#60245 - 28/03/200613:46Jomfru Maria -var hun hellig?
Anonym
Anonym
Jeg har spekuleret meget over, hvad det betyder, at være hellig!
Var Jomfru Maria hellig?
Hun blev udset til at være mor til Jesus, men er det nok til, at man kan sige at hun er hellig på andre måder end de mennesker, der tror på jesus som deres frelser er??
Jeg har set, hvordan hun tilbedes rundt omkring i verden, og har een eller anden angst for, at det er afgudsdyrkelse?? Der findes jo ingen anden vej til frelse end Jesus, vel - så det er vel ham, der skal tilbedes??
Hvordan stiller man sig til Miraklet i Medjurgorje - noget med, at Jomfru Maria har vist sig for seks børn i 1981 på et bjerg nær ved byen.
Kan man som lutheraner gå ind for det - altså tro på det, eller???
Ja, jeg ved hverken ud eller ind?
Det er også mit indtryk, at der er stor forskel på, hvor meget man dyrker Jomfru Maria i den katolske kirke!? Jeg har truffet mange katolikker, som jeg virkelig syntes var rigtige i deres opfattelse af, hvem Jesus er, uden at jeg kan sige, at jeg har spurgt til det om Maria. Er der forskellige måder at opfatte Jomfru Maria på inden for den katolske kirke??
Jeg kan godt forstå, du er forvirret. Der er også mange katolikker, og der er forskel på historisk katolicisme og nutidig osv. Du kan læse, hvad den katolske kirke i Danmark har at sige om spørgsmålet her. Her står bl.a., at "når vi ærer Maria, er det netop for at ære denne funktion: at vise hen til Kristus", og det bliver præciseret, at man ikke tilbeder Maria, men beder til hende om at gå i forbøn for os hos Gud.
Personligt har jeg svært ved at skelne mellem at "bede til" og at "tilbede", men jeg håber, at de, der praktiserer det, kan finde ud af det.
Det præciseres at Maria på ingen måde er at betragte som guddommelig. Det har der imidlertid ikke været den store enighed om. Jeg har læst et sted, at mange katolske biskopper lavede en underskriftsindsamling for at få Maria indlemmet i Treenigheden - "så det blev til en slags kvartet"... Dette blev dog afvist af paven.
En del af Maria-tilbedelsen stammer uden tvivl fra Marias lovsang, Luk. 1,46: "Herefter skal alle slægter prise mig salig". Men som der står på den danske katolske kirkes hjemmeside, så er denne lovsang ellers skrevet for at pege på Gud, og der er en herlig ydmyghed over den ("Han har set til sin ringe tjenerinde"), som for mig at se burde fjerne al tvivl om, at Maria ikke ønsker nogen særlig plads i troendes hjerter - andet end som eksempel på, at Herren ikke er afhængig af menneskelig kapacitet, men har magt til at "ophøje de ringe" (v.52) og bruge dem til sin frelsende gerning.
Som protestanter må vi ikke være bange for Maria! Og om Maria har vist sig for nogle eller ej - det ændrer ikke ved sagen. Maria må være et forbillede for alle troende. Men mht. tilbedelse mener jeg, Jesus viser os vejen i Luk. 11,27-28, hvor første optræk til Maria-dyrkelsen måske viser sig:
Mens han sagde det, var der en kvinde i skaren, der råbte: »Saligt er det moderliv, som bar dig, og de bryster, du diede!« Men han svarede: »Javist! Salige er de, som hører Guds ord og bevarer det!«
Lad hvisle kun i ormegård,
at riget er lagt øde,
Gud kroner ligefuldt dets år
Med frugtbarhed og grøde
N.F.S. Grundtvig
#60247 - 28/03/200614:39Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
[Re: HHH]
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej begge to,
ja, der ér forskel på at bede til og tilbede. Forskellen er meget, meget stor. At tilbede er det vi gør med Gud om søndagen i kirken. Vi lovsynger ham og vi bøjer os for ham osv. Når vi beder til Maria, snakker vi i grunden bare med hende. Der ligger ikke andet i det. Vi beder hende om forbøn og om at beskytte os mod fx. satan.
Ja, der er katolikker som mener, at Maria burde have en større plads. Der har sågar været snak om, at hun skulle ophøjes til Med-frelserinde. Men det har paven afvist. Ligeledes har han afvist enhver tanke om, at Maria skulle være en del af Treenigheden, af guddommen. Så der kan man se, det ér godt at have en hyrde og en øverste leder, som kan luge ud i det forkerte, der kan snige sig ind i enhver kirke. Man skal også huske på, at selvom angiveligt "mange biskopper" har en mening om noget, så er der altså stadig omkring 1 milliard lægmands-katolikker, som ikke nødvendigvis har den samme holdning. Vi er verdens største kristne Kirke, og så må man forvente nogle forkerte tanker visse steder, som det jo i øvrigt er tilfældet med enhver kristen kirke og organisation.
Jeg har aldrig hørt om katolikker, som tilbad Maria, MEN jeg har set mange katolikker knæle foran hendes alter i en given kirke. Men det betyder bare, at man værdsætter hende utrolig højt, det har intet med tilbedelse at gøre. Afdøde pave Johannes Paul II knælede også på et kendt fotografi foran en Mariastatue, men ingen var vel i tvivl om, at han kun tilbad Kristus. Det samme gør vi andre almindelige lægmands-katolikker.
Maria var enestående, men hun var samtidig klar over, at alt var hende givet af Guds nåde. Hun var et forbillede for alle troende til alle tider, og derfor siger hun også i sin lovsang, at "enhver slægt skal prise mit navn salig" (frit gengivet).
Ja, Maria var hellig, men det er alle døbte kristne for såvidt. Paven er også hellig, vores menigheds medlemmer er hellige, skt. Paulus var hellig. Kan du se billedet, kirkemus?
mvh Tau. PS. Jeg vil ikke gå ind i en debat om Medjurgorje fænomenet nu, for vi har været der mange gange før, og jeg orker ærlig talt ikke igen.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
Citat: Maria var enestående, men hun var samtidig klar over, at alt var hende givet af Guds nåde. Hun var et forbillede for alle troende til alle tider, og derfor siger hun også i sin lovsang, at "enhver slægt skal prise mit navn salig" (frit gengivet).
Jamen det lader til, at vi er nogenlunde enige om, hvorfor Maria er "noget særligt" - nemlig fordi hun er forbillede for alle troende til alle tider. Ligesom vi iøvrigt har mange forbilleder, "troshelte" i Bibelen, jf. Hebr. 11. Jeg er dog ikke enig i, at det er, fordi hun er et forbillede, at hun skal prises salig - fortsættelsen lyder "thi den Mægtige har gjort store ting mod mig", og det er altså begrundelsen.
Citat: ja, der ér forskel på at bede til og tilbede. Forskellen er meget, meget stor. At tilbede er det vi gør med Gud om søndagen i kirken. Vi lovsynger ham og vi bøjer os for ham osv. Når vi beder til Maria, snakker vi i grunden bare med hende. Der ligger ikke andet i det. Vi beder hende om forbøn og om at beskytte os mod fx. satan.
Okay. Men så tror jeg, at det ville være smartest, hvis I brugte vendingen "snakke med" frem for "bede til". Sprogligt set er der vel ikke den vilde forskel på at "tilbede" og "bede til". Kan du finde eksempler i Bibelen, hvor "bede til" bliver brugt som noget andet end at "tilbede" ?
Men jeg har aldrig forstået det der med at snakke med de afdøde, så det er jeg lidt nysgerrig efter at høre mere om... Hvor er den idé kommet fra? Bibelen? Det eneste eksempel jeg lige kan komme på er Sauls snak med Samuel, men det var jo ikke ligefrem nogen succes, og der var da også en heksemutter involveret. Kan man snakke med alle afdøde, eller er det kun særligt udvalgte? I så fald - hvor går grænsen og hvordan ved man det? Ser du et problem i at henvende sig direkte til Gud/Jesus? Har vi brug for en "mellemmand"?
Omkring det med paven, så er der helt sikkert en fordel i en "central styring"... sålænge den centrale styring er god. Hvis den ikke er det, bliver det så et temmelig seriøst problem... Gud velsigne paven og give ham visdom til at se, hvad der er ret! Men jeg tror ikke, pave-ordningen er villet af Gud. Det er nok en anden debat...
Mvh Henrik
at riget er lagt øde,
Med frugtbarhed og grøde
N.F.S. Grundtvig
#60249 - 28/03/200619:37Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Henrik,
sikke mange spørgsmål. Jeg tager dem et ad gangen:
Citat: Kan du finde eksempler i Bibelen, hvor "bede til" bliver brugt som noget andet end at "tilbede" ?
Næh. Det kan jeg ikke. Men folk i Bibelen beder jo hinanden gøre ting, og det er det, man gør, når man beder til nogen om noget. Og for at tage det andet spørgsmål også, så er det kun helgener, man kan bede til. (M/K naturligvis). Alle andre er ikke hos Gud endnu.
Citat: Ser du et problem i at henvende sig direkte til Gud/Jesus? Har vi brug for en "mellemmand"?
Nej det har vi i grunden ikke. Men somme tider kan det være en hjælp, hvis man føler, at Gud bedre hører ens bønner gennem en helgen, og hvis man føler (som mange katolikker gør), at Gud er for stor og almægtig til lille mig. Så går man til en helgen i stedet.
Citat: Omkring det med paven, så er der helt sikkert en fordel i en "central styring"... sålænge den centrale styring er god. Hvis den ikke er det, bliver det så et temmelig seriøst problem... Gud velsigne paven og give ham visdom til at se, hvad der er ret! Men jeg tror ikke, pave-ordningen er villet af Gud. Det er nok en anden debat...
Paverækken går tilbage til Apostlen Peter, så det er skam ganske gudvillet. Se på www.katolsk.no for at se en komplet paverække tilbage til Peter. Det er vores tro, at sådan er det. Vi har før debatteret samme række herinde, fordi nogle protestanter mener, at den er forfalsket. Jeg ved det ikke, men jeg tror det ikke.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#60250 - 28/03/200620:13Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
Anonym
Anonym
Jeg synes, det er flot, så grundige både du og Tau er!
TAK for det! Men: det du skriver,
Citat: beder til hende om at gå i forbøn for os hos Gud
og senere også du, Tau:
Citat: Vi beder hende om forbøn og om at beskytte os mod fx. satan
synes jeg er ubibelsk, for der står jo, at Jesus går i forbøn for os hos Faderen.
Og Helligånden går i forbøn for os med "uudsigelige sukke".
Jeg kan ikke lige huske, hvor det er det står, men det mener jeg at have hørt og læst! Er det så ikke at lægge noget til det, der står - og det må vi jo ikke!
#60251 - 28/03/200622:15Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Kirkemus
mange tak.
Jamen der står altså ikke i Bibelen, at vi ikke må føje til den. Der står kun om de enkelte bøger i den, at DEM må vi ikke føje til, og det er jo klart. Men Bibelen indeholder ikke alt, der er nødvendigt at vide, selvom den selvfølgelig indeholder den viden, der skal til for at vi kan blive frelst.
Men dette har vi også været over flere gange, så jeg vil egentlig ikke gå dybere ind i det.
Men hvorfor skulle en anden end Jesus og Helligånden dog ikke kunne gå i forbøn for os??? Bare fordi de gør det, betyder det jo ikke, at så er det kun dem, der gør det. Beder du da ikke dine venner og forbøn, og beder du ikke selv for dem? Det er nøjagtig det samme, som når vi beder Maria om forbøn. Der er kun den forskel, at Maria står Gud nærmere, fordi hun er hos Ham i Himlen.
mvh Tau.
#60252 - 28/03/200622:32Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej kirkemus, jo, det med de uudsigelige sukke, det er jo fra det vægtige Romerbrev - Rom.8,26-27:
Og også Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.
.. så vi har to der beder for os til Faderen, nemlig Sønnen og Ånden.
Med hensyn til det ubibelske - ja, her er det jo, at katolikkerne sidestiller kirkens tradition med Bibelen, og så vidt jeg forstår med lige vægtlægning på begge dele.
Det indebærer, at den katolske lære rummer en hel del, som vi protestanter ikke kan finde belæg for i Bibelen, og derfor afviser ...
#60253 - 28/03/200623:06Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
[Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau
Citat: Men hvorfor skulle en anden end Jesus og Helligånden dog ikke kunne gå i forbøn for os??? Bare fordi de gør det, betyder det jo ikke, at så er det kun dem, der gør det. Beder du da ikke dine venner og forbøn, og beder du ikke selv for dem? Det er nøjagtig det samme, som når vi beder Maria om forbøn. Der er kun den forskel, at Maria står Gud nærmere, fordi hun er hos Ham i Himlen.
Det har du fuldstændig ret i - vi beder for hinanden!
Men vi beder ikke for nogen, som er døde, og heller ikke til nogen, som er døde. Og vi tror jo ikke, at Maria var syndfri og blev optaget til himlen, men at hun døde en naturlig død.
Men det betyder bestemt ikke, at hendes store rolle i frelseshistorien skal nedtones - hun er mor til vor Herre og Frelser! Og et menneskeligt forbillede som ingen anden!
Og stærke, smukke, ydmyge, hjertegribende ord sagde hun til englen Gabriel ved bebudelsen:
»Se, jeg er Herrens tjenerinde. Lad det ske mig efter dit ord!«
Tak for svarene. Jeg ved ikke meget om katolsk tro, så jeg har godt at blive lidt belært!
Citat: Citat: Kan du finde eksempler i Bibelen, hvor "bede til" bliver brugt som noget andet end at "tilbede" ?
Næh. Det kan jeg ikke. Men folk i Bibelen beder jo hinanden gøre ting, og det er det, man gør, når man beder til nogen om noget. Og for at tage det andet spørgsmål også, så er det kun helgener, man kan bede til. (M/K naturligvis). Alle andre er ikke hos Gud endnu.
Rent sprogligt synes jeg stadig, det er en overvejelse værd, om det var hensigtsmæssigt at bruge en anden udtryksform end "bede til" - for at undgå at blive misforstået... bare sagt som et råd. For rigtigt nok beder man nogen gøre noget i Bibelen. Men man bruger aldrig "bede til" på den måde. "Jeg bad til Hans-Kurt om at gøre mig en tjeneste", eller "må jeg bede til dig om at række mig saltet"... sådan siger man altså ikke! At bede Maria om forbøn klinger helt anderledes end at bede til Maria om forbøn, og hvis det er det første, der menes, kan jeg ikke forstå, at I ikke bare siger det...
Omkring hele konceptet med at tale med afdøde helgener og hele snakken omkring pavedømmets berettigelse, så fornemmer jeg, at vi først skal igennem en bibelsynsdebat, før det giver mening at diskutere. Og det har du sikkert debateret med andre, og det er en frygteligt langtrukken diskussion, så den må vi vel hellere hoppe over(?). Jeg er vist heller ikke nogen spidskompetence i at forsvare mit lutherske bibelsyn...
Men jeg kan da spørge, om du giver mig ret i, at der ud fra Bibelen alene ikke er noget belæg for at søge kontakt med afdøde, og at der ikke er noget belæg for pavedømmestrukturen?
Og i nysgerrig uvidenhed omkring helgener og katolsk praksis: Hvordan kan man vide om en person er helgen? Er det ikke bare menneskelig vurdering? Og er det så bare en nitte, hvis man snakker til en afdød person, som er helgenkåret, men ikke helgen for Gud? Og min nysgerrighed vil ingen ende tage (du må svare på det, du gider ) - er det normalt, at man har et stort "repertoire" af helgener; eller holder man sig til et par stykker?
Personligt tænker jeg, at helgentraditionen og skærsildstanken er meget vanskelig at få til at stemme overens med Bibelens syn på mennesket og på synd, men det er I jo en hel del, der ser anderledes på, og det er nok også en længere debat... som jeg gerne vil ind på, men som du sikkert har diskuteret til hudløshed...
Citat: somme tider kan det være en hjælp, hvis man føler, at Gud bedre hører ens bønner gennem en helgen, og hvis man føler (som mange katolikker gør), at Gud er for stor og almægtig til lille mig. Så går man til en helgen i stedet.
Vi protestanter kan nok lære en hel del af jeres ærefrygt for Gud! Men det vigtigste vi ved om Gud er nu engang, at han er kærlig, ikke at han er almægtig. Derfor får vi - og det bliver sat i et fantastisk stort perspektiv med tanke på Guds almagt! - lov til at være Guds børn og udøse vores hjerter for ham (Sl. 62,9, Klages. 2,19)! Når man turde det i det Gamle Testamente, hvor Jesus endnu ikke havde gjort Guds kærlighed så fantastisk synlig for os - hvorfor skulle vi dog så i dag lægge bånd på os selv eller henvende os til en anden end selve vores kærlige, almægtige far? Men jeg fornemmer, at din "argumentation" for at bede helgener om forbøn også mest ligger på det følelsesmæssige og ikke så meget på det teologiske plan? Så er det jo ikke så meget at diskutere, men så kan jeg da sige, at jeg føler det som noget vidunderligt stort og herligt, at jeg må komme frem for den Almægtige præcis som jeg er og vide, at han elsker mig og forstår mig til bunds!
Mvh Henrik
at riget er lagt øde,
Med frugtbarhed og grøde
N.F.S. Grundtvig
#60255 - 29/03/200609:38Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej HHH
Guds fred.
Ja, nu sidder jeg og får helt ondt af Tau med alle de spørgsmål hun skal svare på...eller måske føler sig forpligtet til at svare på. Derfor vil jeg tage et par katolske briller på, og give nogle begrundelser ud fra den smule jeg selv har fanget omkring katoliscismen, omend mit eget kirkelige ståsted er et andet.
For det første, katolikkerne anser ikke helgene som "afdøde", men som medlemmer i "de helliges samfund", og de anser dem som levende. Paulus taler i Hebræerbrevet om "en sky af vidner", som "vi har omkring os" - "Så lad da også os, som har så stor en sky af vidner omkring os" (Hebr. 12,1). De, "vidner", der henvises til er de nævnte i Hebr. 11. Endvidere er der eksempler på afdøde, der i himlen frembærer de helliges bønner i Johannes Åbenbaring, ligesom der i Apokryferne (som katolikkerne anser som kanon) er eksempel på at Jeremias beder for en by...dette efter han er død.
Omkring så det at bede til afdøde, som du nævner - er der som nævnt ikke den opfattelse at helgene er døde, levende. Men der er yderligere den begrundelse, at der ikke står skrevet at man ikke må bede til afdøde, men at man ikke må gøre spørgsmål til de døde! (5. Mos. 18,11 - dette jvf. de autoriserede oversættelser fra 1861 og 1919 - Det er jo det der sker, da Saul bliver fremmanet. Katolikkerne gør traditionelt ikke "spørgsmål" til helgende, de beder om deres forbøn...
Gud velsigne dig.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Ups, ja, jeg har nok været lidt overivrig i min nysgerrighed... Nu er jeg ny bruger på jesusnet og er nok bare blevet grebet af, at det er en ret fantastisk mulighed for at høre noget om andres tanker om tro - men til Tau vil jeg da sige, at du bestemt ikke skal føle dig forpligtet på at besvare mine spørgsmål!
Jeg er klar over, at standpunkterne/argumenterne ikke er dine egne, men jeg tillader mig alligevel at kommentere dem... Så må du lade det ligge eller tage det op igen, som du nu har lyst til
Citat: Omkring så det at bede til afdøde, som du nævner - er der som nævnt ikke den opfattelse at helgene er døde, levende. Men der er yderligere den begrundelse, at der ikke står skrevet at man ikke må bede til afdøde, men at man ikke må gøre spørgsmål til de døde! (5. Mos. 18,11 - dette jvf. de autoriserede oversættelser fra 1861 og 1919 - Det er jo det der sker, da Saul bliver fremmanet. Katolikkerne gør traditionelt ikke "spørgsmål" til helgende, de beder om deres forbøn...
At der i 5. Mos. 18,11 står, at man ikke må "gøre spørgsmål" til de døde drejer sig vel om, at det normalt er det, der er baggrunden for den okkulte påkaldelse. At se det som en "begrundelse" for, at man så gerne må henvende sig til dem med andet end lige spørgsmål, synes jeg nok virker lidt søgt. At der ikke står skrevet, at man ikke må bede til afdøde, vil jeg nok også betegne som et ikke-alt-for-overbevisende argument. Der er så utroligt mange beskrivende tekster i Bibelen, og der er så solid en undervisning om bøn, at det, at det ikke står nogen steder, kun kan være et (tungtvejende) argument for, at Gud ikke ønsker, at vi skal bede til andre end ham.
Citat: For det første, katolikkerne anser ikke helgene som "afdøde", men som medlemmer i "de helliges samfund", og de anser dem som levende. Paulus taler i Hebræerbrevet om "en sky af vidner", som "vi har omkring os" - "Så lad da også os, som har så stor en sky af vidner omkring os" (Hebr. 12,1). De, "vidner", der henvises til er de nævnte i Hebr. 11. Endvidere er der eksempler på afdøde, der i himlen frembærer de helliges bønner i Johannes Åbenbaring, ligesom der i Apokryferne (som katolikkerne anser som kanon) er eksempel på at Jeremias beder for en by...dette efter han er død.
Mht. Hebr. 11-12 synes jeg ikke, det er vanskeligt at se "de vidner, vi har omkring os" som de vidner, vi kan læse om i Skriften. Jeg opfatter ordene sådan, at vi har en fordel fremfor Abraham og co., fordi vi har mulighed for at se tilbage på en lang række mennesker, som har været i samme situation som os. Jf. Hebr. 11,1-2: "Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses. Den er jo bevidnet om de gamle." - Ikke noget med, at "de gamle" vidner for os, men Skriften vidner om de gamle, så vi får en stor sky af vidner omkring os.
Hvad der helt præcist sker med de afdøde, tør jeg vist ikke rode mig ud i et bud på. De fleste steder i Bibelen står der, at de "sover hen", og at de skal "opvækkes" på den yderste dag. Men billedet er ikke vildt entydigt, jf. f.eks. Jesu ord til røveren på korset: "I dag skal du være med mig i paradis", lignelsen om Lazarus og steningen af Stefanus. At der skulle være en gradsforskel på de hellige, sådan at nogen får særbehandling har jeg lidt svært ved at forlige mig med, selvom jeg kan se, at der nok er nogle få steder, der peger i den retning. Men at det skulle være fordi, de har gjort sig særligt fortjent til det ved et ekstra fromt liv, synes jeg er lidt langt ude. Og at vi så dermed skulle have en grund til at henvende os til dem, synes jeg mangler bibelsk begrundelse. Er det ikke engle, der frembærer de helliges bønner i Johs. Åb.? (Har ikke lige så meget styr på den bog...!). Martyrerne nævnes på en særlig måde i Åb. 6,9ff, men i 20,4 sidestilles de med vi andre: "jeg så sjælene af dem, som var blevet halshugget på grund af Jesu vidnesbyrd og Guds ord, og alle, som ikke havde tilbedt dyret eller dets billede og ikke sat mærket på deres pande og hånd. De kom til live og blev konger med Kristus i tusind år."
Jeg ønsker også dig Guds velsignelse.
Kh Henrik
at riget er lagt øde,
Med frugtbarhed og grøde
N.F.S. Grundtvig
#60257 - 29/03/200618:08Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Henrik
jeg vil godt prøve at svare på dine spørgsmål. Nogle af dem, så ser vi, hvor langt jeg kommer. Du må bære over med mig, jeg er kronisk syg, så jeg har ikke så mange ressourcer. Så derfor blir det nok lidt kort. Men er der noget, du vil vide mere om, så kan jeg anbefale dig at skrive til en katolsk præst på www.katolsk.dk under "Kirken i Danmark", "Præster og diakoner", eller hvad det nu står under. Mener det er der. Der er to præster, som gerne svarer på spørgsmål om katolsk tro, og de gør det nok bedre end jeg. Mere udførligt, men der kan gå et par uger, fra du skriver, til du får svar. De har jo et sogn at passe, og de får mange spørgsmål for tiden.
Til sagen :
Hvorfor skal vi lave vores sprogbrug om, fordi I andre ikke kan skelne?? VI kan godt skelne, og det volder os ikke det mindste problem. Tilbede og bede til er to forskellige ting, og jeg tror ærligt talt ikke, du får held med at ville lave vores ordvalg om. Men held og lykke med det..
Jeg vil godt springe debatten om pavedømmets berettigelse over. Men jeg kan lige sige til dig, at vi regner Peter som den første pave, som jeg også skrev i mit sidste indlæg. Prøv lige at læse det igen, der var også en henvisning til paverækken fra Peters tid og op til pave Benedict XVI idag. Så nej, jeg giver dig ikke ret i, at pavedømmet ingen bibelsk fundering har.!!! Det kunne ikke falde mig ind. Jeg er pavetro katolik, og jeg elsker paven!!!!! Men først og størst er jeg Kristus-tro!!!!! Det vil jeg godt understrege, men det ene udelukker ikke det andet. Jeg vil til gengæld godt give dig ret i, at der ikke i den lutherske Bibel (som I bruger) er tale om, at vi skal tale til helgener. Men mener der er henvisninger til det i den oprindelige, den katolske Bibel, som indeholder GT-apokryferne, de deutero-kanoniske skrifter. Ikke at forveksle med NT-apokryferne, som vi IKKE regner for kanon.
De katolikker, jeg kender, har en eller et par yndlingshelgener. Som de støtter sig til og læser bøger om og beder til. Således også med mig selv. Jeg kan godt lide Frans af Assisi og Therese af Lisieux (Den Lille Therese).
Ved du hvad skærsilden er? Hvis ikke, så gå evt. ind på www.katolsk.dk og søg på skærsild i mini katekismen, så finder du svaret der. Det er IKKE et pinested. Jeg orker ikke rigtig debatten igen, for jeg har lige haft den andetsteds herinde. Beklager. Der finder du også mere om helgener. Søg blot på ordet.
At tale med helgener (for nu at bruge dine ord) er både teologisk og følelsesmæssigt. Vi underbygger det med Kirkens tusindårige Tradition, som vi sidestiller med Bibelen så at sige. Vi siger jo, at Bibelen blev til ud fra Traditionen, og derfor står Bibelen naturligt ikke over Traditionen.
Jeg ved ikke, om jeg vender tilbage med flere svar, hvis du skulle have flere spørgsmål. Jeg kan nok blive nødt til at trække mig, selvom jeg finder det spændende nok med vores lille snak her.
Og tak til Malli, fordi hun gad hjælpe mig lidt med et par af spørgsmålene. !!!
Guds fred, Tau.
Endnu engang tak for, at du har brugt tid og ressourcer på at stille min nysgerrighed! Jeg vil udforske hjemmesiden nærmere omkring det med skærsild og helgener.
Citat: Hvorfor skal vi lave vores sprogbrug om, fordi I andre ikke kan skelne?? VI kan godt skelne, og det volder os ikke det mindste problem. Tilbede og bede til er to forskellige ting, og jeg tror ærligt talt ikke, du får held med at ville lave vores ordvalg om. Men held og lykke med det..
I må naturligvis snakke lige præcis som I har lyst til . Men det er i jeres egen interesse ikke at blive misforstået, så jeg ville bare lige pege på, at når I siger, I beder til Maria, vil de fleste udenforstående nok forstå det som tilbedelse og ikke tiltale. Historisk set har der jo også været misforstået helgendyrkelse i jeres egne rækker - og det skal I naturligvis ikke stå til regnskab for, men det er dog naturligt at prøve at distancere sig tydeligt fra de historiske fejltrin. Protestanter har iøvrigt meget at tænke på på de samme områder - omkring sprog og misforståelser.
Citat: Jeg vil godt springe debatten om pavedømmets berettigelse over. Men jeg kan lige sige til dig, at vi regner Peter som den første pave, som jeg også skrev i mit sidste indlæg. Prøv lige at læse det igen, der var også en henvisning til paverækken fra Peters tid og op til pave Benedict XVI idag. Så nej, jeg giver dig ikke ret i, at pavedømmet ingen bibelsk fundering har.!!! Det kunne ikke falde mig ind. Jeg er pavetro katolik, og jeg elsker paven!!!!! Men først og størst er jeg Kristus-tro!!!!! Det vil jeg godt understrege, men det ene udelukker ikke det andet.
Og jeg vil understrege, at jeg er meget glad for at høre, at du først og størst er Kristus-tro! Det er mit ønske, at pavetroen så ikke må komme i konflikt med Kristus-troen, og derfor ønsker jeg Guds velsignelse over paven. Når jeg mener, at pavedømmet ingen bibelsk fundering har, er det ikke for at betvivle omtalte listes historicitet (det har jeg absolut ingen kompetence til at udtale mig om). Jeg mener blot, at der i Bibelen intet står om, at pavedømmet skulle etableres; Jesus taler ikke om nogen arverække, nogen "ex cathedra"-ordning osv. osv. Det er altsammen bygget på traditionen - og dermed hører det ind under debatten omkring bibelsyn. Og den er lang og kompliceret...
Med ønsket om Guds fred og lægedom Henrik
at riget er lagt øde,
Med frugtbarhed og grøde
N.F.S. Grundtvig
#60259 - 30/03/200600:51Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
Anonym
Anonym
enkelt svar: NEJ
Jomfru har ingen guddommelig betydning eller relevans, og der ligger intet grundlag for at anse hende for mere hellig eller speciel end andre "gode" troende...
Den katolske kirkes anskuelse er "underlig" og det kan nemt mod argumenteres udfra katolske og ikke katolske teologer gennem tiden, selv den katolske kirke har været i intern debat om dette.
Dette fører tilbage til en af det tideligeste stridigheder mellem de gamle "teolgiske skoler" Antiokia, Alexandria, Carthago m.fl Stridighederne om Kristologien og Stridigheden om Maria's plads. Adskillige af det allerstørste teologer og kirkefædre accepterede ikke mariadyrkelsen, den var i kort periode anset for kættersk, men vedvarende dyrkelse udvandede det med tiden. Selveste Augustin, den mest betydelig kirke mand nogensinde, var meget bekymret for den uberettighed og opmærksomhed Maria fik.
Mange af gnosticismen tilhængere tog ellers ofte maria ideen og Gudsmoder tanken til sig i den tidlige kirke 200 e.kr-
Og dertil kender vi ikke til nogen bibelcitater der skulle underbygge en retfærdiggørelse af hendes tilbedelse. ------------------------------------------------------------ Enkelte observatøre mener at Maria dyrkelsen var i nogen kredse en slags kompensation for den "kvindelig" del af religionen.
De Arianske kristne tog ikke del i mariadyrkelsen, senere blev det osse anset for kættere.. nu er ved det :-) ------------------------------------------------------------ Dette var så en kortfattet teologisk udlægning :-)
Personligt kan jeg ikke se ideen i helgendyrkelsen og maria dyrkelsen, den er kættersk og ubibelsk = afgudsdyrkelse.
Jeg mener osse at katolikkeren har et problem, da den selv har diskuteret med sig selv over samme problemstilling lige siden starten af urkirken til idag.... Jeg tvivler dog man for verdens mest konservative kirke til at indse det
#60260 - 30/03/200600:56Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
Anonym
Anonym
Så hvis jeg fik lyst til at indlemme fx Lavey's bibel eller en tegneserie til biblen så gjorde jeg bare det??
Jeg erklære mig indtil videre mere end uenig i dit postulat, med mindre du kommer med en redegørelse for at man kan gå uden om kanoiske skrifter...... :-)
#60261 - 30/03/200617:13Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Henrik
når du oprigtigt gerne vil vide, hvad vi tror på, stiller jeg mig gerne til rådighed. Også når du er uenig med os. Jeg går ikke af vejen for lidt debat, men når det bliver kaldet kættersk, det vi tror på, så er jeg stået af, som du ser andetsteds i tråden af en anden bruger. Det gider jeg ikke bruge krudt på! Så kan vi jo kalde hinanden det værste, og det ser jeg ingen grund til. Vi er alle lemmer på samme Legeme. Men sådan er du jo ikke!!! Og tak for det.
Du har ret, vi er inde i en længere diskussion, hvis vi skal snakke Bibel og Tradition. Men jeg må ærligt sige, at jeg ikke forstå det der sola scriptua princip. Det forekommer mig at være usammenhængende, ulogisk og paradoksalt. Men skal vi ikke lade det ligge? Jeg fik godtnok lige fyret en kommentar af her, men det var egentlig ikke for at starte en debat om det. Men hvis du lige vil forsvare det, du mener, er du velkommen, og jeg skal gerne læse det igennem. Du får dog nok ikke et svar på det, da jeg ikke rigtig orker debatten. Håber det er ok??
Guds fred og tak for gode ønsker, Tau.
#60262 - 30/03/200617:27Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
[Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger
Jeg skrev dig et kort svar som jeg nu har slettet. Det er fordi, jeg ikke vil debattere med dig, når du sådan kører op i en spids. Fald ned og prøv igen, hvis vi skal debattere.
mvh Tau.
#60264 - 30/03/200621:13Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej igen Lars
(alt forladt!)
Når jeg siger, at man gerne må føje til, så er det, fordi man gør det, som man altid har gjort, som fx. at bede til helgener. Man havde med andre ord Traditionen, før man fik Bibelen, og ud af denne, blev Bibelen til. Derfor må man godt gøre noget, som ikke står i Bibelen. Katolikker tror, at Bibelen ikke rummer alt det, vi gerne vil vide og må tro om Gud. Bibelen rummer alt det, der skal til for at blive frelst, altså viden om, hvordan man bliver frelst, nemlig ved troen på Kristi stedfortrædende offer. Men den er ikke sådan en manual, der siger alt om alt, der er værd at vide for et troende menneske. Derfor er der ting i Traditionen, som vi føjer til, uden at vi dog går ind og føjer det til selve teksterne, og lader som om, det er noget, den pågældende har skrevet (i Bibelen).
Og nej, du kan ikke bare føje Satans bibel til Bibelen. For det har der ikke været tradition for, dens indhold strider mod Bibelens indhold, og derfor er det forkert at føje den til. Det siger vist også sig selv? Satans bibel.... Endvidere opererer katolikker med et læreembede, som betyder, at den rette lære er i Kirken til enhver tid. Jeg skal gerne medgive, at det somme tider har set anderledes ud på overfladen, men den dybe, sande tro, den har altid været tilstede i Kirken.
Jeg har også ladet mig fortælle, at der i Oldkirken var stor enighed om, at man gerne måtte bede til helgener, og især til Maria. Det har man altid gjort, og kirkefædrene var også Marianske. Når jeg siger Mariansk, så mener jeg fx., at de havde forstået, som Maria havde det, at alt er givet os af Guds nåde. Jeg kan desværre ikke påtage mig opgaven at finde kilder, men du kan tro mig på mit ord. Men hvis du ikke vil/kan det, må vi strande her. Jeg tror ikke, at jeg har mere at sige om sagen. Vi har været der før, som jeg også skrev til Henrik længere nede i denne tråd.
mvh Tau.
#60265 - 04/04/200620:27Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
Anonym
Anonym
Hej tau, hvis jeg lige må komme med en bemærkning til din kommentar om, at Bibelen ikke siger, at vi ikke må tilføje noget til denne.
Bemærk den sidste bog i Bibelen, det sidste kapitel, vers 18 og 19: "Jeg vidner for enhver som hører ordene i denne skriftrulles profeti: Hvis nogen føjer noget til dette, vil Gud føje til ham de plager der er skrevet om i denne skriftrulle; og hvis nogen tager noget bort fra ordene i skriftrullen, vil Gud tage hans lod bort fra livets træer og ud af den hellige by, ting der er skrevet om i denne skriftrulle." (Åb. 22:18, 19 NV-oversættelsen).
Nuvel, man kan argumentere for, at det at tilføje til 'skriftrullen' kun gjaldt Åbenbaringsbogen. Men det viser, at Gud ser med alvor på dem, som tilføjer noget til Hans ord, og betragter dette som kanonisk.
Vi har hele Bibelen i dag og har ikke brug for nye "inspirerede udtalelser" e.l. Det vi har brug for er hjælp til at forstå Bibelen, og her kan lærebøger og publikationer være en absolut nødvendighed. Men de kan kun udlægge Bibelens tekst, ikke stå i stedet for eller over denne.
#60266 - 04/04/200620:36Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
Anonym
Anonym
Hej HHH, jeg bed lige mærke i dit citat fra Lukas 11:27, 28, hvor der siges ifølge DA: »Saligt er det moderliv, som bar dig, og de bryster, du diede!« Men han svarede: »Javist! Salige er de, som hører Guds ord og bevarer det!«
Interessant lyder vers 28 ifølge min oversættelse: "Men han sagde: 'Næh, lykkelige er de som hører Guds ord og holder det!'" (NV)
Denne oversættelse lyder mere logisk; Jesus fjerner her fokus fra Maria og giver tilhørerne besked på at efterleve Guds ord.
Det græske ord menounge kan både oversættes med "Ja, hellere" og "Nej men" (Strong's), men sidstnævnte giver bedre mening.
#60267 - 04/04/200621:46Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Benjax.
Ja, eller også var det bare ingen modsætning. Jeg tror, Jesus giver kvinden ret i, at hans mor er salig. Men han præciserer bare, hvorfor. Der står jo også om Maria, at hun hørte Guds ord og bevarede det, eller gemte ordene i sit hjerte og grundede over dem. Og Elisabeth sagde til hende: Salig er du som troede. Og selv sagde hun, at alle slægter skulle prise hende salig, fordi den Mægtige havde gjort store ting imod hende. Samtidig siger Jesus, at enhver anden, der hører Guds ord og bevarer det, (også) skal være salig. Han modsiger næppe Helligånden, som gennem Elisabeth havde erklæret Maria for salig.
#60268 - 16/04/200618:51Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
joppe
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Citat: Så hvis jeg fik lyst til at indlemme fx Lavey's bibel eller en tegneserie til biblen så gjorde jeg bare det??
Jeg erklære mig indtil videre mere end uenig i dit postulat, med mindre du kommer med en redegørelse for at man kan gå uden om kanoiske skrifter...... :-)
#60269 - 16/04/200619:02Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
joppe
Bruger
Citat: Jeg har spekuleret meget over, hvad det betyder, at være hellig!
Var Jomfru Maria hellig?
Hun blev udset til at være mor til Jesus, men er det nok til, at man kan sige at hun er hellig på andre måder end de mennesker, der tror på jesus som deres frelser er??
Jeg har set, hvordan hun tilbedes rundt omkring i verden, og har een eller anden angst for, at det er afgudsdyrkelse?? Der findes jo ingen anden vej til frelse end Jesus, vel - så det er vel ham, der skal tilbedes??
Jeg har aldrig mødt en katolik som ikke har haft troen på at den eneste vej til frelse er Jesus. I den katolske teologi er der ikke tale om andre måder end gennem Jesus. At man så ser Maria som hellig og som en der havde en stor rolle i Jesu liv, betyder jo næppe at det er tale om afgudsdyrkelse.
Citat: Hvordan stiller man sig til Miraklet i Medjurgorje - noget med, at Jomfru Maria har vist sig for seks børn i 1981 på et bjerg nær ved byen.
Kan man som lutheraner gå ind for det - altså tro på det, eller???
Nu går jo mange lutheraner ind for kvindelige præster, homoseksualitet der skal velsignes ved alteret og præster der ikke tror på Gud. Det ser jeg som en mere bemærkelsesværdigt end at Maria skulle have vist sig for nogle børn.
Citat: Ja, jeg ved hverken ud eller ind?
Det er også mit indtryk, at der er stor forskel på, hvor meget man dyrker Jomfru Maria i den katolske kirke!? Jeg har truffet mange katolikker, som jeg virkelig syntes var rigtige i deres opfattelse af, hvem Jesus er, uden at jeg kan sige, at jeg har spurgt til det om Maria. Er der forskellige måder at opfatte Jomfru Maria på inden for den katolske kirke??
Nu er den katolske kirke pænt stor. Der findes selvfølgeligt mange måder at opfatte jomfru Maria på, ligesom der findes mange måder at opfatte alt indenfor kristendommen på. Mange katolikker ser Maria som hellig, men det er måske ikke Maria man begynder tale om når man fortæller om sin kristne tro.
#60271 - 24/04/200600:30Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
[Re: joppe]
Anonym
Anonym
Nej dog ikke, så skal du vist over på MF
Nå spøg til side ( og undskyld til mf) Nej, den læser vi ikke i, men da jeg så tit har mødt folk der havde interesse i Lavey og hans tankegang, så jeg jeg som en god teolog i min fritid anskaffet et låneeksempel og læst mig omkring for at få en forståelse for dem og denne...
#60272 - 29/04/200611:59Re: Jomfru Maria -var hun hellig?
joppe
Bruger
Hej igen
Det tænkte jeg nok. Kunne ikke forestille mig at teologerne er begyndt at læse om andre religioner. Ikke for at være negativ, men teologi er vel lidt for inspist til at lade en sådan én som Lavey at indgå i pensum.