Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#60902 - 07/04/2006 18:43 andagt
hanneb
Bruger

Reg.: 05/11/2005
Hvordan har i det med at få holdt den daglige andagt, begynder i dagen med at lægge alle ting frem for Gud?

Hilsen Hanne

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#60903 - 07/04/2006 20:57 Re: andagt [Re: hanneb]
hanneb
Bruger

er det noget i synes der er vigtigt? det med den daglige kontakt med Jesus!

Til toppen 
#60904 - 07/04/2006 21:54 Re: andagt [Re: hanneb]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Hanne

jeg ville ikke til en start skrive noget her, for jeg har ikke som sådan en daglig andagt med Gud.

Jeg er sammen med Gud når som helst og hvor som helst i stedet for. Jeg snakker og lytter, og somme tider siger Gud noget til mig, og jeg siger tit noget til Ham. Det foregår ikke altid med hørbare ord, men bare som en indre samtale.
Jomfru Maria opfordrer os til at bede uden ophør.
Vi lever i Gud, og dermed er vi egentlig i taksigelse, for hvert åndedrag, vi tager, på en måde uden at vi hele tiden tænker over det. Der er skrevet mange bøger om bøn, og jeg skal ikke gøre mig til ekspert på området. Men jeg kan anbefale bøger af pater og broder Wilfrid Stinissen, som forhandles gennem det katolske forlag i DK, eller gennem en af de katolske boghandler i fx. Århus og Roskilde.

Jeg kan slet ikke leve uden at tale dagligt med Gud. Derfor gør jeg det. Og så tænker jeg også på, at det glæder Gud, når vi taler med Ham og - ikke mindst, lytter til Ham. Det er nok sværere at lytte end at tale, så det øver jeg mig stadig på. Jeg glemmer også af og til at sige tak for mit liv og min mand osv., og det øver jeg mig også på at blive bedre til at huske at sige tak for. Der er meget at takke for, for mange af os, og det er vigtigt at vi husker det, tror jeg. Ikke fordi Gud kræver det, men fordi det glæder Ham, når vi glæder os i taknemmelighed til Ham.

Hvad med dig selv, hvordan gør du, holder du daglig andagt eller hvordan?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#60905 - 08/04/2006 11:31 Re: andagt [Re: tau]
hanneb
Bruger

Andagt er ikke kun at småsnakke med Gud, det er også at læse Guds ord og lade det arbejde med en. Ja jeg holder selv en daglig andagt både morgen og aften ved at læse i bibelen og andagtsbog det er godt både at begynde og slutte dagen med Jesus.

Hilsen Hanne

Til toppen 
#60906 - 08/04/2006 15:37 Re: andagt [Re: hanneb]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Hanne - jeg tror at det er meget forskelligt, individuelt for hver af os, hvordan vi lever vores indre liv, hvordan vi holder andagt, hvis vi altså overhovedet gør det.

Det er naturligvis fint at have fast struktur på sit andagtsliv, sådan som jeg kan forstå, at du selv har det, men jeg tror det er lige så fint at at bede spontant, og gå og småsnakke med Jesus i sin hverdag, sådan som tau skriver, at hun gør.
Det er nok lidt af en temperamentssag, hvad vi har det bedst med.

Jesus siger (Joh 15,4):
Bliv i mig, og jeg bliver i jer.
Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig.
Jeg er vintræet, I er grenene.

Jesus elsker os, han er vores bror og vores bedste ven.
Han har stillet sig i øjenhøjde med os, og vi kan frimodigt lægge frem for ham alt, hvad det ligger os på sinde. Bønnen kan siges at være vores åndedræt!

Men jo, du har ret i, at vi skal være opmærksomme på hver dag at lade Guds ord arbejde med os, og at blive styrket i vores tro, som kan visne, når vi har for travlt med denne verdens mange nødvendige og unødvendige gøremål og bombarderes med overvældende mængder af indtryk om alt mellem himmel og jord og alle mulige andre steder ..

Her får vi hjælp ved i stilhed at lytte til Ordet og at modtage Jesus selv i den hellige nadver. Vores åndelige liv behøver næring og kan dø, hvis vi forsømmer det - lige som vores krop ikke kan overleve uden mad og drikke.

Nogle har glæde af JesusNets andagtsrum, andre ikke.

Jeg så sæsonens første bi i dag, nede i en krokus,
så her kommer et af Brorsons salmevers, som vi måske kan meditere lidt over:

Kom sæt dig som en flittig bi i ordets blomster-enge,
søg selv hvad kraft der er deri,
bliv ved at suge længe,
da vist og sandt du honning får.
Det blod, der randt af Jesu sår,
du kan i ordet finde.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60907 - 08/04/2006 21:55 Re: andagt [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

tak for dit indlæg. JA, det må være en temperamentssag, hvad vi har det bedst med.

Og jo, jeg læser også i Bibelen, bare ikke lige for tiden. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal tage fat på. Men for nogle uger siden læste jeg alle Pauli breve i en periode, tog noter, læste på kryds og tværs, og alligevel blev jeg ikke færdig med hans breve. Det er dybt stof, jo.

Og desuden så hører vi jo i kirken til Messe og gudstjeneste Guds Ord, samtidig med at vi får en udlægning af teksten af præsten, så det er sandelig en god ting, som vi ikke må glemme. Men med eller uden kirkegang og bibellæsning, man kan sagtens være en god kristen alligevel, vil jeg vove at påstå. Jeg kender da op til flere af slagsen!! Men jeg ved godt, at man i visse kredse stejler, når nogen siger, at de vil hellere selv, end komme i et fællesskab. Det stejler man også over i min egen Kirke, fordi man har søndagspligt..ja, sådan kan vi gå og lægge byrder på hinanden. Prikke til den dårlige samvittighed, som måske ikke er der, men som kan komme, fordi prikkeriet tager til i styrke efterhånden.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#60908 - 08/04/2006 22:19 Re: andagt [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, du skriver: " Og jo, jeg læser også i Bibelen, bare ikke lige for tiden. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal tage fat på."

Det kan jeg godt forstå! Du er helt bestemt ikke den eneste!
Kender du Bibelnøglen? Den er jeg rigtig glad for, og bruger den hver dag.
Eller næsten hver dag!
Hvis det nogle gange ikke lykkes, kan man hurtigt indhente ..

Man kan abonnere på den og får så et lille hefte til et kvartal ad gangen, man læser så dagens tekst (som bare er ganske kort), og den dertil hørende kommentar.

Så vidt jeg husker er man på den måde igennem hele Bibelen på seks år.
Eller måske er det otte år.

Man kan få gratis orienterende materiale tilsendt..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60909 - 08/04/2006 22:30 Re: andagt [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

ja jeg kender godt Bibelnøglen. Men det er vist luthersk? Og så må kommentarerne også være lutherske? Heh..ja, det er jo ikke lige mig (mere). Men ellers mange tak. Ved faktisk ikke om der er en katolsk pendant. Men problemet med det lutherske er, at det ikke går i dybden med de ting, vi katolikker tror på, som I har forkastet. Man mangler med andre ord noget, når man sidder med det. Og så - hvis man selv skal minde sig om, at det altså er rigtig nok, hvad man går og tror på, så får man lgiesom ikke noget ud af det. Jeg har brug for noget, hvor jeg kan få bestyrket den tro, jeg i forvejen har. Men måske er Bibelnøglen bedre end ingenting. Vi ér jo da heldigvis enige om det meste væsentlige.!!!!!!!!!

TAK fordi du foreslår noget.

mvh Tau.

Til toppen 
#60910 - 08/04/2006 22:59 Re: andagt [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

hej tau, nåja, det tænkte jeg ikke lige på - men jeg tror faktisk også kun, det er ganske enkelte bibelcitater, der bliver kommenteret anderledes ... og der står vist slet ikke noget om ham Luther i teksterne! .. men der er også andre bibellæseplaner, hvor der ikke er nogen kommentarer ..

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60911 - 10/04/2006 13:43 Re: andagt [Re: hanneb]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Hanne

Det var et godt emne du tager op her.

Jeg forsøger at starte dagen med en andagt fordi jeg tror på at det er vigtigt at "spise" af Guds ord, og fordi det er naturligt for mig at gøre det. Jeg kan godt mærke det på mit åndelige liv hvis jeg en periode ikke får holdt min andagt. Jeg tror på at den daglige kontakt med Jesus er vigtig, og det kan man jo gøre på mange måder, som også andre har skrevet, men jeg tror at bøn og bibellæsning hører sammen, at vi har fået Guds ord for at vi skal læse det, for det er der Gud først og fremmest har åbenbaret sig selv og sin vilje med os mennesker. Guds ord er mad for ånden, derfor tror jeg også det er vigtigt at tage sig stunder med at læse det, hvornår og hvordan er jo så op til den enkelte, man må jo gøre det som man har det bedst med.

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#60912 - 13/04/2006 14:58 Re: andagt [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Der er jo f.eks. Bibelselskabets læseplan, som følger kirkeåret, og som kun indeholder ganske få kommentarer.

– Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær