Menu
Hvem er online
1 registrerede (tau) og 6 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7466 Tråde
119510 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#59850 - 20/03/2006 14:42 RKK og helvede
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Citat:
At jeg blev klar over den katolske kirkes ændrede holdning til skærsild og helvede kan jeg i øvrigt takke min udveksling af indlæg med dig for - idet det foranledigede Tau til at præsentere sit syn på dette.

Her kan du læse hvad den katolske kirke officielt lærer om helvede og fortabelse. Som du kan se er Tau's opfattelse ikke repræsentativ for RKK's lære.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59851 - 20/03/2006 15:28 Re: RKK og helvede [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Evolutionisten: At jeg blev klar over den katolske kirkes ændrede holdning til skærsild og helvede kan jeg i øvrigt takke min udveksling af indlæg med dig for - idet det foranledigede Tau til at præsentere sit syn på dette.

Netmissionæren:
Her kan du læse hvad den katolske kirke officielt lærer om helvede og fortabelse. Som du kan se er Tau's opfattelse ikke repræsentativ for RKK's lære.

Her er, hvad den katolske kirke officielt lærer om helvede og fortabelse, ifølge den side, som du selv linker til:

Helvede er næppe et sted, hvor djævle med horn i panden dypper de fordømte i flydende svovl, som man ser det på de gamle kalkmalerier. Helvede er snarere kendetegnet ved ensomhed, tomhed og mørke. Livet hos Gud er derimod fællesskab, lykke og lys.

Så vidt jeg husker Taus forklaring, så er den, at den katolske kirke ikke anser helvede for at være et pinested - så hun er vel egentlig ikke i uoverensstemmelse med ovenstående billede af helvede.

Ensomhed, tomhed og mørke kender jeg personligt fra perioder i mit eget liv, og denne følelse danner kontrasten til andre perioder, hvor jeg føler fællesskab, lys og lykke med andre mennesker.

Hvis dette kendetegner helvede, så er det ikke så ringe et sted at opholde sig. Så vil man, som i dette liv, kunne blive hjulpet og trøstet i perioder af tomhed - og selv hjælpe og trøste andre, når følelsen af fællesskab er dominerende.

Men hvis helvede er lutter ensomhed, tomhed og mørke for de fortabte, så taler vi om en evig psykisk straf af dimensioner.

Hvis du tror, at Gud vil udsætte mig og andre fortabte for dette i al evighed, ja så er kan jeg ikke se andet, end at du tilbeder en ufatteligt ond og grusom Gud.

Efter alt at dømme bliver jeg ikke den eneste - hvis du har ret! - der skal kastes i helvede sammen med omkring de 4 milliarder sjæle, plus alle dem, der har levet før os og vil leve efter os.

Efter dommedag vil en sådan Gud derfor møde en beslutsom front, som ved forenede kræfter vil forsøge at udrydde, hvad vi kun vil kunne opfatte som repræsentant for en helt ufattelig ondskab.

Denne fælles front vil ikke kun bestå af ateister, men også jøder, muslimer og hinduer m.fl., som med stor ildhu livet i gennem har tilbedt Gud efter bedste overbevisning og evne.

De vil ikke tro deres egne øren, når de hører din Gud dømme dem til evig lidelse - blot fordi de valgte den forkerte religion og tilbad ham på den forkerte måde.

Og skulle han nævne ordet frihed, samtidig med, at han vil spærre dem inde i helvede, vil det være en provokation ud over alle grænser.

Til toppen 
#59852 - 21/03/2006 12:38 Re: RKK og helvede
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Evo

Citat:
Så vidt jeg husker Taus forklaring, så er den, at den katolske kirke ikke anser helvede for at være et pinested - så hun er vel egentlig ikke i uoverensstemmelse med ovenstående billede af helvede.

OK - hvis det er tilfældet, så har jeg misforstået Tau. Som jeg skriver det her, så er jeg enig i, at helvede ikke er noget torturkammer og at de middelalderlige kalkmalerier sjældent har noget med Bibelens virkelighed at gøre.

Men at helvede - fortabelsens sted uden kærlighedens lys og varme - findes, og at dette sted er forbeholdt dem, som vil klare sig uden Gud, det tror RKK angiveligt også på.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59853 - 21/03/2006 13:42 Re: RKK og helvede [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Evo

Citat:

OK - hvis det er tilfældet, så har jeg misforstået Tau. Som jeg skriver det her, så er jeg enig i, at helvede ikke er noget torturkammer og at de middelalderlige kalkmalerier sjældent har noget med Bibelens virkelighed at gøre.

Men at helvede - fortabelsens sted uden kærlighedens lys og varme - findes, og at dette sted er forbeholdt dem, som vil klare sig uden Gud, det tror RKK angiveligt også på.

At leve evigt blandt andre uden mulighed at give og modtage kærlighed, venlighed og omsorg vil jeg opfatte som en pine på linie med et torturkammer.

Og det er logisk uforeneligt med en god kærlig Gud at han vil udsætte de skabninger, som han selv har bragt ind i verden uden deres vilje, for evig pine.

Til toppen 
#59854 - 21/03/2006 16:08 Re: RKK og helvede
Anonym
Anonym

Hej Evo,
Du har fat i en vigtig pointe, men jeg synes du angriber den fra en forkert indfaldsvinkel.

For det første ligger det grundlæggende i protestantismen, at gud er transcendent altså fjernt fra os på alle måder - også forståelsesmæssigt. Dette er allerede noget Luther fastslår. I forlængelse heraf har eksempelvis Kant og Kierkegaard jo også påpeget at gud ikke kan begribes med fornuften, som logikken må siges at være en del af.
Det transcendente betyder også, at vi ikke egentlig ved hvordan guds væsen er. Den beskrivelse vi har af gud er helt og holdent menneskeskabt. Hvis den beskrivelse ikke er konsistent rent logisk, så er det for så vidt ikke et problem for gud, men for os - det er jo os der har skabt billedet af ham.
Med andre ord, hvis man accepterer den Luthersk-protestantiske beskrivelse af gud, må man også acceptere at han ikke behøves at være logisk.

Et mere grundlæggende spørgsmål er måske, hvorfor gud ikke har skabt os med en evne til forstå og beskrive ham. Hvorfor skal han absolut være transcendent ? Hvis vi forstod hans vilje og væsen kunne vi vil undgå en masse lidelse og død.

Hvad angår teisme og ateisme, så er det jo begge tros-retninger, eftersom ingen kan føre bevis for at gud eksisterer eller ikke eksisterer.
Måske er det absurdt at tro på en gud, men det er ikke mindre absurdt at lade være.

Til toppen 
#59855 - 21/03/2006 17:18 Re: RKK og helvede [Re: ]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Hørup - du skriver:

Citat:
Hvad angår teisme og ateisme, så er det jo begge tros-retninger, eftersom ingen kan føre bevis for at gud eksisterer eller ikke eksisterer.
Måske er det absurdt at tro på en gud, men det er ikke mindre absurdt at lade være.

Måske kan dette indlæg afhjælpe den misforståelse du her lægger for dagen. Hvis det er absurd at tro på en gud, da er det netop ikke absurd, ikke at tro på en gud. Forestil dig, at du blev stillet overfor et absurd udsagn, og fremsætteren af dette udsagn derefter anklagede dig, med din afvisende holdning, for at være lige så absurd som hans egne udsagn. Ville du bryde dig om denne "catch 22" eller ville du protestere og sige, at blot fordi du vælger ikke at tro på, at hans absurditeter er sande, betyder det ikke at din afvisning af hans absurditet i sig selv er absurd?

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#59856 - 21/03/2006 20:01 Re: RKK og helvede [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Hørup: Måske er det absurdt at tro på en gud, men det er ikke mindre absurdt at lade være.

Jeg betragter det ikke som absurd at tro på Gud - og heller ikke absurd ikke at tro på Gud. Begge standpunkter kan efter min opfattelse forsvares.

Det absurde kommer efter min opfattelse ind lige præcis der, hvor mennesker begynder at beskrive Guds ønsker, vilje og handlinger. Altså at tegne et billede af Gud.

Citat:
Hørup: Den beskrivelse vi har af gud er helt og holdent menneskeskabt. Hvis den beskrivelse ikke er konsistent rent logisk, så er det for så vidt ikke et problem for gud, men for os - det er jo os der har skabt billedet af ham.

Du udtrykker klart og præcist min mening.

Citat:
Hørup: Med andre ord, hvis man accepterer den Luthersk-protestantiske beskrivelse af gud, må man også acceptere at han ikke behøves at være logisk.

Vi er enige om, at mennesker, heriblandt Luther, har skabt billeder af Gud. Og Luthers beskrivelse af det ubeskrivelige er efter min opfattelse ikke mere troværdig end Muhammeds, Moses og Jesu beskrivelser af Gud.

Når folk trods det alligevel påtager sig den umulige opgave at beskrive Gud, så kunne de dog i det mindste gøre sig lidt bedre umage, så Gudsbilledet i det mindste hang logisk sammen.

Til toppen 
#59857 - 21/03/2006 20:25 Re: RKK og helvede [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Hørup - du skriver:
Citat:
Det transcendente betyder også, at vi ikke egentlig ved hvordan guds væsen er. Den beskrivelse vi har af gud er helt og holdent menneskeskabt. Hvis den beskrivelse ikke er konsistent rent logisk, så er det for så vidt ikke et problem for gud, men for os - det er jo os der har skabt billedet af ham.

Her tror jeg, som evangelisk-luthersk anderledes på det. Jeg er enig i, at uden Jesus kunne vi egentlig ikke vide noget om, hvordan Gud er, men ved at lade sin søn inkarnere som menneske, har Gud gjort sit væsen bekendt for os. Og da Guds søn, ifølge kristen tro, selv er Gud, er vores viden om Gud ikke menneskeskabt, men givet os af Gud selv.

Hebræerbrevet 1,1f:
Mangfoldige gange og på mangfoldige måder har Gud i fortiden talt til fædrene gennem profeterne, men nu ved dagenes ende har han talt til os gennem sin søn, hvem han har indsat som arving til alle ting, ved hvem han også har skabt verden.
Han er Guds herligheds glans og hans væsens udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59858 - 21/03/2006 22:32 Re: RKK og helvede [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Hørup: Det transcendente betyder også, at vi ikke egentlig ved hvordan guds væsen er. Den beskrivelse vi har af gud er helt og holdent menneskeskabt. Hvis den beskrivelse ikke er konsistent rent logisk, så er det for så vidt ikke et problem for gud, men for os - det er jo os der har skabt billedet af ham.

Kristina: Her tror jeg, som evangelisk-luthersk anderledes på det. Jeg er enig i, at uden Jesus kunne vi egentlig ikke vide noget om, hvordan Gud er, men ved at lade sin søn inkarnere som menneske, har Gud gjort sit væsen bekendt for os. Og da Guds søn, ifølge kristen tro, selv er Gud, er vores viden om Gud ikke menneskeskabt, men givet os af Gud selv.

Hverken med eller uden Jesus kan vi vide noget om Gud.

Der er ikke fundet noget skriftligt fra Jesu hånd. Evangelierne er alle nedskrevet af mennesker efter hans død.

Ydermere er evangelierne udvalgt af kristne, som bekæmpede andre kristnes nedskrevne evangelier, f.eks. Thomas-evangeliet, og i mange tilfælde brændte dem som kætterske.

Ydermere har den jødiske historieskriver Josefus skrevet om en snes forskellige Jesus'er, hvoraf én minder utroligt meget om den Jesus, som omtales i bibelen - men denne Jesus blev ikke korsfæstet.

Læg hertil, at beretningen om jomfrufødslen og alle centrale elementer i de sejrende af de mange modstridende kristne beretninger om Jesus efter alt at dømme er plagieret fra ældre religiøse myter.

Dogmet om treenigheden blev tvunget igennem af en hedensk romersk kejser, som ville have ro på bagsmækken - og i øvrigt skal have ofret til romerne guder dagen før han lod sig døbe.

Alt tyder på, at den "viden", du mener at have om Gud i allerhøjestegrad er menneskeskabt og ikke mere guddommelig, end alle andre religioners "viden" om Gud.

Til toppen 
#59859 - 22/03/2006 14:05 Re: RKK og helvede [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Hej Claus,
Min brug af ordet "absurd" har vist givet anledning til nogle misforståelser, selv om den som sådan ikke er forkert.

Min pointe er, at både ateisten og teisten bygger sin opfattelse på tro. Du vælger så i bedste objektivistiske ånd at beskrive din tro som indikationer, men i dit indlæg må du jo alligevel angive at den er baseret på aksiomer og antagelser du ikke kan argumentere sikkert for.

Du hævder at eksempelvis at der ikke er indikationer for at gud indgår i denne virkelighed, men hvor ser du dem ? Er eksistensen af denne virkelighed ikke en indikation på guds eksistens i sig selv.
I det hele taget er antagelsen om, at der kun eksisterer én virkelighed jo heller ikke noget, der er konsensus om i videnskabelige kredse. I kvantefysikken arbejdes der eksempelvis nærmest med et uendeligt antal.

Hvorom alt er, så må både teisme og ateisme betegnes som trosretninger, idet ingen kan be- eller af-kræfte guds eksistens med sikkerhed.

Til toppen 
#59860 - 22/03/2006 14:10 Re: RKK og helvede [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Her er vi vist nødt til at dele tingene lidt op.

Såfremt man tror på at Jesus er guds søn, så er det korrekt at vi gennem jesus kan lære noget om guds natur. Men, det er nu temmeligt begrænset, hvor meget vi egentlig kan få at vide ved at læse bibelen.
Eksempelvis adresserer Jesus jo ikke teodice problemstillingen.

Såfremt man adskiller troen på den historiske Jesus fra troen på den mytologiske Kristus (som eks. Sløk gør), så må vi jo erkende at vi ikke kommer meget videre. Myten om Kristus er jo i så tilfælde også menneskeskabt.

Uanset hvad, så er der stadig centrale dele af guds natur, som vi ikke kan forstå.

Til toppen 
#59861 - 22/03/2006 14:12 Re: RKK og helvede
Anonym
Anonym

Jeg tror det er sværere end som så at beskrive guds natur. Men, ellers er jeg ganske enig med dig.

Til toppen 
#59862 - 22/03/2006 14:55 Re: RKK og helvede [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Hørup, du skriver:

Citat:
Min pointe er, at både ateisten og teisten bygger sin opfattelse på tro. Du vælger så i bedste objektivistiske ånd at beskrive din tro som indikationer, men i dit indlæg må du jo alligevel angive at den er baseret på aksiomer og antagelser du ikke kan argumentere sikkert for.

Min "tro" er ikke baseret på andre aksiomer end tre enlige af slagsen, du og jeg let kan blive enige om. Eksistens, Bevidsthed og Identitet. Og der er tale om (manglende) indikationer af guddommelig eksistens til understøttelse af min ateisme.

Citat:
Du hævder at eksempelvis at der ikke er indikationer for at gud indgår i denne virkelighed, men hvor ser du dem ? Er eksistensen af denne virkelighed ikke en indikation på guds eksistens i sig selv.

Nej. Selve eksistensen er ikke nogen indikation af noget andets eksistens. Denne taktik har adskillige religiøse (og seneste ID-ister) benyttet sig af, og dens frugt er irrationelle argumenter.

Citat:
I det hele taget er antagelsen om, at der kun eksisterer én virkelighed jo heller ikke noget, der er konsensus om i videnskabelige kredse. I kvantefysikken arbejdes der eksempelvis nærmest med et uendeligt antal.

Hvilket kan skyldes, at vores begreb "virkelighed" begynder at blive trængt op i en krog, når vi når til kvanteniveauet. Det er i øvrigt også irrelevant. Hovedsagen er, at hvis mennesket er et dimensionelt finit individ, så findes alt mennesket kan kende til, "i denne virkelighed". Og følgeligt eksisterer der ingen verificérbar ekstern virkelighed. En sådan fjernet, ekstern virkelighed ville desuden være irrelevant, idet den er ukendelig.

Skulle dette ændre sig, ændrer jeg med glæde synspunkt.

Citat:
Hvorom alt er, så må både teisme og ateisme betegnes som trosretninger, idet ingen kan be- eller af-kræfte guds eksistens med sikkerhed.

Jeg kan ikke følge dette argument. Ateismen er "fraværet af tro", og som sådan kan det ikke blive en "tro" i sig selv. Du blander begreberne sammen ved at hævde, at "religiøs tro" er lig med "indikativ tro". Og det er bestemt ikke sandt.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#59863 - 22/03/2006 15:10 Re: RKK og helvede [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Nej. Selve eksistensen er ikke nogen indikation af noget andets eksistens. Denne taktik har adskillige religiøse (og seneste ID-ister) benyttet sig af, og dens frugt er irrationelle argumenter.

At frugten er irrationelle argumenter kan vel ikke bruges som et argument mod argumentets validitet ?
Du ender i et underligt postulat, som du slet ikke redegør for.

Citat:
Hvilket kan skyldes, at vores begreb "virkelighed" begynder at blive trængt op i en krog, når vi når til kvanteniveauet. Det er i øvrigt også irrelevant. Hovedsagen er, at hvis mennesket er et dimensionelt finit individ, så findes alt mennesket kan kende til, "i denne virkelighed". Og følgeligt eksisterer der ingen verificérbar ekstern virkelighed. En sådan fjernet, ekstern virkelighed ville desuden være irrelevant, idet den er ukendelig.

Eftersom kvanteverdenen jo indgår fuldgyldigt i vores virkelighed, synes jeg det er lidt flot at afskrive dens karakteristika som irrelevante.
Jeg er helt enig i, at mennesket er bundet til denne eksistens, men samme regler kan du ikke gøre gældende for gud. Husk på at en almægtig gud jo netop er skaberen af disse regler.
Med andre ord bruger du et regelsæt vi ikke kender til bunds til at drage konklusioner om begrænsniinger hos den, der har skabt reglerne. Det holder ikke.
Gud kan selvfølgelig træde ind og ud af vores virkelighed som det passer ham. Den kristne tro er jo faktisk baseret på overbevisningen om at han gjorde det, da han steg ned til jorden og gik iblandt os.

Citat:
Jeg kan ikke følge dette argument. Ateismen er "fraværet af tro", og som sådan kan det ikke blive en "tro" i sig selv. Du blander begreberne sammen ved at hævde, at "religiøs tro" er lig med "indikativ tro". Og det er bestemt ikke sandt.

Her er du faktuelt galt afmarcheret. Ateisme er defineret som troen på, at der ikke findes en eller flere guder. Din definition minder i højere grad om en form for agnosticisme.
Udgangspunkt må være, at vi ikke ved om gud eksisterer. Enhver bevægelse væk fra dette, der ikke er ledsaget af et bevis må være baseret på tro. Dette gælder både teisme og ateisme.
Det er fint at du bruger objektivismen som udgangspunkt for at analysere teisme. Men, hvis ikke du gør det samme med ateisme, så er dit indlæg jo ikke en analyse - blot et subjektivt partsindlæg.
Partsindlæg er der ikke noget i vejen med, men så skal man bare erkende at det er det man skriver.

Til toppen 
#59864 - 22/03/2006 15:27 Re: RKK og helvede
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Nåhh ... du HAR læst den! ... da Vinci.

Jeg synes også det er en go' roman.

Til toppen 
#59865 - 22/03/2006 15:50 Re: RKK og helvede [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Hørup: Jeg tror det er sværere end som så at beskrive guds natur. Men, ellers er jeg ganske enig med dig.

Jeg mener, at det er umuligt for et menneske at beskrive Guds natur - så vi er ganske enige, uden forbehold.

Til toppen 
#59866 - 22/03/2006 15:54 Re: RKK og helvede [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Citat:
søgende: Nåhh ... du HAR læst den! ... da Vinci.
Jeg synes også det er en go' roman.

Er ovenstående et indlæg, adresseret til mig?

Jeg har faktisk ikke læst da Vinci Mysteriet. Kun læst om romanen.

Til toppen 
#59867 - 22/03/2006 16:16 Re: RKK og helvede [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Hørup, du skriver:

Citat:
At frugten er irrationelle argumenter kan vel ikke bruges som et argument mod argumentets validitet ?
Du ender i et underligt postulat, som du slet ikke redegør for.

Jeg ville blot indikere, at der indtil videre ikke har været nogen forudsætning for at anvende "eksistensen af eksistensen" som rationel indikation af, at noget har skabt eksistensen. De, der har forsøgt, har fejlet. Du har ret i at jeg antager én ting: at konsekvente fejl i argumenter bygget på ét bestemt argument, faktisk fortæller noget om selve dette arguments validitet. Det er muligt det vil vise sig, at jeg tager fejl...

Citat:
Eftersom kvanteverdenen jo indgår fuldgyldigt i vores virkelighed, synes jeg det er lidt flot at afskrive dens karakteristika som irrelevante.
Jeg er helt enig i, at mennesket er bundet til denne eksistens, men samme regler kan du ikke gøre gældende for gud. Husk på at en almægtig gud jo netop er skaberen af disse regler.

Du forudsætter gudens eksistens for at forklare, at reglerne ikke gælder for guden. Det kan du ikke.

Jeg har ikke afskrevet kvantemekanikken. Blot afviser jeg, at den kan bruges til at rationalisere ideer om eksistensen af (og ikke mindst entiteter i) en "ekstern virkelighed". Det invaliderer begrebet "virkelighed" - derfor skrev jeg også, at det muligvis ikke lader sig gøre at tale om "virkelighed" på kvanteniveau - men at mennesker i allerhøjeste grad kan tale om "virkelighed".

Citat:
Med andre ord bruger du et regelsæt vi ikke kender til bunds til at drage konklusioner om begrænsniinger hos den, der har skabt reglerne. Det holder ikke.

Nej jeg gør jo ikke. Jeg forudsætter slet ikke, at "den, der har skabt reglerne", overhovedet eksisterer. Regelsættet jeg anvender er det menneskelige, rationelle og logiske, og det fortæller mig blandt andet at det følgende er et fejlagtigt argument:

Citat:
Gud kan selvfølgelig træde ind og ud af vores virkelighed som det passer ham. Den kristne tro er jo faktisk baseret på overbevisningen om at han gjorde det, da han steg ned til jorden og gik iblandt os.

Igen forudsætter du gudens eksistens for at forklare, at reglerne ikke gælder for guden. Igen - det kan du ikke. Nu postulerer du tilmed, at "selvfølgelig" kan gud "træde ind og ud af vores virkelighed".

Citat:
Her er du faktuelt galt afmarcheret. Ateisme er defineret som troen på, at der ikke findes en eller flere guder. Din definition minder i højere grad om en form for agnosticisme.

Nej. Teisme er defineret som "troen på, at der findes en eller flere guder". Ateismen er negationen af teismen, og findes som svag eller stærk ateisme. Fælles for begge "typer" er, at de vælger ikke at tro på teistens påstand om gud(er)s eksistens. Se evt. denne forklaring (og de to afsnit der følger efter "hvad er ateisme").

Jeg mener faktisk også det gælder, når man beskriver stærke ateister. Uanset om man "ikke tror på guder" eller "tror, guder ikke eksisterer", så starter det hele med teistens postulat om guddommelig eksistens. Altså: fællesnævneren for ateisme i de to variationer er "manglende tro", ikke "negativ tro". Graden er forskellig, men udgangspunktet er afvisningen af uunderbyggede postulater om guddommelig eksistens og dens mekanismer.

I øvrigt tror en stærk ateist ikke per definition på, at der kun findes én virkelighed. Det er en slutning jeg har draget personligt, begrundet med epistemologi og rationalitet i kombination. Husk på, at jeg behandler guddommelighed som koncept. Ateismen er derfor, stærk eller svag, selve afvisningen af dette koncepts gyldighed.

Sagt med andre ord - hvorfor skulle ateisten postulere, at der ikke findes guder, hvis selve konceptet guddommelighed er noget ateisten i forvejen finder ugyldigt, irrationelt? Og, hvis ateisten ikke fandt selve konceptet guddommelighed ugyldigt, ville han så ikke nærmere være agnostiker, grænsende til teist?

Citat:
Udgangspunkt må være, at vi ikke ved om gud eksisterer. Enhver bevægelse væk fra dette, der ikke er ledsaget af et bevis må være baseret på tro. Dette gælder både teisme og ateisme.

Nej. Udgangspunktet må være, at teisten har postuleret guddommelig eksistens og derfor står med bevisbyrden - eller indrømmelsen, at postulatet er irrationelt og uunderbygget. Det gælder kun for teisme.

Ateismens udgangspunkt er, at vi ikke accepterer jeres postulater om guddommelig eksistens. Vi behøver ikke bevise for jer, at I tager fejl. Det der er hele kernen er, at I ikke kan overbevise os om, at I har ret. Dette er bevisbyrdens kausalitet, og den bryder du med.

Citat:
Det er fint at du bruger objektivismen som udgangspunkt for at analysere teisme. Men, hvis ikke du gør det samme med ateisme, så er dit indlæg jo ikke en analyse - blot et subjektivt partsindlæg.
Partsindlæg er der ikke noget i vejen med, men så skal man bare erkende at det er det man skriver.

Jeg bruger skam objektivismen til at analysere alt - også min egen ateisme. Det skulle jeg gerne have klargjort for i dette indlæg. Jeg har taget konsekvensen af den manglende rationalitet i agnosticismen (og den svage ateisme, såvel som teismen) - og erklærer mig derfor stærk ateist, som resultat af objektivismens rationalitet og epistemologi.

Mange vil være uenige med mig, sandsynligvis fordi de ikke deler min overbevisning med hensyn til vidensteori. Jeg er dog altid parat til at argumentere for, hvorfor mit standpunkt er rationelt. Samt til at bøje mig for et bedre argument.

Til toppen 
#59868 - 22/03/2006 22:58 Re: RKK og helvede [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg ville blot indikere, at der indtil videre ikke har været nogen forudsætning for at anvende "eksistensen af eksistensen" som rationel indikation af, at noget har skabt eksistensen. De, der har forsøgt, har fejlet. Du har ret i at jeg antager én ting: at konsekvente fejl i argumenter bygget på ét bestemt argument, faktisk fortæller noget om selve dette arguments validitet. Det er muligt det vil vise sig, at jeg tager fejl...

Jeg synes du for det første er ude i en noget subjektiv definition af rationalitet. Dernæst også at du henviser til nogle ("de der har forsøgt") uden at uddybe hvem de er og hvori de far fejlet.
Det er i moine øjne et lidt let købt argument

Citat:
Du forudsætter gudens eksistens for at forklare, at reglerne ikke gælder for guden. Det kan du ikke.

Det passer jo ikke. Selv om jeg er teist har jeg i mine indlæg slet ikke beskæftiget mig med postulatet om hvor vidt gud eksisterer eller ej. Jeg påpeger blot at du ikke kan opstille regler for en gud, der pr definition er almægtig og dermed også den, der har opstillet reglerne. Hvis gud har lavet reglerne kan han også lave dem om.

Citat:
Jeg har ikke afskrevet kvantemekanikken. Blot afviser jeg, at den kan bruges til at rationalisere ideer om eksistensen af (og ikke mindst entiteter i) en "ekstern virkelighed". Det invaliderer begrebet "virkelighed" - derfor skrev jeg også, at det muligvis ikke lader sig gøre at tale om "virkelighed" på kvanteniveau - men at mennesker i allerhøjeste grad kan tale om "virkelighed".

Hvordan kan du uden yderligere argumentation afvise at kvantefysikken kan bruges til at beskrive vores eksistens.
Det forekommer mig at den eksistens du arbejder med er temmeligt selektivt beskrevet. Du udvælger nemlig kun de dele som passer i din argumentation.
Men, kvantefysikken er virkelig og en del af vores eksistens, end of story.

Citat:
Nej. Teisme er defineret som "troen på, at der findes en eller flere guder". Ateismen er negationen af teismen, og findes som svag eller stærk ateisme. Fælles for begge "typer" er, at de vælger ikke at tro på teistens påstand om gud(er)s eksistens. Se evt. denne forklaring (og de to afsnit der følger efter "hvad er ateisme").

Jeg mener faktisk også det gælder, når man beskriver stærke ateister. Uanset om man "ikke tror på guder" eller "tror, guder ikke eksisterer", så starter det hele med teistens postulat om guddommelig eksistens. Altså: fællesnævneren for ateisme i de to variationer er "manglende tro", ikke "negativ tro". Graden er forskellig, men udgangspunktet er afvisningen af uunderbyggede postulater om guddommelig eksistens og dens mekanismer.

I øvrigt tror en stærk ateist ikke per definition på, at der kun findes én virkelighed. Det er en slutning jeg har draget personligt, begrundet med epistemologi og rationalitet i kombination. Husk på, at jeg behandler guddommelighed som koncept. Ateismen er derfor, stærk eller svag, selve afvisningen af dette koncepts gyldighed.

Sagt med andre ord - hvorfor skulle ateisten postulere, at der ikke findes guder, hvis selve konceptet guddommelighed er noget ateisten i forvejen finder ugyldigt, irrationelt? Og, hvis ateisten ikke fandt selve konceptet guddommelighed ugyldigt, ville han så ikke nærmere være agnostiker, grænsende til teist?

Jeg har læst definitionen på ateisternes hjemmeside flere gange, og finder den hver gang lige morsom.
Problemet er at ateister så frygtelig gerne vil tage patent på objektivismen og rationalismen, og derfor ikke kan overskue at se deres overbevisning beskrevet som det den er, nemlig en trosretning.
Men, der er ingen vej udenom. Teister tror på guds eksistens, Ateister accepterer ikke dette, hvilket (på rationel vis) leder til troen på at gud ikke eksisterer. Agnostiskere vælger en slags intellektuel strudsemetode, nemlig at stikke hovedet i jorden og lade som om spørgsmålet ikke eksisterer.
Ateisme er og forbliver en tro. Hvis ikke den var det måtte man kunne bevise at gud ikke eksisterer.

Citat:
Nej. Udgangspunktet må være, at teisten har postuleret guddommelig eksistens og derfor står med bevisbyrden - eller indrømmelsen, at postulatet er irrationelt og uunderbygget. Det gælder kun for teisme.

Ateismens udgangspunkt er, at vi ikke accepterer jeres postulater om guddommelig eksistens. Vi behøver ikke bevise for jer, at I tager fejl. Det der er hele kernen er, at I ikke kan overbevise os om, at I har ret. Dette er bevisbyrdens kausalitet, og den bryder du med.

Du begår en fejl, som ofte ses i ateistiske kredse - nemlig at tage udgangspunkt i en praktisk opdeling i hhv. teisme/ateisme. Men, distinktionen er en teoretisk kategorisering, det har ikke noget at gøre med jer og os.
Enhver antagelse om guds eksistens eller mangel på samme medfører en bevisbyrde for at påvise eksistens eller ikke-eksistens. Kan man ikke bevise dette, taler vi om tro. Det har teister accepteret i et stykke tid. Moderne filosoffer (eks. Vattimo) påpeger at det samme gælder også for ateister.
Problemet er at mange ateister udelukkende definerer sig selv som en objektivistisk opposition til teismen, og derfor for alt i verden vil undgå at se deres overbevisning "reduceret" til en tro.

Citat:
Jeg bruger skam objektivismen til at analysere alt - også min egen ateisme. Det skulle jeg gerne have klargjort for i dette indlæg. Jeg har taget konsekvensen af den manglende rationalitet i agnosticismen (og den svage ateisme, såvel som teismen) - og erklærer mig derfor stærk ateist, som resultat af objektivismens rationalitet og epistemologi.

Mange vil være uenige med mig, sandsynligvis fordi de ikke deler min overbevisning med hensyn til vidensteori. Jeg er dog altid parat til at argumentere for, hvorfor mit standpunkt er rationelt. Samt til at bøje mig for et bedre argument.

Tjaah, spørgsmålet er vel om ikke rationalismen har spillet fallit på samme måde som den fundamentalistiske tro.
Personligt tror jeg at aboslutternes tid er forbi, hvad enten det kommer til udtryk som teismens tro på en almægtig gud eller ateismens tro på en endegyldig ojbektivistisk sandhed. Begge er bundet i den moderne metafysiske tradition, men ingen af dem kan klare rollen som kulturbærer.
Objektivismen har spillet fallit, hvilket kvantefysikken tydeligt viser. Det velordnede Newtonske billede af verden holder ikke. Derudover formår den ikke at besvare de vigtigste spørgsmål, eks. hvorfor vi er her.
Den fundamentalistiske tro har spillet falllit, fordi den kræver at vi opgiver fornuften for at kunne acceptere den.

Fremtiden ligger i post-metafysikken, uden absolutter af nogen art.

Til toppen 
#59869 - 22/03/2006 23:52 Bevisbyrde [Re: ]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Hørup, påligger det så også dig at løfte bevisbyrden for, at der ikke er pingviner på Neptun?

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#59870 - 23/03/2006 01:21 Re: RKK og helvede [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hørup, du skriver:

Citat:
Jeg synes du for det første er ude i en noget subjektiv definition af rationalitet. Dernæst også at du henviser til nogle ("de der har forsøgt") uden at uddybe hvem de er og hvori de far fejlet.
Det er i moine øjne et lidt let købt argument

Lige så letkøbt som dit argument; at teisme er noget der har en "automatisk autoritet", der skal respekteres når man overvejer mulighederne i metafysik?

Det er ikke forbudt at læse selv, og du kan ikke forvente af mig, at jeg stiller nødvendige referencer til den mindste ting. Rækken af forsøgte gudsbeviser burde du altså være bekendt med, og jeg havde virkelig troet du selv var i stand til at sortere imellem dem, der bruger eksistensen som udgangspunkt og dem, der (argumentativt defekt) anvender gud(er) som udgangspunkt. Men OK, når du underkender rationaliteten ved at sige, at den har spillet fallit, så underkender du vel også rationel kritik af gudsbeviserne.

Citat:
Det passer jo ikke. Selv om jeg er teist har jeg i mine indlæg slet ikke beskæftiget mig med postulatet om hvor vidt gud eksisterer eller ej. Jeg påpeger blot at du ikke kan opstille regler for en gud, der pr definition er almægtig og dermed også den, der har opstillet reglerne. Hvis gud har lavet reglerne kan han også lave dem om.

Jeg opstiller ikke disse regler. Det gør du, ved positivt at postulere, at Gud kan dit og dat. Jeg forsøger end ikke at opstille sådanne regler - jeg reagerer udelukkende på de regler, du (og andre teister) postulerer.

Du forudsætter stadig guds eksistens, når du beskriver dennes kvaliteter. Ligesom du gjorde i dit forrige indlæg.

Citat:
Hvordan kan du uden yderligere argumentation afvise at kvantefysikken kan bruges til at beskrive vores eksistens.
Det forekommer mig at den eksistens du arbejder med er temmeligt selektivt beskrevet. Du udvælger nemlig kun de dele som passer i din argumentation.
Men, kvantefysikken er virkelig og en del af vores eksistens, end of story.

Min indvending var på et konceptuelt niveau. Nemlig hvorvidt det lader sig gøre at bruge det nuværende koncept "virkelighed" på kvanteniveau - eller om man skal til at finde et nyt koncept. Jeg mener det sidste, og jeg mener det ikke fordi jeg mener virkeligheden er selektiv; jeg mener virkeligheden er alt, vi kan sanse. Jeg mener dette, fordi jeg er empirisk anlagt.

Du kan erklære nok så meget "end of story", men du har ikke givet den mindste trævl at sandsynlighed for, at kvantefysikken overhovedet har en forbindelse til teismen. Eller ateismen - i kraft af andet end fælles metoder, såfremt ateisten og kvantefysikeren begge følger den videnskabelige metode.

Citat:
Jeg har læst definitionen på ateisternes hjemmeside flere gange, og finder den hver gang lige morsom.
Problemet er at ateister så frygtelig gerne vil tage patent på objektivismen og rationalismen, og derfor ikke kan overskue at se deres overbevisning beskrevet som det den er, nemlig en trosretning.
Men, der er ingen vej udenom. Teister tror på guds eksistens, Ateister accepterer ikke dette, hvilket (på rationel vis) leder til troen på at gud ikke eksisterer. Agnostiskere vælger en slags intellektuel strudsemetode, nemlig at stikke hovedet i jorden og lade som om spørgsmålet ikke eksisterer.
Ateisme er og forbliver en tro. Hvis ikke den var det måtte man kunne bevise at gud ikke eksisterer.

Ak. Det er ikke op til mig at bevise, at din forestilling om guddommelig eksistens er falsk. Hvorfor kan du ikke forstå, at det er omvendt bevisbyrde at påstå, at ateisten skal løfte bevisbyrden, når postulatet er udelukkende teistisk?

Det glæder mig, at du finder forklaringen morsom. Jeg finder også dig morsom, når du konsekvent gentager den samme, forkvaklede og omvendte bevisbyrde. Husk i øvrigt, at der er forskel på "religiøs tro" og "rationel formodning". Den ignorer du tilsyneladende helt, og det får dig til at fremstå temmelig ureflekteret.

Citat:
Du begår en fejl, som ofte ses i ateistiske kredse - nemlig at tage udgangspunkt i en praktisk opdeling i hhv. teisme/ateisme. Men, distinktionen er en teoretisk kategorisering, det har ikke noget at gøre med jer og os.

Distinktionen er begrebsmæssig og ikke teoretisk: teisme er troen på guder, ateismen er negationen af teisme. Det har noget at gøre med jer og os: teister har religiøs tro, det har ateister ikke.

Hvorfor bliver du ved med at ville omdefinere helt gængse begreber?

Citat:
Enhver antagelse om guds eksistens eller mangel på samme medfører en bevisbyrde for at påvise eksistens eller ikke-eksistens. Kan man ikke bevise dette, taler vi om tro. Det har teister accepteret i et stykke tid. Moderne filosoffer (eks. Vattimo) påpeger at det samme gælder også for ateister.

I og med, at teisten først stillede med postulatet om guddommelig eksistens, og fordi ateismen er en negation af dette synspunkt, er bevisbyrden teistens alene. Ellers: bevis for mig, at der ikke findes "skokokobær" i "skokokobær-land". Du ved, den lille flække på planeten "Kuaaark!" i udkanten af M106-galaksen. Undskyld min satire, men det er snart alt jeg kan gøre for at beskrive din omvendte bevisbyrde.

Citat:
Problemet er at mange ateister udelukkende definerer sig selv som en objektivistisk opposition til teismen, og derfor for alt i verden vil undgå at se deres overbevisning "reduceret" til en tro.

Hvorfor er det overhovedet et problem? Hvorfor kan du ikke acceptere det, når ateister selv siger, at de ikke har en tro? Hvorfor ignorerer du fuldstændig, at begrebet "ateisme" ikke er andet end en negation af teismen?

Citat:
Tjaah, spørgsmålet er vel om ikke rationalismen har spillet fallit på samme måde som den fundamentalistiske tro.

Venligst, argumentér for, at det skulle forholde sig sådan. Jeg forudser, at du ender i et stjålet præmis. Du ville være nødt til at modbevise logikkens gyldighed ved hjælp af logik. Du skriver længere nede, at fundamentalismen "har spillet falllit, fordi den kræver at vi opgiver fornuften for at kunne acceptere den". Mener du virkelig, at dette også gælder rationalismen? At fornuften skal opgives før vi kan "acceptere" rationalismen? For det ville være en selvmodsigelse af episke proportioner.

Citat:
Personligt tror jeg at aboslutternes tid er forbi, hvad enten det kommer til udtryk som teismens tro på en almægtig gud eller ateismens tro på en endegyldig ojbektivistisk sandhed. Begge er bundet i den moderne metafysiske tradition, men ingen af dem kan klare rollen som kulturbærer.

Og hvad så, om de alene kan klare rollen som kulturbærer? Dette lugter af et argument til popularitet. Hvem siger, at det skal være et teistisk/ateistisk syn, der bærer kulturen? (hint: jeg mistænker, at dette synspunkt for dit vedkommende er afstedkommet af den indbyggede autoritet, du tillægger teismen). Det er i øvrigt et temmelig alternativt synspunkt du har: at teismens tro på en almægtig gud ikke "kan klare rollen som kulturbærer" - jeg er enig med dig, men at en erklæret teist mener dette, det går over mit hoved.

Citat:
Objektivismen har spillet fallit, hvilket kvantefysikken tydeligt viser. Det velordnede Newtonske billede af verden holder ikke. Derudover formår den ikke at besvare de vigtigste spørgsmål, eks. hvorfor vi er her.

Objektivismen har aldrig haft som mål at besvare, hvorfor vi er her. Den kan ikke spille fallit i et spil, den ikke spiller. I øvrigt følger objektivismen den videnskabelige metode, så hvis den videnskabelige metode kan anvendes på kvantefysik, passer kvantefysik også med objektivismen.

Ellers må du meget gerne vise mig, hvordan kvantefysikken dog kan vise, at en filosofi har "spillet fallit"...

Citat:
Den fundamentalistiske tro har spillet falllit, fordi den kræver at vi opgiver fornuften for at kunne acceptere den.

Enig - men jeg ser ikke hvorfor du mener det er relevant for denne diskussion.

Citat:
Fremtiden ligger i post-metafysikken, uden absolutter af nogen art.

Det er flot af dig, at du kan erklære noget så nyt for at være fremtiden. Det er meget skråsikkert. Og modigt.

Til toppen 
#59871 - 23/03/2006 01:41 Re: RKK og helvede
søgende
Bruger

Ja, det var til dig.

Til toppen 
#59872 - 23/03/2006 07:26 Re: RKK og helvede [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Vil du dermed sige, at mit bud på af kristendommens ophav svarer til noget, der står i romanen da Vinci Mysteriet?

Til toppen 
#59873 - 23/03/2006 08:30 Re: RKK og helvede [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Hej Claus,
Vi kommer ikke videre.
I mine øjne blander du den praktiske "udøvelse" af ateisme sammen med det den virkelig er - nemlig en del af en kategorisering.
Teismen kom ikke før ateismen eller omvendt. De er begge en konsekvens af spørgsmålet om, hvorvidt gud eksisterer eller ikke, og må derfor også stilles over for samme krav.

Din sammenblanding giver sig også til kende i den historiske opfattelse af at ateismen kan gøre krav på rationaliteten og objektivismen, i modsætning til teismen.
Men, ateisme er filosofisk set ikke et mere validt udgangspunkt end teisme, og du har imo på intet tidspunkt kunnet argumentere for dette.

Resten af dit indlæg ser jeg som forsøg på at tilpasse vores virkelighed og den positivistiske metode, så den passer i din argumentation.

Tak for snakken, selv om vi ikke er enige - er det tydeligt at du har tænkt over tingene.

Til toppen 
#59874 - 23/03/2006 08:32 Re: Bevisbyrde [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Ikke så længe jeg ikke påstår at der ikke gør

Til toppen 
#59875 - 23/03/2006 10:22 Re: Bevisbyrde [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod - lige mht. bevisbyrder:

Jeg synes ikke det kan pålægges os kristne at løfte nogen bevisbyrde, så længe vi ikke hævder, at der findes beviser for vores tro.

Der findes vel nok beviser for, at mange mennesker er troende (med mindre nogen ligefrem vil mene, at det bare er noget vi lader som om - sådan for underholdningsværdiens skyld..)

Men når der altså ikke kan bevises, at vi ikke fejlvurderer eller hallucinerer, så er der ingen bevisbyrde, der tynger ned på vores skuldre!

Vi fortæller frimodigt, hvad vi tror på, men det er naturligvis fuldstændig frivilligt, om ikke-troende vil lytte og læse og tænke over det.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59876 - 23/03/2006 11:11 Re: Bevisbyrde [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Zaphod til Hørup: . . . påligger det så også dig at løfte bevisbyrden for, at der ikke er pingviner på Neptun?

Kristina: Hej Zaphod - lige mht. bevisbyrder:
Jeg synes ikke det kan pålægges os kristne at løfte nogen bevisbyrde, så længe vi ikke hævder, at der findes beviser for vores tro.
Der findes vel nok beviser for, at mange mennesker er troende (med mindre nogen ligefrem vil mene, at det bare er noget vi lader som om - sådan for underholdningsværdiens skyld..)
Men når der altså ikke kan bevises, at vi ikke fejlvurderer eller hallucinerer, så er der ingen bevisbyrde, der tynger ned på vores skuldre!
Vi fortæller frimodigt, hvad vi tror på, men det er naturligvis fuldstændig frivilligt, om ikke-troende vil lytte og læse og tænke over det.

Nu er jeg ikke tidligere stødt på, at troen på pingviner indgår i den kristne tro - hvilket nye læsere ville kunne få indtryk af ved at læse din kommentar til Zaphod og Hørups debat.

Nå - spøg til side!

Du skriver, at du ikke hævder, at der findes beviser for din kristne tro - og indrømmer at du måske fejlvurderer og hallucinerer

Jamen så er det jo præcis lige så meningsfuldt frimodigt fortælle om sin tro på pingviner på Neptun - som at fortælle frimodigt om sin tro på den bibelske skabergud.

Hverken mere eller mindre meningsfuldt.

Læg mærke til, at hvis du nu vil påstå, at din tro på Gud er mere meningsfuld, så påtager du dig faktisk bevisbyrden for, at det er mere meningsfyldt end at tro på pingviner på Neptun.

Sjovt nok, så er den nemme løsning på dit problem er faktisk at du indføjer troen på pingviner på Neptun i din kristne tro!

Til toppen 
#59877 - 23/03/2006 11:17 Re: RKK og helvede [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Hørup,

Jeg takker også for diskussionen, og har kun en enkelt sidste bemærkning:

Citat:
Din sammenblanding giver sig også til kende i den historiske opfattelse af at ateismen kan gøre krav på rationaliteten og objektivismen, i modsætning til teismen.
Men, ateisme er filosofisk set ikke et mere validt udgangspunkt end teisme, og du har imo på intet tidspunkt kunnet argumentere for dette.

Jeg bruger ikke ateismen som udgangspunkt, men er landet ved ateismen som den mest holdbare, rationelle holdning til det teistiske spørgsmål ved hjælp af objektivismen. Uden at vide det har jeg altid fulgt den videnskabelige metode, og denne giver givetvis nogle andre konklusioner end teismen.

Desuden kan jeg ikke argumentere for dette, når du underkender, at "ateisme" er en negation af "teisme" - og derefter går så vidt som at sammenligne de to som værende ens former for tro. Uden rigtig at argumentere for, hvorfor "religiøs tro" og "rationel formodning" dog skulle kunne være én og samme ting...

Citat:
Tak for snakken, selv om vi ikke er enige - er det tydeligt at du har tænkt over tingene.

I lige måde - selvom jeg nok kunne mene, at du trænger til at være lidt mere konsekvent og skelnende mht. din brug af begreberne, især "tro".

Til toppen 
#59878 - 23/03/2006 11:32 Re: RKK og helvede [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Claus Due: Jeg bruger ikke ateismen som udgangspunkt, men er landet ved ateismen som den mest holdbare, rationelle holdning til det teistiske spørgsmål ved hjælp af objektivismen.

Efter min opfattelse er agnosticismen den mest rationelt holdbare holdning.

Vi har ikke mulighed for at vide, om Gud er til eller om Gud ikke er til - altså er det dybest set meningsløst både at tro på Gud og ikke at tro på Gud.

Det er et åbent spørgsmål, som ingen i virkeligheden kan besvare.

Teismen og ateismen eksisterer kun, fordi der er nogen, som forsøger at besvare spørgsmålet.

Til toppen 
#59879 - 23/03/2006 11:46 Re: Bevisbyrde
Anonym
Anonym

Citat:

Nu er jeg ikke tidligere stødt på, at troen på pingviner indgår i den kristne tro - hvilket nye læsere ville kunne få indtryk af ved at læse din kommentar til Zaphod og Hørups debat.

Nå - spøg til side!

Du skriver, at du ikke hævder, at der findes beviser for din kristne tro - og indrømmer at du måske fejlvurderer og hallucinerer

Jamen så er det jo præcis lige så meningsfuldt frimodigt fortælle om sin tro på pingviner på Neptun - som at fortælle frimodigt om sin tro på den bibelske skabergud.

Læg mærke til, at hvis du nu vil påstå, at din tro på Gud er mere meningsfuld, så påtager du dig faktisk bevisbyrden for, at det er mere meningsfyldt end at tro på pingviner på Neptun.

Sjovt nok, så er den nemme løsning på dit problem er faktisk at du indføjer troen på pingviner på Neptun i din kristne tro!

Hej Evo,
Beklager jeg bryder ind, men dit indlæg er ganske interessant.

Jeg tror godt at jeg forstår din pointe, men jeg synes at ordet "meningsfuldt" er forkert i denne sammenhæng, idet det er ganske subjektivt, hvad vi opfatter som meningsfuldt.

Mon ikke rationelt eller fornuftigt er mere på sin plads ?
I så tilfælde har du ganske ret. Troen på den kristne gud er ikke mere rationelt end troen på pingviner på Neptun. Men, det påstår vi jo som kristne heller ikke.

Men, i forlængelse heraf må du jo så samtidigt erkende, at troen på den kristne gud er lige så meningsfuld som eks. troen på pingviner på Neptun. Ellers må du jo redegøre for, hvorfor den ikke er det.
Man kan måske stille spørgsmålet om eksemplet med pingviner på Neptun er det bedste at vælge, idet deres eksistens rent faktisk kan verificeres med den positivistiske metode, hvilket guds eksistens ikke kan.

Til toppen 
#59880 - 23/03/2006 11:48 Re: RKK og helvede
Claus Due
Bruger

Hej Evo,

Citat:
Vi har ikke mulighed for at vide, om Gud er til eller om Gud ikke er til - altså er det dybest set meningsløst både at tro på Gud og ikke at tro på Gud.

Jeg forstår fint denne indvendning, men konceptuelt, epistemologisk, synes jeg stadig ikke det er rationelt at skulle forholde sig agnostisk til et postulat, der ikke kan efterprøves...

Dette håber jeg blandt andet at få igennem i tråden "ateisme vs. agnosticisme vs. teisme" - jeg håber du og andre vil læse videre der.

Til toppen 
#59881 - 23/03/2006 14:07 Re: RKK og helvede
søgende
Bruger

Ja

Til toppen 
#59882 - 23/03/2006 14:48 Re: Bevisbyrde [Re: ]
Zaphod
Bruger

Citat:
Hørup: Ikke så længe jeg ikke påstår at der ikke gør

Nå men gør der?

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#59883 - 23/03/2006 15:08 Re: Bevisbyrde [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Zaphod til Hørup: . . . påligger det så også dig at løfte bevisbyrden for, at der ikke er pingviner på Neptun?

Kristina: Hej Zaphod - lige mht. bevisbyrder:

Evolutionisten: Nu er jeg ikke tidligere stødt på, at troen på pingviner indgår i den kristne tro - hvilket nye læsere ville kunne få indtryk af ved at læse din kommentar til Zaphod og Hørups debat.
Nå - spøg til side!

Hørup: Beklager jeg bryder ind, men dit indlæg er ganske interessant.
Jeg tror godt at jeg forstår din pointe, men jeg synes at ordet "meningsfuldt" er forkert i denne sammenhæng, idet det er ganske subjektivt, hvad vi opfatter som meningsfuldt.
Mon ikke rationelt eller fornuftigt er mere på sin plads?

Jo, det havde nok været et bedre ord. På den anden side, så er det naturligt for mig at bruge ordet "meningsfuldt", idet jeg ikke synes, at irrationalitet og ufornuft kan danne grundlag for at danne sig en mening.

Til gengæld kan det være sundt ind imellem at være irrationel og ufornuftig - f.eks. under en brainstorm, hvor en masse nye ideer skal produceres og siden afprøves.

Citat:
Hørup: I så tilfælde har du ganske ret. Troen på den kristne gud er ikke mere rationelt end troen på pingviner på Neptun. Men, det påstår vi jo som kristne heller ikke.

Vi er ganske enige - hvis altså du taler på alle kristnes vegne. Jeg vil blive forbavset, hvis ingen protesterer - eller måske har jeg misforstået en række af de kristne, jeg har debatteret med!?

Citat:
Hørup: Men, i forlængelse heraf må du jo så samtidigt erkende, at troen på den kristne gud er lige så meningsfuld som eks. troen på pingviner på Neptun. Ellers må du jo redegøre for, hvorfor den ikke er det.

Også her er vi tilsyneladende enige.

Jeg mener dog det er mere præcist at skrive, at troen på den kristne gud er lige så lidt meningsfuld som eks. troen på pingviner på Neptun er.

Så slipper jeg også for redegørelsen.

Citat:
Hørup: Man kan måske stille spørgsmålet om eksemplet med pingviner på Neptun er det bedste at vælge, idet deres eksistens rent faktisk kan verificeres med den positivistiske metode, hvilket guds eksistens ikke kan.

Korrekt - men så kunne vi i stedet bruge som eksempel en forestilling om, at der eksisterede pingviner før Big Bang. Det vil yderligere have den fordel, at nogle vist betvivler, at Big Bang har fundet sted.

Til toppen 
#59884 - 23/03/2006 15:16 Re: RKK og helvede [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Vi har ikke mulighed for at vide, om Gud er til eller om Gud ikke er til - altså er det dybest set meningsløst både at tro på Gud og ikke at tro på Gud.

Claus Due: Jeg forstår fint denne indvendning, men konceptuelt, epistemologisk, synes jeg stadig ikke det er rationelt at skulle forholde sig agnostisk til et postulat, der ikke kan efterprøves...

For mig at se forholder det sig nu således, at man netop kan forholde sig agnostisk til postulater, som ikke kan efterprøves.

Til toppen 
#59885 - 23/03/2006 18:47 Re: Bevisbyrde
Anonym
Anonym

Du har nok ret i, at ikke alle kristne dele samme opfattelse som jeg, men sådan er vi en broget skare.

Hvad angår Big Bang, så blev singularitetshypotesen jo første gang beskrevet af en Belgisk præst. Den er også accepteret af paven som den videnskabelige udlægning af skabelsesværket.

Til toppen 
#59886 - 23/03/2006 18:50 Re: Bevisbyrde [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Nå men gør der?

-Z

Ved det ikke, men jeg tvivler stærkt

Til toppen 
#59887 - 23/03/2006 19:32 Re: Bevisbyrde [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Hørup: Du har nok ret i, at ikke alle kristne dele samme opfattelse som jeg, men sådan er vi en broget skare.

Ja, det må man vist sige. Kristne opfattelser er så mange og så forskellige, at der reelt synes at være tale om forskellige religioner.

Til toppen 
#59888 - 23/03/2006 19:41 Re: Bevisbyrde [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Hørup: Hvad angår Big Bang, så blev singularitetshypotesen jo første gang beskrevet af en Belgisk præst. Den er også accepteret af paven som den videnskabelige udlægning af skabelsesværket.

Min personlige teori er, at f.eks. nogle munkeklostre skabte et miljø, hvor mænd uden familie fik tid til at studere andet end deres fadervor - og i klostrene med de mest frie forhold udviklede de mest nysgerrige af dem sig til videnskabsmænd, grundet studier, afskrivning og oversættelser af gamle skrifter.

Det er kun en fornemmelse, men f.eks. var der en del kristne teologer med til at udvikle evolutionsteorien. F.eks. var Darwin teolog. Hans og eftergølgernes opdagelser anfægter selv i dag nogle i deres kristne tro.

Til toppen 
#59889 - 23/03/2006 19:58 Re: Bevisbyrde [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Zaphod: Hørup, påligger det så også dig at løfte bevisbyrden for, at der ikke er pingviner på Neptun?

Zaphod: Nå men gør der?

Hørup: Ved det ikke, men jeg tvivler stærkt

Denne debat ligner lidt en debat, som jeg og Zaphod havde for nogen tid siden - og som jeg desværre ikke kan finde. Og som endte med respekt for vore respektive synspunkter.

Det glæder mig at kunne erklære mig enig med Hørup. Vi kan ikke vide, om der er pingviner på Neptun, når vi ikke har været der, men vi kan betvivle det stærkt.

Til toppen 
#59890 - 24/03/2006 00:07 Re: RKK og helvede [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
"Det transcendente betyder også, at vi ikke egentlig ved hvordan guds væsen er. Den beskrivelse vi har af gud er helt og holdent menneskeskabt. Hvis den beskrivelse ikke er konsistent rent logisk, så er det for så vidt ikke et problem for gud, men for os - det er jo os der har skabt billedet af ham.
Med andre ord, hvis man accepterer den Luthersk-protestantiske beskrivelse af gud, må man også acceptere at han ikke behøves at være logisk."

Det passer ganske enkelt ikke!
For det første:
Det passer ikke at de beskrivelser vi har af Gud kuyn stammer fra mennesker - en del af dem står Han selv bag.
For det andet:
Tror man på Gud tror man også på at Han har skabt verden, og ser vi på hvordan verden er indrettet er det første vi lægger mærke til at ikke bare vores lille klode i en afkrog af en af i hundredevis af milliarder galakser, virker efter bestemte lovbundne regelmæssigheder, men at dette også gør sig gældenede i den del af universet vi kender til.
For det tredje:
Biblen tegner et KLART billede af Gud som logisk, blandt meget andet. Gud er ikke KUN logisk, men Han er heller ikke MINDRE end logisk. Og dette er godt, for hvis Gud ikke var logisk og konsekvent, jamen så var Han ikke perfekt. Og så falder hele gudsbilledet sammen som et korthus.
Nej, Gud ER logisk - men igen er det vigtigt at understrege at Han er MEGET mere end KUN logisk.

JesusFreak

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#59891 - 24/03/2006 00:10 Re: RKK og helvede [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Hvis Jesus skulle have omtalt alle mulige og umulige ting vi ville gøre til problemer (eller rettere: bruge som undskyldninger) senere hen, så havde Han ikke haft andet at lave - og Hans vigtigste mission var heller ikke af denne art..

-Grundtvig

Til toppen 
#59892 - 24/03/2006 00:31 Re: RKK og helvede
JesusFreakDK
Bruger

Aha... Men hvis du vil bruge den argumentation, så er du også nødt til at afskrive en masse oldtidshistorie og benægte personers eksistens som ingen seriøse historikere vil benægte.

Eksempelvis kan det nævnes at der kun findes omkring 10 af Cæsars skrifter - og at den ældste kopi er fra ca. 900 e.Kr - dvs. lige knap 1000 år efter hovedpersonen levede. til sammenligning findes der omkring 5.000 kopier af NT på græsk - og en tidligere og tidligere datering af disse bliver mere almindelig, og er egentlig også logisk. Det giver f.eks. ikke mening at Templets ødelæggelse i år 70 ikke er omtalt nogetsteds i NT (Johannes' Åbenbaring har dog et helt andet ærinde end at beskrive ting som ER sket - og derfor er det ikke et problem dér), andet end hvis NT er skrevet før dette.

Under alle omstændigheder lærer ortodoksien indenfor religionsvidenskaben (hvis jeg ikke husker meget galt) at Paulus' breve er de tidligste dele af NT - fra 40-50'erne, dvs. kun knap 20 år efter Jesu korsfæstelse. Alle der ved bare LIDT om litteratur kan fortælle dig at det er alt for kort tid til at en historisk beretning kan nå at blive forvansket i den grad du gør dig til fortaler for. Der er altså særdeles fornuftige grunde til at fæstne lid til NT - og ikke ret mange fornuftige grunde til at lade være....Faktisk er den eneste jeg kan komme på at man ikke VIL have at NT skal have ret - mennesket er desværre i stand til at overbevise sig selv om stort set alt hvis det vil...

-Grundtvig

Til toppen 
#59893 - 24/03/2006 01:46 Re: RKK og helvede [Re: JesusFreakDK]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Forskellen på Jesus og Cæsar er så, at der ikke vader en masse rundt og punker os for at tro på Cæsar eller ryge i helvede..

Derfor kan vi antage en objektiv og.. Nåja, lettere ligegyldig vinkel til Cæsar..

Problemet med Jesus er:

1: Han ikke lever op til det messianske profetier
2: Hvorfor man opfinder steder der er skulle være messianske profetier
3: Men derfor bliver nødt til at se højt på sammenhængen ved de messianske profetier
4: Hvilket vil sige, at man bliver nødt til at bevæge sig ud af de jødiske rammer
5: Hvilket gør, at man bliver nødt til at skabe en konflikt mellem Jesus og jøderne
6: Hvilket gør at man bliver nødt til at ændre nogle forhold og finde på nogle historier, der kan understøtte Jesus "korrekthed"
7: Hvilket gør, at nt ikke er et troværdigt dokument til at angive noget som helst..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59894 - 24/03/2006 08:02 Re: RKK og helvede [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Der er ikke fundet noget skriftligt fra Jesu hånd. Evangelierne er alle nedskrevet af mennesker efter hans død.
Ydermere er evangelierne udvalgt af kristne, som bekæmpede andre kristnes nedskrevne evangelier, f.eks. Thomas-evangeliet, og i mange tilfælde brændte dem som kætterske.
Ydermere har den jødiske historieskriver Josefus skrevet om en snes forskellige Jesus'er, hvoraf én minder utroligt meget om den Jesus, som omtales i bibelen - men denne Jesus blev ikke korsfæstet.
Læg hertil, at beretningen om jomfrufødslen og alle centrale elementer i de sejrende af de mange modstridende kristne beretninger om Jesus efter alt at dømme er plagieret fra ældre religiøse myter.
Dogmet om treenigheden blev tvunget igennem af en hedensk romersk kejser, som ville have ro på bagsmækken - og i øvrigt skal have ofret til romerne guder dagen før han lod sig døbe.
Alt tyder på, at den "viden", du mener at have om Gud i allerhøjestegrad er menneskeskabt og ikke mere guddommelig, end alle andre religioners "viden" om Gud.

JesusFreak: Aha... Men hvis du vil bruge den argumentation, så er du også nødt til at afskrive en masse oldtidshistorie og benægte personers eksistens som ingen seriøse historikere vil benægte.

Du må have overset, at efter at Kaas præsenterede mig for et citat, hvor den romerske historieskriver Tacitus omtaler korsfæstelsen af en Kristus under Pontius Pilatus - og hvor han omtaler de kristne i lidet smigrende vendinger, stiller jeg ikke længere spørgsmålstegn ved Jesu historicitet.

For mig er det nok, at en enkelt uafhængig kilde omtaler en historisk person.

I det ovenstående gør jeg imidlertid gældende, at de kristne formentlig har brugt den historiske Jesus som hovedperson i en gendigtning af ældre religioners myter.

Dit indlæg giver mig i øvrigt en kærkommen lejlighed til at tilføje, at forestillingen om en treenig Gud mig bekendt også findes i ældre religioner.

Desuden var den hedenske kejser, som i Nikæa gennemtvang enigheden om treenigheden, sikkert bevidst om, at mange romere fortsat var polyteister.

Han kan derfor have set en politisk interesse i at opdele de kristnes Gud i faderen, sønnen og helligånden og derved gøre kristendommen til et mere spiseligt religiøst fundament for polyteisterne i romeriget.

Treenighedsdogmet har så siden voldt de kristne store forklaringsproblemer. Hvordan kan Gud både være én og tre på samme tid?

Dette har bl.a. været en anstødssten for jøder og muslimer, der hævder, at der kun er én Gud - og ikke anerkender opdelingen.

Læs mere i denne nye tråd, som jeg netop har startet med baggrund i en ny historisk vinkel, baseret på en artikel i Weekendavisen.

Til toppen 
#59895 - 24/03/2006 09:19 Re: RKK og helvede [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej JesusFreak
Citat:
Nej, Gud ER logisk - men igen er det vigtigt at understrege at Han er MEGET mere end KUN logisk.

Ja, det synes jeg er en god måde at sige det på.

Men vi må nok tilføje, at menneskehjerner er for små og begrænsede til at kunne lære Gud at kende ved brug af rationalitet og logik ...

1.Kor 1,21f: For da Gud i sin visdom ikke ville, at verden skulle kende ham gennem sin egen visdom, besluttede Gud at frelse dem, som tror, ved den dårskab, der prædikes om.
For jøder kræver tegn, og grækere søger visdom, men vi prædiker Kristus som korsfæstet, en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger;
men for dem, der er kaldet, jøder såvel som grækere, prædiker vi Kristus som Guds kraft og Guds visdom.
For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker.

Ja, tænk at kunne tage sådanne ord til hjerte!
Den omvendte verden!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59896 - 24/03/2006 09:34 Re: RKK og helvede [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jeg har, sjovt nok, en indvending..

Citat:
For da Gud i sin visdom ikke ville, at verden skulle kende ham gennem sin egen visdom, besluttede Gud at frelse dem, som tror, ved den dårskab, der prædikes om.
For jøder kræver tegn, og grækere søger visdom, men vi prædiker Kristus som korsfæstet, en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger;
men for dem, der er kaldet, jøder såvel som grækere, prædiker vi Kristus som Guds kraft og Guds visdom.
For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker.

Det undrer mig, at det netop er kristne der altid taler om tegn.. Helbredelser, dæmonuddrivelser, lykkefølelser mm... Jeg har endnu ikke mødt en jøde sige til en kristen: Hvis mig et tegn..
Nej, grunden til at vi ikke accepterer Jesus er ikke manglen på tegn, for vi lærer netop, at tegn kan følge den falske lige så vel som den sande.. Vi undrer os over, at Jesus endnu ikke har opfyldt én eneste profeti om Messias.. Det er
grunden til vores "forargelse"...

Og den sidste sætning virker som om I bruger som undskyldning for hver gang, at kristendommen virker ulogisk??

Burde den ikke hellere forståes, at hvor Herren (bH) er "dummest", er Han stadig så meget mere klogere end os og hvor Han viser sig "svag", er Han stadig stærkere end os = Han er bare større end os uanset hvad??

Jeg vil faktisk vove at sige, at kristne i vid udstrækning blamerer sig med manglende viden, når de udtaler sig om jødisk tro, livsanskuelse og forståelse

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59897 - 24/03/2006 09:42 Re: RKK og helvede [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
JesusFreak: Nej, Gud ER logisk - men igen er det vigtigt at understrege at Han er MEGET mere end KUN logisk.

Kristina: Ja, det synes jeg er en god måde at sige det på.
Men vi må nok tilføje, at menneskehjerner er for små og begrænsede til at kunne lære Gud at kende ved brug af rationalitet og logik ...

Når du mener dette - og jeg er i øvrigt enig med dig på det punkt! - så finder jeg det forbløffende, at du er så flittig til at beskrive for os andre, hvad Gud ønsker og har tænkt sig at gøre.

Hvis jeg skal tage din ovenstående erkendelse af din/vores begrænsning for pålydende, så kan der jo kun være tale om, at du viderebringer fantasier.

Og det er jo ikke engang dine egne fantasier, men nogle fantasier, som religiøse mennesker i Mellemøsten nedskrev for flere tusinde år siden - tilsyneladende baseret på lignende fantasier, som historikerne finder i endnu ældre religioners skrifter.

Til toppen 
#59898 - 24/03/2006 11:49 Re: RKK og helvede
JesusFreakDK
Bruger

"I det ovenstående gør jeg imidlertid gældende, at de kristne formentlig har brugt den historiske Jesus som hovedperson i en gendigtning af ældre religioners myter."

Så vidt jeg husker imødegik jeg også DETTE i indlægget...Der er ganske enkelt ikke gået lang tid nok fra Jesu liv og til beretningerne om Ham blev nedskrevet til at der kan være sket en sådan mytegørelse - og især ikke i en mellemøstlig kultur, hvor den mundtlige fortællertradition er usandsynlig stærk.

"Dit indlæg giver mig i øvrigt en kærkommen lejlighed til at tilføje, at forestillingen om en treenig Gud mig bekendt også findes i ældre religioner."

Nej - også dette er en udbredt misforståelse. Tager vi f.eks. egyptisk religion, som ofte fremhæves, er der tale om tre guder som opererer i fællesskab (så vidt jeg har forstået), ikke een Gud som samtidig er tre personer.
Og selv HVIS det skulle være tilfældet kan jeg ikke se at det skulle være et argument mod kristendommen.

"Desuden var den hedenske kejser, som i Nikæa gennemtvang enigheden om treenigheden, sikkert bevidst om, at mange romere fortsat var polyteister."

1: Hvis jeg ikke husker meget galt var kejseren KRISTEN
2: At det først var ved kirkemødet i Nikæa at treenighedsdogmet blev formuleret er ikke ensbetydende med at det var en ide der først opstod dér. Tværtimod er det sådan at den eneste grund til at man følte sig tvunget til at formulere et dogme var at der var fremstået kættere som havde fået vind i sejlene - og dette måtte man finde ud af hvad man skulle gøre ved.

"Han kan derfor have set en politisk interesse i at opdele de kristnes Gud i faderen, sønnen og helligånden og derved gøre kristendommen til et mere spiseligt religiøst fundament for polyteisterne i romeriget."

Den romerske polyteisme kan ikke på nogen måde forbindes med kristendom, ej heller kan doktrinale ændringer det ene sted gøre den "mere spiselig" for den andens tilhængere. Polyteister kan ikke acceptere Biblens Gud, og tilhængere af Biblens Gud kan ikke acceptere polyteisme, uanset hvad.
Det er ganske enkelt noget vås du slynger ud.

"Treenighedsdogmet har så siden voldt de kristne store forklaringsproblemer. Hvordan kan Gud både være én og tre på samme tid?"

At vi ikke kan forstå treenighedens mysterium til bunds er ikke et gyldigt argument for at det ikke skulle være sandt, for det første.
For det andet er mennesket efter kristen opfattelse både sjæl, legeme og sind, men dog stadig kun eet menneske...

"Dette har bl.a. været en anstødssten for jøder og muslimer, der hævder, at der kun er én Gud - og ikke anerkender opdelingen."

Kristne hævder også at der kun er een Gud - Faderen, Sønnen og Helligånden. Og igen kan jeg ikke se hvordan dette at jøder og muslimer ikke anerkender treenighedsdogmet skulle være et argument imod det..

-Grundtvig

Til toppen 
#59899 - 24/03/2006 14:29 Re: kristne / jøder ... [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas
Citat:
Det undrer mig, at det netop er kristne der altid taler om tegn.. Helbredelser, dæmonuddrivelser, lykkefølelser mm... Jeg har endnu ikke mødt en jøde sige til en kristen: (H)vis mig et tegn..

Nu er vi kristne jo lige så forskellige fra hinanden som I jøder, og jeg efterlyser i hvert fald ikke tegn.
Så jeg må afvise, at kristne altid taler om tegn.
Citat:
VI [jøder] lærer netop, at tegn kan følge den falske lige så vel som den sande ... ]

Ligeså her! Her vil jeg meget gerne være medunderskriver!
Citat:
Og den sidste sætning [For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker] virker som om I bruger som undskyldning for hver gang, at kristendommen virker ulogisk??

Undskyldning? - nej, der er skam ingen brug for undskyldinger, vi véd godt at kristendommen virker ulogisk, oven i købet også på temmelig mange kristne. Kristendommens kvalitet er, at den er sand (det tror vi kristne jo!), ikke at den virker logisk.

Burde den [den sidste sætning] ikke hellere forståes, at hvor Herren (bH) er "dummest", er Han stadig så meget mere klogere end os og hvor Han viser sig "svag", er Han stadig stærkere end os = Han er bare større end os uanset hvad??

JO! Lige præcis! Her er vi enige igen - sådan forstår jeg også Paulus her!
Citat:
Jeg vil faktisk vove at sige, at kristne i vid udstrækning blamerer sig med manglende viden, når de udtaler sig om jødisk tro, livsanskuelse og forståelse ...

Det er meget sandsynlig, at du har ret i det. Men ved du hvad, jeg havde overhovedet ikke jødedommen i tankerne, da jeg citerede den pågældende, paulinske bibeltekst.

Vi kristne udtaler os nok ikke særlig tit om jødedommen - således heller ikke i dette tilfælde.
Nu vil jeg nødig såre dig, men hvis sandheden skal frem:
Vi tænker vi som regel på noget helt andet!

kristina

Til toppen 
#59900 - 24/03/2006 14:47 Re: kristne / jøder ... [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Det er fint nok, at I ikke altid tænker på jøder .. Men det er svært at se, når I hele tiden bruger tekster der nævner jøder..

Nu påpegede jeg godt nok også en fejl hos Paulus, ikke hos dig..

Mvh

Ps. Vil du opleve kristne der skriger efter tegn, så tag en tur i en karismatisk kirke, uanset navn

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59901 - 24/03/2006 15:06 Re: kristne / jøder ... [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Kristina: Kristendommens kvalitet er, at den er sand (det tror vi kristne jo!), . . .

Så ville det være mere korrekt at skrive, at kristendommens kvalitet er, at kristne tror, at den er sand.

Citat:
Kristina: . . . ikke at den virker logisk.

Det er til gengæld korrekt - for visse udgavers vedkommende.

Til toppen 
#59902 - 24/03/2006 15:15 Overtog gamle myter Jesus? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: I det ovenstående gør jeg imidlertid gældende, at de kristne formentlig har brugt den historiske Jesus som hovedperson i en gendigtning af ældre religioners myter."

JesusFreak: Så vidt jeg husker imødegik jeg også DETTE i indlægget...Der er ganske enkelt ikke gået lang tid nok fra Jesu liv og til beretningerne om Ham blev nedskrevet til at der kan være sket en sådan mytegørelse - og især ikke i en mellemøstlig kultur, hvor den mundtlige fortællertradition er usandsynlig stærk.

Jeg synes ikke, at din argumentation imødegår DETTE.

Tværtimod taler eksistensen af en usandsynlig stærk fortælletradition vel netop for, at de gamle myter efter Jesu død hurtigt farvede fortællingen om ham og erstattede fakta. Specielt fordi Jesus som Messias faktisk var forudsagt i gamle myter og religiøse overleveringer.

Til toppen 
#59903 - 24/03/2006 15:23 Nye og gamle treenigheder [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Dit indlæg giver mig i øvrigt en kærkommen lejlighed til at tilføje, at forestillingen om en treenig Gud mig bekendt også findes i ældre religioner.

JesusFreak: Nej - også dette er en udbredt misforståelse. Tager vi f.eks. egyptisk religion, som ofte fremhæves, er der tale om tre guder som opererer i fællesskab (så vidt jeg har forstået), ikke een Gud som samtidig er tre personer.
Og selv HVIS det skulle være tilfældet kan jeg ikke se at det skulle være et argument mod kristendommen.

På en tur i Ægypten fortalte vores meget vidende guide, at religionsforskerne er begyndt at overveje, om ægypterne reelt troede på en "mange-enig" Gud. Forstået på den måde, at de anså de forskellige guder som forskellige aspekter af Gud.

Noget lignende mener jeg gør sig gældende i den ganske nordiske asatro, hvor man påkalder Thor for at få styrke og Freja for at styrke kærligheden.

At de kristne - med kejserens hjælp! - derfor "opdelte" jødernes ene Gud i tre, er derfor ikke så mærkeligt. Så vidt jeg ved var romernes gudeverden også inspireret af den ægyptiske.

Til toppen 
#59904 - 24/03/2006 16:30 Var kejseren en kristen polyteist? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Desuden var den hedenske kejser, som i Nikæa gennemtvang enigheden om treenigheden, sikkert bevidst om, at mange romere fortsat var polyteister."

JesusFreak: 1: Hvis jeg ikke husker meget galt var kejseren KRISTEN

Vi har i tidligere debatter været inde på kejser Kontantins kristendom. Nogle mener, at han første blev døbt på sit dødsleje. Andre at han ofrede til Zeus dagen før sin kristne dåb.

Måske er begge dele sandt. Måske ville kejseren blot gardere sig bedst muligt - i lighed med vikingerne, som gerne holdt sig gode venner med også fjendernes guder.

Citat:
JesusFreak: 2: At det først var ved kirkemødet i Nikæa at treenighedsdogmet blev formuleret er ikke ensbetydende med at det var en ide der først opstod dér. Tværtimod er det sådan at den eneste grund til at man følte sig tvunget til at formulere et dogme var at der var fremstået kættere som havde fået vind i sejlene - og dette måtte man finde ud af hvad man skulle gøre ved.

Ideen har jo været der hele tiden rundt om de første kristne i form af udbredt polyteisme.

Til toppen 
#59905 - 24/03/2006 16:43 Re: RKK og helvede [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Han (kejseren) kan derfor have set en politisk interesse i at opdele de kristnes Gud i faderen, sønnen og helligånden og derved gøre kristendommen til et mere spiseligt religiøst fundament for polyteisterne i romeriget."

JesusFreak: Den romerske polyteisme kan ikke på nogen måde forbindes med kristendom, ej heller kan doktrinale ændringer det ene sted gøre den "mere spiselig" for den andens tilhængere. Polyteister kan ikke acceptere Biblens Gud, og tilhængere af Biblens Gud kan ikke acceptere polyteisme, uanset hvad.
Det er ganske enkelt noget vås du slynger ud.

Skal vi nu ikke holde fast ved en urban tone?

I øvrigt er det da logisk, at da de kristne splittede Gud op i tre forskellige guddomme, kom kristendommen for mange polyteister til at fremstå mere lig deres tro på flere guder.

Når man ser, hvor lidt vi i dag faktisk ved om vore naboreligioner, har de næppe hæftet sig særligt ved, at faderen, sønnen og helligånden er én.

Og da kristne også begynde at bede Jomfru Maria og diverse helgener om hjælp, lignede det da for udenforstående ganske meget en helt almindelig polyteistisk religion.

Citat:
Evolutionisten: Treenighedsdogmet har så siden voldt de kristne store forklaringsproblemer. Hvordan kan Gud både være én og tre på samme tid?"

JesusFreak: At vi ikke kan forstå treenighedens mysterium til bunds er ikke et gyldigt argument for at det ikke skulle være sandt, . . .

Naturligvis - og det er jo blot endnu en grund til, at polyteisterne måske ikke hæftede sig synderligt ved, at de kristne mente, at der kun var én Gud. De bad jo til både faderen og sønnen.

Til toppen 
#59906 - 24/03/2006 23:06 Re: RKK og helvede
Anonym
Anonym

Citat:
Hvis du tror, at Gud vil udsætte mig og andre fortabte for dette i al evighed, ja så er kan jeg ikke se andet, end at du tilbeder en ufatteligt ond og grusom Gud.

På ingen måde. Dem der ønsker at fravælge Gud, får deres ønske opfyldt. At du ikke kan lide hvad du får, er ikke Guds skyld. Du kender jo mulighederne på forhånd, og ud fra det kendskab har du foretaget dit valg. Så kan du ikke give Gud skylden for at du selv skal tage konsekvenserne af dit valg.

Gud er kærlighed. Har man fravalgt Gud, har man valgt en evighed uden Gud = uden kærlighed. Det bliver uden tvivl ikke morsomt, men det gør ikke Gud ond. Han har advaret dig på forhånd, og fortalt at Han elsker dig, og ønsker at tilbringe evigheden sammen med dig. Men hvis du ikke ønsker at tilbringe evigheden sammen med Ham, tvinger Han dig ikke. Gud er nemlig ikke ond...!

Mvh

Lars

Til toppen 
#59907 - 24/03/2006 23:27 Re: RKK og helvede [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Hvis du tror, at Gud vil udsætte mig og andre fortabte for dette i al evighed, ja så er kan jeg ikke se andet, end at du tilbeder en ufatteligt ond og grusom Gud.

Lars Poulsen: På ingen måde. Dem der ønsker at fravælge Gud, får deres ønske opfyldt. At du ikke kan lide hvad du får, er ikke Guds skyld. Du kender jo mulighederne på forhånd, og ud fra det kendskab har du foretaget dit valg. Så kan du ikke give Gud skylden for at du selv skal tage konsekvenserne af dit valg.
Gud er kærlighed. Har man fravalgt Gud, har man valgt en evighed uden Gud = uden kærlighed. Det bliver uden tvivl ikke morsomt, men det gør ikke Gud ond. Han har advaret dig på forhånd, og fortalt at Han elsker dig, og ønsker at tilbringe evigheden sammen med dig. Men hvis du ikke ønsker at tilbringe evigheden sammen med Ham, tvinger Han dig ikke. Gud er nemlig ikke ond...!

Før vi går videre, vil jeg gerne vide, om du mener, at muslimerne bliver frelst og kommer i Paradis?

Mange muslimer tilbeder Gud intenst og vil gerne vil være sammen med ham, både her og hisset. Så de fravælger jo bestemt ikke Gud!

Til toppen 
#59908 - 25/03/2006 11:25 Re: RKK og helvede
Anonym
Anonym

Det er jo umiddelbart ikke op til mig at afgøre hvorvidt Muslimer kommer i himlen eller ej.

Ud fra den betragtning at Jesus siger, at ingen kommer til faderen uden at de går gennem ham [Jesus], så vil svaret jo være nej - det gør de ikke. Men igen, det er ikke op til mig at bestemme hvem der kommer i himlen.

mvh

Lars

Til toppen 
#59909 - 25/03/2006 12:03 Re: RKK og helvede [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Før vi går videre, vil jeg gerne vide, om du mener, at muslimerne bliver frelst og kommer i Paradis?
Mange muslimer tilbeder Gud intenst og vil gerne vil være sammen med ham, både her og hisset. Så de fravælger jo bestemt ikke Gud!

Lars Poulsen: Det er jo umiddelbart ikke op til mig at afgøre hvorvidt Muslimer kommer i himlen eller ej.

Jeg er godt klar over, at du ikke afgør, hvem der kommer i himlen. Jeg ville bare gerne vide, om du mener, at de gør?

Citat:
Lars Poulsen: Ud fra den betragtning at Jesus siger, at ingen kommer til faderen uden at de går gennem ham [Jesus], så vil svaret jo være nej - det gør de ikke. Men igen, det er ikke op til mig at bestemme hvem der kommer i himlen.

Ud fra det ovenstående går jeg ud fra, at dit svar er nej!

Du tror, at muslimerne kommer i helvede, hvor de skal lide evigt, fordi de har valgt - er født ind i! - en forkert religion, der ærer Jesus som en stor profet, men afviser, at Jesus blev korsfæstet og at han er en del af guddommen.

Som de i øvrigt tilbeder og meget gerne vil være sammen med i Paradis.

Er det korrekt opfattet?

Til toppen 
#59910 - 25/03/2006 12:06 Re: RKK og helvede [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars, vi er enige om dette:
Ingen af os kan afgøre, hvordan med "de andre" ... og jeg vil gå så vidt som til at sige, at vi ikke engang bør gisne om det og i hvert fald aldrig udtale os om det.

Jeg tænker så tit på det Jesus sagde til Peter (Joh 21-23):

Da nu Peter så ham, sagde han til Jesus: »Herre, hvad så med ham?« Jesus sagde til Peter: »Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig?
Følg du mig!

Da kom det forlydende ud blandt brødrene, at den discipel ikke skulle dø. Men Jesus havde ikke sagt, at han ikke skulle dø, men: Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig?

Vores opgave er at forkynde evangeliet, at "så Guds sæd", ikke at se os tilbage over skulderen og prøve at finde ud af, hvem der tager imod Jesus, og hvem der afviser ham.
"Har hånd du lagt på Herrens plov, så se sig ej tilbage ..." skriver Grundtvig.

Ja, hvad angår "de andre" egentlig os? - ud over at vi efter evne skal række evangeliet videre, når vi har mulighed for det.

Men vi har lov - og også pligt - tll i kærlighed at bede for muslimerne, at de må lære Jesus at kende...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59911 - 25/03/2006 12:15 Re: RKK og helvede [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Kristina: Hej Lars, vi er enige om dette:
Ingen af os kan afgøre, hvordan med "de andre" ... og jeg vil gå så vidt som til at sige, at vi ikke engang bør gisne om det og i hvert fald aldrig udtale os om det.
Jeg tænker så tit på det Jesus sagde til Peter (Joh 21-23):
Da nu Peter så ham, sagde han til Jesus: »Herre, hvad så med ham?« Jesus sagde til Peter: »Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig?
Følg du mig!

Da kom det forlydende ud blandt brødrene, at den discipel ikke skulle dø. Men Jesus havde ikke sagt, at han ikke skulle dø, men: Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig?

Vores opgave er at forkynde evangeliet, at "så Guds sæd", ikke at se os tilbage over skulderen og prøve at finde ud af, hvem der tager imod Jesus, og hvem der afviser ham.
"Har hånd du lagt på Herrens plov, så se sig ej tilbage ..." skriver Grundtvig.
Ja, hvad angår "de andre" egentlig os? - ud over at vi efter evne skal række evangeliet videre, når vi har mulighed for det.
Men vi har lov - og også pligt - til i kærlighed at bede for muslimerne, at de må lære Jesus at kende...

Nu kender muslimerne udmærket Jesu lære, og de ærer og regner faktisk Jesus for en af deres store profeter.

Til toppen 
#59912 - 25/03/2006 12:22 Re: RKK og helvede
Anonym
Anonym

Nej, det er ikke korrekt opfattet.

Min holdning er, at det har jeg ikke nogen holdning til.

mvh

Lars

Til toppen 
#59913 - 25/03/2006 12:59 Re: RKK og helvede [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Du tror, at muslimerne kommer i helvede, hvor de skal lide evigt, fordi de har valgt - er født ind i! - en forkert religion, der ærer Jesus som en stor profet, men afviser, at Jesus blev korsfæstet og at han er en del af guddommen.
Som de i øvrigt tilbeder og meget gerne vil være sammen med i Paradis.
Er det korrekt opfattet?

Lars Poulsen: Nej, det er ikke korrekt opfattet.
Min holdning er, at det har jeg ikke nogen holdning til.

Det synes jeg er en fornuftig opfattelse.

Citat:
Lars Poulsen: Har man fravalgt Gud, har man valgt en evighed uden Gud = uden kærlighed. Det bliver uden tvivl ikke morsomt, men det gør ikke Gud ond.

Dybest set har vel ingen mennesker fravalgt Gud. De fleste ateister, som jeg kender, afviser ikke, at Gud eksisterer. De har blot ikke set tegn på, at Gud eksisterer. Og derfor kan de ikke tro på Gud.

Og at nogle kristne helt ulogisk påstår, at Gud ikke er ond, hvis han på en ikke nærmere fastsat dato - dommedag! - vil dømme nogle af sine skabninger til evig lidelse i helvede - ja det gør det bestemt ikke lettere for logisk tænkende ateister at tro på Gud.

Men enhver fornuftigt tænkende ateist, der efter døden stilles ansigt til ansigt med Gud, vil naturligvis undskylde, at han eller hun har betvivlet Guds eksistens og forklare, hvorfor de fandt det umuligt at tro, at Gud havde skabt både verden og dem selv.

Her kan jeg så ikke forestille mig, at en god Gud ikke vil tage mod undskyldningen og byde dem velkommen i Paradis. Han har jo selv skabt ateisterne med den logik, som fungerer som effektiv barriere for troen på, at en god Gud vil straffe nogen som helst med evig lidelse.

For mig at se vil en god Gud nærmere rynke brynene, når han tager imod de kristne, som har udspredt sådanne rygter mod ham og dermed gjort det ekstra vanskeligt for ateisterne at tro på ham, mens de levede på Jorden.

Måske bliver disse kristne sat i skammekrogen time eller to - og så er det glemt!

Til toppen 
#59914 - 25/03/2006 13:08 Re: RKK og helvede
Anonym
Anonym

Citat:
Dybest set har vel ingen mennesker fravalgt Gud.

Dybest set har alle mennesker fravalgt Gud.

Citat:
De fleste ateister, som jeg kender, afviser ikke, at Gud eksisterer. De har blot ikke set tegn på, at Gud eksisterer. Og derfor kan de ikke tro på Gud.

Hvis man ikke afviser at Gud eksisterer, og alligevel ikke tror på ham, fravælger man Gud. Alle mennesker kan tro. Det er et spørgsmål om vilje, og om at lade Helligånden arbejde.

Citat:
Og at nogle kristne helt ulogisk påstår, at Gud ikke er ond, hvis han på en ikke nærmere fastsat dato - dommedag! - vil dømme nogle af sine skabninger til evig lidelse i helvede - ja det gør det bestemt ikke lettere for logisk tænkende ateister at tro på Gud.

Et rigtig godt eksempel på hvor galt det kan gå når mennesker sætter deres egen begrænsede logik over Gud - Tak for det

Citat:
Her kan jeg så ikke forestille mig, at en god Gud ikke vil tage mod undskyldningen og byde dem velkommen i Paradis.

Jeg vil ikke udtale mig på Guds vegne (jeg er ikke aut. profet), blot indskyde, at det nok ikke lige er din lidt vattede tolkning af Gud der lægges op til i Bibelen.

Citat:
Måske bliver disse kristne sat i skammekrogen time eller to - og så er det glemt!

Og måske er der nogle ateister der kommer til at ærgre sig grusomt over at de gjorde deres egen lille logiske sans større end Gud.
Men, jeg vil som sagt ikke udtale mig på Guds vegne. Blot vente og se, og så håbe at så mange som muligt når at finde sandheden inden det er for sent.

Mvh

Lars

Til toppen 
#59915 - 25/03/2006 13:29 Re: RKK og helvede [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Og at nogle kristne helt ulogisk påstår, at Gud ikke er ond, hvis han på en ikke nærmere fastsat dato - dommedag! - vil dømme nogle af sine skabninger til evig lidelse i helvede - ja det gør det bestemt ikke lettere for logisk tænkende ateister at tro på Gud.

Lars Poulsen: Et rigtig godt eksempel på hvor galt det kan gå når mennesker sætter deres egen begrænsede logik over Gud - Tak for det

Det var så lidt!

Citat:
Evolutionisten: Her kan jeg så ikke forestille mig, at en god Gud ikke vil tage mod undskyldningen og byde dem velkommen i Paradis.

Lars Poulsen: Jeg vil ikke udtale mig på Guds vegne (jeg er ikke aut. profet), blot indskyde, at det nok ikke lige er din lidt vattede tolkning af Gud der lægges op til i Bibelen.

Hvor ser du det vattede?

Citat:
Lars Poulsen: Men, jeg vil som sagt ikke udtale mig på Guds vegne. Blot vente og se, og så håbe at så mange som muligt når at finde sandheden inden det er for sent.

Hvad mener du der sker, hvis man ikke finder sandheden inden, at det er for sent?

Til toppen 
#59916 - 25/03/2006 13:30 Re: RKK og helvede [Re: ]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Citat:

Og måske er der nogle ateister der kommer til at ærgre sig grusomt over at de gjorde deres egen lille logiske sans større end Gud.

hvorfor bryder din gud sig ikke om logik?

Det undrer mig voldsomt at man på den ene side kan udtale sig om at folk som ikke har nogen rationel grund til at handle anderledes, og som ikke skader andre, eller dem selv, skal fordømmes for evigt til helvede, og på den anden side tale om at ens "gud" er god, og hvis man ikke tror på den så ryger man i helvede?

På samme tid siger I at vores fornuft og følelser ikke kan bruges over for jeres gud, men hvis vi ikke gør som den siger, så skal vi i helvede? Men hvis guden har skabt os, så er det vel dens valg at vi ikke har fornuft nok til at vælge den? Hvis vi ikke er i stand til at bedømme dens handlinger og intentioner, så er det vel den der er skyld i at vi ikke kan skille godt fra ondt, og så er det dobbelt ondt at pine os i evighed?

Hvis vi kan skille godt fra ondt, så er vi i vores gode ret til at pege en skælvende finger af jeres gudebillede og udstøde et "J'accuse" mod den grusomhed og ondskab det afspejler?

Så hvad er egentlig din holdning, kan vi som mennesker skelne godt fra ondt? Kan vi stole på vores logik og følelse?

Hvis ja, så kan vi vel alle vurdere godheden, eller mangel på samme i det budskab i spreder om jeres gud, hvis vi ikke er i stand til at vurdere budskabet, så er det vel ud fra vores begrænsede menneskelige forståelse ufatteligt uretfærdigt at dømme os ud fra noget vi ikke er i stand til at vurdere?

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#59917 - 25/03/2006 13:33 Har alle fravalgt Gud! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Dybest set har vel ingen mennesker fravalgt Gud.

Lars Poulsen: Dybest set har alle mennesker fravalgt Gud.

Det må betyde, at du mener, at du har fravalgt Gud!

Jeg mener ikke, at jeg har!

Til toppen 
#59918 - 25/03/2006 13:34 Re: RKK og helvede
Anonym
Anonym

Citat:
Hvor ser du det vattede?

Gud er ikke en hyggelig gammel nissefar med langt skæg der sidder og siger ét og gør noget andet.

Bibelen lærer os at mennesket er skabt i Guds billede. "Desværre" blev vi også udstyret med en fri vilje, som vi siden skabelsen har brugt til at sætte os selv over Gud.
Gud elsker mennesket, og ønsker at tilbringe evigheden sammen med os. Men netop fordi han elsker os, så accepterer han at nogle mennesker ikke ønsker dette - at tilbringe evigheden sammen med Gud. Disse mennesker slipper naturligvis for at skulle tilbringe en evighed sammen med den Gud de ikke ønsker at tilhøre.

Derfor ville det da være en underlig Gud, der tvang mennesker til en evighed sammen med ham, hvis de ikke ønsker det.

Mvh

Lars

Til toppen 
#59919 - 25/03/2006 13:39 Re: Har alle fravalgt Gud!
Anonym
Anonym

Som udgangspunkt er vi født syndige, og som udgangspunkt har vi valgt Gud fra.

Helligånden overbeviser os om synd og om at vi ikke har nogen fremtid uden Gud, hvorefter vi kan vælge Gud til.

Troen på Gud kræver en beslutning om at ville tro. Hvis vi allerede troede ville det jo ikke give nogen mening at beslutte sig for at tro.

Du siger at du ikke mener at have fravalgt Gud. Hvis det er tilfældet, hvorfor omtaler du så dig selv som en af dem der ikke kommer i Himlen? Det giver da ikke meget mening.

mvh

Lars

Til toppen 
#59920 - 25/03/2006 13:49 Re: RKK og helvede [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Hvor ser du det vattede?

Lars Poulsen: Gud er ikke en hyggelig gammel nissefar med langt skæg der sidder og siger ét og gør noget andet. Bibelen lærer os at mennesket er skabt i Guds billede.

Nu er der faktisk mennesker, som ligner en hyggelig gammel nissefar - og mennesker, som siger ét og gør noget andet. Det kunne derfor tænkes, at de som skabt i Guds netop er de mest vellignende.

Citat:
Lars Poulsen: "Desværre" blev vi også udstyret med en fri vilje, som vi siden skabelsen har brugt til at sætte os selv over Gud.

Er du utilfreds med Guds skaberværk?

Citat:
Lars Poulsen: Gud elsker mennesket, og ønsker at tilbringe evigheden sammen med os. Men netop fordi han elsker os, så accepterer han at nogle mennesker ikke ønsker dette - at tilbringe evigheden sammen med Gud. Disse mennesker slipper naturligvis for at skulle tilbringe en evighed sammen med den Gud de ikke ønsker at tilhøre.
Derfor ville det da være en underlig Gud, der tvang mennesker til en evighed sammen med ham, hvis de ikke ønsker det.

Det er vi helt enige om.

Og hvis jeg har forstået dig rigtigt, så skal de mennesker, som eventuelt måtte ønske ikke at være sammen med Gud i Paradis, ikke straffes med evig pine i helvede.

Er det korrekt opfattet?

Til toppen 
#59921 - 25/03/2006 13:59 Re: Har alle fravalgt Gud! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Lars Poulsen: Du siger at du ikke mener at have fravalgt Gud. Hvis det er tilfældet, hvorfor omtaler du så dig selv som en af dem der ikke kommer i Himlen? Det giver da ikke meget mening.

Det har jeg vist ikke omtalt mig selv som.

Tværtimod har jeg netop skrevet til dig, at jeg tror, at hvis Gud eksisterer og er god, så vil Gud også byde afdøde ateister velkommen i himlen - men måske sætte visse kristne et par timer i skammekrogen, fordi de har udspredt det rygte, at Gud vil lade nogle af sine skabninger pine til evig tid.

Jeg vil naturligvis med glæde tage mod indbydelsen til at bo i Paradis.

Til toppen 
#59922 - 25/03/2006 14:27 Valg og fravalg [Re: ]
Zaphod
Bruger

Har du så fravalgt at tro på at Muhammed er Guds sande profet?
Har du fravalgt at tro på, at Odin er den øverste hersker?
Har du fravalgt at tro på julemanden?
Har du fravalgt at tro på varulve?

De fire ovenstående spørgsmål er ikke ligestillede, men afspejler måske tilsammen den følelse, jeg som ateist står med. Jeg kan ikke tro på varulve, når der ikke er tegn på deres eksistens. Lige så med julemanden.

At du mener, at vi alle har fravalgt din gud fornærmer mig faktisk lidt. Jeg har aldrig fået buddet, lige så lidt som en amazon-indianer har. Hvordan ville du føle det på dommens dag, hvis det viste sig, at den eneste og sande gud var en aboriginie-gud, som du aldrig i livet havde hørt om; hvis bud du derfor ikke havde fulgt, og at du som endelig konsekvens heraf måtte tilbringe al evighed i ulidelige pinsler? Især hvis han så fortalte dig, at du jo trods alt havde valgt ham fra? Lyder det rimeligt? Lyder det overhovedet logisk?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#59923 - 25/03/2006 14:28 Re: RKK og helvede [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

Jeg mener ikke at have sagt at Gud ikke bryder sig om logik.
Jeg mener at have sagt at vores evne til logisk tænkning ikke altid er stor nok til at kunne rumme Gud.

Det er en typisk holdning (og meget ubibelsk) at bare jeg er sød og rar, passer mit og ikke generer nogen, så vil den rare gamle gudemand lukke mig ind gennem perleporten når jeg engang stiller træskoene.

At ende i Helvede når den tid kommer, er vel egentlig ikke mere straf end det er konsekvens. Og er der noget vi i vore dage har problemer med, så er det at tage konsekvenserne af vore handlinger. Alting er alle andres skyld - samfundet, kommunen, indvandrerne, Pia Kærsgaard osv.
At ende op i Helvede er den ultimative konsekvens af éns handlinger og tro - ligesom det er den ultimative konsekvens at ende på den nye jord.

At nogen frygter konsekvensen af deres handlinger så meget, og har så stort et ønske om at lægge skylden fra sig, at man kalder Gud for ond, blot fordi han i kærlighed giver hvad man beder om - ja, det siger jo så blot noget om hvor lille vores evne til logisk resonnement i virkeligheden er. Tænker man det grundigt igennem, vil det jo være tydeligt at det ikke kan være anderledes.

Mvh

Lars

Til toppen 
#59924 - 25/03/2006 14:31 Re: Valg og fravalg [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Citat:
At du mener, at vi alle har fravalgt din gud fornærmer mig faktisk lidt. Jeg har aldrig fået buddet, lige så lidt som en amazon-indianer har.

Vel har du da fået buddet. Du har haft din gang her på JesusNet i lang tid, og har hørt hvad der er at høre. Nu er det blot et spørgsmål om at tage stilling.

Mvh

Lars

Til toppen 
#59925 - 25/03/2006 14:34 Re: Har alle fravalgt Gud!
Anonym
Anonym

Citat:
Det har jeg vist ikke omtalt mig selv som.

I dette indlæg siger du:
Citat:

Så, jo - det har du omtalt dig selv som.

Mvh

Lars

Til toppen 
#59926 - 25/03/2006 14:38 Re: RKK og helvede
Anonym
Anonym

Citat:
Og hvis jeg har forstået dig rigtigt, så skal de mennesker, som eventuelt måtte ønske ikke at være sammen med Gud i Paradis, ikke straffes med evig pine i helvede.

Med fare for at gentage mig selv, så må man tage konsekvensen af sine valg. Har man valgt ikke at ville have noget med Gud at gøre, tvinger han naturligvis ingen til en evighed sammen med ham. Det ville jo være ondt - og Gud er jo netop ikke ond.

Altså:

a) Du tror på Jesus/Gud, og ønsker at tilbringe evigheden sammen med ham = Du kommer til at tilbringe evigheden sammen med ham.

b) Du tror ikke på Jesus/Gud, og ønsker ikke at tilbringe evigheden sammen med ham = Du kommer ikke til at tilbringe evigheden sammen med ham.

c) Du tror ikke på Jesus/Gud, men ønsker alligevel at tilbringe evigheden sammen med ham = Du får dit hoved undersøgt hos en psykolog

Mvh

Lars

Til toppen 
#59927 - 25/03/2006 14:47 Re: Har alle fravalgt Gud! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Lars Poulsen: Du siger at du ikke mener at have fravalgt Gud. Hvis det er tilfældet, hvorfor omtaler du så dig selv som en af dem der ikke kommer i Himlen? Det giver da ikke meget mening.

Evolutionisten: Det har jeg vist ikke omtalt mig selv som.

Lars Poulsen: I dette indlæg siger du:
Citat:

Så, jo - det har du omtalt dig selv som.

Nu udtaler jeg mig her alene om, hvordan det vil gå mig ifølge Netmissionærens tro på det billede af Gud, som han tilbeder.

Jeg udtaler mig ikke om, hvordan jeg selv tror det vil gå mig.

Så lad mig derfor slå fast:

Hvis en god Gud eksisterer og fortæller mig, at Paradis er det bedste sted for menneskene efter døden, inklusive undertegnede, så vælger jeg naturligvis Paradis.

Ingen tvivl om det!

Til toppen 
#59928 - 25/03/2006 14:50 Re: Har alle fravalgt Gud!
Anonym
Anonym

Citat:
Hvis en god Gud eksisterer og fortæller mig, at Paradis er det bedste sted for menneskene efter døden, inklusive undertegnede, så vælger jeg naturligvis Paradis.

Det er lige hvad han fortæller dig i Bibelen.

Mvh

Lars

Til toppen 
#59929 - 25/03/2006 14:55 Re: RKK og helvede [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Med fare for at gentage mig selv, så må man tage konsekvensen af sine valg. Har man valgt ikke at ville have noget med Gud at gøre, tvinger han naturligvis ingen til en evighed sammen med ham. Det ville jo være ondt - og Gud er jo netop ikke ond.
Altså:
a) Du tror på Jesus/Gud, og ønsker at tilbringe evigheden sammen med ham = Du kommer til at tilbringe evigheden sammen med ham.
b) Du tror ikke på Jesus/Gud, og ønsker ikke at tilbringe evigheden sammen med ham = Du kommer ikke til at tilbringe evigheden sammen med ham.
c) Du tror ikke på Jesus/Gud, men ønsker alligevel at tilbringe evigheden sammen med ham = Du får dit hoved undersøgt hos en psykolog
Mvh
Lars

Hverken a, b eller c passer på mig, idet jeg er agnostiker. Så vi må inddrage

d) Jeg ved ikke, om Gud er til, men hvis Gud er til, så ønsker jeg at tilbringe evigheden sammen med ham.

Jeg finder først ud af, at Gud er til, når jeg møder ham efter døden.

Kommer jeg efter din mening så til at tilbringe evigheden sammen med ham?

Til toppen 
#59930 - 25/03/2006 14:59 Re: RKK og helvede
Anonym
Anonym

Citat:

Det må du tale med Gud om. Jeg er ikke i stand til at dømme hvorvidt du kommer i himlen eller ej.

mvh

Lars

Til toppen 
#59931 - 25/03/2006 15:33 Re: RKK og helvede [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Og hvis jeg har forstået dig rigtigt, så skal de mennesker, som eventuelt måtte ønske ikke at være sammen med Gud i Paradis, ikke straffes med evig pine i helvede.

Lars Poulsen: Med fare for at gentage mig selv, så må man tage konsekvensen af sine valg. Har man valgt ikke at ville have noget med Gud at gøre, tvinger han naturligvis ingen til en evighed sammen med ham. Det ville jo være ondt - og Gud er jo netop ikke ond.
Altså:

Evolutionisten: Hverken a, b eller c passer på mig, idet jeg er agnostiker. Så vi må inddrage
d) Jeg ved ikke, om Gud er til, men hvis Gud er til, så ønsker jeg at tilbringe evigheden sammen med ham.
Jeg finder først ud af, at Gud er til, når jeg møder ham efter døden.

Lars Poulsen: Det må du tale med Gud om. Jeg er ikke i stand til at dømme hvorvidt du kommer i himlen eller ej.

Jeg kan altså konkludere, at du er i stand til at dømme på Guds vegne i tilfælde a og b, på egne vegne i tilfælde c, men du er ude af stand til at dømme i tilfælde d!

Uanset hvad man måtte mene om, at du tager dig den frihed at dømmer på Guds vegne, så hænger det da logisk sammen for dig!

Til toppen 
#59932 - 25/03/2006 15:49 Re: RKK og helvede
Anonym
Anonym

Jeg dømmer ikke nogen.
Jeg siger hvad Bibelen siger om den sag. Selve dommen overlader jeg til Gud.

Hvilke slutninger du så vil drage omkring dette, vil jeg lade være helt op til dig.

Mvh

Lars

Til toppen 
#59933 - 25/03/2006 16:08 Re: Valg og fravalg [Re: ]
Zaphod
Bruger

Citat:
Za: At du mener, at vi alle har fravalgt din gud fornærmer mig faktisk lidt. Jeg har aldrig fået buddet, lige så lidt som en amazon-indianer har.

LP: Vel har du da fået buddet. Du har haft din gang her på JesusNet i lang tid, og har hørt hvad der er at høre. Nu er det blot et spørgsmål om at tage stilling.

Nej, jeg har hørt jer tale om noget, jeg anser for at være opdigtet, som om det var sandt. Jeg kan da ikke vælge at tro på noget, jeg anser for at være en fantasi.

Kunne du vælge at tro på varulve hvis du ville? For mig at se er det et spørgsmål om overbevisning og ikke et valg som der var tale om, hvad man skulle have til aftensmad. Når nu jeg vitterligt tror, at jeres gud (alle sammen ) er lige så lidt sand som Odin, Allah, L. Ron Hubbard, Shai Baba, Buddha osv. osv., så kan jeg da ikke bare sådan vælge at tro på ham.

Kunne jeg lokke dig til at svare på mine andre spørgsmål?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#59934 - 25/03/2006 16:20 Re: Valg og fravalg [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Hej Zaphod

For at være sikker på at få alle dine spørgsmål med, får du lige hele dynen her.

Citat:
Har du så fravalgt at tro på at Muhammed er Guds sande profet?

Jeps
Citat:
Har du fravalgt at tro på, at Odin er den øverste hersker?

Jeps
Citat:
Har du fravalgt at tro på julemanden?

Jeps
Citat:
Har du fravalgt at tro på varulve?

Jeps
Citat:
Hvordan ville du føle det på dommens dag, hvis det viste sig, at den eneste og sande gud var en aboriginie-gud, som du aldrig i livet havde hørt om; hvis bud du derfor ikke havde fulgt, og at du som endelig konsekvens heraf måtte tilbringe al evighed i ulidelige pinsler?

Jeg tror jeg ville blive lidt træt af det.

Men eksemplet holder ikke. Alle kender, om ikke Gud, så i hvert fald hans lov. Den er nedlagt i hver enkelt menneske i form af samvittigheden, så alle har mulighed for at blive frelst.
De øvrige spørgsmål du stiller i den forbindelse er derfor ikke relevante. For hvis der skal være en sammenligning mellem Gud og aboriginie-guden, så har aboriginie-guden også sørget for at jeg kendte til ham.
Citat:
Lyder det overhovedet logisk?

Hvad er det for noget pjat med at alting skal kunne forstås logisk? Hvorfor vil mennesker kunne forstå Gud logisk??? Det forstår jeg ikke.
Gud har skabt os - hvordan skal skabningen nogensinde kunne forstå eller forklare skaberen?

Citat:
Nej, jeg har hørt jer tale om noget, jeg anser for at være opdigtet, som om det var sandt. Jeg kan da ikke vælge at tro på noget, jeg anser for at være en fantasi.

At du anser det for at være opdigtet ændrer ikke ved noget.

mvh

Lars

Til toppen 
#59935 - 25/03/2006 16:52 Re: Valg og fravalg [Re: ]
Zaphod
Bruger

Hej Lars

Når du siger, at du har fravalgt at tro på varulve, betyder det så også, at det har forekommet dig en reel mulighed at tro på varulve på baggrund af den 'viden' du har om dem? Ville du kunne vælge at tro på varulve, selvom du var kommet frem til en mening om, at de ikke eksisterede?

Dernæst, hvis alle kender til din gud via deres samvittighed, hvorfor så ikke bare følge samvittigheden i stedet for Bibelen? Det er jo et faktum, at størstedelen af de mennesker, der gennem tiderne har levet ikke har kendt til Jesus, og så vidt jeg er orienteret mener de fleste kristne at troen på Jesus er vejen til frelse -- vigtigere, sågar, end god opførsel?

Endelig vil muslimer formentlig sige det samme som dig (ang. samvittigheden). Hvordan ved man da, hvilken opførsel, man skal følge for at lyde Gud?

Når du beder mig tro på din gud selvom det trodser enhver logik, jeg kender til, beder du mig om at ignorere alt, hvad jeg i mit liv har lært om, hvordan verden hænger sammen. Det forekommer mig usandsynligt at Gud i det allervigtigste af alle spørgsmål vælger at fremtræde i modstrid med resten af verden (dvs. ulogisk). I øvrigt benytter du dig selv af logik i afdækningen af Guds formodede handlemåde i forhold til aboroginie-eksemplet, da du jo godt selv kan se, at mit eksempel er åbenlyst uretfærdigt. Aboroginie-guden kunne jo så fremføre det samvittighedseksempel, du selv kommer med, som modargument til dig. Hvad siger du til det?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#59936 - 25/03/2006 18:45 Re: Valg og fravalg [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Hej Zaphod

Citat:
Når du siger, at du har fravalgt at tro på varulve, betyder det så også, at det har forekommet dig en reel mulighed at tro på varulve på baggrund af den 'viden' du har om dem?

Ja.
Citat:
Ville du kunne vælge at tro på varulve, selvom du var kommet frem til en mening om, at de ikke eksisterede?

Sikkert ikke.
Citat:
Dernæst, hvis alle kender til din gud via deres samvittighed, hvorfor så ikke bare følge samvittigheden i stedet for Bibelen? Det er jo et faktum, at størstedelen af de mennesker, der gennem tiderne har levet ikke har kendt til Jesus, og så vidt jeg er orienteret mener de fleste kristne at troen på Jesus er vejen til frelse -- vigtigere, sågar, end god opførsel?

Man kan godt forsøge at følge sin samvittighed, men det vil være vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at nå målet uden at have handlet imod den. Jesus har opfyldt loven for os, og hvis vi tror på ham, lever vi evigt - ikke her på jorden, men på den nye jord.
Citat:
Endelig vil muslimer formentlig sige det samme som dig (ang. samvittigheden). Hvordan ved man da, hvilken opførsel, man skal følge for at lyde Gud?

Jeg ved ikke hvad muslimer siger om den sag, så det vil jeg undlade at kommentere.
Citat:
Det forekommer mig usandsynligt at Gud i det allervigtigste af alle spørgsmål vælger at fremtræde i modstrid med resten af verden (dvs. ulogisk).

Hvad er det for et spørgsmål der er det allervigtigste af alle?
Citat:
I øvrigt benytter du dig selv af logik i afdækningen af Guds formodede handlemåde i forhold til aboroginie-eksemplet, da du jo godt selv kan se, at mit eksempel er åbenlyst uretfærdigt. Aboroginie-guden kunne jo så fremføre det samvittighedseksempel, du selv kommer med, som modargument til dig. Hvad siger du til det?

Ingenting, da det er et temmelig tænkt eksempel.

Mvh

Lars

Til toppen 
#59937 - 25/03/2006 20:04 Gud deltager i al lidelse [Re: ]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Lars skriver: "Og måske er der nogle ateister der kommer til at ærgre sig grusomt over at de gjorde deres egen lille logiske sans større end Gud."

Når talen nu er om det logiske, må det være passende at gøre opmærksom på det logiske ved, at Gud er allesteds-nærværende.
Det betyder blandt andet, at Gud har underkastet sig evolutionens vilkår (både dyrenes og menneskenes lidelser) og alle menneskers vilkår.
Også Guds modstander, Djævelen, der er en falden engel og denne verdens fyrste, er allesteds-nærværende. Det kan jo konstateres empirisk, idet tusindvis af mennesker i indeværende øjeblik (til enhver tid) befinder sig i stor lidelse og nød og er genstand for en allesteds-nærværende ondskab, ingen kan fravælge og at alle skal lide døden.
Vi kender ikke Guds frelsesplan, men vi kan tro på, at Gud har inkarneret sig i Jesus Kristus for at dele vore lidelser, udfri os fra det onde og derefter tilintegøre den onde.

Med venlig hilsen
hoeg

Ændret af hoeg (25/03/2006 20:06)

Til toppen 
#59938 - 25/03/2006 22:51 Re: Nye og gamle treenigheder
JesusFreakDK
Bruger

Dette må være et lille mindretal, for ortodoksien indenfor religionsvidenskaben, og stort set alt vi ved om egyptisk tros- og samfundsliv, vidner om at egypterne var polyteister i ordets egentlige forstand, bortset fra en enkelt farao, hvis regeringstid ikke er meget andet end en fodnote i historien, og han var vistnok monoteist i den forstand som bl.a. muslimer ville bruge ordet.

Asatroen er lidt svær at blive klog på moderne asatroende har mange forskellige måder at udlægge troen på. Nogle anser "guderne" for at repræsentere forskellige naturkræfter - og altså ikke tror på dem som guder i den forstand vore langskæggede hjelmbærende forfædre gjorde det, mens andre holder fast ved asatroens "ortodoksi". Ingen af stederne er der tale om at man har een eneste Gud, hvor "Freja", "Thor", osv, er dele af denne Guds væsen.

-Grundtvig

Til toppen 
#59939 - 26/03/2006 03:16 "Mange-enig" Gud
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Evolutionisten skrev:
Citat:

På en tur i Ægypten fortalte vores meget vidende guide, at religionsforskerne er begyndt at overveje, om ægypterne reelt troede på en "mange-enig" Gud. Forstået på den måde, at de anså de forskellige guder som forskellige aspekter af Gud.

Noget lignende mener jeg gør sig gældende i den ganske nordiske asatro, hvor man påkalder Thor for at få styrke og Freja for at styrke kærligheden.

At de kristne - med kejserens hjælp! - derfor "opdelte" jødernes ene Gud i tre, er derfor ikke så mærkeligt. Så vidt jeg ved var romernes gudeverden også inspireret af den ægyptiske.

Denne ide om en "mange-enig" Gud er en ide som ikke er ualmindelig vil jeg sige. Det er en opfattelse som er noget mere almindelig i alternative kredse, "nyreligiøse" kredse, end den er her på Jesusnet. Men det er bestemt ikke en ny opfattelse, den er så vidt jeg ved f.eks implicit i de synkretistiske religioner i Nord- og Sydamerika. Jeg tror det er en af grundene til at det har være relativt let for de afrikanske slaver - når de kom til Amerika og blev påtvunget den katolske kristendom - at "indbygge" deres religioner i den katolske kristendom. Denne kristendom har jo Gud som overordnet kraft og så en mængde helgener som sagtens kan forstås polyteistisk. Nød lærer nøgen kvinde at spinde, og da det var direkte livsfarligt for slaverne åbenlyst at dyrke deres egen religion, måtte de dyrke den så det på overfladen var kristendom. Resultatet er synkretisme.

Mange kristne kan ikke lide synkretisme er jeg temmelig sikker på, fordi det modsiger tanken om én Gud og blander begreberne sammen, så man ikke rigtig ved hvilken religion man taler om. Men set fra et polyteistisk synspunkt kan jeg ikke se at der skulle være de store problemer i synkretistisk tankegang; det vil jo nok være temmelig indlysende sandsynligt for polyteisten, at der er andre guder end lige dem man selv kender, og at møde nogle nye guder kan sikkert være både interessant, lærerigt, inspirerende og spændende.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#59940 - 26/03/2006 05:01 Re: "Mange-enig" Gud [Re: Sandheds-søger]
Anonym
Anonym

Citat:
Sandheds-søger: Denne ide om en "mange-enig" Gud er en ide som ikke er ualmindelig vil jeg sige. Det er en opfattelse som er noget mere almindelig i alternative kredse, "nyreligiøse" kredse, end den er her på Jesusnet. Men det er bestemt ikke en ny opfattelse, den er så vidt jeg ved f.eks implicit i de synkretistiske religioner i Nord- og Sydamerika. Jeg tror det er en af grundene til at det har være relativt let for de afrikanske slaver - når de kom til Amerika og blev påtvunget den katolske kristendom - at "indbygge" deres religioner i den katolske kristendom. Denne kristendom har jo Gud som overordnet kraft og så en mængde helgener som sagtens kan forstås polyteistisk. Nød lærer nøgen kvinde at spinde, og da det var direkte livsfarligt for slaverne åbenlyst at dyrke deres egen religion, måtte de dyrke den så det på overfladen var kristendom. Resultatet er synkretisme.
Mange kristne kan ikke lide synkretisme er jeg temmelig sikker på, fordi det modsiger tanken om én Gud og blander begreberne sammen, så man ikke rigtig ved hvilken religion man taler om. Men set fra et polyteistisk synspunkt kan jeg ikke se at der skulle være de store problemer i synkretistisk tankegang; det vil jo nok være temmelig indlysende sandsynligt for polyteisten, at der er andre guder end lige dem man selv kender, og at møde nogle nye guder kan sikkert være både interessant, lærerigt, inspirerende og spændende.

Vores guide i Ægypten forklarede faktisk, at ægypterne meget hurtigt accepterede kristendommen - netop fordi den lignede deres gamle religion så meget. Forestillingen om jomfrufødslen havde de f.eks. i forvejen, og så var de vant til at tro på langt mere eventyrlige og fantasifulde beretninger i deres hidtidige religion, end kristendommen kunne præstere.

Det er en klar parallel til det, du skriver om slaverne.

I øvrigt var den ægyptiske Isis-dyrkelsen med jomfrufødslen også meget udbredt i romerriget, så mange romere havde heller ikke problemer med at acceptere forestillingen om Jomfru Marias "ubesmittede" undfangelse ved Helligånden.

Til toppen 
#59941 - 26/03/2006 15:41 Re: Valg og fravalg [Re: ]
Zaphod
Bruger

Hej Lars

Citat:
Za: Når du siger, at du har fravalgt at tro på varulve, betyder det så også, at det har forekommet dig en reel mulighed at tro på varulve på baggrund af den 'viden' du har om dem?

LP: Ja.

Så har jeg nok fejlvurderet dit forhold til varulve noget Prøv at erstatte varulve med julemanden i ovenstående eksempel.

Citat:
Za: Ville du kunne vælge at tro på varulve, selvom du var kommet frem til en mening om, at de ikke eksisterede?

LP: Sikkert ikke.

Så er det vel heller ikke et valg, men en informeret beslutning? Jeg kan da heller ikke vælge at tro på, at Solen drejer om Jorden, når nu det er mit indtryk efter alle oplysninger at dømme, at det er omvendt.

Citat:
Za: Dernæst, hvis alle kender til din gud via deres samvittighed, hvorfor så ikke bare følge samvittigheden i stedet for Bibelen?

LP: Man kan godt forsøge at følge sin samvittighed, men det vil være vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at nå målet uden at have handlet imod den. Jesus har opfyldt loven for os, og hvis vi tror på ham, lever vi evigt - ikke her på jorden, men på den nye jord.

Men så er din indvending at alle -- selv amazon-indianere i total isolation -- kender til Gud gennem samvittigheden jo rimelig tom? En såkaldt adhoc-slutning.
Hvis vi partout skal tro på Jesus, men aldrig har hørt om ham, så kan man jo ikke tro på ham?

Citat:
Za: Det forekommer mig usandsynligt at Gud i det allervigtigste af alle spørgsmål vælger at fremtræde i modstrid med resten af verden (dvs. ulogisk).

LP: Hvad er det for et spørgsmål der er det allervigtigste af alle?

Vores evige liv.

Citat:
Za: I øvrigt benytter du dig selv af logik i afdækningen af Guds formodede handlemåde i forhold til aboroginie-eksemplet, da du jo godt selv kan se, at mit eksempel er åbenlyst uretfærdigt. Aboroginie-guden kunne jo så fremføre det samvittighedseksempel, du selv kommer med, som modargument til dig. Hvad siger du til det?

LP: Ingenting, da det er et temmelig tænkt eksempel.

Det er det da ikke. Jeg vender din argumentation om, så du står i den modtagende ende for at se, om du stadig synes det er en rimelig argumentation. Det er vel fair nok?

Den tænkte aboriginie-gud kan jo sige (som du siger om din gud), at Lars kendte min lov gennem sin samvittighed, men eftersom han ikke troede på mig skal han i al evighed i helvede. Det lyder meget underligt i mine øren...

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#59942 - 26/03/2006 16:10 Re: Valg og fravalg [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Hej Zaphod

Citat:
ZA: Vores evige liv.

Hvordan mener du at Gud optræder ulogisk i det spørgsmål?

Citat:
Den tænkte aboriginie-gud kan jo sige (som du siger om din gud), at Lars kendte min lov gennem sin samvittighed, men eftersom han ikke troede på mig skal han i al evighed i helvede. Det lyder meget underligt i mine øren...

Man kan naturligvis ikke tro på en gud man aldrig har hørt om. Men hvis samme guds love er indbygget i mig, skal jeg "bare" overholde den lov for at blive frelst.

Guds love skal overholdes, ellers går man fortabt. Kan man ikke overholde lovene, har man den mulighed at tro på at Jesus én gang for alle har taget straffen på sig. Gør man det, står man over for Gud som om man har overholdt loven.

Bibelen siger ikke noget om at der gælder specielle regler for dem der aldrig har hørt om Jesus - den siger heller ikke at der ikke findes specielle regler, så hvad Gud vil gøre på dommens dag skal jeg ikke kunne sige.

Men ét er sikkert. Har man fået præsenteret Guds frelsesplan - at Jesus døde for os - og alligevel siger nej tak. Ja, så er man selv ude om det, om jeg så må sige.

mvh

Lars

Til toppen 
#59943 - 26/03/2006 16:41 Re: Valg og fravalg [Re: ]
Zaphod
Bruger

Hej Lars

Citat:

Za: Vores evige liv.

LP: Hvordan mener du at Gud optræder ulogisk i det spørgsmål?

Du siger jo selv, at vores logik ikke kan rumme Gud. I hele min levetid har jeg aldrig været ude for, at noget som helst aspekt ved verden (måske med undtagelse af kvinder ) opfører sig i strid med logikken og fornuften, så forstår jeg ikke, at Gud ifølge dig (og mit eget indtryk af ham gennem jer kristne) opfører sig i strid med logikken. Ofte hører man fra kristne, at Guds to åbenbaringer -- Bibelen og naturen -- ikke kan være i strid med hinanden. Det lyder rigtigt. Så forstår jeg ikke, at de redskaber, der er alfa og omega for at forstå naturen ikke er de samme som skal bruges til at forstå Gud med. Guds ene vidnesbyrd, naturen, som man i hvert fald ikke kan betvivle eksistensen og 'rigtigheden' af, lærer os en bestemt måde at tænke og agere på, og denne stemmer (ifølge os begge) ikke overens med den måde, man åbenbart skal erkende Gud på. Det svarer til at lære ét i skolen, og så opdage, at virkeligheden ikke fungerer sådan.

Det giver ingen mening for mig, og min konklusion er derfor, at jeres budskab til mig om Gud er forkert, hvilket enten skyldes at I har misforstået noget helt grundlæggende eller at Gud ikke findes.

Citat:
Za: Den tænkte aboriginie-gud kan jo sige (som du siger om din gud), at Lars kendte min lov gennem sin samvittighed, men eftersom han ikke troede på mig skal han i al evighed i helvede. Det lyder meget underligt i mine øren...

LP: Man kan naturligvis ikke tro på en gud man aldrig har hørt om. Men hvis samme guds love er indbygget i mig, skal jeg "bare" overholde den lov for at blive frelst.

Guds love skal overholdes, ellers går man fortabt. Kan man ikke overholde lovene, har man den mulighed at tro på at Jesus én gang for alle har taget straffen på sig. Gør man det, står man over for Gud som om man har overholdt loven.

Dvs. de mennesker, som uforskyldt aldrig har hørt om Gud, er vanskeligere stillet end de, der uforskyldt har? Hvis alle eller næsten alle alligevel fejler, behøver de troen på Jesus for at frelses, og hvis de ikke har hørt om ham er de fortabte? Det siger min samvittighed mig er forkert, så det er vel Guds stemme der taler?

Citat:
LP: Bibelen siger ikke noget om at der gælder specielle regler for dem der aldrig har hørt om Jesus - den siger heller ikke at der ikke findes specielle regler, så hvad Gud vil gøre på dommens dag skal jeg ikke kunne sige.

Næ, min samvittighed siger mig, at der er noget der ikke stemmer. Eftersom Gud næppe ville tage fejl, findes han nok ikke.

Citat:
LP: Men ét er sikkert. Har man fået præsenteret Guds frelsesplan - at Jesus døde for os - og alligevel siger nej tak. Ja, så er man selv ude om det, om jeg så må sige.

Men Gud har jo samtidig leveret dusinvis af konkurrerende religioner, der alle hævder at man ryger i et evigt helvede, hvis man ikke lige tror på deres guddom. Hvordan skal man dog kunne vælge mellem dem?

Hvis du vil have mig billedet undskyldt er der altså lidt mafia-metoder over det: tro på mig uden begrundelse og i strid med din logiske sans eller ryg i helvede til evig tid. Tredive guder står med hver sin revolver og siger, 'Gør som jeg siger eller jeg skyder dig.' Højst én af dem har en rigtig revolver, de andre er legetøjsrevolvere. Hvordan i alverden skal jeg kunne vide, hvem jeg skal vælge?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#59944 - 26/03/2006 16:41 Re: Valg og fravalg [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod, du skriver til Lars:
Citat:
Men så er din indvending at alle -- selv amazon-indianere i total isolation -- kender til Gud gennem samvittigheden jo rimelig tom? En såkaldt adhoc-slutning.
Hvis vi partout skal tro på Jesus, men aldrig har hørt om ham, så kan man jo ikke tro på ham?

Jeg kan godt forstå din argumentation her. Og der er næppe nogen kristen, der ikke har spekuleret og bekymret sig meget over netop dette:

Hvad med "de andre"?
Hvad med dem, der aldrig har hørt om Jesus?
Hvad med dem, der har hørt om Jesus, men tror han bare var en slags informator, et godt menneske, som kom med nogle gode fornuftige leveregler?
osv. osv.

Jeg selv er landet på den overbevisning, at når JEG læser og hører evangeliet, så er det i det øjeblik MIG, der er under tiltale, MIG, det handler om, og ikke "de andre".

Om og hvordan Gud møder disse andre skal jeg ikke bekymre mig om.
Er jeg kommet til tro på Jesus (og det er jeg) så vil jeg bede for dem, der endnu ikke kender ham, og jeg vil fortælle om min tro når jeg har lejlighed til det - om hvad Jesus har gjort for alle mennesker ..

Om det jeg har at sige så når nogen af disse "andres" ører og hjerter, det skal jeg ikke tænke på, kun ved forbøn lægge dem i Guds kærlige hænder ...

Der er eksempler på at Jesus åbenbarer sig for mennesker, som aldrig har ejet en bibel og aldrig har hørt om kristendommen (jeg kender selv én særdeles godt) på en helt anden måde - somme tider helt direkte og personligt.

Og i en samtale hvor Peter havde stillet Jesus spørgsmålet:
"Hvad med "ham"?" svarer Jesus følgende: (Joh 21,22):
»Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig? Følg du mig!«

Så når nogle - ligesom du - stiller det helt rimelige spørgsmål: Hvad så med dem og dem og dem ... så er det ikke muligt at give noget svar ...

I Luk 12,25-27 siger Jesus: Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig? Når I altså ikke engang formår det allermindste, hvorfor bekymrer I jer så for det øvrige?

... og så kan jeg alligevel ikke helt lade være med at bekymre mig.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59945 - 26/03/2006 17:20 Re: Valg og fravalg [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Hej Zaphod

Citat:
Hvis du vil have mig billedet undskyldt er der altså lidt mafia-metoder over det: tro på mig uden begrundelse og i strid med din logiske sans eller ryg i helvede til evig tid. Tredive guder står med hver sin revolver og siger, 'Gør som jeg siger eller jeg skyder dig.' Højst én af dem har en rigtig revolver, de andre er legetøjsrevolvere. Hvordan i alverden skal jeg kunne vide, hvem jeg skal vælge?

Jeg forstår godt hvad du siger her, og kan godt følge din tankegang.

Det vil i sidste ende altid være et valg, hvilken religion man vælger at satse på. Hverken jeg eller noget andet menneske, kan eller skal overbevise dig om sandheden i Jesus. Det vi kristne kan gøre er, at fortælle dig om hvorfor vi mener at Jesus er den eneste sandhed der findes. Når det er gjort, er der "kun" tilbage at bede Helligånden gøre sit arbejde i dig, og dermed overbevise dig om at du er en synder, og at du har brug for Jesus.
Det er muligt at det indebærer at du bliver nødt til at revidere din logik, og det er muligt at du bliver nødt til at give slip på nogle holdninger du har i dag. Ikke som betingelse for at tro, men som et resultat af troen.

Jesus har påbudt os at gå ud i alverden med budskabet om ham. Gør vi det, sørger han for resten. Det samme gør sig gældende på JesusNet. Her er et medie der kan bruges til at gå ud i alverden med budskabet om ham. Resten er op til Jesus og dig i fællesskab.
Men i det øjeblik du for første gang bevægede dig ind på JesusNet, bragte du dig selv i "fare" for at få vendt op og ned på dit liv. Der er mange mennesker der dagligt omslutter alle JesusNets brugere i forbøn - du er ingen undtagelse. Og tro mig - bøn virker! Forbøn er ikke afhængig af at den der bedes for også tror.

Med hensyn til frelse/fortabelse for dem der aldrig har hørt om Jesus, vil jeg henvise til Kristina's indlæg her, da jeg kun kan tilslutte mig hendes ord.

Mvh

Lars

Til toppen 
#59946 - 26/03/2006 21:11 Re: Valg og fravalg [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Men ét er sikkert. Har man fået præsenteret Guds frelsesplan - at Jesus døde for os - og alligevel siger nej tak. Ja, så er man selv ude om det, om jeg så må sige.

Nu kan det jo kun være en teori om en "frelsesplan", da I ikke 100% kan underbygge den...

Men hvorfor skulle man acceptere jeres teori, selvom alt taler imod den?? Mener du, at Herren (bH) absolut vil stille en selvmodsigende og uunderbygget teori op, som vi skal acceptere, selvom alt hvad vi har lært, taler imod??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59947 - 26/03/2006 21:29 Re: Valg og fravalg [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Citat:
Men hvorfor skulle man acceptere jeres teori, selvom alt taler imod den?? Mener du, at Herren (bH) absolut vil stille en selvmodsigende og uunderbygget teori op, som vi skal acceptere, selvom alt hvad vi har lært, taler imod??

Øøøhh... hvad snakker vi lige om nu???

mvh

Lars

Til toppen 
#59948 - 26/03/2006 21:40 Re: Valg og fravalg [Re: Kefas Ben-Adam]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Kefas Ben-Adam skriver: "Nu kan det jo kun være en teori om en "frelsesplan", da I ikke 100% kan underbygge den..."

Ja, det er troen, ikke empirisk viden, der er er gældende.

Kefas skriver: "Men hvorfor skulle man acceptere jeres teori, selv om alt taler imod den??"

Syndefaldet, der omtales i GT, er baggrund for Guds plan om at frelse de fortabte. Det må da underbygge troen på frelsen i Jesus Kristus, altså det, du betegner "jeres teori". Hvilket i GT taler imod det?

Kefas skriver: "Mener du, at Herren (bH) absolut vil stille en selvmodsigende og uunderbygget teori op, som vi skal acceptere, selv om alt hvad vi har lært, taler imod??"

Nej, tværtimod. "Teorien" om frelsen er jo netop underbygget i GT. Det var ikke på grund af den forbudte æble-spisning, at Gud blev så voldsomt vred på Eva. Årsagen til Guds vrede er, at Djævelen via syndefaldet fik hele menneskeheden trukket ind i sin magtzone. Det gjorde Djævelen for at beskytte sig selv mod tilintetgørelse som følge af Guds vrede. Menneskene er det ondes gidsler.

Djævelen fik ved syndefaldet mulighed for at inkarnere sig i menneskenes verden for at undgå udslettelse, idet Djævelen ved, at Gud ikke vil tilintetgøre sine elskede mennesker. Men Gud har en plan om udfrielse af menneskene ved troen på Jesus Kristus, der har besejret døden.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#59949 - 26/03/2006 23:21 Re: Valg og fravalg [Re: hoeg]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Kefas Ben-Adam skriver: "Nu kan det jo kun være en teori om en "frelsesplan", da I ikke 100% kan underbygge den..."

Ja, det er troen, ikke empirisk viden, der er er gældende.

Problemet er jo bare, at I forsøger at gøre jer til herrer over Herren, når I vil afgøre hvad der er rigtigt og forkert, og hvem der skal i helvede og i himmelen..

Citat:
Syndefaldet, der omtales i GT, er baggrund for Guds plan om at frelse de fortabte. Det må da underbygge troen på frelsen i Jesus Kristus, altså det, du betegner "jeres teori". Hvilket i GT taler imod det?

Så Herren (bH) lod os falde, så Han kunne "frelse" os igen?? Hvorfor så overhovedet lade os "falde" fra starten??

Udover det, så står der jo, at enhver skal dø for sin egen synd (Jermiah 30,29).. Altså skal jeg ikke dø for hvad Adam gjorde.. Og det skal du heller ikke..

Citat:
Kefas skriver: "Mener du, at Herren (bH) absolut vil stille en selvmodsigende og uunderbygget teori op, som vi skal acceptere, selv om alt hvad vi har lært, taler imod??"

Nej, tværtimod. "Teorien" om frelsen er jo netop underbygget i GT.

Frelsen har aldrig været bestemt af, at man skal tro på Moshiach eller ej.. Der er kun én der kan give frelse og det er Herren (bH) og Han er ikke menneske..

Udover det, så er Jesus ikke den Lovede der er profeteret i TaNaCh.. Men det kan du jo lure om i andre tråde..

Citat:
Årsagen til Guds vrede er, at Djævelen via syndefaldet fik hele menneskeheden trukket ind i sin magtzone. Det gjorde Djævelen for at beskytte sig selv mod tilintetgørelse som følge af Guds vrede. Menneskene er det ondes gidsler.

Så du siger, at djævelen er stærkere end Herren (bH)??

Citat:
Djævelen fik ved syndefaldet mulighed for at inkarnere sig i menneskenes verden for at undgå udslettelse, idet Djævelen ved, at Gud ikke vil tilintetgøre sine elskede mennesker. Men Gud har en plan om udfrielse af menneskene ved troen på Jesus Kristus, der har besejret døden.

Det er vidst din egen konklusion.. Ikke noget der udgår af Torah.. Ej heller af profeterne..

Men nu er kristendommen jo også en græsk religion

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær