Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#58921 - 22/02/2006 17:22 Automatisk medlem af folkekirken.
Palle
Bruger

Reg.: 19/02/2006
jeg syndes at det er at gå over stregen at automatisk at melde folk ind i folke kirken. også selv om de ikke er kristne.
det burde. være noget folk selv sagde ja til under deres komfimation.
nu er jeg heldigvis ikke medlem af folkekirken. men det gav en masse unsvage problemer. at få min dåbsattest. fordi de åbenbart syndtes at jeg skulde jokkes på, fordi jeg ikke var medlem af folkekirken.
Disuden burde man nok flytte komfimations alderen op til 20 års alderen. så folk har lidt mere ballast til at sige ja eller nej til gud. så det ikke bare ja eller nej til komfimations gaver.

Kærlig hilsen Palle

Til toppen 
#58922 - 22/02/2006 17:49 Re: Automatisk medlem af folkekirken. [Re: Palle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Palle

Jeg forstår ikke rigtig dit problem.

Hvis du ikke er medlem af folkekirken, og heller ikke har været det, så har du ikke nogen dåbsattest, men kun en navneattest, og kan ikke blive konfirmeret.

Konfirmationen er en personlig bekræftelse på dåben efter forudgående oplæring i den kristne tro.

Hvis man ikke er døbt som barn, men gerne vil døbes, når man er blevet voksen og er kommet til kristen tro, så er konfirmationen naturligvis overflødig.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58923 - 22/02/2006 18:10 Re: Automatisk medlem af folkekirken. [Re: Palle]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Palle,
det virker til på dine indlæg at du er voldsomt irriteret over at være blevet født i et (post?)kristent samfund med alt hvad det indebærer af kirkeklokker og dåbsattester. Og langt hen ad vejen kan jeg godt forstå dig, men har du overvejet at det her forum faktisk ikke har den store magt over nogen af delene? Jeg ville foreslå dig at skrive nogle læserbreve til din lokalavis, gå ind i politik eller et eller andet helt tredie - og hvem ved - måske ville det føre til lyddæmpere på kirkeklokkerne så du kunne få lov at sove lidt længere søndag morgen...
Hvis du vil have pillet de kristne rester ud af vores samfund, er det nok næppe de kristne du skal henvende dig til (det har vi vist heller ikke autoritet til at gøre noget ved)
Men er der andet relevant du vil SPØRGE om eller DEBATTERE, er jeg sikker på at du er meget mere en velkommen!

Ha en fortsat smuk onsdag!
Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#58924 - 22/02/2006 20:53 Re: Automatisk medlem af folkekirken. [Re: kristina]
Palle
Bruger

Reg.: 19/02/2006
Takker for svarene. jeg blev dømt. da jeg havde nogle meget religiøse bedste forældre. så jeg fik en dåbs attest. og jo jeg blev automatisk medlem af folke kirken. og jeg måtte. besvære mig selv med at kontackte. den lokale kirke for at blive melt ud.
men jeg kan høre at det er bedre at jeg går mine politiske veje. for at få gjordt noget ved det

KH Palle

Til toppen 
#58925 - 01/03/2006 22:35 Re: Automatisk medlem af folkekirken. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

du skriver:

Citat:
Hvis du ikke er medlem af folkekirken, og heller ikke har været det, så har du ikke nogen dåbsattest, men kun en navneattest, og kan ikke blive konfirmeret.

Hov...hvad så med katolikker ? De bliver barnedøbt i den katolske Kirke, jeg troede ellers, at deres dåb blev regnet for gyldig af folkekirken?? og andre døbte fra andre kristne kirker har vel også en dåbsattest, men om den er udstedt fra folkekirkens kirkekontor, ved jeg ikke.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#58926 - 01/03/2006 22:45 Re: Automatisk medlem af folkekirken. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau,
Citat:
Hov...hvad så med katolikker ? De bliver barnedøbt i den katolske Kirke, jeg troede ellers, at deres dåb blev regnet for gyldig af folkekirken?? og andre døbte fra andre kristne kirker har vel også en dåbsattest, men om den er udstedt fra folkekirkens kirkekontor, ved jeg ikke.

Ja! Det skulle jeg jo have skrevet!

Enhver dåb i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn - eller eventuelt blot i Jesu navn - regnes for en gyldig dåb, som ikke må gentages, hvis den døbte senere indmeldes i folkekirken. Hvordan det lige er med attesterne ved jeg heller ikke ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58927 - 02/03/2006 01:44 Re: Automatisk medlem af folkekirken. [Re: Palle]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Ja, lad os få den adskillelse af stat og religion, samtidig med at vi bevarer religions- eller trosfrihed. Religion er ikke statens opgave, men noget der foregår imellem Gud og mennesker. Statsreligioner er oftest baseret mere på overleverede traditioner end på åbenbaring fra Gud.

Mvh
John

Til toppen 
#58928 - 02/03/2006 09:46 Re: Automatisk medlem af folkekirken. [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Buus, du skriver
Citat:
Statsreligioner er oftest baseret mere på overleverede traditioner end på åbenbaring fra Gud.

Her er jeg ikke enig med dig. Vores evangelisk-lutherske folkekirkes grundlag er Bibelen og de oldkirkelige trosbekendelser samt den augsburgske bekendelse og Luthers lille katekismus.

Den er mit åndelige hjem, i den er jeg døbt, og i den har Gud givet mig min kristne tro - og bevarer mig deri ved sit Ord og sakramente.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58929 - 02/03/2006 13:39 Re: Automatisk medlem af folkekirken. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

hvad så med Jehovas Vidners dåb? Jeg har hørt fra en sognepræst i folkekirken, at den ikke regnes for gyldig af folkekirken. Det er en dåb, har jeg hørt, i "Faderens, Sønnens og den hellige åndelige organisations navn"...ja, underligt, men det har jeg hørt i et program i tv for længe siden om Jehovas Vidner. Når det således er en dåb bl.a. i Sønnens navn (Jesu navn), burde den vel regnes for gyldig af folkekirken, efter det du skrev om dåb i Jesu navn? Det er ikke for at være tricky, jeg vil oprigtigt gerne vide det.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#58930 - 02/03/2006 13:59 Re: Automatisk medlem af folkekirken. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau - jeg har aldrig hørt den formulering for JV-dåb, som du citerer, men mht. folkekirkelig dåb har vi følgende:

Hvis man er døbt før, kan man ikke blive gendøbt i folkekirken. Man kan heller ikke blive gendøbt, hvis dåben er foregået i et kristent samfund uden for folkekirken.

Men nu anses Jehovas Vidner ikke for et kristent samfund.
JV anerkender ikke ingen kristen kirke, og ingen kristen kirke anerkender JV.

Hvis et Jehovas Vidne er blevet døbt i Jesu navn, og senere melder sig ud af organisationen og ind folkekirken, må der i hvert fald ikke foretages gendåb .... men ellers ved jeg ikke nærmere ...

Frikirkerne ser nok anderledes på sagen ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#58931 - 02/03/2006 15:19 Re: Automatisk medlem af folkekirken. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

tak for svaret.
Jeg undrede mig også over JVs dåb, som jeg heller aldrig havde hørt om før...hvor blev Helligånden lige af ...?

mvh Tau.

Til toppen 
#58932 - 03/03/2006 02:31 Re: Automatisk medlem af folkekirken. [Re: kristina]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Kristina,

Når jeg taler om åbenbaring, så mener jeg nutidsåbenbaring i modsætning til engangåbenbaring. Jeg er enig med dig i at Bibelen er åbenbaring fra Gud, og at der sikkert findes mange mennesker i folkekirken, som har deres tro fra personlige oplevelser med Gud, samt vidnesbyrd om Hans eksistens, mere end pga. overleverede traditioner.

Mvh
John

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær