Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#60115 - 27/03/2006 17:28 Messiasprofetier - opfylder Jesus dem?
Anonym
Anonym

I en anden debat, der løb lidt af sporet, faldt "snakken" på hvorvidt Jesus er Messias eller ej.
Et interessant emne, der dog ikke lige faldt ind under trådens oprindelige emne. Derfor denne nye tråd.

Nogle vil påstå at Jesus ikke har opfyldt profetierne for den Messias der profeteres om i det gamle testamente, hvorfor han ikke kan være den Messias man venter på.

Lad det med det samme være sagt, at jeg på ingen måde er ekspert udi emnet, hvorfor jeg håber at dem der har mere styr på det, vil være med i snakken.

For at have lidt at starte ud på vil jeg nævne følgende skriftsteder:

-----

Esajas 7:14
"Men Herren vil selv give jer et tegn: Se, den unge kvinde kal blive med barn og føde en søn, og hun skal give ham navnet Immanuel."

Matt.: 1:22
"Alt dette skete [Jesu fødsel], for at det skulle opfyldes, som Herren har talt ved profeten, der siger: "Se, jomfruen skal blive med barn og føde en søn, og de skal give ham navnet Immanuel" - det betyder: Gud med os."

-----

Hos. 11:1
"Jeg fik Israel kær, da han var ung, fra Egypten kaldte jeg min søn."

Matt.: 2:15
"Og dér blev han [Egypten], indtil Herodes var død, for at det skulle opfyldes, som Herren har talt ved profeten, der siger: "Fra Egypten kaldte jeg min søn."

-----

Bare et par eksempler. Flere kan føjes til ved at læse evangeliernes beretninger om Jesu fødsel og liv. I noterne til de enkelte kapitler henvises til de profetier der bliver opfyldt.

Mvh

Lars

Til toppen 
#60116 - 27/03/2006 18:38 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Lars..

Så kom du alligevel endelig med noget konkret

Jeg bliver nok nødt til at skuffe dig med, at de nævnte profetier ikke er om Jesus..

Citat:
Esajas 7:14
"Men Herren vil selv give jer et tegn: Se, den unge kvinde kal blive med barn og føde en søn, og hun skal give ham navnet Immanuel."

Matt.: 1:22
"Alt dette skete [Jesu fødsel], for at det skulle opfyldes, som Herren har talt ved profeten, der siger: "Se, jomfruen skal blive med barn og føde en søn, og de skal give ham navnet Immanuel" - det betyder: Gud med os."

Lad os tage Mattheus først:

Han taler om, at "jomfruen" skal blive med barn.. Problemet er bare, at den profeti i Esajas han henviser til, ikke taler om en jomfru (b'tulah), men om en ung kvinde (almah).. Det burde Mattheus vide, hvis han altså kunne hebraisk og havde nok kendskab til TaNaCh..

Hvad angår profetien:

Herren talte på ny til Akaz: »Bed om et tegn fra Herren din Gud, nede fra dødsriget eller oppe fra det høje.« Akaz svarede: »Jeg vil ikke bede om noget tegn, for jeg vil ikke udæske Herren.« Da sagde Esajas: »Hør nu, Davids hus. Er det ikke nok, at I er mennesker til besvær? Skal I også besvære min Gud? Men Herren vil selv give jer et tegn: Se, den unge kvinde skal blive med barn og føde en søn, og hun skal give ham navnet Immanuel. Tykmælk og honning skal han leve af, til han forstår at vrage det onde og vælge det gode. For inden drengen forstår at vrage det onde og vælge det gode, skal det land lægges øde, hvis to konger du gruer for. Over dig og dit folk og din fars hus skal Herren sende dage, som der ikke har været magen til, siden Efraim rev sig løs fra Juda – assyrerkongen.« Esajas 7,11-17

Det kan jo ikke være Jesus der er taler om:

- Barnet skal hedde Immanuel, ikke Jesus
- Barnet skal være et tegn for Ahaz.. Altså skal Ahaz vel være i live, når tegnet kommer?
- Barnet når ikke at vokse op, før de to lande Ahaz gruer for, lægges øde.. Hvilke lande?? Israel og Aram.. Men barnet er altså født inden, det sker...

Citat:
Hos. 11:1
"Jeg fik Israel kær, da han var ung, fra Egypten kaldte jeg min søn."

Matt.: 2:15
"Og dér blev han [Egypten], indtil Herodes var død, for at det skulle opfyldes, som Herren har talt ved profeten, der siger: "Fra Egypten kaldte jeg min søn."

Det omhandler Israel, ikke Jesus.. Læg mærke til brugen af "Israel".. Ikke Jesus..

Læs eventuelt 2.Mos 4,18-23... "Israel er min førstefødte søn"..

Citat:
Bare et par eksempler. Flere kan føjes til ved at læse evangeliernes beretninger om Jesu fødsel og liv. I noterne til de enkelte kapitler henvises til de profetier der bliver opfyldt.

Har endnu ikke stødt på nogen, der er reelle profetier om Jesus eller som ikke er taget ud af kontekst..

Hvad med:

Esajas 11,1-9
Jeremiah 23,5-6. 30,7-9. 33,14-18
Ezekiel 34,23-31. 37,24-28
Hosea 3,4-5
Zakarias 9,9-10

Der kan vi tale om egentlig profetier, som han burde have opfyldt for at kalde sig Messias...

Og hvis I siger, at det vil ske når han kommer igen, kan man jo sige det om alle.. Det er at manipulere med profetierne, for der er ingen af dem, der taler om at Messias vil komme, forsvinde for en stund og så komme igen og opfylde profetierne..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60117 - 27/03/2006 19:11 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej Kefas

Citat:
Så kom du alligevel endelig med noget konkret

Ja, du kunne jo ikke tage dig sammen til at underbygge dine påstande, så nu prøver jeg

Citat:
Han taler om, at "jomfruen" skal blive med barn.. Problemet er bare, at den profeti i Esajas han henviser til, ikke taler om en jomfru (b'tulah), men om en ung kvinde (almah)..

Det burde Mattheus vide, hvis han altså kunne hebraisk og havde nok kendskab til TaNaCh..

Kan man mon købe en vokal, hvis man gerne vil vide hvad TaNaCh er for en størrelse??? Betyder det mon GT? Eller Tora'en? Eller måske vi taler om en af Dostojevski's efter sigende fremragende romaner?

Nu er jeg klar over at mit argument nok ikke holder vand i din side af lejren, men når der i min bibel står, at det er en opfyldelse af en profeti, så er det fordi det er en opfyldelse af en profeti, og så er den sådan set ikke længere.
Jeg kan godt se "problemet" med den unge kvinde kontra jomfruen, og studsede selv over den.

Da jeg var færdig med at studse, vendte jeg blikket mod bogreolen, hvorfra jeg fremdrog den engelske King James version af Bibelen. Da jeg hverken taler hebræisk eller græsk, plejer jeg at vende mig mod King James, da den efter sigende skulle være den oversættelse der er tættest på originalsproget.
Minsandten om ikke King James bruger ordet 'virgin' (jomfru) begge steder.

Hva' gør vi så? Kefas køber den garanteret ikke.

Så vender jeg mig atter mod bogreolen, og neddrager Strongs hebræiske leksikon. Er der nogen der har styr på sit hebræiske, så er det go'e gamle Strong.

'almâh: Ung dame, ung pige, jomfru

Ach so! 'almâh er altså en jomfru (som der også stod i den gamle oversættelse af Bibelen).

Med andre ord: No problemos!

Det vil blive et alt for omfattende svar, hvis vi skal gennemgå alle dine henvisninger på samme måde. Det betyder ikke at de er glemt, men at jeg synes vi skal tage ét ad gangen. Enig?

mvh

Lars

Til toppen 
#60118 - 27/03/2006 19:37 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Lars

Citat:
Nu er jeg klar over at mit argument nok ikke holder vand i din side af lejren, men når der i min bibel står, at det er en opfyldelse af en profeti, så er det fordi det er en opfyldelse af en profeti, og så er den sådan set ikke længere.
Jeg kan godt se "problemet" med den unge kvinde kontra jomfruen, og studsede selv over den.

Da jeg var færdig med at studse, vendte jeg blikket mod bogreolen, hvorfra jeg fremdrog den engelske King James version af Bibelen. Da jeg hverken taler hebræisk eller græsk, plejer jeg at vende mig mod King James, da den efter sigende skulle være den oversættelse der er tættest på originalsproget.
Minsandten om ikke King James bruger ordet 'virgin' (jomfru) begge steder.

Hva' gør vi så? Kefas køber den garanteret ikke.

Så vender jeg mig atter mod bogreolen, og neddrager Strongs hebræiske leksikon. Er der nogen der har styr på sit hebræiske, så er det go'e gamle Strong.

'almâh: Ung dame, ung pige, jomfru

Ach so! 'almâh er altså en jomfru (som der også stod i den gamle oversættelse af Bibelen).

Med andre ord: No problemos!

Det vil blive et alt for omfattende svar, hvis vi skal gennemgå alle dine henvisninger på samme måde. Det betyder ikke at de er glemt, men at jeg synes vi skal tage ét ad gangen. Enig?

Åhja.. KJV og Strongs... De er jo altid gode og pålidelige at vende sig til.. Hvis man er kristen og skal støttes i sin tro..

Jeg er ked af at skulle sige det.. Strongs har ikke styr på sit hebraiske.. Almah betyder ikke jomfru.. Du er velkommen til at tage diskutionen med hebraisk-kyndige, men de vil sige det samme.. Det er hvad Kefas siger til det..

Men lad os dog lege med og sige, at det betyder "jomfru".. Det omhandler jo stadig ikke Jesus, da Jesus så skulle have levet omkring 800 år tidligere...
Esajas 7,14 er et tegn fra Herren (bH) til Ahaz.. Uanset at din bibel så siger, at det er en profeti om Jesus..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60119 - 27/03/2006 19:45 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej Kefas,

Citat:
Åhja.. KJV og Strongs... De er jo altid gode og pålidelige at vende sig til.. Hvis man er kristen og skal støttes i sin tro..

Ud over den himmelråbende mangel på modargument i ovennævnte sætning, så vil jeg da lige tilføje, at jeg skam ikke har behov for at blive støttet i min tro. Min tro har det ganske udmærket - tak!

Citat:
Jeg er ked af at skulle sige det.. Strongs har ikke styr på sit hebraiske.. Almah betyder ikke jomfru.. Du er velkommen til at tage diskutionen med hebraisk-kyndige, men de vil sige det samme.. Det er hvad Kefas siger til det..

Så når jeg forsøger at underbygge mine påstande, så kan Kefas ganske roligt sige at "det passer ikke". Hmmm...

Men lad os afvente at nogle hebræisk kyndige kommer på banen. Indtil da, vælger jeg Strong frem for Kefas - sorry!

Mvh

Lars

Til toppen 
#60120 - 27/03/2006 20:10 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Vælg du bare løs Lars..

Jeg undrer mig bare over, hvad der skulle gøre Strong kvalificeret som hebraisk-kyndig?? At han var uddannet teolog, gør ham ikke til professor i hebraisk..

Nuvel, slår jeg jomfru op i min ordbog, får jeg følgende resultater:

b'tulah
shel b'tulah
b'tulí

Men ikke "almah"... Hvorfor ikke?? Måske fordi det ikke betyder jomfru??

Babylon oversætter heller ikke "jomfru" til almah, men udelukkende b'tulah..

I 1. Mos 24,16 er ordet for jomfru også "b'tulah".. Og i 2.Mos 22,15.. Ja, faktisk bruges ordet "b'tulah" alle disse steder som "jomfru":

2 Mos 22,16
3 Mos 21,7
3 Mos 21,13
3 Mos 21,14
5 Mos 22,14
5 Mos 22,15
5 Mos 22,17
5 Mos 22,19
5 Mos 22,20
5 Mos 22,23
5 Mos 22,28

Og hvor mange gange bruges "almah"?? Ingen..

Uanset hvad, så er "profetien" stadig ikke om Jesus.. Ærgeligt, at du gør så meget ud af, om "almah" betyder jomfru eller ej, men så lidt ud af at forholde dig til "profetien"...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60121 - 27/03/2006 20:20 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Nu er det jo ikke helt uvæsentligt om der står jomfru eller ej. Derfor kan jeg da kun glæde mig over at Guds ord endnu en gang hænger perfekt sammen. Så når han fortæller om en Jomfru der skal føde et barn - ja, så føder en jomfru et barn. Lidt som i skabelsesberetningen, hvor Guds ord også skaber hvad det nævner.

Ærgerligt at du ikke kan dele min glæde - hvilket jeg godt kan forstå du ikke kan, bare rolig.

Mvh

Lars

Til toppen 
#60122 - 27/03/2006 20:28 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Så Herren (bH) giver altså et tegn til Ahaz, så Ahaz kan se, at Herren (bH) er med ham [Ahaz], men det får han først lov til at se, 800 år efter ?? Fantastisk:

Esajas: Hva'så Ahaz gamle dreng.. Går det godt??

Ahaz: Nej, ved du hvad.. Jeg er lidt nervøs.. Du ved, de to andre konger vil angribe os.. Og det ser altså skidt ud..

Esajas: Bare rolig du.. Det var derfor jeg kom.. Herren (bH) har sendt mig for at fortælle, at han nok skal holde med dig.. Han sagde enda, at du skulle vælge et tegn, som bevis for det, så du ku' slappe lidt af..

Ahaz: Nej, det tør jeg ikke.. Jeg er jo ikke ligefrem det bedste menneske, så jeg lader være.. Vil ikke gøre Ham tosset..

Esaja: Nå, så vælger Han selv et tegn til dig: Der skal være en jomfru, der bliver med barn.. Inden han bliver voksen, så er Israel og Aram lagt øde og du behøver ikke frygte dem mere..

Ahaz: Sejt.. Hvornår sker det??

Esajas: Om 800 år.. Et øjeblik for Herren..

Ahaz: 800 år?? Der er jeg jo død!!

Esajas: Nåja.. Ka' jeg godt se.. Men hvis du nu ændrer dine kostvaner lidt, så kan du måske lige klare den..

Ja, undskyld jeg ikke køber den..

Jeg har en proklamation:

Jeg er den længe ventede frelser.. I skal se, at jeg skal lægge hele verden for mine fødder.. Jeg vil sørge for, at der ikke mere er krig.. Om 800 år..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60123 - 27/03/2006 20:28 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hej Kefas,

Lige et spørgsmål.

Citat:

- Barnet skal være et tegn for Ahaz.. Altså skal Ahaz vel være i live, når tegnet kommer?
- Barnet når ikke at vokse op, før de to lande Ahaz gruer for, lægges øde.. Hvilke lande?? Israel og Aram.. Men barnet er altså født inden, det sker...

Hvis du ikke mener at der er tale om Jesus, hvem er der så tale om her?

Mvh

Lars

Til toppen 
#60124 - 27/03/2006 20:40 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Lars..

Citat:
Lige et spørgsmål.

Citat:

Hvis du ikke mener at der er tale om Jesus, hvem er der så tale om her?

Esajas 8,1-10:

Herren sagde til mig: »Tag en stor tavle og skriv på den med menneskeskrift: Le-Maher-Shalal Hash-Baz. Jeg vil skaffe mig troværdige vidner, præsten Urija og Zekarja, Jeberekjas søn.«

Så lå jeg hos profetinden; hun blev gravid og fødte en søn. Og Herren sagde til mig: »Kald ham Maher-Shalal Hash-Baz. For inden drengen kan sige far og mor, skal rigdommen fra Damaskus og byttet fra Samaria bringes til assyrerkongen.«
Herren talte på ny til mig:
Dette folk har forkastet
Siloas sagte rindende strømme og har mistet modet
– Resin og Remaljas søn –
derfor lader Herren flodens stærke og vældige strømme
– assyrerkongen i al hans vælde –
skylle hen over dem.
Den skal stige over alle flodlejer
og gå over alle bredder;
den oversvømmer Juda, vælter frem og stiger,
indtil den når dem til halsen.
Dens udbredte vinger
skal fylde hele dit land, Immanuel.
Slut jer sammen, I folkeslag, men rædsel skal gribe jer,
lyt efter, alle jordens fjerne egne!
Spænd bælte, men rædsel skal gribe jer,
spænd bælte, men rædsel skal gribe jer!
Læg råd op, de bliver brudt!
Indgå aftaler, de står ikke ved magt!
Immanuel!

Værsågod

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60125 - 27/03/2006 20:50 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Jo, men, som du selv anfører i dit svar til mig, så skal barnets navn være Immanuel, ikke 'Maher-Shalal Hash-Baz', sådan som han kommer til at hedde her.

Desuden er profetinden jo ikke jomfru da hun føder ham.

Mvh

Lars

Til toppen 
#60126 - 27/03/2006 20:55 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Læs teksten igen Lars...

Vers 8 og 10..

Hun behøver heller ikke være jomfru, da "almah" stadig ikke betyder "jomfru".. Det er udelukkende Strongs (og andre kristne oversættere) idé, så det kan passe på Jesus.. På trods af, at profetien under ingen omstændigheder kan passe, da Jesus er 800 år for sent på den..

Mit bud er, at Immanuel som den unge kvinde skal føde, er den samme Immanuel, der omtales lige efter..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60127 - 27/03/2006 20:56 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Ok. Tak for det.

Jeg holder nu stadig på at hun skal være jomfru, indtil nogen kan argumentere mod det.

Mvh

Lars

Til toppen 
#60128 - 27/03/2006 20:58 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Tak for en informativ dialog.
Et eller andet sted i ordmylderet smuttede argumentet lige for mig...

mvh

Lars

Til toppen 
#60129 - 27/03/2006 21:04 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Ok. Tak for det.

Velbekomme

Citat:
Jeg holder nu stadig på at hun skal være jomfru, indtil nogen kan argumentere mod det.

Det gør det jo stadig ikke til Jesus.. Jomfru eller ej..

Men se dog her ..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60130 - 27/03/2006 21:06 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Tak for en informativ dialog.
Et eller andet sted i ordmylderet smuttede argumentet lige for mig...

Selv tak ..

Btw, så er TaNaCh et akronym for "Torah", "Nevi'im" og "Ketuvim".. Torahen, Profeterne og Skrifterne... Den jødiske Bibel..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60131 - 28/03/2006 10:08 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Lars og Kefas .. jeg vil lige henvise til denneher GT/NT-redegørelse fra svararkivet, for jeg synes det kunne være interessant om I kunne medinddrage disse synspunkter i jeres udvekslinger med hinanden ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60132 - 28/03/2006 13:45 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
MadsVJ
Bruger

Reg.: 28/02/2006
Hej
Jeg vil lige stille Kefas et par spørgsmål:
1) Hvordan forstår du Joel 1,8, hvor ordet "betulah" anvendes? Jeg vil foreslå at man ca. bytter om på din forståelse af "betulah" og "almah".
2) Hvor i TaNaCh bruges "almah" om en ikke-jomfru? I Es. 7,14 er der jo netop tale om et tegn.

Den førkristne græske oversættelse af TaNaCh har jomfru i Es. 7,14 men ikke i Joel 1,8. Ikke at denne oversættelse skal tillægges guddommelig inspiration, men det indikerer dog, at jøder før Jesu komme har forstået Es. 7,14 som omhandlende en jomfru, mens de var mere tilbageholdende med konsekvent at forstå "betulah" som jomfru. Og så har nogle efter Jesu komme siden hen forsøgt at tillægge ordene nye meninger, for derved at umuliggøre en klassisk kristen tolkning.

Til sidst vil jeg lige tilføje at du skriver at "almah" ingen steder anvendes som jomfru de steder du anfører i TaNaCh. Men du vælger også lidt selektivt. Du medtager 1. Mos 24,16, men i 24,43 anvendes "almah" faktisk nærmest parallelt med betulah. Jeg vil hævde at "almah" har en snævrere betydning end "betulah".

Mvh. Mads

Til toppen 
#60133 - 28/03/2006 14:59 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: MadsVJ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Mads

Citat:
1) Hvordan forstår du Joel 1,8, hvor ordet "betulah" anvendes? Jeg vil foreslå at man ca. bytter om på din forståelse af "betulah" og "almah".

Hvorfor vil du bytte om på min forståelse?? Det er jo en konkret oversættelse.. Almah betyder "ung kvinde" b'tulah betyder "jomfru".. I Joel 1,8 står der b'tulah, ikke almah.. Altså en jomfru..

Er du uenig i det??

Citat:
2) Hvor i TaNaCh bruges "almah" om en ikke-jomfru? I Es. 7,14 er der jo netop tale om et tegn.

Ingen steder.. Mange steder bruges almah om "ung kvinde", da det er det, det betyder.. Også i Esajas..
Det er jo ikke det, at der er en ung kvinde der bliver med barn, der er tegnet.. Det er selve barnet, som skal kaldes Immanuel.. Han når ikke at blive voksen, før de to lande, som Ahaz frygter, er lagt øde (Israel og Aram).. Du kan jo selv tjekke efter i Esajas 8..

Citat:
Den førkristne græske oversættelse af TaNaCh har jomfru i Es. 7,14 men ikke i Joel 1,8. Ikke at denne oversættelse skal tillægges guddommelig inspiration, men det indikerer dog, at jøder før Jesu komme har forstået Es. 7,14 som omhandlende en jomfru, mens de var mere tilbageholdende med konsekvent at forstå "betulah" som jomfru. Og så har nogle efter Jesu komme siden hen forsøgt at tillægge ordene nye meninger, for derved at umuliggøre en klassisk kristen tolkning.

Og den må du gerne underbygge..

Ingen hebraisk-kyndige har nogensinde oversat almah med "jomfru".. Og nej, Strong var ikke hebraisk-kyndig og Pentateuch har aldrig været en fuldt ud accepteret oversættelse pga de fejl der er i den..

Citat:
Til sidst vil jeg lige tilføje at du skriver at "almah" ingen steder anvendes som jomfru de steder du anfører i TaNaCh. Men du vælger også lidt selektivt. Du medtager 1. Mos 24,16, men i 24,43 anvendes "almah" faktisk nærmest parallelt med betulah. Jeg vil hævde at "almah" har en snævrere betydning end "betulah".

Jeg vil så sige, at almah og b'tulah (stadigvæk) har forskellige men ikke modstridende, betydninger..
Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til, at almah bruges parallelt med b'tulah i 24,43?? Der er tale om en ung kvinde, der kommer efter vand.. Intet sted står der noget om, at hun er jomfru..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60134 - 28/03/2006 15:00 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Kristina..

Nej, jeg fik ikke noget ud af det.. En masse kristne idéer, der ikke kan underbygges..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60135 - 28/03/2006 18:18 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: MadsVJ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Mads - nu er jeg ikke sprogkyndig, men jeg vil lige spørge, hvorfor det er så vigtigt, om den korrekte oversættelse er "jomfru" eller "ung kvinde" ?
Profetien var, at hun skulle være jomfru, og eftersom Maria siger, at hun aldrig har været sammen med nogen mand ... så må hun vel`under alle omstændighederne opfylde kriteriet?

Og mht. et af Jesu navne, Immanuel, som er hebraisk og betyder "Gud med os", så
står det tre gange i GT og en enkelt gang i NT (Matt. 1,23). Jeg har kigget i Lohses store Bibelleksikon, hvor der står en længere redegørelse ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60136 - 28/03/2006 18:35 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Kefas.

Det er værd at bemærke, at Septuaginta (som jo næppe kan beskyldes for at være influeret af kristen tankegang) oversætter ordet med parthenos, hvilket betyder jomfru og ikke bare en ung kvinde i almindelighed. Det er i øvrigt også den, Matthæus citerer.
Så oversætterne må jo ikke have syntes, det var en helt dum oversættelse.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#60137 - 28/03/2006 19:44 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: AnnePande]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Anne..

Citat:
Det er værd at bemærke, at Septuaginta (som jo næppe kan beskyldes for at være influeret af kristen tankegang) oversætter ordet med parthenos, hvilket betyder jomfru og ikke bare en ung kvinde i almindelighed. Det er i øvrigt også den, Matthæus citerer.
Så oversætterne må jo ikke have syntes, det var en helt dum oversættelse.

Så er problemet bare, at vi har en oversættelse af en oversættelse.. Nu taler jeg ikke græsk, så jeg ved ikke hvad "parthenos" ellers kan betyde..

Udover det, så har Septuagintaen aldrig været specielt velanset, men accepteret for dem, der ikke kunne hebraisk (som en TaNaCh på engelsk idag)..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60138 - 28/03/2006 19:46 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Kristina..

Citat:
Hej Mads - nu er jeg ikke sprogkyndig, men jeg vil lige spørge, hvorfor det er så vigtigt, om den korrekte oversættelse er "jomfru" eller "ung kvinde" ?
Profetien var, at hun skulle være jomfru, og eftersom Maria siger, at hun aldrig har været sammen med nogen mand ... så må hun vel`under alle omstændighederne opfylde kriteriet?

Jeg vil give dig ret.. Uanset om det var almah eller b'tulah, så kunne profetien jo under alle omstændigheder aldrig være Jesus..

Citat:
Og mht. et af Jesu navne, Immanuel, som er hebraisk og betyder "Gud med os", så
står det tre gange i GT og en enkelt gang i NT (Matt. 1,23). Jeg har kigget i Lohses store Bibelleksikon, hvor der står en længere redegørelse ...

Hvor mange navne har Jesus??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60139 - 28/03/2006 20:17 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kefas spørger:

Citat:
Hvor mange navne har Jesus??

Det ved jeg ikke - kan ikke finde min lommeregner

Men her er nogle navne, som jeg umiddelbart kommer til at tænke på:

Ordet.
Herren.
Kristus.
Messias.
Menneskesønnen.
Guds søn.
Lammet.

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60140 - 28/03/2006 21:23 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Det er jo titler.. Ikke navne..

De fleste enda titler der ikke engang passer til ham..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60141 - 29/03/2006 08:31 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Lidt off-topic, men alligevel...

Citat:
Profetien var, at hun skulle være jomfru, og eftersom Maria siger, at hun aldrig har været sammen med nogen mand ... så må hun vel under alle omstændighederne opfylde kriteriet?

Lad mig starte med et eksempel fra det virkelige liv, som en af mine gode veninder har videregivet mig.

En af mine venner fortalte en historie fra sin hjemby i afrika, hvor en mand kommer hjem til sin kone efter at have været ude og rejse i længere tid. Det viser sig at kvinden er blevet gravid, da han kommer hjem. Tilsyneladende uden hans indblanding.

Det mest naturlige for de fleste af os herhjemme ville være at resonere at kvinden har været utro. For hvordan går kvinder ellers rundt og bliver gravide uden deres ægtemænd?

Men manden som tror fuldt og fast på juju-magi og onde ånder, mener at hans kones graviditet skyldes at onde ånder har befrugtet hans hende, ikke mindst fordi at det er den forkaring hun giver ham. Han accepterer at det må være sådan, tilsyneladende uden at overveje at hun måske bare rendte rundt og blev gravid med andre mænd, mens han var ude at rejse.

Og så videre til næste historie...

Mon ikke at det var forbundet med et alvorligt socialt stigma, ja måske endda steningsgrund, at rende rundt og blive gravid med folk man ikke var gift med i det gamle mellemøsten?

Mon ikke at den såkaldte jomfru Maria og hendes kommende mand, skulle have en fordel af at postulere en befrugtning uden mandens indblanding?

At Maria eller bekendte til hende siger til evangelieskriverne at hun er jomfru betyder vel i sig selv ikke at hun er det, vel?

Slet ikke set i lyset af den indlysende fordel der kunne være ved at lyve omkring det, det var muligvis deres liv eller i det mindste hendes liv der stod på spil.

Kristina har du noget godt bud på hvorfor at vi skal tage "jomfruens" ord for gode vare? Selv dem der nedskrev historien, dem som var tættest på, ville ikke have en kinamands chance for at efterprøve om Maria talte sandt.

Til toppen 
#60142 - 29/03/2006 09:37 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands, du spørger:
Citat:
Kristina har du noget godt bud på hvorfor at vi skal tage "jomfruens" ord for gode vare? Selv dem der nedskrev historien, dem som var tættest på, ville ikke have en kinamands chance for at efterprøve om Maria talte sandt.

Okja, masser af gode bud, men du vil, som ateist, ikke kunne godtage nogen af dem, så jeg vil svare helt kort:

Jesus ville næppe kunne forstås og modtages som guddommelig, som Guds enbårne Søn, vor Herre (men kun som en af Guds skabninger: et menneske) hvis Maria og Josef var hans biologiske menneskeforældre ...

Jesus er Gud, Ordet, og har altid været det (Joh. 1,1: I begyndelsen var Ordet .. )
Og Jesus er Menneskesønnen, fuldt og helt menneske som os, da han blev kød (inkarnerede) ved at lade sig føde ind i vores verden af Maria og blive menneske som os - undfanget ved Helligånden.

Endvidere kan der jo henvises til de profetiske skrifter i GT ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60143 - 29/03/2006 09:47 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Endvidere kan der jo henvises til de profetiske skrifter i GT ..

Ja, gør det endelig.. Jeg venter stadig

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60144 - 29/03/2006 10:23 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Citat:
Jesus ville næppe kunne forstås og modtages som guddommelig, som Guds enbårne Søn, vor Herre (men kun som en af Guds skabninger: et menneske) hvis Maria og Josef var hans biologiske menneskeforældre

Og din pointe er hvad?

Det er jo ikke noget argument! Det du siger er reelt at det er sandt fordi ellers hænger det du tror ikke sammen.

Alt tyder på at der skal en mor og en far til at lave et barn, i det mindste en sædcelle og et æg, som kommer fra henholdsvis en mand og en kvinde. At det skulle være anderledes i netop denne historie er der reelt ikke noget der tyder på, andet end jomfru-forklaringen, som hverken er sandsynlig eller passer med de jødiske profetier om messias (som det er fremlagt ved Kefas), som hele Jesusidéen vel i nogen grad hviler på.

Selvfølgelig ville det være usandsynligt og dermed tolkbart som et mirakel, at en kvinde reelt blev gravid UDEN samleje, men hvilken historie bakker det op?

Er det en historie hvor man kunne forvente at de implicerede havde en særlig høj moral?

Er det en historie som kan forventes uden religiøs eller politisk dagsorden?

Er det en historie som er veldokumenteret, med billeder, tekster og videnskabelige og medicinske redegørelser?

Er det en historie som er foregået i et miljø hvor kritisk stillingtagen og videnskabelig systematik er højt skattede værdier?

Står historien som et unikum eller er der paralleller i den daværende mytologi, som eventuelt kunne have været inspirationskilde til historien?

Er der alternative forklaringer som ville være mere sandsynlige?

f.eks. at Jospeh og Maria nød deres hyrdetime før end det var socialt og religiøst acceptabelt og derfor nødvendigvis måtte fremkomme med en forklaring, som fratog dem begge skyld.

Eller at historien er pure opspind, for at støtte en særlig religiøs strømnings udbredelse i mellemøsten omkring år 0.

Eksemplerne er mange og de troværdige af dem er ikke dem der pinedød skal tækkes en religiøs dogmatik og tradition, sådan som det er tilfældet med kristendommen.

Til toppen 
#60145 - 29/03/2006 10:50 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

CloudHands skriver:
Citat:
Og din pointe er hvad?
Det er jo ikke noget argument! Det du siger er reelt at det er sandt fordi ellers hænger det du tror ikke sammen. [........]
Eksemplerne er mange og de troværdige af dem er ikke dem der pinedød skal tækkes en religiøs dogmatik og tradition, sådan som det er tilfældet med kristendommen.

Jeg hævder ikke, at det er beviseligt sandt, jeg fortæller hvad jeg tror på - hvad jeg har tillid til - og jeg har mange gange forklaret, at min tro ikke er underbygget af beviser. Den bygger på den klippe, som er Jesus selv.

Vi må her kunne enes om, at det, der er troværdigt i din optik (som ikke accepterer undere) ikke er det samme som det, jeg selv finder troværdigt.

Jeg finder Jesus troværdig, derfor tror jeg på ham. (Fin argumentation, ik' ? ) - ikke fordi jeg vil "tækkes nogen dogmatik eller tradition", men fordi Jesus, Guds søn og menneskesønnen, den korsfæstede og opstandne, er mit liv.

Jeg tror på Jesus, indtil nogen eller noget eventuelt overbeviser mig om, at jeg tager fejl ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60146 - 29/03/2006 11:05 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Kristina: Jesus ville næppe kunne forstås og modtages som guddommelig, som Guds enbårne Søn, vor Herre (men kun som en af Guds skabninger: et menneske) hvis Maria og Josef var hans biologiske menneskeforældre

CloudHands: Og din pointe er hvad?
Det er jo ikke noget argument! Det du siger er reelt at det er sandt fordi ellers hænger det du tror ikke sammen.
Alt tyder på at der skal en mor og en far til at lave et barn, i det mindste en sædcelle og et æg, som kommer fra henholdsvis en mand og en kvinde.

Jeg synes, at Kristina her skyder sig selv i foden, idet Maria jo - i følge kristne forklaringer! - faktisk er Jesu biologiske mor. Hvorved Kristina jo - ifølge den præmis, som hun selv opstiller! - næppe skulle kunne forstå og modtage Jesus som guddommelig, som Guds enbårne Søn, vor Herre (men kun som en af Guds skabninger: et menneske).

Citat:
CloudHands: Står historien som et unikum eller er der paralleller i den daværende mytologi, som eventuelt kunne have været inspirationskilde til historien?

Historisk vrimler det med religioner, hvor guder - og gudinder! - har samleje med mennesker og får afkom med dem. Også i de gamle bibelske myter tales der om gudesønner, som tager sig menneske-hustruer.

Forestillingen om, at blev gravid med selveste den øverste Gud har mange paralleller. Mig bekendt indgår det i de nordiske myter, at Odin var nødt til at gå stille med dørene for ikke at gøre sin hustru jaloux på de kvinder, han havde sex med.

Og grækernes Zeus var vel nærmest indbegrebet af guddommelig sexuel omgang med jordiske kvinder.

Til toppen 
#60147 - 29/03/2006 16:01 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Problemet er vel, at du gerne vil tro på Jesus fordi.. Du gerne vil.. En rent psykologisk faktor, for der er ikke andet, der skulle ligge til grund..

Citat:
Jeg tror på Jesus, indtil nogen eller noget eventuelt overbeviser mig om, at jeg tager fejl ...

Som jeg ser det, er det nu mere fordi du ikke vil overbevises.. Hellere afvise sandheden end Jesus..

Det er hvad jeg tror, så det er vel ok??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60148 - 29/03/2006 16:13 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Hej Kristina

Du skrev:
Citat:
kr: Jeg tror på Jesus, indtil nogen eller noget eventuelt overbeviser mig om, at jeg tager fejl ...

Men hvordan skulle man kunne overbevise dig, når alt, der taler mod din overbevisning affejes? Jf. fx dette indlæg.

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#60149 - 29/03/2006 16:26 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
MortenKristensen
Bruger

Reg.: 24/02/2006
Hej CloudHands!
Jeg vil argumentere lidt ud fra skriften, fordi det er det eneste jeg har at holde mig til.

Der staar ikke noget om at Josef var vaek, som i dit eksempel og vil derfor ikke noedvendigvis vaere en forklaring paa hvorfor Maria er gravid.
Om det saa er Josef der er kommet for tidlig ud af starthullerne som du foreslaar kan umuligt vaere en mulighed, hvis man tager evangelierne serioest:
1) For det foerste er det ikke noget 'Josef finder paa' i en noedsituation. Han proever netop at slippe af med denne mistaenkelige sag paa en hensynsfuld maade for Marias skyld (Jvf. Matt, 1,19-21:Hendes mand Josef var retsindig og ønskede ikke at bringe hende i vanry men besluttede at skille sig fra hende i al stilhed. , Mens han tænkte på dette, se, da viste Herrens engel sig for ham i en drøm og sagde: »Josef, Davids søn, vær ikke bange for at tage Maria til dig som hustru; for det barn, hun venter, er undfanget ved Helligånden. Hun skal føde en søn, og du skal give ham navnet Jesus; for han skal frelse sit folk fra deres synder.) Det er ikke hans eget paafund at ville goere ham guddommelig! Hvad faar Josef ud af at paastaa at Jesus er foedt ved Helligaanden? Jeg tror det giver flere problemer end det skaber. Hvad ville der ikke ske naar man fandt ud af at Josef havde loejet (hvilket han ikke har)? Jeg tager Josef og Maria paa deres ord. Josef tror jo, ligesom du, at hun har vaeret sammen med en anden mand, indtil han faar andet at vide.
2) For det andet ville det (hvis Josef eller Maria var biologiske foaerldre) betyde at Jesus var fuldstaendig menneske, og ikke andet end det. Det underminerer alt andet i evangelierne, og saa kan vi lige saa godt lade vaere med at vaere kristne. Jesus er GUD. Han har vaeret fra begyndelsen, han er ikke skabt!

Jeg mener vi skal tage det for gode varer ved at se paa hvad Jesus har gjort. Han opvakte doede, han helbredte, han uddrev aander og han doede og opstod efter tre dage. Det er den bedste grund til at tro at Jesus er Gud, og at han foelgende taler sandt.
Derudover er det bevidnet i skrifterne i profetier (som vi saa kan vaere uenige om, men jeg holder mig til jomfru-oversaettelsen).

Kaerlig hilsen Morten

"Men der skyder en kvist fra Isajs stub, et skud gror frem fra hans rod."(Esajas 11,1)
"Han bør vokse, men jeg blive mindre"(Johs. 3,30)

Til toppen 
#60150 - 29/03/2006 16:34 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: MortenKristensen]
Anonym
Anonym

Hej Morten

Citat:
Der staar ikke noget om at Josef var vaek, som i dit eksempel og vil derfor ikke noedvendigvis vaere en forklaring paa hvorfor Maria er gravid.

Jeg siger heller ikke at historierne er parallelle, jeg henleder opmærksomheden på at mennesker ofte finder på og tror på de mest søgte forklaringer på noget uden at der er skyggen af substans bagved forklaringen.

Hvilket du ganske glimrende eksemplificerer, således:

Citat:
Jeg vil argumentere lidt ud fra skriften, fordi det er det eneste jeg har at holde mig til.

og

Citat:
Jeg mener vi skal tage det for gode varer ved at se paa hvad Jesus har gjort.

Til toppen 
#60151 - 29/03/2006 16:37 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
MortenKristensen
Bruger

Hej Kefas!

Jeg synes det er lidt hurtigt at affeje Kristina. Nu skal jeg ikke sige hvad hun mener, men hun argumenterer ud fra bibelen. Det er jo ikke bare et rent tankeeksperiment. Ikke noget 'hun finder paa'.
Ja i har ret i at det er nok rimelig svaert at overbevise en gloedende kristen om at det man bygger hele sit liv paa er en loegn. Men i prover da ihaerdigt paa at bevise at det.
Jeg synes det er lige saa oplagt at vende det mod jer selv: Hvorfor er i saa forhibbede paa at postulere at det ikke er sandt? Hvorfor aabner i ikke oejnene og sindet for den verden som er en virkelighed? ("Jamen vi tror jo ikke paa andet end hvad vi kan se"). Jeg maa aerligt sige, jeg tror i bliver overraskede en dag. Hvem er det der afviser sandheden???
En dag finder vi ud af hvad der er rigtigt og foerkert. Hvad der er sandheden. Det bliver forholdsvis spaendende...

Hilsen Morten

"Men der skyder en kvist fra Isajs stub, et skud gror frem fra hans rod."(Esajas 11,1)

Til toppen 
#60152 - 29/03/2006 16:39 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
MortenKristensen
Bruger

Hej CloudHands!

Jeg tror vi er meget uenige om hvad der er substans i her i verden og den kommende.

Morten

Til toppen 
#60153 - 29/03/2006 16:53 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: MortenKristensen]
Anonym
Anonym

Hej Morten

Citat:
Jeg tror vi er meget uenige om hvad der er substans i her i verden og den kommende.

Tilsyneladende...

Og hvad vil du sige med det?

For mit eget vedkommende ville det være langt mere interessant, omend uvedkommende for nærværende tråd, at høre en uddybelse af hvorfor at du mener at der er substans bag hvad du nu end tror på, i dette eksempel historien om Jesus som den fremgår af det stærkt religiøst propagandistiske skrift også kaldet det nye testamente, end det er bare at høre dig konstatere at vi er uenige.

Hvis du reelt mener at der er substans i det du tror på må du vel også have argumenter til at bakke påstanden op med?

Til toppen 
#60154 - 29/03/2006 18:23 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: MortenKristensen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Morten.. Kol bezeder hayom ?

Hvordan er stemning dagen derpå?? Bliver jo spændene at se, hvad Kadima kan udrette..

Citat:
Jeg synes det er lidt hurtigt at affeje Kristina. Nu skal jeg ikke sige hvad hun mener, men hun argumenterer ud fra bibelen. Det er jo ikke bare et rent tankeeksperiment. Ikke noget 'hun finder paa'.

Nu ved jeg ikke, hvor meget du har fulgt med i de forskellige diskutioner, der er gået forud?? Ikke kun i denne tråd..
Kristina har jo fået præsenteret en masse tanker, argumentationer, udledninger.. Men stadigvæk vælger hun at sige, at hun 'tror', derfor behøver hun ikke at forholde sig til andet.. Muligvis er Jesus ikke sand i sidste ende, men som hun udtrykker sig, virker det mest som om, at hun hellere fornægter sandheden og holder fast i Jesus (sagde C.Lewis ikke noget i den stil??)

Det er selvfølgelig ikke noget hun finder på.. Det er noget som andre har fundet på, men som hun forholdsvist ukritisk accepterer.. Og så argumenterer hun udelukkende ud fra 25% af bibelen..

Citat:
Ja i har ret i at det er nok rimelig svaert at overbevise en gloedende kristen om at det man bygger hele sit liv paa er en loegn. Men i prover da ihaerdigt paa at bevise at det.

Jeg prøver ihærdigt at bevise, at kristne ikke kan bruge de jødiske Skrifter til at bevise, at Jesus skulle være Messias.. Hvis kristne havde frastået, at bruge vores Skrifter og sige, at det er fra vores religion, men udelukkende noget selvstående, så ville jeg havde haft et helt andet forhold til det..

De eneste gange jeg går desideret hårdt til muslimer, er når de angriber min religion.. Og det samme gælder kristne.. Problemet er bare, at kristne gør det konstant, når de hævder at vores Skrifter er deres og at Jesus skulle være Herren selv (bH) og Messias..

Citat:
Men i prover da ihaerdigt paa at bevise at det.
Jeg synes det er lige saa oplagt at vende det mod jer selv: Hvorfor er i saa forhibbede paa at postulere at det ikke er sandt? Hvorfor aabner i ikke oejnene og sindet for den verden som er en virkelighed?

Du taler om virkelighed, men hvor er Jesus?? Hvor?? Jeg har ustandseligt hørt, at jeg "bare skal åbne mit hjerte og invitere Jesus indenfor".. Mah shtuyot, det har jeg gjort og er ikke alene om det.. Ingen ting skete.. Jeg har enda oplevet at blive grebet af "helligånden", men nej.. Heller ikke.. Du ka' eventuelt spørge Cloudhands om hans tid som "frelst"..

Citat:
Jeg maa aerligt sige, jeg tror i bliver overraskede en dag. Hvem er det der afviser sandheden???
En dag finder vi ud af hvad der er rigtigt og foerkert. Hvad der er sandheden. Det bliver forholdsvis spaendende...

Nu bor du jo i nærheden af den gamle by, så du kunne jo passende tale med en af de mange rabbinere dernede og spørge: "Hvorfor anderkender I ikke Jesus som haMoshiach?"

Så finder du ud af sandheden..

B'shalom..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60155 - 29/03/2006 19:31 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas.

En oversættelse af en oversættelse, det kan du vel godt kalde det (i vores kontekst), men der hvor jeg ville hen var, at hvis almah helt sikkert aldrig kunne betyde en jomfru, ville oversætterne vel næppe have brugt ordet parthenos (som betyder en ung, uberørt kvinde; der findes andre ord for unge kvinder i bred forstand). Det var vel til at forstå, hvis det var en kristen oversættelse lavet i bagklogskabens lys, men det kan det jo så ikke rigtig være.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#60156 - 29/03/2006 20:56 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: AnnePande]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Anne..

Citat:

En oversættelse af en oversættelse, det kan du vel godt kalde det (i vores kontekst), men der hvor jeg ville hen var, at hvis almah helt sikkert aldrig kunne betyde en jomfru, ville oversætterne vel næppe have brugt ordet parthenos (som betyder en ung, uberørt kvinde; der findes andre ord for unge kvinder i bred forstand). Det var vel til at forstå, hvis det var en kristen oversættelse lavet i bagklogskabens lys, men det kan det jo så ikke rigtig være.

Som sagt, så kan jeg ikke græsk, så skal ikke kunne sige det..

Men almah betyder ikke jomfru.. Jeg kan henvise dig til nogen, som du er velkommen til at diskutere det med.. Kan du få dem til at skifte mening, så skal jeg også nok skifte mening.. Det skal ikke hedde sig, at jeg taler mod bedre vidende..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60157 - 29/03/2006 21:15 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
MortenKristensen
Bruger

Hej Kefas!
For at komme tilbage til hvad debatten startede med, saa vil jeg gerne komme med nogen eksempler paa hvilke profetier det er vi snakker om:

1. Mos. 3,15:
Citat:
"Hendes afkom skal knuse dit hoved,"

(jvf. 1. Joh. 3,8)

1. Mos. 12,3:
Citat:
"I dig skal alle jordens slaegter velsignes."

(loeftet til Abraham - bemaerk: det er ikke kun et folk, men alle jordens slaegter der skal velsignes (jvf. Gal. 3,8))

2. Sam. 7,16 (egentlig: 7,8-17):
Citat:
"...din trone skal vaere grundfaestet til evig tid."

(Det evige kongedoemme )

Sl. 2, 5-7:

Citat:
"Så taler han til dem i sin vrede
og forfærder dem ved sin harme:
»Jeg har indsat min konge
på Zion, mit hellige bjerg!«

Jeg vil forkynde, hvad Herren har bestemt:
Han sagde til mig: »Du er min søn,
jeg har født dig i dag. (Se: Ap.G. 13,33)
På din bøn giver jeg dig folkene som ejendom
og den vide jord som arvelod.
Du skal knuse dem med et jernscepter,
sønderslå dem som pottemagerens kar.«

(Desuden: Sl. 72, 89 og 110)

Es. 9,5 (1-6):
Citat:
For et barn er født os,
en søn er givet os,
og herredømmet skal ligge
på hans skuldre.
Man skal kalde ham
Underfuld Rådgiver,
Vældig Gud,
Evigheds Fader,
Freds Fyrste.

Es. 53: (i uddrag)
Citat:
(3) Foragtet og opgivet af mennesker,
en lidelsernes mand, kendt med sygdom,
én man skjuler ansigtet for,
foragtet, vi regnede ham ikke for noget.
(5-6) Men han blev gennemboret for vore overtrædelser
og knust for vore synder.
Han blev straffet, for at vi kunne få fred,
ved hans sår blev vi helbredt.
Vi flakkede alle om som får,
vi vendte os hver sin vej;
men Herren lod al vor skyld ramme ham.
(9) Man gav ham grav blandt forbrydere
og gravplads blandt de rige,
skønt han ikke havde øvet uret,
der fandtes ikke svig i hans mund.

(Hele Esajas er et fantastisk vidnesbyrd om den kommende Messias, Se ogsaa: 2,1-5; 4; 7,11-17; 8,11-20; 11; 25,6-10; 35; 42,1-9; 49,1-13; 50,4-11)

Zak. 9,9:
Citat:
Se, din konge kommer til dig,
retfærdig og sejrrig,
sagtmodig, ridende på et æsel,
på en æselhoppes føl.

(jvf. Matt. 21,5)

(Der er ogsaa flere steder: Ez. 33-47; Dan.7,13-14; Joel 3-4; Amos 7-9; Mika, 4-7; Malakias 3.)

Nu paastaar jeg ikke at jeg kan gennemskue alle disse tekster til bunds. Nogen af teksterne (fx. Daniel) giver ogsaa selv udtryk for at forstaaelsen skal foerst virkelig komme ved tidens ende. Men jeg synes det er bemaerkelsesvaerdigt saa godt Jesu ord og gerninger passer paa disse profetier.

Har et spoergsmaal til dig Kefas tilsidst: "Hvis i ikke godtager Jesus som opfyldelsen, venter i saa stadig, og hvad venter i paa?"

Guds fred!
Hilsen Morten

Til toppen 
#60158 - 29/03/2006 21:53 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
MortenKristensen
Bruger

Hej Kefas!
Ja der bliver snakket en del om hvad der skal ske fremover i Israel - nogen er mere hoejroestede end andre... Der bliver snakket en del om landloefter osv. (Hvad taenker du om staten og det bibelske Israel - er det det samme?)

Det er lidt sjovt naar du lige naevner rabbinere. Jeg har ikke taget mig saa meget tid til at snakke med rabbinere generelt (har ikke proevet), men for nogle uger siden, moedtes vi en flok danskere med en joedisk rabbiner som var blevet messiansk. For ham var det vist lige saa stille gaaet op for ham at Jesus var opfyldelsen af profetierne. For dig er han vel bare en falden broder, men der er aabenbart nogen der kommer til tro paa Jesus, ogsaa i joediske samfund. Her var der altsaa en joede som anderkendte Jesus som Messias. Men som sagt har jeg ikke snakket med nogen der ikke anderkendte Jesus om ham...

Hvor er Jesus? Han er hvor to eller tre er forsamlet i hans navn og saa lever han i dem der tror paa ham. Salige er de som tror uden at have set. Jeg kan ikke vise dig ham. Jeg kan ikke se ham. Jeg kan ikke bevise at det er sandt.
Det eneste jeg kan sige er at jeg ved i mig selv at Jesus er sandheden. Det er noget jeg har faaet ind med modermaelken, men det goer det ikke mindre sandt.
Jeg er ond i mig selv og Jesus tilbyder mig at rense mig for ondskaben. Det ville vaere dumt ikke at satse, hvis du spoerger mig. Jeg kan ikke opfylde Guds krav. Gud skaenker mig troen, og jeg afviser den ikke.
Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal sige. Men du kan jo spoerge.

Hilsen Morten

Til toppen 
#60159 - 29/03/2006 22:08 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: MortenKristensen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Morten..

Efter at have brugt cirka en halv til en hel time på et svar, fik jeg meddelsen: "denne formular er ikke længere gyldig, tryk på tilbage og prøv igen", hvorefter det hele var væk (ikke kun gal, men desideret vred)..

Anyway, jeg vil koge det ned til enkelte spørgsmål:

Af de profetier du kom med, var salmerne enten bønner, om David (salme2) eller om Avraham (110)..

Esajas 9 er forkert sat op.. Der står:

For han, Underfuld Rådgiver,
Vældig Gud,
Evigheds Fader, skal kalde hans navn: Fredsfyrste

Det er om Ezekiel og har aldrig været set som en profeti om Messias.. Udover det, hvem af dem er Jesus, faderen eller sønnen??

Esajas 53 er om Israel (folket).. Der bliver talt i datid, altså er det noget der er sket på det tidspunkt Esajas lever..

Angående Zakarias, så mangler du vers 10:

Jeg tilintetgør vognene i Efraim
og hestene i Jerusalem,
krigsbuerne skal tilintetgøres.
Han udråber fred til folkene,
han hersker fra hav til hav
og fra floden til jordens ender.

Hvilket jo så afslører, at det ikke kan være Jesus...

Jeg er enig i, at der er profetier blandt de nævnte, der er om Messias, men de er jo ikke opfyldt, hvilket de byrde have været, havde Jesus været Messias..

Du skriver:

Citat:
Men jeg synes det er bemaerkelsesvaerdigt saa godt Jesu ord og gerninger passer paa disse profetier.

Jeg vil så tilgengæld mene, at det er bemærkelsesværdigt så dårligt Jesus ord og gerninger passer på profetierne..

Du må altså lige klargøre for mig, hvilke profetier du mener, at Jesus har opfyldt?? Indtil videre er jeg kommet frem til nul..

Citat:
Har et spoergsmaal til dig Kefas tilsidst: "Hvis i ikke godtager Jesus som opfyldelsen, venter i saa stadig, og hvad venter i paa?"

Jamen, vi venter jo på Messias.. Når han kommer, skal verden forløses og opleve fred..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60160 - 29/03/2006 23:00 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
MortenKristensen
Bruger

Hej Kefas!
Har gjort det samme med at slette et langt indlaeg, ret bittert.

Jeg mener stadig at han har opfyldt alle dem jeg naevnte.

Esajas 9,5a: Jesus blev foedt som et barn. (Hvis du tager vers 6 med synes jeg det er svaert at faa det til at passe paa Ezekiel, herredoemmet laa da ikke paa hans skuldre. Grundfaestede han riget med ret og retfaerdighed?

Esajas 11,4b: Jesus bruger munden som sit svaerd.

Zak. 9,9-10: Jesus red ind i Jerusalem paa et aeselfoel, og han udraabte fred for til folkene, og saa tror jeg at han hersker fra hav til hav. Ikke som en verdslig hersker, men ved at Guds rige er kommet naer. (Jeg synes ikke Jesusprofetien forsvinder i vers 10)

Esajas 53: Jeg ved ikke hvorfor det er skrevet i datid, men hvis du nu godtager det nye testamente som sandt i et kort oejeblik, saa maa du se nogen lighedspunkter ved at:
1) Han er af Davids slaegt (v. 2)
2) Han blev foragtet og anset som blasfemiker af befolkningen (v. 3)
3) Johannes siger at der gaar Guds lam som baerer verdens synd (v. 5)
4) Han blev gennemboret paa korset for vores overtraedelser (v. 5)
5) Menneskeheden var forvildede, men han var den gode hyrde som samlede flokken (v. 6)
6) Han aabnede ikke sin mund for at slippe for sine pinsler (v. 7)
7) For folkets synd blev han ramt (v. 8)
8) Han blev slaaet ihjel med roevere ved sin side, selvom han ikke kendte til ondt (v. 9)
9) Han blev gravlagt i Josef af Armataeas grav, blandt de rige (v. 9)
10) Hans liv blev bragt som skyldoffer (tempeltjenestens afslutning) (v. 10)
11) Han opstod igen paa tredjedagen (v. 11)
12) Han blev regnet for lovbryder og doemt til doeden (v. 12)

Jeg kan se at det handler om Jesus. Jeg ved ikke hvorfor du ikke kan. At det skulle vaere skrevet om Israel lyder meget mystisk i mine oerer. Det handler om en person! Og den person tager skylden paa sig fra alle andre! Kan det blive mere tydeligt?

Hilsen Morten

Til toppen 
#60161 - 29/03/2006 23:33 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: MortenKristensen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Morten skriver til Kefas:
Har gjort det samme med at slette et langt indlaeg, ret bittert.

.. og det har jeg osse !!! grrrr!!

Så du får ikke noget svar fra mig, Kefas, i hvert fald ikke i aften -

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60162 - 29/03/2006 23:45 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: MortenKristensen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Esajas 9,5a: Jesus blev foedt som et barn. (Hvis du tager vers 6 med synes jeg det er svaert at faa det til at passe paa Ezekiel, herredoemmet laa da ikke paa hans skuldre. Grundfaestede han riget med ret og retfaerdighed?

Sandt.. Jeg gengav en rabbinsk udlægning..

Men omvendt.. Gjorde Jesus??

Citat:
Esajas 11,4b: Jesus bruger munden som sit svaerd.

Du tager verset ud af kontekst.. Hvad står der videre i vers 5-16??

Citat:
Zak. 9,9-10: Jesus red ind i Jerusalem paa et aeselfoel, og han udraabte fred for til folkene, og saa tror jeg at han hersker fra hav til hav. Ikke som en verdslig hersker, men ved at Guds rige er kommet naer. (Jeg synes ikke Jesusprofetien forsvinder i vers 10)

Jeg tilintetgør vognene i Efraim
og hestene i Jerusalem,
krigsbuerne skal tilintetgøres.
Han udråber fred til folkene,
han hersker fra hav til hav
og fra floden til jordens ender.

Blev Efraims vogne tilintetgjort?? Og hvad med krigsbuerne??

Hvis jeg nu rider ind i Jerusalem på et æsel og forkynder fred til folkene, er jeg så Messias??
Og hersker Jesus i Saudi Arabien??

Citat:
Esajas 53: Jeg ved ikke hvorfor det er skrevet i datid, men hvis du nu godtager det nye testamente som sandt i et kort oejeblik, saa maa du se nogen lighedspunkter ved at:

Fordi det var noget, der var sket..

Citat:
1) Han er af Davids slaegt (v. 2)

Jeg troede Herren var hans far??

Citat:
2) Han blev foragtet og anset som blasfemiker af befolkningen (v. 3)

Gjorde han?? Ifølge nt, var han fuldt af skarer og elsket af befolkningen.. Det var farisæerne, de skriftkloge og saddukæerne, der havde et problem med ham.. I følge nt..

Citat:
3) Johannes siger at der gaar Guds lam som baerer verdens synd (v. 5)

Jaa?? Det gør det vel ikke sandt??

Citat:
4) Han blev gennemboret paa korset for vores overtraedelser (v. 5)

Ordet "m'hrolel" der er oversat med "gennembore", betyder "såret" ikke gennemboret.. Udover det, så var der jo temmelig mange jøder, der blev korsfæstet..

Citat:
5) Menneskeheden var forvildede, men han var den gode hyrde som samlede flokken (v. 6)

Er menneskeheden samlet i dag?? Selv ikke blandt kristne, er der enighed..

Citat:
6) Han aabnede ikke sin mund for at slippe for sine pinsler (v. 7)

Nu står der, at "hans" (den omtalte person) ikke åbnede sin mund overhovedet.. Der står ikke angivet, at han frastod fra at tale sig fra sine pinsler..

Citat:
7) For folkets synd blev han ramt (v. 8)

Hvad blev Jesus dræbt for?? Fordi folk syndede, eller fordi at han blev dømt til døden af romerne??

Citat:
8) Han blev slaaet ihjel med roevere ved sin side, selvom han ikke kendte til ondt (v. 9)

Det er sandt (at han blev slået ihjel med røvere ved sin side), men det er ikke det verset siger.. Det siger, at "han" fik (i datid) grav blandt forbrydere..

Citat:
9) Han blev gravlagt i Josef af Armataeas grav, blandt de rige (v. 9)

Sandt..

Citat:
10) Hans liv blev bragt som skyldoffer (tempeltjenestens afslutning) (v. 10)

Øhh.. Det er kun får og geder, der kan bruges som skyldofre.. Og kun hunkøn.. Jesus var menneske og af hankøn.. Medmindre det er en ubevidst syn, så skal det være et lydefri vædder..

Udover det, så kan man kun ofre i Templet.. Jesus blev jo drabt uden for Templet... Og så sluttede Tempeltjenesten jo først tidligst 37 år efter...

Citat:
11) Han opstod igen paa tredjedagen (v. 11)

Ja, hvis det er sandt.. Det mystiske her er, at det kun var dem tæt på ham, der havde noget at miste, der så ham efter hans genopstandelse.. Der er åbenbart heller ikke helt enighed om forløbet..

Citat:
12) Han blev regnet for lovbryder og doemt til doeden (v. 12)

Sandt, han brød jo Torah flere gange..

Citat:
Jeg kan se at det handler om Jesus. Jeg ved ikke hvorfor du ikke kan.

Nej, du vil gerne have, at det handler om Jesus.. For så kan du støtte dig til det..
Jeg kan se, at det ikke handler om Jesus, fordi at det bare ikke passer sammen.. I bedste fald, så ihvertfald ikke mere, end så mange andre...

Men igen.. Det er ikke en profeti om Messias, da det er en omtale om noget, der var sket før tidspunktet Esajas omtaler personen og noget der vil ske efter.. En sammenhæng.. Altså må det være en person, der lever samtidigt med Esajas..

Citat:
At det skulle vaere skrevet om Israel lyder meget mystisk i mine oerer. Det handler om en person!

Så du vil altså afvise alle de steder, hvor Israels folk bliver omtalt som Herrens tjener??

Men du Israel, min tjener,
Jakob, som jeg har udvalgt,
min ven Abrahams efterkommere,
Esa 41,8

Men du, min tjener Jakob, vær ikke bange,
siger Herren,
Israel, lad dig ikke skræmme,
for jeg bringer dig frelst hjem fra det fjerne,
dine børn fra fangenskabets land.
Jakob skal vende hjem og leve roligt og trygt,
ingen skal jage ham bort.
Jer 30,10

Citat:
Og den person tager skylden paa sig fra alle andre! Kan det blive mere tydeligt?

At Jesus var Messias?? Det burde det kunne..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60163 - 29/03/2006 23:46 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Velkommen i klubben Kristina

De slettedes indlægs klub

Jeg venter

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60164 - 30/03/2006 00:02 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: MortenKristensen]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Morten,

Hurtigt spørgsmål herfra:

Hvad har 1 Mos 3,15 dog at gøre med Jesus? Verset er en del af Guds verbale afregning mod Adam og Eva efter deres overtrædelse. Og der snakkes om at slangens afkom skal få knust hovedet under hælen af Evas afkom. Læg mærke til, at der tales om slangens afkom og ikke slangen selv - jeg er sikker på, at det der menes er langt mere håndgribeligt fjendskab mellem mennesker generelt og (gift-)slanger og ikke en metaforisk, metafysisk kamp mellem Jesus og "Lysbæreren, der bedrager hele verden". Og ingen vil vel hævde, at Satan, den første synder, allerede er besejret. I så fald har mennesket løftet hans arv bedre end han nogensinde selv ville have kunne gjort det.

I øvrigt ser jeg 1 Mos 3,15 som en uddybning af den dødsstraf, Gud giver Adam og Eva - og slangen. Se de foregående vers; der er ikke den mindste hentydning til nogen form for frelser. Gud dømmer, og hans dom er en cyklus, der efter pålydende skal gentages (ad infinitum via slægten). I hvert fald så vidt Adam og Eva ved besked.

Du nævner også 1 Joh 3,8 - og jeg ser ikke hvad relevansen er. Så vidt jeg erindrer er Johannesbrevene skrevet efter Jesu korsfæstelse og kan derfor ikke være relevante i sammenhængen profetier om Jesus. De kan tale om at profetierne er bekræftet, men deres ord alene gør ikke dette sandt. De fleste profetier kan jo heldigvis efterprøves, om ikke andet så i selve skriften...

Men det kræver selvfølgelig at man ikke regner revl og krat for at være profetier om Jesus. Og ikke mindst at man ikke lukker øjnene for, at hvis Messias allerede ér, så er han temmelig ineffektiv. Med andre ord: en dom og frelse herfra som den der omtales på "den yderste dag" er så vidt vi kan se slet ikke sket - eller begyndt - endnu.

Det er i øvrigt en spændende diskussion, og jeg er tilbøjelig til at tage Kefas' parti her. Jeg mener faktisk NT misbruger GT. Set fra et rent litterært synspunkt.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#60165 - 30/03/2006 00:27 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Claus Due]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Claus..

Du rammer den jødiske tolkning af stykket lige i øjet..

Noget jeg hurtigt lærte, er at man altid skal læse konteksten og læse hvad der rent faktisk står..

Jeg vil ikke støde de herværende kristne (mere end nødvendigt ), men det er utroligt så stor uærlighed, der findes hos kristne missionærer..
Nu er Jesusnet jo ikke det eneste sted jeg debatterer.. Har da også et par jødiske forum.. Til tider "popper" der ind kristen "forkynder" op og fortæller os alle sammen, hvordan vi bør forstå vores egne Skrifter..
Man skulle tro, at de ville stoppe ved TaNaCh/GT, men nej.. Talmud står de heller ikke tilbage for, på trods af at de ikke aner en dyt om det..

De profetier jeg bliver præsenteret for herinde, kender jeg efterhånden til hudløshed.. Den kristne fremgangsmåde er typisk, at tage et vers ud af sin sammenhæng og påstå at det er en profeti om Jesus (som tilfældet med Esajas 7,14), læse noget helt andet end hvad der rent faktisk står eller skifte mellem at læse "åndeligt" og konkret (alt afhængigt af hvad der passer bedst)..
På den måde er den kristne "forkynder" altid sikker på at "vinde".. Hvis han altså talte med folk, der ikke kender sammenhængen og kan læse selv

Troen på Jesus er.. Svær at få til at hænge sammen.. Det kan ikke være overbevisning og viden om det sikre i forholdene omkring ham.. Folk vil typisk hellere finde undskyldninger, der mere giver tegn på, at det er et psykologisk behov, hvilket også er fint, men så bør man holde sig fra, at missionere og pådutte andre ens psykologiske behov..

Jaja.. Fik bare lettet mit hjerte

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60166 - 30/03/2006 00:46 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
Claus Due
Bruger

Hej Kefas

Citat:
Nu er Jesusnet jo ikke det eneste sted jeg debatterer.. Har da også et par jødiske forum.. Til tider "popper" der ind kristen "forkynder" op og fortæller os alle sammen, hvordan vi bør forstå vores egne Skrifter..
Man skulle tro, at de ville stoppe ved TaNaCh/GT, men nej.. Talmud står de heller ikke tilbage for, på trods af at de ikke aner en dyt om det..

Jeg vil heller ikke unødigt støde nogen, men det er præcis mit indtryk, at Jesustroende anvender nogle ældre men aldeles fejlagtige konklusioner. Og - men det er muligvis at tolke for meget - at de sjældent undersøger argumentationen for konklusionerne selv. Og det er ikke helt hæderligt, hvis jeg skulle være smagsdommer.

Dog vil jeg også lige indskyde, at de efterhånden udgør et mindretal af de kristne jeg debatterer med. Tag lidt - men giv også lidt igen.

Citat:
Troen på Jesus er.. Svær at få til at hænge sammen.. Det kan ikke være overbevisning og viden om det sikre i forholdene omkring ham.. Folk vil typisk hellere finde undskyldninger, der mere giver tegn på, at det er et psykologisk behov, hvilket også er fint, men så bør man holde sig fra, at missionere og pådutte andre ens psykologiske behov..

Hørt. Faktisk er det noget, der er værd at være evigt opmærksom på, så man ikke selv begår samme fejl. Altså, starter med konklusionen og arbejder sig tilbage mod argumenterne. Øv altså.

Citat:
Jaja.. Fik bare lettet mit hjerte

Det kan være nødvendigt engang imellem... og jeg tror da heller ikke der var nogen der følte sig sårede.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#60167 - 30/03/2006 19:26 Slettede (eller bare lidt vildfarne) indlæg. [Re: kristina]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej alle jer med slettede indlæg.

Jeg tænkte på, om det kunne hjælpe jer, hvis I, når beskeden om, at det var væk, dukkede op, så gik op i linjen over ikonerne på skærmen og trykkede på "vis" og dernæst på "opdater"?
Det har jeg gjort, nogle gange, når jeg har oplevet det, og det virkede. Så kom indlægget frem igen i usendt tilstand. (Det er dog ikke sket for mig på det sidste.)

Mvh. Anne.

Til toppen 
#60168 - 31/03/2006 13:33 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Claus Due]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Halløj Claus

Citat:
Jeg vil heller ikke unødigt støde nogen, men det er præcis mit indtryk, at Jesustroende anvender nogle ældre men aldeles fejlagtige konklusioner. Og - men det er muligvis at tolke for meget - at de sjældent undersøger argumentationen for konklusionerne selv. Og det er ikke helt hæderligt, hvis jeg skulle være smagsdommer.

Jeg er ikke uenig.. Jeg oplever tit, som allerede nævnt, at kristne der går ud og forkynder, ikke er vant til modspillet... At folk er så uvidende, at det er let at henvise til diverse steder i TaNaCh/GT..

En anden ting er, at kristne traditionelt set, aldrig har været vant til polemikken med jøder.. De oplever den tit med muslimer, som tager udgangspunktet i al-qurân, men som mangler kendskab til de skrifter, de kristne tager udgangspunkt i.. Og så er de jo generelt set, enige om at Jesus har en afgørende betydning.. Spørgsmålet er så bare hvor meget..

"Problemet" med jøderne er, at vi - siden kristendommen blev herskene - har holdt os til at forklare hvorfor vi ikke anderkender Jesus, men også kun dertil.. Ikke hvorfor folk overhovedet bør afholde sig fra Jesus.. Altså manglende konkret modbevisning (eller hvad man nu kan kalde det)..
Man kan jo så sige, at det er det samme.. Altså at forklare hvorfor man ikke selv vil tro, til at bevise hvorfor man ikke bør tro..

Forskellen ligger i, at jøder, med sværdet på halsen, har balanceret på en meget fin grænse.. At man skal have en undskyldning for ikke at tro, samtidigt med at man ikke skal fornærme (for så ryger hovedet.. Ikke kun på én selv, men på mange)..

Det jeg vil sige er, at kristne teologer (præster og missionærer) muligvis har deltaget i en polemik omkring Jesus gennem tiden, men ikke en desideret "undersøgelse".. Derfor har kristendommen ikke oplevet argumenterne fra jødiske side, på samme måde som de har oplevet det fra muslimsk side.. Det tror jeg vil komme.. Og for at være ærlig, så bliver det hårdt for kristendommen, for vores argumenter er en del mere hårdtslående end muslimernes ..
Jeg har erfaret, at når kristne forkyndere begynder at tale om, at man skal "læse i ånden" eller have "modtaget helligånden", så er det fordi de er løbet tør for argumenter.. Jeg oplever det tit..

Det kan nok lyde som selvros .. Men sandheden er, at det mere skyldes kristen uvidenhed end jødisk visdom..

Men som du selv siger:

Citat:
Dog vil jeg også lige indskyde, at de efterhånden udgør et mindretal af de kristne jeg debatterer med. Tag lidt - men giv også lidt igen.

Helt enig.. Med få undtagelser, oplever jeg folk herinde, som saglige og ærlige mennesker.. Det er en af grundene til, at jeg stadig er her.. Det er her, jeg får mine "udfordringer"

Citat:
Hørt. Faktisk er det noget, der er værd at være evigt opmærksom på, så man ikke selv begår samme fejl. Altså, starter med konklusionen og arbejder sig tilbage mod argumenterne. Øv altså.

Helt rigtigt...

Som jeg ser det, er forskellen på jøders og kristnes messiastro/forventning, at vi tager profetierne som udgangspunkt og siger: "han skal passe på dem".. Hvor de kristne siger: "de skal passe på ham".. Det gør, at vi nok læser dem med åbent sind, hvor de kristne læser dem med lukket sind.. Vi har fordelen, for vi postulerer kun, at han kommer en dag, men ikke har været her endnu.. De siger at han er kommet, så nu bliver de nødt til at bevise det ..

Citat:
Det kan være nødvendigt engang imellem... og jeg tror da heller ikke der var nogen der følte sig sårede.

Ellers må folk sige til

Et spørgsmål som kristne egentlig burde spørge sig selv: "Hvorfor tror jøder ikke på, at Jesus er Messias?" Det er trods alt fra os, at de har fået idéen.. Eller er det??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60169 - 31/03/2006 17:26 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
Claus Due
Bruger

Hej Kefas,

Nu kommer jeg for alvor til kort. Min uvidenhed om den jødiske teologi er blændende, og netop fordi I er lidt tilbageholdende - balancegangen - så er det ikke altid helt ligetil at læse jer. Heldigvis er du (den eneste jøde i nærheden) god til at forklare det i de enkelte tilfælde, så man lærer da trods alt mere og mere.

Jeg synes du lyder lidt kryptisk her:

Citat:
Forskellen ligger i, at jøder, med sværdet på halsen, har balanceret på en meget fin grænse.. At man skal have en undskyldning for ikke at tro, samtidigt med at man ikke skal fornærme (for så ryger hovedet.. Ikke kun på én selv, men på mange)..

Har jeg forstået det rigtigt: at grunden til at man ikke skal fornærme er, at man bør have respekt for det andre tror på og finder livsvigtigt?

Eller, som jeg dog ikke tror men også kunne læse det som, at jøder er bange for aggression fra de anderledes troende? Sådan kunne jeg let forstå det, hvis jeg ser på Isreals problemer med Palæstina pt. Jeg håber ikke det skal forstås sådan, for jeg ville absolut have det skidt med at skulle være bange for, at det jeg følte var sandt ville være nok til at få mig slået ihjel...

Kan du ikke uddybe det en smule... er det rigtig, eller metaforisk livsfare? Og hvem er egentlig i fare? Fortæl, fortæl!

Citat:
Som jeg ser det, er forskellen på jøders og kristnes messiastro/forventning, at vi tager profetierne som udgangspunkt og siger: "han skal passe på dem".. Hvor de kristne siger: "de skal passe på ham".. Det gør, at vi nok læser dem med åbent sind, hvor de kristne læser dem med lukket sind.. Vi har fordelen, for vi postulerer kun, at han kommer en dag, men ikke har været her endnu.. De siger at han er kommet, så nu bliver de nødt til at bevise det ..

Jamen, det er da slet, slet ikke det eneste, de bliver nødt til at bevise. Det er jo faktisk hele NT og især Paulus, de skal forsvare (hvis man føler "bevise" er for stærkt et ord, nu vi snakker om religion). Eller for eksempel treenigheden.

Og det er svært - helt sikkert. Blandt andet fordi de kritiske spørgsmål næsten selv præsenterer sig.

Nu kan I jo heller ikke selv undgå at blive ramt af en lille smule af din egen anklage. Der er også ting i GT, som er selvmodsigende. Med det forbehold, at det eneste GT jeg har læst har været under behandling af kristne og ikke af jøder... og jeg ved snart ikke, om jeg kan stole på deres oversættelser.

Jeg ved simpelt hen ikke nok om TaNaCh og jødisk tradition. Og jeg begynder at mistænke, at det nok delvist skyldes to forskellige typer misrepræsentation: NT og samfundet. Det kunne være rart med en saglig "jøder for dummies"-udgivelse. Kender du tilfældigvis sådan en, hvor du véd, at jeg kan stole på indholdet?

Til toppen 
#60170 - 31/03/2006 18:34 Messiasprofetier [Re: Kefas Ben-Adam]
MortenKristensen
Bruger

Hej Kefas!

Jeg synes det er noget af et postulat at sige at kristne muligvis har
Citat:
deltaget i en polemik omkring Jesus gennem tiden, men ikke en desideret "undersøgelse"..

Nu er jeg ikke fagteolog (eller det der ligner), men jeg ved der er skrevet en del om hvorfor det ikke er dumt at tro paa Jesus som Messias. Hvis jeg skal komme med et eksempel: Stefan Gustavssons: Med god grund, eller: C. S. Lewis': Det er kristendom. De handler maaske ikke saa meget om lige Jesu opfyldelse af Messiasprofetierne, men er mere generelt apologetiske.

Desuden tror jeg heller ikke at man kan forlange af enhver muslim eller joede at de skal kunne redegoere for alle detaljer og spidsfindigheder i dogmatiske spoergsmaal. Der skal ogsaa vaere plads til ikke-intellektuelle. Deres tro kan vaere lige saa god eller stoerre end en voldsomt belaest fagteolog. Jeg mener bare ikke man kan forlange svar fra en hvilken som helst man lige render ind i, men det goer det ikke mindre rigtigt at de ikke kan svare paa det.

Dit maal er aabenbart at 'modbevise' kristendommen. Det er lidt sjovt synes jeg. Er det derfor du bruger saa meget tid herinde? Hvad vil du faa ud af det? Som jeg har forstaaet det her i Jerusalem, saa er joededommen en ikke-missionerende tro (selvom jeg har hoert om perioder hvor joederne ikke holdt sig tilbage for at vaerge medlemmer). Hele nerven i kristendommen er for mig mission. Det er klart at der er meget forskellige maader at goere det paa. Paa det punkt er der mange uheldige sider ved kirken...meget aergeligt!

Vil lige stille et spoergsmaal: Naar du nu venter paa Messias endnu. Hvad er det saa du venter paa? Er det et menneske eller Gud? Skal han doe? Skal han sone verdens skyld eller Israels, eller skal han overhoved sone noget? Jeg ved ikke om du synes spoergsmaalene er helt hen i vejret, men jeg har aldrig set paa GT fra denne side, saa paa det punkt maa du have mig undskyldt. Vil gerne proeve at forstaa hvad du taenker om Messias.

Det med at 'bevise' Jesus kan man jo koere rundt i i en evighed. Ikke at det ikke er vigtigt at finde ud af sandheden om Jesus, men bevise at en 'tro' er rigtigt er jo ikke nemt! Hvis du taenker paa at bevise Jesus som historisk person saa mener jeg ikke der er saa meget at komme efter. Der er mange skriftlige beviser paa at han levede. Resten af hvad der handler om Jesus kan (tror jeg) kun tros. Hvis det Jesus sagde ikke er sandt saa vil jeg give dig ret i at saa er han en forvirret/sindsyg blasfemiker (og saa kan man paa sin vis godt forstaa hvorfor joeder kan blive vrede), men nu tror jeg det er sandt og saa ser det for mig ret andeledes ud. Hvorfor er det sandt (Dette er ikke beviser for kristendommen):
1) Hvorfor skulle over 500 mennesker lyve om at de har set Jesus efter at han opstod? Er det overhoved muligt at lave saa stor en konspiration med saa mange involverede?
2) Hvorfor skulle de fleste af Jesu disciple blive henrettet og tortureret hvis de vidste at Jesus ikke var Gud?
3) Hvad faar mennesker til at gaa i doeden? - Jeg tror ikke det er egen vinding, aere eller hvad man ellers kan finde paa. De fleste mennesker elsker sig selv for meget til at ofre sig for noget de ikke mener er sandt.

Angaaende Esajas 53: Jeg har hoert at joeder foer og lige efter Jesu doed og opstandelse fortolkede kapitlet som en messiasprofeti, men at det blev aendret pga. de kristnes brug af stedet. Det lyder ikke saerlig sagligt i mine oerer. Jeg har desvaerre ikke nogen kilde.

Kan ikke helt finde ud af hvorfor i laegger saa stor vaegt paa den mundtlige overlevering, Talmud og Mishnah. Hvorfor faar traditionen saa stor en betydning i forhold til skriften? I kristendommen har der jo ogsaa vaeret store uoverensstemmelser mellem tradition og bibel. Jeg mener at vi kan laere meget af vore faedre og ikke skal undervurdere deres viden, men dog altid vurdere den i forhold til skriften.

Var paa Yad Vashem i gaar. Ret staerk oplevelse

Kaerlig hilsen Morten

Til toppen 
#60171 - 31/03/2006 18:52 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas, du stiller et spørgsmål, som der er al god grund til at stille:

"Et spørgsmål som kristne egentlig burde spørge sig selv: "Hvorfor tror jøder ikke på, at Jesus er Messias?" Det er trods alt fra os, at de har fået idéen.. Eller er det??"

Jah .. joh ... jeg tror nu det var Guds og ikke vores - eller "jeres" ide ... Og når vi læser GT - og stiller os selv det spørgsmål: " .. hvorfor i alverden tror jøder ikke på, at Jesus er Messias - så forekommer det os umiddelbart også helt ubegribeligt!

Vi tænker: "AT de dog ikke kan indse det - hvor ER det altså mærkeligt, for det er da bare SÅ tydeligt og krystalklart ...

Men så læser vi jo videre (véd godt at du ikke bryder dig om NT-citater - men siden du nu spørger!) i Bibelen - det nye testamente - facitlisten, du ved nok! )
- der står i Romerbrevet 11: Der hviler forhærdelse over en del af Israel, indtil hedningerne fuldtalligt kommer ind; så skal hele Israel frelses – som der står skrevet:
Befrieren skal komme fra Zion,
han fjerner ugudelighed fra Jakob.

Gud har ikke glemt sit udvalgte folk (det jødiske), står der jo. Frelsen udgik fra jøderne .. og på en måde er hedningerne = resten af verden! - med på afbud!
Men altså: når hedningerne kommer fuldltalligt ind (ja, hvornår mon?) så skal Israel frelses ... (håber ikke jeg ægger din vrede alt for voldsomt Kefas, jeg véd godt at du kender alt dette til hudløshed) ...

Men så Esajas 10 da: En rest vender om, Jakobs rest, til den vældige Gud. For selv om dit folk, Israel, er talrigt som havets sand, skal kun en rest vende om... .. en rest, ja, men hvad så med resten, altså dem, der ikke er en rest?

Næ, så er der mere trøst at finde i Rom. 11!
Og jo også i 5. Mos.7:
Det er ikke, fordi I er større end alle andre folk, at Herren fattede kærlighed til jer og udvalgte jer; for I er det mindste af alle folk ..
.. og jeg vil gerne her tilføje, at også i mit hjerte er det jødiske folk noget helt særligt: Guds udvalgte - vores rødder!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60172 - 31/03/2006 18:55 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Claus Due]
MortenKristensen
Bruger

Hej Claus!

Lige et hurtigt svar:

Der staar ikke at kvindens afkom skal knus slangens afkom, men slangen selv:
Citat:
Hendes afkom skal knuse dit hoved, og du skal bide hendes afkom i hælen.

Der skal bare vaere fjendskab mellem afkommende.

Vers 14-15 er ikke en forbandelse over mennesket, men over slangen.

Jeg synes det er en tydelig Messiasprofeti: Jesus skal en dag faa lagt Satan for sine foedder (igen kommer jeg med Rom 16,20, fordi jeg stadig mener det handler om Jesus). Jeg mener ikke at denne profeti er opfyldt. Men det goer det ikke til en mere ugyldig profeti om Jesus, og det var ogsaa det debatten omhandlede. Du kan ikke presse Jesus ned over profetierne hvis de ikke er opfyldt endnu. Der er masser af profetier der ikke er opfyldt endnu.

Hilsen Morten

Til toppen 
#60173 - 01/04/2006 13:15 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Claus Due]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Claus, Kristina og Morten

Nu burde jeg jo ikke skrive på dette tidspunkt, men computeren har stået tændt siden i forgårs, så det går nok..

Efter at have læst alle tre indlæg, trænger jeg simpelthen bare til at bruge tid på at give jer svar .. I har alle tre nogle rigtige gode spørgsmål, som også tvinger mig til at tænke lidt

"Desværre" står jeg bare og skal gøre mig klar til at tage afsted til Frankrig i aften, så jeg bliver nok nødt til at lade jer vente, til jeg kommer hjem om en uge ..

Håber på jeres forståelse og at I må få en fantastisk uge (også jer, der læser med )

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60174 - 01/04/2006 13:25 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
Claus Due
Bruger

Hej Kefas,

Du må have en god tur - vi klarer nok at vente en uges tid. Og hvor er du heldig sådan at kunne tage væk fra det grå vejr...

Til toppen 
#60175 - 04/04/2006 02:25 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
Anonym
Anonym

Den her vil jeg gerne vende tilbage til, for tiden bearbejder vi den historiske jesus, den messiaske person, og biblens jesus, om det er den samme person..

lars

Til toppen 
#60176 - 05/04/2006 22:38 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Vær hilset

Jeg synes, det er værd at stille spørgsmålstegn ved, hvor mange af de messiasprofetier der findes i GT, Jesus opfylder.

Som du skriver, Lars, findes der henvisende noter undervejs i NT, til de profetier som opfyldes af Jesus, men mon der findes messiasprofetier, som Jesus ikke opfylder?

Bibelen er jo berømt og berygtet for at kunne understøtte (næsten) enhver påstand, man kunne finde på. Derfor kunne man tænke sig, at nu da NT er skrevet ud fra en vis viden om Jesu liv, død og opstandelse, kunne der nemt forekomme en tendens til at finde netop de profetier, som Jesus opfyldte, og så afvise eller "glemme" de resterende profetier. Mon der er belæg for en sådan tanke?

Til toppen 
#60177 - 06/04/2006 13:27 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: museeye]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej museeye.

Interessant tanke i og for sig. Men jeg ved ikke, hvad det skulle være for nogle.
Til gengæld er der jo et stykke af opfyldelsen, vi stadig venter på, nemlig fuldendelsen.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#60178 - 06/04/2006 13:31 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Hej Museeye

Citat:
Bibelen er jo berømt og berygtet for at kunne understøtte (næsten) enhver påstand, man kunne finde på. Derfor kunne man tænke sig, at nu da NT er skrevet ud fra en vis viden om Jesu liv, død og opstandelse, kunne der nemt forekomme en tendens til at finde netop de profetier, som Jesus opfyldte, og så afvise eller "glemme" de resterende profetier. Mon der er belæg for en sådan tanke?

Hvilke profetier tænker du på her?

Mvh

Lars

Til toppen 
#60179 - 25/04/2006 17:27 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Claus Due]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Claus (og andre)

Så er den ferie (og pesach) overstået .. Ville ikke være ked af, at have brugt lidt længere tid afsted..

Men der er jo indlæg der skal svares ..

Citat:
Nu kommer jeg for alvor til kort. Min uvidenhed om den jødiske teologi er blændende, og netop fordi I er lidt tilbageholdende - balancegangen - så er det ikke altid helt ligetil at læse jer. Heldigvis er du (den eneste jøde i nærheden) god til at forklare det i de enkelte tilfælde, så man lærer da trods alt mere og mere.

Det er en ting, som jeg også har anklaget andre jøder for.. I min verden, har vi en forpligtelse til, at gøre vores tro kendt.. Ikke ved at omvende andre, men ved at lære folk om vores forståelse af etisk og moralsk tænkning..

Men desværre, så er det jødiske livsmotto: Lad dig ikke se og lad dem ikke vide at du eksisterer... Trist..
Håber dog, at jeg kan være en smule til hjælp
.. Skal ihvertfald gøre mit bedste for at svare på eventuelle spørgsmål..

Citat:
Citat:

Har jeg forstået det rigtigt: at grunden til at man ikke skal fornærme er, at man bør have respekt for det andre tror på og finder livsvigtigt?

Eller, som jeg dog ikke tror men også kunne læse det som, at jøder er bange for aggression fra de anderledes troende? Sådan kunne jeg let forstå det, hvis jeg ser på Isreals problemer med Palæstina pt. Jeg håber ikke det skal forstås sådan, for jeg ville absolut have det skidt med at skulle være bange for, at det jeg følte var sandt ville være nok til at få mig slået ihjel...

I det nævnte eksempel, var det mest det sidste eksempel.. Jeg kan ikke huske nogen tider, hvor det at være jøde og stå frem med det, ikke har indebåret en vis risiko for, at man kommer galt afsted.. Selvfølgelig skal man ikke fornærme, men.. Det er ikke dér den ligger.. Jøder der taler (mere eller mindre) offentligt, har en forpligtelse.. Og det kan være en ganske svær linegang nogengange.. Jeg slapper af herinde, for jeg ved, at det er folk man kan have tillid til.. Men andre steder, skal jeg virkelig holde tungen lige i munden..

Citat:
Jamen, det er da slet, slet ikke det eneste, de bliver nødt til at bevise. Det er jo faktisk hele NT og især Paulus, de skal forsvare (hvis man føler "bevise" er for stærkt et ord, nu vi snakker om religion). Eller for eksempel treenigheden.

Og det er svært - helt sikkert. Blandt andet fordi de kritiske spørgsmål næsten selv præsenterer sig.

Og

Citat:
Nu kan I jo heller ikke selv undgå at blive ramt af en lille smule af din egen anklage. Der er også ting i GT, som er selvmodsigende. Med det forbehold, at det eneste GT jeg har læst har været under behandling af kristne og ikke af jøder... og jeg ved snart ikke, om jeg kan stole på deres oversættelser.

Jeg har den fordel (og udnytter den ), at i diskutionen med andre kristne, har vi ihvertfald den forudsætning, at GT/TaNaCh er sand, altså er det dem, der sidder med hele bevisbyrden

Men jo, der er også steder i TaNaCh nogen ser som selvmodsigende.. Jeg ville da også ønske, at jeg fik dem serveret, så jeg havde mulighed for at komme dybere i det.. Men de fleste af de "problematikker" jeg oplever blive serveret fra TaNaCh herinde, er typisk eksempler der bunder i dårlig oversættelse og manglende viden om det hebraiske sprog (og konteksterne)..
Eksempler som for den kristne kan være afgørende for troen, men som for jøden er et spørgsmål og kilde til diskution, indsigt og udvikling (eksempelvis skabelsesberetningen).. Det er ikke troen der er afgørende for jøden, men handlingen (selvfølgelig mere nuanceret end det, for troen har alligevel en afgørende betydning)..

Citat:
Jeg ved simpelt hen ikke nok om TaNaCh og jødisk tradition. Og jeg begynder at mistænke, at det nok delvist skyldes to forskellige typer misrepræsentation: NT og samfundet. Det kunne være rart med en saglig "jøder for dummies"-udgivelse. Kender du tilfældigvis sådan en, hvor du véd, at jeg kan stole på indholdet?

Det er vist også lidt vores skyld.. Med vores forsigtige insisteren på ikke at blive set..

Skulle jeg anbefale dig noget, så har Artscroll en fantastisk god oversættelse af TaNaCh (kan købes på www.artscroll.com).. De har også en masse andet jødisk litteratur af høj klasse og deres oversættelser siges, at være blandt verdens bedste..
Ellers er der denne hjemmeside som informerer på en god måde om alle aspekter i jødedommen..
Du kan også besøge Torah.org eller Jews for Judaism ... Og stil endelig spørgsmål.. Både mange og kritiske.. Du vil kun glæde en jøde, hvis du kommer medspørgsmål, der sætter de små grå igang .. Faktisk er jødedommen en af de få (hvis ikke den eneste) religioner, der inviterer folk til at være kritiske og stille spørgsmål.. Talmud er resultatet af den slags spørgsmål

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60180 - 25/04/2006 18:02 Re: Messiasprofetier [Re: MortenKristensen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Morten

Citat:
Jeg synes det er noget af et postulat at sige at kristne muligvis har

Citat:
deltaget i en polemik omkring Jesus gennem tiden, men ikke en desideret "undersøgelse"..

Du glemte konteksten .. Med jøder.. Kristne har ikke deltaget i en jødisk-kristen polemik omkring Jesus (ikke nogen der kan påståes at være seriøs eller reel fra kristen side.. Og nok heller ikke helt fra jødisk side ).. Derfor har vi mange "trumfer" på hånden, som I ikke er vant til at blive præsenteret for.. I har igennem tiden fået oparbejdet det, jeg kalder "automatik-svar".. Eller hårdt sagt, dårlige undskyldninger.. Men ikke nogen, eller i bedste fald, meget få desiderede argumenter..
Det er vel egentlig ikke kristnes egen skyld, da kristendommens ræsonering mere går i et græsk-filosofisk mønster, end et jødisk-profetisk mønster..

Citat:
Nu er jeg ikke fagteolog (eller det der ligner), men jeg ved der er skrevet en del om hvorfor det ikke er dumt at tro paa Jesus som Messias. Hvis jeg skal komme med et eksempel: Stefan Gustavssons: Med god grund, eller: C. S. Lewis': Det er kristendom. De handler maaske ikke saa meget om lige Jesu opfyldelse af Messiasprofetierne, men er mere generelt apologetiske.

Herhjemme på boghylden har jeg:

Den kristne bibel
NIV Study bible
Det bibelske menneskesyn (Elsebeth Kieler)
Kristendommens jødiske rødder (Oskar Skarsaune)
Forstår du det du læser (Ivan Hellström)
Jagten på Guds nærhed (Peter Dyhr Jørgensen og Morten Munch)
Sejr over dæmoner (Christian Hedegaard)
Troens grundvold (Derek Prince)
Tempelgud (Jørgen Sejergaard)
Han valgte naglerne (Max Lucado)

Og så er der alt det løse.. Jeg har også læst "Det er kristendom"..

Det er ikke for at fremhæve mig selv, men med ovennævnte bøger, har jeg trukket en del kristen litteratur igennem.. De kristne argumenter og ræssonementer, overrasker mig ganske enkelt ikke mere.. Der er ikke nogen "ahh.. Nu kan jeg se det".. Udelukkende "manipulerer han med vilje eller fordi han ikke ved bedre??".. Ved godt det er hårdt sagt, men når man først ser lyset

Citat:
Desuden tror jeg heller ikke at man kan forlange af enhver muslim eller joede at de skal kunne redegoere for alle detaljer og spidsfindigheder i dogmatiske spoergsmaal. Der skal ogsaa vaere plads til ikke-intellektuelle. Deres tro kan vaere lige saa god eller stoerre end en voldsomt belaest fagteolog. Jeg mener bare ikke man kan forlange svar fra en hvilken som helst man lige render ind i, men det goer det ikke mindre rigtigt at de ikke kan svare paa det.

Det har du, som udgangspunkt, ret i.. Men begynder folk at fortælle dig, hvad der er rigtigt og forkert, så bør de vide hvad de udtaler sig om..
Jeg vil aldrig acceptere en person der siger: Du skal tro på Jesus som din frelser.. Jeg kan ikke forklare hvorfor eller hvilke profetier han opfylder, men det er sandt..
Det er simpelthen for.. Ja ..

Citat:
Dit maal er aabenbart at 'modbevise' kristendommen. Det er lidt sjovt synes jeg. Er det derfor du bruger saa meget tid herinde? Hvad vil du faa ud af det? Som jeg har forstaaet det her i Jerusalem, saa er joededommen en ikke-missionerende tro (selvom jeg har hoert om perioder hvor joederne ikke holdt sig tilbage for at vaerge medlemmer). Hele nerven i kristendommen er for mig mission. Det er klart at der er meget forskellige maader at goere det paa. Paa det punkt er der mange uheldige sider ved kirken...meget aergeligt!

Du har faktisk lidt ret i, at jeg vil "modbevise" kristendommen.. Eller.. Nok mere dens påstand om, at Jesus skulle være den jødiske Messias og opfyldelse af alle vores profetier.. Samtidig også idéen om en treenig gud..
Men jeg er ikke herinde for at missionere for jødedommen.. Måske udbrede jødiske tanker og idéer, men ikke gøre jer til jøder..

Citat:
Vil lige stille et spoergsmaal: Naar du nu venter paa Messias endnu. Hvad er det saa du venter paa? Er det et menneske eller Gud? Skal han doe? Skal han sone verdens skyld eller Israels, eller skal han overhoved sone noget? Jeg ved ikke om du synes spoergsmaalene er helt hen i vejret, men jeg har aldrig set paa GT fra denne side, saa paa det punkt maa du have mig undskyldt. Vil gerne proeve at forstaa hvad du taenker om Messias.

Det er helt ok.. Spørg endelig og spørg endelig meget ..

Den jødiske Messias skal ikke sone noget.. Han vil være et "almindeligt" menneske, der vil være gift, få børn og dø når hans tid kommer.. Men han vil indvarsle fredstiden.. Han vil samle alle Israels børn i Israel, genopbygge Templet og stifte fred over hele verden.. Vi kan se det, når alle kender Herren og vil drage til Hans bolig for at tilbede ham dér og ingen skal mere belære hinanden for alle kender Herrens vilje..

Citat:
Det med at 'bevise' Jesus kan man jo koere rundt i i en evighed. Ikke at det ikke er vigtigt at finde ud af sandheden om Jesus, men bevise at en 'tro' er rigtigt er jo ikke nemt! Hvis du taenker paa at bevise Jesus som historisk person saa mener jeg ikke der er saa meget at komme efter. Der er mange skriftlige beviser paa at han levede. Resten af hvad der handler om Jesus kan (tror jeg) kun tros. Hvis det Jesus sagde ikke er sandt saa vil jeg give dig ret i at saa er han en forvirret/sindsyg blasfemiker (og saa kan man paa sin vis godt forstaa hvorfor joeder kan blive vrede), men nu tror jeg det er sandt og saa ser det for mig ret andeledes ud. Hvorfor er det sandt (Dette er ikke beviser for kristendommen):
1) Hvorfor skulle over 500 mennesker lyve om at de har set Jesus efter at han opstod? Er det overhoved muligt at lave saa stor en konspiration med saa mange involverede?
2) Hvorfor skulle de fleste af Jesu disciple blive henrettet og tortureret hvis de vidste at Jesus ikke var Gud?
3) Hvad faar mennesker til at gaa i doeden? - Jeg tror ikke det er egen vinding, aere eller hvad man ellers kan finde paa. De fleste mennesker elsker sig selv for meget til at ofre sig for noget de ikke mener er sandt.

Jeg tager lige spørgsmålene og så en opsumering

1:

Spørgsmålet er jo, om man kan stole på nt, når der står, at 500 mennesker bevidnede det.. Var de sikre på at det var ham de så, eller var det en der lignte?? Hvorfor er det ikke gengivet i alle evangelierne.. Hvorfor var der ikke flere beretninger om det, hvis der var 500 der mødte ham efter hans død??

2:

Der var mange ting man kunne blive henrettet og tortureret for.. Vi ved ikke med sikkerhed hvad der lå til grund hos bødlerne, andet end hvad nt fortæller os.. Jeg har mødt jøder (må jeg erkende med skam), der har optrådt utroligt provokerende og nedladende, og når de så fik en dårlig reaktion, sagde de at det var fordi de var jøder og personen(erne) var anti-semit..

3:

At man mener noget er sandt, gør det ikke sandt.. Der var muslimer der fulgte Muhammad, der gik i døden.. Men det gør vel ikke Islam mere sand?? Det samme ser du i andre religioner..

Hvad med de andre falske messiaser, der tog flere hundrede (og tusinder) med i døden??

Det er ikke så meget Jesus eksistens (selvom der også er mange spørgsmålstegn til det), men mere hans rolle som messias.. Hvis han er den Messias vi venter, så burde vi hurtigt kunne afgøre det i henhold til det messianske profetier.. Og som udgangspunkt, i det mindste være ærlige når vi forholder os til diverse profetier..

Citat:
Angaaende Esajas 53: Jeg har hoert at joeder foer og lige efter Jesu doed og opstandelse fortolkede kapitlet som en messiasprofeti, men at det blev aendret pga. de kristnes brug af stedet. Det lyder ikke saerlig sagligt i mine oerer. Jeg har desvaerre ikke nogen kilde.

Du har ret.. Og det er ikke særlig sagligt.. Det har så aldrig været alle jøder, der har tolket det som sådan.. Det var jødiske grupper, der tolkede det sådan inden Jesus (bl.a. essenerne), men det blev delvist bandlyst efter, pga de kristnes konstante brug af det..
Uanset hvad, så synes jeg det er forkert.. Teksten står der og det kan man ikke lave om på.. Er man så fagligt dårlig (og nu skal jeg tage mig i agt .. Er trods alt nogen af de største rabbinere igennem tiden jeg taler om ), så bør man sætte sig ind i det istedet for at skubbe det ind under gulvtæppet..

Citat:
Kan ikke helt finde ud af hvorfor i laegger saa stor vaegt paa den mundtlige overlevering, Talmud og Mishnah. Hvorfor faar traditionen saa stor en betydning i forhold til skriften?

Jeg vil ikke sige, at den for så stor en betydning i forhold til, men mere: sammen med Skriften.. Mishnah er jo den mundtlige overlevering, der blev givet sammen med den skrevne Torah på har Sinay.. Moshe gav den videre til Yehoshua, som gav den til de ældre, der igen gav den til profeterne, som endeligt gav den til mændene fra den Store Samling (Knesset haGdol)..

Traditionen er jo summen af Skriften.. Hvordan skal budene tolkes, hvordan skal vi forstå det ene og det andet.. Hvad er det her ord, som vi ikke bruger mere (eks. tosafot der er det samme som tefillin)..

Citat:
Jeg mener at vi kan laere meget af vore faedre og ikke skal undervurdere deres viden, men dog altid vurdere den i forhold til skriften.

Det er faktisk det vi gør .. Talmud er en evig-åben bog.. Diskutionen, studiet og indlæringen stopper aldrig..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60181 - 25/04/2006 18:10 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Kristina

Citat:
"Et spørgsmål som kristne egentlig burde spørge sig selv: "Hvorfor tror jøder ikke på, at Jesus er Messias?" Det er trods alt fra os, at de har fået idéen.. Eller er det??"

Jah .. joh ... jeg tror nu det var Guds og ikke vores - eller "jeres" ide ... Og når vi læser GT - og stiller os selv det spørgsmål: " .. hvorfor i alverden tror jøder ikke på, at Jesus er Messias - så forekommer det os umiddelbart også helt ubegribeligt!

Vi tænker: "AT de dog ikke kan indse det - hvor ER det altså mærkeligt, for det er da bare SÅ tydeligt og krystalklart ...

Det gør det jo så tydeligvis ikke

I støtter jer jo til vers der er taget ud af kontekst, tvetydige tolkninger, manipulationer, profetier der ikke er opfyldt og opdigtede historier om jøder.. Det ødelægger altså troværdigheden...

Sandheden til hvorfor jøder ikke accepterer Jesus, er ikke at vi er blevet "forhærdede" (tak til jeres retfærdige gud, der forhærder os, så vi ryger i helvede ), men at Jesus simpelthen ikke er det, som I gør ham til.. Og det kan vi se, for vi kender Skrifterne..
Kristina, hvor mange profetier har I præsenteret mig for, som jeg ikke har kunnet forklare?? Og jeg er ingenting i forhold til de folk, som har viden om det her.. Jeg er som et stearinlys ved siden af solen..

Citat:
Gud har ikke glemt sit udvalgte folk (det jødiske), står der jo. Frelsen udgik fra jøderne .. og på en måde er hedningerne = resten af verden! - med på afbud!
Men altså: når hedningerne kommer fuldltalligt ind (ja, hvornår mon?) så skal Israel frelses ... (håber ikke jeg ægger din vrede alt for voldsomt Kefas, jeg véd godt at du kender alt dette til hudløshed) ...

Vrede hører ikke mig til.. Nok frustration og irritation, men ikke vrede ..

Citat:
Men så Esajas 10 da: En rest vender om, Jakobs rest, til den vældige Gud. For selv om dit folk, Israel, er talrigt som havets sand, skal kun en rest vende om... .. en rest, ja, men hvad så med resten, altså dem, der ikke er en rest?

Søde Kristina.. Igen gør du det typiske kristne og læser uden konteksten .. Hvilken situation er det sagt i?? Den rest, som Yeshayahu omtaler, er jo dem der søger tilbage fra fangeskabet.. Dem der søger Herren istedet for afguderne.. Resten af dem, der ikke er en "rest", forfalder jo til afgudsdyrkelse og "er ikke mere"...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60182 - 11/05/2006 13:30 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
brahmamurti
Bruger

Reg.: 11/05/2006
For mig er der ingen tvivl om, at Kristus var Messias. Men han opfyldt ikke alle profetier og han gav jo også selv nogle profetier, som han jo så selvsagt ikke kunne opfylde selv.

Es 9v5 For et barn er født os,
en søn er givet os,
og herredømmet skal ligge
på hans skuldre.
Man skal kalde ham
Underfuld Rådgiver,
Vældig Gud,
Evigheds Fader,
Freds Fyrste.

Mat 10v34 Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd.

Lad os lige tage lidt mere, så folk ikke beskylder mig for at tage noget ud af sammenhæng.

v32 Enhver, som kendes ved mig over for mennesker, vil jeg også kendes ved over for min fader, som er i himlene. v33 Men den, der fornægter mig over for mennesker, vil jeg også fornægte over for min fader, som er i himlene. v34 Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd. v35 Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor, v36 og en mand får sine husfolk til fjender. v37 Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd. v38 Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd. v39 Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal redde det.

Meget kraftfuldt statement fra Kristus og jeg er enig i det hele. Kristus havde en meget skarp Lære.

Til toppen 
#60183 - 11/05/2006 13:47 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Okay, debatten her er ved at være lidt gammel, men da jeg først så den i går, vil jeg alligevel driste mig til at blande mig.

Profetien i Esajas
Når Esajas skriver om Immanuel, kan det ikke udelukkes, at profetien har en dobbelt betydning. Forbindelsen mellem kap 7 og 8 er tydelig, og jeg vil da ikke benægte, at kap 8 er én opfyldelse af profetien. Men derfor kan den jo godt have sin "egentlige" opfyldelse i Kristus.

Om det hebraiske ord betyder jomfru eller ung kvinde, er der vidst uenighed om... set i lyset af det ovenstående, har ordet begge betydninger. Og det er jo netop en svaghed ved oversættelser - man kan ikke fange alle tolkninger i ét ord.

Var Jesus Josefs søn? Nej, Lukasevangeliet fortæller, at han var på vej til Betlehem med Maria sin forlovede som ventede et barn. Hvis barnet var Josefs, ville han have giftet sig med hende, og undgået en skandale.

Var det så bare Marias dårlige undskyldning? Tja... hvis man skal tro NT, så var det altså ikke Maria, der fremførte undskyldningen, men en engel. Der står ikke noget om, at Maria først fortæller Josef historien, hverken i Matthæus eller Lukas.

Parallelen til antikkens guder og deres udskejelser er, at formålet med det var, at føde Jesus til verden, ikke at tilfredsstille gudens lyster. At forestille sig et samleje i denne situation er desuden grotesk, da Gud er ånd... ikke et menneske.

Cloudhands, med hensyn til om der findes lignende eksempler fra historien, er argumentet ret så langt ude. Jeg ved godt, det er videnskabelig metode osv., men Skaberens indtræden i skaberværket vel være enestående?

Desuden: Jeg tror godt folk, selv dengang, vidste hvordan man laver børn.

Herrens lidende tjener
Citat:
Det er sandt (at han blev slået ihjel med røvere ved sin side), men det er ikke det verset siger.. Det siger, at "han" fik (i datid) grav blandt forbrydere..

Jeg har altid forstået "grav" i dette vers som en "nedgang til dødsriget". Der står jo straks efter, at han fik gravplads blandt de rige... Men man kan vel kigge på det hebraiske ord.

Datid findes mig bekendt ikke på hebraisk... Jeg kan lige prøve at finde noget info om hvad det er de bruger i stedet. Men det er ikke så fasttømret tidsbestemt som på dansk.

Derudover står der om ham, at han skal bringe sit liv som offer, men derefter vil Herren skænke ham et langt liv, og at han bærer på folkets synder.

Melkisedek og salme 110. (Se også hebræerbrevet)
Citat:
Herren sagde til min herre:
»Sæt dig ved min højre hånd,
indtil jeg får lagt dine fjender
som en skammel for dine fødder!«
v2 Dit magtfulde scepter rækker Herren fra Zion,
hersk midt blandt dine fjender!
v3 Dit folk møder villigt frem på din kampdag.

Jesus: "Hvis David kalder ham Herre, hvordan kan han så være hans søn?"

Citat:
»På hellige bjerge har jeg født dig
som dug af morgenrødens moderskød.«

Hvem er dette, hvis ikke Kristus, Guds søn?

Citat:
Herren har svoret og angrer det ikke:
»Du er præst for evigt
på Melkisedeks vis.«

Hvordan kan en efterkommer af David, som er Juda stamme blive præst? Det hverv er foreskrevet levitterne. Næh, det må være én udefra... én der har sin tjeneste et sandet sted fra.

Og hvad vil det sige, at være præst på Melkisedeks vis? Melkisedek var Salems konge og præst for Gud den Højeste, og han velsignede Abraham. Han kom til ham med brød og vin (!), og Abraham gav ham tiende af alt. Melkisedek må altså være større end Abraham, men stadigvæk er det i Abrahams afkom at alle jordens slægter skal velsignes. Den Abrahams og Davids søn, er altså større end både Abraham og David.

Dernæst er han præst for evigt. En ypperstepræst er præst til sin død, men denne som er "præst på Melkisedeks vis" er præst for evigt. Davidssønnen er altså evig.

Andre Kristusanalogier og profetier
Offerforordningerne er nok den mest velkendte. Et liv kan bringes som soning for en andens skyld (mange andre religioner har også famlet sig frem til at der er behov for ofre). Men Herren siger, at han vil slette hele folkets synd på én dag. Der finder kun soning sted, hvor der udgydes blod (se fx på Kains offer vs. Abels). På samme måde er Abrahams offer en parallel. En anden dør i drengens sted, og netop på Moria, som vist ligger nær Jerusalem (ikke helt sikker på den).

Moses, som repræsentant for loven, kunne ikke selv komme ind i løftets land pga. synd. Den, som rent faktisk fører israelitterne ind, er en mand ved navn Josva (Yeshua)...

Salme 22.

Beretningen om Josef i Egypten:
1) Juda tilbyder at gå i Benjamins sted. Herren er af Juda stamme.
2) Bageren og mundskænkens drømme. Vin og brød, én bliver hængt op på et træ, en anden bliver sat fri.

500 vidner
Citat:
Spørgsmålet er jo, om man kan stole på nt, når der står, at 500 mennesker bevidnede det.. Var de sikre på at det var ham de så, eller var det en der lignte?? Hvorfor er det ikke gengivet i alle evangelierne.. Hvorfor var der ikke flere beretninger om det, hvis der var 500 der mødte ham efter hans død??

Tja... hvorfor skrive det i et brev, hvis folk kan få det afkræftet? De vidner der skrives om var samtidige, så det kunne falsiceres. Desuden tror jeg ikke skrift var den almindeligste måde at udbrede kristendommen på. Mange har givetvis forkyndt mundtligt - de forventede jo også Jesu genkomst snart.

Martyr-argumentet
Citat:
At man mener noget er sandt, gør det ikke sandt.. Der var muslimer der fulgte Muhammad, der gik i døden.. Men det gør vel ikke Islam mere sand?? Det samme ser du i andre religioner..

Hvad med de andre falske messiaser, der tog flere hundrede (og tusinder) med i døden??

Forskellen er, at hvis ikke Kristus stod op af graven, så måtte disciplene selv fjerne hans lig. Hvis han ikke eksisterede, måtte de selv opfinde ham. Man kan måske bilde sig ind, at en "åndelig" idé er sandhed, selv hvis man selv har fundet på den. Men sådan er det altså ikke med mennesker. Man finder ikke lige på, at man har vandret sammen med en mand, som var Gud i tre år, medmindre man er skizofren... og er man det, skriver man ikke NT. At så mange skulle blive enige om at tro på en selv-opfunden Jesus, som historisk person, og gå i døden for det, er latterligt. Og selv hvis man antager, at det er en flok schizofrene idioter, må man forklare, hvordan de har fundet på alle de GENIALE ting, der står i det ny testamente. Og endnu mere, hvorfor de har beskrevet sig selv så menneskeligt.

Forskellen til de martyrer du fremhæver er, at disciplene selv AKTIVT måtte tage del i bedraget hvis ikke Jesus kunne opstå.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#60184 - 12/05/2006 07:21 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: steffenlaursen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Når Esajas skriver om Immanuel, kan det ikke udelukkes, at profetien har en dobbelt betydning. Forbindelsen mellem kap 7 og 8 er tydelig, og jeg vil da ikke benægte, at kap 8 er én opfyldelse af profetien. Men derfor kan den jo godt have sin "egentlige" opfyldelse i Kristus.

Jo, det kan i høj grad udelukkes.. Profetien er et tegn til Ahab.. Der er intet der indikerer, at det skulle pege på en kommende messias.. Men du er da velkommen til at vise hvor, der er en skjult sætning om, at det også er om Messias.. Helst uden at bruge undskyldningen "helligånden"..

Citat:
Om det hebraiske ord betyder jomfru eller ung kvinde, er der vidst uenighed om... set i lyset af det ovenstående, har ordet begge betydninger. Og det er jo netop en svaghed ved oversættelser - man kan ikke fange alle tolkninger i ét ord.

Der er egentlig ikke nogen uenighed om det.. Der er dem, der stædigt fastholder at "almah" skulle betyde jomfru, så det kan passe på Jesus.. Det betyder bare ikke jomfru, uanset hvordan du og Strong vender og drejer den..

Menok, lad så sige, at almah betyder "jomfru".. Hvorfor skulle Maria så være noget specielt, for ifølge Ordsprogene 30,19, må der være en del jomfruer der har haft sex.. Hint: ordet brugt for "den unge kvinde" er "almah".. Mener I stadig at almah betyder "jomfru"??

Citat:
Var Jesus Josefs søn? Nej, Lukasevangeliet fortæller, at han var på vej til Betlehem med Maria sin forlovede som ventede et barn. Hvis barnet var Josefs, ville han have giftet sig med hende, og undgået en skandale.

Fint nok, så Jesus havde ikke arveretten fra Josef, altså kunne han ikke erklæres som efterkommer af David..

Citat:
Var det så bare Marias dårlige undskyldning? Tja... hvis man skal tro NT, så var det altså ikke Maria, der fremførte undskyldningen, men en engel. Der står ikke noget om, at Maria først fortæller Josef historien, hverken i Matthæus eller Lukas.

Det kunne også være begges dårlige undskyldning.. På den måde kunne Josef alligevel gifte sig med Maria, med æren i behold..

Citat:
Datid findes mig bekendt ikke på hebraisk... Jeg kan lige prøve at finde noget info om hvad det er de bruger i stedet. Men det er ikke så fasttømret tidsbestemt som på dansk.

Øhh?? Ikke datid på hebraisk?? Det findes der nu bestemt.. Må da godt nok være svært at kommunikere, uden at kunne bruge tider??

B1: "Hvad laver du??"
B2: "Sidder og slapper af."
B1: "Ja, kan jeg da godt se, men hvad laver du?? Er du sammen med B3??"
B2: "?? Hvad mener du?? Jeg sidder jo her, alene.. Kan du vel se??"
B1: "Nej, din klovn.. Hvad laver du sidste uge??"

Jeg ved ikke med dig Steffen, meeen.. Jeg er ked af, at skuffe dig (nej, egentlig ikke), men der er også datid i hebraisk..

Citat:
Derudover står der om ham, at han skal bringe sit liv som offer, men derefter vil Herren skænke ham et langt liv, og at han bærer på folkets synder.

Eller er det mon bare en omtalt genstand i hankøn?? Kunne det eventuelt være Israels folk, der både eksisterede før, på samme tid og efter den såkaldte "profeti"??

Citat:

Citat:

Citat:

Citat:
»Du er præst for evigt
på Melkisedeks vis.«

Hvordan kan en efterkommer af David, som er Juda stamme blive præst? Det hverv er foreskrevet levitterne. Næh, det må være én udefra... én der har sin tjeneste et sandet sted fra.

Og hvad vil det sige, at være præst på Melkisedeks vis? Melkisedek var Salems konge og præst for Gud den Højeste, og han velsignede Abraham. Han kom til ham med brød og vin (!), og Abraham gav ham tiende af alt. Melkisedek må altså være større end Abraham, men stadigvæk er det i Abrahams afkom at alle jordens slægter skal velsignes. Den Abrahams og Davids søn, er altså større end både Abraham og David.

Dernæst er han præst for evigt. En ypperstepræst er præst til sin død, men denne som er "præst på Melkisedeks vis" er præst for evigt. Davidssønnen er altså evig.

Okay, lad os lege at det er som du siger.. Hvorfor skulle det så være Jesus?? Jesus var hverken konge eller præst?? Og hvad værre er, han døde for 2000 år siden, så det med at være for evig??

Citat:
Offerforordningerne er nok den mest velkendte. Et liv kan bringes som soning for en andens skyld (mange andre religioner har også famlet sig frem til at der er behov for ofre).

Det vil sige, at jeg kan ofre dig for at slette min "synd"??

Citat:
På samme måde er Abrahams offer en parallel. En anden dør i drengens sted, og netop på Moria, som vist ligger nær Jerusalem (ikke helt sikker på den).

Og hvorfor skulle Avrahams offer være en parallel?? Jeg vil nu mere mene, at det er en prøvelse af Avrahams tro, samtidigt med at det er en indikation på, at Herren (bH) ikke vil have menneskeofringer..

Citat:
Moses, som repræsentant for loven, kunne ikke selv komme ind i løftets land pga. synd. Den, som rent faktisk fører israelitterne ind, er en mand ved navn Josva (Yeshua)...

Først en rettelse.. Josva kommer af Yehoshua, ikke yeshua.. Men forstår jeg dig ret, hvis den eneste af israelitterne ved Moshes død, som havde syndet var Moshe?? Ingen andre havde gjort noget forkert??

Citat:
Salme 22.

2) Bageren og mundskænkens drømme. Vin og brød, én bliver hængt op på et træ, en anden bliver sat fri.

??

Citat:
500 vidner

Citat:

Tja... hvorfor skrive det i et brev, hvis folk kan få det afkræftet? De vidner der skrives om var samtidige, så det kunne falsiceres. Desuden tror jeg ikke skrift var den almindeligste måde at udbrede kristendommen på. Mange har givetvis forkyndt mundtligt - de forventede jo også Jesu genkomst snart.

Ja, det var jo også særdeles nemt, at tage en tur fra f.eks. Rom til Jerusalem og opsøge eventuelle vidner..

Men igen, hvorfor kan man kun læse om det i et skrift, der netop har til hensigt at bevidne Jesus?? Og som blev skrevet ihvertfald 40-50 år efter hændelsen..

Citat:
Forskellen er, at hvis ikke Kristus stod op af graven, så måtte disciplene selv fjerne hans lig.

Hvilket jo absolut heller ikke er umuligt.. Nødvendigvis ikke dem alle, men en eller to eller flere.. Måske nogen der ville tage pis på dem..

Citat:
Hvis han ikke eksisterede, måtte de selv opfinde ham.

Det er jo egentlig heller ikke umuligt.. Hvad nu hvis disciplene slet ikke eksisterede, men det var Paulus der stod bag det hele?? Nej, bare rolig.. Det vil jeg ikke indikere, men jeg ville da mene, at I bør være mere selvkritiske..

Citat:
Man kan måske bilde sig ind, at en "åndelig" idé er sandhed, selv hvis man selv har fundet på den. Men sådan er det altså ikke med mennesker. Man finder ikke lige på, at man har vandret sammen med en mand, som var Gud i tre år, medmindre man er skizofren... og er man det, skriver man ikke NT. At så mange skulle blive enige om at tro på en selv-opfunden Jesus, som historisk person, og gå i døden for det, er latterligt. Og selv hvis man antager, at det er en flok schizofrene idioter, må man forklare, hvordan de har fundet på alle de GENIALE ting, der står i det ny testamente. Og endnu mere, hvorfor de har beskrevet sig selv så menneskeligt.

Det er meget fint alt sammen.. Det forklarer bare stadig ikke, hvorfor man ikke hører en dyt om det fra andre samtidige kilder.. Ikke fra nogen romerske kilder, ej heller græske og slet ikke jødiske.. Jeg mener, der sker jo temmelig store ting.. Døde der rejser sig fra deres grave og vandrer rundt i Jerusalem??

Bortset fra det, hvilke "geniale" ting er det der står i nt??

Citat:
Forskellen til de martyrer du fremhæver er, at disciplene selv AKTIVT måtte tage del i bedraget hvis ikke Jesus kunne opstå.

Og det måtte de ikke med de andre??

Mvh

Ps. En anden gang må du gerne lige anføre, hvem du skriver til.. Gør det lidt nemmere for forståelse

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60185 - 12/05/2006 09:28 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas, du skriver til ???
Citat:
Ps. En anden gang må du gerne lige anføre, hvem du skriver til.. Gør det lidt nemmere for forståelse

JA! Det er nemlig en rigtig god ide!! Og hvis du så også selv ... ..

Jo, lad mig gætte: det er vist Steffen du skriver til her! - jo, nu er jeg helt sikker, jeg checkede for en sikkerheds skyld ved at køre "flad" og ikke "i tråde"

Men, som du selv er inde på, det er nu lettere, når vi allesammen husker at skriver navnet på den person vi svarer i begyndelsen af hvert indlæg!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60186 - 12/05/2006 09:35 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Kristina...

Er det ikke umiddelbart let at se, hvem jeg skriver til, hvis du læser i tråde??

Det kan du både se på, at mit svar er hæftet til Steffens svar, samt at mine svar er knyttet til hans spørgsmål (kontekst.. Ved godt I kristne ikke er glade for det, men )..

Tager du Steffens indlæg, så er det ikke knyttet til nogen af mine indlæg, ligesom han på et tidspunkt henvender sig til CH, selvom størstedelen af hans svar (vistnok) er rettet til mig (?)..

Så jeg mener ikke at din kritik her, er berettiget

Mvh

Ps. På kristne forum og generelt i kontakt med kristne, at afspejle dem lidt med den slags.. Da jeg jo ved, at I gør hvad I gerne vil at andre skal gøre mod jer .. Derfor hilser jeg ikke, hvis personen ikke selv hilser..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60187 - 12/05/2006 11:41 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas, du spørger "Er det ikke umiddelbart let at se, hvem jeg skriver til, hvis du læser i tråde??"

Nej, det er det desværre ikke!
Meget ofte kiler der sig andre svar ind imellem, nemlig.

Men det var ikke ment som hverken påbud eller kritik, det var bare et forslag og en lille bøn - og nu er det jo Bededag i dag!

"Da jeg jo ved, at I gør hvad I gerne vil at andre skal gøre mod jer .. Derfor hilser jeg ikke, hvis personen ikke selv hilser.. " OK, taget til efterretning! Så véd vi, hvor vi har dig!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60188 - 12/05/2006 14:57 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: kristina]
steffenlaursen
Bruger

Hej Kefas og Kristina!

Det må I da undskylde, problemet skyldes, at jeg aldrig har debatteret i et forum med tråde før... Så jeg har instinktivt sat den til "flad", og går ud fra at alle andre ser det på samme måde (typisk kristen strategi )

Angående perfektum/imperfeektum på hebraisk, så kunne jeg ikke lige finde nogen internetsider, men jeg har fået reserveret en bog om det på biblio, så må vi jo se.

Kefas, jeg skal lige tænke lidt over dit svar, så skal jeg være der...

Ja, glædelig store hvededag til jer begge to (og andre).

Ændret af steffenlaursen (12/05/2006 14:58)

Til toppen 
#60189 - 12/05/2006 17:34 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
steffenlaursen
Bruger

Hej Kefas,
Citat:

Jo, det kan i høj grad udelukkes.. Profetien er et tegn til Ahab.. Der er intet der indikerer, at det skulle pege på en kommende messias.. Men du er da velkommen til at vise hvor, der er en skjult sætning om, at det også er om Messias.. Helst uden at bruge undskyldningen "helligånden"..

Tja... det er vist her vandene skilles. Hvad profetien er, afhænger af læsemåden. "Den unge kvinde skal blive med barn" giver forståelsen, at det er Ahab, mens læsemåden "Jomfruen skal blive med barn" må pege ud over det, frem mod Jesus (eller en anden). Det kommer vi tilbage til.

Men den søn der er født os i kap. 9, må vel så være en anden? Eller hvad mener du? Om ham står der, at han skal kaldes "Vældig Gud og Evigheds Fader" og at han skal grundfæste Davids rige, understøtte det med ret og retfærdighed fra nu af (dette "fra nu af" vil jeg komme tilbage til, når jeg har lært lidt om tider på hebraisk) og til evig tid. Det gjorde Ahab vist ikke.
Citat:

Der er egentlig ikke nogen uenighed om det.. Der er dem, der stædigt fastholder at "almah" skulle betyde jomfru, så det kan passe på Jesus.. Det betyder bare ikke jomfru, uanset hvordan du og Strong vender og drejer den..

Men ok, lad så sige, at almah betyder "jomfru".. Hvorfor skulle Maria så være noget specielt, for ifølge Ordsprogene 30,19, må der være en del jomfruer der har haft sex.. Hint: ordet brugt for "den unge kvinde" er "almah".. Mener I stadig at almah betyder "jomfru"??

Ikke altid, og ikke i enhver sammenhæng. Men jeg tænker, at Gud har ønsket en dobbelt betydning af passagen her, og har valgt et ord, som kan forstås på to måder. Det kan du være uenig i, men gennem hele GT er der en lang række ordspil, og jeg tænker, dette er endnu et af dem.
Citat:

Fint nok, så Jesus havde ikke arveretten fra Josef, altså kunne han ikke erklæres som efterkommer af David..

Selvom Jesus ikke var Josefs biologiske søn, så var han det juridisk. Derfor er der også to stamtavler, én i Lukas og én i Matthæus for hhv. Maria og Josef. Du vil også bemærke, at i Josefs stamtræ (Matthæus) nævnes Jekonja, om hvem det hedder, at "Det skal ikke lykkes nogen af hans efterkommere at tage sæde på Davids trone" (Jer. 22,30). Jesus kunne altså på ingen måde være Josefs biologiske søn.

Maria nedstammer imidlertidig også fra David, gennem hans søn Natan. I Lukas ser vi den biologiske linie. Og lad dig ikke narre af, at der står "Jakob [blev far] til Josef, Marias mand" og ikke blot "Josef [blev far til] Maria", det redegøres der for her: http://www.carm.org/diff/2geneologies.htm , hvor jeg også har en stor del af det ovenstående.

Desuden: Lukasevangeliet fortæller at "[Jesus] var, mente man, søn af Josef..." altså har de ikke narret nogen. Ja, det er tvivlsomt om de overhovedet har fortalt nogen om det. Den almene opfattelse var iflg. dette, at Josef var far til barnet.
Citat:

Det kunne også være begges dårlige undskyldning.. På den måde kunne Josef alligevel gifte sig med Maria, med æren i behold..

Jf. ovenstående punkt.
Citat:
Øhh?? Ikke datid på hebraisk?? Det findes der nu bestemt.. Må da godt nok være svært at kommunikere, uden at kunne bruge tider??

Jeg ved ikke med dig Steffen, meeen.. Jeg er ked af, at skuffe dig (nej, egentlig ikke), men der er også datid i hebraisk..

Jeg mente ikke, at det er umuligt at skelne mellem tiderne overhovedet, men blot at opdelingen ikke er så sort/hvid i tider som på dansk. Men jeg læser lige den bog, så kommer jeg igen.
Citat:

Eller er det mon bare en omtalt genstand i hankøn?? Kunne det eventuelt være Israels folk, der både eksisterede før, på samme tid og efter den såkaldte "profeti"??

Jo, måske. Jeg synes dog vers 4-6 rimelig stærkt indikerer en stedfortrædende funktion.
Citat:

»Du er præst for evigt
på Melkisedeks vis.«

Okay, lad os lege at det er som du siger.. Hvorfor skulle det så være Jesus?? Jesus var hverken konge eller præst?? Og hvad værre er, han døde for 2000 år siden, så det med at være for evig??

Du kryber udenom...

Jesus er både konge og præst, men som han også selv siger: "Mit rige er ikke af denne verden."

Jesus blev præst for Gud den Højeste da han frembar det endegyldige offer, nemlig sit eget liv. Da var det, at Gud oprejste ham og indsatte ham i den himmelske helligdom, den ud fra hvis forbillede Moses lavede Åbenbaringsteltet. Jesus er netop ikke præst som levitterne, men som Melkisedek.
Citat:
Det vil sige, at jeg kan ofre dig for at slette min "synd"??

Nej, helst ikke.

Jeg fik det formuleret lidt dårligt...

Ofringerne gør ikke i sig selv sagen god igen, men det gør hjertets indstilling, hvilken man viser ved at udgyde blodet af et får eller en okse etc. Man viser, at man indser sin skyld og at der må udgydes blod for at retfærdigheden skal ske fyldest.

Når Gud indstiftede ofrene, var det for at vise Israel dette. Ikke for at dyrene skulle sone, men for at vise, at et offer var nødvendigt. Men der måtte hele tiden frembringes nye ofre, fordi de var en midlertidig ordning, og ikke endegyldig. Men Kristus gik ind i den himmelske helligdom, ikke med blod af bukke eller tyre, men med sit eget blod, og han sonede én gang for alle.
Citat:
På samme måde er Abrahams offer en parallel. En anden dør i drengens sted, og netop på Moria, som vist ligger nær Jerusalem (ikke helt sikker på den).

Og hvorfor skulle Avrahams offer være en parallel?? Jeg vil nu mere mene, at det er en prøvelse af Avrahams tro, samtidigt med at det er en indikation på, at Herren (bH) ikke vil have menneskeofringer..

Jeg er enig i begge dele. Men det gør ikke parallelen ugyldig. "Herren vil selv udse sig et offer." og det var netop hvad han gjorde.
Citat:

Først en rettelse.. Josva kommer af Yehoshua, ikke yeshua.. Men forstår jeg dig ret, hvis den eneste af israelitterne ved Moshes død, som havde syndet var Moshe?? Ingen andre havde gjort noget forkert??

Nej, der er igen tale om en parallel. Folket, deriblandt Moses kunne ikke komme ind i Israel, fordi de havde syndet. Selv Moses, lovens repræsentant... det skal vise, at "af lovgerninger bliver intet menneske frelst". Men deres børn kom ind, og Yehoshua, som havde stolet på Gud. Men det gamle måtte dø, og en ny generation, et nyt Isreal fødes. Termen "genfødsel" er nærliggende.
Citat:
Salme 22.

Jeg er ved at blive træt... tror jeg tager dem på et senere tidspunkt. Lad os holde os til de ovenstående, ellers bliver det vist for omfattende.
Citat:

Ja, det var jo også særdeles nemt, at tage en tur fra f.eks. Rom til Jerusalem og opsøge eventuelle vidner..

God pointe. Den kan jeg ikke sige noget imod, men jeg kommer lige tilbage til Paulus' troværdighed om lidt.
Citat:
Men igen, hvorfor kan man kun læse om det i et skrift, der netop har til hensigt at bevidne Jesus?? Og som blev skrevet ihvertfald 40-50 år efter hændelsen..

Som skrevet, det har nok ikke været deres første prioritet at skrive det ned, men at fortælle det videre.
Citat:
Forskellen er, at hvis ikke Kristus stod op af graven, så måtte disciplene selv fjerne hans lig.

Hvilket jo absolut heller ikke er umuligt.. Nødvendigvis ikke dem alle, men en eller to eller flere.. Måske nogen der ville tage pis på dem..

Som så lige skulle skræmme vagterne halvt til døde først. OG finde én der lignede Jesus.
Citat:
Hvis han ikke eksisterede, måtte de selv opfinde ham.

Det er jo egentlig heller ikke umuligt.. Hvad nu hvis disciplene slet ikke eksisterede, men det var Paulus der stod bag det hele?? Nej, bare rolig.. Det vil jeg ikke indikere, men jeg ville da mene, at I bør være mere selvkritiske..

Med hvilket formål? Paulus sidder både i fængsel og bliver henrettet for sin tro! Skulle han så selv have opfundet den? Og hvis han ikke havde mødt Peter og de andre, hvorfor skriver han det så? Så fører han jo sig selv bag lyset, og dør til ingen nytte. Paulus har al mulig grund til at være ærlig, og han indrømmer ligefrem, at hvis Kristus ikke er opstået er de [apostlene] de ynkværdigste af alle mennesker... Paulus har ingen vinding af at være et falsk vidne.

Hvis han virkelig tror på Kristus, vil han så bruge løgn og bedrag til at fremme evangeliet? Når han lærer andre ærlighed, og selv mener det, må han så ikke selv holde sig til sandheden?

Og hvis han er en fupmager, hvorfor udbytter han så ikke menighederne? Sidst i Filliperbrevet skriver han, at han nu har "mere end nok" efter at have modtaget deres gave. Han sætter en ære i at forkynde evangeliet uden at modtage betaling, men arbejder som teltmager.
Citat:
Man kan måske bilde sig ind, at en "åndelig" idé er sandhed, selv hvis man selv har fundet på den. Men sådan er det altså ikke med mennesker. Man finder ikke lige på, at man har vandret sammen med en mand, som var Gud i tre år, medmindre man er skizofren... og er man det, skriver man ikke NT. At så mange skulle blive enige om at tro på en selv-opfunden Jesus, som historisk person, og gå i døden for det, er latterligt. Og selv hvis man antager, at det er en flok schizofrene idioter, må man forklare, hvordan de har fundet på alle de GENIALE ting, der står i det ny testamente. Og endnu mere, hvorfor de har beskrevet sig selv så menneskeligt.

Det er meget fint alt sammen.. Det forklarer bare stadig ikke, hvorfor man ikke hører en dyt om det fra andre samtidige kilder.. Ikke fra nogen romerske kilder, ej heller græske og slet ikke jødiske.. Jeg mener, der sker jo temmelig store ting.. Døde der rejser sig fra deres grave og vandrer rundt i Jerusalem??

Man kan fx kigge på hvad Rabirius siger om korsfæstelse (her oversat til engelsk:
Citat:
" But the executioner, the veiling of the head and the very word "cross" should be far removed not only from the person of a Roman citizen but his thoughts, his eyes and his ears. For it is not only the actual occurrence of these things but the very mention of them, that is unworthy of a Roman citizen and a free man."

Hvis dette synspunkt er repræsentativt, er korset virkelig en "forargelse for hednigner", som Paulus udtrykker det.

En mand der blev korsfæstet, blev ikke bare dræbt, han blev udslettet. Han var væk... aldrig født.

Jeg tror dette har meget at gøre med, hvorfor der er så få kilder om Jesus (selvom der da er nogle stykker).
Citat:
Bortset fra det, hvilke "geniale" ting er det der står i nt??

Du må da indrømme, at der skal en del til at opfinde det? Alle de fuldstændigt nye idéer. En almægtig, frelsende, kærlig Gud der dør? Det er da nyt...

Den ubetingede næstekærlighed er vel heller ikke noget der opstår i hovedet på en schizofren.

Og evangeliernes/brevenes menneskekundskab er forbløffende! De kender jo nærmest mennesket bedre end det selv gør... og selv vil indrømme.
Citat:

Og det måtte de ikke med de andre??

Nej.

Tak for en god diskussion.

Til toppen 
#60190 - 12/05/2006 21:35 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: steffenlaursen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Steffen..

Citat:
Tja... det er vist her vandene skilles. Hvad profetien er, afhænger af læsemåden. "Den unge kvinde skal blive med barn" giver forståelsen, at det er Ahab, mens læsemåden "Jomfruen skal blive med barn" må pege ud over det, frem mod Jesus (eller en anden). Det kommer vi tilbage til.

Og

Citat:
Ikke altid, og ikke i enhver sammenhæng. Men jeg tænker, at Gud har ønsket en dobbelt betydning af passagen her, og har valgt et ord, som kan forstås på to måder. Det kan du være uenig i, men gennem hele GT er der en lang række ordspil, og jeg tænker, dette er endnu et af dem.

Lad os få den sat på plads:

David Klinghoffer skriver i "Why the jews rejected Jesus":

However, the Hebrew original calls the lady in question not a "virgin", but merely a "young woman" (almah), who - as the word used in Hebrew scripture - could be married or single.. In Isaiah's words, there is no intimation of a virgin birth. If this prophecy was ever cited in Jesus's lifetime, any biblically literate jew would quickly have seen the problem.

Samuel Levine skriver i "You take Jesus, i'll take God":

In addition, as many modern scholars now admit, the word that caused the whole "proof" was mistranslated: "almah" does not mean virgin in Biblical Hebrew; "b'tullah" is the word used for that. Ask any Hebrew scholar to corroborate that..

Citat:
Men den søn der er født os i kap. 9, må vel så være en anden? Eller hvad mener du? Om ham står der, at han skal kaldes "Vældig Gud og Evigheds Fader" og at han skal grundfæste Davids rige, understøtte det med ret og retfærdighed fra nu af (dette "fra nu af" vil jeg komme tilbage til, når jeg har lært lidt om tider på hebraisk) og til evig tid. Det gjorde Ahab vist ikke.

Først bør du måske sætte verset rigtigt op.. Der står:

Og Han, Underfuld Rådgiver,
Vældig Gud,
Evigheds Fader,
skal kalde hans navn: Fredsfyrste..

Der er altså tale om at Herren (bH), skal give det barn der er (i nutid, ikke fremtid, altså ikke en profeti) navnet/titlen "fredsfyrste"..

Og nej, det var ikke Ahab.. Almindelig jødisk udlægning er, at det er Hezikiah:

The Holy One, blessed be He, Who gives wondrous counsel, is a mighty God and an everlasting Father, called Hezekiah’s name, “the prince of peace,” since peace and truth will be in his days. (Rashi)

Og videre:

and for peace which is given to him, there will be no end, for he had peace on all his sides, and this “end” is not an expression of an end to eternity, but there will be no boundaries. On the throne of the kingdom of David shall this peace be justice and righteousness that Hezekiah performed.
and for peace Heb. וּלְשָׁלוֹם. This ‘vav’ is to rectify the word, thus: He [Hezekiah] increased the authority upon his shoulder, and what reward will He [God] pay him? Behold, his peace shall have no end or any limit.
from now and to eternity The eternity of Hezekiah, viz. all his days. And so we find that Hannah said concerning Samuel (I Sam. 1:22): “and abide there forever.” And, in order to refute those who disagree [i.e., the Christians, who claim that this (Prince of Peace) is their deity], we can refute them [by asking], What is the meaning of: “from now” ? Is it not so that the “deity” did not come until after five hundred years and more?

Citat:
Selvom Jesus ikke var Josefs biologiske søn, så var han det juridisk. Derfor er der også to stamtavler, én i Lukas og én i Matthæus for hhv. Maria og Josef. Du vil også bemærke, at i Josefs stamtræ (Matthæus) nævnes Jekonja, om hvem det hedder, at "Det skal ikke lykkes nogen af hans efterkommere at tage sæde på Davids trone" (Jer. 22,30). Jesus kunne altså på ingen måde være Josefs biologiske søn.

Så må jeg spørge: Juridisk ifølge hvilken lov?? Ikke jødisk lov..

Man arver efter faderen ikke moderen..

Citat:
Jeg mente ikke, at det er umuligt at skelne mellem tiderne overhovedet, men blot at opdelingen ikke er så sort/hvid i tider som på dansk. Men jeg læser lige den bog, så kommer jeg igen.

Måske skulle du ikke nøjes med at læse bogen, men lære hebraisk istedet .. Det gjorde jeg selv..

Citat:
Jo, måske. Jeg synes dog vers 4-6 rimelig stærkt indikerer en stedfortrædende funktion.

Men du er enig i, at taler vi om, at kapitel 53 begynder i datid, fortsætter i nutid og ender i fremtid, så er det svært at få til at handle om Jesus??

Citat:
Du kryber udenom...

Øhhnej.. Du kan eventuelt læse nogle af mine andre indlæg om emnet.. Det er trættende at gentage sig selv i længden

Men ok.. Det er selvfølgelig Avraham, som lige som melech-zedek (som er en titel) var både præst og leder..
Og jo, han kan sagtens være kongepræst ala melech-zedek.. At han gav tiende til melech-zedek, som vel må forståes som tiende efter Herrens bud (?), betyder ikke, at han ikke selv kan være præstekonge..

Citat:
Jesus er både konge og præst, men som han også selv siger: "Mit rige er ikke af denne verden."

Det er mit rige heller ikke.. Gad vide om det så ikke er om mig

Citat:
1 Jesus blev præst for Gud den Højeste da han frembar det endegyldige offer, nemlig sit eget liv. 2 Da var det, at Gud oprejste ham og indsatte ham i den himmelske helligdom, den ud fra hvis forbillede Moses lavede Åbenbaringsteltet. Jesus er netop ikke præst som levitterne, men som Melkisedek.

1: Hvor står der, at Herren har velbehag i menneskeofre?? Står der ikke netop, at det kun er væddere, lam og duer, der har Herrens velbehag som ofrer??

2: Det eneste sted ofringer kunne forekomme, var i Templet.. Jesus blev ikke "ofret" i Templet..

Citat:
Ofringerne gør ikke i sig selv sagen god igen, men det gør hjertets indstilling, hvilken man viser ved at udgyde blodet af et får eller en okse etc. Man viser, at man indser sin skyld og at der må udgydes blod for at retfærdigheden skal ske fyldest.

Hvordan er du kommet frem til, at der må udgydes blod??

Og af hensyn til Shabbaten, vil jeg kommentere resten på et andet tidspunkt..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#60191 - 14/05/2006 19:47 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: ]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Vær Hilset

Mht. at Bibelens udsagn kan tolkes i både den ene og den anden retning, gælder ikke kun profetierne, men også generelt. Hvis ikke Bibelen kunne tolkes således, men var mere entydigt i sit sprog, ville der ikke forekomme forskellige retninger indenfor eksempelvis kristendom.

Diverse dogmer og teorier er jo udtryk for, at man kan tolke Bibelen på en bestemt måde, og endda ganske godt underbygge sine påstande/teorier med Bibelens egne udsagn.

Egentligt var mit indlæg mere af overvejende karakter. Jeg kender ikke alle messias-profetierne, og kan derfor ikke pege nogle ud og sige, "disse opfyldes ikke".

Nej, jeg forsøgte blot at give stof til eftertanke. Er der mon belæg for tanken om, at fx evangelisterne forsøgte at verificere Jesus som værende Messias, ved at plukke de profetier ud af GT, som de kunne bruge i sammenhæng?

Til toppen 
#60192 - 15/05/2006 14:33 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
steffenlaursen
Bruger

Hej Kefas og andre,

Jeg er uden internet for tiden, så der går nok et par dage før jeg kan svare...

Guds fred,
Steffen

Til toppen 
#60193 - 17/05/2006 20:44 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
steffenlaursen
Bruger

Hej Kefas,
Citat:
Hej Steffen..

Lad os få den sat på plads:

David Klinghoffer skriver i "Why the jews rejected Jesus":

However, the Hebrew original calls the lady in question not a "virgin", but merely a "young woman" (almah), who - as the word used in Hebrew scripture - could be married or single.. In Isaiah's words, there is no intimation of a virgin birth. If this prophecy was ever cited in Jesus's lifetime, any biblically literate jew would quickly have seen the problem.

Samuel Levine skriver i "You take Jesus, i'll take God":

In addition, as many modern scholars now admit, the word that caused the whole "proof" was mistranslated: "almah" does not mean virgin in Biblical Hebrew; "b'tullah" is the word used for that. Ask any Hebrew scholar to corroborate that..

Jeg tror, det var Anne Pande der trak Septuagint frem, hvor ordet, der er anvendt betyder jomfru. De ældste næsten fuldkomne græske manuskripter vi har, stammer fra det 5. århundrede, mens de ældste hebraiske er fra ca. år 1000.

Jeg fandt dette på wikipedia ("Hey, it's on the internet, it must be true... ikke den bedste kilde, men alligevel ):
Citat:
The sources of the many differences between the Septuagint and the Masoretic text have long been debated by scholars. The most widely accepted view is that the Septuagint provides a reasonably accurate record of an early Semitic textual variant, now lost, that differed from the Masoretic text. Another view, favored by some Jewish religious scholars, was that the differences are primarily due to intentional or accidental corruption of the Septuagint since its original translation from the Masoretic text, which under this theory has existed more or less unchanged since antiquity. The discovery of many fragments in the Dead Sea scrolls that agree with the Septuagint rather than the Masoretic proved that many of the variants in Greek were also present in early Semitic editions.

On the other hand, there were known episodes of Jewish revisions and recensions in both Greek and Semitic dialects, the most famous of which include those by Aquila (AD 128), a student of Rabbi Akiva. Origen (235), and other early Church fathers discussed the differences and attempted to preserve the original reading of the Greek. Origen a Christian theologian in Alexandria completed a comprehensive synopsis of each ancient version side-by-side, but his work is now almost completely lost.

These issues notwithstanding, the text of the LXX is in general close to that of the Masoretic.

Ja, de lærde er åenbart uenige...

Citat:
Først bør du måske sætte verset rigtigt op..

Okay, jeg kan ikke indvende noget mod det, da jeg ikke kender hebraisk eller græsk.
Citat:

Så må jeg spørge: Juridisk ifølge hvilken lov?? Ikke jødisk lov..

Det ved jeg ikke noget om, jeg er ikke så meget inde i jødisk lov. Men Gud har altså alligevel på en særlig måde udvalgt Josef til rollen som jordisk far for Jesus, da han af naturlige årsager ikke havde andre jordiske fædre. Josef havde altså ansvaret for Jesus og Maria præcis som hvis han var Jesu far.
Citat:

Måske skulle du ikke nøjes med at læse bogen, men lære hebraisk istedet .. Det gjorde jeg selv..

Jeg skal nok læse teologi om nogle år, så det kommer vist af sig selv.

Citat:
Men du er enig i, at taler vi om, at kapitel 53 begynder i datid, fortsætter i nutid og ender i fremtid, så er det svært at få til at handle om Jesus??

Det er de tider igen...

Men: ja.
Citat:
Men ok.. Det er selvfølgelig Avraham, som lige som melech-zedek (som er en titel) var både præst og leder..
Og jo, han kan sagtens være kongepræst ala melech-zedek.. At han gav tiende til melech-zedek, som vel må forståes som tiende efter Herrens bud (?), betyder ikke, at han ikke selv kan være præstekonge..

Men præsterne gav da ikke tiende! Præsterne tager tiende af folket.

Bliver Abraham noget andet sted beskrevet som enten præst eller konge?
Citat:
Det er mit rige heller ikke.. Gad vide om det så ikke er om mig

Det kunne det godt være, såfremt du rent faktisk har et rige, der ikke er af denne verden.
Citat:
1: Hvor står der, at Herren har velbehag i menneskeofre?? Står der ikke netop, at det kun er væddere, lam og duer, der har Herrens velbehag som ofrer??

At den ceremonielle lov kun foreskrev dyreofre er forståeligt... ellers ville Israel ende som Azteker-riget. Men dyrene var jo netop kun billeder på Kristus, og de rensede ikke i sig selv for synder, men kun i og med de pegede frem på Kristus. Det ville være underligt(!), at udgyde menneskeblod, når det kun var en symbolhandling.
Citat:
2: Det eneste sted ofringer kunne forekomme, var i Templet.. Jesus blev ikke "ofret" i Templet..

Templets forløber Tabernaklet blev lavet efter Guds åbenbaring til Moses på bjerget. Tabernaklet var kun en afglans af den himmelske helligdom. Det var i denne helligdom, Kristus frembragte sit offer.
Citat:
[farve]Ofringerne gør ikke i sig selv sagen god igen, men det gør hjertets indstilling, hvilken man viser ved at udgyde blodet af et får eller en okse etc. Man viser, at man indser sin skyld og at der må udgydes blod for at retfærdigheden skal ske fyldest.

Hvordan er du kommet frem til, at der må udgydes blod??

Udover offerlovene er det ud fra Abels offer, Abrahams offer og den i de fleste kulturer nærveærende trang til at ofre et eller andet.

Til toppen 
#60194 - 18/05/2006 15:32 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: steffenlaursen]
steffenlaursen
Bruger

Citat:
The most widely accepted view is that the Septuagint provides a reasonably accurate record of an early Semitic textual variant, now lost, that differed from the Masoretic text.

Jeg finder det sandsynligt, at jøderne (efter alt det med Jesus) foretrak den anden tekstvariant, altså den vi har i dag. Jeg foreslår ikke, at de ligefrem fabrikerede den, det lugter lidt for meget af Da Vinci . LXX-versionen er så sunket hen i glemsel, bortset fra den græske oversættelse, som de kristne kopierede.

Til toppen 
#60195 - 18/05/2006 17:14 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: steffenlaursen]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
hej Steffen!

Citat:

Mit bud er at der er tale om en misforståelse fra kristen side, som beror på at angivelsen af David som salmens forfatter automatisk medfører at "jeg" er lig med David, medens det i virkeligheden er tekstens "du" og "dig" som er David. "Jeg" er i stedet den person som fremførte salmen i temlet. Så selv om David skulle være den autentiske forfatter af salme 110, ja så har han lagt ordene i munden på en anden end sig selv.

Citat:

David.

Citat:
De vidner der skrives om var samtidige, så det kunne falsiceres.

Hvordan falsificerer man en påstand om 500 anonyme vidner?

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#60196 - 18/05/2006 17:36 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: steffenlaursen]
tsrk55
Bruger

Hej Steffen!

Citat:
Hvad profetien er, afhænger af læsemåden. "Den unge kvinde skal blive med barn" giver forståelsen, at det er Ahab, mens læsemåden "Jomfruen skal blive med barn" må pege ud over det, frem mod Jesus (eller en anden).

Udsagnet "Jomfruen skal blive med barn" kan også udtrykkes således: "Jomfruen skal ikke forblive jomfru".
Der står jo ikke i teksten at jomfruen skal føde men at hun skal blive gravid. Profetien er altså fremsat på et tidspunkt da "den unge kvinde" stadig teknisk set var jomfru.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#60197 - 21/05/2006 18:30 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: tsrk55]
steffenlaursen
Bruger

Hej Tom,

Tja... min umiddelbare protest mod det synspunkt er, at der mangler et "for korlederen" eller lignende i det første vers, og at David ikke var præst. Hverken på Melkisedeks vis eller nogen anden (én af Sauls forsyndelser var faktisk, at han optrådte i en præsts sted).

Ændret af steffenlaursen (21/05/2006 18:50)

Til toppen 
#60198 - 22/05/2006 17:07 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: steffenlaursen]
tsrk55
Bruger

Hej Steffen!

Citat:
Tja... min umiddelbare protest mod det synspunkt er, at der mangler et "for korlederen" eller lignende i det første vers,....

Jeg har just gennemgået indledningen af samtlige salmer, og ikke kunnet finde nogen konsekvent linje, ved nogen salmer er der angivet både forfatternavn og hvem som skulle fremføre salmen og ved andre blot forfatteren og ved andre igen slet ingenting. Hvis salmen hverken har forfatternavn eller henvisninger til hvem som skulle fremføre den, betyder det så at den ingen forfatter har og at den ikke blev sunget?
Jeg siger ikke dermed at dit argument dermed er dårligt; men blot at jeg ikke tror at det i denne sammenhæng har stor vægt.

Citat:
og at David ikke var præst. Hverken på Melkisedeks vis eller nogen anden (én af Sauls forsyndelser var faktisk, at han optrådte i en præsts sted).

Nej, David var ikke præst på Aronititisk vis, men i 2 Sam kap.6
som beskriver flytningen af arken fra Juda til Jerusalem optræder David rent faktisk som præst:

v12 Da kong David fik at vide, at Herren havde velsignet Obed-Edoms hus og alt, hvad han ejede, for Guds arks skyld, gik han hen og førte Guds ark op fra Obed-Edoms hus til Davidsbyen under festglæde. v13 Da de, der bar Herrens ark, havde gået seks skridt, ofrede han en okse og en fedekalv. v14 Og iført en linned efod dansede David af alle kræfter for Herrens ansigt.

v17 De førte nu Herrens ark ind og stillede den på dens plads i det telt, David havde rejst til den, og David bragte brændofre og måltidsofre for Herrens ansigt. v18 Da han var færdig med at bringe ofrene, velsignede han folket i Hærskarers Herres navn, v19 og han uddelte et brød, en daddelkage og en rosinkage til hver enkelt i hele israelitternes folkemængde, både mænd og kvinder. Derpå gik alle hver til sit.

Om Melkisedek er der i GT kun oplyst at han var konge og præst i Jerusalem, de nærmere detaljer angående hans præsteskab og hvad det indebar står hen i det uvisse.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#60199 - 22/05/2006 17:27 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom og Steffen - ja ham Melkisedek er en interessant og også gådefuld skikkelse. Jeg fandt en artikel om ham i svararkivet: Hvad betyder sammenligningen mellem Jesus og præsten Melkisedek?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60200 - 22/05/2006 17:30 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: tsrk55]
steffenlaursen
Bruger

Okay, så er det da meget sandsynligt, at det er dét David har ment.

En bemærkning angående Melkisedeks rolle:

Gud har igennem hele Bibelen udvalgt folk til at videreføre løftet om velsignelsen ("I dig skal alle jordens slægter velsignes"). Først udvalgte han Abraham, derefter Isak, Jakob, David, Salomo...

Derfor er det, at en udefrakommende kommer ind og velsigner Abraham og tager tiende af ham noget usædvanligt.

Når alle jordens slægter skal velsignes i Abraham, hvem er så denne Melkisedek som velsigner Abraham?

Til toppen 
#60201 - 22/05/2006 18:02 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: steffenlaursen]
tsrk55
Bruger

Hej Steffen!

Citat:
Når alle jordens slægter skal velsignes i Abraham, hvem er så denne Melkisedek som velsigner Abraham?

Beklager, men der kan jeg ikke være til megen hjælp.
Jeg vil dog tro at der er en del mundtlig materiale som er gået tabt undervejs.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#60202 - 22/05/2006 18:23 Re: Melkisedek [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Tak for linket.

Jørgen Sejergaard skriver bl.a. flg.:
Når man så læser Salme 110 en gang til, opdager man, at der faktisk nævnes én person mere, som er præst på samme måde. Herren sværger og siger til denne person: "Du er præst for evigt på Melkisedeks vis."

Hvem er så denne person?

Ja, i Salme 110 kalder kong David ham for "min herre", og Herren siger til denne person, som er Davids herre, at han skal sætte sig ved Herrens højre hånd.

Hvis du læser mit første indlæg, vil du kunne se at Jørgen Sejergaards argumentation netop baserer sig på det som jeg kalder en fejlfortolkning af salme 110. Nærmere bestemt en misforståelse af hvem salmens ord er lagt i munden på.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#60203 - 23/05/2006 01:12 Re: Messiasprofetier - opfylder Jesus dem? [Re: Kefas Ben-Adam]
steffenlaursen
Bruger

Hej Kefas,

Jeg fandt noget mere under min aftenlæsning, som måske kan være interessant. Måske bliver jeg lidt missionerende, men sådan er jeg

Jeg læste fra 2. Mosebog og hoppede derefter lidt rundt.

Da israelitterne var slaver i Egypten, befalede Gud dem, at slagte et lam og smøre blodet på husets dørstolper, og at spise lammet. Israelitterne blev frelst hvis de havde blodet på dørstolperne, fordi Herrens engel gik forbi de huse. Det var altså blodet, der frelste israelitterne. (2. Mos 12)

Ligesådan taler evangelierne om, at vi skal smøre Jesu blod på dørstolperne til vores hjerter, og søge vores frelse og beskyttelse i dét blod, og ikke i vores egen lovretfærdighed.

"det menneske, der følger dem [budene], skal leve ved dem," (3. Mos. 18,5)

siger skriften, men

"Se, den overmodige er uden retskaffenhed,
men den retfærdige skal leve i tro." (Habb.2,4)

Og Skriften siger jo netop, at det er "når jeg ser blodet" (2. Mos. 12) at Herren går forbi. Tro - det er at tro Herrens ord, når han siger, at vi skal smøre blodet på dørstolperne - og så gøre det. Ingen som ikke tror på Guds kraft vil vel smøre blod på dørstolperne? Ved tro bliver mennesket altså gjort retfærdigt, hvis det tager imod Herrens ord.

Alligevel siger Jesus: "Tro ikke, jeg er kommet for at nedbryde loven og profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde." (Matt 5,17) Loven bliver ikke sat ud af kraft, den bliver tværtimod gjort gældende, siger Paulus (Rom 3,31). For Herren ser ned fra Himlen, og han ser, at

"Intet menneske på jorden er så retfærdigt, at han kun gør det gode og aldrig synder," (Præd. 7,20)

"De er alle kommet på afveje,
alle er fordærvede;
ingen gør godt,
ikke en eneste" (Salme 14,3)

loven er altså åbenbart ikke gældende, for så ville mennesker handle godt, og de der holder budene ville leve ved dem. Men nu handler mennesker ondt, og derfor fortjener de døden. Men Herren har sendt sin tjener for at opfylde loven og gøre mennesker retfærdige ved tro.

Han blev slæbt uden for byen og slået ihjel, ligesom offerdyrene blev brændt uden for lejren, og i det himmelske tempel, bragte han sit liv som offer for syndere. Alle tidligere ofre peger frem på dette offer, hvor han på én dag sletter hele folkets skyld. Ikke et dagligt offer eller et årligt offer, for dermed bliver det jo tydeligt, at det kun er en midlertidig ordning, men én gang for alle. Endegyldigt. Fuldbragt. (Hebræer. 13)

Og gennem den tjener kan vi nu blive retfærdige, hvis vi fødes på ny. Der skal mere til en småreperationer hist og her, der er brug for en ny fødsel og en ny skabelse, og det får vi ved Guds Ånd. Gud må skabe et nyt hjerte i os; et hjerte af kød i stedet for det gamle hjerte af sten. Vi må bryde op, som israelitterne gjorde det, uden at tøve det mindste, om det så er for at pakke proviant; vi skal drage ud i al hast. Ud af trældommen, hvor synden og døden herskede i os, til friheden i Kristus. (Johannes 3)

Guds fred og nåde,
Steffen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær