Tak for dit ærlige brev.
Der er så meget grums og rådden snask på bunden af os, selvom vi udadtil lever et fromt kristent liv. Det er måske ikke den store trøst, men det er alligevel virkeligheden. Ingen af os formår at leve et gennemført rent kristenliv uden syndige tanker og trang til ting, som vi ved, er imod Guds vilje og plan med os. Men du er på den rigtige vej. Du har taget det store skridt at erkende, hvad du i det skjulte har gang i, og sætte ord på det. Det er meget meget vigtigt i den proces, du nu må se dig selv i – at få renset ud i det, du ved er forkert, og som skiller dig fra Gud og ødelægger nærheden, trygheden, spændingen og glæden i dit forhold til din kone.
Guds store løfte og trofasthedDet er ikke sikkert det bli´r nemt, men det er helt sikkert, at Gud tilgiver enhver synd, som vi bekender for ham. Han er gået i døden for det, betalt din regning, slettet din skyld. Så selvom det kan være rigtig svært at tro på, når man selv er tynget af skyld og skam, så står du ren overfor Gud i det øjeblik, du har bekendt din synd. Da løfter Gud dit ansigt op, ser dig i øjenene og siger:
”Jeg fordømmer dig ikke, gå og synd ikke mere.” Det kan godt være, at du har brug for at tale med et menneske der har tavshedspligt, og overfor det menneske og i bøn bekende din synd og lytte til Guds løfte, som vi bla. har i 1. Johannes brev, kapitel 1 vers 9:
Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. Det kaldes at
skrifte, og det er desværre ikke særlig brugt i vores tradition, hvor vi har været så åndelig blufærdige. Men der ligger en meget stor velsignelse i det, så det vil jeg anbefale dig. Det gør tilgivelsen mere håndgribelig. Læs i den forbindelse dette spørgsmål og svar fra vores svar-arkiv.
Hvordan får jeg tilgivelse? Flyt fokusDu har også bedt Gud om vejledning til at blive fri af de tanker og lyster. Det er godt, og bliv ved med det. Gud har ikke slået hånden af dig, han arbejder med dig, det er jeg overbevist om. Men der er desværre ikke noget nemt svar på, hvordan du bliver fri af de tanker og lyster. Men jeg har tillid til, at Gud vil hjælpe dig. Han har skabt dig, og han ved hvordan du har det. Jeg vil pege på nogle enkelte ting.
Du må begynde at flytte fokus væk fra den spænding og tilfredsstillelse, du har fundet i dine skjulte sex-fantasier, til dét du har og vil satse på:
dit ægteskab. Det er samværet med din kone, du skal lægge mere energi i, for én ting er helt sikkert, glæden, spændingen, nydelsen, overraskelserne, trygheden og hvilen i jeres sexliv, den bliver udsultet og tam, hvis du følelsesmæssigt går og ”leger” med tanken om at have sex med en anden. Det er i øvrigt uanset om det handler om en mand eller en kvinde.
Det at flytte fokus, har noget med din egen vilje at gøre, og det kan være som at sige farvel til en ”skjult ven”. Men hvis du kan se, at det venskab kommer til at ødelægge det liv du har, så må du vælge samværet med denne ”ven” fra og dyrke fællesskabet med andre i stedet for. Du kan bruge nogle af de samme ”teknikker” som til rygeafvænning. Det lyder måske som en pudsig sammenligning, men lyster er ikke noget man bare sådan lige kan ryste af sig. Ikke hvis det har skabt et vane-mønster i dit liv, og du er blevet mere eller mindre afhængig af nydelsen. Bed Gud hjælpe dig i denne kamp, og give dig styrke. Der er meget på spil – og Gud lader dig ikke i stikken.
Konkret vil jeg også foreslå dig, at begynde at bede for din kone, at hun må have det godt, finde glæde i jeres liv og mod på livet. Bed for de ting, hun har gang i og de ting hun måske har det svært med. Den omsorg og opmærksomhed du viser hende i bønnen, vil smitte af på dine handlinger, tanker og planer.
Identitets forvirringMen da det nu er en mand, du har i tankerne (jeg ved ikke om det er en speciel mand du kender, eller om det bare i det hele taget er det at have sex med en mand) så kan det også være, at der er grunde til, at du er blevet forvirret over din seksuelle identitet. Det kan godt kræve en anden form for hjælp, og det er ikke sikkert at det er et problem, du på egen hånd magter at ”tænke væk”. Det ved jeg ikke nok om dig til at vide. Men jeg kan hjælpe dig lidt videre ved at henvise til nogle andre svar / spørgsmål vi har liggende her i svar-arkivet. Prøv at løbe det igennem, og se om det også er relevant for dig. Du kan også kontakte foreningen Agape, der tilbyder hjælp til mennesker med en problemfyldt seksualitet gennem et projekt de kalder Basis.
Foreningen Agapes hjemmeside Hvordan styre min sex-lyst? Er det ok for to mænd at kysse? Jeg vil ønske dig Guds fred
Med venlig hilsen
Netmissionær
Benna Asmussen Hørlück
Benna@JesusNet.dk