Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#60885 - 06/04/2006 23:39 Disciplene bagkloge??
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Som afslutning på teksten, fra Johannesevangeliet kapitel 12 vers 1–16, som præsterne kan vælge at bruge som prædiketekst på søndag, skriver Johannes følgende:
Citat:
Det forstod hans disciple ikke straks; men da Jesus var herliggjort, kom de i tanker om, at dette var skrevet om ham, og at det var det, man havde gjort med ham.

Betyder det, at disciplene først så det " i bagklogskabens klare lys " ?

og står det i modsætning til Marias forståelse af, hvad det er, der nu skal til at foregå, siden hun salver ham, som en forberedelse til hans død?

For os er det jo klart her bagefter , fordi vi får denne "AHA-OPLEVELSE" i kraft af, at vi har Bibelens ord hos os!

Og har Jesus vidst lige fra han var lille barn - altså før han blev i templet som tolvårig, hvad det var, der skulle ske med ham?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#60886 - 08/04/2006 17:08 Jesus forstår det hen ad vejen [Re: ærten]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Ærten

Medens Jesus var sammen med disciplene, forstod de ikke alt hvad han gjorde og sagde, eller hvad der skete med ham. Bagefter var der heller ikke enighed om, hvad det betød. Så da teksterne blev skrevet, var der stadig noget man ikke forstod, noget, som blev overladt til den kommende læsers forståelse. Det viser både evangelierne og brevene, de der kom med i NT og de som blev udeladt. Vi får atter og atter at vide, at de der var uden om Jesus; ikke fattede hvad han sagde.

Du spøger: har Jesus vidst lige fra han var lille barn - altså før han blev i templet som tolvårig, hvad det var, der skulle ske med ham?
Jeg mener, at Jesus er kommet gradvist til forståelse af; hvad der skulle ske med ham; gennem sin opvækst og oplæring, samt gennem sin sidste Kaldelses Tid. Jeg mener det fremgår af evangelierne, at Jesus kommer til nogle erkendelser hen ad vejen. Hans ord og lignelser, synes at lede ham videre og føre til ny erkendelse, så han også selv kommer til bedre forståelse omkring Menneskesønnen.

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#60887 - 08/04/2006 21:53 Re: Jesus forstår det hen ad vejen [Re: Vandrer]
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Citat:
Jeg mener det fremgår af evangelierne, at Jesus kommer til nogle erkendelser hen ad vejen. Hans ord og lignelser, synes at lede ham videre og føre til ny erkendelse, så han også selv kommer til bedre forståelse omkring Menneskesønnen.

Kunne du konkret pege på, hvor det er, du synes, at det fremgår?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#60888 - 08/04/2006 22:03 Re: Disciplene bagkloge?? [Re: ærten]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ært.

Om disciplene ser det i bagklogskabens lys?
Jeg vil hellere sige, at de ser det i opstandelsens lys! Og i pinsens lys også, der hvor de havde fået Helligånden.
Vi hører jo flere gange om, at disciplene ikke forstod Jesus, når han talte om sin død og opstandelse. Heller ikke engang rigtigt, da de så den tomme grav - men det hjalp, da de så ham selv, omend der stadig var tvivlere iblandt dem, da Jesus gav dem missionsbefalingen.
Da Helligånden blev sendt til dem, fik de for alvor lys over Jesu liv, død og opstandelse og kunne med tro, frimodighed og klarhed forkynde det for verden - og endda få mod til at lide for evangeliet.

Det er svært at sige, hvor meget Jesus så at sige var klar over hvor tidligt. Der står jo, at han voksede i visdom, men om det også gjaldt hans identitet, ved jeg ikke. Han vidste i hvert fald i en meget tidlig alder, at han var Guds søn.
Jeg tror, han har vidst det hele tiden, selv om han selv havde valgt at underlægge sig den menneskelige begrænsning. Han var i hvert fald hele tiden fuldt og helt Gud.

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær