Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#59108 - 25/02/2006 19:18 At forkorte eller forlænge livet
TheKo
Bruger

Reg.: 22/02/2006
Mange kristne er imod aktiv dødshjælp. Er dette nævnt i Bibelen; hvordan begrundes modstanden mod aktiv dødshjælp ud fra et religiøst synspunkt?

Det var ikke dette spørgsmål jeg oprettede tråden for, men jeg vil vente med anden del til jeg har fået svar på første. Det nytter jo ikke at debattere på et falsk grundlag...

Jeg vil lige nævne at jeg selv går ind for dødshjælp, ikke er kristen, og samtidig at jeg ikke ønsker svar der går på problematikken ved den praktiske udførelse af aktiv dødshjælp.

Til toppen 
#59109 - 25/02/2006 20:14 Re: At forkorte eller forlænge livet [Re: TheKo]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej TheKo

Jeg er kristen, og jeg er imod aktiv dødshjælp.
(Det var jeg også inden jeg blev kristen!)

Aktiv dødshjælp er en overtrædelse af det femte bud, som lyder:
Du må ikke slå ihjel.

Her er to svar på dit spørgsmål fra vores svararkiv:

Hvordan skal jeg forholde mig til organdonation og dødshjælp?
og
Hvad med aktiv dødshjælp?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59110 - 25/02/2006 22:02 Re: At forkorte eller forlænge livet [Re: TheKo]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej TheKo,

jeg er kristen, og jeg er principielt imod aktid dødshjælp, fordi det strider mod det bud om, at vi ikke må slå ihjel.
Som situationen er, at der ikke er nok ressourcer til at tage sig ekstra godt af døende patienter, er jeg dog i situationen nok for aktiv dødshjælp. Det kan være den værdigste måde at slutte livet på, mener jeg.
Men optimalt set, så jeg gerne, at vi i stedet oprettede særlige enheder, hvor mennesker kunne tage sig af de døende, tage sig af den fysiske og psykiske pleje. Jeg ved dog ikke, hvor meget det er muligt at tale med døende, det varierer nok fra menneske til menneske, men dem det er muligt at tale med, at give dem trøst og lindring også ad den vej. Det ville være det idelle, synes jeg.
Det ér for mig at se en falliterklæring og en nødløsning, at vi bare fremskynder døden, fordi vi mangler ressourcerne til at give alle mennesker en værdig død, som kommer, når tiden er til det.

Giver det mening ?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#59111 - 26/02/2006 21:34 Re: At forkorte eller forlænge livet [Re: TheKo]
TheKo
Bruger

Reg.: 22/02/2006
Ja, det var jo rimelig simpelt og mit andet spørgsmål dur faktisk ikke længere, så tak for det

http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=33:
Citat:
vi som mennesker ikke er sat til at vurdere hverken vores eget eller andres liv, om det er værd at leve eller ej. Vi må simpelthen få lov at tage det af Guds hånd og stole fuldt og fast på, at det er værd at leve, og så vente på, at Gud tager det

Hvis livet er en Guds gave må vi så forlænge det? Kan vi bestemme om livet er værd at leve længere end det Gud har bestemt?

Til toppen 
#59112 - 26/02/2006 22:10 Re: At forkorte eller forlænge livet [Re: TheKo]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej TheKo, du spørger:
Citat:
Hvis livet er en Guds gave må vi så forlænge det? Kan vi bestemme om livet er værd at leve længere end det Gud har bestemt?

Jeg tror ikke, at mennesker kan forlænge hverken eget aller andres liv ud over hvad Gud vil.

Men så vidt jeg ved er det muligt kunstigt at forlænge en igangværende dødsproces f.eks. ved at lægge en hjernedød patient i respirator ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59113 - 27/02/2006 11:12 Re: At forkorte eller forlænge livet [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Hej Kristina

Du skrev:
Citat:
TheKo: Hvis livet er en Guds gave må vi så forlænge det? Kan vi bestemme om livet er værd at leve længere end det Gud har bestemt?

kr: Jeg tror ikke, at mennesker kan forlænge hverken eget aller andres liv ud over hvad Gud vil.

Vil det sige, at Gud vil, at hvide mennesker i Vesten skal leve længere end alle de andre? At mennesker i det 20ende og vel især 21ende århundrede skal leve meget længere end de i de foregående 19?

De valg, vi træffer som individer og samfund har da enorm indflydelse på vores levetid. Kost, rygning, tilstrækkelig hvile, medicinsk behandling og motion er da altsammen ting, vi selv påvirker?

Din påstand må være forkert, som jeg ser det. Ellers er Guds veje virkelig uransaglige...

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#59114 - 27/02/2006 12:28 Re: At forkorte eller forlænge livet [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod
Citat:
Vil det sige, at Gud vil, at hvide mennesker i Vesten skal leve længere end alle de andre? At mennesker i det 20ende og vel især 21ende århundrede skal leve meget længere end de i de foregående 19?

Det ved jeg ikke. Jeg er ikke fatalist, tror ikke at vi er skæbnemæssigt trælbundne og heller ikke i socialt eller biologisk. Meget kan vi ville, og vælge, og vi på mange områder frie mennesker.
Citat:
De valg, vi træffer som individer og samfund har da enorm indflydelse på vores levetid. Kost, rygning, tilstrækkelig hvile, medicinsk behandling og motion er da altsammen ting, vi selv påvirker?

Ja, enig. Hvad vi gør, og ikke gør, har konsekvenser for vores eget og for andres liv, både i tid og evighed, Men jeg mener da, at når Gud har givet os livet, så er det gudvillet at vi forvalter den gave, som livet er, så godt vi kan.

Men lige så lidt som vi kan skabe liv, lige så lidt mener jeg at vi kan forlænge liv det ud over det mål, som er os givet os af Gud. Forkorte det kan vi jo unægtelig ... ellers havde det 5. bud været ganske overflødigt!

Men jeg kan ikke kigge Gud i kortene og må istemme, at Guds veje er uransagelige.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#59115 - 27/02/2006 16:56 Re: At forkorte eller forlænge livet [Re: kristina]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Citat:
Aktiv dødshjælp er en overtrædelse af det femte bud, som lyder:
Du må ikke slå ihjel.

Men er det bud absolut? Hvis du bliver truet på livet, må du så ikke forsvare dig på en måde som kunne koste angriberen livet? Hvad hvis det er dine børn som bliver truet på livet?

Skal alle kristne være absolut pacifister?

Hvis ikke buddet er absolut - hvis man kan tage liv i forsvar, hvorfor må man så ikke gøre det af kærlighed?

Hvis livet er en gave fra Gud, og han har udstyret os med en fri vilje, hvordan kan man så kalde det en gave hvis man ikke selv vil vælge hvornår man vil forlade livet - og hvis man ikke selv har styrken til det, så kan andre af kærlighed hjælpe en ud af den gave der er blevet en ubærlig byrde?

Det siges andetssteds at det at forlænge livet, f.eks ved lægehjælp er i overensstemmelse med Guds vilje, men hvorfor kan det så ikke også være hans vilje at folk skal have lov til at administrere den gave de har fået?

Til sidst forstår jeg ikke hvordan en kristen kan bruge det gamle testamentes regler? Jeg troede at gerningretfærdigheden var afskaffet, og frelsen gives ved troen alene?

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær