Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#59161 - 28/02/2006 14:13 Bennas næstekærlighed??
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Så skal man endnu engang være vidne til det.. Den "kærlige" kristne, der lige skal fremhævde den utrolige kærlighed i kristendommen kontra jødedommens "hadske" og "menneskefjendske" fremtoning i nt...

Hendes indlæg kan læses her ..

Det er specielt sætninger som:

Citat:
Der var også på Jesu tid mange mennesker, der blev mødt af ligegyldighed, afsky, hån eller som folk blot bevidst undgik. Dem søgte Jesus fællesskab med på tværs af alle velansete etiketter. Det var i sær for de fromme lovkyndige jøder meget svært at acceptere. De brugte så megen energi på, at lægge afstand til de mennesker og dermed markere, at de mennesker ikke levede et liv, der kunne accepteres af den hellige almægtige Gud.

Jesus er god og jøderne onde..

Citat:
En gang kom de frommeste og mest velansete jøder (de skriftkloge og farisæerne) med en kvinde, der var grebet på fersk gerning i ægteskabsbrud (de undlod at tage manden med, han må jo ligesom også have været der... nå, men han var nok ikke lige så interessant for dem.)

Ja, for vi ved jo godt hvilken slags mennesker de var, de jøder..

Citat:
Jesus er vores forbillede, når det drejer sig om at elske vores næste.

Det ser vi jo tydeligst, når han skriger til jøderne:

I har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster. Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til løgnen. (joh 8,44)

Et udsagn der har lagt grobund for jødeforfølgelser hele vejen tilbage igennem historien..

Det er jo så sjovt at se Bennas udtalelse:

Citat:
Både om Jesus imødekommende kærlighed, på trods af åbenlys fejl og synd, og hans helt klare budskab om, at vi ikke har ret til at fordømme hinanden, og så ikke mindst hans kærlighed til at give det enkelte menneske en ny chance.

Ikke fordømme hinanden, men jøderne har djævelen til fader.. Det kan han dog godt dømme..

Benna får da lige tilføjet:

Citat:
Den kærlighed må vi prøve at efterleve – over for alle, og den skeler hverken til køn, alder, race, uddannelse, evner eller andet.

Bl.a. ved at fremstille jøder i et dårligt syn, for at promovere sin egen overbevisning og tro??

Kender Benna til Mishna?? Ved hun, at man ikke bare kan dømme til døden uden videre, i jødisk lovpraksis?? Ved hun at en dødskendelse kræver en rettergang for den øverste domstol, hvor samtlige dommere skal være enige og alle vidneudsagn skal være enslydende??

Tilgiv mine hårde ord, men endnu en gang skal man være vidne til arrogance og udtalelse mod bedrevidende... Det er dog en sjældenhed herinde.. Det vil jeg være den første til at sige..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59162 - 01/03/2006 09:33 En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Kefas

Mon ikke du lige overreagerer lidt her? At udråbe jøden Jesus som jødehader fordi han opponerer imod et sin samtids dominerende jødiske partier - det må da vist siges at være en om'er.

"Farisæerne og de skriftkloge" var udtryk for det religiøse establishment på Jesu tid og det er dem Jesus flere gange er ude efter. Da ikke alle jøder som sådan. Alle Jesu disciple og tilhængere var også jøder og dem gik han da ikke rundt og fordømte. Lige så lidt som han fordømte alle mulige andre fra hans eget folk.

Jeg forstår ikke hvordan du i den grad kan få Bennas svar fordrejet så groft.

Er det almindeligt blandt jøder at tolke Jesus som jødehader?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59163 - 01/03/2006 11:08 Re: En om'er [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Citat:
NM: Er det almindeligt blandt jøder at tolke Jesus som jødehader?

Som jeg har forstået er det ikke uden belæg at læse NT som at Jesus selv kun prædikede til jøderne. Mon ikke det er den kristne eftertid, der bl.a. kunne bruge korsfæstelsen som argument for at hade jøderne?

Et argument der er lige så fjollet som at bruge Judas' navn som skændselsord. Jøderne og Judas var begge brikker i Guds spil for at det hele skulle gå op. De har ikke haft noget valg, og kan således selvfølgelig ikke bebrejdes deres handlinger.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#59164 - 01/03/2006 12:25 jødehad [Re: Zaphod]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Citat:
Som jeg har forstået er det ikke uden belæg at læse NT som at Jesus selv kun prædikede til jøderne. Mon ikke det er den kristne eftertid, der bl.a. kunne bruge korsfæstelsen som argument for at hade jøderne?

Jo, iflg NT prædikede Jesus kun ganske få gange for ikke-jøder. Han sagde selv, at han kun var sendt til jøderne.

At nogle grupper indenfor kirken har fundet et påskud for jødehad ved at henvise til, at det var jøderne der slog Jesus ihjel er jo bare bedrøveligt. Det er vist lykkeligvis ikke nogen særlig fremherskende misforståelse i dag.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#59165 - 01/03/2006 13:34 Re: En om'er [Re: asas]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Mon ikke du lige overreagerer lidt her? At udråbe jøden Jesus som jødehader fordi han opponerer imod et sin samtids dominerende jødiske partier - det må da vist siges at være en om'er.

Det er jo altid meget rart at kunne sige, at fordi Jesus var jøde, så må man ikke se hans taler og forkyndelse som had mod jøder.. Meget bekvemt, men også meget fejlagtigt.. Specielt når man ser, at jøder er blevet slagtet igennem de sidste 2000 på baggrund af Jesus og hans forkyndelse..

Citat:
"Farisæerne og de skriftkloge" var udtryk for det religiøse establishment på Jesu tid og det er dem Jesus flere gange er ude efter.

Hvis I nu gad sætte jer bare en smule ind i den gruppe, som I kritiserer så stærkt, så ville I vide, at farisæerne og de skriftkloge er dem, der har lagt grundlaget for jødedommen af idag..
Hillel var farisæer, Jochanan ben-Zakkay var farisæer, Gamaliel (begge to) var farisæere.. Så er det os, Jesus taler så hårdt imod?? Det må det jo være..
Eller er det den tolkning kristne gerne vil have?? Muligvis..

Hvor meget kender I overhovedet til farisæernes lære, udover den smule I mener at kende til, fra nt??

Citat:
Jeg forstår ikke hvordan du i den grad kan få Bennas svar fordrejet så groft.

Måske skulle du genlæse mit indlæg med åbne øjne, så ville du måske kunne forstå, hvordan jeg kan "fordreje" hendes indlæg.. Tag bare hendes kommentar omkring den fraværende mand ved den utro kvinde..

Citat:
Er det almindeligt blandt jøder at tolke Jesus som jødehader?

Vi tolker ikke Jesus som jødehader, men hans lære og prædikener kan opfattes som sådan.. Og det har den kristne kirke da igennem tiden også tydeligt vidst..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59166 - 01/03/2006 16:30 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
MadsVJ
Bruger

Reg.: 28/02/2006
Hej Kefas
Du skriver:
Citat:
Det er jo altid meget rart at kunne sige, at fordi Jesus var jøde, så må man ikke se hans taler og forkyndelse som had mod jøder.. Meget bekvemt, men også meget fejlagtigt.. Specielt når man ser, at jøder er blevet slagtet igennem de sidste 2000 på baggrund af Jesus og hans forkyndelse..

Du har desværre alt for ret når du beskriver hvordan Jesu forkyndelse er blevet lagt til grund for jødeforfølgelser. Og her må vi, der bekender os som det vi kalder "lutherske" kristne, også tage forbehold over for netop Luthers syn på jøder!
Pointen er bare at Jesu forkyndelse er blevet MISbrugt. Det var IKKE Jesu hensigt, at lægge grunden for jødeforfølgelser.
Jesus hadede ikke jøderne.
Men han ønskede at fortælle dem at det afgørende IKKE er om man er Abrahams kødelige efterkommere, men er hvordan man stiller sig over for Jesus selv. Dette er dog heller ikke helt uprovokerende....
En jøde har altså ingen gavn af at være Abrahams kødelige efterkommer, når han afviser Jesus som Guds Søn.

Så er der lige en anden pointe: Vi almindelige mennesker må ikke dømme hinanden, da vi selv er syndere. Men da Jesus er Guds søn, og syndfri, har han faktisk myndighed til at dømme! Kristendommen er ikke renset for tanken om dom; nej, den overlader blot dommen til Jesus. Dette betyder ikke at vi som mennesker skal være ligeglade med hinanden, men at vi skal tilgive hinanden.
Skulle kvinden så ikke stenes i følge Loven? Eller var Jesus modstander af Moseloven? Jesus bruger her sin myndighed som lovens herre. Han ophæver ikke loven, men sætter fokus på et større problem: Vores alle sammens syndige natur. Kvinden skulle have været stenet i følge en umiddelbar udlægning af Moseloven, men Jesus kan, som den han er, tilgive syndere.

Jeg ved ikke hvad jeg ikke ved om farisæerne. Men jeg ved at de tog deres gudsdyrkelse og livsførelse alvorligt! Dette er IKKE det Jesus dømmer mange af farisæerne for! Jesus taler aldrig nedsættende om at holde Moseloven! Han overholdt den faktisk til punkt og prikke!
Derimod taler han imod dem der går meget op i at holde konkrete menneskebud, men glemmer at overholde det væsentlige i loven: Retfærdighed og barmhjertighed. Mange af dem mødte ikke deres næste med barmhjertighed og tilgivelse. Og værst af alt: De erkendte ikke deres eget bundløse fordærv, at de stillet over for Gud var helt aldeles fortabte! De havde kun brug for Guds nåde som et hjælpemiddel i deres eget liv. De så ikke at Guds nåde er total og derfor ikke kan forbedres af vores gode handlinger. Derfor havde de heller ikke brug for Jesus.
Jeg mener ikke at Jesus dømmer dem for ikke at tage manden med. Det fremgår i hvert fald ikke tydeligt. Måske har manden endda været hedning, og derfor ikke under Moseloven? Kunne de så straffe ham for dette? Jeg kender ikke Loven godt nok til at kunne svare på dette.
Det er nok ikke kun jøder der gør sig skyldig i disse forseelser. Det gør hedninger også. Men som kristen ved jeg at jeg må bekende det som synd, og vende mig til Jesus.
Jesus var ikke jødehader! Men han er blevet MISbrugt til jødehad! Dette må jeg som kristen tage klart afstand fra.

Mvh. Mads

Til toppen 
#59167 - 01/03/2006 16:41 Re: jødehad [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Netmissionæren skrev:
Citat:
NM: At nogle grupper indenfor kirken har fundet et påskud for jødehad ved at henvise til, at det var jøderne der slog Jesus ihjel er jo bare bedrøveligt. Det er vist lykkeligvis ikke nogen særlig fremherskende misforståelse i dag.

Javist er det bedrøveligt.
Jeg tror bestemt du har ret i, at jødehad i langt de fleste kristne kredse i dag er helt uacceptabelt. Typisk hænger det, når det endelig findes, sammen med ekstreme holdninger i forhold til fx white supremacy eller ekstremt kristne, fx i Polen.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#59168 - 01/03/2006 17:41 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kefas - jeg er ærlig talt forfærdet over dit udfald. Min første tanke var: Det må være et akut tilfælde af paranoia - og ok det kan ske for enhver ...

Og solidaritet er en god ting, ingen tvivl om det, solidaritet i forholdet til egne trosfæller, fag-kolleger, familiemedlemmer ....

... men ærlig talt: Hvis vi som er kristne - eller hjemmehjælpere - eller ateister - eller taxachauffører - eller .... eller ... skulle stille op med det helt store antiluftskyts hver gang en eller flere af "vores" med eller uden god grund bebrejdes et eller andet ... nu i dag eller for flere årtusinder siden ... altså helt ærlig?

Tro mig, vi som er kristne har ikke glemt vores jødiske rødder! Vor Herre og Frelser var jøde, omskåren, og med kvaster på tøjet og det hele. Og han græd over sit elskede Jerusalem: Luk 19,41-42: Da han kom nærmere og så byen, græd han over den og sagde: »Vidste blot også du på denne dag, hvad der tjener til din fred. Men nu er det skjult for dine øjne ...

Mon mange jøder, som du, ser med fjendtlige øjne på os kristne? Er det virkelig sådan - for så går hadet vel snarere den anden vej .. fra jer til os ... ? men nej, jeg vil så forfærdelig nødig tænke sådan ..

De kristne jeg kender beder for Jerusalem, og beder om, at Herren dog må åbne jødernes øjne, så de kan se Jesus som han er til tilbede ham sammen med os ...

Jeg vil gøre ordene i i Davids valfartssalme 122,6-9 til mine - i håb om at vi dog i det mindste kan bede den bøn sammen:

Salme 122,6-9:
Bed om fred for Jerusalem:
Gid de, som elsker dig, må leve trygt, gid freden må råde over din ringmur,
og tryghed i dine borge!

For mine brødres og venners skyld
siger jeg: Fred over dig!

For Herren vor Guds tempels skyld
ønsker jeg lykke for dig.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59169 - 01/03/2006 18:44 Re: Bennas næstekærlighed?? [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Kefas.

Sådan som jeg læser Bennas indlæg, skriver hun ikke, at de lovtro jøder gjorde sådan og sådan, fordi de var jøder, og derfor var det kritisabelt - nej, det havde det naturligvis også været, hvis det var nogle andre, der havde gjort det samme. Inklusive at undlade at dømme den mand, kvinden havde stået i forhold til. Det er kritisabelt, uanset hvilken nationalitet de mennesker har. Også selv om de er jøder.
At sige noget kritisk om folk, der tilfældigvis er jøder, er ikke lig med antisemitisme, lige så lidt som kritik af mennesker, der tilfældigvis er kvinder, er mandschauvinisme.

Siger Jesus, at jøderne qua jøder har Djævelen til fader? Nej, det gør han ikke. Så ville det jo også ramme ham selv og hans disciple lige så meget. Det handler ikke om, at de er jøder. Det handler om, at de forkaster Jesus som Guds søn og frelseren. Hedninger, der gør det samme, får altså ikke "dispensation", fordi de ikke er jøder.
Læg også mærke til, at han tilbyder dem virkelig frihed fra synden. Gør man mon det mod dem, man hader??
Noget andet er, at det kan være nødvendigt at bruge barske ord for at vække nogen engang imellem. Netop af kærlighed.

Det er rigtigt, at de ord har været misbrugt til jødeforfølgelse på den frygteligste måde. Men det siger noget om dem, der har misbrugt de ord - ikke noget om, hvad Jesus har ment. Eller den selv jødiske evangelieforfatter, for den sags skyld.
Hvis de kristne antisemitter havde læst Rom. 9-11, ville de nok få et lidt andet indtryk af Guds forhold til jøderne.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#59170 - 01/03/2006 19:53 Re: En om'er [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jamen, jeg er da glad for at blive kaldt paranoid.. Det ændrer bare ikke på min indstilling til Bennas indlæg.. At hun fremhæver kristendommen som kærlig og god i forhold til jødedommen som hadsk og menneskefjendsk..
Så er jeg egentlig ligeglad med om Jesus var jøde, araber, kineser eller noget helt andet..

Læs dog mit indledende indlæg igen.. Hun/I udråber jo os som værende ligeglade med mennesker og Herren, uden at ville sætte jer ind i hvad vi tror og hvad vi lærer.. Udelukkende fordi det står i nt..

Og tilgiv mig at jeg siger det hårdt, men I beder jo kun for Jerusalem, fordi I ser hende som primær i jeres profetier.. Hvorfor beder I ikke for New York, Jakata, Sidney osv. istedet??

Citat:
Mon mange jøder, som du, ser med fjendtlige øjne på os kristne? Er det virkelig sådan - for så går hadet vel snarere den anden vej .. fra jer til os ... ? men nej, jeg vil så forfærdelig nødig tænke sådan ..

Prøver du nu at påtage dig en offerrolle Kristina?? Har jøder slagtet kristne, forfulgt jer, hånet jer?? Nåja, udover hvad nt siger, for det er ikke et særlig objektivt skrift..

Citat:
De kristne jeg kender beder for Jerusalem, og beder om, at Herren dog må åbne jødernes øjne, så de kan se Jesus som han er til tilbede ham sammen med os ...

"Åbne vores øjne"... Tak, vores øjne er skam åbne..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59171 - 02/03/2006 07:15 Re: Bennas næstekærlighed?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Her må jeg altså melde mig under fanerne hos Kefas!

Jf. mit indlæg "Bibelens Umælende Flertal" andetsteds her på forummet...

Det nye testamentes forfattere BRUGER jøderne og farisæerne i særdeleshed som prügelknarbe. Det kan godt være at nutidens kristne i vores humanistiske og relativt fredelige samfund har svært ved at genkende denne side af NT, fordi netop de ikke synes skidt om jøderne, men jeg synes at det er tydeligt både læst direkte i NT, men også bare historisk set, hvorfor at man i tidligere tider har lagt NT til grund for jødeforfølgelser.

En snert af denne stemning genfindes i det Benna skriver, fordi hun helt ublu og helt i tråd med NT, karikerer alle andre religiøse retningers, særligt jødernes, kærlighedsbud i forhold til det kristne.

Det har ikke noget med paranoia at gøre, det er slet og ret fordi Benna udtaler sig ganske uheldigt, det vil jeg give Kefas ret i...

Til toppen 
#59172 - 02/03/2006 08:25 Re: Bennas næstekærlighed?? [Re: Kefas Ben-Adam]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kefas

Guds fred.

Som jeg læser Bennas indlæg, så refererer hun alene til bibelen. De to eksempler hun kommer med er hentet derfra:

"Dem søgte Jesus fællesskab med på tværs af alle velansete etiketter. Det var i sær for de fromme lovkyndige jøder meget svært at acceptere."

"En gang kom de frommeste og mest velansete jøder (de skriftkloge og farisæerne) med en kvinde, der var grebet på fersk gerning i ægteskabsbrud (de undlod at tage manden med, han må jo ligesom også have været der..."

Hendes budskab er ikke at jøder er "slemme", men om næstekærlighed. Bibelen peger på dømmesyge, og hvem kan sige sig fri for det?

Og da er det underordnet om man er "from", "lovkyndig", "velanset", "jøde" eller man er en kriminel kineser. MEN nu vandrede Jesus ikke blandt kriminelle kinesere!, så det gør det unægtelig til et vanskeligt referancepunkt .

Gud velsigne dig rigt

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#59173 - 02/03/2006 15:26 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas - jeg er ked af hvis jeg har såret dig, det var ikke min hensigt. Jeg kan bare ikke fatte, at du kunne få det ud af Bennas indlæg, som du skriver. Hun skriver jo da ikke et eneste ord om at jødedommen skulle være hadsk og menneskefjendsk. Det er noget du digter, Kefas!
Citat:
Hun/I udråber jo os som værende ligeglade med mennesker og Herren, uden at ville sætte jer ind i hvad vi tror og hvad vi lærer.. Udelukkende fordi det står i nt..

Det gør hun da ikke! Hendes indlæg handler ikke om dig, og ikke om "jer", ikke om jøder generelt, men om nogle helt konkrete mennesker, som levede for et par tusind år siden ..

Sig mig, identificerer du dig med alle jøder til alle tider?
Som du selv flere gang har skrevet: Jøder tror overordentlig forskelligt - og nogle jøder er oven i købet messianske!
Citat:
Læs dog mit indledende indlæg igen.. Hun/I udråber jo os som værende ligeglade med mennesker og Herren, uden at ville sætte jer ind i hvad vi tror og hvad vi lærer.. Udelukkende fordi det står i nt..

Igen: Nej, det passer jo ikke!
Citat:
Prøver du nu at påtage dig en offerrolle Kristina?? Har jøder slagtet kristne, forfulgt jer, hånet jer?? Nåja, udover hvad nt siger, for det er ikke et særlig objektivt skrift..

Offer? Nej - jeg føler mig ikke ramt, men jeg må indrømme, at jeg synes det virker som om du er meget fjendtlig stemt over for kristne?

Jeg har aldrig, og ingen kristne jeg kender har, slagtet, forfulgt eller forhånet jøder. I udpræget grad: tværtimod ..
Citat:
Og tilgiv mig at jeg siger det hårdt, men I beder jo kun for Jerusalem, fordi I ser hende som primær i jeres profetier..

Det passer ikke! Og hvad mener du med vores profetier??? Har vi nu ikke engang GT - Salmernes bog - til fælles?

Vi beder for Jerusalem fordi frelsen udgik fra jøderne.
Fordi jøderne er Guds udvalgte folk.
Fordi vi sørger over, at I har afvist Jesus som Herre og Frelser.

Forstå mig ret, når jeg altså nu som kristen har den overbevisning, at Jesus taler sandt når han siger: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.« ... ville jeg så ikke være helt forbryderisk ligeglad med jer jøder, hvis jeg sad på min grønne gren og mente at have min egen sag Gud i orden ... og om Guds udvalgte folk bare tænkte:

Damn you, Jack, as long as I'm alright ...

Hvis et af mine medmennesker mener, at jeg tager fejl, at min tro er forkert, at det gælder liv eller død, om jeg omvender mig til en anden tro, så vil jeg tillade mig forvente, at vedkommende gør sig den ulejlighed at forsøge at omvende mig:
At vedkommende lader være med at respektere min tro, hvis han/hun mener, at den er et falsum, men i stedet respekterer mig og forsøger at redde mig ud af min vrangforestilling ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59174 - 02/03/2006 15:48 Re: En om'er [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina og kefas

kristina har helt ret...det vi somme tider kritiserer (uden måske at vide nok om det, det medgiver jeg!!), er ikke jøder til alle tider og af alle typer. Det er de lovkloge jøder, som vi "kritiserer", fordi de troede, at deres gode gerninger kunne frelse dem. Det er deres tro på det, vi anfægter. Og det ses da også ret klart, skulle jeg mene, at vi generelt har stor kærlighed til jøder, også de ikke messianske, netop fordi frelsen udgik fra dem, og fordi de var og er Guds udvalgte demonstrationsfolk. Han valgte jøderne af alle folk at vise Sin kærlighed til verden på. Jøderne ér noget helt specielt.

Kefas; Har du aldrig hørt eller læst, hvor meget kristne holder med jøderne fx. i mellemøsten konflikten mod palæstinenserne? Mange kristne siger og mener, at Israel og Jerusalem tilhører jøderne. At man så også mener, at jøderne nok må afgive visse områder til palæstinenserne, kan hænge sammen med, at man mener, det er den eneste gangbare vej for fred dernede.
Det behøver ikke være fordi, man har noget imod jøderne, eller fordi man "holder med" palæstinenserne.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#59175 - 02/03/2006 19:37 Re: En om'er [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Det gør hun da ikke! Hendes indlæg handler ikke om dig, og ikke om "jer", ikke om jøder generelt, men om nogle helt konkrete mennesker, som levede for et par tusind år siden ..

Sig mig, identificerer du dig med alle jøder til alle tider?
Som du selv flere gang har skrevet: Jøder tror overordentlig forskelligt - og nogle jøder er oven i købet messianske!

Jeg identificerer mig med alle jøder til alle tider, ja.. Og den gruppe, de konkrete jøder I taler imod, er dem vi ærer og forholder os til.. Det er dem, der lægger grundlaget til jødedommen vi kender i dag.. I bagvasker dem, uden at vide hvad de lærer.. I gider ikke engang sætte jer ind i det, for I har jo allerede "lært" hvad farisæererne og de skriftkloge stod for, af nt.. Og alle argumenter fejer I af bordet med: "Vi elsker jo jøderne.. Jesus var også jøde".. Hvis der er nogen Jesus ord: De er blinde der leder blinde" passer på, så er det da jer..

Citat:
Citat:

Igen: Nej, det passer jo ikke!

Så bevis det dog.. For I bliver ved med at anklage farisæererne for at være ligeglade med det almindelige menneske.. Hvad siger Mishnah om det almindelige mennesker?? Hvad har Hillel, ben-Zakkay, Gamaliel og andre lært os??

Eller baserer I i virkeligheden udelukkende jeres syn på farisæere på hvad nt fortæller jer??

Citat:

Offer? Nej - jeg føler mig ikke ramt, men jeg må indrømme, at jeg synes det virker som om du er meget fjendtlig stemt over for kristne?

Ja, det er jo også en måde man kan afvise min kritik.. Var jeg fjendtlig stemt over for jer, ville jeg ikke bruge tid på jer.. Jeg vil hellere sige at jeg er skuffet over jer, for I herinde, har om nogen kunnet vise forståelse..

Citat:
Og tilgiv mig at jeg siger det hårdt, men I beder jo kun for Jerusalem, fordi I ser hende som primær i jeres profetier..

Det passer ikke! Og hvad mener du med vores profetier??? Har vi nu ikke engang GT - Salmernes bog - til fælles?

NEJ!!! Jeg stoler ikke på jeres oversættelser..

Citat:
Forstå mig ret, når jeg altså nu som kristen har den overbevisning, at Jesus taler sandt når han siger: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.« ... ville jeg så ikke være helt forbryderisk ligeglad med jer jøder, hvis jeg sad på min grønne gren og mente at have min egen sag Gud i orden ... og om Guds udvalgte folk bare tænkte:

Damn you, Jack, as long as I'm alright ...

Det må stå mellem dig og Herren.. Jeg mener bare stadig at I er hykleriske, når I udråber jer til "kærlighedsreligionen" nr 1, men stadig fremhæver jer selv ved at rakke ned på andre..

Citat:
Hvis et af mine medmennesker mener, at jeg tager fejl, at min tro er forkert, at det gælder liv eller død, om jeg omvender mig til en anden tro, så vil jeg tillade mig forvente, at vedkommende gør sig den ulejlighed at forsøge at omvende mig:
At vedkommende lader være med at respektere min tro, hvis han/hun mener, at den er et falsum, men i stedet respekterer mig og forsøger at redde mig ud af min vrangforestilling ...

Det er jo ikke det vi taler om.. Vi taler om at I nedgør en religion uden at have den fornødne viden om den, men prøver at undskylde det med at Jesus var jøde og det ikke var alle jøder han talte imod.. Det er sandt at sige, temmelig svært at se ud fra f.eks. Johannes evangeliet..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59176 - 02/03/2006 19:46 Re: En om'er [Re: tau]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
kristina har helt ret...det vi somme tider kritiserer (uden måske at vide nok om det, det medgiver jeg!!), er ikke jøder til alle tider og af alle typer. Det er de lovkloge jøder, som vi "kritiserer", fordi de troede, at deres gode gerninger kunne frelse dem. Det er deres tro på det, vi anfægter. Og det ses da også ret klart, skulle jeg mene, at vi generelt har stor kærlighed til jøder, også de ikke messianske, netop fordi frelsen udgik fra dem, og fordi de var og er Guds udvalgte demonstrationsfolk. Han valgte jøderne af alle folk at vise Sin kærlighed til verden på. Jøderne ér noget helt specielt.

Nu kan jeg ikke læse Bennas indlæg som kritik.. Det er jo, som CH også giver mig ret i, fyldt med hentydninger.. Læs mit indledende indlæg og svar ud fra det, så vil du måske kunne forstå sammenhængen.. For mig at se, så støtter I kristne hinanden ligenu, for man kan jo ikke medgive, at der er tale om antipati mod jøder..

Du skriver:

Citat:
Det er de lovkloge jøder, som vi "kritiserer", fordi de troede, at deres gode gerninger kunne frelse dem.

Hvad ved I om det?? Er I gået til dem og spurgt dem hvad de mener og tror, eller lader I jer farve af en "mellemmand"??

Lad os sige, at jeg dannede mit billede af Jesus og kristne på Koranen, og udtalte mig kritisk om kristendommen på baggrund af hvad muslimer lærte mig.. Ville det være fair??

Det er det I gør...

Citat:
Og det ses da også ret klart, skulle jeg mene, at vi generelt har stor kærlighed til jøder, også de ikke messianske, netop fordi frelsen udgik fra dem, og fordi de var og er Guds udvalgte demonstrationsfolk.

Frelsen udgår kun fra Herren... Ingen anden..

Citat:
Kefas; Har du aldrig hørt eller læst, hvor meget kristne holder med jøderne fx. i mellemøsten konflikten mod palæstinenserne? Mange kristne siger og mener, at Israel og Jerusalem tilhører jøderne. At man så også mener, at jøderne nok må afgive visse områder til palæstinenserne, kan hænge sammen med, at man mener, det er den eneste gangbare vej for fred dernede.
Det behøver ikke være fordi, man har noget imod jøderne, eller fordi man "holder med" palæstinenserne.

Jo og jeg har også hørt og læst, at Jesus først vil komme tilbage, når jøderne er vendt tilbage til Israel.. Hvorfor bruger I ikke lige så mange kræfter og tid på kurderne?? Eller kopterne i Egypten?? Er du klar over, hvor meget skade kristne zionister gør i fredsprocessen dernede??

Og hvorfor skal vi pludselig blande Israel-Palestinakonflikten ind i denne debat??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59177 - 02/03/2006 19:50 Re: Bennas næstekærlighed?? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej CH

Jeg er glad for, at der er nogen der kan se det.. Og jeg er helt enig i dit indlæg..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59178 - 02/03/2006 23:08 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas.

Har du skrevet til Benna selv og fortalt hende, hvad du har på hjerte, og spurgt, hvad hun mente med det, hun skrev?
Det er altid bedst at gå til den person, det drejer sig om. Hun kan også bedre svare dig på, hvad hun har skrevet og ment og hvorfor. Også bedre end nogle af os andre kan. Så det synes jeg, du skulle gøre, hvis du ikke har gjort det allerede.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#59179 - 03/03/2006 00:29 Re: Bennas næstekærlighed?? [Re: ]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære CloudHands og Kefas

CH: jeg synes at det er tydeligt både læst direkte i NT, men også bare historisk set, hvorfor at man i tidligere tider har lagt NT til grund for jødeforfølgelser.

En snert af denne stemning genfindes i det Benna skriver...

Jeg synes Bennas indlæg er et godt eksempel på, hvordan det kan gå galt.
Det er tydeligt for nogle, men det forekommer nærmest usyneligt for andre.
Hvorfor kan man spørge...
Mon ikke det er fordi, Benna udtrykker sig på en måde der er almindelig, hvor hun har sin gang. Jeg ved ikke hvor dét foregår, men det er også underordnet, fordi hun skriver det på Jesus Net, hvor man ikke finder noget anstødeligt ved teksten, men mere forundres over, at den kan virke stødende.

Jeg kan godt forstå Kefas, som meget præcist fokucerer på teksten, hvor der kommer holdninger til udtryk. Der gives et unyanceret holdningspræget billede af Jøder, ud over hvad der var nødvendigt for at svare på spørgsmålet. Det er nok Benna, som har siddet og tænkt på at forstærke en eller anden mening...

Det er min erfaring, at der ganske meget af den slags.
Det er almindeligt, at definere sin kristne tro, ved at bruge karrikaturer over især jøder og blandt dem farisærerne, som en måde at fremstille sin egen tros fortræffelighed. Benna giver den orven i købet lidt krydderi han ad vejen.

For at se om der er noget velkendt ved problemet, fattede jeg en lille bog, som lå inden for rækkevidde. Her skal I have nogle pluk fra "Bibelske sæder i nutiden", Lohse 1919:
Men Jøderne var stadig tilbøjelige til at dyrke dem som Guder[planeterne]. ... Men den almindelige østerlænder har altid været mere tilbøjelig til at ofre Gaver end at ofre sit Hjerte[ofrer].
I den apostolske Tid var der jo mange Jøder, der som kristne vilde beholde sådanne Skikke og endogsaa paatvinge hedningekristne dem [gammeltestamentelige Skikke]. Det er altsaa en Levning af den Jødekristendom, som Paulus saa ofte maatte kæmpe med.

Som vi forstår, så er billedet:
Jøderne har tilbøjeligheder, de vil påtvinge andre deres skikke og de har særlige jødiske udgaver af kristendommen, som Paulus måtte kæmpe med....
Uha uha!

I det hele taget er stærke missionske versioner af kristendom, meget modsætningsfyldt i sin brug af udtryksmåder. Den gode Tro, holdes op imod dens modsætning, som er alt andet. På baggrund af de vantros fremstillede misforståelser, skal den kristne læser sidde med tanken om den rette kristne tros fortræffelighed.
Meget foregår ved, at man taler om: Os, hér inde og dém, dér ude.

Jeg vil mene, at skribenten kunne have svaret på spørgsmålet, ved at bruge frit af nutiden, i stedet for at gribe tilbage i så utidssvarende og karrikerede forestillinger.

Ud fra reaktionerne på Kefas debatoplæg, får jeg det indtryk; at indlæget må være udtryk for holdning og udtryksform, som findes så velkendt, at en reaktion imod dem, kommer bag på værterne.

Er det sådan vi skal møde den missionske kristendom i dag?

Fred og Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#59180 - 03/03/2006 13:54 Re: En om'er [Re: AnnePande]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Anne...

Jeg er, som udgangspunkt, enig med dig.. Men i dette tilfælde fremstår Benna vel som en officiel talskvinde for Jesusnet/IM og derfor behandler jeg det som et officielt emne..

Havde Benna fremsat hendes indlæg i en almindelig debattråd, eller havde jeg haft mulighed for at sætte det direkte til hendes svar, havde jeg valgt at gøre det istedet..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59181 - 03/03/2006 14:23 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas.

Der er jo ikke noget i vejen med at lave en debattråd om en artikel, det er jo det vi har artikelfeedbacken til. Men alligevel synes jeg også, hun selv bør spørges, for god ordens skyld. Eller måske kommer hun selv og deltager i tråden.

Men husk alligevel, at det ikke var en artikel om Jesusnets / IMs officielle syn på jøder, eller lignende ("lignende" refererer til "officielle syn på"). Det drejede sig om et eksempel på fordømmelse og tilgivelse, ikke om at påstå, at alle jøder var sådan eller sådan. Langt mindre, at det skulle være noget officielt synspunkt for stedet her.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#59182 - 03/03/2006 17:22 Re: En om'er [Re: AnnePande]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Anne..

Jeg håber da, at hun vil deltage og give sit eget syn, som jeg jo så kan forstå at hun gjorde i tråden, mere end det var IM's syn..

Det er muligt, at hun udtalte sig om et andet emne, men jeg vil mene at hun udtalte sig særdeles uheldigt.. Og udtaler man sig som officiel talsmand, er det om det ene eller det andet emne, så bør man vide at udtalelser har konsekvenser..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59183 - 03/03/2006 18:42 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
MadsVJ
Bruger

Hej Kefas
Så melder jeg mig på banen igen. Du har endnu ikke givet mit indlæg en kommentar med på vejen; men du har jo også haft mange at se til:-). Lad mig slå fast at jeg tror på både Nye Testamente og (resten af) Skriften. Så her bliver vi nok ikke lige enige mht. forholdet til NT. Men så skriver du at du ikke stoler på "vores" oversættelse. Her vil jeg gerne vide hvad det er for en oversættelse vi sådan sætter vores lid til?
Jeg vil blot sige at vi som protestantiske kristne IKKE har nogen autoriseret oversættelse, men regner med den oprindelige hebraiske (og enkelte steder aramæiske) tekst, som Guds ord. At vi så laver oversættelser, er en anden sag. Selv har jeg størst tiltro til den masoræiske overlevering.
At der kan påvises at et ubibelsk forhold til jøder og jødedommen har stukket hovedet frem i missionsforeningerne, både historisk og i dag, gør ikke udsagnene mere sande. F.eks. mener jeg ikke at Jesus dømmer dem for ikke at have taget manden med. Og jeg kan også ane den lettere skjulte tendens i Bennas indlæg der peger i retning af hævdelse af egen moral over for farisæernes. Hvis dette er tilfældet, er vi ikke et hak bedre selv! Så lader vi blot farisæerne stå som dem VI hævder os over, og takker for at vi ikke er som dem (jf. Lukasevangeliet 18,9-14). Jeg ved godt at mange jøder virkeligt lagde vægt på gode gerninger, også over for menigmand! Og ved du, forresten, at Paulus ikke afstod fra at betegne sig selv som farisæer, selv efter omvendelsen (se Apostlenes Gerninger 23,6)?
Du skriver at du identificerer dig med alle jøder gennem alle tider. Det er ikke så lille en mundfuld, disse har også været bravt uenige op gennem historien! Bl.a. kan nævnes at der vist var en del strid om hvordan man skulle forholde sig til fædrenes mundtlige overlevering.
Du nævner at NT tegner en karikatur af jøderne. Men f.eks. Gamaliel omtales faktisk temmeligt positivt (Apost. G. 5,33ff)! Læs også gerne Markusevangeliet 12,28-34. Flere kunne nævnes. Billedet af jødedommen som den kristendommens onde modpol findes i hvert fald ikke i Bibelen! Faktisk gør kristendommen krav på at være den sande jødedom (ikke at dette er uprovokerende, men det er ikke det samme som den hetz du mener kristendommen fører).
Derimod tager hele Skriften (og NT) afstand fra al falsk gudsdyrkelse, uanset i hvilken form den fremtræder! Loven, Salmerne og Profeterne giver f.eks. aldrig indtryk af at man, fordi man er Abrahams efterkommer, nødvendigvis har sit på det tøre. Og her kan vi vel ikke blive uenige?
Til sidst vil jeg stille dig et par konkrete spørgsmål:
1) Er du enig i dele af Jesu opgør med nogle af jøderne, GIVET at det der står om jødernes praksis i NT er sandt?
2) Hvilken bog vil du anbefale mig at læse (helst på dansk:-)) hvis jeg skal få et mere retvisende billede af hvad jødedommen står for?

Med venlig hilsen
Mads

Til toppen 
#59184 - 03/03/2006 22:28 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas.

Hvis nogen synes, at hun har udtrykt sig uheldigt, så er det vel bedst at hun selv får kendskab til det. Så kan hun evt. vide det til en anden gang - og ikke mindst forklare sig.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#59185 - 04/03/2006 23:50 Re: En om'er [Re: AnnePande]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Nu åbnede jeg det som en åben debat.. Jeg regner da med, at I (ordstyrere og admins) herinde taler sammen.. Så hun er da velkommen til at deltage i tråden.. Og forklare sig...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59186 - 05/03/2006 00:10 Re: En om'er [Re: MadsVJ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Mads

Citat:
Så melder jeg mig på banen igen. Du har endnu ikke givet mit indlæg en kommentar med på vejen; men du har jo også haft mange at se til:-).

Sandt nok og det undskylder jeg.. Jeg kan se, at Malli heller ikke har fået svar, så også en undskyldning til dig Malli.. Jeg ved så ikke, om I har eller ikke har fået svar på eventuelle spørgsmål..

Citat:
Lad mig slå fast at jeg tror på både Nye Testamente og (resten af) Skriften. Så her bliver vi nok ikke lige enige mht. forholdet til NT.

Det har du ret i..

Citat:
Men så skriver du at du ikke stoler på "vores" oversættelse. Her vil jeg gerne vide hvad det er for en oversættelse vi sådan sætter vores lid til?

Nu tager jeg som udgangspunkt fast i den danske autoriserede oversættelse.. Jeg ved, at der er en del kristne oversættelser over hele verdenen, så det er selvfølgelig svært, uden at have læst dem alle, at vide hvordan de er oversat..

Citat:
Jeg vil blot sige at vi som protestantiske kristne IKKE har nogen autoriseret oversættelse, men regner med den oprindelige hebraiske (og enkelte steder aramæiske) tekst, som Guds ord. At vi så laver oversættelser, er en anden sag. Selv har jeg størst tiltro til den masoræiske overlevering.

Det forstår jeg godt.. Specielt når man ser, at den danske autoriserede oversættelse, oversætter "ca'ari" med "gennembore" (salme 22,17), så undrer man sig jo over, hvorvidt man kan forholde sig til den..

Citat:
At der kan påvises at et ubibelsk forhold til jøder og jødedommen har stukket hovedet frem i missionsforeningerne, både historisk og i dag, gør ikke udsagnene mere sande. F.eks. mener jeg ikke at Jesus dømmer dem for ikke at have taget manden med. Og jeg kan også ane den lettere skjulte tendens i Bennas indlæg der peger i retning af hævdelse af egen moral over for farisæernes. Hvis dette er tilfældet, er vi ikke et hak bedre selv!

Du rammer faktisk meget godt, hvad jeg ville tage op i starten.. Min kritik gik på Bennas indlæg mere end nt, men nt står faktisk visse steder som anti-jødisk, vil jeg mene.. En af de mange fejl er, at der bliver sat et meget sort/hvidt billede op af farisæerne/de skriftkloge, som mange tager som udgangspunkt uden at sætte sig ind i, hvad de egentlig mente, tænkte og lærte videre..

Citat:
Og ved du, forresten, at Paulus ikke afstod fra at betegne sig selv som farisæer, selv efter omvendelsen (se Apostlenes Gerninger 23,6)?

Den må stå for hans egen regning.. Jeg ved godt, at App.Ger. fremhævder ham (ja, også ham selv) som en person af stor betydning blandt farisæererne, men ingen jødiske skrifter kender til ham, så hvor stor betydning han havde, kan man diskutere..

Min holdning til Paulus er, at han var frafalden mere end nogen anden i nt..

Citat:
Du skriver at du identificerer dig med alle jøder gennem alle tider. Det er ikke så lille en mundfuld, disse har også været bravt uenige op gennem historien! Bl.a. kan nævnes at der vist var en del strid om hvordan man skulle forholde sig til fædrenes mundtlige overlevering.

Når jeg siger at jeg identificerer mig med, så mener jeg ikke at jeg er enig med alle jøder, men at jeg er lige med dem.. Som når vi mindes udgangen af Egypten, så skal vi forholde os til det, som var det os selv..

Citat:
Du nævner at NT tegner en karikatur af jøderne. Men f.eks. Gamaliel omtales faktisk temmeligt positivt (Apost. G. 5,33ff)! Læs også gerne Markusevangeliet 12,28-34. Flere kunne nævnes. Billedet af jødedommen som den kristendommens onde modpol findes i hvert fald ikke i Bibelen!

Der er vi så uenige.. Enkelte jødiske personer fremstilles muligvis i positivt lys, men samtidigt fremstilles jøder som samlet gruppe negativt (i særdeleshed i Johannes eva.)..

Citat:
Faktisk gør kristendommen krav på at være den sande jødedom (ikke at dette er uprovokerende, men det er ikke det samme som den hetz du mener kristendommen fører).

Ja, endnu et sted kristendommen går fejl.. Hvordan skulle I kunne være jøder?? Er I omskårne? Holder I de 613 bud? Forholder I jer til de lærde? Mishnah? Hvor tit fremsiger I Shma, Amidah? Binder i skuesnore på jeres tøj? Lægger I tefillin og bærer tallit?? Er I født af jødiske mødre? Er I konverterede i henhold til halacha? Holder I Shabbat? Kender I de 13 bud?

Citat:
Derimod tager hele Skriften (og NT) afstand fra al falsk gudsdyrkelse, uanset i hvilken form den fremtræder!

Bl.a. tilbedelse af mennesker, polyteisme, tilbedelse af billeder, lave billeder af Herren (bH)...

Citat:
Salmerne og Profeterne giver f.eks. aldrig indtryk af at man, fordi man er Abrahams efterkommer, nødvendigvis har sit på det tøre. Og her kan vi vel ikke blive uenige?

Det kan vi, men jeg kan ikke se, hvad det har med debatten at gøre??

Citat:
1) Er du enig i dele af Jesu opgør med nogle af jøderne, GIVET at det der står om jødernes praksis i NT er sandt?

Nej.. Jesus har ingen betydning i jødisk tro og praksis..

Citat:
2) Hvilken bog vil du anbefale mig at læse (helst på dansk:-)) hvis jeg skal få et mere retvisende billede af hvad jødedommen står for?

Den var svær.. Der er fantastisk mange bøger .. Hvor bor du?? Hvis du bor i Kbh, er du velkommen til at låne nogle bøger af mig.. Ellers skal jeg lige have luret lidt, for der er et par titler, som jeg ikke har i hovedet..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59187 - 05/03/2006 22:48 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
MadsVJ
Bruger

Hej Kefas
Tak for et interessant svar. Jeg vælger at besvare de dele hvor det ikke er helt afdækket hvori vores tydelige uenighed består.
Citat:
Det forstår jeg godt.. Specielt når man ser, at den danske autoriserede oversættelse, oversætter "ca'ari" med "gennembore" (salme 22,17), så undrer man sig jo over, hvorvidt man kan forholde sig til den..

Jeg er (endnu:-)) ikke så god til hebraisk/kan slet ikke hebraisk. Men hvordan mener du det bør oversættes? Selv bruger jeg en oversættelse fra Norsk Bibel fra 1988. Men den er jo nok heller ikke fejlfri. Du ville i hvert fald nok IKKE bryde dig om mange af noterne, der sine steder sætter noter ind hvor der henvises til Messias. Selv kunne jeg godt have været dem foruden. Men den skulle være mere konkordant end den danske fra 1992. Den har dog også "gennemboret" i Sl. 22,17.
Citat:
Citat:

Når jeg siger at jeg identificerer mig med, så mener jeg ikke at jeg er enig med alle jøder, men at jeg er lige med dem.. Som når vi mindes udgangen af Egypten, så skal vi forholde os til det, som var det os selv..

Ok, nu tror jeg, jeg forstår hvad du mener.

Citat:
Citat:
Du nævner at NT tegner en karikatur af jøderne. Men f.eks. Gamaliel omtales faktisk temmeligt positivt (Apost. G. 5,33ff)! Læs også gerne Markusevangeliet 12,28-34. Flere kunne nævnes. Billedet af jødedommen som den kristendommens onde modpol findes i hvert fald ikke i Bibelen!

Der er vi så uenige.. Enkelte jødiske personer fremstilles muligvis i positivt lys, men samtidigt fremstilles jøder som samlet gruppe negativt (i særdeleshed i Johannes eva.)..

Her bliver vores uenighed lidt sværere at afdække, da jeg regner NT's vidnesbyrd for sandt, mens du afskriver det på forhånd. Dette var egentligt derfor jeg stillede dig det, ret hypotetiske, spørgsmål 1). Men du affejer det, med den begrundelse at Jesus ikke spiller nogen rolle. Imidlertid ønsker jeg ikke (i hvert fald ikke i denne omgang:-)) at du skal tage stilling til Jesus, men til farisæernes og de skriftkloges praksis. Men vi er jo åbenbart ikke enig om hvad det er for en praksis vi skal tage stilling til. Jeg mener ikke at NT på noget tidspunkt giver en samlet fremstilling af disse grupperinger med dertilhørende kommentarer. Dog er Matt. 16,11-12 tæt på. Jesus (og dermed kristendommen) tager altså ikke afstand fra HELE den farisæiske praksis. Men den tager afstand fra deres fejlagtige udlægning af Skriften. Se Matt. 15,1-9. Jesus lægger altså ikke fingrene imellem over for dem der misbruger Skriften. Og her rammer han farisæerne - og det er nok også fordi du står i denne skudlinie, du føler dig truffet! Men hermed bliver hverken Jesus eller Johannesevangeliet jødefjendsk!
Citat:
Citat:
Faktisk gør kristendommen krav på at være den sande jødedom (ikke at dette er uprovokerende, men det er ikke det samme som den hetz du mener kristendommen fører).

Ja, endnu et sted kristendommen går fejl.. Hvordan skulle I kunne være jøder?? Er I omskårne? Holder I de 613 bud? Forholder I jer til de lærde? Mishnah? Hvor tit fremsiger I Shma, Amidah? Binder i skuesnore på jeres tøj? Lægger I tefillin og bærer tallit?? Er I født af jødiske mødre? Er I konverterede i henhold til halacha? Holder I Shabbat? Kender I de 13 bud?

Vi er ikke jøder af kød men af ånd. Vi er troens børn, og dermed Abrahams efterkommere. Dette skal så dog ikke bruges til selvhævdelse! Vi er omskårne på hjertet. Jeg regner ikke den jødiske fædrende overlevering for Guds ord, og derfor ikke for bindende, jf. bibelhenvisningen ovenfor. Hvad angår Moseloven har den haft sin tid, indtil Jesus. Mange af budene gjaldt under den gamle pagt, men under den nye er de sat ud af kraft. Dette skyldes at Jesus en gang for alle har fuldbyrdet offertjenesten. Nej, jeg er ikke født af en (efter kødet) jødisk mor.

Hov, nu går han da vist over stregen! Her kommer han med alt sit hjemmebiks, af en religion, eller hvad? Sådan kunne det umiddelbart se ud, men læser man Skriften, er denne tid bevidnet forud. Se Jeremias 31,31-34. Se også 5. Mos 30,6. Se salme 110 (profetisk om Jesus). Hvad angår det med at være jøde, af ånd, må jeg henvise til Romerbrevet kapitel 9. Jeg kan ikke skrive det bedre selv. Abraham havde jo mange sønner, men kun én var givet ved et løfte, og troen på dette løfte blev regnet Abraham til retfærdighed. Altså er jeg ikke jøde i alle slags forstand. Men i en forstand er jeg. Jeg må tilstå at jeg har hørt om de 613 bud, men ikke om de 13.
Hvad angår Shabbat rammer du faktisk et interessant emne. Her er en del uenighed, også blandt protestantiske kristne. Enkelte mener at det skal være lørdag. Andre går ikke så meget op i hvilken ugedag det er, dog typisk søndag, men mener alligevel at man skal holde budet, som det lyder i 2. Mos 20. Og så er der en gruppe som mener at det tredje bud ikke er forpligtende i den nye pagt, da det ikke gentages i NT. Selv er jeg nok midt imellem de to sidste (hvilket i dine øjne nok er ret inkonsekvent, men i mine øjne begrundes med at en del af budet er tænkt i samfundsøjemed, og en del er tænkt med henblik på det personlige gudsliv. Personligt vil jeg ikke sætte andre folk til at arbejde på hviledagen). Men rabinernes tolkning af hvad budet medfører i praksis deler næppe nogen kristne. Her gælder kun Skriften.
Citat:
Bl.a. tilbedelse af mennesker, polyteisme, tilbedelse af billeder, lave billeder af Herren (bH)...

Enig. For så vidt som at Jesus dog er et mennekse! Dog ved jeg ikke hvad "bH" står for.
Citat:
Citat:
Salmerne og Profeterne giver f.eks. aldrig indtryk af at man, fordi man er Abrahams efterkommer, nødvendigvis har sit på det tøre. Og her kan vi vel ikke blive uenige?

Det kan vi, men jeg kan ikke se, hvad det har med debatten at gøre??

Det har det med debatten at gøre, at det bl.a. er dette synspunkt Jesus tog så stærkt afstand fra.
Citat:
Citat:

Men det har sandheden vel? Eller tæller ord kun hvis udtaleren har opnået en vis anseelse?

Og jo, jeg bor faktisk i København.

- Mads

Til toppen 
#59188 - 07/03/2006 23:19 Re: En om'er [Re: MadsVJ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
Tak for et interessant svar.

Velbekomme..

Citat:
Jeg er (endnu:-)) ikke så god til hebraisk/kan slet ikke hebraisk. Men hvordan mener du det bør oversættes?

"ca'ari" betyder "som en løve".. Ikke "gennembore"..

Citat:
Her bliver vores uenighed lidt sværere at afdække, da jeg regner NT's vidnesbyrd for sandt, mens du afskriver det på forhånd.

Du tager fejl.. Jeg har ikke afskrevet nt på forhånd.. Jeg er ret fortroligt med nt.. Så jeg mener det er med rette, at jeg vælger ikke at forholde mig til nt..

Citat:
Men du affejer det, med den begrundelse at Jesus ikke spiller nogen rolle. Imidlertid ønsker jeg ikke (i hvert fald ikke i denne omgang:-)) at du skal tage stilling til Jesus, men til farisæernes og de skriftkloges praksis. Men vi er jo åbenbart ikke enig om hvad det er for en praksis vi skal tage stilling til.

Nej, så lad os da finde ud af det.. Farisæernes "lære" kan vi finde i Talmud, så hvis vi skal komme nærmere ind på det, bør vi vel kigge i Talmud istedet for nt.. Enig??

Citat:
Vi er ikke jøder af kød men af ånd.

I er lige så lidt jøder, som I er muslimer..

Citat:
Vi er troens børn, og dermed Abrahams efterkommere.

Ahh.. Godt argument, hvis du siger det på den måde, så er det jo rigtigt ..

Citat:
Jeg regner ikke den jødiske fædrende overlevering for Guds ord, og derfor ikke for bindende, jf. bibelhenvisningen ovenfor.

Fint nok.. Er du ikke jøde, skal du heller ikke forholde dig til den..

Citat:
Hvad angår Moseloven har den haft sin tid, indtil Jesus.

"Moselov".. hmpf .. Ved du hvad "Torah" betyder??

Udover det, så tror jeg du skal tage den diskution med Jesus.. Sidst jeg tjekkede, så stod både himmel og jord.. Og efter hvad Jesus sagde, så skulle "Loven" vidst bestå lige så lang tid??

Citat:
Dette skyldes at Jesus en gang for alle har fuldbyrdet offertjenesten.

Nu bliver jeg altså nødt til at spørge.. Hvor i TaNaCh står der, at ofringerne skulle anuleres af et menneske på et givent tidspunkt??

Citat:
Hov, nu går han da vist over stregen! Her kommer han med alt sit hjemmebiks, af en religion, eller hvad? Sådan kunne det umiddelbart se ud, men læser man Skriften, er denne tid bevidnet forud.

Ja, lad os se på det:

Jeremias 31,31-34:

Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten. De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Herren. Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd.

Hov?? Ingen skal længere belære sin landsmand.. Alle kender "mig"... Hvordan kan det så være, at der stadig er så mange mennesker, der ikke er kristne?? Hvordan kan det være, at der stadig er ateister.. Ja, faktisk er der kommet flere til siden Jesus.. Mit forslag er, at det slet ikke er sket endnu..

Udover det, hvorfor dog udelade 31,30:

Nej, enhver skal dø for sin egen synd; ethvert menneske, der spiser sure druer, får selv stumpe tænder.

Aha.. Så Jesus døde altså alligevel ikke for vores synders skyld??

Så tager du fat i 5.Mosebog 30,6.. Hvordan du får det til at være en profeti om Jesus, ja en profeti i det hele taget, forstår jeg simpelthen ikke... Og hvorfor tager du ikke vers 8 og 10 med?? De har vel ligeså meget relevans som vers 6.. Lad os se på dem:

Selv skal du vende om og adlyde Herren og følge alle hans befalinger, som jeg giver dig i dag. 30,8

når du adlyder Herren din Gud og holder hans befalinger og love, der står skrevet i denne lovbog, og vender om til Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl. 30,10

Så vi taler altså stadig om, at holde "Loven"?? Hmm..

Hvad angår Salme 110.. Hvordan kan du få det til at være en profeti om noget som helst?? Det er en hyldestsalme fra David til Shaul..

Jeg kiggede lidt på romerbrevet.. Det starter jo med, at Paulus skriver: Jeg taler sandt i Kristus

Men eftersom myten om kristus var en løgn, så måtte Paulus jo altså tale usandt.. Hmm.. Og han var farisæer?? Aldrig hørt om ham andre steder end i nt..

Citat:
Hvad angår Shabbat rammer du faktisk et interessant emne. Her er en del uenighed, også blandt protestantiske kristne. Enkelte mener at det skal være lørdag. Andre går ikke så meget op i hvilken ugedag det er, dog typisk søndag, men mener alligevel at man skal holde budet, som det lyder i 2. Mos 20. Og så er der en gruppe som mener at det tredje bud ikke er forpligtende i den nye pagt, da det ikke gentages i NT. Selv er jeg nok midt imellem de to sidste

Måske burde I lige finde ud af det, inden I går ud i verden og gør os til Jesus disciple og belærer os om den sande tro.. For at undgår tvivl og spørgsmål du ved

Citat:

Hov, nu går han da vist over stregen! Her kommer han med alt sit hjemmebiks, af en religion, eller hvad?

Ja, åbenbart

Citat:
Personligt vil jeg ikke sætte andre folk til at arbejde på hviledagen

Ok, så du kører aldrig i bus, køber noget, går i biografen på Shabbat??

Citat:
Men rabinernes tolkning af hvad budet medfører i praksis deler næppe nogen kristne. Her gælder kun Skriften.

I bør nu heller ikke forholde jer til det, faktisk slet ikke holde Shabbat, da I jo ikke er jøder..

Citat:
Enig. For så vidt som at Jesus dog er et mennekse!

Hvilket han jo var.. Så folk der beder til Jesus, er principielt afgudsdyrkere..

Citat:
Dog ved jeg ikke hvad "bH" står for.

Det står for "baruch Hu" - Priset være Han..

Citat:

Det har det med debatten at gøre, at det bl.a. er dette synspunkt Jesus tog så stærkt afstand fra.

Mja, nu er vi alligevel endt i et sidespor.. Debatten gik på Bennas' udtalelser om jødedommen.. Men skidt, lad os da bare tage det med..

Citat:
Citat:

Men det har sandheden vel? Eller tæller ord kun hvis udtaleren har opnået en vis anseelse?

Selvfølgelig har sandheden betydning.. Det er da rart at se, at du også mener det.. Kan vi så ikke gå bort fra nt's mangel på viden om jødedommen og over til hvad farisæerne rent faktisk lærte??

Citat:
Og jo, jeg bor faktisk i København.

Så vi endte alligevel med, at have noget tilfælles

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59189 - 09/03/2006 18:13 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
MadsVJ
Bruger

Tak for kommentaren. Debatten er vist ved at fjerne sig fra det der umiddelbart fik mig til at melde mig: Nemlig en optegning af unødige komplikationer mellem kristendom og farisæisme (ikke nedladende). Men nu er vi ved at være ved de nødige komplikationer.

Citat:
Du tager fejl.. Jeg har ikke afskrevet nt på forhånd.. Jeg er ret fortroligt med nt.. Så jeg mener det er med rette, at jeg vælger ikke at forholde mig til nt..

Ok, det jeg mente var blot at du ikke tog nt som et sandhedsvidne. Jeg ville ikke beskrive dit grundlag for at vurdere nt.
Citat:

Nej, så lad os da finde ud af det.. Farisæernes "lære" kan vi finde i Talmud, så hvis vi skal komme nærmere ind på det, bør vi vel kigge i Talmud istedet for nt.. Enig??

Jeg er enig så langt som at farisæernes officielle lære kommer til udtryk i Talmud. Men om alle de der så i nt benævnes farisæere, har holdt sig til Talmud, er nok mere tvivlsomt. Men jo, jeg må jo hellere læse lidt mere Talmud:-)

Citat:
Ahh.. Godt argument, hvis du siger det på den måde, så er det jo rigtigt ..

Jeg henviste også til Romerbrevet kap. 9. Tag det som mine ord i stedet for Paulus'. Hvis det kan få dig til at forholde dig til dem. Men vi bliver jo nok ikke enige alligevel...

Citat:

"Moselov".. hmpf .. Ved du hvad "Torah" betyder??

Faktisk ikke. Jeg ved det dækker over de 5 mosebøger.

Citat:

Udover det, så tror jeg du skal tage den diskution med Jesus.. Sidst jeg tjekkede, så stod både himmel og jord.. Og efter hvad Jesus sagde, så skulle "Loven" vidst bestå lige så lang tid??

Ja, det skal den! Men loven er opfyldt og ikke ophævet med Kristus! Jesus overholdt loven i mit sted! Dette sætter dog ikke loven ud af kraft. Men den nye pagt sættter den gamle ud af kraft, jf. Jer 31. Læs også gerne 5. Mos 18, hvor jeg tror at profeten er Jesus. Han kommer med den nye pagt. Dette kunne der siges meget til, men så må jeg jo nok hellere finde en bog til dig i stedet!
Citat:
Nu bliver jeg altså nødt til at spørge.. Hvor i TaNaCh står der, at ofringerne skulle anuleres af et menneske på et givent tidspunkt??

Det for mig at se klareste sted er det jeg allerede har henvist til, Jer. 31. Men lad os se på det nedenfor.
Citat:
Ja, lad os se på det:

Jeremias 31,31-34:

Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten. De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Herren. Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd.

Hov?? Ingen skal længere belære sin landsmand.. Alle kender "mig"... Hvordan kan det så være, at der stadig er så mange mennesker, der ikke er kristne?? Hvordan kan det være, at der stadig er ateister.. Ja, faktisk er der kommet flere til siden Jesus.. Mit forslag er, at det slet ikke er sket endnu..

Nu har vi jo nok igen en forskellig forståelse af Skriftens ord. Jeg forstår Skriften sådan at den har flere lag:
1) Israel i gængs forstand
2) Den nye pagts tid som henviser til det åndelige Israel, altså dem vi kalder kristne
3) Riget på den nye jord.
Altså ligger der flere lag i det. Meget af Skriften vidner om tiden efter landflygtigheden, hvor Israel virkeligt gennemgik en renselse! F.eks. blev al afbildning af guder (mig bekendt) udryddet blandt jøderne!
Men til tider sprænger Skriften rammerne for denne forståelse. Her tales der så om tiden efter Messias' komme. Alt fornys. Men at overføre alt dette på den tid vi har nu, går heller ikke altid godt! Nej, her kommer Guds Riges fuldbyrdelse på den nye jord ind i billedet!
Det vers du fremhæver, Jer 31,34 har for mig at se alle disse 3 perspektiver.
1) Israel vendte sig til Gud efter landflygtigheden, se Zakarias' og Haggajs bog (men det ved du nok mere om end mig!)
2) Den nye pagts tid med Helligåndens komme (parallel til Joel kap. 3) og indstiftelsen/udviddelsen af det almene præstedømme.
3) Tiden på den nye jord hvor alle frelste virkeligt skal kende Herren, og se ham som han er.
Sådan forstår jeg Skriften. Men jeg må tolke ydmygt. Jeg er blot et menneske

Citat:
Udover det, hvorfor dog udelade 31,30:

Nej, enhver skal dø for sin egen synd; ethvert menneske, der spiser sure druer, får selv stumpe tænder.

Aha.. Så Jesus døde altså alligevel ikke for vores synders skyld??

Jo, Jesus døde for vore synders skyld. Alligevel siger han som han gør i Johs. 8,24. Vi skal dømmes hårdt hvis vi afviser den nåde som Gud har givet os i Kristus. Afviser vi altså den velsignelse der omtales i de følgende vers i Jeremias, får vi slet ikke del i den!

Hvad angår 5. Mos 30,6 vil jeg blot anføre at jeg ikke umiddelbart forstår dette som en profeti. Min pointe var blot at det ikke er ukendt i Skriften at det ydre intet er værd uden det indre. Omskærelse hjælper intet hvis ikke Gud har skænket os et hjerte af kød!

Sl. 110 forstår jeg profetisk. Jeg synes teksten sprænger rammerne for din tolkning. "Herren sagde til min Herre". Hvem er Davids Herre? Shaul? "Du er præst for til evig tid efter Melkisedeks vis". Handler det om Shaul?

- og lige for at blamere mig selv: Hvem er Shaul?

At der er diskussion om sabbatsbudet betyder ikke at vi ikke kan vidne om Kristus. Jeg indrømmer det gerne: Jeg er tykpandet, og modtager ikke Guds belæring som jeg burde. Men dette fratager mig ikke fra at udfylde den plads Gud har givet mig.
Citat:
Ok, så du kører aldrig i bus, køber noget, går i biografen på Shabbat??

Hvad jeg mente var at jeg ikke som arbejdsgiver ville sætte folk til unødigt arbejde på hviledagen, for de fleste kristnes vedkommende søndag.
Selv forsøger jeg at undgå at handle på en søndag, men jeg ser det ikke som synd hvis jeg gør det. F.eks. synes jeg det er vigtigere at handle ind til uventede gæster, end ikke at handle. Sabatten er en gave fra Gud. Her bør jeg hvile og lytte til hans ord, og ikke forhindre andre i at gøre det samme. Men du synes nok jeg er inkonsekvent! Jeg har heller ikke al indsigt, så måske tager jeg fejl. Det må jeg tale med Gud om.

Citat:

Selvfølgelig har sandheden betydning.. Det er da rart at se, at du også mener det.. Kan vi så ikke gå bort fra nt's mangel på viden om jødedommen og over til hvad farisæerne rent faktisk lærte??

Jeg ser nok ikke lige bort fra NT. Men det skal ikke principielt afholde mig fra at studere f.eks. Talmud.

Til sidst vil jeg sige at jeg forudser at dette kan blive en lang (meget lang) debat. Så du behøver ikke at svare på alt hvad jeg skriver, og ligeså vil jeg forbeholde mig ret til ikke at svare på alt det du skriver. Mange af emnerne er der skrevet læssevis om i forvejen, så måske en tur på biblioteket kunne være lige så gavnlig.

Mvh. Mads

Til toppen 
#59190 - 09/03/2006 21:38 Re: En om'er [Re: MadsVJ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Mads..

Jeg har svaret dig her ..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59191 - 20/03/2006 21:17 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Kefas, du spurgte:
Citat:
Har jøder slagtet kristne, forfulgt jer, hånet jer??

Det forekommer da: Ortodokse jøder forstyrrer messiansk gudstjeneste i Israel – Demonstranter optrådte voldeligt og forvoldte ødelæggelser i forbindelse med dåb i Beersheba. Så jeg tror hverken (ikke-messianske) jøder eller kristne entydigt kan påkalde sig den i vor kulturkreds så eftertragtede offerrolle.

Og nu jeg er i gang med at skrive: Jeg medgiver og beklager gerne, at der indenfor kristenheden er en uheldig tendens til uvidenhed og vanetænkning hvad angår jødedommen på Jesu tid, og farisæismen i særdeleshed. Ofte ser vi måske også mere negativt på farisæerne, end der egentlig er belæg for i NT. Jeg tror da, grunden til, at Jesus beskæftigede sig med farisæerne frem for f.eks. saddukæerne var, at farisæerne stod sandheden nærmere. Men det er klart, at fokus i evangelierne er rettet mod Jesu lære, ikke farisæernes, og så bliver billedet af farisæernes lære naturligvis ikke så nuanceret. Det er der i og for sig ikke noget mærkeligt eller forkert i. Som du selv siger, er Talmud en meget bedre kilde til farisæernes lære – og det er den jo, fordi det er det, der har fokus der, modsat i NT.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#59192 - 21/03/2006 01:32 Re: En om'er [Re: Nikolaj]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
Det forekommer da: Ortodokse jøder forstyrrer messiansk gudstjeneste i Israel – Demonstranter optrådte voldeligt og forvoldte ødelæggelser i forbindelse med dåb i Beersheba. Så jeg tror hverken (ikke-messianske) jøder eller kristne entydigt kan påkalde sig den i vor kulturkreds så eftertragtede offerrolle.

Hvis det er sandt, kan jeg kun tage afstand fra det.. Hvad der så er baggrunden, er vel også interessant at vide??

Dog, uanset hvad, så er vold aldrig acceptabelt..

Men mon ikke der er et stykke derfra og så til hvad kristne, trods alt, har udsat jøder for igennem tiden??

Citat:
Og nu jeg er i gang med at skrive: Jeg medgiver og beklager gerne, at der indenfor kristenheden er en uheldig tendens til uvidenhed og vanetænkning hvad angår jødedommen på Jesu tid, og farisæismen i særdeleshed. Ofte ser vi måske også mere negativt på farisæerne, end der egentlig er belæg for i NT. Jeg tror da, grunden til, at Jesus beskæftigede sig med farisæerne frem for f.eks. saddukæerne var, at farisæerne stod sandheden nærmere. Men det er klart, at fokus i evangelierne er rettet mod Jesu lære, ikke farisæernes, og så bliver billedet af farisæernes lære naturligvis ikke så nuanceret. Det er der i og for sig ikke noget mærkeligt eller forkert i. Som du selv siger, er Talmud en meget bedre kilde til farisæernes lære – og det er den jo, fordi det er det, der har fokus der, modsat i NT.

Rart endelig at få bekræftiget, at kristne godt kan se det fra den anden side

Det er egentlig heller ikke så meget det, at nt har en kristen indgangsvinkel, men mere det, at der er kristne der [mis]bruger nt til at hævde kristendommen overfor jødedommen, ved at give jøder (hvadenten det er alle jøde i johannes, eller diverse grupper, der står for vore dages jødedom) et image som dårlige mennesker..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#59193 - 21/03/2006 19:58 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Kefas
Citat:
Hvis det er sandt, kan jeg kun tage afstand fra det.. Hvad der så er baggrunden, er vel også interessant at vide??
Dog, uanset hvad, så er vold aldrig acceptabelt..

Jeg ved ikke mere om den sag end hvad der står på forfulgt.dk; men det er vist desværre ikke det eneste eksempel på, at messianske jøder er blevet chikaneret eller direkte forfulgt af andre jøder.
Citat:
Men mon ikke der er et stykke derfra og så til hvad kristne, trods alt, har udsat jøder for igennem tiden??

Jo, beklageligvis, og det kan jeg kun tage afstand fra. Vold er ikke nogen god kristen gerning, hverken mod jøder eller nogen som helst andre.
Citat:
Rart endelig at få bekræftiget, at kristne godt kan se det fra den anden side

Tak, jeg prøver så godt, jeg kan; men jeg kunne da godt tænke mig at kende endnu mere til jødedommen, både i det, jeg vil kalde gammeltestamentlig tid (har I egentlig et navn for den periode?), på Jesu tid og i nutiden. Jeg tror, det er en nøgle til at forstå kristendommen – og at det dertil er interessant i sig selv.
Citat:
Det er egentlig heller ikke så meget det, at nt har en kristen indgangsvinkel, men mere det, at der er kristne der [mis]bruger nt til at hævde kristendommen overfor jødedommen, ved at give jøder (hvadenten det er alle jøde i johannes, eller diverse grupper, der står for vore dages jødedom) et image som dårlige mennesker..

Jeg tror, det er vigtigt at huske på, at når Jesus skælder ud på bl.a. farisæere, så er det fordi han vil gøre op med nogle almenmenneskelige tendenser, som ikke er specielt jødiske (eller for den sags skyld specielt farisæiske), nemlig dømmesyge, hykleri, selvhævdelse, hovmod og selvretfærdighed.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#59194 - 21/03/2006 20:13 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas
Citat:

Hvis der er kristne(?) der misforstår og misbruger NT på den måde - og det vil jeg ikke benægte (mennesker tror så meget mærkeligt!) -så er det under alle omstændigheder forkasteligt.

At give jøder et image som dårlige mennesker (= mere syndige end kristne?) er aldeles ukristeligt!

Men at vi hævder kristendommen over for jødedommen, det nægter jeg ikke, for det gør vi.
Vi tror jo, at Jesus er Sandheden. Og verdens lys.
I modsat fald ville vi ikke være kristne, men konvertere til jødedommen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#87825 - 13/10/2007 16:40 Re: En om'er [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Jeg vil ikke bruge ret meget tid på det her - paranoia er svært at trænge igennem til, og det umådelige had som store dele af det rabbisk-jødiske samfund har til kristne og messianske jøder (hvilket jeg havde rig mulighed for at opleve da jeg var i New York som volontør for Jews for Jesus) er slet ikke værd at bruge tid på...
Dog vil jeg ikke lade følgende stå uimodsagt:

"NEJ!!! Jeg stoler ikke på jeres oversættelser.."

Aha...Du glemmer bare at en grundfast del af teologistudiet er baseret på Det gamle Testamentes GRUNDTEKST!! GT læses på hebraisk - så man lige netop er fri for diverse oversættelser.
I øvrigt er det interessant at de første kristne (som var messianske jøder) ikke forkastede hele deres grundlag, men faktisk kom i Templet indtil dettes ødelæggelse, og i synagogerne indtil de nærmest blev smidt ud...

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#87827 - 13/10/2007 21:24 Re: En om'er [Re: JesusFreakDK]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Når man tænker på tonen i de svar du retter til mig, efter jeg er kommet tilbage, så kan jeg ikke se hvorfor vi overhovedet skulle have en dialog.. Istedet for at debattere, så postulerer du at jeg frembringer løgne, samt er paranoid..

Din holdning til mig skal du have lov til at have.. Og såmæn også til det 'rabbinsk-jødiske' samfund.. Og, med tanke på at det er et kristent forum, du skal da også endelig fremture med den så meget du lyster, men det viser mig jo bare at der ikke er grund til at spilde tid på dig..

Derfor har jeg nu sat dig på ignorér..

Så god vind fremover..

Mvh

Til toppen 
#87828 - 14/10/2007 08:40 Re: En om'er [Re: Sammy]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Ja, nu ved jeg jo godt at du ikke ser det her - men synes bare det er sjovt at du nægter at forholde dig til selve min pointe, men glider af på spørgsmålet....

Har du i øvrigt hørt: "Som man råber i skoven får man svar"?
Du er ikke selv for god til det med "tonen" - og så kommer du bagefter og spilder forfulgt uskyldighed... Undskyld, men det er til at få kvalme af!

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær