Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#60724 - 05/04/2006 12:18 Hvornår er GT skrevet?
Anonym
Anonym

Jeg sidder netop og læser i "Introducing the Old Testament" af John Drane.

Han mener at GT blev samlet og nedskrevet mens David og Salomon var konger i Israel. Han mener at det forholder sig således, ud fra den betragtning at det har krævet en del ressourcer at samle alle mundtlige overleveringer, og få dem nedskrevet, og at de nødvendige ressourcer først var til stede under disse konger.

Altså lidt ligesom Saxo's "Danmarks Krønike".

Men, kan det have sin rigtighed? Jeg mener at have hørt tidligere, at skrifterne er blevet til over mange generationer.

Hva' siger teoler'ne (og andre naturligvis) til det?

Mvh

Lars
Stud Teol Wanna-Be

Til toppen 
#60725 - 05/04/2006 12:59 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Lars

At GT-skrifterne er troværdige i deres indhold, det véd vi fra Jesus, så det er afklaret for os, som tror på ham.

Derimod er det uafklaret, hvornår GT-bøgerne er skrevet. Det er muligt, at de er skrevet længe efter begivenhederne, men i så fald på grundlag af øjenvidneberetninger og årbøger, hvilket især gælder de historiske bøger.

Muligvis har de ældste tekster fået en sproglig opdatering i 400-tallet f.Kr., så at de kunne forstås efter den forandring af hverdagssproget, der har fundet sted igennem århundrederne.

Dette har jeg ikke gættet mig frem til, jeg har det fra en ægte teol!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60726 - 28/06/2006 14:42 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Anonym
Anonym

Gt blev først nedskrevet under og efter eksiltiden..

:-)

mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#60727 - 02/07/2006 23:38 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Tja, det siger nogle af mine lærebøger i GT også - nemlig dem, der er skrevet af liberale teologer med deres historisk-kritiske metode.

Jeg vil nu tillade mig at hævde, at sagen er lidt mere nuanceret end som så!

Til toppen 
#60728 - 03/07/2006 14:56 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hvad mener du jeg skal svare det indlæg, at skrifter som er skrevet bevidst i eksiltiden er skrevet før,...

Hvad er der nu galt med liberalteologien??

Efterhånden er så mange kilder, og ikke blot teologer Liberale som Konservative kommet frem til en nøje redegørelse af hvor GT litteraturen skrevet og hvornår..

Hvis du har en eller anden alternativ og vild forklaring, så lad da hører, men lad være med at komme en sådan bemærkning "mine bøger der siger det samme er skrevet af liberalteologer".. som om det skulle verificere det mindre af den grund, og mere hvis det var konservative, som ikke forstå at sandhed skal klynges til fakta når muligt..

Mvh Lars
Stud.theol.
Ba.Phil

Til toppen 
#60729 - 03/07/2006 16:43 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Nissen
Bruger

Jeg må sige, at jeg ikke bryder mig om din debatstil - jeg syntes dit indlæg er meget arrogant. Alligevel skal jeg da give dig et svar.

Citat:
Hvad mener du jeg skal svare det indlæg, at skrifter som er skrevet bevidst i eksiltiden er skrevet før,...

Jeg vil gætte på, at du mener "bevist" og ikke "bevidst" - men selv teologer kan jo lave stavefejl? ;-) Jeg forstår ikke lige din tilgang til spørgsmålet: Om nogen må du da som teologistuderende vide, at teologi IKKE er en eksakt videnskab - og følgeligt kan man ikke bevise, at "det og det skrift" er før eller efter eksiltiden. Man kan sandsynliggøre det - og se, det er en helt helt anden sag. Forskellen mellem os to er så, at du åbenbart henholder dig til autoriteter med et liberalt bibel- og historiesyn, hvor jeg gør opmærksom på, at sagen nok er lidt mere nuanceret end som så.

Citat:
Hvad er der nu galt med liberalteologien??

Uha, det er en helt ny debat værdig - men mest af alt handler det vel om bibelsyn og metodevalg. Og lad mig understrege: Jeg kender OGSÅ gode liberalteologer!

Citat:
Efterhånden er så mange kilder, og ikke blot teologer Liberale som Konservative kommet frem til en nøje redegørelse af hvor GT litteraturen skrevet og hvornår..

Jeg kan ikke se, at vi kan være særlig meget uenig om det - din kommentar er nemlig ikke særlig konkret. Naturligvis har både liberale og konservative teologer et bud på, hvornår de forskellige GT-lige skrifter er blevet til. Men der er langt derfra til at hævde, at de er enige om hvad og hvornår! Men det er jeg temmelig overbevist om, at du godt er klar over, når du læser teologi?

Citat:
Hvis du har en eller anden alternativ og vild forklaring, så lad da hører, men lad være med at komme en sådan bemærkning "mine bøger der siger det samme er skrevet af liberalteologer".. som om det skulle verificere det mindre af den grund, og mere hvis det var konservative, som ikke forstå at sandhed skal klynges til fakta når muligt..

Det her får du lige 2 kommentarer til:

1) Du får det næsten til at lyde som om, at du har fundet de vise sten - du lyder i hvert fald som om, at du kunne finde på at fastslå de enkelte skrifters affattelsestidspunkt som eksakt viden. Er det det, du mener? Og så kommer jeg lige til bemærkningen om "en vild forklaring" - da må jeg bare sige, at du ikke lyder som den mest sympatiske stud.theol man kunne støde ind i. Din argumentation virker ekstremt nedladende overfor synspunkter, der ligger uden for din sfære. Det er ikke klædeligt!

2) Din kommentar med, at konservative teologer ikke forstår "at sandhed skal klynges til fakta når muligt" bedes du lige konkretisere og forklare! Eksempler modtages med tak!

Til toppen 
#60730 - 03/07/2006 22:14 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hvordan du oplever min debat stil, det intressere mig lige så meget som pollen tallene på Kreta...

Og hvis du synes den er arrogant, så synes du det.. Det ændre ikke på rigtigheden af det..

Nå, men du har i al fald demonstreret hvordan man ikke svarer på et indlæg og modspørgsmål.....

Citat:
Jeg vil gætte på, at du mener "bevist" og ikke "bevidst" - men selv teologer kan jo lave stavefejl? ;-)

Ja det sker man i skrivende stund overser en stavefejl eller en formuleringsfejl.. Men hvor vil du hen med det?... Jeg synes faktisk at denne bemærkning viser hvad du før foragtede.. Arrogance...

Citat:
Jeg forstår ikke lige din tilgang til spørgsmålet: Om nogen må du da som teologistuderende vide, at teologi IKKE er en eksakt videnskab

Jeg vil, og mange teologer også.. At Teologien er fuldt ud en videnskab, og i samarbejde med de historiske og arkæologiske videnskaber...

Citat:
og følgeligt kan man ikke bevise, at "det og det skrift" er før eller efter eksiltiden. Man kan sandsynliggøre det - og se, det er en helt helt anden sag. Forskellen mellem os to er så, at du åbenbart henholder dig til autoriteter med et liberalt bibel- og historiesyn, hvor jeg gør opmærksom på, at sagen nok er lidt mere nuanceret end som så.

Der er vi ikke enige...
Vi kender ikke til nogen kilder som beskriver nogen af de eksakte skrifter før eksiltiden... og via C-14 dateringer, Breve og skrifter fra biblioteker og anden litt. og dagbogs litt. Kan vi stadfæste ret så meget, og via grammatisk og sproglige analyse, brug af termer... Forskningen i GT skrifterne viser med aller største sikkerhed at de er fra eksiltiden,.. Ref. Dr. Theol. Else K. Holt og Dr. Theol Kirsten Nielsen og Dr.Theol.Arch Peter Meldrew...

Citat:

Uha, det er en helt ny debat værdig - men mest af alt handler det vel om bibelsyn og metodevalg. Og lad mig understrege: Jeg kender OGSÅ gode liberalteologer!

Du brugte bevidst Liberalteologi som en nedsættende term..

Citat:

Jeg kan ikke se, at vi kan være særlig meget uenig om det - din kommentar er nemlig ikke særlig konkret. Naturligvis har både liberale og konservative teologer et bud på, hvornår de forskellige GT-lige skrifter er blevet til. Men der er langt derfra til at hævde, at de er enige om hvad og hvornår! Men det er jeg temmelig overbevist om, at du godt er klar over, når du læser teologi?

Jeg som ganske forstående over for de forskellige teologiske synspunkter, bare rolig.. Jeg vil bare gerne hører istedet for din udenomsnak,.. din alternative forklaring til dateting af Gt skrifterne, og bevisførelse derfor..

Det lykkedes dig nemlig meget elegant ikke at svare på noget som helst, så jeg glæder mig til at få en forklaring...

Citat:
1) Du får det næsten til at lyde som om, at du har fundet de vise sten - du lyder i hvert fald som om, at du kunne finde på at fastslå de enkelte skrifters affattelsestidspunkt som eksakt viden. Er det det, du mener? Og så kommer jeg lige til bemærkningen om "en vild forklaring" - da må jeg bare sige, at du ikke lyder som den mest sympatiske stud.theol man kunne støde ind i. Din argumentation virker ekstremt nedladende overfor synspunkter, der ligger uden for din sfære. Det er ikke klædeligt

Hvordan du opfatter det, er igen ikke mit problem, jeg forklare gerne hvis du skulle misforstå..
Jeg kan ikke personligt datere dem,. Men masser af resultaterne fra forskningen og med arkæologien har først masser bevis for deres udtalelser...
Om jeg er sympatisk eller ej, det har ingen relevans.. Jeg har i al fald ikke sympati for vilde teser som modsiger fakta... medmindre der kan komme en velfunderet argumenation.. som ikke har vist sig endnu...

Jeg er bestemt ikke nedladende,... Og hvad der klæder mig behøver du ikke bekymre dig om.. Istedet skulle du bruge din kræfter til at vise mig din antitese og forklare den alternative ide til GT skrifterne...

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#60731 - 03/07/2006 23:13 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Nissen]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Citat:
Jeg må sige, at jeg ikke bryder mig om din debatstil - jeg syntes dit indlæg er meget arrogant.

Det er du ikke ene om at syntes. Alene hans svar til dig bekræfter det i højeste grad.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#60732 - 03/07/2006 23:37 Re: Hvornår er GT skrevet? (indskudt bemærkning) [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Karsten (Machine A) til Brian:
Citat:
Det er du ikke ene om at synes. Alene hans svar til dig bekræfter det i højeste grad.
--------------------
Jeg er fuldstændig bedøvende ligeglad.

... jep, vi er vist efterhånden en pæn lille forbavset flok der synes det samme - men altså -
- fuldstændig bedøvende ligeglad ..
Nej, vel??
-------------

En lille bøn fra mig til jer allesammen om noget helt andet:
Skriv venligst navnet på den person, I skriver til, øverst i hvert indlæg - med eller uden hej.
Så er det lettere at finde ud af hvem der svarer hvem.
Teknikken sætter det nemlig ikke på automatisk, med mindre man kører fladt (og ikke i tråde).

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60733 - 04/07/2006 08:08 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Jamen det er vand på din mølle så.. MA, at du kan¨få lidt opbakning..
Når i nu har klappet hinanden på ryggen.. hvad så med at argumentere for debaten.. eller blande sig uden om?

Mvh. stud.theol
Lars

Til toppen 
#60734 - 04/07/2006 09:26 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Nissen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Evangelist og Brian (velkommen til dig, forresten. )

Jeg har en bemærkning til jer begge to.

Teologien i alle dens mange afskygninger og diskussionen heraf er på mange måder et spændende - men også til tider følsomt - område, som godt kan bringe sindene i kog af og til... Også når det gælder liberalteologi og konservativ teologi.

Netop derfor vil jeg gerne bede jer begge om at tænke på den måde, I debatterer på. Man kan være uenig, men man bør gå efter manden og ikke bolden. Det tjener ikke debatten fx. at kalde hinanden arrogant eller udtale sig om hvorvidt man lyder som den mest sympatiske eller ej.
Husk også, Evangelist, at du er blevet gjort opmærksom på din måde at debattere på flere gange.

Mvh. ordstyreren.

Ændret af AnnePande (04/07/2006 09:30)

Til toppen 
#60735 - 04/07/2006 10:35 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Nissen
Bruger

Kære Lars,
tak for dit lange svar.

Jeg har ikke tænkt mig at debattere videre med dig - det er simpelthen under min værdighed at debattere i den tone og med den stil du lægger for dagen. Dit indlæg taler helt for dig selv! (og med lidt søgning rundt i dette fora, kan jeg se, at det ikke er første gang, du farer frem på denne måde!). Derfor: Jeg gider ikke bruge tid på at debattere med dig!

Jeg vil ønske for dig, at du må fortsætte din gransken af Skriften - og jeg håber for dig, at Gud må velsigne din gerning og sætte dig nøjagtig dér, hvor han ønsker du skal være i fremtiden.

Og så håber jeg, at du på et tidspunkt finder ud af, at selvom man er stud.theol så kan man somme tider også tage fejl - det er vi nogen, der har erfaret. Og ved du hvad? Det er ikke en skam at indrømme - det bliver man bare klogere af!

Alt godt herfra :-)

Til toppen 
#60736 - 04/07/2006 10:38 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: AnnePande]
Nissen
Bruger

Jeg mener nu, at man plejer at gå efter bolden og IKKE manden ;-)

Anne, jeg står ved mine bemærkninger om Lars' arrogance og usympatiske indlæg. Jeg tror aldrig jeg har oplevet noget lignende i et forum før?!

Nå ja - tak for velkomsten! ;-)

Til toppen 
#60737 - 04/07/2006 10:40 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Hej Lars

Citat:
Når i nu har klappet hinanden på ryggen.. hvad så med at argumentere for debaten.. eller blande sig uden om?

Hvad syntes du selv vi skal svare på det? Måske lidt ala:

"Hvordan du oplever vores rygklappen, det intresserer mig lige så meget som pollen tallene på Kreta..."

Eller hvad?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#60738 - 04/07/2006 15:39 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Så du vil altså ikke komme med en antitese,.. som argumentation for at
brevene er skrevet før eksiltiden?

mvh Lars

Til toppen 
#60739 - 04/07/2006 15:42 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hvis det skal handle om sympati, bør man ikke gå ind i en diskution..
Og man skal da i det mindste kunne komme med en alternativ forklaring som man påstår findes..

Det er hverken arrogant eller usympatisk at mene det :-)

Mvh Lars

Til toppen 
#60740 - 04/07/2006 22:32 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Nissen
Bruger

Så længe du debatterer i den tone, som tilfældet er - og så længe du ikke forholder dig til, hvad jeg skriver, så ser jeg ingen som helst grund til, at jeg skulle debattere med dig!

Jeg vil simpelthen ikke forfalde til så lavt et niveau!

Men hvis du er så overmåde interesseret i hvad jeg mener, så kunne du jo ulejlige dig med at læse mit lange indlæg igen - og måske driste dig til at svare på de spørgsmål, jeg stiller der. Det tror jeg, at der vil være mange i dette forum, der vil læse med interesse.

Derudover har jeg ingen intentioner om at skulle bruge mere tid på dine indlæg.

Til toppen 
#60741 - 04/07/2006 22:36 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars

Citat:
Gt blev først nedskrevet under og efter eksiltiden..

Øøøhh... og det mener du fordi...?

Mvh

Lars

Til toppen 
#60742 - 05/07/2006 00:52 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Anonym
Anonym

Fordi vi ved det!

Fra jødiske overleveringer og dagbogslitteratur, og pga af arkæologiske og historisk datering af skrifterne..
Og med kendskab til at deutoromisterne søgte at forbedre historen som samlingspunkt for det deporterede israel..

Næsten alt viden og forskning peger på at største delen af GT skrifterne er nedskrevet i eksiltiden...
Der findes nogle enkelte andre teorier, men som ikke holder vand..

Før Eksiltiden kender man ikke særligt til at mange har gjort brug af historiske eller i det hele taget nogen nedskrivnings kultur.. Meget af jødedommen som vi opfatter den fra Gt og idag, blev første systematiseret i eksil tiden...

Fx var jøderne ikke monoteister i den grad som deutoromisterne gerne beskriver det i GT.. tværtimod kender vi til mange forståelser end den..

mvh Stud.theol Aarhus Universitet
Lars

Til toppen 
#60743 - 05/07/2006 13:59 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Nissen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Brian.

Nejjj... skrev jeg virkelig det??
Undskyld! Jeg mente selvfølgelig: gå efter bolden og ikke efter manden! (det blev skrevet lidt hurtigt... )

Men som du har set, har jeg også givet Lars en henstilling for hans måde at debattere på, så det var ikke fordi, jeg ikke havde noget at sige til den.
Der kan bare let blive kørt en stemning op, og det var det, jeg ville undgå. Håber du forstår hvad jeg mener.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#60744 - 05/07/2006 17:07 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Og jeg står ved min antagelse af at du ingen indsigt har i det her, indtil du kommer med "din nuance" eller antitese...

og så kan du for min skyld beskylde mig for alt muligt, jeg formår dog at argumentere for holdning og tese...

Hilsen
Stud.theol
Lars

Til toppen 
#60745 - 05/07/2006 17:12 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Anonym
Anonym

Anbefalet læsning om emnet.

Bibelkundskab, GT..
Dr.Theol Kirsten Nielsen
Dr.Theol Else K. Holt

mvh Lars

Til toppen 
#60746 - 05/07/2006 17:55 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Jeg nyder Evangelistens indlæg og jeg finder dem hverken arrogante eller noget i den retning, de er som oftest, tørt konstaterende, men ikke arrogante.

At påstå at GT er skrevet før eksiltiden kræver at man kan løfte den bevisbyrde. Derfor beder Evangelisten om at få argumenterne for en tidligere datering, hvilket han endnu ikke har fået skyggen af. Der er blandt de fleste teologer, pånær et fundamentalistisk mindretal, enighed om hvordan disse tekster skal dateres og det er helt korrekt som Evangelisten har påpeget at der blandt alle disse teologer som hælder til den sene datering er både konservative og liberale. Når langt de fleste teologer er enige om en sen datering og at den eneste grund som oppositionen skulle have for at fortrække den tidlige datering er religiøst motiveret, så er det vel på sin plads at bede om en forklaring på hvorfor at man skulle vælge det religiøst motiverede fundamentalistiske mindretals vurdering fremfor den overvældende konsensus der ellers er blandt teologer på området.

Når Evangelisten påpeger at vi ved at GT blev skrevet efter eksiltiden, så handler det ikke om at være polemisk eller arrogant, men simpelthen om at konstatere den idag mest solide vurdering af fakta.

Hvis Brian Nissen er så sikker i sin sag burde det jo være en smal sag for ham at argumentere for sin position, men han tager tilsyneladende Evangelistens stil så nært, at det er nemmere at give op end at bringe de reelle argumenter på banen.

Jeg finder Brian Nissens stil langt mere arrogant end Evangelistens... Men sådan er vi jo forskellige.

Det var bare lige hvad jeg havde at sige om den sag.

Til toppen 
#60747 - 05/07/2006 18:11 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej Martin,

Jeg er enig, og opfatter heller ikke Lars som særlig arrogant... men lad det nu ligge.

Personligt kunne jeg godt tænke mig at se Brian bakke sine påstande op med ét eller andet...

*Pst, Brian* Lars mener vist ikke noget slemt med det (tror jeg ikke), og bøjer sig sikkert gerne for bedre argumenter. Kom nu!

Hvis folk går rundt og bliver fornærmet over de mindste ting, ender vi ligesom USA.

Selv vil jeg ikke tage stilling til spørgsmålet, før jeg har kigget nærmere på det. Og det bliver ikke i år. Men jeg håber da nogen vil yde lidt Lars lidt modstand, så vi får en egentlig debat.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#60748 - 05/07/2006 18:57 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands.

Om Lars eller nogen anden er arrogant, har jeg ikke forholdt mig til. Kun til stilen.

Det er et spændende emne, men desværre har jeg ikke rigtig selv tid til at gå i dybden med alt for mange forskellige emner, pga. opgaveskrivning. Men ellers håber jeg da at der kan komme noget interessant ud af det.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#60749 - 05/07/2006 19:06 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Anonym
Anonym

Mange tak Cloudhands.
Jeg er glad for at der andre der kan se min pointe :-)

Og jeg vil meget gerne hører antitesen,.. fra enten Brian eller en anden
som har kyndighed til at forklare om en tidligere datering..

mvh Lars

Til toppen 
#60750 - 05/07/2006 19:08 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Jeg prøvede ikke på at være arrogant, og hvis det var sådan
at jeg stødte nogen, ville jeg godt komme med en undskyldning, men
det blev der ikke tid til da Brian ville holde fast i sin fornærmethed, og ikke forklare sig om evt andre teorier om tidligere dateringer..

Jeg elsker modstand.. og jeg ville også gerne komme med accept, hvis der kan argumenteres bedre for en sag..

god dag til alle og forsat dejlig solskin.
Lars

Til toppen 
#60751 - 05/07/2006 19:12 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: AnnePande]
Nissen
Bruger

No problem! ;-)

Til toppen 
#60752 - 05/07/2006 19:15 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Uden at være arrogant...

Men jeg ville bliver meget glad for en evt redegørelse, gerne med henvisninger
til en antitese til GT skrifternes datering, som du mente lagde før eksil tiden

mvh Lars

Til toppen 
#60753 - 05/07/2006 19:16 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Nissen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Så er det i orden!

Til toppen 
#60754 - 05/07/2006 19:20 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Hvad skal jeg have en henstilling for?
At jeg har mine argumenter iorden, og bede om en antitese?
og det irritere mig at det konstant bliver undveget..

undre mig meget over det!..

mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#60755 - 05/07/2006 19:22 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Hej Lars

Citat:
Men jeg ville bliver meget glad for en evt redegørelse, gerne med henvisninger
til en antitese til GT skrifternes datering, som du mente lagde før eksil tiden

Hmm, eksil-tiden, er det ikke cirka fra 586 til 539 f.v.t. ? Eller er det den forkerte eksil (Babylon)?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#60756 - 05/07/2006 19:23 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Hejs MA..

Jeg tænker primært Babylon eksilet :-)

mvh Lars

Til toppen 
#60757 - 05/07/2006 19:29 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Hej igen Lars

Hm, så forstår jeg det vist ikke helt.

Ifølge min Oh Store Lohses Bibelhåndbog er bl.a. Mosebøgerne skrevet ca. 1400 fvt eller 1200 fvt. Det skulle jo så være omkring 600-900 år før eksiltiden i Babylon? Faktisk påstår OSLB at vi skal helt frem til Haggajs bog før vi ryger i eksil.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#60758 - 05/07/2006 20:08 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg gider sådan set ikke tage stilling til hvem der er arrogant og hvem der ikke er, eller om hvem der kan stave eller ej - jeg synes det er ærgerligt at emnet er druknet i den gang pladder.

Men som ulært på området ville det da også være meget rart at vide hvad "eksil-tiden" lige er, jeg gætter på det nok er noget med det babyloniske fangenskab, og så tænker jeg straks på Luther btw tager jeg helt fejl eller? og hvilket årstal taler vi om sådan cirka? Ja i det hele taget hvilke dateringer handler alt det her om, eksiltid eller ej?

Nu har evangelisten kort (meget kort) nævnt hans syn på sagen og oplyst kilder, det ville være rart at høre den anden part i sagen, kilde oplysninger m.m. så man da evt. selv kunne undersøge hvad det går ud på og hvilke argumenter der foreligger for at GT er tidligere end eksil-tiden.

Jeg for min part er overbevist om at Moses har skrevet mosebøgerne for eksempel, men det er svært at argumentere for, så meget er jeg ikke inde i sagen, det kan I så grine af eller lade være

Men jeg støtter mig til folk som O. Valen-Sendstad (dr. phil) og hans søn A. Valen-Sendstad (dr. theol og professor). Førstnævnte har skrevet om emnet i hans bøger, foredrag og artikler.

Hvor finder jeg mere om dette i samme stil og af samme overbevisning som nævnte?

Glemte lige at sige, at I evt. er velkomne til at skrive i "privat besked" med svar, hvis I føler mere for dét

/ Kirsten_kbh.

Nyder ferien

Ændret af Kirsten_kbh (05/07/2006 20:11)

Til toppen 
#60759 - 06/07/2006 09:13 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Nej, du skal ikke have en henstilling for at bede om en antitese mv., men for din måde at debattere på. Det virker ikke fremmende for debatten. Kig på min bemærkning igen, der har jeg skrevet hvorfor. Man får ikke ordstyrerbemærkninger, fordi man har en bestemt teologi. Jf. at vi jo også både har og har haft så forskellige folk som pinsefolk, ateister, JVer, mormoner, katolikker mv.

Desværre har jeg ikke selv tid til at gå dybt ind i ret mange debatter for tiden (pga. skrivning af emnekreds). Derfor er jeg ikke selv gået ind i debatten, selv om emnet er interessant og væsentligt.

Mvh. Anne.

PS. Måske var det en overvejelse værd at kigge over på MF og se hvordan bibelkundskab er derovre? Det kunne være du fik dig nogle (forhåbentligt positive) overraskelser...

Til toppen 
#60760 - 06/07/2006 11:31 Re: Hvornår er GT skrevet? (off topic) [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Jeg synes at du giver mig en henstilling er "out of place"..

Det fremmer ikke debatten at Brian kommer med tom snak og ikke argumentere for sine antiteser..

Det fremmer ikke debatten, at du subjektivt vurdere hvad der fremmer og ikke fremmer...
Tværtimod har jeg argumenteret og henvist...

Hvis du skal henstille nogen for mangler og tone i debatten forslår jeg du starter med Brian og bede ham om at forklare sig, eller holde sig fra debatter han åbentbart ikke agter at fuldføre

Lars!!!!!

Tænk over det, og så ikke mere off topic...

Og læs lige her --> Link

Til toppen 
#60761 - 06/07/2006 14:58 Re: Hvornår er GT skrevet? [Re: Machine_A]
Machine_A
Bruger

Citat:
Hej igen Lars

Hm, så forstår jeg det vist ikke helt.

Ifølge min Oh Store Lohses Bibelhåndbog er bl.a. Mosebøgerne skrevet ca. 1400 fvt eller 1200 fvt. Det skulle jo så være omkring 600-900 år før eksiltiden i Babylon? Faktisk påstår OSLB at vi skal helt frem til Haggajs bog før vi ryger i eksil.

Kommer der svar til denne på et tidspunkt?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær