Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 12 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#59451 - 06/03/2006 16:50 Djævelens interval
Anonym
Anonym

Jeg har hørt lidet om dette "fænomen" kaldet Djævelens interval. En sammenklang mellem toner, som i den katolske kirke blev forbudt på grund af dens påvirkning af menneskets psyke. Jeg opdagede ved et tilfælde, da jeg stod og øvede og improviserede på en sang, som vi i mit band er igang med at lave, at det, jeg spiller på mit keyboard, faktisk bygger over disse toner. Jeg har dog ikke mærket nogen negativ påvirkning efter at have spillet melodien i længere tid.
Jeg ville høre, om der er nogen, der har at større kendskab til denne, og hvordan den påvirker en?

Til toppen 
#59452 - 06/03/2006 17:12 Re: Djævelens interval
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
"Djævelsens interval" er en tritonus, dvs en formindsket kvint som er afstanden mellem 3 heltoner. Det er den afstand, der er mellem for eksempel fra h og op til f, eller fra c til fis. Leonard Bernsteins "Maria" fra Westside Story starter med en tritonus. Det skaber en stæk spænding og kalder på at blive opløst til en kvint, som det også sker i sangen: Ma-ri-a = grundtone-tritonus-kvint.

Jeg tror ikke, man føler noget særligt ud over det musikalske ved at høre det interval. Med mindre selvfølgelig, man tror på det djævelske i det!!!!!!!!!!!!!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#59453 - 06/03/2006 17:28 Re: Djævelens interval [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
I perioder af den kirkelige musikhistorie har tritonus været et "forbudt" interval. Det har været i tider, hvor man har troet på, at musik kunne være bærer af gode såvel som onde åndskræfter. Lidt ligesom nogle afrikanske kristne tror, at der bor onde ånder i trommerne. Den opfattelse har også ligget i det såkaldte "åndsdogmatiske musiksyn".

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59454 - 06/03/2006 17:30 Re: Djævelens interval
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Seeker - og velkommen her!

Jeg tror det er helt individuelt hvordan musik påvirker os. Jeg selv bliver hamrende irriteret, hvis jeg i længere tid skal lytte til fløjte- og violinkoncerter, mens jeg har det fint med Bach, oratorier, symfonier, og New Orleans. Og også en del ny musik. Andre kan have det helt omvendt.

Den farligste musik jeg kender er visse former for meditationsmusik, som kan få mig til at blive så afslappet, at jeg næsten ikke kan holde øjnene åbne. Det kan være meget uheldigt i visse situationer. Jeg har f.eks. et bånd, som starter med en indtrængende stemme, der langsomt forkynder at "this tape is not to be played when driving an automobil ... " .. og så er det med at få slukket i en gevaldig fart - inden man er ude på motorvejen ..

Nej, jeg tror ikke at nogen form for musik i sig selv er farlig, uanset genre eller intervaller. Bibelen siger ikke noget om sagen, og min egen mening er nok ikke særlig interessant, men jeg har fundet en mere seriøs redegørelse i vores svararkiv, som jeg håber du vil læse - se her .. og derefter vende tilbage med dine egne kommentarer. Det kan også være der er andre, der er noget ved musikken, og som har nogle erfaringer.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59455 - 06/03/2006 20:46 Re: Djævelens interval [Re: asas]
Anonym
Anonym

Tak for dit svar. Der forekommer også mig meget logisk. Har heller ikke selv oplevet noget mystisk ved musikken, men da jeg er meget videnskabelig søgte jeg at finde en logisk forklaring på dette. Min egen teori var, at enten var det frekvenserne, der gik ind og påvirkede et eller andet center i hjernen, eller også var det blot en af kirkens dæmoniseringer, som der jo unægteligt har været en del af.

Til toppen 
#59456 - 06/03/2006 21:10 Re: Djævelens interval
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Seeker Of Wisdom.

Jeg troede egentlig bare, det havde fået sit navn, fordi det skurrer lidt i ørerne på en mærkelig måde? Men jeg ved det ikke, eller kan ikke huske det.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#59457 - 06/03/2006 23:18 Re: Djævelens interval [Re: asas]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Har dette syn (på det med trommerne) ikke også fundet vej ind i danske kristne kredse? Så vidt jeg har forstået har LM i hvert fald et eller andet problem med trommer?

NB: IKKE for at disse LM

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#59458 - 07/03/2006 08:45 Re: Djævelens interval [Re: JesusFreakDK]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Jeg har også hørt, at trommerne har været et uønsket instrument langt ind i kristne kredse (vi taler ikke bare om LM, da jeg også har hørt om det i IM).

Jeg gik en periode i IMU med en, der var kommet i et missionshus, hvor det var forbudt at bruge trommer indtil en lidt ældre mand rejste sig og sagde: "Hvis Djævelen findes i de trommer, så lad os da få dem ind i huset og slå ham ud af dem"

Kristian

Til toppen 
#59459 - 26/03/2006 14:45 Re: Djævelens interval [Re: AnnePande]
Sulaima
Bruger

Reg.: 24/03/2006
Sted: Århus
Hej alle.
Kunne ikke lige dy mig for lidt nørderi her....
Djævelens interval, tritonus eller "diabolus in musica" (djævelen i musikken) er, så vidt min musikhistorie har hængt fast, primært blevet kaldt sådan, fordi netop dette interval er særligt vanskeligt at synge og, som Anne skrev, fordi det skurrer i ørerne.

Ifølge Gads musikleksikon blev det forbudt af flere middelalderlige musikteoretikere, fordi det ganske rigtigt blev betragtet som farligt. Ser vi på datidens kirkemusik, er det tydeligt, at den er blottet for tritonusser. (Eks palæstrina)

I denne sammenhæng er det, for fagididoter som jeg selv og Asbjørn(?) også interessant, at man dengang havde et helt anderledes forhold til de brugte skalaer, de såkaldte kirketonerater. De fleste kender, bevidst eller ubevidst, skalaen dorisk, der går på alle hvide tangenter fra D til D, eks miles davis' "so what, salmen "I dødens bånd vor frelser lå", "dronning Dagmar ligger udi Ribe syg osv.

I den tid, vi taler om, havde man en lidt anden forestilling om, hvorledes musikken påvirkede menneskets sind.
Lidt på samme måde, som vi i dag kan høre mennesker beskrive farvernes påvirkning på psyken.
Jeg så for en del år siden et dokument, der således beskrev, hvordan de forskelige tonearter blev betragtet, nogle hårde, nogle bløde. En enkelt blev betragtet som "erotisk", og denne blev selvsagt forbudt i kirkeregi af samme årsag. Jeg husker desværre ikke hvilken, det var , men det er sådan set også underordnet.

Personligt glæder jeg mig over, at de kristnes indstilling til musik har ændret sig så meget, som den har. Selv kommer jeg i Århus valgmenighed, hvor jeg i dag særligt kunne glæde mig over en vidunderlig, jazzy harmonisering til den gamle traver, "Skriv dig, Jesus, på mit hjerte", der var FULD af tritonusser . Selv som organist glæder jeg mig over den musikalske mangfoldighed, der er blevet åbnet for i de senere år. Dejligt.

Hilsen Sualima

Til toppen 
#59460 - 28/03/2006 13:28 Re: Djævelens interval
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Vi ved fra biblen at lucifer var en af de højest engle hvis ikke den højeste.Vi ved også at en af hans arbejds områder var musik og tilbedelse.Så ack og ve om han ikke ville være Gud selv.Han bruger musik også efter hans fald vær sikker på det.Tag dig i agt at du ikke bliver et redskab for ham uden at du ved af det.Mit råd er lyt til hvad dit hjerte siger og følg det!

Viden er Frihed.

Til toppen 
#59461 - 28/03/2006 18:19 Re: Djævelens interval [Re: Maxtor]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Maxtor.

Hvor "ved" "vi" det fra?

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær