0 registrerede () og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#60695 - 03/04/2006 18:04
Re: Nådegaver?
[Re: youthonfire]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jacob, Bare et forslag - ville det ikke være en idé om du selv fortalte hvad du synes, inden du beder om andres mening? På den måde er der ligesom grundlag for en debat. Det lyder lidt som en "skjult dagsorden" når du siger: Citat: Jeg har mine egne meninger angående disse, men kunne godt tænke mig at høre lidt forskellige syn
.
Hvis man kigger på din hjemmeside (Youth on Fire), og klikker lidt videre til din kirkes hjemmeside, kan man jo få en idé om hvad du mener. Men for at spare alle Café'ens gæster for at skulle den tur rundt, synes jeg du skulle melde klart ud - så ved vi også hvor vi har hinanden 
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60696 - 03/04/2006 18:25
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Modsat Lars synes jeg faktisk, det er en udmærket måde, du har valgt at starte debatten på. Jeg har selv tit gjort det samme, for starter man med at skrive sine egne holdninger, ender det ofte med, at folk diskuterer dem i stedet for at man får en mere bred debat om det emne, der nu diskuteres. Så for nu at prøve at få en debat i gang: Citat: 1. Er nådegaverne, beskrevet i 1. kor. 12 for de kristne i dag?
Ja, det vil jeg bestemt mene, de er. Men jeg mener bestemt ikke, at der er tale om en udtømmende liste over nådegaver. Der er en del, der ikke er nævnt. Primært fordi de ikke var aktuelle i den verden, der blev skrevet ind i.
Citat: 2. Kan alle blive brugt i de nådegaverne eller er de kun for enkelte?
Hvis du mener, om alle kristne har alle nådegaver, så må svaret være klart nej. Det siger Paulus selv implicit, når han retorisk spørger: "Kan alle tale i tunger?" Nådegaver er gaver, den enkelte får til brug i menigheden. Det er ikke gaver til solotrip, men gaver, der gives for, at vi kan opbygge hinanden med de gaver, vi hver især har. Hvis du derimod spørger om, om alle kristne har en nådegave, så er svaret for mig at se et lige så klart ja. Nådegaverne er vores udrustning til vores åndelige tjeneste, og Gud lader ikke et barn stå uden hans udrustning, så denne ville være nødt til at handle i egen kraft.
Citat: 3. Hvis ja, er sagen så sådan at nogle har en bestemt helbredelsestjeneste, hvor nådegaverne virker mere ofte end hos andre kristne?
Forstod jeg foregående spørgsmål korrekt, så burde jeg vel principielt ikke svare på det her. Men for det første, så kan man godt bede for syge, selv om man ikke har nådegave til det. Man oplever nok bare ikke helt så ofte, at man blive bønhørt. For det andet, så er der forskel på, hvor stor en kraft, man er givet i den eller de nådegaver, man har. Det siger Bibelen også meget klart. (Ånden giver gaverne efter mål, som den selv vil.)
Jeg håber, svarene kunne bruges til noget... Er der kommentarer eller uddybende spørgsmål, er de meget velkomne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#60698 - 03/04/2006 21:34
|
Anonym
Anonym
|
Hej YOF...
1) Ja, jeg mener at nådegaverne eksistere idag, har ikke set et skrift sted som siger de ikke gør.
2) Hvad mener du med de enkelte? Om alle kan få nådegaver som biblen forskriver eller det kun er udvalgte?
3) Helbredelse, ja jeg tror på helbredelse, men synes ofte man ser mange steder en næsten pervers brug af det. Euforiske sammenkomster hvor det handler om miraklet og istedet for fordybbelsen. Og sker der ingen helbredelse, ser vi som fx folk som Beny Hinn, med alle hans "du tror ikke nok" eller "du vil ikke helbredes" kommentare... Der er sikkert steder for der sker flere helbredelser end andre, og der er sikkert osse steder hvor man hører flere salmer end andre...
4) Somregel, oplever jeg tit i frikirkerne at disse møder ligger stor vægt på følelser og atmosfære.. men der mangler undervisning, dybdre og meget mere... Nådegaverne er noget som jeg personligt mener vi skal være varsomme og "voksne" med, ikke bare "kaste" rundt med det
Stud.theol Lars/ Aarhus Universitet
|
|
Til toppen
|
|
|
#60699 - 03/04/2006 21:35
[Re: ]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg synes ikke ret godt om den hjemmeside, til Kirken. Den er ligger da utroligt meget vægt på oplevelser og mirakler?
:-) Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60700 - 03/04/2006 21:39
|
Anonym
Anonym
|
Jeg vil mene at denne side, hvor Kenneth E. Hagin nævnes, bør få et kor af alarmklokker til at ringe. Mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60701 - 03/04/2006 21:46
|
Anonym
Anonym
|
Oh ja! Alarm klokkerne ringer skam
Det er herlighedsteologi....
stud.theol lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60702 - 04/04/2006 02:21
[Re: KajQrd]
|
Anonym
Anonym
|
Faldt over en gammel debat.. mon ikke der står en del her osse om nogle af de samme ting vi kommer til at snakk om her.. Debat/nådegaver lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60704 - 04/04/2006 17:31
[Re: Bent]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Bent,
Mener du at alle kan få alle nådegaver?
mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60705 - 06/04/2006 17:15
Nådegaver
|
Bruger
Reg.: 03/04/2006
|
Hej Jeg siger tak for synspunkterne. Det var interessant. Og ja....det kan godt være, som en sagde, at jeg godt lige have kunnet give mine egne synspunkter først :-) Altså jeg tror alle nådegaverne er for i dag. Jeg tror at der er nogle som virker i bestemte nådegaver mere end andre...f.eks. til helbredelse (en speciel helbredelsestjeneste), men jeg ser gaverne som den Hellige Ånds, og når alt kommer til alt er det ikke vores men Hans, og det er Ham der styrer dem :-) Derudover forstår jeg det sådan, at alle kristne nu og da, som Ånden vil, kan bruge alle i en af de 9 gaver, men det er ikke alle der virker i dem som en konstant ting. Det er min opfattelse...indtil videre i hvert fald ;-)
Til dem som har nævnt at alarmklokkerne ringer ved benny hinn og kenneth hagin, så vil jeg helst ikke diskutere dette emne, det var ikke min plan, for det kommer der bare ALT for megen diskussion ud af, som jeg ikke tror er frugtbar, tror jeg... Personligt er jeg glad for de to tjenester. Jeg har været til nok 11 møder med Benny Hinn, været oppe på platformen og blevet bedt for, og det har været en velsignet oplevelse hvor jeg virkelig blev mødt af Gud.
Jacob
|
|
Til toppen
|
|
|
#60706 - 06/04/2006 20:14
Re: Nådegaver
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Youth on fire. Jo, jeg tror også, vi evt. senere i livet kan få nådegaver, som vi ikke havde før, men jeg har ikke så meget belæg for det. I øvrigt, ikke for at ordkløve, men der er jo mange flere nådegaver end blot 9.  Jeg ved, at der er listet 9 op i begyndelsen af 1.Kor.12, men der er også en liste til sidst i kapitlet, hvor der også er nævnt nogle gaver, som ikke var der før. Desuden er der også en længere liste i Rom.12. Ofte har jeg hørt folk tale om "de 9 nådegaver", og det undrer mig lidt, at man har glemt de andre. Kristi legeme er heldigvis meget mangfoldigt.  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#60707 - 06/04/2006 20:49
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Anne, du skriver: Citat: Ofte har jeg hørt folk tale om "de 9 nådegaver", og det undrer mig lidt, at man har glemt de andre.
Ja, sådan undrer jeg mig også, og endnu mere: Jeg mener bestemt, at de i Bibelen nævnte nådegaver er eksempler, og at der ikke er noget begrænset antal!
Nogle kan have fået nådegaver til at stå for børne- og ungdomsarbejde, andre for sang og musik, osv. osv. - mange ting, som slet ikke er nævnt i Bibelen.
Og jeg mener også, at nådegaver kan misbruges. Det har vi også bibelske eksempler på. Og når en person har fået gave til f.eks. at helbrede, og forfalder til at iscenesætte sig selv, så tror jeg at Gud sørger ..
Den vigtigste nådegave mener jeg er at profetere. Og at profetere betyder meget sjældent at kunne sige noget om fremtiden, men at kunne forkynde Guds ord til tro. Heller ikke de gammeltestamentelige profeter talte ret tit om fremtiden - bortset fra de vigtige messias-profetier - men talte ind i deres nutid.
Hvad mener du om dét, Anne?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#60709 - 09/04/2006 01:30
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej Anne
Ja, jeg tror heller ikke vi kan begrænse Åndens gaver til 9. Gud er jo ret ubegrænset :-D
Jacob
|
|
Til toppen
|
|
|
#60711 - 12/04/2006 17:04
|
Bruger
|
Hej evangelist!
Ja, men hvis Gud er ubegrænset, så kan Han vel også bruge mennesker som Han vil....de som er overgivede i Hans hænder?
Jacob
|
|
Til toppen
|
|
|
#60712 - 12/04/2006 22:55
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Jacob,
Du skrev: 1. Er nådegaverne beskrevet i 1. Kor 12 for de kristne i dag?
Mit svar: Gud virker med kraft i overensstemmelse med menneskenes børns tro, den samme i dag og i morgen og til evig tid. Alle disse gaver findes og virker idag. De uddeles på forskellig vis; det er den samme Gud, som virker alt i alle; og de gives menneskene gennem Guds ånds åbenbarelse. Alle gode gaver kommer fra Kristus, og da han er den samme igår, idag og til evig tid, vil disse gaver, som er åndelige, ikke blive afskaffet, så længe verden står, uden for menneskenes vantros skyld. Derfor er det nødvendigt at have tro, og om den dag kommer, da Guds magt og gaver afskaffes blandt mennesker, da sker det på grund af vantro. Derfor er det sagt:
"Vågn op og rejs dig af støvet, o Jerusalem; ja, tag dit højtidsskrud på, o Zions datter; forstærk dine stave og udvid dine grænser til evig tid, så at du ikke mere beskæmmes, men at den evige Faders pagter, som han har gjort med dig, o Israels hus, må blive opfyldt. Ja, kom til Kristus og bliv fuldkommen i ham og fornægt jer selv alt, hvad der er ugudeligt; og dersom I fornægter jer selv alt, hvad der er ugudeligt samt elsker Gud af hele jeres magt, sind og styrke, da er hans nåde tilstrækkelig for jer, så at I gennem hans nåde kan blive fuldkomne i Kristus; og dersom I ved Guds nåde er fuldkomne i Kristus, kan I ingenlunde fornægte Guds kraft.
Du skrev: 2. Kan alle blive brugt i de nådegaverne eller er de kun for enkelte?
Mit svar: Et menneske kan ikke tage noget fra himlen uden at det bliver ham givet. Disse gaver kommer til et menneske i overensstemmelse med hans retfærdige ønske og i overensstemmelse med Guds vilje. På den anden side så tror jeg ikke at Gud vil begrænse sine gaver til nogle få udvalgte. Hvis man ikke søger dem for nysgerrigheds, eller for sensations, skyld så tror jeg på at Gud vil udøse sine gaver over et menneske hvis det tjener et fornuftigt formål og fremdeles er til fælles gavn og opbyggelse.
Du skrev: 3. Hvis ja, er sagen så sådan at nogle har en bestemt helbredelsestjeneste, hvor nådegaverne virker mere ofte end hos andre kristne?
Mit svar: Det er rigtigt at nogle mennesker har særlige nådegaver, og at intet menneske har alle gaverne. Mht. helbredelse så sker det som en naturlig følge af oprigtig tro. Men flyttes fokus så helbredelse dyrkes og opfattes som noget sensationelt så skal man passe på, for andre ånder end Herrens Ånd kan helbrede, jfr. Johs.Åb. 16:13-14 og Johs Åb 13:11-15, og disse skal om muligt forføre selv de udvalgte.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#60713 - 24/04/2006 00:22
|
Anonym
Anonym
|
Men det ændre jo ikke på at et menneske, som ikk er >Gud, forsat er begrænset i kraft af at være menneske!
At Herren er almægtig betyder ikke at mennesket er det, men det betyder at i kraft af Guds almægtighed kan Gud selvf. gøre brug af os...
Men punktum er at selv Guds almægtighed kommer i sammenstød med menneskets mangel på samme, begræsningen
stud.theol lars
|
|
Til toppen
|
|
|
|