Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#59989 - 24/03/2006 13:23 at komme sammen
Anonym
Anonym

Hej!
Jeg er en 19 årige pige, kommer ikke fra Danmark, men er kristen.. tror på Jesus og biblen.. der, hvor jeg komme fra går man ikke i seng før ægteskabet og det er uhyre meget unormalt at gøre i seng med kæresten før man blive gift.. det må så lige ses at min familie og venner var alle sammen kristne.. men da jeg kom til DK, fandt jeg ud af at det er meget normalt og almindeligt at gå i seng før ægteskabet og at det er meget ualmindeligt hvis man vente på ægteskabet.. jeg er ligeså lidt begyndt at skamme mig over mine værdier og normer.. for den danske befolkning er jo kristne, og mange af mine danske venner er kristne, tror på gud og Jesus, og alligevel så gøre de det.. mit spørgsmål er så skal jeg skamme mig fordi at jeg er religiøs? Skal jeg acceptere det og gøre som de andre, selvom at jeg ved det at det er MÅSKE synd. Og hvordan skal jeg overhovedet komme sammen med nogen, hvis jeg vil være kristen?? Altså, vi må ikke drikke os fulde osv.. min kæreste droppede mig fordi at jeg sagde nej, jeg er jo kristen og kan ikke få mig til det..
Hvad nu hvis der er en der ville komme sammen med mig, skal jeg acceptere det, hvis jeg synes og gøre det klart at jeg er kristen.. eller skal jeg sige nej fra starten af, fordi at jeg ved det af erfaring at man blive droppet hvis man siger nej.. hvad skal jeg?? Er der andre kristne, som oplever det??? Findes der overhovedet nogen danske der venter til ægteskabet?? Ville gud ikke tilgive mig fordi at jeg er kommet i en anden samfund?? Ville jeg blive ene og alene pga. at jeg tror på Jesus???

Mvh
Forelsket og forvirret

Til toppen 
#59990 - 24/03/2006 14:14 Re: at komme sammen [Re: ]
Sulaima
Bruger

Reg.: 24/03/2006
Sted: Århus
Hej forelskede.
Først vil jeg sige, at det er SKØNT at være forelsket. Tillykke med det! Nå det så er sagt, må jeg også sige, at jeg synes det er virkelig godt at høre, at du tænker dig om, før du lader forelskelsen overtage. Jeg siger sådan fordi;

Da jeg var 19 år, havde jeg en ikke-kristen kæreste, som ikke helt kunne forstå min indstilling til sex før ægteskabet. Jeg var meget forelsket, sikkert også temmelig umoden, og gav hurtigt efter for ham. Han var HELT vidunderlig, syntes jeg. Og en-to-tre, var jeg gravid! Min familie pressede på (af kærlighed til det ufødte barn) for at vi skulle blive gift, og i forelskelsens rus var der ikke nogen af os, der havde noget imod det. Det var skønt, vi var unge, skulle stifte familie osv.

7 år senere står jeg nu alene med en (vidunderlig) dreng, skilsmisse og alt hvad det medfører af savn, længsel osv, når man er kristen. Han fandt en anden for længe siden. Og jeg kan ikke lade være med, en gang imellem at tænke "gid jeg dog havde ventet". Det, at jeg gav efter for min og kærestens trang til sex førte til, at livet nu er temmelig kompliceret for et lille menneske. Hvis jeg kunne skrue tiden tilbage, havde jeg holdt mig i skinnet! Helt sikkert, selvom jeg jo ikke for alt i verden ville undvære guldklumpen.

Vov at være den ,du i Kristus er. Du skylder ikke de andre at gå i seng med nogen, fordi de gør det, du er i Kristus fri til at leve for ham.

Kram. Sulaima

Til toppen 
#59991 - 24/03/2006 14:23 Re: at komme sammen [Re: ]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Forvirret skrev:
Citat:
Hej!
.. mit spørgsmål er så skal jeg skamme mig fordi at jeg er religiøs?

Nej!
Citat:
Hvad nu hvis der er en der ville komme sammen med mig, skal jeg acceptere det, hvis jeg synes og gøre det klart at jeg er kristen.. eller skal jeg sige nej fra starten af, fordi at jeg ved det af erfaring at man blive droppet hvis man siger nej.. hvad skal jeg??

Der er ikke noget der hedder "skal". Folk er forskellige også i Danmark. Der er ingen der har ret til at bestemme over om du vil gå i seng før ægteskabet eller ej. Et godt forhold bygger på at man viser gensidig respekt for hinanden.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#59992 - 24/03/2006 14:23 Re: at komme sammen [Re: ]
stej
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Hej.

Velkommen til Danmark. Jeg har boet i Danmark hele mit liv og kan slet ikke forestille mig hvor svært det må være at komme til en nyt land og en ny kultur, man skal sætte sig ind i og prøve at forstå.

Angående dit indlæg, så er det da en svær situation du står I. Jeg har ikke alle svarene, men jeg kan da skrive hvad jeg mener.

For det første har jeg lyst til at sige at jeg ikke tror du er så ualmindelig, som du skriver.

Jeg er kristen og har en kristen kæreste og vi er begge helt enige om at vi venter til ægteskabet med at gå i seng med hinanden.

Det er rigtigt at i "ikke-kristne" kredse er det mest almindeligt at gå i seng med hinanden inden man bliver gift, men jeg tror stadig at hos kristne er det mest almindeligt at vente.

Du skriver at den danske befolkning jo er kristne. - Det er jeg ikke enig i. Der er mange, der kalder sig kristne alene fordi de er døbt og konfirmeret, men de tror ikke på Jesus. For at beskrive dem med et ord, kan man kalde dem "kulturkristne".

Jeg synes du skal være åben om at du er kristen fra starten af et forhold, for jeg synes det er en meget grundlæggende forskel hos mennesker om de tror eller ej.

Jeg tror ikke du behøves være så bange for at du skal blive alene i hele dit liv fordi du tror på Jesus.
Selvom det nok ikke føles sådan, så er du stadig ung og har god tid til at finde en kæreste. For mit eget vedkommende fandt jeg først min kæreste da jeg var 24 år.

Med venlig hilsen.

Stej

Til toppen 
#59993 - 24/03/2006 16:02 Re: at komme sammen [Re: ]
MortenKristensen
Bruger

Reg.: 24/02/2006
Sted: København
Hej Forvirrede!
Nu ved jeg ikke hvor lang tid du har vaeret her i DK, men det er et udemaerket og flot sprog du har! Og din problemstilling er ikke ukendt.
Der er mange der har staaet (og som staar) i den samme situation som dig. Jeg har ogsaa oplevet problemet selv. Verden er fyldt med dejlige mennesker, som man gerne vil have kontakt med og som man nogen gange ogsaa kan blive forelsket i.
Der er bare det problem at kristne har en helt anden indstilling mht sex, aegteskab, boern, opdragelse og 'at komme sammen'. Ikke-troende i modsaetning til Jesus-troende taenker bare meget forskelligt paa en del punkter. Maalet peger forskellige steder hen.
Jeg kan kun opmuntre dig i at fortsaette den gode stil og ikke friste dig selv over evne (for det kan du), og jeg er i hoej grad overbevist om at der nok skal dukke en op foer eller siden. En god ide kan vaere (ikke for at lyde desperat) at komme steder hvor unge kristne moedes (bibelcamping, KFS-lejre osv.).
Der er mange i Danmark der mener det samme som dig. Det er ikke flertallet, men vi er her rundt omkring. Guds folk:-)

Kaerlig hilsen Morten

"Men der skyder en kvist fra Isajs stub, et skud gror frem fra hans rod."(Esajas 11,1)
"Han bør vokse, men jeg blive mindre"(Johs. 3,30)

Til toppen 
#59994 - 25/03/2006 18:09 Re: at komme sammen [Re: ]
sbt
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Vejle
Jesus fred være med dig.
Kære forvirret.
Jeg er en dreng/mand på de 20 år, og jeg står ligt i samme situation som dig. Jeg går på en produktionsskole sammen med en masse andre unge. Det er ikke lige frem et kristen sted. Jeg har også sagt at jeg vil vente med sex til/hvis jeg bliver gift, og de respekter mig for det. Men det negative ved det er at jeg ikke har så mange venner der, og slæt ikke nogle at snakke dybder med, fordi Jesus er mit liv, og jeg har ham med i min hverdag. Håber det kunne hjælpe at vide at du ikke er den eneste der har det sådan her i Danmark.
Må Gud velsigne dig. Vh. sbt (Trods mine stave frejl).

Jeres hjerter må ikke forfarts, tro på Gud og tro på mig(Jesus). Joh.14.1

Til toppen 
#59995 - 27/03/2006 18:36 Re: at komme sammen [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej!
Tak for jeres støtte, det hjælper faktisk meget at ved det, at andre mennesker oplever det lige som mig, ikke for at være egoistisk eller selvoptaget, men jeg får styrke og støtte ved at læse at der findes andre udover mig det må oplever det.. som jeg skrev tidligere er min omgangskreds kristne mennesker, men nok ikke så religiøse…
I skolen har jeg det fint, de forstå mig og respektere min mening, men min x-kæreste kunne ikke forstå mig, selvom at han vidste fra starten af at jeg er kristen.. og jeg var faktisk så forelsket i ham, at jeg begyndte at skamme mig over mine værdier og normer.. talt også med min en kristen religiøs veninde om det, og hun synes at han er ikke værd at kende, for hvis han elske mig ville han forstår mig og prøver på at komme over hans egne drifter og lyster, hun siger at han kom sammen med mig, kun pga driften og lysten ikke pga kærlighed og forelskelse, som han påstå.. efter at have læst jeres meninger, kan jeg også godt forstå det og indrømme det, at i har ret, så takker for jeres hjælp igen..
Jeg ville 100 % sikkert fortsætte med min stil og tro… kom lige i tanke om Indre Missions / Indre Missions Unge er de også kristne?? Jeg mener selvfølge er de også religiøse?? Hvad tror de på??

- Sandheds-søger jeg har heller ikke skrev at du må bestemme over mig?? For du må du altså ikke!!! Jeg har måske misformuleret mig, men jeg spøgte ikke om Hvad SKAL jeg gøre, bogstaveligt talt, men om råd vejledning og endda måske støtte….

Ja, det må jeg sige at det er SKØNT at være forelsket, men kun hvis man er forelsket i den rigtige ellers er det en forbandelse!!
lige et spørgsmål til, hvor står det hen i biblen at kristen må ikke gå i seng før ægteskabet?? Og står det overhovedet noget om kærlighed/ følelse/ og beundring, og hvor står det hen?? Her mener jeg selvfølgelig ikke næstekærlighed, og hvad opfordre i mig til at læse i biblen nu, altså hvilke kapitel ville være til støtte for mig nu, hvor jeg står i denne situation???
På forhånd takker!!
Og undskyld fordi at jeg stiller mange spørgsmål, men jeg kan faktisk ikke lade være!!

Til toppen 
#59996 - 28/03/2006 09:10 Re: at komme sammen [Re: ]
stej
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Hej forvirrede

Du skal bestemt ikke undskylde for at du stiller spørgsmål. Det er jo det, denne hjemmeside også er til for.

Hvis du går ind under menupunktet "Hvad siger Bibelen" og søger fx. på "samleje", eller "ægteskab" vil du finde flere svar, hvor der er henvisninger til Bibelen.

For at gøre det lidt lettere vil jeg prøve at linke til tre svar her:

Hvad siger Bibelen om sex før ægteskab?

Hvad siger Bibelen om sex

Hvad siger Bibelen om sex (2)

Angående Indre mission og Indre Missions Unge så er det selvfølgelig svært at sætte folk i bås, for vi er alle forskellige, men for at svare kort: Ja indre mission og IMU er religiøse.

Hvad de tror på: Jeg synes det kan sammenfattes ved at de har en personlig tro på Jesus som deres frelser og et ønske om at leve efter Bibelens bud.

(Nu er det her jo ikke et teologisk svar, så selvom det selvfølgelig kan angribes, så er det forsøg på at forklare det enkelt.)

Til slut. Ja det er skønt at være forelsket og endnu mere skønt at føle sig elsket.

Med venlig hilsen

Stej

Til toppen 
#59997 - 29/03/2006 00:54 Re: at komme sammen [Re: ]
Pepsi
Bruger

Reg.: 24/11/2005
Sted: Færøerne
Hej Forvirfrede!

Jeg har selv prøvet det at komme til den danske kultur, fra Færøerne, og det noget af en forskel.

Det som jeg syntes er at det var meget vigtigt at holde fast i sin identitet, og ikke at skamme sig over de normer og skikke som man har i den kultur som du kommer fra.

Jeg personligt synes at det er meget vigtigt man hejser sit flag og siger hevm man er og hvilke holdninger man har inden man går ind i et forhold, for længere du venter værre bliver det at fortælle det senere, og da er chansen større for at du skal falde for fristelsen.

Og et er sikkert hvis den drengen som droppede dig virkelig elskede dig, så havde han ventet på dig til du var klar, det er helt sikkert.

Nu ved jeg ikke om du kommer i kristne kredse, men det er en hel del lættere hvis man begge to er kristne, for så vil i begge forsøge på at holde jer til i bliver gifte.

Selv har jeg en kæreste, vi er begge kristne, og aktive i kristent arbejde, og vi besluttede os for at lade være med at gå i seng sammen inden vi var gift, MEEENNNN det går ikke for godt, men til alt held, så er der tilgivelse at få, det jeg mener er at hvis nu i skulle snuble på vejen, så er det ikke et forbrydelse i har gjort som er værre end alt andet her i værden, det sker at vi kristne fejler, men Jesus kan give os tilgivelse for den synden også, bare vi lægger den frem for ham.

Men Forvirrede, hold fast i din indentitet, og tag ikke den første og bedste Danskeren du finder, læg det frem for Gud i bøn, så skal hann nokk lede den perfekt kæresten på din vej, det har jeg selv oplevet, og hvis i ikke klarer det med ikke at gå i seng sammen, så vil Jesus tilgive jer, men lad det ikke blive en hovedpude at i får tilgivelse.

Den Færøske standard hilsen er:
Jesus verið hjá tær
over sat til Dansk:
Jesus bilve hos dig
Pepsi

Til toppen 
#59998 - 03/04/2006 05:25 Re: at komme sammen [Re: Pepsi]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Problemet er ikke dig !!! det er danskerne den er gal med.Du skal ikke skamme dig danskerne burde skamme sig.Gud har en plan med dit liv og han har også en perfekt mand til dig.Jeg ved godt at det næsten er umuligt at vokse op her i danmark uden at have haft sex før ægteskabet.

Mit råd er at komme frem til kærsten med det samme og fortælle at du gerne vil have sex men ikke før ægteskabet på denne måde kan du også teste om manden vil have dig eller din krop.jeg takker Gud for at Mennesker som dig lever endnu.
det giver mig håb for fremtiden.

Jeg har selv kastet mig ud i sex før ægteskabet og det har ikke bragt andet end forbandelser ned over mit liv.Det er dejligt og smukt men bagefter ligger man bare tilbage der med en meget dårlig samvitighed.Tilsidst vil jeg sige at det har ødelagt mange venskaber for mig.Bagefter er det ikke det samme venskab man har man føler at man ejer hinanden og lidt efter lidt går det i stykker.

Jeg ville give store rigdomme for at være ren og uplettet lige som dig.Men jeg er tilgivet igennem Jesus må Gud bevare dig og velsigne dig i rigt mål.Og sende dig en mand snart der er ærlig og elsker dig og ikke din krop.

MKH Peter

Viden er Frihed.

Til toppen 
#59999 - 03/04/2006 16:11 Re: at komme sammen [Re: Maxtor]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
... hvor er jeg dog enig her - jeg har det på samme måde!

Hvor ville jeg dog gerne leve mig liv forfra, med Jesus hele vejen!
Her i mit livs bakspejl kan jeg se så tydeligt at i de situationer, hvor jeg handlede imod Jesu ord, blev det kun til forbandelse ... der er ting som jeg fortryder så bittert, at jeg ikke kan holde op med at begræde dem, på trods af, at jeg véd, at jeg har fået Guds tilgivelse.

En af tingene er netop, at jeg levede i et forhold med en mand i nogle år, inden jeg blev gift med en anden. Det kom der megen ulykke ud af, både for andre og for mig selv, og den ulykke kan ikke gøres ugjort.

Til lykke til jer, som ikke måtte vente til pensionistalderen med at finde ud af den velsignelse det er at leve med i Jesu kærlighed! - og hver eneste dag, også de svære, tunge dage, af hjertet kunne prise og takke ham for det liv, han har givet os.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60000 - 09/04/2006 14:07 Re: at komme sammen [Re: Maxtor]
sbt
Bruger

Lige et spørgsmål. Er det for meget at forlange at den pige jeg engang forelsker mig i, ikke har haft sex før? ligt over om det er det.
Guds fred. SBT.

Til toppen 
#60001 - 10/04/2006 20:18 Re: at komme sammen [Re: sbt]
Pepsi
Bruger

Hej sbt..

Jeg synes ikke at det er et krav som man kan stille..
For hvis du møder den helt perfekte, den eneste ene og begynder at blive forelsket i hende, og så begynder at komme sammen med hende, og så når i har været sammen et stykke tid, finder udaf at hun har een gang været i seng med en anden, måske dengang hun var 16 år, så er det nok ret ligegyldigt. For det at have været i seng med en anden er ikke den største synd man kan gøre, den er ikke større en alle andre synder.

Min mening er at partnerens fortid er ret ligegyldig, så længe den er lagt bag sig.

DET aller vigtigste i et forhold er at man elsker hveranden, men hvis man skal sætte krav om at partneren skal ikke have havt sex før, eller ikke have røget eller drukket eller hvad det nu skal være, så er man nærmest stemplet ungkarl, fordi at når man endelig har funden den pige som klarer alle de krav, så finder du udaf at hun muligvis slet ikke er din type...

Så min ven, søg efter den eneste ene, og når du har fundet hende, hold så fast i hende, og glem hendes fortid for det vigtigste er som sagt at man elsker og respekterer sin partner.

Mvh
Pepsi

Til toppen 
#60002 - 10/04/2006 21:02 Re: at komme sammen [Re: Pepsi]
sbt
Bruger

Jesu fred være med dig.
Pepsi.
Tak for digt svar. Du har ret, det vil være at skulle finde den perfekte, og det er ikke så let som det ser ud. Jeg er nok for streng hvad det angår.
Fred være med dig. Ses Sbt. <><

Til toppen 
#60003 - 11/04/2006 16:41 Re: at komme sammen [Re: Pepsi]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Pepsi.

Ja, og hvad er i øvrigt den "perfekte" eller "eneste ene"? Som vi ved, er ingen mennesker jo perfekte. Den "eneste ene", som en, man leder efter for at gifte sig med, er vist heller ikke et begreb, der findes i Bibelen. Ellers kunne Paulus jo heller ikke skrive til enkerne i Korinth, at de kunne gifte sig med hvem de ville, blot det skete i Herren, dvs. var med en kristen. For hvis der kun var én eneste ene (eller måske en ekstra, hvis man havde været uheldig at miste ), kunne han jo ikke skrive sådan.
Nej, jeg tror heller ikke, vi kan stille den betingelse, at ens kommende ægtefælle ikke må have været i seng med nogen - selv om det da ikke ville gøre noget, og selv om man selv vil vente. Hvis det er bekendt som synd for Gud og tilgivet af ham, må vi også tilgive og ikke hive det frem.
Som Rebecca St. James synger i sangen "Wait for me":

"Now I know you may have made mistakes,
but there's forgiveness and a second chance.
So wait for me, darling, wait for me."

Hun har skrevet sangen til sin kommende (endnu ukendte) ægtemand, og den handler om at vente i renhed på den, man skal giftes med.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#60004 - 11/04/2006 21:58 Re: at komme sammen [Re: AnnePande]
sbt
Bruger

Okay. Jeg er for skrap, jeg må bare lære ikke at se på hendes fortid, og lade kærligheden/forelskesen ramme mig. (Jeg har ikke funet hende enu), Fred være med jer. sbt. ><>

Til toppen 
#60005 - 11/04/2006 21:58 Re: at komme sammen [Re: ]
Anonym
Anonym

HEJ!
Til alle først må jeg indrømme det at jeg er meget taknemmelig for jeres ”opbakning” og støtte. Det betyder meget for mig, at der findes andre, der har samme holdninger og meninger som mig!! Det er dog et lille bevis på at jeg er ikke så ”mærkelig”..hehe..
Jeg er lige så enig at man ikke skal skamme sig og skal holde fast ved sin idientiet, men det er bare meget svært, når jeg nu har kun kristne ikke troende venner og jeg kender overhovedet ikke nogen kristne mennesker, så er det altså ikke så nemt at blive ved og tænke sådan, for så kommer man i lange diskussioner og så er det selvfølgelige flertallet der vinder, med anti-kristne argumenter..

- SBT
Jeg tror at man kan godt stille denne krav, men man skal selvfølgelig ikke, men personligt, så tror jeg at jeg ville være ligeså glad, hvis personen tror på Jesus og gud. For hvis gud selv tilgiver os, kan jeg lige så godt ”tilgive” og begynde fra nul med personen… jeg er lidt enig med Pepsi, men til gengæld er jeg ligeså enig med dig..

- for resten Pepsi, jeg tror at det er ”næsten” umulig og utrolig at finde en kristen eneste ene..
for så mange er vi jo ikke, og der er flere kristne piger, end fyrer!!

Til toppen 
#60006 - 11/04/2006 22:11 Re: at komme sammen [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej forvirret - ved du hvad, jeg tror slet ikke du passer til dig navn!

Men jeg synes ikke det er til at holde ud at tænke på, at du kun har ikke-troende venner, og overhovedet ikke kender nogen kristne mennesker.
Det går da ikke!!!

Jeg synes, at du lige med det samme skal finde ind i et kristent
fællesskab - selvfølgelig uden at droppe de venner du har.

Hvis du ikke lige ved hvordan, så er der hjælp at få - kig ind her!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60007 - 14/04/2006 13:39 Re: at komme sammen [Re: AnnePande]
Pepsi
Bruger

Hej AnnePande

JEg er ikke helt enig med dig i at der ikke findes den eneste ene...

Den kæreste som jeg har fået, er i mine Øjne den eneste ene, Den eneste af sin slags, Jeg tror ikke at der i hele verden findes en som er akkurat som hun. så derfor synes jeg at hun er den eneste ene, og den eneste som jeg ville gifte mig med.

Det er meget muligt at der måske går et par stykker rundt omkring på jordkloden som måske kunne passe til mig, men DE vil alle sammen være forskellige. Så min mening er at Den som man elsker og som man vil gifte sig med og som man ønsker at dele sit liv med, det er den eneste ene, fordi at hvorend du leder i verden, vil der ikke være muligt at finde en som er akkurat lig med den som jeg har.

Og til Dig forvirrede, skynd dig ag få fat i nogle kristne venner, for ellers så bliver det svært at følge vejen. et godt sted at begynde er at gå i kirke, der kan du nemt finde uaf hvor de kristne samles

Pepsi

Til toppen 
#60008 - 18/04/2006 05:16 Re: at komme sammen [Re: AnnePande]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Hmm dete er nok en mere god grund til at være glad for at Jesus døde for vore skyld !!!

Viden er Frihed.

Til toppen 
#60009 - 18/04/2006 19:18 Re: at komme sammen [Re: Pepsi]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Pepsi.

Nå ja, på den måde, jeg tror jeg misforstod dig.
Det, jeg havde indvendinger imod, er den tanke (som visse kristne har), at der er én bestemt person i denne verden, som Gud har bestemt og udvalgt for en fra evighed af, og som er ens "bedre halvdel", som man skal finde frem til. Jeg troede, at du mente noget i den retning, men undskyld misforståelsen.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#60010 - 19/04/2006 02:20 Re: at komme sammen [Re: ]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Forvirret,

Jeg siger dette som min personlige mening. Kraften til at skabe liv, og som drager to mennesker imod hinanden, er hellig og er en gave, som vi har fået af Gud. Ægteskabet er indstiftet af Gud for menneskene. Det skete første gang da Gud førte Adam og Eva sammen. Seksuelt samvær i ægteskabet er der intet forkert i, og det er en velsignelse. Men der er ingen tvivl om at afholdenhed før lovformeligt ægteskab er Ham velbehageligt. Kyskhed er en af de kosteligste dyder. Når jeg er i tvivl og føler mig usikker mht. et eller andet så plejer jeg at lade tvivlen komme det til gode. For når der er tvivl, så er der usikkerhed om hvorvidt man gør det rigtige eller ej. Så er det bedst at blive 'midt inde på vejen', end at gå ud i dens sider og prøve grænserne af. I NT står der også at det der ikke udspringer af tro er synd. Det er vigtigt at lytte til hvilke følelser man har når man står i en situation og skal træffe en beslutninge. Jesus er vort store forbillede. Han sagde (frit citeret) - 'Faderen er med mig, fordi jeg altid gør hvad der er ham velbehageligt.

Mvh
John

Til toppen 
#60011 - 19/04/2006 13:02 Re: at komme sammen [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Forvirret

Guds fred.

Vil bare spørge dig, om du kommer i en kirke, om du har en menighed af kristne?

Det kan være ret hårdt at stå mutters alene, og det er heller ikke meningen. Vi er nemlig skabt til fællesskab, fællesskab med Gud og med andre kristne. I dette fællesskab af personligt troende kristne, burde du kunne finde mennesker, der tænker ligesom du - nemlig at du vil vente til du er gift.

Ja, jeg kan også medgive det der bliver skrevet i tråden, bla af Kristina og Maxtor - for jeg har prøvet det på egen krop. Det er gået galt hver gang, jeg har lavet "numre" før ægteskabet.

Gensidigheden og friheden !! er røget........og jeg blev fanget ind i nogle rigide roller som enten "Den store Mor" - eller "Miss Sexy". At jeg har skullet leve op til altid at skulle være lækker, og altid at skulle "gøre mig til" overfor min kæreste eller mand, har været på bekostning af nogle andre kvaliteter.

Disse kvaliteter nåede aldrig at komme frem, nåede aldrig at komme til at blomstre, i min relation med "ham"
- det blev dræbt, da begæret tog over og vi gik i seng sammen........længe inden vi havde lært hinanden at kende som mennesker. Det var som at den oprigtige og naive nysgerrighed efter at lære den andens finere sider at kende blev mættet, ja, fuldstændig stoppede!!, da vi havde haft det første samleje.

Faktisk nåede "han" aldrig at lære mig at kende. Og visa versa.

Til sidst var vi begge så lakket ind i roller, at afstanden imellem os var blevet for stor...................og da var der ikke længere noget at bygge på, og vore veje måtte skiltes.

Ja, det er så efterhånden prøvet nogle gange!
Og det kan ikke anbefales.

Derfor: VENT!!!

Kærlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#60012 - 19/04/2006 15:33 Re: at komme sammen [Re: malli]
sbt
Bruger

Kære Malli. Guds fred.

Det gør mig ondt at høre, det du har været i gemmen. Men alligevel tak for det opmuntrende indlæg. Misforstå mig nu ikke, Det opmuntrende mig til at vente til ægteskabet. Selv om jeg har løst til det, og er mit i blandt mange der ikke venter.
><> Jesu fred. SBT.

Til toppen 
#60013 - 21/04/2006 20:12 Re: at komme sammen [Re: malli]
Anonym
Anonym

hej!
for det første, så er jeg meget rørt og ked af det, du har oplevet.. for det andet så vil jeg takke dig, fordi at du giver mig råd og vejledning. Det du har skrevet er faktisk en opbakning for mig og mine muligheder.. og nej, jeg kendte ikke kristne troende mennesker, overhovedet ikke, men jeg prøver på at finde dem og lære dem at kende.. jeg bor jo ud i en meget meget lille by..
men jeg er faktisk meget glad for at Jesus har tilbragt mig i denne by, for de har jeg venner, og selvom at de er ikke kristne troende, så respektere de faktisk mig og min tro og det forstå det at jeg må har grænse.. altså jeg tage ikke ud med til festerne, kun hvis det er en af mine bedste veninders fødselsdag, da vi ikke må drikke os fulde, jeg tage heller ikke med til biografi, når der er porno film, der går ud og ser.. men altså jeg tag med til pizzeria, Mc Donald og lign.
jeg kender faktisk en MEGA troende kristen, hun er jeg også meget gode venner med. Men hun synes at jeg synder fordi jeg snakker med mine andre ikke troende venner, hun siger at de er synder og at jeg også bliver en synder hvis jeg blive ved med at omgås dem.. men lade nu please være med at fordomme mig, jeg omgås med dem, fordi jeg ikke kan forstille mig et ensomt liv uden veninde. Og som jeg tidligere skriv så tænke jeg altid på om det jeg gør, er rigtig eller forkert inden at jeg gøre det… og så vidt jeg ved det så handle kristendommen om næste kærlighed, ikke sandt?

Synes i at det er forkert at have ikke troende venner??

Til toppen 
#60014 - 21/04/2006 21:59 Re: at komme sammen [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære forvirrede - - det du skriver her gør bestemt indtryk på mig!
Jeg tror nemlig, du er en tapper pige, som er havnet i en svær situation.

Du skriver, at du forsøger at finde kristne venner. Har du tænkt på at tage kontakt
som jeg forslog her?

Jeg er ked af at høre, at din nærmeste kristne veninde har den opfattelse, at det skulle være forkert at du, som kristen, omgås ikke-kristne, og jeg vil skynde mig at sige, at det har hun altså fået helt forkert fat på!!

Vi skal leve i denne verden som den er, og det er helt bestemt ikke nogen synd at være sammen med ikke-kristne venner, for som jeg læser det du skriver, er du god til at passe på dig selv!

Du har ret, kristendom handler om næstekærlighed, og Jesus elsker alle mennesker, uanset om de tror på ham eller ej.

Vi er allesammen syndere, hvad enten vi er kristne eller ej, og når du ikke retter dig ind efter at andres forkerte måde at leve deres liv på, så er det er ingen synd at omgås alle mulige andre mennesker, uanset hvem de er, og hvad de tror på.

Kristendom handler også - og især! - om, at du er et Guds barn, der hører Jesus til, du har en far i himlen, og til ham kan du komme med alt det som er svært, ligemeget hvad det er.
Han han lytter altid til dig, når du beder, og han elsker dig og vil dig det allerbedste!

Og når du er kristen, så her du også del i det store kristne fællesskab: hele Guds folk her på jorden!
Jeg tror det er vigtigt, at du ikke går alene med din tro, og jeg tror heller ikke rigtig det er nok kun at have en enkelt kristen veninde!

Så jeg vil bede for, at du snart finder ind i en menighed, hvor du kan føle dig hjemme og få al den støtte og opmuntring du har brug for.
Så får du også mere styrke til at være sammen med dine ikke-kristne venner og bekendte på en god og kærlig måde.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#60015 - 22/04/2006 02:21 Re: at komme sammen [Re: Sandheds-søger]
Jennes
Bruger

Reg.: 16/09/2005
Sted: fakse
true

Til toppen 
#60016 - 22/04/2006 18:08 Re: at komme sammen [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Forvirret

Omkring ikke-kristne venner synes jeg det kan være svært. Det der ofte sker, i det mindste for mig, er at jeg ofte føler mig ufri. Jeg kan ikke tale åbent om min tro, på samme måde som med en søster eller bror. Eller sagt med andre ord, jeg vil i det selskab "hvis venskab skal bevares", sætte mit lys - Jesus! - , under en skæppe. Alle samtaler drejer sig om "Verden",....om tøj, fyre, sidste fest, TV, hus, have, hvad der er på tilbud, børn, lækkert mad, nye film, musik, slankekure, politik, forældre osv. osv. osv. bliver temaer, og ens tanker bliver også ledt mere og mere derhen - væk fra Gud.

Ens bønsliv, bibellæsning osv begynder at klinge af. Og i hvertfald er det et sikkert kendetegn for mig, at jeg registrerer at jeg begynder at bande..........og SÅ begynder jeg at vågne op

Som Kristina er inde på, tror jeg også det er lettere ifald man har en ballast af kristne søstre og brødre.......også at have en ikke-troende omgangskreds. Men kun at have en ikke-troende omgangskreds, eller have denne som det primære.................det duer ikke.

Citat:
Og som jeg tidligere skriv så tænke jeg altid på om det jeg gør, er rigtig eller forkert inden at jeg gøre det… og så vidt jeg ved det så handle kristendommen om næste kærlighed, ikke sandt?

Ikke for mig at se.

Kristendommen handler om hvad Gud har gjort........og ikke hvad du og jeg gør.
I "næstekærlighedens navn" kan vi jo også gå i seng med en masse fyre . Eller sagt med andre ord, vores "næstekærlighed" vil altid være inficeret med arvesynd, for der vil altid være en kim af selviskhed i vore gerninger. Og det er denne kim, der er hovedsynden.........og det er denne kim, der virker til synd i tanker, ord eller gerninger. Det er arvesynden, der gør at vi i bund og grund elsker os selv højere end Gud og hader hans lov.

Derfor er kristendom ikke hvad vi gør - Gudsketak og lov for det!

Kristendom er derimod hvad en anden gjorde, nemlig da Gud inkarnerede som menneske og Jesus frivilligt blev ramt af Guds vrede over synden og led din og min stedfortrædende død på korset. Kristendommen handler om at Gud med dette offer erklærede forsoningen for fuldbragt ved at Jesus genopstod på 3. dagen. Og at Gud gratis skænker sin nåde gennem syndernes forladelse i Ordet, dåben og nadveren.

Denne lære kan være vanskelig at fastholde. Dette fordi vort Kød, Tidsånden og Djævelen hele tiden kæmper imod Korset.....................og derfor er det tvingende nødvendigt for ens salighed at man har en kirke og en menighed.

Gud velsigne dig rigt.

Mkh Malli

Ændret af malli (22/04/2006 18:11)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#60017 - 23/04/2006 14:57 Re: at komme sammen [Re: ]
Pepsi
Bruger

Hej Forvirrede...

Jeg bed straks mærke i det du siger om din veninde, som siger at du ikke skal oimgås de ikke troende venner du har, der er jeg bestemt ikke enig med hende...

Jeg syndes at det er meget godt at du har nogen ikke troende vener, fordi, så har du muligheden for at være et vidne for Jesus i mellem dem. Og det skal ikke gøres med at du stiller dig med den løftede pegefinger og fortæller dem havd de må og ikke må, men at du er sammen med dem, men fortæller dem at du ikke har lyst at drikke, eller hvad det nu skal være, fordi du synes at det er forkert, og ikke siger: I skal ikke drikke, fordi så går i fortabt fordi det er en synd. For hvis vi kristne opfører os på den måden, så skal vi være sikker på at de ikke vil have noget med kristendommen at gøre.

Da jeg gik i skole, havde jeg en masse ikke troene venner, og jeg kunne sagtens hygge mig sammen med dem, men da det kom til at de skulle på bar, så sagde jeg at jeg ikke gad det for jeg ikke kan lide at drikke og være hvor der er drikkeri, og det blev acepteret uden noget som helst.

Det vigtigste er at du holder fast din identitet, og mens du holder fast i den, er sammen med dine venner, men vær bare forsigtig at du ikke glider ud på den gale vej, fordi at når man kun er sammen med ikke troende, er det hurtigt at man glider langsomt ud, når man ikke får nogen åndelig føde, vær bare opmærksom på det...

Og som sagt, tag og opsøg nogle kristne, opsøg hvad som helst, som har med det kristne fællesskab at gøre, fordi at det er det som er livsåren hos os kristne, og uden den, så dør vi langsomt.
Og indtil du finder en menighed, husk så at bede og læse i bibelen.

Jesus være med dig...

Til toppen 
#60018 - 25/04/2006 17:59 Re: at komme sammen [Re: Pepsi]
Anonym
Anonym

hej!

jeg er utroligt meget glad, for at i har samme holdning som mig.. for jeg ville nok har følt mig "skuldig" hvis i kom med den samme holdning som min venindes..
jeg har faktisk følgt jeres råd og er i gang med at lære nye kristne at kende..

tak for hjælpen..

Til toppen 
#60019 - 27/04/2006 21:16 Re: at komme sammen [Re: ]
sbt
Bruger

Guds fred!<><

Jeg ville bare sige, at hvis det din veninde siger, er rigtig så jeg meget på den, for det sted jeg er på er der kun ikke troende. Godt at læse(høre), at du er ved at finde en kristen ven. Må I få Jesu ånd til at fast holde jer i troen, og give jeg vejleding i jeres liv.
SBT.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær