det er aldrig straf. Straf er gammeltestamenteligt og inkommensurabelt med NT.

Citat:

Hvordan vil du argumentere for at kristendommen ikke nødvendigvis hævder modsætningen mellem uskyldige og syndige?

Jeg forholder mig her ikke til kristendommens syn på sagerne, men mit eget. At samle brænde på sabatten er muligvis syndigt, men fuldstændig og aldeles uskyldigt (ihvertfald ikke en årsag til offentlig stening som i GT)

Citat:

Mener du så ikke også at Jesu død på korset er en lige så utilgivelig uhyrlighed?

Nej da.
For det første valgte Jesus selv at gå i døden - det var vel hele meningen med hans jordiske liv.
For det andet er tabet af et uskyldigt liv (omend forfærdeligt) ikke ligeså forfærdeligt som de enorme mængder af uskyldige som dræbes i GT.

Til toppen 
#61048 - 16/04/2006 16:15 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: søgende]
LarsBj
Bruger

Hej Søren,
Mit ærinde var at stille spørgsmål ved det rimelige i at henvise til en særlig religiøs argumentation i disse spørgsmål, og min pointe er, at den store logik i gudsbillederne i bibelen tydeligt fremgår af den historiske forståelse.

Det er muligt, at bibelkyndige vil vide, at det ny testamentes gud OGSÅ er straffend og det Gls OGSÅ er kærlig ( i den ikke-voldelige version!), men det er normalt at skelne på den måde, jeg stillede det op, selv om det givetvis er for simpelt. Det ødelægger dog ikke min pointe.

Jeg er indforstået med, at mange troende finder dyb indsigt i de "dybder" i den bibelske guds væsen, der for dem fremgår af selvmodsigelserne mellem forskellige skriftsteder, men min forståelse af bibelen bygger på, at den er et menneskeværk, og derfor ser jeg selvmodsigelserne som et resultat af forskellige forfattere og forskellige tider.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#61049 - 16/04/2006 16:16 Re: Børns uskyldighed [Re: Kødfar]
søgende
Bruger

Citat:
Er børnene bevidste om denne synd?
Er de selv skyldige heri?
Kender de til godt og ondt, og kan de manøvrere imellem de to?

Svaret på alle 3 spørgsmål er sfl nej, og derfor er det uretførdigt at straffe dem.

Du er helt fri til at hævde det grundlæggende gode i mennesket (findes der iøvrigt rationelle argumenter for det siden du er så sikker?)

Der må man så bare erkende, hvilket er en ærlig sag, at kristendommen ikke er enig med dig.

Til toppen 
#61050 - 16/04/2006 16:29 Re: Børn og voksne fortjener en hård dom [Re: matthias]
malli
Bruger

Hej Matthias

Du skriver:
Citat:
Men idéer som synd og tilgivelse kan man gøre folk bange og utrygge.

Jeg vil sige, at "ideer" om synd burde gøre folk bange, så bange at de løber hen i Frelserens udstrakte arme!

Men tilgivelse! Hvordan kan det gøre folk bange?

Og ja, selvfølgelig kan det benyttes som magtinstrumenter, det kan alt, der står magtmennesker bag! fx det modsatte. Stalin, der stod bag de den største forbrydelse i menneskeheden i sidste århundrede, var ateist.

Fair nok at du er bange for Bush og hans ideer, det samme er jeg!
Men lad være med at kalde det for kristendom.

Bush vil have magt.
Kristendom handler om det modsatte, at afstå fra magt.

Jesus sagde: "I kan ikke elske både Gud og Mammon" - mammon er ikke kun penge, Mammon er et andet ord for magt!

Mkh Malli

Til toppen 
#61051 - 16/04/2006 16:32 Re: Gud er god. [Re: søgende]
søgende
Bruger

Hov, det sidste var et svar der forudsætter den forkerte person. Jeg havde forvekslet dig med Kødfar

Gud og mennesket havde lavet en pagt, som sikrede det gode forhold, men som også tydeliggjorde konsekvenserne for pagtsbrud. Da mennesker valgte Gud fra, såhh ...

Hitler gjorde bare hvad der passede ham uden at have nogen som helst ret til noget.

Hvad der ydermere gør Gud anderledes end Hitler, er, at Gud selv sørgede for at forholdet kunne komme på ret køl igen. Det lovede han allerede i Gammel Testamente:

"Der skal komme dage, siger Herren, da jeg tilsår Israel og Juda med mennesker og dyr. v28 Ligesom jeg vågede over, at de blev rykket op med rode og revet ned, jævnet med jorden og ødelagt og led ondt, således vil jeg våge over, at de bliver bygget op og plantet, siger Herren. v29 I de dage skal man ikke mere sige:
Fædrene spiste sure druer,
og sønnerne får stumpe tænder.
v30 Nej, enhver skal dø for sin egen synd; ethvert menneske, der spiser sure druer, får selv stumpe tænder.

v31 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, v32 en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten. De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Herren. v33 Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. v34 Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd" (Jer 31,27-34).

Hvad kan man sammenfattende sige om Bibelens Gud? Han er kompromisløs, retfærdig og holder hvad han lover. Men over alt dette er han tilgivende og kærlig.

Til toppen 
#61052 - 16/04/2006 17:10 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj
Citat:
Jeg er indforstået med, at mange troende finder dyb indsigt i de "dybder" i den bibelske guds væsen, der for dem fremgår af selvmodsigelserne mellem forskellige skriftsteder, men min forståelse af bibelen bygger på, at den er et menneskeværk, og derfor ser jeg selvmodsigelserne som et resultat af forskellige forfattere og forskellige tider.

Vi kan ikke blive uenige om, at Bibelen er et menneskeværk. Den er skrevet af mennesker, som sikkert alle har gjort sig umage med at forklare sig så godt de kunne, men den er ikke skrevet med ført hånd efter diktat fra oven.

Her adskiller kristnes bibeltro sig fra muslimernes tro på koranen, som de mener er Allahs ord, givet til profeten Muhammed. Hvordan det så kunne gå til, da profeten jo var analfabet, ved jeg ikke, men sådan tror de i hvert fald. Her er det selve bogen , der er hellig. Den må fx. kun berøres når man har vasket hænder, den må kun ligge på et bord (ikke stå på nederste hylde i en reol på nederste hylde) og der må ikke lægges noget oven på den.

Sådan er det ikke med Bibelen. Du skulle bare se det eksemplar, jeg bruger mest, det bliver behandlet ganske respektløst og er fyldt med notater og understregninger.

Og for mig at se styrkes den overordnede troværdighed på Bibelens tekster ved de forskellige uoverensstemmelser fx. i de fire evangelier. Ellers kunne man mistænke evangelisterne for at have skrevet af efter hinanden.

(På samme måde som med øjenvidner til en kriminel handling. Når de afhøres er de som regel ikke enige om detaljerne - og hvis de er, vil de nok blive mistænkt for at have samstemt deres forklaringer på forhånd .. )

Bibelen er en helt forunderlig bog - det er jeg ikke den eneste, der har opdaget. Selv de mest hengivne bibellæsere, som har læst og studeret hele deres liv, finder hele tiden nye sammenhænge, og får flere og flere nye aha-oplevelser efterhånden som årene går. Færdige bliver vi aldrig ... heldigvis da!

Min kristne overbevisning er, at der står det i Bibelen, som Gud vil, at der skal stå, nemlig alt hvad vi behøver at vide, og at Gud ville have grebet ind, hvis vi ikke her i år 2006 ved hjælp af den bog (eller de bøger, skulle jeg sige, for der er 66 ialt) kunne få den nødvendige indsigt til at kunne tage stilling til budskabet.

Jeg tror at Gud er universets skaber og opretholder, og at Gud derfor også overordnet styrer historiens gang - - på underfuld vis i interaktion med sine skabninger.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61053 - 16/04/2006 17:11 Jesus' død er absurd og uretfærdig [Re: søgende]
matthias
Bruger

Hej søgende

Citat:
[...]

Sjovt du spørger.

Jesus' død er en absurditet
Iflg Bibelen ofrede Gud sig selv til sig selv for at sone de overtrædelser, menneskene havde begået, og som Gud fra tidernes begyndelse havde vidst, at menneskene ville begå.
Da Gud døde(!) undrede han sig højlydt over, hvorfor han havde forladt sig selv.
En længere, og ganske underholdende sammenfatning af den intellektuelle katastrofe, som den kristne frelseplan er, kan læses her.

Jesus’ død er en uretfærdighed
Noget af det mest grundlæggende i udøvelsen af retfærdighed er, at det er den, der begår forbrydelsen, der bærer ansvaret og tager straffen.
I NT henrettes en (angiveligt) uskyldig person for andres overtrædelser. Vi har på dansk en vending, der beskriver en sådan uretfærdighed: At rette bager for smed.

hilsen matthias

Til toppen 
#61054 - 16/04/2006 17:18 Re: GT bør skrottes [Re: Kødfar]
søgende
Bruger

Hej Kødfar.

Citat:
Tilgivelse er ikke når forholdet mellem to bliver bragt i orden efter den enes forbrydelse. Tilgivelse er en bestemt måde at bringe orden i et sådant forhold. Straf er en anden af disse måder og faktisk modsætning til tilgivelsen.

Ja, her er vi jo så uenige. Igen, det er ok at være uenig med den kristne forståelse af begrebet, bare vi får klarlagt de forskellige opfattelser af begrebet.

Et hurtigt opslag på wikipedia siger det faktisk ret godt, synes jeg. Der står:

"According to traditional Christian teachings, the forgiveness of others is amongst the spiritual duties of the Christian believer. God is generally considered to be the original source of all forgiveness, which is made possible through the suffering and sacrifice of Jesus, and is freely available to the repentant believer."

Tilgivelse og forsoning er altså tæt forbundne i en kristen tankegang.

Din opfattelse af tilgivelse svarer nærmere til den muslimske. Den lader Allah tilgive i flæng og hvor han synes det passer. Men han har ikke brug for at holde sit ord og være konsekvent når han har lavet en aftale (en pagt). Derfor bliver forsoningen unødvendig.

Altså: som jeg har forstået tilgivelse i Islam, så er det en tilgivelse uden forsoning, netop som du også er fortaler for.

Problemet er for mig at se, at den ikke tager højde for Guds hellighed og renhed. Det vil betyde, at Gud ikke har noget problem med at have fællesskab med uperfekte mennesker. i kristendommen er det et problem. Der bliver mennesket nødt til at blive renset for sin synd før forholdet til Gud kan opretholdes.

Desuden gør det Gud til en løgner, der ikke holder hvad han siger. Når han stiller mennesket overfor valget mellem at vælge velsignelsen og forbandelsen, og mennesket derefter vælger forbandelsen, så nytter det ikke noget hvis han alligevel giver velsignelse i modstrid med det han har sagt.

Citat:
Jeg har ingen steder sagt at gud ser gennem fingre med ondskaben. Jeg mener bare ikke den nytestamentelige måde at forholde sig til ondskab på, er at straffe den.

What!!!!!!!!!????

Hvorfor i alverden siger Ny Testamente så igen og igen at Jesus blev straffet for vore overtrædelser? Hvorfor skulle Jesus dø overhovedet?

Bare et enkelt eksempel:

"på sit legeme bar han selv vore synder op på korset, for at vi, døde fra synden, skal leve for retfærdigheden. Ved hans sår blev I helbredt. For I fór vild som får, men er nu vendt om til jeres sjæles hyrde og tilsynsmand".

Som spiller på Esajascitatet:

"Vi flakkede alle om som får, vi vendte os hver sin vej; men Herren lod al vor skyld ramme ham."

Jesu straf for vores synders skyld er DET centrale emne i Ny Testamente!

Citat:
Straf er gammeltestamenteligt og inkommensurabelt med NT.

Har du prøvet en almindelig bibelsøgning på former af ord som "straf", "soning" osv?

Citat:
S: Hvordan vil du argumentere for at kristendommen ikke nødvendigvis hævder modsætningen mellem uskyldige og syndige?

K: Jeg forholder mig her ikke til kristendommens syn på sagerne, men mit eget.

Ok, så forstår jeg bedre.

Citat:
For det første valgte Jesus selv at gå i døden - det var vel hele meningen med hans jordiske liv.

Mnjahh, men hvorfor skulle han så overhovedet have et jordisk liv som sluttede med døden? Jeg mener, der må da være en mening eller et formål med det hele, eller ...?

Søren.

Til toppen 
#61055 - 16/04/2006 17:45 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: LarsBj]
søgende
Bruger

Hej LarsBj

Citat:
Mit ærinde var at stille spørgsmål ved det rimelige i at henvise til en særlig religiøs argumentation i disse spørgsmål, og min pointe er, at den store logik i gudsbillederne i bibelen tydeligt fremgår af den historiske forståelse.

ok, dette er jeg sådan set enig med dig i. Min kristendom (eller gudsbillede om du vil) kommer til udtryk på forskellige måder alt efter hvilket humør og hvilken livssituation jeg er i.

Dog er min Gud den samme, det er bare forskellige aspekter ved hans karakter, som jeg kan finde støtte i på et givent tidspunkt.

På samme måde er det med Bibelens forfattere. Deres vægtning er ganske sikkert et udtryk for den historiske sitation, men det betyder ikke, at der er tale om vidt forskellige gudsbilleder.

Citat:
Det er muligt, at bibelkyndige vil vide, at det ny testamentes gud OGSÅ er straffend og det Gls OGSÅ er kærlig ( i den ikke-voldelige version!), men det er normalt at skelne på den måde, jeg stillede det op, selv om det givetvis er for simpelt.

Jeg vil påstå, at begge dele er lige nærværende i begge dele af Bibelen. Forskellene i udtryksmåde skyldes skriftets genre (fortælling, krønike, brev, poesi, biografi etc), skriftets formål, skriftets historiske kontekst, virkemidler etc., altså andet end selve indholdet i gudsbilledet.

Guds som den straffende bliver derfor i en gammeltestamentlig fortællinger udpenslet med makabre stilistiske virkemidler, mens den i et nytestamentligt brev blot bliver nævnt som et træk ved gudsforholdet, noget, som forudsætter en association til gammeltestamentlige skrifter.

Citat:
... min forståelse af bibelen bygger på, at den er et menneskeværk ...

Ditto her. Men to forskellige fortolkninger af et trafikuheld (eller en hvilken som helst anden situation) kan vel godt begge være lige korrekte selvom de fokuserer på forskellige aspekter.

Søren.

Til toppen 
#61056 - 16/04/2006 17:50 Re: Jesus' død er absurd og uretfærdig [Re: matthias]
søgende
Bruger

Citat:
Iflg Bibelen ofrede Gud sig selv til sig selv for at sone de overtrædelser, menneskene havde begået, og som Gud fra tidernes begyndelse havde vidst, at menneskene ville begå.

Ja, tænk, og han gjorde det for os

Til toppen 
#61057 - 16/04/2006 18:01 Tilgivelse i GT og NT [Re: søgende]
Kødfar
Bruger

Hej hej

Citat:
Tilgivelse og forsoning er altså tæt forbundne i en kristen tankegang.

Din opfattelse af tilgivelse svarer nærmere til den muslimske. Den lader Allah tilgive i flæng og hvor han synes det passer. Men han har ikke brug for at holde sit ord og være konsekvent når han har lavet en aftale (en pagt). Derfor bliver forsoningen unødvendig.

Jeg har aldrig nogensinde nævnt at tilgivelsen skulle være inkonsekvent. Tværtimod! Jeg har sagt det absolut modsatte; at tilgivelsen ifølge det nye testamente er det eneste middel der findes mod fjender, og at det skal bruges HVER GANG!
Jeg ser NETOP forskellene på GT og NT som utrolig inkonsekvens. Straf i GT og tilgivelse i NT.
Det er gud der er inkonsekvent.

Forsoningsbegrebet er ikke lig straf, og står ikke i modsætning til den tilgivelsesopfattelse jeg har givet udtryk for.

Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kan blive ved med at læse helt andre ting end dem jeg helt klart skriver!

Citat:
Problemet er for mig at se, at den ikke tager højde for Guds hellighed og renhed. Det vil betyde, at Gud ikke har noget problem med at have fællesskab med uperfekte mennesker. i kristendommen er det et problem. Der bliver mennesket nødt til at blive renset for sin synd før forholdet til Gud kan opretholdes.

Ja, mennesket renses gennem tilgivelsen.
Man kan ikke rense ved straf - kun ødelægge.

Citat:

K:Jeg mener bare ikke den nytestamentelige måde at forholde sig til ondskab på, er at straffe den.

S:Hvorfor i alverden siger Ny Testamente så igen og igen at Jesus blev straffet for vore overtrædelser? Hvorfor skulle Jesus dø overhovedet?

Menneskene bliver jo netop IKKE straffet! Det gør gud selv (i form af jesus).
Det er Jesus der straffes - ikke menneskene. Menneskene tilgives.
Næstekærlighed og tilgivelse er måden hvorpå gud behandler mennesker i NT og hvorpå mennesker bør behandle hinanden ifølge NT.
Det modsatte er tilfældet i GT. Straf og etnocentrisme er her nøgleordene.

Til toppen 
#61058 - 16/04/2006 18:22 Re: Gud er god. [Re: søgende]
Ymer
Bruger

"Gud og mennesket havde lavet en pagt, som sikrede det gode forhold, men som også tydeliggjorde konsekvenserne for pagtsbrud."

Den gammeltestamentelige gud lavede en pagt med jøderne, Hitler lavede en "pagt" med tyskerne. Begge lovede deres folk et stort rige.

"Hitler gjorde bare hvad der passede ham uden at have nogen som helst ret til noget."

Det gjorde den gammeltestamentelige gud også, i mine øjne.

Mht til resten af dit indlæg, forholdet der skal komme på "ret køl igen" er tydeligvis forholdet mellem israelere og gud.

"v31 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus"

Andre folkeslag lavede han folkedrab imod.

Til toppen 
#61059 - 16/04/2006 18:40 Re: Nogle gudstroende er åbenbart modbydelige! [Re: kristina]
Ymer
Bruger

Jeg kan ikke tale for Kødfar og Jerry

Jeg vil gerne lære, ikke om kristendommen i sig selv, men om hvordan troende tænker.

Siden det er en diskussion om grundlæggende moralske værdier, kan mine indlæg sikkert godt virke anstødende. Men jeg ønsker jer intet ondt. Der er mange troende der tænker at jeg vil brænde evigt i helvede. Ift det synes jeg ikke mine moralsk anklagende udsagn virker så slemme.

Til toppen 
#61060 - 16/04/2006 18:48 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: søgende]
Ymer
Bruger

Jeg ved ikke helt om jeg har forstået det her rigtigt.

Synes du at det er i orden at gud beordrer børn dræbt, hvis de har kaldt en eller anden for "en tåbe"?

I fald jeg har misforstået dig, kan du så ikke nævne noget andet konkret, som du synes det er i orden at dræbe børn for. Der må jo være en del ting der kan gøre det, siden at gud beordrede så mange børn dræbt.

Til toppen 
#61061 - 16/04/2006 18:55 Re: Nogle gudstroende er åbenbart modbydelige! [Re: kristina]
Kødfar
Bruger

Jeg ved en del om kristendommen.
Er opvokset med den og har mange kristne venner.
Jeg har intet imod kristne.

Jeg afviser den netop fordi jeg kender den. Og ikke mindst fordi jeg kender alternativer, som har væsentligt større sandhedsværdi.

Til toppen 
#61062 - 16/04/2006 19:01 Re: Børns uskyldighed [Re: søgende]
Kødfar
Bruger

Jeg har ingen steder hævdet at mennesket var grundlæggende godt.

Jeg hævder blot at børn ikke ved om de handler godt eller ondt, og derfor ikke bør høre under samme strafferamme som voksne (hvis nogen overhovedet).

Til toppen 
#61063 - 16/04/2006 19:03 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: søgende]
Kødfar
Bruger

Måske, men hvordan det er letter at holde af den skyldige i trafikuheldet, hvis man får at vide at han er en flink fyr, som bestemt ikke ønsker at skade nogen end (NT), hvis man får fortalt at han ynder at straffe og myrde (GT)

Til toppen 
#61064 - 16/04/2006 19:23 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Citat:
Min kristne overbevisning er, at der står det i Bibelen, som Gud vil, at der skal stå, nemlig alt hvad vi behøver at vide, og at Gud ville have grebet ind, hvis vi ikke her i år 2006 ved hjælp af den bog (eller de bøger, skulle jeg sige, for der er 66 ialt) kunne få den nødvendige indsigt til at kunne tage stilling til budskabet.

Undskyld, men du må da mene, det KIRKEFÆDRENE vil, at der skal stå, jvf den standende diskussion om de ikke-kanoniserede evangelier?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#61065 - 16/04/2006 20:10 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Kødfar]
Vandrer
Bruger

Kære Kødfar

Du har da ret i, at skabelsesberetningen kan være billedtale.
Jeg ser ikke der er noget til hindring for, at beretningerne om skabelsen faktisk kan rumme big bang og evolutionen. Jeg synes især, at f.eks. teorierne om "Felter af Potentiale"; som man mener var tilstede før de blev koncentreret i meget lille punkt, der eksploderede fordi det blev umådelig varmt; er særdeles interessant. Kvantefysikkens forsøg i CERN, er super sej forskning, hvor man kommer tæt på at kikke Gud i kortene.

Det er min opfattelse, at skabelsesberetningerne ér billedtale.

Der er flere skabelsesberetninger i løbet af de første vers og kapitler af 1. Mosebog.
De første tre kan dele Skabelsesberetningen således op:
1 1. mos 1,1. : Alt undfanges i Hovedet, som en tanke.
2 1. mos 1,2 til 2. mos 2,3. : Alle skabinger får sin plads i Livets Bog.
3 1. mos 2,4 - 25. : Der dannes legemer og levende væsener får deres Navne.
Hertil knyttes 4 1. mos 3 : Syndefaldet, som handler om individualiseringen af mennesket.

Der er flere lag i skabelsesberetningerne, som gør at man kan læse forskellige temaer ud af dem.
De temaer jeg umiddelbart kan få øje på, det er eksempelvis:
Tilblivelsen af Alt, med opdeling i ånd og materie.
Tilblivelsen af mennesket og dets plads i Skabningen.
Udvælgelsen af et Folk og verdenshistorien frem til i dag.

Jeg håber videnskaben får fastslået, at Skabelsesberetningerne nødvendigvis må være billedtale og skal tolkes, i stedet for helt at afvise skabelsesberetningerne, som religiøs overtro. Jeg synes det er ret indlysende, at ikke alene Skabelsesberetningerne, men også meget andet i Bibelen skal tolkes.

Der er ikke én tolkning, som er den rigtige...
Og ja, jeg vil netop åbne for mange tolkninger, i stedet for at bilde mig ind, at der kun er én tolkning.

Pax & Bonum

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#61066 - 16/04/2006 20:40 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj
Citat:
Undskyld, men du må da mene, det KIRKEFÆDRENE vil, at der skal stå, jvf den standende diskussion om de ikke-kanoniserede evangelier?

Ja, det var jo kirkefædrene, der havde ansvaret for at frasortere dem, der også den gang, og af forskellige grunde, havde interesse i at forsøge at bortforklare og modsige hændelserne omkring Jesu død og opstandelse.

Kriterierne var, som jeg har forstået det, at for at et skrift kunne blive accepteret som kanon, skulle det være forfattet af øjenvidner til begivenhederne, eller mennesker med nær tilknytning til øjenvidnerne.

Det nyfundne skrift om Judas er nedskrevet flere århundreder år senere, og kunne naturligvis ikke komme med.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61067 - 16/04/2006 20:52 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Vandrer]
Ymer
Bruger

Jeg kan godt se at du kan tolke den sætning som billedtale. Men hvad med lovene og ordrene givet af gud.

Fx:

3. mosebog vers kapitel 21:
"v16 Herren talte til Moses og sagde: v17 Sig til Aron: Ingen af dine efterkommere i slægt efter slægt, som har en legemsfejl, må komme nær og frembære sin Guds føde. v18 Ingen mand, som har en fejl, må komme nær, hvad enten han er blind eller halt, har hareskår eller en forvokset legemsdel, v19 eller han har brækket ben eller arm, v20 er pukkelrygget eller dværg eller har hvid plet i øjet, eller har skab eller fnat eller beskadigede testikler."

"v23 Men han må ikke komme hen til forhænget, og han må ikke komme nær til alteret, for han har en fejl; han må ikke vanhellige min helligdom, for jeg, Herren, helliger den."

Du vil vel ikke sige at hvert enkelt af disse ting der kan være galt med folk er metaforiske?

Og hvad ville det betyde at dræbe 20.000 metaforiske mennesker?

Til toppen 
#61068 - 16/04/2006 21:54 Re: Jesus' død er absurd og uretfærdig [Re: søgende]
matthias
Bruger

Har du et bedre svar, eller stopper vi her?

Til toppen 
#61069 - 16/04/2006 22:08 Re: Jesus' død er absurd og uretfærdig [Re: matthias]
Ymer
Bruger

Sjovt link

Til toppen 
#61070 - 16/04/2006 22:14 Re: Jesus' død er absurd og uretfærdig [Re: matthias]
søgende
Bruger

Jeg har ingen yderligere kommentarer da jeg intet absurd eller uretfærdigt finder i det, i modsætning til dig.

Vores uenighed er afdækket og jeg tror ikke yderligere diskussion vil gøre os så meget mere enige.

Til toppen 
#61071 - 16/04/2006 22:23 Re: Børns uskyldighed [Re: Kødfar]
søgende
Bruger

nå, men så grundlæggende uskyldigt da. For mig at se er det det samme.

Jeg mener derimod, at mennesket er grundlæggende fordærvet, vendt imod Gud og det gode. På den baggrund er der naturligvis også et problem i forholdet mellem Gud og barnet - ligesom der er mellem ethvert menneske og Gud.

Til toppen 
#61072 - 16/04/2006 22:35 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina, du spørger:

Citat:
Hvem skal dømme over massakres godhed og retfærdighed?

Hvis Gud ikke var god, så havde vi slet ikke været her!
Gud er hellig, og vi er syndere.
Gud elsker os alligevel og vil, at vi skal være i hans kærlighed.
Det kan vi kun være, hvis vores synd sones/slettes ud.

Til første del: mennesker skal dømme, om en massakre er god og retfærdig. For god ordens skyld vil jeg lige pointere, at jeg ikke kan forestille mig nogen forbrydelse eller overtrædelse, der kan retfærdiggøre massemord som straf.

Til næste del: du skriver, at hvis Gud ikke var god, eksisterede mennesker ikke. Men synes du, at massemord som straf er godt? Retfærdigt?

Jeg ved godt du siger, at vi ikke skal dømme godt eller ondt omkring Gud og Guds handlinger. Men du må da have stillet dig selv spørgsmålet, om mennesker virkelig kan være så onde og syndfulde kollektivt, at de fortjener at blive myrdet. Og hvorfor en, der elsker mennesker, slår mennesker ihjel imens de er syndere, i stedet for at tilbyde dem omvendelse.

Citat:

Jamen, vi destruerer jo ikke ting, blot fordi de er snavsede - og da slet ikke mennesker (ja OK, nogle gjorde, fordi de mente mennesker af en bestemt race var snavsede). Vi, mennesker, renser og vasker tingene i stedet for at smide dem ud. Er vi virkelig mere omsorgsfulde overfor vores tøj eksempelvis, end Gud er overfor mennesker?

Citat:
Jeg copypaster lige en stump af et panelsvar her, selv om jeg ikke véd, om det er begribeligt for andre end os troende (Jeg véd godt der har været linket til det før .. hvis du allerede har læst det, kunne du måske give det en chance til.)

Jeg giver det en chance til, for det er immervæk et stykke tid siden, jeg har læst den bid tekst.

Citat:
Til sidst kommer Gud selv og bliver menneske og sætter hele sin kærlighed ind for at redde menneskene og giver sit liv for at gøre det. Det lykkes ham også at vinde nogle, men den udvalgte nation vender sig fra ham, og til sidst vil hedningerne også gøre det. Når det sker, er det ikke muligt at redde flere, og da kommer regsnskabsdagen, Dommedag, hvor alt ondt skal standses, fængsles og dømmes.

Det eneste jeg kan udlede af teksten, er at mennesker er onde og vil deres egen udslettelse, og ignorerer forsøgene på frelse (som jeg i øvrigt anser for pinligt ineffektive). Og det fylder mig med en del ubehag, samtidig med at det inderligt forundrer mig, hvordan du kan kalde Gud kærlig efter alt, Han har gjort mod mennesker, og med mennesker, og ved mennesker.

For at vende tilbage til noget, du skrev tidligere i dit svar:

Citat:

Og mennesket kan ikke gøres syndfrit, medmindre det forpligter sig på en helt bestemt måde, der blandt andet indebærer at man accepterer, at massemord kan være både gode og retfærdige, i og med de er beordret af Gud.

Jeg beklager hvis jeg lyder lidt spids, Kristina, men det er for mig at se et meget ubehageligt menneskesyn, uanset hvor stor betydning Guds udvalgte nation havde. Det er massemord uden mulighed for overgivelse, og det kalder kristne godt og retfærdigt - og endda kærligt, alene fordi Gud beordrede det.

Hvorfor accepterer du dette - hvilket du må gøre, idet du tror på bibelens sandhed? Hvorfor accepterer du, at begreberne godt, retfærdigt og kærligt på den måde udvides til også at kunne beskrive massakrer? Hvad er ondt, hvis dette er godt?

Til toppen 
#61073 - 16/04/2006 22:37 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: Ymer]
søgende
Bruger

Ethvert menneske fortjener at være adskilt fra Gud - det, vi normalt kalder døden - hvis det har den mindste synd i sig. Så ja, for at sige det lidt firkantet: Vi fortjener alle at dø, fordi vi alle er syndere. Gud har altså allerede beordret det.

Den, som er kristen, har allerede fået dødsdommen over sig gennem Jesu død. Dette er i kristendommen grundlaget (det eneste grundlag) for at vi kan gå fri. Læs fx Rom 6,1-11 og andre lignende passager. Det er vores grundlæggende kristne børnelærdom (hvis en sådan findes nu om dage ).

Citat:
I fald jeg har misforstået dig, kan du så ikke nævne noget andet konkret, som du synes det er i orden at dræbe børn for.

En hvilken som helst synd eller syndig tilstand. Vælg selv.

Søren.

Til toppen 
#61074 - 16/04/2006 22:38 Re: "Religiøs erkendelse" [Re: Kødfar]
hoeg
Bruger

Hej Kødfar!

Du skriver: "Hvad bruger du biblen til, hvis du alligevel overlader den religiøse erkendelse til gud?"

Det er ikke et spørgsmål om at overlade "den religiøse erkendelse til Gud". Gennem Bibellæsning, bøn og gudstjeneste erfarer den troende Guds vilje. Jacob Wolf skriver det på den måde: "Gud åbenbarer kun sit væsen og vilje for de troende" (Rosens Råb side 98).

Du skriver: "Hvis der er passager i biblen, som du ikke forstår fordi du overlader tolkningen til gud, hvad er der så tilbage? Kan du ikke komme med nogle eksempler på nogle skriftsteder, hvor du kan anvende DIN religiøse erkendelse?"

Igen: Jeg overlader ikke nogen tolkning til Gud. Jeg kan bruge hele Bibelen og jeg lytter til andre troendes udlægning og forståelse af teksterne. Erfaringer herfra udgør min religiøse erkendelse og min (og andres) erfaringer er, at Gud ønsker at kommunikere (åbenbare sin vilje), med den troende gennem bøn og gudstjeneste.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#61075 - 16/04/2006 22:55 Re: Børns uskyldighed [Re: søgende]
matthias
Bruger

Hej søgende

Citat:
Jeg mener derimod, at mennesket er grundlæggende fordærvet, vendt imod Gud og det gode. På den baggrund er der naturligvis også et problem i forholdet mellem Gud og barnet - ligesom der er mellem ethvert menneske og Gud.

Men det dræbte barn fik aldrig chancen for at rette op på dette problem, sådan som du og jeg har fået.
Kan du se det?

hilsen matthias

Til toppen 
#61076 - 16/04/2006 23:01 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: søgende]
Ymer
Bruger

ok, det må jeg nok sige.

Ville du redde et andet menneske hvis det var ved at drukne?

Det er jo syndigt, og fortjener derfor at dø. Ved at redde personen gør du dig til dommer, modsiger gud, og siger at denne person bør leve.

Til toppen 
#61077 - 16/04/2006 23:17 Re: Tilgivelse i GT og NT [Re: Kødfar]
søgende
Bruger

Citat:
Jeg har aldrig nogensinde nævnt at tilgivelsen skulle være inkonsekvent.

Det tror jeg ikke jeg har påstået om dig. Jeg kan i hvert fald ikke finde det nogen steder. Jeg har sagt, at GUD ville være inkonsekvent (sådan som du altså selv nævner igen med påstanden at jeg skulle have misforstået det) hvis han ikke skulle holde hvad han lover, sådan som du vil have ham til: umiddelbart at tilgive uden den medfølgende straf, som han har lovet.

Citat:
Jeg ser NETOP forskellene på GT og NT som utrolig inkonsekvens. Straf i GT og tilgivelse i NT.

Jeg kan godt forstå dine problemer med uoverensstemmelse når du netop vil fastholde forskellen mellem GT og NT.

Det er netop hvad jeg påpeger: En forskel mellem NT og GT vill gøre Gud til en løgner fordi han skifter mening sådan umiddelbart og uden den straf, som han har lovet fra begyndelsen.

Derfor er det afgørende at få øje på det gennemgående tema i det Nye Testamente (som du altså ikke vil anerkende), nemlig, at Jesus var den, der tog straffen. Straf er absolut ikke fraværende i NT, den er helt grundlæggende. Ellers vil Gud være i splid med sig selv.

Jeg kan finde utallige henvisninger i NT som taler om straf og nødvendigheden af den. Kan du finde bibelsteder som siger, at den er unødvendig i tilgivelsesprocessen?

Citat:
Forsoningsbegrebet er ikke lig straf, og står ikke i modsætning til den tilgivelsesopfattelse jeg har givet udtryk for.

Hvis ikke forsoningen i kristen forstand indebærer straf, hvad består den så i?

Citat:
Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kan blive ved med at læse helt andre ting end dem jeg helt klart skriver!

I lige måde Jeg har ikke sagt noget som helst om hvorvidt du skulle mene, at tilgivelsen er inkonsekvent. Derimod, at du mener, at Gud er inkonsekvent, hvilket jeg er helt enig med dig i, hvis man fastholder dit synspunkt om grundlæggende forskel i NT og GT.

At resultatet bliver inkonsekvens bekræfter jo bare, at dit synspunkt indeholder uoverensstemmelser og altså ikke hænger sammen i enderne. Straf og tilgivelse går hånd i hånd gennem både NT og GT.

Citat:
Menneskene bliver jo netop IKKE straffet! Det gør gud selv (i form af jesus).

Ja, en stedfortrædende død på menneskets vegne. Det er hvad der ligger i den meget brugte sætning, at "Jesus døde for vore synder".

For at opsummere:
Du kommer ind i grundlæggende vanskeligheder med GT, hvilket jeg godt forstår når du vil fastholde forskellen mellem GT og NT. Hvis Gud optræder og handler forskelligt i de to testamenter, så kommer han naturligvis til at fremstå som enormt inkonsekvent og utilregnelig.

Måske du skulle kigge på løsningen og acceptere det forhold, at Gud er den samme i GT og NT, at han kræver straf og giver tilgivelse begge steder. Jesu død (straffen) er den altafgørende forudsætning for at man overhovedet kan tale om tilgivelse i kristen forstand. Uden straf, ingen tilgivelse (som jeg har skrevet tidligere også).

Søren.

Til toppen 
#61078 - 16/04/2006 23:30 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

Hej Nardus

Citat:
Nu skriver jeg Gud med stort og dermed mener jeg Bibelens Gud og ikke alle andre religioner. Og hvorfor er denne så sand? Se, det er jo et spørgsmål om tro, og tro kommer af det, der høres. Hvis du ikke vil lytte, jamen, hvordan skulle du så finde ud af, hvem der er Gud?

Nu skriver jeg gud med småt fordi, at jeg lige så godt kunne have skrevet nisse, tandfe, påskehare eller den usynlige lyserøde enhjørning. For mig er det et fedt, evidensen der bakker den usynlige lyserøde enhjørning op er lige så god som den der i dag bakker din Gud op.

Hvorfor er din religion sand og alle de andre vranglære og vantro?

Du siger at det er et spørgsmål om tro. Det er muligt, men er det ikke det samme svar som alle de andre også kommer med? Du siger at tro kommer af det der høres, men er det for så vidt ikke tilfældet med alting? Hvis ikke vi i en eller anden grad fylder os med information så kan vi hverken vide eller tro særligt meget.

Hvis jeg sidder dagen lang og ser Horton Sagaen og Glamour på TV, så vil jeg uværgeligt blive farvet af det. Hvis jeg læser til læge vil jeg uværgeligt blive farvet af det. Hvis jeg dyrker ekstremsport vil jeg uværgeligt blive farvet af det. Vores verdensopfattelse ændres af det vi fylder os med, uanset om det er sandt eller fornuftigt.

Personligt har jeg hørt mere end de fleste ikke-kristne og jeg tror ikke. Er det så fordi jeg ikke har hørt ordentligt efter eller hvad? Hvor længe foreslår du og din bibelen at man bliver ved med at høre? Indtil man har forstået det?

Problemet er jo lidt at vores psyke er skruet sådan sammen at vi i de fleste tilfælde vil blive farvet og i sidste ende ændre vores verdenssyn ved sådan en vedvarende påvirkning. Det er ligegyldigt om vi snakker Hare Krishna eller Jehova.

Så hvori ligge lakmustesten i din forestilling om at troen kommer af det der høres?

Iøvrigt så handler det jo for mit vedkommende ikke om hvorvidt jeg vil lytte eller ej, jeg lytter og har lyttet i meget lang tid og jo mere jeg har lyttet jo mere absurd og rent ud sagt dumt lyder det i mine øre.

Desuden er jeg helt sikker på at hvis der er en almægtig gud der elsker mig, så er jeg frelst uanset om jeg tror eller ej.

Citat:
Med den sætning har du vel reelt sagt, at teologi, religionsvidenskab osv. skal fjernes fra universiteterne. For hvad nytte er det til? Jo, det nytter bl.a. til samfundsforståelse og en større forståelse folkeslag imellem. Men det er du måske ligeglad med? Lad os blæse på andre verdensbilleder, for det er kun mit, der er sandt. Det er altså arrogance i mine øjne - men dig om det.

Nej, er det korte svar.

Nej Nardus jeg siger ikke at teologi og religionsvidenskab skal fjernes fra universiteterne. For de nytter netop som du selv siger til at vi kan forstå vores historie og kultur bedre. Men som jeg også sagde, så skulle folk droppe at bruge så meget tid på usynlige legekammerater og bruge tiden på noget der reelt gavnede nogle andre istedet. At læse kultur og religionshistorie, at studere gamle tiders civilisationer, at forsøge at forstå sig selv som menneske og art gennem historie og myter er der intet galt med, men at betragte myter og fantasi som virkeligt uden beviser er for mig at se spild af tid og energi, særligt på universiteterne og i skolerne, men for så vidt også for den enkelte, men det har jeg desværre ingen indflydelse på jo.

Citat:
Jeg sad og så Clements Direkte i går aftes, hvor Bertel Haarder deltog. Han kom med en bemærkning om, at det, som samfundet i fremtiden kom til at dreje sig om, var de ultimative sandheder så som kærlighed, død, liv, Gud osv. Ideologier hørte fortiden til. Måske spiller Gud alligevel en større rolle i dagens Danmark, end du vil være med til.

Ultimative sandheder? Ideologier? Måske spiller gud en større rolle i dagens Danmark, end jeg vil være med til?

Jeg forstår ikke hvad du mener med at gud skulle spille en større rolle i Danmark end jeg vil være med til, kan du uddybe det lidt Nardus?

Jeg vil i modsætning til visse fremtrædende politikere, som egentlig burde blande religion og politik udenom hinanden, undlade at udtale mig i profetiske vendinger, men nøjes med et nøgternt: Tømme tønder buldrer mest.

Citat:
Og så lige en fodnote til sidst, som du bør tage alvorlig: Jeg er ikke enig i Jehovas Vidners opfattelse af Gud, men det betyder ikke, at jeg går og gør grin med dem. Det burde du heller ikke ved at kalde dem Jehovsas Vidner! Opfør dig ordentligt selvom du er uenig!

Jeg gør ikke grin ad Jehovas Vidner som sådan. Jehova hedder jo også Jehova i den "almindelige" bibel, der er navnet bare oversat til dansk. Det er ikke så nemt og oplagt at lave sjov med f.eks. El Shaddai, Elohim, Rapha, Abba (eller jo, men den ligger jo alt for lige for ) osv.

Men du har da ret, det er ikke pænt at sparke til folk der allerede ligger ned, så det er hermed noteret.

Til toppen 
#61079 - 16/04/2006 23:37 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: ]
Kødfar
Bruger

Come on, cloudy

Vis nu lidt respekt for din modstander.

Det er dårlig diskussionsskik det der.

Til toppen 
#61080 - 16/04/2006 23:45 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: Ymer]
søgende
Bruger

Det er gennemgående i Bibelen, at det ikke er menneskers ansvar at dømme andre, men derimod Gud alene der står for den sag. Ethvert menneske står alene til ansvar for Gud. Derfor har ingen mennesker ret til at udsige domme eller frikendelser over andre.

Selvfølgelig ville jeg redde et menneske fra døden hvis det stod i min magt. Kristen etik har netop sit grundlag i, at Gud elskede os så meget at han hjalp os af med straffen som vi havde fortjent. Så skylder vi også at elske og hjælpe hinanden sådan som det er Guds ønske og lade Gud om den personlige relation til det menneske.

Til toppen 
#61081 - 16/04/2006 23:48 Re: Børns uskyldighed [Re: matthias]
søgende
Bruger

Et fordærv er ikke noget der kan rettes op på senere i livet. Derfor er ethvert menneske ifølge kristen tro i udgangspunktet dømt af Gud.

Til toppen 
#61082 - 16/04/2006 23:48 Re: "Religiøs erkendelse" [Re: hoeg]
Kødfar
Bruger

Jeg anerkender i vid udstrækning dit begreb religiøs erkendelse.
Jeg giver dig endda ret i at den giver troende en fordel fremfor ikke-troende.
Den giver dem et sammenhængende livsprojekt og giver dem svar og indsigt på områder ateisten ikke kan forstå med sin "kausale erkendelse".

Men jeg mener det er en falsk fordel. Det er trygt og det er behageligt, men man har opgivet at søge.

Lykkelig uvidenhed = religiøs erkendelse

Til toppen 
#61083 - 16/04/2006 23:50 Re: Børns uskyldighed [Re: søgende]
Kødfar
Bruger

Undlad venligst at tage patent på "kristen tro". Det var din version vi fik - ikke den absolut sande version.

Hvad er meningen med at leve, hvis man på forhånd er dømt af Gud?

Til toppen 
#61084 - 16/04/2006 23:53 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: søgende]
Kødfar
Bruger

Man må godt redde en druknende mand uden at gud giver direkte ordre hertil fordi man skal elske hinanden ligesom gud elsker os.

Må man så ikke også dræbe en uskyldig fordi gud dræber uskyldige?

Hvis ikke, hvad er så forskellen?

Til toppen 
#61085 - 16/04/2006 23:55 Re: Børns uskyldighed [Re: Kødfar]
søgende
Bruger

Citat:
Undlad venligst at tage patent på "kristen tro".

Beklager, jeg retter det til "bibelsk kristendom".

Citat:
Det var din version vi fik - ikke den absolut sande version.

Ja, hvis du med min version mener det, som Bibelen giver udtryk for. Og hvis du er uenig, så må vi have bibelske argumenter på bordet.

Citat:
Hvad er meningen med at leve, hvis man på forhånd er dømt af Gud?

At Gud er en tilgivende Gud, som har taget straffen for os.

Søren.

Til toppen 
#61086 - 16/04/2006 23:57 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: Kødfar]
søgende
Bruger

at Gud ikke dræber uskyldige.

Til toppen 
#61087 - 16/04/2006 23:57 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: Kødfar]
Ymer
Bruger

For lige at undgå forvirring:

Jeg gætter på at kødfar med "uskyldig" mener folk som han ville kalde uskyldige. Alle er jo skyldige i dine øjne.

Til toppen 
#61088 - 16/04/2006 23:59 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: Ymer]
søgende
Bruger

nemlig.

Det gør spørgsmålet lidt svært at svare på fordi jeg skal forudsætte noget jeg ikke er enig i.

Til toppen 
#61089 - 16/04/2006 23:59 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Kødfar]
Anonym
Anonym

Hej Kødfar

Citat:
Come on, cloudy

Vis nu lidt respekt for din modstander.

Det er dårlig diskussionsskik det der.

Ah hva'?

Til toppen 
#61090 - 17/04/2006 00:43 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: søgende]
Ymer
Bruger

Er det ikke per definition uretfærdigt ikke at tildele folk det de fortjener?

Til toppen 
#61091 - 17/04/2006 03:56 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Ymer]
Vandrer
Bruger

Kære Ymer

Tak for dit svar og en god udfordring.
Jeg prøver ikke at sige; alt i skrifterne kun skal tolkes metaforisk, som billedtale.
Det er indlysende at man bør skelne og læse hvad forfatterne har skrevet. Meget handler nemlig om historiske begivenheder, som man så dem, samt instruktioner, love og ordrer man skulle følge. Men når man har lært teksterne at kende, som de står, ser jeg ikke noget til hindring for, at man tager sine metaforiske briller på, og afprøver flere tolkninger på de samme tekster.

Y: hvad med lovene og ordrene givet af gud.

Lovene, som De 10 Bud, opstiller en model der fortæller om vore Mentale Processer, om menneskets mentale struktur, eller opbygning. Lovene ér og bør opfattes metaforiske, fordi de skal lede til noget andet end sig selv, og ikke er Lov bare for at være Lov.

Du nævner instruktionerne omkring De hellige Præster og krav der blev stillet til dem. 3. mos 21. og siger: Du vil vel ikke sige at hvert enkelt af disse ting der kan være galt med folk er metaforiske?
Hmm, umidelbart er det så detaljeret og konkret, at man kan sætte nogen til at administrere det. Det kan man formode nok skulle, og er blevet opfattet helt bogstaveligt, eller lærermæssigt.
Kan de opremsede ting der kan være galt med folk, være metaforiske...?
Det mener jeg de kan.
Men for at forstå dem som sådan, må man have kendskab til dem og hvad man forbandt med dem. F.eks. muligheden for effekterne af indavl. Flere af begreberne kan forbindes med en tolkning, som svarer til, at man også skulle være opmærksom på kandidaternes mentale/spirituelle tilstand.
Legemsdele anvendes mange steder, som metaforer og dem må man kende.
Man må også vide, hvad man selv forbinder med dem.

Det vil være for omfattende at gå i detaljer her, men vil synes det kunne være spændende, med en debat om tolking.

Y: Og hvad ville det betyde at dræbe 20.000 metaforiske mennesker?
Det første jeg tænker på, hvis jeg skal finde metaforer og tolkning af sådan et problem, det er "Jeg vælger en ud af tusinde og to ud af titusinde", hvilket leder til 2X12 eller 24. Afhængig af konteksten, kan sådanne tal give mening og lede til en tolkning.

Pax & Bonum

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#61092 - 17/04/2006 09:00 Re: Børns uskyldighed [Re: matthias]
hoeg
Bruger

Hej Matthias!

Du skriver: "Men det dræbte barn fik aldrig chancen for at rette op på dette problem, sådan som du og jeg har fået."

Hvordan kan du vide det? Ingen kan kigge Gud i kortene. Intet menneske kender Guds frelsesplan.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#61093 - 17/04/2006 10:57 Re: Nogen gange er Gud "hellig" og "retfærdig" [Re: Ymer]
Ymer
Bruger

Eller for at sige det anderledes.

Hvis vi har to personer A og B, som begge fortjener at dø. Person A har måske endda lavet flere onde handlinger end person B. Men alligevel dræber gud kun person B. Hvorfor er dette ikke uretfærdigt? Jeg ville i alt fald føle mig uretfærdigt behandlet, hvis jeg var person B.

Til toppen 
#61094 - 17/04/2006 21:31 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - det er en sær overskrift vi har her: om vi tror på det gamle testamentes Gud - -
Ja til spørgsmålet: Jeg tror på at der kun er én Gud: livgiveren, universets skaber og opretholder, som dermed er den overordnet ansvarshavende.

Han kunne have udslettet os med et ord, men har åbenbart - siden vi nu er blevet født og stadig er her - villet, at vi skal leve ...

Jeg tror at Gud græder over vores modstand mod ham, og at han sørger med hvert eneste lidende menneske - på samme måde som en kærlig far lider, når han må køre sit tilskadekomne, skrigende barn på skadestuen og overvære lægens smertevoldende undersøgelser og indgreb ...

Mennesket kan ikke skabe, kun forvalte.
Kun ét har mennesket skabt: Døden.
Metode: at vende sig bort fra Livgiveren.

Når jeg skriver "mennesket" mener jeg "menneskeheden" - som kollektiv - og samtidig også som "hiin enkelte", som Kierkegaard skriver om.
Der er, også i dette, en dobbelthed, som måske ikke umiddelbart kan accepteres.
Citat:
.. mennesker skal dømme, om en massakre er god og retfærdig.

Ja, enhver, som foranstalter en massakre, bør naturligvis stilles for en domstol og straffes, også selv om den er gudvillet og led i hans frelsesplan.
Citat:
.. du skriver, at hvis Gud ikke var god, eksisterede mennesker ikke.
Men synes du, at massemord som straf er godt? Retfærdigt?

Jeg kan ikke finde noget, der tyder på, at der er tale om straf af enkeltindivider.
Og er det i øvrigt nødvendigvis så slemt at dø fra denne verden?
Vel ikke, når vi ser på det i et evighedsperspektiv.

Jeg tænker her lige på min bror, som omkom ved en forfærdelig ulykke da han var 6 år gammel, og husker et kærlighedsudsagn fra mine (ikke-troende) forældre: Kun når vi tør tro, at han måske er blevet skånet for et liv ligeså lidelsesfuldt som vores er nu, kan vi finde lidt trøst.

Livet i denne verden er smertefuldt for de fleste.

Da nogle af mine gode bekendte - heraf to små børn - blev tsunamiofre (hvad Gud jo naturligvis også kunne have forhindret) følte jeg lidt trøst ved at tænke, at nu er de i Guds gode hænder, hvor intet ondt er ..

Her er et link til et panelsvar på spørgsmålet Hvorfor tillader Gud ondskab og ulykker - jeg tror at dette svar er mere klargørende end de ord, jeg selv kan finde.
Citat:
kr.: Rent og snavset kan ikke blandes og forblive rent. På samme måde kan Guds Hellighed ikke forenes med det syndige menneske.
Claus: Jamen, vi destruerer jo ikke ting, blot fordi de er snavsede - og da slet ikke mennesker (ja OK, nogle gjorde, fordi de mente mennesker af en bestemt race var snavsede). Vi, mennesker, renser og vasker tingene i stedet for at smide dem ud. Er vi virkelig mere omsorgsfulde overfor vores tøj eksempelvis, end Gud er overfor mennesker?

Gud har sandelig heller ikke opgivet eller destrueret os bortvendte mennesker, som han - ubegribeligt! - stadig elsker - men har netop renset og vasket os!
Han har renset os fra al synd, og selv betalt prisen.
Som retfærdiggjorte ved Jesu blod kan vi genforenes med Gud.
Hvis vi vil ...

Jeg kan ikke skrive mere nu, men håber at du - som du plejer! - vil læse dette meget ufuldkomne svar med velvilje, og gerne skrive videre, hvad du lige har på hjerte. Helst små bidder ad gangen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#61095 - 17/04/2006 23:12 Re: Børns uskyldighed [Re: søgende]
matthias
Bruger

Hej søgende

Jeg gjorde opmærksom på problemet med, at de dræbte børn (f.eks. dem, som Israels folk iflg GT massakrerede i hobetal) aldrig fik muligheden for at forbedre deres forhold til Gud.

Du svarede:
Citat:
Et fordærv er ikke noget der kan rettes op på senere i livet. Derfor er ethvert menneske ifølge kristen tro i udgangspunktet dømt af Gud.

Men ifølge Bibelen er der visse krav, der skal opfyldes for at opnå frelse.

Jesus siger iflg Mark 16,16:

Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes.

Iflg ApG 16, 30-31 er kravet for at blive frelst følgende:

Tro på Herren Jesus, så skal du og dit hus blive frelst.

Jeg er nødt til at fastholde, at de af Israel dræbte børn ikke fik chancen for frelse.

hilsen matthias

Til toppen 
#61096 - 17/04/2006 23:27 Re: Børns uskyldighed [Re: matthias]
søgende
Bruger

Det kommer an på hvad tro er. Jeg er godt klar over, at du kan finde kristne, som mener, at børn ikke kan tro.

Den holdning deler jeg ikke.

Søren.

Til toppen 
#61097 - 18/04/2006 00:00 Re: Børns uskyldighed [Re: søgende]
matthias
Bruger

Hej søgende

Citat:
Det kommer an på hvad tro er. Jeg er godt klar over, at du kan finde kristne, som mener, at børn ikke kan tro.

Den holdning deler jeg ikke.

Det er underordnet.
Selv hvis vi forudsætter, at 5-årige børn kan tro på den måde, som der skal til for at blive frelst (og jeg deler ikke din forestilling på dette punkt), så er spørgsmålet stadig tilbage, om børnene i Jeriko fik mulighed for at tro på den rigtige måde, inden de blev slagtet af Gud Udvalgte.

hilsen matthias

Ændret af matthias (18/04/2006 00:01)

Til toppen 
#61098 - 18/04/2006 01:12 Re: Tror vi på det gamle testamentes Gud? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg forsøger med nogle mindre bidder.

Citat:
Han kunne have udslettet os med et ord, men har åbenbart - siden vi nu er blevet født og stadig er her - villet, at vi skal leve ...

Det synes jeg vi skal huske på, når du også skriver:

Citat:
Jeg kan ikke finde noget, der tyder på, at der er tale om straf af enkeltindivider.
Og er det i øvrigt nødvendigvis så slemt at dø fra denne verden?
Vel ikke, når vi ser på det i et evighedsperspektiv.

Enhver kollektiv straf er også en straf mod individer. Endda for andres overtrædelser.

Du spørger så, om det er så slemt at dø fra denne verden. Hvis vi tager med, at for det første må "de straffede" være syndere, for Gud ville vel ikke kommandere mord på uskyldige. Da disse syndere ikke fik muligheden for at angre, bliver de ifølge bibelen sendt til Helvede i al evighed. Og uanset hvordan man ser Helvede, så tror jeg vi hurtigt kan blive enige om, at en evighed dér ikke er at foretrække frem for et kortere, men meget bedre, fysisk liv. (Tvivlen om evigheden overhovedet er virkelig er en helt anden faktor - og en helt anden diskussion).

Og så for at relatere det til dit første citat. Hvis Gud vil, at vi skal leve, hvorfor kommanderer han så direkte udryddelsen af (nogle af) menneskene i GT? Er det fordi vi skal leve i frygt for Guds straf - hvilket er meget nærliggende for mig at mene?

Citat:
Gud har sandelig heller ikke opgivet eller destrueret os bortvendte mennesker, som han - ubegribeligt! - stadig elsker - men har netop renset og vasket os!
Han har renset os fra al synd, og selv betalt prisen.
Som retfærdiggjorte ved Jesu blod kan vi genforenes med Gud.
Hvis vi vil ...

Jeg er da ikke renset og vasket. Mine tanker er syndige ifølge bibelen på mere end én måde, og jeg tror ikke på frelse ved Jesus Kristus.

Jeg har nogle problemer med at forstå disse "hvis vi vil"-citater (og det er jo ikke første gang du beskriver det sådan ). Det virker forkert i mit hoved at beskrive kristendommen som en slags frelses-automat, der kører på ren vilje fra brugeren.

Og for anden gang at relatere dette til dit første citat. Hvis det er bedre at dø end at leve i smerte, hvad gør dette så ved værdien af Jesu sonoffer? Hvilken pris betalte Gud ved at lægge Jesus "på vægten", hvis alt Jesus opnåede var en evighed bedre end sit fysiske liv?

Vi står med en selvmodsigelse her, så vidt jeg kan se. Ikke nødvendigvis en, du selv har lagt for dagen, og heller ikke en der er åbenlys. Selvmodsigelsen er, at hvis livet er så smertefuldt, at evigheden er bedre, så kan man ikke kalde det noget offer at forlade livet. Tværtimod, det bliver en vinding.

Kun hvis det fysiske liv, trods dets lidelser, har mere værdi end evigheden, kan man kalde Jesu død for et offer - og dermed er hele kristendommen undermineret.

Jeg synes du skal holde dig til det ene, at du mener det er Guds vilje vi skal leve. Det rejser selvfølgelig et andet spørgsmål. Hvis det er Guds vilje vi skal leve, og evigheden er bedre end dette liv, der jo indeholder lidelse, så vil Gud at vi skal lide - og da Gud kun vil os det godt, må lidelsen jo være god (eller god og smuk, som Moder Teresa mente det).

Og hvis det er Guds vilje, at vi skal lide - så er svaret angående hvorfor Gud tillader ondskab og ulykker jo irrelevant. De er hans vilje og dermed ikke blot noget han tillader.

Til toppen 
#61099 - 18/04/2006 08:44 ADMIN: Emnet lukket [Re: C-Bone]
asas
GlobalModerator
Bruger

Da vi har bevæget os et godt stykke på den anden side af de 100 indlæg lukker vi som sædvanligt denne emnetråd. Er emnet ikke uddebatteret må I fortsætte i nye tråde.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær