0 registrerede () og
12
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#60435 - 30/03/2006 10:15
Er i træt af at blive fyldt med løgn ?
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Hård overskrift men jeg er nødt til at være på denne måde tiden er knap.Linket her under åbner et download til en lang film der handler om hvad der forgår i verden lige nu den er af dårlig kvalitet men kan sagtens ses man skal kunne Engelsk! hjemmeside
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#60436 - 30/03/2006 10:34
Re: Er i træt af at blive fyldt med løgn ?
[Re: Maxtor]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Maxtor - kunne du ikke lige, bare helt kort og på dansk, komme med et resumé af filmen og fortælle hvad du selv mener om den og hvorfor? Hvis man bliver fyldt med løgn ved at se den, tror jeg hellere jeg vil lade være!  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#60437 - 30/03/2006 11:52
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Ja undskyld jeg tror over skriften er dårlig det der er i filmen er sandt efter min mening.Filmen handler om hvordan ganske få penge mænd sider på al magten her på jorden og har satan som gud.manden der fortæler i den er Kristen men filmen er meget skræmmende i grove træk handler det om hvordan vi bliver ført bag lyset til at få en verdens regering og en gud nemlig deres jeg viser ikke filmen for at skræmme nogen eller fordi at jeg tror at jeg kan stope dem men for at vise folk der tror på gud hvor langt frem vi er i tidsregningen og at det er på høje tid at få hældt olie på lampen
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#60438 - 30/03/2006 13:03
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Gå til læge.
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#60439 - 30/03/2006 13:17
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
har du set filmen ?? der er ikke meget kristent i den ud over de tidspunkter hvor han siger Gud hjælpe os der er til gengæld en masse fakt og det forgår lige nu hvis du er i tvivl så slå ord op på google som FEMA camps 911 NWO
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#60440 - 30/03/2006 14:09
|
Bruger
|
Du skriver, at der sidder en håndfuld pengemænd med Satan som gud, der forsøger at indføre en verdensregering, hvor vi alle skal tilbede ham?
Der er ingen grund til at se filmen...
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#60441 - 30/03/2006 15:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Maxtor, kunne vi ikke bare læse i Bibelen, og hvis det er de sidste tider vi vil vide noget om, så kan vi læse Åbenbaringsbogen, og så behøver vel så ikke at se den film, vel? Hvornår vi får en ny jord, står der ganske vist ikke noget om i Bibelen, tværtimod står der, at det er der ingen andre end Gud Fader, der ved ... Lad os leve vores liv her, hvor vi er! Hver eneste dag, som om den var den sidste (og det er den måske!) og som om vi har evigheden for os (for det har vi jo!) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60442 - 30/03/2006 15:26
|
Anonym
Anonym
|
Hvor er kristina's gulekort? og henvisning til reglementet?
stud.theol lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60443 - 30/03/2006 15:30
|
Anonym
Anonym
|
I mine øjne lyder det som konspirations teorier Og jeg lagde da osse godt mærke til den propaganda opsætning den er filmet i...
Syntes det var spændede at se frimurenes logo i ny og næ, hvad har de med noget af gøre...?
Synes du denne film indeholder reel fakta og seriøse indgangsvinkler? og hvem står bag den?
stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60444 - 30/03/2006 15:32
|
Anonym
Anonym
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#60445 - 30/03/2006 16:46
|
Bruger
|
Jeg er ked af hvis jeg har fornærmet nogen.Og jeg undskylder også for at have beskyldt en anden person for at være maitreya tilhænger hvis man ikke må det på dette site? men jeg kunne ikke lade være! Band mig anmeld mig det er stadig væk rigtigt det jeg skrev. De film Alex Jones laver er underbygget af State dockuments og almindelig Presse og tv klips hvis der er nogen tvivl om dette så skriv det ikke til mig undersøg det selv og se filmen det lyder ikke til at alle der har postet imod mig har set den og forstået hvad han siger og viser. Hvis i tror USA er langt væk fra Danmark så kan jeg fortælle jer at vores egen regering i disse dage er ved at vedtage de samme reglsæt som de har gjort i USA altså tilside sætter grundloven ved en national krise altså vi køber sikkerhed på bekostning af frihed.I har vel alle hørt om PET's og politiets ny beføjelser til aflytning uden dommerkendelser osv. osv.altså politistat (bye bye frihed) sider som den her vil blive lukket ned.Lad os nu sige at jeg har ret og det er satan der styre alt det her tror i så det er GreenPeace der bliver næste målgruppe nej det er de Kristene alt der kan kravle og gå der tænker anderledes.Men jeg havde egentligt regnet med dette:) hvis jeg bare får vækket 1 eller 2 op så er jeg glad Googel er bare et tryk væk Prøv og skriv FEMA camp. NWO. 911. Jeg kan komme med 1000 links hvis i har lyst her er et og det er til alle Alex Jones Programer http://www.lastingnetworks.com/alex/ Jeg er delvist ligeglad hvad i tror nu har jeg advaret jer.Kan i ikke se vi lever i en lunken tid se og få hældt olie på jeres lamper og om vend jer fra lunken bekvemeligheds kristendom så i ikke skal stå og sige Vi gjore det og det og det for at få at vide at jeg kender jer ikke! Jeg kæmper med mit eget kød og falder men jeg rejser mig igen og kæmper videre vejen er smal meget smal.Jeg ved godt at det smerter i mange øren det her hvis det smerter så er det på tide at kaste sig på knæ og bede Jesus om at komme ind i ens Hjerte på ny og den Jesus jeg snakker om er Jesus Guds søn!
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#60446 - 30/03/2006 17:23
|
Anonym
Anonym
|
Citat: FEMA camp. NWO. 911
Hvorfor skulle man søge på det? Hvad betyder det?
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60448 - 30/03/2006 19:57
[Re: AnnePande]
|
Anonym
Anonym
|
Hvor?
Det kan jeg nu ikk give dig ret i, men du er jo næsten nød til at dække op omkring, da det ellers beviser min tese :-)
ægte theol. Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60449 - 30/03/2006 20:07
|
Anonym
Anonym
|
1) Adskil politik og religion
2) Hæng dig ikke i konspirationsteorier
3) Find en bibeloversættelser der ikke er parret med actionman og terminater
4) Accepter at der findes flere slags kristne, og ikke alle deler din dommerdagsprofitier
5) Hvis der er nogen der har behov for omvendelse, så forslår jeg du startet med kikke på dig selv.
6) kh lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60450 - 30/03/2006 20:11
[Re: ]
|
Bruger
|
Det er jo det du selv skal finde ud af /// her er et link til en meget bedre version og kortere til NWO New World Order info filmen http://www.lastingnetworks.com/alexvideos/911rtt-extra.wmvUdover alt det her syntes jeg i skal se den film oven for den vare kun 20 min. Så bagefter se CNN en times tid ..................og husk så lige på hvem der ejer CNN.. BBC.. FOX.. og og og you name it
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#60451 - 30/03/2006 20:25
|
Bruger
|
1/ Hvorfor adskille religion og politik? vi tror da på den samme Jesus ikke? ham der skal reagere jorden en dag hvilket må være svært uden politik! 2/ Hvorfor er du bange for at høre sandheden set fra min synsvinkel 3/ Jeg har alle oversættelser også den Græske 4/ Det gør jeg skam også men det er et debat forum her ikke ? 5/ Håber vi ses ved vejens ende Lars 6/KH Peter
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#60453 - 30/03/2006 20:33
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det er jo det du selv skal finde ud af
Jo, men jeg mener, de bogstaver du foreslår vi søger på, hvor kommer de fra og hvad står de for?
Kan man ikke lige så godt søge på FDB eller IM eller FOA eller noget helt syvende? Hvorfor lige de bogstaver du foreslår?
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60455 - 30/03/2006 20:48
|
Anonym
Anonym
|
OK - jeg opgiver at få dig til at fortælle hvad det her går ud på, og lever i lykkelig uvidenhed  Mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#60456 - 30/03/2006 21:01
|
Bruger
|
Lars jeg har en anden tråd der hedder Den nye verdens orden / globalisering læs den ? jeg bliver gammel og grå inden jeg får skrevet alt det ned tryk på links se film lydbånd websites osv.i trådene Lol
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#60457 - 30/03/2006 21:12
Konspiration og samfund
|
Anonym
Anonym
|
1) Hverdags politik har intet at gøre med folks subjektive livsholdning at gøre, og i samfund baseret på religionsfrihed og fri vilje, sådan da :-) Kan du ikke putte din private religiøse holdninger ind i en politisk verden. Så om Jesus er konge eller ej, så sætter jeg tvivl ved at det har noget at gøre med vores samfund og regering og vandmilijøloven osv. Jesus er konge i himlen og på jorden, ment ikke som verdslig konge. Det burde du have vist..
2) at hører sandheden fra din vinkel? ved at basere den på konspirations teori? Jeg kunne stille dig det samme spørgsmål. jeg har efterhånden oplevet for mange propaganda ting, især fra frikirkene til at jeg kan tage det særligt alvorligt. desuden kan jeg ikke se sammensætning til Biblen
3) den græske? hvilken en da? Jeg studere teologi ved universitet, jeg læser generalt kun i originaltexten. Er du stand til at læse græsk?
4) jo det er debat forum, det er vi enige om.. Men dommedags profetierne kan vi som mennesker ikke rigtigt basere vores eksisten på... de kommer når de kommer Det eneste du skaber er unødig frygt = middelaldrens
5) Om vi ses ved vejs ende? det ved kun Gud, men hvis Biblen er sand, så er vi frelste ved på troen på Kristus og hans offerdød. udfra den forudsætning håber jeg da på at se mange mennesker deroppe/eller hvad man skal sige Men derfor behøver man ikke laver propaganda og skræmme folk til at tro at verden går under i morgen og at alt er korrupt
6) Jeg forblive din trofaste teolog i Herren Lars/stud.theol v. Aarhus Universitet
Ændret af Evangelisten (30/03/2006 21:16)
|
|
Til toppen
|
|
|
#60458 - 30/03/2006 22:00
Re: Konspiration og samfund
|
Bruger
|
Jeg kan ikke Græsk  men man har alle bibel typer tilgænglig på nettet.Personligt bruger jeg den goe gamle med Thi Bla.bla men hvis jeg møder noget jeg har svært ved at forstå krys chekker jeg dem op mod hinanden.Jeg kommer ikke med Profetier? jeg snakker kun om hvad der står i bibelen! Med hensyn til mine tråde så er de tænkt som info så man ikke kun ser CNN og TV2's side af den nye verdens orden.Grunden til at jeg pludselig launcher alt dette er fordi at Den danske regering i disse dage er ved at vedtage den nye Teror pakke eller hvad de kalder den og den ser til syneladende ud til at give det danske PET de samme beføjelser som det Amrikanske FEMA har fået ved en National krise og det bliver mere og mere bløret hvad der er teror.Der for mener jeg det er på sin plads at råbe lidt op om hvad der sker rundt omkring altså vi ofre Frihed for sikkerhed og dette avler efter min mening Diktatur kig på historien!!Jeg er ikke ude på at skræmme nogen men Fagts er at UN (den nye verdens orden efter min mening) lige har givet Iran 30 dage til at makke ret ellers SÅ ??? og man behøver ikke kigge på underlige Websites for at undre sig over hvorfor at et land der kan sende folk til månen ikke kan fange Bin Laden? Alex Jones er ikke en eller anden guru han er en normal reporter der er begyndt at undre sig op gennem 1990erne han er oprigtig vred det mærkes tydeligt på ham og det er ikke pladder det der bliver sagt Chek det selv ud som han siger rimelig tit men nok om det med hensyn til Kirker og Frikirker så er mange mange af dem faldet for det jeg kalder Bekvemligheds Kristendom altså Lovsang det glade budskab lovsang og SÅ er der kaffe og vejen til himlen er blevet meget bred og det er den ikke efter min mening men igen Kig en times tid på CNN og se om du ikke har en kvalm fornemmelse i maven bagefter MVH Peter
Viden er Frihed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#60459 - 01/04/2006 16:20
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Lars
Hvad er det nu lige, din tese er?
Og så en helt anden ting: Du underskriver dig »ægte theol.«, og det kan jeg ikke se som andet end en uprovokeret, unødvendig, hånlig provokation mod Anne. Og det er vist ikke første gang. Du må have mig undskyldt, men den slags finder jeg ærligt talt og helt for egen regning umådelig lavpandet. Får du det bedre med dig selv ved at nedgøre folk, du er uenig med?
Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#60461 - 05/04/2006 00:41
|
Bruger
Reg.: 03/04/2006
|
Jeg opgav at se hele filmen, men så det meste af den første halve time. Men som jeg kunne forstå den, var det en kritik af, at den amerikanske regering og FN kan finde på at indskrænke den individuelle personlige frihed. Og at de har igangsat alverdens ulykker for at kunne gøre dette.
Det kunne vi selvfølgelig diskuterer - personligt tror jeg ikke på konspirationsteorien, og samtidig synes jeg det er meget fornuftig at vi tager nogle kollektive politiske beslutninger. Men jeg kan forstå hvis du er uenig.
Hvad jeg slet ikke forstår er din kobling af dette og Jesu-genkomst? Det er selvfølgelig godt at være klar og fint at kigge efter tegn. Men hvordan FN og USA's politik har noget at gøre med dette kan jeg ikke helt se?
Mvh. Mefiboshet
|
|
Til toppen
|
|
|
#60462 - 05/04/2006 09:28
[Re: Mefiboshet]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mefiboshet, du skriver: Citat: Hvad jeg slet ikke forstår er din kobling af dette og Jesu-genkomst? Det er selvfølgelig godt at være klar og fint at kigge efter tegn. Men hvordan FN og USA's politik har noget at gøre med dette kan jeg ikke helt se?
Jeg kan godt forstå at mange har beskæftiget sit intenst med den mulige kobling, med udgangspunkt i Bibelens sidste og vanskeligste bog, Åbenbaringsbogen.
Lige så svært som det nok var for mennesker inden Jesu inkarnation, at tolke og forstå profetierne om Jesus, lige så svært er det for os i vores nutid at tolke de profetier, som Johannes kommer med.
Jeg er selv usikker her, men jeg synes det er tydeligt, at de sidste tider inden Jesu genkomst vil være præget af store og alvorlige problemer, hvor der sker en magtkoncentration, som kommer til at omfatte hele verden, og så vidt jeg kan se samlet på det antikristeligt åndelige og det verdslige plan.
Vi skal nok være varsomme med at lægge os fast på alt for håndfaste tydninger, f.eks. har der været gisnet meget - og meget forkert! - om hvem/hvad Antikrist er.
Og tidspunktet for Jesu genkomst vil det være direkte forkert at forsøge at regne sig frem til, for Jesus siger:
Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal ikke forgå. Men den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlen eller Sønnen, men kun Faderen. (Mark. 13,31-32.
Dette svarpanelsvar kan måske have interesse.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60463 - 05/04/2006 13:15
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
|
Hej Kristina Jeg forstår godt dine ord og der har gennem tiderne været masser af gisninger om endetiden, men eftersom selv Sønnen. Jesus Kristus sagde, at det kun var Faderen der kendte tiden, så må vi andre overlade det til ham. Citat: Jeg er selv usikker her, men jeg synes det er tydeligt, at de sidste tider inden Jesu genkomst vil være præget af store og alvorlige problemer, hvor der sker en magtkoncentration, som kommer til at omfatte hele verden, og så vidt jeg kan se samlet på det antikristeligt åndelige og det verdslige plan. Vi skal nok være varsomme med at lægge os fast på alt for håndfaste tydninger, f.eks. har der været gisnet meget - og meget forkert! - om hvem/hvad Antikrist er. Og tidspunktet for Jesu genkomst vil det være direkte forkert at forsøge at regne sig frem til Citat slut. Kommentar: Bibelen taler om bl.a Rusland, Iran, Kina,Tyrkiet, og de øvige Mellemøstlige lande og bortset fra Tyrkiet er de andre bestemt ikke venner med Israel. Hvis vi skulle pege på en Verdensregering, så tror jeg mest på FN, som jo er en mastodont, som er sammensat af bl.a masser af korrrupte stater med despotiske ledere. Skandaler hænger ved FN, Rhuwanda, Olie for mad programmet i Irak, og andre steder + masser af bureakrati osv. som almindelige mennesker ikke kan se igennem eller endsige opdage i det store system. Men tilbage står jo de utallige og utrolige fortolkninger af Åbenbaringsbogen, som dog selv faktisk allerede i de tidligste kapitler siger, at menigheden er bortrykket inden selve enden kommer.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#60464 - 05/04/2006 13:52
Re: .. om bortrykkelsen ..
[Re: carl]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl - - ja, der er flere forskellige syn på hvordan og hvornår mht. bortrykkelsen, og jeg har lyttet med store ører til præster og prædikanter, som tolker som du, og med lige så store ører til andre præster og prædikanter, der ser bortrykkelsen og dommens dag som én samlet begivenhed. Her har Leif Andersen gjort rede for tre forskellige tolkningsmodeller, og jeg må sige, at jeg, modsat du, er blevet mere og mere sikker på tolkning 1. Så mindst én af os tager fejl, og tiden - eller evigheden!  - vil vise hvem. Jeg har ingen problemer med at lade det spørgsmål hvile, for jeg tror ikke det er afgørende at sidde med det rigtige facit! Men det kan godt have nogle konsekvenser for vores politiske valg her og nu: om vi mener, at store styrende enheder (f.eks. EU eller FN, som du nævner) er vejen frem til mere fred og retfærdighed og et bedre miljø, og derfor bør støttes, eller om vi modsat ønsker mindre enheder med udstrakt selvforvaltning. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60465 - 06/04/2006 01:20
|
Bruger
|
Citat: Men det kan godt have nogle konsekvenser for vores politiske valg her og nu: om vi mener, at store styrende enheder (f.eks. EU eller FN, som du nævner) er vejen frem til mere fred og retfærdighed og et bedre miljø, og derfor bør støttes, eller om vi modsat ønsker mindre enheder med udstrakt selvforvaltning.
Sådan har jeg aldrig tænkt over det. Så jeg vil høre om jeg evt. få dig til at uddybe dette?
Jeg har været (og er for så vidt stadig) tilbøjelig til at mene, at det er ganske fornuftig at have et organ som FN til at fremme menneskerettigheder*, og EU som til at skabe fred, forståelse og større samlet velstand (men jeg kender da også en masse politiske argumenter imod dette).
Jeg medgiver gerne, at jeg ikke kan lave en "kristen-argumentation" for dette (hvilket jeg heller ikke kan med meget andet politik). Men omvendt kan jeg heller ikke se en "kristen-argumentation" (altså en begrundelse der bygger på Bibelen) imod disse organer. Jeg synes ikke hverken EU eller FN forsøger at undertrykke kristne eller vores Guds-dyrkelse (måske snarere tvært imod*).
Mit spørgsmål er derfor, om du med ovenstående mener, at der findes et bibelsk svar på, om man bør give opbakning på EU og FN?
* FNs menneskerettigheder artikel 18: " Enhver har ret til tanke-, samvittigheds- og religionsfrihed: denne ret omfatter frihed til at skifte religion eller tro og frihed til enten alene eller i fællesskab med andre, offentligt eller privat, at give udtryk for sin religion eller tro gennem undervisning, udøvelse, gudsdyrkelse og overholdelse af religiøse forskrifter." Hvis de fastholder dette har jeg svært ved at se at FN er organet der skal jagte og nedtrykke kristne...
|
|
Til toppen
|
|
|
#60466 - 06/04/2006 09:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mefiboshet, jeg er glad for, at du spørger, for jeg kan godt se, at mit indlæg kunne læses som om jeg var modstander af FN i sin nuværende form, dvs. med bibeholdelse af art. 18. Det er jeg bestemt ikke, absolut tværtimod! Men hvis vi tænker os at denne - eller en anden - verdensomspændende organisation, eventuelt pga. folkenes angst for krige og krigstrusler, gives/skaffer sig magtbeføjelser og danner afsæt for et verdensherredømme med én religion og én økonomi, altså uden selvstyre for mindre enheder ... så bliver jeg betænkelig. Jeg er en varm tilhænger af FN, men ikke af at organisationen får forøget magt, selv om fristelsen er stor, når store, stærke nationer er på kollisionskurs med hinanden. Big Brother watching you ... ?  Jeg vil meget gerne høre, hvad du tænker herom .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60467 - 06/04/2006 20:29
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
|
Hej Mefiboshet
Citat: FNs menneskerettigheder artikel 18: " Enhver har ret til tanke-, samvittigheds- og religionsfrihed: denne ret omfatter frihed til at skifte religion eller tro og frihed til enten alene eller i fællesskab med andre, offentligt eller privat, at give udtryk for sin religion eller tro gennem undervisning, udøvelse, gudsdyrkelse og overholdelse af religiøse forskrifter."
Hvis de fastholder dette har jeg svært ved at se at FN er organet der skal jagte og nedtrykke kristne... Citat slut.
Kommentar: Hvis man nu læser dit citat rigtig godt, og så tænker på Rusland, Kina, Tyrkiet, Iran osv, Saudi-Arabien, Sudan Ægypten osv....... Mener du så de kan stå for en lakmusprøve på det ovennævnte citat?
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#60468 - 07/04/2006 01:46
Politik?
|
Bruger
|
Citat: Hej Mefiboshet, jeg er glad for, at du spørger, for jeg kan godt se, at mit indlæg kunne læses som om jeg var modstander af FN i sin nuværende form, dvs. med bibeholdelse af art. 18.
Det er jeg bestemt ikke, absolut tværtimod!
Men hvis vi tænker os at denne - eller en anden - verdensomspændende organisation, eventuelt pga. folkenes angst for krige og krigstrusler, gives/skaffer sig magtbeføjelser og danner afsæt for et verdensherredømme med én religion og én økonomi, altså uden selvstyre for mindre enheder ... så bliver jeg betænkelig.
Jeg er en varm tilhænger af FN, men ikke af at organisationen får forøget magt, selv om fristelsen er stor, når store, stærke nationer er på kollisionskurs med hinanden.
Big Brother watching you ... ? 
Jeg vil meget gerne høre, hvad du tænker herom ..
kristina
Puha, nu bliver det pludselig indviklet Men jeg er glad for, at vi kan blive enige om, at det ikke er ukristent at opbakke FN i sin nuværende form. Så vil jeg fatsholde min kommentar til trådens oprindelige indlæg: Jeg tror ikke rigtig på filmens konspirationsteorier, og jeg har svært ved at forbinde FN med Jesu-genkomst.
Det er derimod straks sværere at svare her, hvor diskussionen er nu. Jeg har med gru læst Orwells "1984" et par gange, og ser derfor selvfølgelig også faren at give én central organ alt for meget magt. Men det betyder efter min mening ikke nødvendigvis, at FN ikke kan gøres mere magtfuld... Men det skal selvfølgelig gøres, så vi undgår en situation, hvor organisationen kan indrette verden efter forgodtbefindende (èn religion, én økonomi osv.). I de enkelte lande i "vesten" har vi flere måder, vi forsøger at sikre os mod en "Orwellsk" stat på. En helt central ting er magtens tredeling (den udøvende, den dømmende og den lovgivende). En lignende foranstaltning kan forestilles på mere internationalt plan. En anden ordning i FN er den nuværende Veto-ret. En udviddelse af FN's magt bør efter min mening også betyde en udviddelse af Veto-retten. En tredje ting er, at man ved en udvidelse evt. kunne sikre et mere direkte demokrati til de øverste lag i FN. Der findes med garanti flere tiltag - men indrømmet; det er ikke noget, jeg har analyseret dybere. 
Det er et område, hvor vi selvfølgelig skal træde varsomt, da det ER skræmmende med én så stor organisation. Når jeg alligevel synes, der kan være grund til at tænke i disse baner, er det, at alternativet for mig ógså er skræmmende. FN har den fordel at (næsten) alle lande er med, hvilket giver mulighed for, at alle kan blive hørt, og alle derfor kan have en påvirkning på, hvordan det internationale samfund (og dermed verden som hele) kommer til at se ud. Med andre ord bliver beslutningerne i højere grad legitimiseret. Som det er nu, bliver alle lande langt fra hørt. Ja, faktisk er det én organisation, der bestemmer. Hvis denne har lyst, kan den bestemme, at en regent i mellemøsten skal væltes, og den behøver ikke lytte til andre mindre lande (som Frankrig eller Tyskland). Det er nok blevet tydeligt at jeg tænker på USA (Om det var rigtig eller forkert at gå ind i Irak, synes jeg vi skal lade ligge her - men blot konstaterer at USA ikke behøver opbakning fra nogen for at træffe sådan en beslutning). Som det er nu er USA så stor og magtfuld, at de kan vælge helt at holde den ude for de regler, som andre lande i fællesskab ellers har besluttet (her tænker jeg på retsløsheden for fangerne i Guantanamo, og friholdelsen af muligheden for at sætte amerikanske soldater for en international krigsdomstol - igen siger jeg ikke her at Guantanamo er forkert, jeg siger blot at de kan træffe den slags beslutninger, uanset hvad alle andre ellers måtte mene, fordi de er SÅ magtfulde).
Men nu kom vi vist ret langt fra Jesu-genkomst, og jeg fornemmer heller ikke at vi er så langt fra hinanden i denne sag 
God weekend Mefiboshet
|
|
Til toppen
|
|
|
#60469 - 07/04/2006 01:50
[Re: carl]
|
Bruger
|
Citat: Hej Mefiboshet
Citat: FNs menneskerettigheder artikel 18: " Enhver har ret til tanke-, samvittigheds- og religionsfrihed: denne ret omfatter frihed til at skifte religion eller tro og frihed til enten alene eller i fællesskab med andre, offentligt eller privat, at give udtryk for sin religion eller tro gennem undervisning, udøvelse, gudsdyrkelse og overholdelse af religiøse forskrifter."
Hvis de fastholder dette har jeg svært ved at se at FN er organet der skal jagte og nedtrykke kristne... Citat slut.
Kommentar: Hvis man nu læser dit citat rigtig godt, og så tænker på Rusland, Kina, Tyrkiet, Iran osv, Saudi-Arabien, Sudan Ægypten osv....... Mener du så de kan stå for en lakmusprøve på det ovennævnte citat?
mvh carl
Nej, FN har ikke haft succes med at genneføre mennskerettighederne i de lande du nævner, og vi kan tilføje Afghanistan, hvor en mand risikerer dødstraf for at være konveteret fra Islam til kristendommen. Den slag er frygtelig. Men det mener jeg jo ikke er et argument for ikke at have en international organisation, der kæmper for menneskerettighederne. Tværtimod er det efter min mening netop fordi ikke alle opfylder menneskerettighederne, at det kan give mening at kæmpe for dem...
|
|
Til toppen
|
|
|
#60470 - 07/04/2006 23:30
Re: Politik?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mefiboshet Jeg tror vi er tæt på at være enige. Det med de store enheder, det er noget jeg er blevet mere og mere opmærksom på i den sidste tid, og jeg er altså foreløbig landet på det synspunkt, at vi så vidt muligt skal undgå at give store enheder magt, og forhindre, at de selv tiltager sig magt. Jeg tror at magt uundgåeligt korrumperer, helt enkelt fordi vi er syndige mennesker, og hver især os selv nærmest. Hvis FN omfattende alle jordens lande havde magtbeføjelser ... det tør jeg slet ikke tænke på. "Én verden, eller ingen" var slagordet, som jeg gik så stærkt ind for .. en gang. I dag tror jeg nærmere på "small is beautiful". Men det er jo så nok fordi jeg gerne vil udskyde dommen over denne verden længst muligt, og har problemer med af hjertet at bede "Jesus, kom snart!" Godt at vi har livet på den nyskabte jord at se frem til!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60471 - 08/04/2006 10:06
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina
hvorfor har du problemer med at af hjertet bede Jesus om at komme snart? Det kender jeg ikke. Jeg ønsker mig hver dag, at Han kommer tilbage. Tænk hvis det blev i vores levetid, Han kom tilbage. Det kunne være stort...hvis vi altså kommer med tilbage til Himlen. Ellers ville glæden nok være begrænset for vores vedkommende, naturligvis.......eh..hm..
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#60472 - 08/04/2006 14:46
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, du spørger Citat: hvorfor har du problemer med at af hjertet bede Jesus om at komme snart?
Jo, det er fordi jeg hellere vil bede Gud om at have endnu mere tålmodighed med os - på grund af de mange, mange, familie, venner, bekendte og ikke-bekendte, som stadig ikke kender Jesus, og derfor afviser ham.
Men jeg ved jo godt, at Herrens time kender kun Faderen, end ikke Sønnen, og da slet ikke noget menneske ...
Jesus siger (Luk 18,8) ... når Menneskesønnen kommer, mon han så vil finde troen på jorden?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60473 - 09/04/2006 14:28
Treenigheden
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev: Citat: kr: Men jeg ved jo godt, at Herrens time kender kun Faderen, end ikke Sønnen...
Det forstår jeg virkelig ikke. Er de ikke samme person? Hvordan kan Faderen vide noget, Sønnen ikke ved?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#60474 - 09/04/2006 15:04
Re: Treenigheden
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod - dit spørgsmål om Gud, som er én, og dog tre, har sat mange mennesker grå hår i hovedet. Hvis du ønsker en udførlig og klar teologisk forklaring, må jeg henvise til Jørgen Sejergaards lille bog Tempelgud (Credo, som er ved at være en klassiker om dette emne. Men for at svare helt kort på dit spørgsmål: Nej, Gud er ikke én person, men tre personer. Gud er én, én entitet eller én substans, kunne vi kalde det, bestående af tre "personer", menlig Faderen, Sønnen og Helligånden. Jeg har sakset lidt flere ord om Treenigheden fra et af vores svarpanelsvar : En af de såkaldte tre kappadokiske fædre - Athanasius fra sidste halvdel af det 4. årh. e. Kr., der kom til at stå som de store forsvarere af treenighedslæren har udtalt noget meget vigtigt: »Faderen er kilden eller guddomsvæsenet i sig selv. Sønnen er Gud i hans udadvendte virksomhed og Ånden den, som udfører Guds værk i den enkelte. Faderen bestemmer sig selv og føder. Sønnen er den, som fødes«. En anden (Gregor af Nazians) udtrykte sig: »Faderen er ikke født, Sønnen er født af Faderen, og Ånden udgår fra Faderen gennem Sønnen. Sådan er personernes indre forhold til hinanden. I det ydre: Faderen er princippet for virksomheden, Sønnen iværksætter, og Ånden fuldbyrder den«. Om Sønnens guddommelighed og menneskelighed blev der debatteret, hvor kirken fastslog, at Sønnen var begge dele samtidig (jf. den Nikænske Trosbekendelse's 2. artikel).
Citatet af Athanasius er med til at pege på en vigtig skelnen, når det drejer sig om treenigheden. Skal den opfattes teologisk eller økonomisk? Ved det sidste menes der, at Gud i sin tre-hed arbejder på tre måder i en hierarkisk struktur, hvor rækkefølgen er Faderen Sønnen Ånden. Det er sådan, vi ofte tænker om treenigheden og læser om den i Bibelen. At Ånden peger på Sønnen og Sønnen på Faderen og i omvendt rækkefølge. Nogle har ment, at Gud har tre forskellige måder at vise sig frem på altså nærmest adskilt. Men her modsatte Oldkirkens fædre sig og pegede på, at Gud ikke kun skulle opfattes økonomisk, men også i en samtidighed altså teologisk! Nok er der tre virke-måder i den Tre-Ene-Gud, men de virker samtidig. De tre personer er altid én enhed én substans (på dansk bruges oftere ordet 'væsen'). Den bibelske Gud er altså tre i én, og én i tre. Tre personer, men én substans/ét væsen. Jeg håber dette kan give en antydning af forståelse for, hvad kristne (men ikke Jehovas Vidner) tror om Gud. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60475 - 09/04/2006 19:11
|
Bruger
Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
|
Hej Kristina og Zaphod Jeg blander mig lige, da jeg også selv har undret mig over hvordan noget skulle kunne være skjult for Sønnen - hvordan kan noget være skjult for den ene person i Treenigheden? Jeg må med det samme indrømme, at jeg ingen forklaring har - jeg undres stadig. Der står i 1. kor.2:9_11 Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte, det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham, det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. I matt. 11:36 står der, at det alene er Faderen der kender timen - hvad så med Ånden der ransager selv Guds dybder? Men selve spørgsmålet er vel en udløber af Treenigheds-spørgsmålet. Hvis jeg kunne fatte hvordan Gud kan være een og dog tre personer - og tre personer og dog een Gud, kunne jeg sikkert også besvare mit eget spørgsmål  Mvh Raven
|
|
Til toppen
|
|
|
#60476 - 09/04/2006 19:36
[Re: Raven]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Raven
Guds fred.
"Jeg blander mig lige, da jeg også selv har undret mig over hvordan noget skulle kunne være skjult for Sønnen - hvordan kan noget være skjult for den ene person i Treenigheden?"
Kommer under dit spørgsmål i tanke om Fil. 2 "han, som havde Guds skikkelse, regnede det ikke for et rov at være lige med Gud, v7 men gav afkald på det, tog en tjeners skikkelse på og blev mennesker lig; og da han var trådt frem som et menneske...."
Under inkarnationen står der at Jesus gav afkald på at "være lige med Gud", Jesus gav afkald på sin guddommelige status (uden dog at ophøre med at være Gud). Og det er i kraft af sin menneskevorden, han udtalte at han ikke kendte timen.
Det er jo paradokset ved Jesus at på en gang var og er han 100& menneske........og 100% Gud. Det er også i kraft af at han har været og er 100% menneske, at han er i stand til at fungere som ypperstepræst og frembærer ofre for os i dag.
Mkh Malli
Ændret af malli (09/04/2006 19:37)
Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed
|
|
Til toppen
|
|
|
#60478 - 09/04/2006 21:07
[Re: Raven]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Raven - og Malli - - ja, jeg er også enig med Malli her, sad faktisk og rodede med et indlæg næsten magen til!  - Men mht. Treenigheden, det er lidt mærkeligt, for lige netop Treenigheden, som de fleste synes er ubegribelig, har jeg det så godt med, at jeg ikke på nogen måde ville kunne undvære den, og selv om Bibelen ganske rigtig er fuld af paradokser (= tilsyneladende, men ikke reelle, selvmodsigelser) så synes jeg ikke dette er et paradoks. Så er der en masse andet i troslæren, som jeg har problemer med, som andre måske ikke har - men altså ikke lige har. For hvis nu Gud var kun én "person", hvordan skulle han så kunne elske? Kærlighed behøver et objekt. Gud siger ikke altid "jeg" om sig selv, men også "vi", jfr. allerede i 1. Mos 1,26: Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os" Og - jfr. Joh. 1.1-1: I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. v2 Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. v5 Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke. Her ser vi, at Ordet var Kristus, ved hvem Gud skabte ... Og inden Gud skabte sit skaberværk, var Gud jo også kærlighed - derfor nødvendigheden af tre-heden: Den indbyrdes kærlighed i Gud, mellem Faderen og Sønnen, og med Ånden som formidleren mellem dem. Der er en masse mere at sige herom, hele Bibelen igennem, men jeg vil lade det være ved denne antydning .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60479 - 09/04/2006 22:54
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
|
Det er en skæg historie med den treenighed, som jeg dog ikke kan hidse mig VOLDSOMT op over, men det er interessant, at det har været så vigtigt at slå den fast. Jeg synes, det største problem med treenigheden (for kristendommen) er, at den ikke fremgår tydeligt af Bibelen. Er det eneste sted i virkeligheden ikke dåbsbefalingen? Og det siger endda ikke tydeligt, at det er een gud, så vidt jeg husker. Alle andre steder er det vist nok enten ord og Gud eller helligånd og gud?
Jeg kan ikke se andet, end at Jehovas Vidner (og andre med samme holdning) har en god sag i det spørgsmål (og så ser vi nådigt bort fra, at JV tolker Joh 1.1-1 temmeligt frit!).
(Jeg siger da også tit "vi" om mig selv, til mig selv, for mig selv, uden at have mig (os?) mistænkt for at lide af hverken schizofreni, tronambitioner eller to-enighed).
mvh LarsBj
Ændret af LarsBj (09/04/2006 23:04)
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#60481 - 10/04/2006 16:37
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej Lars BJ
Der er hele forsoningen på spil i spørgsmålet om Tre-enigheden.
Forsoningen på korset er en afgørende faktor, når vi taler Kristendom. Og det er et absolut, der adskiller Kristentro fra alle andre religioner. Herpå en uddybning, der måske kan forklare hvorfor det er af afgørende betydning, hvordan man stiller sig i Tre-enighedsspørgsmålet.
I bibelen står der at "alle har syndet og mistet herligheden fra Gud "Dvs. jvf. Žtraditionel kristen tankegang, og som den kristne kirke altid har troet og lært, er alle mennesker er syndere. Dvs. var Jesus alene et menneske (og ikke Gud), da ville han være en synder. Men var Jesus en synder, da kunne han ikke opfylde loven, ikke engang for sig selv, langt mindre for alle mennesker; og som synder havde han ikke kunnet frelse sig for sin egen syndestraf; langt mindre havde han kunnet bøde for hele verdens synder.
Hermed står hele vores salighed på spil
You see?
Guds fred og alt godt.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#60482 - 10/04/2006 16:45
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej Malli, Min kommentar gik ikke så meget på, om treenighedslæren er essentiel for kristendommen, som vi kender den, men om den er bibelsk begrundet.
Din kommentar argumenterer for, at jesus guddommelighed er en nødvendighed for hans rolle, men det er ikke et argument for treenigheden, kun for jesus rolle i religionen. (I øvrigt burde Gud ved sin almagt vel kunne gøre ham til mere end et menneske og symbol for alle verdens synder?)
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#60483 - 10/04/2006 17:16
|
Bruger
|
Hej Lars Bj Lige en kommentar til din parantes. Nej, Gud opererer ikke i det store med "overmennesker"  Og jo, Treenighedsdogmet er bibelsk begrundet. Bibelen formelig vader i eksempler. Eks. da den vantro Thomas så Jesu sårmærker sagde han "Min Herre, min Gud" (Joh. 20) Johannes-evangeliet starter med "I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud"......det fortsætter i vers 14 med " Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed." Eller Fil. 2 "I skal have det sind over for hinanden, som var i Kristus Jesus, han, som havde Guds skikkelse, regnede det ikke for et rov at være lige med Gud, men gav afkald på det, tog en tjeners skikkelse på og blev mennesker lig; til Gud Faders ære....osv" Det er iøvrigt også værd at bemærke, at i den græske grundtekst tituleres Jesus med "Kyrie" - Herre, et ord, der alene benyttes om Gud! Gud velsigne dig Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#60484 - 11/04/2006 09:56
|
Bruger
|
Hej Kristina
Tak for dine svar. Desværre hjælper de ikke min forståelse af emnet, omend nok af jer kristne.
Når du siger, at disse selvmodsigelser er tilsyneladende, men ikke reelle, hvad bygger du så det på? Det kan du vel ikke vide, når du ikke har løst dem?
Jeg kan ikke forstå hvordan man kan være 100% Gud og 100% menneske, i det mindste hvis de to er gensidigt udelukkende. Det plejer de vel at være? Men måske kan jeg også blive 100% Gud eller er det kun Jesus, og i givet fald, hvorfor?
Ydermere, hvis Jesus er 100% Gud må han vel vide hvad Faderen ved?
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#60485 - 11/04/2006 11:00
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, jeg kan sagtens forstå, at du ikke kan forstå det. Det kan jeg sådan set heller ikke, for det kræver accept af, at noget kan være sandt, selv om det er i strid med fornuft og logik. Citat: Når du siger, at disse selvmodsigelser er tilsyneladende, men ikke reelle, hvad bygger du så det på?
På fremmedordbogen : Paradoks: tilsyneladende fornuftstridig påstand, som i virkeligheden indeholder en sandhed. Citat: Det kan du vel ikke vide, når du ikke har løst dem?
Teoretisk set: Jeg kunne tage fejl, og jeg påstår heller ikke at vide! (I hvert fald ikke, når jeg taler med en ateist!)
Paradoksets sandhed er et under, som nok først skal gribes med hjertet, for at kunne blive integreret i hele menneskets bevidsthed, som så må erkende hjernens begrænsning. Kender du "Jeg er havren"? Det kan kolde hjerner ej forstå .. ..
Det er næppe muligt ved logisk argumentation lede andre ind i - ej heller ud af! - kristen tro. Citat: Jeg kan ikke forstå hvordan man kan være 100% Gud og 100% menneske, i det mindste hvis de to er gensidigt udelukkende. Det plejer de vel at være? Men måske kan jeg også blive 100% Gud eller er det kun Jesus, og i givet fald, hvorfor?
Nej, du kan ikke blive Gud, det kan ingen skabning. Når Jesus er Gud, er det heller ikke noget han er blevet , men noget han al tid og evighed har været og vil være. "I begyndelsen var Ordet, ved hvem alt blev til .. " (=Kristus).
Citat: Ydermere, hvis Jesus er 100% Gud må han vel vide hvad Faderen ved?
Ikke hvis han qua menneske har givet afkald på den viden, og heller ikke hvis Faderens/Sønnens indbyrdes kærlighedsforhold ikke rummer en fælles viden om alt. Faderen/Sønnen/Helligånden er ét væsen, én entitet, men tre forskellige "personer". Dette mysterium må vi lade ligge, heri kan intet menneske have indsigt i Guds dybder ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60486 - 11/04/2006 13:12
|
Bruger
|
Paradokset indeholder en sandhed, selv om den tilsyneladende er fornuftsstridig. Men du antager sandehedens eksistens, og ophøjer dermed selvmodsigelsen (som var det ord jeg brugte) til paradoks. Pointen er, at du ikke ved, om din konklusion er valid. Du antager det. Det er og bliver et fundament af kviksand, hvorpå al din tro hviler.
Det med "kolde hjerner" synes jeg er småfornærmende. I bedste fald er det en emotionel stråmand, der kører på den angivelige modsætning, varme hjerter -- for hvem foretrækker dog ikke et varmt hjerte?
Hvis jeg skal ud at flyve, sejle, behandles for en sygdom osv. osv. foretrækker jeg folk, der ved noget vha. deres kolde hjerner fremfor de, der 'ved' noget vha. deres varme hjerter -- og da i særdeleshed hvis det er det vigtigste af alle spørgsmål i mit liv (Guds eksistens). Her nytter det simpelthen ikke noget med analytiske evner som en astrolog og en gudsbenådet evne til at ignorere problemer.
Varme hjerter tager nærmest altid fejl!
I forhold til treenigheden: jeg giver op.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#60487 - 11/04/2006 13:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod, ja, det var dig, og ikke mig, der brugte ordet selvmodsigelse. Det ord får du aldrig mig til at bruge om Bibelen. Citat: Pointen er, at du ikke ved, om din konklusion er valid. Du antager det. Det er og bliver et fundament af kviksand, hvorpå al din tro hviler.
Det må jeg benægte. Mit fundament er ikke noget som helst i mig selv, ikke min viden, ikke min vaklende tro, ikke mine følelser, ikke mine oplevelser - alt dette er kviksand!
Mit fundament er klippen, Jesus Kristus! Citat: Det med "kolde hjerner" synes jeg er småfornærmende. I bedste fald er det en emotionel stråmand, der kører på den angivelige modsætning, varme hjerter -- for hvem foretrækker dog ikke et varmt hjerte?
Du har ret, det var dårligt udtrykt, jeg fortrød også at jeg skrev det, men fik ikke rettet ... I udgangspunktet har ateister generelt lige så varme/kolde hjerter som troende, og et menneske, der er blevet et Guds barn ved retfærdiggørelsen får ikke noget varmere hjerte af den grund. Retfærdiggørelsen ved Jesu soning er ikke noget, der sker i mennesket, men for mennekset.
Men er man blevet omvendt til kristen tro, og lever man derefter sit liv i og med Jesus Kristus, vil man efterhånden komme til at se sine medmennesker med Kristi øjne, det vil sige varmere og kærligere - fordi alle mennesker, uanset hvem, er elskede af Ham. Det er det, vi kalder hellliggørelsen, som heller ikke er egen fortjeneste, men Guds. Citat: Varme hjerter tager nærmest altid fejl!
Modsat de kolde? Er du helt sikker på det?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60488 - 11/04/2006 16:07
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej Malli, Tak for dine eksempler.Jeg er godt klar over, at sådanne eksempler knytter en eller anden stærkere eller svagere forbindelse mellem hhv jesus og gud og gud og helligånd. Og jeg er heller ikke i tvivl om (sic!) at Jesus indtager en særstilling. Men jeg noterer mig at treenigheden er en TOLKNING, ikke noget der direkte står i Bibelen. Ellers mangler du vist et eksempel?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#60489 - 11/04/2006 17:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj - om Trenigheden er en tolkning, og om vi lige så godt kunne have tolket anderledes ... det synes jeg nu ikke rigtig, selv om ordet ikke er nævnt i Bibelen.
Jeg forenkler lige ved bare at nævne tre af mange eksempler.
Der står, at der kun er én Gud, fx. det er Herren, der er Gud oppe i himlen og nede på jorden; der er ingen anden (Mos. 4)
Og at I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud ... alt blev til ved Ham
Og at Jesus siger, at for at hans disciple ikke skal efterlades faderløse vil Faderen sende Talsmanden, Helligånden, i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.
Altså én Gud, som er vor himmelske far, er tre "personer" ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60490 - 11/04/2006 17:52
|
Bruger
|
Hej Kristina, Tak for svaret, selv om du ikke føjer nyt til. Jeg vil ikke mundhugges om dette. Det er et interessant emne, og der er sikkert skrevet mange afhandlinger om kirkefædrenes overvejelser og argumenter. Det kan man jo tage op på et passende tidspunkt. Jeg vil ikke søge at komme videre denne gang.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#60491 - 11/04/2006 18:04
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Bj og selv tak. Faktisk synes jeg, at det er interessant at du finder det interessant, da emnet nok ikke rigtig er for begyndere udi den kristne lære ...  (Det irriterer mig lidt, at der står "selvtilfreds" ud for det gule hovede med det skæve smil - - - læs med, Nardus, kan vi ikke få nogle flere smilier at vælge imellem?) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60492 - 11/04/2006 20:48
|
Bruger
|
Tja, måske er jeg heller ikke begynder? mvh LarsBj 
|
|
Til toppen
|
|
|
#60493 - 11/04/2006 21:04
|
Ordstyrer
Bruger
|
- LarsBj: Citat:
Tja, måske er jeg heller ikke begynder?
Nej, det var det, jeg mente: du er under mistanke for at beskæftige dig med tænkning for viderekomne .. 
.. meen .. teologi er nu en disciplin i særklasse, hvor traditionel logiktænkning må gennembrydes, før man kan glæde sig over udsigten på den anden side .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60494 - 11/04/2006 23:19
|
Bruger
|
"teologi er nu en disciplin i særklasse, hvor traditionel logiktænkning må gennembrydes, før man kan glæde sig over udsigten på den anden side .."
Ja, jeg har fattet, at de dybeste ting i kristendommen ikke kan forstås, kun føles. Og derfor kan de ikke diskuteres, kun accepteres.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#60495 - 12/04/2006 09:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
LarsBj Citat: Ja, jeg har fattet, at de dybeste ting i kristendommen ikke kan forstås, kun føles. Og derfor kan de ikke diskuteres, kun accepteres.
Hmm ... piv .. 
Hvordan skal jeg dog finde ord til at kaste lys over dette, at de dybeste ting i vores kristne tro heller ikke kan føles?
Glæde er ganske rigtigt en følelse, og glæde er - det meste af tiden - en konsekvens af at have erkendt - eller modtaget - (ikke nødvendigvis følt!) sandheden om livet, om Gud og hans skaberværk.
Og erkendelse er heller ikke er brugbart ord, kun mellem kristne indbyrdes, for I andre bruger jo det ord i en anden betydning ..
Så jeg må nok give op, desværre ... Ordet er hos Gud (med stort O) og vores fælles forråd af ord (med lille o) rækker ikke til her.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#60496 - 12/04/2006 13:41
|
Bruger
|
Det skal du ikke være ked af, Kristina. Min tese har hele tiden været, at dette er en dårlig sag: at den ikke har nogen overbevisende forklaring. Jeg accepterer, at man kan tolke Bibelen sådan, som I siger mht treenighed, men jeg synes ikke, det er den eneste tolkning. Og om det er den bedste rent bibelsk, er vel et åbent teologisk spørgsmål.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#60497 - 16/04/2006 02:21
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej alle.
Ja desværre har jeg også en kammerat, der er "fanget" af konspirationsteorier og specielt New World Order, som filmen omhandler. Det er dog temmelig nyt for mig at Satan skulle have noget med NWO at gøre. Det er vist kristen propaganda!
Til gengæld er NWO en meget udbredt teori, selv om den har fået påduttet visse eksotiske sidegrene. Ikke mindst Bush, 9/11 og Irak-krigen er centrale punkter i NWO. Og hvis man syntes DaVinci var spændende, kan jeg varmt anbefale nærlæsning af NWO.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
|