Pente Costal
Bruger
Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Jeg var så heldig at komme i en god debat, med en fra Indre Mission her i weekenden Og selvfølgelig skulle vi lige ind og vende omkring dåben...Etc. *S*
Han sagde bla. At vi skulle kalde folk tilbage til deres Dåb......(dermed sagt Barnedåben) Jeg ved godt at vi har snakket dåb et par gange, men....*S*....
Hvordan kan man sige at dåben er gældne for en som ikke selv er i stand til at vælge om vedkomne vil være kristen?...fx, et barn som blive døbt bliver da krænket, hvis det bliver bestemt for det, at nu skal du være kristen....basta..?? Videre end....I Folkekirken..Der døbes der en hel del børn hver søndag, men langt over halvdelen er ikke kristne, men "kultur-kristne" og i hykleri og løgn, døbes børnene.... Jeg synes ikke man kalde sig døbt, når andre har taget en beslutning som man ikke selv har haft den mindste smule indflydelse på. Og det eneste omkring den kristne tro de bliver opdraget i, er Juleaften og fri om Søndagen..... Det lugter langt væk af Tradition...og en ting er sikkert...Tradition frelser dig ikke....det gør troen.. Hvilken tro??...den du blev påduttet( det er jo næsten muslimsk) eller den du selv valgte?
Nå..men..! I følge denne her fyr jeg snakkede med så var dåben altid gældne...og den kunne du altid kaldes tilage til Altså du bære et symbol for at du er kristen, men du er det ikke, når du så engang omvender dig og vender hjem til Jesus, så har du jo egentlig været kristen hele tiden ???..Nej vel.....?
Lad os sige at du har været igennem en Bypass operation i dit hjerte, for at du kan leve..... Så lever du et hæsblæsende liv og passer i grunden ikke på dit selv ( altså synder via druk og andet) Så en masse år efter skrænter du så meget at der er brug for et læge indgreb igen....Men lægen sige....arhh..pjat!....Vi kalder dig bare tilbage til din tidligere operation, for du er jo opereret, så det er ikke nødvendigt at gøre det igen..................???... Get my point??...
Din frelse ligger i din tro på at Jesus er Herre i dit liv, at han er Guds søn, men den erkendelse må du selv komme til, den kan du ikke få foræret.....Din erkendelse skal være at der ikke er noget levende uden Gud Din Dåb bør været et symbol på din erkendelse af DIN tro på Jesus, ikke en traditionsbunden ting, som bare bliver gjort for at blive gjort..... Hvor meget har du erkendt som et 3 måneder gammelt barn??....Og hvis det er muligt....hvorfor er det så kun en ynkelig lille del at af Landet Danmark som Kender Jesus..?....Ifølge folkekirkens bøger så er det 4 millioner...men er det tilfældet??...
............ I kristus(altid) mvh- Pente Costal
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
#5930 - 02/12/200210:21Re: Dåb....at kaldes tilbage??
[Re: Pente Costal]
Machine_A
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej.
Nu kommer jeg i Indre Mission, så lad mig præsentere i det mindste én, der ikke har det "traditionelle" syn på dåben (selv om jeg godt nok bliver mødt med måbende og mistroiske "hvaaaaad?" når jeg bekender det).
Det, jeg giver dig ret i er det problem med dåben, at barnet ikke selv vælger det. Der er fremsat mange teser om hvad barnet tænker - nogle påstår sågar, at ethvert barn (der bliver døbt?) er fuldt ud bevist om Gud og Jesus og hele frelsesbudskabet og selvfølgelig vil døbes til det. Det mener jeg er absurt. HanneV har tillige chokeret mig ved at påstå, at børn er syndfri. (Undskyld, HanneV)
Så for mig at se er dåben en aldeles påtvungen religiøs handling. Og påtvungne religiøse handlinger er det værste vi kan udsætte folk for. Det er - som du siger - nærmest "muslimsk".
Selv som indremissionsk er det derfor min overbevisning, at man i princippet først bør døbes, når man ved hvad man bliver døbt til og hvad det hele går ud på. Og nej, jeg tror ikke et 2 måneder gammelt barn ved hvad det hele går ud på. Jeg kan tage fejl, men dét lader jeg mig altså ikke sådan lige overbevise om.
Og her har vi også den fornemme kristne dobbeltmoral igen. Vi forfærdes over andre religioners påtvungne rituelle, religiøse handlinger, men praktiserer dem selv. Og Nøøøøøj nøj nøj det er ikke det samme, for VORES "religion" er jo den rigtige, så vi gør ikke noget forkert. Well, selvfølgelig syntes jeg vores er den rigtige, men det syntes en muslim også hans er. Så dét argument holder ligesom ikke rigtig.
Jeg kan sagtens se dåbens vigtige betydning, men jeg kan ikke se det ligitime i den.
Så for mig at se er dåben en aldeles påtvungen religiøs handling
Jeg synes, den halter lidt. Når vores børn er små tager vi beslutninger for dem, og det gælder alle livets forhold. Vi vælger deres navn, deres mad, deres spisevaner, deres - ooh rædsel, sprog og kultur! Vi vælger også at tage dem med ind i vores gudsforhold, og det kan vi bl.a. gøre ved at døbe dem.
Jeg er ikke ude på teologiske overvejelser for og imod barnedåben i dette indlæg, jeg studser udelukkende over Machine A's uvilje mod at pådutte børnene vores eget.
Uanset hvor stærke etiske overvejelser, vi har mht hvad man kan være bekendt at pådutte andre, så er det en illusion at tro, at vi kan lade vores børn vokse op i et værdineutralt rum, og så siden lade dem vælge. Det kan vi ikke. Og hvis vi ikke selv vil forholde os, så børnene er klar over, hvor vi står, så lærer vi dem heller ikke selv at forholde sig. De små er jo kloge nok til at se, hvordan vi gør, og så tage ved lære af det.
Opdragelsesmæssigt er det en ualminedligt dårlig ide at have én mening om dåb og frelse og den evige salighed, når det gælder én selv, og så samtidig prøve at holde det værdineutralt, når det gælder børnene. For det første har de små ikke noget orienteringspunkt med hjemmefra, og det behøver børn, og for det andet har vi taget al troværdighed ud af vores holdninger.
Skal vi også vente med at sende børnene i skole til de selv beder om det? Eller sende dem i skole som 4-årige, hvis de beder om det på den tid? Må vi ikke skrive dem op til privatskole, før de selv kan bestemme, om det nu også er der, de vil gå?
Hvilke beslutninger bliver det legitint at tage for sine spædbørn, hvis vi ikke må gøre noget, der har betydning, uden at have deres samtykke?
Derfor synes jeg ikke, dine begrundelser holder. Vi har som forældre pligt til at tage beslutninger for vores børn. Så afgjort! Hvordan vi tager beslutninger om dåben må ligge et andet sted end i de etiske overvejelser om børns menneskerettigheder i beslutningsprocessen - den slags etiske overvejelser havner nemlig hos forældrene som en pligt til selv at tage det ansvar på sig i stedet for at lægge det ud på de små.
Når de bliver gamle nok til at sætte spørgsmålstegn til det, vi gør, så skal vi have en anden adfærd, men det er et andet spørgsmål.
Machine_A
Bruger
Hmmm, jeg har siddet og tænkt lidt over det du skriver.
Hvis man kan sige, at en religiøs opdragelse er en religiøs handling, så vil alle, der opdrages af religiøse forældre være påtvunget religiøse handlinger. Bare noget så "simpelt" som bordbøn. Det er ikke bare en religiøs handling, det er en religiøs livsførelse (hvor "religiøs" inkluderer kristendommen).
Jeg vil helt sikkert opdrage mine børn i kristendommen og det samme vil jeg gøre med de børn, jeg er gudfar til (altså dåbs-fadder).
Så ja, Eva, jeg ikke alene halter med mit dåbssyn - jeg snubler over det. Du har ganske ret i det du skriver. Jeg vil lige tænke lidt mere over det - sikkert for at se om jeg kan finde et smuthul (man overgiver sig jo ikke så let) - men det ser ikke ud til det.
[Tilføjelse] Jeg har egentlig lyst til at citere nogle passager i dit indlæg, da jeg syntes dine argumenter er gode og er forbløffet over, at jeg ikke har fået det smidt i hovedet før. Det kan også være jeg har det, men bare har været for stædig.
#5933 - 02/12/200211:02Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej
Jeg er (stadig) ikke enig med dig.
Jeg ser døben som en "afløser" for omskærelsen. Gud lavede en pagt med Abraham (ikke omvendt) Gud bestemte at hvis Abraham overholdt sin del af pagten (omskærelsen) ville Gud holde sin del (frelsen)
Gud bestemte at omskærelsen skulle foregå på drengenes 8. levedag. Altså længe før de selv kunne sige til eller fra. Gud siger et sted:
Jer 9v 24 Der skal komme dage, da jeg straffer de omskårne: v25 Egypten, Juda, Edom, ammonitterne, Moab og alle dem med klippede tindinger, som bor i ørkenen. Alle folkene er uomskårne, men alle israelitterne er uomskårne på hjertet.
Dvs han vil straffe dem som kun er omskåret på penis, men er uomskårne i hjertet. Altså er omskærelsen ikke den endegyldige billet til himlen, de skal oplæres i troen på Gud og have Gud i hjertet også.
Sådan også med dåben (tror jeg)
Hvis dåben er afløser for omskærelsen kan jeg ikke se det er forkert at døbe små børn. Men Gud vil straffe dem der kun er døbt udenpå og ikke i hjertet Forstår du hvor jeg vil hen?
Du skrev: Hvordan kan man sige at dåben er gældne for en som ikke selv er i stand til at vælge om vedkomne vil være kristen?...fx, et barn som blive døbt bliver da krænket, hvis det bliver bestemt for det, at nu skal du være kristen....basta..??
Det er "bare" en mulighed man giver barnet. Det kan selv bestemme om det vil tage imod det elle ej. Det er en gave - ikke en tvungen tro. Forældre kan ikke vælge om deres barn skal være kristen, men de kan vælge at oplære barnet i den kristne tro. Det indebære at barnet har friheden til at vælge om det vil følge denne tro eller ej.
Du skrev: Jeg synes ikke man kalde sig døbt, når andre har taget en beslutning som man ikke selv har haft den mindste smule indflydelse på.
Hmmm man kan så heller ikke kalde sig Peter eller skoleelev eller - - - hvis man efter en ulykke får et nyt hjerte efter de pårørendes ønske - kan man så heller ikke kalde sig levende...
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Eva Du skriver:
Opdragelsesmæssigt er det en ualminedligt dårlig ide at have én mening om dåb og frelse og den evige salighed, når det gælder én selv, og så samtidig prøve at holde det værdineutralt, når det gælder børnene. For det første har de små ikke noget orienteringspunkt med hjemmefra, og det behøver børn, og for det andet har vi taget al troværdighed ud af vores holdninger.
Det er der vist ingen kristne der mener. I mange frikirker giver man en "barnevelsignelse", og når de så har taget stilling, taget imod Jesus som deres frelser bliver de døbt på deres bekendelse og tro.
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#5936 - 02/12/200212:08Re: Dåb....at kaldes tilbage??
[Re: Esmaralda]
Pente Costal
Bruger
Synes så igen, at sige at nok er dåben en aftager for omskærelsen, men det er så hvad det er.... videre end...... Det er jo så få der bliver opdraget i Jesu ånd..........
men hvad,,,,,tilbage kaldelsen
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
Pente Costal
Bruger
Sagen er at du ikke kan finde din barnedåb frem fra loftet og så tro du kan bruge den igen som en anden gammel jakke...
du nævner tøj og mad....ting som er ligegyldige, ting som er JORDISKE.....og ikke kan samlignes med den tro på Jesus.....som kan frelse dem...... Og når børn bliver ældre vælger de så ikke også hvad for noget tøj de vil have på, hvilken slags mad de vil ha??........ Jeg kan huske hvor meget jeg hadede min forældre når de sagde hvad jeg måtte gå i eller ej, og det samme med hvad jeg måtte spise.....
Eva.....! kan jeg mon få et svar......please..
Guds velsigelse til jer alle PC
#5939 - 02/12/200213:29Re: Dåb....spændende og vigtigt
asas
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Det er en spændende og vigtig debat. Derfor kan jeg ikke lade være med at give mit besyv med.
I debatten om dåb - troendes dåb versus barnedåb - er der desværre alt for mange misforståelser og fordomme kirkerne imellem. Det gælder både den ene og og den anden vej. Derfor bliver megen dåbsdebat også så uforsonlig og fjendtlig - fordi vi simpelt hen tillægger hinanden holdninger som vi slet ikke har.
Det er fx forkert at påstå at Bibelen er soleklar på dette område. Det er den ikke! I så fald havde der næppe været så meget at diskutere kristne bibeltroende imellem. Det er også forkert at påstå at den ene part ikke tager dåben så alvorligt som den anden. Og det er forket at påstå at spørgsmålet slet ikke betyder noget!
For dem som virkelig interesserer sig for sagen (ikke bare ønsker at strides om fordomme) vil jeg meget anbefale det lille hæfte Samtaler om dåben (linket er til en PDF-fil med der rummer hele hæftet). Det er en slags tværkirkelig rapport der gør rede for forskellen mellem det lutherske og det baptistiske dåbssyn og den gensidige kritik fortalerne imellem. Hæftet er udgivet af Den Danske Lausannegruppe.
Gør jer selv den ulejlighed at læse de ca. 25 sider.
Jeg har ikke mødt et eneste barn der ikke har en fast tro og tillid til andre, hvilket de sikkert også vil have til Gud.
Hvis du står over for Gud og siger til Ham. Det jeg gør, er noget jeg bare gør.
Det synes jeg er at vise ligegyldighed over den frelse som Gud giver. Det er noget man bare gør, men det har egentlig ingen betydning, kun når personen kommer til tro, for så slipper man for at præsten skal møde op så mennesket kan blive døbt. At give muligheden til barnet, er ikke så godt et argument, med mindre man tror at Gud forlanger et svar fra os mennesker i starten af et liv. - Det tror jeg ikke du mener.
Dåben er inviduel og Guds forhold til mennesket er indviduelt. Gud ønsker ikke at være sammen med andre end lige dig. Han ønsker ikke at Hans forhold til dig, skal gåp gennem forældre eller andre, men en direkte forbindelse mellem dig og Gud. Derfor tror jeg det bedrøver Gud, at vi udtaler os for andre og ikke lader den enkelte komme selv til Gud.
Du har ret, at som voksen skal vi se til, at børne kommer i skole og om det bliver en privat eller folke skole er de voksnes ansvar. Fælles for dette er, at de skal lære ting der kan få dem til at være en del af samfundet og give dem en mulighed for at kunne klare sig selv. Børne bestemmer jo selv, hvilken proffession de vælger i deres liv. Det er ikke forældrenes ansvar, men de kan vejlede barnet i dets valg.
Frikrikerne er et godt eksempel på, at værdierne kan være til stede, så barnet selv vælger at blive døbt. (En tanke) = Er det med barnedåb en holdning til at så er alt iorden og man kan læne sig tilbage, for nu har man gjort sit. .
Dåb er så vigtig en del i forholdet mellem Gud og mennesket, at det er et ansvar som alene må være individets eget valg, for som man selv siger i IM, at det er noget der ikke er grund til gendåb. Med dette argument sætter man barnets tarv helt ud af kraft og giver forældrene den absolute autoritet gennem dette menneskes liv, for mennesket kan ikke fjerne det som Gud har lovet og gjort.
Sagen er at du ikke kan finde din barnedåb frem fra loftet og så tro du kan bruge den igen som en anden gammel jakke...
Du har fuldstændig ret - jeg blev nemlig ikke barnedøbt. Bortset fra det så er det da en ualmindelig nedladende bemærkning. Malplaceret, både fordi du åbenbart ikke har læst mit indlæg særlig grundigt og fordi tonen er under lavmålet. Jeg taler overhovedet ikke om barnedåb kontra voksendåb. Jeg taler om integritet i den kristne opdragelse. - Ja, i en hvilken som helst opdragelse.
Læse lige mit indlæg igen og fortæl mig, hvad det er, jeg har fået galt i halsen - vel at mærke i det, jeg skriver. Selve dåbsspørgsmålet har jeg jo ikke blandet mig i.
#5945 - 02/12/200216:09Re: Dåb....spændende og vigtigt
[Re: asas]
malli
Bruger
Hej Asbjørn
Jeg synes faktisk at det var interessant at læse.
Når du skriver: "Det er fx forkert at påstå at Bibelen er soleklar på dette område" (dåben). Også det giver jeg dig ret i, vi ser jo tydeligvis i debatten at der kan henvises til forskellige skriftsteder, der underbygger NETOP det man selv tror på.
Forskellighederne skulle ikke medføre stridigheder, men i højere grad en af accept af at vi har forskellige tilgange til evangeliet. Det er måske i virkeligheden en del af Guds plan, selvom det unægtelig er vanskeligt at udføre i praksis.
Med venlig hilsen
Malli
#5946 - 03/12/200211:02Re:gør bare for at gøre...
[Re: steincke]
Esmaralda
Bruger
Nej nu tillader jeg mig lige at blive lidt stødt
Da jeg døbte min søn var det bestemt ikke noget jeg gkorde bare for at gøre det - eller som nogle gør: bare for at navngive på den mest romantiske måde.
Nej jeg fik ham døbt fordi det betyder noget.
Det betyder at jeg har vist både mennesker og Gud at jeg ønsker at opdrage min søn i den kristne tro. Det betyder også at jeg tror på at det er Gud der indgår pagten med ham og at Gud ikke behøver vente med at indgå nogen pagt til mennesket er klar. Nu er det så bare op til min søn om han vil tage imod pagtstilbudet....
Jeg mener at min søn tror på Gud nu. Han vil gerne synge sange om Jesus og han vil gerne have læst bøger om Jesus og han vil gerne bede bordbønnen (hans udgave lyder: "Jesus amen - versgo" men han er selv kommet frem til at det er de vigtigste ord i den bordbøn han plejer at høre.
Venlig hilsen Ester
Esmaralda
Bruger
Hej
Det er grove udtryk du bruger "barnets tarv". "Med dette argument sætter man barnets tarv helt ud af kraft og giver forældrene den absolute autoritet gennem dette menneskes liv, "
Den absulutte autoritet over barnets LIV???? Jeg ved ikke hvor du vil hen med dette. Barnet lider ingen overlast ved at blive barnedøbt - det kan endda selv væølge om det vil drage nytte at det eller vælge det fra og gå en anden vej end den forældrene ønskede.
Du skrev: Frikrikerne er et godt eksempel på, at værdierne kan være til stede, så barnet selv vælger at blive døbt. (En tanke) = Er det med barnedåb en holdning til at så er alt iorden og man kan læne sig tilbage, for nu har man gjort sit. .
NEJ nej nej... I missionsbefalingen står der døb OG lær. Begge dele skal gøres - det er forældrenes (og fadderenes) ansvar at oplære barnet i kristentroen - det lover de jo faktisk også at gøre ved barnedåben i kirken.
Håber du får fat i min pointe: Barnedåb er IKKE en sovepude for dovne forældre. Det er mere startskuddet til oplæringen i kristentroen....
Venlig hilsen Ester
Det med Willow Creek har noget med at være enige kristne imellem, som du selv siger :"Willow Creek i sig selv meget praktisk og konkret og handler om noget, alle menigheder kan identificere sig med, uanset hvilken kirkeretning man tilhører." (Taget fra KE) Hvor noget, jo bland andet omhandler synet på dåben og vigtigheden i at vi har den og ikke hvornår.
Undskyld, det var ikke meningen at skulle støde dig på den måde. Men du skrev ordet "bare" og det sprang mig direkte i hovedet da jeg læste det, så jeg har taget fejl af det du egentlig skrev.
Jeg er både glad og lykkelig over at din søn har valgt som han har. Det der bekømre mig er alle dem der ikke gør det.
Så skriver du et pagttilbud jeg tror ikke du mener en tilbudsvære der kan købes for laveste pris.
Her i week enden skal jeg til barnedåb. Jeg ved at barnets far ikke vil have noget med Jesus at gøre overhovedet. Han siger at barnet skal døbes, så Gud kan passe på barnet og at den ikke er længere. Heller ikke at fortælle om Jesus, det er absolut et emne som barnet selv skal komme og spørge om, for hverken familie (med undtagelse af undernævnte) ønsker at nævne Jesus med et ord. Skulle det være det, så vil det være i forbindelse med at sværve.
Det er så ødelæggende som det overhovedet kan blive.
Jeg er glad for at læse du skriver at dåben er start skudet, til forældrene om at lære der børn om kristendommen. Spørgsmålet er, gør de det så?????
NEJ, er svaret. Hvis de gjorder, vil der være flere i kirken eller til menighedsmøderne. Når det vil ske, så er er vi der hvor barnedåben kan have en form for berettigelse på samme måde som voksendåb. Så længe at det er traditionsdåb, så er det intet bevendt.
Det kan ikke selv vælge. De voksne har taget den endelige beslutning for resten af det menneskes liv, for Gud vender ikke bort fra det menneske Han har frelst, med mindre personen bedrøver Helligånden.
Du har ret i det der står i missionsbefalingen, men du klipper jo det væk der står før, for du skal forkønde (fortælle de gode nyheder, hvor efter de skal døbes og oplæres i troen). Vi må have det hele med.
Moses slog på klippen og kom ikke til det lovede land. Hvis vi kun gør de sidste dele, så gør vi ikke det vi skal, lige så kan vi heller ikke kun gøre de 2 første ting. Det hele hænger sammen.
Pente Costal
Bruger
Hej Esma.
En ting er at opdrage et barn i troen...en anden ting er at døbe.... I vores kirke velsigner vi børnene, ligesom Jesus gjorde, og når de kommer der til at de fuldt og fast ved hvad kristendom er og de kender jesus, og troen personligt....Kan vælge at bekende det.. Og så blive døbt.....(gennem erfaring kommer man til erkendelse, og den har man ikke som barn)
I folkekirken er det fakta, at det i langt de fleste tilfælde er det tradition der gør at folk døber deres børn i kirken....De børn som bliver døbt af ukristne forældre i tradition er lige så lidt døbte i mine øjne som himlen den er gul...... For vi siger jo at vi bekender vores tro i dåben, men når man er 2 måneder gammel og ens far og mor kender Jesus ligeså godt som de kender Sonofons telefondame, kan man da ikke sige at Gud handler fordi, intet af dette er gjort med henblik på Gud selv...men på traditionen......
"jeg troede og fulgte barnedåben" siger nogen..... Well......Hvis du kikker på Folkekirkens forhold til befolkningen, så er den blevet et sted for traditioner....altså "traditionskirken" fordi at det eneste folk idag forbinder med den kirke er, at det er der man blive døbt, konfirmeret, gift og begravet...... Hvis du har fulgt op på din søns dåb så er det godt..men jeg tror ikke på at det var nødvendigt at døbe ham for at skabe interesse for Kristus...og videre er vi ikke alle enige om at tro er noget personligt......
Ville du også tvinge din søn ind i et ægteskab med en kvinde....?? nej vel?? kan vi også gifte børn?? nej det er jo noget stort, DET ER DÅBEN OGSÅ.......så.derfor¨ Er tro ikke noget personligt??..jo... Well, din søns forhold til Gud er vel vigtigere end noget andet.....ikke???....jo Så lad ham selv vælge......Det er derfor Jesus døde på korset "for således elskede Gud verden, at han gav sin enebårne søn, for enhver som tror ham ikke skal fortabes men have evigt liv...".....FOR ENHVER TROr HAM....IKKE TVUNGET TIL AT TRO HAM...
Jesus din ære mvh- PC
#5952 - 04/12/200213:42Re:gør bare for at gøre...
Esmaralda
Bruger
Hej Jeg mener også at det er uden mening at barnedøbe hvis man som faderen til det barn du nævner virkelig mener hvad han siger. Og dog du har jo muligheden for at "udnytte" at Helligånden bliver lagt ned over barnet - du kan jo oplære barnet og det vil have en mulighed for at forstå fordi det får Helligånden
Det er sørgeligt at nogle mennesker tror at den hellige grav er vel bevaret bare man er døbt. Jeg bliver helt trist ved tanken
I missionsbefalingen står der højt og tydeligt DØB OG LÆR man kan ikke nøjes med den ene. Bruger man kun den ene åre i en båd ville man jo ro i ring , hvis vi skal nå frelsen må begge åre i brug....
PS Jeg blev ikke rigtig stødt, bare lidt irreteret over at blive sat på samme hylle som dem der kun døber for navnets skyld. Da jeg fødte lå jeg på stue med en anden nybagt mor. Hun ville ikke sige hvad barnet skulle hedde - for så ville der ikke komme nogen i kirken....
Venlig hilsen Ester
Esmaralda
Bruger
Hej
Med fare for at lyde ret provokerende skriver jeg alligevel dette:
Jeg er ked af at høre at din Gud er afhængig af om menneskene mener hvad de gør. Og at frelsen en afhængig af at mennesket har lært alt om Gud...
" når de kommer der til at de fuldt og fast ved hvad kristendom er og de kender jesus, og troen personligt....Kan vælge at bekende det.. "
Det tror jeg bare ikke der er nogen mennesker forundt at opnå i dette liv.
Mener du at når man i din kirke først er døbt vil der ingen tvivl være mere? Man ved jo fuldt og fast...
At Jesus velsignede har en ret klar grund.
Når vi døbes så døbes vi til JESU DØD OG OPSTANDELSE.... dvs at før Jesu død og opstandelse var der ingen dåb (ud over Johanneses) Når der ikke var nogen dåb kunne Jesus jo ikke døbe.
Hvor står det i Bibelen at Jesus har sagt "velsign børnene og døb de voksne hvis de tror på mig"
I missionsbefalingen står der "gør ALLE folkeslag .... idet i døber og lærer..." et folkeslag er vel HELE folket incl børn og gamle... Apostlene døbte hele huse (familier) det står mange steder - det skulle være mærkeligt om der ikke var børn til stæde i bare et enkelt tilfælde...
Nu til folkekirken - - - vi er enige i det generelle....
MEN husk at der stadig kommer nogen i folkekirken som faktisk tror på Gud og Jesus....
Venlig hilsen Ester
#5954 - 04/12/200214:04Re:gør bare for at gøre...
Pente Costal
Bruger
Hej igen Esma....
NU vil jeg for 2.95455 gang pointere at det ikke er ved dåben du bliver frelst... Du kan sagtens være kristen og blive frelst uden at være døbt....færdig..og hvis du er uenig så slå op i din bibel og kik efter røveren på korset....
Jeg kan ikke forstå hvorfor folkekirken og dens tilhængere gør så mega meget ud af dåben, nok er den betydningsfuld, men så MEGA anventisk og vigtig er den heller ikke, hvorfor lære folkekirken ikke sine medlemmer at bede, evangelisere..osv.... Hvofor lære kirken kun ud om dåb, frem for nådegaver......hm?....
Videre...Du får altså ikke helligånden i din barnedåb... Jeg har mødt så mange kristne fra Folkekirken og fra missionsforeningerne som var ligeså åndeligt døde som ateisten som skriver evulotionsafhandlinger.... De kender simpelthen ikke Guds ånd...og de har den ikke........
Hvis vi får Helligånden i vores dåb....hm!....det vil sige at alle barnedåbte, alle som er blevet det, har Helligånden i sig.....jamen så er de vel alle kristne??......Men står der ikke at ingen kan sige at jesus er Gud undtagen ved Helligånden, og kun forbande ham uden..... Jeg har hørt mange "kristne" "fejldøbte" forbande jesus, og så påstås det at de skulle have helligånden......hm....
Jeg er ikke enig.......
Esmaralda
Bruger
Hej
Du har desværre ret i at alt for få forældre oplærer deres børn i troen Men vi er da stadig nogle der gør... eller prøver
Du skriver: for Gud vender ikke bort fra det menneske Han har frelst, med mindre personen bedrøver Helligånden.
Nej Gud vender sig ikke bort fra noget menneske, men mennesket kan godt vende sig bort fra Gud - også selvom det er døbt... er vi enige i det eller....???
For mig lyder det som om du mener at når først et menneske er døbt så er der ingen vej tilbage - så er man frelst hvad enten man vil det eller ej... (medmindre synd mod helligånden)
Du skriver: . Når det vil ske, så er er vi der hvor barnedåben kan have en form for berettigelse på samme måde som voksendåb
Hvorfor kan den altså barnedåben (i kristne familier) ikke have berettigelse nu?
Venlig hilsen Ester
Esmaralda
Bruger
Hej Nej vi er fuldstændig enige i at det er Jesus der frelser ingen tvivl om det.
Nu er spørgsmålet hvem der er stivnakket - dem det tror at barnedåb er det mest rigtige eller dem der tror at voksendåb (eller bevidsthedsdåb) er det mest rigtige.... Jeg kan ikke svare på det - vi er nok lige gode om det tror jeg.
Ja røveren på korset blev frelst uden dåb, men dåben trådte jo også førts i kraft efter Jesu død og opstandelse--- så røveren kunne jo ligesom ikke rigtig nå at blive døbt, Har du eksempler fra efter Jesu død og opstandelse vil jeg meget gerne høre dem for så må jeg lige tænke mig om igen.
Når vi bliver døbt bliver vi jo døbt til Jesu død og opstandelse det er derfor dåben først trådte i kraft efter...
Noget af det sidste Jesus sagde til desciplene var at de skulle døbe (og lære) det er nok derfor at vi tolker det som vigtigt. Det er jo også sagt som en befaling.
" Du får altså ikke helligånden i din barnedåb... "
Hvor står det?
Venlig hilsen Ester
Pente Costal
Bruger
Hej Esma.....
Der hvor jeg færdes krydser min vej dagligt andre kristne... Og lad mig sige en ting.....Jeg agter meget stor respekt for de mennesker som brænder for Gud Og hvad jeg har erfaret og oplevet en pæn del gange er, at mange af dem som er blevet døbt uden at vide og kende til Gud, og sine EGNE standpunkter, simpelthen ikke har en enkelt glød i deres hjerte, eller vilje og begejstring ved evangeliet, og det er meget sørgeligt... Hvor imod det er meget tydeligt at mange af dem som jeg kender som før de blev døbt fik debateret og snakket om Gud samt modtog bibel undervisning, er så langt mere intreseret og brændene for Gud..........
Jeg tror en for tidlig og tvungen kristen opvækst kvæler troen på en sennere tidspunkt.... Ikke sagt at man ikke skal opdrage dem i Jesu ønske, men at pådutte dem at nu skal de tro sådan..sådan....fordi fordi fordi.....jeg mener helt klart at det skal man selv komme frem til...
Kender du ikke Jesus, ved du ikke hvad din tro er, så giver det for mig ingen mening at lade sig døbe..... Du søge da heller ikke arbejde et sted du ikke ved hvad og hvor du ikke ved hvad du skal lave...
Jeg siger som svar på det du sagde om at kende Gud fuldt ud.... Det kommer vi til engang i himlen, men på jorden der erfare vi stykkevis og erkende stykkevis.... Men en ting er sikkert.......Frelsen er givet i nåde til hver enkelt og hver enkelt skal selv tage imod...
Jesus siger til diciplene at de ikke må hindre børnene at komme til Jesus.... Det siger han fordi at overfor Gud er børn uskyldige, de har arvesynden, men de er stadig uskyldige og DERFOR SIGER Jesus " Guds rige er deres" ...de skal ikke leve så ansvarsfuldt som en voksen som har behov for at bekende ved sin dåb, for er hvert barn som skulle dø, ville komme i himlen uanset hvad...... Hvor når er man ikke barn længere....det er man fra da af man kan tage sig af sig selv og tage ansvar for sine handlinger.....
Argumentet for barnedåben..hvor en romersk soldat bliver omvendt og døber hele sit hus, er blandt et at de svageste argumenter.... Hvem siger at hustanden ikke bare var tjenestefolk og vagter?? Hvem siger han har børn....ved vi overhovedet om han var gift???.....Den er lidt tynd.......
Og igen og igen......... Vis mig bare et sted hvor vi med 100% sikkerhed kan sige..her siger Gud at vi skal døbe børn...
Hvad bliver det næste at vi bortgifter børn fra fødslen...??er vi muslimer???
Folkekirken......Jeg er godt klar over at der sidder nogen egoister som godt kan lide kirken som den er, og ikke ønsker fornyelse-----Nu er det så bare sådan at nyt liv til folkekirken kunne skabe et nyt billede af kristne i DK, og det ville med 110 % sikkerhed føre mange sjæle til korset... Ja, der sidder folk som godt kan lide at holde gudstjeneste som man gjorde i 1800 tallet, FOR DET ER DE VAN TIL; OG DETTE ER IKKE TRO; DET ER TRADITION....... Men nu er det bare sådan at vi befinder os i år 2002 og folk har flere fordomme overfor kirke og kristne end nogensinde......hvis folkekirken ikke vil have status som et museum og fallit spil sted...må de se at vågne op og forny sig til de mennesker som hver dag går forbi mulighederne i Kristus...
De som kommer i kirken og som VIRKELIG tror på Korset, må da vel kunne føje sig og glæde sig over at forandring kunne 5 doble deres medlemmer til ære for JESUS:...og vi ville virkelig kunne frelse Danmark...
I Jesus min Herre mvh- PC
Pente Costal
Bruger
Hvis vi virkelig får Helligånden i BARnEdåben,,, forklar mig så hvorfor der findes så mange åndeligt døde som ikke har helligånden i sig..i folkekirken??:....
Paulus blev da ikke døbt først, han ventede nogle dage, for at blive belært i kristus...
Døbe og lære Ja...forudsagt at der var blevet forkyndt for dem før de blev døbt...
#5959 - 04/12/200214:55Re: Hvad er du sur over?
Esmaralda
Bruger
Hej Hvad er det egentlig du er så sur over....
Jeg tror at vi er enige langt hen ad vejen - men det er ligesomom du ikke hører hvad jeg virkelig skriver, men kun at jeg bekræfter dine fordomme.
Gider du prøve at tage fordommene af og så læse hvad jeg virkelig skriver?
Grundlæggende mener jeg at der er grundlag for barnedåb. Jeg mener ikke at voksendåb er forkert. Jeg mener at gendåb er forkert. Jeg mener at Jesus er den der frelser. - at det er forkert at nøjes med at døbe og så "glemme" at oplære - at folkekirken har et problem (se den tråd) - ægteskab og frelse ikke helt er det samme og ikke kan sammenlignes - at når Jesus siger til børnene at himmeriget hører dem til, mener han at himmeriget OGSÅ hører dem til - ikke kun de voksne
Jeg har lige nogle spørgsmål: - mener du at dåben er et endegyldig billet til frelse og hvis man er døbt så ER man frelst hvad enten man vil eller ej? - mener du ikke at man kan gå fortabt selvom man er døbt? - hvordan vil en hverdag i dit hjem med barn/børn foregå? - hvordan ville du oplære dine børn uden at pådutte dem din mening - børn har tillid til deres forældre og tror på hvad de siger.
Derudover vil jeg lige sige at jeg kender mange (incl mig selv) som en blevet barnedøbt OG som har denne glød inden i sig. Denne glød kan måske kaldes frelsesvished?
Jeg kender også mange der er opdraget "alt for stramt" og derfor at faldet fra troen. Men det har da ikke noget med barnedåben at gøre. Det var fordi det blev til lovtrældom for dem.
Jeg stopper her....
Venlig hilsen Ester
Esmaralda
Bruger
Hej
Det jeg ville sige med det var bare at der ikke er helt så mange åndeligt døde i folkekirken som du hentyder.
Åndelig død kan forårsages på flere måder, den hyppigste er at den kristne falder i søvn.
Man lægger sit hoved på en sovepude og pludselig sover man. Holder man ikke sin kristendom ved lige ved bøn og bibellæsning så dør den. Hvis man sover åndeligt set kan man ikke vedligeholde sin tro = man dør.
En sovepude kan være: - jeg er jo døbt så.... - Jesus er jo død for alle synder så.... - jeg klarer det nu helt godt... - jeg kan jo ingenting uden Jesus så jeg må hellere forholde mig i ro og lade Jesus...
og meget mere---
Venlig hilsen Ester
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Pente Costal.
Hvordan kan det være, at du hele tiden fremhæver, at troen kommer af ens egen beslutning, stillingtagen, tagen-sig-sammen osv.? Ja jeg er nok med på at Gud ikke tvinger os, at vi kan afvise ham og sige nej. Men Jesus siger også: Ingen kan komme til mig, hvis ikke Faderen, som har sendt mig, drager ham! Joh. 6, 44. Troen er Guds skaberværk, ikke vores produkt! Desuden kan jeg ikke finde nogen steder i Bibelen, hvor der står, at vi blev frelst ved vores egen beslutning, da vi tog os sammen og tog stilling osv. Gud får altid æren. Barnedåben frelser IKKE, siger du gang på gang, det gør TROEN... Og alligevel siger du at spædbørn, der dør, automatisk bliver frelst! Må jeg spørge: Frelser spædbarnsalderen?!? (nej vel.......................eller??)
Hvorfor er det du har så meget imod at man skulle få Helligånden i sin dåb? Hvordan (bort)forklarer du Tit. 3, 5 hvor dåben kaldes det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden - ja der står endda at Gud frelste os ved det bad? (prøv at læse hele Tit 3, 4-7, det er en stærk tekst). Mange andre steder knytter Ånden og dåben sammen, se mit svar til Jesper B på tråden Voksendåb. (Også til det med at foretrække sin egen beslutning fremfor Guds gave).
Det kan aldrig blive et argument mod barnedåb at mange ikke oplæres og dermed falder fra. Men det er et argument mod barnedåb for kulturtraditionens skyld alene. Jeg spørger igen: Hvad med en voksendøbt som falder fra? Diskvalificerer det også voksendåben? Kan man vende tilbage til den, eller skal man døbes igen (-igen)?
Du siger om Folkekirkens gudstjenester: OG DETTE ER IKKE TRO; DET ER TRADITION... Nå men tak for den ... jeg er altså ikke troende fordi jeg tilbringer mine søndag formiddage i en folkekirke? Ja det er tradition (endda betydelig ældre end fra 1800 tallet ), men hvorfor er det entydigt dårligt? Hvor står der at Gud har noget imod tradition i sig selv? Jo, hvis den bare udøves for sin egen skyld. Men det er jo netop ikke meningen. Hvis du hører ordentligt efter hvad der siges i bønnerne og synges i salmerne, vil du kunne finde ikke så lidt levende tro og liv. At have en tradition er ikke det samme som at sætte den på linje med Skriften!
Og i øvrigt: Har I ingen tradition i pinsekirken? Jo såmænd har I så... den er bare ikke skrevet ned... At stå op, løfte hænder, hoppe og klappe, afbryde prædiken og offentlig bøn med hallelujaer og u-udlagt tungetale, at prædike i et bestemt tonefald, at gentage sange, at spille bas og trommer mv..................... er det ikke også tradition? PS dette er ikke en fordom, da jeg i mine yngre dage kom i en pinsekirke i flere år.
Ja undskyld den lettere polemiske tone........ men hvis du kan være skarp kan jeg vel også........
#5964 - 05/12/200200:33pagt eller bekendelse
asas
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Jeg må indrømme at jeg desværre ikke forstår din sammenblanding mellem Willow Creek konferencen og vores dåbsdebat her. WC handler ikke om at være enige, men om at nå mennesker med evangeliet. Vigtigheden af dette er alle evangeliske kirkesamfund selvfølgelig meget enige om.
Bortset fra det er jeg enig med dig i at det ikke så meget er dåbens hvornår der er vigtig, det er derimod dåbens hvorfor! Uenigheden om dåben handler ikke om alder, men mere om dåben er en bekendelseshandling (som den baptistiske forståelse går ud fra) eller det er en pagtshandling (som den lutherske forståelse går ud fra). Er det en bekendelseshandling, ja så kan det være svært at forsvare barnedåb, men er det en pagtshandling på samme måde som GT's drenge-omskærelse, ja så er det pludselig naturligt også at døbe børn.
Pente Costal
Bruger
Hejsa Anne...
Hvorfor jeg fremhæver troen sådan, det er fordi det for mig er en beslutning, en bekendelse af Gud... Jeg tror på at vi selv er nød til at vælge os frem til at vi vil være Guds børn... Jeg er enig i at Gud kan drage os nær til ham, men han ville aldrig tvinge os i mod vores egen vilje, for al din kærlighed skal komme indefra, den skal være oprigtig....Altså må Gud overbevise dit hjerte om hans godhed, men han programere dig ikke, han lader sine apostle og evangelister forkynde ordet fra evangeliet, de planter frø i vedkomnes hjerte... Gud har mange måde at åbenbare sig på, dette var bare en ud af mange.....Men stadig...det er op til det enkelte menneske om han/hun vil/ kan tro på ordet om kristus eller ej...Vi kan kun bede til at Gud åbenbarelse vil være levende vand for vedkomnes hjerte...
Jeg levede i lang tid uden Gud, men da jeg efter at have været i kontakt med kristne og hørt ordet stadig ikke følte noget blev jeg lidt depri..en tilfældig aften, tænkte jeg så..Jeg vil tro på Gud, for dem jeg kender tror ham og de oplever noget jeg også vil have del i.......jeg fik en åbenbarelse og fandt hjem til Jesus...jeg gjorde det fordi jeg troede at der var en Gud.....ikke fordi jeg fik smidt lidt vand i hovedet som spæd..... -------------------------------------
Spædbørn!... hvor det står....Jesus siger til sine diciple at de ikke må hindre børnene i at komme til ham.... han siger " for Guds rige ER deres"....Gud har dem alle meget meget kær, og intet barn kan tages ansvar dets handlinger, derfor tror jeg at alle børn kommer i himlen.....ikke fordi de bliver døbt.....
Helligånden som gave.....altså Guds kraft som gave? Jeg tror at et mennesker som bliver født kan få nådegaver som virker i kraft for ånden, men jeg trorikkeat du har nådegaverne fra fødslen af, men får dem fra Helligånden når du blive personligt kristen.... Jeg har set mange som ifl. folkekirken skulle være døbt med Helligånden som gave..som slet ikke har noget der ligner helligånd i deres liv.....de ved ikke engang om de tror på om Gud kan helbrede et sygt menneske, jeg set mange fra folkekirke som tvivler på at nådegaver er noget der findes...Men hov?? Havde de ikke fået Helligånden som gave, og som kristen tager man vel imod den....er det Helligånden som fornægter sig selv i deres mund...??? ...nej vel?? Modsat har jeg mødt nogle som aldrig har været døbt, være fyldt med Helligånden (ligesom hedningene som paulus mødte) "Jamen de havde da ikke fået Helligånden for de er jo ikke døbt".....det ville den fanatiske og dumme mand/kvinde sige....
Derfor dåb til voksne velsignelse til børn...akkurat som i bibelen....
Kan jeg ikke argumentere mod folkekirkens barnedåb, der er gestalt for at hykleri foregår i Guds hus...Anne?....Jo ´jeg kan så.... Kirken er et redskab for Gud, ikke en tradion og anerkendelses bod for hykleriske mennesker som kalder sig kristne hvis tanker aldrig nogensinde har været rettet mod Gud Anne, hykleri, synd m.m. hører ikke til i kirken......men er vi ikke enige om at mange bliver døbt i kirken som kristne, men er det ikke udover til Jul og påske..?? ---------------------------------------------------------------------------
Folkekirken..... Som jeg har sagt før, og som jeg siger igen med tåre..... Folkekirken er ikke længere folkets kirke.........................Det er som at sætte en vidiofilm på når man er i den kirke, det er det samme, postaldium, prelydium, postulat...eller hvad det hedder.... "lad os alle bede" siger præsten hvorefter han kun selv ber´, and over and over and over again.... Aldrig nogen vidnesbyrd under en Gudtjenste, aldrig nogen mirakler....gamle salmer, forældet liturgi.......fordommer i spandevis.....og man kunne sikkert finde flere....Jeg synes personligt at de Gudstjeneste jeg har været til var kolde, og intet sigende.... Men nogen holder af der her...fint nok.....Men ANNE...kunne du tænke dig at se alle dansker kirke fyldt op til randen af mennesker som tilber Gud.??..Jeg tror du ville glæde dig over det..ligesom jeg... Men folkekirkens måde og facon skræmmer flere væk end den føre til frelse, den repræsentere alt det som folk finder kedeligt, men vi ved at Gud og evangeliet ikke er kedeligt....men det er lidt svært at forklare andre at Gud er god, og det godt at være kristen når Gudtjenesterne foregår på Tip oldefars tid.......... Folkekirken bør forny sig, eller spiller de fallit en dag, hvis de ikke allerede har gjort det........ Synes du selv at din kirkes facon appellere til den morderne verden, tror du dens tradition tiltaler Jet Set Danmark...??....personligt!..tror jeg det ikke.... ----------------------------------------------------------------
Tradition i pinsekirken....måske.....men pinsekirken lader til, i mine øjne, at forny sig og følge med tiden.... Gudtjeneste formen er vel en smagsag, men vores gudstjenester ligner ikke hinanden 100%, og jeg kunne sidder og rose min kirke...men det lader vi være med..... Vi to holde af de steder vi kommer....og det er godt... Men jeg tror at i trænger til en gevaldig og grundig revurdering af hvad i vil med jer selv, og om det er Guds plan for folkekirken at få den til at blive hadet......og med det et had til alle kristne.....
I Jesu tjeneste Pente Costal
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Pente Costal, hør lige her:
Jeg har lige tvunget mig til at læse dit indlæg for anden gang, selv om det er længe siden jeg har læst noget, der gjorde mig så fortvivlet.
Hvad muslimer, ateister, hekse m.fl. skriver gør mig ikke specielt ked af det, jeg er bare uenig og argumenterer imod det de mener i den udstrækning jeg føler mig inspireret til det..
Men at du, som kristen, kan skrive så fordomsfuldt, ukærligt og nedvurderende om de af dine kristne brødre og søstre, som finder deres åndelige føde i et andet kirkesamfund (folkekirken) end det du selv foretrækker, det gør mig meget, meget ked af det.
Samtidig takker jeg Gud, fordi det ikke var dig, eller en anden kristen med din holdning, jeg mødte, den gang jeg satte mig for, at jeg ville finde ud af hvad kristendommen gik ud på.
Så var jeg nemlig flygtet langt væk og formentlig fortsat befundet mig i afgudsarme. Det synes jeg lige du skal tænke lidt over.
Jeg befinder mig nu i en folkekirkelig menighed, hvor jeg modtager sand kristen forkyndelse, og hvor jeg også modtager (og giver) kærlig omsorg og fællesskab.
Og jeg kan garantere dig for, at den menighed ikke er nogen folkekirkelig undtagelse, selv om der desværre er andre folkekirker, hvor den sande forkyndelse mangler. (Jeg tror ikke nogen af os har tilstrækkeligt materiale til at kunne sætte procenttal på hvor mange det drejer sig om.)
Men kan vi ikke blive enige om, at det er bedre at tænde et lys end at forbande mørket ?
Min folkekirke er nok (og tak for det! ) ikke i overensstemmelse med tidsånden (som du vist synes den skal være). Tidsånden er efter min mening stærkt overvurderet og slet ikke i overensstemmelse med Guds ånd = Helligånden !
Jeg kan forstå på dig, at du ikke bryder dig om folkekirken, og det er ærlig snak. Men den slags hadefulde angreb, som du kommer med her, de er utilstedelige.
Du ikke bare kritiserer, du nedgør og lægger for had, og samtidig har du ikke engang sat dig så meget ind i forholdene, at du har gidet finde ud af, hvordan tingene staves. Hvad skal det gøre godt for?
#5969 - 10/12/200208:50Re: tal ordentligt!
[Re: Eva]
Pente Costal
Bruger
Kære Eva...
Måske staver jeg ikke særligt godt, men Gud elsker mig og har kaldet mig til tjeneste, så mon ikke nogle stavefejl kan bæres over med ??..............(desuden er du vist heller ikke selv for skrap)
Du har ret i at jeg er modstander af folkekirken, men det er den måde folkekirken er på, altså deres måde at gøre tingene på jeg er imod, ellers synes jeg at resten er helt fint...
hadefulde angreb?......Kan du bevise at bare et af min udlæg er 100% forkert???.... jeg snakker med umådeligt mange mennesker til hverdag, og i hvertfald de 80% tager afstand fra alt hvad der har med Jesus og kristensommen at gøre, og underbygge det med argumenter og fordomme som de har set og mødt i folkekirken.... Altså skader den nuværende mentalitet i folkekirken mere end den gavner.......eller det er i hvert fald hvad jeg oplever.....
at man så bliver så stødt over kritik at man ikke sætter sig ned og tænker over om der virkelig er noget der burde laves om, siden kritiken vokser, forstår jeg så ikke....... Og lige en bemærkning, EVA, jeg møder TIT angreb på frikirkerne fra folkekirken.... Det er ligesom at man hellere vil have folk ikke kender kristus end at de skulle finde ind i en frikirke,,,,,,,,,hmmmmm!........men derfor kaster jeg ikke deres formuleringer eller stavefejl i hovedet på dem.........
I Guds tjeneste (altid) PC
Esmaralda
Bruger
Hej PC
Det kan godt være at du har en helt anden opfattelse af mig end den jeg nu kommer med.
Jeg kommer i folkekirken og i LM (næsten kun i LM). Jeg mener at der er mange steder hvor folkekirken gør ting der er meget forkerte. Ting jeg ikke kan leve med - derfor vælger jeg de kirker ud som har en præst jeg "kan stole på" altså en som forkynder ud fra Bibelen og ikke bare siger hvad han nu selv synes er rimeligt.
Derudover kan jeg sige (og du må så tro mig eller alde være) jeg har ikke noget i mod frikirker.... sålænge de forkynder Bibelen og tror at Jesus er den/det eneste der frelser.
(Når jeg tænker mig om er de frikirker jeg har mest imod dem jeg ikke kender så godt - pinligt at indrømme - men sådan er det) måske bryder du dig ikke om folkekirken fordi du ikke kender den så godt....
Kan du komme med nogle præcise ex på hvad det er du mener at folkekirken gør forkert - det kunne være spændende at høre om vi sætter fingeren på de samme punkter...
Kan du give nogle præcise ex på hvad det er folkekirken anklager frikirkerne med... bare for at se om jeg kan få udvidet min fordoms bunke lidt - for den er svundet med årene
Venlig hilsen Ester
Du har ret i at jeg er modstander af folkekirken, men det er den måde folkekirken er på, altså deres måde at gøre tingene på jeg er imod, ellers synes jeg at resten er helt fint...
Øøøøhh - ?? Hvad er der tilbage til at være helt fint?
hadefulde angreb?......Kan du bevise at bare et af min udlæg er 100% forkert???....
Jeg taler ikke om rigtigt eller forkert men om måden at argumentere på. Jeg plukker lidt i indlæg fra denne streng, hvor jeg nok synes, du er på kanten af god opførsel. Og selvom du måske kan nævne en masse andre, som er meget værre, så gør det ikke dig bedre.
Herfra: … Folkekirken......Jeg er godt klar over at der sidder nogen egoister som godt kan lide kirken som den er, og ikke ønsker fornyelse...
Alle os, der ikke synes, folkekirken skal forvandles til en pinsekirke, er vi så egoister - eller hvordan skal det forstås? Det er under alle omstændigheder en temmelig nedladende bemærkning til alle os, som ser en værdi i kontinuitet.
Og herfra ... Kan jeg ikke argumentere mod folkekirkens barnedåb, der er gestalt for at hykleri foregår i Guds hus...Anne?....Jo ´jeg kan så....
Nu er vi ikke blot egoister men også hyklere....
..... Folkekirken er ikke længere folkets kirke.........................Det er som at sætte en vidiofilm på når man er i den kirke, det er det samme, postaldium, prelydium, postulat...eller hvad det hedder....
Hvad ugudeligt er der i, at man begynder sin gudstjeneste med musik? Den 'manglende' evne til at stave ordet kan vanskeligt opfattes som andet end et udtryk for foragt. Ret mig, hvis jeg tager fejl.
"lad os alle bede" siger præsten hvorefter han kun selv ber´, and over and over and over again....
og nu er vi ikke alene egoister og hyklere, men også passive tilskuere - vi har en form, hvor der er en, der siger bønnen og andre beder stille. Pinsekirken har en form, hvor man må bede i munden på hinanden. Jeg kan ikke med min bedste vilje se, at det er noget at kritisere hinanden for, så længe begge muligheder findes og man kan vælge. Vi er ikke passive, blot fordi vi ikke råber i munden på hinanden.
.... Aldrig nogen vidnesbyrd under en Gudtjenste, aldrig nogen mirakler....gamle salmer, forældet liturgi.......fordommer i spandevis.....og man kunne sikkert finde flere....Jeg synes personligt at de Gudstjeneste jeg har været til var kolde, og intet sigende....
Du kan ikke lide gudstjenesten - fint, så hold dig væk. Jeg kan ikke lide pinsegudstjenester, men det giver mig ikke ret til at gå ind på pinsekirkens debatside og sable dem ned. Hvis folkekirken er så forældet og pinsekirken er så moderne, hvorfor er det så i folkekirkens regi, at du har mulighed for at fortælle det på nettet?
Hvad er det for fordomme, du beskylder os for? folkekirken, vel at mærke, ikke enkeltpersoner - oven i egoismen, hykleriet og passiviteten?
... Men jeg tror at i trænger til en gevaldig og grundig revurdering af hvad i vil med jer selv, og om det er Guds plan for folkekirken at få den til at blive hadet......og med det et had til alle kristne.....
Den forstår jeg slet ikke. Det er en ubegrundet påstand, du slynger ud. Hvad gør folkekirken, som er så ondt, at det kan få mennesker til at lægge hele kristenheden for had?
Alt i alt synes jeg nok, at dette beskedne udpluk fra to indlæg i samme streng giver det en vis berettigelse at bede dig tale ordentligt.
I stedet for at være så ivrig efter at vi skal være som dig, hvad så med at glæde dig over mangfoldigheden? Vi er lemmer på Kristi legeme, og hvis hele legemet vil være øje, hvad bliver der så af hørelsen?
Og igen: det handler ikke om hvorvidt du har ret eller ej, det handler om, hvordan du udtrykker dig.
Esmaralda
Bruger
Hej Eva
Tak for dette inlæg.
Jeg har selv siddet og blevet mere og mere gal i hovedet over alle disse tilsyneladende tomme påstande(der mangler dukomentation). Men jeg har ikke lige kunnet finde ud af hvordan jeg skulle få det hele sagt til PC uden selv at blive sådan.
Tak - du har gjort det helt unødvendigt
Venlig hilsen Ester
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Pente Costal.
Jeg forstår ikke rigtig din måde at besvare mit spørgsmål eller argumentere på. Jeg spørger dig om, hvad du gør ved de mange steder i Bibelen, hvor Ånden som gave knyttes sammen med dåben. (Det var ikke nådegaver, jeg tænkte på). Du svarer, at du kender mange barnedøbte der ikke kender Jesus, ikke lever som kristne og ikke har Helligånden. Og det bortforklarer altså Bibelens ord eller sætter dem ud af kraft? Hvordan kan det være et argument? Jeg har sagt det før, og siger det gerne igen: Vi er IKKE tilhængere af en sorgløs dåbspraksis, hvor man opfatter en traditionalistisk dåb som nok i sig selv! Jeg og mange andre synes det er temmelig problematisk, og der er faktisk ikke så få præster, der gør meget ud af at sige til folk, hvad det er, de har ladet deres barn døbe til, og at de har et ansvar for at oplære det. Men heller ikke her kan man jo tvinge folk. Desværre har du nok ret i, at der er en del hykleri i det i mange tilfælde. Men du kan jo heller ikke skære alle over en kam. Jeg kender faktisk mange barnedøbte mennesker, som er blevet oplært i den kristne tro fra starten af og altid har levet som kristne. Men ifølge dig kan de så ikke have Helligånden, eller hvad?
Mht. Folkekirken og fornyelse: De præster og menigheder, der ønsker at nå folk med evangeliet (ja, de findes altså! ) er også opmærksomme på den problematik, du nævner. Ikke så få steder er der alternative gudstjenester, der henvender sig til folk, der ikke plejer at komme i kirken. Der, hvor jeg selv går, er der lovsangs/forbønsgudstjeneste en gang om måneden, samt at man arbejder på at få nogle såkaldte søger-gudstjenester i gang. Netop fordi vi ønsker at folk skal lære Jesus at kende! Vi har mange forskellige arbejdsgrene, også for unge og ældre mv.
Og nej.... vi hører faktisk ikke det samme "postaldium / prelydium / postulat" hver gang, tro det eller la´ væ´r (iøvrigt hedder det præludium og postludium - forspil og efterspil - så ved du det! ) Ingen vidnesbyrd: nej måske (evt i prædikenen), men dem kan du så evt. høre i sogne- eller missionshuset. Ingen mirakler...? For mig at se er Ordets forkyndelse da et ikke helt lille mirakel, hvis det da forkyndes ret - og hvad med nadveren, hvor vi i, med og under brød og vin modtager Jesu eget legeme og blod til syndernes forladelse? Det er da immervæk ikke småting. Men netop et mirakel! Jesus advarer os jo i øvrigt mod at kræve tegn. Det nytter ikke med undere, hvis Ordet ikke forkyndes ret! Det er det allervigtigste. Forældet liturgi - nøjagtigt hvor? Kun sprogligt, eller også andre steder? Det er vel ikke forældet fx at bede Gud om et åbent hjerte for hans ord? Gamle salmer: jo, vel nok, men sjovt nok er det ofte netop dem der er mest gods i! Vi skal i øvrigt snart have en ny salmebog, hvis det kan trøste dig (kvaliteten er nu vist lidt blandet, hm). Det med at faconen ikke appellerer, det kan da godt være for nogen, men mange kan faktisk også lide den, selv kirkefremmede! Modsat er det slet ikke alle, der ville elske pinsekirkens facon. Jeg kender da ikke så få, der er blevet "skræmt væk" af den. Den er også indforstået, bare på en anden måde.
Når talen falder på pinsekirkens tradition, siger du at form er en smagssag. Men handler det om folkekirkens, må den pludselig bære på den skyld at lægge både sig selv og hele kristenheden for had! Hvad var det lige for noget, det der med fordomme i spandevis?
Nu kommer jeg i en Pinsekirke. Jeg er ked af at læse det had der er lagt frem, hvor man sabler hinanden ned.
Som du slutter med Eva, så er vi hver en del af Jesus legme. Vi opfordres også til at have indbyrdes kærlighed.
Jeg ser ikke folkekirken som et problem i den kristne tro som sådan. Problemmerne er hos Biskopperne og til dels folketinget. Dem der kommer i folkekirken som kristne, har et sund kristent liv. Nogle af præsterne burde måske finde et andet job, p.g.a. at de går imod Guds ord, men det ændre jo ikke ved de kristne der kommer for at have et fællesskab med Jesus og Jesuserne.
Pinsekirken her i Kalundborg, er en sund kristen kirke, som gerne vil samarbejde med andre kristne kirker i byen. Vi er begyndt at have alliance uge sammen med en folkekirke og en Metodistkirke. Jeg håber også at nogle af de andre folkekirker i byen og oplandet, vil være med.
Efter hvad jeg kender til, så har Pinsekirkerne ikke nogen debat sider på Internettet. Jeg har også et håb for at der er flere pinse venner, som ønsker at opmuntre hinandens menigheder til at gøre noget ekstra, for at nå dem der ikke tror på Jesus. Når jeg nævner opmuntring, er det at vise glæde over det som fremme Jesus Ord til kirkefremmede og at komme med forslag til nye perspektiver, som de enkelte menigheder så kan bede over og EVT. tage op.
K.h. Kim
P.s. Lige et lille opråb. Ordet Pinsekirken er tilknyttet Pinsekirken i København (KKKC = Københavns Kristne Kultur Center), Så skal man nævne Pinsevennernes kirker, må det være i flertal.
#5975 - 11/12/200209:26Re: tal ordentligt!
HanneV
Bruger
Reg.: 22/11/2002
Sted: Nykøbing Sj. Danmark
Kære Esmeralda, Dette er egentlig intet svar men et lille spørgsmål, du bruger en forkortelse, LM, hvad dækker det, og undskyld min uvidenhed. Mvh, Hanne
serner
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
i stedet for at være modstander af folkekirken finder jeg det langt federe at være for Jesus Vil hellere bruge min tid på at forkynde Ham end at kritisere andre.....
#5977 - 11/12/200221:16Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Anonym
Anonym
Kære Ven
Nu er jeg ikke medlem hverken af din sekt eller af andre. Jeg er medlem af den Hellige Ortodokse Kirke, der blev stiftet år 33 af Kristus selv. Lad mig fortælle dig at der var en Kirke længe før Bibelen som du kender den, blev samlet til en bog. Denne Kirke omfattede alle de Kristne, der levede I Kristus, og holdt fast i over 300 år ved den Hellige Tradition, der omfattede både hvordan man skulle tilbede Herren, hvordan man skulle faste og hvordan man skulle leve efter de Kristne Dyder - Guds Lov om kærlighed. Kirken samlede senere den bog du kender,Bibelen, Den Hellige Skrift, og den er såmænd en del er en del af den Hellige Tradition, som omtales mange steder i Bibelen. Der var der slet ingen nedskrevne bøger blandt jøderne fra Moses til Abraham. Så alt hvad vi ved om Skabelsen er - fra Den Hellige Tradition! Den Hellige Apostel Pavlos skrev til Timoteus (1.Tim.3:15) og dette vers vidner om vigtigheden af det skrevne ord. Uden den skriftlige del af den Hellige Tradition, ville du slet ingen BIbel have. Også (1 Tim. 6,20-21) bør du læse, "bevar det, der er dig betroet" - det betyder det samme som (2. Thess. 2,15) hvori St Pavlos formaner os (kirken) til at stå fast og bevare det overleverede. I Hellige Johannes Evangelium 20,31 fortælles det klart og tydeligt hvorfor evangeliet skrives! For at vi skal tro! Det er altså nødvendigt med en nedskreven, overleveret tradition. Læs også (1 Korint. 11.2) hvor igen St Pavlos fastslår vigtigheden af at holde fast ved overleveringerne. I Filpperbrevet 4.9. fortæller Apostlen hvordan de de har "lært, modtaget, set og hørt" fra Pavlos skal de gøre. Jeg er godt klar over, at du ikke kender noget til Den Ortodokse Kirke, og du tror måske at Den Hellige Tradition er noget "rituelt" eller "menneskeskabt" - men der er ikke et ord, ikke et begreb i Den Hellige Tradition, der ikke kommer fra Kristus, fra Hans Apostle og fra Oldkirken. Den Hellige Tradition er levende Kristne hjerter, der står fast og ikke åbner op for falske lærere eller falske profeter. Galaterbrevet burde du også læse igen, for der er intet farligere for en Kristen end at lade sig lede af sin egen vilje. Er vi i Kristus, er kun Guds Vilje Lov for den Kristne. Ikke alle der kalder "Herre Herre" vil blive frelst, men kun dem, der gør Guds Vilje. Husk at Kristus har forbudt os at have fjender, og vær ikke vred på medlemmerne af den oprindelige Ortodokse Kristne Kirke, men undersøg hvad Kirken virkelig er, før du vredes og dømmer Kristi 2000 år gamle Kirke. Må Den Hellige Guds Moder bede for dig. I Kristus Nikolaj
#5978 - 12/12/200208:27Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Pente Costal
Bruger
Lille Ven...
Jeg er som ikke medlem af nogen sekt, men af en kirke som består af levende kristne som i aller højeste grad, elsker Jesus....Og hvor det i sandhed er muligt at se Gud nærvær og kraft........... Jeg er stolt over min kirke og alle som er i den, jeg er stolt over at se Kristus levende gjort i os..og i vores handlinger....
Nu synes jeg så ikke rigtigt at jeg kan bruge meget af det der tradition, og historisk pjank, for jeg tvivler meget på at den ortodoxe kirke skulle være bare en smule bedre, jeg tror alle kirke er til for Gud
Jeg er godt klar over biblens tilblivelse, og den hellige skrift læser jeg og studere i hver dag..
Jeg kan ikke lige se hvad meningen i dit indlæg er, men du må gerne give mig nogle konkrete svar på mine spørgsmål i det foregående indlæg..og dernæst gemme dine histrorie timer til andre, jeg har ingen interesse i kirkehistorie, men mit inderste ønske er prise og tjene Herren, og det gør jeg så..... Derfor genere det mig at opleve kirker som er gamle, og ufornyede som ikke kan besvare vore morderne verden, for du kan ikke tvinge folk ind i vores mål og rammer...Vi er nød til at bringe evangeliet og Kristus til dem på en måde som de kan forstå og finde hjemme i, forkyndelsen skal peppes op til tiden, og i dag er vi så intelligente at vi skal se før vi tror, og fint nok, lad dem komme og lad ordet mærke deres hjerter og Guds kraft blæse dem omkuld.....
Hvis den ortodoxe kirke er skabt af kristus selv, hvorfor ser vi så ikke på verdensplan noget mere markering fra deres side,,,??..... Jeg tror ikke du tættere på nogen større sandhed en den Kirke jeg kommer i eller sekt som du så udemærket lagde ud, well, min SEKT gør Guds gerning, og jeg vil hellere komme i en sekt og se mennesker frelst til kristus og de lidene blive helbredt og buskaber sendt ud, end at komme i gamle og døde kirker som lægger vægt på fortiden og histrorie og sætter sig som værende bedre pga, alder og oprindelse...
Så min kære ven, Lad Ånden gøre sin indtræden.... Og jeg er ligeså meget imod falske profeter som enhver anden sand kristen, det er bla. det jeg prøver at forebygge, i tjeneste for Jesus
Du siger undersøg kirken....Well jeg har selv kommet i den kirke flere gange og mange forskellige steder, og der var koldt og tomt.... Jeg lagde mærke til hykleri i overflod og traditionens overtag i Gudstjenesten.....og jeg vil ikke være hvor Jesus ikke er i centrum....
I Kristus(altid) PC
#5979 - 12/12/200209:50Re: Dåb....at kaldes tilbage??
kristina
Ordstyrer
Bruger
Altså helt ærligt, Pente Costal, nu må du altså snart lære styre dit tastatur ! Hvordan er det dog du tillader dig at skrive til dine kristne brødre og søstre ?
Jeg er ikke i tvivl om, at du er brændende, men efterhånden begynder jeg at spekulere på, hvad det er der har sat ild i dig, siden du skriver så ukristeligt nedladende, hånligt og ukærligt. Er der ikke en del sider i Bibelen, som du har sprunget over ?.
Vi er altså nogle stykker her, som nægter at lade os "peppe op til tiden", som du skriver. Tidsånden er ikke alles livret.
Du mener at vide noget om vores "hykleri" og vores "gamle døde kirke, som sætter sig selv som værende bedre pga alder - - "
Så mener du, at "i dag er vi så intelligente, at vi skal se, før vi tror". Det lyder som om du mener, at nutidens mennesker er mere intelligente end fortidens, og altså må tro på "udviklingen": Endvidere vil jeg minde om, at Guds ord siger: Salige er de der ikke har set, men dog tror" og "En ond og utro slægt kræver tegn"..
Du skriver at du ikke har nogen interesse i kirkehistorie, som du kalder "historisk pjank". Fair nok, men du har sandelig ikke grund til ligefrem at være stolt af, at du har skåret dine rødder over !
Du skriver at du er stolt af din kirke og over hvad I kan udvirke i form af helbredelser og udbredelse af budskaber. Ja, jeg kan sandelig se, at du er stolt. Men tænk nu hvis de frø, du og dine sår, og som måske vokser hurtigt op, er sået på et meget tyndt jordlag, og derfor ikke kan klare sygdom og modgang ?
Det er fint at være stolt, hvis det er Jesus du er stolt af, men hvor er din ydmyghed ?
Husk at vi er disciple af en mand, der red til Golgatha på et æsel - for at opfylde de gamle støvede skrifter, og for at frelse os alle fra død og fortabelse. Han hånede ingen, men gav sit liv, også for sine fjender.
Jeg vil ønske dig en glædelig advent, hvor jeg håber du vil få stunder til lidt eftertænksomhed.
Vi er ikke vant til at møde ortodoxe her på sitet, så jeg glæder mig over, at du er her. Mit eget kendskab til den ortodokse kirke er begrænset, selvom jeg har deltaget i et par gudstjenester, der hvor jeg bor. Trods min manglende viden kan jeg dog se, at vi hos jer kan blive mindet om en spiritualitet, som jeg af og til kan savne i min egen kirke. Det har været meget givende for mig at lære noget om netop dette, selvom det kun er lidt, jeg har lært.
Jeg håber, dine besøg på siden må være berigende for os alle.
#5981 - 12/12/200211:17Re: Dåb....at kaldes tilbage??
[Re: kristina]
malli
Bruger
Hej Kristina
Jeg er meget enig i at vi som kristne ikke skal gå og banke hinanden i hovedet, for som kristne tjener vi alle Herren - bare med forskellige udtryk. Biblen siger igen og igen at det er troen det kommer an på. Ritualer findes i alle kristne kirker, i forskellige former. Hvis vi går bag om ritualerne er de jo netop en konsekvens ....af tro. Alle ritualer kan være døde handlinger- SELV nadveren! hvis troen ikke er med.
En hel anden ting er at du, Kristina, skriver:
Husk at vi er disciple af en mand, der red til Golgatha på et æsel
. Jeg læste på et tidspunkt en bog af Frank Mangs. Han skrev at han på et tidspunkt som kristen begyndte at få høje tanker om sig selv - Gud havde jo brugt HAM til at få mange frelst! Men pludselig så han billedet for sig som du skriver om og så fik han den tanke (fra Gud?), at han ikke var andet end et æsel!. Hans opgave var at bære på Jesus - at ophøje ham. Vise Jesus for andre mennesker!.
Jeg skulle hilse og sige at dette gav Frank Mangs et andet perspektiv, et sundt perspektiv at have i baghovedet, når vi gerne vil stor-skryde "HI-HAAAR! ! ! ".
Med venlig hilsen
Malli
Ps. Var det ikke Jerusalem Jesus red ind til på æselryg.
malli
Bruger
Jeg vil tilslutte mig det Eva skriver. Min viden om den Ortodokse Kirke er også temmelig begrænset, så jeg ser frem til at læse om denne kirke og lære.
Velkommen til.
Med venlig hilsen
Malli
Hej Kristina, Hold da op hvor er i dobbeltmoralske. Her kommer den ortodokse farisæer ind fra højre og stikker Pente Costal i skoene at en er medlem af en sekt, og taler bedrevidende og belærende ned til ham, og når Pente Costal tillader sig at forsvare sig, så farer i ud imod ham.
Det kan godt være at Pente Costal skulle have svaret ham mere neutralt, men jeg synes også at Ortodoxos, burde være blevet gjort opmærksom på hvordan man opfører sig. Eller...
#5985 - 12/12/200217:24Re: Dåb....at kaldes tilbage??
[Re: Carsten]
malli
Bruger
Hej Carsten
Du skriver:
Det kan godt være at Pente Costal skulle have svaret ham mere neutralt, men jeg synes også at Ortodoxos, burde være blevet gjort opmærksom på hvordan man opfører sig. Eller...
Du har ganske ret i at det ikke er særlig pænt at benævne en andens kirke for "sekt"!. Det gør bare ikke sagen bedre at bruge lignende kasteskyts. Gud har kaldt os til fred....med mindre da det tydeligvis er en lære, der går imod biblen, men er det tilfældet må der "slås" med argumenter ud fra Biblen, og ikke på det personlige plan. Gud har jo ikke åbenbaret hele sin sandhed for nogen af os, og det KUNNE jo være at der er en lidt anden vinkel end vi lige er bevidste om. Måske er der en frihed og glæde i Herren som i P.C.s kirke, måske er der en fordybelse og spiritualitet i den Ortodokses kirke. Er det ikke bedre, at lytte til hinanden. Måske lade sig inspirere, frem for med det samme at kritisere, når nu begge kirker har kristent grundlag?
Jeg beklager, at mit tidligere indlæg kan læses som kritik af P.C., dette var ikke hensigten. Min mening var ikke at kritisere nogen!
Med venlig hilsen
Malli
#5986 - 12/12/200218:24Re: Dåb....at kaldes tilbage??
kristina
Ordstyrer
Bruger
CARSTEN !!! ... rolig nu! ... jeg synes jeg kan mærke røglugt ud af computeren her!
"Dobbeltmoral"? "Ortodoks farisæer"?
Men jeg vil besinde mig og lade være med at skrive alt det til dig, som jeg har lyst til, og i stedet ønske dig en glædelig adventstid, hvor jeg håber du får tid til at fordybe dig i, hvad Jesus har lært os om næstekærlighed.
Hej Kristina, Dobbeltmoralen består ikke i, at man ikke kan benævne ting ved rette navn, f.eks.: at kalde en spade for en spade og en farisæer for en farisæer, men dobbeltmoralen består i den måde i overstrømmende byder Ortodoxos velkommen uden at påtale hans angreb på Pente Costal, og samtidig hårdt slår ned på Pente Costals svar på tiltale...
Mht. næstekærligheden så beder jeg til at Gud hver dag må hjælpe mig til at elske alle mennesker, hver dag og hele tiden. Det bør vi alle. Det er ikke nemt, men heldigvis er det ikke af egens styrke og magt, men ved Hans ånd...
#5988 - 12/12/200220:23Re: Dåb....at kaldes tilbage??
kristina
Ordstyrer
Bruger
Carsten, hvad mener du? Vi er enige om, at en spade bør kaldes en spade. Men at kalde en person, som du formentlig ikke kender, for farisæer er ikke i orden.
En farisæer betyder - på nudansk - en skinhellig person, som er dømmesyg over for andre og overbevist om egen retfærdighed. Det er et personangreb og en grov beskyldning, som jeg ikke tror du ikke har belæg for, og som ikke har det mindste med spader at gøre. I hvert fald kun en spade, man kun kan bruge til at grave grøfter med.
Og dobbeltmoralsk? Du skriver:
<".. men dobbeltmoralen består i den måde i overstrømmende byder Ortodoxos < velkommen uden at påtale hans angreb på Pente Costal, og samtidig hårdt < ned på Pente Costals svar på tiltale... "
Hør her: Jeg er mig, kristina, som har sendt et indlæg til Pente Costal.
Eva er Eva, som har skrevet en indlæg til Ortodoxos. Vi er to (2) personer som ikke har nogen som helst forpligtelse til at være enige med hinanden, og ingen af os har nogen forpligtelse til at være enige med nogen som helst andre her på JesusNet.
Men vi har alle, også du og Pente Costal, en forpligtelse til at behandle hinanden ordentligt, læs Netiketten !
Du har helt ret i at det er svært - eller faktisk helt umuligt synes jeg - at holde af alle mennesker. Men hvis vi gør os rigtig meget umage, tror jeg godt vi behandle hinanden ordentligt.
#5990 - 12/12/200222:25Re: Undskyld til Kristina og Ortodoxos...
kristina
Ordstyrer
Bruger
OK Carsten, men ved du hvad, jeg tror du sommetider indlæser noget som slet ikke står i indlæggene. Du syntes, skriver du, at det omtalte indlæg var et "uprovokeret angreb".
Sådan læste jeg det slet ikke, tværtimod læste jeg det med interesse, fordi der står noget jeg ikke vidste. Og fordi jeg, modsat dig, er interesseret i vores kirkes rødder.
Det kan være farligt at "læse mellem linierne" - det er meget ofte vores egne tanker vi spejler der, og slet ikke det budskabets afsender har i sinde at bidrage med.
#5992 - 12/12/200223:18Re: Undskyld til Kristina og Ortodoxos...
malli
Bruger
Hej Kristina
At komme til at læse mellem linjerne, gør vi vist alle indimellem - især når vi bliver oprevet. Hvorfor sumpe videre rundt i det, når Carsten har været mandfolk(m/k) nok til at give dig en undskyldning ?
Med venlig hilsen
Malli
i mine øgne er du velkommen lige så længe du respekterer at vi er et også selvom vi er uenige. Men kalder du min og andres kirkelig traditioner for sekter. Sådan holdning er et udtryk for så er det sekterisme. Sekt er man jo netop når man gør sin egen sektor(f.eks. den ortodokse tradition) til helheden.
#5994 - 13/12/200200:23Re: Undskyld til Kristina og Ortodoxos...
kristina
Ordstyrer
Bruger
Nu er det vist mig der skal sige undskyld, for jeg anede ikke at ordet "sekt" var et skældsord. Jeg troede det var et helt neutralt ord, som bare betegnede et trossamfund, der af en eller anden grund havde skilt sig ud fra det herskende ?
#5995 - 13/12/200201:31Re: Undskyld til Kristina og Ortodoxos...
Machine_A
Bruger
Zeeeepow jeg kommer lige ind fra sidelinien.
Jeg syntes også visse dele af Orto's indlæg var interessant, men der er også dele jeg ville reagere overfor. Nogle har så valgt at tage parti for Orto mod PC - og når man tager parti, får man automatisk et modparti. Men som ordstyrer syntes jeg din parti-dannelse er under kritik.
Og jeg kan selvfølgelig rende og hoppe med min mening, men nu har du i hvert tilfælde fået den.
#5996 - 13/12/200205:26Re: Dåb....at kaldes tilbage??
serner
Bruger
Hej Pente Costal!!!
Jeg vil lige først sige at jeg på mange måder kan følge dig og vil sige at jeg (som er lutheraner) på linie med dig er yderst stolt af Pinsekirken!!! al mulig respekt! Det er fantastisk at se hvordan Gud på mægtig vis arbejder gennem jer på verdensplan! Og jeg vil på ingen måde bare antyde at det er i dårlig jord!!
jeg har dog lige et par kommentarer hæhæhæhæ.....
først og vigtigst: jeg finder det uvist og en lille smule snævert at kalde historie for pjank. Vi kan lære ufattelig meget af historien og i særdeleshed af kirkehistorien. Kirkehistorien består jo langt hen ad vejen om menneskers dumheder og Guds nåde! Og jeg må sige at jeg hellere vil lære af andres fejl end selv at behøve at lave dem først...... samtidig er kirkehistorien også fyldt af kristne helte og heltinder som vi kan lære ufatteligt meget af, helt at ignorere dette er da lidt dumt synes jeg. I øvrigt så studerer du jo også kirkehistorie når du læser i Ap.g og i NTs breve.
dernæst: jeg er fuldstændig enig i at vi bør fjerne alt det fra gudstjenesten der kulturelt hindrer folk, selvfølgelig uden på nogen måde at udvande evangeliet, så så mange som muligt kan finde Herren!! men jeg må dog respektere at folk er meget forskellige, og tro det eller lad være..... der findes (enkelte ) mennesker som ikke kan finde sig til rette i pinsen (ja selv i Bethlehem som jeg er en del af....), der findes mennesker der tiltales meget af kontemplativ fordybelse, af højtidelighed -og her er den Ortodoxe kirke et redskab i Guds hånd!! det giver dem beretigelse for lige netop der kan folk møde Ham! i øvrigt må man have respekt for at den katolske (omend ikke nødvendigvis den Ortodoxe) kirke stadig er den største på verdensplan, og de er altså ikke alle hyklere, der sker mange mirakler i den kirke!
well, er ikke sikker på at pinsekirken er tættere på sandheden end så mange andre kirker...... men jeg ved at den person som er sandheden, i sandhed bliver tilbedt og er tilstede hos os i bethlehem, omend vi er en folkekirke
vil lige slutte med at gentage mig selv og sige at jeg helt oprigtigt har dyb dyb respekt for pinsen og for hvad Gud gør hos jer!
Pente Costal
Bruger
Hej alle sammen.....
Okay jeg har lige fuldt debattens udvikling, og her må jeg selv jeg stå af, for ellers havne dette her et sted hvor vi bare bliver sure på hinanden....
Orto´s indlæg tog jeg som en provokation, og jeg forsvarede mig, eller noget... Man kan så diskutere hvor godt eller skidt det så var......men jeg synes vi skal lade det ligge, for jeg er ikke intresseret i at være på dårlig bølge længde med Orto´
Jeg understreger dog at jeg læser ordet sekt som et negativt ladet ord.. Når folk siger sekt, tænker jeg på fælles selvmord, og hjernevask....jeg tænker Moon-bevægelsen, og Sai baba
Dette har intet med Pinsekirken at gøre
Mvh- PC
#5999 - 13/12/200210:08Re: Undskyld til Kristina og Ortodoxos...
[Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Machine A,
jeg synes bestemt ikke du skal rende og hoppe, men frit komme frem med din kritik, sådan som du har gjort. I fodbold har linievogteren jo altid ret, (også når han ikke har!), men her på JesusNet har ordstyrere ikke automatisk ret Så jeg har tænkt over din indsigelse.
Men jeg må så have lov til at tilbagevise, at jeg har taget parti. Det er ikke min opgave at tage parti for eller imod nogen, og jeg gør mig stor umage for ikke at tage hensyn til, at jeg har mere tro, viden eller meninger til fælles med nogen af debattørerne end andre.
Min opgave er kun at medvirke til at Netiketten overholdes. Nogen gange lykkes det, andre gange ikke. Alverdens trosretninger er velkomne, men debatten bør ske i gensidig respekt og ikke udvikle sig til skænderier med personangreb og ubehagelige beskyldninger. Endvidere kigger jeg på, om den debat, der foregår, virkelig også har karakter af meningsudveksling og ikke af ensidig forkyndelse af ikke-kristne trosretninger.
Mine lejlighedsvise indspark går altså kun på formen og ikke på indholdet. I det foreliggende tilfælde har jeg i øvrigt ikke mit kristne "hjem" til fælles nogen af parterne, da jeg selv hverken hører til i "Trosbevægelsen" eller i den ortodokse kirke. Så der var for mig ikke nogen fristelse til at "tage parti" her, som du mener jeg har gjort.
Foruden at være ordstyrer er jeg jo også en menig bruger af JesusNet, så jeg deltager gerne i debatten. Så lægger jeg ikke skjul på, hvad jeg selv tror på, men jeg forsøger at holde mig til spillereglerne i Netiketten. Hvis det skulle smutte, så kom igen og klag !
#6001 - 13/12/200210:53Re: I dig kristus.....
[Re: malli]
Pente Costal
Bruger
Hejsa Malli....
Jeg er udemærket klar over ordet "sekts" betydning, men i dag forbinder folk det ofte med en flok fanatiske mennesker som er hjernevaskede, eller bims over i hovedet... Du ville heller ikke være alt for begejstret hvis du fik at vide at din kirke var en sekt?..
Jeg er ikke i tvivl om Orto holdning til Pinsekirken, og det er helt iorden, jeg har selv skarpe holdninger til folkekirken eller de ældre kirker..... Men pinsekirken er en tros-retning og gren af kristendommen som en hver anden gren, på lige fod med de evangeliske og apostolske osv.....
Hvis du siger sekt til et menneske, tænker vedkomne straks på det jeg tidligere nævnte... Derfor er det i mine øjne misvisene og forkert at kalde pinsekirken, eller nogen af de andre fri kirke for sekter......IM og LM er jo hellere ikke sekter vel?
Mvh- PC
#6002 - 13/12/200212:20Re: I dig kristus.....
malli
Bruger
Hej PC
IM og LM er jo hellere ikke sekter vel?
Nej, jeg mener sandelig også at der skal mere til at kalde en bevægelse for en "sekt". Jeg mener at der skal være tale om en total ensretning og lederdyrkelse netop som i Moon-bevægelse. Pinsekirken mener jeg heller ikke hører under denne kategori.
Med venlig hilsen
Malli
#6003 - 13/12/200213:08Undskyld til Kristina
Machine_A
Bruger
Jeg prøvede senere på aftenen (natten) at slette mit indlæg, men serveren gik vist kold og bagefter gik jeg selv kold. Jeg skrev mit indlæg ud fra at have læst fra Orto's skæbnesvangre indlæg og resten af tråden. Bagefter læste jeg hele tråden og det vendte ligesom billedet lidt, da jeg nok syntes PC har været noget skarp i tonen igennem en del indlæg.
Så bagefter ville jeg nok gerne bare have kommenteret hele kirkespørgsmålet frem for den enkelte sag. Men som sagt gik serveren ned og så faldt jeg i søvn.
Jeg vil så gerne ændre min kritik til, at PC måske godt kunne have fået en lille-bitte smule medforståelse frem for ren kritik.
#6004 - 13/12/200213:51Re: Undskyld til Kristina
[Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Jamen kære Machine A, selfølgelig kan jeg da det, jeg er helt forskrækket over at du åbenbart tvivler ! Du skulle bare vide hvor tit jeg selv har brug for kvajeblæk til skærmen !
Måske er du for ung til at kende til kvajeblæk? I så fald: Det er noget hvidt klisterstads, som man med en lille pensel smurte på de fejl, man havde lavet på sit gamle hakkebræt, og så skrev man oveni. Det blev aldrig ret pænt, og de 3 kopier nedenunder originalen stod ikke til at redde, så når man havde rodet med det hvide klister en halv times tid, smed man som regel det hele væk og begyndte forfra.
Så på dette område fortrækker jeg langt nutiden og har slet ingen nostalgiske længsler efter fortidens kontorarbejde !
#6010 - 14/12/200206:43Re: Undskyld til Kristina og Ortodoxos...
serner
Bruger
hey!
vil lige hurtigt gøre opmærksom på at jeg ikke tror at PC er en del af en såkaldt "trosmenighed" han er jo Pinsemand!! Pinsen er jeg stolt af, herlighedstelogi er noget skidt og er langt fra det samme som pinseteologi!!
jooh men der findes faktisk pinse og apostolske menighedder i Danmark som er meget influeret af visse former for teologi som kunne ligne hellighedsteologi. Men spørgsmålet er om der ikke også findes andre menigheder i Danmark, også lutherske, som er influeret af noget som er tvilsom teologi? Vi må forstå at det er utrolig vigtigt at vi forstår at vores menigheder er forbundne. Det er vores pligt og ret at stille spørgsmål til hinandens positioner, også selvom det ikke resulterer i at vi bliver enige om alting. Det er den måde vi lærer på og det er en kæmpe velsignelse.
#6013 - 15/12/200208:48Re: I dig kristus.....
[Re: malli]
HanneV
Bruger
Kære Malli og andre venner, Hvad skal man så kalde Pinsekirken og Baptisterne, og de andre, hvis ikke de kan kaldes sekter, sidegrene måske? Jeg ser måske ikke så stor forskel på sekter, så for mig er de en slags sekter. Mvh, Hanne
#6014 - 15/12/200209:23Re: I dig kristus - sekter eller kirker
[Re: HanneV]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Hanne,
Jeg tror ikke, at et anerkendt trossamfund efter almindeligt sprogbrug betegnes som en sekt.
Et anerkendt trossamfund har præst(er) med kongelig bemyndigelse til at udføre kirkelige handlinger og udstede attester med samme gyldighed som folkekirkens præster.
F.eks. er det danske baptistsamfund, pinsekirkerne, de romerskkatolske, de ortodokse og det mosaiske trossamfund anerkendte trossamfund.
Derimod mener jeg, at f.eks. Jehovas Vidner, Kvækerne, Unitarerne, Christian Science og Mormonerne m.fl. må betegnes som sekter. Ret mig, en eller anden, hvis jeg tager fejl her !
Men her skal du så bare vide at det Lutherske verdensforbund er en lille bitte klub. Baptister og Pinser er tilsammen næmlig større end den katolske kirke. Så hvis der er nogen der er en sekt i din definition så er det den lutherske kirke.
Ja nu er jeg jo teolog så mine definitioner har nok et andet udgangspunkt. Jeg vil nok nsige at en "sekt" er man når ens teologi divergerer så meget fra oldkirkens tros bekendelser, at man i praksis isolerer sig fra det store fællesskab. Det synes jeg ikke Kvækerne nødvendigvis gør, også selvom de ingen gudstjæneste liturgi har overhovedet.
De skal kaldes det samme som IM og LM, nemmelig troessamfund. For lige så lidt IM og LM er sekter, lige så er Pinsekirken og Baptisterne, Apostolerne.
Vi holder os alle til den Bibel som Bibelsselskabet udgiver UDEN nogen form for tillæg.
Nuvel, der er nogle forskelle på områder som du sikkert har set. Disse forskelle ligger på områder, hvor Biblen ikke udelukker den ene del, for man kan med Biblen bevise en form for dåb eller den anden. Begge holder sig til hvad der står, men grundlaget i hvordan vi forstår det der står i Biblen er forskellig men Jesus er den samme og det er Jesus i samme ånd som vi alle tror på.
Uden at sætte en større debat igang.
Så sagde en jeg kender, at vi i kirken ikke har brug for en troesbekendelse, for hele Biblen er vores troesbekendelse. Noget som egentlig er uden betydning, for de begge er centreret om at tro på Jesus.
Jeg ved at Pinsekirken har været et meget lukket troessamfund, så jeg kan godt se det fra dit synspunkt. Jeg har ikke selv været i Pinsekirken, da de var mere lukkede, men jeg har virkelig sat Pinsekirken på prøve for om det var en sekt eller et kristent troessamfund. Min opførsel har været til en kæmpe prøvelse for Pinsemenigheden og den viste, at Jesus Kærlighed overskygger ALT. Hvis det var en sekt, ville jeg have været på deres sorte liste over de mennesker man ikke skal være sammen med. Nu har de ikke sådanne lister, men Jesus Kærlighed der overskygger ALT. En nådesfrugt af tålmodighed, tilgivelse, mildhed, ja dem alle.
Esmaralda
Bruger
Hej
Ja det er vel bare et udtryk for gode manere at gøre opmærksom på hvis man mener at nogen er på afveje. Også selvom de ikke lige kommer i samme menighed som en selv.
Hvis vi er vidne til at nogen gør noget forkert har vi jo pligt til at gøre ham opmærksom på det.
Det er jo så op til Gud-helligånd at overbevise personen om rigtigheden af det nye eller den gamle overbevisning vedkommende havde. Og så er det jo derefter op til personen om han vil tage imod .....
Venlig hilsen Ester
#6020 - 16/12/200208:38Re: I dig kristus - sekter eller kirker
HanneV
Bruger
Kære Kristina, Jamen hvis andre trossamfund ikke er sekter, hvorfor er de der så, så kunne vi jo ligeså godt allesammen være i Folkekirken, Pinsekirken eller Baptister, som sagt er der en eller anden afvigelse ved dem ellers fandtes de da ikke.
#6022 - 16/12/200212:15Re: I dig kristus - sekter eller kirker
[Re: Jesper B]
HanneV
Bruger
Kære Jesper B, Jeg går ud fra at der er forskelle, ellers som jeg siger var de der jo ikke, disse andre trossamfund, eller hvad. Fx. Baptisterne tror da på voksendåb, det er da en forskel fra Folkekirkeb Jeg er da villig til at tro at jeg er forkert afmarcheret,men mon. Mkh, Hanne
#6024 - 16/12/200212:29Re: I dig kristus - sekter eller kirker
HanneV
Bruger
Jo Jesper men Baptistene tror, så vidt jeg ved, udelukkende på voksendåb, men jeg skal da tilstå at jeg ikke ved meget om andre kirkesamfund, jeg har, bortset fra en kort flirt med Rudolf Steiner, kun brugt Folkekirken. Mkh, Hanne
Faktisk er det sådan idag i de fleste baptistkirker at man kan blive optagert i menigheden med fuldt medlemskab hvis man bliver overflyttet fra en baredøbende menighed. Men Jo det er rigtig at i baptiskirker døber man kun mennesker som selv kan svare for deres tro.
med hensyn til Rudof Steiner. Så er antroposofi jo en esoterisk forestilling, helt på linje med den gnostisisme som Paulus taler imod i sine breve. + Atroposofiens lære er jo i direkte modstrid med nikænum bekendelsen, som taler om den ene Gud som kommer i kød.
#6026 - 16/12/200213:28Re: I dig kristus - sekter eller kirker
HanneV
Bruger
Kære Jesper, Jeg ved det godt, hvorfor tror du jeg forlod RS, og gik over til Folkekirken, men i øvrigt henviser jeg til tidligere svar til bl. a. Malli og Kristina, om Esoteriske retninger og reinkarnation. Folkekirke kontra andre Kirkesamfund, lad os så kalde dem det, ser jeg jo kun ud fra Folkekirkens synpunkt, men du svarede ikke på mit direkte spørgsmål, hvorfor er der disse forskellige Kirkesamfund hvis der ikke er forskel på DEM!!? . Så ville vi jo alle være enten det ene eller det andet. Mkh, Hanne
#6027 - 16/12/200213:50Da i nu er oprejst med Kristus
Pente Costal
Bruger
Kære Hanne...
Hvorfor er folkekirken ikke en sekt??.....
er det størrelsen der afgøre det?? Som du sikkert ikke ved, så er baptistkirken og pinsekirken på verdenplan betydeligt større, så hvis dit argument er ovetstående er DU medlem af den sekt...
er det alderen? jamen så er vi jo alle sammen sekter i de katolske kirkers øjne
er det åbenhed eller isolering?? Well, jeg har oplevet både åbne og lukkede samfund i både Pinsen og missionsforbundne
Hvad er det lige der gør, at frikirkerne er sekter???
Der er forskellige teologiske holdninger i de foreskellige kirkesamfund i DK, men jeg tror ikke at min kirke eller teologi alene holder fast i sandheden, det tror jeg de fleste kirke gør, frikirke såvel som folkekirker osv.
Jeg skal være ærlig og sige at jeg læser ordet SEKT om pinsekirken, så flyver jeg op i det røde felt, for ordets betydning idag siger alt om din holdning.... Så kære Hanne........hvad er så mest sekterisk....Pinsekirken eller Indre mission.... I mine øjne er ingen af dem sekter min kristne samfund....
I min Herre´s navn mvh- PC
#6029 - 16/12/200213:58Re: Da i nu er oprejst med Kristus
HanneV
Bruger
Kære PC, Jeg må bede dig svare på samme spørgsmål som Jesper, hvis der ikke er forskel, og det har intet med størrelse at gøre, men hvis der ikke er forskel, hvorfor er der så flere forskellige Kirkesamfund??, Mkh, Hanne
#6030 - 16/12/200214:12Re: Da i nu er oprejst med Kristus
[Re: serner]
HanneV
Bruger
Kære Serner, Nej, jeg er ikke direkte medlem af IM eller LM, jeg ken jo ikke komme til nogen møder eller så, men jeg holder da Bibelnøglen så jeg kan læse efter retningslinierne derfra, men jeg er medlem af Folkekirken og et troende menneske, Jesus er min frelser, er det ikke nok??
Ja men der er mange grunde. historiske, menneskelige magtkampe, teologiske skytte krige, og så selvfølgelig hele spørggsmålet om kirken tilknytning til stats mageten osv osv. Men når alt kommer til alt hvis du altså er med til at sige den apostolske trosbekendelse i kirken. Så tro du jo på en hellig, universal, apostolsk kirke. Gør du ikke?
#6032 - 16/12/200215:23Re: Da i nu er oprejst med Kristus
Pente Costal
Bruger
Jeg sagde ikke jeg troede at Hanne var med i IM eller LM
Jeg spurgte til om hvis Pinsen var en sekt, hvad så med Im og LM ???? For det da lidt dobbeltmoralsk at sige at Im ikke er i en sekt men Pinsen er....Har IM HELE sandheden?? Eller folkekirken??
Hvorfor der er flere kirke, jo Hanne hvorfor er der flere forskellige partier i folketinget....? Fordi vi har forskellige opfattelser af de vi tror på...... Og derfor er der nok flere kirker..... Min kirke "pinsekirken" taler det samme sprog som jeg gør, altså at det som jeg læser i biblen og forstår om kristus som danner min tro og holdning, det finder jeg bedst besvaret i Pinsen, derimod ikke sagt at jeg ikke kan komme i andre kirker....
Jeg går ind for tværkelig samarbejde, men opdager tit at holdningen er modsat hos andre, og det skuffer mig....... Men jeg tror ikke det er muligt at slå kirkene, sammen, da vi er alle for stolte eller noget lign. til at opgive vores overbevisninger......da biblen ikke har en facitliste bag i, er vi nød til at sætter liden til at Gud forklare det for os når vi læser det, og vi læser alle forskelligt...og lægger vægt på forskellige ting Men ingen af os ved hvad den endegyldige sandhed er , altså hvilken menighed trosretning som er DEN RIGTIGSTE........men i Guds øjne er vil vel alle lige gode.....eller dumme....what ever....
Men Hanne, forklar mig lige mit spørgsmål....hvorfor er min kirke en sekt?? og din ikke??
(to preach an pray im called) mvh. PC
#6034 - 17/12/200208:29Re: I dig kristus.....
HanneV
Bruger
Hej til jer allesammen, Jeg tror jeg lige må bringe noget på det rene, min Moder kaldte pinsekirken for en sekt, men vi mente ikke noget slemt med det, jeg tror I lægger meget mere i ordet sekt end jeg gør, det er slet ikke sådan et slemt skældsord som I gør det til, I skal nærmes sammenligne det med afvigende trosretninger, og for ikke at blive misforstået, afvigende fra Folkekirken altså, så lad os stoppe her, jeg har i hvert fald ikke lyst til at blive ved. Mkh, Hanne
#6035 - 17/12/200208:40Re: I dig kristus.....
Pente Costal
Bruger
Hanne....
Så synes jeg du skulle være bedre end din mor, og holde op med at kalder os for en sekt, og indse at ligeså meget som du kommer i en sekt, ligeså meget kommer jeg i en sekt....
Og jo, ordet sekt er slemt.....det er slemt nu..for ordets betydninger er blevet forstærket NEGAVTIVT........at kalde frikirkerne for sekter...er i mine øjne bagtalelse.....
#6036 - 17/12/200208:50Re: Dåb....at kaldes tilbage??
[Re: serner]
Pente Costal
Bruger
Hej Serner....
Jeg kan godt følge dig i at historien er god, og til dels vigtig...men den skal ikke være det styrende... Jeg vil gerne selv udvikle mit liv i kristus, og tilføje nye ting og opdage sandheder...osv. Men at fordybe sig i fortiden synes jeg kan være farligt..Jeg mener det er vigtigere at kikke frem ad.. Men jeg er alligevel enig med dig at vi kan lære noget....
men når vi kommer dertil at vi diskutere om Luther drak varm kakao og om Augustin holdte med FC. Midtjylland...så er vi kommet alt for langt væk fra det som er relevant.....og desværre er der mange som kommer ud på det skråplan....
Ellers....er vi enige...
(like they said, get that GOSPELPREACHER in here)
mvh. PC
#6037 - 17/12/200213:49Re: I dig kristus.....
HanneV
Bruger
Kære PC. Hermed følger mit leksikons definition på ordet Sekt: Sekt: = Religiøst samfund der på grund af særmeninger har dannet sit eget trossamfund. Er det så slemt ? Men jeg skal nok holde op med at bruge ordet, og bare kalde andr trossamfund for grene af trossamfund. Mkh, Hanne.
#6039 - 18/12/200200:42Ud med sekterne !...
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære allesammen !
Jeg har - nu kan jeg ikke lige finde hvor - skrevet noget forkert om hvad sekter er, jeg troede det var et ikke-anerkendt trossamfund. Det er forkert. Jeg har i dag spurgt min præst, og han forklarede mig, at det simpelthen bare er et ubrugeligt ord, fordi der ikke findes nogen klar definition af hvad det betyder ! Og så også fordi der er nogen - vist nok de fleste - der synes det er et negativt ord.
Så jeg beklager at jeg tog fejl og vil nu gå hen og strege det ord i mit leksikon.
Esmaralda
Bruger
Hej PC
Jeg har nu hørt mange fra både IM og LM som ville være mere end glade for at samarbejde med nogle frikirker.
Men hvor ligger humlem?
Måske i holdninger som ligner dine angående folkekirkegængere. Måske er det fordi at du signalere at der er én facitliste til Bibelen - nemlig DIN opfattelse. Og alle som ikke deler den er både egoister og fundamentalister og det der er værre....
Venlig hilsen Ester
Pente Costal
Bruger
Kære Esma.....
Vil du ikke være sød at fortælle mig hvilke Im og Lm foreninger det er, der gerne vil samarbejde? For jeg har været i noget lignede 16-17 stykker og ingen ville have det mindste med os at gøre, de ville heller ikke høre hvad vi foreslog.....
Og jeg kan ikke holde styr på alle de beretninger jeg for fra venner rundt i landet, hvor frikirkene selv må gøre tingene, fordi missionsforbundne ikke vil have noget at gør med dem, men det ville glæde mig at få navnet på nogen som gerne vil..stå sammen for Jesus..
Så hvem er det lige det er..gal på den...??
Du må kalde mig lige det du vil, og du må køre al din vrede af på mig...jeg kan tage din vrede... Men du kan ikke tage min.....og hvorfor....fordi jeg ikke har nogen.... Det eneste jeg har fra Im og LM er afslag på afslag om tværkirkelig arbejde............................
argumenterne er lige så latterlige som de plejer at være... "vi kan ikke have noget at gøre med nogen der ser ned på vores dåb" "Nej tak, vi holder hos til vor egne" "Tak men nej tak, vi vil ikke forvirre folk" "Vi må ikke samarbejde med folk som ikke er luthersk kristne" "jeg er nød til at vide om du tror på Gud" "Vi kan ikke samarbejde fordi vores leder ikke mener det er en god ide" "Dåbssynet er så vigtigere for os, og vi er vil ikke evangelisere med folk som ser ned på det"
og jeg har mange flere.....Min Gud!....hvor er det vi er havnet??......
Jeg forlanger ikke at du skal tro som mig...Du skal tro som dig selv på Jesus Men hav biblen som en autoritet det skal du, og min tro er 110% bibel baseret (de næste 890 er Helligånden i mig *griner*).....er din??....
Og hvis vi lige skal være helt ærlige...så er det altså missionsforbundne som afviser samarbejdet.. Jeg kender folk i rigtig mange frikirker, folk jeg stoler på, og de berette om det jeg tidligere nævnte øverst...
I kristus (ALTID) Pente costal
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Esmeraldas forklaring. Jeg vil heller ikke samarbejde, hvis hovedtanken er at det er smartere at være fræk end at vise respekt. Ikke af uvilje mod samarbejdet, men som en realistisk erkendelse af, at det er umuligt at opnå nogen gensidighed på de betingelser.
For hvordan skulle det overhovedet kunne lade sig gøre?
Esmaralda
Bruger
Hej
Lige nettop Eva.
Men jeg kender dog et par menigheder som samarbejder lidt på tværs - så langt de kan blive enige. Jeg skriver kun dem jeg personlig har kendskab til og ikke dem jeg kun har hørt om:
LM i Holstebro holder alliancebedeuge sammen med Babtisterne, og jeg mener at der er et par fællesspisningsaftner i løbet af året.
IM i Lemvig har noget kørende med Apostolerne/ kristen center i Lemvig
I Tarm/Skjern kører de evangelisation hver anden fredag det er for alle kristne kirker i området - starter med bedemøde i IM´s hus og går så på gaden. Der kommer så bare ikke nogen fra frikirkerne... (jeg ved ikke om det kører endnu)
En af mine rigtig gode venner er født og opvokset i et tværkirkeligt hjem: mor=apostol, far=Im, børnene=LM.... og de har det godt.
Det er selvfølgelig ikke så mange, men jeg har hørt om en masse i andre byer hvor jeg desværre ikke selv har været.
Venlig hilsen Ester
kristina
Ordstyrer
Bruger
Jeg mener ikke at samarbejde i sig selv er noget positivt. Jeg mener heller ikke, at det i sig selv er noget negativt. Det som gør begrebet positivt eller negativt er vel samarbejdets sigte, nemlig hvad vi forventes at samarbejde om.
Som jeg oplever det, er det især de frikirker, som som i deres forkyndelse afviger mest fra folkekirken (som de som regel har forladt) som er mest opsatte på at samarbejde?. Hvis det er rigtigt, kan jeg ikke undgå at komme til at tænke på, at det nok så skal være på frikirkernes betingelser, vi forventes at samarbejde?
Altså den model der hedder: "Kom-over-til-os-for-vi-er-de-rigtigste" ?
Men du kan bare ikke løbe fra at mange af frikirkens folk oplever afvisningen om samarbejde, som netop et udtryk for folkekirkens priviligerede position i samfundet og oplever dette som diskrimination og netop et uudsagt holdning til at den lutherske kirke model er den mest rigtige. Problemet er at folkekirken foruden at være folkekirke også er en konfesional kirke. Folkekirketanken blev aldrig ført helt ud i livet.
serner
Bruger
undskyld......... til alle parter.
en lille parantes. Både folke- og fri-kirker har deres fejl. Kan vi ikke stoppe den her snak om hvem af os der har flest af dem?? det tjener ikke til Kristi ære!
vi kan godt snakke om om vi vil have tværkirkeligt samarbejde eller ej, men kan vi ikke gøre det uden at skælde de andre ud? på den måde kommer vi jo nok ikke til at arbejde sammen.....
Esmaralda
Bruger
HEJ PC
Var det ikke på tide at du begynder at læse hvad jeg skriver.
Jeg skrev noget i retning af at alle kristne ønskede at vinde flere for Kristus, men at vi bruger forskellige metoder...
Tænk på at der også er nogen der bliver skræmt af for meget halleluja og klappen i hænderne.... de søger noget mere (hvad skal jeg sige) ...roligt og "begge ben på jorden"-agtigt.
Det er jo bare godt at vi har begge typer steder så vi kan vælge hvor vi vil komme.
Venlig hilsen Ester
#6053 - 31/12/200213:06Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Anonym
Anonym
Hejsa
Nu har jeg ikke læst alle indlæg, men har alligevel denne kommentar:
Bibelen beskriver ikke noget om gendåb - at blive døbt flere gange findes ikke i bibelen.
Hvis man er blevet barnedøbt ER man blevet døbt. Bibelen beskriver at store mængeder af mennesker bleve døbt herunder var der både børn og kvinder i mængden - dvs. at bibelen beskriver at børn blev døbt.
Bibelen beskriver at man kan komme væk fra troen men at den kan man komme til troen igen. Her står intet om at man skal døbes igen
Altså: Bibelen siger: 1) Gendåb beskrives ikke i bibelen 2) Børn blev døbt 3) Man kan komme til troen igen, og her beskrives ikke skal døbes igen.
#6054 - 06/01/200309:45Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Pente Costal
Bruger
Well...
Jeg er alt andet end enig med dig i, at biblen siger at børn blev døbt.....for det gør den ikke.... Og biblen taler om at "at hvis du tror af hele dit hjerte kan du blive døbt" det sagde Filip til hofmanden.. Så bare at blive døbt..gør ikke din dåb kristen....
De steder som barnedåbs tilghængere bruger er faktisk i mine øjne utrolige usikre....fordi.. Du ved ikke om der var børn til stede,,,,du antager det..... Du ved ikke om soldaten som døbte sit hus havde børn, og om han overhovedet havde en kone... altså...
Biblen siger IKKE...: at børn blev døbt osv...
mvh- PC
#6055 - 06/01/200311:29Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Anonym
Anonym
Hejsa eller Well Well for nu at blive i dit eget sprog...
Jeg vil gerne bede dig om at finde det sted i bibelen som siger at børn IKKE må døbes, eller en tekst som beskriver at "de blev KKE døbt".
Der står intet i bibelen om at børn ikke blev døbt, så hvorfor skulle de ikke være blevet det ?
Hvis man kigger lidt på GT (1 Mos 17,1-14) så fortæller Gud Abraham at "v11 I skal lade jeres forhud omskære, og det skal være tegn på pagten mellem mig og jer. v12 Otte dage gammel skal hver dreng hos jer omskæres, slægt efter slægt. Det gælder såvel den træl, der er født i dit hus, som enhver fremmed, du har købt, og som ikke hører til din slægt. " --> her beskrives altså at børn skulle omskæres. Hvis børn tidligere skulle omskæres, hvorfor skulle de så ikke senere døbes ? --> det lyder ret usansyneligt at Gud ønsker at indgå en "pagt" med mennesket og siger at børn også skal være i den pagt, for så senere at undlade at døbe børn.
For at underbygge at det er ALLE mennesker der skal frelses (dvs. også børn - for de er jo også mennesker) kan vi læse i 1 Tim 2,4: v4 som vil, at alle mennesker skal frelses og komme til erkendelse af sandheden.
Så vil Gud gerne have en pagt med alle mennesker, både børn som voksne ? --> Gud ønsker pagt med ALLE mennesker.
Hvordan ser Jesus mon på det med børn, og hvordan kan vi ud at det tolke om Jesus (og derved også diciplene) døbte børn ? 1. (Mark 1,5) v5 Og hele Judæa og alle Jerusalems indbyggere drog ud til ham, og de blev døbt af ham i Jordanfloden, idet de bekendte deres synder. --> blev børnene (også de helt små..) mon hjemme alene imens alle drog ud ?
2. (Matt 18,1-5) v1 På den tid kom disciplene hen til Jesus og spurgte: »Hvem er den største i Himmeriget?« v2 Han kaldte et lille barn hen til sig, stillede det midt iblandt dem v3 og sagde: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget. v4 Den, der ydmyger sig og bliver som dette barn, er den største i Himmeriget; v5 og den, der tager imod sådan et barn i mit navn, tager imod mig. --> skulle Jesus med sit syn på børn og den kærlighed han havde for dem, nægte at døbe dem..? --> jesus siger intet om at han ikke vil døbe dem og de skal vente --> HVIS jesus mente at de skulle vente med dåb til de blev voksne, hvorfor står det så ingen steder --> tænk hvis du selv levede for 2000 år siden, du havde mødt Jesus og ville døbes mv. og du kommer også rendende med dine børn: skulle Jesus - Herren - så sige: "jeg døber ikke børn, thi min Fader i himlen ønsker ikke at indgå en pagt med børn" ?
Nej Jesus ønskede, ligesom vi kan læse i GT (1 Mos 17,1-14), at indgå en pagt med alle mennesker, og hans syn på børn var særligt kærligt: (Matt 10,13-16) v13 Og de bar nogle små børn til Jesus, for at han skulle røre ved dem; disciplene truede ad dem, v14 men da Jesus så det, blev han vred og sagde til dem: »Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres. v15 Sandelig siger jeg jer: Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.« v16 Og han tog dem i favn og lagde hænderne på dem og velsignede dem. --> de må gernes velsignes, men ikke døbes ???
I ApG (2,37-41) står der noget mere, nemlig at løftet også gælder børn (altså i tråd med GT hvor pagten gælder alle mennesker). Så hvis du ønskede at blive døbt ville du så ikke også lade dit barn døbe ? - og hvem vil nægte det ? v37 Da de hørte det, stak det dem i hjertet, og de spurgte Peter og de andre apostle: »Hvad skal vi gøre, brødre?« v38 Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave. v39 FOR LØFT JER OG JERES BØRN og alle dem i det fjerne, som Herren vor Gud vil kalde på.« v40 Og med mange andre ord vidnede Peter og formanede dem og sagde: »Lad jer frelse fra denne forkvaklede slægt!« v41 De, som tog imod hans ord, blev døbt, og den dag blev der føjet næsten tre tusind mennesker til.
Sammenfatning: 1. I GT ønsker Gud en pagt med alle mennesker og i NT bliver løftet viderbragt.
2. Hvorfor skulle Jesus afvise børn ved dåb ?
3. Det står ikke skrevet at Jesus afviser børn - tværtimod.
4: Der står intet om at børn ikke måtte døbes - tværtimod er der flere ting der tyder på at det skete, omend det ikke er nedskrevet
5. Må en kristen gå med sko efter dåb ? Well, well nu bliver det jo svært, for der står jo intet sted at de gik med sko. Så gik de egentlig med sko ? Well, well det var nok så naturligt at man ikke gad beskrive at man godt måtte gå med sko.. Well, well Gud ønsker en pagt med alle mennesker, og her står intet om at børn blev døbt - det var selvfølgelig NATURLIGHEDEN selv at det skete *s*
Håber det kan bruges til noget
Kristenhelbreder
ps: hvis man nu skulle være så fræk og tage Jesus ord i sin mund så ville jeg sige flg. i denne situation: "En kom og ville have sin barn døbt, men nogle nægte det og de strides om spørgsmålet" så sagde Jesus: "Hvem vover at undlade en barn dåb thi Guds rige er deres."
#6056 - 06/01/200313:36Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Pente Costal
Bruger
Hejsa KH...
Hvis vi vender tilbage til historien om Filip og Hofmanden.... Hofmanden sad og læste i ordet.....altså måtte han haved kendt til ordet.... Og Filip sagde til ham, at intet hindrede ham i blive døbt, hvis bare han troede af hele sit hjerte....
Og..jeg er sikker på at en voksen og et barn ikke tænker eller tror ens.... Et barn har en naiv tro, altså det kender ikke til forskelle....udlukker vel også tvivl.... derfor siger Jesus, "at guds rige er deres" fordi de tror som børn... Hvis mennesker som voksne vil i Gud himmel må de får deres voksne tro, til at virke stærkt som lille barns naivitet...... Derfor bekendte de voksne deres tro, ved dåben til Jesus kristus, velvidende hvad de gik ind til.....
I Markus 10, siger Jesus: at i skal døbes med den dåb, han selv er døbt med.... Altså med Helligånden...og husk på Jesus var voksen..ikke en baby..................
Fortæl mig et sted hvor man med 100% sikkerhed kan se at der står "barnet blev døbt eller lign." Kikker vi på ansvar og myndighed....ser vi at mennesker først selv har ansvar for dem selv omkring 18 til 21 års alderen...altså når de har erfaring og er voksne.... Din dåb til kristus, bør være sådan i du i dit ungdoms liv, bliver undervisr så du har erfaring og viden, så du med hjertet ved hvad du går ind til...ligesom en når står på egne ben som 18 årig....
Du kan ikke vælge et andet mennesket til tro, mennesket må selv komme til erkendelse....hvor meget har du erkendt som en baby??............
Og kikker vi på Pagten med Israel...om omskrærelse.... Skønt alle var omskåret gjorde de alle hvad der var ondt i Herrens øjne....fra den ældste til den yngste.. Altså.....de var ikke modne nok..måske--
Dåben---- bliv døbt som voksen med viden og visdom---erfaring....aflæg barnligheden og tro stærkt og naivt som et barn.........
I barnedåben bekender en anden at Du tror på jesus, meeen....hvordan kan du vide hvad jeg tror på?? Hvordan kan du bekende min vilje, om noget som jeg ikke har erfaret?......? WELL i just wonder?
i Jesus (selvføgelig) PC-
PS-. Hvilke ting tyder på at børn blev døbt??.....
#6057 - 06/01/200314:18Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Anonym
Anonym
Hejsa
Wellll *ggg*
Sådan meget kort fortalt: jeg kan intet se galt i at et barn døbes og så ovenikøbet senere kan sige at det var en rigtig beslutning ved konfirmation
Jeg kan intet se galt i at der allerede for barnsben laves en pagt imellem Gud og børn.
Jeg kan intet se galt i at man i GT omskårede allerede fra 8 dags aldren og at man i dag kan døbe små børn.
HVIS man er at den tro at det er forkert at døbe en barn fordi barnet ikke kan sige ja til noget, så mener man jo dermed også at det ikke kan være Gud som talte til Abraham idet Gud mener sagtens at der kan laves en pagt fra barnsben.... Hvem har ret Gud eller "A" tilhænger (se nedenstående)
Så hvem har ret ? A. Dem som ikke kan finde et direkte cicat fra bibelen hvor et barn døbes og syntes det er forkert at døbe fordi barnet ikke selv kan sige "ja" i situationen.
B. Dem som finder at jesus ikke siger nej til nogle og lader alle døbe.
Jeg behøver vel ikke sige at jeg er tilhænger at "B"' Hvis jeg kunne læse i bibelen at børn ikke måtte døbes og jeg ikke i GT kunne læse at Gud siger at børn kan indgå en pagt med Gud ville jeg da osse vælge "A"
Nogle gange tænker jeg på at det med barnedåben bliver skubbet i baggrunden af frikirker for at de ligesom kan få lidt "magt". Magt ment på den måde at en frikirke derved kan indgå den pagt imellem Gud og mennesket og det giver jo status
Jeg kan ikke finde et cicat som direkte beskriver at et barn døbes, men jeg kan heller ikke finde en citat som beskriver at et barn ikke må døbes - jeg vælger at lade Jesus råde og han siger at ALLE er velkomne.
Mit hjerte siger mig at de for 2000 år siden døbe ALLE som kom, herunder børn og gamle.
Forresten må man døbe en over 80 år ? - der står vel intet i bibelen om at ældre over 80 år må døbes ? Nej det var vel ligeså naturligt at døbe en gammel som et barn at man overhovedet ikke skrev noget ned omkring det - det var nok en banal selvfølge dengang.
At undlade et barn at blive døbt er at undlade en pagt imellem gud og mennesket.
#6058 - 07/01/200309:49Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Pente Costal
Bruger
Hej igen KH....
Og well......*S*
Da Jesus sagde " For Guds rige er deres" betød det at fra et barns fødsel var det indlemmet i Gud rige, det var skrevet ind på forhånd...altså der er en pagt mellem et barn og Gud..... Og fordi barnet tror på "sin" måde, som jeg beskrev før, behøver et barn ikke frygte noget, da det er frelst ved en pagt med Jesus, "for Guds rige tilhører dem".......
Som barn synder du også, men jeg mener ikke man kan stille et barn til ansvar på samme måde som en Voksen....derfor....er det nødvendigt for et menneske at kende til bevidst og ubevidst synd, og for at komme til erkendelse af hvad det vil..... Er troen der...bliver du frelst.. Er troen der ikke havner du i helved.......
Jeg siger ikke at børn stå¨r alene....jeg tror bare at pagten mellem Gud og børn er indstiftet, og ikke har noget at gør med dåben..den er forbeholdt dem som af hjertet kan bekende, for de de har erfaret at der ikke findes bedre end Gud.....
Jeg synes også et at dåben er alt for alvorlig, til at man kan lade børn bestemme.....og det gør vi jo heller ikke....det har vi en fadder til......en fadder til at sige hvad jeg mener og tror....hm..??..... Jesus velsignede børnene, det gør vi også i vores kirke.....
Konfirmation.......du mener den der bekendelse som er lokket frem ved penge, fest og gaver..????:...
Nej.....
Hvis vu skulle døbes som børn..hvorfor blev Jesus så ikke døbt som lille`?.....hvorfor ventede han??... indlysende det er ....!"!!!!....
mvh. PC I Herrens navn......
#6059 - 07/01/200311:57Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Esmaralda
Bruger
Hej PC
Du spørger hvorfor Jesus ikke blev døbt som barn. Det er der et helt enkelt svar på, nemlig den at døben først blev indstiftet på pinsedagen.
Når man bliver døbt er det jo til Jesu død og opstandelse. Det kunne man jo ikke gøre før Jesu død og opstandelse - vel?
At Jesus velsigner børnene er af samme grund - dåben var ikke indstiftet på daværende tidspunkt.
Du siger: Da Jesus sagde " For Guds rige er deres" betød det at fra et barns fødsel var det indlemmet i Gud rige, det var skrevet ind på forhånd...altså der er en pagt mellem et barn og Gud.....
Hvad betyder det så når der står at ingen, end ikke en eneste er uden synd? Kan desværre ikke pt huske hvor det står.
Når Jesus taler om mennesker mener jeg at det er mest logisk at sige at det er alle aldre - eller er man først menneske når man er bevidst nok?
Venlig hilsen Ester
Hvis du er B tilhænger, så glæder du dig over at tvinge et barn til at dø og genopstå til et liv med Jesus. Konfirmationen der bliver købt med penge til at sige OK, det er godt i som forældre tvang mig og jeg nu kan sige nej til pengene og Gud.
Jesus velsignede børne, det gør frikirkerne.
Voksne blev døbt på den tro de har, at Jesus er vejen til Faderen. Det gør frikirkerne.
Glæd jer i Herren, jeg siger glæd jer glæd jer.... Hvilken glæde er der i noget som man ikke selv har valgt at leve med.
Frikirkerne gør sig ikke til mellem punkt mellem mennesket og Gud. Frikirkerne fortæller om Gud og DEM der KOMMER TIL TRO bliver døbt. Som det står i Biblen.
Frikirkernes troesbekendelse er ikke noget der er skrevet som resume, men det er HELE Biblen.
Frit oversat, så siger Paulus, at synden har liv når vi kender synden. Et barn kender ikke synd. Hvordan skulle barnet det? Ingen har fortalt barnet det.
Barnet er født rent men arver synden. Hvis vi var født uren (syndig), så siger Gud jo at vi skal fylde jorden med synd.
#6062 - 07/01/200316:31Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Anonym
Anonym
Hejsa
Sikke en vrede : ) --- >
Jamen jeg tvinger ikke et barn noget ved at lade det døbe, jeg prøver i min tro på Jesus at gøre det bedste for barnet.
Hvis de er uening med dåben kan de undlade at blive konfimeret og så er den klaret.
At du syntes konfirmationen kun har noget med gaver og andet at gøre, ja så må du tale for dig selv ( ). At sige ja var vigtigt for mig og for mange andre. Nogle er interesseret i gaverne, men af samme grund laver man idag fest for dem som ikke bliver konfirmeret.
Hvis du har læst mit indlæg, hvilket jeg ikke tror du har, så ville du nu vide at der ikke står noget i bibelen om at man ikke måtte døbe børn, faktisk står der heller ikke direkte at man døbte børn. Der står ALLE blev døbt.
Da ingenting står i bibelen om barnedåb kan ingen vel afgøre hvad der er rigtigt eller forkert.
Hvis du er Jesus tilhænger, så glæder du dig over ikke at lade et barn døbe, selv der intet står i bibelen om at det må man ikke.
Med hvilken beføjelse har du fået fra Herren til at bøje Bibelen og dermed Herrens ord som du selv finder rigtigt, og prøver at sige andre skal følge ?
Ja, jeg er stadigvæk "B" tilhænger thi lad alle komme til Jesus.
Tænker på at man måtte vaske håret efter en dåb dengang, for der står vel intet om det i bibelen....nej, det var vel så naturligt at der skriver man ikke i bibelen, ligeledes skriver man heller ikke at spædbørn, børn, kvinder, mænd, gamle, unge... osv... blev døbt, nej man skriver ALLE blev døbt.
Griner lidt - tænk at vi idag skal sidde og bliver ueninge om det, Jesus må da grimmer sig lidt over vores dumhed og over at han ikke skar ALT ud i pap dengang til ære for "dumme mennesker".
kh Kristenhelbreder "Døbt som lille, sagt ja til dåben ved konfirmation, Helligånden bor i mig og Jesus er min frelser" "Hvilket menneske tør dømme om ovenstående ikke er en dåb selv om det ikke er voksendåb?"
#6064 - 07/01/200320:55Re: Dåb....at kaldes tilbage??
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære Kim,
Jesus sendte os jo, inden sin død og opstandelse, Helligånden for ikke at efterlade os faderløse, .og ved barnedåben døber vi jo netop i faderens, sønnens og helligåndens navn.
Det lille barn får Gud til sin far ved dåben, det er Gud der modtager barnet, og ikke barnet der handler, mener jeg. I den sag kan man sammenligne dåben med omskærelse, pagten med Gud, som jo også fandt sted inden barnet kom til skelsår og alder.
Hvis du mener, at et menneske skal være bevidst troende, før dåben bør finde sted, hvilken nedre aldersgrænse vil du så sætte ?
Og kan man også falde for aldersgrænsen, hvis man er kommet op i årene og f.eks.er dement, lider af hukommelsestab og ikke er særlig bevidst om noget som helst mere? Synes du at man skal gennemgå en intellligensprøve, før man kan blive døbt for at sikre, at dåbsbarnet (eller den voksme) nu er helt med på hvad der foregår? Eller skal dåben kun finde sted, når en person selv føler et behov for det ? Det lyder måske lidt provokerende, men jeg spørger for at tydeliggøre hvad jeg mener, ikke for at provokere.
Hvis man skal være kommet til frelsende tro inden dåben bør finde sted, således at dåb kun er en lydigheds- og bekendelseshandling, så synes jeg der er noget galt. Så er det ikke Gud der adopterer sit barn, men barnet der selv skal opsøge sin far.
Jeg selv er barnedøbt, men brugte det ikke til noget i mange mange år. I dag ved jeg at min himmeske far, har passet på mig, hans barn, hele mit liv, selv om det først gik op for mig for få år siden. Jeg er dybt dybt taknemmelig for, at der var en gudmor og et par forældre, der- selv om de nok ikke mente andet med det, end at det traditionelt var den måde et barn fik sit navn på - bar mig til dåb. Hvis jeg aldrig var nået frem til kristen tro og til at glæde mig over min dåb, så havde den ganske rigtigt ikke haft nogen betydning. Dog kan jeg ikke få øje på, at den skulle kunne få en ligefrem negativ betydning? Barnet kan jo ikke huske, hvad der er sket, så noget varigt mén kan vel ikke komme på tale ?
Her i den faldne verden må vi se i øjnene, at hvad vi vælger at gøre, eller lade væreæ med at gøre, for hinanden, kan konsekvenser for "hinanden". Dåben er en gave fra Gud, som vi så snart vi er født kan modtage, helt ufortjent, hvis nogen vil hjælpe os og bære os til dette hellige sakramente.
Hvis ikke, så kan vi jo ganske vist blive døb som voksne (hvis vi lever så længe), når vi er kommet til tro på anden måde. Men ville du afstå fra at hjælpe dit eget barn til at få verdens største gave, nemlig at blive Guds barn ?
Det kan måske koste barnet dets evige liv hos Gud at undlade dette hellige sakramente. Barnet er jo født som en synder - det står der i bbelen - og har derfor brug for at blive renset for synd for a kunne være sammen med Gud. Det sker når vi lader barnet døbe.
Hvis det skulle være nødvendigt at komme til bevidst , frelsende tro inden dåben, så forekommer dåben mig at være underligt overflødig, så kunne vi lige så godt afskaffe den, synes jeg. Men bibelen siger jo, at vi skal døbe ..... . Dåb og nadver er de to helleige sakramenter, som er befalet af vor Herre.
Helligånden kom ikke til mennesket før Jesus død og opstandelse. Jesus fortæller jo disiplene, hvor de skal gå hen og vente på talsmanden (Helligånden).
Vi læser hos Paulus, at dåben er en begravelse af det gamle og en opstandelse til et liv i Jesus Kristus. Det betyder, at ethvert barn der bliver døbt, bliver også begravet og får en opstandelse til Jesus.
Jeg kan ikke sætte nogen nedre grænse, for jeg er ikke Gud og det er KUN Gud der kalder det enkelte menneske. At sætte en alder på hvornår de forskellige ting i Guds almægtighed skal ske, er at gøre sig selv til Gud. Jeg har fast tillid til at Gud ikke tillader et menneske at gå fortabt, uden at det ikke har fået tilbudet fra Gud om evigt liv. Biblen siger jo, at der skal ikke falde en eneste spurv på jorden, uden at Gud er med. Det har jeg tro for.
Om man skal igennem nogen prøver for at blive døbt? Når jeg ser i Biblen, så står der ikke noget om nogen prøver, for at skulle blive døbt. Der står at man skal døbes når man har valgt at taget imod Guds ord. Der er ingen test, men der er Ordet.
Man skal ikke komme til frelsen, men gerne til Frelseren og når man kommer til Ham, er dåben en automatisk følge ved at begrave sit gamle legme og genopstå til et liv med frelsende kår gennem Jesus. Dåben er en naturlig del, når man vælger at ville tro på Jesus. Gud ønsker ikke at tvinge mennesker til at være sammen med Ham, for der står at Han ønsker vi skal glæde os i Ham og hvem kan have nogen glæde, hvis de er tvunget ind i noget?
Hvem siger at Gud hader børn og ikke vil passe på dem? Jesus siger at børn tilhøre Guds Rige. Gud elsker børn. Gud passer på børne. Gud velsigner børne. Gud vil være sammen med børne. Jesus jagede ikke børne væk, men sagde, at et barn kommer lettere i himlen end den der er voksen. Hvorfor tror du Jesus siger at det er nemmerer for børn?
Det er født som synder, men det har ikke syndet, for synden er ikke åbenbaret. Hvis barnet er en synder og vi ser på det som Jesus siger om børnene, så er det faktisk muligt at der er synd i Guds rige. Det tror jeg ikke på, for Gud er Hellig og intet urent (synd) er acceptabelt hos Gud.
Når man velsigner, så renser Gud også en. Så når et barn bliver velsignet, overtager Gud barnet og reser det i Sin Nåde og kærlighed.
Vil først undskylde over det der kunne fremkomme som vrede.
Barnet har ingen mulighed for at sige fra ved konfirmationen. I dåben er barnet begravet og genopstår til et liv med Jesus. Barnet vil altid tilhøre Jesus, med mindre det fornægter Helligånden og så er det først ude, hvor det ikke er muligt at bunde, for her siger Biblen, at på dette punkt er der INGEN Nåde på nogen områder. UHA, det er så en alvorlig sag at jeg ikke tør tænke denne tange helt igennem.
Der er intet i vejen med at konfirmationen var en vigtig handling for dig og andre. Det er jeg kun meget glad for at hører. Jeg kan kun sige at for den klasse jeg gik i, var der ingen interesse i hvad det betød. Dette galte også parralel klasserne. Jeg havde en meget nær livs ven, som gik 1 klasse over, her var situationen den samme. Vi spurgte faktisk præsten hvad vi skulle sige, for at vi kunne blive konfirmeret, for selv handlingen var noget som skulle klares til UG (13). Min søsters klasse var der måske en det betød noget for. Min bror, var der heller ingen. Vores klasse havde det faktisk meget sjovt at gøre nar af Gud.
Jeg har læst dit indlæg, men hele mit indlæg er et svar på at du siger frikirkerne prøver at blive næsten Gud lig. At frikirkerne med magt prøver at være de eneste der kan føre mennesker til Gud gennem dåb. Det er så forkert som det kan være. De frikirker jeg kender til, ønsker man virkelig at Folkekirken må få en stor fremgang af troende og at Folkekirken må døbe flere der kommer til tro på Jesus.
Jeg glæder mig over enhver der kommer til Jesus og bliver begravet og genopstår til et liv med Ham. Jeg glæder mig over at alle børn tilhøre Guds Rige. Er det imod Biblen? Hvis det er, vil jeg gerne vide det, så jeg kan bede om tilgivelse.
Jeg bøjer ikke Biblen, for det må jeg ikke. Min tro bygger på HELE Biblen og hverdag, hvor jeg får åbenbaret noget nyt, bliver det indtaget i mit liv, så Gud kan forme mig som Han ønsker.
Du har ganske ret. Jesus ryster sikkert på hoved over vores debat. Jeg tror det er med vilje at Han ikke har skåret det ud i pap, for Han ønsker ikke at vi skal bindes til nye love (bla. dåb), men at vi må have indbyrdes kærlighed. Denne kærlighed har vi kun gennem Jesus og så er det uden betydning om hvordan vi har det omkring dåben. Jesus er nøglen og grundstenen som vi skal bygge på og ikke dåben.
#6068 - 08/01/200300:28Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Anonym
Anonym
Hejsa igen igen
Ja vi finder vel nok ud af det hele på en eller anden måde
Nu vi er ved det, så har jeg tænkt over noget:
1. Johannes døbte med vand og han siger at der vil komme en som døber med Helligånd 2. Jesus kommer så og døber med Helligånd 3. Jesus døber vist aldrig nogle med vand (?) 4: Jesus sender sine diciple ud for at døbe 5: Siger Jesus at de skal døbe med vand ?
Min tanke går på at efter Johannes skulle der kun døbes med Helligånd og slet ikke vand ?? (Ja, ved godt at diciplene også bruger vand, men Jesus gør det ikke og siger vist heller ikke at de skal bruge vand).
Grunden til at jeg får denne tanke er at Jesus ikke er af denne verden, så hvorfor skulle han så lade døbe med noget fra denne verden og ikke med noget fra den han komemr fra ?
Altså vanddåb er "åndsvagt" når man kan døbe med Helligånd ?
#6069 - 08/01/200300:33Re: Dåb....at kaldes tilbage??
Anonym
Anonym
hej
Det var vist: "Frit oversat, så siger Paulus, at synden har liv når vi kender synden. Et barn kender ikke synd. Hvordan skulle barnet det? Ingen har fortalt barnet det.
Barnet er født rent men .. osv "
Men jeg tror vist jeg har forstået meningen med det nu
Esmaralda
Bruger
Hej
Øh i min bibel lyder den frie oversættelse sådan her:
Før jeg kendte synden var jeg ikke bevist om den, men den eksisterede alligevel. Da jeg blev bekendt med synden kunne jeg se den i mit eget liv, men den havde været der hele tiden.
(kan desværre ikke huske det præscise vers)
Venlig hilsen Ester
#6076 - 08/01/200314:58Re: Dåb....at kaldes tilbage??
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære Pente Costal,
Tak, men jeg fortjener slet ikke din respekt, hvis jeg ikke er i stand til at udtrykke mig på forståeligt dansk. Jeg vil forsøge mig igen, men det bliver så ikke i dag.
Det har ikke været min mening at på dutte andre en mening. At jeg skriver som jeg gør, er ud fra konklusionerne i de forskellige syn, som jeg ser det.
Nu vil jeg nok dig ret i at ordet "hade" er nok noget stort i denne sammenhæng, men det var det jeg tænkte på og havde ikke noget synonym på det tidspunkt. Men er barnedåben ikke noget man i Folkekirken benytter for at Gud skal beskytte barnet? For jeg mener jo at Gud vil beskyte barnet, p.g.a. at Gud elsker det og ikke fordi det er døbt. Konklusionen på at man ønsker Gud skal beskytte det, ved at lade det døbe også står i handlingen og er bange for at Gud ikke vil tage imod barnet, hvis det ikke er døbt. Hvis Gud ikke vil tage imod et barn der ikke er døbt, hvor er Guds kærlighed så?
Ja, med mindre man fornægter Jesus senere. Som vi jo er enige i, så er Gud trofast og det er os der fejler hele tiden p.g.a. synden. Men i dåben har Gud gennem sig selv i Jesus, åbnet porten til at vi kan gå igennem den (v. dåben), for at være Ham nær. Vi læser jo i hele Biblen hvor stor et ønske Gud har, til at være sammen med os, så Han gjorder det der skulle til, for at vi kan være Ham nær og det er jo kun muligt gennem Jesus blod, som renser os for alt synd. Denne renselse er sket gennem dåben, ved at vi er blevet født på nu til et liv i Jesus Kristus.
Du har ret i de 5 punkter du nævner. Det eneste vi egentlig ved omkring døb, er at det betyder nedsænkning. Det med at det er vand, er der nogle få henvisninger til. Da Moses gik med det israelske folk ud af Ægypten, skulle de gennem vand for at komme til det lovede land. Noa byggede en Ark, for at verden kunne blive ny gennem vand. Den almene relation til vand er, at det bruges til at gøre rent med. (Min egen opfattelse, hvor der ikke er noget belæg for rigtigheden).
I Pinsekirken taler man om at blive døbt i vand og i Helligånden og at det er ikke noget der absolut er noget der sker i én omgang.
#6080 - 08/01/200318:08Re: Dåb....at kaldes tilbage??
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære Kim, lige en foreløbig indskudt bemærkning, nemlig Jesu svar til Nikodemus, hvor han siger: Sandelig sandelig siger dig, den som ikke bliver født igen af vand og ånd kommer slet ikke ind i Guds rige. (Måske er citatet ikke helt præcist, men meningen er i hvert fald.)
Det er rigtigt, men til det svar som Jesus gav, var der et spørgsmål og det er mindest lige så interessant.
Problemmet ligger jo i, at hvis spørgsmålet ligger omkring dåben, så bevirker det jo at det er dåben der frelser og ikke troen. Men her er det jo så herligt at spørgsmålet lyder, hvad der skal til, for at kunne komme til Gud. Ikke hvad der skal til for at Gud vil tage imod en. For Gud tager mod enhver der tror, så der igennem er frelsen, men med frelsen følger jo dåben som er genfødslen gennem vand.
Esmaralda
Bruger
Hej Steincke
Du skriver at man kan fornægte Jesus og så er man fri for ham. Jeg går ud fra at hvis man så senere finder ud af at det var en fejltagelse at fornægte ham vil Jesus tage en tilbage (som Peter).
Det vil sige at det slet ikke er så forfærdeligt at døbe et lille barn - det kan jo bare sige til hvis det ikke vil have noget med Jesus at gøre og så er det fri. Men kan stadig fortryde og Jesus vil tage det tilbage.
Jeg spørger mest for at forstå hvad du tror på for jeg ved godt hvad jeg tror på..
Venlig hilsen Ester
#6083 - 09/01/200318:43Re: Dåb....at kaldes tilbage??
serner
Bruger
det var i øvrigt hele folket inklusiv kvinder og børn der gik gennem og blev "døbt" gennem det røde hav hæhæhæhæhæhæhæhæhæ for det handler om at blive døbt til et tilhørsforhold mere end til at forstå det......
Det har du ret i. Det handler om et tilhørs forhold og ikke om vi forstår det. At jeg så kom til at give et skrift sted om barnedåb gennem det Rødehav, som du nævner serner.
Kære kristne søstre og brødre!! Jeg har lige opdaget denne dejlige hjemmeside og kan ikke dy mig for at blande mig lidt i dabatten. Jeg hører til dem, der har meget store problemer med at forstå den fremhærskende folkekirkelige lære om barnedåben. Det vil sige, jeg synes læren passer fint sammen med en grundvigs/tidehvervsk teologi, hvor kristendom er blevet reduceret til ydre religiøse omstændigheder, hvor det at være en kristen er defineret ved at man er døbt og medlem af en kirke - underforstået en luthersk kirke. Ligesom jøderne mente (mener), at Gud favoriserer jøderne, alene fordi de er jøder, og at omskærelsen derfor gør et menneske til et Guds barn, på samme måde har mange "kristne teologer" tillagt barnedåben en afgørende betydning i forholdet til Gud. Man har altså overtaget en jødisk tankegang, hvor det er noget ydre, der er blevet gjort til det afgørende. Og det er der intet mærkeligt i, for sådan er vores menneskelige natur - vi vil gerne have noget ydre, som vi kan fremhæve - vi vil gerne være religiøse, men at sige ja til "hjertets omskærelse", som Paulus taler om, det vægrer vi os mod.
Det, der virkelig undrer mig, det er, når jeg møder kristne brødre og søstre i f.eks. Indre Mission, som forsvarer ovenstående folkekirkelige religiøsitet, selv om de kender Kristus og har erfaret "hjertets omskærelse". Kristne, som har modtaget Kristus i deres hjerte og har oplevet at blive født på ny, og som af egen erfaring ved, at det at tilhøre Kristus og have Gud som sin far ikke er et spørgsmål om at være barnedøbt eller ej, men et spørgsmål om tro og omvendelse.
Når man så spørger dem lige ud, så holder de alligevel fast ved, som f.eks. Kristina siger her i debatten, at det lille barn får Gud som sin far, når det bliver døbt. Det betyder jo, at alle de børn, der ikke er barnedøbt - langt de fleste i verden, f.eks. mine tre små piger - ikke har Gud som far. De børn, som Jesus tog i favn og velsignede, havde heller ikke Gud som far - de var IKKE døbt. Der var altså noget, Jesus helt havde misforstået, når han siger, at de små børn tilhører Guds Rige - men han havde jo heller ikke studeret på et luthersk teologisk institut.
Jeg er blevet belært af meget kloge folkekirketeologer om, at barnet i dåben modtager Guds kærlighed! Gud elskede os først, og viser sin kærlighed til os i dåben, forklarer de (i min Bibel står der, at Gud viser sin kærlighed til os ved, at Kristus døde for os). Ifølge de samme folkekirketeologer, så kan man ikke opdrage et ikke-døbt barn i den kristne tro - og det er jo også klart nok, for man kan jo ikke fortælle det, at det er elsket af Gud og barnet kan heller ikke tage imod ordet i tro, når det ikke har fået Helligånden som gave i barnedåben. Det hænger skam fint sammen - bare ikke lige med evangeliet om tro og omvendelse, men pyt.
Langt de fleste bekendende kristne (alle kristne er iøvrigt bekendende kristen) i verden praktiserer faktisk IKKE barnedåb. Når børnene af disse hundrede af millioner af kristne forældre fortæller - mine for eksempel -, at de tror på Jesus og elsker Jesus, er de så fulde af løgn - de har jo ikke Gud til far (hvem har de så til far?).
Den besynderlige folkekirkelige dåbstelogi hænger efter min mening nøje sammen med en lige så besynderlig lære om arvesynden. Paulus siger, at synden er trængt igennem til alle mennesker, fordi alle mennesker har syndet, men i folkekirken siger man, at vi er syndere fra fødslen - men hvilken synd har et nyfødt barn egentlig begået???
Jeg har ikke samme problemer med Metodisternes dåbssyn, hvor man utvetydigt siger, at dåben er fuldstændig uden betydning og uden mening, hvis forældrene ikke tror og hvis barnet ikke selv senere kommer til tro. Og I missionsforbundet, hvor jeg selv slår mine folder, anerkender man og praktiserer man både barne- og voksendåb. Det er op til forældrene. Man man kunne ikke drømme om at påstå, at nogle børn var mere Guds børn end andre og mere elskede af Gud end andre.
Dåben er vigtig, fordi det er en stærk - den stærkeste - kristne bekendelse, og uden bekendelse dør troen. Derfor har Guds modstander en meget stor interesse i at stjæle dåben fra de kristne. Skal han virkelig have lov til det?
#6087 - 21/01/200321:43Re: Dåb - ydre religiøsitet eller indre virkelighed?
[Re: Carl Emil]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære Carl Emil,
Jeg har fundet et indlæg i svararkivet, som jeg citerer herunder, som måske kan kaste lys over vores kirkes dåbssyn og give dig svar på nogle af dine spørgsmål. Det er rigtigt, at dåb er noget ydre, men den er sandelig også, og det er det vigtigste, et helligt sakramente, på samme måde som nadveren.
Det undrer mig lidt at nogle kloge (?) teologer har fortalt dig at Gud ikke skulle elske børnene før de blev døbt, det er i hvert fald ikke evangelisk-luthersk tale ! Vi bliver ikke døbt for at modtage Guds kærlighed, den har alle sandelig i forvejen, men for at modtage syndernes forladelse og blive Guds børn.
Gud elsker alle sine skabninger med sin totale og uforbeholdne kærlighed, uanset hvem og hvad vi er og hvad vi tror og ikke tror, og om vi er større eller mindre forbrydere. Af bibelen fremgår at vi alle har det til fælles, at vi er syndere - allerede fra undfangelsen. Og Guds kærlighed har vi også alle til fælles. Det er derfor at Gud har sendt sin enborne søn, for at enhver som tror på ham ikke skl fortabes, men have evigt liv.
Men her kommer altså et spørgsmål og et svar (fra familiekonsulent Anna-Kathrine Thunbo Pedersen fra JesusNets svararkiv side 18):
Spørgsmål : Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor folkekirken, Indre Mission m.fl. ofte står meget fast på, at barnedåben er det eneste rigtige? Jeg mener nemlig ikke, at Bibelen giver et 100% præcist svar. Der er vers både "for og imod" det ene og det andet.
Svar: : Det kan virke som en meget nem løsning blot at henvise til en bog om emnet stillet overfor et spørgsmål som dit. Men der er en lille bog, som svarer bedre på spørgsmålet om barnedåb end jeg kan gøre mig nogen som helst forhåbninger om at gøre det her. Den er skrevet af Leif Andersen og hedder: ?Hvad Bibelen faktisk siger om barnedåben?. Den er udgivet på Lohses Forlag, www.lohse.dk , i 1998 og den er ikke til lette løsninger!
Når vi i Folkekirken og Indre Mission m. fl. bærer børn til dåben, er det af flere grunde. Først og fremmest fordi der er blevet tænkt grundigt over sagen i tidens løb og konklusionerne har været at det er rigtigt at lade små børn døbe. Der ud over findes der i Bibelen ikke noget udsagn om ikke at døbe børn. Om det er sket på Jesu tid kan vi kun gætte os til. Det er sandsynligt, men vi ved det ikke med sikkerhed.
Men når du oplever at ?vi? står fast på at barnedåben er det eneste rigtige, så kommer jeg naturligvis til at tænke over det igen. På mange måder kan det være gavnligt at få udfordret den automatik som af og til kendetegner Folkekirken og måske også Indre Mission m.fl.? Hvorfor står vi så fast på barnedåben? Som du nævner, er der bibelvers både ?for og imod?.
Én ting er helt sikkert: Dåben var aldrig tænkt som en folkereligiøs navngivningsceremoni. Derfor må præst, forældre, faddere og menighed være sig bevidst, at når vi døber små børn, så gør vi det fordi vi samtidig siger ja til at oplære dem i den kristne tro, hjælpe dem til at vokse sammen med Kristus.
Når vi på baggrund af Bibelen finder det rigtigt at døbe børn, så har det rod i tre ting:
For det første fødes børn ikke uden synd. Det kan virke helt forkert at se et lille nyfødt barn som en synder, for det kan jo ikke handle syndigt - det ER jo bare. Men selv når vi bare er - bærer vi præg af syndefaldet. Det gælder os voksne og det gælder små børn. Barnet har altså også brug for frelse.
· For det andet ved vi fra Bibelen at dåben frelser. Men det gør den ikke af sig selv. Vi bliver døbt til den død Jesus døde for os. Og derfor frelser dåben - fordi den binder os sammen med Jesu død på korset og hans opstandelse. Det står der noget om i Romerbrevet kapitel 6, vers 3-6. Når vi bliver døbt er det for at dø og opstå sammen med Jesus. Den sandhed er uden tvivl trængt stærkere igennem dengang man døbte ved neddykning, fordi man der bogstaveligt talt gik ned i vandet (døden) og stod op igen - ligesom Jesus gik ned i dødsriget og stod op igen. At dåben frelser er fra Guds side et løfte, der står fast og som ikke kan rokkes. Fra vores side er det troen på at det løfte er sandt, der lader os få del i dets virkning.
· For det tredje: Hvis troen da er så afgørende er det også vigtigt at få sagt: Børn kan tro. Barnets tro er kendetegnet ved tillid. Ja, hele det lille barns overlevelse i verden er båret af en ubetinget tillid. Og denne tillid kalder Bibelen for tro. Troen har to sider. Den ene side er hengivelse - altså tillid. Den anden er bevidst valg - altså overbevisning. Men begge sider af troen omtales som nødvendige. Ja, uden barnets tillidsfulde tro, kan vi slet ikke komme ind i Guds rige. Og når Jesus fortæller os det, er det jo netop fordi vi ret ofte har problemer med at tro tillidsfuldt, sådan som barnet gør. Vi søger tegn og beviser. Men Guds rige gives som en gave man tillidsfuld må tage imod for at få den. Derfor er barnets tro også en gyldig tro at blive døbt på!
Disse tre grunde, som vi finder belæg for i Det nye Testamente, bærer vores ja til barnedåben. Med forskellig dåbspraksis vil vi - altså folkekirken og frikirkerne - altid være en udfordring for hinanden. Samtidig må spørgsmålet om dåben også være et spørgsmål som udfordrer os selv, så vi ikke gør som vi gør, fordi det har vi altid gjort, men fordi vi har læst efter i Bibelen, tænkt og arbejdet med det. "
Tak for svaret og henvisningen. Jeg er glad for kommentaren om at tage det som en udfordring, når man bliver modsagt. Det er en fin indstilling.
Men jeg synes ikke jeg fik svar på det hele, så jeg prøver lige en gang til.
Som det fremgår af et resume af en ph.d. afhandling om Wilhelm Beck her på hjemmesiden, så sker der bl.a. det i dåben ifølge Beck, at man får "EVNEN TIL AT TRO og leve som en kristen. Et menneske, der ikke er døbt ejer altså ikke evnen til at tro, hvis man skal tage Beck og de øvrige folkekirketeologer, der siger det samme, alvorligt?
Hvad er forklaringen på, at hunderde af millioner kristne forældre over hele verden erfarer, at deres ikke-døbte børn ikke har nogen som helst problemer med at tro på Jesus? Har Beck taget fejl, eller er børnene fulde af løgn? Hvordan kan mine børn sige, at de tror på Jesus, når de ikke har fået evnen til at tro?
Becks dåbsteori, passer i øvrigt uendelig dårligt sammen med samtlige steder i NT, hvor dåb er omtalt. Der findes ikke et eneste eksempel på en person i NT, som er blevet døbt, før vedkommende er kommet til tro. Rækkefølgen er altid: først tro, så dåb. F.eks. hofmanden. Da hofmanden spørger Simon, om han kan blive døbt, svarer Simon: Hvis du TROR af hele dit hjerte, kan det ske!! Hofmanden svarede: JEG TROR. Hvordan kunne han dog det, han var jo ikke blevet døbt og havde derfor ikke fået evnen til at tro. Personligt har jeg dit ligesom hofmanden og langt de fleste andre kristne i verden: Jeg blev døbt, fordi jeg var kommet til tro - eller er det bare noget, jeg bilder mig ind?
Venligst Carl Emil
ps. Frikirkefolk, der ikke praktiserer barnedåb får ofte skyld for at være intolerente overfor barnedåben, men det er vel ikke så mærkeligt. Hvordan skal man som kristen forældre andet end ryste lidt på hovedet overfor en lære, som siger, at ens børn ikke kan tro og ikke er modtagelige overfor en kristen opdragelse.
#6090 - 22/01/200317:16Re: Dåb - ydre religiøsitet eller indre virkelighed?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære Carl Emil,
Du skriver bl.a
"Som det fremgår af et resume af en ph.d. afhandling om Wilhelm Beck her på hjemmesiden, så sker der bl.a. det i dåben ifølge Beck, at man får "EVNEN TIL AT TRO og leve som en kristen. Et menneske, der ikke er døbt ejer altså ikke evnen til at tro, hvis man skal tage Beck og de øvrige folkekirketeologer, der siger det samme, alvorligt?"
Jeg er ikke så lidt forundret. Kan du ikke hjælpe mig lidt på gled - hvad er det for en hjemmeside, hvor står der om Wilhelm Beck, og hvad er det for folkekirketeologer der siger, at man i dåben får evnen til at tro og leve som en kristen?
Jeg er ikke teolog, har aldrig studeret Wilhelm Beck og ved ikke andet om ham, end at han var stifter af Indre Mission og en navnkundig prædikant (har han ikke været død i over 100 år?) men jeg har da deltaget i ikke så få folkekirkelige dåbshandlinger uden nogen sinde at hørt den antagelse, at et menneske, der ikke er er døbt, ikke ejer evnen til at tro. Antagelsen er jo netop , at det lille barn har evnen til at tro, umiddelbart og tillidsfuldt, og at det først er senere, at denne evne kan mistes.
Efter min opfattelse er det ikke barnet, der først skal vokse op og komme til bevidst tro, før det kan blive døbt, men den voksne der kan stå med det problem at "uden at I bliver som børn igen skal I slet ikke komme ind i Guds rige". Som jeg forstår dåben er det Guds handling, at han derved "renser" barnet for den synd, der klæber til os alle fra undfangelsen, og derved antager det som sit barn og arving.
Hvad der derefter sker ved vi ikke. Det afhænger både af den døbte selv og de mennesker, der har ansvaret for det.
Og et døbt barn kommer næppe "af sig selv" til at leve som en kristen, hvis det ikke oplæres i den kristne lære.
Jeg respekterer helt bestemt at mange andre bibeltro kristne har et andet dåbssyn, fordi de tolker bibelens tekster anderledes, men jeg må indrømme at jeg ikke selv føler mig "hjemme" hos dem.
Det er helt opløftende at høre, at du også er forundret. Desværre har jeg ikke lige kunnet finde det resume igen, som jeg refererede til (er der nogen, der kan hjælpe?), men det var som sagt af en ph.d. afhandling om Vilhelm Beck. Jeg er glad for, at du ikke er enig i, at dåben er en forudsætning for at kunne tro, men jeg har indtryk af, at det er en hel almindelig holdning blandt folkekirteologer. Jeg har aldrig interesseret mig ret meget for folkekirkelig teologi, før jeg af bl.a. en biskop blev belært om, at barnedåben har betydning for to ting: 1) Guds kærlighed til barnet og 2) barnets kristne opdragelse. (nr. 1 er en forudsætning for nr. 2). Believe it or not!! Jeg har aldrig før været bevidst om, at folkekirken befandt sig så langt væk fra almindelig, klassisk, evangelisk kristendom. Det er virkelig sørgeligt. Og jeg synes næsten det er endnu mere sørgeligt, at man i f.eks. Indre Mission tilsynaladende er lidt bange for at lægge sig ud med teologerne på bjerget. Men det høhøver jeg jo ikke at blande mig i. Det, du skriver, er i hvert fald ikke så tosset. Tak for det.
Kære Ester. Hvad er definitionen på klassisk kristendom. Jeg vil sige det på dem måde, at det er kristendom, hvor man hverken har lagt noget til eller skåret noget væk i forhold til det, Bibelen lærer os. Man kan lægge mere eller mindre vægt på nogle ting og have forskellige udtryksformer i gudstjeneste og forskellige missionsformer osv., men jeg taler om at lave om på indholdet. Nu ved jeg godt, at folkekirken er mange forskellige ting, men for mig at se, er der opstået alvorlige problemer med hovedretningen i den folkekirkelige teologi. Det mest alvorlige er, at man ikke længere prædiker omvendelse. Dagens grundtvigske/tidehvervske teologer prædiker ikke omvendelse - i hvert fald ikke overfor de døbte. Hvis man er barnedøbt og betaler sin kirkeskat, så er alt godt. Man behøver ikke at bekende sin tro, man behøver faktisk slet ikke at tro (det gør man nemlig selv om man ikke er klar over det, mener man). Man kan for den sags skyld ødelægge sig selv og sit liv på 100 måder - det gør ingenting - man er alligevel en god kristen alene på grund af barnedåben. Det er først, når man melder sig ud af folkekirken, at man pludselig bliver en hedning. På Amager vil en gruppe præster i gang med at missionere, men hvem vil de missionere overfor? De ikke-døbte!! Og hvad vil de opnå? At de bliver døbt!! Man vil altså ikke prædike tro og omvendelse fra synd, men barnedåb og indmeldelse i folkekirken. Det er ikke kristendom. Du kender ordet: "Thi således elskede Gud verdenen, at han gav sin søn den enborne, for at enhver, der tror på ham skal have evigt liv". I folkekirken er den sidste del ændret til: "for at enhver, som er barnedøbt, skal have evigt liv." Du kender ordet: "men Gud viser sin kærlighed til os, ved at Kristus døde for os, mens vi endnu var syndere". I folkekirken er det lavet om til: "men Gud viser sin kærlighed til os, ved at vi bliver barnedøbt, mens vi endnu var syndere". Jeg kunne blive ved. NT nævner ikke barnedåb med et eneste ord, men stort set på hver eneste side kan du læse om tro og omvendelse. I folkekirken kan du ikke høre en prædiken, der ikke handler om barnedåbens betydning, men du hører aldrig et eneste ord om omvendelse - det har jeg i hvert aldrig hørt. Når man mener, at barnedåben kan erstatte tro og omvendelse fra synd, så er man kommet meget langt væk fra almindelig, klassisk evangelisk kristendom, for så har man jo sagt nej tak til Guds tilbud om frelse i Kristus - for barnedåben (eller voksendåben) kan ikke frelse os. Men da jeg jo er klar over, at Indre Mission ikke er enige med denne "anti-omvendelseslære" , så er der vel ingen grund til at diskutere det her. Men nogle gange kan jeg godt have svært ved helt at forstå, hvad man mener i Indre Mission. Er barnebåben alligevel en forudsætning for at kunne tro og omvende sig, eller hvad? Venligst Carl
#6094 - 26/01/200314:18Re: Dåb - en forudsætning
Esmaralda
Bruger
Hej Carl Emil
Hvis barnedåb var en forudsætning for tro ville der ingen kristne være i dag - for der ville aldrig komme "de første kristne" nogen steder.
Je gmener godt at man kan komme til tro uden at være barnedøbt - og man kan godt være barnedøbt uden at komme til tro.
Jeg mener at - hvis man er barnedøbt, men ikke kommer til tro - fortabes man - hvis man kommer til tro og nægter at blive døbt - fortabes man - hvis man kommer til tro og ønsker dåben, men ikke når det - frelses man - hvis man er barnedøbt og kommer til tro - frelses man
Derudover er der måske nogle undere og undtagelser, men det er Gud der står for det og det kan ikke sættes i skema.
Jeg kommer i LM (luthersk mission) og jeg tror at det er den generelle holdning der. For mig at se er det faktist mere frikirkerne der fukusere på dåben, men det må du snakke med demn om
Venlig hilsen Ester
Du tager fejl. Det som jeg kender til frikirkerne, så er dåben en automatisk konsekvens man må igennem, NÅR man er kommet til tro. Frelsen ligger i troen og det nye liv ligger i dåben. Det står næsten over alt i NT.
Frikirkerne holder sig helt til hvad Biblen siger omkring dåben, selve ordet dåb bliver udført i den betyning som ordet har (nedsænkning og ikke vand i håret) Du kan ikke blive døbt i en frikirke hvis du ikke tror på Jesus og vil have Ham som Herre i dit liv. I frikirkerne er troen det ALT AFGØRENDE.
#6096 - 30/01/200309:40Re: Dåb - en forudsætning
Esmaralda
Bruger
Hej Steincke
Jeg tager ofte fejl - men hvad er det lige jeg har misforstået her.
Det var min egen udredning af min tro om dåb jeg skrev om ikke frikirkernes....
Og så skrev jeg at jeg havde opfattelsen af at frikirkerne fokuserer meget mere på at dåben SKAL være RIGTIG end jeg gør. Er det her jeg misforstår ---- er det ikke meget vigtigt for frikirkerne at det sker med den rigtige mening/tro, at det er personligt, at man er bevidst og en masse andre menneskelige ting??
I min tro er det lidt ligemeget hvilken rækkefølge tro og dåb kommer. Det er derfor jeg barnedøber - så er jeg sikker på at min søn har/havde troen fra dag ét troen kom/kommer....
Se min hilsen som jeg skriver i "hej fra mig" senere i dag
Venlig hilsen Ester
I frikirken som jeg kender, bliver man døbt når man erkender og tror på Jesus som frelseren i sit liv. Der står nogle gange i Biblen, at man kom til tro og blev døbt. Derfor ser frikirkerne det som en linie i tro og dåb. Fillip og hofmanden er et af de skriftsteder som viser det tydeligst. Om du mener at erkendelse kun kan være menneskligt, vil jeg ikke udtale mig om.
I mit tilfælde, var det at Jesus fortalte mig, at jeg måtte vende om og lade Ham komme ind i mit liv. Det var ikke noget jeg sagde til mig selv, men noget der kom til mig, før jeg begyndte at læse i Biblen (i Grækenland). 6 måneder senerer, mødte jeg en fra Holland, som var på besøg i Danmark, der uden at vide det, fortalte at jeg måtte tage de skridt der var lagt for mig. Gud er almægtig og Han kender til hvordan jeg skulle indse at Han er Herre og kongernes konge i evighed. Som det var, så var min dåb ikke betinget af at jeg skulle have en tro der var skema lagt, men jeg valgte at sige JA til Guds udstragte hånd i at lade mig begrave og genopstå til et liv med Jesus. Gud ønsker at vi skal bevæge os i troen. Det første vil være at vi går de skridt der skal til, for at blive begravet og genopstå. Gud kan ikke lide dovnskab, så set på en meget logisk vinkel , så hvis man bliver båret frem og selv bekender sin tro, ved at sige ja. (hvilket godt kan betegnes som dovnskab.
#6098 - 31/01/200309:11Re: Dåb - en forudsætning
Esmaralda
Bruger
Hej steincke
Jeg regner med at den bemærkning om at babyer er dovne fordi de ikke selv kan gå var en joke
Derefter vil jeg lige gøre opmærksom på at det jeg svarede på var et inlæg fra Carl Emil som fremførte en påstand om at folkekirken har erstattet omvendelse og tro med barnedåben. Altså at bare man er barnedøbt er man frelst - og det måtte jeg naturligvis reagere på.
Jeg vil gerne gentage at jeg ikke mener at din dåb er mindre værd end min. Jeg mener at en dåb er en dåb og den er en dåb værd ligemeget hvor og hvornår den er udført. Jeg kan ikke se at der er noget forkert i barnedåben. Men jeg kan heller ikke se at der er noget forkert i voksendåb. Men når jeg nu ser dem begge som rigtige - hvorfor så vente....
Venlig hilsen Ester
Det med et barn var til dels en joke, men samtidig også en lidt anden vinkel at se det på. Selvfølgelig kan et barn på nogle få måneder ikke selv gå og derved kan man jo ikke sige han/hun er dovn.
Om barnedåben er mere eller mindre rigtig i forhold til voksen dåb, har jeg dog ændret lidt holdning. , i og med at de begge har deres ret til.
Til gengæld er situationen noget anderledes, når det gælder konfirmationen.
Den er uberettiget, ved at det er en gendåb, ved at den unge siger JA til dåben og bliver døbt med noget mindre mængde vand (fygtige håndfladen). (nok lidt langt ude, men i folkekirken gør man ikke det som dåb betyder (neddykke, synke, drukne eller gennemvæde), så man må jo ud fra det der sker i barnedåben, gå ud fra at det ikke er væsentlig om der er vand nok, til at dåben kan lade sig gøre.
Man siger imod frikirkerne, at deres dåb, ved at døbe dem der kommer til tro, er at de ikke tror at Gud er stor nok til at barnedåben stadig gælder (hvis personen har været barne døbt). Så er spørgsmålet, er Gud ikke stor nok, så de unge mennesker, skal sige JA, for at Gud stadig skal have dem dækket i dåben?
Der er ingen i Biblen der bliver døbt, uden at de tror. Forudsætningen for dåb er tro og at troen er en ny pagt mellem Gud og det enkelte menneske i dåben.
#6100 - 31/01/200313:30Re: Dåb - en forudsætning
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Kim,
Du skriver bl.a.:
------------------------------------------------------------------------------------------------- "Man siger imod frikirkerne, at deres dåb, ved at døbe dem der kommer til tro, er at de ikke tror at Gud er stor nok til at barnedåben stadig gælder (hvis personen har været barne døbt). Så er spørgsmålet, er Gud ikke stor nok, så de unge mennesker, skal sige JA, for at Gud stadig skal have dem dækket i dåben? " -------------------------------------------------------------------------------------------------
Det er en misforståelse, at manglende konfirmation gør dåben ugyldig. Dåben er et helligt sakramente, konfirmationen er ikke befalet af Gud. Noget helt andet er, at jeg synes det er en rigtig god ide at modtage dåbsundervisning - der står jo også i missionsbefalingen, at vi både skal døbe og undervise.
Det som sker ved konfirmationen er jo også, at forældre og faddere, som ved barnedåben forpligtes til at oplære den døbte i troen, nu ikke mere har den forpligtelse, fordi den døbte selv ved konfirmationen bekræfter sin egen tro og tager ansvar for den.
Men med eller uden konfirmation, og uanset den døbtes alder: Dåben gælder!
#6101 - 31/01/200317:22Re: Dåb - ydre religiøsitet eller indre virkelighed?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære Carl Emil, du fik vist aldrig svar på dit sidste indlæg, så her kommer et par linier mere om vores folkekirke
Du skriver: ________________________________________________________________ "Jeg har aldrig interesseret mig ret meget for folkekirkelig teologi, før jeg af bl.a. en biskop blev belært om, at barnedåben har betydning for to ting: 1) Guds kærlighed til barnet og 2) barnets kristne opdragelse. (nr. 1 er en forudsætning for nr. 2). Believe it or not!! Jeg har aldrig før været bevidst om, at folkekirken befandt sig så langt væk fra almindelig, klassisk, evangelisk kristendom. Det er virkelig sørgeligt." ------------------------------------------------------------------------------------------------ Jeg bliver jo nødt til at tro dig, når du siger det, men jeg må tilstå at jeg regner med at der er en alvorlig misforståelse et eller andet sted. Det er mig en gåde, hvordan du kan have fået det indtryk, at det du skriver er "den almindelige holdning blandt "folkekirketeologer" - det må da vist være en eller anden vildfaren fjer der er blevet til en hel hønsegård !
Nu er jeg på ingen måde min kære folkekirkes tro væbner, for der er bestemt masser, som jeg kunne ønske mig anderledes, især at Guds ord i alle vores kirker, og af alle vores præster, og ikke kun en del af dem, blev forkyndt rent og purt, dvs. uden at lægge noget til eller trække noget fra.
Heldigvis skal man ikke rejse ret langt for at finde en kirke, hvor præsten har forkyndelsens nådegave, og så længe det er tilfældet, holder jeg mig til folkekirken. Det ville unægtelig være dejligt, hvis det var aldlrig var noget at kritisere nogen steder, men det er nok ikke muligt her er i vores hovedsagelig sekulære og postmodernistiske kultur. Heller ikke i frikirkerne.
Men det er jo en helt anden historie ..
Lad os opmuntre alle gode kræfter, og sætte lyset på en stage så alle kan se det, hellere end at forbande mørket !
Du har ret i at det som du siger. Det er dog ikke det jeg tænker på i indlægget. For det som sker, er at man spørger konfirmanten om, faktisk har spurgt om én gang før, nemmelig ved dåben. Der sage forældrene jo efter folkekirkens holdning JA FOR barnet. Altså HAR barnet/konfirmanten sagt JA. Så ved konfirmationen har det manneske sagt JA 2 gange.
#6103 - 02/02/200318:27Re: Dåb - en forudsætning
kristina
Ordstyrer
Bruger
OK Kim, men mennesket skal da helst sige JA hver eneste dag hele livet !
Vi tror på én dåb, og det er Guds gave, en hellig handling, som bestemt ikke gentages ved konfirmationen! Selv om konfirmanden skulle finde på at svare nej på sin konfirmationsdag (jeg kender faktisk et tilfælde) er dåben stadig gyldig, for Guds løfter holder! "Er vi utro, er Han dog tro"
Du har ganske ret Kristina, vi skal helst sige ja hver dag , og at Gud Gud holder sit løfte, om end vi ikke gør. Vi kan kun takke Jesus for at Han er trofast, selv om det til tider kan være uforståeligt.
Problemmet er jo, at der er kun én konfirmations "akt" i løbet af ens liv, så den må jo have en betydning som jeg ikke rigtig forstår, ud fra det som vi er kommet frem til.
#6105 - 03/02/200308:57Re: ja hver dag
Esmaralda
Bruger
Hej Steincke
jeg siger ja til Jesus hver dag -
Det er lidt ligesom et ægteskab man siger ja i kirken (eller andet sted) og så bliver man ved med at sige ja hver dag resten af livet. Holder man op med at sige ja til sin ægtefælde kan det hurtigt gå galt (forholdet går tabt)
Mit ægteskab med Jesus startede i en meget lang bryllupsserimoni:
Da jeg blev døbt sagde Jesus ja til mig - da jeg nogle år senere blev personlig kristen sagde jeg ja til Jesus. Vi har begge sagt ja til den anden hver dag efter den dag vi først hver i sær sagde ja første gang.
Da jeg blev konfirmeret sagde jeg ikke kun ja til Jesus på den almindelige måde. Jeg sagde ja med en masse mennesker som vidner, men i forholdet mellem Jesus og mig var det et "almindeligt" ja.
I jordiske ægteskaber siger man på en måde også ja offentligt en ekstra gang ved kobberbryllup/sølvbryllup osv
Håber du får noget ud af min lidt rodede udlægning af hvad jeg mener om dette emne.
Venlig hilsen Ester
#6106 - 03/02/200309:00Re: konfirmationsakr eller ej
Esmaralda
Bruger
Hej Steincke
Det er vel en slags konfirmation - bekræftigelse af troen - hver gang man holder et vidnesbyrd, eller "bare" siger til em eller anden at man tror på Jesus...
Venlig hilsen Ester
Jo, men jeg kan nu ikke se hvad det har med en bekræftigelse, for bekræftiglsen ligger jo i vores hverdag sammen med Jesus. Der er et så fin sætning der siger det hele. Hvad hjertet er fyldt af løber ud af munden.
#6109 - 04/02/200309:53Re: konfirmationsakr eller ej
Esmaralda
Bruger
Hej Steincke
Ja --- hvad hjertet er fuldt af løber munden over med.
Og hver gang jeg siger at Jesus er min frelser har jeg bekendt det for dem der nu har hørt det..... At man så en gang vælger at holde en fest over det kan jeg ikke se noget galt i.....(man kan vel også vælge at holde en fest hvert år og bekræfte sin tro - men det bliver nok lidt dyrt ) Det er jo igen ligesom med sølvbryllupet - der er nogle der vælger at gå i kirken en gang til og bekræfte deres ja til hinanden både over for Gud og mennesker.
En ting er i hvert fald helt sikkert - konfirmation er ikke livsnødvendigt for at blive frelst. Dåben og troen gælder....
Venlig hilsen Ester
#6110 - 04/02/200322:14Re: tal ordentligt - stadigvæk!
[Re: Eva]
Anonym
Anonym
Ja, jeg er fuldstændig enig med dig Eva. Jeg er selv katolik, men holder enormt meget af Folkekirken, dens liturgi osv. osv. (har kommet der et par år) Du har sagt det jeg ikke kunne formulere. Tak fordi du sørger for at sige fra, når tonen bliver grim. Guds kærlighed over en fortsat spændende debat.