Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#59669 - 17/03/2006 08:07 Kristen tro udsat for logik (2)
Anonym
Anonym

Citat:
LarsBj: Det er noget underligt noget, at man dels påberåber sig troens manglende krav på videnskabelig underbygning og samtidigt gentager en påstand om denne samme tros objektive fundering.

Ja, det er ganske rigtigt noget underligt ulogisk og selvmodsigende noget! Og underlige, ulogiske og selvmodsigende påstande provokerer altid til modsigelse.

Ændret af Netmissionæren (23/03/2006 23:44)

Til toppen 
#59670 - 17/03/2006 09:48 Kristen tro er logisk
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hej Evo!

Du skriver: "Ja, det er ganske rigtigt noget underligt ulogisk og selvmodsigende noget! Og underlige, ulogiske og selvmodsigende påstande provokerer altid til modsigelse."

Nej, troen på Jesus Kristus er ikke underligt ulogisk, men i høj grad underbygget af et utroligt stort antal vidnesbyrd, herunder kirker, skrifter og ikke mindst det forhold, at
"Kristendommen er den eneste verdensreligion, der er baseret på fornuft og orienteret mod udvikling, og derfor blev Vesten fri og rig, mens resten af verden stadig halter efter. Det er den kontroversielle tese fra den bogaktuelle amerikanske professor Rodney Stark" (citat fra Kristeligt Dagblad 16. marts 2006).
Hvis Jesus Kristus kunne dokumenteres entydigt og sikkert som en historisk person, ville den kristne tro falde bort. Troen ville i så fald falde bort til fordel for viden.
"Jesus efterlod ikke en nedskrevet tekst med alle svarene, og derfor har den kristne verden fra begyndelsen været forpligtet på teologisk udvikling", skriver Kristeligt Dagblad i artiklen om Rodney Stark.
Paulus siger derfor: "vor viden er uperfekt, og vor profeti er uperfekt". Det står i stærk modsætning til religioner, hvor en profet eller andre har nedskrevet leveregler og facitlister, der har standset udviklingen blandt de troende. Den kristne tro, derimod, har frembragt blandt andet tekniske og medicinske fremskridt, demokrati og retfærdighed. Det er et kraftigt vidnesbyrd om, at kristendommen er den eneste sande religion.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#59671 - 17/03/2006 09:57 Flere slags kristendom [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Citat:
Hoeg: Hvis Jesus Kristus kunne dokumenteres entydigt og sikkert som en historisk person, ville den kristne tro falde bort. Troen ville i så fald falde bort til fordel for viden.

Kristina: Jeg anser Jesu historicitet for at være det mest sandsynlige - ellers ville jeg jo ikke tro på ham!

Det er åbenbart flere slags kristendom.

Din kristne tro ville falde bort, hvis det kan dokumenteres, at Jesus Kristus er en historisk person.

Kristinas kristne tro ville falde bort, hvis hun ikke var overbevist om, at Jesus Kristus er en historisk person.

Ak ja - det er ikke let at finde rundt i kristendommens veje og vildveje!

Det ser ud til, at der er basis for, at du og Kristina tager en debat om dette.

Til toppen 
#59672 - 17/03/2006 10:14 Re: Flere slags kristendom
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Evo, jeg kan ikke finde nogen mangel på overensstemmelse mellem Høgh og mig i denne sag.

Jeg har skrevet, at jeg ud fra det foreliggende anser Jesu historicitet for mest sandsynlig.
Jeg har ikke skrevet, at den er entydigt og uomgængeligt bevist.

Endvidere kan jeg tilføje, at selv om det kunne bevises, at Jesus af Nazaret, Marias søn, har eksisteret, så ville det fortsat være et ubeviseligt trosspørgsmål, om han, foruden at være et menneske, var Kristus, Guds enbårne Søn.
Hvad jeg så også tror på.
Ellers ville jeg ikke kunne bekende mig som kristen.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59673 - 17/03/2006 10:46 Re: Flere slags kristendom [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Hoeg: Hvis Jesus Kristus kunne dokumenteres entydigt og sikkert som en historisk person, ville den kristne tro falde bort. Troen ville i så fald falde bort til fordel for viden.

Kristina: Evo, jeg kan ikke finde nogen mangel på overensstemmelse mellem Høgh og mig i denne sag.

Jaså - du mener altså nu, at hvis religionshistorikerne finder tekster af jødiske og romerske historieskrivere, som omtaler og entydigt bekræfter, at den i bibelen omtalte Jesus eksisterede og blev korsfæstet, så ville den kristne tro falde bort?

Dette må du nemlig mene, hvis du skal opretholde overensstemmelsen med Hoeg!

Til toppen 
#59674 - 17/03/2006 11:58 Re: Kristen tro er logisk [Re: hoeg]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Jeg forstår virkelig ikke dette argument. Hvad så med Jesu disciple og alle vidnerne til hans mirakler og tvivleren Thomas? Er der ikke blevet begået 'overgreb' på deres tro, så den forvandledes til viden?

-Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#59675 - 17/03/2006 12:28 Re: Kristen tro er logisk [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hoeg,
Nu plejer du jo ikke at lade dig gå på af modargumenter, så jeg vil ikke argumentere mod dig, menderimod gerne se dine begrundelser for flg påstand:
Citat:
Den kristne tro, derimod, har frembragt blandt andet tekniske og medicinske fremskridt, demokrati og retfærdighed

Dokumentation for at TROEN har frembragt alle disse nævnte ting, tak!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#59676 - 17/03/2006 12:41 Re: Kristen tro er logisk [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Citat:

Zaphod: Jeg forstår virkelig ikke dette argument. Hvad så med Jesu disciple og alle vidnerne til hans mirakler og tvivleren Thomas? Er der ikke blevet begået 'overgreb' på deres tro, så den forvandledes til viden?

Ja - logisk følger det i hvert fald af Hoegs argument - den filur! - at de første kristne ikke havde den kristne tro!

En meget drilsk fælde udtænkt af Hoeg!

Citat:
Kristina: Evo, jeg kan ikke finde nogen mangel på overensstemmelse mellem Høgh og mig i denne sag.

Og Hoeg fryder sig sikkert nu over, at Kristina har erklæret sig enig i synspunktet!

Til toppen 
#59677 - 17/03/2006 13:14 Re: Kristen tro er logisk
kristina
Ordstyrer
Bruger

Altså Evo, synes du virkelig dette er logisk:
Citat:
Ja - logisk følger det i hvert fald af Hoegs argument - den filur! - at de første kristne ikke havde den kristne tro!
En meget drilsk fælde udtænkt af Hoeg!

Citat:
Evo: Og Hoeg fryder sig sikkert nu over, at Kristina har erklæret sig enig i synspunktet!

Jamen vi taler om her og nu!!
Selvfølgelig betvivlede de første kristne, som var Jesu venner, ikke at han eksisterede ... de vidste det, de kunne se ham og tale med ham.
For tvivleren Thomas, var det også helt nødvendigt efter hans opstandelse at se og føle, for ham var det ikke nok, at de andre disciple fortalte om den opstandne:

Thomas, også kaldet Didymos, en af de tolv, havde ikke været sammen med dem, da Jesus kom. De andre disciple sagde til ham: »Vi har set Herren.« Men Thomas sagde til dem: »Hvis jeg ikke ser naglemærkerne i hans hænder og stikker min finger i naglemærkerne og stikker min hånd i hans side, tror jeg det ikke.«

I dag, ca. 2000 år efter, ser det anderledes ud: Der er blevet mange flere, der tror på Jesus - ca. 2 mia er det vist - og videnskabelige beviser for hans inkarnation kan nok ingen fremlægge.
Så ville der ikke være tale om kristen tro, men om viden, som alle måtte bøje sig for.

Nu, som dengang, er der både troende, tvivlende, og overbeviste ikke-troende. Men næppe nogen, véd med sikkerhed.

Når det kommer til stykket, er der vist ikke ret meget forskningsmateriale, der kan opfylde kravet om uimodsigelige beviser.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59678 - 17/03/2006 14:01 Re: Kristen tro er logisk [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:

Kristina: Jamen vi taler om her og nu!!
Selvfølgelig betvivlede de første kristne, som var Jesu venner, ikke at han eksisterede ... de vidste det, de kunne se ham og tale med ham.

Beklager Kristina - Hoeg siger klart og tydeligt, at kan Jesus Kristus dokumenteres som en historisk person, så falder den kristne tro bort.

Og Hoeg siger ikke noget om, at han taler om "her og nu". Det er dig, der tager dig den frihed at lægge ham de ord i munden.

Så Hoegs udsagn skal - naturligvis! - tages for pålydende. Hverken mere eller mindre.

Og derfor må den kristne tro være faldet bort for diciplene, ifølge Hoeg, idet de jo besad den entydige og sikre viden, at de stod overfor en eksisterende historisk person.

Men nu er jeg stærkt i tvivl om, hvorvidt du er enig eller uenig med Hoeg?

Til toppen 
#59679 - 17/03/2006 14:10 Kan fire milliarder tage fejl! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Kristina: I dag, ca. 2000 år efter, ser det anderledes ud: Der er blevet mange flere, der tror på Jesus - ca. 2 mia er det vist - og videnskabelige beviser for hans inkarnation kan nok ingen fremlægge.

Du forsøger vel ikke - igen! - at antyde, at 2 milliarder mennesker kan ikke tage fejl?

I givet bør du være opmærksom på, at det er er tveægget sværd, idet der er over 4 milliarder mennesker, som ikke er kristne.

Jeg mener - fire milliarder mennesker kan vel ikke tage fejl?

Til toppen 
#59680 - 17/03/2006 14:37 Re: Kristen tro er logisk
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo - Jeg må tage til efterretning, at jeg desværre trods al umage ikke evner at udtrykke mig forståeligt.

Det er jeg selvfølgelig ked af, men jeg må tage konsekvensen og holde op med at debattere med dig, for jeg har mistet troen på, at der kan komme ny erkendelse ud af vores udvekslinger.

Heldigvis er her jo andre kristne, som du kan fortsætte debatten om kristendommens manglende logik med, og som måske kan bringe større klarhed.

Lige til sidst til dit sidste spørgsmål i dit andet indlæg:
Jo, 2 milliarder, såvel som 4 milliarder, mennesker kan sagtens tage fejl!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59681 - 17/03/2006 17:06 Re: Kristen tro er logisk [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

LarsBj: "Dokumentation for at TROEN har frembragt alle disse nævnte ting, tak!"

- Fordi deres hellige skrifter anses for at være absolut lov, har islamiske og jødiske teologer i deres religiøse diskussioner typisk lagt vægt på, om Koranen eller Toraen tillader en bestemt aktivitet eller opfindelse, skriver Rodney Stark i "The Victory of Reason". Stark fortsætter:
- Kristne teologer har derimod været mere optaget af at diskutere doktriner og har ikke på samme vis brugt religionens hellige tekster til at forbyde nye opfindelser eller idéer (citat slut, kilde: Kristeligt Dagblad).

Med andre ord: Nogle religioner sætter grænser, mens kristendommen åbner for muligheder og kreativitet, så folk kan bruge egne evner til at komme ud af fattigdom og elendighed.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#59682 - 17/03/2006 17:12 Re: Kristen tro er logisk [Re: Zaphod]
hoeg
Bruger

Z: "Jeg forstår virkelig ikke dette argument. Hvad så med Jesu disciple og alle vidnerne til hans mirakler og tvivleren Thomas? Er der ikke blevet begået 'overgreb' på deres tro, så den forvandledes til viden?"

Disciplene og andre har set Jesu undere. Det er ikke ensbetydende med, at de blev "tvunget" til at tro på, at Jesus er Guds søn. Men Jesu undere var uden tvivl et kraftigt vidnesbyrd - ikke et bevis - for at komme til tro.

Hvis noget kan bevises, bortfalder troen til fordel for viden.

Med venlig hilsen
hoeg

Ændret af hoeg (17/03/2006 17:15)

Til toppen 
#59683 - 17/03/2006 18:36 Undere, viden og tro [Re: hoeg]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Hvis Jesu undere ikke er et bevis, så ved jeg godt nok ikke hvad er!!

Vis mig tilsvarende ting fra Jesu egen hånd, og jeg bliver kristen. Selv om det åbenbart ikke er viden, er det godt nok til mig!

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#59684 - 17/03/2006 19:13 Re: Undere, viden og tro [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod, lige en lille kommentar til dette:
Citat:
Hvis Jesu undere ikke er et bevis, så ved jeg godt nok ikke hvad er!!

Vis mig tilsvarende ting fra Jesu egen hånd, og jeg bliver kristen. Selv om det åbenbart ikke er viden, er det godt nok til mig!

Jeg mener, at vi her taler om tre forskellige ting, som vi skal forsøge at holde adskilt:
1) Har Jesus af Nazaret, Marias søn, levet og virket for ca. 2000 år siden?
2) Har han udvirket undere?
3) Er han den han selv siger, at han er?

Det kræver tro at regne med både 1) 2) og 3), for beviser får vi næppe.

Selv hvis vi antager, at Jesus har levet og har udvirket undere, er det sådan set ikke noget bevis på, at han er Kristus, Guds søn. Der er nemlig ganske mange, også i vor tid, som udvirker undere, f.eks. mirakuløse helbredelser, både i kristent regi og i andre religioner.

Jesus kunne have været en tryllekunstner - eller sindsforvirret - eller en svindler ... og alle de gammeltestamentelige profetier om hans komme kunne være fejlfortolkede.

Men for mit eget vedkommende: Det kan jeg ikke tro!
Personlig tror jeg, at han er den, han ifølge Bibelen selv siger, at han er ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59685 - 17/03/2006 19:34 Re: Kristen tro er logisk [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Nu siger du, at kristendommen, ikke troen som du skrev, ikke har FORHINDRET tekniske og medicinske opfindelser, demokrati og retfærdighed!

Det var ikke det du skrev i det foregående indlæg. Du skrev:

"Den kristne tro, derimod, har frembragt blandt andet tekniske og medicinske fremskridt, demokrati og retfærdighed".

Hvilke af de to udsagn er det du mener??????

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#59686 - 18/03/2006 08:47 Re: Kristen tro er logisk [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Kristina: Jeg må tage til efterretning, at jeg desværre trods al umage ikke evner at udtrykke mig forståeligt.

Du har et godt og klart sprog - og du beskriver dine synspunkter endda særdeles forståeligt. Dit problem er, at det derfor også bliver meget tydeligt, at du ikke har gennemtænkt dine synspunkter vedrørende din tro, før du fremsætter dem - idet dine synspunkter er i modstrid med hinanden.

Man kunne sige, at du ikke har debatteret din tro med dig selv, før du debatterer den med andre.

Citat:
Kristina: Det er jeg selvfølgelig ked af, men jeg må tage konsekvensen og holde op med at debattere med dig, for jeg har mistet troen på, at der kan komme ny erkendelse ud af vores udvekslinger.

Efter min opfattelse er du forlængst ophørt med at debattere med mig - hvis man ved debat forstår, at man forholder sig til debatpartnerens synspunkter. For mig at se forsøger du at "klare dig" i debatten alene ved hjælp af en blanding af prædiken og retorik.

Det synes jeg er ærgerligt, for efter min opfattelse er formålet med en debat ikke at "klare sig", men et samarbejde med en person, som tænke og tror anderledes, om at få afklaret, hvilke af ens argumenter, der holder og hvilke der ikke holder.

Citat:
Kristina: Heldigvis er her jo andre kristne, som du kan fortsætte debatten om kristendommens manglende logik med, og som måske kan bringe større klarhed.

Ja, det ved jeg der er - for jeg har jo mødt flere kristne, hvis tro er logisk sammenhængende.

Katolikken Tau f.eks., som personligt har draget den logiske konsekvens, at en kærlig Gud umuligt kan indrette et pinested, helvede, hvor nogle af de skabninger, han elsker skal pines til evig tid.

At jeg blev klar over den katolske kirkes ændrede holdning til skærsild og helvede kan jeg i øvrigt takke min udveksling af indlæg med dig for - idet det foranledigede Tau til at præsentere sit syn på dette.

Så vores udveksling af synspunkter har ikke været forgæves, Kristina - og jeg vil derfor takke dig for den.

Citat:
Kristina: Lige til sidst til dit sidste spørgsmål i dit andet indlæg:
Jo, 2 milliarder, såvel som 4 milliarder, mennesker kan sagtens tage fejl!

Jeg vidste, at du ville svare således. Det har du gjort flere gange før.

Sidst bebrejdede en anden debattør dig endda heftigt, at du antydede, at antallet af kristne siger noget om kristendommens sandhed.

Til toppen 
#59687 - 18/03/2006 09:03 Re: Undere, viden og tro [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Zaphod: Hvis Jesu undere ikke er et bevis, så ved jeg godt nok ikke hvad er!!

Kristina: Selv hvis vi antager, at Jesus har levet og har udvirket undere, er det sådan set ikke noget bevis på, at han er Kristus, Guds søn. Der er nemlig ganske mange, også i vor tid, som udvirker undere, f.eks. mirakuløse helbredelser, både i kristent regi og i andre religioner.
Jesus kunne have været en tryllekunstner - eller sindsforvirret - eller en svindler ... og alle de gammeltestamentelige profetier om hans komme kunne være fejlfortolkede.

Her må jeg uforbeholdent erklære mig enig med Kristina.

Citat:
Kristina: Personlig tror jeg, at han er den, han ifølge Bibelen selv siger, at han er ...

Og samtidig undre mig endnu mere over hendes tro på Jesus!

Til toppen 
#59688 - 18/03/2006 10:04 Re: Kristen tro er logisk
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo, du får lige til allersidst en henvisning til Benna Hørlücks brevkassesvar på et spørgsmål om fortabelsen.

Dette indlæg, incl. Leif Andersens svar-arkivsvar, som hun henviser til, er i nøje overensstemmelse med mine egne kristne overvejelser og overbevisning.

Måske har Benna og Leif Andersen sat bedre ord på dette store og alvorlige spørgsmål, end jeg selv har formået.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59689 - 18/03/2006 10:42 Re: Flere slags kristendom
hoeg
Bruger

Hej Evo!

I bagklogskabens klare lys har jeg genvurderet mit tidligere udsagn:
"Hvis Jesus Kristus kunne dokumenteres entydigt og sikkert som en historisk person, ville den kristne tro falde bort. Troen ville i så fald falde bort til fordel for viden."
Det kunne jo godt tænkes (ske), at der fremkom ny viden, der kan dokumentere, at Jesus Kristus er en historisk person.
Ville jeg i så fald holde op med at tro på ham..? Nej! Men faktisk vil det ikke ændre meget. Det ville jo fortsat være umuligt at dokumentere, at Jesus er Guds søn. Dette vil altid være en trossag.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#59690 - 18/03/2006 11:07 Re: Kristen tro er logisk [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Evo, du får lige til allersidst en henvisning til Benna Hørlücks brevkassesvar på et spørgsmål om fortabelsen.
Dette indlæg, incl. Leif Andersens svar-arkivsvar, som hun henviser til, er i nøje overensstemmelse med mine egne kristne overvejelser og overbevisning.
Måske har Benna og Leif Andersen sat bedre ord på dette store og alvorlige spørgsmål, end jeg selv har formået.
kristina

Leif Andersen sætter faktisk ord på det, men de er mindst lige så ulogiske og selvmodsigende som dine ord:

Citat:
Leif Andersen: Jeg erkender, at det er en fristende tanke, at Gud vel nok i sin kærlighed kunne se lidt bort fra alt det dyre med vores “frihed” og så bare slæbe os skrigende og sparkende ind i sit rige.

I stedet berøver Gud os vores frihed ved at slæbe os skrigende og sparkende ind i helvede. Det er jo konsekvensen af, hvad Leif Andersen skriver.

Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig efter dommedag frivilligt at lade mig anbringe i et evigt pinested.

Og i det omfang, jeg ikke er i stand til at forhindre Gud i at slæbe mig skrigende og sparkende ind i helvede - ja, da berøver Gud mig altså min frihed!

Så hvorfor vælger Gud at slæbe mig til et evigt pinested, hvis han elsker mig?

Han kunne jo lige så godt slæbe mig ind i sit rige?

Frihedsberøvelsen er jo den samme i begge tilfælde!

Min konklusion er, at Gud er ond og grusom og højst elsker sig selv.

Hvis han virkelig vil slæbe nogle af sine skabninger skrigende og sparkende ind i helvede og hensætte dem i en tilstand af evige pine, så er Gud udenfor enhver tvivl ond og grusom.

Uanset hvor "kærligt" Gud er i stand til at pusle om de mennesker, som tilbyder ham deres betingelsesløse intellektuelle underkastelse ved at sætte nogle gamle mellemøstlige skrifter højere end alt andet!

Sådan ser det billede af Gud ud, som du tegner for mig!

Jeg tror ikke, at Gud er sådan - men skulle det mod forventning vise sig, at dit billede af Gud er sandt, så vil han efter dommedag formentlig møde en forenet front af harmfulde sjæle, som er fast besluttet på at bekæmpe og udrydde denne ondskab.

Til toppen 
#59691 - 20/03/2006 01:14 Re: Undere, viden og tro [Re: Zaphod]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hvad ville du mon godkende som et under? Noget du ikke kan forklare? - endnu!!!

Til toppen 
#59692 - 20/03/2006 11:23 Re: Kristen tro er logisk
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Citat:
Sådan ser det billede af Gud ud, som du tegner for mig!

Hvad du konkluderer og "ser" synes jeg du selv skal tage ansvaret for. Som bekendt er det som modtager hører ikke altid det samme som det afsender siger!!

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59693 - 20/03/2006 11:41 Vi er omgivet af undere [Re: søgende]
hoeg
Bruger

Søgende skriver: "Hvad ville du mon godkende som et under? Noget du ikke kan forklare? - endnu!!!"

Tænk på tyngdekraften. Vi har vænnet os til den og kan forklare dens virkning. Hvorfor tyngdekraften eksisterer og hvordan den er opstået, det har vi ikke nogen anelse om. Tyngdekraften og meget andet, for eksempel elektromagnetiske felter, er i grunden mirakler i lige så høj grad som Jesu undere. Dertil kommer livets mirakel. Vi er omgivet af mirakler, men betragter disse mirakler som en selvfølge - kun fordi vi har vænnet os til dem.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#59694 - 20/03/2006 12:03 Re: Kristen tro er logisk [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Sådan ser det billede af Gud ud, som du tegner for mig!

Netmissionæren: Hvad du konkluderer og "ser" synes jeg du selv skal tage ansvaret for. Som bekendt er det som modtager hører ikke altid det samme som det afsender siger!!

Du har ret. Jeg burde naturligvis have skrevet:

Sådan ser jeg det billede af Gud, som du tegner for mig.

Til toppen 
#59695 - 20/03/2006 16:16 Re: Kristen tro er logisk [Re: LarsBj]
LarsBj
Bruger

Jeg undrer mig stadig:
"Nu siger du, at kristendommen, ikke troen som du skrev, ikke har FORHINDRET tekniske og medicinske opfindelser, demokrati og retfærdighed!

Det var ikke det du skrev i det foregående indlæg. Du skrev:

"Den kristne tro, derimod, har frembragt blandt andet tekniske og medicinske fremskridt, demokrati og retfærdighed".

Hvilke af de to udsagn er det du mener??????"

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#59696 - 20/03/2006 22:09 Kristenheden leder til fremskridt og lighed [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

LarsBj skriver: "Nu siger du, at kristendommen, ikke troen som du skrev, ikke har FORHINDRET tekniske og medicinske opfindelser, demokrati og retfærdighed! Det var ikke det du skrev i det foregående indlæg. Du skrev: "Den kristne tro, derimod, har frembragt blandt andet tekniske og medicinske fremskridt, demokrati og retfærdighed". Hvilke af de to udsagn er det du mener??????"

Hej Lars!

Det er ikke nogen modsætning, men to forskellige vinkler på samme sag.

Professor Rodney Stark skriver (i The Victory of Reason, How Christianity Led to Freedom, Capatalism, and Western Succes): "Ifølge kristendommen er fremskridt et påbud fra Gud, og derfor har den kristne verden været orienteret mod fremtiden og mod udvikling, mens andre religioner gerne kiggede tilbage med den indstilling, at fortiden altid ville være både nutiden og fremtiden overlegen."

Rodney skriver også: "Jeg siger ikke, at kristendommen er den eneste rigtige religion. Det er ikke en moralsk diskussion. Jeg forklarer blot baggrunden for, hvorfor tingene kom til at se ud, som de gør" (kilde: Kristeligt Dagblad).

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#59697 - 20/03/2006 22:55 Re: Kristenheden leder til fremskridt og lighed [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Citat:
Hoeg: Rodney skriver også: "Jeg siger ikke, at kristendommen er den eneste rigtige religion".

Er du enig med Rodney i det, siden du nævner det?

Til toppen 
#59698 - 21/03/2006 12:04 Re: Kristen tro er logisk
Cuco
Bruger

Reg.: 18/05/2004
Sted: Århus C
Citat:
Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig efter dommedag frivilligt at lade mig anbringe i et evigt pinested.

Og i det omfang, jeg ikke er i stand til at forhindre Gud i at slæbe mig skrigende og sparkende ind i helvede - ja, da berøver Gud mig altså min frihed!

Så hvorfor vælger Gud at slæbe mig til et evigt pinested, hvis han elsker mig?

Han kunne jo lige så godt slæbe mig ind i sit rige?

Frihedsberøvelsen er jo den samme i begge tilfælde!

Min konklusion er, at Gud er ond og grusom og højst elsker sig selv.

Læste du teksten på siden?
Citat:
Hvis et menneske har sagt nej til Gud hele livet og bliver ved med at sige nej helt ind i døden, så ville det være helt urimeligt, hvis vedkommende var tvunget til at være sammen med Gud i hele evigheden. Sådan et menneske kommer i helvede. Ikke fordi Gud vil, men fordi vedkommende selv vil.

Citat:
Uanset om man er troende eller ikke-troende kommer man kun i helvede, hvis man helt frivilligt vælger det onde.

Til toppen 
#59699 - 23/03/2006 14:11 Re: Vi er omgivet af undere [Re: hoeg]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Ja, det kan være du regner disse ting som undere. Men jeg synes det er mere interessant hvad Zaphod ville regne som et under og hvordan han ville efterprøve det hvis det skete.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær