Kære ven.
Nej, billeder og symboler i vores gudsdyrkelse kan ikke generelt sammenlignes med afgudsdyrkeri.
Korset som symbol - en hjælp i bønJeg har ikke noget problem med at bruge symboler, og ser det ikke som værende i strid med at tilbede Gud i ånd og sandhed. Jeg kender ikke nogen som tilbeder korset, som var det noget i sig selv, eller behandler korset, som besad det materiale korset er lavet af, en magisk kraft. Nej korset er som symbol en hjælp til at holde fokus på det, der skete på korset – at Gud greb ind i vores verden, og forsonede sig med os. Dét minder korset mig om. Når jeg nogen gange ikke har ord til en bøn, så kan jeg sidde og dreje et lille trækors, som jeg har, mellem mine fingre, og på den måde takke Gud for, at han ikke opgav denne verden, men lod dette kors være vejen til fællesskab med ham. Det er at ære Gud, selvom det i og for sig intet direkte fysisk har med det kors at gøre, som jeg sidder med. Det er bare blevet en måde, hvor jeg oplever, at jeg kan hvile i Guds favn – uden de mange ord. Min tro og tillid er, at det er på grund af Jesu død på korset, at Gud velsigner mig i stedet for at straffe mig – og jeg ønsker, at leve og ånde under hans velsignelse – hver dag.
Korset - et signalNår vi har kors hængende i vores hjem, og nogle gæster forsigtig spørger: "Er I sådan mere kristne end andre?" Ja, så er det ikke fordi, de har set mig tilbede noget som helst, men så er det fordi korset i mit hjem giver dem et signal om, at jeg måske tænker mere på det med Jesus, end de selv gør. De ved hvad korset står for, hvis de ikke vidste det, så havde korset ikke signaleret andet til dem end vægpynt. Korset er kun noget, der hvor man ved, hvad det symboliserer. Det er for mig at se ikke en glidebane, der fører til billeddyrkelse. Den sammenhæng kan jeg simpelthen ikke se.
Gud og gudebillederJeg er ikke så godt inde i hvordan billeddyrkelse, afgudsdyrkelse, sten og statuer fik indflydelse på Israels folk, så Gud forbød dem at lave gudebilleder og statuer. Men sådan som jeg har forstået det, var det ikke fordi man i oldtiden troede at statuen, stenen eller figuren i sig selv var guddommelig. Men ved at afbilde deres guder, gav de deres guder en ”krop”, som de forskellige guder de tilbad kunne projektere sig i. Disse sten og statuer var formet efter de egenskaber man tilbad ved guden. Det fristede ind imellem Israels folk til det samme – så der var noget håndgribeligt at kaste sig ned for, og måske også noget fysisk tydeligt at hovere med. Men Israels Gud har ikke brug for menneskeskabte figurer og sten til at projektere sig i. Israels Gud ER. På Gammel Testamentes tid, valgte Gud indimellem at manifestere sig synligt, men ikke gennem menneskeskabte billeder og statuer. I ørkenen blev Israels folk ledt af Gud som viste sig som en ildsøjle om natten og en sky om dagen. Den lov som Gud gav Moses, og som blev skrevet på stentavler og opbevaret i Pagtens Ark, som nøje var lavet under forskrifter fra Gud selv, det blev det nærmeste ”billede” de havde, men det var ikke et gudebillede, det var Guds
udtrykte vilje med sit folk.
Gud er overalt Det vers du trækker frem fra Johannes evangeliet kapitel 4 vers 23 – 24 er helt rigtig meget afgørende for vores forhold til Gud i dag. For der understreges netop i versene lige inden, at vi ikke er bundet til at søge bestemte steder hen for at møde Gud. Gud kan vi møde overalt. Og hvor det før var Sinai bjerg, der førte folk tæt på Gud, fordi han dér havde åbenbaret sig, eller Jerusalem, fordi han der havde ladet folket bygge sig en ”bolig” - templet, hvor pagtens ark stod, og hvor deres ofringer skulle foregå – ja så kom der med Jesus en ny tid. For Jesus er Guds sande åbenbaring og efter Jesu død og opstandelse er der ikke mere nogen, der skal nærme sig Gud gennem ritualer og rensninger. Nu er vejen banet til, at vi kan tilbede Gud, hvor vi er, i ånd og sandhed. Ny Testamente lærer os også, at Guds bolig er i os:
"Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer? (1. Korintherbrev kapitel 3 vers 16)
Jeg kan tilbede Gud med et kors eller uden et kors. Det er ikke afgørende. Et kors kan som beskrevet godt være en hjælp i vort bønsliv - men Gud er hos os uanset hvor og hvordan vi søger ham i bøn.
Hvad betyder Guds forbud mod billeder?Hvis du mere er ude efter en bibelfortolkning af de vers fra Mosebøgerne, du har fat i, så vil jeg henvise dig til at skrive til vores svarpanel under
”Hvad siger Bibelen?” Du går fra forsidens hovedmenu ind på ”Hvad siger Bibelen?”, og der kan du dels søge efter tidligere svar om emnet eller stille et nyt spørgsmål. Her er et link til et svar, der netop handler om noget af det, du spørg om.
Må vi lave billeder af Gud og Jesus? Med venlig hilsen
Netmissionær
Benna Asmussen HørlückBenna@JesusNet.dk