Menu
Hvem er online
1 registrerede (Sandheds-søger) og 6 gæster online.

Statistik
2620 Brugere
23 Fora
7469 Tråde
119518 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#59627 - 16/03/2006 21:04 Kristen tro udsat for logik
Anonym
Anonym

Dette er en fortsættelse af denne debat i en nu lukket tråd.

Citat:
Netmissionæren: Jeg tror - ligesom Kristina - på Jesus og denne tro indbefatter naturligvis at Jesus er en historisk person. Alt andet ville være meningsløst.

Evolutionisten: Hvis din tro indbefatter dette, øver din tro vold mod alle principper for seriøs historieskrivning.
På det foreliggende manglende historiske grundlag er det jo netop meningsløst at tro på, at Jesus er en historisk person.
Jesus optræder udelukkende i religiøse skrifter, forfattet af medlemmer af en bestemt sekt for et par tusinde år siden.
Jesus og de begivenheder, som han var involveret i, er overhovedet ikke omtalt af samtidens ellers meget aktive romerske og jødiske historieskrivere.
De findes kun omtalt i de første kristnes religiøse skrifter. Som i øvrigt i bemærkelsesværdig ringe grad beskriver Jesu liv - herunder hvad han foretog sig, før han "sprang ud" som Messias.
Til gengæld ligner de første kristnes beretninger om Jesus til forveksling beretninger i ældre religioner - i så høj grad, at det meget vel kan være en gendigtning af dem og ikke noget, som reelt fandt sted.

Netmissionæren: Jamen dog Evo. Hvis du mener det, så kan jeg da godt forstå, at du har svært ved at forstå vores kristne tro.

Jeg mener faktisk, at jeg ovenfor har beskrevet de faktiske forhold vedrørende Jesu historicitet. Og på baggrund af dem har jeg svært ved at forstå jeres kristne tro, hvilket jeg er glad for, at du forstår!

Citat:
Netmissionæren: Dine argumenter for at det er meningsløst at tro på Jesus som en historisk person, køber jeg ikke. Du har rigtignok gentaget dem mange, men det gør dem jo ikke mere rigtige. Med det udgangspunkt vil din "spørgen, lytten og spørgen igen og igen" desværre ikke lede dig til nogen forståelse.

Men til gengæld er det så lykkedes mig at lede dig til en forståelse af mit synspunkt.

Citat:
Evolutionisten: Hvorfor angriber og mistænkeliggør du i øvrigt min debatform - endda i samme indlæg, hvor du kritiserer mig for at være en trættende angriber?

Netmissionæren: Fordi jeg synes der er rimelig grund til det. Jeg synes ikke du respekterer ikke Kristinas svar på dine spørgsmål og forlanger samtidig at hun skal spille efter dine regler. Hvordan skal der komme ordentlig debat ud af det?

Jeg forstår ikke Kristinas svar på mine spørgsmål. Og jeg forlanger ikke, at hun spiller efter mine regler, som bl.a. er, at alle spørgsmål konsekvent besvares og i det mindste ikke ignoreres.

Selv om det er efter min opfattelse den eneste måde, hvorpå man kan skabe en ordentlig og ligeværdig debat.

Citat:
Netmissionæren: En religiøs overbevisning kan i sagens natur altid beskyldes for at grunde sig på cirkelslutninger. Vores kristne tro behøver ikke stå til ansvar overfor dine logiske principper.

Alt kan beskyldes for at grunde sig på cirkelslutninger, men ikke alt grunder sig på cirkelslutninger. Efter min opfattelse kan man frasortere overbevisninger, som er baseret på cirkelslutninger, ved hjælp af logik.

Jeres kristne tro kan ikke undrage sig denne undersøgelse - men I kan naturligvis personligt undlade at underkaste jeres religiøse tro et logisk serviceeftersyn, hvis I er utrygge ved logik-testen.

Denne undladelsesmulighed udnytter I skam i rigt mål, synes jeg.

Og så dog alligevel!

Det er meget karakteristisk, at netop debatterne, hvor jeres kristne tro udsætte for logik, er de mest intense og livlige.

Når du en sjælden gang deltager, så er det typisk netop i de debatter, hvor din tro udsættes for logik. Og Kristina deltager så ivrigt i netop disse debatter, at hun faktisk bidrager rigtig meget til at holde dem i gang.

Til toppen 
#59628 - 16/03/2006 23:59 Re: Kristen tro udsat for logik
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Citat:

Jeres kristne tro kan ikke undrage sig denne undersøgelse - men I kan naturligvis personligt undlade at underkaste jeres religiøse tro et logisk serviceeftersyn, hvis I er utrygge ved logik-testen.

Denne undladelsesmulighed udnytter I skam i rigt mål, synes jeg.

Og jeg vil tilføje:

Hvorfor ikke bare indrømme, at Jesus og kristus som historisk(e) person(er), ud over navnet, er ikke-dokumenteret? Der er kun Bibelens ord, og den er et trosdokument, der som historieskrivning højst siger noget om de kristnes forhold til den figur, de betragter som jesus kristus.

Det er noget underligt noget, at man dels påberåber sig troens manglende krav på videnskabelig underbygning og samtidigt gentager en påstand om denne samme tros objektive fundering.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#59629 - 17/03/2006 11:23 Re: Kristen tro udsat for logik
jfonss
Bruger

Reg.: 14/02/2006
Sted: København
Først en parentetisk bemærkning til Kristina: "At tale mod bedre vidende" er ikke det samme som at lyve, men snarere, at man ikke ved, hvad man taler om - at andre derfor ved bedre.

Nu er tiden kommet til rovhugst og dumping:)

Det påstås om den historiske base for vores tro, at der ikke findes seriøse forskere og forskning, som støtter Jesu historicitet, at det er mere sandsynligt, han aldrig har eksisteret end, at han har eksisteret. Jeg vil gøre opmærksom på, at vi her udelukkende taler om de såkaldte synoptiske evangelier, da Johannes' ikke kan tilskrives særlig megen historisk valeur.

Efter ca. 30 sekunders søgning på google, er jeg kommet frem til nedenstående resultater. Alle på engelsk.

Citat:
In his book Jesus: A Historian's Review of the Gospels, Atheist historian Michael Grant completely rejected the idea that Jesus never existed.

This sceptical way of thinking reached its culmination in the argument that Jesus as a human being never existed at all and is a myth.... But above all, if we apply to the New Testament, as we should, the same sort of criteria as we should apply to other ancient writings containing historical material, we can no more reject Jesus' existence than we can reject the existence of a mass of pagan personages whose reality as historical figures is never questioned. Certainly, there are all those discrepancies between one Gospel and another. But we do not deny that an event ever took place just because some pagan historians such as, for example, Livy and Polybius, happen to have described it in differing terms.... To sum up, modern critical methods fail to support the Christ myth theory. It has 'again and again been answered and annihilated by first rank scholars.' In recent years, 'no serous scholar has ventured to postulate the non historicity of Jesus' or at any rate very few, and they have not succeeded in disposing of the much stronger, indeed very abundant, evidence to the contrary.

Som metode i kildekritik, er ovenstående, i al ubeskedenhed, noget jeg selv har forsøgt at bringe på banen.

Citat:
Secular scholar Will Durant, who left the Catholic Church and embraced humanism, also dismisses the idea in Caesar and Christ (the third volume of his Story of Civilisation),

Bemærk her ordet "sekulær".

Humanisten Durant skriver i sin bog:

Citat:
The Christian evidence for Christ begins with the letters ascribed to Saint Paul. Some of these are of uncertain authorship; several, antedating A.D. 64, are almost universally accounted as substantially genuine. No one has questioned the existence of Paul, or his repeated meetings with Peter, James, and John; and Paul enviously admits that these men had known Christ in his flesh. The accepted epistles frequently refer to the Last Supper and the Crucifixion.... The contradictions are of minutiae, not substance; in essentials the synoptic gospels agree remarkably well, and form a consistent portrait of Christ.

Videre til den verdenskendte Bultmann:

Citat:
Even the famously liberal Professor Bultmann, who argued against the historicity of much of the gospels, questions the reasonableness of Jesus Mythers themselves in Jesus and the Word.

Of course the doubt as to whether Jesus really existed is unfounded and not worth refutation. No sane person can doubt that Jesus stands as founder behind the historical movement whose first distinct stage is represented by the Palestinian community.

Robert van Voorst:

Citat:
Robert Van Voosrt writes in Jesus Outside the New Testament:

Contemporary New Testament scholars have typically viewed their arguments as so weak or bizarre that they relegate them to footnotes, or often ignore them completely.... The theory of Jesus' nonexistence is now effectively dead as a scholarly question.

Distingverede professor Stanton fra Cambridge University lukker og slukker (i mere end én forstand):

Citat:
Professor Stanton occupies the chair in New Testament Studies at Cambridge University and led the attack on Carston Theide's re-dating of the Jesus Papyrus. He considers the Jesus Myth crowd even more extreme as he writes in The Gospels and Jesus.

Today, nearly all historians, whether Christians or not, accept that Jesus existed and that the gospels contain plenty of valuable evidence which as to be weighed and assessed critically. There is general agreement that, with the possible exception of Paul, we know far more about Jesus of Nazareth than about any first or second century Jewish or pagan religious teacher.

Hvis jeg bruger mere end 30 sekunder, vil jeg sikkert kunne komme med en hel del mere. Som før nævnt, er dette ikke noget, jeg agter at spilde min tid på medmindre det forekommer strengt nødvendigt.

Ændret af jfonss (17/03/2006 11:32)

Til toppen 
#59630 - 17/03/2006 11:37 Re: Kristen tro udsat for logik [Re: jfonss]
Anonym
Anonym

Dit indlæg hører bedre hjemme i denne tråd, hvor Kaas i øvrigt har bragt et citat af den romerske historieskriver Tacitus på banen. Et citat, som tilsyneladende støtter Jesu historiciet.

Til toppen 
#59631 - 17/03/2006 12:04 Re: Kristen tro udsat for logik
jfonss
Bruger

Det er selvfølgelig admin, der har det sidste ord om, hvorvidt indlægget hører til her eller andre steder, men som argument for, at indlægget hører til hér kunne man fx. hævde, at dit angreb på kristendommen som værende ulogisk (ikke at det ord giver megen mening i denne sammenhæng, men jeg forstår, hvor du vil hen med det) ikke holder vand set i lyset af, hvad lærde forskere mener om sagen.

Split a piece of wood, and I am there. Lift up the stone and there you will find me.

Til toppen 
#59632 - 17/03/2006 12:28 Re: Kristen tro udsat for logik
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Evo

Tak for et konstruktivt svar

Du skriver:
Citat:
Jeg mener faktisk, at jeg ovenfor har beskrevet de faktiske forhold vedrørende Jesu historicitet. Og på baggrund af dem har jeg svært ved at forstå jeres kristne tro, hvilket jeg er glad for, at du forstår!

De "faktiske forhold" omkring Jesu historicitet bliver diskutteret i denne tråd, så det vil jeg lade ligge. Men ellers jo, jeg synes jeg forstår dig et langt stykke. Men jeg er også overbevist om at du tager fejl - og tildels er fejlinformeret

Men her vil jeg gerne diskutere videre omkring dine problemer med kristendommens logiske konsistens. Du skriver:
Citat:
Efter min opfattelse kan man frasortere overbevisninger, som er baseret på cirkelslutninger, ved hjælp af logik.

Jeg tror du overvuderer logikkens mulighedene her. Du lader til at mene, at vi er nødt til at se bort fra alt hvad der ikke baserer sig på logiske slutninger. Har jeg forstået dig ret?

I så fald forstår jeg såmænd godt dine problemer. Logikken er en metode, som kan brugs til mangt og meget og som vi skylder en stor del af vores dages videnskabelig fremskridt. Men logikken har også sine grænser og det er ganske muligt at opstille paradokser indenfor logikken, altså udsagn som er åbenlyst selvmodsigende - og som logikken ikke kan løse. Et af de sjove eksempler på dette er faktisk fra Bibelen:

Om Kreterne skriver Paulus i Titus 1,12-13:
Der er en af deres egne, en profet, som har sagt: »Kretere lyver konstant, de er dyriske, griske og dovne.« Det er så sandt, som det er sagt,. Se den går jo ikke! Hvordan kan den kretiske profet tale sandt om at alle kretere lyver? Ikke desto mindre forstår vi jo nok hvad der menes. Dette er bare et eksempel på at streng logik altså ikke kan bruges i enhver situation. Tilsyneladende ulogiske udsagn kan godt give god mening!

Selv logikkens fader, Aristoteles, indrømmede, at logikken ikke kan bruges til alt. Logikken kan ikke bevise sig selv. Mao. må der være noget større end logikken, og det kalder Aristoteles "det guddommelige".

Det er altså forkert at tro, at logikken i sig selv kan være målestok for hvad der er sandt og falsk. Sandheden om tilværelsen er større og i nogle tilfælde også hinsides logikken. Logikken kan lede os til mange delsandheder, men logikken er ikke sandheden selv.

Dette er baggrunden for at jeg ikke har noget problem med at tro Gud, som verdens skaber og Jesus som min personlige frelser. Også selvom denne tro rummer logiske paradokser. At der findes paradokser undergraver ikke logikken, men understreger blot at logikken står under en virkelighed og en sandhed, der er større end den logikken i sig selv kan afdække.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59633 - 17/03/2006 12:34 Re: rent sprogligt .. [Re: jfonss]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
jfønss skriver:
Citat:
Først en parentetisk bemærkning til Kristina: "At tale mod bedre vidende" er ikke det samme som at lyve, men snarere, at man ikke ved, hvad man taler om - at andre derfor ved bedre.

Det tror jeg ikke du har ret i er den gængse opfattelse af udtrykket.

Jeg var lige inde på google, der stod en masse eksempler, som jeg mener bekræfter min opfattelse, her er et enkelt eksempel:

" ... når en person mod bedre vidende har undladt at give kommunen oplysninger som krævet efter § 92 ... "

Men fint, at det ikke var i betydningen "tale mod sit eget bedre vidende" (= at lyve) at du selv brugte udtrykket ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59634 - 17/03/2006 12:46 Re: rent sprogligt .. [Re: kristina]
jfonss
Bruger

Dit eksempel viser, at en person vidste bedre end han gav udtryk for. Det er det samme som at lyve.

Det, jeg skriver er, at Evo taler mod bedre vidende - hvor det sidste skal forstås derhen, at der findes nogen, der ved mere om emnet og som mener det modsatte af Evo. Jeg skriver ikke, at Evo selv vidste bedre, men undlod at fortælle os andre det.

Split a piece of wood, and I am there. Lift up the stone and there you will find me.

Til toppen 
#59635 - 17/03/2006 12:55 Re: Kristen tro udsat for logik [Re: jfonss]
Anonym
Anonym

Citat:
Det er selvfølgelig admin, der har det sidste ord om, hvorvidt indlægget hører til her eller andre steder, men som argument for, at indlægget hører til hér kunne man fx. hævde, at dit angreb på kristendommen som værende ulogisk (ikke at det ord giver megen mening i denne sammenhæng, men jeg forstår, hvor du vil hen med det) ikke holder vand set i lyset af, hvad lærde forskere mener om sagen.

Nu mener jeg faktisk ikke, at manglende historiske fakta om Jesu gør kristendommen ulogisk. Jesus kan jo godt have levet uden at efterlade sig spor i den samtidige historieskrivning.

Korsfæstelse var en almindelig romersk straf - og lidt tumult i Jesusalem om folk, der hævede at være Messias, var måske heller ikke særligt opsigtsvækkende.

Og jeg har faktisk ikke påstået, at alle kristne opfattelser er ulogiske.

Men har den opfattelse, at Gud elsker alle sin skabninger og lader nogle gå fortabt til evig pine i helvede, så har man alvorlige problemer med logikken.

Denne dybt ulogiske opfattelse deles i øvrigt ikke af alle kristne.

Bl.a. har jeg erfaret fra katolikken Tau, at den katolske kirke ikke længere lærer om et sådant evigt pinested.

Det kunne da i øvrigt være et godt emne at debattere, hvordan katolikkerne er kommet frem til det.

Til toppen 
#59636 - 17/03/2006 13:35 Re: Kristen tro udsat for logik [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Efter min opfattelse kan man frasortere overbevisninger, som er baseret på cirkelslutninger, ved hjælp af logik.

Netmissionæren: Jeg tror du overvuderer logikkens mulighedene her. Du lader til at mene, at vi er nødt til at se bort fra alt hvad der ikke baserer sig på logiske slutninger. Har jeg forstået dig ret?

Nej - du har ikke forstået mig ret.

Vi kan f.eks. ikke se bort fra Guds mulige eksistens ud fra logiske slutninger. Her er der tale om et spørgsmål, som logikken ikke kan afdække, som du også selv er inde på.

Vi kan heller ikke ved hjælp af logik afgøre, om denne mulige Gud er ond eller god.

Men når du og andre kristne begynder at tillægge denne Gud, som muligvis eksisterer, bestemte egenskaber, ønsker og handlinger - så kan man med logik gå ind og påvise, hvor der er fejl din forklaring.

Hvis du f.eks. både vil hævde, at Gud elsker alle mennesker og vil os det bedste, men også på dommedag vil kaste nogle af os i helvede til evig lidelse - ja, så kan enhver ved hjælp af logik gå ind og sige, at én af disse to oplysninger er forkert.

Logikken siger ikke hvilken af de to oplysninger, der er forkert - men at én af dem er forkert! En god og kærlig Gud dømmer ikke nogle af dem, han elsker, i evig pine.

Så logikken har her afsløret, at der er en fejl i din opfattelse - men den har ikke afsløret, hvor det præcist er du tager fejl. Kun at du har taget fejl.

Citat:
Netmissionæren: Det er altså forkert at tro, at logikken i sig selv kan være målestok for hvad der er sandt og falsk.

Det er vi, som du ser, enige om.

Logikken kan ikke afgøre, hvad der er sandt eller falsk i din tro. Men den viser, at der er noget i din tro, som ikke er sandt.

Til toppen 
#59637 - 19/03/2006 15:32 Gud overtrumfer min logik
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Evo

I det store hele er det bibelske budskab meget logisk konsistent. Problemet er, at der er nogle enkelte bestemte - og ganske centrale steder - hvor logikken ikke kan følge med. Det bibelske budskaber rummer med andre ord nogle paradokser. Fx i spørgsmålet om Gud er god eller ond.

Når en streng logiker (som du selv) kan komme til det resultat, at min tro ikke kan være sand fordi den rummer nogle logiske konflikter, så kan jeg vanskeligt argumentere imod det rent logisk. Jeg må nøjes med at indrømme, at jeg tror på en Gud, som ikke i alle forhold holder sig indenfor logikkens spilleregler.

Citat:
Hvis du f.eks. både vil hævde, at Gud elsker alle mennesker og vil os det bedste, men også på dommedag vil kaste nogle af os i helvede til evig lidelse - ja, så kan enhver ved hjælp af logik gå ind og sige, at én af disse to oplysninger er forkert.

Logikken siger ikke hvilken af de to oplysninger, der er forkert - men at én af dem er forkert! En god og kærlig Gud dømmer ikke nogle af dem, han elsker, i evig pine.

Lige præcis dette ræsonnement viser mig, at logikken her kommer til kort. Den logiske slutning er simpelt hen forkert. Jeg tror nemlig lige præcis på en en kærlig Gud, som vil at alle mennesker skal frelses til evigt liv i hans paradis, men som på dommens dag også vil lade sin vrede ramme de mennesker som har afvist hans frelse.

Jeg har tidligere drøftet det med Guds logik med Claus Due her, hvor jeg kommenterer på nogle af de samme spørgsmål.

Jeg ville ønske, at logikken havde ret her, At det virkelig var sandt, at Gud ikke dømmer nogen til fortabelse. Jeg kan heller ikke forstå, at den almægtige Gud ikke kan frelse alle. Men jeg bliver nødt til at bøje mig for det som jeg tror er Guds eget ord om sig selv. Uanset hvor logisk eller ulogisk jeg synes det er.

Gud er ikke helt igennem ulogisk, men han overtrumfer min logik. Det bøjer jeg mig for. Jeg tror nemlig mere på Gud end jeg tror på den logiske sans.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59638 - 19/03/2006 17:07 Re: Gud overtrumfer min logik [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Netmissionæren: Når en streng logiker (som du selv) kan komme til det resultat, at min tro ikke kan være sand fordi den rummer nogle logiske konflikter, så kan jeg vanskeligt argumentere imod det rent logisk. Jeg må nøjes med at indrømme, at jeg tror på en Gud, som ikke i alle forhold holder sig indenfor logikkens spilleregler.

Fint - selv om jeg ikke forstår, hvorfor du er nødt til at have et billede af Gud, som efter enhver menneskelig målestok er ufattelig ond og grusom, når han vil lade nogle af sine skabninger lide evigt.

Citat:
Evolutionisten: Hvis du f.eks. både vil hævde, at Gud elsker alle mennesker og vil os det bedste, men også på dommedag vil kaste nogle af os i helvede til evig lidelse - ja, så kan enhver ved hjælp af logik gå ind og sige, at én af disse to oplysninger er forkert.

Netmissionæren: Lige præcis dette ræsonnement viser mig, at logikken her kommer til kort. Den logiske slutning er simpelt hen forkert. Jeg tror nemlig lige præcis på en en kærlig Gud, som vil at alle mennesker skal frelses til evigt liv i hans paradis, men som på dommens dag også vil lade sin vrede ramme de mennesker som har afvist hans frelse.

Andre kristne har jo forladt forestillingen om et pinefuldt helvede, hvor de fortabte evigt udsættes for Guds vrede. Hvad tvinger dig til at opretholde den forestilling?

Citat:
Netmissionæren: Jeg ville ønske, at logikken havde ret her, At det virkelig var sandt, at Gud ikke dømmer nogen til fortabelse. Jeg kan heller ikke forstå, at den almægtige Gud ikke kan frelse alle. Men jeg bliver nødt til at bøje mig for det som jeg tror er Guds eget ord om sig selv. Uanset hvor logisk eller ulogisk jeg synes det er.
Gud er ikke helt igennem ulogisk, men han overtrumfer min logik. Det bøjer jeg mig for. Jeg tror nemlig mere på Gud end jeg tror på den logiske sans.

Så vidt jeg kan se, tror du på, hvad nogle dig helt ubekendte mennesker har skrevet om Gud for nogle tusinde år siden, og siden har andre mennesker udvalgt disse tekster og samlet dem i først gamle testamente og siden nye testamente.

For mig at se tror du ikke på Gud, men på mennesker!

Du har sikkert set mit seneste indlæg til Kristina, som du måske har lyst til at kommentere.

Personligt mener jeg, at vi kun kan gå galt i byen, hvis vi forsøger at sige noget bestemt om, hvad og hvem Gud er og hvad han/hun/den vil med sig selv og verden, inklusive menneskeheden.

Og når mennesker truer os med Guds vrede og straf, så er det efter alt at dømme blot en smart måde at holde undertrykte befolkninger i ave. Det ser vi meget tydeligt i øjeblikket indenfor Islam, men historisk har det været sådan til alle tider indenfor mange religioner.

Jeg tror, at du tror på et billede af Gud, som mellemøstlige magthavere udviklede til dette formål for nogle tusinde år siden. Det forekommer mig logisk, at vredens og straffens Gud er en menneskelig opfindelse - ikke en guddommelig.

Til toppen 
#59639 - 19/03/2006 17:11 Re: Gud overtrumfer min logik [Re: asas]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Asbjørn, jeg vil lige vove mig frem med min egen supplerende tanke mht. frelse/fortabelses-problematikken. Der er muligvis ingen andre end mig selv, der kan bruge den til noget, men her kommer den så alligevel:

Jeg tænker mig ikke - som mange vist gør - scenariet i vores liv her i verden som et slags neutral zone - en bred vej med en masse mennesker, hvoraf nogle af mere eller mindre uransagelige grunde kommer i paradiset, og andre ikke - at vi på en måde fødes som ubeskrevne blade og går en uvis skæbne imøde.

Nej, jeg ser det sådan, at hele menneslægten er gået fortabt, og at det skete ved syndefaldet, fordi Adam og Eva - og dermed alle deres efterkommere - syndede, og derfor ikke kunne tåle livsfællesskabet med Gud, men måtte dø.

Fortabelsen mener jeg således har fundet sted - helt fra første begyndelse, fordi vi alle som én er født i synd, og vores selvopfattelse er så skadet, at vi ikke umiddelbart kan erkende vores ondskab: at vi er Guds fjender, og hver især os selv nærmest.

At vi lever her og nu i nådens tid betyder, at vi har fået givet mulighed for genoprettelse af livsfællesskabet med Gud. Dette fællesskab kan kun etableres, hvis vi renses for den synd, som vi ikke selv kan fjerne, lige så lidt som vi kan trække os selv op ved hårene.
Den må sones, og nødvendigvis af én, der selv er menneske, og selv er syndfri, og derfor af Gud selv.

Derfor Guds kærlige frelsesplan ved Jesus Kristus, Guds egen søn, som i kærlighed har sonet alle menneskers synd til alle tider, og derved genoprettet muligheden for livsfællesskab med Gud, som ønsker at forenes med alle sine elskede skabninger.
Retfærdiggørelsen skete på korset, hvor Jesus bar alles synd, overvandt døden ved at genopstå, og forsonede Gud med os alle.

Men forsoning kræver to parter: At vi mennesker også fra vor side vil forsones med Gud - og opgive vores modstand og fjendskab mod ham.

Man kan så fortvivle over, at Gud ikke bare griber ind og tvinger alle ind til Livet - men jeg tænker, at vi jo er skabt i Guds eget billede, og at et livsfællesskab med Gud derfor må og skal være frivilligt. Og jeg tror at Gud er fortvivlet over dem, som afviser hans fremstrakte hånd.

Min konklusion: Det ekstraordinære er således ikke fortabelsen, den fødes vi alle ind i. Det ekstraordinære er, at Gud vil redde os alle til evigt guddommeligt liv.

Overvældende er det, men for mig at se ikke ganske ulogisk ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59640 - 19/03/2006 19:04 Re: Gud overtrumfer min logik [Re: asas]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Netmissionæren

N: Jeg ville ønske, at logikken havde ret her, At det virkelig var sandt, at Gud ikke dømmer nogen til fortabelse.
Hvem er det egentlig, som fortabes...
For bare at tage Åbenbaringsbogen, så mener jeg det er muligt at tolke den således, at Gud ikke dømmer nogen til fortabelse. Følgende citater behøver ikke at handle om Mennesker:

Dem der styrtes i Ildsøen
Åb 19,20. Men dyret blev grebet, og sammen med det den falske profet, som havde gjort tegnene for dets øjne og dermed forført dem, der tog dyrets mærke og tilbad dets billede. De blev begge styrtet levende i ildsøen, der brænder med svovl.
Åb 20,13-15. Og havet gav sine døde tilbage, og døden og dødsriget sine døde, og de blev dømt, enhver efter sine gerninger. Døden og dødsriget blev styrtet i ildsøen. Det er den anden død, ildsøen. Og hvis nogen ikke fandtes indskrevet i livets bog, blev han styrtet i ildsøen.

Dem der ikke arver Livet
Åb 21,7-8. Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn. Men de feje og troløse og afskyelige og morderne og de utugtige og troldmændene og afgudsdyrkerne og alle løgnerne skal få deres lod i søen, der brænder med ild og svovl; det er den anden død.«
Åb 21,15. Udenfor skal hundene være og troldmændene og de utugtige og morderne og afgudsdyrkerne og enhver, der elsker og øver løgn.
Åb 21,27. Men intet vanhelligt kommer derind, og det gør heller ingen, der øver afskyelighed og løgn, men kun de, der står indskrevet i livets bog, Lammets bog.

Når jeg læser om "de feje og troløse og afskyelige og morderne og de utugtige og troldmændene og afgudsdyrkerne og alle løgnerne", så ser jeg ikke Mennesker for mig, men tendenser og mørkets forførende kræfter.

Vælger du at tro det handler om Mennesker...?

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#59641 - 19/03/2006 22:18 Re: Gud overtrumfer min logik [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Kristina: Min konklusion: Det ekstraordinære er således ikke fortabelsen, den fødes vi alle ind i. Det ekstraordinære er, at Gud vil redde os alle til evigt guddommeligt liv.
Overvældende er det, men for mig at se ikke ganske ulogisk ...

Hvad angår den grusomhed og ondskab, Gud vil udsætte de fortabte for, er det jo ligegyldigt om han lod dem gå fortabt før eller efter fødslen.

Jeg går ud fra, at du tror, at vi alle gik fortabt sammen med Adam og Eva.

Det ulogiske er uforandret, at du tror, at den Gud, som du beskriver som god og kærlig, lader bare én eneste skabning gå fortabt til evig lidelse i helvede.

Personligt glæder jeg mig over, at din tro på en sådan ond og grusom Gud tilsyneladende deles af færre og færre kristne. For det er da en trøstesløs tro!

Og selv om Netmissionæren deler din tro, så forsøger han dog ikke - som du! - at antyde, at "det ikke er ganske ulogisk" at påstå, at en Gud, som vil lade nogle af sine skabninger lide evigt, er en god og kærlig Gud.

Netmissionæren har forholdt sig til spørgsmålet og erkender blankt, at dette er ulogisk, set med almindelig menneskefornuft.

Hvorimod du tilsyneladene fortfarende viger udenom at reflektere dybere over dette centrale problem i din version af kristen tro og er mere optaget af rent retorisk at forsøge at give udseende af, at "det ikke er ganske ulogisk".

Det efterlader i hvert fald mig med indtrykket af en noget overfladisk og letfærdig omgang med dette essentielle problem.

Til toppen 
#59642 - 20/03/2006 11:17 Guds kærlighed overtrumfer hans vrede
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Evo

Du skriver
Citat:
Fint - selv om jeg ikke forstår, hvorfor du er nødt til at have et billede af Gud, som efter enhver menneskelig målestok er ufattelig ond og grusom, når han vil lade nogle af sine skabninger lide evigt.

Det er jo dit billede, Evo, ikke mit. Jeg ser Gud som ufattelig kærlig og omsorgsfuld. Og jeg ser Gud, som en retfærdig Gud, der har al ret og grund til at lade alle mennesker gå fortabt og begynde hele sit skabelsesprojekt forfra. Men som i stedet vælger at tilbyde os en betingelsesløs tilgivelse og frelse. Det er korrekt at Guds kærlige retfærdighed har den "bagside", at der er mennesker som fravælger hans frelse - og får lov til det! Men dels mener jeg ikke at jeg har ret til at dømme Gud for det og dels så overtrumfer Guds frelsende kærlighed til enhver tid hans vrede.

Citat:
Andre kristne har jo forladt forestillingen om et pinefuldt helvede, hvor de fortabte evigt udsættes for Guds vrede. Hvad tvinger dig til at opretholde den forestilling?

Det gør Guds ord - Bibelen. Jeg mener ikke jeg har ret til at omfortolke eller udelade dele af det som jeg opfatter som Guds selvåbenbaring, bare fordi det ikke passer med min logik eller mine begrænsede retfærdigheds-begreber.

Citat:
Så vidt jeg kan se, tror du på, hvad nogle dig helt ubekendte mennesker har skrevet om Gud for nogle tusinde år siden, og siden har andre mennesker udvalgt disse tekster og samlet dem i først gamle testamente og siden nye testamente.

For mig at se tror du ikke på Gud, men på mennesker!

Det må tiden (eller rettere evigheden) så vise . Jeg er ikke i tvivl om, at Bibelen ikke blev skrevet og samlet "i kraft af et menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der kom fra Gud." (som Bibelen selv forkynder det i 2 Petersbrev 1,21)

Citat:
Personligt mener jeg, at vi kun kan gå galt i byen, hvis vi forsøger at sige noget bestemt om, hvad og hvem Gud er og hvad han/hun/den vil med sig selv og verden, inklusive menneskeheden.

- medmindre Gud selv virkelig har talt og åbenbaret sig for mennesker! Det er jo lige præcis dette hele kristendommen bygger på: at Gud taler!

Citat:
Det forekommer mig logisk, at vredens og straffens Gud er en menneskelig opfindelse - ikke en guddommelig.

Hvad der er mest logisk her kommer vist meget an på hvilke informationer vi mener at have og hvor vi lægger fokus. Som sagt er min Gud først og fremmest kærlighedens og barmhjertighedens Gud og det er da netop også dette som er Bibelens gennemgående budskab - og som Jesus er det fornemmeste vidnesbyrd om. (Og denne Gud kan - ligesom Jesus - også blive vred, når der er grund til det!)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59643 - 20/03/2006 11:37 Admin: henstilling
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Evo

Citat:
Og selv om Netmissionæren deler din tro, så forsøger han dog ikke - som du! - at antyde, at "det ikke er ganske ulogisk" at påstå, at en Gud, som vil lade nogle af sine skabninger lide evigt, er en god og kærlig Gud.

Jeg finder det urimeligt, at du spiller Kristina og jeg ud imod hinanden. Vi deler den samme tro og kristendomsforståelse. Måske formulerer vi os lidt forskelligt, men det kan da kun være med til at nuancere hvad det er vi taler om! Logik kan (mis)bruges til mange ting og det som tager sig logisk ud for een kan tage sig ulogisk ud for en anden. Det ville klæde dig, hvis du kunne nøjes med at tage dette til efterretning - og for min skyld gerne med undren. Men lad os blive fri for disse personlige udfald, som ikke bidrager til nogen konstruktiv debat.

Vi har vist alle efterhånden forstået at du finder vores kristne tro ulogisk, overfladisk, og letfærdig og vores Gud ond og grusom. Der er ingen grund til at gentage det i uendelighed - og slet ikke på den personlige måde.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59644 - 20/03/2006 11:59 Re: Guds kærlighed overtrumfer hans vrede [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Fint - selv om jeg ikke forstår, hvorfor du er nødt til at have et billede af Gud, som efter enhver menneskelig målestok er ufattelig ond og grusom, når han vil lade nogle af sine skabninger lide evigt.

Netmissionæren: Det er jo dit billede, Evo, ikke mit. Jeg ser Gud som ufattelig kærlig og omsorgsfuld.

Billedet af en Gud, som vil - er villig til/har vilje til! - lade nogle af sine skabninger lide evigt, det er dit billede.

Jeg må så, ud fra enhver menneskelig logik, anse dit billede af Gud som ufatteligt ondt og grusom.

Mens du, selverkendt ulogisk, anser dit billede af Gud som værende ufattelig kærlig og omsorgsfuld.

Citat:
Netmissionæren: . . . og dels så overtrumfer Guds frelsende kærlighed til enhver tid hans vrede.

Hvis dit billede af Gud viser sig at være sandt, og de/vi fortabte havner et helvede med evig pine, hvordan mener du så, at Guds frelsende kærlighed til hver en tid - altså også evig tid! - overtrumfer hans vrede?

Hvis der skal være logik i dit udsagn, så må Guds frelsende kærlighed til de fortabte jo overtrumfe hans vrede lyst til at pine os. Og dermed må han jo også frelse os fra pinen.

Ellers giver dit udsagn ikke mening.

Citat:
Evolutionisten: Det forekommer mig logisk, at vredens og straffens Gud er en menneskelig opfindelse - ikke en guddommelig.

Netmissionæren: Hvad der er mest logisk her kommer vist meget an på hvilke informationer vi mener at have og hvor vi lægger fokus.

Har du nu forladt din tidligere blanke indrømmelse af, at problemet med en kærlig gud, der vil lade nogle af sine skabninger pine til evig tid, unddrager sig enhver menneskelig logik?

Citat:
Netmissionæren: Jeg ville ønske, at logikken havde ret her, At det virkelig var sandt, at Gud ikke dømmer nogen til fortabelse. Jeg kan heller ikke forstå, at den almægtige Gud ikke kan frelse alle. Men jeg bliver nødt til at bøje mig for det som jeg tror er Guds eget ord om sig selv. Uanset hvor logisk eller ulogisk jeg synes det er.

Jeg synes, du har skabt fornyet uklarhed om, hvorvidt du egentlig mener ovenstående!

Til toppen 
#59645 - 20/03/2006 12:15 Re: Admin: henstilling [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten til Kristina: Og selv om Netmissionæren deler din tro, så forsøger han dog ikke - som du! - at antyde, at "det ikke er ganske ulogisk" at påstå, at en Gud, som vil lade nogle af sine skabninger lide evigt, er en god og kærlig Gud.

Netmissionæren: Jeg finder det urimeligt, at du spiller Kristina og jeg ud imod hinanden. Vi deler den samme tro og kristendomsforståelse. Måske formulerer vi os lidt forskelligt, men det kan da kun være med til at nuancere hvad det er vi taler om! Logik kan (mis)bruges til mange ting og det som tager sig logisk ud for een kan tage sig ulogisk ud for en anden. Det ville klæde dig, hvis du kunne nøjes med at tage dette til efterretning - og for min skyld gerne med undren. Men lad os blive fri for disse personlige udfald, som ikke bidrager til nogen konstruktiv debat.
Vi har vist alle efterhånden forstået at du finder vores kristne tro ulogisk, overfladisk, og letfærdig og vores Gud ond og grusom. Der er ingen grund til at gentage det i uendelighed - og slet ikke på den personlige måde.

Jeg er af den opfattelse, at hvis man ikke må opstille tilsyneladende forskellige kristne opfattelser mod hinanden, så amputeres debatten alvorligt.

Tilmed er Kristina en meget aktiv kristen debattør, som flittigt giver sin mening og sine tanker til kende. Og du er jo heller ingen novice som debattør.

På den baggrund mener jeg måske, at i begge burde være mere hårdføre og ikke gribe til "ordstyrernødbremsen", når der stilles besværlige spørgsmål ved tilsyneladende forskelle i jeres kristne tro.

Det kan i øvrigt kun bidrage til at nuancere billedet, at jeg påpeger disse tilsyneladende forskelle og dermed giver jer anledning til at nuancere.

Til toppen 
#59646 - 20/03/2006 13:15 Re: Admin: henstilling
asas
GlobalModerator
Bruger

Det er ordstyrerne, der afgør hvornår det er nødvendigt med henstillinger. Du er velkommen til at være uenig, men vi vil ikke diskutere henstillingen her i forummet.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59647 - 20/03/2006 13:47 Re: Admin: henstilling [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Netmissionæren: Det er ordstyrerne, der afgør hvornår det er nødvendigt med henstillinger. Du er velkommen til at være uenig, men vi vil ikke diskutere henstillingen her i forummet.

Jeg mener heller ikke, at ordstyrerne skal diskutere deres henstillinger debattråden.

Og jeg synes faktisk, at det er både fint og hensigtsmæssigt, at debattørerne er velkommen til at kommentere henstillingens berettigelse i et enkelt indlæg!

Til toppen 
#59648 - 20/03/2006 16:21 Personlige angreb????
LarsBj
Bruger

Hej Evo,
Der er vist aldrig nogen, der har påstået, at du er nem at diskutere med, eller at du let giver op!!!!
Jeg må dog tilstå, at selv om du trækker argumenterne SKARPT op, lige til grænsen - mindst, så har jeg meget svært ved at se det personlige angreb i ovenstående indlæg. Man har vel lov til at sammenligne folks ARGUMENTER???????????????

Hvad er det, jeg overser?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#59649 - 20/03/2006 16:30 Re: Admin: henstilling [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
Jeg vil ikke diskutere din administratorhenstilling. Men jeg har meget svært ved at se, hvad det er, du henstiller til. Hvad er det, Evo - og andre- præcis skal undlade at gøre, og hvad er det, der er forkert i det indlæg, du korrekser?

Hvis korrektioner skal kunne følges, skal de være så forståelige, at man kan rette adfærden ind efter dem. Og som det står, ser det ud som om, at man ikke må sammenligne dine og Kristinas synspunkter. Det er dog næppe tilfældet????

Eller er der en øvre grænse for, hvor mange gange man må gentage det samme synspunkt? Så falder debatten vist hurtigt sammen!!!!!! Men hvis der er: Hvilken grænse?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#59650 - 20/03/2006 17:30 Re: Admin: henstilling [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Citat:
LarsBj: Eller er der en øvre grænse for, hvor mange gange man må gentage det samme synspunkt? Så falder debatten vist hurtigt sammen!!!!!! Men hvis der er: Hvilken grænse?

Så længe det modsatte synspunkt gentages, må det være tilladt at argumentere imod det. Ellers har debattører ikke lige vilkår.

Til toppen 
#59651 - 20/03/2006 18:13 Re: Admin: henstilling
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Citat:
Så længe det modsatte synspunkt gentages, må det være tilladt at argumentere imod det. Ellers har debattører ikke lige vilkår.

Jamen det har debattører ikke herinde. Cafè Thomas er med Netmissionærens egne ord "ikke en "lige slagmark"".
Som han skriver:
"Vi indrømmer gerne, at vi kun giver plads for den slags debat så længe vi synes den gavner vores egen sag. Ellers har Debatten på JesusNet ingen berettigelse. Vi er jo missionerende :-)"

Hvad der normalt regnes for god debatskik kan du derfor ikke ubetinget regne for gældende her.
Du må nok bare lære at leve med, at hvis din argumentation får for stor gennemslagskraft så synes de ikke længere den gavner deres sag - og så tillades den ikke længere.
Jeg vil derfor råde dig til at holde lidt igen med alle dine gode argumenter.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#59652 - 21/03/2006 12:26 Gud vil ikke pine nogen
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Evo

Du skriver:
Citat:
Hvis dit billede af Gud viser sig at være sandt, og de/vi fortabte havner et helvede med evig pine, hvordan mener du så, at Guds frelsende kærlighed til hver en tid - altså også evig tid! - overtrumfer hans vrede?

Hvis der skal være logik i dit udsagn, så må Guds frelsende kærlighed til de fortabte jo overtrumfe hans vrede lyst til at pine os. Og dermed må han jo også frelse os fra pinen.

Nu er der vist lige anledning til at rette en grum misforståelse, som nemt kommer til at afspore vores debat her: Jeg tror ikke på at Helvede er et torturkammer eller at Gud har den fjerneste lyst til at pine nogen som helst! Jeg har tidligere udtalt mig om dette her: Stedet uden Gud og her: Re: Er Bibelen troværdig?.

I dette sidste link skriver jeg bl.a:

Jeg tror ikke på Helvede som Guds torturkammer. Jeg tror derimod, at det er opfyldelsen af mange menneskers drøm: at være uden Gud. Helvede er dér hvor Gud ikke er. I dette liv og i denne verden er Gud til stede og fylder livet med alt godt - både for dem som tror på ham og de som ikke gør. Helvede er derimod dér hvor Gud har trukket sig tilbage. Og vel er det en straf, men den er jo selvvalgt! Den, der hele sit liv har ønsket at klare sig uden Gud, han vil endeligt få lov til at være fri for ham - i evigheden. Nogle vil måske opfatte det som himlen :-) - jeg tror det bliver et rent helvede!

Jeg mener mao. ikke at det er ukærligt af Gud at overlade mennesker til den skæbne de selv har valgt.

Og vedr. spørgsmålet om logikken, så skriver du:
Citat:
Har du nu forladt din tidligere blanke indrømmelse af, at problemet med en kærlig gud, der vil lade nogle af sine skabninger pine til evig tid, unddrager sig enhver menneskelig logik?

Nej, jeg bruger ikke udtrykket "enhver menneskelig logik", som du skriver, men taler om den strenge filosofiske logik, som du repræsenterer. Jeg giver dig ret i, at Guds væsen og kristendommens budskab rummer flere paradokser, som bryder med streng logik. Men for de fleste mennesker handler det mere om hvorvidt det i praksis giver mening, og det mener jeg faktisk det gør. Som jeg tidligere har vist kan man godt komme med meningsfulde udsagn som ikke overholder logikkens spilleregler.

Dertil kommer, at for at logikken kan fungere, så må den kende alle sine præmisser, og det gør den ikke i forholdet til Gud. Der er for meget om Gud vi ikke kender til at vi kan underkaste ham en logisk test. Og gør vi det, så havner vi i en blindgyde.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59653 - 21/03/2006 13:33 Re: Gud vil ikke pine nogen [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Netmissionæren: Du skriver:
Citat:

Nu er der vist lige anledning til at rette en grum misforståelse, som nemt kommer til at afspore vores debat her: Jeg tror ikke på at Helvede er et torturkammer eller at Gud har den fjerneste lyst til at pine nogen som helst! Jeg har tidligere udtalt mig om dette her: Stedet uden Gud og her: Re: Er Bibelen troværdig?.
I dette sidste link skriver jeg bl.a:
Jeg tror ikke på Helvede som Guds torturkammer. Jeg tror derimod, at det er opfyldelsen af mange menneskers drøm: at være uden Gud. Helvede er dér hvor Gud ikke er. I dette liv og i denne verden er Gud til stede og fylder livet med alt godt - både for dem som tror på ham og de som ikke gør. Helvede er derimod dér hvor Gud har trukket sig tilbage. Og vel er det en straf, men den er jo selvvalgt! Den, der hele sit liv har ønsket at klare sig uden Gud, han vil endeligt få lov til at være fri for ham - i evigheden. Nogle vil måske opfatte det som himlen :-) - jeg tror det bliver et rent helvede!
Jeg mener mao. ikke at det er ukærligt af Gud at overlade mennesker til den skæbne de selv har valgt.

Jeg er glad for, at du retter den grumme misforståelse. For jeg havde faktisk fået den heldigvis forkerte opfattelse, at du troede, at de fortabte ville pines i helvede.

Nu forstår jeg, at du tror, at efterlivet for de ikke-gudstroende i helvede kunne forme sig nogenlunde efter samme mønster, som i deres nuværende liv, som de jo også klarer ganske fint uden nogen forestilling om Gud. Det vil måske endda være himlen for disse mennesker.

Dermed kan vi jo så alle trygt tro og tænke, som vi selv vil.

At du så tror, det må være et rent helvede ikke at blive frelst fra helvede, kunne skyldes, at du har så stor en glæde af din tro på Gud i dette liv, at det ville være en ulykke og en smerte for dig at miste den.

Din indstilling ligner lidt den, som man hører i visse anekdoter, hvor Gud sørger for, at alle finder lige præcis det paradis, som deres religion beskriver. "Da vorde engle vi som de", som der vist står i en kristen julesalme.

Én af anekdoterne beskriver således, at man skal være meget stille, når man passerer Jehovas Vidners paradis. For de må ikke rives ud af den illusion, at de er alene i himlen.

Citat:
Netmissionæren: . . . jeg bruger ikke udtrykket "enhver menneskelig logik", som du skriver, men taler om den strenge filosofiske logik, som du repræsenterer.

Jeg mener, at logik er logik. Men ved at skrive "enhver menneskelig logik" har jeg selv åbnet op for, at der findes mere end én logik.

Det beklager jeg.

Logik er logik, og logik er altid ubønhørlig streng!

Til toppen 
#59654 - 21/03/2006 13:50 Re: Gud vil ikke pine nogen [Re: asas]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Citat:

Der er muligvis troende der drømmer om at leve uden gud som du skriver, men hvad med de mange milliarder mennesker som tror på andre guder, eller slet ikke tror på guder?

De har ikke valgt at leve uden gud, ingen af de ateistiske debattører på dette site har mig bekendt valgt at leve uden gud - hvis der er en gud har denne valgt ikke at give os stakler troen, og hvis man ikke tror på noget så ønsker man hverken at leve sammen med det eller uden.

Hvis alt godt virkelig kommer fra din gud, og han vælger at tage det fra mennesker som ikke tror på ham, så giver han dem netop intet valg!

Hvordan skulle de kunne vælge noget de ikke tror på?

Men hvis du som det antydes, blot mener at ateister for et efterliv uden guder, at muslimske martyrer får deres jomfruer osv, så frikender det din gud fra den grusomhed som ellers ligger i at tvinge mennesker til at lide i evighed.

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#59655 - 21/03/2006 14:18 Re: Gud vil ikke pine nogen [Re: kongstad]
Anonym
Anonym

Citat:
Kongstad til Netmissionæren: Men hvis du som det antydes, blot mener at ateister får et efterliv uden guder, at muslimske martyrer får deres jomfruer osv, så frikender det din gud fra den grusomhed som ellers ligger i at tvinge mennesker til at lide i evighed.

Præcis - i såfald er Gud frikendt for anklagen om grusomhed.

Hvis ellers de muslimske jomfruer er indforstået med at have deres sexuelle debut med en martyr i det muslimske paradis.

Jeg går her ud fra, at jomfruerne får mulighed for at gifte sig til anden side, når de har mistet jomfrudommen og dermed ikke længere kan fungere som martyrpræmie!

Til toppen 
#59656 - 23/03/2006 10:38 ADMIN: Emnet lukkes
asas
GlobalModerator
Bruger

Vi er nået på den anden side af de 100 indlæg i denne debattråd og derfor vil jeg opfordre jer til at runde debatten af eller fortsætte den i nyoprettede debattråde. Skal nogle af de eksisterende strenge flyttes med over i en ny tråd, så sig lige til.

Jeg lukker tråden indenfor det kommende døgn.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59657 - 23/03/2006 14:47 Helvedes pine - og lidt logik
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Evo

Du skriver:
Citat:
Nu forstår jeg, at du tror, at efterlivet for de ikke-gudstroende i helvede kunne forme sig nogenlunde efter samme mønster, som i deres nuværende liv, som de jo også klarer ganske fint uden nogen forestilling om Gud. Det vil måske endda være himlen for disse mennesker.

Det tror jeg desværre ikke du har ret i. Jeg tror på at alt godt og kærligt i denne verden kommer fra Gud og jeg har frygtelig svært ved at forestille mig en verden uden noget som helst godt og kærligt. Men et helvede uden Gud må simpelt hen være et helvede - og dermed også pinefuldt. Så jeg vil bestemt advare imod at satse på et efterliv uden ham som trods alt gør livet værd at leve - uanset om man tror på ham eller ej.
Citat:
At du så tror, det må være et rent helvede ikke at blive frelst fra helvede, kunne skyldes, at du har så stor en glæde af din tro på Gud i dette liv, at det ville være en ulykke og en smerte for dig at miste den.

Ja, det ville det. Men det ville også være en ulykke for alle andre eftersom Gud er den, der både "lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige", som Jesus siger det i Matt. 5,45. Den dag han holder op med det, da vil jeg nødig være til stede.
Citat:
Din indstilling ligner lidt den, som man hører i visse anekdoter, hvor Gud sørger for, at alle finder lige præcis det paradis, som deres religion beskriver.

Det er i hvertfald ikke det jeg mener - selvom tanken kunne være meget sympatisk.
Citat:
Jeg mener, at logik er logik. Men ved at skrive "enhver menneskelig logik" har jeg selv åbnet op for, at der findes mere end én logik.

Det beklager jeg.

Det er så ok ;-) Jeg er da også enig med dig i at der kun kan findes én logik. Men jeg tror at i daglig praksis bruger de fleste logikken i en ofte mere "pragmatisk" form end den vi her diskuterer.

En anden ting er at logik vel må basere sig på nogle fælles antagne præmisser for at give samme menig for alle? - plus at den kun kan lede til sande slutninger i det omfang al nødvendig viden er tilgængelig. Er du ikke enig i det?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59658 - 23/03/2006 15:27 Re: Helvedes pine - og lidt logik [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Netmissionæren: Den, der hele sit liv har ønsket at klare sig uden Gud, han vil endeligt få lov til at være fri for ham - i evigheden. Nogle vil måske opfatte det som himlen :-) - jeg tror det bliver et rent helvede!

Evolutionisten: Nu forstår jeg, at du tror, at efterlivet for de ikke-gudstroende i helvede kunne forme sig nogenlunde efter samme mønster, som i deres nuværende liv, som de jo også klarer ganske fint uden nogen forestilling om Gud. Det vil måske endda være himlen for disse mennesker.

Netmissionæren: Det tror jeg desværre ikke du har ret i. Jeg tror på at alt godt og kærligt i denne verden kommer fra Gud og jeg har frygtelig svært ved at forestille mig en verden uden noget som helst godt og kærligt. Men et helvede uden Gud må simpelt hen være et helvede - og dermed også pinefuldt. Så jeg vil bestemt advare imod at satse på et efterliv uden ham som trods alt gør livet værd at leve - uanset om man tror på ham eller ej.

Nu var det dig selv, der nævnte muligheden for et himmelsk liv uden Gud.

Hvis Gud er god, har jeg ikke frygtelig svært ved at forestille mig, at han/hun/den ikke vil forringe de fortabtes vilkår ved at anbringe dem et sted uden noget som helst godt og kærligt i et eventuelt efterliv.

Kun hvis Gud er ond, så er uendelig psykisk eller fysisk pine som følge af hans ondskab naturligvis en mulighed. Ellers ikke!

Til toppen 
#59659 - 23/03/2006 15:39 Re: Helvedes pine - og lidt logik [Re: asas]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Jeg mener, at logik er logik. Men ved at skrive "enhver menneskelig logik" har jeg selv åbnet op for, at der findes mere end én logik.
Det beklager jeg.
Logik er logik, og logik er altid ubønhørlig streng!

Netmissionæren: Det er så ok ;-) Jeg er da også enig med dig i at der kun kan findes én logik. Men jeg tror at i daglig praksis bruger de fleste logikken i en ofte mere "pragmatisk" form end den vi her diskuterer.
En anden ting er at logik vel må basere sig på nogle fælles antagne præmisser for at give samme menig for alle? - plus at den kun kan lede til sande slutninger i det omfang al nødvendig viden er tilgængelig. Er du ikke enig i det?

Jo, det er jeg enig i. Fælles præmisser er helt afgørende for at nå til samme resultat.

Til gengæld kan præmisser fældes ved hjælp af logik, hvis der anvendes to præmisser, som logisk set ikke begge kan være sande.

Jeg mener her, at

præmis 1: Gud er ikke ond, men god og kærlig og vil os kun det bedste

strider mod

præmis 2: Gud kaster nogle af os i helvede til evig lidelse.

Begge dele kan, logisk set, ikke være sandt.

Til toppen 
#59660 - 23/03/2006 19:52 Re: Helvedes pine - og lidt logik
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Evo, du skriver:

Citat:

strider mod

Jeg vil blot nævne to ting, for det første synes jeg emnet er langt mere omfattende end du stiller det op.

Bibelen beskriver Gud som værende retfærdig, så hvis du i præmis 1 indsætter retfærdig istedet for god og kærlig kan du formentlig ikke se nogen ulogik. Men Gud er både kærlig og retfærdig, og jeg synes det er en helt diskussion for sig at fordybe sig i hvad det vil sige både at være retfærdig og kærlig. Kan man altid være retfærdig på en kærlig måde? Kan man altid være kærlig uden at blive uretfærdig?

For det andet tror jeg heller ikke på, at vi har al viden om dette emne eller kender alle mellemregninger. Lidt på samme måde som:

præmis 1: lys er partikler

og

præmis 2: lys er bølger

Begge dele kan, (tilsyneladende) logisk set, ikke være sandt. Jeg mener dog ikke selv, at dette er et paradoks, da naturen ikke er i tvivl om hvad den er, det er blot vor forståelse, beskrivelse eller manglende mellemregninger der gør sig gældende. På samme måde med den aktuelle debat her.

Jeg forsøger ikke at komme med en logisk forklaring på problemstillingen, men jeg synes emnet er noget mere kompliceret end din lidt ensidige fremstilling.

Mvh
Raven

Til toppen 
#59661 - 23/03/2006 20:04 Re: Helvedes pine - og lidt logik [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Citat:
Raven: For det andet tror jeg heller ikke på, at vi har al viden om dette emne eller kender alle mellemregninger. Lidt på samme måde som:
præmis 1: lys er partikler
og
præmis 2: lys er bølger
Begge dele kan, (tilsyneladende) logisk set, ikke være sandt. Jeg mener dog ikke selv, at dette er et paradoks, da naturen ikke er i tvivl om hvad den er, det er blot vor forståelse, beskrivelse eller manglende mellemregninger der gør sig gældende. På samme måde med den aktuelle debat her.

Så vidt jeg er orienteret, er der videnskabelig enighed om, at lys er både partikler og bølger.

De fleste vil vel heller ikke mene, at stål er bevægelse - men det er stål faktisk på det atomare niveau.

Til toppen 
#59662 - 23/03/2006 20:19 Re: Helvedes pine - og lidt logik [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Citat:
Raven: Hej Evo, du skriver:
Citat:
strider mod

Jeg vil blot nævne to ting, for det første synes jeg emnet er langt mere omfattende end du stiller det op.
Bibelen beskriver Gud som værende retfærdig, så hvis du i præmis 1 indsætter retfærdig istedet for god og kærlig kan du formentlig ikke se nogen ulogik. Men Gud er både kærlig og retfærdig, og jeg synes det er en helt diskussion for sig at fordybe sig i hvad det vil sige både at være retfærdig og kærlig. Kan man altid være retfærdig på en kærlig måde? Kan man altid være kærlig uden at blive uretfærdig?

Nu har jeg jo opstillet to præmisser, som ikke begge kan være sande.

Netmissionæren er nødt til at forkaste den ene af dem. Enten at Gud er god eller "helvedstroen".

Hvis ikke han gør det, må han erkende, at hans tænkning i forhold til dette er fundamentalt ulogisk.

Dette gælder i øvrigt også, hvis vi skifter "god og kærlig" ud med retfærdig.

Der er logisk intet retfærdigt i at skabe nogle mennesker, som ikke selv har bedt om at blive skabt, og så udsætte nogle af dem for evig lidelse, hvis ikke de formår at vælge den rette religion - kristendommen.

Citat:
Raven: Jeg forsøger ikke at komme med en logisk forklaring på problemstillingen, men jeg synes emnet er noget mere kompliceret end din lidt ensidige fremstilling.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du karakteriserer min fremstilling som ensidig. Den er som den er, fordi jeg benytter logik i min vurdering!

Jeg er ikke imod for at være imod - men for at undersøge, hvad der holder, og hvad der ikke holder rent logisk.

Og jeg synes faktisk, at emnet er meget enkelt, og ikke spor kompliceret.

Til toppen 
#59663 - 23/03/2006 21:34 Re: Helvedes pine - og lidt logik
Raven
Bruger

Citat:
Nu har jeg jo opstillet to præmisser, som ikke begge kan være sande.

Netmissionæren er nødt til at forkaste den ene af dem. Enten at Gud er god eller "helvedstroen".

Hvis ikke han gør det, må han erkende, at hans tænkning i forhold til dette er fundamentalt ulogisk.

Jeg vedkender, at jeg ikke kan komme med nogen fyldestgørende logisk forklaring, men samtidig mener jeg, at din måde at sætte tingene på spidsen er for simpel. Jeg synes, at i dit forsøg på at skære ind til benet, skærer du al kødet fra. Derfor ser jeg ikke nogen grund til at skulle vælge mellem det ene eller det andet.

Citat:
Dette gælder i øvrigt også, hvis vi skifter "god og kærlig" ud med retfærdig.

Der er logisk intet retfærdigt i at skabe nogle mennesker, som ikke selv har bedt om at blive skabt, og så udsætte nogle af dem for evig lidelse.

Nu forholdt jeg mig til dine opstillede præmisser, der er vel intet ulogisk i en retfærdig Gud og troen på et helvede?

Citat:
Jeg forstår ikke helt, hvorfor du karakteriserer min fremstilling som ensidig. Den er som den er, fordi jeg benytter logik i min vurdering!

Jeg er ikke imod for at være imod - men for at undersøge, hvad der holder, og hvad der ikke holder rent logisk.

Og jeg synes faktisk, at emnet er meget enkelt, og ikke spor kompliceret.

Ensidig fordi jeg finder emnet omfattende og kompliceret og du finder det meget enkelt.

Mvh
Raven

Til toppen 
#59664 - 23/03/2006 23:34 Re: Helvedes pine - og lidt logik [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Nu har jeg jo opstillet to præmisser, som ikke begge kan være sande.
strider mod

Raven: Jeg vedkender, at jeg ikke kan komme med nogen fyldestgørende logisk forklaring, . . .

Det anser jeg også for umuligt.

Citat:
Raven: . . . men samtidig mener jeg, at din måde at sætte tingene på spidsen er for simpel. Jeg synes, at i dit forsøg på at skære ind til benet, skærer du al kødet fra. Derfor ser jeg ikke nogen grund til at skulle vælge mellem det ene eller det andet.

Efter min opfattelse er der slet ikke noget "kød" at skære bort. "Kødet" er alene noget, som du forestiller dig.

Citat:
Evolutionisten: Der er logisk intet retfærdigt i at skabe nogle mennesker, som ikke selv har bedt om at blive skabt, og så udsætte nogle af dem for evig lidelse.

Raven: Nu forholdt jeg mig til dine opstillede præmisser, der er vel intet ulogisk i en retfærdig Gud og troen på et helvede?

Hvis en mand piner og plager halvdelen af sine børn, fordi de ikke tror på julemanden, og pussenusser den anden halvdel, fordi de tror på julemanden, tror jeg godt, at du kan se det uretfærdige.

Hvorfor skulle det så være retfærdigt, hvis Gud piner og plager alle dem, der ikke tror på Jesus, og pussenusser om alle dem, der tror på Jesus?

Til toppen 
#59665 - 23/03/2006 23:43 Re: ADMIN: Emnet lukkes ikke - men splittes op [Re: asas]
asas
GlobalModerator
Bruger

Da jeg synes, der er gang i så mange væsentlige debatter her, vælger jeg i stedet at splitte emnetråden op i flere selvstændige tråde. Jeg håber jeg har ramt nogenlunde rigtigt mht. hvor jeg har klippet.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59666 - 24/03/2006 00:51 Re: Helvedes pine - og lidt logik
Raven
Bruger

Citat:
Efter min opfattelse er der slet ikke noget "kød" at skære bort. "Kødet" er alene noget, som du forestiller dig.

OK, vi er dybt uenige. Jeg kan vel ikke andet end konkludere, at du mener at vide alt (eller i hvertfald nok!) om den bibelske Gud, til at konkludere, at enten er Han ond eller også eksisterer helvede ikke??

Citat:
Hvis en mand piner og plager halvdelen af sine børn, fordi de ikke tror på julemanden, og pussenusser den anden halvdel, fordi de tror på julemanden, tror jeg godt, at du kan se det uretfærdige.

Hvorfor skulle det så være retfærdigt, hvis Gud piner og plager alle dem, der ikke tror på Jesus, og pussenusser om alle dem, der tror på Jesus?

Igen, jeg forholdt mig til det du præcis skrev i dine præmisser, hverken til børn, julemænd eller andet godtfolk. Gud er retfærdig - helvede eksisterer (eller kommer til det), ingen selvmodsigelse.

Afslutningsvis vil jeg gerne igen gøre opmærksom på, at jeg ikke på nogen måde mener mig i stand til, på rationel og logisk vis, at redegøre for teodice-spørgsmålet. Jeg vil blot gøre opmærksom på, at et afkrydsnings-skema med to valgmuligheder (som du har valgt) slet ikke er fyldestgørende.

Mvh
Raven

Til toppen 
#59667 - 24/03/2006 07:27 Re: Helvedes pine - og lidt logik [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Citat:
Evolutionisten: Efter min opfattelse er der slet ikke noget "kød" at skære bort. "Kødet" er alene noget, som du forestiller dig.

Raven: OK, vi er dybt uenige. Jeg kan vel ikke andet end konkludere, at du mener at vide alt (eller i hvertfald nok!) om den bibelske Gud, til at konkludere, at enten er Han ond eller også eksisterer helvede ikke??

Det forholder sig nu omvendt.

Jeg ved intet om Gud, mens du og andre kristne mener at have viden nok om Gud til at beskrive ham/hende/den.

Jeg forholder mig derfor ikke til Gud, men til det billede, som I - og bibelen! - tegner af Gud.

Og det billede kan jeg med rette konkludere ikke hænger logisk sammen.

Citat:
Raven: Afslutningsvis vil jeg gerne igen gøre opmærksom på, at jeg ikke på nogen måde mener mig i stand til, på rationel og logisk vis, at redegøre for teodice-spørgsmålet.

I og med, at du ærligt erkender, at du ikke rationelt og logisk kan redegøre for teodice-spørgsmålet, erklærer du dig faktisk enig med mig i, at dit billede af Gud ikke hænger logisk sammen.

Citat:
Raven: Jeg vil blot gøre opmærksom på, at et afkrydsnings-skema med to valgmuligheder (som du har valgt) slet ikke er fyldestgørende.

Jo, det er faktisk fyldestgørende - for det er teodice-spørgsmålet stillet op, så enhver kan se, forstå og forholde sig til det.

Citat:
Evolutionisten: Hvis en mand piner og plager halvdelen af sine børn, fordi de ikke tror på julemanden, og pussenusser den anden halvdel, fordi de tror på julemanden, tror jeg godt, at du kan se det uretfærdige.

Raven: Igen, jeg forholdt mig til det du præcis skrev i dine præmisser, hverken til børn, julemænd eller andet godtfolk. Gud er retfærdig - helvede eksisterer (eller kommer til det), ingen selvmodsigelse.

De to eksempler med manden og Gud er fuldstændigt parallelle. Så hvis du mener, at bibelen tegner et billede af en retfærdig Gud, så må du nødvendigvis også mene, at manden er retfærdig mod sine børn.

Til toppen 
#59668 - 30/05/2006 18:33 Re: en grum misforståelse? [Re: asas]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Asbjørn!

Citat:

Nu er der vist lige anledning til at rette en grum misforståelse, som nemt kommer til at afspore vores debat her: Jeg tror ikke på at Helvede er et torturkammer eller at Gud har den fjerneste lyst til at pine nogen som helst!

Mig forekommer det at du gør dig store anstrengelser for eufemisere det som Luther ikke havde nogen betænkligjeder ved:
Art. 17 - Kristi genkomst til dommen
Ligeledes lærer de, at Kristus skal åbenbare sig ved verdens ende for at holde dom, og han skal opvække alle døde, give de fromme og udvalgte et evigt liv og evindelige glæder, men fordømme de ugudelige mennesker og djævlene til at pines uden ende.

Den augsburgske bekendelse

Ovenstående stammer fra Folkekirkens Bekendelsesskrifter, som du vel også må formodes at være forpligtiget på.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær